Pop-Art



        A könnyűzene természetesen művészet -  de  ebben  a  műfajban  nem
    csupán azok számítanak a művészek közé, akik énekelnek-zenélnek, hanem
    azok is, akik mikrofonoznak,  hangszínt-  és  szinteket  kevernek.  Az
    alábbi  körinterjút  Wilpert  Imre  ("civilben"  az  MHV   könnyűzenei
    főszerkesztője)  készítette  négy  "prominens"  magyar  hangmesterrel:
    munkamódszerükről,  műszaki   és   esztétikai   meglátásaikról,   "ars
    poeticájukról".


                                      *

    Bohus János


        A Főnix stúdió hangmérnöke. Lemezfelvételeket 1968 óta  készít.  Ő
    vette fel az  István,  a  király  alapjait,  a  Fonográf  és  környéke
    (Szörényi, Bródy) lemezeit és a country együttesek legjavát.




        Vannak-e példaképeid, amelyek inspirálnak hangfelvételi munkádban?


        Vannak és voltak kedvenc lemezeim, de mégiscsak többet köszönhetek
    a  koncerteknek,  amelyeket  8-10   év   alatt   meghallgathattam.   A
    külföldieké közül a Queen és a Manfred Mann's Earth  Band  koncertjeit
    becsültem a legtöbbre. Stúdiómunkában az Alan Parsons Projectet tartom
    nagyon sokra, meg a Dire Straits-t.


        Látsz-e alapvető különbséget a komolyzene és a  pop  hangzásigénye
    között?


        Nem, nincs alapvető eltérés, legfeljebb a személyes ízlésünkben.


        Általánosan elterjedt nézet, hogy a lehallgató  berendezés  erősen
    befolyásolja a hangmérnököt.  Te  hogyan  tudod  magad  függetleníteni
    tőle?


        A  környezet  általában  engem  is  befolyásol,   de   bőven   van
    lehetőségem, hogy ellenőrizzem magam.  Én  JBL  monitorokon  hallgatok
    vissza, de használom a kis Auratone hangszórókat  is.  Meghallgatom  a
    felvételt a Lemezgyárban is, otthon is, a kocsiban is,  hiszen  fontos
    tudni,  hogyan  szól  a  zene  egy  olyan  berendezésen,  amely   csak
    100-10000Hz-ig visz át.


        Belenyúlsz-e a felvételekbe, vagy "natúrban" rögzíted a hangszerek
    hangját?


        Már a  felvételkor  korrigálom  főként  a  dobot  és  általában  a
    hangszíneket. Persze, előbb azzal kezdem, hogy maga a hangszer szóljon
    a lehető legjobban, és legyen jól hangolva, bár már  ezt  is  abból  a
    szempontból ítélem meg, hogy minél  jobban  megközelítse  a  hangzásra
    vonatkozó elképzeléseimet.


        Van-e eltérés a magyar és a külföldi lemezek hangzása között?


        A külföldiek általában dinamikusabban szólnak, s azt hiszem,  hogy
    az eltérés nem a  "master"  minőségében  rejlik  elsősorban,  hanem  a
    kidolgozásban, bár a gyártás  részleteit  nem  ismerem,  így  ez  csak
    feltételezés.  A  saját  felvételeimet  összehasonlítva  a   lemezzel,
    általában  homályosabb  a  hangkép,  szűkebb  a  dinamika,  mattabb  a
    magashang. Bár lehet, hogy a külföldi lemezek sem  okvetlenül  a  jobb
    technika  miatt  szólnak  jobban.  Nálunk  olyan  szabványok   vannak,
    amelyektől nem lehet eltérni, sőt általában arra sincs lehetőség, hogy
    az ember valami furcsát, szokatlant  csináljon.  Nálunk  nem  szívesen
    veszik, ha például egy lemezen belül megváltozik a  hangszerek  aránya
    vagy hangszíne.


        Van hifi-berendezésed?


        Mindig is volt. Hobbim is a hifizés. egy Pioneer-láncom van és egy
    Sony CD-játszóm.


    DOBÓ FERENC


        Jelenleg a törökbálinti MHV-stúdiót működtető PJT  vezetője.  1970
    óta készít lemezeket. A korai években ő készítette az összes Illés  és
    Koncz lemezt, majd a Neoton minden  felvételét,  közöttük  a  Japánban
    befutottakat is. Első felvétele a Neoton: Bolond város című LP-je.



        Miért léptél erre a pályára?


        A beat hőskorában én is zenéltem, orgonán  játszottam  egy  akkori
    zenekarban (érthető hát, hogy jórészt olyanok hatottak rám, mint  Alan
    Price és az akkori  Animals).  Azért  jöttem  a  lemezgyárba,  mert  a
    beatzenei  érdeklődésemet  akartam   összeegyeztetni   a   hangmérnöki
    munkával. Azóta számos irányzat tűnt fel és le,  és  engem  mindig  az
    éppen aktuális hangzási igény érdekel - valósággal  az  ars  poeticám,
    hogy mindig újat próbálok keresni.


        Mi kell a jó poplemezhez? És mi hiányzik hozzá?


        A leginkább az a bizonyos produceri szemlélet  hiányzik,  amely  a
    technikai megszólalásra is kiterjed. Pedig ebben a szakmában nincsenek
    nagy titkok, ettől tehát még nem  kellene  gyengébbnek  lennünk.  Több
    önbizalom is kéne. Mi mindig úgy akarunk mindent, ahogyan egyszer  már
    más megcsinálta. A Fender úgy szóljon, mint Stevie Wondernél, a  gitár
    pedig úgy, mint a Queen-nél. Pedig nem kéne  őket  majmolnunk.  Jobban
    kéne bíznunk a belső inspirációnkban.


        Befolyásol-e a stúdtókörnyezet?


        Természetes, hogy minden stúdió más és más hangzást ad.  Szerintem
    nincs abszolút rossz és  abszolút  jó  lehallgatórendszer.  A  világon
    számtalan rendszer létezik,  és  soha  sem  az  dönti  el  a  felvétel
    minőségét, hogy sok-e benne a magas vagy a mély, vagy hogy  tolakodó-e
    a hangképe. Nincs  abszolút  recept,  ez  is  a  popzene  sajátossága.
    Egyszer Londonban voltam a CBS  stúdiójában,  egy  híres  együttesnél.
    Megkérdeztem  a  hangmérnököt,  mitől  szól  olyan  jól  a  dob.  Erre
    elmondta, hogy csak dinamikus mikrofont szabad használni,  nem  szabad
    semmit korrigálni, csak azt kell venni, ami  tisztán  lejön.  Pár  nap
    múlva az EMI stúdiójában a Wings felvételén  jártam,  és  ott  szintén
    kitűnő dobhangot hallottam.  Itt  is  megkérdeztem,  mitől  olyan  jó.
    Elmondták,  hogy  csakis  kondenzátormikrofont  szabad  használni   és
    speciális szűrőket...


        Elválik-e a komolyzenei hifi a "pop-hifitől?


        Igen,   más   ízlést   szolgálnak,   és   alapvetően    eltér    a
    felvételtechnikájuk is. Mégis, az a véleményem,  hogy  egy  igazán  jó
    berendezés egyaránt jó mindkét célra;  egy  jó  monitoron  minden  jól
    szól.  Miután  azonban  tökéletes  monitor  nem  létezik,  bele   kell
    törődnünk, hogy az egyik erre jobb, a másik  arra.  A  JBL  például  a
    popzenében verhetetlen. A popzenében nagyobb a dinamika szerepe, és az
    élethűség iránti igény másképp merül fel, mint  a  komolyzenében.  Egy
    biztos: a japános hang mind a komolyzenében, mind  a  popban  egyaránt
    rossz.


        Van-e eltérés a  magyar  és  a  külföldi  lemezek  hangzásminősége
    között?


        Hangszínben   és    megszólalásban    nem    sok.    Koncepcióban,
    kidolgozásban, precizitásban a külföldiek jobbak. Ne feledjük azonban,
    hogy ez az összehasonlítás nem igazságos, mert hozzánk csak a  legjava
    jut el: az évenkénti több ezer lemezből mi mindig a  legjobb  tucathoz
    hasonlítunk. Persze, tudom, hogy ez visz előre, nem is  tiltakozom  az
    összehasonlítás ellen.


        Hogyan viszonylik a lemez a saját felvételedhez?


        Van némi eltérés, de csak az analóg lemeztechnika korlátai miatt.


        Van otthoni hifi-berendezésed?


        Igen, van egy Orion tornyom, egy egyedileg  bemért  Sony  kazettás
    magnóm és egy Pioneer lemezjátszóm.


    KIS ISTVÁN


        A  Magyar  Rádió  hangmérnöke.  1975-76-tól  készít   rendszeresen
    popfelvételeket, ezek némelyike kislemezen is  megjelent.  Igazi  nagy
    elismerést  a  nyolcvanas  évek  legelején  aratott  az  Electromantic
    (Presser Gábor) felvételével, amely tulajdonképpen balettzene volt  az
    Operaházban, s később hanglemezen  is  megjelent.  Azóta  többnyire  ő
    készíti az LGT és Katona Klári felvételeit.



        Hogyan kerültél a Rádióhoz?


        Eredetileg vegyészmérnöknek készültem, de  még  az  egyetemi  évek
    idején  bekapcsolódtam   a   kollégiumi   stúdió   munkájába.   Ottani
    eredményeim alapján hívtak a Rádióhoz.  Mentem  is  szívesen,  de  nem
    elsősorban a rádiómunkára, hanem a  zenei  felvételekre  kacsingattam.
    Nagyon érdekelt már akkor is a hangokkal való játék, a hangfelvétel és
    a hozzá kapcsolódó technika, az effektberendezések  és  használatuk  -
    feltéve,  hogy  a  zene  lényegét  nem  változtatják  meg.  Hiszen   a
    hangfelvételekhez  is  a  zenétől  jutottam  el   -   1963-67   között
    beatzenekarban játszottam.


        Mai  tapasztalataid  birtokában  másképp   csinálnád-e   az   első
    hangfelvételeidet?


        Ugyanúgy  csinálnám,  de  biztos,   hogy   másképp   szólna.   Más
    berendezéseink  vannak.  Nőtt   a   sávok   száma,   elterjedtek.   az
    effektberendezések, az  új  hangszerek.  Ma  már  magát  a  hangot  is
    alapvetően manipulálni lehet: az idejét, a magasságát, a  lecsengését,
    mindent. Ezt régen is meg tudták csinálni, hallgasd csak meg a Beatles
    "Revolver" című LP-jét. De akkor egy ilyen trükköt napokig  csináltak,
    s egyedileg találták ki. Ma pedig mindez csak percek kérdése.


        Ezek szerint már régóta figyeled  a  lemezek  hangzását.  Vannak-e
    olyan hangzásélményeid,  amelyek  a  mai  munkádat  is  meghatározzák?
    Vannak-e példaképeid?


        Lelkes zenehallgató  vagyok,  szalagon  körülbelül  300  nagylemez
    felvétele van meg. Mindig megnézem, ki a lemezek hangmérnöke,  fel  is
    írom magamnak. Érdekes, például,  hogy  a  Chicago  lemezeknek  mindig
    ugyanaz volt a hangmérnöke, és nagyon egységes hangzást is  produkált.
    Mostanában újra találkoztam a nevével, de már egy új együttes  lemezén
    - és szögesen eltérő dolgot hallottam. Általában nagyon sokat  tanulok
    a jó zenéjű és jó technikájú lemezekből.  Érdekes,  régen  a  Beatlest
    csak a zenéje  miatt  hallgattam,  a  technikai  rész  akkor  még  nem
    izgatott,  most  viszont,  utólag   meghallgatva   az   is   rendkívül
    tanulságos. Ilyennek tartom a Pink Floyd lemezeit is, ezek időtállóak.
    Ezzel együtt is az a meggyőződésem, hogy mindig a zene az  elsődleges;
    sőt, ha egyáltalán  nem  volna  hangmérnök,  akkor  ezt  a  szerepkört
    előbb-utóbb maga a zenésztársadalom is kitermelné. Ha nem  lett  volna
    olyan kitűnő a hangmérnöke, a Beatles attól még nagyszerű lett  volna.
    Bár talán ez ma már nem egészen így van, a  digitális  technika  és  a
    billentyűs   hangszerek,   a   szintetikus   hangzások   sok   mindent
    megváltoztattak.   De   még   mindig   szükség   van   e   meghatározó
    személyiségekre. Ilyen például az  új  angol  együttesek  körében  egy
    producer, Trevor Horn a neve.  Ő  abszolút  hangzáscentrikus  dolgokat
    produkál.


        Miben térnek el a két műfaj, a klasszikus és a popzene támasztotta
    követelmények?


        A popzenészekkel szorosabb az együttműködés, és alkotóbb a  munka.
    Figyelni kell a zenészek megnyilvánulásait, és reagálni kell rájuk.


        Mi határozza meg a popfelvétel hangminőségét?


        A technikai adottságok, a megfelelő hangszerek, a  zenészek  és  a
    gondos munka. Fontos  még  a  monitor  is,  talán  fontosabb,  mint  a
    mikrofonozás és az effektberendezések. A  mikrofonozás  egyébként  sem
    lehet ideális. Hogy mást ne  mondjak,  sokszor  eleve  nem  lehet  oda
    tenni, ahol a legjobb lenne, mert például a dobos oda üt, ahová  én  a
    mikrofont tenném. A komolyzenében ezek  a  megkötöttségek  még  jobban
    érvényesülnek, hiszen meghatározott ülésrend van, és nekem ahhoz  kell
    alkalmazkodnom. Mindkét műfajban szerepe van a kísérletezésnek,  de  a
    jó előadás a legfontosabb -  ezt  a  jó  hangzás  nem  pótolhatja.  Én
    egyébként eredetileg komolyzenével kezdtem,  popzenét  csak  1976  óta
    rögzítek. Ma is - ha lehet mondani - komolyzenei  típusú  felvételeket
    csinálok, abban az értelemben, hogy szeretem a  levegős,  áttekinthető
    hangképet, szeretem meghatározni a teret.


        A jó felvétel mindenütt jól szól?


        A stúdióban nem mindig szól jól. Az a jó felvétel, ami otthon szól
    jól, ahol hallgatom.


        A felvételek hangzását hogyan kontrollálod, mihez viszonyítod?


        Szeretek az akusztikai hangszerek hangjához viszonyítani. Például,
    ha a zongorát jól  mikrofonozom,  akkor  már  képet  tudok  alkotni  a
    hangszóróról, ki tudom ismerni a karakterét, és akkor már tudok  rajta
    javítani, vagy  a  kellemetlen  hatását  ki  tudom  küszöbölni.  Ha  a
    keverőpultot  és  a  stúdiót  jól  ismerem,  akkor  tudom,  hogy   egy
    hangszínállítás mennyi változást kell okozzon. Ha mégsem  az  jön  be,
    amit várok, akkor tudom, hogy a lehallgató rendszerben van valami zűr.
    Ehhez persze  bizonyos  tudás  és  tapasztalat  kell,  úgyhogy  az  én
    kontrollom is csak  a  tapasztalat  és  a  viszonyítás  lehet.  Bár  a
    tapasztalatok folyvást elavulnak. Találóan írja a "Keyboard"  magazin:
    "A használati utasítások évtizedét éljük:  ha  egy  stúdióba  belépsz,
    biztosan  találsz  legalább  egy  embert,  aki  éppen  egy  használati
    utasítást böngészik, vagy gépkönyvet tanulmányoz". Annyi az új eszköz,
    és olyan gyorsan elterjednek  főként  a  popzenében,  hogy  a  korábbi
    elveinket folyvást felül kell vizsgálnunk.


        Hallasz-e eltérést a magyar és külföldi felvételek között?


        A hazai stúdiók sokat  javultak,  főként  a  lemezgyári  stúdiókba
    kerültek fontos, korszerű berendezések, de a versenyt ma sem álljuk. A
    legjobbak  mögött  pedig  óriási  pénz  áll,  mert  általában   ők   a
    leggazdagabbak is. Rendkívül fontos lenne a teljes berendezés  állandó
    karbantartása, bemérése. Ez azonban időrabló dolog, és a mi  stúdióink
    annyira ki vannak használva, hogy erre nincs  idő.  Mást  ne  mondjak,
    egyetlen magyar stúdióban sincs igazi jó klímaberendezés, munka közben
    5-10 fokot is nő a hőmérséklet, máris elállítódnak a készülékek. Talán
    még az MHV törökbálinti stúdiója a legjobb.


        Kész munkáidat utólag össze  tudod  mérni  egymással,  lemezen  és
    szalagon?


        Nem, mert a Rádió hangfelvételi stúdióiban  nincs  lemezjátszó,  a
    38-as mesterszalag és a kazettás magnó pedig összemérhetetlen. A  kész
    felvétel további útját én rábízom a  vágókra  és  a  többi  lemezgyári
    szakemberre.


        Otthoni berendezésed?


        Orion HS500, Akai GX szalagos magnó, Pioneer erősítő,  Sony  WMD-6
    kazettás magnó. Van vagy 15 fejhallgatóm  a  Koss-tól  az  AKG-ig,  de
    egyiket sem tartom elég jónak. A komoly hifihez pedig előbb  lakás  és
    pénz kellene. Lakás, mindenekelőtt.


    KOVÁCS GYÖRGY


        A Mafilm hangmérnöke. Valaha az egyik ős beatzenekar,  a  Futurama
    gitárosa volt. Immár több, mint egy évtizede  készít  popfelvételeket.
    Első popfelvétele az LGT "mindig magasabbra" című  lemeze;  később  az
    LGT leghíresebb lemezeit is ő vette fel és ő rögzítette a  Hobo  Blues
    Band  "Vadászat"  című  dupla  albumát  az  MHV   Rottenbiller   utcai
    stúdiójában.



        Hogyan találkozott a popzene és a hangmérnök?


        A hatvanas évek közepén naprakészen követtem a zenei  divatot,  de
    már korábban elköteleztem  magam  a  zenével,  játszottam  szimfonikus
    zenekarban  is,  később  beatzenekarban.  A  zene  szeretete  vitt   a
    hangmérnöki pályára.


        Munkamódszered, problémáid?


        A  mai  napig  is  legnagyobb  problémánk:  az   elzártságunk,   a
    tájékozódási lehetőség hiánya. Én máig sem láttam külföldi stúdiót, és
    mint tudjuk, a szakirodalom nem ír  le  minden  kis  szakmai  trükköt,
    fogást. Így sokunknak kísérletezéssel, saját  fejünk  szerint  kellett
    mindent  megtanulnunk.  Rengeteget   tanultam   a   kedvenc   lemezeim
    hangzásából, mit hogyan csináljak. Ma is  úgy  ülök  le  a  keverőpult
    mögé, hogy elképzelek egy hangképet, és azt akarom megvalósítani,  sőt
    elmondhatom, hogy már ekkor valahol belül hallom is a  majdani  teljes
    hangzást.


        Mi változott az utóbbi tíz évben?


        A zenei stílus folyamatosan változik,  napról  napra  nyomon  kell
    követni. De ami az én ízlésemnek vagy szakmai  beállítottságomnak  nem
    felel meg, azt nem nagyon követem. Mint filmes, rendkívül sok  hasznát
    látom a popzenei felvételeken szerzett tapasztalatoknak - nekem nem  a
    filmgyári munka adta a  tapasztalatot  a  popzenei  lemezekhez,  hanem
    éppen  fordítva.  Az  utóbbi  években  zenei  értelemben  is  minőségi
    változást hoztak a digitális technikák és hangszerek. A zenét  gyakran
    nem a maga természetes terében vesszük; a  hangmérnök  és  a  technika
    alapvetően  belenyúl.  Nekem   ez   nem   igazán   szimpatikus,   mert
    elgépiesedéssel, uniformizálódással fenyeget.


        Hogyan rögzíted a popzenét, természetes hangzásban,  vagy  már  az
    elején korrigálsz?


        Rögtön az  elején  belenyúlok,  de  nem  annyira,  mint  később  a
    keveréskor. A  hangszerek  visszahallgatásakor  már  az  elején  olyan
    hangszínt  állítok  be,  amilyen  a  végére  lesz,  mert   a   zenészt
    megnyugtatja és egyúttal inspirálja, ha nem  csak  szóban  mesélem  el
    neki, hogy milyen lesz munkájának végeredménye. A  legtöbbet  a  dobon
    állítok: igyekszem térben is és sávonként  is  elválasztani  az  egyes
    dobokat,  hogy  a  későbbiekben  is  tudjak  rajtuk   változtatni.   A
    popzenében a természetes hangzástól mindig a pillanatnyi divat szerint
    kell eltérni.  A  korrekciókkal  egy  éppen  aktuális  hangzási  képet
    állítok elő, nem pedig a természetes hangzást. Az  ötvenes  évek  rock
    and rollja természetes volt - termes  hangzású  dob,  natúr  gitár  és
    bőgő. A hangmérnökök a hatvanas évek végén kezdtek igazán  manipulálni
    a leszigetelt térbe tett, mesterséges hangzású hangszerekkel, főleg  a
    dobbal. Ma mintha megint a kezdeti teresebb hangzás felé közelítenénk.


        Lemez-példaképeid?


        Kedvencem a Dire Straits.  Minden  megszólalásuk,  még  ahogyan  a
    technikát használják, az is zene-centrikus. Korábbi példaképem, a Pink
    Floyd nem annyira zenei értelemben fogott meg, inkább gondolati síkon,
    meg azzal, hogy a nem túl bonyolult zenéből maximális hangzást  hozott
    ki. Ezt a két  angol  zenekart  egyébként  kivételnek  tekintem,  mert
    inkább az amerikai lemezek hangzását szeretem, szerintem ők  zeneibben
    fognak  meg  mindent.  Az  amerikai  együtteseknek   a   hangzása   is
    egységesebb. Az angol hangzást nem szeretem, szerintem  az  angolok  a
    felvételekbe túl erőszakosan nyúlnak bele.


        Mihez viszonyítsz, amikor a saját felvételeid hangzásképét állítod
    be?


        A legtöbbet  a  filmgyárban  dolgozom,  úgyhogy  nekem  az  ottani
    Westlake Audio jelenti a monitor-kontrollt. A legkevésbé a  lemezgyári
    lehallgatásban bízom, már ami a  keverőt  és  a  lehallgató  helységet
    illeti. Ott inkább a vágószoba hangzására lehet támaszkodni.


        Magyar és külföldi lemezek?


        A hazai átlag és a külföldi átlag eltér egymástól, sajnos,  nem  a
    mi javunkra. A mi  lemezeinken  csekélyebb  a  hangzás  gazdagsága  és
    tisztasága.  A  mi  felvételeink  eléggé  egyformán  szólnak.  Ez  nem
    elsősorban a hangmérnökök  számlájára  írandó,  inkább  a  zenekaraink
    hangszerelési  készségének  rovására.  Általában  nincs  kitalálva   a
    hangszerelés és a  hangzás.  Sokszor  minden  együtt  akar  szólni,  a
    lemezek szét vannak dobolva. A  magyar  dobos  nem  korszerűen  dobol,
    hanem még mindig az elavult színpadi  dobolást  adja  elő.  Ugyanez  a
    helyzet a gitárosokkal is. A múltkor is, az egyik felvételen az  egyik
    zenekar   szólógitárosa   a   végsőkig   ragaszkodott    a    hatalmas
    Marshall-ládáihoz, mert hozzá volt szokva, hogy a színpadon ez üvölt a
    háta mögött, és nem tudta elhinni, hogy ez a szalagon egyáltalában nem
    számít.


        Összehasonlítod a saját felvételeidet a belőle készült lemezzel?


        Igen, és általában azt tapasztalom, hogy megegyeznek. Az  alapvető
    gondok nem a vágással vannak. Ami a szalagon van, általában vissza  is
    kapjuk.


        Milyen berendezésen hallgatod otthon a zenét?


        Szándékosan   egy   kommersz   hifi-berendezést   használok,   egy
    Hitachi-láncot.

                                      *

        Négy intézmény, négy hangmester, négy attitűd. Ami közös bennük: a
    zene szeretete és ismerete - s ez minden bizonnyal többet ér, mintha a
    High  Fidelityt  ismernék  és  szeretnék  jobban   a   zenénél.   Amit
    elmondanak, mindnyájunk számára tanulságos, hiszen gondolkodásmódjukat
    és hangfelvételeiket egyaránt reprezentatívnak kell tekintenünk.