A video repülőgép



    


        Katasztrófafilmekben fordul elő, hogy a pilóta és a másodpilóta is
    hirtelen rosszul  lesz  (mondjuk  ettek  a  romlott  halból),  csak  a
    navigátor és persze a csinos stewardess van talpon (utálják a  halat),
    és most találniuk kell valakit az utasok között, valakit, aki vezetett
    már életében repülőgépet; hátha képes lesz  épségben  földre  tenni  a
    Jumbót vagy a  Concorde-ot.  Az  egyik  utasról  kiderül,  hogy  annak
    idején, a világháborúban  (az  elsőben  vagy  a  másodikban)  maga  is
    repült. Betessékelik hát a pilótafülkébe, és - hatásos  jelenet!  -  a
    szerencsétlen flótás beleszédül  a  bonyolult  műszerfal,  az  ezernyi
    lámpa-műszer-mutató-kallantyú látványába...  Aztán  persze  összeszedi
    magát, és további 60-70 percnyi izgalom árán, de  prímán  landol.  Még
    jó, ha a film végén nem csap fel pilótának.
        Mi is hasonló kalandon estünk át a Nordmende hifi-videomagnójával.
    Lezuhanástól  ugyan  nem  kellett  tartanunk,  de  időbe  telt,   amíg
    leküzdöttük  a  többszörös   műszerfal,   a   számtalan   üzemmód   és
    programlehetőség láttán érzett  rémületünket.  A  végén  helyreállt  a
    bátorságunk, de nem győzzük  hangsúlyozni:  nem  fogunk  visszaélni  a
    jogosítványunkkal, nem akarunk  belekontárkodni  a  videósok  dolgába;
    megmaradunk a  hangmagnóknál.  Minthogy  azonban  tájékoztatnunk  kell
    olvasóinkat a hangtechnika vívmányairól, szükségképpen  eljutottunk  a
    "hifi-VCR"-ekig,  azaz  hifi-hangminőségű   videomagnókig.   Mellesleg
    többen is érdeklődtek már nálunk e különleges  képmagnók  iránt  (lásd
    most is a Hangszervizben), ráérezve, hogy a "hardver  fölöttébb  drága
    ugyan,  de  a  "softver"  annál  olcsóbb,  magyarán:  a   magnó   árát
    előbb-utóbb behozhatjuk a szalagon. Nem  érdemes-e  tehát  hagyományos
    képmagnó  plusz  hifi-kazettásmagnó  helyett  inkább  egy   hifi-VCR-t
    vásárolni?! Úgy gondoltuk, összekötjük a kellemeset a  hasznossal,  és
    egy teszt kapcsán felmérjük a videózás hangtechnikai  lehetőségeit.  A
    részletekben nem  fogunk  elmerülni  -  a  videózás  külön  hobbi,  és
    egyelőre meglehetősen távol áll a High Fidelitytől.


    Kép és hang

        Tévézéskor és persze videózáskor is a látvány  a  fontos,  a  hang
    csupán segédeszköz. Az eddig elterjedt képmagnók  hangminősége  bizony
    szerény. Videózáskor ez nem tűnik fel, de kapcsoljuk csak ki a  képet,
    összpontosítsunk a hangra -  mindjárt  kiderül,  hogy  olcsó  kazettás
    magnót hallgatunk.
        Pedig a tévé hangját FM-rendszerben közvetítik, és ez  a  rendszer
    ennél  sokkal  többre  képes.  Igaz,  a  hagyományos  tévé-készülék  a
    beléépített kisteljesítményű, gyatra erősítővel és  hangszóróval  csak
    afféle zajláda, de a hifi-tornyok divatja visszahatott  a  videózásra:
    megjelentek a sztereó erősítővel ellátott,  különálló  hangsugárzókkal
    megtámogatott  tévékészülékek,  főleg  azokban  az  országokban,  ahol
    tévéműsort sztereó hanggal is  sugároznak.  (Nálunk  legfeljebb  arról
    lehet szó, hogy a tévé és a rádió  ugyanazt  a  műsort  közvetíti,  és
    akkor sztereó hanggal  egészíthetjük  ki  a  képet,  feltéve,  hogy  a
    tévékészüléket    ugyanabban    a    szobában    tartjuk,    mint    a
    hifi-berendezést.) Ámde a toronyhifi a videózásban  is  csak  közbülső
    stádium! A fejlődés nyílegyenesen vezet a zajládától a toronyhifin  át
    a   különálló,   kifinomult,   drága   komponensekig.   Az    audiofil
    hangsugárzót,  erősítőt  az  audiofil  magnó  egészíti  ki  -   és   a
    legkorszerűbb képmagnók audiofil magnók is egyben. Mint  látni  fogjuk
    azonban, ezek a magnók (a hifi-VCR-ek) egészen más  rendszerűek,  mint
    akár a hagyományos analóg, akár a digitális készülékek. Ezek a  magnók
    a szalagjátszó és a rádióvevő házasságából születtek.

    Hagyományos video-hang

        A   jelenlegi   televíziós   rendszerben   a   hanginformációt   a
    képinformációval együtt, frekvenciamodulációs  (FM)  úton  viszik  át,
    lényegében  ugyanúgy,  mint  ahogyan   az   URH-rádiók   működnek.   A
    tévékészülékek    tehát    nagyjából    ugyanazt    a    hangminőséget
    produkálhatnák,  mint  az  FM-rádió.  A  frekvenciasáv  30-15000Hz,  a
    dinamika jó 60 decibel, a torzítás néhány tized  százalékos,  tehát  a
    tévéműsor - ha sztereóban szólna  -  teljesértékű  hifi-műsorforrásnak
    számítana. Ámde  amint  képmagnóra  vesszük  a  műsort,  hangtechnikai
    szempontból mintha évtizedekkel  léptünk  volna  vissza.  Nézzük,  mit
    művel a hagyományos képmagnó. Természetesen nem elegendő, ha  magát  a
    hangrögzítés  folyamatát  vizsgáljuk.  A  videomagnóban  a   kép-   és
    hangátvitel módja nem teljesen független egymástól,  tehát  okvetlenül
    meg kell ismerkednünk e  technika  néhány  részletével,  különben  nem
    érthetjük meg a lényeget.
        Abból kell kiindulnunk, hogy a színes televíziós kép  sugárzásához
    igen széles frekvenciasávot kell rögzíteni, a  felső  határfrekvenciát
    több  MHz-re  kell  feltornázni.  Összehasonlításul:   a   megszokott,
    kényelmes kompakt kazettával  működő  magnók  felső  határfrekvenciája
    20kHz körül van, a különbség  tehát  több  nagyságrendet  tesz  ki.  A
    mágneses hangrögzítésben  a  felső  határfrekvencia  főleg  a  fej(ek)
    rés-szélességétől és a szalagsebességtől függ (a magnószalag, tehát  a
    jelhordozó   anyag   tulajdonságaival    most    ne    foglalkozzunk).
    Szalagsebességen  relatív  értéket  értsünk:  az  a  kérdés,   mekkora
    sebességgel  mozog  a  szalag  a  magnófej  réséhez  képest.   Persze,
    hozzászoktunk, hogy mindig a fej áll, a szalag mozog, a  fejrés  pedig
    merőleges a szalag futásirányára. De ha a  képjelet  is  így  akarnánk
    rögzíteni, borzasztó gyorsan kellene futtatnunk a szalagot, és  még  a
    malomkerék nagyságú  tekercs  játékideje  sem  volna  hosszabb  néhány
    percnél. Más megoldás után kellett nézni.  Rájöttek,  hogy  nemcsak  a
    szalag mozoghat, hanem a fej is. Persze, nem arról  van  szó,  hogy  a
    fejek az ellenkező irányban futnának. A fejek csupán forognak, miáltal
    a fejrés minduntalan elrohan a  szalag  előtt.  Kettőjük  sebességéből
    adódóan, a relatív szalagsebesség igen nagy lesz,  még  akkor  is,  ha
    maga a szalag csigalassúsággal vánszorog. Ami azért fontos, mert ennek
    arányában megnő a műsoridő.
        A jelenleg  leginkább  elterjedt  képmagnó-rendszerben  (VHS=Video
    Home System) a szalagsebesség 23,39mm/s, azaz  alig  2,4cm/s,  fele  a
    Philips-féle  kompaktkazetta  szalagsebességének!  Ezzel   szemben   a
    fejdob,  amelyre  a  videoszalag  félköralakban  rásimul,   percenként
    1500-at fordul. A fej-szalag relatív sebességre 484cm/s adódik.

    

    1. ábra (a Rádiótechnika nyomán)


        A fejdob egyébként nem teljesen ellenirányban forog, hanem  ferdén
    (1.  ábra).  A  képjelek  tehát  ferde,  keskeny   csíkok   formájában
    sorakoznak a videoszalagon, s csak alul és felül hagynak szabadon  egy
    egészen keskeny  csíkot.  E  két  csík  közül  az  alsón  vezérlőjelet
    rögzítenek, ennek  segítségével  tartják  szinkronban  a  felvétel  és
    később a lejátszás sebességét. A  felső  csík  a  hangjeleké.  Ez  1mm
    széles, tehát monóban ennyi áll a rendelkezésünkre, sztereóban viszont
    egy-egy sávra csak 0,35mm jut, és közöttük még egy 0,3mm-es üres  mező
    is  húzódik.  A  képjelek  tehát   sokkal-sokkal   nagyobb   felületen
    helyezkednek el, mint a hangjelek - és az utóbbiakat nem  is  a  forgó
    fej rögzíti-tapogatja, hanem egy konvencionális, "álló" fej! Emiatt  a
    képmagnó  hangrögzítő  részét  nyugodtan  hasonlíthatjuk  a   kazettás
    magnókhoz, és ez az összehasonlítás még előnytelenül is üt ki, mert  a
    kazettás   szalag   kétszerte   szélesebb    (sztereóban    0,6mm    a
    csíkszélessége)  és  kétszerte   gyorsabban   fut.   Így   aztán   nem
    csodálkozhatunk rajta, hogy a hagyományos videomagnók  hangminősége  a
    "strandmagnókéval" ér fel.  Frekvenciatartományuk  általában  60Hz-től
    10kHz-ig terjed, a tűrésmező 0-7dB. A szalagfutás  lassúsága  miatt  a
    nyávogás igen magas, ±0,25-0,4%, a jel-zaj arány még monóban  is  csak
    40-48dB, sztereóban jó 6dB-vel kisebb (34-42dB). Ráadásul a  képmagnók
    többsége kizárólag automatikus  felvételi  szintszabályzóval  működik.
    Videózás közben  bizonyára  sokan  tapasztalták  már,  hogy  a  beszéd
    szüneteiben megnő a zaj, majd az első erőteljesebb beszédhangnál  újra
    alábbhagy - ez az automatika műve. Habár ez a jelenség inkább  csak  a
    régebbi típusokon zavaró.
        És  hogy  teljes  legyen  a  gyönyörűségünk,  az   utóbbi   időben
    megjelentek  a  kétsebességes  képmagnók,   ezek   nem   csak   normál
    (SP=Standard Play), hanem kétszeres hosszúságú (LP=Long  Play)  műsort
    is rögzíthetnek.  A  szalagsebesség  az  utóbbi  esetben  1,17cm/s,  a
    nyávogás ±0,5-0,7%, a felső határfrekvencia 5-6kHz,  a  jel-zaj  arány
    40dB alá esik...
        Persze, a gyárak mindent elkövettek, hogy csökkentsék a nyávogást,
    de hiába. A Dolby sem sokat  javított  a  jel-zaj  arányon.  Más  utat
    kellett keresni. Sikerült is  kitalálni  egy  teljesen  új  rendszert,
    amely mindazonáltal tökéletesen csereszabatos a régivel.

    FM-hangrögzítés

        A tervezők abból indultak ki, hogy  minél  magasabb  frekvenciákat
    rögzítenek, annál inkább érvényesül egy  különös  hatás,  nevezetesen,
    hogy a mélyebb frekvenciák teljes  mélységben  átmágnesezik  a  szalag
    aktívrétegét, a magasabbak viszont egyre kevésbé  hatolnak  mélyre.  A
    hangfrekvenciás programot ezért "hordozó"  frekvenciára  ültették  (ez
    lényegében ugyanaz, mint az FM-adások  vivőfrekvenciája),  csak  éppen
    vigyáztak rá, hogy a  hordozófrekvencia  alacsonyabb  legyen  a  jóval
    magasabb frekvenciákat tartalmazó képinformációnál.  A  hangjel  tehát
    teljes mélységben átmágnesezi a szalagot, a  képjelet  viszont  inkább
    csak az  aktívréteg  felszíne  rögzíti.  (Kissé  leegyszerűsítettük  a
    dolgot, de  tényleg  ez  a  lényege.  Olyasfajta  mágneses  struktúrát
    kapunk, mint amilyen a dublé szövet: a felülete egészen finom,  alatta
    pedig egy erősebb, ritkább szövetrész húzódik meg.)
        Minthogy a képtechnika csak úgy dobálódzik a  megahertzekkel,  nem
    is egy, de mindjárt két hordozó frekvenciát jelöltek ki, egyet-egyet a
    két csatorna számára, egymástól 400kHz  távolságban.  A  bal  csatorna
    jelét 1,4MHz-es, a jobb csatornáét 1,8MHz-es hullámra ültették. Ezt  a
    programot most már ugyanazzal a forgófejes  technikával,  a  képjellel
    együtt írják-olvassák; hogy pontosak legyünk, a forgó  videofej  mellé
    két (szintén forgó) hangfejet is beültettek a fejdobba. A képjel és  a
    hangjel ugyanazt a felületet foglalja el, csak - mint  mondottuk  -  a
    hangjel mindvégig a képjel alatt helyezkedik el.
        Hogy a kétféle jel egyáltalán ne zavarja  egymást,  s  ne  kelljen
    bonyolult szűrőket alkalmazni (amelyek újabb hibákat okozhatnának),  a
    hangfejek rését megdöntötték a képfejekéhez képest. Tulajdonképpen azt
    a jelenséget idézték elő, amelyet a  magnósok  -  sajnos  -  mind  jól
    ismernek. Ez a  jelenség  az  azimuthiba.  Ha  a  magnófej  dőlésszöge
    lejátszáskor nem pontosan ugyanaz, mint felvételkor volt,  akkor  erős
    magashang-esés lép fel. (Ezért kell a  fejrésnek  mindig  függőlegesen
    állnia, legalábbis a hagyományos magnókon.) Azáltal,  hogy  a  hangfej
    más szögben dől,  "nincs  beleszólása"  a  magasabb  frekvenciákba,  a
    hangműsor tehát igen jól elkülönül  a  képműsortól.  Persze,  mivel  a
    relatív szalagsebesség igen nagy, a hangfej által  átvitt  "viszonylag
    alacsony" frekvenciák még mindig meglehetősen magas tartományba esnek,
    és így megfelelnek céljainknak, annak  ellenére,  hogy  a  hangfejeken
    körülbelül háromszorta szélesebb a rés mint a képfejen. A 2. ábra  jól
    szemlélteti, hogyan helyezkednek el a mágneses erővonalak a  szalagon;
    úgy gondoljuk, különösebb magyarázatra nincs szükség.

    

    2. ábra


        A fentiek ismeretében most már rátérhetünk a  lényegre:  mi  módon
    alakítják át a hangjeleket, hogy a gép "fel tudja  dolgozni"  őket  és
    hogyan  kerül  a   műsorjel   a   szalagra?   Megint   a   hagyományos
    magnótechnikával kell kezdenünk:  ott  a  hangfrekvenciás  jeleket  az
    50-120kHz-es  előmágnesező  jellel  együtt  bocsátják  a  felvevőfejre
    (szinte  ráültetik  a  magasabb  frekvenciájú  jelre).   A   két   jel
    összeadódik és együtt vezérli ki a felvevőfejét. Az  előmágnesező  jel
    amplitúdója és frekvenciája csaknem egy nagyságrenddel nagyobb, mint a
    műsorjelé.  Az  FM-rendszerben  a  programot  egy  sok  nagyságrenddel
    nagyobb frekvenciájú hordozóra ültetik, és  a  műsorjellel  a  hordozó
    frekvenciáját modulálják (3. ábra). A jel dinamikáját  itt  a  "löket"
    testesíti  meg.   Az   URH-rádiózásban   legfeljebb   ±50kHz   löketet
    engedélyeznek. (Ne feledjük,  hogy  200kHz-cel  odébb  már  egy  másik
    adóállomásnak van a kijelölt helye!) Azonkívül azt is figyelembe  kell
    venni, hogy az URH-sávú FM-adás során mindkét csatorna jelét  el  kell
    helyezni ebben a viszonylag csekély löketben. A hangfrekvenciás  műsor
    felső határfrekvenciája körülbelül 15kHz. A  hangjelhez  egy  19kHz-es
    pilotjelet adnak, ennek segítségével választják szét a tunerek  a  bal
    és a jobb csatorna jelét.

    

    3. ábra


        Az FM-magnó sokkal szabadabban dolgozhat. Neki két különálló, monó
    "adóállomása" van: a bal csatorna jelét 1,4MHz-en, a  jobb  csatornáét
    1,8MHz-en viszi át. Pilotjelre nincs szükség,  a  csatorna-elválasztás
    igen  nagy,  a  torzítás  alacsony,  a  dinamika  hatalmas:  a   löket
    maximálisan  ±150kHz  lehet,  0dB-en  ±50kHz-et  kapunk.  A   felvétel
    visszajátszásakor  az  1,4  és  1,8MHz-es  jeleket  felerősítik,  majd
    demodulálják. Végül visszaállítják a lineáris frekvenciajelleggörbét -
    ugyanis  az  FM-magnó  is   alkalmazza   a   rádiótechnikából   ismert
    előkímélést-utókiegyenlítést,  azaz  preemfázis-deemfázis  korrekciót.
    (Értéke ugyanaz, mint az OIRT-CCIR norma szerint, vagyis 50µs.)
        A videomagnókon az FM-hangátvitel önálló,  plusz  szolgáltatás.  A
    készülék ettől függetlenül, tehát  hagyományos  módon,  állófejjel  is
    képes rögzíteni és lejátszani a  hangot,  monóban  vagy  sztereóban  -
    vagyis  csereszabatos  a  többi  képmagnóval.  Az  FM-hang  mintegy  a
    képtartalom mögött rejtőzik, de nem  befolyásolják  egymás  minőségét,
    legalábbis észlelhető mértékben nem.

    Paraméterek és árak

        Foglaljuk   össze   a   különféle   otthoni   műsorforrások   főbb
    paramétereit.  A  középen   látható   tabellát   a   Panasonic   egyik
    kiadványából vettük át. Rögtön hozzá kell fűznünk,  hogy  a  nyávogást
    WRMS-ben adták meg, ez nagyon enyhe értékelési eljárás, a mi  általunk
    alkalmazott módszer szigorúbb, az eredmény szerényebb.  Félrevezető  a
    "dinamikatartomány" terminus is; a kazettás magnók zajcsökkentő nélkül
    jó ha 60 decibelt produkálnak, az  orsós  magnók  sem  igen  tudhatnak
    többet 68-70  decibelnél.  Az  FM-hangmagnó  előnyei  így  még  jobban
    szembeötlenek. Csak a CD-játszó verné meg, de  az  nem  tud  felvenni,
    csak lejátszani. Nem foglaljuk táblázatba, csak  prózában  hasonlítjuk
    össze a különféle magnók "üzemanyagköltségét",  vagyis  hogy  mennyibe
    kerül egyetlen órányi játékidő szalagban vagy kazettában.
        Jelen  számunkban  egy  kazettatesztet  is   közlünk,   és   abban
    feltüntetjük a kazetták árát. A legjobb a metál szalag, ebből  az  egy
    órás változat úgy 250-350 forintba  kerülhet.  A  krómdioxid  kazetták
    olcsóbbak, de azokkal sem igen ússzuk meg 200 forint alatt.  Az  orsós
    szalagok ára manapság  1-1,5  forint  méterenként,  viszont  a  magnók
    különféle kivitelűek. Ha negyedcsíkos sztereó gépet használunk  19cm/s
    szalagsebességgel, akkor 1 órányi játékidő úgy 350-500  forintba  jön.
    Ugyanez 38-as sebességgel (vagy 19-en, de félcsíkon) 700-1000 forintra
    rúg, ha pedig a magnónk nagysebességű és még félcsíkos is (mint  az  a
    Revox G36, amelyhez majd a  Nordmendét  hasonlítjuk),  akkor  óránként
    1400-2000 forint értékű szalagot használunk el.
        Ezekután nézzük,  mekkora  költségekbe  kell  vernünk  magunkat  a
    videomagnóval (azután persze, ha magát a gépet már megvettük). Nos,  a
    3 órás  kazettát  körülbelül  800,  a  4  órásat  1000-1200  forintért
    vesztegetik. És ha  a  képmagnónk  LP,  azaz  hosszanjátszó,  akkor  a
    műsoridő a megszakítatlan műsoridő! -  a  kétszeresére  nő,  a  kiadás
    óránként 150 forintra csökken. Ezt a pénzt a hifihangért  fizetjük.  A
    színes  képet  ráadásba  kapjuk...  Hifista  észjárásunkért   mindjárt
    kérjünk is bocsánatot a videósoktól; mi  is  tudjuk,  hogy  a  kép  az
    elsődleges, és a hifi-hangminőség az, amit ráadásba kapunk.
        De ezzel még  nincs  lezárva  a  dolog.  Mindenki  tudja  a  saját
    gyakorlatából, hogy jó minőségű  hangot  csak  jó  minőségű  szalaggal
    produkálhatunk. Az FM-videomagnóval más a  helyzet:  működési  elvéből
    következik, hogy nem érzékeny a szalagminőségre! Pontosabban: a kép és
    a hagyományosan, állófejjel rögzített  hang  minősége  erősen  függ  a
    szalag minőségétől - az FM-hang azonban elvileg független tőle. Ez sem
    utolsó szempont! Habár nem valószínű,  hogy  valaki  tudatosan  gyatra
    szalaggal etesse a drága hifi-videomagnót.
        Minden nagyon szép, minden nagyon jó - de akkor most lássuk,  mibe
    kerül ez a csodálatos készülék.
        Sokba. Közönséges, hagyományos képmagnót már 40-50 ezer  forintért
    is kaphatunk, és az árak egyre csökkennek; ha mégis 55-75 ezer  forint
    áll az árcédulán, a gép akkor sem jobb a többinél, csak drágábban volt
    beszerezhető, vagy többféle szolgáltatással bír.  FM-hangú  videomagnó
    az állami kereskedelemben eddig nem volt kapható.  Ha  a  BÁV  vagy  a
    Használtcikk Szövetkezet üzleteiben feltűnik egy-egy  példány,  80-100
    ezret kérnek érte, vagyis kétszerte többet, mint a hagyományosért.  Ez
    megfelel a nyugat-európai árarányoknak.  Az  NSZK-ban  2-3000  márkába
    kerül a HiFi VCR, 1000-1500 márkába  a  normál  masina.  Indokolja  az
    árkülönbözetet, hogy az FM-magnó  általában  igényesebb,  újabb,  jobb
    készülék a hagyományosnál. Fogjuk fel úgy a dolgot, hogy  a  HiFi  VCR
    annyiba kerül,  mint  egy  hagyományos  képmagnó  plusz  egy  jobbféle
    kazettás deck. Két készülék helyett csak egyet  kapunk  -  de  jobbat,
    mint a másik kettő együttvéve.
        Mégis, hadd óvjuk  meg  Olvasóinkat  egy  tévedéstől.  A  kép-  és
    hangrögzítésben nem a hifi-VCR az utolsó szó! A jövő, sőt már a  jelen
    is igen sok más, hasonlóképpen üdvözítő  megoldást  kínál.  Például  a
    videotechnikában nemrég jelent meg a  Sony  által  kifejlesztett,  8mm
    széles szalaggal működő rendszer, amelyet máris FM-hanggal láttak  el.
    Mint halljuk, ugyanez a készülék (egy külön adapterrel) digitális úton
    16  órás  hangműsort  képes  rögzíteni!  Függetlenül  a  képmagnóktól,
    újrendszerű digitális kazettás magnók is meg fognak jelenni a  piacon.
    Senki sem tudja megmondani, melyik megoldás győz, illetve, hogy győz-e
    valamelyik egyáltalán. Valószínű, hogy mint az  élet  más  területein,
    itt is többféle rendszer fog békésen  egymás  mellett  élni,  s  ki-ki
    választhat majd közöttük, persze: ha győzi pénzzel.

    Nordmende Hifi Stereo V502

        A Nordmende nyugatnémet cég, de ezt a masinát készen kapja a japán
    JVC-től, és a márkanéven kívül semmit sem tesz hozzá.  Ugyanez  a  gép
    sok más néven is forgalomba került: mindenekelőtt  mint  JVC  HR-D725,
    aztán mint Dual VR97, ITT VR 3995, Saba VR 6038, Telefunken  VR  1980,
    Thomson V368 - ennyiről tudunk.
        Kulturáltan korszerű, fronttöltésű alkotmány a V502. VHS-rendszerű
    kazettával működik, maximális menetideje normál szalagsebességgel (SP)
    4 óra, lassú sebességgel (LP) 8  óra.  Méreteiben  nemigen  tér  el  a
    hagyományos képmagnóktól,  de  ami  a  kezelőszerveit  illeti,  bizony
    mintha egy repülőgép műszerfalát kéne áttekintenünk. Nem is férnek  el
    az előlapon; egy részüket egy lenyitható kis ajtó, némelyiket meg  egy
    gombnyomásra kicsúszó fiók rejti. Közvetlenül a kezünk ügyében csak  a
    leggyakrabban használt kezelőszerveket találjuk. (A  botkormány  nincs
    köztük, azt valahová eldughatták.)

    Kezelése, szolgáltatásai

        Ez a fejezet  hosszúra  nyúlik  majd,  a  "video-repülőgép"  annyi
    mindent tud, hogy felsorolni is fárasztó. (Itt-ott bajban is  leszünk,
    mert némelyik funkciónak nincs még magyar elnevezése.)  Isten  nevében
    mondjunk búcsút az irányítótoronynak, és szokásunkhoz híven  induljunk
    el a készülék bal szélétől.
        Az első gomb a ki-bekapcsoló; ez nem választja le a  készüléket  a
    hálózatról (a tényleges  hálózati  kapcsolót  a  készülék  hátoldalára
    tették).  Alatta  Timer  kapcsoló,   ezzel   állhatunk   programozható
    üzemmódra. A kazettanyílás alatt az üzemmódkapcsolók sorakoznak.
        Az első, nagyobb méretű gomb a szalagsebesség-választó (SP-LP).  A
    kazetta-kiadó gomb után  az  Insert,  azaz  képbeillesztő  következik,
    ezzel szerkeszthetjük  a  képet:  adott  helyen  (észrevehető  átmenet
    nélkül) új részletet illeszthetünk a műsorba. Hasonlóképpen  vághatjuk
    is a felvételt  (Assemble),  azaz  ugyancsak  átmenet  nélkül  egy  új
    műsorrésszel folytathatjuk.  Ez  a  két  szolgáltatás  látszólag  igen
    egyszerű; valójában fölöttébb bonyolult elektronikák műve.
        Az Audio Dub a szinkrongomb:  utólag  készíthetünk  hangfelvételt,
    anélkül, hogy a képet törölnénk, de ez a funkció  csak  a  hagyományos
    hangra vonatkozik. (Milyen kár. Képzeljük csak el, milyen jó volna, ha
    a kazettán képet rögzítenénk hagyományos hanggal, és aztán ugyanerre a
    kazettára mellesleg valami egészen más zenei anyagot is  felvehetnénk,
    de  már  FM-en,  kép  nélkül.  Akkor  a   kazettáinkat   kétféleképpen
    katalogizálhatnánk,  egyszer  mint  képszalagot,  egyszer  pedig  mint
    hangszalagot.)
        A Felvétel, a Pillanat-állj, a Gyors  vissza,  a  Start,  a  Gyors
    előre és a Stop gombok mindegyikéhez  LED-et  rendeltek,  hogy  mindig
    lássuk,  melyik  funkció  működik  éppen.  Lejátszás   közben   ha   a
    gyorscsévélőgombok  valamelyikét  is  lenyomva  tartjuk,  a   készülék
    gyorskeresésre kapcsol. Az utolsó gomb, a Search, azaz kereső a szalag
    sebességét  változtatja:  lassítani   és   gyorsítani   tudunk   vele,
    előre-hátra irányban, attól függően, hogy a bal avagy a  jobb  oldalát
    nyomkodjuk. Aszerint,  hogy  hányszor  nyomjuk  meg,  összesen  8-féle
    szalagsebességet állíthatunk be, éspedig igen tág  határok  között,  a
    csigalassúságtól a gazellagyorsaságig, azaz a 9-szeres sebességig.  Ha
    kell, szinte képről-képre megvizsgálhatjuk a műsort, s  kiszemelhetjük
    azokat a kockákat, amelyeket  ki  akarunk  cserélni  vagy  át  akarunk
    szerkeszteni. Közben 3-3 LED jelzi, hogy nagyjából mekkora sebességgel
    repülünk.
        Az üzemmódkapcsolókkal egysorban hangfrekvenciás  kivezérlésjelzőt
    találunk, csatornánként 12 LED-del, felbontása: -20, -15, -10, -7, -5,
    -3, -1, 0, +1, +3, +5, +8dB. A szalagszámláló kapcsolója kétállású,  a
    kijelző  vagy  a  szokásos  módon  számlál  (Counter),  vagy  pedig  a
    hátralévő műsoridőt mutatja (Remain). A számláló nullázógombja után  a
    csatornaválasztó nagyméretű kapcsolója zárja a sort.
        A  nagy,  fluoreszcens  kijelző  a  kazettanyílással   egyvonalban
    helyezkedik el. Ez valóságos kalendárium: mutathatja az  időt,  a  hét
    napjait,  a  még  hátralévő  időt;   4   számjegyű   számlálóként   is
    szerepelhet, de ezen túlmenően is minden lényeges  információt  megad.
    Jelzi, hogy felvétel közben éppen milyen programot tápláltunk be; hogy
    milyen szalagsebességet kívánunk beállítani; hogy hanyadik csatornáról
    készítjük majd a felvételt; hogy 1 vagy 2 hétre előre  programozunk-e;
    hogy a  8  lehetséges  program  közül  melyiket  választjuk.  A  magnó
    tunerrészének hangolását is figyelemmel kíséri: kijelzi, hogy a VHF-I,
    III, vagy az UHF sávban tartózkodunk-e éppen.
        A kijelző bal szélén 3 LED helyezkedik el egymás alatt. A legfelső
    a  Mix,  HiFi  Audio  feliratot  viseli,   erről   majd   a   bemeneti
    választókapcsolónál szólunk. A középsőnek ugyanaz a szerepe,  mint  az
    FM-vevőkön a sztereó jelzőfénynek. Az alsó LED felirata:  Bilingual  -
    ez  arra  figyelmeztet,  hogy  a  tévéműsor,  amit  éppen  felveszünk,
    kétnyelvű.  Ilyenkor  egy  kapcsolóval  választhatunk,  melyik  nyelvű
    hanganyag szinkronizálja a képet. (Lényegében ez a LED is egy  sztereó
    jelzőfény, csak a két csatorna ezúttal nem "bal" és  "jobb",  hanem  -
    mondjuk - "magyar" és "angol".)
        A kijelző mellett még egy zöld LED is villog, ha  a  szalag  mozog
    (Tape Run). Alatta  az  Int  Rec  (Instant  Record),  vagyis  azonnali
    felvétel nyomógombja.  Ha  kétszer  egymás  után  lenyomjuk,  a  magnó
    azonnal felvételre kapcsol, függetlenül attól, hogyan programoztuk. Ez
    fából  vaskarikának  látszik,  pedig  nagyon  okos  szolgáltatás.   Ne
    feledjük: ha egy készülék programozható,  akkor  be  is  programozzák,
    ámde a gazdának  esetleg  kimegy  a  fejéből,  mit  is  táplált  be  a
    készülékbe. Az azonnali felvétel azt jelenti, hogy a magnó csak  addig
    függeszti fel a programot, amíg a  mostani  felvételt  készítjük  (két
    gombnyomás: 30 perc, három gombnyomás: 60 perc és így tovább,  egészen
    4 óráig), utána pedig automatikusan stopra áll, és újra  a  programhoz
    tartja magát. Az az érzésünk, hogy a tervezők  -  érezve,  hogy  gépük
    mennyire bonyolult - a műszaki antitalentumokat akarták segíteni ezzel
    a szolgáltatással.

    

    Zárt ajtók mögött

        A  frontlap  alsó  részén,  egy  lenyitható  ajtó  mögött  további
    kezelőszervek sorakoznak. Balra a távvezérlő érzékelőablakát találjuk.
        Mellette  a  (természetesen  csak  a  hagyományos  hangrögzítéshez
    alkalmazandó) Dolby B zajcsökkentő  ki-bekapcsolója.  A  következő,  3
    állású kapcsoló az Audio Dub, azaz  szinkronkapcsoló:  felvételkor  az
    első, a második vagy mindkét csatorna jelét is beléptetheti, de csak a
    hagyományos hangcsíkokon. Az Audio Out Monitor  ugyanezt  teszi,  csak
    nem felvételkor, hanem lejátszáskor. Van hozzá egy  (azonos  feliratú)
    potméter is, ez természetesen szintszabályozó, de nem  akármilyen:  ha
    balra tekerjük,  a  hagyományos  magnó,  ha  pedig  jobbra,  akkor  az
    FM-magnó jelét kapjuk a fejhallgató és az  Audio  Out  Mix  kimeneten.
    Középállásban Mix - egyenlő arányban keverjük a kettőt.
        A fejhallgató kimenete és a két mikrofonbemenet  következik,  ezek
    6,3mm átmérőjű  hüvelyek.  Ha  csak  egyetlen  mikrofonnal  és  a  bal
    csatornára csatlakozunk, a készülék mind a két  csatornán  ugyanazt  a
    jelet veszi fel.
        Ezek eddig hangfrekvenciás kezelőszervek voltak, hátra van  néhány
    video-szabályzó. A  Picture  Sharpness  egy  kisméretű  potenciométer,
    lejátszáskor a kép élességét szabályozza  (kismértékben  kiemeli  vagy
    vágja a képtartalom magasfrekvenciás tartalmát). Újabb két forgatógomb
    a szinkronstabilitást szabályozza, SP, illetve  LP  üzemben  (Tracking
    Slow - Normal). Az E-180, illetve  E-240  kazetta  játékidejéhez  kell
    alkalmazkodnunk a Tape Select (Remain)  kapcsolóval,  mármint  hogy  a
    kijelző melyik kazettafajtán mutassa a még hátralévő időt.  Van  aztán
    itt egy 3 állású memóriakapcsoló a szalagszámlálóhoz: gyorscsévéléskor
    Count, azaz számláló  állásban  a  gép  "0000"-nál  fog  leállni,  Cue
    állásban pedig megkeresi a felvétel  végét.  (A  harmadik  állásban  a
    kapcsoló nem avatkozik játékba.) Végül  a  felvételi  választókapcsoló
    következik (Record  Select).  Ha  "TV"  állásába  hozzuk,  a  magnó  a
    beépített  tunerről  készít  felvételt,  "Mix"  azt  jelenti,  hogy  a
    képjelet a tunerről, a hangot egy külső  jelforrásról  vesszük,  "Aux"
    állásban a kép is és a hang is kívülről jön, "Cam"-ra,  azaz  kamerára
    állítva pedig  a  hátoldalon  található,  tízpólusú  kameracsatlakozót
    aktiválja. A frontlap jobb alsó részén a két síkpályás  potenciométer:
    az FM-magnó felvételi szintszabályzói. Leges-legvégül, amikor már  azt
    hisszük, hogy mindent láttunk, rátalálunk a  jobb  alsó  sarokban  egy
    piciny  nyomógombra,  óvatlanul  megnyomjuk  -  és  akkor,  legnagyobb
    rémületünkre, kicsúszik a készülékből egy fiók, újabb 16 nyomógombbal.
    Nem akarjuk az Olvasót elcsigázni, ezért most  már  rövidre  fogjuk  a
    dolgot:  ezekkel  a  nyomógombokkal  programozhatjuk   a   készüléket.
    (Kvarcórával beállítjuk a felvétel napját, óráját, percét - 32 memória
    között választhatunk meghatározzuk a majdani felvétel szalagsebességét
    stb.) Van a fiókban két  hangfrekvenciás  kapcsoló  is,  az  egyik  az
    FM-magnórészt helyezi automata, illetve kézi vezérlés alá  a  másikkal
    azt szabjuk meg, hogy a felvétel az  első,  a  második  avagy  mindkét
    csíkra rákerüljön-e.

    

        Az előlapon isten  bizony  nem  találunk  több  érdekességet.  Van
    viszont a készülék  tetőlapján  egy  felhajtható  ablak,  ez  rejti  a
    tunerrész  hangoló-  és   választógombjait,   összesen   9   kisméretű
    nyomógombot. Az állomáskeresés automatikus, csupán választanunk kell a
    VHF I, III és az UHF sáv között, és az automata máris szorgosan keresi
    az  adókat.  Ha  rátalál  egyre,  leáll.  Újabb  gombnyomásra   tovább
    folytatja  a  hangolást,  amelyet  aztán,  ha  úgy   tetszik,   kézzel
    finomíthatunk. A tunernek 32 memóriája van.  Állomáskeresés  közben  a
    kijelző természetesen folyamatosan tudósít bennünket, hol tart a gép a
    hangolásban.
        Hátra van még a hátlap. Regimentnyi  csatlakozót  találunk  rajta,
    meg néhány olyan kapcsolót, amely már nem fért el másutt.  A  hálózati
    kapcsolóról  már  szóltunk,  ez  az,  amely  valóban   leválasztja   a
    készüléket  a  hálózati  feszültségről.  Mellette  antennabemenet   és
    antennakimenet (RF-kimenet) a tévékészülék számára, majd egy  beállító
    trimmer az RF-kimenet frekvenciájának hangolására. A  kameracsatlakozó
    egy  10  pólusú,  kerek  hüvely,  ezen  keresztül  kapja  a  kamera  a
    tápfeszültséget is. Három pár RCA csatlakozóhüvely: közös bemenet,  de
    külön-külön  kimenet  a  kétféle  magnórészről.  (Az  egyik   kimeneti
    csatlakozópáron,  mint   említettük,   keverni   lehet   az   előlapon
    elhelyezett Audio Out Monitor  potméterrel).  Kapott  a  készülék  egy
    különleges, 21 pólusú,  úgynevezett  EuroScart  csatlakozót  is,  ezen
    keresztül csak úgy áramlik az információ ki és be  (video  és  sztereó
    be- és  kimenetek,  közvetlen  monitorkimenet  stb.).  A  tévékészülék
    beállításához tesztjelet adhatunk egy háromállású kapcsolóval. És  van
    még egy rejtett, csak csavarhúzóval elérhető kapcsoló is  a  gépen,  a
    Record Sharpness, ehhez csak akkor kell nyúlnunk, ha zuhan a gép, azaz
    hogy mit is mondunk: ha kicsi az antennajel,  és  javítani  akarjuk  a
    felvételi képminőséget.
        A  V502-nek   minden   fontosabb   funkcióját   távvezérlővel   is
    kormányozhatjuk. Hogy ez mit jelent, mindenki elképzelheti. A kezelési
    útmutató  nem  kevesebb,  mint  96  magyarázó   számot   tüntet   fel,
    ismertetvén a gép és a távvezérlő funkcióit.
        A video-repülőgépet nagyon  gondosan  tervezték,  mindazonáltal  a
    pilóta először visszahőköl a temérdek gomb,  lámpa,  kapcsoló  láttán.
    Egy idő után aztán egész jól el lehet igazodni a  "Fao  502"-esen,  és
    akkor már nem gondolunk katapultálásra.

    

    Felépítése

        A  V502   szerkezetéről,   elektromos   felépítéséről   beszámolni
    reménytelen vállalkozás volna  (a  szervizkönyv  egy  3  kötetes,  300
    oldalas biblia!). Inkább csak tájékoztatjuk  Olvasóinkat  arról,  hogy
    mit láttunk a gép belsejében.
        Hihetetlenül sok alkatrészt gyömöszöltek bele. A mechanika  a  VHS
    formátumú kazettához alkalmazkodik, a  méreteket  egyébként  sem  igen
    lehetett  volna  csökkenteni,  az  elektronika   telepítésekor   tehát
    maradéktalanul ki kellett  használni  a  helyet,  úgy,  mint  a  Vidám
    Parkban, a Viharvasút belsejében, ahol  is  az  ember  úgy  érzi,  már
    mérföldnyi  távolságra  jutott,  holott  folyton  ugyan  azon  a  szűk
    területen kanyarog.
        Mielőtt valaki félreértené  ezt  a  megjegyzésünket,  leszögezzük,
    hogy a gép belsejében példás rend uralkodik. Ha nem így volna, nem  is
    tudták volna felépíteni (később pedig, ha  kell,  megjavítani)  ezt  a
    bonyolult masinát. A tervezők  többnyire  speciális,  egy-egy  feladat
    elvégzésére  készített,   nagybonyolultságú   integrált   áramkörökhöz
    folyamodtak, ezeknek működési elve, felépítése még  a  szervizkönyvből
    sem  derül  ki.  Az   áramköröket   jórészt   miniatűr   ellenállások,
    kondenzátorok ("chip alkatrészek")  építik  fel,  de  persze  találunk
    hagyományos méretű alkatrészeket is, szép számmal. Ez egy merőben  más
    technológia,  mint  amit  az  eddigi  hangfrekvenciás  berendezésekből
    ismerünk. Ez alighanem a jövő technológiája, függetlenül  attól,  hogy
    milyen rendeltetésű készülékben alkalmazták.
        Érdekelni  fogja  az  Olvasót,  mekkora  lehet   a   forgó   fejek
    élettartama. Úgy tudjuk, körülbelül 2000 órára tehető. De  ha  egyszer
    szükségessé válik a fejcsere, akkor nem két-, hanem hatfejes  fejdobot
    kell cserélni, minthogy a megszokott két fejen kívül itt újabb két fej
    szolgálja az LP-üzemmódot és  további  kettő  az  FM-hangrögzítést.  A
    fejgarnitúra ugyanannyival drágább a hagyományosnál, mint amennyivel a
    V502 drágább a megszokott képmagnóknál. Úgy számolhatunk, hogy  minden
    képmagnó árának felét a mechanika teszi ki, a mechanika  árának  felét
    pedig a fejgarnitúra. Ha  túlzottnak  érezné  valaki  ezt  az  arányt,
    számítsa még ide a nagyjavítás  költségét:  a  szerelést,  a  műszeres
    beállítást. Csak zárójelben jegyezzük meg: könnyebb dolog  videomagnót
    importálni,  mint   műszerészeket   nevelni   és   korszerű   szervizt
    létesíteni.

    Méréseinkhez

        Mint  bevezetőben  leszögeztük,  nem  avatkozunk   a   képmagnósok
    dolgába, tehát a V502-est úgy kezeltük, mintha  csupán  hangrögzítésre
    szolgálna. Így is kétszer kellett végigmérnünk,  hiszen  két  komplett
    magnó rejtőzik benne. A gyári adatokat - az audio és video jellemzőket
    együtt  -  közös  táblázatba  foglaltuk.  Méréseink  viszont  csak   a
    hangfrekvenciás jellemzőket érintik, és külön táblázatban közöljük  az
    állófejes, illetve az FM-magnó adatait.

    Állófejes magnórész, vízszintes hangcsíkú rendszer

        Ez  végül  is  nem  más,  mint  egy  olcsó   kazettás   magnó,   a
    megszokottnál keskenyebb csíkkal és mindössze  2,4cm/s  (sőt:  esetleg
    1,2cm/s!) szalagsebességgel. Ne várjunk tőle többet, mint amire képes.
        A nyávogás már normál szalagsebességgel is magas,  helyenként  meg
    is hallható,  lassú  sebességen  pedig  már  kifejezetten  zavaró.  Az
    átcsévélési idő 180 perces kazettán 3 perc körül  van,  ez  viszonylag
    rövid. (A csévélés finoman indul, de aztán fokozatosan felgyorsít.)
        A táblázat következő paramétere a hozzáférési idő, erről  majd  az
    FM-magnónál szólunk bővebben.
        A bemenő feszültséget mikrofon és vonal bemenetről úgy  határoztuk
    meg, hogy manuális kivezérlésre kapcsolva, 0dB-s kivezérlést értünk el
    (ne feledjük, manuálisan csak az FM-részt lehet kezelni, a hagyományos
    rendszer kivezérlése automatikus!). A  maximális  bemeneti  jelet  így
    nehéz pontosan meghatározni, 1-3V körül érheti el a definíció szerinti
    3%-os harmadik harmonikus torzítást. Ez még éppen elegendő.  A  kimenő
    feszültség    viszonylag    alacsony.    A     fejhallgató     kimenet
    feszültsége/impedanciája megfelelő.
        A frekvencia-jelleggörbe  normál  sebességen  egész  tisztességes,
    habár  a   jobb   csatorna   kissé   gyengélkedik,   valószínűleg   az
    előmágnesezés pontatlansága miatt. A Dolby  itt  is  azt  teszi,  amit
    másutt. Lassú sebességen a frekvenciaátvitel még inkább beszűkül.
        A második és harmadik harmonikus torzítás átlagos.
        Az üzemi zajszint meglehetősen gyenge, még a képmagnók  mezőnyében
    is. Valószínű azonban, hogy a tervezők nem is vették  komolyan  ezt  a
    paramétert, hiszen úgyis ott van a készülékben az  extra  hangminőségű
    FM-magnó. A csúcsszintű  kivezérléshez  viszonyított  jel-zaj  így  is
    elfogadható. Az áthallási és a törlési csillapítás kielégítő.
        A hagyományos hangrész tehát, mindent egybevetve,  körülbelül  egy
    sztereó strandmagnó színvonalán mozog. Ez nem  annyira  kritika,  mint
    inkább dicséret, tekintve, hogy a  szalagsebesség  és  a  mágnesezhető
    réteg sávszélessége sokkal kisebb, mint a kazettás hangmagnókon.  Sőt,
    a  V502  becsületére  szóljon,  hogy  körülbelül  azt  tudja,  amit  a
    szélesebb szalagsávon dolgozó, monó videomagnók.

    FM-magnórész

        Végülis  ez  az,  amiért  az  egész   mélyrepülésbe   belefogtunk.
    Kommentárjaink tehát ezúttal részletesebbek lesznek.
        Az  egyenfutással  kezdjük.  Ez  valóban  káprázatos,  ennyire  jó
    értékeket eddig semmiféle analóg magnón nem  mértünk.  Némi  túlzással
    azt  mondhatjuk,  hogy  ebből  a  szempontból  az   FM-magnó   csaknem
    nagyságrenddel jobb az eddig ismert orsós magnóknál. A specifikációban
    szereplő 0,005%  mindazonáltal  illuzórikus  (nagyon  "enyhe"  előírás
    szerint értékelték); mi ugyanazt az eljárást követtük  most  is,  mint
    máskor, az eredmény összevethető a Hifi Magazin többi magnótesztjével.
        Az átcsévélési idő ugyanaz, mint az előbb; ez a paraméter nem függ
    a  hangrögzítés   rendszerétől.   Részletesebben   kell   szólnunk   a
    hozzáférési időről. Ezen a jellemzőn azt értjük,  mennyi  időnek  kell
    eltelnie, amíg stopról  vagy  gyorscsévélésről  lejátszásra  kapcsolva
    megkapjuk a hangjelet a készülék kimenetén. A közönséges  magnókon  ez
    legfeljebb  1-2  másodperc,  itt  7-8  másodperc,  mivel  a   képmagnó
    mechanikájának ki kell fűznie a kazettából a szalagot, rá kell  vinnie
    a fejdobra, és csak ezután oldhatja fel a némítást. Ez  bizony  eltart
    egy ideig, és a türelmetlen magnós sokat fog mérgelődni. Különösen, ha
    2-3 perces popszámokban "utazik". Komolyzene-kedvelők előnyben.
        A bemenő és kimenő feszültségek/ impedanciák szabványosak.  Csupán
    a vonal bemenetről mért maximális bemenő feszültség lesz  csekély,  ha
    automatikus szintszabályzásra kapcsolunk.
        A felvétel/lejátszási frekvenciajelleggörbék nagyon szépek,  nincs
    eltérés a kétféle szalagsebességgel, sőt:  a  különféle  kivezérléssel
    készített görbék között sem! A hagyományos hangrögzítésben  ez  szinte
    elképzelhetetlen. A görbék tehát itt egyformák.  Magasban  egy  kicsit
    esnek 10kHz fölött (1-1,5dB hiányzik  20kHz-en),  80Hz  alatt  szintén
    lehajlanak egy kissé, de az eltérés csupán 0,5dB 20Hz-en.
        Felvettük a jelleggörbét automatikus szintszabályzással is, normál
    szalagsebességen,  a  bal  csatornán,  40,  400  és  1200mV   bemeneti
    feszültséggel. A 0 decibeles kivezérléshez képest nem  kevesebb,  mint
    50 (!) decibeles túlvezérlést idéztünk elő, de az  automata  derekasan
    helytállt, a jelleggörbe továbbra sem változott egy fikarcnyit sem.
        A harmadik harmonikus torzítás 315Hz-en  rendkívül  alacsony  (nem
    csoda, hiszen ebben a rendszerben nem érvényesülnek a mágneses hordozó
    nemlinearitásai!), viszont a második harmonikus értéke  magas,  jobbra
    számítottunk!  Érdekes  képet  fest  FM-magnónkról   az   össztorzítás
    adatsora.  (Eddigi  gyakorlatunktól  eltérve,  több   frekvencián   is
    megmértük  és  összegeztük   a   harmonikus   torzítás   értékét.)   A
    legalacsonyabb  és  a  legmagasabb  frekvenciákon   viszonylag   magas
    torzítást mértünk, habár a hagyományos magnók  még  így  is  erősebben
    torzítanak.
        Az üzemi zajszint normál sebességen  jócskán  túlteljesíti,  lassú
    sebességen éppen eléri a specifikált értéket. Az áthallási csillapítás
    és a törlési csillapítás hihetetlenül  jó,  a  hagyományos  készülékek
    képességeit messze felülmúlja.

    KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS

        A   video-repülőgép    tulajdonosának,    Roósz    Emilnek,    aki
    rendelkezésünkre bocsátotta ezt a ritka és értékes  gépezetet,  ezúton
    mondanak köszönetet a berepülőpilóták.

    
    
    


    Szeánsz

    

        Kétféle repülőgépre váltottunk  jegyet:  egy  vitorlázóra  és  egy
    szuperszonikusra.  A  hangárban  még  egyformának  látszanak,   de   a
    hang-árban bizony gyorsan kiderül, hogy nem ugyanabban  a  magasságban
    szárnyalnak...

    Állófejes rendszer

        A V502 kettős  magnó,  és  a  két  rendszer  szinkronban  működik.
    Kézenfekvő  tehát,  hogy  a  hagyományos,  állófejjel  és   vízszintes
    hangcsíkon  rögzített  műsort  az  FM-hanghoz  viszonyítsuk.   Sajnos,
    kiderült, hogy a két rendszer nem teljesen azonos jelszintet ad ki, de
    azért nem  kötöttük  őket  a  kapcsolóberendezésre,  csak  az  erősítő
    bemeneti választókapcsolójával dolgoztunk, és a hangerőkülönbséget  is
    csak találomra, a hangerőszabályzóval próbáltuk kiegyenlíteni.
        Vaktesztet egyébként is  csak  akkor  csinálhattunk  volna,  ha  a
    vakságon kívül süketséget is fogadunk. Az állófejes magnó Dolby nélkül
    még  normál   szalagsebességen   is   bosszantóan   zajos,   azonkívül
    sávhatároltan szól, és helyenként még nyávog is, tehát olyan, mint egy
    olcsó kazettás magnó - habár videomagnónak így is megjárja.
        Ha  lassú  sebességre  kapcsoljuk,  szörnyű  dolgok  történnek,  a
    differencia aggasztóvá válik, minthogy az FM-magnó nemigen  zavartatja
    magát, az állófejes viszont annál inkább. Macskák  lépnek  akcióba,  a
    magashangok teljesen elvesznek, a zene mintha  egy  lyukon  préselődne
    ki;  inkább  csak  a   dallam   érvényesül,   a   hangszereket   nehéz
    megkülönböztetni egymástól - eljutottunk  a  normál,  78-as  hanglemez
    hangminőségéig. (A legpregnánsabb ítélet: "A  Beethoven-szimfónia  úgy
    szólt,   mint   amikor   a   Közértben   véletlenül   felrúgnak    egy
    konzervhegyet".) A Dolby várakozáson felül sokat segített, még  mintha
    egy kicsit meg is  hozta  volna  a  magasakat  -  de  a  zene  így  is
    macskajajos maradt.

    FM-magnó

        Ezután már csak a forgófejes rendszert méltattuk figyelemre.
        Előbb  csak  egyszerűen   visszajátszottuk   és   a   lemezhanghoz
    viszonyítottuk a felvételt, mellőzve a kapcsolóberendezést (a  kábelek
    és potméterek közbeiktatása rontja a teszt "felbontóképességét"),  így
    viszont tudtuk, mikor mit hallunk, és a hangerőt  folyvást  állítgatni
    kellett, persze találomra. A felvételt így is rendkívül  tisztának  és
    zajtalannak ítéltük, SP és LP üzemmódban egyaránt.
        Ha   nagyon   kötözködünk,   az   alábbiakban   jellemezhetjük   a
    magnófelvétel okozta elszíneződést: a  magastartomány  csillogása  egy
    picit  kifakul,  a  hangkép  egy  kicsit  bágyadtabb,  a  basszus  egy
    leheletnyivel gyöngébb, a lemezhang  megnyugtatóbb.  A  felvétel  néha
    "valami fölöslegeset" is reprodukál; mintha a zenei  műsortól  függően
    egy kis zaj lépne be  a  fortékon.  Magnófelvételnek  azonban  így  is
    kiváló.
        Szabályszerű      vaktesztet      is       rendeztünk       aztán,
    kapcsolóberendezéssel,            jelzőfényekkel,             műszeres
    hangerő-szintegyeztetéssel. A kétféle  hangképet  (a  lemez-,  illetve
    magnóhangot) most már nagyon nehéz volt  megkülönböztetni  ("kétszeres
    vaktesztben", tehát jelzőlámpák nélkül gyakran nem is sikerült).  Sőt,
    ha már döntenünk kellett, gyakran a magnófelvételre szavaztunk! Ezt  a
    jelenséget már ismerjük: ha a felvétel igazán  jó  minőségű,  akkor  a
    hangelszínező hatása bizonyos körülmények között kellemes lehet; rövid
    távon - s főleg könnyűzenén! - csengőbbnek és "sztereóbbnak"  érződik,
    mint az  eredeti.  Ehhez  mindenesetre  tökéletesen  zajtalannak  kell
    lennie - és a V502-nek tényleg nem lehet hallani a  zaját,  sem  SP-n,
    sem LP-n.  Csak  ha  egészen  közel  hajolunk  a  hangszóróhoz,  akkor
    észlelünk egy kis mocorgó zörejt.
        Eddig a kivezérlést kézzel szabályoztuk, de a rend  kedvéért  most
    automatikus szintszabályzóval is  készítettünk  felvételeket.  Jól  is
    szóltak, de  az  a  fura  helyzet  állt  elő,  hogy  sehogysem  tudtuk
    egyeztetni  a  kétféle  hangképet,  a  lemezjátszóét  és  a   magnóét.
    Valamelyik folyton hangosabban szólt! Vakteszten  ez  idegtépő  dolog,
    mert az a szabály, hogyha valaki bekiabál: "ez hangosabb!",  akkor  le
    kell állni, és újra egyeztetni a szinteket. Ebből az következik,  hogy
    az automatika nem követi teljesen hűségesen a dinamika hullámzását, de
    ismételjük: a hangfelvétel így is nagyon jól szólt.

    V502 - Revox G36

        És hát akkor a legizgalmasabb próba:  mi  a  különbség  a  motoros
    (akár hárommotoros) és a sugárhajtású repülőgép között. A  hagyományos
    technika  a  Revox  G36-tal  képviseltette  magát,  ez  egy  húszéves,
    elektroncsöves  masina,  erősen  felújítva;   hangminőségét   tekintve
    versenyben van az újabbkori Revoxokkal (lásd HFM 9.), de  találkoztunk
    már jobb magnóval is (lásd HFM 13.). A G36 kétsávos, és  mivel  38cm/s
    szalagsebességgel futtatjuk, jó másfél ezer forintnyi Agfát használ el
    óránként.  A  V502-t  természetesen  FM-en  hallgattuk   normál   (SP)
    szalagsebességen, és mint néhány fejezettel előbb már kiszámoltuk,  az
    "egy órára  vetített  szalagegyenérték"  250-300  forintra  tehető.  A
    ráadásba kapott képfelvételről most ne beszéljünk.
        Csak szótöbbséggel, s nem egyhangúlag, de az FM-magnót  hoztuk  ki
    jobbnak. Ismétlődő jelzői: derűsebb, elevenebb, "zaftosabb", a tere is
    szebb, habár a hangkép néha loudnesses - ez fura, ugyanis  a  két  gép
    frekvencia-jelleggörbéje közül a  Revoxé  az,  amelyik  a  két  szélén
    felkunkorodik (HFM 9.). Az egyik zsűror így is érezte:  neki  a  Revox
    magasai-mélyei  és  dinamikája  tetszett   jobban,   a   VCR-t   kissé
    sávhatároltnak mondta, fenntartva azonban, hogy a különbség csekély.
        A teszt  tökéletesen  vakon  folyt,  mert  mindkét  magnó  annyira
    zajtalanul   zenél,   hogy   csak   utólag   lehet   megállapítani   a
    személyazonosságukat.   Ez   persze   az   öreg    Revoxot    dicséri.
    Mindazonáltal: a  videorepülőgép  megérkezett,  és  hogy  a  MALÉV-től
    kölcsönözzünk hozzá szlogent: száll rendelkezésünkre.