Negyedik Dimenzió



    - Az irracionális High Fidelity


        Ez a cikk kivételesen nem kollektív produktum: nem a Hifi  Magazin
    állásfoglalását  tükrözi,  csupán  a  szerkesztő  személyes  nézeteit,
    tapasztalatait,  meglátásait,   sejtéseit.   A   szerző   nyomatékosan
    hangsúlyozza, hogy kész vállalni cikkének minden ódiumát.


                                      *

        Az  audiofilek,  akárcsak  a  csillagászok,  égrevetett   szemmel,
    mindazon  által  a  szilárd  talajon  járnak.  Hobbink  tudományon  és
    technikán:  az  elektroakusztikán  és  az   elektrotechnikán   alapul.
    Megszoktuk,  hogy  minden  jelenségnek  megvan  a  maga   magyarázata.
    Szigorúan  háromdimenziós  világunkban  semmi  sem   tud   elbújni   a
    matematika és a fizika mélyreható pillantása elől.
        Igaz,  a  hifisták  gyakran  felfedeznek  olyan  jelenségeket  is,
    amelyek  mintha  egy  negyedik   dimenzióból   nyúlnának   át   a   mi
    háromdimenziós  terünkbe.  Ezeket  azonban  egyáltalán   nem   akarjuk
    misztifikálni! Sőt, bennünket, hifistákat (ha mégoly laikusak  vagyunk
    is) szörnyen érdekelnek a műszaki eszmefuttatások. Dehogyis akarjuk mi
    froclizni a  mérnököket.  Ellenkezőleg:  minél  előbb  valami  logikus
    magyarázatot szeretnénk kapni az  irracionálisnak  tűnő  jelenségekre,
    egyrészt,   hogy   megnyugodjunk...   másrészt,   hogy    aztán    jól
    informáltságunkkal tüntethessünk a többiek előtt. Fura dolog,  hogy  a
    mérnökök általában összetévesztik a szerepköröket,  és  még  ők  kérik
    számon  mirajtunk  a  rendhagyó   auditív   jelenségek   magyarázatát.
    Szerencsére a legjobb audiomérnökök egyben audiofilek is, és ők -  ők!
    -  előbb  vagy  utóbb  megtalálják  a  rejtett  paramétereket,   minek
    következtében   egy   időre   megint   érthetővé   és   világossá   és
    háromdimenzióssá válik  minden.  Boszorkányokról  pedig,  amelyek  nem
    léteznek, szó se essék! (Szegény jó babonás Könyves Kálmán  királyunk,
    ha tudta volna, mennyire félrefordítják az ő latin nyelvű mondását!  Ő
    bizony nagyon is hitt a boszorkányokban.)

    Babonafélék

        Átmenetileg  tehát  a misztikumok is hozzátartoznak az életünkhöz.
    Ámde   a   jóból   is   megárt   a   sok.   Aki  rendszeresen  olvassa
    sajtószemle-rovatunkat,  bizonyára felfigyelt rá, hogy 776-áron túl az
    utóbbi időben. úgyszólván elburjánzott a misztikum. Íme csak egy rövid
    lista  azokról  az  -  állítólagos  -  jelenségekről,  amelyekre nincs
    megbízható műszaki magyarázat, legfeljebb spekuláció:

        Lemezjátszó futóművek sajáthangja. (Az akusztikai visszahatás  nem
    szolgáltat kellő műszaki magyarázatot.)
        Hangkarok sajáthangja. (A strukturális rezonanciák csak  részleges
    magyarázatot adnak.)
        Lemezjátszó-asztalkák.  (Tökéletesen  ellentmondanak   az   eddigi
    tanoknak.)
        Ugyanezek az asztalkák, de erősítők és CD-játszók alá. (Agyrém.)
        Azonos paraméterű erősítők hangbeli  eltérései.  (Ez  idő  szerint
    többnyire megmagyarázhatatlanok.)
        Hangsugárzó-állványok. (Legfeljebb spekulációkkal szolgálhatunk.)
        Kábelek  auditiv  hatása.  (Nem  szólva  most,  természetesen,  az
    ellenállás-kapacitás-induktivitás ismert paraméterhármasáról.)

        Mi  sem  volt  könnyebb,  mint   olvasgatni   a   nyugati   (brit)
    magazinokat, beszámolni  a  misztikus  megfigyelésekről,  jóindulatúan
    elhumorizálni  rajtuk,   és   végül   forrásainkra   hárítani   minden
    felelősséget, mondván, hogy messziről jött ember azt mond,  amit  akar
    - ez most nyilván önkritika akar lenni.
        Sokkal nehezebb elfogadni  a  kihívást,  végigjátszani  az  összes
    (vagy  csaknem  az  összes)  játékot,  kipróbálni  az  abszurdnál   is
    abszurdabb eszközöket, és így dönteni el, hogy vajon már megint csak a
    reklám dobja döngött és a feltűnési vágy cintányérja csattogott,  vagy
    - Isten mentsen tőle  -  ezek  az  abszurd  jelenségek  netán  valóban
    léteznek?
        És ami a legnehezebb: ha a nyugtalanító hírek beigazolódnak, akkor
    ki fog kiállni  a  nyilvánosság  elé,  ki  fogja  kinevettetni  magát,
    lemondva róla,  hogy  a  jólszituált  mérnökemberek  eztán  valaha  is
    komolyan vegyék?! Nos, ha valakinek meg  kell  tennie,  én  megteszem,
    miután - félévi nyűglődés árán! - magam is megbizonyosodtam róla, hogy
    ezek a misztikus-érthetetlen-nyugtalanító jelenségek, amelyeket  eddig
    csak óvatosan, mintegy idézőjelben említettem, egytől-egyig  léteznek.
    És nemcsak hogy léteznek: demonstrálni is lehet őket.
        Mielőtt  beszámolnék  élményeimről,   illik   tisztáznom,   milyen
    érzelmekkel közelítek a "misztikumhoz" -  ez  nagyon  fontos,  mert  a
    szubjektum még a tudósokat, mérnököket is tévútra vezetheti, én  pedig
    nem vagyok  sem  tudós,  sem  mérnök,  csupán  egy  kísérletező  kedvű
    audiofil,  hogyne  volnék   kiszolgáltatva   a   saját   érzelmeimnek.
    Leszögezem hát: mint ismeretterjesztéssel foglalkozó  újságíró,  magam
    is a Rend elkötelezettje vagyok, nem pedig a Káoszé. Jól érzem magam a
    három dimenzióban, szeretem megismerni (és aztán, persze, másokkal  is
    megismertetni) a korrelációt a hangzáskép  és  a  műszaki  paraméterek
    között. Valahányszor valamelyik eszköz  nem  úgy  szól,  ahogy  azt  a
    fizika előírná, rajtam is ugyanaz a nyugtalanság  vesz  erőt,  mint  a
    szakembereken... mintha kihúzták  volna  a  szőnyeget  a  lábam  alól.
    Másrészt viszont izgalommal és örömmel  tölt  el,  amikor  felfedezem,
    hogy sokszor még a "lényegtelen", "apró",  "árnyalatnyi"  javításoknak
    is milyen nagy a jelentőségük.

    

    Quod erat demonstrandum

        Ha én most matematikai levezetésre vállalkoznék, a  végére  ezt  a
    latin formulát illeszteném: quod erat demonstrandum, "amit bizonyítani
    kellett".  Ámde  amiről  beszélni  fogok,  az  minden   inkább,   mint
    matematika,  és  ezért  jó  előre  tisztázni  szeretném,  mit   akarok
    bizonyítani, jobban mondva  demonstrálni...  és  hogy  mennyire  tudom
    demonstrálni.
        A Hifi Magazin  fennállása  óta  következetesen  tartjuk  magunkat
    ahhoz az elvhez, hogy csak az A-B vakteszt eredménye objektív.  Tudjuk
    viszont, hogy a vaktesztnek viszonylag csekély a  "felbontóképessége",
    csak a durva különbségeket mutatja ki  biztonsággal,  következésképpen
    csak a szerényebb  készülékek  minősítésére  alkalmas.  (Becsületünkre
    szóljon, hogy ezt kezdettől fogva hangoztatjuk!) Bizonyos esetekben  -
    és most főleg ilyenekről lesz szó - nem  is  igen  van  rá  mód,  hogy
    ide-oda   kapcsolgassunk,   pláne   vakon.   Ha   "A"   és   "B"   két
    lemezjátszó-asztalkát   vagy   hangsugárzó-lábazatot   jelöl,    akkor
    többnyire mindenki által láthatóan, kézzel kell ide-oda rakosgatnunk a
    készülékeket (vagy közben esetleg meg is kell  állítanunk  a  lemezt).
    Szerencsére (?) a szóban forgó effektusok többsége annyira drasztikus,
    hogy minden épfülű ember azonnal meghallja, sőt: ugyanolyannak  hallja
    - habár nem feltétlenül ugyanolyannak minősíti. Az  utóbbi  már  ízlés
    dolga, meg attól is függ, ki mihez szokott hozzá, milyen  készülékeket
    használ, van-e gyakorlata a  "hifizésben".  Hangsúlyozom,  hogy  nekem
    (egyelőre!) még csak nem is az volt a feladatom,  hogy  megtaláljam  a
    legjobb lemezjátszó-asztalkát  (hangsugárzó-állványt,  összekötőkábelt
    stb.) - nekem a titokzatos effektusok létezését kellett cáfolnom  vagy
    bizonyítanom,   és   véleményem   szerint   e    jelenségek    annyira
    nyilvánvalóak, hogy  a  legszkeptikusabb  mérnökembert  is  meggyőzik,
    feltéve, hogy az illető egyáltalán hajlandó részt venni a szeánszon.
        Habár az emberi leleményességnek nincs határa, ha  egyszer  valaki
    nem akarja, hogy  meggyőzzék.  Többször  is  előfordult,  hogy  komoly
    mérnökök előtt próbáltam demonstrálni  egy-egy  misztikus,  az  eddigi
    ismeretanyagnak ellentmondó jelenséget. "Úgysem fogunk hallani semmit"
    - mondták. Mit tesz isten, hallották, hiszen van  fülük.  "De  annyira
    azért  nem  volt  drasztikus"  -  így  próbáltak  napirendre  térni  a
    megmagyarázhatatlan fölött. Erre már  nem  tudtam  mit  mondani,  csak
    elmeséltem nekik egy viccet. Valaki megbolondul,  azt  hiszi  magáról,
    hogy ő XIV. Lajos. Az ideggyógyász professzor azonban kezelésbe veszi,
    és sugárzó arccal jön ki a betegtől: "Már csak XII.  Lajosnak  képzeli
    magát - két Lajost lealkudtam!" Sajnos,  ha  bagatellizáljuk  a  bajt,
    azzal még nem menekültünk meg a kényszerzubbonytól.  Őszintén  szólva,
    ma már nem is igen érdekel, hogy meg  tudok-e  győzni  egy-egy  makacs
    szakembert (aki odahaza úgysem hallgat zenét).  Valahogy  úgy  kínálom
    portékámat,  mint  annak  idején  a  törökmézárus  tette:  "Ide  nézz,
    törökméz. Fele cukor, fele méz. Aki vesz, annak lesz,  aki  nem  vesz,
    beteg lesz." És én még csak baksist sem kérek érte.
        De azért jó előre tisztázni  szeretném,  mennyit  ér  a  törökméz.
    Amikor összehasonlítunk  két  hifi-készüléket,  "drasztikus",  illetve
    "árnyalatnyi" különbségekre hivatkozunk, de eleddig  sosem  határoztuk
    meg  pontosan,  mennyire  nagy  a  drasztikus  és  mennyire  kicsi  az
    árnyalatnyi.  Most  megpróbálok  felállítani  egy  abszolút  mértéket,
    amennyiben a fonskála mintájára bevezetem az orto  fonskála  fogalmát.
    Az     Ortofonnak     legalább      húszféle      hangszedőjét      és
    illesztő-transzformátorát  ismerjük;  sajnos,  ezek  általában   annál
    jobbak, minél drágábbak. Kövessétek  csak  végig,  például,  ezeket  a
    típusszámokat: FF10, FF15, VMS20, VMS30,  MC10,  MC20,  MC30,  MC2000.
    Ugyanez, trafóban elbeszélve: STM-72, T-5, T-10, T-20,  T-30,  T-2000.
    Érdemes megfigyelni, hogy az orto-fonskálán a hangminőség  lineárisan,
    az ár viszont logaritmikusan  növekszik,  tehát  kezdetben  1-2  ezer,
    később már 5-10 ezer forintot vagy még sokkal többet  kell  áldoznunk,
    hogy egy fokozattal jobb típushoz jussunk. Skálánk  alapegysége  az  1
    orto, azaz 1 lépés az orto-fonskálán. Úgy is definiálhatjuk,  hogy  "1
    orto fejezi ki a hangminőségnek azt a  legkisebb  változását,  amelyet
    még  a  sarki  rendőr  előtt   is   demonstrálni   tudunk".   Hifisták
    természetesen az 1 ortónak  akár  a  törtrészét  is  felismerik  -  és
    gyakran még fizetni is hajlandók érte. Számomra is, például, 1/2  orto
    azt jelenti, hogy a következő  három  hétben  sokkal  nagyobb  kedvvel
    tudom hallgatni a zenét.
        Sajnos, a dolog természeténél fogva  az  új  mértékskála  (amelyet
    ebben a cikkben következetesen használni fogok) még mindig nem  eléggé
    egzakt.  Aki  tehát  hasznot  szeretne  húzni  a  különféle  misztikus
    jelenségekből, annak a saját kísérleteire kell majd  hagyatkoznia.  Én
    legfeljebb csak útbaigazíthatom. A szóban forgó út elkerülhetetlenül a
    Negyedik Dimenzióba (onnan pedig alighanem az idegosztályra) vezet, és
    ezért amikor már nagyon kényelmetlenül érzem magam,  egyéb  magyarázat
    híján spekulációkkal próbálok hidat verni az irracionális világ  és  a
    mi kényelmes háromdimenziós terünk között. Szerkesztőtársam és legfőbb
    lektorom, Sólymos Antal  ugyan  következetesen  kihúzgálja  cikkeimből
    ezeket a spekulációkat, de talán most kivételesen megkegyelmez  nekik.
    Ez nem szerkesztőségi állásfoglalás, ez csupán a saját nézeteimnek  az
    összefoglalása -  istenbizony  nem  blamálhatom  vele  a  kollégáimat,
    legfeljebb csak saját magamat.

    Linn, NAD, DD

        Első igazán misztikus élményemet a Rút Kis  Teslának  köszönhetem.
    Ez tényleg mintha a  Negyedik  Dimenzióból  érkezett  volna:  túl  jól
    működik ahhoz képest, hogy mennyire ellentétben áll mindazzal, amit  a
    hagyományos mérnöki gondolkodás sugall. Ha a NAD5120  konstrukciójában
    mégis sikerül felismerni a rációt, akkor  talán  kulcsot  nyerünk  más
    rejtélyek megoldásához is (lásd majd egy fejezettel odébb).
        Hogy világosan lássuk a NAD5120 helyét  a  Nap  alatt,  elmesélem,
    hogy   egyik   barátom    meghívott,    hallgassak    zenét    az    ő
    szuperberendezésén.  A  lemezjátszója  a  világ   egyik   legismertebb
    modellje, a Minden Direct Drive-ok Atyja - ne reménykedj,  hogy  a  Te
    DD-d jobb nála. Nos, a zene valóban jól szólt, de valahogy nem  tudtam
    elandalodni rajta. "Vagy az a baj, hogy túl  alacsony  a  plafon,  túl
    hamar visszaér róla a hang, vagy mit tudom én... tudod mit, próbáljunk
    ki egy másik lemezjátszót.  Például  egy  Teslát,  a  hecc  kedvéért."
    Barátom ráállt, elvitte a gépet (lapos kar), és később így számolt  be
    róla:  "Az  első  húsz  percben  azt  hittem,   ki   fogom   dobni   a
    lemezjátszómat, annyival kellemesebben szólt a Tesla. Aztán  rájöttem,
    hogy a hangképe zavaros, bizonytalan, torz -  úgyhogy  visszaálltam  a
    régire."  Azt  javasoltam,  hogy  most  már  folytassuk   a   játékot,
    hasonlítsuk össze a DDDD-t (ez zenei jelzés, akár az  ffff)  egy  Linn
    Sondekkel. Az audiofil testvériség nevében  kölcsönkaptam  egy  Linnt,
    odavittem, átszereltük a hangszedőt. Barátom feltett egy lemezt,  hogy
    belehallgasson - és  aztán  le  sem  vette  róla  a  tűt.  Hat  lemezt
    hallgatott végig egyhuzamban, és szinte képtelen volt abbahagyni!  (Én
    annak idején a Mechlabor lemezjátszó  és  a  Linn  összehasonlításakor
    éreztem ugyanezt.) Namármost, a Linn és a DDDD között csupán 3-4  orto
    a különbség - de ez nem fejezi ki  a  zenehallgatási  kedvben  mérhető
    differenciát. És ha zenehallgatásról van  szó  (fura  ötlet,  nemde?),
    akkor én sokkal szívesebben használom a Teslát, mint a DD-t,  a  DDD-t
    vagy akár a DDDD-t.
        Namármost,  igazán  nincs  Isten  hírével,  hogy   egy   primitív,
    tömegtelen, kiegyensúlyozatlan futómű, amely még nyávog is a  kritikus
    lemezrészleteken, szebben vagy  legalábbis  kellemesebben  szóljon  az
    óramű-pontosságú és minden tekintetben szebb specifikációjú  gépeknél.
    Hasonlóképpen: hogyan mérkőzhet az a szánalmas, semmi  kis  hangkar  a
    finommechanika  remekeivel?  Kigyújtom  a  piros   lámpát:   vigyázat,
    spekulációk következnek.
        Az akusztikai visszahatás fölöttébb szemléletes paraméter. Aki nem
    ismerné: eressze rá a tűt a megállított  hanglemezre,  tekerje  fel  a
    hangerőt, és tüstént megérti, miről beszélünk.  Akusztikai  úton  igen
    nagy energiák csatolódnak vissza a  lemezjátszóra.  Viszonylag  könnyű
    kimérni  azokat  a  frekvenciákat,  amelyekre   valamely   lemezjátszó
    különösen  érzékeny  -  lásd   mindenkori   lemezjátszótesztjeink   3.
    diagramját -, csakhogy ez  a  mérés  túl  lassú,  időbeli  átlagoláson
    alapul, és így nem derül  ki  belőle,  mennyi  ideig  érvényesülnek  a
    rezonanciacsúcsok. Ugyanez a  helyzet  a  strukturális  karrezonanciák
    diagramjával  (lásd  HFM  11.),  a  berezgéseknek   ez   is   csak   a
    frekvenciáját mutatja meg, az élettartamukról nem ad felvilágosítást.
        Valahol azt olvastam, hogy mindennemű tömeg úgy  viselkedik,  mint
    valami kondenzátor:  tárolja  és  aztán  visszarúgja  az  energiát.  A
    lemezjátszónak természetesen merevnek kell lennie, nem szabad rezegnie
    - viszont  a  merevebb  rendszernek  általában  nagyobb  a  tömege  és
    egyenetlenebb a tömegeloszlása. Úgy látszik, a  NAD5120  konstruktőrei
    egy igen ravasz kompromisszumot találtak: a filigrán kis jószág messze
    nem olyan merev, mint a "nagy" gépek (hiányoznak is a sávszélei  és  a
    dinamikája!), de ha rezgésbe jön, nem  rezeg  túl  sokáig,  mert  igen
    csekély a tömege. Hangképe emiatt nem agresszív, és viszonylag  teres:
    kilép  a  hangsugárzókból!  Érdemes   felfigyelni   egy   konstrukciós
    jellemzőjére: a tányércsapágyat és a hangkart egy rövid,  erős,  merev
    acéllemez köti össze, ez van felfüggesztve, mégpedig nagyon ügyesen  -
    ebből a szempontból a Rút Kis Tesla mégiscsak hasonlít a Linnre.
        Idekívánkozik néhány szó a Direct Drive rendszerekről. Ezekben  az
    egyenfutás sorsát teljes mértékben egy elektronikára bízzák.  Gumiszíj
    nincs, az elektronika közvetlenül a tányér  forgását  szabályozza,  és
    ezért a nyávogás hihetetlenül csekély lesz...  mindaddig,  amíg  a  tű
    csupán a mérőjelek barázdáját rója. Az ugyanis egyenletes. De abban  a
    pillanatban,  amikor  a  barázda  alakja  drasztikusan  megváltozik  -
    márpedig a zenében egyéb sem történik! -, a hangszedőtű hol erősebben,
    hol  gyengébben  fékezi  a  lemez  forgását.  Az  elektronika  lázasan
    gyorsít, egy villanásnyi időre túllő a célon, akkor hirtelen lassítani
    kezd, de most meg alászalad a  névleges  fordulatszámnak.  Néhányszori
    oszcillálás után végre megállapodna - ha a zene közben nem ment  volna
    tovább. Ha ez a ki nem mutatott, csak feltételezett paraméter  valóban
    létezik (az angol szakírók "needle drag distortion"-nak, "tűvonszolási
    torzításnak" nevezték el), akkor a DD-gépek folyvást  nyávognak,  csak
    éppen  annyira  gyors  ütemben,  hogy  nem  nyávogást  hallunk,  hanem
    különféle mellékeffektusokat észlelünk: a gép konstrukciójától függően
    a  hangkép  érdes,  zavaros  vagy  tompa,  lefüggönyzött.  Eszerint  a
    jóminőségű DD-hez - ha létezik  ilyen  -  nemhogy  nem  könnyű,  hanem
    különlegesen   nagytömegű   lemeztányér    és    különlegesen    lassú
    szabályozóelektronika szükségeltetik. Én a magam részéről megértem  az
    angol szakírókat, akik az egész DD-technikát  egyszer  és  mindenkorra
    "leírták".
        Visszatérve tárgyunk fővonalához: a lemezjátszók sajátos hangképét
    tehát még mindig az akusztikai visszahatásnak és  a  karrezonanciáknak
    tulajdonítjuk,  csak   éppen   nem   statikusan,   hanem   dinamikusan
    értelmezzük ezt a paramétert. Rövidesen látni  fogjuk,  hogy  mennyire
    nem erről van szó. Vagy legalábbis nem csak erről van szó...

    Asztaltáncoltatás - I.

        Heurisztikus élménnyel kezdődött. Vettem a Bizományiban egy  -  na
    mit?  Nem  magnót...  nem   erősítőt...   nem   találjátok   el:   egy
    tálalószekrényt. Egy ütött-kopott, de szépvonalú, régi divatú holmit a
    század elejéről. Az alsó részét márványlap borítja  -  most  már  lesz
    mire  rakni  a   lemezjátszókat,   erősítőket,   mindenféle   fő-   és
    segédeszközöket, amelyek eddig egy szekrényke tetején hemzsegtek.  Nem
    tartozik szorosan  a  dolog  lényegéhez,  de  elmondom,  hogy  tálalóm
    tökéletesen elüt a szoba szerény, rusztikus bútorzatától, és  barátaim
    meg is mondták, hogy "nem illik ez ide". Felvilágosítottam őket,  hogy
    tévednek: a tálaló igenis illik ide - a többi bútordarab nem  illik  ő
    hozzá.
        Megjött a tálaló. A két Tefu-Herkules csak három részletben  tudta
    felszállítani,   mert   külön   fordulót   kellett    szentelniük    a
    márványlapnak. Az új bútordarabnak amilyen nagy volt az ellenállása  a
    cipeléssel szemben, annyira nagy  a  tároló  kapacitása  (lehet,  hogy
    induktivitása is van?).  Minden  limlomot  sikeresen  belepakoltam,  a
    többit pedig végigraktam a szép  márványlapon:  lemezjátszó,  erősítő,
    illesztőtrafó, tuner, lemeztisztító-eszközök - minden elfért rajta.
        Legközelebb,   amikor   bekapcsoltam   a   zenét,   hátrahőköltem:
    teringette, de rosszul szól! Bennem volna a hiba?  Nem,  nem,  biztos,
    hogy  nem  csapom  be  magam.  Itt  valami  nem  stimmel.  Előbb  arra
    gyanakodtam, hogy a 250 kilós tálalószekrény túl sokat elvesz  szerény
    méretű szobám légteréből. Azonkívül 70 centire eláll a  faltól,  tehát
    közeli visszaverő felületet képez, talán attól lett a hangkép  ennyire
    forszírozott, száraz, lendülettelen. És ekkor valami belém nyilallott:
    hogyan is van az a teória, a könnyű kis lemezjátszó-asztalkákról?!  Az
    én készülékem ugyan eddig sem állt "spéci" helyen, csupán egy szekrény
    fapolcán, de az még mindig kisebb tömegű volt, mint ez a márványlap...
        Van egy telefonasztalkám: négy vékony fémdrót láb, kis lapocskával
    a tetején. Megtoldottam egy fapolccal, és ráraktam a lemezjátszót.  Az
    eredmény:   megkönnyebbülés,   fellélegzés,   felüdülés.    Tehát    a
    tálalószekrény  nem  a  szoba  akusztikáját  változtatta  meg-csak   a
    lemezjátszó "akusztikáját" rontotta el. Itt kapott el a gépszíj. Mert,
    ha  ekkora  különbséget  lehet  előidézni  pusztán  azáltal,  hogy   a
    lemezjátszót máshová tesszük - akkor tulajdonképpen  szabad  a  vásár!
    Biztosak lehetünk benne,  hogy  egy  innen-onnan  előkapott,  rezonáns
    telefonasztalka  nem   lehet   ideális   lemezjátszóállvány;   érdemes
    kísérletezni,  hátha  találunk  valami  jobbat,  sőt:  sokkal  jobbat.
    (Találtam is - 1.: Bemutatjuk, 105. oldal.)  Néhány  hét  alatt  10-12
    "valamit"  próbáltam  ki:  asztalt,  széket,   polcot,   állványt,   a
    legkülönbözőbb  összeállításokban.  Megdöbbentő  élmény!  Mindegyiknek
    megvolt a maga sajáthangja, még azt  is  meg  lehetett  hallani,  hogy
    vékonyabb  vagy  vastagabb  fa-  vagy   műanyag   lapot   tettem-e   a
    telefonasztalka tetejére.
        Mindenféle   alátéteket    is    kipróbáltam,    hogy    mégiscsak
    fenntarthassam a lemezjátszót a szép  és  praktikus  márványlapon.  Az
    eredmény soha nem volt jobb 50  százalékosnál:  a  márványhangot  csak
    megszelídíteni  sikerült,  megszüntetni  nem.  Érdekes,  hogy  a  puha
    Hungarocell-, sőt: szivacsrétegek véleményem szerint többet  ártottak,
    mint használtak, mert csökkentették ugyan a  hangkép  agresszivitását,
    de elködösítették a tranzienseket. A lemezjátszóm végül is  hetekig  a
    kis  telefonasztalkán  maradt  (a  telefonkönyv   pedig   a   padlón).
    Szerkesztőtársam, Sólymos Antal ekkor kapta tőlem az első vészjelzést:
    "törököt fogtam, de nem ereszt".

    

        Addig-addig lelkendeztem, amíg SA el nem jött, és megadóan ki  nem
    szolgáltatta magát egy  demonstrációnak.  Nos,  minden  szkepticizmusa
    ellenére kénytelen volt elismerni, hogy a lemezjátszó  tényleg  jobban
    szól a kis állványon, mint a márványlapon, sőt: hogy az asztalka és  a
    különféle falapok kombinációival más-más hangképet  lehet  varázsolni.
    De azért továbbra is bízott benne, hogy az én boszorkánykonyhámban  is
    csak a  régi,  jól  bevált  paraméterek  működnek.  "Ez  mégiscsak  az
    akusztikai visszahatás eredménye lesz. Csinálj egy kísérletet. Kösd ki
    a hangsugárzót, készits magnófelvételt, úgy, hogy  a  lemezjátszó  hol
    itt  áll,  hol  meg  ott.  Vajon  a  szalagról  is  hallani  fogjuk  a
    különbséget?!" Noha a gyakorlatban ennek  nincs  jelentősége  (mert  a
    lemezjátszót és  a  hangsugárzókat  általában  mindenki  ugyanabban  a
    szobában használja!), megcsináltam  az  ellenpróbát.  A  magnófelvétel
    tanúsága  szerint  a  lemezjátszó  akkor  is  "érzi"  az  alatta  levő
    bútordarabot, ha a szobában csend uralkodik! (Később -   a  Bemutatjuk
    rovatban - beszámolok egy olyan szeánszról is, amelyen  a  lemezjátszó
    hangját két szobával messzebbről "adták be", tehát  szó  sem  lehetett
    akusztikai visszahatásról. A jelenség mégis fel lépett- mit fellépett?
    a pofánkba röhögött.)
        De ha nem akusztikai visszahatás,  akkor  vajon  mi  a  jóságos...
    rezonanciaterjedés  okozhatja?  Az  új  paramétert  persze  nem  tudom
    definiálni, de hadd segítsek egy  hasonlattal,  amelyet  az  élet  egy
    egészen más területéről:  a  sportból,  pontosabban  az  asztalitenisz
    játékból   vettem.   Ha   akad   Olvasóim    között    versenyjátékos,
    ellenőrizheti,  igazat  mondok-e.  Alacsonyabb  osztályok   versenyzői
    gyakran játszanak rossz  termekben,  ahol  nincs  parketta,  csak  kő,
    esetleg  linóleum  a  kőpadlón.  Nos,  a  padló  minőségétől   függően
    ugyanannak a játékosnak ugyanazon az ütőjén  ugyanaz  a  pingponglabda
    teljesen  másféle  hangot  ad!  (Természetesen  az  ütés  erőssége  is
    megváltozik.) Pedig a labda súlya csak néhány  gramm,  az  ütőé  15-16
    deka - és ezt a "hangszert" egy rugalmas, 60-70 kilós  izom-,  ízület-
    és  csontkonstrukció  választja  el  a  padlózattól!   Visszatérve   a
    lemezjátszóhoz: a  tűhegy  is  a  hangkaron,  a  tányéron,  a  fő-  és
    szubsasszin, majd a  bútorzaton  keresztül  mindent  megérez.  Nyilván
    valamiféle impedancia-jelenségről van szó.
        És most  hadd  utaljak  vissza  az  előző  fejezetre,  amelyben  a
    lemezjátszók sajáthangján tűnődtem. Mint látjuk, még a lemezjátszó alá
    helyezett tárgy is képes beleszólni a hangképbe - hát  akkor  mennyire
    éreztethetik hatásukat a készülék funkcionális elemei:  a  hangkar,  a
    tányér, a felfüggesztés milyensége, a doboz anyaga!  (Én  egyébként  a
    lemezjátszó-asztalkát is a funkcionális elemek közé sorolom.) A tű  és
    a lemezbarázda érintkezési pontjában rezgések keletkeznek  és  mindkét
    irányban   szétterjednek   -   mintha   parányi   járművek   volnának.
    Valahányszor megváltozik alattuk az "úttest" anyaga vagy szerkezete, a
    rezgések "ütköznek", "megszorulnak", megváltoztatják sebességüket.  Ha
    idegen rezonanciával  találkoznak,  karamboloznak  vele,  "koccannak",
    visszaverődnek. Ez a jelenség minden frekvencián lejátszódik,  éspedig
    időben  elnyújtva,  míg  a  műsorjel  el  nem   hal.   A   lemezjátszó
    hangminőségét nem azok a rezgések határozzák meg,  amelyek  betódulnak
    az "input"-on - hanem azok, amelyek nem tudnak távozni az "output"-on.
        Ezt mind végiggondolva, a  legcsekélyebb  kétségem  sincs  afelől,
    hogy ahány lemezjátszó, annyi hangkép - és hogy tökéletes  lemezjátszó
    nem létezhet. A lemezjátszók: hangszerek. Szép hangúak,  kevésbé  szép
    hangúak és - sajnos, a leggyakrabban kifejezetten csúnya hangúak.

    Asztaltáncoltatás - II.

        A lemezjátszó-asztalkáról most már tudtam, hogy működik, és  arról
    is volt elképzelésem (nevezzük egyszerűen  csak  spekulációnak),  hogy
    hogyan működik. Ha valaki most úgy érezné,  hogy  elmúlt  a  vész,  az
    Irracionálisat  sikerült   belegyömöszölnünk   abba   a   négyzetekkel
    derékszögben határolt skatulyába, amelyet Három Dimenziónak  nevezünk,
    minek következtében ismét helyreállt a rend és a vallásos  fegyelem  -
    nos; az illető jól teszi, ha tovább olvas.
        A lemezjátszó végülis egy divatjamúlt, rezonáns szerkezet, érthető
    (valóban érthető?), hogy gondosan kell  elhelyezni.  De  mit  szóljunk
    ahhoz, hogy komoly  nyugati  szakírók.  a  CD-játszójukat  (!)  és  az
    erősítőiket is (!!!) speciális  állványra  helyezik?  -  lásd  londoni
    tudósításunkat, HFM 19., 58-59.  oldal.  A  CD-játszót,  az  űrkorszak
    lézerfegyverét! S pláne az erősítőt, amelyben pedig  egyáltalán  nincs
    is mozgó alkatrész! Intelmeiket eddig magam se vettem komolyan,  de...
    egyszer már igazuk volt, tehát akkor... Halántékomon újra megéreztem a
    Negyedik Dimenzió hideg leheletét.
        És most  akkor  szóba  kell  hoznom  a  tüskéket.  Ugye,  még  nem
    beszéltem a tüskékről? Ideje, hogy pótoljam mulasztásomat.
        Amikor nekikezdtem az asztaltáncoltatásnak, és azon  mesterkedtem,
    hogyan lehetne a lemezjátszót úgy leemelni a márványlapról, hogy rajta
    is maradjon meg ne is, kézenfekvőnek látszott kipróbálni  az  amerikai
    magazinokban Tiptoe, azaz Lábujjhegy  néven  reklámozott  fémtüskéket.
    Ezek  úgy  másfél-két  centiméter  átmérőjű  és  nagyjából  ugyanilyen
    magasságú fémkúpok, bármelyik esztergályos olcsón  "ledrehálja"  őket.
    Készíttettem néhány ilyen kúpocskát. Valóban működnek, éspedig  afféle
    mélyvágó szűrő gyanánt: tényleg csillapítják a lemezjátszó  akusztikai
    visszahatását... sajnos, a basszusátvitelét, nemkülönben a dinamikáját
    is, egyszersmind valami keménységet visznek a hangképbe, ez  néha  (és
    rövid időre) előnyös, de aztán gyorsan kiszeret belőle az  ember.  Sok
    mindenkihez  elvittem  a  fémtüskéimet,  és  mindenütt  jól   érezhető
    különbséget tudtam előidézni velük, noha a többség elégedetlen volt  a
    tüskék "hangminőségével". Igazuk is volt. Nekem is  az  a  véleményem,
    hogy a tüskék elrontják a lemezjátszó (legalábbis a NAD5120) hangját.
        Egyhelyütt CD-játszóra bukkantam, és a  hecc  kedvéért  nemcsak  a
    lemezjátszó, hanem a Philips CD-100 alá is bepróbáltuk a  fémtüskéket.
    Nos: ugyanazt a hatást értük el, mintha lemezjátszót állítottunk volna
    tüskékre. Házigazdám megvetően nyilatkozott  a  fémsündisznóról  -  én
    viszont megértettem, hogy a CD  játszó  csaknem  annyira  érzékeny  és
    instabil szerkezet, mint hagyományos, analóg megfelelője! És, minthogy
    már  belém  bújt  a  kisördög,  odahaza  minden  egyes  komponens  alá
    odapróbáltam a fémtüskéket: az erősítő alá, a tuner alá  és  végül  az
    illesztőtranszformátor alá. Nem okoztak csalódást: mindegyik  készülék
    hangképét elrontották, felkeményítették. A tüskéket tehát  félretettem
    (majd csak a hangsugárzó-lábazatokról szóló fejezetben veszem őket elő
    újra),  de  már  tudtam,  hogy  ha  tovább  kísérletezem,  meglesz  az
    eredménye!
        A  briteknél  speciális  csillapítólapokat  is  árulnak  (Torlyte,
    Isoplat stb.), méregdrágán, 30-35 fontért. Én előbb csak  "közönséges"
    anyagokkal próbálkoztam: szivaccsal, Hungarocellel, rétegelt lemezzel,
    pozdorjával,  különféle  faanyagokkal.  Egyik  sem  volt   az   igazi,
    mindegyiknek  (természetesen  a  szivacsnak   is!)   volt   valamiféle
    jellegzetes rezonanciája.  Nálam  eddig  egyetlen  anyag  vált  be,  a
    balzafa, amelyről a Bemutatjuk rovatban még  sokat  írok.  Jelenleg  a
    következőképpen használom a készülékeimet. A lemezjátszó természetesen
    egy speciális asztalkán áll (lásd jelen számunkban a 105. oldalon),  a
    többit pedig kényszerűségből fenn  tartom  ugyan  a  márványlapon,  de
    mindegyik alá jókora, körülbelül 6x6x6 centiméteres  balzafa  tömböket
    dugtam. Ezeket az alátéteket nemcsak a márványon, hanem szekrényen  és
    széken is kipróbáltam, és mondhatom, beváltak:  tapasztalatom  szerint
    bizonyos mértékig "megfogják" a bútorzat sajátrezgéseit, anélkül, hogy
    összezavarnák-elködösítenék a hangképet, mint ezt a habszivacs vagy  a
    Hungarocell  teszi.  Balzafa-blokkjaim  azonban  csak  50  százalékban
    képesek leblokkolni a bútor rezgéseit, és nem hozzák vissza  az  igazi
    mélybasszust,  tehát  nem  annyira  hatékonyak,  mint  a  földön  álló
    speciál-asztalka.
        Nehogy bárkit is megtévesszek,  sietek  leszögezni,  hogy  ezúttal
    lényegesen csekélyebb effektusról beszélek, mint az előző  fejezetben.
    Ez azonban nem változtat azon a  tényen,  hogy  a  fizika  (legalábbis
    szerintem) megbolondult. Igaz, az előző fejezetben még  XlV.  Lajosnak
    képzelte magát, most meg már csak III. vagy IV. Lajosnak, de az elméje
    épségében  mindenképpen  kételkednem  kell.  Vagy,  hogy   egy   másik
    hasonlathoz folyamodjam: amikor valamely bankházban kasszát csinálnak,
    akkor a pénznek hajszálpontosan stimmelnie kell.

    

        Ha csak 10 fillérrel is több vagy kevesebb van a kelleténél,  újra
    kell kezdeni az egész  számolást,  mert  lehet,  hogy  komoly  hibának
    bukkantak   a   nyomára...   mint    ahogyan    hitem    szerint    az
    elektroakusztikusok is helyesen tennék,  ha  sürgősen  felülvizsgálnák
    eddigi ismereteiket.
        Áttérve  az  elméletről  a  gyakorlatra,  a  hifistát  nyilván  az
    effektus anyagi egyenértéke érdekli, hogy vajon megéri-e  neki  ennyit
    bíbelődni a  készülékei  elhelyezésével,  ahelyett,  hogy  valamennyit
    szépen benne hagyná a toronyállványban.  Nos,  hogy  a  lemezjátszóval
    mire lehet menni, azt már elmondtam. A  többi  komponens  nem  ennyire
    érzékeny; a jelenség sokkal nehezebben demonstrálható. A  CD-játszóval
    odahaza nemigen volt  szerencsém,  csak  egészen  csekély  különbséget
    tudtam előidézni, habár idegenben néha sikerült általános  álmélkodást
    aratnom. Az erősítők izolálásának szükségességéről  eddig  senkit  sem
    tudtam  meggyőzni,   úgy   látszik,   ehhez   több   idő,   nyugodtabb
    zenehallgatás szükségeltetik. A tunerrel, a (Pioneer F-99X-szel)  csak
    élőadáson jön ki az asztalka  -  vagy  az  alátétek  -  előnye.  Akkor
    viszont ki is  derül,  hogy  az  F-99X  jobb  tuner,  mint  amilyennek
    gondoltuk - valójában igen  színezetlen  a  hangja,  és  ezért  méltán
    választhattuk etalonnak jelen számunk  Tunertesztjében.  Ugyancsak  az
    élőadás felvételekor és  visszajátszásakor  lehet  kimutatni,  hogy  a
    Revox  G36  magnó  (38cm/s)  mennyivel  jobban  szól,  ha   különleges
    állványon áll. Nagy sikert arattam viszont, több ízben is a  különféle
    illesztőtranszformátorokkal -  az  ördög  hitte  volna,  hogy  ennyire
    kényesek a nagy tömegek közelségére. Áldozataim közé sorolhatom Pethes
    Istvánt, az Orion elektronikák konstruktőrét, aztán Szöllősy Jánost, a
    KFKI-trafók tervezőjét és természetesen a Hifi  Magazin  házizsűrijét.
    Soha nem mertem előre megmondani, mire  készülök.  "Hehe"  -  mondtam,
    zavaromat  palástolva,  miközben  odaálltam  a  hallgatóság   és   ama
    tálalószekrény közé, hogy ne lássák,  mit  hókusz-pókuszolok  össze  -
    "semmiség az  egész,  de  azért  figyeljetek,  nem  hallotok-e  valami
    változást a hangképben". Valamennyien jól hallották a különbséget,  és
    megkérdezték, mit változtattam a rendszeren. Akkor  félreálltam  és  -
    nagy meglepetésükre - megmutattam: semmi sem történt, azon kívül, hogy
    a trafó hol közvetlenül a márványon feküdt,  hol  pedig  betettem  alá
    valamit (fémtüske, balzafa-blokk). A Hili  Magazin  zsűrije  egyébként
    azt a kollektív megfigyelést tette,  hogy  sohasem  kétféle  hangképet
    hallunk, hanem háromfélét. A három közül az a legjobb, amikor a trafót
    éppen átemelem egyik helyéről a másikra, magyarán: amikor  a  kezemben
    tartom. (Végülis: miért ne lehetne úgy hallgatni a zenét,  hogy  egyik
    kezünkkel a trafót tartjuk, a másikkal  az  erősítőt,  a  lemezjátszót
    pedig  a  fejünkön  egyensúlyozzuk?!)  Lehetséges,   hogy   mégis   az
    akusztikai visszahatás űz  tréfát  belőlünk?  De  hol  találja  meg  a
    támadási pontját egy illesztőtranszformátorban? Vagy egy tunerben?
        Hogy  azért  ne  maradjak  adós  a  számszerű   eredménnyel   sem,
    megpróbálok becslést adni róla, hány "orto"-t lehet elérni a különféle
    készüléktípusok alá helyezendő állványokkal.  (Alátétekkel,  mint  már
    mondtam, legfeljebb 50 százalékos eredményre számíthatunk.)


    Lemezjátszó:                                                 1-3 orto
    CD-játszó:                                               1 1/2-2 orto
    Tuner:                                                     1/2-1 orto
    Illesztőtranszformátor (a kistömegűeket nem  számítva):  1/3-2/3 orto
    Erősítő:                                                 1/4-1/2 orto


        Természetesen  mindez   erősen   rendszerfüggő.   A   lemezjátszók
    asztaltáncoltatásáról és az ezáltal elérhető nyereség mértékéről  majd
    egy  statisztikát  is  közzéteszek  a  Bemutatjuk  rovatban;  a  többi
    komponens viselkedését nehezebben tudom megjósolni. Nyilvánvaló,  hogy
    1/4-1/3 orto az észlelhetőség határán van,  a  nyereséget  igen  nehéz
    demonstrálni. Másrészt viszont ne feledjük, hogy  ezek  az  effektusok
    összegződhetnek. Egymással is - és majd az ezután következőkkel is.

    A legtökéletesebb láncszem

        Utólag meggondolva, fölöttébb különös, hogy az együgyű  mechanikai
    eszközről, a lemezjátszóról csak mostanában kezdjük elhinni, hogy  van
    sajáthangja - ezzel szemben  az  erősítőről  (amelyet  a  mérnökök  "a
    legjobban kézbentartható  láncszemnek"  neveznek)  már  évtizedek  óta
    tudjuk, mennyi disznóságot művelhet. Hitetlen Tamások, persze,  mindig
    is akadtak, nekem például van egy kedves  barátom,  docens  a  Műszaki
    Egyetemen;  ő  kerek-perec  kétségbe   vonja,   hogy   bármiféle   két
    fono-előerősítő hangját meg lehetne  különböztetni,  feltéve,  hogy  a
    frekvenciaátvitelük  egyforma  és  a  torzításuk  nem  túl  magas.  Az
    illetőnek történetesen kitűnő füle van (évekig énekelt egy külföldjáró
    kórusban), csak éppen esze ágában sincs összehasonlítani két  erősítőt
    - nagyon jól  megvan  a  maga  Videoton  Prometheusával.  Isten  útjai
    kifürkészhetetlenek. Úgy látom, hogy  az  audiofilia  nem  fül,  hanem
    érdeklődés kérdése. És akik érdeklődnek a High Fidelity iránt,  azokat
    nyilván nem kell meggyőznöm afelől, hogy  az  erősítőknek  igenis  van
    sajáthangjuk, pontosabban: az evilági (tehát sohasem ideális) erősítők
    akkor  is  eltérően  zenélnek,  ha  az  ismert  műszaki   paramétereik
    többé-kevésbé  megegyeznek.   Ez   mindenképpen   negyedik   dimenziós
    jelenség, de már  megszoktuk,  vagy  legalábbis  beletörődtünk,  tehát
    kevésbé érezzük misztikusnak.
        No de mi van akkor, ha  a  paraméterek  nem  többé-kevésbé,  hanem
    úgyszólván tökéletesen megegyeznek? Mondjuk azért, mert a két  áramkör
    teljesen azonos: az egyik a másiknak a kópiája?! Eddig magunk  is  úgy
    képzeltük, hogy ha valaki  tényleg  érti  a  dolgát,  lelkiismeretesen
    dolgozik és - ami a legfontosabb - beszerzi az eredeti  alkatrészeket,
    az 100, de legalább 90 százalékos eredménnyel reprodukálni tudja  akár
    a legbonyolultabb áramköröket is. Az eredeti és a másolat hangminősége
    között legfeljebb ha árnyalatnyi lehet a különbség.
        Én ebben többé már nem  hiszek.  Perdöntőnek  tekintem  az  alábbi
    esetet, amelynek két erősítő a főszereplője: az AGI511A és a Naim Nait
    (lásd: HFM 11., illetve 16.). Kacskaringós történet, poénnal a  végén,
    érdemes végigolvasni.
        Az AGI-ról annak idején nagyon jó véleménnyel  voltunk.  Az  egyik
    gyárban megépítették a RIAA-korrektorát, de az távolról sem szól  úgy,
    mint az eredeti AGI. A következő alkalommal már  az  egész  készüléket
    reprodukálták,  ahogy  mondani  szokás:   egy   az   egyben.   Kínosan
    ragaszkodtak az eredeti alkatrésztípusokhoz,  nemkülönben  az  áramkör
    topográfiájához.  Laboratóriumi  munka  volt,  összehasonlíthatatlanul
    különb, mint amire egy-egy lelkes amatőr képes. Ez az erősítő  szebben
    szól a HFM I-nél, de még mindig nem lehet odatenni az  AGI511A  mellé.
    Lényegesen agresszívebb, tolakodóbb, "hifibb" a hangja.
        A történetnek ezzel még nincs vége. Felhasználom az alkalmat, hogy
    igazságot szolgáltassak a kis Naim Nait-nek.  Olvasóink  emlékezhetnek
    rá, hogy ezt az erősítőt mi etalonnak szerettük  volna  használni,  de
    csalódtunk benne. Igaz, jobbnak hoztuk ki a miénknél, de  elragadtatva
    azért  nem  voltunk  tőle:  hiányoltuk  a  sávszéleit,  keveselltük  a
    dinamikáját. Tulajdonképpen helyesen ítéltünk -  és  mégis  tévedtünk.
    Fél évvel később újra elővettem a  Nait-et,  hallgatni  kezdtem  -  és
    azóta szinte ki sem kapcsoltam. A Nait korántsem klasszis erősítő,  de
    az én számomra klasszissal, 3-4 orto-val jobb a kommersz masináknál és
    2 orto-val a NAD3020-nál  vagy  a  Quadnál.  Csak  éppen  "nem  hagyja
    demonstrálni" a kvalitásait - még a Hifi Magazin szeánszain sem!
        A szeánszokon ugyanis elsősorban  a  szólamtisztaságra  figyel  az
    ember. A gyatra erősítők elködösítik, a jobb készülékek "kiugratják" a
    mindenkori szólamot: minél  tisztességesebbek,  általában  annál  több
    szólamot tudnak definiálni. A Nait viszont abban  tér  el  a  kommersz
    készülékektől, hogy semmit sem "ugrat ki", mindent megtart az  eredeti
    helyén:  a  zenekarban,  tehát  -  virtuálisan  -  másfél  vagy   több
    méternyire a hátsó fal mögött. "Szerényen" szól, hagyja érvényesülni a
    zenét.  A  popmuzsikát  kevésbé  szereti;  a   nagy   beütéseken,   az
    "effektusokon" egy kissé elhervad, nem úgy,  mint  az  igazi  klasszis
    készülékek, például az AFI511A meg a "nagy" Naim NAP250.  Azok  bizony
    demonstrálni is hagyják magukat. Namármost, a  kommersz  készülékeknek
    az a legnagyobb hátrányuk, hogy hamar kifárasztják az embert.  Fél-egy
    óráig még el lehet viselni őket -  és  a  szeánsz  ritkán  tart  ennél
    tovább. A  Naittel  viszont  akár  4-5  óra  hosszat  is  lehet  zenét
    hallgatni. Ez a kvalitása megintcsak nem demonstrálható.  Végképp  nem
    derül ki a szeánszon,  hogy  az  erősítő,  amelyet  éppen  vizsgálunk,
    mennyire  válik  be,  mint  műszer:  mire  képes,  amikor  neki   kell
    vizsgáztatnia a többi készüléket.  Ha  már  egy  évvel  ezelőtt  is  a
    Nait-et használtam volna, sokkal  kevesebbet  bizonytalankodtam  volna
    például  a  Transzformátorteszt  alkalmával  (HFM  17.).  Utólag   azt
    tapasztaltam, hogy a Nait sokkal  jobban  kimutatja  a  különbségeket:
    úgyszólván   "szétdobja"   a   mezőnyt.   Sok   hasznát   vettem    az
    asztaltáncoltatás óráiban is.
        Most már csak azt kéne megmagyaráznom, hogy  hol  itt  a  Negyedik
    Dimenzió, és  hogy  mi  köze  az  amerikai  AGI511A-nak  a  brit  Naim
    Nait-hez.
        Nos: az  eredeti  AGI  előerősítőnek  és  másolatának  tökéletesen
    azonos  az  áramköri  felépítése,  sőt,  az   alkatrész-készlete   is;
    pararamétereik szintén messzemenően megegyeznek. Ezzel szemben a  Nait
    előerősítője egy egészen másféle áramkörön alapul.  A  paraméterei  is
    eltérőek: lényegesen rosszabbak.  Hangkarakterét  tekintve  azonban  a
    Nait rendkívül közel esik az eredeti AGI-hoz - sokkal  közelebb,  mint
    az eredeti áramkörről készült másolat!

    

    Talpra hangsugárzó!

        Erre  a  fejezetre  elfogyott  a  mondanivalóm.  Nem  mintha   nem
    kísérleteztem volna hangsugárzó-lábazatokkal is - éppen  ellenkezőleg,
    ezek voltak  a  legelső  és  talán  leggyümölcsözőbb  kísérleteim,  és
    tökéletesen    biztos    vagyok    a     véleményemben:     mindennemű
    hangsugárzó-rendszernek   elengedhetetlen   tartozéka   a    lábazata.
    Időközben a RAMOVILL - a mi ajánlásunkra -  talán  már  forgalomba  is
    hozta az első hangsugárzó-lábazatokat. Hadd ne szaporítsam hát a  szót
    - vagy hadd ne itt szaporítsam, hanem inkább a tesztrovatban.
        Néhány   sort   a   fémtüskékről.   Amennyire   nem   váltak    be
    lemezjátszó-alátétnek, annyira  jól  beváltak  hangsugárzó-lábazatnak,
    vagy  legalábbis  lábazatpótléknak,  "lábujjhegynek".   A   nagyméretű
    hangsugárzókat gyakran amúgysem lehet lábazatra  emelni,  túl  magasra
    nyúlnának. A fémtüskék csupán másfél-két centivel emelik meg a dobozt,
    és meglehetősen jól a padlóhoz "csatolják". A  hangkép  feltisztul,  a
    basszus döngése megszűnik,  a  mélytartomány  definiáltabb  és  egyben
    meggyőzőbb  lesz  -  általában  ezt  hallottam   mindenkitől,   akinek
    odakölcsönöztem a fémtüskéimet. Furcsa, de a hangsugárzó és a lábazata
    közé helyezett fémtüske már korántsem "működik"  ennyire  jól.  Az  én
    lejátszó-berendezésemben például  kifejezetten  érdessé,  csörömpölővé
    teszi a hangképet. Másoknál viszont ez a technika is bevált. Nem tudom
    megmagyarázni, miért - de hát miért éppen ezt tudnám megmagyarázni?!
        Ez tehát mindenképpen  ide  tartozik,  a  Negyedik  Dimenzióba:  a
    hangsugárzó-lábazatok hatásmechanizmusának magyarázata, helyesebben  e
    magyarázat hiánya. Amikor még nem voltak  tapasztalataim,  felkerestem
    ismerőseimet,   és   véleményt   kértem   tőlük   erről    az    egész
    lábazatteóriáról.   Egy-két   kivétellel   mind    azt    válaszolták:
    kárbaveszett fáradság, úgysem fogsz hallani semmit  (vagy:  legfeljebb
    csak a drága hangsugárzókon fogsz hallani valamit). Később, amikor már
    kitapasztaltam,  hogy  a  jó  hangsugárzólábazat-  még  a   szerényebb
    hangdobozok alatt használva is!  -  mennyire  kitolja  a  sávszéleket,
    feltisztítja a középtartományt, megnöveli  a  dinamikát,  redukálja  a
    lemeztorzításokat  (!),  újra  felkerestem  szkeptikus   ismerőseimet,
    konzultáció végett. Furcsa, de egyáltalán  nem  voltak  meglepve.  Azt
    mondták, mindez teljesen érthető, nincs mit csodálkozni rajta.
        Érdekes, mondtam, én  bizony  most  sem  értem  az  egészet.  Erre
    elmagyarázták nekem, hogy a lábazat  "megfogja"  a  hangsugárzót,  nem
    engedi rezegni - ezért jön meg a basszus, a dinamika.
        No igen, idáig a magam paraszti eszével is  eljutottam.  Csak  azt
    nem értem, hogyan lesz a rezgésmentességből basszus meg  dinamika  meg
    térhatás. Úgy éreztem magam,  mintha  (régi  vicc!)  magától  a  Bölcs
    Rabbitól kértem volna tanácsot:
        "Rabbi, nem értem, mi az, hogy dialektikus materializmus!"
        "No várj csak, fiam, majd elmagyarázom."  "Magyarázni?  Magyarázni
    én is tudom! Én érteni szeretném."

    K-belügyek

        A kábelek auditív hatásáról nagyon keveset tudok.  (Helyes,  akkor
    erről majd máskor - SA megjegyzése.) Mégis írni fogok róla  (sejtettem
    - SA megjegyzése), egyrészt, mert enélkül nem volna teljes a  zűrzavar
    - másrészt pedig igenis elvégeztem néhány kísérletet, és azok  alapján
    ha nem is sok mindent, de bizonyos dolgokat biztosra vehetek.  Például
    kijelenthetem, hogy a kábeleknek igenis van sajáthangjuk - csak  éppen
    nehéz eldönteni, melyiknek van szebb sajáthangja...
        Kétféle funkciót célszerű megkülönböztetni. Az egyik kábelfajta  a
    hangsugárzót köti az erősítőhöz - a másik a többi komponenst kapcsolja
    egymáshoz ("Interconnect" - mondja az angol). Előbb  nyilván  az  első
    funkcióval   érdemes   kísérletezni,   mert   a   hangsugárzókábeleket
    kapcsolóberendezés    segítségével    akár    A-B    vaktesztben    is
    összehasonlíthatjuk,  a  következőképpen.  A   hangsugárzóra   mindkét
    kábeltípust bekötjük, párhuzamosan, a  kapcsolóberendezésen  pedig  az
    egyik kábelt az "A", a másikat a "B"  pólusokra  kapcsoljuk.  Ugyanezt
    kapcsolóberendezés nélkül is  megtehetjük,  ha  olyan  erősítőnk  van,
    amely  két  pár  hangsugárzót  képes  fogadni  egyszerre.  Megkönnyíti
    dolgunkat,  hogy  kiesik  a  hangerőszabályzás  kényes  művelete  -  a
    kábeleknek elvben azonos a "hangerejük". Más kérdés, hogy a kábelek is
    befolyásolhatják a  (szubjektív?)  frekvenciaérzetet,  azon  keresztül
    pedig a (szubjektív?) hangerőérzetet is.
        Speciálkábeleim  nem  voltak,  ilyeneket   nem   is   szándékoztam
    szerezni, főleg kezdetben nem. Csábított viszont a sodratlan ("merev",
    "tömör", "egyeres" vagy hogy is  nevezzem)  kábelek  teóriája,  ez  az
    olcsó játék, talán  nem  is  olyan  hülye  gyerekeknek.  Vásároltam  a
    KERAVILL-nál egy köteg szigetelt, 2,5  négyzetmilliméteres,  sodratlan
    rézvezetéket és bekötöttem az addig használt, hasonló  vastagságú,  de
    sodrott, sokerű hangsugárzóvezeték helyébe. Azonnal érezni lehetett  a
    különbséget.   A   sodratlan   kábel   hangja   tisztább,   szárazabb,
    definiáltabb, kevésbé torz.  A  mélytartományban  is  elvisz  egy  kis
    lötyögést, és emiatt egy kicsit mélyszegénynek hat. Nekem mindenesetre
    megtetszett, és azóta is ezt a kábelt használom.  Úgy  érzem,  nyertem
    rajta 1/2-1 orto-t. (Később kapcsolóberendezésre kötöttem,  Zsengellér
    Ferenc barátom sodrott,  vastag  kábeleivel  együtt  -  akkor  is  úgy
    éreztük, hogy az enyém a jobb.) Sólymos Antal  szintén  az  új  kábelt
    tartotta jobbnak, igaz, csak egy árnyalatnyival - számomra  inkább  az
    volt a fontos, hogy legfőbb kritikusom előtt  egyáltalán  demonstrálni
    tudtam a Jelenséget.
        Kipróbáltam  aztán  vékonyabb  sodratlan  kábeleket   is   -   nem
    tetszettek.  Készítettem  belőlük   dupla,   négyszeres,   nyolcszoros
    kötegeket is - így sem tetszettek. Ebből nyilván  nem  az  következik,
    hogy a vékony kábel rossz, hanem  csak  hogy  az  én  vékony  kábeleim
    rosszak. Nyilván ezer dolog múlhat  az  anyagukon,  a  szigetelésükön.
    Egyelőre idáig jutottam a hangsugárzó-kábelekkel.
        Ha  sodratlan,   hát   legyen   sodratlan.   Készíttettem   egyerű
    összekötőzsinórokat  is,  a  szokványos,  sodrott,  árnyékolt  vezeték
    helyett, az illesztő-transzformátor és a fonoelektronika közé. Itt nem
    célszerű "ábézni", a cserét 20-25 másodperc alatt végre lehet hajtani,
    ennyi idő után még emlékszik az ember az előző hangképre.
        Azonnal meghallottam a különbséget. Az új  kábel  veszett  rosszul
    szólt.  A  hangkép  kiürült,  torzított,  csörömpölt.   Ez   a   kábel
    történetesen koaxiális kivitelű volt: belül ugyan egyetlen éren, kívül
    azonban az  árnyékoláson  futott  a  jel.  A  következő  kábelt  magam
    fabrikáltam két-két egyforma szálból (árnyékolással,  illetve  anélkül
    is).
        Ugyanolyan pocsékul szólt. Úgyhogy nem is örültem neki, hogy  íme,
    mennyire jól demonstrálható a különbség. Hiszen veszítettem volna vele
    vagy   másfélkét   orto-t.   Mégis   azt   mondom:   érdemes    tovább
    kísérletezni...

    Zárszó és ajánlás

        Mint a fenti útikalauzból bizonyára kiderült, a Negyedik  Dimenzió
    rejtélyes birodalom ugyan, de - hogy úgy mondjam  -  viszonylag  olcsó
    hely. Nyugat-Európánál mindenesetre olcsóbb, és forintért is oda lehet
    utazni. Néhány hetet bárki kibír az ND-ben, de a többségnek igen hamar
    honvágya támad. Sokan közülük értékes cuccokkal térnek haza - vajon el
    merjük-e fogadni tőlük?

        Első válaszom: "Félek az ördögtől, mégha ajándékot hoz is!"
        Második válaszom: "Az ajándékot az ördögtől is el kell fogadni."

                                                             Darvas László