Audio-kultúra |
(Zene és modellje.) Egyszer egy külföldi audiofillel beszélgettem.
Elmondtam, miképp szoktuk megítélni, melyik készülék "hogyan szól".
Csak csóválta a fejét, és ilyesmit mondott: "nem az a fontos, hogyan
szól, hanem hogy hogyan lehet vele zenét hallgatni". Azt hiszem, nem
egészen értettem, mire gondol; hát ez a kettő nem egy és ugyanaz? Úgy
látszik, némely dolgokat nem lehet megérteni csak átélni. Azóta már én
is átéltem, nem is egyszer. Gyakran tapasztalom, hogy az a bizonyos
"jól szólás" önmagában mennyire nem elegendő. Sajtószemlénkben egy
karikatúra fogja ezt elmondani, nálam ékesszólóbban.
Tesztmódszerünk, mint bizonyára mindenki tudja, kezdettől fogva az
úgynevezett A-B vakteszt. Előnyeit-hátrányait egyaránt ismerjük (vö.:
Szeánszológia, HFM 4.). Előnye, mindenekelőtt, hogy objektív. De ez az
objektivitásra való törekvés egy kissé alibikeresésnek hat: "Nem
csalás, nem ámítás, becsületes vagyok, mert vakon, tehát
elfogulatlanul ítéltem - ami pedig az eredményt illeti, mosom
kezeimet." De hátha tévedünk?! Mi ér többet: az elfogulatlan ítélet,
amely esetleg téves - vagy a teljes mértékben szubjektív kritika,
amely viszont nagyobb valószínűséggel helytálló?! Nehéz kérdés. Egy
biztos: a zenehallgatáshoz vagy nagy nyugalom kell, az A-B vakteszt
viszont aggasztó mértékű stresszel jár együtt. A "szeánsz" sok
mindenre jó, csak egyre nem: nem modellezheti a hétköznapi
zenehallgatást.
Aki tud olvasni a sorok között, alatt, fölött és mögött, bizonyára
észrevette, hogy mi újabban megadjuk az istennek, ami az istené, és a
császárnak, ami a császáré. Az A-B vaktesztet, amikor csak tehetjük,
kiegészítjük a másik féle teszttel, amely voltaképpen nem is teszt,
hanem "közönséges" zenehallgatás. Eddigi tapasztalataink szerint a
kettőnek az eredménye többnyire egybeesik; eszerint túl sokat nem
tévedhettünk. Néha azonban nyugtalanító dolgok derülnek ki (a 14.
oldalon ilyesmikről is szó lesz), és ezeket bizony érdemes figyelembe
venni. Egy módszer - nem módszer. Vagy a legjobb esetben is csak
annyit ér, mint az egyszeri káderjellemzés: "Mondd, milyen ember az a
Kovács? Százszázalékos?" "Feltétlenül! De hogy ezer ezrelékes-e - no,
arra már nem mernék megesküdni."