Basic Library



No.3: Barokk kamarazene Most sem térünk el a Basic Library programjától, de teszünk egy félkanyart - vagy inkább tiszteletkört a másféle gyűjtők körül. Mert nemcsak egyféle gyűjtők lehetünk. Nézzük csak, mi mindent lehet gyűjteni. Hát például: 1. Műveket (Újvilág-szimfónia, Pisztráng-ötös, Aida); 2. Műfajokat (kamarazenét, operát, hangszerszólókat); 3. Szerzőket (Bartókot vagy Händelt, romantikusokat vagy moderneket); 4. Előadókat (Callast, Furtwänglert vagy Richtert, vagy mindegyiket együtt); 5. Mindent. Mind e fentieket együtt és egyszerre. Ezeket a szempontokat persze nemigen lehet elkülöníteni. Habár vannak megszállottak, akik nem élhetnek egy bizonyos szerző összes művei, vagy egy bizonyos mű összes felvétele, vagy egy bizonyos műfaj összes fontos darabja, vagy egy bizonyos előadó össze felvételei nélkül (nagyon meg lehet érteni őket) - a többség azonban nyilván kombinál. A jelen áttekintés: kísérlet. Nem annyira konkrét felvételeket ajánlunk, hanem inkább kiragadunk egy műfaji csoportot, s felsoroljuk, mely együttesekkel érdemes meghallgatni. Ki-ki válasszon a maga felfogása, igénye, ízlése szerint! (Úgyis mérgelődni, vitatkozni fog összeállításunk olvastán. Ha azonban méreg helyett valaminő meghatározhatatlan nyugtalanság kezd fészkelődni lelkében, nem kell pszichiáterhez fordulnia... elég, ha sorozatunk alcímére pillant!) Barokk zenekari művek és kamarazenekarok Az alább kiragadott művek a XVIII. századi nagy barokk szerzők alkotásai, a kamarazenekari repertoár pillérei. Ebben az összeállításban J. S. Bach Zenekari szvitjeit, a Brandenburgi versenyeket, Händel Vízi zenéjét, No.6-os Tizenkét concerto grossóját, No.3-as Hat zenekari conoertóját, valamint Corelli Op.6-os concerto grosso sorozatát tekintjük a repertoár kiépítendő vagy éppen bővítendő részének. (A szólóhangszeres barokk versenyműveket, köztük Bach hegedű- és csembalóversenyeit, Händel orgonaversenyeit, illetve Vivaldi oeuvre-jét máskorra tesszük el.) Kiknek az előadására számíthatunk? Tucatnyi oldalra rugó listák helyett rövid, történeti hanglemezszemlét ajánlunk. I. korszak: a II. világháború előtt A kemény lemezek idején még nem volt speciális barokk előadói elmélet és gyakorlat. Volt zenekar és volt karmester, ők a barokk műveket is konvertjeik - és lemezeik - műsorára tűzték, ugyanúgy, mint a klasszikus-romantikus repertoárt. (Ugyanúgy - ez az előadás mikéntjére vonatkozik.) Stokowski különleges eset a maga Bach-átirat mániájával (micsoda ismeretterjesztő ténykedés volt ez - akkor!), ám az angol dirigensek, Hamilton Harty, Henry Wood, Thomas Beecham is átdolgozták, átcsoportosították, átírták, újrahangszerelték, húzták-szabták a zenekari anyagot (főként Händel Vízi- és Tűzi-zenéit) a maguk ízlése szerint. Nem emlegetett akkortájt senki sem szentségtörést, nem is esett ez messze az egykori barokk gyakorlattól akkoriban is hasonlóképpen jártak el a szerzők-előadók. Az 1930-as években nemcsak az aggkoráig fenegyerekeskedő Beecham, de az áhítatos-komoly Felix Weingartner vagy Furtwängler is a bécsi klasszicizmus vagy a romantika felfogása szerint szólaltatta meg a Vízi zenét vagy a concerto grossókat. Ez volt a legjellemzőbb - de nem kizárólagos. Ugyanis időközben megjelentek az első, világhírűvé vált kamarazenekarok. Edwin Fischer vagy Adolf Busch együttesei már kis létszámúak, s - a barokk gyakorlat szerint - Fischer a zongora, Busch a koncertmester pultja mellől irányította a természetesen nem korhű hangszereket megszólaltató muzsikusokat. Busch Brandenburgi vagy H Op.6 sorozatában a korszak legmagasabb színvonalú barokk előadását. Az ő zenekarának minden tagja oly precízen játszott, mint híres vonósnégyese. "Nagyszerűen ragadja meg a zenét. Erő és az érzés mélysége nyilvánul meg az értelmezésében" - írja egy 1955-ös Record Guide-ban Warren De Motte a húsz évvel korábbi felvételről. (A felvétel hangja, persze, a mai fülnek ósdi.) 1932-ben alapította kamarazenekarát Boyd Neel. Ők elsősorban az angolszász világban tettek szert hírnévre, lemezeik a negyvenes évek végén a legkeresettebbek közé tartoztak. (A Busch- és a Boyd Neel-felvételek zömét mikrolemezre is átjátszották. Egy külföldi kompaktlemezt mernék feltenni egy leértékelt... nos, inkább nem írom le, minek ellenében; tehát fogadni mernék, hogy Busch lemezeiből egy éven belül CD-t is kínál az EMI!) II. korszak: a II. világháború után Néhányan (a lemezcégek művészeti igazgatóira gondolok inkább, mint a karmesterekre) ott folytatták, ahol a háború miatt abbahagyták. Népszerű műveket népszerű karmesterekkel! - ez vonzza a vevőt. Ha Händel, ha Bach, játsszák csak az ismét régi fényükben csillogó nagy bécsi, berlini és amszterdami zenekarok, vagy az újonnan alakult Philharmonia Orchestra, a karmester pedig legyen Karajan (Water Musicját már akkor is "súlyosnak" ítélték), Kubelik, Van Beinum vagy később Maazel stb. Az együttesek létszáma lassan csökkenni kezdett, de az előadás változatlanul nagyzenekari maradt. Habár Klemperer már Budapesten is törekedett némi korhű stilizációra (lásd a Hungaroton sorozat 1. és 6. lemezét), és londoni felvételeivel még tovább lépett ezen az úton. Az ötvenes-hatvanas években a fesztiválzenekarokkal, Casals Prades-i és marlborói, illetve Menuhin Bath-i "örömzenélőivel" megkezdődött az átmenet. Casals vonósai (például a marlborói Bach-lemezeken) ugyan szívvel-lélekkel, s tetőtől-talpig romantikusan, áradóan érzelmes, meleg lírával és nagy vibrátóval játszanak, de kinek jutna eszébe a Nagy Öreg zenélése hallatán a stíluson vitatkozni, hangszereket vizsgálgatni, tempókat méricskélni? A háború utáni két évtizedben rohamos gyorsasággal (néha osztódással) szaporodtak a jobbára barokk repertoár előadására szövetkezett kamarazenekarok. Már ismerték, de nem vették figyelembe a korhű hangszerek követelményét (hát még a játékmódját!); tény, hogy a mesterhangszereket mesteri játékosok szólaltatták meg. Játékukat a technikai tökély, a teljes csiszoltság, a dús és szép összhangzásra való törekvés, a felsőfokú ritmikai fegyelem jellemezte. A típus abszolút modellje a fogalommá vált I Musici di Roma. (A városnevet később elhagyták.) Ők megalakulásuk, 1952 óta tartják helyüket az élvonalban - igaz, elsősorban az olasz muzsika előadásában jeleskednek. Nem kisebb igényű kritikus, mint Toscanini nevezte őket tökéletes kamarazenekarnak. Egyes korszakaikat a koncertmester személye határozta meg: Felix Ayo-Roberto Michelucci-Salvatore Accardo-Giuseppina Carmirelli - a kronológia talán a minőség sorrendjét is jelzi. Nem a koncertmesterre gondolok, különösen nem Accardóra, hanem az együttesre.) Az első évtizedben lépést tartott velük a Renato Fasano vezette I Virtuosi di Roma is, de - akárcsak a kiváló csellista Antonio Janigno által irányított Zágrábi Szólisták később már ők sem álltak helyt a létért való nemzetközi versenyben. A müncheni Pro Arte, Kurt Redel fuvolaművész vezetésével, az ötvenes évek végén lopta be magát a magyar gyűjtők szívébe is, amikor Erato-lemezen megvásárolhattuk az ő Vivaldi-concertóikat s főként a Brandenburgi-ciklusukat. (Adolf Scherbaum trombitált a II. versenyben. A hangzás szuperhifi volt, ma is remekül szól. Ugye emlékeznek olvasóink a címeres, vörös tasakokra?) Sorolhatnám még hosszan (teszem is) a többi rangos csapatot - a rádióból valamennyit megismerhettük. Keletről nyugat felé röpködve át Európát, a Moszkvai Kamarazenekarral kezdem. A hatvanas években Rudolf Barsaj vezette - ő most a Bournemouth-i Szimfonikusok karnagya. Szigorúan precíz, de romantikus zengésű Händel-concertókat játszottak. Budapesten is álljunk meg egy hosszabb lélegzetre, Tátrai Vilmos Magyar Kamarazenekara kedvéért, amely a megalakulását követő fénykorában rengeteg hangversenyen népszerűsítette a barokk zenét. Mégis: most alig találunk tőlük felvételt. Ez a munka már az ifjabb együttesre, a Sándor Frigyes vezette Liszt Ferenc Kamarazenekarra várt, amely a hetvenes évektől kezdve előbb a Vízi zenét és a Bach-műveket, majd Rolla János vezetésével a nagy Händel, Vivaldi és Corelli opusokat is felvette. Az ő produkcióikkal végre a nyugati piacokra is betört az MHV. Új digitális felvételeik már rendre ott szerepelnek a különféle kritikusi összehasonlításokban. Az LFCO (ahogy nevüket a dobozok gerincén angol mintára jelöljük) 1985-86-ban már az ismétléseknél tart, sorra veszi fel másodszor A fuga művészetét, a Vízi zenét, a Brandenburgiakat. A Supraphon Ars Rediviva együttese szintén két évtizeden át táplálta a mi gyűjtőinket is. (Jobb híján. A szerkesztő megjegyzése.) Vezetőjük, Milan Munclinger nem sokat bíbelődött a hitelességgel, még át is hangszerelgette a műveket, de lendületes muzsikálásával sok-sok hallgatónak szerzett gyakori örömöt, mégha e felvételei nem tartoznak is a legjobbak közé. Tekintélyes múltja van már a Szlovák Kamarazenekarnak is, lemezeit évek óta nagy számban jelenteti meg az Opus. Az NDK-ból Helmuth Koch felvételei álltak rendelkezésünkre, Nyugat-Németországban pedig Redeléken kívül Karl Richter Müncheni Bach Zenekara tűnt ki, nemcsak az oratórium-lemezekkel. Az Archiv Produktion Bach-összkiadásának igen sok felvételén ők játszottak, ennek javarészét CD-re is átmentették már. (Ők szerepelnek a Hungaroton-licencen kapható Karácsonyi oratórium lemezen is.) A Stuttgarti Kamarazenekar Karl Münchinger dirigálásával a Decca-sikerlisták egyik vezetője a hatvanas években. Ezek az együttesek bizonyos mértékig már törekedtek a hitelességre, csak éppen vezetőiknek (főként Richternek) eléggé egyéni felfogása volt arról, milyen a hiteles barokk előadásmód. Többnyire szigorúan ezt játszották, ami a kottában állt, díszítéseket nem alkalmaztak stb. Hiteles hangszerük is csak a csembaló volt - modern kópia, természetesen, hiszen az eredeti a maga gyenge hangvolumenével "nem élhetett meg" a modern hangszerek között. Az egyik legelső társaság, amely eredeti hangszereket vonultatott fel, a Franzjosef Maier irányította Collegium Aureum volt, ám az ő előadásmódjuk közelebb áll az itt tárgyalt középutasokéhoz, mint az "orthodox autentikusokéhoz". Svájcból a Lucerne Festival Strings neve kívánkozik a listánkra (hangversenymester: Rudolf Baumgartner), Franciaországban pedig Jena-Francois Paillard Kamarazenekara volt az "elsőtáblás". A hatvanas-hetvenes években az Erato rájuk alapozta barokk repertoárját. Ruccanjunk át Itáliába az I Solisti Veneti kedvéért: ők is tíz-tizenkét évvel ezelőtt voltak igazán népszerűek, de talán legjobb lemezeikkel sem érték el az I Musici színvonalát. (Vezetőjük, Claudio Scimone újabban operakarnagyként buzgólkodik, Rossini-, Donizetti-felvételeket csinál.) Végül a szigetországban hosszabban is elidőzhetünk. Az English Chamber Orchestra ritkán játszik azonos összetételben, s két évtized alatt nagyon sok dirigenssel működött együtt. Jeles (alkalmi) vezetőjük volt a barokk lemezeken Raymond Lappard és Benjamin Britten. Utoljára maradt az a "team" amely valószínűleg a legtöbb lemezt csinálta (és adta el) negyedszázad alatt: az egykori XVIII. századi zenei társaság nevét feltámasztó Academy St. Martin-in-the-Fields (ezt azért még a rádióműsor szerkesztői sem fordítják le;), a lovaggá ütött Sir Neville Marriner, s újabban Iona Brown direktorkodása alatt. Ők is megduplázták már az alaprepertoár-felvételeiket. (Nb: első Bach-lemezeiken a "régizenélés" egyik első angol vezéralakja, Thurston Dart csembalózott.) Az Academy Händel-lemezei mértékadónak számítanak, noha napjainkra középutas pozíciójukból ugyancsak átkerültek a "jobb oldalra". Változatlanul óriási táboruk van, nemcsak a technikai tökéletességükért és a csupa-élet, csupa-szín előadásukért rajongók, hanem a hifi-fülűek között is. Argo lemezen évtizedek óta kiváló rendezői és hangmérnöki produkciókkal tűnnek ks. Nagyon sok jó lemezt csináltak a Philipsnek és az EMI-nek is. "Tűz-Víz" Händel-lemezük Eternán is kapható volt. Végül hadd jöjjön a III. korszak: a korhűek kora Ez a csoport - kronológiailag vagy két és fél évtized óta átfedi az előzőt, mégis külön kell tárgyalni. A korhűek külön kasztot képeznek, nagyszabású tudományos háttérrel, elkötelezett, sőt megszállott játékosokkal, mesterekkel és teoretikusokkal. (Itthon is.) Legrokonszenvesebb frakciójuknak azt tartom, amelyik a saját felfogásán kívül minden más jó zenélést (barokkot is!) elfogad - ha az jó! Az "autentikus" zenekarok - elsősorban a Concentus musicus Wien, Nikolaus Harnoncourt együttese - 1960 körül még a létjogosultságukért harcoltak, tíz évvel később viszont már a "kinek van igaza?" című állandó vetélkedőműsort szervezték. Ma a Concentus csak a számtalan korhű együttes közül is kirívó egyedi sajátosságaival késztethet vitára. S közben özönlenek tőle a szebbnél szebb és izgalmas felvételek. (Harnoncourt továbbra is szélsőséges avantgardista maradt, rengetegszer felbosszantotta a kritikusokat, s ez sokkal jobb, mintha afféle "régizenei pápa" vált volna belőle. Szerencsére, nem volt igénye a csalhatatlanságra.) Felvételeik egész íveket töltenek meg a katalógusokban; digitális technikával sorra megismétlik (egészen másképpen) korábbi produkcióikat is. Ma már egykor tisztelt Bach-lemezeikről is jobban megoszlanak a vélemények; Vivaldi és Händel-felvételeik pedig (főként a Vízi zene) kisebb botrányokat is keltettek néhány évvel ezelőtt. Néhány Barokk kamarazene Bach- és Vivaldi-lemezük újabban Eternán is kapható. A kevésbé merev társulatok közül hárman állják leginkább a kritikusok viharzásait. (De vajon az idők viharait is majdan?) A két angol csapat vezetője csembalista: az Academy of Ancient Music (miért éppen őket magyarítják a rádióban - és rosszul?) Christopher Hogwoodja és az English Concert Trevor Pinnockja. Az angol szakmai "főtörvényszéken" őket tekintik mérvadónak, tudományosan és esztétikailag a leginkább megalapozottnak. A La Petite Bande - a Harnoncourtékéhoz képest - édesen hangzó, finoman csiszolt játéka is mindig kitűnő osztályzatot nyer. Vezetője, Sigiswald Kuijken talán a legkiválóbb barokkhegedűs, testvérei közül Barthold fuvolás, Wieland csellista. Hogwoodék, illetve Kuijkenék néhány igen szép lemeze idehaza is kapható volt az elmúlt években (L'Oiseau-Lyre, illetve Harmonia Mundi). Ha a színvonalat a név hangzatossága és hosszúsága határozná meg, Jean-Claude Malgoire zenekara győzne: La Grande Ecurie et la Chambre du Roy, azaz "a nagy istálló és a király kamrája" - ahogyan a francia királyi udvar fúvósait és vonósait nevezték a nagy barokk etikettje szerint. Malgoire együttesét Pesten is hallhattuk - sokkal kevésbé meggyőző produkcióval, mint amilyen egy évvel korábban az Harnoncourtéké volt. Az együttes, bár igencsak autentikusnak reklámozzák, mégis rendre kikap a kritikusoktól. "Stílzavar" avagy "a stílus nem értése"; "excentrikus tempók" (a h-moll szvit Badineriejét magam is csak odaképzeltem, de nem hallottam a Zeneakadémián, ugyanis a fuvolista nem bírta a főnök diktálta tempót); "a díszítéseik véletlenszerűek vagy túlzottak"; "az intonáció gyakran kétes" - ezek a visszatérő vádak. (Egy H Op.6 albumuk egy-két évvel ezelőtt kapható volt, importból.) Nagyon sokakról nem esett szó, de ez természetes is, mert a rock-együttesek és a reneszánsz consortok után valószínűleg a barokk kamarazenekarok cserélgetik a leggyakrabban a tagjaikat. Egyesek állandóan alapítanak, toboroznak és szétválnak, s nem ritkán csak alkalmilag társulnak. Két nagy vezéregyéniség, Gustav Leonhard és Ton Koopman körül is sűrűn szerveződnek együttesek. Mindkét mester billentyűs játékos, s a csembaló mellől irányít. Leonhardt a Telefunken monumentális Bach-kantáta sorozatának közel ötven százalékában "teljesített szolgálatot"; remek Brandenburgi-sorozatát a rádióban is hallhattuk. (Koopman egy ízben egészen a Varázsfuvoláig merészkedett előre, mármint a zenetörténeti korban!). A Magyarországon ismert és Hungaroton-felvételt is készítő Jaap Schrödernek valamikor Concerto Amsterdam néven volt együttese, a barokkfurulya specialista Frans Brüggennel együtt. Hogwood grandiózus Mozart-szimfónia összkiadásában is ő volt az Academy of Ancient Music irányító hangversenymestere. Egy másik furulyás, Hans-Martin Linde is vagy húsz éve vezet különféle "bandákat", legutóbbi csoportjának az EMI szervezett egy lemez sorozatot (HMV Reflexe). A külföldi szemlét mégis két állandó zenekarral fejezzük be. A kölni Capella Antiqua és az English Baroque Soloists tekintélye már a csúcson levőkével vetekszik, szüntelen dicshimnusz koronázza a teljesítményüket. Az utóbbi játékát (vezetőjüket: John Eliot Gardinert) a Hungaroton egyik pazar tavalyi licensz-kiadványán hallhattuk és élvezhettük: Händel Messiás-oratóriumában. Végül a magyar korhűekről. Az 1981-ben alapított Capella Savaria (Németh Pál fuvolaművész vezetésével) napjainkra igazolta a bizalmat, amelyben indulása óta részesült a zenetudósok s - nem kis mértékben - a Hungaroton részéről. Ehhez nyilván sokkal járult hozzá a több évtizedes külföldi gyakorlatot közvetítő Schröder és Nicholas McGegan, akikkel több Vivaldi- és Händel-felvételt készítettek: concertókat és sinfoniákat is. A szintén a nyolcvanas évek eleje óta feltörekvő Corelli Kamarazenekar (vezetője Ella Ismán orgonaművész), mint hallottuk, az idén már szintén korhű hangszereken, azaz eredetiken és kópiákon játszik. Ők is több lemezen szerepeltek már. Nos, kedves gyűjtők, ne alapítsunk inkább egy újabb kamarazenekart? Talán az is könnyebb lenne. mint a választás.