Éteri hangok



    Tunerteszt

    

        Most hát törleszteni fogjuk egyik legrégebbi adósságunkat.
        Már  tudjuk,  hogy  a  rádiókészüléknek  nem  csak   érzékenysége,
    szelektivitása, zajszintje, de sajátos hangminősége is van  -  viszont
    azt is tudjuk, hagy a tunerekkel  sokkal  nehezebb  szeánszolni,  mint
    mondjuk az erősítőkkel vagy lemezjátszókkal.  A  módszertani  (ej,  de
    nagy képűek vagyunk)  nehézségeket  már  többször  is  számba  vettük,
    legutóbb  például  a  Pioneer  F-99X  tesztjében.  Most   éppen   csak
    összefogtatjuk őket.
        Tehát: a  hang  elszáll,  a  lemez  megmarad.  Ezzel  azt  akarjuk
    mondani, hogy a teszt csak  akkor  megbízható,  ha  megismételhető,  A
    lemezt akármikor és akárhányszor feltehetjük,  de  a  rádióműsort  nem
    lehet megrendelni, még  kevésbé  megszakítani,  újráztatni.  Az  Éteri
    Hangok  minőségét  erősen  befolyásolja  az  antenna,   az   időjárás,
    nemkülönben  a  vételi  körülmények.  Ráadásul  soha   sem   tudhatjuk
    biztosan, hogy valójában  milyen  az  adás  minősége.  (Általában  nem
    kifogástalan - de vannak kivételek is.) Szóval, lehet hogy a hangok az
    Éterből érkeznek, de az is lehet, hogy a Benzinből vagy az Acetonból.
        Mindent egybevetve, a szubjektív tunerteszt időtrabló, körülményes
    munka, és rossz lelkiismeretet hagy maga után.
        Van egy módszer,  amellyel  a  tunerszeánszot  is  egzakttá  lehet
    tenni, már amennyire egy szeánsz egyáltalán egzakt tehet. Szükség  van
    hozzá egy műadóra. (Műadó, avagy µadó: az  adó  egymilliomod  része  -
    lásd: Képtelen Műszaki Lexikon.) Ez egy mesterséges házi adóállomás. A
    műsort rájátsszuk az adóállomásra, ő azt  átülteti  rádiófrekvenciára,
    de nem sugározza  ki,  hanem  csupán  egy  kábelen  juttatja  a  rádió
    antennabeménetére. A tuner azt hiszi, hogy antennajelet  kap,  és  úgy
    fog működni, mint akkor  tenné,  ha  a  vételi  körülmények  ideálisak
    volnának. Nem produkál egyebet, csak a saját  "steril"  hangminőségét.
    Mi pedig nyugodtan használhatjuk a megszokott  lejátszóberendezésünket
    a megszokott  demólemezeinkkel. Az A-B tesztnek semmi  akadálya,  sőt,
    kétféleképpen  is  ábézhetünk:  összehasonlíthatjuk  az  egyik   tuner
    hangját a másikéval, vagy (sajnos, ehhez folyton át  kell  rendezni  a
    színpadot)  bármelyik  tuner  hangminőségét  a   lemezjátszó   eredeti
    hangképével.
        Szépséghibája a dolognak, hogy  a  műsorjelet  mégiscsak  át  kell
    vezetni egy Fekete Dobozon, amelyről csak körülbelül tudjuk, mit művel
    - az Éterhez mindenesetre szintén hozzákever némi más  vegyi  anyagot.
    Pedig rendkívül értékes műszerről van szó, a világhírű dán  Radiometer
    Electronics cég egyik legfrissebb gyártmányáról.  Fölöttébb  bonyolult
    jószág, és bizony hosszabb előtanulmányok szükségeltetnek ahhoz,  hogy
    műadónak  használhassuk.  Egyébként  tökéletesen  megfelel  a  célnak,
    amelyet űígy foglalhatunk össze: a műszernek  tetszőleges  frekvencián
    (tehát OIRT  és  CCIR  sávon)  megfelelő  nagyfrekvenciás  jelet  kell
    szolgáltatnia; saját torzításának és zajának a mérhetőség határán kelt
    maradnia (ne feledjük, a  korszerű  tunerek  paraméterei  meglehetősen
    jók!); fontos, hogy sztereóban is modulálhassuk, és nem csak szinuszos
    mérőjellel a saját generátoráról, hanem tetszőleges külső jelforrásról
    is. Kevés műszer akad a világon, amely ezeknek a követelményeknek (meg
    még számos továbbinak is) eleget tenne, a Radiometer  műszere  azonban
    ilyen. Valójában nem is egy, hanem két műszerről  van  szó:  az  RE106
    típusjelű nagyfrekvenciáz generátorról, amelyet  az  RE511-es  sztereó
    generátorral modulálunk. "Adóállomásunkat" CCIR-en 94, az OIRT  sávban
    66MHz-en  működtettük.  A  tunerek  körülbelül  0,5mV-os  antennajelet
    kaptak. A lánc elején a NAD  lemezjátszó  állt,  ezúttal  egy  Ortofon
    MC105  hangszedővel,  a  T-30  transzformátorral,  utána   pedig   egy
    (utánépített) AGI 511A előerősítő RIAA, valamint meghajtó fokozatát is
    közbeiktattuk. A lánc végén a Quad teljesítményerősítő hajtotta meg  a
    Spendor hangsugárzókat.
        Hangsúlyozni szeretnénk, hogy  a  műadót  nem  tudjuk  és  nem  is
    akarjuk rendszeresen installálni, valahányszor tuner kerül  terítékre.
    Legfeljebb  sátoros  ünnepeken,  tehát  ha  nagyon-nagyon   kíváncsiak
    leszünk egy-egy különlegesen jónak ígérkező tunerre,  akkor  fogunk  a
    Radiometerhez folyamodni. Most viszont még csak a módszert tapogatjuk,
    az  etalont  keressük,  egyáltalán:  meg   akarunk   tanulni   "tunert
    hallgatni" - és úgy véltük, ehhez tényleg  nélkülözhetetlen  a  műadó.
    Nem is csalódtunk benne.
        Az effajta körtesztnek az  a  legnagyobb  akadálya,  hogy  csaknem
    lehetetlen egybeterelni azt a sok készüléket, amit egy-két-három évvel
    ezelőtt Bemutattunk. És ha rájuk találunk is, többségük  már  nincs  -
    hogy úgy  mondjuk  -  fogadóképes  állapotban.  Ezúttal  sem  sikerült
    hozzájutnunk mindegyik típushoz, de a mezőny  azért  teljes  mércékben
    reprezentálja a hazai választékot.
        Amikor felsoroljuk őket, zárójelben  megadjuk,  melyik  számunkban
    teszteltük őket annak idején:

        Orion ST-240 (8),
        Pioneer SX-202L receiver (13 - az önálló  tunert  már  nem  tudtuk
        előkeríteni),
        Siemens RS-722 casseiver (16),
        Orion SR-1025 receiver (18 - rádióvevője ózonos  a  casseiverével,
        illetve az önálló minitunerrel),
        Videoton AT 6303S (18 nagyjából azonos a receiver rádiórészével),
        Sharp ST-32 (19) és
        Uher RG 260 (19).

    Önként  lemondtunk  a  kisebbik  Sharpról  (19),  mert az csak a saját
    erősítőjével   használható.   Ugyanez   áll  a  Merkury  receiver  (5)
    rádióvevőjére.  A mezőny végül is 7 készülékből állt, a nyolcadik volt
    az   előző   számunk   sztárfotóján   látható   Pioneer   F-99X,  mint
    tulajdonképpeni  etalon.  Ezt  a  tunert  ma  már egyértelműen jobbnak
    tartjuk  a  Revox  B760-nál:  magasabb  a  fidelityje.  Közelebb áll a
    valóságoshoz.
        Annál  már  tapasztaltabbak   voltunk,   hogysem   nyakló   nélkül
    belefogjunk  valamiféle  körmérkőzésbe.  Az  idővel   okosan   kellett
    bánnunk, mert a tunereket csak  rövid  időre  tudtuk  összeterelni.  A
    következőket játszottuk:
        Először is, minden egyes tunert (az F-99X-szel együtt  nyolcat)  a
    közvetlen  műsorforráshoz,   a   lemezjátszóhoz   hasonlítottunk.   Ez
    szokványos A-B vakteszt volt, vagy  legalábbis  félszemű  teszt,  mert
    azért a tunerek zajából általában ki lehetett találni, hogy most éppen
    nem a lemezjátszó szól. Bevált demólemezeinket hallgattuk (közöttük az
    Ortofonról az I/1. és a II/1. számot), plusz újdonságnak  a  Reference
    Recordings  (lásd  HFM  19.)  barokk  kamaraegyüttesét  -  ez  valóban
    "szétdobta" a kétféle  hangképet.  Megállapodtunk,  hogy  a  tunereket
    1-től 10-ig pontozzuk; 10 pont azt jelentené, hogy a tuner semmit  sem
    változtat  az  eredeti  lemezhang  minőségén,  a  kettő  között  nincs
    különbség, vagy ez  a  különbség  annyira  csekély,  hogy  elmossák  a
    tesztkörülmények (kapcsolóberendezés,  potméter,  meghajtó  fokozat  a
    láncban, a meghallgatással mindig együttjáró stressz). A szavazatokból
    átlagot képeztünk,  de  minthogy  komikusnak  éreztük  volna,  hogy  a
    tizedesjegyeket  is  megadjuk   (ugyan   ki   merhet   ítélni   ekkora
    pontossággal?!), az eredményt végül mindig egész számra  kerekítettük.
    Az alábbi sorrendet és jellemrajzokat kaptuk:

        9 pont: Pioneer F-99X
        A  felső  mélytartomány  valamelyest   megemelődik,   a   prezensz
    visszaesik, legfelül enyhe érdesség, rátét, mellékzönge, nyerseség.  A
    legmélyebb  tartomány  csökken.  Dinamikaveszteség.  Kevésbé  nyugodt,
    kevésbé sztereó. Mindazonáltal igen közel van az eredetihez.

        8 pont: Pioneer SX-202L
        Elvékonyodik, matt, nem igazi mélyek, nyugtalan, magasba húz,  nem
    telt, nem dinamikus, elektronikus. A sztereója rosszabb.  A  női  hang
    kellemetlen. Még mindig elég közel az eredetihez.

        7 pont: Orion ST240
        Teltnek tűnik, de forszírozza  a  sávszéleket.  Becsapós.  Zaj  és
    torzítás. Nem elég nyugodt. Furcsa  dolgok  történnek,  a  tér  mintha
    szélesebb volna,  de  mesterséges  a  visszhang.  Kétoldalas  sztereó.
    Időnként fátyolos. Mélyben néha igen  tetszetős.  A  női  hang  betyár
    rossz. Rátét. Kellemes mélyek. A különbség nőtt.

        7 pont: Uher RG260
        Vérszegény, fojtott, zajos,  maszatos,  csúnya.  Nem  tiszta,  nem
    nyugodt. Torzítás. Lényegesen kevesebb mély. Valószínűleg rosszabb  az
    ST240-nél: annak többféle hibája van, de ennek durva a mélyhiánya.

        7 pont: Orion SC1025
        Keményebb, zajosabb, szűkebb, de nem kellemetlen. Becsap ("hifi").
    Érdes.  Néha  kifejezetten  kellemes.  Alul hiány, magasban is vág (ez
    néha  jót  is tesz). A sztereót ez is eltolja. Lefarag a magasból és a
    térből, de nincs durva hibája. Kevésbé definiált. Erőtlen.

        6 pont: Videoton AT 6303S
        A dinamika beszűkül.  Elhervad.  Erős  mélyhiány.  A  női  hang  a
    magasba tolódik. Zaj. A sztereó felborul, monósodik. érdes. Kásás.

        5 pont: Sharp ST-32
        Már szó sincs vaktesztről, a zaj feltűnően magas (egy pici  morgás
    -  fütty  - susogás). Szutykos. Magnófelvétel, összetömörödik.  Gépibb
    hang. Agyonveri a teret (kulisszaszerű), a definíció csökken,  présel.
    Rossz hifi, sziszegő csinnekkel. Az  énekhangot  "kicakkozza",  minden
    fémes,  felfelé  tolódik.  Kevesebb  mély,  vékony   énekhang.   Torz,
    idegesítő, nyüzsgő, olyan mint a  magyar  whisky:  karcos.  Kétoldalas
    sztereó. Nagyon nem tetszett.

        5 pont: Siemens RS-722
        (Végig a sávon  sok  hamisvételi  pont,  nehéz  volt  megállapodni
    valahol.) jól hallhatóan  zajos.  Hasonló  karakterű,  mint  a  Sharp.
    Erőtlen,  torzít,  nyüszít,  "fortyog".  Magasban  kiemel,   sityereg.
    Reference Recordings: teljes csőd. (Vita, hogy  ez  a  gép  rosszabb-e
    vagy jobb-e a Sharpnál. Valószínű, hogy még rosszabb.)  Minden  hangot
    megváltoztat.  Csúnya,  magastónusú,  az  ének   rossz,   a   lemezzaj
    forszírozódik.

        A  második  menetben  néhány   páros   mérkőzést   rendeztünk.   A
    lemezhangra most nem tudtunk visszakapcsolni, csak  a  "A"  és  a  "B"
    tunert váltogattuk. Most már csak az első öt készüléket vettük elő, és
    közülük is  elsősorban  a  kis  Pioneer  receiverre  figyeltünk,  mert
    bennünket  is  meglepett  a  jó  szereplésével.  Amit  kihoztunk,   az
    többé-kevésbé összhangban áll a "direkt" összehasonlítás eredményével,
    a jellemrajzokat nincs  értelme  megismételnünk.  A  Pioneer  receiver
    egyértelműen gyöngébbnek bizonyult a "nagy"  Pioneernál,  egyértelműen
    jobbnak az Uher RG260-nál, viszont ezúttal valamivel kevésbé tetszett,
    mint az Orion ST240(!) Végül a két Orion  párviadala  roppant  különös
    eredményt hozott: úgy éreztük, hogy  a  karakterkülönbség  legalább  1
    pont, de az értékkülönbség legfeljebb 1/2 pont - és még csak  meg  sem
    tudjuk mondani, melyik tuner javára.

                                      *

        Maradt még egy napunk, történetesen egy vasárnap. A  Hifi  Magazin
    szerkesztője, aki most át is vált egyes szám  első  személybe,  azt  a
    feladatot kapta, hogy egész nap otthon üljön és a tunereket hallgassa,
    de most már rádióadásról. Élőadás, sajnos, nem volt aznap, úgyhogy nem
    válogathattam, popzenétől dzsesszig, szimfonikusoktól  a  kamarazenéig
    mindent elfogadtam - röstellem  bevallani,  de  még  az  operettre  is
    ráfanyalodtam.
        Igyekeztem minél többet kihozni a tunerekből,  segítségül  híva  a
    Negyedik Dimenzió misztikus erőit is: a gépeket egész nap  áram  alatt
    tartottam, és amelyik éppen szólt, azt mindig egy speciális  állványra
    helyeztem (lásd majd a Bemutatjuk rovat legvégén!) -  megesküszöm  rá,
    hogy nálam igenis hallható a  különbség.  Erősítőnek  a  Naim  Nait-et
    használtam.
        Gyakorlatilag nincs  vitám  azzal  az  énemmel,  amelyik  a  közös
    szeánszon hegyezte a fülét. A nyolc tunert 4 kategóriába sorolom.
        Az első kategóriát a Pioneer F-99X alkotja, egymagában.
        A második csoportba négy  készülék  tartozik.  A  Pioneer  SX-202L
    (nálam is ez nyert) még  emlékeztet  a  nagy  tunerre,  de  torzabban,
    piszkosabban, sávhatároltabban,  lendülettelenebbül  szólt.  Az  Orion
    ST-240-ben van valami brutális,  én  nem  szeretem:  hol  megvannak  a
    sávszélei, hol hiányoznak; nyugtalan a hangzása,  mindig  zavar  benne
    valami. Az Orion SC-1025 hangja  párnázott,  "kellemes",  lötyögősebb,
    sztereótlanabb - most sem tudom, melyik Orion a jobb.  Végül  az  Uher
    RG260 egy kicsit kemény hangzású, a magasai nem csengenek ki, különben
    nem volna vele nagy baj, de a basszushiánya tényleg feltűnő.
        A harmadik fokra a Videoton AT6303S-t helyezem. Ez kevesebbet őriz
    meg a zenei program egységéből, és már  van  benne  valami  penetráns,
    valami "hifi".
        A Siemens  és  a  Sharp  alighanem  kívül  esik  azon,  amivel  mi
    foglalkozunk. Nem  állítom,  hogy  elviselhetetlenül  szólnak  (normál
    körülmények  között  a  zajuk  sem  bántó),  de  egyre   inkább   arra
    emlékeztetnek, amit  a  boltokban  lehet  hallani.  A  sztereofóniájuk
    szétesik, mindig egy-egy foszlánya kap hangsúlyt.
        Ez  volna  hát  a   Tunerteszt   eredménye.   Szándékosan   fogtuk
    ultrarövidre, nehogy Olvasóink étermérgezést  kapjanak  a  sok  rádiós
    cikktől. Arra biztosan jó volt,  hogy  áttekintést  nyerjünk  a  hazai
    "tunerparkról", és jobban megtanuljuk becsülni  az  F-99X-et,  amelyet
    mostantól etalonnak tekintünk. A jövőben, a műszaki teszteket követően
    mindig hozzá hasonlítjuk majd a rádióvevőket.