Hetedhéthatár



Hi-Fi News & Record Review 1985. szeptember Mennyi időnként kell cserélni a CD-játszók lézer-diódáját? Erről referál az egyik olvasói levél, amelyet egy kiskereskedő (dealer) írt: "A gyárak kezdetben azt ígérték, hogy a CD-lézer élettartama sokezer üzemóra, és a cserét 40 fontból megússzuk. Ezzel szemben azt tapasztaljuk, hogy némelyik készülék lézere 6 hónap alatt tönkremegy, 18 hónap után pedig már számos CD-játszóé cserére szorul. A költségek is jóval magasabbak, mint amire számítottunk. (Vesd össze ezt a Hangszervízben Gál Zoltán olvasónk levelével.) Alapfokú gépekhez körülbelül 120 fontért adnak új kiolvasó fejet, további 20-30 font a szerelés. * Ebben a számunkban behatóbban foglalkozunk a hifi misztikus jelenségeivel ("Negyedik Dimenzió", 14. oldal), de az abszolút fázis problematikáját még itt, a sajtószemlében is csak félve hozzuk szóba. Félreértések elkerülése végett, abszolút fázison nem a helyes polaritást értjük, tehát nem azt, hogy a hangsugárzóink "+" és "-" pólusát szabályszerűen csatlakoztatjuk az erősítőhöz. Minden hifista tudja, hogy ha az egyik hangsugárzó pólusait felcseréljük, akkor a basszus és a sztereó kép leromlik - úgy, ahogy ezt az Ortofon 0002-es tesztlemez első műsorszámával demonstrálhatjuk. De most nem erről lesz szó. Abszolút fázison azt értik, hogy az egész hangátviteli láncban minden láncszem fázisban marad. Vannak ugyanis olyan elektronikák, amelyek 180 fokot fordítanak a jel fázisán. Persze, mindkét csatornán ezt teszik, és ezért eddig senki sem gondolta, hogy ebből valami baj származhatnék. Ámde legújabban több hifi-szakíró is azt állítja, hogy a fázisfordulás a kritikusabb műsoranyagokon igenis meghallható. A műszaki magyarázat az volna, hogy a fázis voltaképpen az elektromos jel lüktetésének üteme, az egyes láncszemeknek egyszerre kell "belélegezniük" és "kilélegezniük", és ha már valamelyik részegység nem pulzál együtt a többiekkel, akkor legalább arra kell vigyáznunk, hogy a lánc legeleje és legvége szinkronban legyen. Tehát érdemes kipróbálni, hogyan szól a zene, ha egyidejűleg mindkét csatorna "-+-" és "-" pólusát megcseréljük. Ezt bárhol a lánc mentén megtehetjük, de persze a legkényelmesebb a teljesítményerősítő és a hangsugárzó között, mert ott nem kell forrasztanunk. A hifi-gyakorlatban viszonylag ritkák az olyan készülékek, amelyek fázist fordítanak, de például éppen a HFM olvasói előtt is jólismert Quad405 teljesítményerősítő ezt teszi. A hangfelvételi láncban viszont már gyakrabban előfordul, hogy 180 fokot fordítanak a fázison. A sokcsatornás felvételek ezt nem sínylik meg, mert ezekben már minden annyira össze van kutyulva, hogy többé senki se tudja, hol van a 0 vagy a 180 fok. De a jóminőségű, kevéssé manipulált, igazán sztereó műsoranyag állítólag megérzi, hogy a hangsugárzónk azonos, avagy ellenfázisban reprodukálja-e. Ha ez igaz, akkor minden hanglemezünkön és CD-korongunkon ellenőrizni kellene, milyen fázisban szól róla a zene, és az előerősítőnkbe be kellene építenünk egy fázisváltó kapcsolót, amelyet azután bizonyos lemezek lejátszásakor működtetnünk kell. Ezt az egész teóriát ma még vitatják. De a Hi-Fi News & Record Review a maga részéről már forgalomba is hozott egy ötvenvalahány fontsterlinges kis elektronikát, amellyel mindkét csatornán polaritást válthatunk az elő- és a végfokozat között, illetve (ha komplett erősítőt használunk) a Tape Monitor közbeiktatásával. A szeptemberi számban két olvasó is nyilatkozik az abszolút fázisról. Az egyik azt írja, hogy semmiféle különbséget nem hall a helyes, illetve a fordított fázis között. A másik szerint viszont a különbség "nem árnyalatnyi, hanem akkora, amekkora a fejfájás, illetve a jóleső zenehallgatás között érezhető". Különösen jól hallható a különbség a következő lemezeken: Frank Zappa: Shut up'n play your guitar, CBS66368, illetve Vivaldi: The Four Seasons, Karajan, DG ó2530296. Megvan ez a két lemez valakinek? Ha igen, tegyen próbát velük. * Akik rendszeresen olvassák a 776-ot, tudják, mi az Arany Pulyka Díj: ezzel jutalmazza a HFN/RR a legidétlenebb készülékeket. Az idei nyertesek között két lemezjátszó érdemel figyelmet: az egyik viszonylag újkeletű, a másik az őskorból származik (lásd képeinken). Azonkívül oklevéllel jutalmazták az év legemlékezetesebb bemondásait. Íme: 1. "Már többször leszögeztem, hogy elvben nem vagyok ellensége a digitális technikának." (Ivor Tiefenbrun, Linn Products) 2. "Mi nem azt adjuk el az embereknek, amit akarnak, hanem amire szükségük van." (Ross Walker, Quad) 3. "Eszünkben sincs erősítőt gyártani." (Ivor Tiefenbrun ezt februárban mondta; őszre már piacon volt a Linn elő/végerősítő.) Szebb a páva, mint a pulyka, de az Audio-Technikának ez a lemezjátszója mindennél rondább. Az benne a rendkívüli, hogy a hangkarja csak oldalirányban mozog, de nem bólogat - a tűerőt nem a kar adja felülről, hanem a futómű alulról. Ennek a hiború előtti lemezjátszónak csak egyetlen példánya maradt fenn, de az önmagáért beszél. Lemezváltós szerkezet; a bal oldalt látható, ugróbéka-alakú fogóval egyenként leszedi és a kukába dobálja a már lejátszott -természetesen 78-as- lemezeket. "Nem gyártunk erősítőt, de azért itt van." A Legnagyobb Sumáknak kijáró oklevél a Linn céget illeti. * A szeptemberi szám szenzációja az Apogee Scintilla, ez a háromutas ribbon-sugárzó. Hárman is tesztelik, és az évtized hangsugárzójának nevezik. Az Évtized Hangsugárzója? Szélessávú ribbon-rendszer: az Apogee Scintilla. (HFN szeptember) Mint ismeretes, a ribbon egy vékonyka fémszalag, amelyet igen erős mágneses térben függesztenek fel. A ribbon nemcsak membrán, hanem egyszersmind meghajtó elem is, amelynek minden pontja egyidejűleg érzékeli a mágneses térerőt. Ha a térerő nem elégséges, vagy a szalag túl nagy és nehéz, az áram nem tudja megmozgatni, így aztán eddig nem is igen készítettek másféle ribbont, mint aprócska magassugárzót. Azt is többnyire tölcsérrel kellett használni, hogy mélyebb frekvenciákon is legyen némi hatásfoka. További gyönyörűsége a ribbonoknak, hogy az áram szinte akadálytalanul folyik át rajtuk, az impedanciájuk rendkívül csekély, tehát még illesztőtranszformátorra is szükségük van... Az, hogy végre-valahára valaki szélessávú ribbonsugárzót tudott készíteni, tényleg nagy dolog és nincs mit csodálkoznunk rajta, hogy az új hangsugárzó ennyire drága. (Csaknem 5000 font párja.) A Scintilla 145cm magas, 74-88cm széles és 9cm mély. Fölöttébb modern dizájn: "ezt a hangsugárzót mintha a Csillagok háborújából, Darth Vader saját hifi-berendezéséből vették volna át..." A basszus-rendszer dipól-sugárzó. Trapéz alakú, feltehetőleg azért, hogy a membrán önrezgései kevésbé érvényesülhessenek. A tervezők egyébként itt csaltak egy kicsit, amennyiben a ribbont egy pótlólagos membránszéllel látták el, hogy nagyobbat mozdulhasson. A membránszél rugékonyságának változtatásával a felső részt 40-50Hz-re, az alsórészt 30Hz alá hangolták, és a határfrekvenciát 20Hz-nél is mélyebbre vitték. A masszív, műanyaggal borított alumínium membrán 20Hz-en ±6 milliméteres kitérésre képes, ez talán nem volna túl sok, de a membránfelület igen nagy: körülbelül 8 darab 30 centis hangszóróéval ekvivalens, nem csoda, hogy a Scintilla 120dB hangnyomást kelthet... A hatásfoka azonban csekély, 4 ohmos állásban csak 73dB/W-ra tehető - leendő tulajdonosa jól teszi, ha előbb hatalmas teljesítményerősítők után néz. (Collomsnak még a brutális ARC D-70-nel is gondjai voltak!) A Scintilla basszus-ribbonja egyébiránt kettős rendszer, mindkét fele 2 ohmos, és ezeket sorosan, illetve párhuzamosan kötve 4, illetve 1 ohmos hangsugárzóhoz jutunk. Az utóbbi esetben az érzékenység 5 decibellel nő - csak éppen találnod kell olyan végfokot, amely képes 1 ohmra is dolgozni!!! A közép/magassugárzó rész összesen 5 szalagból áll, ezeket közös mágnesrendszer hajtja. A keresztfrekvencia 500 és 3500Hz, a szűrők meredeksége 6db/oktáv. Mint a drága hangsugárzókat általában, a Scintillát is úgy konstruálták meg, hogy külön teljesítményerősítővel is hajthassák ha nem is mind a három sávját, de legalább az alsó és a felső regiszterét. Sőt (és itt most nyomatékosan kérjük a misztikum felé hajló olvasók figyelmét), az Apogee cég azt ajánlja, hogy még ha nincs is, csak egyetlen teljesítményerősítőnk, akkor is külön kábellel hajtjuk meg róla a Scintilla két regiszterét. Ken Kessler, Martin Colloms és John Atkinson egybehangzó véleménye szerint a Scintillák döbbenetesen jól szólnak, csak nehéz őket elhelyezni. Centiméterről-centiméterre tapogatódzva kell megtalálni az optimális helyüket. * Kábelrevü. Ken Kessler már végigzongorázott vagy 40-féle kábelen, és a maga részéről a Monster Cable különféle típusai mellett voksol. (Vö. HFM 17., 66. oldal.) "Ezeknek a hangképe tetőtől-talpig konzisztens, és ez többet ér, mint az LC-típusok basszustöbblete vagy az egyeres kábelek levegőssége. Azok egy-egy regiszterben jobbak - a Monsterek viszont egészükben véve azok. És ami egyáltalán hozzájuk mérhető, az mindig valamiféle összetett kábelfajta, nem pedig afféle «Kolumbusz tojása» ötlet szüleménye." Többet erről majd Colloms, decemberben. Október Kondenzátor-szeánszot rendez Martin Colloms. Az eredmény azokat igazolja, akik szerint a passzív alkatrészeknek igenis van sajáthangjuk. A kondenzátorokat több ponton is belepróbálták a lejátszóláncba, például az elő- és végerősítő között. Miután a forrásimpedancia 600 ohm, a terhelőimpedancia 200 kohm volt, maguk a kapacitásértékek (0,47-10000µF) nemigen zavarhatták meg a hangfrekvenciás sáv átvitelét, és valóban: a kondenzátorok hangminősége (a magastartomány tisztasága, a mélydefiníció, a térhatás stb.) általában nem a kapacitásértéktől, sokkal inkább a kondenzátor anyagától és kivitelétől függött. A zsűri ítélete szerint némelyik kondenzátor alig szólt rosszabbul a csupasz összekötőkábelnél, más típusok aggasztóan lerontották a hangképet: mintha az ARC erősítőket cserélték volna le egy szimpla Rotel 820BX-re... Más próbák (kondenzátorcsere a tápegységben stb.) hasonló eredményt hoztak. Csináltak Collomsék egy ellenállás-tesztet is, ekkor az Empire MC1000 hangszedő és az ARC SP-8 előerősítő közé iktatott, 100 ohm értékű sönt-ellenállást cserélték ki másfajta, de szintén 100 ohmos típusokra. A hangminőség ezt is jócskán megérezte. * Tizenkét CD-játszó egy sorban: Aiwa DX-1200, Akai CD-M88, B & O CDX (a címlapon), Fisher AD-840, Hitachi DA-4000, Mitsubishi DP-105, Pioneer PD-5010. Sansui PC-V100 és 750, Sony CDP-302es, Toshiba XR-V11 és Yamaha CD-3. A legmelegebb ajánlást az Akai kapja. * Az új, háromlábú RATA Torlyte lemezjátszó-állványt próbálja ki Chris Breunig. "A négylábú állványnak még volt egy althangú színeződése, az új állvány szopránhangú a hangkép kinyílik, a térhatás megnő, a hegedű és a fuvola együtt és külön-külön is kivehetőbb." Lásd ezzel kapcsolatban a Triangulum állvány tesztjét a Bemutatjuk rovatban. November Das Wohltemperierte Hangkar... vagy hogyan is fordítsuk a Well-Tempered Arm nevét. Egyéb szójátékok is kínálkoznak, Chris Breunig "Prelúdium és fúga" címmel értekezik a szóban-, valamint cérnaszálon forgó amerikai hangkarról. A karnak főleg a csapágyazása különleges, egy szót sem értünk az egész leírásból, csak annyi világos, hogy a mozgó rész egy dupla hurkon van felfüggesztve és szilikonolaj stabilizálja. Állítólag igen jó hangkar, Breunig szerint jobb, mint a Zeta, pedig az jelenleg a No.2. Angliában (az Ittok után). A Well-Tempered Arm elnevezését így is méltánytalannak érezzük... Johann Sebastian szerény, istenfélő ember volt, sohasem mert volna elkérni 515 fontot egy hangkarért. Talán még egy komplett lemezjátszóért sem. A Wohltemperiertes Hangkar (The Well-Tempered Arm). A csapágyazása fölöttébb eredeti: a kar-bak egy dupla cérnahurkon lóg és szilikonolajban fürdik. (HFN november) * Csatlakozva a WTA-revűhöz, Colloms különféle futóműveket (AR, Walker, Thorens) és hangkarokat tesztel. A mi figyelmünket ezúttal az YZ kar ragadta meg, az Audio Kuzma Komponense gyártmánya, minthogy Jugoszláviában (!) eleddig még nem próbálkoztak efféle, High End Audio termékkel. Külső megjelenésében az YZ a Zetára hasonlít (lásd 48. o.). Belvilága: teflonnal borított van den Hul kábel. Ára 250 font. A kritika nem rosszindulatú, de nem is túl lelkes. Szocialista High End Audio? Jugoszláv gyártmány, az YZ hangkar, 250 fontsterlingért. (HFN november) Mark Levinson (azaz: most már a Cello cég) szuper-hangszínszabályzója, az Audio Palette. Figyeld a felső sorban balról a harmadik gombot: "Abszolút fázis: Right 180°, Lett 180°, 0°, 180°". A készülék 8900 fontba kerül, ebben nincs benne a rajta látható hangszerek ára. (HFN november) * Ken Kesslernek kegyesen megengedik, hogy egy álló hónapig megtartoztathassa magát a ribbon-hangsugárzóktól és a csöves erősítőktől, és inkább a Pionem S-110 elnevezésű, CD-játszóval kiegészített hifitornyot hallgathassa, utánozván az Utca Emberét. Az S-110 voltaképpen egy 250 fontsterlinges midirendszer plusz egy 300 fontsterlinges CD-játszó. Nos, az Utca Emberének álcázott Kessler a következőket tapasztalja. A lemezjátszó a sztereó LP-ből sztereósított monót csinál, a hangversenyzongorából lokálbéli pianínót, az énekesnője pedig olyan, mint ha nyolcvanat szívna naponta. A kazettás magnó valamivel többet produkált, főleg műsoros kazettáról. "Az erősítő és a hangsugárzó képes rá, hogy megkülönböztesse a háromféle műsorforrást (?!) és jó hangosan szóljon, ami azonban fölösleges, minthogy az egész masinéria úgysem jó másra, legfeljebb háttérzenélgetésre..." No és a CD-játszó? Valóban ez szólt a legelfogadhatóbban a három közül, de - mondja Kessler - jónéhány egyéb módját is tudom, hogyan lehet elkölteni 550 fontot. "A Pioneer ezzel a berendezéssel semmit sem nyújt, mert ez a rendszer egyszerűen nem reprodukálja élethűen a zenét." Persze, a vájtfül mindig vájtfül marad. Hallgassunk inkább a laikus feleségre. Ő tömören csak ennyit mondott a Pioneer toronyról: "Egyáltalán nem tetszik a hangja." * A Hi-Fi News utálja a hangszínszabályozókat, mint ahogy mi is utáljuk; egyáltalán, minden audiofil utálja őket. Szinte semmit sem javítanak, viszont jócskán rontanak a hangminőségen. No igen, de hátha egyszer valami egészen kiváló mérnök tervezne egy különleges, audiofileknek való hangszínszabályozót? Mondjuk Mark Levinson... aki nemrég eladta a cégét, és Cello néven új vállalatot alapított? Hát éppen erről van szó. John Atkinson és Martin Colloms - minden ellenérzésüket félretéve - eljátszogatnak ezzel az Audio Palette névre keresztelt, kétcsatornás, hatsávos, gombonként 62 állású szabályzóelektronikával, és csak az előnyeit észlelik - semmiféle mellékhatást nem tapasztalnak! Azon kívül, hogy az Audio Palette 8900 fontba kerül. Nem tévedés, két nulla van a végén. * Már tudósítottuk Olvasóinkat a HFN/RR új CD-tesztlemezéről: Most több szakíró is megdicséri ezt a demólemezt. A szerkesztő pedig felkéri az olvasót: írjon ő is kritikát, nem több, mint 250 szó terjedelem ben. A legjobbat egy 190 fontsterlinges Musical Fidelity erősítővel jutalmazzák és egy évig ingyen küldik a lapot; a következő öt legjobb írásmű szerzője egy-egy csomagot kap, benne 10-10 CD-csillapítókoronggal ("CYX Foil"). * Ezt az izét, a CYX fóliát egyébként máris árusítja a HFN/RR Accessories Club, 10 fontért. Olyasféle a hatása, mint a Meridian csillapítókorongjának, vagy annak, hogy egy másik CD-t tesznek az első korong tetejére. Afféle negyedik dimenziós jelenséget idéz elő: minden CD jobban szól, mind eddig, a használt CD pedig úgy fog szólni, mint az új... No fene. Eddig mindenfelől azt hallottuk, hogy a CD örökké új marad! CD-csillapítókorong - olyasféle a funkciója, mint az analóg technikában a lemez-leszorítónak. (HFA december) A Philips "büdzsé" CD-játszója, a CD350. (HFA december) "Még audiofilebb" CD-játszó, a Meridian Pro-MCD. Jól látható, hogy alul kiegészítették egy dobozzal, abban van a tápegység a hangfekvenciás részhez. (HFA december) Erősítők? Trafók? Esetleg hangszórók? Nem: légnedvesítők. A mindenkori légnedvesség állítólag hatással van a hangszedők és a hangszórók viselkedésére. (HFA október) December Egy igencsak logikus teória arról, hogyan is kéne megtervezni a hagyományos hangsugárzókat. Némely gyárak szeretik "elcsatolni", csillapítóanyaggal leválasztania hangszórót a hangszóródobozról, hogy a motor ne vihessen át rezgést a fadobozra. Csakhogy ilyenkor a hangszóró kissé a levegőben lóg, nem érez szilárd felületet maga mögött, csökken a dinamikája. Malcolm Hawskford szerint nem a hangszórót kell leválasztani a dobozról, hanem éppen fordítva: a dobozt a hangszóróról. A hangsugárzó tehát a következőképpen épül fel. A szerelőlap rendkívül merev, és közvetlenül a hangszóróállványra, azon keresztül a padlóra támaszkodik. A hangszóródobozt most már nyugodtan el lehet csatolni a fő rendszertől. Az állványzat természetesen merev, de nem teljesen az: csillapítottan rezeg, hogy részben elvezesse, részben elnyelje a hangsugárzó rezonanciáit. (Hawksford cikke valójában az erősítők és hangsugárzók torzítási funkcióját elemzi; a fenti részletet azért idéztük, mert feltűnően konkrét - addig legyünk szegények, amíg meg nem jelenik egy ily mádon konstruált hangsugárzó a piacon!) * Meg'font'olt kiadások Martin Colloms felülvizsgálja eddigi receptjeit, mert figyelembe kívánja venni egyrészt az újabb választékát, másrészt az áremelkedést. Azonkívül most már olcsó tunereket is ajánl, ezek eddig nem szerepeltek az étlapon. Colloms szerint a Pioneer TX301 a maga 70 fontjáért különösen jó vétel. Bizalmat érdemel még a Luxman T210L (110,-), a harman/kardon TU610 ( 130,-) és ugyanennyiért a NAD 4020B. Egyébiránt a revízió a következű eredményt hozta Első fok: 250-300 font Dual 505 lemezjátszó, QED, Rotel RA820 vagy NAD 3120 erősítő, Marantz LD20 vagy Toshiba 33 hangsugárzó. Második fok: 350 font Rega Planar 2 lemezjátszó az olcsóbbik karral és Linn Basik hangszedővel (esetleg Thorens TD166 Ortofon OM10-zel), a többi ugyanaz, mint az előbb. Harmadik fok: 450 font Most a lemezjátszó marad (Rega+Basik), az erősítő a Rotel vagy esetleg a Mission Cyrus One, a hangsugárzó a Wharfedale 506. Colloms mindehhez hozzászámít még valami jobb kábelt, egy Isoplat lemezjátszó-alátétet (35,-) és egy pár Target hangsugárzó-lábazatot (25,-). így jön ki a 450 font. Negyedik fok: 550 font Ennyiből már többféleképpen lehet gazdálkodni. Például kiegészíthetjük az előző rendszert egy MC-hangszedővel (Denon DL103, Audio-Technika AT31E, Ortofon MC10 Super) és valami jobbfajta hangsugárzó-lábazattal. Avagy: Walker CJ61 futómű, Rega RB300 kar, Denon DL103, valamelyik erősítő az eddigiek közül, B & W DM110 vagy Wharfedale 506 vagy Mordaunt-Short MS100 hangsugárzó, plusz lábazat. Avagy: csak a Rega 2 és Ortofon MC10S, de Mission erősítő, Spendor Prelude vagy LS3/SA vagy Sony APM22-es vagy Wharfedale 508 hangsugárzó. Lábazat a Heybrooktól vagy a Linntől. Ötödik fok: 750 font Itt már számításba jön a Linn futómű (420,-), de akkor az összes többi komponensből a legolcsóbbat kell vennünk, abban a reményben. hogy majd fokról-fokra lecseréljük őket ("Maga a Linn még egy 5000 fontsterlinges rendszerben is a helyén maradhat.") Kiegyenlítettebb rendszert alkot a Dunlop Systemdek IIx a Rega RB300 hangkarral, a Logic Claro Gold vagy Linn Trak MC-hangszedővel és az olcsóbb Mission, illetve a drágább AR erősítővel - ezektől függ, melyik hangsugárzóra marad pénzünk a Sony APM22-es, a Spendor Prelude, a JBL L46, a Tannoy Venus és a Celestion SL6 közül. CD-játszónak Colloms általában a Marantzokat ajánlja, és így fejezi he a revüt "Mint előzőleg, most is főleg analóg berendezéseket állítottam össze. de minthogy a CD hitele egyre nő, ezt a rendszert is komolyan fontolóra kell vennünk." * * Az októberben füllel tesztelt kondenzátorokat most műszeresen méri Martin Colloms. Mindenekelőtt a dielektrikum abszorpciós képességét (DA) vizsgálja. Ezt a paramétert úgy tekinthetjük, mint a kondenzátorok memóriáját: kisütés után mindig megmarad bennük valamennyi feszültség, márpedig ezt alapvető hibának kell tekintenünk. A teszt során mindegyik típust 1,5V feszültséggel két percig töltötték, aztán 5 másodpercig kisütötték egy 100 ohmos ellenálláson keresztül, és megmérték, mekkora feszültség maradt bennük 10, 20, 40, 60 másodperc múltán. A DA-n kívül megmérték a kondenzátorok elektro-mechanikus (ön)rezonanciáját, úgy, hogy 1-50kHzig pásztázó jelet kapcsoltak rájuk, és a kondenzátorra erősített igen kis tömegű gyorsulásérzékelővel detektálták, majd szintíróval rögzítették a rezgés amplitúdó-frekvenciajelleggörbéjét. Ezen túlmenően felvették bizonyos "késleltetési hibák" jelleggörbéjét is (ez utóbbi mérések, ha jól értettük, relatív eredményt szolgáltatnak, mert egy referencia gyanánt kiválasztott, szubjektíve különösen jónak ítélt kondenzátortípus tulajdonságaihoz viszonyítanak). Tény, hogy a különféle típusok aggasztóan eltérő módon viselkedtek; a diagramok meggyőzően szemléltetik, hogy a klasszikus paraméterek mennyire keveset mondanak a passzív alkatrészek lelkivilágáról. * Hangsugárzók 80-200 fontig, összesen 9 típus. (B&W DM100. JPW AP3, KEF C10 és 20, Mission 707, Mordaunt-Short MS15, Rogers LS2, Tannoy M20 Gold, Toshiba SS33/II) Colloms megragadja az alkalmat, és összképet próbál adni a teljes hangsugárzó-piacról, vagy legalábbis annak alsóbb régióiról "Meghökkentő, hány fajta hangsugárzó kapható már páronként 100 fontért vagy kevesebbért. A Toshiba SS33/II jó vétel, és nagyobb is az átlagosnál. A B & W DM100 szintén magasra teszi a mércét. Értékes típusok még a Marantz LD20, a Mourdaunt-Short MS15, a Mission 70, a Rotel RL850 és a pici Wharfedale Diamond II. (Ne feledd a Celestion DL4-et - teszi hozzá a szerkesztő; nem a miénk, hanem a HFN/RR-é.) Feljebb mozdulva a skálán, tartja pozícióját a B & W DM110 és a Tannoy Mercury, valamint a Wharfedale 508 (és a Celestion DL8 - mondja megint a szerkesztő). További érdekes modellek Heybrook HB1, Mourdaunt-Short MS100 és 400, Rogers LS2. Ami a mostani tesztcsoportot illeti, a legtöbb típusnak van valamiféle erénye, de mindent összevéve, nem lehengerlőek. A KEF C10 és 20 technológiai értelemben KEF-nívójú, de a hangminőségük nem az. Az AP3-mal érdemes kísérletezni, hasonlóképpen a Tannoy M20 is eleget nyújt a pénzért. A Mission 707 csalódást okozott." * Ígéretéhez híven, sok-sok "szeánsz" után most végre véleményt nyilvánít a kábelek hangminőségéről Martin Colloms. Tehát: kétségtelen, hogy a kábelek igenis különbözőképpen szólnak. Hangminőségük legalább 5 faktortól függ: anyaguktól (kristálystruktúra, gyártástechnológia), kivitelüktől (árnyékolás, keresztmetszet, sodrás), fizikai jellegükből (merevség, a bevonat tartóssága), a bevonat milyenségétől (zománc, PVC, PE, teflon), és végül attól, hogy egyeresek-e avagy sodrottal. Colloms változatlanul híve a Hitachi cég LC (Large vagy Linear Crystal) technológiájának, de be kell vallania, hogy a jelenlegi legjobb kábelgyártók, tehát a Monster Cable és a Randall még csak nem is szándékoznak áttérni LC-re. Colloms bosszúsan megemlíti, hogy a Hitachi mennyire tisztességtelen reklámkampányt folytat ("Kill the Monster", azaz "Öld meg a szörnyet", amelyen persze a Monster Cable értendő, merthogy "minden kábel, ami nem LC, szükségképpen gyatra"), és ehhez még Colloms LC-cikkéből is kiragadnak idézeteket, persze, engedély nélkül! Summa summárum: az LC jó dolog, de nem a legfőbb. Hasonlóképpen nem szabad abszolutizálni az egyeres kábelek jelentőségét sem, habár ezek valóban jobban szólnak, mint a hagyományos típusok. Itt az elmélet is az audiofilek segítségéra siet. A HFN/RR augusztusi számában Malcolm Hawskford matematikailag formulázza a kábelek, mint hullámvezetők viselkedését. Oda lyukad ki, hogy a kábelek nem egyforma sebességgel továbbítják a különböző frekvenciájú hangot: a mélytartomány általában jócskán késik! Ha viszont egyeres kábelt használunk, és annak átmérője nem haladja meg a 0,8 millimétert, akkor a teljes hangfrekvenciás sáv nagyjából fázisban marad. Ez végülis igazolja Jimmy Hughes (Hi-Fi Answers - a konkurencia!) vesszőparipáját, miszerint a vékony egyeres kábelek nyugodtabb, "koherensebb" hangot szolgáltatnak. Még hangszórókábelnek is beválnak, ugyanis a fázishűség esetleg többet nyom a latban, mint a hosszan vezetett vékony kábel okozta veszteség (amely azonban felbillentheti a frekvenciaegyensúlyt is). Amí a kisjelű (erősítők stb. közötti) vezetékeket illeti, Colloms igen jó eredményt ért el a 0,1-0,6mm átmérőjű egyeres kábelekkel. Fontosnak nevezi a bevonat milyenségét: a legrosszabb a zománc, aztán a PVC, jobb a polietilén és messze a legjobb a teflon. Sokat számít az is, hogyan helyezkednek el a vezetékek a térben. Ha például szabadon futnak, egymástól legfeljebb 1-2cm távolságban, akkor a közép- és magastartomány megfelelő lesz, de a basszus elmegy. Ha viszont a két vezetéket szorosan összesodorják, akkor megjönnek a mélyek, de valamelyest romlik a felső regiszter. Készített Colloms egy teszt-kábelt a következőképpen. Vastag teflonburokba húzott egy 0,4mm-es zománcozott rézhuzalt, két szálat összesodort, és PVC-ruhába zárta az egészet. Ez a kábel megvert egy egész sor drága speciáltípust. Ha netán feltűnt volna: Collomsék nem árnyékolják a kábeleket. Tapasztalataik szerint mindennemű árnyékolás lerontja a hangminőséget. Ahol nincs különösebb rádiófrekvenciás veszély, ott nincs is szükség árnyékolásra. A szoros sodrás - nem a csupasz ereké, hanem a kész kábeleké - különben is véd a rádiófrekvenciás zavarok ellen. (Ámde lásd Präkel írását a HFA szeptemberi számában!) A vékony egyeres kábel tehát igenis "tud" valamit, amit a szokványos sodrott kábelek nem tudnak: fázishűbb amazoknál. A fázishűség azonban más módon is elérhető. Például a Monster Cable bizonyos típusaiban egy belső, vastag komponens egyenesen fut, és kívülről egy duplafonatú hélix (kettős spirál?) veszi körül. A magas frekvenciák, szokásukhoz híven, a kábel külső rétegeiben futnak, ott viszont hosszabb utat kell megtenniük, miáltal kompenzálódik a fázishiba. Akárcsak Chris Breunig (lásd néhány oldallal előbb), Colloms is ezeket a különleges kábeleket hallja a legjobbnak, és igazolva látja horribilis árukat. A fentiek alapján nem csodálkozhatunk rajta, hogy ahány kábel, annyiféleképpen szól. Valószínű, hogy egyik sem ideális, legfeljebb megközelíti az ideálirat, többé vagy kevésbé. A kábel tehát ugyanolyan hangszernek tekintendő, mint a többi: a lemezjátszó, az erősítő, a hangsugárzó. HI-FI ANSWERS 1985. szeptember Az előbb a kábelekkel fejeztük be most azokkal kezdjük. David Präkel (persze, Jimmy Hughes ajánlására) kipróbál egy vékony egyeres kábelt; jobbnak találja a hagyományosnál, de azért mégsem tetszik neki. A legfelső regiszter zavaros, kellemetlen, úgy szól a kábel, mint egy rossz CD-játszó - mi lehet ennek az oka? Többhavi kísérletezés után Präkel oda lyukad ki, hogy az árnyékolás igenis fontos (!), éspedig főleg a CD-játszó hangfrekvenciás kábelén. Präkel szerint a CD-játszó rádiófrekvenciás jeleket bocsát ki, és ezek interferálnak az összekötőkábelen futó hangfrekvenciás jellel. * A digitális hangsugárzóknak szentel egy rövidke esszét Keith Howard. A Sony és a Philips már évekkel ezelőtt szabadalmaztatta elképzeléseit - elképzeléseit, hiszen működőképes digitális hangsugárzót máig sem gyártottak. Howardnak is az a véleménye, hogy a hagyományos hangsugárzók gyártói egyelőre nyugodtan alhatnak. * A szeptemberi szám címlapján egyébiránt két szuperklasszis teljesítményerősítőt csodálhatunk meg: a Naim NAP135 és az Audio Research M100 monoblokkokat. Ezek a szörnyetegek ugyanannyiba kerülnek, mint azonos teljesítményű sztereó megfelelőjük, de minthogy kettő kell belőlük, duplájára növelik a teljesítményerősítő árát. Vajon megérik-e a pénzt? Feltehetőleg igen - de ezt már a HFA szakírói is félve írják le. * Hangsugárzók. Dicséretet kap a Wharfedale Diamond II (80,-), jóindulatú vállveregetést az A&R Arcam Two (200,-). A furcsa megjelenésű Impulse H3 (1000,-) felemás bizonyítványt szerez; úgy látszik, mindennemű tölcséres típusnak van valami hátránya. Habár az Impulse tölcsére egészen különleges. Egy érdekesség: a H3 mindhárom hangszóróját külön kábellel lehet csatlakoztatni a végfokhoz - ezt a módszert már a Scintilla tervezői is javasolták (HFN, szept. ). Jimmy Hughes, az egyeres kábelek atyja 1-0,6-0,25mm-es kábelt ajánl a mély-, a közép-, illetve a magassugárzóhoz. Az ovális sáv a tölcséres középsugárzó nyílása. A tölcsér maga papírmaséból készült, hogy ne csörögjön - remélhetőleg zörögni se fog. Az Impulse H3 hangsugárzó. (HFA szeptember) * Az újsütetű Thorens lemezjátszókat nem fogadják kitörő lelkesedéssel a brit szakírók. A TD318 sem szól úgy, mint Alvin Gold szeretné - a régebbi típusok jobbak voltak. Október Megint kábel, mégpedig kétszer egymásután. Peter Turner a közönséges egyeres kábeleken is következetesen felismerni véli az irányhalast, vagyis azt, hogy a kábel nem úgy viselkedik odafelé, mint visszafelé. Tehát célszerű megjelölni a kábelvégeket, mielőtt szétvagdaljuk darabokra a tekercset. Robert Watts (szintén az egyeres kábelek híve) úgy találja, hogy a hálózati kábelek rádiófrekvenciás sugárzása káros a hangfrekvenciás kábelen futó jelekre, mégpedig főleg akkor, ha az összekötőkábel sodrott. Watts azt állítja, hogy a sodrott kábelek - komplex impedanciájuk következtében - RF rezonanciára hajlamosak. Érdemes tehát megszűrni a hálózati feszültséget 1-1000MHz között. (A QED és több más cég is árusít olyan szűrőket, amelyekkel el lehet nyomni a hálózati feszültség nemkívánatos nagyfrekvenciás összetevőit.) Watts is a CD-játszókra hivatkozik, ezek volnának a legérzékenyebbek a rádiófrekvenciás zavarokra: érdessé válik a hangképük. * Haladjunk szépen tovább, befelé a Negyedik Dimenzióba. Jimmy Hughes legújabb tippje: használjunk légnedvesítőt. Hogy minek? Hát nem tapasztaltátok, hogy a hangszedő, a hangszóró néha csúnyán, rekedtesen szól?... * Sok mindent tesztelnek az októberi HFA-ban (Trio DP-1100/II CD-játszó, a "bébi" Magneplanar, az SMGa, aztán a JBL 18Ti hangsugárzó stb.), de ami a mi számunkra a legizgalmasabb volt, az Alvin Gold revüje a RATA Torlyte lemezjátszó-állványról, erről a furcsa háromlábú jószágról, amelyről már Londonból is küldtünk egy anzixkártyát, és amellyel igen komoly terveink vannak - lásd jelen számunk tesztrovatát. A RATA a HFA szakírója szerint is kenterbe veri a SOTA-t (fémállvány falappal), és jobb a saját négylábú elődénél is. A Hi-fi Answers egyik régebbi, de változatlanul időszerű karikatúrája cipővásárláshoz hasonlítja a hifi-vásárlást. "Bementem a cipőboltba -fűzi a rajzhoz J. M. Hughes-, és A-B tesztben végigpróbáltam az összes cipőt. Megvettem, amelyik a legjobban tetszett. És lám, két nap múlva kiderült, hogy nem tudok együtt élni vele. Az A-B teszt ezt nem tudta kimutatni. Vita folyik arról, hogy vajon vakon is fel lehet-e ismerni a hangképen a digitális procedúra hatását. Nos, mi van, akkor ha nem ismerem fel a digitális hangot? És mi van akkor, ha felismerem? Teljesen érdektelen. Az a kérdés, hogy hosszú távon el tudom-e viselni. Hogyan szól a CD az LP-hez képest? - ez lényegtelen. Együtt tudok-e élni a CD-vel, illetve az LP-vel? -ez az, ami lényeges." November A címlapon a "kilowattos öklű középsúlyú", a NAD2200 teljesítmény erősítő. Teljesítménye 2x100 watt tartósan, kétszer ennyi csúcsban; monóban (hídba kapcsolva) 400 watt tartósan, 1,2kW csúcsban - 8 ohmon. Mert 4 ohmon már 1,6kW. Mindezt 340 fontért, ami - viszonylag - tényleg nem sok. A revüből csak annyit tudunk meg, hogy a 2000 fontsterlinges Krell azért sokkal jobban szól... Bennünket jobban érdekelt volna, hogyan vizsgázik az új NAD-erőmű a szerény kis Menő Manóhoz képest. * Ha van a háznál két fölösleges Magneplanarotok (azon a kettőn kívül, amelyet egyébként is használtok), kipróbálhattok egy rendkívül izgalmas technikát, amelyet a HFA négy szakírója is ajánl. Arról van szó, hogy két-két "Maggie"-t derékszögben kell egymáshoz passzítani, úgy, hogy az egyik pár a szokásos módon, enyhén befelé forgatva a hallgatóságra, a másik kettő kifelé oldalirányban a falakra sugározzon. Az oldalsó párat külön végfokkal is meg lehet hajtani, egy késleltető elektronika közbeiktatásával. Ha ezt mind összehozzuk, varázslat történik, a falak kitágulnak, a szobánk megnő, igazi koncertteremben találjuk. magunkat. Magyarázat: a Magneplanarok dipólsugárzók, nyolcas karakterisztikával osztják szét az energiát, mindent előre és hátra, semmit vagy csaknem semmit oldalra. Az első pár Maggie tehát a hallgatóság irányában zenél, a falak irányában meg sem mukkan, a másik pár csak a falakra sugároz, közvetlenül szinte semmit sem hallunk belőle. Magyarán: teljesen elkülönül a a direkt és a visszaverődő hang. Kétszer kettő az összesen négy Magneplanar. Ebben az elrendezésben az egyik pár csakis a hallgatóságra, a másik csakis a falakra sugároz, kitűnően szétválik a direkt és az indirekt hang - hatásos kvázikvadrofónia. Külön teljesítményerősítő és késleltető elektronika további csodákat művel. (HFA november) Konvencionális hangsugárzókkal ezt nemigen lehet megcsinálni. Vagy mégis? Lásd majd néhány hasábbal odébb, az Audio szemléjében. * Az SD Acoustics SD1 hangsugárzó már szerepelt a Hifi Magazinban, ha nem is a sajtószemlében: londoni riportunkban adtuk közre a fényképét. Nekünk nagyon tetszett a hangja-és mosta HFA-ban Jimmy Hughes is nagyon elismerően nyilatkozik erről a korántsem olcsó (páronként 1000 fontos) hangsugárzóról. Alul egy Audax, reflexdobozban, középen egy többé-kevésbé szabadon álló másik Audax, de zárt dobozban, felül egy Visaton (nyugatnémet) ribbon. Az SD1 meghajtható 3 teljesítményerősítővel, vagy csupán eggyel, de három kábelen át - ezt az ötletet most már elég gyakran felvetik. (A decemberi számban a szerkesztő, Keith Howard is hosszan értekezik róla.) Háromutas hangsugárzó, készen a multiamplifikálásra vagy multikábelezésre (!) - az SD Acoustics SD1. Felül kiemelve a Visaton ribboncsipogó, illetve a többféleképpen beköthető csatlakozódugók képe. (HFA november) December Ebben a kiadásunkban amúgyis bőséges kollekciót mutatunk be a High Fidelity misztikus jelenségeiből, miért ne gazdagítsuk a választékot Peter Turner legfrissebb ideáival. Azt már tudjuk, hogy a hálózati feszültséget lehetőleg külön biztosítótábláról kell lehoznunk, és hogy mellőznünk kell a hosszabbító zsinórokat. De ez mind semmi - tessék nagyon figyelni. A konnektorokhoz általában sokféle készülék csatlakozik. Ha ezek kikapcsolt állapotban vannak, a hálózati zsinórjuk "szabad vezetéknek" minősül, és mint ilyen, észrevehetően elrontja a hangképet. (Megint RF-zavar?) Tehát ha lemezjátszót hallgatunk, akkor a magnót és a tunert is be kell kapcsolni, vagy ki kell húzni a madzagjukat a konnektorból. Ugyanez fordítva is áll: ha a tunert vagy a magnót hallgatjuk, a lemezjátszót is meg kell indítani, vagy ki kell húzni a hálózati zsinórját. Ehhez képest mélységesen racionális Turnernak az a javaslata, miszerint tessék elszórakozni a lemezjátszó plexitetejével. Három lehetőség kínálkozik: játék közben a.) lecsukjuk, b.) felnyitjuk, c.) teljesen eltávolítjuk a plexifedelet. Vigyázat: nem tudni, melyik a követendő eljárás - csak azt tudjuk, hogy a plexitető helyzete észrevehetően befolyásolja a hangképet. Saját tapasztalatunkból: a Taya DP-510 plexitetejét játék közben lecsukni valóságos bűn a Zene ellen. Turner persze nem Tayával, hanem Linn Sondekkel kísérletezik. Kezdetben teljesen plexiellenes volt. De, mint mondja, az utóbbi időben sokat változtatott a berendezésén (közben a lemezjátszót is többször módosították), és nemrég, amikor ellenőrzésképpen megint játszani kezdett a plexitetővel, úgy tálálta, hogy mégiscsak szükség van rá. Ez a jelenség tehát rendszerfüggő. * A "közönséges", "mezei" Philips CD-játszó, a CD100 úgy körülbelül 300 fontba került; ugyanennek a gépnek a feljavított, "audiofil" változata, a Meridian MCD több mint 100 fonttal drágább. A legújabb Meridian, a Pro-MCD árcéduláján pedig ez áll: 675,-. Ennek fejében kapunk: az analóg elektronikához egy külön tápegységet (amely mindazonáltal oda van építve az eredeti doboz alá), aztán egy javított D/A) átalakítót, "spécibb" szűrőket - és egy filc(?) korongot, amely stabilizálja a CD-t a gépben. Állítólag mindegyik javítás jól érezteti hatását, és a Meridian Pro-MCD a létező legjobb CD-játszók egyike... * Egy másik CD-játszó, amely bennünket valószínűleg jobban érdekel: a Philips CD350, ennek csak 250 fontsterling az ára. Ennek fejében kapunk: műanyagházat a fémház helyett, új IC-ket és egy leegyszerűsített lézer-rendszert. (Remélhetőleg ez is, mint a többi, "Perfect For Ever".) Audio 1985. április A Kheopsz-hifitorony. (Prof. I. Lirpa konstrukciója az áprilisi Audioból) Prof. I. Lirpa, a neves konstruktőr (olvasd visszafelé a nevét!) mindig az áprilisi számban mutatja be legújabb művét az Audio olvasóközönségének. Ezúttal Kairóba kell elkísérniük a páratlan leleményességgel megáldott mérnökembert, hogy megbámulhassák a sivatagban emelt nagyszabású sztereó receivert és a hozzátartozó hangdobozokat. Kolosszális! Sőt: piramidális. * Négy és fél köbláb, az úgy körülbelül 120 liter - nem is olyan nagy szub-basszussugárzó a JBL gyártmánya, amelyet az Audio 1983 augusztusában (lásd ott) tesztelt, sőt: házilagos megépítésre ajánlott. A szub-basszust természetesen elektronikus keresztváltó illeszti a fő rendszerhez, és az Audio szakírói most ezt a keresztváltót modifikálják. Aszimmetrikussá teszik: a felülvágó szűrő most 18, az alulvágó pedig csak 6dB/oktávos, hogy a sztereó rendszer fázisátvitele javuljon, másrészt a nagy, 40 centis JBL mélyhangszóró ne brummogjon bele a felső basszustartományba. * Bert Whyte a téli CES-ről (Consumer Electronic Show-ról) tudósít, és cikkét teljes mértékben a CD-technikának szenteli. Elmondja, hogy CD-játszót már 300, 250, sőt, 200 dollárért is árulnak - az utóbbiak persze afféle be nem vált, első szériákból visszamaradt készülékek, de nyárra állítólag már garanciális masinákat is lehet kapni 200-ért. (Ez nem jött be!) Ami a drágább, nívós CD-játszókat illeti, Whyte említést tesz a brit Meridianról és Missionról, a Cambridge Audio kihívóan árazott, 2000 dolláros játszójáról és a többi újkeletű High-Tech készülékről: a McIntosh MCD 7000-ről (cca. 1400,-), a Technics professzionálisnak nevezett SL-P50-éről (4000,-) és a lemezváltós SL-P15-ről (1500,-), ez 51 CD-korongot játszik le egy szuszra. És természetesen szóba kerülnek az új Sonyk, a CDP-520ES (600,-), illetve a CDP-650ES (1000,-), amelyhez külső D/A átalakítót is lehet csatlakoztatni, kiiktatva a gép belső, saját digitális processzorát. A DAS-702ES átalakító ugyanannyiba kerül, mint maga az alapgép. Többet róla júliusban. "Maurice, figyelj rám! Beszéltem a feleségeddel, azt mondta, tévedett, amikor azt mondta, hogy téged elmegyógyászhoz kéne vitetni, amiért 5500 dollárt fizettél egy 15 wattos, csöves monó erősítőért, és azt akarja, gyere haza és demonstráld neki, és a te öreg barátod, Joe Buckley áthozott egy régi Mantovani lemezt, és ég a vágytól, hogy lejátszd neki az erősítődön." (Stereo Review, USA) Május A 11. Autós-Sztereó Évkönyv. Július A címlapon a Revox 8215 kazettás magnó; jópofa masina, olyan az előlapja, mint egy keresztrejtvény. Minden tekintetben kiváló osztályzatot kap (nem úgy, mint az angoloknál), dehát az Audio nemigen szokta kritizálni az 1400 dolláros készülékeket... * Habár néha ez is előfordul. Most tesztelik az Audio szakírói a Sony CDP-650ESD CD-játszót és vele együtt a DAS-702-ES D/A-egységet. Maga a szerkesztő is a sorompók közé lép, és kinyilvánítja, hogy neki bizony jobban tetszik a "csupasz" 650, mint a 650+702 kombináció, habár "az utóbbi is jobban szól, mint az első generációs készülékek". Ez rendben is van - de akkor "minek bele a jég"? * A Sony és Philips CD-rendszerének, jobban mondva: a kétféle rendszer D/A processzorának különbségét magyarázza el Ken Pohlman egy kétrészes cikkben: "Szűrők á la analóg", ez volna a Sonyé, illetve "Szűrő á la digitális", ezen a Philips-féle oversampling-technika értendő. Valóban nagyon aktuális téma, és olvasóink minden bizonnyal jobban járnak, ha nem mi magyarázzuk el nekik á la HFM, hanem inkább lapunk más részében (a 70. oldalon) külön cikket közlünk róla, illetékes szakember tollából. * Régóta vitatkoznak rajta az elektroakusztikusok, minek kell (inkább) egyenletesnek lennie: a hangsugárzók tengelyirányban felvett görbéjének, vagy pedig a szobában mérhető hangnyomás-frekvenciagörbének. Az előbbi esetben a hangkép színezetlenebb lesz, az utóbbiban pedig elevenebb. A kétféle követelményt eddig nemigen sikerült összeegyeztetni. Az Acoustic Research cég most úgy próbálja jóllakatni a kecskét, hogy azért a káposzta is megmaradjon. A még forgalomba se került, de már mindenfelé reklámozott MGC-1 hangsugárzót kettős hangszórókészlettel szerelték fel. A fő rendszer előrefelé sugároz, oldalirányban aligalig - a másik pedig éppen fordítva. A nemkívánatos irányban sugárzó energiát vastag szivacstölcsérekkel igyekszenek elnyeletni. A mélyregiszter természetesen közös, hiszen nagyobb hullámhosszúságú hangrezgéseket szivacshabbal úgysem lehetne kordában tartani; az AR nem mondja meg, hány Hz-től kezdve különül el a két rendszer (és hány dB az áthallás köztük). Az alsó keresztfrekvencia mindenesetre 250Hz. Az előre, illetve oldalra sugárzó hangszórókészletet külön-külön teljesítményerősítővel hajtják meg, ezenkívül az oldalirányban, a falakra sugárzó hangot még késleltetik is egy speciális elektronikával (amely, ha úgy kívánjuk, különbségi jeleket is tud képezni a két csatorna programjából, úgy, ahogy ezt a Hafler-féle álkvadrofóniából ismerjük). Mint látjuk, az MGC-1 hangsugárzó rendszer meglehetősen komplex arról nem is beszélve, hogy pontosan előírják, hová tegyük a hangsugárzókat és hová üljünk a szobában. Igaz, a mellékelt ábrán látható elrendezés mindenképpen igen jó. Még ha a hangsugárzónk nem MGC-1, akkor is. Hogy a nagy szobában lakók is jól lakjanak és a lineáris átvitel is megmaradjon: AR-csodahangsugárzó. Balra a kísérleti modell, alatta a végleges típus, felül: így helyezzük el a szobában az MGC-1 hangsugárzót. (Audio, július) Augusztus Tesztek. Mark Levinson ML-10A/ML-9 elő/végfok, Apt Holman Preamplifier Two és Rotel RC-870 előerősítő, Nakamichi OMS-7 és Technics SL-P3 CD játszó, JBL hangsugárzók (a Ti-széria). Az Ólomléggömb ("Lead Balloon"), az amerikai lemezjátszó-állvány. Ez nagy tömegű és rezgésmentes (?). A RATA mindenesetre szebb, (Audio) Mégiscsak hifi a JBL? A modernebb elvek szerint épített JBL 250Ti - a betűjelzés a magassugárzó titánium-membránjára utal. (Audio, augusztus) Szeptember Ken Pohlman leltárt csinál: mennyire keresettek a különféle műsorhordozó médiumok ma, két évvel a CD bejövetele után. Mint elmondja, 1978 és 1983 között az LP forgalma 2,473 milliárd dollárról 1,69 milliárdra esett vissza, eközben a műsoros kazettáké 250 millióról 1,821 dollárra nőtt, vagyis a kazetták már népszerűbbek a hanglemeznél. CD-korongból 1983-ban még csak 800 ezer, 1984-ben már 4,9 millió darabot vásároltak az amerikaiak. Szerte a világban összesen 350 ezer CD-játszó és 17 millió ezüstkorong talált gazdára. * Tesztek. Sony CDP-620ES CD-játszó és PCM-501ES digitális processzor, Electron Kinetics Eagle 2 erősítő, NAD 7130 receiver. Leonard Bernstein, amint -illő környezetben és öltözékben- éppen lemezre vezényli a West Side Storyt. (Az Audio karikatúrája) Október Az 1985-ös Hifi Évkönyv: ár-, típus-, paraméter- és céglista.