Hangszerviz



Címünk: Hifi Magazin, Budapest 1906, Pf.: 223. Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon! Minden levélre válaszolunk, ha nem is postafordultával; válaszboríték fölösleges. Felhívjuk Olvasóink figyelmét, hogy a levelekből alkalomadtán szabadon, bár lényegi változtatás nélkül idézünk a Hangszerviz hasábjain - hacsak a feladó nem kéri, hogy kezeljük levelét bizalmasan. Változatlanul közérdekűnek tekintjük, ezért térítés nélkül közreadjuk a magánember adásvételi és cserejavaslatait, iparszerű foglalkozást azonban nem hirdethetünk a Böngészőben. Kérjük Olvasóinkat, feltétlenül írógéppel írjanak és fogalmazzanak tömören, mert apróhirdetésüket helyszűke esetén kénytelenek vagyunk megrövidíteni. Cím, cím, címlista Szekér András Szombathely, Akacs M. u. 30. 9700 A 9. számban megjelent egy címjegyzék, amely, azt hiszem, sokak számára örömteli pillanatokat hozott. Én is előszeretettel lapozgatom a külföldi prospektusokat; 1982 óta (amióta az 1001 postacím megjelent) rendszeresen kértem prospektusokat több nyugati cégtől, s a levél többnyire meg is hozta gyümölcsét. De sajnos, az utóbbi időben azt tapasztalom, hogy az a bizonyos címjegyzék kezd elavulni. A legutóbb küldött 9 levélből 7 (!) visszaérkezett, azzal, hogy a címzett ismeretlen (helyre költözött). Mi a teendő?... Valóban ideje volna már kibocsátanunk egy újabb címlistát. Egyszersmind esedékes egy újabb különkiadványunk, amely a ll-20. szám szeánszait összesítené. Azt tervezzük, hogy összekötjük a kettőt, és a "Szeánszot" egy naprakész címjegyzékkel egészítjük ki. Új dimenziók Varró Gábor Bp., Batthyány u. 30., 1195 A legutóbbi 776 hatására átnéztem az utóbbi két évi sajtószemlét. Hogy miért? Szöget ütött a fejembe az a sok új felfedezés... Először jöttek a különféle hangszóróállványok, utána a lemezjátszó-asztalkák, amelyek persze erősítő, CD-játszó stb. alá is ajánlatosak, majd elérkezett a "Kábel-Bábel" korszak, aztán jöttek a cikkek a lakószoba hőmérsékletéről, páratartalmáról, a falra szerelt csillapítóanyagról. (...) Hol vagyunk már az öt évvel ezelőtt elfogadott elvektől? (Elveink változatlanok: mi csak arról mondunk véleményt, amit magunk is kipróbáltunk. A sajtószemlében mások nézeteit ismertetjük - ez aligha kétséges. A szerk.) (...). Mivel én nem újságíró, csak magazinolvasó vagyok, szeretnék egy olyan tesztet, melyben a Hifi Magazin is végigjátssza ezeket a lehetőségeket, és tapasztalatait megosztja olvasóival, akik ezután maguk is próbálkozhatnak! (...) Utóirat: miután megírtam levelemet, akkor jutott eszembe, hogy még nem néztem meg, mi is van a Holtidőben. Úgy látszik, egy hullámhosszon vagyunk! Sokáig gondolkodtam, hogy levelemmel nem döngetek-e nyitott ajtókat, de mégis küldöm, mert "reklamálásom" talán közelebb hozza azt a cikket! Olvasóink kívánsága: parancs. (Különösen, ha ezt a kívánságukat mi szuggeráltuk.) Tessék a 14. oldalra lapozni. Dr. Ábel László Szerep, Lenin u. 6., 4163 (...) A hangfalak alá már régen megcsináltattam az állványokat. Nélkülük a kis dobozok (pöttöm Infinitykről van szó - a szerk.) minden erénye elveszne. Sőt, ha a régi recept szerint rátolom a falra, az egész hangkép szétesik, összemosódik. És még egy érdekes megfigyelés. Basszushiányra panaszkodtam - és érdekes, némelyik lemeznek egészen szép basszusa van. Hajlamos vagyok azt hinni, hogy ahol nem hallom, ott nincs is rajta a lemezen... Ebben azért sohase legyen biztos az ember. Csuha Attila Bp., Berda J. u. 52., 1045 Hogyan lehet megállapítani, hogy két hangsugárzó közül, ha az egyik biztosan rossz polaritással van bekötve, akkor melyik az? A két hangsugárzóra rákapcsolunk egy zseblámpaelemet, és megfigyeljük, hogy a mélyhangszóró membránja merrefelé mozdul. Ha mindkét membrán kifélé mozdul, akkor mindkettőnek a "+" pólusán van az elem "+" sarka. Vannak aztán olyan nézetek, miszerint ez még mindig csak relatív polaritás, és meg kell keresni a rendszer "abszolút fázisát". Erről az elméletről nekünk egyelőre nincs véleményünk, ezért most még csak sajtószemle rovatunkban írunk róla, a 44. oldalon. (A szerkesztő megjegyzése: nem tartozik a tárgyhoz, de szokásainkhoz híven közre kell adnunk a fenti levél zárómondatát is, minthogy kritikát tartalmaz: Olvasónk szerint a Hifi Magazin 19. száma "laposra sikerült", minthogy "Bemutatjukból is megárt a sok". Úgy tudjuk legtöbb olvasónk éppen a Bemutatjuk rovat, tehát a tesztek miatt veszi a magazint. Legalábbis a három évvel ezelőtti felmérés statisztikája szerint 9284 olvasó közül 6778 bővítené és csak 162 szűkítené a Bemutatjuk rovatot! Egyébként: egyszer hopp, másszor kopp. Őszi számunkban például elég kevés Bemutatni valónk lesz.) Tokai Gábor Bp., Szirmai u. 2/C., 1113 A legutóbbi - I9. - számban több helyen is foglalkoztak a csatlakozó kábeleknek a hangminőségre gyakorolt hatásával. A Kirakós játék című cikkben Zsengellér Ferenc leírja, hogy a hangszórókábelt 4mm2 keresztmetszetűre cserélve, pontosabban: növelve, mit tapasztalt. Nos, én az ő tapasztalatát egybeötvözve a Hetedhéthatárban a tömör kábelek előnyeiről olvasottakkal, berendezésemben a hangszóróvezetéket kicseréltem eca. 7mm2-es tömör rézvezetékre (ilyenhez tudtam hozzájutni tömör és sodrott kivitelben is). Berendezésem egyébként nem valami High-Tech: Orion torony, HS500-asok és egy Akai APD30-DD. A gyár eredetileg 1,5mm2-es sodrott rézkábelt adott a doboz bekötéséhez. Nem tudtam A-B tesztet csinálni; én úgy ítélem meg, hogy a tömör kábel még tovább javítja a hangminőséget. De az ugrásszerű javulást akkor tapasztaltam, amikor az eredeti kábelt a vastagabb sodrottra cseréltem - ezen a tömör kábel már csak árnyalatnyit javított (lehet, hogy csak bebeszélem magamnak). Mindenesetre jelenleg a tömör kábelt használom. Marosi Miklós Mohács, Felszabadulás ltp. 14/D 7700 (...) A HFM jóvoltából meghívót kaptam a Thermal Szálló különtermébe. Utánunk már nem volt csoport, maradhatott ki meddig akart. Szinte mindent be- és megmutattak. Elcsodálkoztam, hogy a kisebbik berendezés még olyan sincs, mint az enyém, és mégis határozottan jobban szólt. (Ne feledje: a nagy terem sok szempontból előnyös. A szerk.) A kíváncsiság hajtott: mitől lehet. Két érdekességet vettem észre. Az első: nem a megszokott vékony vezetéket használták. Amit ott használtak, az szinte - kábel volt. Hazajöttem, és kicseréltem a hangsugárzó vezetékét 4mm2-es sodrott rézkábelre. A különbséget Zsengellér Ferenc pontosan leírja. A második. Észrevettem, hogy a T-10-es igen rövid vezetékkel van csatlakoztatva a lemezjátszóhoz, és a továbbfutó vezetéket sem hosszabbították meg. Otthon szétszedtem a NAD-ot. A készülék hátoldalára két RCA-aljzatot szereltem fel, azokra forrasztottam a kartartó bakból kijövő vékony vezetéket. A készülék saját vezetékéből 10cm-nyit levágtam, és azzal csatlakoztam a T-10hez. A T-10 rövid vezetékét, amely kb. 20 centiméteres, közvetlenül a fono-erősítőbe dugtam. A maradék vezetéket elvágtam, és a fono-erősítőt a legrövidebb úton csatlakoztattam a végfokhoz. Az eredményt nehéz szavakba foglalni. (...) A zene kilépett a hangfalakból, és a szobából hangversenytermet, stúdiót csinált. A hangzás dinamikája szintén megnőtt. A sikeren felbuzdulva sokféle árnyékolt vezetéket vásároltam, hátha lesz, amivel még szebben szól. A vezetékeknek létezik sajáthangjuk - ezt próbával nagyon egyszerű bizonyítani. Nálam a NAD szürke, japán gyártmányú vezetéke volt a legjobb. A többi vagy a magasat vagy a mélyet vagy mind a kettőt vágta, drasztikusan. Elgondolkodtató... Premier után Dr. Székely Szűcs Imre Szeged, Kállay u. 9/B., 6726 Ezúton szeretnék köszönetet mondani azért a kedvességért, hogy meghívást kaptam az Ortofon cég és az Audio Int'l közös bemutatójára. Megtisztelőnek éreztem, és természetesen el is fogadtam. Véleményem szerint a résztvevő cégek igen komoly erőket fektettek e meghallgatások megszervezésébe. A rendezés pontos volt, az események gördülékenyen zajlottak le. A meghallgatáson bemutatott készülékek is igen meggyőzőek voltak (különösen a komoly kinézésű csöves erősítők). Javasolnám, hogy legközelebb valamilyen más módon kéne váltani a hangsugárzókat, mert a vezetékek átdugaszolásával a lényegesebb dolgoktól vették el az időt, amely pedig így is rövid volt. Sajnálom, hogy az igazi nagyágyúkat már nem is tudtuk meghallgatni - pedig kíváncsiak lettünk volna rájuk (...) Ne feledje: ez volt az első hazai audiofil bemutató. Nyilván mindent meg lehet szervezni másképen is, de most a rendezőknek alighanem az volt a fő céljuk, hogy minél több látogatónak adhassanak ízelítőt. Néhány nap alatt 500 hifistának tartani bemutatót - ez mindenképpen szép teljesítmény. Csőkar Karlovits Gyula Mór, Begyács Imre u. 22., 8060 Csőkart akarok! Csőkart akarok! Csőkart akarok! Ha már ennyire biztatnak. A vidéki alkatrészboltokban azonban a szakavatott eladók úgy tekintenek az emberre e kívánság hallatán, mintha holdbéli tájat látnának. Többen közülük a NAD 5120-at japán villanyborotvának, esetleg szovjet mosógépnek vélték (nem tévedés: rádió-magnó-lemezjátszó alkatrészboltokról van szó, Székesfehérvárott és Pécsett), ezért fordultam végül is Önökhöz. Tájékoztatásul közlöm, hogy nem hangkar Puzzle-t kívánok játszani, nekem véglegesen kell egy ilyen kar. (...) Legalább azt árulják el, melyik istenverte üzletben lehet biztosan megkapni?! Mert ha nem muszáj, nem megyek át érte Komarnóba. Megtisztelő, hogy vakon bízik az ítéletünkben. Úgy gondoljuk, ezt nem is fogja megbánni, a csőkarról eddig igen jók a visszajelzéseink. (Mellesleg magáról a NAD5120-ról is szinte mindenki jókat ír; elégedetlen vásárlóval eddig csak eggyel vagy kettővel találkoztunk - nem számítva azokat, akiknek a készülékét előzőleg fejjel lefelé tárolták, minek következtében a hangkarból kifolyt a szilikonolaj.) A Hangkar Puzzle mindazonáltal nemcsak érdekes játék, hanem tanulni is lehet belőle. Legjobb tudomásunk szerint csőkart csakis a RAMOVILL-nál, Budapesten, az V., Váci utca 40. szám alatt lehet kapni. Lapzártakor (februárban) azt a választ kaptuk, hogy újabb alkatrész-szállítmány van útban. Tóth Károly Pécs, Hermann Ottó u. 3., 7624 Nem is tudom, hol kezdjem. A korábbi tesztek alapján én is vettem egy NAD5120-as lemezjátszót, lapos karral és Ortofon FF15-ös hangszedővel. Korábban egy Pioneer PL400-as DD-lemezjátszóm volt. Végigcsináltam a filc lemezpárna-próbát a lapos karral. Való igaz, messze hifibb hangminősége van, mint a Pioneernek. A filc alátéttel (még az olcsó FF15 hangszedővel is) igazán zenei élményt nyújtott, igen lényeges a hangzásbeli különbség a Pioneer lemezjátszóéval összehasonlítva. (...) Filc alátét nélkül a basszus feldúsul ugyan és ez talán melegnek tűnik, de az igazi, magasak mintha hiányoznának, a hegedű nem élethű. Ugyanez filc alátéttel egycsapásra megváltozik; való igaz, a basszus-dinamika mintha halványabb lenne, de nem előnytelen, sőt, talán jobban a helyén van. (...) Szerettem volna továbblépni, a csőkar irányában. Sikerült is a RAMOVILL Váci utcai boltjában beszerezni. Becsomagolták, kifizettem, nagy örömmel hazahoztam, és itthon ért a nagy csalódás. Hiányzott az olaj a kiegyenlítő tartályból. Vissza Pestre, a RAMOVILL boltba, ahol közölték, hogy a szállítmány fele olaj nélkül érkezett. (...) Az eladó félhivatalosan megemlítette, hogy silicon72 számú olajat kell beletenni, az is megfelel. Hát ezt szeretném megkérdezni, valóban megfelel-e ez az olaj. Talán volt már másnak is hasonló problémája. Nagyon szeretném már kipróbálni a csőkart. (Véleményünk szerint nyugodtan kipróbálhatja; nem hisszük, hogy a hangminősége elsősorban az olajon múlna. És valószínű, hogy másfajta, de hasonló viszkozitású szilikonolaj is megfelel. A szerk.) (...) Szeretném még elmondani, hogy az erősítőm egy Merkury, többszörösen átvariálva. Az első volt a MOD, amit a Magazin közölt. A második: HFM I a Merkury fono-előerősítője helyett. Ez a két MOD már lényeges változást hozott a hangminőségben. A harmadik, amely talán a leghatásosabb volt: az eredeti STK077 IC-ket kicseréltem STK078-as IC-re. Bizony szárnyakat kapott az öreg Merkury. És a legutolsó, amit Zsengellér Ferenc ajánlott, kicseréltem a HS280-as hangsugárzó vezetékét 4mm2-es sodrott rézkábelre. A változás annyira érzékletes, hogy nem kell hozzá semmiféle kommentár. Megkerültek az igazi mélyhangok, ahogy Zsengellér Ferenc írta - ezért a tanácsért csak köszönet jár. Bicskei K. István Ul. Josipa Lang ofa 12. 24400, Senta, Jugoszlávia Mi módon fizethetnék elő a HFM-ra? Mivel ennyire színvonalas audio magazint még nem olvastam. Itt nálunk, Jugoszláviában nem lehet kapni, kénytelen vagyok ismerősökkel meghozatni vagy magam meghozni, és emiatt nem tudok minden számot beszerezni. Különben az Önök által dicsért NAD5120 lemezjátszót használom (sikerült beszereznem). A lemezjátszó azonban csak csőkarral hallgatható. A lapos kar elviselhetetlenné teszi a hangzást. Tudom, hogy Önök ezt már rég tudják - de én csak magamnak tartogathatom ezt a hírt, mert itt az emberek 99 százaléka a kommerciális hifit szereti, és a Sony meg a Marantz az istenük - volt "szerencsém" ezeket is hallani. A Hifi Magazint külföldről a Kultúra Külkereskedelmi Vállalatnál lehet megrendelni (Budapest, Fő u. 30-32.), és belföldön persze külföldi címre is elő lehet fizetni a Postánál - talán ez másokat is érdekel, azért írjuk ide. Zavar a fejek körül - I. Godina László okl. gépész üzemmérnök Nagykanizsa, Kinizsi u. 66., 8800 (...) A HFM igen precíz, kimerítő teszteket készít, amiért az olvasó nem győz köszönetet mondani. A kazettás magnók tesztjéhez azonban van egy kis hozzáfűzni valóm. Mottó lehetne pl.: "Zavar a fejek körül", mármint a magnófejekre gondolok. A kazettás magnók tesztje mindenre kiterjed, csak éppen a fejek anyagára, illetve kopásállóságára nem kapunk kellő tájékoztatást. Persze, nem gondolhatok hosszadalmas, minden csévélőre kiterjedő több száz órás koptatási próbákra, csak valami általános ismeretterjesztésre. (...) Azt hiszem, ide tartozik még a különféle magnókazettákba töltött szalagok fejkoptató hatása. Itt is nagy a zűrzavar... Sajnos, az ismeretterjesztésnek éppen az a hátulütője, hogy minél általánosabb, annál több benne a terjesztés és annál kevesebb az ismeret. A magnófejek élettartamáról változatlanul nem adhatunk megbízható információt. Teljes mértékig egyetértünk: ez a paraméter rendkívül fontos jellemzője a magnóknak, és szinte mindenkit érdekel (és érint). Megpróbáltuk kicsikarni a gyártóktól az adatokat - de azok aligha reálisak. Például ama bizonyos Akai GX4000D feje a reklám szerint 100-150 ezer üzemórát is kibír. Ez biztosan így is van - ha a fej jó egészségben éri meg ezt a matuzsálemi kort. Többnyire azonban mikroszkopikus méretű kipattogzások támadnak a felületén, és bár a fej tulajdonképpen még nincs elkopva, mégis drasztikusan elrontja a hangminőséget, gyakran már néhányszor 10 üzemóra után. A magnószalagok fejkoptató hatását szintén nem tudjuk felmérni. A fejeket gyártó cégek már csak ezért sem adnak meg pontos élettartam-adatokat, mert nem tudhatják, ki milyen szalagot fog használni. És hogy mit művel majd az a kis filcpárna, amelyet a kazettákban - kisebb-nagyobb erővel - egy nyomórugó szorít a fejre. Mi a magunk részéről arra gyanakszunk, hogy nem is annyira a szalag alapanyaga, hanem inkább a szalagfelület simaságának mértéke határozza meg a különféle kazetták fejkoptató hatását. Arról pedig szintén nem lehet megbízható információi szerezni. Dr. Csomor Benő Debrecen, Béke útja 8., 4024 Hadd segítsek ez egyszer én a Szerkesztőségnek. Levelem a Hifi Magazin 18. számában megjelent Philips kazettás deck leírásához kapcsolódik. Mivel valamikor magam is Philips-párti hifista voltam, némi felvilágosítással szolgálhatok az FSX-fejet illetően, sőt, mellékelek egy gyári fotót egy 1979-es prospektusomból. Saját tapasztalatom is kedvező volt, mert körülbelül 5000 üzemóra után sem volt a fejen szemmellátható kopás. Agfa Stereochrom kazettát használtam. Köszönjük az információt. Főleg azt érezzük hasznosnak, amit a saját tapasztalata nyomán ír - habár igazából csak széles körű felméréssel lehetne ellenőrizni és statisztikai módszerrel kifejezni, mennyire hosszú az egyes magnófej-típusok élettartama. Reméljük, hogy az Ön Philipsét jellemzőnek fogadhatjuk el, és hogy az FC141 kombináltfeje is hasonlóan hosszú életet ér meg. Zavar a fejek körül - II. Megmaradhatunk a legutóbbi alcímnél, de minthogy fejen most már nem magnófejet fogunk érteni, az lesz a legjobb, ha a következő két levelet név és cím nélkül közöljük. Egyébként ezek úgynevezett típuslevelek, gyakran kapunk hasonlókat, és ez a körülmény talán menteni fogja azokat a kissé ingerült megjegyzéseket, amelyeket SA fűz e levelekhez. Íme az első: (...) Nevezetesen a Pioneer 506 című deckkel van a gond. Két hete vettem észre, hogy nem törli le a régebbi felvételt. Egy kis kitérő. Magamról csak annyit, hogy itt Fehérvárott a Kandó Kálmán Műszaki Főiskola kihelyezett tagozatára járok. Ennek tudatában - mivel az elektronikus áramkörökben aránylag tájékozott vagyok - megpróbáltam állítani az előmágnesezésen. Csak úgy, egy csavarhúzóval. Természetesen nem sikerült, és természetesen csak rosszabb lett a dolog: most már fölvenni se lehet vele. (Örök rögeszmém! Nem szabad tekergetni!!! SA.) Szóval - a sok beszéd után - az lenne a kérdésem, hogyan lehetne visszaállítani az eredeti állapotot, s hogy Önök tudnak-e valamiféle szervizkönyvvel, kapcsolási rajzzal segíteni ebben. Tudom, hogy ehhez minimum egy hanggenerátor meg egy szkóp szükséges, de használható útmutató nélkül nem merek hozzáfogni. (Akkor miért állította el?? SA.) Az lenne a kérésem, hogy ha van rá lehetőségük, és idejük is engedi, segítsenek ki a bajból. Részlet a szerkesztők egymás közti levelezéséből: "Pontosan ez az, amit vallok! Piszkáljuk a masinát, hogy jobb legyen, aztán sírunk, hogyan lehetne visszaállítani. Pedig leendő villamosmérnök az illető!" Sajnos, a készülék pontos beállításához valóban hanggenerátor és oszcilloszkóp, továbbá hangfrekvenciás voltmérő szükségeltetik, nem is beszélve a torzításmérőről. Szervizkönyvvel pedig mi sem szolgálhatunk, úgyhogy Sólymos Antal barátunk a legnagyobb fejcsóválás közepette írta meg póruljárt olvasónknak, hogy ne bizakodjék távgyógykezelésben. Legfeljebb azt sorolhatjuk fel, mi lehetett az eredeti hiba oka. Dehát ez most már eső után köpönyeg. A második levél nagyon hasonlit az elsőhöz: Van egy sztereó Philips orsós magnóm, amelyhez jelenleg Sony ULH szalagokat használok. Mivel a Hifi Magazinban olvastam, hogy minden szalaghoz más előmágnesezés szükséges, elhatároztam, hogy időt és fáradságot nem kímélve, optimálisra állítom a magnóm előmágnesezését ehhez a szalaghoz. Ehhez a művelethez rendelkezem egy hanggenerátorral 20-20kHz-ig, egy UNIE 11 típusú tranzisztoros mérőműszerrel is. A 7. és a 10. számban olvasott leírást követtem, de sajnos, nem egészen vált be. Egyik ok az, hogy én 9,5cm/s sebességgel magnózom, és a leírásokat Önök 19cm-re határozták meg. Ezáltal nem tudom eldönteni, hogy a 10kHz-es jelnek hány dB-nek kell lennie a bemenetkor. Valamint az előmágnesezési feszültség növekedése csúcsából hány dB-t kell visszamenni a szabályozóval. Ha az Önök által közölt DIN szabványt követtem - "a 10kHz-es jel legfeljebb 15dB-vel eshet csúcsszintű kivezérlésen a 315Hz-hez képest" -, akkor sem volt kielégítő az eredmény. Kérem, szíveskedjenek tájékoztatni, mit rontottam el és hogyan tudnám helyrehozni. És így tovább. Sólymos Antal, aki a magnók méréstechnikáját valóban csak ismeretterjesztés céljából írta le részletesen, nem pedig azért, hogy műszerészeket neveljen, előbb a hajába markolt (pedig már egyre kevesebb van belőle), és olyasmiket irt a levél szélére, hogy "...!!!", majd magába roskadva (és "istenbizony legutoljára") nekilátott a távgyógyításnak: hosszú levélben lépésről-lépésre leírta, hogyan kell beállítani a magnó előmágnesezését. Amelyet egyébként már csak azért is felesleges volt megbolygatni, mert nagy valószínűséggel gyárilag is BASF szalagra állították be, az pedig nagyjából ugyanannyi előmágnesezési áramot kér, mint a Sony ULH. CD-ből jelentjük Szűcs János Tatabánya I., Gál ltp. 208., 2800 Mivel egy fél éve már a saját CD játszómat hallgatom, bizakodtam kissé - nem tagadom -, hogy a 18. számban ne adja Isten (nem is adta) talán benne lesz a készülékem, amely nem BÁV-eredetű, nem is turistaút eredménye: állami üzletből való! Az ára elfogadható volt, 29 ezerért árulták, ez megfelel a nyugati árának. A Siemens RW725-ös készülékről van szó. Van egy pár korongom is, ezek Epic, Virgin, Sony, CBS és PolyGram kiadványok. Igaz, hogy ez az első igazán hifi gépem, ha nem számítom a PL-200-at MC10-zel, a Sanyo STK IC-s erősítőt, az Aiwa F220 decket, a szubbasszus ládával kiegészített, oldalanként 2-2 negyvenliteres, és összesen 17 motorral felszerelt hangsugárzókat. Az erősítőt félig lehet felerősíteni, illetve kibírni ép ésszel. A CD-ről: analóg LP-ből megszámlálhatatlan márkával rendelkezem (nyugati vágásúak is, Teldec stb.), de bizony a CD mégis tarol. Előírás szerint külön végerősítőt hajt, csupán szintszabályozó és ki-bekapcsoló van rajta. A korongok, igaz, nem egyforma tónusúak, és a dinamika sem egybehangzóan átütő a különböző gyártmányokon, de - és ez meggyőződésem - aki bármikor összehasonlítást tehet, az nem lesz antidigitalista. Márpedig, gondolom, sok jobb készülék is van az enyémnél. Nem dicsekvésből írtam, csupán értelmetlennek találom a nyugati szaklapok "életre-halálra" menő ítéleteit. A Siemens játszóról eddig nem tudtunk, eszerint ez az import valamiféle partizánakció eredménye lehet. Aligha hoztak be sokat ebből a gépből. A CD hangminőségéről küldött véleményét köszönettel fogadjuk, s örülnénk, ha mások is, minél többen megírnák nekünk, hogyan tetszik nekik a Compact Disc hangja. Végtére, most már idehaza is forgalomba kerültek CD-játszók (nem annyira a Siemensre gondolunk, mint inkább a nagyobb mennyiségben érkezett és ezért jelen számunkban Bemutatott Philipsre). Lehet, hogy túlságosan érzékeny a fülünk, de úgy érezzük, a levél vége egy kissé miránk vonatkozik, hiszen mi is sok mindent leírtunk már a CD ellen. Értsük azért meg egymás érveit. Mi elfogadjuk, ha valakinek jobban tetszik a CD az LP-nél. De szeretnénk, ha Olvasónk is elfogadná, hogy egy PL-200-as aligha az Utolsó Szó az analóg technikában. Nem mintha a mi NAD-unk az volna. Ezek a gépek - per definitionem! sokkalta távolabb esnek az igazán jó lemezjátszóktól, mint a Siemens az igazán jó CD-játszóktól. A CD-játszó ugyanis egy korszerű, átgondolt, minden részletében kézbentartott technika terméke, az analóg lemezjátszó pedig úgyszólván empirikus úton keletkezett - akárcsak a hangszerek. Gál Zoltán Győr, Ipar u. 41., 9027 (Olvasónk - még a 18. számban - arról írt, hogy a CD-játszók lézer-egysége 2000 üzemóra után kiég. Mi ezt akkor kétségbe vontuk.) Mellékelten küldöm a Stereo Review (USA) 1984 decemberi számát, ennek 60. oldalán található az a mondat, amely állításomat - a CD-játszókba épített félvezető lézerek élettartamára vonatkozólag - alátámasztja. Ismerőseim köréből származó értesüléseim ugyancsak 2000 óra körüli élettartamról szólnak. J. B. ismerősöm Sony játszója 2200 (becsült) üzemóra után égett ki, és 187 dollárért javították meg. Köszönjük a kiigazítást. Első érvénél, a Stereo Review adatánál fontosabbnak tartjuk a másodikat: a személyes tapasztalatokon alapuló információt. Rádió-revű Erdélyi Sándor Mezőszemere, Vörös Hadsereg út 8. 3378 Első rész: erről-arról (...) Nem feltétlenül a Magazin feladata - vannak illetékesebbek is -, mindazonáltal úgy vélem, hogy sokunkat érdekelne például egy jó URH-antenna, egy házilag könnyen elkészíthető antennaerősítő stb. (...) Tudom, a Magazinnak sem ideje, sem energiája nincs rá, hogy URH-antennák tervezésével foglalkozzon, de talán felkérhetne egy kívülálló intézményt vagy szakembert, esetleg profi szintű amatőrt. (...) Valószínűleg már az idén megkezdi próbaadásait a CCIR URH sávban a Magyar Posta. Tervezik továbbá, hogy egy-két éven belül megkezdik a 4. program sugárzását. Egyrészt jó lenne erről többet és konkrétabbat megtudni, másrészt felmerül egy jóminőségű URH-konverter (ritka jószág!) használata, a csak OIRT-sávú készülékek tulajdonosai számára. (Az Orionok és Videotonok gyakorlatilag mind kétnormásak. Inkább a külföldről behozott CC1R-tunerekhez kell a konverter, hogy, fogni tudják az OIRT-adást. A szerk.) A Magyar Rádió adásai olykor-olykor (főként 3. műsorban) kimagaslóan jók, itt most egyes élőhangverseny-közvetítésekre gondolok, amelyekről jó térhatású, tiszta felvételeket lehet készíteni - de sajnos, nem ez a jellemző. Ha déli vagy nyugati szomszédaink műsorához hasonlítom, akkor egyértelmű különbség mutatkozik ez utóbbiak javára. Jobb a térhatás, kisebb a szintingadozás, nagyobb a jelszint és a dinamika. A mi adásaink lekaszaboltatnak, a mélyek és a magasak igazából hiányoznak, a dinamika úgyszintén lenyiszáltatik. Persze, van ellenpélda is, a Poptarisznya műsora, amely hanglemezről fut és ahol nem sokat manipulálnak a hangszín- és szintszabályzókkal. A legtöbb magyar adás, sajnos, vánnyadt, vérszegény (a miskolci stúdió körzeti műsora, ha lehet, még laposabb. Mint a magyar hanglemezgyártásban: dinamika? nyissz! - s az állóvíz nem folyik le, minden marad a régiben... Második rész: tunerteszt Levelem második felében elébe szeretnék menni a Magazin tunertesztjének. Több mint öt éve hifizek. Jelenleg egy Orion ST240-es tuner szolgál hűségesen és megbízhatóan. A szeánszokon minimum hárman vettünk részt. A-B vakteszten mérkőztek a tunerek. Egyikünk a készülékeket tekergette, illetve az antennát csatlakoztatgatta, csak ő tudta, mikor melyik készülék szól. Minden esetben a házigazda antennáit használtuk, ezek különböző minőségű, OIRT- és CCIR-sávra méretezett gyári, illetve házilag barkácsolt antennák. Egy év leforgása alatt sok tunert hallottam zenélni, köztük nyugati márkás (és dolláros) cégek gépeit is. Az események közepébe vágva leírhatom, hogy a "nagy" Orion derekasan helytállt. Minden papnak maga felé hajlik a keze, de én tényleg azt tapasztaltam, hogy az ST240-es a tunerek hierarchiájában a középmezőny tetején ül. A (kétszerte) drágább nyugati készülékek általában megverték. Elsősorban az érzékenységükkel: kisebb antennajelre bekapcsoltak, kevesebb zajjal vették a távoli, kis térerejű adókat. És bizony egyszer-kétszer szebben is szóltak. Magasabbra és mélyebbre hatoltak, dinamikusabb, teltebb hangzást produkáltak. Számomra az volt a legmeglepőbb és legfontosabb eredmény, hogy az azonos és olcsóbb árkategóriájú nyugati tunerek egyszer sem tudták legyőzni. A Videoton receiverek és tunerek (1984-es gyártási évig bezárólag), a "kis" Orion ST1025-ös, a "Cleo" vagy a Merkury, a lengyel tunerek mind-mind elvéreztek a 240-essel szemben. A felsorolás egyben a helyezési sorrendjük is. Többnyire klasszissal jobb volt a "nagy" Orion. (...) Érdekes (és nehéz) dolgunk volt, amikor a "sajátjaival" mérkőzött. Négy alkalomból mindössze egyszer véltem (véltük) úgy, hogy az egyik 240-es egy leheletnyivel finomabban szól. A 3. műsor egyik komolyzenei adásán aztán kiderült, hogy nem csalt meg a fülem. Melegebb, precízebb, teresebb sztereója volt - sajnos, nem az én készülékemnek... Az OIRT-CCIR konverterekről a 61. oldalon részletesen írunk. A Rádió adásminőségéről a 36. oldalon értekezünk. Régóta várt Tunertesztünket a 66. oldalon adjuk közre.