Hangversenyzongorák százada



                                                     "A zongorám az nékem,
                                              ami a tengerésznek a hajója,
                                             ami az arabnak a paripája..."

                                                                 F. Liszt1

    

        Zongorák   százain   játszott.   A   hangszergyárosok   valósággal
    megostromolták, hogy hangszereiket a szalonjában elhelyezhessék. Egyes
    típusok, mert ő játszott rajtuk, a nevét viselték.  Hosszú,  az  egész
    XIX. századon átívelő élete egybeesett a zongorák, különösen a virtuóz
    játékra alkalmas versenyzongorák fejlődésével.

                                      *

    

        Istenítette a zongorát:  "...rejtélyes  érzés  köt  a  zongorához.
    (...) Szerintem a  zongora  a  hangszerek  rangsorában  a  legmagasabb
    helyet foglalja el. A temperált hét oktáv az egész zenekart fogja  át,
    és   az   ember   tíz   ujja   elegendő    száz    zenész    hangjának
    újjávarázsolásához. (...) Ma már arpeggiokat tudunk csinálni,  mint  a
    hárfa, kitartott  hangokat,  mint  a  fúvóshangszerek,  staccatokat  s
    ezerféle futamot és átmenetet, ami régente egyik vagy  másik  hangszer
    kizárólagos osztályrészének látszott. A zongoragyártás előrelátható új
    haladása a legközelebbi jövőben kétségtelenül  megajándékoz  bennünket
    azokkal  a  hangzásbeli  különbségekkel,  amelyeknek  ma  még  hiányát
    érezzük."1

    

        Liszt   egyébként   a   zongora   fejlődésének   egyik   útját   a
    pedálzongorában és a  többszörös  billentyűzetben  látta:  orgonaszerű
    kvalitásokkal kívánta felruházni ezt a  hangszert...  S  hogy  végülis
    mivé fejlődött a zongora? Nyomon követhetjük Liszt Ferenc hangszerein.
    Mert Liszt, a hangversenyzongora és a  XIX.  század  egyidőben  voltak
    fiatalok.
        (Azok kedvéért, akik zongorát még  nem  láttak  szétszedve,  és  a
    szakkifejezéseket  nem  ismerik,  az  1.  ábrán  és   kísérőszövegében
    bemutatjuk a hangszert és főbb részeit.)


    

    1.   ábra:  a  zongora  felépítése  (a:  billentyűzet,  b:  keret,  c:
    rezonánslap a híddal, d: tőke e: merevítő páncélszerkezet).
    A  zongora  ütötthúros  hangszer.  A billentyű lenyomásával a kalapács
    felemelkedik   és   ráüt   a   húrokra.  A  húr  rezgési  energiáját a
    rezonátorlemez  a környező térbe sugározza ki. A húrok feszitőerejéből
    származó,  kb.  20-30 tonnányi terhelést a fakeret nem bírná el, ezért
    páncélszerkezettel   merevítik.   A   húrok   két   híd   közé  vannak
    kifeszítve,  az  egyiket  a  rezonátorlemezhez  erősítik,  a másikat a
    kerethez.  A  tőke  a  húrok  feszítő-hangolócsavarjainak  rögzítésére
    szolgál.   Alul   találhatók   a   pedálok,  ezekkel  hangszínbeli  és
    dinamikai  árnyalásokat hoznak létre. A leglényegesebb szerkezeti elem
    a kalapács-mechanika. FejIődéséről a későbbiekben bővebben szólunk.



    Az ifjúkor zongorái

        A Liszt család: zeneszerető család.  A  nagyapa  Esterházy  herceg
    udvari orgonistája volt, az apa a herceg zenekarában csellózott, saját
    magának pedig zongorát vásárolt és otthon azon  zenélt.  Azt  szerette
    volna, ha fia  hegedülni  tanul  -  de  az  nagyobb  kedvet  érzett  a
    zongorához. Hatéves  korában,  apja  irányításával  kezdte  meg  zenei
    tanulmányait.
        A  hangszertörténészek  szerint2  Széchenyi  Imre  gróf
    özvegye vette neki az első zongorát. Ez  a  hangszer  most  a  Nemzeti
    Múzeumban található: öt oktávos, német mechanikájú,  a  feltételezések
    szerint Stein-féle zongora (alsó kép).

    

    Stein-rendszerű zongora


        J.  A.  Stein  augsburgi  zongora  és  orgonaépítő,  Mozartnak  és
    Beethovennek   készített   zongorákat.   Az   ő   általa   felfedezett
    csapómechanikát (2. ábra) fejlesztette tovább veje, Andreas  Streicher
    és leánya, Nanette Stein, aki egyébként  nagyon  jó  barátságban  volt
    Beethovennel. Ez az ütőszerkezet az ún. bécsi  mechanika.  Működésének
    lényege a következő:  a  billentyű  lenyomásakor  a  kalapács  vége  a
    kiváltónak ütközik, így a kalapács feje a húr felé  lendül,  közben  a
    kiváltót hátrafelé eltolja, megüti a  húrt,  majd  visszaesik  eredeti
    helyzetébe, esését az ütköző fékezi.

    

    2. ábra. Stein-féle mechanika
    3. ábra. Angol mechanika
    4.  ábra.  Érard  kétszeres kiváltású ismétlő mechanikája. A találmány
    lényege   a   következő:   a   billentyű  lenyomása  után  a  kalapács
    felemelkedik,  a  kiváltás  úgy  jön létre, hogy a lökőnyelv kiugrik a
    kalapácsnyélre   erősített   bőrhenger  alól,  ebben  a  pillanatban a
    mérlegnyelv  (ez  a  második  kiváltó  szerkezet) felveszi a visszaeső
    kalapácsot,  és  a  billentyű  újból  lenyomható,  a kalapács képes az
    újbóli  ütésre.  Ebben az a különlegesség, hogy a kalapácsnak nem kell
    visszakerülnie   kiindulási   helyzetébe:  a  hangokat  gyorsan  lehet
    ismételni, pergetni.


        A kor másik legjelentősebb ütőszerkezete az  angol  mechanika  (3.
    ábra). Ez az ún. lökőnyelves megoldás. Angliában a XVIII. század  vége
    felé Stodard és Backers szabadalmaztatták. Mint az ábra is mutatja, az
    állítócsavarral szabályozható kiváltó révén ugrik  ki  a  lökőnyelv  a
    kalapács alól, vagyis: a felfelé indított  kalapácsra  már  többé  nem
    vagyunk hatással, visszaesése után  újra  lenyomható  a  billentyű.  A
    kétféle  mechanika  között  nagy  a  különbség.   A   bécsit   olcsóbb
    elkészíteni,  könnyű  a  járása,  viszont  nehéz  erőteljes   hangokat
    kicsalni belőle. Az angol mechanika nehézkes, mélyebbre kell  lenyomni
    a billentyűt, a hang lassabban ismételhető, de teltebb és zengőbb.
        Liszt  ifjúkori  zongorái   német,   osztrák,   bécsi   mechanikás
    hangszerek voltak - egészen  addig,  amíg  a  művész  kapcsolatba  nem
    került a párizsi Sebastian Érarddal, a híres zongoragyárossal,  akinek
    kétszeres  kiváltású,  ismétlő  mechanikája  (lásd  a  4.   ábrát   és
    kísérőszövegét) az előző években  készült  el.  Amikor  Liszt  először
    játszott Stern-rendszerű zongora Érard zongoráján, balszerencséjére  a
    hangszer hamisan szólt, néhány húr az első hangoknál  el  is  pattant,
    így  abba  kellett  hagynia  az  előadást,  pótoltatni  a  húrokat  és
    felhangoltatni a zongorát. E nem  túl  sikeres  fellépés  után  minden
    koncertjére, ha csak tehette, legalább két zongorát vitt magával, sőt,
    olykor az is  előfordult,  hogy  a  pódiumon  alig  lehetett  lépni  a
    hangszerektől, és a művész minden darabot másik zongorán játszott.  Ez
    hozzátartozott  a  romantikus   showhoz...   Mindazonáltal   az   ifjú
    zogoraművész méltán lelkesedett  a  fent  említett  ismétlő  mechanika
    iránt:  "egymást  segítve"  kezdték   meg   csodálatos   karrierjüket.
    (Említést érdemel S. Érard unokaöccsének, P. Érardnak a találmánya, az
    úgynevezett  capotasto  is,  ez  a  felső  regiszterek  húrjai  felett
    elhelyezkedő fémrúd a húrok  kilengését  korlátozta,  fixen  tartva  a
    hangmagasságot, tartóssá téve a hangzást.)

    

        A zongorák ekkoriban még rosszul  tűrték  a  virtuózokat...  Liszt
    játékát néhány kortársa egyébként is túlságosan erőteljesnek  találta.
    Heine 1844-ben ezt írta: "Ő van itt, Attila, az  Érard-zongorák  Isten
    ostora, reszketnek a hírre, hogy jő, és most vonaglanak,  véreznek  és
    jajgatnak a keze alatt." Heinének valamennyire igaza volt, mert  Liszt
    valóban nagy zongoranyúzó hírében állt:

    

        az 1838-as, a pesti árvízkárosultak javára adott bécsi koncertjein
    három Streicher zongorát tett tönkre;
        ugyanebben az  évben  egy  másik  hangversenyén  elszakította  egy
    Érard- és két Graf-zongora húrjait;
        az 1840-es  emsi  koncertjén,  amelyet  Alexandra  orosz  cárnőnek
    adott, egymás után pattantak el a húrok, mire  a  cárnő  kijelentette,
    hogy hajlandó teázni egyet - mentvén a kínos helyzetet; ennek ellenére
    meghívta a művészt egy oroszországi hangversenykörútra.
        Általában nem Liszttel, hanem a zongorákkal  volt  a  baj,  néhány
    évtizednek  kellett  eltelnie,   hogy   megerősödjenek   "testben   és
    lélekben".
        Noha dinamikus játékával eltört  néhány  kalapácsot,  elszaggatott
    néhány húrt, Liszt Érardéknak mégis jó reklámot  jelentett.  Személyes
    kapcsolatuk  egészen  P.  Érard  haláláig  fennmaradt.  Liszt  gyakran
    játszott Érardék bemutatótermében,  vagy  szalonjukban,  amely  Párizs
    intellektuális életének egyik központja volt. Turnéira  gyakran  vitte
    magával vagy küldték utána P. Érard legújabb  zongoráját.  1837-ben  a
    milánói Scalában Liszt háromezer ember előtt játszott. Így  írt  erről
    Érardnak: "...zongora  még  sohasem  keltett  ehhez  fogható  hatást."
    1847-ben még Konstantinápolyba, a török szultánhoz  is  küldött  utána
    Érard  egy   zongorát;   egyik   levelében   ezzel   kapcsolatosan   a
    következőkről tájékoztatja őt Liszt:  "Rengeteg  köszönettel  tartozom
    neked, kedves Érardom azért  a  szíves  szolgálatkészségért,  amellyel
    egyik  pompás  hangszeredet  Konstantinápolyba  küldötted  számomra...
    Miután pompásan szerepelt kétszer őfelségénél a szultánnál és  kétszer
    koncertjeimen,   a   zongorát   16000   piaszterért   adták   el   egy
    fiatalembernek... Az egyetlen megjegyzés, amit még tennem kellene  az,
    hogy billentése nekem kissé nehéz, s főképp  túlságosan  »mélyjárású«;
    de ez csak kákán csomót  keresés,  mert  nagyon  elkényeztettem  magam
    azokkal a kényelmes és kellemes bécsi papucsokkal ahogy  te  bizonyára
    szívesen neveznéd őket."1

    A bécsi papucsok

    

    Liszt Streicher-zongorája a Nemzeti Múzeumban


        Ezeken Streicher és Graf zongoráit  értette.  Koncertjein  gyakran
    játszott rajtuk. (Egy-egy név kapcsán ne egyetlen személyre, hanem egy
    egész  dinasztiára  gondoljunk.)  Streicherék  közül  a  korábban  már
    bemutatott A. Streicher fia, J. B. Streicher állt közeli  kapcsolatban
    Liszttel. 1824-ben egy  új  mechanikát  dolgozott  ki,  s  azt  később
    módosította - ez a bécsi mechanikának egyik legtökéletesebb változata.
    Ilyen zongorát kapott Liszt, 50 éves művészi jubileumára.  A  hangszer
    jelenleg a Zenetudományi Intézet Zenetörténeti Múzeumában látható.
        Liszt  másik  Streicher-hangszere,  egy  1855-ből  származó  angol
    mechanikás, 7 és 1/2 oktávos zongora egy kissé már  akkor  is  elavult
    volt, amikor készítették. Megbízható,  erős,  telt  hangzás  és  nehéz
    billentés jellemzi. Liszt az instrumentumot rokonának, dr. Eduárd  von
    Lisztnek ajándékozta "családi jóindulata" jeléül. Jelenleg  a  Nemzeti
    Múzeum Liszt-kiállításán látható; nemrég restaurálták.  (Megemlítendő,
    hogy Johannes Brahms kedvenc zongorája is egy Streicher volt.)
        Conrad Graf,  mint  császári  és  királyi  udvari  zongorakészítő,
    1810-től 1850-ig az egyik meghatározója a bécsi  zongora-építészetnek.
    Zongorái bécsi mechanikásak, a  kalapácsokat  bőrrel  vonta  be.  Nagy
    valószínűséggel Graf az,  aki  koncertzongorán  először  használt  ún.
    fonott  húrokat.  Ennek  az  újításnak  megvannak  a  maga  akusztikai
    előnyei. Tudjuk, hogy a hangmagasságot a húr hosszának növelésével,  a
    húr    feszességének    csökkentésével    és    a    húr     tömegének
    (keresztmetszetének) növelésével mélyíthetjük. E három lehetőség közül
    a legegyszerűbb,  ha  a  húrt  megvastagítjuk.  Ez  azonban  túl  nagy
    merevséghez, zeneietlen hanghoz vezetne.  Az  acélhúrra  tehát  inkább
    nagy fajsúlyú rézdrótot tekercselnek - ezeket a húrokat  Graf  csak  a
    legmélyebb  hangokra   használta.   (Megemlítendő,   hogy   Graf   egy
    különleges, négyszeres húrozású zongorát készített a hallását vesztett
    Beethoven számára; a hangszerre ún. hanggyűjtő  deszkát  erősített,  s
    Beethoven ezt a fogai között tarva "érezte" a zongora hangját.)
        Gyakran  játszott  Liszt  a  Chopin   által   olyannyira   kedvelt
    Pleyel-zongorákon  is.  Pleyel  volt  Érard  nagy   riválisa.   Chopin
    halálakor megjelent "Zenedélután  Chopinnál"  című  írásában  Liszt  a
    következőket írta: "Lakása, amelyet meglepetésszerűen árasztottunk el,
    csak   néhány   gyertyával    volt    megvilágítva;    ezeket    egyik
    Pleyel-zongorája körül csoportosította. Ezeket a zongorákat  különösen
    szerette kissé fátyolozott, ezüstös  zengésük  és  könnyű  billentésük
    miatt. Olyan hangokat csalt ki belőlük, hogy  azt  hihette  az  ember,
    »üvegharmonikából« származnak..."1
        Ez a zongoratípus mindazonáltal már nem tartozott Liszt  kedvencei
    közé. Ugyan játszott rajtuk Párizsban a Pleyel-teremben,  de  pl.  egy
    1839-es koncertjén Streicher-zongorára cseréltette ki a Pleyelt,  mert
    egyenetlennek találta a hangzását. A mendemonda szerint pianínónak  is
    csúfolta halkabb hangja miatt. Megjegyzendő, hogy az  állított  törzsű
    zongorákra vonatkozó pianínó név Ignaz Pleyeltől származik.
        Ez az Ignaz Pleyel  Rupperstahlban  született;  zenei  nevelésével
    Erdődy gróf Haydnt bízta meg. Később Párizsban telepedett le, és ötven
    éves korában alapított zongoragyárat. Pleyel és  fia,  Camille  Pleyel
    kiváló zenei tehetséggel bírtak, és mint jó zongoristáknak, engedelmes
    hangszer készítése volt a  céljuk.  Akkoriban,  a  harmincas-negyvenes
    években ők még a régi  angol  mechanikát  használták,  nem  akartak  a
    vetélytársnak   (Érardnak)   szabadalmi   díjat   fizetni.   Erősebbre
    készítették az ütőszerkezetet a vastagabb húrok miatt, és a Pape által
    kifejlesztett posztó kalapácsot használták.  (Pape  egy  ideig  őnáluk
    dolgozott.) Pleyel az elsők között használt  merevítő  rudakat,  és  a
    keretbe fém lemezeket épített be - így növelte meg a zongora teherbíró
    képességét. Billentyűi  keskenyebbek  voltak  az  átlagosnál.  Ezek  a
    zongorák  tökéletlenségeik  ellenére  is  nagy   sikerekhez   vezették
    Lisztet.
        "Lisztománia" jellemezte ekkor egész Európát. 1846  májusában  így
    írt erről kissé ironikusan a Pesti Hírlap: "Liszt  elmenve,  az  árván
    maradt Honderü páholyát azóta naponta szivattyúzza három erős ember, a
    roppant  könnytenger  kiszárítása   tekintetéből,   mely   azon   este
    belesiratott.   Mondják,   hogy   a   tengerben   tömérdek   eltépett,
    tapshaláltól kimúlt kesztyű, számtalan  elbetegedett  zsebkendő,  igen
    sok agyonázott látcső-üvegdarabok úszdogálnak, mi a szivattyúzást igen
    nehezíti."

    Az altenburgi gyűjtemény

    

        1848-ban Liszt befejezte zongoravirtuózi pályafutását. Hozzájárult
    ehhez, hogy Carolyne Wittgenstein hercegné (élettársa)  Weimarban,  az
    Altenburgban  igazi  alkotóműhelyt  rendezett  be  a  számára.   Liszt
    tulajdonképpen már 1842-ben a weimari herceg szolgálatába lépett  mint
    udvari karnagy, de csak 1849-ben  költözött  véglegesen  Weimarba,  és
    1861-ig ott is maradt.


    

    Beethoven Broadwood zongorája



    Altenburgi lakosztálya  telis-tele  volt  hangszerekkel.  1861-ben
    Weitzmann    zenetörténésznek    írott    levelében     számolt     be
    róluk.5 Először két hangszerrelikviát  említett;  az  egyik
    egy   spinét,   amelyen   Mozart   játszott,   a    másik    Beethoven
    Broadwood-zongorája, amelyet Liszt csak  azért  tartott  meg,  mert  a
    zeneóriásé  volt  -  nagyon  ritkán  használta;  mint   hangszer   nem
    különösebben érdekelte. Számunkra azért fontos, mert Liszt  a  Nemzeti
    Múzeumra hagyta örökül. Érdekessége, hogy  minden  hanghoz  három  húr
    tartozik. Egy speciális pedál, az "una corda" segítségével a mechanika
    elmozdul jobbra, így a három húrból egy vagy kettő szólaltatható  meg,
    ezáltal változtatható a dinamikai színezet.
        Volt még Liszt lakosztályában  egy  Érard-,  egy  Bechstein-,  egy
    Streicher-,   egy   Bösendorfer-,   egy    Beregszászy-zongora,    egy
    Boisselot-pianínó    és    egy    óriáshangszer,     eredeti     nevén
    "Piano-melodium", ez a  név  egy  harmónium-zongora  együttest  takar.
    Érardról és Streicherről már beszéltünk,  Bösendorferről  majd  később
    fogunk - nézzük a fennmaradó három zongorát és a Piano-melodiumot.
        A Boisselot-pianínó Liszt dolgozószobájában állt, komponálásra ezt
    használta.  A  zongorát  1844-45-ben  magával  vitte  Spanyolországba,
    Portugáliába.  (Boisselot-val  együtt,   akivel   ott   életre   szóló
    barátságot kötött.) Louis Boisselot  halála  után  került  Liszthez  a
    remek hangszer.
        Az első Bechstein -zongorát Liszt veje, Hans  von  Bülow  1856-ban
    mutatta be Berlinben. Természetesen Liszt darabot játszott.  Eljátszva
    a  Flügel,  azaz  versenyzongora  szóval,  Bülowék   Carl   Bechsteint
    Beflügler-nek   (szárnyakat   adónak)   nevezték.   Nagy   találmányai
    Bechsteinnek nem voltak, "csupán" felhasználta  az  újításokat  és  jó
    zongorákat készített. Liszt nem volt vele szoros kapcsolatban,  mégis:
    a   későbbi   években    majdnem    mindenütt    találunk    körülötte
    Bechstein-zongorát.
        A  Beregszászy-zongora  készítője  Beregszászy  Lajos,  a   magyar
    hangszertörténet  egyik  legnagyobb  alakja.  Bejárta  Európa  legjobb
    zongoraműhelyeit.  1845-ben  állított  ki  először  Bécsben.  Zongorái
    szinte mindig díjakat  nyertek  a  világkiállításokon.  Meglepően  sok
    újítást  hozott.  Tökéletesítette  az   angol   mechanikát;   sikerült
    megszüntetnie azt a kopogó hangot,  amelyet  a  kiváltás  pillanatában
    fellépő  visszalökődés  okozott.  Szélesítette  a  hidat   (mint   már
    említettük, ez rögzíti a  húrok  rezgő  hosszát,  másrészt  ez  vezeti
    energiájukat  a   rezonánslaphoz),   ezáltal   növelte   a   hangerőt,
    egyenletessé tette  a  hangzást.  A  rezonátorlemezt  egyes  részeinek
    rögzítésével "hangolta". Talán a legnagyobb  teljesítménye  -  amelyet
    Beregszászy-rendszernek  is   neveznek   -   a   domborúra   kiképzett
    rezonánslap, az ún. csellórezonáns, de erről is majd  később  szólunk,
    Liszt magyarországi hangszereinek leírásakor.

    


    Egy korai "szintetizátor"


    

    Egy korai "szintetizátor": a Piano-melodium...


    

    ...és a "pianínó-melodium"


        Az    altenburgi    gyűjtemény    legkülönlegesebb    darabja    a
    Piano-melodium. Jacob Alexandre készítette az 50-es évek elején, Liszt
    útmutatásai szerint. Méretei lenyűgözőek 270x141x138 centiméteres.  Az
    alsó rész egy  harmónium*  (*A  harmónium  az  orgona  távoli  rokona,
    nevezhetnénk kis házi orgonának  is  -  mindenesetre  annak  pótlására
    szolgál. Liszt volt az, aki először alkalmazott  harmóniumot  zenekari
    műben, pontosabban a Krisztusoratóriumban.
        A Piano-melodiumon, továbbá agy hasonló, zongorával kombinált,  de
    csak két manuálos hangszeren  kívül  (amelyet  Pianínó-melódiumnak  is
    nevezhetnénk, s amely a budapesti Liszt Múzeumban található), Lisztnek
    még két harmóniumáról tudunk. Az egyik egy amerikai  Clough  &  Warren
    gyártmány (ezt Wittgenstein hercegnő később Gottschalknak,  a  weimari
    udvari orgonistának  adta),  Liszt  ezen  komponálta  egyházi  jellegű
    műveit. A másik egy szintén amerikai, Mason & Hamlin  gyártmány,  igen
    kiváló hangszer, ezt Liszt 1877-ben kapta  William  Masontól,  aki  az
    ötvenes években nála tanult Weimarban.  E  hangszer  a  katalógusokban
    mint "Liszt Harmónium" szerepel.  Különlegessége  a  Forte  és  a  Vox
    Humana,  azaz  emberi  hang  regiszter,  amely   utóbbival   tremolós,
    orgonaszerű  hangzást  lehet  elérni.  Ez  a   hangszer   jelenleg   a
    Liszt-szobában található,  nemrég  restaurálták,  még  hanglemezre  is
    vették a hangját. A lemezről természetesen Liszt-műveket hallhatunk.),
    erre  erősítettek  rá  egy  koncertzongorát.   Három   billentyűsorral
    rendelkezik,  azaz  három  manuálos.  Kettő  a  harmóniumhoz,  egy   a
    zongorához  tartozik.  A  zongora  hét  oktávos,  Érard-mechanikás.  A
    keretet hat darab vasrúd erősíti. Pedáljai a harmónium fújtatói között
    találhatók. A harmónium öt oktávos. Mindkét manuálhoz nyolc  regiszter
    tartozik. A rezgőnyelvek két fújtatóval működtethetők. Ehhez tartozott
    még egy másfél oktávos pedál-klaviatúra.
        A  Piano-melodium  négy  térdemelője  közül   a   két   függőleges
    segítségével a harmónium nyelvregisztereinek  hangjait  és  akkordjait
    lehetett zengetni az alsó manuálon, a vízszintes párral pedig a  felső
    manuálon,  tetszés  szerinti  hosszúságban.  Ezzel  fúvószenei  hatást
    keltett Liszt. A berendezés kiválóan alkalmas volt orgonapontozásra. A
    zongorán  is  hasonló  hatást  lehetett  elérni,  a  térdemelő   enyhe
    megnyomásának  hatására  az  éppen   játszott   akkord   a   billentyű
    felengedése után is tovább szólt.  A  levegőtároló  kikapcsolásával  a
    közvetlen széladagolás révén lüktetővé vált a harmonium hangja  -  ezt
    hívjuk tremoló regiszternek. Egy különleges berendezés lehetővé tette,
    hogy a zongora leütött hangja három különböző  erősségi  fokozatban  a
    nyelvregiszterek hangja után csendüljön fel. A  hangszer  ma  a  bécsi
    Kunsthistorisches Museum-ban látható.
        Hogy mit tudott ez a korai "szintetizátor"?! Richard Pohl 1854-ben
    felkereste Weimarban Lisztet. A mester Bach  Orgonafúgáját,  Beethoven
    Gyászindulóját, a Sylphentanz-ot a Faustból, valamint  az  Ave  Mariát
    játszotta  el  neki,  bemutatván,  mire  képes  a  "Riesenflügel".   A
    szférikus hanghatás lenyűgözte Pohlt. Liszt mindig arra vágyott,  hogy
    olyan hangszer legyen a birtokában,  amelyben  megvan  a  "hangzásbeli
    változatosság", és a "szimfonikus hatás".
        Elfogadhatónak látszik az a feltételezés, hogy  ezt  a  különleges
    instrumentumot  Liszt  gyakran  használhatta  hangszerelő   munkáihoz.
    Tudjuk,  hogy  éppen  1854-től  kezdődően  nem  bízta  másra  műveinek
    hangszerelését, holott odáig mindig ezt tette. (Kivételnek  számítanak
    a jóval később Doppler által hangszerelt Magyar rapszódiák.)
        Weimari éveiben Liszt gyakran zongorázott Blüthner  zongoráin  is,
    Blüthner szalonjában. J.  Blüthner  1853-ban  alapított  zongoragyártó
    céget, és 14 év elteltével a párizsi világkiállításon már  első  díjat
    nyert. 1856-ban fejlesztette ki  saját  ismétlő  mechanizmusát  (ennek
    ellenére továbbra  is  készített  hangszereket  érardi  mechanikával).
    Liszt kedvelte a Blüthnerek hangszínét. Könnyebb  kalapácsuk  s  ennek
    folytán világos, "áttetsző" hangzásuk volt.
        Blüthner 1873-as fejlesztése az aliquot (együttrezgő)  húrozás.  A
    felső három oktávra használta. Ebben az időben megnövelték a  zongorák
    magas   húrjainak   számát,   hogy    kiegyenlítettebbé    tegyék    a
    teljesítményüket.  A  legmélyebb  hangokhoz   egy   húr,   a   közepes
    magasságúakhoz kettő, a legmagasabb  hangokhoz  három  húr  tartozott.
    Blüthner beépített a felső oktávokba egy  negyedik,  "rezonáns"  húrt,
    saját tompítóval. Ezt a húrt  a  kalapács  nem  ütötte  meg:  ez  csak
    együttrezgett  a  többivel.  Amikor  minden  tompítót  felengedtek,  a
    negyedik húr együttrezgett az alsó hangok felharmonikusaival is.

    A gigantok korszaka

        1861-ben Liszt  elhagyta  Weimart.  Wittgenstein  hercegnő  Rómába
    költözött, véglegesen. Az altenburgi "paradicsomi"  állapot  megszűnt.
    Életének hátralevő részét javarészt három városban töltötte a  mester:
    Rómában, Weimarban és Pesten - immár hatalmas zongorák társaságában.


    
    

    Fent az első, lent a második Chickering



        Az első ezek között C. Frank Chickering zongorája,  amelyet  Liszt
    Rómában kapott tőle 1867-ben. (A párizsi kiállításon díjazott példányt
    vitte el Liszt lakására.) A mestert állítólag elkápráztatta a  hangja,
    és az első taktusok leütése után e  szavakkal  fordult  Chickeringhez:
    "Ez fenséges! Sohasem gondoltam, hogy egy zongora ilyen  kvalitásokkal
    rendelkezzen!" A zongorák "Kolosszusa"  (254cm  hosszú)  nem  fért  el
    római szállásán, ezért barátjához, Augusz báróhoz küldte Szekszárdra.
        Jonas Chickering - a cég  alapítója  -  1843-ban  szabadalmaztatta
    nagy találmányát, az öntöttvas keretet.  Ebbe  már  a  tőkét  is  bele
    lehetett építeni, és a húrokat is közvetlenül a  keretre  feszítették.
    Chickeringék hatvan éven  keresztül  saját  mechanikájukat,  az  angol
    típusú Edwin Brown-mechanikát használták (Brown a Chickering-műhelyben
    dolgozott) - Liszt zongorájában is ezt a mechanikát találjuk.
        Liszt második Chickering-zongorája  1881-ben  került  az  Egyesült
    Államokból Pestre. Ez kifejezetten neki készült.  Tábláján  az  alábbi
    szöveg olvasható: "Chickering & Sons - F. Liszt." Ez  a  hangszer  már
    kereszthúrosa  (korábbi  Chickering   még   egyeneshúrozású).   Sokkal
    közelebb áll a mai zongorához, mindenféle újítást  megtalálunk  rajta,
    még az ismétlő mechanikát is. Pedáljainak a száma három, eggyel  több,
    mint az 1867-esé. A plusz pedál lenyomásakor csak diszkantban (a magas
    hangtartományban)  emelkednek  fel  a  tompítók.   Különlegesen   szép
    zengésűek  a  vasfonatos  húrjai.  1984-ben   restaurálták,   és   egy
    hanglemezfelvételt  is  készítettek   vele;   Liszt   későbbi   műveit
    játszották  rajta.6  E  két  zongora  szerencsénkre  ma  is
    megtalálható  a  Zeneművészeti  Főiskola   Liszt   Múzeumában;   Liszt
    mindkettőt a Zeneakadémián használta,  és  később  az  intézményre  is
    hagyta.
        Liszt 1869-ben a herceg ajánlatára ismét  visszatért  Weimarba.  A
    Hofgärtnereibe  költözött  (ez  ma  a  weimari  Liszt  Múzeum).   Carl
    Bechstein. kihasználva Liszt "zongorátlanságát", egy 7 és fél  oktávos
    versenyzongorát küldött neki.  Liszt  nagy  örömmel  fogadta  a  remek
    zongorát. A hangszer ma Weimarban látható.


    
    

    Bechstein (fenn) és Bösendorfer (lenn)


        1886. áprilisában  Liszt  Angliában  járt.  Bechstein  Sydenhambe,
    Liszt szállására küldte legújabb  zongoráját.  A  zongorán  az  alábbi
    feliratot olvashatjuk: "Ez a zongora nagy gyorsasággal  készült  Liszt
    Ferenc   abbé    számára,    és    sydenhami    Westwood    House-beli
    dolgozószobájában helyezték el, ahol a nagy mester  legutolsó  angliai
    látogatásakor  használta  1886.  április  3-19-ig."  Ma  egy   kansasi
    múzeumban   őrzik.   Érard-féle    ismétlő    mechanikával    készült.
    Különlegessége  az  egy  darabból  készült  öntöttvas   keret   és   a
    kereszthúrozás.
        Igaz, Liszt és Érard "munkakapcsolata" is egyedülálló volt a  maga
    nemében, de Ludwig Bösendorfer és  Liszt  "érdekközössége"  talán  még
    jelentősebb a zenetörténet és azon belül a hangszertörténet számára. A
    zongoragyárat  Ignaz  Bösendorfer  alapította  1828-ban.  Fia,  Ludwig
    Bösendorfer 1859-ben vette át, és rövid idő alatt  a  monarchia  egyik
    legnagyobb  hangszergyárává  virágoztatta  fel.  Zongoráit   erőteljes
    hangzás, jó hangtartás,  szélsőséges  dinamikai  képesség  jellemezte.
    Bösendorfer az angol mechanikát kedvelte. Zongoráinak  hangja  annyira
    jellegzetes volt, hogy hamar megkapta a "bécsi hang" jelzőt.
        Liszt L. Bösendorfert több levelében barátjának nevezte, vacsorára
    hívta meg stb., azaz nyugodtan nevezhetjük mi is a barátjának.  Nagyon
    elégedett volt Bösendorfer zongoráival.  Így  ír  Horpácsról  1872-ben
    Eduard von Lisztnek:
        "Add át baráti üdvözletemet Bösendorfernek és mondd meg neki, hogy
    elégedett vagyok azzal a zongorájával, amelyen itt  gyakorolgatok  egy
    kicsit."7


    

    A "Liszt-Bösendorfer gépezet", egy korabeli karikatúrán


        Mint  már  említettük,  Lisztnek  Weimarban  is   volt   már   egy
    Bösendorfere. Pesten, Szekszárdon és másutt is Magyarországon  gyakran
    használta jótékony  hangversenyein  a  bécsi  zongorákat.  Beregszászy
    haragudott  Bösendorferre,  mert  az  elárasztotta  Magyarországot   a
    hangszereivel, s ahogy az lenni  szokott  (nálunk  mindig  a  külföldi
    termék a jobb), azt vették meg a magyar zongorák helyett.  Bösendorfer
    valóban  mindent  megtett,  hogy  hangszerei  népszerűek  legyenek  és
    elkeljenek. "Lisztet a kezdet kezdetén megnyerte.  Hajlongott  előtte,
    ahol csak megjelent, és megkoszorúzta azokat a  zongorákat,  amelyeken
    Liszt játszott" - írta Beregszászy, egyik cikkében. Pestszerte járt  a
    mondás: "Liszt az Úr, és Bösendorfer az ő Prófétája."
        Liszt persze nem vette rossz néven  ezeket  az  üzleti  fogásokat.
    Bösendorfer valóban elkényeztette.
        Volt olyan előadás, amelyre  tíz-tizenkét  hangszert  is  lehozott
    Bécsből Pestre, személyesen. 1870-től kezdve Liszt Zenei Matinéira  is
    rendszeresen szállított zongorákat. 1873-ban két különleges,  teljesen
    új konstrukciójú  zongoráját  hozta  magával  Liszt  50  éves  művészi
    jubileumára. (Ezeket tulajdonképpen a bécsi világkiállításon  szerette
    volna bemutatni, de későn készültek el.) A hangszerben a rezonáns  alá
    egy szélesen elnyúló, jó egy arasz átmérőjű lapot  helyezett,  amelyre
    felerősítette  a  rezonánst.  A  rezonáns  tartósságát   vaslemezekkel
    növelte; a zongora hangja ettől  Fémes  csengésű,  tömör  lett.  Ilyen
    típusú  zongoráit  Bösendorfer  "Liszt-zongora"  néven  dobta  piacra.
    Azokra a zongoráira, amelyeket Liszt  használt,  ráíratta  Liszttel  a
    nevét,  és  így  adta  el  őket  -  valamivel  drágábban...  (A  bécsi
    világkiállításon  egyébként  egy  nagyon  megmunkált,  szép  hangszert
    mutatott be a zongoragyáros. A zongora oldalán medallion-szerű Mozart,
    Beethoven, Liszt, Chopin, Weber, Schubert, Schumann képek  voltak.  Öt
    évig dolgoztak rajta8.)
        1884-ben  jelentette  meg  Bösendorfer  a  7   oktávos,   oktávoló
    zongorát. Ez az újítása teljesen lázba hozta Lisztet. Az újításnak  az
    volt a lényege, hogy egy plusz pedál lenyomásával a  felső  6  oktávon
    minden hangnak megszólaltatható lett az alsó  oktávja  is9.
    Ez a hangszer is Liszt "1838-as vágyai" között szerepelt.  De  épített
    Bösendorfer 305cm hosszú, 8 oktávos zongorát is.  Jogos  tehát,  ha  a
    zongoratörténetben a XIX. század  második  felét  az  óriások  korának
    nevezzük.
        A  mai  Magyarországon   gyakran   lehet   még   találkozni   régi
    Bösendorferekkel. Liszt  hangszerei  közül  két  Bösendorfer  zongora,
    található  a  pesti  Liszt  Múzeumban.  Az  egyik  egy  2,45m   hosszú
    hangversenyzongora, angol  mechanikával.  Ez  a  hangszer  az  1862-es
    londoni kiállításon érmet  kapott.  Több  alkalommal  hangversenyezett
    rajta a mester.
        Liszt ebben az időben sem  hagyott  fel  teljesen  a  nagyközönség
    előtti zongorázással. Ekkor  azonban  már  nem  tett  engedményeket  a
    hallgatóságnak, mellőzte az  üres  virtuozitást.  A  koncerteket  vagy
    különleges  alkalmakkor,  vagy  jótékonysági   célból   rendezték.   A
    zeneszerző általában tanítványaival  együtt  lépett  fel.  1875-ben  a
    bayreuthi színház javára zongorázta el  a  Wagnerrel  közösen  tartott
    koncerten Beethoven Esz-dúr  zongoraversenyét.  1876-ban  a  Vigadóban
    lépett fel  az  árvízkárosultak  megsegítésére.  Általában  rengetegen
    apelláltak az emberszeretetére.  A  Fővárosi  Lapok  1877.  dec.  25-i
    számában a következőket olvashatjuk: "Maholnap megérhetik, hogy  Liszt
    művészetét  jövedelmi  segélyforrásként  tekintvén,  valamely   társas
    egylet az évi költségvetésében bevételi rovatába teszi a tagdíjak után
    a »Liszt tíz ujját«". Fiatal korában először azért koncertezett,  mert
    meg akarta mutatni a világnak, mit tud ("a koncert én vagyok"), később
    azért, mert  anyagi  függetlenségét  akarta  megteremteni.  Amikor  ez
    sikerült, a pénz többé már nem érdekelte. Egy  impresszárió  egymillió
    forintot  ígért   neki   egy   amerikai   hangversenykörútért.   Liszt
    elutasította, mondván: nem üzérkedik a művészettel. Itthon sem  mindig
    volt kedve a nyilvános "kalimpáláshoz" - ahogy gyakran nevezte.

    

        Játéka és komponáló művészete  egyre  kiforrottabb  lett.  Borodin
    1877-ben Jénában hallotta játszani: "...a  zongora  hatalmas,  tartott
    hangjai méltóságteljesen hömpölyögtek (...) Milyen csodálatosan  zengő
    hangok, mily hatalmas erő!" Méginkább igaz lett  hát  a  zongoraművész
    Moscheles-nek Liszt ifjúkori virtuozitására vonatkozó mondása:  "Liszt
    játéka után a zongorát le kell csukni!"
        Magyarországi tartózkodásai során  Liszt  szívesen  ment  pihenni,
    komponálni Szekszárdra az Augusz családhoz. Auguszéknak két zongorájuk
    is volt a kastélyukban, egyik éppen egy Beregszászy.  Balszerencsénkre
    nem a legjobb, a legmodernebb de így is kiváló hangszer.
        Beregszászyval kapcsolatban  térjünk  vissza  egy  újításához,  az
    úgynevezett csellórezonánshoz.  Lényege  a  következő:  Beregszászy  a
    rezonáns lemezt oly módon tette domborúvá - csellótető-szerűvé -  hogy
    a hídon átfutó és felülről rögzített húrok  segítségével  a  rezonánst
    megfeszítette (a híd a  rezonánshoz  van  erősítve).  Minél  feszesebb
    tehát a húr, annál domborúbb a rezonáns.  Ezáltal  sokkal  erősebb  és
    ellenállóbb lett, mint elődei, és a zongora  zengőbb,  teltebb  hangon
    szólalt meg. A csellórezonáns ügyét  perre  vitték  a  bécsi,  1873-as
    világkiállításon.  Beregszászy  díjat  nyert  ugyan  a   zongorájával,
    feltalálónak azonban Ehrbart-t tüntették fel.  Állítólag  az  történt,
    hogy Beregszászy még 1872-ben elmondta Ehrbartnak a domború rezonánsra
    vonatkozó ötletét. Liszt, noha - Bösendorfer  miatt  -  Beregszászyval
    nem állt különösebben szoros kapcsolatban, nagy érdeklődéssel figyelte
    a fejleményeket. Kikérte Bösendorfer  véleményét  a  találmányról,  és
    felhozatott       egy       ilyen       zongorát        a        pesti
    Beregszászy-üzletbe.10

    


    Az Újvilág zongorái

        Liszt 1873-ban, valószínűleg a világkiállításon került kapcsolatba
    Steinway-ékkel.    A    tőlük    vásárolt    koncertzongorát     főleg
    hangversenyezésre használta, mint ezt egy Weitzmannhoz  írt  leveléből
    tudjuk. De már 1864-ben  találkozott  Liszt  az  Általános  Zeneegylet
    kongresszusán egy Steinway-zongorával, és  nagyon  dicsérte  építését,
    játéktechnikai lehetőségeit.
        A Steinway & Sons zongoragyárat a Németországból kivándorolt H. E.
    Steinweg és két fia alapította New  Yorkban,  1853-ban.  Már  1855-ben
    betörtek   az   amerikai   piacra.   Kereszthúros,    öntöttvaskeretes
    asztalzongorájukkal első díjat nyertek az Amerikai Intézet New  York-i
    kiállításán. 1859-ben hatalmas, modern gyárat építettek a 35. utcában.
    A harmadik fiú, Theodore  Steinway  előbb  Németországban  maradt,  de
    amikor két testvére meghalt, 1865-ben eladta németországi üzletét,  és
    az amerikai gyár technikai vezetője tett. Számunkra ez a harmadik fiú,
    Theodore a legérdekesebb. Ő 1825-ben született. Dr. Ginsbergtől tanult
    akusztikát. Ginsberg sokat foglalkozott vele, cserébe  az  ügyes  kezű
    Theodore modelleket épített a fizikus akusztikai előadásaihoz. Remekül
    zongorázott, nagy zongoragyűjteménnyel rendelkezett. Lépésről  lépésre
    sajátította el a modern tudományoknak a zongoraépítésben hasznosítható
    elméleteit.  Megvizsgálta  a   különféle   fafajtákat   és   megfelelő
    ötvözeteket keresett,  amelyek  elbírják  a  zongorahúrok  óriási,  30
    tonnányi feszítőerejét. Steinway-ék újításainak se  szeri,  se  száma.
    1866-ban azt találták ki, hogy bronzcsőbe ágyazzák s ezáltal  megvédik
    a légnedvesség változásának  hatásától  a  kalapácstartó  bakot  és  a
    kiváltás-szabályozó  csavarokat.  A   következő   évben,   a   párizsi
    világkiállításon ismét első díjat  nyertek  (nagy  csapás  az  európai
    hangszergyárosoknak!),  holott  hangversenyzongorájuk   még   nem   is
    tartalmazta a nagy újításokat.
        Jelentős  a  duplex-skála  elnevezésű  megoldásuk  is.   Hatásában
    hasonlít a Blüthner-féle aliquot rendszerhez. A húrt a  híd  után  oly
    módon rögzítik, hogy szabadon rezeghessen. Sőt, e  fennmaradó  húrrész
    hosszát az alaphanghoz  hangolják,  hogy  annak  valamelyik  felhangja
    szólaljon meg rajta. Így ez a kicsi húrdarab is, annak ellenére,  hogy
    közvetlenül nem ütik meg, a hanghullámok hatására rezonál a megszólaló
    hangokra és színezi őket.
        Steinwaynek az volt a legjobb ötlete, hogy felkérte Helmholtzot, a
    híres német fizikust:  tanulmányozza  zongoráinak  hibáit.  Helmholtz,
    együtt más német fizikusokkal alapos elemzés után  megállapította,  mi
    korlátozza  a  hangminőséget:  a  hangszer  rezonanciája  (a   zongora
    alkatrészei  is  rezgésbe  jönnek  és  kellemetlen  zörejt   csapnak),
    valamint a felhangok belső tompítása. A fizikus azt javasolta, hogy  a
    rezonánst függetlenítsék a tőkétől, az alkatrészeket pedig gondosabban
    méretezzék, továbbá rögzítsék is. Sajnos, az új hangszereket Liszt már
    nem próbálhatta  ki.  De  ő  már  az  1873-as  hangszerrel  is  nagyon
    elégedett volt: "Az Ön versenyzongorája  nagyszerű  mesterdarab,  mind
    rezgésben, hangerőben, mind éneklő  minőségben  és  harmóniahatásokban
    tökéletes".
        És most sóhajtson egyet a kedves olvasó,  több  hangszer  nincs  -
    legalábbis ebben a cikkben nincs.* (* Habár legalább említést  érdemel
    Liszt két ún. néma zongorája. Ezek fából készült  klaviatúrák.  Utazás
    közbeni komponálásra, gyakorlásra használta  őket  -  ismeretes,  hogy
    életének csaknem egynegyedét úton  töltötte.  Az  egyik,  hat  oktávos
    zongorát a  weimari  Lisztmúzeumban  találjuk.  A  másik  a  budapesti
    múzeumban  van,  ez  három  oktávos.  Érdekes,  bár  hangszertörténeti
    szempontból nem jelenős Liszt  üvegzongorája.  Ebben  a  négy  oktávos
    hangszerben a húrok helyett hangolt üveglemezek sorakoznak. Szintén  a
    Zeneakadémián őrzik, jelenleg restaurálás alatt van.)
        Valójában  számtalan   hangszert   jegyeznek   szerte   Európában,
    amelyeken  Liszt  játszott.  Egy  zongorára  még  sort   keríthetnénk,
    amelyről eddig még nem volt szó: Weimarban, a Liszt-múzeumban  látható
    egy  hétoktávos  Ibach-pianínó.   Fedéllapjának   belső   oldalán   ez
    olvasható:  "Liszt  Ferencnek  Rud.  Ibach  Fia  1885  április".   Egy
    esztendővel halála előtt kapta  ajándékba  Liszt  Ibachtól.  Egyébként
    Liszt gyakran koncertezett Németországban Ibach-versenyzongorákon.

                                      *

        A fiatal virtuóz jó mechanikájú, tartós, erős zengésű hangszereket
    keresett; a férfikorba lépő  művésznek  változatos  hangú,  a  zenekar
    többi hangszerét is imitálni  képes,  árnyalható  dinamikájú,  "kezes"
    zongorákra volt  szüksége.  A  felnőtt  Liszt  "tökéletes"  hangszerre
    vágyott, "legnagyobbra" és "legjobbra" - ezek világrajöttek,  s  velük
    együtt  újjászülettek  Liszt  zongoraversenyei   és   ámulatot   keltő
    rapszódiái. Végül a korosodó, tanítványok sokaságát nevelő mester  már
    elégedett  volt  -   no   nem   a   világgal,   csak   az   engedelmes
    Chickeringekkel, Bösendorferekkel és Steinway-kkel.

                                      *

    IRODALOM

        1. Liszt válogatott írásai, Zeneműkiadó, Bp. 1959.
        2. Gy. Gábry: Franz Liszts Klaviere, Akadémiai Kiadó Bp. 1978.
        3. Gát József: A zongora története, Zeneműkiadó, Bp. 1964.
        4. A. Dolge: Piano and their Makers, Dover P. New York, 1972.
        5. Gy. Gábry: Neuere Liszt-Dokumente, Akadémiai Kiadó 1968.
        6. Kárpáti János: Liszt Ferenc Chickering zongorái,  Magyar  Zene,
           1984/3.
        7. La Mara: Letters of F. Liszt,  Greenwood  P.  Publ.  New  York,
           1969.
        8. Márta Sz. Farkas: Dokumente über Ludwig Bösendorfers  Tätigkeit
           in Ungarn, Akadémiai Kiadó, Bp. 1977.
        9. Sz.  Farkas  Márta:  Zongoratörténeti   adatok   publikálatlan
           Liszt-levelekben. Zenetudományi Közlemények, MTA Bp. 1980.
        10. Sz. Farkas Márta:  A  zongora  csellórezonánsa.  Zenetudományi
            Közlemények, MTA Bp. 1979.