Kazettateszt - II.



    

        Pontosan két évvel ezelőtt, 15. kiadásunkban már  közreadtunk  egy
    monstre kazettarevüt. Akkor sok-sok  olvasónk  tett  nekünk  (és  tesz
    azóta is) szemrehányást, hogy miért  hagytunk  ki  a  tesztből  számos
    ismert, népszerű típust. Újra elmondjuk hát, hogy nekünk általában  az
    a  célunk,  hogy  felmérjük  a  hazai  választékot.   Ezen   túlmenően
    természetesen mintát kértünk a legismertebb gyáraktól is -  volt,  aki
    méltányolta  kérésünket,  volt,  aki  nem  is  válaszolt.  Ismerve   a
    kelet-nyugati kereskedelem jellegét, azon sem akadhattunk  fenn,  hogy
    némelyek egyáltalán nem a legújabb, legkorszerűbb  típusaikat  küldték
    el.  Végülis  nekik  kell  tudniuk,   mely   árucikkeikkel   esélyesek
    Kelet-Európában. Így is összesen 49 kazettatípust  minősíthettünk.

        (A  rend  kedvéért  felsoroljuk őket.
        Vasoxid:  Agfa superferro HDX C-60, ferrocolor HD C-60, superferro
    dynamic  I.  C-60+6, Ampex ELN 60 és 90, EDR 60 és 90, GM I. 60 és 90,
    Audio  Club  AC  super C-60, BASF ferro super LH I C-60 és LH super I.
    C-60,  Denon  DX-1  C-90  és  LX C-90, Philips SQ-C60 Pioneer N1 C-60,
    Polimer  LH,  Low noise C-90, Skála LH super C-60, Schneider ferro low
    noise C-60 és ferro super C-60, Sony CHF C-90, TDK D C-60.
        Krómcsoport:  Agfa CrII-S superchrom HDX C-60, Ampex GM II-60 C-60
    és  GM  II-90 C-90, Audio Magnetics XHE C-60 és C-90, BASF Chromdioxid
    Maxima II C-90, Scotch XS II C-60, TDK SA60 C-60 és SA-X C-90.
        Vaskróm:  Sony  FeCr,  Agfa Carat FeCr C-60+6, BASF ferrochrom III
    C-60, Polimer ferrochrom C-90.
        Metál:  Agfa  metal  IV.  C-60,  Ampex MRT-60 C-60, BASF metal IV.
    C-60, Hitachi ME-C60, Pioneer M1 C-60, Polimer metal C-60 és C-90, TDK
    MA-R C60.)

        Két év nem nagy idő, legalábbis idehaza nem, de a  nyugati  gyárak
    jórésze azóta már típusváltást hajtott végre. Ennek ellenére az állami
    boltokban  kevés  újdonságot  találtunk,  viszont  az  egyre   erősödő
    magánkereskedelemben tekintélyes választék tárult  elénk.  Felhagytunk
    tehát a levelezéssel (vagyis nem kértünk mintát a gyáraktól), ehelyett
    végiglátogattuk a KERAVILL, a RAVILL, a Skála  üzleteit  és  betértünk
    jónéhány magánkereskedőhöz is. A tesztmezőny most sem teljes ugyan, de
    azért számottevő,  és  a  tényleges  választékot  tükrözi  (bár  ez  a
    választék korántsem állandó). Az összes fellelhető kazettatípusból 2-2
    darabot  vásároltunk,  ennyi  kell  a  teszthez.   Előrebocsátjuk   és
    hangsúlyozzuk,  hogy  nem  nyakló  nélkül  vásároltunk;  csakis  olyan
    kazettatípusokat vettünk be a tesztbe, amelyek - tapasztalataink  vagy
    legalábbis  véleményünk  szerint  -  nagyobb   darabszámban   érkeztek
    Magyarországra, tehát több-kevesebb  utánajárással  (és  szerencsével)
    ugyan, de beszerezhetőek. A  mostani  kazettateszt  30,  a  két  teszt
    együttvéve 79 típust ölel fel; bízvást mondhatjuk, hogy jellemző képet
    adnak a magnókazetták piacáról.
        Ezúttal elhagytuk a hosszú bevezetőt és az áttekintést a  kazetták
    történetéről. Viszont most is  megadjuk  az  egyes  műszaki  jellemzők
    rövid magyarázatát, hogy ez a teszt is önállóan megálljon  a  lábán  -
    megítélésünk szerint  erre  szükség  van.  A  méréseket  ugyanazzal  a
    Pioneer  CT-F  1250  típusú  magnóval  végeztük,   mint   annakidején.
    (Tesztjét lásd: HFM 4.) Maga a magnó azonban változott valamelyest: az
    eredeti  "UNI-X'TAL"  fejet  egy   szintén   gyári,   de   hagyományos
    technológiával készült  felvevő-lejátszó  fejjel  helyettesítettük.  A
    kétféle fej nem ugyanúgy viselkedik. Főleg a magas tartományban térnek
    el, emiatt meg kellett változtatnunk a felvevő erősítő korrekcióját (a
    magashangemelés mértékét) - ennek  következtében  viszont  némileg  el
    kellett  térnünk  az  előmágnesezési  áramszükséglet  meghatározásának
    eddig  követett  módszerétől.  Erre   még   visszatérünk,   amikor   a
    szóbanforgó paramétert definiáljuk. A  készüléket  egyébként  gondosan
    beállítottuk, megmértük. A magnót és az új fejet a  Pioneer  budapesti
    képviselete,  a  Nissho-Iwai  cég  bocsátotta  rendelkezésünkre,   itt
    mondunk érte illő köszönetet.

    A szabványosításról

        Első tesztünkben részletesen  foglalkoztunk  a  4  szalagfajtával.
    Beszéltünk a nemzetközi  szabványosítási  törekvésekről,  arról,  hogy
    igyekeznek  egységesíteni  a   jelöléseket,   megkönnyítve   ezzel   a
    felhasználók dolgát. Nos, e fáradozások meghozták eredményüket: ma már
    a legtöbb kazettán megtaláljuk a szabványosított, IEC-ajánlás szerinti
    jelölést:

    normál (vasoxid) = IEC  I.
    krómdioxid  (és  hasonló)  =  IEC  II.
    vaskróm = IEC III.
    metál = IEC IV.

        A  gyárak   persze   továbbra   is   feltüntetik   a   hagyományos
    megnevezéseket  (vasoxid,  krómdioxid,  metál),  ezenkívül  utalnak  a
    megkívánt korrekciókra (120 vagy  70µs),  illetve  az  előmágnesezésre
    (pl: "High Bias"). A jelölések egységesítésénél is fontosabb, hogy  az
    előmágnesezés mértéke is egyre inkább uniformizálódik. Régebben erősen
    eltért a Japánban és az USA-ban, illetve a  Nyugat-Európában  gyártott
    típusok  előmágnesezési  áramszükséglete:  az  előbbiek  nagyobb,   az
    utóbbiak kisebb áramot  kívántak  meg  (legalábbis  ez  volt  jellemző
    rájuk, noha akadtak  kivételek  is).  Ma  már  a  legtöbb  szalagtípus
    nagyjából egyformán magasabb előmágnesezési áramot vár el a magnótól.
        Kétségtelen, hogy a vaskróm-szalagok kihalóban vannak.  Az  utóbbi
    pár évben már alig láttunk olyan (korszerű) magnót, amelyen lett volna
    vaskróm szalagválasztó-állás. Ezt a tényt tükrözi a  kazetta-választék
    is. Nem találtunk újabb fejlesztésű vaskróm kazettát. Ne tévesszen meg
    senkit, hogy néhány nagy gyár (Sony, BASF) választékában ma  is  jelen
    vannak a vaskrómtípusok. Ezeket ma már nemigen  gyártják.  E  tesztben
    nem is foglalkozunk a vaskróm-csoporttal, már  csak  azért  sem,  mert
    újabb keletű típust nem is tudtunk beszerezni. Természetesen ezzel nem
    azt  akarjuk  mondani,  hogy  a   vaskróm-szalagok   használhatatlanok
    volnának. Csupán arról van  szó,  hogy  nem  nyújtanak  olyan  előnyt,
    amiért érdemes volna fenntartani ezt a külön szalagfajtát.
        Egyre inkább terjednek viszont a metál  szalagok.  Nem  mintha  az
    áruk csökkent volna (inkább emelkedett, a többiekével  együtt),  de  a
    minőségük most már egyértelműen indokolja  széleskörű  alkalmazásukat.
    És ha valami beválik, akkor oda  is  figyelnek  rá.  Régebben  gyakran
    előfordult,  hogy  a  gyárak  lefelejtették  a  kazettáról  a   "metál
    ablakot",  vagyis  azt  a  kivágást,  amiről  a  magnók  felismerik  a
    metálszalagot  (mármint   azok   a   magnók,   amelyeken   automatikus
    szalagfajta-érzékelő is van ilyen például az Aiwa  AD-F220Z,  az  Akai
    HX-3 is). Ma már a gyárak betartják az előírást: egyetlen típusról sem
    hiányzik az ablakocska. (Igaz, ebben a  tesztben  csak  2  metál-típus
    szerepel, de az utóbbi időben legalább  5-6-féle  gyártmány  került  a
    kezünkbe, és valamennyin megtaláltuk a metálablakot.)
        Tavaly már csaknem elnyerte végleges  formáját  a  szalagjellemzők
    meghatározását és a mérési módszerek leírását  tartalmazó  IEC-ajánlás
    (IEC 94/5 Publication), ez megkönnyíti és összehasonlíthatóvá teszi  a
    különféle méréseket. Az érdeklődők számára megadjuk a  szabványajánlás
    pontos címét: IEC Publication 94 Magnetic  Tape  Sound  Recording  and
    Reproducing Systems, Part  5:  Electrical  Magnetic  Tape  Properties.
    Időközben itt-ott változtattak a  szabványokon;  az  első  tesztünkben
    említett  IEC  60A  (sec)  85  című  kiadványt  az  idén  valószínűleg
    felváltja az IEC 60A (co) 71, amely már e változásokat is tartalmazza.
    Ebben a tesztben mi már igyekeztünk tekintettel lenni a módosításokra.

    Kazetta-jellemzők és mérésük

        A legfontosabb tudnivaló: a mérések  elején  definiálni  kell  egy
    kivezérlési szintet, amely viszonyítási  alapként  szolgál  az  összes
    többi paraméter meghatározásához. Ezt vonatkoztatási szintnek  hívják.
    A vonatkoztatási  frekvencia  315Hz,  a  kivezérlés  mértéke  250nWb/m
    (nanoweber per méter), másképpen kifejezve  250pWb/mm  (pikoweber  per
    milliméter). Ezt a gyárilag felvett jelet tartalmazzák a  mérőszalagok
    (Bezugsband), mint etalont. A magnók kivezérlésjelzőjét  úgy  állítják
    be, hogy a 0 decibeles kivezérléssel nagyjából  vonatkoztatási  szintű
    mágnesezést hozzunk létre a szalagon.  (Ez  azonban  csak  a  legújabb
    fejlesztésű magnókra  áll;  régebben  160,  illetve  200nWb/m  volt  a
    referenciaszint.) A mérőszalagok ezenkívül üres részt is tartalmaznak,
    erre  készíthetünk  felvételeket  a   mérés   során.   Léteznek   üres
    referenciaszalagok is, gyári beállító- és mérőjelek nélkül.  (Minthogy
    Olvasóink gyakorta érdeklődnek a mérőszalagok-mérőkazetták iránt,  itt
    is elmondjuk, hogy ezek rendkívül drágák, játékszernek használni  őket
    túlságosan költséges dolog! A szerk.)
        Az IEC ajánlás szerint az IEC I. (normál, vasoxid)  szalagokhoz  a
    BASF R723DG, az IEC II (krómdioxid és hasonló) szalagokhoz  a  BASF  S
    4592A, az IEC IV (metál)  típusokhoz  pedig  a  TDK  E  912BH  szolgál
    referenciául. A BASF mérőkazetták nekünk is rendelkezésünkre állnak, a
    TDK-referenciakazettát nem tudtuk  beszerezni,  helyette  a  TDK  MA-R
    típust  választottuk  vonatkoztatási  szalagnak,   úgy,   mint   előző
    tesztünkben tettük.
        Most pedig nézzük a szalagjellemzőket, abban a  sorrendben,  ahogy
    majd táblázatainkban is szerepelnek.

    1. Előmágnesezési áramszükséglet.

        Felvételkor  a   hangfrekvenciás   jelen   kívül   egy   50-150kHz
    frekvenciájú előmágnesező jelet is a  felvevő  fejre  kell  bocsátani,
    hogy a szalagot optimális állapotba  hozzuk  (munkapont).  Ezt  hívják
    előmágnesezésnek.  Igen  nagy  a  jelentősége,   mert   kisebb-nagyobb
    mértékben ugyan, de közvetlenül befolyásolja a szalagnak szinte minden
    jellemzőjét! Természetesen az lenne az ideális, ha a  magnógyárak  már
    eleve  azt  az  előmágnesezési  áramot  állítanák  be,  amire  majd  a
    szalagnak szüksége lesz. Ez  csak  többé-kevésbé  sikerül.  Amikor  az
    előmágnesezési áramot változtatjuk, egyes paraméterek javulnak,  mások
    romlanak,  tehát  csakis  valamiféle  kompromisszumra   törekedhetünk.
    Érthető  tehát,  hogy  a  szalagmérés  során  mindenekelőtt  azt  kell
    meghatározni, mekkora előmágnesezési áramot bocsássunk  a  vizsgálandó
    szalagra.
        Hogy közös nevezőt találjunk és függetlenítsük magunkat a  mérésre
    használt  magnó  tulajdonságaitól,  az  összes  szalag  előmágnesezési
    áramszükségletét  a  referenciaszalagéhoz  viszonyítjuk.  Az   utóbbit
    0dB-nek  tekintjük,  ehhez   képest   adjuk   meg   a   többi   szalag
    áramszükségletét, plusz, illetve mínusz előjellel. Az lenne a legjobb,
    ha egyáltalán nem volna eltérés.  Ez  azt  jelentené,  hogy  mindegyik
    szalag  ugyanazt  szereti  a  legjobban,  ennélfogva  a  világ  összes
    magnóját ugyanúgy lehetne beállítani. Sajnos, ez  nincs  így,  bár  az
    eltérés általában csekély. Táblázatunkban ilyenkor  0dB  körüli  érték
    szerepel, és akkor nem is bogarászunk  tovább:  a  szalagot  ezután  a
    referenciaszintű előmágnesezéssel mérjük tovább. Ha azonban az eltérés
    meghaladja az 1 decibelt, akkor nincs más  hátra,  kétféleképpen  kell
    végigmérni a szalagot: egyszer referenciaszintű, egyszer pedig a  neki
    optimális  előmágnesezéssel.  Az  utóbbi  beállítással  kapott  mérési
    adatokat mindenütt kapcsos zárójelben közöljük. Megjegyezzük  azonban,
    hogy így is az első helyen közölt adatot tartjuk jellemzőnek,  mert  a
    köznapi életben,  átlagosan  beállított  magnókkal  általában  ezt  az
    eredményt kapnánk. A zárójelbe tett adatok  csupán  azt  jelzik,  hogy
    mire képes a szalag akkor, ha a magnót eleve hozzá állítják  be.  Első
    tesztünkben még számos, ezúttal  azonban  már  csak  egyetlen  típuson
    (Samsung XM-5) mértünk 1db-nél nagyobb eltérést, pontosabban 1,2dB-t.
        Az előmágnesezést a következőképpen határozzuk meg. A felvevőfejre
    6,3kHz-es jelet bocsátunk, úgy, hogy  csak  kevéssé  vezéreljük  ki  a
    szalagot.  Az  előmágnesezést  lassan  növelni  kezdjük,   és   közben
    folyamatosan mérjük a szalagról visszakapott 6,3kHz-es jel  nagyságát.
    A jel növekszik, elér egy maximumot, majd  csökkenni  kezd.  Amikor  a
    maximum után éppen 3,5 decibelt esett  a  jel,  az  ekkor  alkalmazott
    előmágnesezési  áramot  tekintjük  optimálisnak.  Ezt  a   gyakorlatot
    követtük  a  vasoxid  és  a  metál  szalagoknál.  De   ajánlanak   más
    módszereket is, és a krómdioxid szalagoknál  mi  magunk  is  eltértünk
    eddigi gyakorlatunktól.
        Múltkori    tesztünkben    elégedetlenek    voltunk     a     BASF
    referenciaszalaggal, mert nem ugyanazt az eredményt kaptuk vele,  mint
    az ugyanabból a gyárból származó kommersz szalagokkal,  ami  végül  is
    elég váratlan. Nem is hagyott  nyugodni  bennünket  a  dolog,  és  más
    módszert kerestünk. Azt tapasztaltuk, hogyha 3,5dB  szintesés  helyett
    7,5dB-t választunk, akkor az  ily  módon  beállított  előmágnesezéssel
    közel lineáris frekvenciagörbét kapunk mind a BASF referenciaszalagon,
    mind pedig a kommersz típusokon: a BASF-en és a többin is, tehát ezt a
    beállítást választottuk. Így viszont más paraméterek térnek el a  BASF
    specifikációjától. Főleg a maximális kivezérelhetőséggel volt  bajunk:
    a  referenciaszalaggal  315Hz-en  +0,7dB-t  kaptunk,  holott  a  gyári
    specifikáció szerint +4,5dB lenne a helyes eredmény.  Felhívjuk  ezért
    Olvasóink figyelmét, hogy a krómdioxid szalagon kapott adatainkat  nem
    lehet   összevetni   az   IEC-előírás   szerint   készített    tesztek
    eredményével.

    2. Vonatkoztatási szinten mért harmadik harmonikus torzítás.

        A bevezetőben már említettük, hogy a vonatkoztatási szint 250nWb/m
    mágnesezettségnek felel meg. Tehát:  ekkora  mágnesezettséget  hoztunk
    létre a szalagon a  315Hz  frekvenciájú  mérőjellel,  és  megmértük  a
    harmadik harmonikus torzítást. Nyilván minél  jobban  kivezérelhető  a
    szalag,  annál  kisebb  a  torzítása  a  vonatkoztatási  szinten.  Más
    oldalról nézve a  dolgot:  körülbelül  ekkora  torzítást  várhatunk  e
    szalagról az otthoni magnónkkal is, ha annak 0  decibeles  kivezérlése
    tényleg a 250nWb/m-nek felel meg.

    3. Maximális kivezérelhetőség.

        A magnók frekvenciaátvitelét -20dB felvételi  szinten  mérik,  itt
    általában még nem  lép  fel  szaturáció,  azaz  a  mágnesezhető  anyag
    telítődéséből eredő veszteség a magasabb frekvenciákon. A gyakorlatban
    persze sokkal jobban kivezéreljük a szalagot: annyira, amennyire  csak
    hagyja magát. A kivezérelhetőséget a legújabb IEC-ajánlás értelmében a
    következőképpen  mérjük:  315Hz-es  mérőjellel  meghatározzuk  azt   a
    legnagyobb kivezérlést, amelyen a harmadik harmonikus  torzítás  éppen
    eléri a 3%-ot.  Ez  pontosan  az  a  csúcsszintű  kivezérlés,  amelyet
    magnóméréskor is  emlegetünk.  Ugyanezt  a  mérést  1  és  2kHz-en  is
    megismételtük. Magasabb frekvenciákon ez a módszer nem követhető, mert
    a 3. harmonikus már kívül eshet a rögzíthető frekvenciasávon. (Például
    a 7kHz-es jelnek a 3. harmonikusa 21kHz-re esik.) A  magastartományban
    tehát  más  módszert  kell  választani.  Kézenfekvő,  hogy  inkább   a
    különbségihang-torzítást  válasszuk  indikátornak.   Két,   célszerűen
    megválasztott mérőjel különbsége torzításként jelentkezik  a  hallható
    hangok tartományában. Mi 5+6,  7+8  és  10+11kHz-es,  azonos  nagyságú
    mérőjelet alkalmaztunk, és mindig a különbségüket:  az  1kHz-es  jelet
    mértük.  Azt  a  kivezérlést  tekintettük  maximálisnak,   amelyen   a
    torzítási produktum éppen  3  százalékot  tett  ki.  A  táblázatunkban
    megadott számértékek azt  mutatják,  hogy  mekkora  kivezérlést  képes
    elviselni  a  szalag  (a   fentebb   definiált   torzításig)   egy-egy
    frekvencián, a vonatkoztatási szinthez képest. Minél nagyobb  a  szám,
    annál jobban kivezérelhető a szalag.

    4. Maximális kivezérelhetőség 10kHz-en.

        Lényegében ugyanaz mint az előző  paraméter,  csak  most  10kHz-en
    vizsgáljuk  a  szalag  kivezérelhetőségét,  meghatározva,  mekkora   a
    legnagyobb kimeneti feszültség  ezen  a  frekvencián.  Az  így  kapott
    kimeneti feszültséget a 315Hz-en  mért  maximális  kivezérelhetőséghez
    viszonyítjuk,  és  dB-ben  adjuk  meg.  Minthogy   a   magnószalag   a
    legmagasabb hangokon már nem  képes  akkora  jelek  rögzítésére,  mint
    közepes  frekvenciákon,  az  ebben  a  rubrikában  álló  számok  előtt
    értelemszerűen mindig mínuszjel áll.  Ebben  az  esetben  tehát  minél
    kisebb a számérték, annál  jobb  a  szalag,  mert  viszonylag  kevésbé
    romlik le a magasabb frekvenciákon.
        Fel kell figyelnünk azonban valamire. A  10kHz-en  mért  maximális
    kivezérelhetőséget a  csúcsszinten  kapott  kivezérléshez  arányítjuk.
    Eszerint az a szalag,  amely  315Hz-en  igen  nagy  kivezérlést  képes
    viszonylag kis torzítással elviselni, látszólag hátrányba kerül,  mert
    10kHz-en majd jóval kevesebbet fog produkálni, tehát túl nagy  lesz  a
    különbség. De  hát  tényleg  arról  van  szó,  hogyha  kihasználjuk  e
    szalagok (közepes frekvencián mért) nagy kivezérelhetőségét,  akkor  a
    hangkép pontosan azt fogja mutatni, amit a mi mérési táblázatunk.

    5. Relatív érzékenység.

        Ugyanakkora  hangáram  hatására  a   különböző   szalagok   eltérő
    mértékben  mágneseződnek  fel,  lejátszáskor  tehát  eltérő   kimeneti
    feszültséget szolgáltatnak. A  relatív  érzékenységet  öt  frekvencián
    vizsgáltuk (315Hz-1-6,3-10-12,5kHz), viszonylag alacsony kivezérlésen:
    a vonatkoztatási szinthez képest 20 decibellel csökkentett jelszinten.
    Ez a mérés  a  frekvenciaátvitelről  is  tájékoztat,  csak  éppen  nem
    folyamatos  görbét  szolgáltat,   hanem   öt   diszkrét   számértéket.
    Referenciaszintnek itt is az  etalonszalag  adatát  tekintjük,  és  az
    attól  való  eltérést  adjuk  meg  decibelben.  Megjegyezzük,  hogy  a
    magasabb frekvenciák  jelszintjét  rendkívül  erősen  befolyásolja  az
    előmágnesezési áram nagysága.

    6. Vonatkoztatási szinthez viszonyított, jel-zaj arány.

        Ez lényegében a szalag  saját  zaja.  Műsorjel  nélküli  felvételt
    készítünk - a felvevőfejre csupán az előmágnesezési  áramot  juttatjuk
    -, és azt lejátsszuk.  A  jel-zaj  arányt  a  vonatkoztatási  szintnek
    megfelelő  kimeneti  feszültséghez  viszonyítjuk,  IEC  "A"   szűrővel
    súlyozva. Minél nagyobb a számérték, annál jobb a szalag.
        Ennél   a   vizsgálatnál   azt   feltételezzük,   hogy   a   magnó
    lejátszó-erősítőjének  zaja  -  lásd  magnó-méréseinknél  a   nyugalmi
    zajszint adatát - elhanyagolható a szalagéhoz  képest.  A  való  világ
    magnói persze nem teljesen zajtalanok,  emiatt  mérésünk  eredménye  a
    szalag és a lejátszóerősítő zaját összegzi. A már említett IEC-ajánlás
    erre is gondol, és egy korrekciós görbe használatát  írja  elő.  Előző
    kazettatesztünkben ezt a korrekciót még nem alkalmaztuk, most  viszont
    már igen. Zárójelben azért megadjuk a korrigálatlan  értéket  is:  ezt
    lehet összevetni a múltkori teszt számadataival.

    7. Maximális kivezérléshez viszonyított előmágnesezési zajarány.

        Ez a jellemző nem egy  újabb  mérés,  hanem  csupán  egy  egyszerű
    összeadás eredménye. Hogy miért van  rá  szükség?  Azért,  hogy  közös
    nevezőre hozzuk a különböző paraméterű szalagokat.
        Előfordul, hogy valamely szalag  zaja  a  vonatkoztatási  szinthez
    viszonyítva nem volna éppen alacsony, de maga a szalag esetleg annyira
    jól kivezérelhető, hogy a gyakorlatban  -  amikor  is  megfelelőképpen
    kivezérlik  -  mégis   viszonylag   kevés   zajt   érzünk.   Tehát   a
    vonatkoztatási szinthez viszonyított jel-zaj arányhoz most  hozzáadjuk
    azt  az  értéket,  amely  a   vonatkoztatási   szintet   a   maximális
    kivezérelhetőségtől elválasztja.
        Minthogy  az   előző   paramétert   (a   vonatkoztatási   szinthez
    viszonyított jel-zajt) kétféleképpen adtuk meg, értelemszerűen most is
    kétféle adathoz jutunk. Első helyen ezúttal  is  a  korrigált  értéket
    adjuk meg, és zárójelben  közöljük  a  közvetlenül  mért  számértéket,
    amely összevethető a múltkori teszt adatával.

    8. Vonatkoztatási szinthez viszonyított egyentér zaj-arány.

        Magnózás  közben  a  fej  és  a  szalaggal   érintkező   fémrészek
    felmágneseződhetnek, de ezen kívül külső, állandó  mágneses  terek  is
    hatással lehetnek a szalagra. Ezt  a  hatást  szimuláljuk,  amikor  az
    előmágnesezési áramon kívül még egyenáramot is átbocsátunk  a  felvevő
    fejen. (Az egyenáramú  jel  nagysága  akkora,  mint  a  vonatkoztatási
    szintet létrehozó 315Hz-es jel  effektív  értéke.)  A  zajt  speciális
    szűrővel  súlyozzuk,  ez  8-10dB-vel  csillapítja  az   500Hz   alatti
    zajkomponenseket.   A   jó   minőségű   szalagok   zaja    egyenletes,
    ingadozásoktól mentes. A gyengébb típusok zaja  ingadozik,  nem  lehet
    megadni egyetlen számértékkel. csak "tól-ig".

    9. Vonatkoztatási szinthez viszonyított átmásolódási jel-arány.

        A magnószalag mindig felcsévélt állapotban van (eltekintve attól a
    ritka pillanattól, amikor éppen elfut a  fejek  előtt).  Az  egymással
    érintkező részek műsora átkopírozódik. Ezt a nemkívánatos effektust  -
    amely, sajnos,  elkerülhetetlen  -  úgy  modellezzük,  hogy  500Hz-es,
    vonatkoztatási szintű  felvételt  készítünk  a  szalagnak  egy  akkora
    szakaszára, amely a felcsévélő orsó nem egészen egy fordulatára kerül.
    Ezután 10 fordulatnyi jelnélküli felvételt készítünk, és  24  órán  át
    így tároljuk a kazettát. Akkor megmérjük az üres részekre átmásolódott
    jel nagyságát, és a vonatkoztatási szinthez viszonyítjuk,  decibelben.
    Minél nagyobb a számérték, annál kisebb az átmásolódási hajlam,  annál
    jobb a szalag (ebből a szempontból).  Az  átmásolódás  a  gyakorlatban
    olyképpen jelentkezik a legpregnánsabban,  hogy  valamely  műsor  vagy
    műsorrész előbb csak egészen halkan szólal meg, majd utána  következik
    az igazi műsor ("Pre-echo"). Még szerencse, hogy az  átmásolódott  jel
    nagysága általában elenyésző az  őt  létrehozó  jelhez  képest,  ezért
    legtöbbször észre sem vesszük, mert elvész a magnó és a  szalag  jóval
    erősebb zajában.

    10. Azimut-hiba.

        Legfőbb oka: a magnó felvevő-lejátszó fejének  rése  nem  pontosan
    merőleges a szalagfutás  irányára,  s  emiatt  egy  kissé  "elmegy"  a
    magashang. Bizonyára sokaknak okozott már bosszúságot,  hogyha  idegen
    felvételt akart meghallgatni a saját magnóján vagy saját felvételt egy
    idegen  magnón,  a  hangminőség  romlott,  a  magashangok   elvesztek.
    Ilyenkor biztosra  vehetjük,  hogy  a  két  magnó  közül  legalább  az
    egyiknek a feje pontatlanul van beállítva.
        De   még   ha   a   magnófej   függőlegesen   áll   is   (mint   a
    referencia-magnóban), azimut-hiba lép fel, ha  a  kazetta  nem  vezeti
    precízen a szalagot.
        Az azimut-hibát tulajdonképpen fokban kéne  megadni  (hány  fokkal
    tér el a kazettában a szalag futásiránya az ideálistól),  de  ezt  így
    nem tudjuk mérni, és az eredmény amúgy sem mondana  sokat.  Kínálkozik
    azonban  egy  egyszerű  és  szemléletes  módszer:  10kHz-es  felvételt
    készítünk előbb az egyik, majd a  másik  irányban,  és  megvizsgáljuk,
    van-e  szintkülönbség  a  kettő  között.  Minthogy  a  magnó  jól  van
    beállítva, a két  irányban  kapott  jelnagyságnak  egyenlőnek  kellene
    lennie. Ha mégis van  köztük  különbség,  akkor  ebből  a  kazettatest
    pontatlanságára, a  szalagvezetés  (vagy  esetleg  a  szalag  hibájára
    következtethetünk. Az eltérést  dB-ben  adjuk  meg;  minél  nagyobb  a
    számérték, annál gyengébb a kazetta.
        Mielőtt tovább haladnánk, rá kell mutatnunk egy  összefüggésre  az
    azimut-hiba és az 5. pontban definiált relatív érzékenység  között.  A
    már sokat emlegetett IEC-ajánlásban azt javasolják,  hogy  a  szalagon
    mindkét  irányban  határozzuk  meg  a  relatív   érzékenységet,   mert
    előfordulhat, hogy bizonyos gyártási hibák következtében a szalag  nem
    teljesen   ugyanúgy   viselkedik   errefelé,   mint   arrafelé.    Bár
    táblázatunkban erre nem voltunk tekintettel, valójában  több  szalagon
    is ellenőriztük ezt a jelenséget. Közepes frekvenciákon nem  találtunk
    eltérést, de magasabb frekvenciákon  némelyik  típus  nem  viselkedett
    egyneműen. Kérdés, hogy szalaghiba, vagy inkább  azimut-hiba  okozta-e
    ezt. Erre a kérdésre azonban meg lehet adni a választ.
        Meghatároztuk a 10kHz-es jel nagyságát  az  egyik  irányban,  majd
    megfordítottuk a kazettát, és  megismételtük  a  mérést.  Ha  eltérést
    tapasztaltunk, állítottunk a fejen, és megkerestük  a  jel  maximumát.
    (Vagyis: ráállítottuk a fejet a nem pontosan futó szalagra.)  Ha  most
    már nagyjából azt  kaptuk,  mint  az  ellenkező  futásirányban,  akkor
    biztosra  vehettük,  hogy  nem  a   szalaggal   van   baj,   hanem   a
    szalagvezetéssel. Ezt a próbát minden esetben elvégeztük, valahányszor
    csak  azimut-hibát  tapasztaltunk,  nehogy  megtévesszen  bennünket  a
    mérésünkbe belejátszó, de valójában egész másféle eredetű jelenség.

    11. Modulációs zaj.

        Ezt eddig nem mértük sem az orsós szalagokon,  sem  a  kazettákon,
    mert  nem  volt  hozzá  műszerünk.  Most  sincs  -  de  találtunk  egy
    közelítő-helyettesítő mérési módszert.
        A modulációs zaj mindig jelen van a szalagon, a műsor  hátterében.
    Ugyanis   (a   hasznos   jel   felvételekor-lejátszásakor    egyaránt)
    nemkívánatos  jelek  is  keletkeznek.  Ezek  frekvenciája  a  vizsgáló
    frekvencia  közvetlen  közelébe  esik.  A  modulációs  zajt  a   magnó
    nyávogása, a szalag sebességének ingadozása és természetesen a  szalag
    bizonyos tulajdonságai okozzák. A  jel  mellett  fellépő,  úgynevezett
    oldalsávokat  frekvencia-analizátorral   kellene   kimutatni.   A   mi
    módszerünkhöz   elég   egy   torzításmérő,   amellyel   kiszűrjük    a
    vizsgálójelet a szalagról visszakapott jelkomplexumból - amely azonban
    nemcsak a modulációs zajt tartalmazza, hanem  a  harmonikus  torzítást
    is. Hogy az utóbbiaktól megszabaduljunk, olyan  mérőjelet  választunk,
    amelynek felharmonikusait a magnó már nem  viszi  át.  Mi  a  10kHz-es
    frekvenciát választottuk. Mivel ezt a jelet a magnók  csak  viszonylag
    kis  kivezérlésen  rögzítik  hűségesen,  a   vonatkoztatási   szintnél
    15dB-vel kisebb jellel mértük - ez a jel még egyik  szalagtípuson  sem
    okoz  szaturációt.  A  modulációs  zajt  a   vonatkoztatási   szinthez
    viszonyítottuk. Az eredmény csupán tájékoztató jellegű,  mindazonáltal
    jól szemlélteti az egyes szalagok közti különbséget.

    12. Kiesés (drop-out) és egyenletesség-ingadozás.

        Saját magunkat idézzük: "nem elég, ha jó  a  szalag,  egyenletesen
    kell jónak lennie." Ámde minden szalag egyenetlen, többé vagy kevésbé.
    Ha  konstans  nagyságú   mérőjellel   felvételt   készítünk,   s   ezt
    visszajátsszuk, akkor a jel  kisebb-nagyobb  mértékben,  de  ingadozni
    fog.
        Az   IEC-ajánlás   megkülönbözteti   az   egyenletesség-ingadozást
    (uniformity-variations) a kiesési  hibától  (drop-out  annoyance).  Az
    előbbin általában rövid idejű (40ms-1 s)  és  hosszabb   idejű   (>1s)
    szintingadozást értenek, az utóbbit pedig  úgy  definiálják,  mint  "a
    reprodukált jelszint jelentős pillanatnyi  csökkenését".  Meglehetősen
    hosszadalmas mérési és  értékelési  eljárást  írnak  elő.  Mi  némileg
    egyszerűsítettük  ezt  a   procedúrát,   de   azért   olyan   módszert
    választottunk, amely valamennyi hibatípust nagy biztonsággal kimutatja
    és dokumentálja.
        A szalag eleje és közepe táján 2 perces felvételt  készítettünk  1
    és 10kHz-es mérőjellel, 20 decibellel a vonatkoztatási szint alatt.  A
    felvételeket  visszajátszva  diagrampapíron  rögzítettük  a   jelszint
    ingadozását.  Ezt  a  módszert  egyébként  az  IEC   a   rövid   idejű
    egyenetlenségek, az  ismert  angol  szakíró  Angus  McKenzie  pedig  a
    drop-out mérésére ajánlja - szerintünk mindkét célra megfelel.
        Hangsúlyozzuk, hogy ezt a mérést az érintetlen, még semmilyen  más
    mérésre nem használt kazettákon végeztük, az esetleges  hibákat  tehát
    nem mi okoztuk. A szalagvégeket pedig kihagytuk: legalább  5  méterrel
    beljebb  kezdtük  a  műsort,  hogy  meg  ne  tévesszenek  bennünket  a
    befutószalag   felragasztásakor   és   a   kazetta   összeszerelésekor
    óhatatlanul fellépő hibák.

        Minden kazettáról 1-1 diagramot közlünk, párhuzamosan ábrázolva az
    1, illetve 10kHz-es szintingadozást. A szintíró sebessége meglehetősen
    nagy volt (500mm/s),  a  papír  viszont  mindössze  1mm/s  sebességgel
    haladt az írótoll előtt. A teljes diagrampapír 10dB-t fog át,  egy-egy
    osztás 0,2dB szintváltozást reprezentál. Az eredményt  számszerűen  is
    megadjuk, a következőképpen:
        a) átlagolva a  szintingadozás  mértékét,  külön  1  és  10kHz-en,
    figyelmen kívül hagyva az 1 másodpercnél hosszabb kieséseket, valamint
    a ritkábban jelentkező, rövid idejű ingadozásokat;
        b) csak az 1  másodpercnél  hosszabb  és  1dB-nél  nagyobb,  tehát
    valóban erős szintingadozások  összidejét  arányítjuk  a  teljes,  2+2
    perces teljes felvételi időhöz, szintén külön 1 és külön 10kHz-en.

        Felhívjuk Olvasóink  figyelmét:  diagramjaink  előírásosak,  de  a
    kiértékelésük  bizonyos  mértékig  önkényes  (egyébként   ugyanezt   a
    módszert követtük előző  szalagtesztjeinken  is).  Tehát:  szemléletes
    képet adunk a különféle szalagtípusok közötti  különbségekről,  de  az
    eredmény csak a mi régebbi  tesztjeinkkel  vethető  össze;  azokkal  a
    vizsgálatokkal  már  nem,  amelyeken  az  IEC  ajánlotta  kiértékelési
    módszert alkalmazták.


    KAZETTÁK ÉS KOMMENTÁROK

        Most pedig sorra vesszük a kazettákat, fajtánként és  betűrendben.
    Rövid leírást  adunk  róluk,  és  összefoglaljuk  erényeiket-hibáikat.
    Mechanikai   tulajdonságaikkal   nem   foglalkozunk,    csupán    arra
    szorítkozunk,  hogy  megemlítjük,  ha  valami  különleges   szerkezeti
    megoldást  tartalmaznak.  Ahol  tudtuk,  az  árukat  is  feltüntettük.
    Csillaggal jelöltük a magánkereskedelemben vásárolt  típusok  árát.  A
    többi típus az állami kereskedelemből származik,  áruk  "rögzítettnek"
    tekinthető.

    Vasoxid (IEC I)

        Mint előző tesztünkben,  most  is  ez  a  csoport  a  legnépesebb,
    összesen 17 típust ölel fel. Becsületükre szóljon, hogy előmágnesezési
    áramszükségletük alig-alig tér el a referenciaszalagétól. Úgy látszik,
    a szabványosítás itt már diadalmaskodott. Természetesen  minden  típus
    más és más, de kifejezetten  gyönge  szalag  nemigen  akadt  az  egész
    tesztmezőnyben.

        Audio Club AC Super C 90.
        Hagyományos   kazettatest,   egyenletes,   átlagos   minőség.   Az
    egyenletesség diagramon (1.)  egy  kismértékű  kiesés-gyanús  rész  is
    látható, de ettől eltekintve minden rendben van.  Ismerve  az  árakat,
    jutányosnak tartjuk 90 perc játékidőért a 71 forintos árat. Talán csak
    a gyanakvóbb természetű vevők akadnak majd fenn azon, hogy  a  kazetta
    nincs lezárva burkolófóliával.

        BASF LH-MI 90 (IEC I).
        Tetszetős csomagolás, szép kivitel. A burkoló fólián LH  maxima  I
    felirat (hogy tudjuk, mit rövidít  az  M  betű)  és  egy  kis  diagram
    látható, utóbbi a  szalag  dinamikatartományát  ábrázolja.  Az  IEC  I
    feliratot mindenhová felviszik, de ezenkívül pontosan fel  tüntetik  a
    felvételi korrekciót és a hagyományos elnevezéseket is  (Fe;  Normal).
    És a burkolaton még ott díszeleg a "precision cassette" felirat is.  A
    tokban újra a  diagram  és  egy  magyarázó  szöveg,  amely  a  kazetta
    alkalmazhatóságára is utal: a kazettatest  a  hőnek  jól  ellenáll,  a
    kazettát autómagnókba  is  ajánlják.  A  szalagot  apró  terelőnyelvek
    vezetik.    Az    LH-M     I     minőségi     jellemzői     jók,     a
    magashang-kivezérelhetősége kiemelkedő, a zaja pedig alacsony (ebből a
    szempontból ez a típus a nyertes).

        BASF LH-E I 60 (IEC I).
        Hasonlóan szép kivitelű, de itt csak a burkoló fólián találjuk meg
    azt a bizonyos diagramot és az  LH  extra  I,  valamint  a  "precision
    cassette" varázsigét. A kazettatest is egyszerűbb. A szalagot ebben is
    terelőlapok irányítják. Ennek a szalagnak jobb a közepes,  gyengébb  a
    magas  frekvenciákon  mérhető  kivezérelhetősége.  Zaja   meglehetősen
    magas,  habár  a   maximális   kivezérelhetőséghez   viszonyítva   már
    elfogadható, és mint említettük, a közepes frekvenciákon ez  a  szalag
    igen jól kivezérelhető. Precíziós mechanika ide  vagy  oda,  találtunk
    egy kis azimut-hibát is, nem nagyot. Az egyenletesség és a  modulációs
    zaj átlagos.

        Magna Super Ferro XD 60 (IEC 1).
        Nincs burkolófólia. A tokban lévő kartonlapon a DIN 45500 HIFI  és
    a "Tape Made in Western Germany" feliraton kívül  Polimer  embléma  és
    cégjelzés, valamint az  IEC  I  jelzés  és  "ferric  bias,  120µs  EQ"
    felirat. Tehát nyugatnémet szalaganyag Polimer tokban.  A  szóbanforgó
    kartonlap erős, nem gyűrődik össze, amikor a tokba helyezik ezt  azért
    emeljük  ki,  mert  eddig  sok  panasz   volt   a   Polimer   kazetták
    etikettpapírjára. A  kazettatest  egyszerű,  hagyományos  kivitelű.  A
    szalagminőség kísértetiesen hasonlítana a  BASF  LH-E  I-ére,  ha  nem
    hűtené le örömünket a magas, ingadozó egyentéri  zaj  (mind  között  a
    legmagasabb), valamint a  meglehetősen  csúnya  egyenletesség  diagram
    (szintén a legcsúnyább az összes között).

        Magna Ferro Dynamic S 90 (IEC I).
        Szintén lezáró  fólia  nélküli  tok,  erős  kartonlappal.  Hasonló
    utalások a gyártmány eredetére. Rendkívül olcsó kazetta: 56,50-ért  90
    percnyi  játékidőt  kínál.  Szerény  kivitelű   kazettatest,   szerény
    képességű szalaggal töltve. Frekvenciagörbéje magasban  esik  (lásd  a
    relatív érzékenységet 10-12,5kHz-en!), egyentérzaja ugyanolyan  magas,
    mint a másik Magnáé, viszont az egyenletesség diagramja jobb amazénál.
    Legsúlyosabb baja nem derül ki a táblázatból: mérés közben  megszorult
    a szalag a kazettában! A szabványok egyébként megadják, mekkora  lehet
    a  felcsévélő  orsó  súrlódásából  eredő   nyomaték.   Esetünkben   ez
    lényegesen  nagyobb  volt  a  megengedettnél.   Ehhez   nem   kívánunk
    kommentárt fűzni.  El  kell  ismernünk  azonban,  hogy  ez  a  kazetta
    rendkívül olcsó: 56,50-ért 90 percnyi játékidőt kínál.

        Maxell LN 90 (IEC I).
        Szép  kivitelű  tok,  benne   a   kartonlapon   ismertető,   amely
    összehasonlítja  e  szalagot  a   régebbi   LN-nel   (frekvenciagörbe,
    kivezérelhetőség). Különlegesen precíz mechanikáról ejtenek szót -  mi
    szétszedtük a kazettatestet és semmi különlegeset nem találtunk benne,
    de persze a mechanika egyes  elemei  még  lehetnek  igen  precízek.  A
    befutószalag fejtisztító  részt  is  tartalmaz.  A  szalag  a  közepes
    frekvenciákon jól kivezérelhető,  a  magasakon  már  kevésbé.  Relatív
    érzékenysége átlagos, frekvenciaátvitele felül enyhén  esik.  A  zajok
    átlagosak, a modulációs zaj csekély,  az  egyenletesség  tisztességes.
    Van egy kis azimut-hibája - egy precíziós mechanikától illetlen dolog.

        Maxell UD I 90 (IEC I).
        Tetszetős  tok  és  kazetta,  külön  felragasztható  címkével.   A
    befutószalag egyben fejtisztító is.  A  kartonlapon  rövid  ismertető,
    mely szerint "Phase Accuracy", azaz  "akkurátus"  fázisú  mechanikával
    van  dolgunk  -  ez  valószínűleg  a  pontos   szalagvezetésre   utal.
    Szétszedve a kazettát,  nem  találtunk  benne  semmi  különlegességet,
    legfeljebb annyit,  hogy  a  szalaggal  érintkező  műanyag  betétlapok
    kismértékben meg vannak hajlítva. A szalag igen jó:  kivezérelhetősége
    átlag feletti, érzékenysége jó, zaja  csekély,  a  modulációs  zaja  a
    legalacsonyabbak között van. Az egyenletesség  diagramja  szó  szerint
    véve  egyenletes.  Magas  viszont  az  átmásolódása:  e  csoportban  a
    legrosszabb.

        Maxell UR 60 (IEC I).
        Akárcsak az előbbi, ez  is  szép  kivitelű.  A  kartonlapon  rövid
    ismertető, konkrétumok nélkül. Fejtisztító  rész  a  befutó  szalagon,
    felragasztható címkék mellékelve. Nagyjából átlagos  kivezérelhetőség,
    enyhe magasesés, átlagos  zajok,  csekély  egyentér-zaj  és  a  lehető
    legcsekélyebb  modulációs  zaj.  Az  egyenletesség  1kHz-en  a  lehető
    legjobb, és 10kHz-en is a jók  közé  emeli  az  UR-kazettát,  amelynek
    jellemzői kiegyensúlyozottak.

        Memorex dB Series (IEC I).
        Egyszerű, de becsületes kivitelű tok  és  kazetta.  A  kartonlapon
    szokványos  reklámszöveg,   mely   egyetlen   konkrétumot   tartalmaz,
    nevezetesen,   hogy   a   kazetta   Koreában   készült.    A    szalag
    kivezérelhetősége  és  érzékenysége  átlag  alatti,  frekvenciagörbéje
    magasban esik, azimut-hibája is van (közepes mértékű),  egyenletessége
    közepes. Erénye: neki a legkisebb az átmásolódási jel-aránya.

        Philips SQ*I 60 (Type I).
        Egyszerű kivitelű tok, még egyszerűbb minőségű szalaggal töltve. A
    legszükségesebb  feliratokon  kívül  semmiféle  szöveget  nem  találni
    sehol, de  azt  hisszük,  nehéz  is  volna  valamiféle  külön  erényét
    hangsúlyozni. Ez a szalag éppen hogy csak 0dB-ig vezérelhető a közepes
    frekvenciákon,   magasban,   pedig   a   leggyengébb   a    mezőnyben.
    Érzékenységét és frekvenciaátvitelét tekintve is sereghajtó, és jókora
    azimut-hibája is van. Erről a szalagról elmondhatjuk, hogy a  minősége
    egyenletes - csak éppen egyenletesen gyenge, de akkor mi  kerül  rajta
    119 forintba? A Philips márkanév?

        Philips SQ*I 90 (Type I).
        Ugyanolyan,   mint   a   60   perces   változata,   csak   más   a
    színösszeállítás a kazettán és a kartonlapján. Valamivel jobb  szalag,
    de hát ezzel nem mondtunk sokat. Sok az átlag alatti paramétere, habár
    legalább azimut-hibát nem találtunk  rajta.  Ezt  a  kazettatípust  is
    drágálljuk.

        Sony HF 60 (Type I).
        Szép kivitelű tok, átlátszó kazettatest, felragasztható  címkék  -
    és néhány, a CHF-szériára  utaló  összehasonlító  adat,  valamint  egy
    frekvenciagörbe a csomagolófólián. Fejtisztító rész a  befutószalagon.
    Nagyjából egyenletes minőségű szalag, bár az előmágnesezési zaj-aránya
    meglepően gyenge. Rendkívül csekély ugyan az átmásolódási  jel-aránya,
    de ez önmagában még kevés  az  üdvösséghez.  Érdekes  képet  mutat  az
    egyenletesség-diagram. A szalag elején az 1kHz-es  jel  egy  idő  után
    0,2-0,3 decibelt esik, de aztán végig megtartja ezt a szintet. Csekély
    hiba, nincs különösebb jelentősége.

        Sony HF 90 (Type I).
        Külsőre teljesen azonos az előzővel, de határozottan  jobb  annál.
    Átlagos kivezérelhetőség a közepes frekvenciákon, jó  kivezérelhetőség
    10kHz-en,  kiegyenlített  frekvenciaátvitel,   átlagos   zajok,   szép
    egyenletesség-diagram (a 10kHz-es jel különösen sima!) - és a  légy  a
    levesben: aggasztóan magas előmágnesezési zaj-arány.

        TDK D90 (Type I).
        Szép a tok és a kazetta.  A  szlogen:  "Super  Precision  Cassette
    Mechanism". Előző tesztünkben  a  60  perces  változata  szerepelt,  a
    mostani típust akkor még nem vizsgálhattuk, mert  -  a  burkoló  fólia
    felirata  szerint   -   1985-ös   kiadású.   A   kivezérelhetősége   a
    középfrekvenciákon lényegesen kisebb, a magas frekvenciákon lényegesen
    jobb mint a 60 percesé volt. Zajai átlagosak, kivéve az egyentér-zajt,
    mert az csekély.  Egyenletesség-diagramja  szép.  Mindent  összevetve,
    átlag feletti szalag.

        TDK AD 60 (Type I).
        E  "Laboratory  Standard  Cassette   Mechanism"   belsejében   sem
    találtunk semmi különlegességet, azon kívül, hogy a szalagot közrefogó
    fóliák nem sík felületűek, hanem kör alakú domborítások vannak rajtuk.
    A kartonlapon általános ismertető, mellette a  felragasztható  címkék.
    Ízléses tok és kazetta - 1984-es típus. A  szalag  minden  frekvencián
    igen jól kivezérelhető, érzékenysége és frekvencia átvitele majdnem  a
    legjobb (csak a TDK AD-X 60 előzi meg), zaját tekintve is  kitűnő.  Az
    egyenletesség diagramja valamivel gyengébb. Mindazonáltal jó  minőségű
    típus.

        TDK AD-X 60 (Type I).
        Ez is "Laboratory Standard Cassette Mechanism".  A  cubehőrt  lásd
    fenn, ezenkívül itt  a  kartonlapon  érdekes  ismertetés  olvasható  a
    roppant  előnyös  tulajdonságú,  TDK-Super-Avilyn  mágnesrészecskékből
    álló aktívrétegről. Szó ami  szó,  a  reklám  itt  nem  hazudik,  mert
    valóban  ez  a  legjobb  szalag  az   összes   vasoxid-típus   között.
    Kivezérelhetősége  minden  frekvencián  a   legnagyobb,   érzékenysége
    úgyszintén, frekvenciaátvitele kitűnő,  egyenletesség-diagramja  átlag
    feletti  (habár  a  D-90-é  szebb).   Modulációs   zaja   csekély.   A
    vonatkoztatási szinthez viszonyított  zaj-aránya  csupán  átlagos,  de
    ezen sokat segít a nagy kivezérelhetőség. Mindent figyelembe véve,  ez
    a típus a csoportgyőztes - holott nem újkeletű. A kartonon az  1982-es
    évszám áll. Hazai ára  180  forint;  Svájcban,  ahol  ezt  a  kazettát
    vásárolták, 5 frankot kérnek érte - nem olcsó holmi.

    Krómcsoport (IEC II)

        BASF CR-S II 60 (chromdioxid Super, IEC II).
        Tetszetős kazetta, szép tokban. A kartonlapon egy diagram a szalag
    dinamikai képességeit szemlélteti, magyarázó szöveg kíséretében.  Arra
    nézve is adnak tanácsot, mi mindenre alkalmazhatjuk  ezt  a  kazettát:
    mivel a kazettatest a hőnek jól ellenáll, autómagnóba is  ajánlják.  A
    kazettatest  nagy  része  átlátszó,  megfigyelhetjük  a   szalagterelő
    nyelveket.  A  szalag  kivezérelhetősége  átlagos,   érzékenysége   és
    frekvenciaátvitele átlag feletti, zaja alacsony  (ez  a  legcsendesebb
    szalag  a  krómcsoportban),   egyenletesség   diagramja   igen   szép.
    Kiegyenlítetten jó minőségű szalag.

        Fuji FR-II (Type II).
        Szép a kazetta, szép a tokja. A csomagoló fólia  és  a  kinyitható
    kartonlap  hemzseg  az  információktól.  Az  aktívréteg  "Fine   Grain
    Beridox", azaz finomszemcsézetű Beridox. A  kazettára  életfogytiglani
    garanciát adnak (ez vajon nem a kazetta életére vonatkozik? A  szerk.)
    mármint abban az esetben, ha gyári hibára derülne  fény.  A  csomagoló
    fólián  parányi  frekvenciagörbét  mutatnak,  ezen  is  látszik,  hogy
    magasabb frekvenciákon kismértékű  kiemelés  várható.  A  szalagterelő
    lapocskákon  apró  köralakú  domborítások   vannak.   A   szalag   jól
    kivezérelhető, érzékeny, lineáris átvitelű,  az  egyenletesség-diagram
    nagyon szép. A zaj, az átmásolódás csupán átlagos. Jó minőségű szalag.

        Magna Chromdioxid 60 (IEC II).
        Ugyanúgy néz ki,  mint  a  normál  Magnák,  de  ezt  már  ellátták
    csomagoló fóliával. A közepes  frekvenciákon  csak  mérsékelten  lehet
    kivezérelni, de a magas frekvenciákon annál jobban  szerepel.  Relatív
    érzékenysége,   zaja,   frekvenciaátvitele   nagyjából   megfelel    a
    referenciaszalagénak. Egyenletessége számszerűen igen jó, de a  szalag
    elején 1kHz-en némi megingás látszik. Minőségét figyelembe véve, a  71
    forintos ár igazán jutányos.

        Magna SC Superchrom 45 (IEC II).
        Egész tetszetős kazettatartó tok,  zárófólia  nélkül.  A  teljesen
    átlátszó kazettatestben jól mutat a két  kicsiny  orsó  -  mintha  egy
    miniatűr orsós magnó működne odabenn. Ezt  a  szalagot  is  a  Polimer
    jegyzi. Szétszedve a kazettát, felfedeztük, hogy az orsók alumíniumból
    készültek, átlátszó műanyaglapok fedik őket. Egyszóval mutatós holmi -
    sajnos, a szalagjellemzői már kevésbé mutatósak. A torzítás  magas,  a
    kivezérelhetőség  minden  frekvencián  gyenge,  az  érzékenység  és  a
    frekvenciaátvitel  átlag  alatti,  a  zajok  erősek,  az   átmásolódás
    úgyszintén. Az  egyenletesség-diagram  1kHz-en  szép,  10kHz-en  átlag
    alatti. Vajon mi  kerül  185  forintba  ezen  a  45  (negyvenöt)  perc
    játékidejű kazettán? A két szép kis orsó?

        Magna SC Superchrom 60.
        Egyszerű csomagolás, egyszerű tok és kazetta. Nem  találjuk  rajta
    sem  a  megszokott  Type  II  vagy  IEC  II  jelzést,  csak  a   többi
    Magna-Polimer  kazettáról  ismert  HIFI  DIN  45500  feliratot  és   a
    közleményt,  miszerint  a  szalag  az  NSZK-ban  készült.   A   szalag
    meghajlított műanyaglapok között fut. Ez  a  típus  sem  remekel,  nem
    vezérelhető  ki  még  a  vonatkoztatási  szintig  sem.   Érzékenysége,
    frekvenciagörbéje  gyenge,  zajai   magasak.   Ráadásul   még   jókora
    azimuthibát is produkált. Az egyenletesség  diagramjai  is  lehetnének
    szebbek. Feltűnő, hogy ez a szalag gyöngébb minőségű  a  nála  olcsóbb
    Magna Chromdioxidnál.

        Maxell UD-II 90.
        Csinos kazettatok, a kazettára aranyszínű betét  van  felragasztva
    és ehhez is vannak matricák. A kartonon az áll, hogy  az  aktívréteget
    "Fine-Epitaxial" mágnesrészecskék  képezik.  A  mechanika  ezúttal  is
    "Phase Accuracy". A befutószalag fejtisztító  is  egyben.  Az  IEC  II
    helyett ezeket a jelzéseket találjuk: High (CrO2), EQ 70µs,
    II. A  szalag  kivezérelhetősége  átlagos,  de  10kHz-en  már  jó,  az
    érzékenység és a frekvenciaátvitel megfelelő, a  zaj,  az  átmásolódás
    átlagos. A szintingadozás rendkívül csekély, ez a szalag és az XL II a
    legegyenletesebb ebben a csoportban.

        Maxell XL-II 90 (IEC Type II).
        A staffirung ugyanaz, mint  az  előző  Maxellen.  Ezt  a  szalagot
    viszont inkább a  középsávban  lehet  jól  kivezérelni,  10kHz-en  már
    kevésbé. Az érzékenység megfelelő, a frekvenciagörbe  magasban  enyhén
    esik, a torzítás alacsony, az átmásolódás úgyszintén. A  zaj  közepes,
    az egyenletesség kiváló. Jó szalag.

        Maxell XL II-S 90 (IEC Type II).
        Tartozékok  mint  fenn.  A  szalag  rendkívül  jól  kivezérelhető,
    különösen  a  közepes  frekvenciákon.  Ennek  tulajdonítható,  hogy  a
    vonatkoztatási   szinten   mért   torzítása   ennyire   alacsony,    a
    legalacsonyabb  a  csoportban.   A   magaskivezérelhetőség   látszólag
    gyengébb, de ne feledjük, hogy most a 315Hz-en  mért  +4,1  decibelhez
    viszonyítunk! Ugyanígy, a zaj-arány is csak a vonatkoztatási  szinthez
    képest magas, a maximális kivezérléshez képest már nem az, sőt: egyike
    a legalacsonyabbaknak. A relatív érzékenység is nagy,  habár  a  magas
    frekvenciákon  enyhén  lekonyul  a  görbe.  Az  egyentér-zaj   és   az
    átmásolódás közepes,  az  egyenletesség  diagram  is  nagyon  tetszene
    nekünk, ha az  előző  Maxell  el  nem  kényeztetett  volna  bennünket.
    Összesítve: igen jó minőségű, korszerű szalagnak látszik.

        Samsung XM-5 90.
        Átlagos külcsín. A kartonon frekvenciagörbe látható  és  utalás  a
    magnó beállítására  ("Bias:  High-CrO2  EQ:  70µs").  Belül
    semmi különlegesség.  Érdekessége  viszont  ennek  a  szalagnak,  hogy
    egyedül neki kellett kétszer is végigmérni a tulajdonságait,  mert  az
    előmágnesezési   áramigénye   több   mint   1   decibellel   eltér   a
    referenciaszalagétól.  Táblázatunk  kapcsos  zárójelben  adja  meg   a
    Samsung számára optimális  előmágnesezéssel  mért  adatokat.  Az  XM-5
    átlagos kivezérelhetőségű szalag,  10kHz-en  jobb  is  az  átlagosnál,
    érzékenysége   és   frekvenciaátvitele   megfelelő,    de    csak    a
    referencia-előmágnesezéssel. Az  ugyanis  kisebb  az  optimálisnál,  s
    ennek következtében a magasabb frekvenciák kiemelődnek, de  persze  ez
    egy adok-veszek játék, az előnyökért mindig hátrányokkal kell fizetni,
    itt  például  csökken   a   maximális   kivezérelhetőség   a   közepes
    frekvenciákon  stb.  A  zajok  közepesek,  az   átmásolódás   aggasztó
    méreteket ölt,  és  meglehetősen  nagy  azimut-hibát  is  mértünk.  Az
    egyenletesség diagramja 1kHz-en enyhén hullámzik, de ezzel együtt  sem
    rossz. Mindent  egybevetve,  átlagos  (vagy  valamivel  átlag  alatti)
    szalag.

        Sony UCX 90.
        Elegáns  csomagolás,  szép  tok,  a  kazettatest   középső   része
    átlátszó. A befutószalag egyben fejtisztító is. A relatív  érzékenység
    és a frekvenciagörbe kiváló, az egyenletesség példás -  csak  a  zajok
    átlagosak. Így is ragyogó szalag.

        Sony UCX-S90 (Type II).
        Ugyanaz  zöldben  (pontosabban:  barnás  felirattal).  Hasonló   a
    minősége is: a kivezérelhetőség, az érzékenység,  a  frekvenciaátvitel
    egyaránt jó, a zaj sem magas, az átmásolódási jelarány a legkisebb  az
    egész krómcsoportban és az  egyenletesség-diagram  is  szép,  bár  nem
    annyira, mint az előző Sonyé. Mindazonáltal az egyik legjobb szalag  a
    mezőnyben.

    Metál csoport (IEC IV)

        Tényleg egyre jobban tért hódítanak a metál  szalagok,  még  akkor
    is, ha mi most csak ezzel a két típussal rukkolhatunk elő. Nem  sokkal
    azután, hogy túljutottunk a teszten, 3-4 egyéb típust  is  láttunk  az
    üzletekben, persze: a magánkereskedőknél. Késő bánat; legközelebb majd
    alaposabb piackutatást végzünk.

        PD Magnetics 1100 Metal C-60 (Type IV).
        Szép kivitelű kazettatest, olyan tokban, amelyet előbb alig  lehet
    kinyitni, aztán meg majd szétesik a feszegetés hatására. A kartonlapon
    frekvencia-jelleggörbe,  amely  -   meglehetősen   demagóg   módon   -
    krómdioxid referenciaszalaghoz viszonyítva demonstrálja az 1100  Metal
    előnyeit. Még egy szlogen a kartonon: "ACQ Precision Quality Cassette"
    - ezt nem tudjuk lefordítani, mert nem tudjuk, mit jelent  az  ACQ.  A
    szalag egyébként - a metál  csoportban  referenciának  választott  TDK
    MA-R-hez  képest   -   bizony   gyenge.   Kivezérelhetősége,   relatív
    érzékenysége, frekvenciaátvitele  egyaránt  igen  szerény.  A  zaj  is
    magas, az egyenletesség-diagram nem szép, és közepes  azimut-hibát  is
    mértünk. Az 1100 Metal egyetlen kiugró paramétere: rendkívül  alacsony
    az átmásolódása. De hát így sem vagyunk elragadtatva tőle.

        That's MG-X 60 (Type IV).
        Újkeletű márkanév, annyit tesz, hogy "ez az" vagy "emmán igen!"  A
    kazettatest egy kissé nonfiguratív: egyik oldalán egy háromszög  alakú
    ablakon lehet belátni a szalagra.  A  burkoló  fólián  frekvenciagörbe
    látható, valamiféle "IEC IV szalag" és a nála persze kissé  jobb  MG-X
    átviteléről. Itt tüntetik fel a gyártót  is  (Taiyo  Yuden  Co.,  Ltd.
    Japan). Néhány műszaki jellemzőt magára a kazettatestre  is  felírtak.
    Ez a szalag  jobban  megközelíti  a  referenciának  választott  szalag
    tulajdonságait,  de  azért  a  legtöbb  jellemzőjével  elmarad  attól.
    Átlagos  minőségűnek  tartjuk.  Az  egyenletesség  diagramjai  szépek,
    10kHz-en a  szalag  közepe  táján  a  0,2  decibeles  szintlépcső  nem
    veszélyes.

        Összefoglalás és ajánlás
        Véleményünk szerint az utóbbi időben érezhetően javult a  kazetták
    minősége. A legszembetűnőbb jele ennek, hogy 30 típus  közül  egyetlen
    egyen sem találtunk kiesést.
        A vasoxid alapanyagú kazetták között a TDK AD-X  60-at  tartjuk  a
    legjobbnak. Átlag feletti a BASF LH-M I, a Maxell UD I, a TDK AD 60 és
    a Sony HF 90 is.
        A  krómdioxid  (vagy  hasonló)  típusok  csoportjában  ezekkel   a
    típusokkal voltunk elégedettek: BASF CR-S II, Maxell XL II-S és XL II,
    Sony UCX és UCX-S, Fuji FR-II. Valamennyi meglehetősen drága.
        A metálszalagok között nyilván nem  állíthatunk  fel  rangsort,  a
    kettő közül a drágábbik a  jobb,  de  egyiket  sem  ajánljuk.  Viszont
    biztosak vagyunk benne, hogy legközelebb már több jelöltünk lesz!

                                                             Sólymos Antal