Audio-kultúra



(Zene és modellje.) Egyszer egy külföldi audiofillel beszélgettem. Elmondtam, miképp szoktuk megítélni, melyik készülék "hogyan szól". Csak csóválta a fejét, és ilyesmit mondott: "nem az a fontos, hogyan szól, hanem hogy hogyan lehet vele zenét hallgatni". Azt hiszem, nem egészen értettem, mire gondol; hát ez a kettő nem egy és ugyanaz? Úgy látszik, némely dolgokat nem lehet megérteni csak átélni. Azóta már én is átéltem, nem is egyszer. Gyakran tapasztalom, hogy az a bizonyos "jól szólás" önmagában mennyire nem elegendő. Sajtószemlénkben egy karikatúra fogja ezt elmondani, nálam ékesszólóbban. Tesztmódszerünk, mint bizonyára mindenki tudja, kezdettől fogva az úgynevezett A-B vakteszt. Előnyeit-hátrányait egyaránt ismerjük (vö.: Szeánszológia, HFM 4.). Előnye, mindenekelőtt, hogy objektív. De ez az objektivitásra való törekvés egy kissé alibikeresésnek hat: "Nem csalás, nem ámítás, becsületes vagyok, mert vakon, tehát elfogulatlanul ítéltem - ami pedig az eredményt illeti, mosom kezeimet." De hátha tévedünk?! Mi ér többet: az elfogulatlan ítélet, amely esetleg téves - vagy a teljes mértékben szubjektív kritika, amely viszont nagyobb valószínűséggel helytálló?! Nehéz kérdés. Egy biztos: a zenehallgatáshoz vagy nagy nyugalom kell, az A-B vakteszt viszont aggasztó mértékű stresszel jár együtt. A "szeánsz" sok mindenre jó, csak egyre nem: nem modellezheti a hétköznapi zenehallgatást. Aki tud olvasni a sorok között, alatt, fölött és mögött, bizonyára észrevette, hogy mi újabban megadjuk az istennek, ami az istené, és a császárnak, ami a császáré. Az A-B vaktesztet, amikor csak tehetjük, kiegészítjük a másik féle teszttel, amely voltaképpen nem is teszt, hanem "közönséges" zenehallgatás. Eddigi tapasztalataink szerint a kettőnek az eredménye többnyire egybeesik; eszerint túl sokat nem tévedhettünk. Néha azonban nyugtalanító dolgok derülnek ki (a 14. oldalon ilyesmikről is szó lesz), és ezeket bizony érdemes figyelembe venni. Egy módszer - nem módszer. Vagy a legjobb esetben is csak annyit ér, mint az egyszeri káderjellemzés: "Mondd, milyen ember az a Kovács? Százszázalékos?" "Feltétlenül! De hogy ezer ezrelékes-e - no, arra már nem mernék megesküdni."