Basic library



No.4: Richard Strauss A századforduló egyik legeredetibb és legnagyobb hatású zeneművésze. Újító, de nem forradalmár szellemű zeneszerző; igényes, eredeti felfogású előadóművész. Műveinek már puszta megszólaltatása is komoly feladat, magasszintű előadásukra pedig csak sokoldalúan művelt, művészileg összeforrott, többé-kevésbé zárt együttes alkalmas. A gyakran virtuóz fokú technikán túl ugyanis Strauss művei sajátos belső azonosulást, "együttrezgést" követelnek az előadótól. Rutinnal ezt nem lehet helyettesíteni. Mindezt meggyőzően tanúsítja a Strauss műveiről készített légiónyi hangfelvétel, amelyekből ez alkalommal a hifi barátainak talán leginkább a szívéhez férkőző nagyzenekari szimfonikus költeményeket vesszük sorra. A straussi nagyzenekari muzsika külön fejezetet érdemel az európai zeneirodalomban. Az apró, jellegzetes elemekből szerkesztett káprázatos hangszövet mindig józan, materialistán tárgyilagos értelmi tevékenység eredménye, amely mögött az érzelmi háttér másodlagos. Strauss művészi üzenetét nem annyira a költői tartalom, mint inkább a hangzó forma hordozza. Jó ezt világosan látni és mindig szem előtt tartani, mert a szimfonikus költemények mindegyikének költői szavakban megfogalmazott programja is van. De ezek a művek valójában önmagukban megalapozott, zengő hang-műalkotások, és nem a küzdő, szenvedő, vagy problémákkal terhelt Emberről szóló üzenetek. Mindezt Strauss maga is többször leszögezte. "Számomra a program nem több, mint a zenében kifejezésre kívánkozó gondolataim másformájú összefoglalása; nem, mint Ön gondolja, az élet egyes jelenségeinek meghatározása, amelyet aztán zenével jelenítek meg. Ez teljesen ellenkezne a zene szellemével". (Levél Romain Rollandhoz, 1905). Richard Strauss tíz szimfonikus költeményt írt, a tizenegyedik befejezetlen maradt. A még kevésbé egyéni Itáliából (Aus Italien, 1886) nyitja meg a sort. Esztétikai-művészi elképzeléseit teljesen először a Don Juan-ban valósítja meg (1888), ez a mű hozza meg számára az első nagy zeneszerzői sikert - és az elemi erővel felzúduló elutasítást. Egymás után következnek a Macbeth (végleges formában: 1890), Halál és megdicsőülés (Tod und Verklärung, 1890), Till Eulenspiegel vidám csínyjei (1895), Imigyen szóla Zarathustra (Also sprach Zarathustra, 1896), Don Quixote (1898), Egy hős élete (Ein Heldenleben, 1899), Symphonia domestica (1904), és végül az Alpesi szimfónia(Eine Alpensinfonie, 1915). A strauss művek előadásához - és befogadásához - meg kell érezni valamiféle hagyományt, "légkört". Megkönnyíti dolgunkat, hogy Strauss kiváló karmester is volt, s nagyszerű megszólaltatója saját műveinek. A Strauss vezénylete alatt készült felvételek ugyan még a normálbarázdás korszakban születtek, s így nem mérhetők mai, hifi mércével, mégis érdemes őket figyelembe venni. Vezényel: a szerző A Berlini Filharmonikusokkal készült Till Eulenspiegel (egyike a legrégebbieknek, Polydor, 1933), sok vonatkozásban nagyon érdekes. Fiatalos lendület, ironizáló humor sugárzik az előadásból. A hallgatónak az a benyomása támad, hogy talán a Till a szerző legkedvesebb gyermeke a szimfonikus költemények között. Jóval halványabb a Don Juan (közel egyidőben ugyanazzal a zenekarral készült) felvétele. Különleges figyelmet érdemel a Bajor Állami Zenekarral készített Don Quixote. Az Uhl-Haas gordonkabrácsa szólókettőshöz Strauss szinte hozzáveszi Morasch hegedűszólóit. Így egy kis kiemelt "concertinót" állít szembe a zenekarral, s egy sajátos XX. századi "sinfonia concertante"-vá formálja a művet. Eredeti és érdekes felfogás. A felvétel a II. világháború alatt, a Siemens kiváló technikusaival készült (Silberverfahren), s meglepően szépen szól még mai, hifi füllel hallgatva is. A szintén velük készült Alpesi szimfónia felvételén a Straussnál szokatlanul lírai, érzelmi hangvétel tűnik fel. A Bécsi Filharmonikusokkal 1944-ben készült Imigyen szóla Zarathustra finom hangzásvilágával emelkedik ki. Az ugyanezzel a zenekarral, s ugyanez időben készült más szimfonikus költemények felvétele (Till, Don Juan) megjelent Eterna kiadásban is. Módosított és (utólag) sztereósított változatuk a hazai kereskedelemben is kapható. Jobbra és balra Ha a straussi interpretálást tekintjük iránymutató mércének, akkor ettől "balra" állnak azok az előadások, amelyek inkább érzelmileg közelítik meg a műveket, "jobbra" pedig azok, amelyek "kifinomult hangzó játékra" törekszenek. A straussi felfogáshoz közel áll Clemens Kraussé; Strauss karmesterkortársai közül senki nem állt oly szoros művész-baráti közelségben hozzá, mint ő. A partitúrák színgazdagsága, sajátos polifóniája, a finoman megérzett arányok, a nagyszerűen eltalált ritmikai hangsúlyok, a változatos, de logikusan épített tempók varázslatosan szólalnak meg. A Till, a Zarathustra, a Heldenleben és a Symphonia domestica Krauss vezényletével és a Bécsi Filharmonikusokkal újra megjelent a 70-es évek elején, Decca-Eclipse kiadásban, mikrósított-sztereósított változatban. De élmény meghallgatni a Heldenleben ma már őskorinak tekinthető, első felvételét is, 1928-ból (RCA Victor), Willem Mengelberggel és a New York-i Filhamonikusokkal. Ez a historikus dokumentum még ma is élvezhető. Érdemes összevetni a későbbi Mengelberg-felvételekkel, például azzal, amelyet a II. világháború éveiben az Amsterdami Concertgebouw Zenekarral készített (Telefunken). Mengelberg jellegzetesen érzelmi-hangulati-melodikus vonalon értelmezte Strausst, s felfogása ezen belül is egyre romantikusabbá vált az idők folyamán. Az amerikai zenekarokkal készült régebbi kiadványok sorából kiemelkedik a Zarathustra, Serge Koussevitzkyvel és a Bostoni Szimfonikus Zenekarral. Ez a 30-as évek végén készült (RCA Victor), normál lemez ma is lélegzetelállító élmény. Az RCA hangmérnökeinek sem kell szégyenkezniök. Érdekes, hogy sem Stokowskinak, sem Ormándynak nem sikerült igazán Strauss műveinek megszólaltatása, pedig a Philadelphiai Zenekart igazán alkalmas testületnek tartanánk ehhez a muzsikához. Sőt, Toscanini sem hagyott ránk kiemelkedő Strauss-felvételt, egyik zenekarával sem. Lépjünk is ki a múzeumból, és keressünk újabbkori felvételeket. Modern lemezek A legismertebb szimfonikus költeményeket a Staatskapelle Dresden előadásában, Rudolf Kempe vezényletével vették lemezre (EMI-Electrola, de megjelentek Eterna kiadásban is). Kempe pontosan, aprólékosan kidolgozott, igényes előadásokat produkál, egy olyan zenekarral, amelynek játékában talán még él a straussi előadásmód hagyománya. Bizonyos, hogy a mai drezdai zenekarnak már nincs olyan tagja, aki még Strauss keze alatt muzsikált; a hagyomány azonban, úgy látszik, különös dolog, még generációkkal később is hatékony erő. Kábító hangzásélménnyel szolgál André Previn, a Philadelphiai Zenekarral, az Alpesi szimfónia digitális felvételében (EMI-Electrola). A Detroiti Szimfonikus Zenekarral Doráti készített szép sorozatot, amelynek érdekessége, hogy a Don Juan, a Till, a Halál és megdicsőülés és a Zarathaustra mellett a ritkán elővett Macbeth-et is magában foglalja. Nagyon ízléses Don Juant, Tillt, és Halál és megdicsőülést produkál Claudio Abbado a Londoni Szimfonikus Zenekarral(DG). Ugyanezeket a műveket hallhatjuk Philips lemezen a Concertgebouw Zenekarral, Bernard Haitink kulturált, de számomra kissé hűvös felfogásában (pedig e zenekarban talán még eleven lehetne Strauss-Mengelberg hagyománya.) Említést érdemel még Zubin Mehta és a New York-i Filharmonikusok elbűvölően misztikus hangulatú Zarathustrája (Decca). Széll György és a Clevelandi Zenekar is, a Till, a Don Juan, a Halál és megdicsőülés, és a Don Quixote felvételével virtuózan csillantja fel a szerző káprázatos hangszerelő tudományát (RCA). Karl Böhm némileg újkonzervatívnak tűnő, de rendkívül szépen kiegyenlített felvételei két zenekarral készültek: a Till és a Don Juan a Berlini Filharmonikusokkal, a Heldenleben a Bécsi Filharmonikusokkal (DG). Nem maradhat említés nélkül Herbert von Karajan Strauss-interpretálása. A jeles karmester többször is lemezre vezényelte a szimfonikus költeményeket. Rendkívül szuggesztív, nagyszerűen felépített előadásai annyira lebilincselőek, hogy azokat szinte hajlamosak vagyunk a lehető legjobbaknak elfogadni. A Berlini Filharmonikusokkal legutóbb digitális technikával készült és CD lemezen is kapható az Alpesi szimfónia, a Zarathustra, a Don Juan, a Halál és megdicsőülés (DG). A kelet-európai Strauss-felvételek száma csekélyebb. Gennagyij Rozsgyesztvenszkij és a Szovjet Rádió Zenekara méltóságteljes, szépen kiegyensúlyozott Heldenleben és Don Quixote előadásokkal örvendezteti meg a Melódia kiadványok kedvelőit. A hazai katalógus sem túl gazdag, de érdemes nagyobb figyelmet szentelni a Ferencsik Jánossal és az Állami Hangversenyzenekarral készült Don Quixote felvételnek. Ferencsik nem a straussi eszményt követi, hanem inkább a klasszika-nagyromantika szellemében muzsikáló bécsi zenekultúra hangzás- és érzelemvilágához igazítja a műveit. Ily módon a századforduló zenéjét már csak idegenkedéssel fogadó, konzervatívabb ízlésű zenekedvelők is rokonszenves és érdekes műnek találhatják ezt a darabot. Kobayashi Ken-Ichirónak az MRT Szimfonikus Zenekarával készült Tillje és Don Juanja inkább csak a katalógus választékát színesíti. Befejezésül figyeljünk fel a straussi muzsika már valószínűleg jövőbeni felfogását sejtető előadásokra: a Londoni Filharmonikusok gyönyörű, színekben villódzó Alpesi szimfóniáját a fiatal Andrew Davies vezényli (CBS). Karmesterünk a Strauss művekből szinte mindig kihámozható wagneri zenei formálóelvet engedi jobban érvényesülni, miáltal a zenei szövet egyetlen, hatalmas, hullámzó, misztikus folyammá válik. Oldal Gábor HIBAJAVÍTÁS Előző számunkban Basic Library-jében egyhelyütt hibásan írtuk a St. Martin-in-the-Fields és I Solisti Veneti kamaraegyüttesek nevét. Még egy elírás: az EMI lemezsorozatának címe helyesen "HMV Reflexe". Olvasóink és a szerző elnézését kérjük.