Pro analóg: Proprius



        Még néhány év, és senki sem gyárt többé analóg lemezt. Amit  eddig
    forgalomba hoztak  -  sok-sok  száz  millió  fekete  korongot  -,  azt
    továbbra  is  használhatjuk,  nyűhetjük,  óvhatjuk,  tárolhatjuk,   de
    utánpótlásra már nem számíthatunk. A CD és az LP  békésen  (?)  egymás
    mellett  él  még  egy  ideig,  talán  egy-két  évtizedig  is,   de   a
    műsoranyagot ma már egyre inkább  a  CD  számára  készítik,  digitális
    eljárással. Analóg szalagra csak mintegy  mellékesen  írják  át,  hadd
    lássa a szegény öreg LP, hogy ővele is gondolnak. Ezzel  a  gesztussal
    semmit sem veszélyeztetnek a gyárak, hiszen  a  hibridlemez  már  csak
    rosszabb lehet a CD-nél, jobb semmiképpen sem, többé tehát  senki  sem
    kritizálhatja a Compact Disc minőségét azzal, hogy az LP jobban  szól.
    Az LP sem fog jobban szólni.
        De most még egy átmeneti korban  élünk.  Piciny,  pénztelen  cégek
    megmaradnak  a  kaptafánál,  vagyis   az   analóg   eljárásnál.   Sőt,
    fogyatékosságukból  erényt  kovácsolva  azt  állítják,   hogy   az   ő
    felvételeik jobbak. Vagy  legalábbis  vannak  annyira  jók  -  ez  már
    diplomáciai manőver! -, hogy  a  digitális  korban  is  teljesértékűek
    maradjanak.  Végülis  az  analóg  mesterszalag   zaja   és   torzítása
    elhanyagolható - csak az a fontos, hogy a  szalagot  ne  másolják,  se
    Dolbyval, se anélkül. Ennyire egyszerű a recept.
        Legutóbb 19. számunkban mutattunk be egy  ilyen  speciálcéget,  az
    amerikai Reference  Recordings-ot,  amelynek  legénysége  csak  néhány
    emberből, műszaki tudása pedig egy Keith  Johnson  nevű  hangmesterből
    áll. (Nemrég levelet kaptam a cég menedzserétől. Nagyon tetszett  neki
    a "multiszimpla felvétel" kifejezés, azt írja: azóta ők is használják.
    Elküldte legújabb lemezüket, ezen egy Marni Nixon  nevű  hölgy  énekel
    Gershwin-dalokat, zongorakísérettel.  A  lemez  érdekessége  a  művész
    személyében rejlik. Miss Nixonban tisztelhetjük ugyanis - nem,  nem  a
    volt elnök leányát, hanem azt a "kísértet-énekesnőt", aki  a  hatvanas
    években a mozicsillagok slágerszámainak szinkronját adta. Így  például
    az ő hangján énekelt Audrey Hepburn a My Fair Ladyben  és  -  mik  nem
    derülnek ki! - Natalie Wood a West Side Storyban.)
        A Reference Recordings repertoárja azonban  még  ma  sem  tesz  ki
    többet 16-18 albumnál. Akiről most lesz szó, az valóságos ipari  óriás
    az RR-hez képest: eddig csaknem 200  hanglemezt  jelentetett  meg,  és
    évente 50 ezer LP-t ad el - ötvenezret! (Azt hiszem, a Hanglemezgyártó
    Vállalatnál most halálra kacagják magukat. Az MHV több  millió  lemezt
    ad  el  évente.)  Igaz,  a  szóban  forgó  lemezgyár  nem  az  USA-ban
    tevékenykedik, hanem egy sokkal kisebb országban, és nem állami, pláne
    nem  monopolhelyzetű  vállalat,  hanem  egy   kis   "maszek",   akinek
    mindazonáltal megvan a  maga  arculata,  üzlet-  és  kultúrpolitikája,
    "image"-e. Világszerte ismerik, persze nem  a  lemezvásárlók  tömegei,
    csupán az audiofilek. A svéd Proprius neve: fogalom.

     

        Először 1979-ben, az Audio Criticből értesültem a Proprius cég  és
    Cantate  Domino  című  kiadványa  létezéséről.  A  lemezt  később  egy
    kiállításon meg is szereztem, és a mai  napig  is  használom,  mint  a
    legjobb demonstrációs műsorok egyikét. (Demólemezeinkről lásd: HFM 8.)
    Volt egy dzsesszfelvételem is a Propriustól, a Jazz at  the  Pawnshop,
    azonkívül  cserebere  útján  hozzájutottam  egy  Mozart  Requiemhez  -
    sajnos, ez a lemez egy nyugati auditóriumban teljesített  szolgálatot,
    teljesen le van strapálva, de még így is hű képet ad a svédek megnyerő
    hangfelvételi technikájáról. Később levélben fordultam  a  Propriushoz
    revű-példányokért. A lemezek meg is érkeztek,  de  egyetlen  árva  sor
    kísérőszöveg nélkül, és a cég azóta is hallgatásba  burkolódzik.  Amit
    tudok  róla,  azt  a  prospektusokból-katalógusokból  tudom  -  no  és
    természetesen a hanglemezek muzsikájából. Kezdjük a prospektussal.
        "A hanglemezpiac ugyanolyan zűrzavaros, dagályos, mint akkor volt,
    amikor az ötvenes években az  LP  kiszorította  a  78-asokat.  Most  a
    Compact Disc önti el járványszerűen  a  világot.  A  gyártása  viszont
    háromszorta drágább, tehát a CD-től nem várhatunk olyan  kiadványokat,
    amelyek alapvető fontosságúak ugyan, de csak szűkebb  kört  érdekelnek
    és csak korlátozott példányszámban kelnek el.
        Egyvalami azonban biztos. A legkiválóbb CD-technika  sem  javíthat
    meg egy rossz felvételt. Ezt nem tehette meg tegnap, nem teheti meg ma
    és nem teheti meg holnap sem. A  régi  típusú  felvételt  viszont,  ha
    igazán szép, rá lehet vinni CD-re is, csak érteni kell  a  módját.  Ha
    azt hiszed, hogy ez nem lehetséges, tedd fel a PRCD  7762-t,  és  légy
    elkészülve rá, hogy annyira dinamikus és  örömteli  zenélést  hallasz,
    amilyenről  eddig  nem  is  álmodtál.  A  Cantate  Domino:  karácsonyi
    ajándék, de minden szezonra!"
        Nos, a Cantate Domino CD-változatát még nem hallottam, de  a  Jazz
    at the Pawnshop-ét igen, és számomra tényleg ez a legszebb  hangú  CD.
    (Múlt évi, londoni tudósításomban erre a kiadványra gondoltam,  amikor
    azt írtam, hogy CD-n is az analóg programok szólnak a  legszebben.)  A
    Proprius és a Compact Disc flörtje, mindazonáltal, eddig csupán a  két
    fent említett kiadványt eredményezte. Valószínű, hogy a gyárnak nem is
    volt velük más célja, mint hogy a  CD-barátok  körében  is  forgalomba
    hozza a nevét. CD-t csak  egy  jókora  sorozatnagyság  fölött  érdemes
    gyártani, márpedig a Proprius a Korlátozott Példányszám apostola.
        Attitűdje bizonyos mértékig rokon a  Hungarotonéval.  Egyikük  sem
    igen dolgozhat élvonalbeli művészekkel (vagy csak viszonylag  ritkán).
    Produkciójuk esztétikai szempontból másodosztályú. Nem  akarok  senkit
    megsérteni, kivételek itt is, ott is akadnak, és különben  is:  akinek
    nem inge, ne vegye magára - de  hogy  csak  egyetlen  példát  mondjak:
    köztudomású,  hogy  a  Hungaroton  egész  Magyarországról  nem   képes
    összeverbuválni egy  ütőképes  szimfonikus  zenekart,  amelyből  aztán
    dollárt kovácsolhatna. De  még  ha  volna  is  pénze  a  Hungarotonnak
    nemzetközi  sztárokra,  akkor  is  első  számú  erkölcsi   kötelessége
    maradna, hogy a magyar művészeket menedzselje...
        Ismert műveket aligha  játszathat  velük:  a  lemezt  nem  lehetne
    eladni, a Kilencedikből  senkinek  sem  kéne  egy  Kilencvenkilencedik
    (amelynél legalább nyolcvannyolc különb volna). Nincs más hátra,  mint
    fejest ugrani az  ismeretlenbe,  mármint  a  zeneirodalom  ismeretlen,
    pókhálóval  beszőtt  rétegeibe,  úgynevezett  "nagy   repertoárértékű"
    művekért. Nem csoda, hogy a kevésbé tekintélyes lemezcégek egyre-másra
    fedezik fel a "méltatlanul elfeledett remekműveket". Én  ugyan  Pernye
    Andrástól azt tanultam, hogy  amit  a  zenei  világ  elfeled,  az  nem
    méltatlanul,  hanem  méltányosságból  van   elfeledve   (lásd   Pernye
    véleményét a hanglemez-összkiadásokról, HFM 4.)  -  de  erre  meg  azt
    szokás mondani, hogy Bachot is úgy kellett felfedezni,  utólag.  Miért
    is ne lehetne a mai művészeti menedzsereknek olyan  szerencsés  kezük,
    mint a Máté-passiót felújító Mendelssohnnak volt... A másik beszerzési
    forrás, amely sohasem apad el, a saját  múltunk,  saját  történelmünk,
    saját  népünk  muzsikája.  Hazafias  kötelességünk  eladni,  lehetőleg
    dollárért. Mint látni fogjuk, ezt a leckét a svédek is megtanulták. De
    ők még ezen felül is tudnak valamit, nevezetesen: hogy  a  hangminőség
    nem csupán műszaki, hanem esztétikai kategória is egyben...
        A Proprius persze rá is szorul erre a tudományra, minthogy nemcsak
    a pénzügyi, hanem a zenei háttere is rendkívül szűkös, sokkal kevesebb
    felfedeznivalót talál magának. Nekünk legalább ott van Liszt,  Bartók,
    Kodály, róluk fenntarthatjuk, hogy az ő műveiket mi  "autentikusabban"
    játsszuk (még ha az "idegenek" jobban is játsszák). A svédek,  ha  jól
    látom a dolgokat, nincsenek ennyire jól  eleresztve,  patriotizmusukat
    ismeretlen alkotókon kell kiélniük. A hazai napilapokban is  olvastam,
    hogy megszerkesztettek egy körülbelül 200 kiadványból álló  sorozatot,
    hogy a nagyvilág elé tárhassák  a  svéd  zenei  múlt  reprezentánsait.
    Ebből a programból a Proprius is kiveszi a részét, jó  8-10  felvételt
    már el is készített. Így például lemezre vitte a "svéd  Händel",  azaz
    egy bizonyos Johan Helmich Roman nevű barokk-kori zeneszerző fuvolára,
    csellóra, csembalóra írt 12 triószonátáját - ez összesen három  lemez,
    közülük az egyiket nekünk is megküldték.

     

        Fő profilját a vallásos tárgyú zenében  találta  meg  a  Proprius.
    Erre vall, hogy lemezeinek egyharmadáról  kórusműveket,  egyharmadáról
    pedig orgonamuzsikát hallhatunk.  (A  már  sokat  hivatkozott  Cantate
    Domino is orgonára és kórusra írt  karácsonyi  dalokat  tartalmaz.)  A
    szerzők között kevés az  ismert  név.  A  nagy  Johann  Sebastian  még
    csak-csak feltűnik a prospektusban,  akárcsak  Händel,  Cesar  Franck,
    olykor Monteverdi, a többség azonban inkább afféle kismester vagy  még
    az sem. Kivétel, sőt majdhogynem kakukktojás a Mozart  Requiemje;  még
    inkább annak számít Händel  Messiása,  mert  ahhoz  három  neves  brit
    énekművészt is  szerződtettek  (Yvonne  Kenny,  Paul  Esswood,  Martyn
    Hill). Nagyon örülök, hogy a mintakollekcióban és jelen revünkben ez a
    két album is szerepel.
        Elnézést kérek a hasonlatért, de a hanglemezgyárak olyanok, mint a
    versenyistállók, csak nem négylábúakat, hanem kétlábúakat "futtatnak".
    Természetes, hogy a Propriusnak is megvannak a maga  favoritjai,  mint
    például az orgonista Torvald Torén, vagy  a  fiatal  mezzoszoprán  Ann
    Sofie von Otter (aki nem  tévesztendő  össze  Anne-Sophie  Mutterral).
    Egy-egy albumot kaptunk mindkettőjükkel.
        A programot néhány könnyebb  műfajú  kiadvány  egészíti  ki:  svéd
    népzene,   dzsessz,   esetleg    a    svéd    királyi    katonazenekar
    rézfúvós-indulói   -   az   ilyesmi   egyébként   fölöttébb    "hifi".
    Kollekciónkban ezt a vonalat a Jazz at the Pawnshop képviseli.

      

    A hangminőség esztétikuma

        A zenei  minőségről  nincs  jogom  beszélni,  nem  vagyok  annyira
    zeneértő (habár a rend kedvéért  megmutattam  a  Propriusokat  avatott
    zenekritikusoknak is); maradjunk annyiban, hogy - mint bevezetőben  is
    utaltam  rá  -  ezek  a  felvételek  nem  a  primer  zenei  értékükkel
    tüntetnek.  A  hangminőségük  azonban  osztályon  felüli,  és   amikor
    legalább maga  a  zenemű  érdekes,  akkor  a  zenei-akusztikai  élmény
    elnyomja a kritikai gondolatokat: ezek valahogy  "nem  időszerűek".  A
    hangfelvétel tehát bizonyos mértékig maga teremt  esztétikumot.  Három
    összetevője van: a műszaki eszközök minősége, a  helyszín  akusztikája
    és végül, de nem utolsósorban a hangmérnök egyénisége. Mind a háromról
    van mondanivalóm.
        Noha  a  Proprius  nem  "demógyáros",  tehát   zenét   árul,   nem
    demonstrációs  műsort,   a   lemezborítón   általában   feltünteti   a
    hangfelvétel  eszközeit  és  egyéb  körülményeit.   Műszaki   eszközei
    aggasztóan  egyszerűek,  hogy  úgy  mondjam:  minden  fakszni   nélkül
    készítenek egy nagysebességű mesterszalagot, és arról vágják a lemezt.
    Studerekről  és  hasonló  monstrumokról  szó   sem   esik,   kizárólag
    hordozható magnók  nevével  találkozunk.  Újabban  gyakran  használnak
    Nagrát  (ez  egy  csodálatos  kis  ékszer,  nálunk  a  Rádiónak  és  a
    MAFILM-nek is van ilyen), de alkalmanként megelégszenek  egy  Technics
    1500-assal  vagy  egy  módosított  Revox  B77-essel  (!).  Megadják  a
    magnószalag és a mikrofonok  típusát  is,  a  keverőasztalról  viszont
    makacsul hallgatnak; én ebből - meg a felvételek levegősségéből - arra
    következtetek, hogy a Proprius hangmérnökei  a  keverést  a  minimumra
    szűkítik. (A mixert csak a Messiás borítóján  nevezik  meg:  SATT  SAM
    82.)
        A helyszín igen gyakran egy templom. A  hét  felvétel  közül  ötöt
    stockholmi templomokban vettek fel, egyet kamarateremben, egyet  pedig
    dzsesszklubban. Stúdió? Kételkedem benne, hogy a Proprius  cégnek  van
    egyáltalán stúdiója... Hangmérnök ismerőseim erre azt mondták:  könnyű
    a svédeknek, náluk nagyon sok templom fennmaradt, s azoknak  bizonyára
    igen jó az akusztikájuk, sokkal jobb,  mint  a  Budapesten  fellelhető
    templomoké.  Nos,  a  Requiem  lemezborítóján  enteriőrt  láthatunk  a
    stockholmi Szent Jakab templomról  (lásd  záróképünket).  Szűk  térben
    énekesek és hangszeres zenészek nyüzsögnek, nem éppen irigylésre méltó
    körülmények közepette. A felvétel azonban, ha nem is annyira  levegős,
    mint a többi, legalább tiszta és artikulált. Nem, barátaim - a  titkot
    nem a svéd templomok őrzik.
        És hát akkor  a  hangmérnök.  Nem  akarok  igazságtalan  lenni,  a
    Proprius számos hangmérnökkel dolgozik (szerintem egyik sem  kizárólag
    az ő alkalmazottja!), és valamennyien értik a dolgukat - de van köztük
    egy bizonyos Bertil Alving, aki valahogy más, mint a  többi.  Ő  vette
    fel a Cantate Domino-t,  a  Requiemet,  a  mezzoszoprán-áriákat  és  a
    Messiást. Főleg az utóbbitól vagyok elragadtatva. Nyilvános  előadáson
    vették fel, közönség előtt. Ez a  körülmény  fölöttébb  megnehezíti  a
    mikrofonozást,  és  itt  is  meg  kellett  alkudni  annyiban,  hogy  a
    szólistákat nem középről  halljuk,  hanem  eredeti  helyükről,  balkéz
    felől. A hangkép azonban annyira eleven  és  mégis  nyugodt,  lágy  és
    mégis definiált, szellős és mégis zárttéri, mintha valóban egy templom
    belseje tárulna fel előttünk. Az egész  zenében  (noha  fölöttébb  jól
    kimutatja a lejátszó berendezés  hibáit)  nincs  semmi  "hifi",  semmi
    mesterséges, semmi demonstratív. Nem  is  arra  való,  hogy  látogatók
    előtt  bemutatót  tartsunk.  Arra  való,  hogy   átengedjük   magunkat
    Händelnek.

                                                                        DL

    


        DISZKOGRÁFIA: Cantate Domino (1976) PROP 7762  *  Mozart:  Requiem
    (1979) PROP 7815 * Händel:  Messiah  (1982)  PROP  7871-73  *  Händel,
    Monteverdi, Telemann áriák (1983) PROP 9911  *  Karácsonyi  orgonazene
    (1984) PROP 9936 * Roman: Fuvolaszonáták (1985) PROP 9938  *  Jazz  at
    the  Pawnshop  (1976)  PROP  7778-9  *  Postacím:  Proprius  Musik  AB
    Värtavägen 35, S-115 29 Stockholm.