Egyenes adás



    - Beszélgetés a Rádióban


        Meghívást kaptunk a  Bródy  Sándor  utcába:  "Gyakran  kritizáltok
    bennünket - ez eddig rendben van. De helyes lenne, ha egyszer  azt  is
    leírnátok, hogyan látjuk  mi  a  dolgokat."  Igazság  szerint  a  Hifi
    Magazinnak nem annyira a szerkesztői, mint inkább az  olvasói  szokták
    kritizálni a Rádió adásainak hangminőségét,  de  a  meghívást  örömmel
    elfogadtuk,  hiszen  már  régóta  szerettünk  volna  képet   kapni   a
    Műsorszóró  Nagyüzem  életviteléről.  Vendéglátónk   Heckenast   Gábor
    műszaki igazgató volt (róla tudni illik, hogy komoly érdemei vannak  a
    hazai stúdiómagnók kifejlesztésében), s az asztal körül ott ültek még:
    Szabó  Miklós,  az  üzemfenntartási  osztály  vezetője  (egyébként   a
    technikatörténet kedvelője,  aki  a  Hifi  Magazinban  is  írt  már  a
    sztereózás     múltjáról),     Ujházy      László      stúdiótechnikai
    osztályvezető-helyettes (őt aligha  kell  bemutatnunk  az  olvasónak),
    Vajda  Zoltán  főmunkatárs  (valójában  a  fejlesztés   egyik   vezető
    munkatársa, akiről nem hallgathatjuk el  azt  a  kompromittáló  tényt,
    hogy már 25 évvel ezelőtt kőnyvet írt a High Fidelityről - no meg ő  a
    szerzője a nemrég megjelent, Mágneses képrögzítés című könyvnek is), a
    Hifi  Magazin  részéről  pedig  Darvas  László  és  Sólymos  Antal.  A
    beszélgetés "nyílt és baráti légkörben zajlott le"... Nem igaz.  Annál
    sokkal őszintébb volt; cikkünk címében az "egyenes" akár az  "őszinte"
    szinonimája is lehetne. Persze, valójában egy rádiós kifejezésről  van
    szó.  Amely  azonban   itt   azt   is   jelentheti,   hogy:   "Nemigen
    szerkesztgettünk rajta. Csak  elkezdtük  az  elején  és  befejeztük  a
    végén."


                                      *

        SA: Arról van tehát szó, hogy hallgattassék meg a  másik  fél  is.
    Valóban, több ízben is megjelentek a  Hifi  Magazinban  olyan  olvasói
    nézetek, miszerint a Rádió adásminősége - az osztrákokéhoz vagy akár a
    jugoszlávokéhoz képest is - gyatra, habár nem mindig  az.  Éppen  most
    van a kezemben egy levél, azt írják benne, hogy "az  adás  csapnivaló,
    kivéve a Poptarisznyát és a kamarazenei műsorokat", vagyis az adás tud
    jó is lenni, tehát lehetne akár rendszeresen is jó. Kérdés, min  múlik
    ez.  Gondolom,  ti  a   Rádió   lehetőségeiről,   munkakörülményeiről,
    technikai feltételeiről szeretnétek beszélni.

        HG: Kezdjük azzal, hogy mit tekintsünk a Rádió feladatának. Műsort
    sugárzunk,  szinte  megszakítás  nélkül,  csak  a   belföldi   főműsor
    körülbelül 58 óra naponta, rövidhullámon az idegen nyelvű 17  óra,  ez
    már jó 73-75 órányi műsor, és  még  nem  is  beszéltem  az  öt  vidéki
    stúdióról.  Ezt  a  sok  műsort  itt  nem   úgy   készítik,   mint   a
    hanglemezgyárban, ahol esetleg napokig-hetekig dolgozhatnak  rajta.  A
    lánc gyakran ellenőrizhetetlen, ad hoc. Például többszöri átjátszásból
    vagy összejátszásból áll  össze  a  műsor,  vagy  kívülről  hoznak  be
    lemezeket, másszor pedig rossz összekötővonalakon érkezik a hang.

        VZ:  Minden  rádió  tudathasadásos  intézmény.  Rendkívül  sokféle
    igényt kell kielégítenie és  átlagminőségre  kell  törekednie,  emiatt
    mindenki rosszul jár. Másképpen hallgatják a háttérzenét és  másképpen
    a hifit. Másképpen a prózát és másképpen a zenét. A minőséget  nem  is
    lehet egyértelműen definiálni. A géppark hatalmas: 400 stúdiómagnó, 70
    sztereó lemezjátszó, 450 riportermagnó, 20-22 keverőasztal, és ez  még
    mind  csak  a  belső  műsorkészítő  apparátus,  nincs  benne  a  külső
    felvételek és a vidéki stúdiók gépparkja...

        DL: A karbantartók hányan vannak?

        SzM: Hatvanan.

        HG: Csakhogy van-e lehetőség egyáltalán a karbantartásra?! Ez  egy
    nagyüzem, 2000 emberrel. (Ebből 380 dolgozik a műszaki  igazgatóságon:
    üzemeltet,  fejleszt,  karbantart,   beruház,   az   energiaellátásról
    gondoskodik  stb.)  Itt  nagyon  szoros  üzem  folyik.   Ahhoz,   hogy
    karbantarthassák, előbb hozzá kell férni a géphez.

        SzM:  Minden  megváltozott  az  utóbbi  25-30  évben.  Régen   egy
    keverőasztalon volt: 6 csatorna,  1  kimenet,  esetleg  valami  kisebb
    különlegesség. Ma főleg sztereó asztalaink vannak,  10-20  csatornával
    vagy még többel, rengeteg szűrővel és egyébbel.  Régen  mindent  hamar
    végig lehetett mérni. Ma egyetlen csatornát sem lehet ellenőrizni  egy
    fél nap alatt.

        HG: Fél nap alatt? Egyáltalán nem.

        SzM: Csak funkcionális vizsgálatot végezhetünk. Gyakran csak  üzem
    közben jön elő a  hiba,  ha  nem  szokványos  üzemmódról  van  szó.  A
    munkaidő nekünk reggel 7-kor kezdődik, de fél kilenckor már  a  stúdió
    is üzemel - a napi felülvizsgálatot addig nem lehetne elvégezni.  Csak
    szúrópróba-szerűen csinálhatjuk.

        SzM: Néha csak 3 4 5 év múlva derül ki, hogy  valamelyik  készülék
    egy bizonyos  pozícióban  rosszul  dolgozik.  (Ez  volt  a  BEAG  IC-s
    keverőasztalával  is.)  Szóval,   a   karbantartók   valóban   naponta
    végignézik a készülékeket, hogy  funkcionálnak-e.  Évente  egy-kétszer
    "nagymérést" tartunk, akkor több  napra  leáll  minden,  de  ismétlem,
    ezeket a készülékeket valójában nem lehet "nagymérni",  inkább  afféle
    nagytakarítás folyik. Amin azt értem, hogy végre  idő  van  kicserélni
    egy-egy gyanús alkatrészt. De  például  a  magnókat  ilyenkor  tényleg
    "nagymérik", mert azok nem  annyira  bonyolultak.  Van  aztán  havonta
    úgynevezett   kiskarbantartás.   És   ismétlem,   van   a    folytonos
    funkcióellenőrzés,  hogy  megbizonyosodjunk   felőle,   hogy   a   gép
    "üzemkész". Házon belül ez még megy. Kényesebb  a  külső  közvetítésre
    használt készülékek karbantartása. Állandó külső helyszínünk csak  egy
    van, a Zeneakadémia. A  többire  kocsik  mennek.  Ezek  többnyire  már
    járműtechnikailag sem tökéletesek (eszméletlenül ráznak), a klímázásuk
    sem az igazi, télen özönével jönnek elő a hibák. Nem  beszélve  arról,
    amikor az IC-ken lecsapódik a  pára.  Fűtés  hatására  ez  szerencsére
    elmúlik.

        HG: Ott áll a kocsi éjjel a hidegben. Reggel, amíg a pára  el  nem
    tűnik, nem működik jól a berendezés. Vagy nyáron, a tűző napon - nincs
    olyan klímaberendezés, amivel le lehetne hűteni.

        SzM: Kétségbeesett telefon  jön,  például,  valahonnan  Szegedről,
    hogy a keverőasztal összevissza  villog.  Mondjuk  nekik:  fűtsétek  a
    kocsit 5-6 óra hosszat és elmúlik...

        HG: Az igazi karbantartás természetesen nem a kocsikban folyik,  a
    készülékek mind modul-rendszerűek. A hibás modult kicserélik, és aztán
    a munka laborkörülmények között folytatódik.

        VZ: Beszéljünk tovább a gépparkról. A nagy magnók 100  százalékban
    hazaiak, a Mechlaborból valók. A 25 keverő közül 4 import: két MCI...

        (Többen:) Sok kontakthibával!

        VZ: ...és két WSW, azaz Siemens. Ez  utóbbiak  20  évesek,  és  az
    eredeti modulokból magunk építettük át olyanra,  amilyenre  szükségünk
    volt.  Jelzem,  némelyik  stúdió,  például  a   8-as,   a   tánczenei,
    éjjel-nappal  üzemel,  a  dohányzási  tilalom  nyilván  hatástalan,  a
    légszennyezés igen erős. A klímázása sem a legjobb, most építjük át...

        HG: Új keverőasztalok vásárlását tervezzük.

        SzM: Van aztán egy sereg  kiegészítő  berendezésünk,  effektek  és
    hasonlók céljára...

        DL: Nem kell felsorolni őket, a mi olvasóink is ismerhetik,  éppen
    a legutóbbi számból.

        SzM: ...ezeket preventíve nem tartjuk karban, csak rendbe  hozzuk,
    ha elromlanak. Ugyanez áll a hangsugárzókra és a  mikrofonokra.  Nincs
    igazi süketszobánk, tehát  egy  házi,  mondhatnám  kvázi-süketszobában
    vizsgáljuk  őket.  Beszerzéskor  felveszünk  egy  görbét,  és   később
    időnként ahhoz viszonyítunk, hogy ugyanazt tudja-e még a  készülék.  A
    mikrofonok egyébként mind importból származnak, a hangsugárzók nagyobb
    része hazai, a kisebb része JBL.

        VZ: Amikor mi a magyar iparral kapcsolatot keresünk, nem  tehetünk
    mást, mint  hogy  megkövetelünk  egy  nemzetközi  szabványok  szerinti
    paraméter-együttest.  Mi  nem  követelhetünk  szubjektív  fejlesztést.
    Egyébként az OIRT, azaz a kelet-európai rádiók szövetsége, pontosabban
    annak lehallgató-csoportja hangsugárzó-teszteket is  folytat.  A  múlt
    évben, Pozsonyban versenyeztettük egymással  az  egyes  tagországokból
    érkezett hangsugárzókat.

        DL: Nemzetközi mérce, mármint a hangsugárzókra?

        HG, VZ: Nincs referenciánk.

        HG: Nem is tudom, lehetne-e.

        VZ: Importra amúgysem igen volna mód.

        HG: Alapvetően a magyar iparra vagyunk utalva.

        VZ: Büszkék is vagyunk rá, hogy a hazai ipar "ki tudta stafírozni"
    a stúdiótechnikát.

        HG: És ebben a mi intézményünk bizonyos mértékig  mecénás-szerepet
    vállal. Nyilvánvalóan. Hiszen a magyar iparvállalatok konkrét rendelés
    nélkül nehezen fejlesztenek. Ha  csak  akkor  rendelnénk,  amikor  egy
    termék készen van - talán sohasem lenne belőle semmi.

        DL: Mechanikai Laboratórium, magnók?

        HG: Ugyanezeket az impulzusokat küldjük a BEAG-nak és a többieknek
    is. De például most "tervcél" egy új ML-stúdiómagnócsalád.

        VZ: Olyan, amely lehetőleg a világpiacon is megállja a helyét.

        HG: A hazai gyártókra támaszkodni, ez gazdasági  kényszer  is.  Mi
    nem állhatunk át importra. Annyi devizát úgysem kapnánk.

        (Szabó  Miklós  itt  megmutatott  nekünk  egy  listát  a  tartalék
    alkatrészekről.  Csupán  egyetlen  magnó-típuscsalád   egy   esztendei
    anyagszükséglete is kellőképpen elborzasztott bennünket. )

        HG: Kaptunk a Mechlabortól egy levelet: 1987 után nem gyártják  az
    STM200 alkatrészeit. Mi ezt a típust előreláthatólag 1995-ig használni
    fogjuk.  Most  egészen   addig,   előre   meg   kell   rendelnünk   az
    alkatrészeket...  Furcsa  ellentmondás,  hogy  noha  mi  főleg   hazai
    készülékeket vásárolunk, az alkatrészek jelentékeny hányada  importból
    való. Csakhogy ezt nem veszik kellőképpen figyelembe a mi  költségeink
    elbírálásakor.

        DL: Hogyan álltok devizával?

        VZ: Az idei év, ha megkapjuk, amit ígérnek, jó lesz...

        (Vajda Zoltán megnevezte az összeget is, de mi nem írjuk le,  mert
    csak zavart okoznánk. Magánembernek túl  nagy,  országos  intézménynek
    túl szerény summa.)

        VZ: ...volt, hogy csak  ötödennyit  kaptunk.  Kizárólag  importból
    vesszük a  soksávos  magnókat  (Studer),  az  összes  mikrofont  (AKG,
    Neumann,  Sennheiser),  a  riportermagnók  jelentős  részét   (Uherek,
    újabban Sonyk is); a hazai R7-es riportermagnó minősége tulajdonképpen
    megfelelne,  de  az  a  gép  ma  már   nehéz,   nagy   és   esetenként
    megbízhatatlan. Aztán a zengetők...  A  lemezjátszók  hazaiak,  de  az
    EMT-pikckupot nekünk kell venni hozzájuk...

        HG: És a szalag! Évente körülbelül 20 ezer darab új  1000  méteres
    szalagot fogyasztunk. Ezek egy része nyugati. Most térünk át  AGFA-ban
    és BASF-ben a régebbi típusról az újabbra,  és  használunk  még  Magna
    Zonalt is.

        VZ: Fontos, hogy ezek kompatibilisek. Hiszen a gépeket nem tudnánk
    folyton átállítani, viszont ez a három csereszabatos egymással  és  az
    ORWO106-ossal. Mindenképpen több típust kell használnunk, "több  lábon
    kell állnunk"...

        HG: Például a BBC is, a szalagnak legfeljebb csak a 70  százalékát
    rendeli ugyanattól a cégtől, mert  nem  akarja  kiszolgáltatni  magát.
    Most óriási feladat lesz, 250 gépet átállítani  az  új  szalagtípusra.
    Azonkívül törlés után a régi szalagok is visszakerülnek, újra fel kell
    használnunk őket...

        UL: Akár öt évig is!

        HG: ...majd úgy csináljuk, hogy az új típusú szalag megy a sztereó
    gépekre, a régi a monókra. Ha véletlenül elcserélnék a  szalagot,  nem
    történik katasztrófa, legfeljebb  nem  használjuk  ki  az  új  típusok
    kedvezőbb  tulajdonságait.  Mellesleg,  a  szalagarchívumot   nem   mi
    kezeljük. Visszatérve  az  importra:  külföldi  még  a  mérőszalag,  a
    mérőlemez, a mérőkazetta... Próbálunk felkészülni a CD-re is,  vettünk
    két kommersz Sonyt, hogy ismerkedjünk vele. Gyakran megakadunk  velük.
    Több kéne - és profibb kéne.

        SA: A hét végén már lesz CD-játszó a  Skálában,  35  ezerért.  Egy
    olcsó Philips.

        HG: Az a kérdés, mit vegyünk: sok olcsó gépet, vagy kevesebbet, de
    profit? Még nem tudjuk.

        VZ: Megint az  amatőr  kontra  profi  igények.  Nekünk  szabványos
    szintre van szükségünk, megfelelő impedanciára,  profi  távvezérlésre,
    nem pedig a szokásos infrára.

        SA: Érdekelné  az  olvasót,  hogy  véleményetek  szerint  az  adás
    hangminősége mennyiben függ a  karbantartástól,  az  emberi  és  egyéb
    faktoroktól.

        SZM: Bizonyos fokig felelünk érte, azon túl nem. Százalékban talán
    ki sem fejezhető a ludasságunk  mértéke.  A  fiúk  ugyanis  reggelente
    azért nemcsak a funkciókészséget, a hibanaplóban feltüntetett  hibákat
    vizsgálják. Bele is hallgatnak a készülékekbe.

        HG: Ha a gyári specifikáció a  100  százalék,  akkor  mi  az,  ami
    elvárható  tőlünk,  a  teljes  gépparkra   és   minden   időpillanatra
    vonatkoztatva? Hány százalék? Mert a 100 százalék nyilván irreális.

        VZ: Az egyik gyárban mondták, tehát nem az én véleményem,  hogy  a
    keverőasztal funkcióinak 3-10 százaléka  már  átadáskor  sem  működik,
    csak persze ezek ritka funkciók, a hiba csak később derül ki.

        UI: Optimista becslés.

        HG: A kérdés tehát akadémikus.

        SzM: A repülésben rendkívül szigorúak az előírások, a gép időnként
    mégis lepotyog. A taxinak olykor nincs beállítva a fékje, a  gyújtása,
    kopott a gumija, mégis közlekedik... Egy biztos:  szándékos  mulasztás
    nem terhel bennünket.

        HG: Sőt, időnként túl rigolyásak is a karbantartók. (Ami  különben
    helyes is.) De ki tudná megmondani, hogyan összegződnek a hibák-a zaj,
    a torzítás, a nyávogás - akkor, amikor sorbakapcsolják azt a  tucatnyi
    készüléket? Ha azt mondom, hogy  a  paraméterek  így  is  legalább  70
    százalékosak, akkor ez nem egy alacsony szint! Persze, ez még  csak  a
    berendezés, és a lánc nem itt kezdődik, hanem az akusztikai  miliővel.
    Ez  az  egyik  legnagyobb  rákfenénk.  A  mi  stúdióink  például   nem
    alkalmasak igazi nagyzenekari felvételre. A 6-osnak  (ezt  még  Békésy
    tervezte, a korrekcióját  Békésy  és  Dohnányi  együtt  végezte)  2150
    köbméter a térfogata. Ebbe mi beviszünk egy 100 főnyi zenekart...

        UL: ...közönséget, szólistákat. Még oxigénjük sem marad.  A  terem
    pedig akusztikailag "túlvezérlődik".

        HG: A jó hangversenyteremben 1 főre 10 köbmétert kell számítani.

        UL: A 12-13 ezer köbméteres termek a jók.

        HG: Nekünk a 22-es stúdiónk is csak 2050 köbméteres. De akár ki is
    mehetünk a házból...

        UL: Még a Zeneakadémia a legjobb. Üresen. Így használja az MHV is.

        HG: Igazán jó hangversenyterem az egész országban  nem  található.
    Persze,  felvételhez  nem  mindig   az   a   legmegfelelőbb,   ami   a
    hallgatóságnak  is  tetszik.  Lehet  fordítva  is.  Namármost,  a   jó
    mikrofonozáshoz idő kell.

        UL:  Ha  jó  a  terem,  gyakorlatilag  nem   gond   a   mikrofonok
    elhelyezése.

        HG: Gyönge teremben viszont döntő.

        UL: És akkor jön a polimikrofónia. Hat-nyolc méternyire már minden
    elkenődik, tér nincs - a 6-os tere olyan, hogy inkább le kell tagadni.
    Jön a manipuláció.

        HG: Próbára gyakran nincs idő.

        UL: Jó teremben az a hangmérnök  feladata,  hogy  sok  jó  hangzás
    közül kiválassza a legjobbat. Rossz teremben viszont az, hogy találjon
    egyet,  amely  egyáltalán  elfogadható.   A   kamarazenével   megy   a
    legkönnyebben. A 22-esben a vonósnégyes, a kórus is szépen szól.

        (A beszélgetés   itt  a  rádiózás  egyik  klasszikus  problémájára
    terelődött, arra, hogy az adásban mennyire nehéz  megtalálni  a  kellő
    hangerő-arányt a  beszéd  és  a  zene  között.  Ez  azonban  inkább  a
    szórakoztató, vegyes műsorok nyavalyája, kevésbé érinti a nívós  zenei
    adások hallgatóit. Ezt a részt tehát, noha önmagában véve  és  műszaki
    szempontból is igen érdekes, kihagytuk.)

        VZ: Ne feledjük, hogy a teljes átviteli lánc  egy  része  a  Posta
    kezében van.

        HG:  Az  az  igazság,  hogy  házon  belül  sincs  mindig  egységes
    véleményünk. Magyarországon a  hangkultúra  még  csak  kialakulófélben
    van, fontos feltétel volna, hogy a Rádió  nem-műszaki  munkatársai  is
    műszakilag  igényesek  legyenek.  Előfordul,  hogy  mi   elégedetlenek
    vagyunk  a  hangfelvétel  minőségével,  de  ők  nem  fogadják   el   a
    véleményünket vagy fordítva.

        UL: Megismételnénk, de nincs rá idő. Ez ugyanis műsorgyár.

        SzM: Talán még a lánc legutolsó láncszeme, ahonnan a műsor  adásba
    megy:  a  műsorstúdió  volna  a  legerősebb,  dehát  bizony   itt   is
    előfordulhatnak személyi hibák.

        HG: Nem tudunk kvalifikált hangmérnököt állítani minden pontra.

        UL: Kvalifikált, alkotó, impulzív emberek nehezen bírják ki,  hogy
    ott üljenek és figyeljék a műsort. Elábrándoznak.

        SA: Szóval, a személyi tényező nyilván közrejátszik. A hiba elvben
    kijavítható, a gyakorlatban sehogy. Ezt még megértem. De néha olyan  a
    műsor, hogy meg mernék esküdni, odahaza vették fel egy rossz  kazettás
    magnóval. Hogyan mehet az ilyesmi egyáltalán adásba?!

        HG:  Nincs  vétójogunk.  A  hangfelvétel  egyébként   sem   rádiós
    monopólium többé. Mindenki csinál - és hiszi  is,  hogy  tud  csinálni
    hangfelvételt.  Előfordul,  hogy   ellenőrzésünk   nélkül   kerül   be
    műsoranyag.

        UL: Az Operaházban a riporter beül a 10. sorba, kazettás  magnóval
    a kezében, és így készít bemutató hangfelvételt.

        SA: Zenei összeállítások is tudnak nagyon rosszak lenni. Nincs egy
    szint, ami alatt vissza lehet dobni, mert "nagyon csúnyán szól"?

        UL: Nincs. Azt sem tudtuk megakadályozni,  hogy  műsoros  kazetták
    adásba mehessenek - mégpedig stúdiószalagra átjátszva! És ez  a  műsor
    aztán számot kap az archívumban, és többé senki sem tudja  róla,  hogy
    nem lemezről való.

        SzM: Klasszikusok is. Operák is.

        HG: Meg kell érteni, hogy vannak olyan műsoranyagok is, amelyeknél
    nem  a  tökéletes  hangzás,  hanem  a  tartalom,   vagy   például   az
    előadóművészek személye a döntő szempont.

        VZ: Most olvastam  a  Studio  Soundban  egy  10-12  évvel  ezelőtt
    készült monó fényhang-felvételről, amit  most  CD-n  is  kiadnak...  a
    hangmérnök tudta és beleegyezése nélkül.

        SzM: Sok lemez nem is a  miénk,  csak  behozzák  átjátszásra.  Van
    köztük kalózfelvétel is...

        DL: Mindez nem magyarázza meg, miért  szólnak  jobban  mondjuk  az
    osztrák adók.

        HG: Lényegében ugyanazokkal az eszközökkel dolgozunk, mint mások.

        VZ: Voltak sikertelen kísérleteink,  hogy  kimutassunk  valamiféle
    durva  hibát  a   láncban.   Rendszereket   próbáltunk   ki,   például
    végigmentünk  a  mikrofonbemenettől  a  felvétel-lejátszás  vonalon  a
    kapcsolóteremig. Semmi megdöbbentőt nem tapasztaltunk, nem volt, amire
    azt mondhattuk volna: "aha"! Legfeljebb a  magnóhibák  összegződéséről
    lehetett szó, vagy efféléről.

        SzM: Az osztrákoknál a stúdiók és  az  adóhálózat  egykézben  van.
    Viszont a nyugat-németeknél nem, és a stúdiók legfeljebb  a  sugárzási
    díj csökkentésével tudják szankcionálni, ha nincsenek  megelégedve  az
    adás minőségével. De  azt  hiszem,  nem  erről  lehet  szó.  Egyébként
    nemcsak az adókról, hanem a vevőkészülékekről is kellene  beszélni.  A
    hazai vevőkészülékekről általában lesújtó véleményem van.

        DL:  Ezzel  a  cikkel   egyidőben   közlünk   egy   összehasonlító
    tunertesztet is.

        SA:   A   készülékek    mindenesetre    kétnormásak,    tehát    a
    hallgatóközönség egy része igen  könnyen  össze  tudja  hasonlítani  a
    hazai adást a külföldivel, ahol  erre  mód  van.  Azt  hiszem,  nem  a
    készülékek  a  hibásak,  talán  nem  is  a  Rádió.  A   szint   mintha
    időről-időre  megváltozna:  nem  stabil.  Ezt   jól   lehet   hallani.
    Magnófelvételkor gutaütést kap az ember. És a 3.  program  egy  kicsit
    halkabbnak tűnik, mint a másik kettő, nem? (Többen:) Nem tudjuk.

        SA: Próbáljátok ki. Mintha kisebb volna a löket.

        VZ: Ugyanazt a mérőjelet adjuk ki.  Az  archivált  műsorok  között
    viszont vannak kisebb szintkülönbségek. Ki lehetne egyenlíteni, csak a
    kezelő személyek nem tudják, hol vannak a csúcsok. Klasszikus példa  a
    Coriolan nyitány, ott az  első  ütemeken  minden  összedől.  A  kezelő
    ijedten lerántja a potmétert. Aztán úgy is hagyja.

        VZ: Az sem titok - Steinbach Sanyi felmérte - mennyit "szór" a  mi
    tekercseinken  a  kivezérlés  a  régi  és  a  mai  felvételek  között.
    Hat-nyolc decibelnyi különbség is előfordul. Az oka:  régebben  kisebb
    mértékig kivezérelhető szalagot  használtunk.  Mellesleg;  a  Rádiónak
    most végre már mindenütt azonosak a kivezérlésmérő műszerei. Viszont a
    műsorosztály elvárásai nem mindig voltak ugyanazok.

        HG: Az objektív,  műszaki  bajokkal  még  megbirkózunk,  erre  van
    erőnk. Az emberi tényezőket nehezebb befolyásolni.

        UL: A műsorkészítés hosszú folyamat, és például a lemezjátszás nem
    a mi kezünkben van.

        VZ: És, mint már mondtuk, a műszakiaknak nincs vétójoguk.

        HG:   Tegyük   fel,   volna   egy   műszaki    "Szuperauditorunk".
    Végighallgatná-e a napi 58 óra műsort? És ha hangzásbeli  hibát  fedez
    fel,  állítsa  le  a  programba  vett  műsort?  A  kontinuitás  nálunk
    alapkövetelmény.

        VZ: A rádiónak szólnia kell.

        DL: Élőadáskor mi van a láncban?

        UL: Mikrofon, keverőasztal...

        DL: Effektek?

        UL: A főláncban csak szűrők: alsó,  felső  prezensz.  A  sávkorlát
    állítható; például az esetleges dübörgés miatt,  amit  feltétlenül  ki
    kell szűrni.

        DL: Kompresszor?

        UL:   Szóba   se   jöhet.   Mesterséges   zengetést   viszont   (a
    mellékláncról) következetesen alkalmazunk, még a  Zeneakadémiáról  is.
    Ha üres a terem, nem kell, de ha teli van közönséggel, nagyon lefullad
    a hang,  a  közeli  mikrofonozás  miatt.  Arra  viszont  szükség  van,
    különösen influenzaszezonban, amikor köhög a közönség.

        VZ: A vírus átmegy a mikrofonon... Szóval:  csatornalánc,  főlánc,
    postavonal  (zenekábel)  vagy  URH-összeköttetés,  illetve,  ha  házon
    belülről adunk, akkor kábel. Akkor  jön  a  műsorstúdió,  keverőasztal
    (itt csak a szintkorrekció kedvéért), aztán a kapcsolóterem.  Limiter,
    a túlvezérlés meggátlására. Ez  még  mindig  nálunk.  De  a  Posta  is
    hozzátehet limitert, esetleg kettőt is.

        SA: Ha itt már van egy limiter, miért  kell  egy  második  és  egy
    harmadik?

        HG: Hosszú a lánc, csoportfutási bajok léphetnek fel.

        SzM: A gyakorlatban ők az adót védik.

        SA: Akkor sem értem, miért kell ennyi limiter.

        HG: A mikrohullámú lánc nem egy lineáris elem!

        SA: A dinamikát tehát, ha jól értem, a véletlen szabályozza.

        VZ:  A  limiter  csak  a  névleges  maximális  szint  túllépésekor
    működik. Ha jól van beállítva a rendszer, nem avatkozik be a limiter.

        SA: Előkiemelés hol van a láncban?

        VZ: Az adóban, feltehetőleg a limiter előtt.

        HG: A mikroláncban is vannak előkiemelések.

        SA: Mekkora lehet a jel-zaj arány az adó modulációs bemenetéig?

        UL: Nehéz ügy.

        VZ: Nehéz. Tudomásom szerint a 60dB-nek meg kell lennie.

        UL: Úgy 50-60 között.

        SzM: Folyton bennem mocorog, nem kergetünk-e  egy  lidércet.  Hogy
    például az osztrák adás kellemesebben  szól.  Vajon  a  köznapi  és  a
    kihegyezett fül ugyanazt hallja-e?

        DL: Igen.

        SzM:  Megvárnám  az  újévi  bécsi  koncert   előadását,   és   azt
    Székesfehérvárott fogni lehetne innen  is,  onnan  is.  Össze  lehetne
    hasonlítani.

        VZ: Nem igazságos. Nálunk több láncszem iktatódna  be,  például  a
    mikrohullámú lánc.

        SzM: Grácban is mikrohullámon adják.

        HG: Szerintem már a mi végproduktumunknak sincs 60dB jel-zaja.

        UL: Élőadáskor igen.

        (Itt egy kis vita arról, mekkora  jelzajt  garantál  az  ML-magnó.
    Utánanéztek: 60dB-t.)

        HG:  Már  felvetettem,  helyes-e,  hogy  az  új   szalagokkal   is
    megmaradunk a jelenleg definiált csúcsszintnél.

        VZ: Magasfrekvenciás kivezérlésben nem bírnak  el  többet.  Az  új
    szalagok  is  legfeljebb  10kHz-en  vezérelhetők  ki  0dB-ig,   38cm/s
    szalagsebességen. (A sztereó felvételek mind 38-cal futnak.)

        UL:  A  technikus  a  részfelvételt  jobban   kivezérelheti.   Ezt
    nyugodtan megteheti, és akkor nyer vele  a  jelzajon.  Összejátszáskor
    aztán visszaáll csúcsszintre.

        VZ: A soksávos felvételekhez úgyis Dolbyt használunk.

        DL: Csak popzenéhez, nemde.

        UL: Operához is.

        HG: Egy elvi  kérdés:  nem  lehet  minden  paramétert  felhozni  a
    technika maximumáig. Kompromisszumot kell kötni. Mi a  kellemetlenebb:
    torzítás a túlvezérlés miatt, vagy pedig az alapzaj?

        SA: Gondolkoztatok-e már rajta, nem  kéne-e  áttérni  a  digitális
    hangrögzítésre?

        HG: CD-t már rendszeresen adunk a műsorban. Egyébként azonban az a
    véleményem,  hogy  a  Rádiónak   addig   nem   szabad   belemennie   a
    digitalizálásba, amíg nincs elfogadott  nemzetközi  szabvány.  Mi  nem
    kezdhetünk dolgozni egyetlen digitális magnóval - nekünk az induláshoz
    legalább 4-5 darabra volna szükségünk. Műsorcsere nélkül nem  lehetünk
    meg, az pedig nem megy szabvány nélkül. Túl drága dolog ez ahhoz, hogy
    kísérleti nyulak legyünk.

        SA:  Mennyi  időt  jósolsz,  amire  ti  is  átálltok  a  digitális
    felvételi technikára?

        HG: Éles vitáink voltak afelől, szabad-e a  magyar  gyárakat  arra
    biztatnunk, hogy kifejlesszék az analóg  magnók  és  keverők  még  egy
    generációját.  Véleményünk  szerint  igen:  az  analóg  technika   még
    legalább 10 évig megmarad. A digitális  korszak  a  rádiózásban  akkor
    kezdődik igazán, amikor a hangátviteli lánc már végig digitális  lesz.
    A műholdra gondolok.

        VZ: A digitális technikának nagy előnye, hogy önellenőrző,  önmaga
    hibáját kijavítja, automatizálható kevesebb élőmunkát emészt fel.

        UL: A hangminőség viszont csak romlott az utóbbi 10-l5 évben.  Míg
    korábban 6 elektroncső volt a stúdió hangláncában, addig most  kb.  30
    IC, és ezek nemcsak erősítenek,  hanem  a  jelet  más  szempontból  is
    befolyásolják. Mindenki kergeti a divatot.

        HG: Státusz-szimbólum. Nyugaton a pop-együttesek úgy érzik,  attól
    függ a rangjuk, hogy 16, 24, avagy  32  sávos  magnóval  veszik-e  fel
    őket...

        VZ: Nehéz lesz átállni az új technikára. 300 ezer  tekercsünk  van
    az archívumban.

        HG: Irtózatos tehetetlensége van az invesztált tömegnek...

        SA: Tehát úgy érzitek, még 10 év, amíg a digitális technika ide is
    beteszi a lábát?

        HG:  Betenni  hamarabb  is  beteheti.  Zárt  rendszerekben  mi  is
    használhatjuk, ha végül egy analóg sztereó szalaghoz jutunk.

        SA: Beszéljünk még az állítólag rövidesen esedékes CCIR-adásokról.

        HG: Az URH-rádiózással foglalkozó genfi konferencia  kiosztotta  a
    frekvenciákat. Ezek a 87,5-104MHz-es sávban  máris,  104-18MHz  között
    pedig 1995 után igénybe vehetők. Mi ebben a sávban több OIRT-országgal
    együtt későn jövők vagyunk, így 87,5-104MHz  között  viszonylag  kevés
    frekvenciát kaptunk. Földrajzi fekvésünk is nagyon rossz, kicsi is  az
    ország, ennélfogva még ha a közepén állítunk is fel adóállomást, akkor
    is  minden  szomszédunkkal  egyeztetni  kell  a  frekvenciáját.  Ilyen
    adókból a Posta jelenleg tehát elvben is csak egyetlen hálózatot tudna
    kiépíteni. Mondom: elvben. A valóság viszont az, hogy  a  Postának  az
    egész VII. ötéves tervben előreláthatólag összesen csak 6  adóra  lesz
    pénze. (Ezek: Budapest, Kabhegy, Sopron. Szeged,  Debrecen,  Csávoly.)
    Az első kettőt, a budapestit és a kabhegyit 1986-ban  tervezik  üzembe
    helyezni. Ezek sztereó URH műsort fognak sugározni.

                                      *

        Hát  ennyit  sűríthettünk  ebbe  a  cikkbe.  Vendéglátóink  ezután
    "üzemlátogatásra"  invitáltak   bennünket,   s   végigkalauzoltak   az
    iszonyatosan  bonyolult,  több  házból  összeépített   épületkomplexum
    titokzatos  labirintusain.  Számunkra  az  új,  korszerű  gépezetekkel
    felszerelt archívum  volt  a  legemlékezetesebb,  ahol  is  félelmetes
    mennyiségű magnószalagot és hanglemezt tárolnak.  (A  Rádió  3-5  éven
    belül ismét kinövi...)  Végigjártuk  a  nagyüzemnek  minden  fontosabb
    üzemrészét, s  konstatáltuk,  mennyire  pontosan  pereg  mindenütt  av
    munka. Azok a problémák,  amelyeket  beszélgetés  közben  érintettünk,
    üzemközben  természetesen  rejtve  maradnak  az   avatatlanok   előtt.
    Köszönetet   tartozunk   vendéglátóinknak,    amiért    nem    kellett
    keresztkérdéseket  feltennünk,  körmönfont  módszerekhez  folyamodnunk
    ahhoz,  hogy  Olvasóinkat  hűségesen  tájékoztathassuk  róla,   hogyan
    dolgozik a Magyar Rádió és milyen  nehézségekkel  küzd.  Mindazonáltal
    reménykedünk benne, hogy a Rádió, ez a műsorkészítő  óriás  a  jövőben
    félszemmel    azért    oda-odasandít    majd     a     hangmérnökökre,
    hangtechnikusokra, s néha-néha figyelmezteti  őket  arra  a  maroknyi,
    azaz néhányszor tízezer főnyi hallgatóságra, amely  nemcsak  a  zenét,
    hanem a hangtechnikát is  értő  füllel  hallgatja,  és  amely  nemcsak
    kritizálni, de méltányolni is tudná a műsorok adásminőségét.