Évek, vagy évtizedek?!




    - Nyílt levél Dr. Ferenczy Pál egyetemi tanárhoz

                                      *

    Igen Tisztelt Tanár Úr,

        olvastam  a  Heti  Világgazdaságnak  adott  nyilatkozatát  ("Hazai
    ágazati vélemények", 1985. november 23.), és mélységesen elszomorodtam
    azon, amit mondott. Azon is, amit nem mondott. A  módján  is,  ahogyan
    mondta,  illetve  ahogyan  nem   mondta.   És   most   kétségbeesetten
    próbálgatom:  hogyan   szállhatnék   vitába   Önnel,   anélkül,   hogy
    nevetségessé válnék - hiszen  az  Ön  hatalmas  műszaki  tudásával  és
    szakmai tekintélyével én csupán a magam bölcsész (vagy legjobb esetben
    közgazdasági)  érveit  állíthatom  szembe.  A  másik  félelmem:  attól
    tartok, hogy minden igyekezetem és  az  Ön  iránt  érzett  tiszteletem
    ellenére  sem  tudom  majd  elkerülni,   hogy   mondandómmal   itt-ott
    személyeskedésbe ne csússzak. Sajnos,  mint  látni  fogja,  ez  vitánk
    lényegéhez tartozik.  Ha  akaratom  ellenére  megsérteném,  bocsánatát
    kérem a tapintatlanságomért - de nem az őszinteségemért.
        Önt (és két másik szaktekintélyt) azzal a kérdéssel keresték  fel,
    hogy  Mekkora  a  lemaradásunk  a  világpiacon  élenjárónak  tekintett
    műszaki színvonalhoz képest?" A  szerkesztőségi  bevezető  azt  ígéri,
    hogy  Önök  majd  "saját  szakterületük   hazai   műszaki-technológiai
    szintjét elemzik". Senkinek sem  lehet  kétsége  afelől,  hogy  az  Ön
    szakterülete a High Fidelityt is felöleli,  mégis  (vagy  talán  éppen
    ezért) bizonyos aggályokkal kezdtem bele az olvasásba: vajon érdekli-e
    Önt egyáltalán a mi hobbink? Vajon szóba  hozza-e  egyáltalán?  És  ha
    igen, akkor vajon hogyan  fogja  interpretálni  azt,  amit  oly  sokan
    tudunk és fájlalunk, nevezetesen, hogy évtizedekkel vagyunk  lemaradva
    a fejlett technológiájú országok mögött?!
        Nos, első olyan mondata, amelyben a "hifi" szó is megjelenik,  így
    szól:

        "A  Magyarországon  kapható  hifi-berendezések   lemezjátszói   és
    magnetofonjai   többnyire   japán   gyártmányúak,   legfeljebb   10-20
    százalékkal    gyengébbek    a    nyugat-európai    piacon     kapható
    csúcsminőségnél."

        Meg kell vallanom, ezt a  kijelentését  nem  értem.  Feltételezem,
    hogy Önnek sem helye,  sem  ideje  nem  volt  rá,  hogy  szabatosabban
    fogalmazzon. Mondanivalóját nyilván tömörítenie  kellett.  Azt  is  el
    tudom képzelni, hogy nyilatkozatát csupán tollba mondta, és a szöveget
    az újságíró öntötte végleges formába  (habár,  ismerve  a  HVG-nek  és
    munkatársainak  korrektségét,  elképzelhetetlennek  tartom,   hogy   a
    végleges szöveget Önnek be ne mutatták volna). Mindenesetre úgy érzem,
    hogy a szóban forgó mondatban  nincsenek  tisztázva  a  fogalmak.  Mit
    értsünk  azon,  hogy  "10-20  százalékkal  gyengébb",   illetve   hogy
    "csúcsminőségű"? Kijelentését tehát kénytelen vagyok magam értelmezni.
    Ha netán félremagyaráznám, kérem, javítson  ki.  Egészen  természetes,
    hogy korlátlan terjedelem áll rendelkezésére a Hifi Magazinban.
        A  hifi-készülékeket  köztudomásúlag  kétféle   szempont   szerint
    ítélhetjük meg. Az egyik: a paramétereik, a másik: a  hangminőségük  -
    tertium non datur. Valószínűbbnek tartom, hogy Ön, mint műszaki ember,
    általában a paraméterek alapján ítél.
        Nézzük tehát a dolgok műszaki oldalát. Való igaz, hogy az  olcsóbb
    és a drágább készülékek egynémely jellemzőiket  tekintve  közel  esnek
    egymáshoz.  Vajon  ezzel  letudtuk   volna   a   lemezjátszók   összes
    paraméterét?! A  Hifi  Magazin  csupán  sápadt  visszfénye  a  nyugati
    magazinoknak,  de   azért   még   mi   is   ismertettünk   már   olyan
    lemezjátszó-paramétereket, amelyekkel látványosan  nagy  különbségeket
    lehet kimutatni készülék és készülék között. Példának  a  strukturális
    karrezonanciákat, még inkább az  akusztikai  visszahatást  hozom  fel.
    Érdemes összehasonlítani egy valóban magasminőségű lemezjátszó és  két
    szokványos   japán   holmi    akusztikai    visszahatásáról    készült
    diagramjainkat a a Hifi Magazin 11. számában (a  69.,  illetve  a  92.
    oldalon). A rezonanciacsúcsok különbsége 15, illetve 27 decibel  -  ez
    sokszáz százaléknak felel meg. Mondanám, hogy ez a sokszáz százaléknyi
    különbség az, ami a szóbanforgó lemezjátszók árában is  jelentkezik  -
    dehát honnan tudhatnám, így van-e? Hátha  egy  sereg  egyéb  paraméter
    dönt, csak mi azokat nem ismerjük. (Hogy egyebet ne mondjak: magunk is
    szomorúan konstatáljuk, hogy a fent hivatkozott mérések  "statikusak",
    nem "dinamikusak", tehát nem árulják el, mennyi  ideig  élnek  azok  a
    bizonyos káros rezonanciák. )
        Tiszteletlenség volna feltételeznem, hogy Ön ezt  az  érvelést  ne
    ismerné jobban, mint én. Csak azt akartam bizonyítani  vele,  hogy  Ön
    nyilvánvalóan  nem   minősíthette   a   lemezjátszókat   szigorúan   a
    paramétereik szerint. Mégis szubjektíven ítélt volna?!
        Hangminőség  alapján  ítélni,  ez  azt  feltételezi,  hogy  valaki
    rendszeresen  és   módszeresen   összehasonlítgatja   a   készülékeket
    egymással és az igazi csúcsmodellekkel.  Nagyon  kérem,  ne  sértődjék
    meg, de egyszerűen el sem tudom képzelni Tanár Úrról, hogy -  elismert
    pedagógusi, kutatói, iparfejlesztéssel kapcsolatos  tevékenysége  gyér
    szüneteiben - ilyesmivel csapná  agyon  a  szabadidejét.  Valószínűleg
    azzal sérteném meg  igazán,  ha  feltételezném,  hogy  ezt  teszi.  Ez
    ugyanis a hobbisták időtöltése. (Akik ugyan nagyon sokat profitálnának
    belőle, ha megnyerhetnének maguknak  egy  olyan  kaliberű  szakembert,
    mint Ön, de tisztában vannak  vele,  hogy  ennek  a  többi,  komolyabb
    iparág látná a kárát.) Természetesen nincs kizárva, hogy  tévedek,  és
    Ön a lemezjátszóknak mégiscsak a hangminőségére utalt.  Akkor  viszont
    tudnia kell, hogy véleménye  egyáltalán  nem  tekinthető  jellemzőnek.
    Több száz, ha nem több ezer emberre hivatkozhatom, köztük  zenészekre,
    mérnökökre vagy éppen műszaki egyetemi  hallgatókra,  akik  drasztikus
    különbséget vélnek hallani még a  nálunk  kapható  gépek  hangminősége
    között is, pedig azok egytől-egyig a  legalsó  kategóriába  tartoznak,
    még közepes sem akad közöttük, nemhogy "csúcsminőségű". Úgy vélem,  az
    lett volna korrekt, ha Ön óvatosabban fogalmaz. Valahogy így:  "tudom,
    hogy az érdekeltek többsége nem ért velem egyet, de nekem akkor is  ez
    a véleményem".
        Talán még inkább meglepett az a fordulat, hogy Ön - miután eképpen
    letudta a lemezjátszót és a magnót, valamint néhány mondattal később a
    CD-játszót - már egyáltalán nem is  beszél  tovább  a  hifiről.  Pedig
    minden dolognak van eleje, közepe, vége. A hifi-berendezésnek  is.  Ön
    azonban csak a legelejét említette: a műsorforrásokat. Képtelen vagyok
    magyarázatot találni rá, hogyan is feledkezhetett meg az  erősítőkről,
    s   még   inkább:   a   hangsugárzókról,   mindennemű    hifi-rendszer
    Achilles-sarkáról. El lehet-e képzelni, hogy Tanár  Úr  ne  ismerné  a
    bolti hangsugárzók minőségét? És hogy ne volna tudomása néhány valóban
    nívós modellről, ha másról nem,  hát  legalább  a  szomszéd  tanszéken
    tárolt elektrosztatikus  Quadokról?  Kérem,  bocsássa  meg,  hogy  már
    megint fiktív idézeteket költök, de én Öntől ilyesfajta  nyilatkozatot
    vártam volna: "A Quad hangsugárzót Nyugaton 1956-ban már a boltban  is
    árulták.  Hozzá  foghatót  nálunk  eddig  nem  készítettek,   nem   is
    árusítottak. Elmaradásunk eszerint legalább 30 év.  Mellesleg  a  régi
    Quad már nincs is forgalomban - bizonyára léteznek sokkalta korszerűbb
    és értékesebb típusok is. A hazai hangsugárzó-piacról  nem  is  akarok
    nyilatkozni; a zenebarátok szörnyű véleménnyel vannak felőle."
        Már bevallottam, hogy nem vagyok műszaki ember:  bölcsész  vagyok,
    laikus  vagyok,  hobbista  vagyok.  Viszont  másfél   évtizedig   mint
    gazdasági újságíró kerestem a kenyeremet, megszoktam, hogy  közgazdász
    módján  gondolkozzam  -  talán  ezért  is  ingerelt  vitára   HVG-beli
    nyilatkozatával. Úgy érzem ugyanis, hogy nem tisztázta  a  fogalmakat,
    amelyekről beszélni kívánt.  A  hazai  "műszaki-technológiai  szintet"
    kellett megítélnie - dehát mit értsünk "szinten"?

        Azt, amire az ipar jelenleg képes?
        Vagy amire esetleg képes volna?
        Vagy azt értsük "szinten", ami a boltban kapható?
        Vagy azt, ami a lakosság birtokában van?
        Vagy az árszínvonalat értsem rajta?

        Úgy érzem, Ön folyvást ide-oda csapong  ezek  között  a  korántsem
    egyenértékű kategóriák között.  Kérem,  figyelje  csak  meg  az  alább
    kiragadott idézeteket (a kiemelések tőlem vannak):
        Tévé: "A  magyar  tévékészülékek  3-5  évvel  vannak  e  színvonal
    mögött." Teletext: "...a lemaradás  mindössze  1-2  év,  az  országban
    működő dekóderes készülékek száma több mint 40 ezer..." CD-játszók: "A
    magyar ipar is e1ő tud állítani ilyen  készülékeket...  Ha  valamilyen
    licenszügylet létrejönne, a hazai gyártók 3-4 éves lemaradással tudnák
    követni a nyugat-európaiakat."  És  végül  az  Önt  leginkább  érdeklő
    ágazat,  a  számítástechnika,  kivételesen   nem   egy,   hanem   négy
    paraméterrel:  "...a  gépek   elterjedtségét   tekintve   lemaradásunk
    Nyugat-Európa mögött nem több 3-4 évnél. Ha azonban a hazai  gyártást,
    a beszerezhető perifériákat, s különösen az árakat nézzük,  a  helyzet
    katasztrofális." Véleményem szerint a High Fidelityben is ugyanez  áll
    a gyártásra is, az árakra is.
        Megértem,  Tanár  Úr,  hogy  diplomatikus  akar  maradni;  azt  is
    megértem,  ha  mentegetni  igyekszik   szánandó   műszaki-technológiai
    közállapotainkat (bár én az ellenkezőjét  érezném  hasznosabbnak).  De
    úgy látom, következetesen eltakarja az árnyoldalakat, és szinte csak a
    reménysugarakat villantja fel. Egyetlen egyszer tör csak  ki  Önből  a
    keserűség: amikor szívügye, a számítástechnika kerül sorra.
        Ezt is megértem. A számítástechnika valóban nagyon  fontos  dolog,
    ezerszer fontosabb, mint a High Fidelity.
        De nekünk a High Fidelity a szívügyünk.
        Hadd  térjek  még  vissza  arra  a   bizonyos,   a   CD-játszókkal
    kapcsolatos licensz-ügyletre, amely "ha létrejönne,  a  hazai  gyártók
    3-4 éves lemaradással  tudnák  követni  a  nyugat-európaiakat".  Attól
    tartok, már megint átsiklottunk a korrekt jelentőmódból a  semmitmondó
    feltételes módba, a "szint" szó  egyik  értelmezéséből  a  másikba.  A
    licensz-vásárlás és a műszaki színvonal között van ugyan  összefüggés,
    de semmiképpen sem egyenes arányosság. Technológiát bárki  vásárolhat,
    gyárat bárki építhet a zöld mezőn, de - Ön ne tudná! - fényévnyi, sőt,
    fényévtizednyi a különbség azok  között,  akik  fejlesztenek,  illetve
    akik csupán összeszerelnek. Indiában például japán  feliratú  magnókat
    gyártanak. Az indiaiak megvették a  jogot,  megépítették  a  gyárat  -
    tehát akkor ők  most  "3-4  év  lemaradással  követik"  a  japánokat?!
    Bizonyos értelemben igen... de engem itt most nagyon rossz  érzés  fog
    el. Mellesleg, az indiaiak már exportálják is a  japán  alkatrészekből
    összeszerelt magnókat. Mi ennyire még nem vittük. Az  árakat  Ön  csak
    kéthelyütt  hozza  szóba:  egyszer  a  számítástechnikai   eszközökkel
    kapcsolatban (mint fentebb idéztem), egyszer pedig a következőképpen:
        "Készülnek  Magyarországon   videokamerák   is,   ezeket   azonban
    horribilis áruk miatt  nem  sorolnám  a  fogyasztói  kategóriába."  Ne
    haragudjon, én ezzel  egyáltalán  nem  érthetek  egyet.  Lehet  valami
    horribilisen  drága,  de   attól   még   konzumcikk   marad.   Végülis
    Magyarországon, az itteni jövedelmekhez képest mindennemű nívós  (vagy
    a  legkevésbé  sem  nívós)  iparcikk  horribilisen  drága,   tízszerte
    drágább,  mint  a  fejlett  technológiájú   országokban.   Nemcsak   a
    videokamera, de a videomagnó is. Persze, a számítástechnikai  hardware
    is. És, hogy visszatérjünk  a  High  Fidelityre:  a  CD-játszó  is,  a
    lemezjátszó is, az erősítő is, a hangsugárzó is. Nyugat-Európában ezek
    mind konzumcikkek. Nálunk luxuscikkek.
        Kételkedem benne, hogy létezhetne műszaki színvonal "mint  olyan",
    "an  und  für  sich".  A  műszaki-technológiai  színvonal   fogalmának
    gazdasági tartalma is van. Egy  CD-játszó  az  átlagjövedelem  feléért
    szerintem egészen másféle  színvonalat  reprezentál,  mint  ugyanaz  a
    CD-játszó, de az átlagjövedelem ötszöröséért. A két gép azonos - de  a
    kétféle színvonalat évtizedek választják el egymástól.

                                      *

    Igen Tisztelt Tanár Úr!

        Miután papírra vetettem, majd újra elolvastam  ezt  a  filippikát,
    magam is éreztem, mennyire keserű.  Tudom,  hogy  mentegetődzéssel  és
    magyarázattal tartozom érte. A High Fidelity  szűkkörű  hobbi,  sokkal
    kevésbé népszerű, mint mondjuk a videofília. A High Fidelity kívül áll
    minden költségvetésen. A High Fidelity  a  magyar  műszaki  társadalom
    mostohagyermeke. A mi szavunk semeddig sem  hallik  el;  ha  kiáltunk,
    pusztába kiáltunk. Ön viszont, elméleti tudása, pedagógiai gyakorlata,
    az ipari életben is kivívott tekintélye révén sok mindenkire  hatással
    lehet:  tanítványaira,   kollégáira,   véleményem   szerint   akár   a
    főhivatalokra is, és persze, mint legutóbb (HVG): a közgazdászokra. Az
    Ön nyilatkozatai vagy akár  négyszemközti  megnyilatkozásai  is  sokat
    javíthatnának a magyar audiofil sorsán.
        Én csupán annyit  kérek,  hogy  legalább  kárt  ne  okozzon  neki.
    Változatlanul őszinte tisztelője:

                                                             Darvas László