Például Heybrook!




        Ezzel a névvel egyszer már találkozhattak a Hifi Magazin  olvasói:
    két évvel  ezelőtti  hangsugárzó-revűnkben  ("Angolra  hangolva",  HFM
    14.). Akkor a nagy Heybrookot, a HB3-ast  vettük  fülügyre,  több  más
    angol cég  produktumaival  egyetemben  (Cetestion  SL6,  KEF  Cantata,
    Mission 770). Azok persze mind drága, 300  font  fölötti  jószágok,  a
    HB3-nak éppenséggel 430 font párja, referencia gyanánt szóba  jöhetnek
    ugyan, de bolti  árucikk  nálunk  aligha  lehet  belőlük.  Márpedig  a
    referenciák  után  most  már  árucikkre  is  szükség  volna.  Akárcsak
    Olvasóink, mi is egyre növekvő ingerültséggel figyeljük a hazai  bolti
    választékot, helyesebben e választék teljes hiányát. A helyzet mindkét
    fél számára tűrhetetlen: Olvasóinknak  nincs  min  zenét  hallgatniuk,
    nekünk pedig csődöt mond  minden  igyekezetünk,  hogy  hiteltérdemlően
    leírhassuk a lemezjátszók és erősítők hangképét. Mert hát mit  értsünk
    azon, hogy "definíció", "mélységérzet" stb., ha  a  lánc  végén  álló,
    gyatra hangsugárzó eleve leblokkol mindennemű auditív finomságot?
        Nyugati árucikket rendelni, nagy mennyiségben - ez bizony  roppant
    felelősség. Nemigen mertünk tippet adni senkinek, dehát  nem  is  igen
    kért tőlünk tippet senki. Legfeljebb azok fordultak hozzánk tanácsért,
    akik  a  saját  dollárjukat  akarták  odakinn  elkölteni.  Nehéz  volt
    megmagyarázni nekik,  hogy  más  nem  döntheti  el  helyettük,  milyen
    zenéhez,  milyen  lejátszóberendezés  mellé,  milyen  lakásba,  mennyi
    pénzért milyen hangsugárzót érdemes  vásárolniuk.  A  776-ban  ezrével
    állnak a tippek, de  mi  csak  akkor  nyilatkozunk,  ha  felelősséggel
    tehetjük.
        Mások azonban nem ennyire skrupulózusak. Fogalmunk  sincs,  honnan
    és hogyan, de időnként  annyira  drága  hangsugárzókat  tesznek  ki  a
    kirakatba, hogy azoknak az áráért már tényleg nyújtani  kéne  valamit.
    (Az egyiket jelen  számunk  tesztrovatában  Mutatjuk  Be  -  mérsékelt
    lelkesedéssel.) És egyre inkább megérett bennünk az  elhatározás:  úgy
    látszik, mégiscsak nekünk kell tippet adnunk a  kereskedőknek!  Lehet,
    hogy mi sem találjuk el az optimumot (van-e egyáltalán optimum?!), azt
    a típust, amely a legolcsóbb, és mégis, a legtöbb  embernek  a  lehető
    legtökéletesebben beválik -  de  annál,  amit  a  magyar  kereskedelmi
    vállalatok eddig produkáltak, annál mi csak jobbat választhatunk!
        Hangsúlyozzuk:  választásunk  nem  kizárólagos  érvényű,  nem   az
    egyedül üdvözítő. Sok más cég és  sok  más  típus  is  szóba  jöhetne.
    Választásunk bizonyos fokig a véletlen  műve,  hiszen  néhány  olcsóbb
    modellt eddig is alkalmunk volt  kipróbálni,  mérsékelt  sikerrel,  de
    töretlen kíváncsisággal. Történetesen egy  Heybrook  HB1-es  volt  az,
    amely elsőnek  villanyozott  fel  bennünket.  Kipróbáltuk,  megmértük,
    meghallgattuk, és úgy éreztük, hogy ha  olcsón  hozzá  lehetne  jutni,
    akkor esetleg ez lehetne  az  első  Néphangsugárzó  Magyarországon.  A
    Tippet a RAMOVILL-nak súgtuk meg, mert ismertük a vállalkozókedvét, és
    mert eddig azt tapasztaltuk, hogy ez a kereskedővállalat akceptálja  a
    leginkább a Hifi Magazin filozófiáját. A RAMOVILL  kapcsolatba  lépett
    az angol  céggel,  és  kedvező  árajánlatot  kapott  -  feltéve,  hogy
    legalább 1000 párat rendel.  Ez  már  számottevő  széria;  ha  valóban
    forgalomba kerül (márpedig a  RAMOVILL-nál  azt  ígérték,  hogy  jelen
    számunkkal egyidőben vagy nem sokkal  később  már  a  HB1  is  kapható
    lesz!), akkor  hazánkban  észlelhetően  emelkedni  fog  az  audiofilek
    ízlésének átlagszínvonala.  A  Heybrook  "exkluzív"  RAMOVILL-árucikk,
    csak Budapesten kapható, a Váci utca 40.  szám  alatt.  Ára  várhatóan
    10-12 ezer forint között lesz, páronként.  (Ami  nagyon  tisztességes,
    hiszen az angliai ár jelenleg 140 fontsterling, a bécsi  pedig  -  már
    Mehrwertsteuer nélkül! - 4500 Schilling!)
        Ajánlatunk tehát: például a Heybrook  HB1.  Vagy  bármi  más,  ami
    legalább annyira jó, mint a HB1.


    Cégtörténet

        Ezt a céget ketten alapították: Stuart Mee és  Peter  Comeau,  még
    1978-ban. Közös vállalkozásukat eleinte Mecom Acoustics-nak  nevezték,
    de miután a Heybrook fantázianevű hangsugárzókkal oly  szép  sikereket
    értek el, a céget is átkeresztelték Heybrook Hi-Fi Ltd.-re.
        Comeau  valaha  hifi-újságíró  volt  -  neki  elhihetjük,  hogy  a
    Heybrook hangsugárzók születésénél a műszeren kívül az emberi  fül  is
    ott  bábáskodott.  A  módszer  nem  bizonyult  hiábavalónak.  Az  első
    Heybrook hangsugárzó és egyben a Heybrook cég  első  sikere  a  HB2-es
    volt, egy mindössze 14-15 literes kis  reflexdoboz.  Ez  már  hét  éve
    forgalomban  van;  az  idén  állítólag  módosítani  fogják.  Fölöttébb
    kellemes élményeink fűződnek hozzá (lásd:  Egy  kiállítás  képei,  HFM
    7.), de első intrádára mégsem mertük volna ezt  ajánlani  behozatalra.
    Részben, mert csak külföldön hallgattuk, nem a saját  fedelünk  alatt,
    részben pedig azért nem ajánlottuk, mert viszonylag drága.  Másfélszer
    annyiba kerül, mint a nála jóval nagyobb HB1. A Heybrook választékában
    tehát nem a legkisebb doboz  a  legolcsóbb.  Mellesleg,  a  HB2-nek  a
    basszusa is feltűnően jó, sokkal jobb, mint a HB1-esé,  amely  végülis
    jellegzetes kisdoboz, a maga erényeivel és hibáival.
        A harmadik Heybrook hangsugárzó a nagy, jó 50 literes HB3, amely a
    Hifi Magazin szeánszain is tekintélyt  vívott  ki  magának,  főként  a
    zenészek és a vájtfölűek előtt. Drága holmi,  gyakorlatilag  lőtávolon
    kívül esik. Szintén nem a mi (lemezjátszó) asztalunkra tartozik a  TT2
    futómű, amely ugyanúgy néz  ki,  mint  a  Linn  Sondek,  de  mindössze
    kétszáz  és   valahány   fontsterlingbe   kerül,   odakinn   tehát   a
    középkategóriába sorolják. A Heybrook cég időközben vérszemet  kapott,
    és legújabban már egy tranzisztoros elő-  és  végfokozatot  is  hirdet
    (C2/P2), ezeknek az volna a különlegességük,  hogy  nem  más  tervezte
    őket,  mint  Tim  Paravicini  -  aki  történetesen  az  elektroncsöves
    erősítőiről (TVA, Esoteric Audio Research) híres. Ezt a "szet"-et  sem
    nekünk találták ki: 5-6 Menő Manót lehetne venni az árából. A Heybrook
    Hi-Fi Ltd. teljes forgalma egyébként háromnegyed  millió  fontsterling
    évente. A termelés 50 százaléka exportra megy.
        Még két Heybrook-gyártmány  érdemel  figyelmet,  mégpedig  különös
    figyelmet: a HBS1 és a HBS2 hangsugárzó-lábazat. No nem azért,  mintha
    érdemes volna kiadni 40-50 fontsterlinget  párjukért.  Magyarország  a
    Vas és Acél Országa (legalábbis mi még így tanultuk), bőviben  vagyunk
    a vascsőnek, és a Heybrook cég  aligha  fog  megsértődni,  ha  csak  a
    hangsugárzót vesszük meg tőle, és magunk fabrikálunk hozzá  lábazatot.
    A poszterképünkön látható hangdoboz  nem  az  eredeti  állványon  áll,
    hanem a másolaton. Aki többet óhajt tudni a  hangsugárzó-lábazatokról,
    bőven talál  olvasnivalót  e  számunk  elején  ("Negyedik  Dimenzió"),
    illetve a Bemutatjuk rovat legvégén.


    Heybrook HB1

    

        A  gyártmányismertetőből  idézünk:  "Az  volt   a   célunk,   hogy
    elkerüljük a hasonlóképpen árazott  konstrukciók  eddig  kivédhetetlen
    kompromisszumait. A doboznak elegendően nagynak kell  lennie,  hogy  a
    basszusa realisztikus és súlyos maradjon, anélkül  azonban,  hogy  fel
    kellene áldoznunk a középsáv tisztaságát. A hangsugárzó  jó  hatásfokú
    legyen, hogy az olcsó erősítők is  megbirkózzanak  vele,  egyszersmind
    azonban  képes  legyen  felmutatni  mindazokat  az   árnyalatokat   és
    dinamikát,   amelyeket   az    igazán    drága    lejátszóberendezések
    produkálnak." Hát elég nagy fába  vágták  a  fejszéjüket  (mondaná  az
    egyszeri favágó); majd  meglátjuk,  hány  zsákkal  telik  (mondaná  az
    egyszeri molnár).
        "Ezt csak kivételesen jó paraméterű hangszórókkal lehetett elérni.
    Behatóan teszteltük a világ minden tájáról bekért hangszórókat.  Az  a
    kettő,  amelyet  végülis   kiválasztottunk,   rendkívül   egyenletesen
    sugároz, és érzékenységüket tekintve kitűnően illeszkednek egymáshoz."
    (A hangsugárzót nem szedtük szét, de a dómjáról tudjuk, hogy a  norvég
    SEAS gyártmánya.)  "Egyszerű  keresztváltóval  hangoltuk  össze  őket,
    megtartva  kitűnő   dinamikájukat   és   tranziens   karakterüket.   A
    keresztváltó  alkatrészei  olyan  minőségűek,  hogy   általában   csak
    monitorokban találni ilyet. A 15  milliméteres  dobozfalakat  belülről
    7mm vastagságú bitumenezett lemez csillapítja. A belső csillapítóanyag
    szivacs és hosszúszálú gyapjú keveréke." És  egy  záradék,  aktivisták
    számára: "A  hátoldalon  a  csatlakozóblokk  elmozdítható,  a  passzív
    keresztváltó kiszedhető, miáltal a rendszer alkalmassá válik rá,  hogy
    külső keresztváltóval és erősítőkkel hajtsuk." Ezt azért mindenki csak
    a saját felelősségére tegye. Vagy lehetőleg még úgy se.
        Utoljára, de nem utolsósorban a HB1  megjelenéséről.  Nos,  csinos
    kis doboz,  akkora,  mint  egy  HS280-as  Orion.  A  dohogója  200,  a
    csipogója 25 milliméter átmérőjű. Alul az előlapot egy kis díszgerenda
    hosszítja:  Maga  az  előlap  egyszerű  pozdorjalemeznek  látszik.   A
    hangszórók jó brit szokás szerint erős fémcsavarokkal rögzülnek - ez a
    doboz aligha fog szelelni. A csipogó alatt egyébként  csak  egy  vájat
    van, a lyuk nem nyílik  bele  a  doboz  légterébe,  Tesztpéldányainkat
    másfél-két évvel azelőtt vásárolták (egy barátunktól kaptuk  kölcsön),
    ezeken az előlap még dísztelen. Az újabb  keletű  példányok  előlapján
    zöldszínű, keretes díszfelirat  látható:  "Heybrook  HB1  -  made  for
    music."  Hangszóróselyem  helyett  egy   speciális,   nyitott   pórusú
    habszivacs védi a hangszórókat. (Jó lesz vigyázni vele: a  dómsugárzót
    nem védi eléggé, úgyhogy ne tapogassuk a szivacsot!)

    Méréseinkhez

        A két doboz frekvencia-jelgörbéje (1.  diagram)  csaknem  teljesen
    egybeesik, az eltérés csekély. A frekvenciaátvitel (figyelembe véve  a
    közeltéri korrekciót) 100  és  20000Hz  között  ±3,5  decibelen  belül
    marad; itt már érződik, hogy a HB1 is "angolra van hangolva", habár  a
    felső tartománya egy kissé cikkcakkos: csúcsokat  mutat  3kHz  fölött,
    illetve 5,5 és 10-12kHz-en.
        A   közeltéri   mérés   (2.   diagram)    enyhén    csillapítatlan
    mélyátvitelről  árulkodik,  a  görbe  65Hz-en  esik  3  decibellel  az
    átlagszint alá.
        Iránygörbék (3. diagram): a 20 fokos görbe  még  csaknem  teljesen
    párhuzamos  a  tengelyirányúval,  a  40  fokos  a  kereszttartományban
    valamelyest beszakad,  de  még  így  is  sokkal  jobb  az  átlagosnál,
    különösen, hogy a magastartományban 12kHz-ig kitart.
        A torzítás meghökkentően alacsony. Kis teljesítményen (4. diagram)
    100Hz-től felfelé még az 1 százalékot sem  éri  el,  a  tipikus  érték
    inkább fél százalék - és a hangsugárzó ezek után 96dB hangnyomáson  is
    (5. diagram) úgy viselkedik, mintha mi sem történt volna -  ilyet  még
    nem pipáltunk! A HB1 érzékenysége egyébként  valóban  90dB,  a  96dB-s
    hangnyomáshoz 3,7W erősítőteljesítmény szükséges.
        Az impedanciagörbét a 6. diagram szemlélteti.
        A burst-ök jók, a kritikus pontokat az 1-5. kép szemlélteti. (822,
    1400, 2700, 5070, 9500Hz).

    
    
    

    Szeánsz

    

        Amikor  összeültünk,  azon  a  héten  már  túljutottunk   vagy   5
    hangsugárzó tesztjén (lásd: Bemutatjuk, a  98.  oldaltól),  és  etalon
    gyanánt mindvégig a jó öreg Orion HS  280-ast  használtuk.  Először  a
    Heybrookot is ugyanezzel a HS 280-assal állítottuk szembe,  így  aztán
    jelen  számunk  összes  hangsugárzó-tesztje  minden   további   nélkül
    összevethető.  A  lemezjátszó  a   NAD   5120   volt,   a   Triangulum
    lemezjátszóállványon,   Ortofon   MC   2000    hangszedővel,    T-2000
    illesztőtranszformátorral - ezekről mind bővebben írunk  a  Bemutatjuk
    rovatban.  Az  előerősítő  egy  (utánépített)   AGI   511A   volt,   a
    teljesítményerősítő pedig a Quad 405. A mű sor: Ortofon I/1. és II/1.,
    aztán barokk zene a Reference Recordings egyik  lemezéről,  végül  egy
    japán dzsessz-trió - többre nemigen volt  szükségünk.  A  hangsugárzók
    egyforma fazsámolyon álltak, közel a falhoz, váltakozva  (hogy  azonos
    maradjon  a  bázistávolságuk).  Alább  egymás  után  adjuk  az   egyes
    zsűritagok  véleményét,  előbb  mindig  a  tesztpéldányról,   azaz   a
    Heybrookról, aztán pedig az etalonról, tehát az Orionról.
        A Heybrook: Kicsit sziszeg, de definiáltabb, teresebb,  elevenebb,
    és a - legmélyebb - basszusa  sem  kevesebb,  mint  a  másiké.  Kicsit
    harsány, de telt, összefüggő hangkép, egészséges hangszerhangok.  Szép
    magasak. Nincs verseny a két hángsugárzó között. * Mindenképpen  jobb,
    de középtől felfelé bizonyosan. Talán még a Spendornál is jobb?! Mélye
    nincs elegendő, habár szépen lehozza, amit kell. A  magasa  kitűnő,  a
    mélyeitől többet vártam volna. Telt hangkép,  mindazonáltal.  *  Nincs
    mélye. A magasai kissé szúrósak. Mindenképpen jobb, de nem annyival.
        Az Orion: Dummog. Lapos. Fásult. A szólamok összekeverednek. beül.
    Álmos.  Torz  énekhang.  Csúnya,  széteső.  Pléh  cintányér.  Bánatos.
    Definiálatlan. * Puffogós mélyek, érzetre  talán  több,  de  valójában
    ványadt. A közepe teljesen kiürül. * (Nincs kommentár.)
        A  meccs  eszerint  4-0-ra  végződött,  természetesen  a  Heybrook
    javára. A HB1 kettőnk szerint klasszissal jobb, egyikünk szerint  csak
    lényegesen jobb - a negyedik zsűror kissé csalódott volt. Kétségtelen,
    hogy a  HB1  nem  fogja  öblös  basszusokkal  meglepni  a  beatkedvelő
    nagyközönséget  (habár  a  basszusára  azért  még   visszatérünk).   A
    magastartományában pedig van valami  harsány.  Ezek  a  hibái  azonban
    eltörpülnek az erényei mellett. Ez  a  hangsugárzó  már  ugyanabba  az
    iskolába járt, mint a Spendor, a Mission 770, a Heybrook HB3. Ezen már
    lehet zenét hallgatni bármilyen zenét. Ezen  már  meg  lehet  hallani,
    hogy egy felvételnek  van-e  tere  vagy  nincs.  Ezen  már  hangszerek
    szólnak a térből, nem pedig hangszerfoszlányok a hangszóróból. A HS280
    ezen  a  szeánszon  annyira  gyászosan  szerepelt,  hogy   folyton   a
    polaritását akartuk ellenőrizni, hátha abban van a  hiba.  (Nem  abban
    volt.)
        Ezek után a HB1-et nyilván oda kell állítani a Spendor mellé.  Oda
    is állítottuk, habár nem egészen mellé, ugyanis a Spendor BC1 nem tűri
    a falak közelségét, legalább  1  méternyire  el  kell  tolni  a  hátsó
    faltól, a Heybrook viszont "kisdoboz", szereti ott tudni maga mögött a
    falat, ha nem is szorosan, de úgy 20-30  centiméternyire.  Vaktesztről
    egyébként  sem  lehetett  szó,  hiszen  e  két   hangsugárzó   annyira
    ellentétes karakterű, hogy azonnal felismeri őket az ember.
        Summa summárum: a Spendor még mindig jobb - dehát végülis  csaknem
    háromszor annyiba kerül, mint  a  HB1  (350  font  a  140  ellenében).
    Viszont a HB1 megcsinálta azt, ami eddig még egyetlen  bolti  doboznak
    sem sikerült, nevezetesen: hiányérzetet tudott  hagyni  maga  után!  A
    Spendor   mély,   lágy,   kissé   definiálatlan   mélyhangjai    ugyan
    kellemesebbek, és a sávszélei is jobban egyensúlyban vannak, viszont a
    közép-magas     regiszterben,     s      ennélfogva      definícióban,
    szólamtisztaságban fölényesen a Heybrook nyert, olyannyira,  hogy  úgy
    éreztük: azért most már szükségünk volna egy megbízhatóbb etalonra...
        És  akkor  még  egy  próba:  mi  történik,  ha  a   Heybrookot   a
    faállványról áttesszük egy igazán jó fémállványra?! Nos: történik  egy
    és más! Erről majd bővebben értekezünk a  Bemutatjuk  rovat  legvégén;
    most csak annyit, hogy  a  poszterképen  látható  lábazat  hatására  a
    Heybrook basszusa határozottabbá, definiáltabbá vált, a magastartomány
    pedig veszített érdességéből. Azt  mondhatnánk,  hogy  ha  a  Heybrook
    (szubjektív!) frekvenciaátvitele egy 10 fok meredekséggel felfelé futó
    egyenes, akkor  a  lábazat  ezt  a  meredekséget  5  fokra  redukálta.
    Egyszersmind megnövekedett a  zene  dinamikája  is.  Amikor  a  dobozt
    visszatettük a faállványra, a zene egy kissé...  elhervadt,  nincs  rá
    jobb kifejezés.