Kirakós játék



    

        Biztosan mindenki tudja, mi a puzzle: kirakós  játék  kicsinyeknek
    és nagyoknak. Egy fényképet, rajzot, ábrát  dirib-darabkákra  szednek,
    és a kacskaringós  szélű,  tarkabarka  kartonlapocskákból  neked  kell
    összeállítanod a Svájci Hegyvidéket Tehenekkel, a New  York-i  Kikötőt
    Szabadságszoborral,  esetleg  a  Miki  Egeret  Donald   Kacsával.   Ha
    megakadsz, óvatosan (hogy senki se vegye észre, mert ez tulajdonképpen
    szabálytalan) rásandítasz a társasjáték dobozára, azon is ott az ábra,
    és utána már könnyebben azonosítod a színhatárokat, az  egymásba  illő
    kacskaringókat. Persze, a puzzle akkor  érdekes  igazán,  ha  a  doboz
    fedelét csak  egyszer,  legelőszörre  nézed  meg,  és  aztán  már  nem
    puskázol. Különben mi volna benne a játék? Hidd el,  többre  mész,  ha
    magad rakod össze a puzzle-t.
        Mi egyelőre odáig jutottunk a kirakósdiban, hogy a  képen  egészen
    világosan felismerjük  a  NAD  5120-as  lemezjátszót.  De  valami  nem
    stimmel...ugyan  mi?  Megvan:  a   kelleténél   több   kartonlapocskát
    csomagoltak a dobozba, és most törhetjük a fejünket, melyik tartozik a
    képhez. A lemezjátszó-puzzle-t már csaknem  kiraktuk.  A  hangkar  még
    hiányzik - vagy éppen kettő is van belőle?  De  melyik  az  igazi?  És
    melyiket tekintsük ráadásnak, tartaléknak?
        Az egyik típus, hogy is mondjuk, sajátos...magyarán: az  öregapánk
    se látott ilyet, mielőtt a Tesla és a NAD közös erővel ki nem költötte
    a Rút Kis Kacsát (lásd HFM 15.), ezt a minden  lemezjátszónál  olcsóbb
    lemezjátszót az ő lapos hangkarjával, amely  a  maga  nemében  első  a
    világon.  Valószínűleg  az  utolsó  is.  A  szakírókat  ugyan  nemigen
    sikerült meggyőzni a lapos hangkar előnyeiről, de azt elismerték, hogy
    a NAD 5120 igenis "zenei hangú" lemezjátszó, mindenesetre olyan,  hogy
    "felül esik a vonalon". Nyugaton  persze  ez  nem  valami  eget-földet
    rengető esemény, hiszen annyi ott  a  jobbnál-jobb  és  szebbnél-szebb
    készülék, hogy Dunát lehetne rekeszteni velük, ha a Duna  történetesen
    London alatt folyna. Sőt, tucatjával sorakoznak a boltokban  az  olyan
    lemezjátszók is, amelyek még mindig jobbak a NAD-nál,  és  még  mindig
    nagyon olcsóak. De ennyire olcsó egy  sincs  közöttük.  (Leszámítva  a
    Dual CS505-öst, az angol szakírók kedvencét, a legszerényebb Dualt.  A
    többit, a rangosabb  Dualokat  szóba  sem  hozzák,  s  ha  mégis,  hát
    lesajnálják. Azok egyébként többnyire DD-rendszerűek...)
        Abban a mezőnyben bizony nem terem sok  babér  a  NAD  lemezjátszó
    számára. Megkapaszkodott ugyan a piacon, de csak  árleszállítás  árán:
    ha a drágább(nak mondott) lapos kar helyett  az  olcsóbb(nak  mondott)
    csőkart  kérjük,  ugyanazért  a  pénzért  még  kapunk   ráadásba   egy
    elfogadható minőségű mágneses hangszedőt is... Mi persze tudjuk,  hogy
    a csőkar valójában nem olcsóbb, hanem még drágább is a laposnál - lásd
    alkatrészárlistánkat a lap elején. A NAD egyébként azzal  indokolta  a
    nyilvánvaló árengedményt, hogy a lapos kar hifibb ugyan,  de  a  vevők
    ódzkodnak tőle, mert nehéz precízen beállítani.
        A szakírók rokonszenvvel fogadták a módosítást. Vagy  azért,  mert
    tényleg jobbnak találták az új hangkart. Vagy pedig csak féltek,  hogy
    hitelüket vesztik, ha továbbra is dicsérni mernek egy annyira  abszurd
    szerkezetet, amilyen  ez  a  nyomtatott  áramköri  lapból  vagy  miből
    készített lapos hangkar. Olvasmányaink alapján nem mernénk  megesküdni
    rá, melyik a jobbik - a puzzle-t magunknak kell  megfejtenünk.  Meg  a
    hozzánk hasonlóan NAD-tulajdonos hifistáknak.
        Minthogy a NAD/Tesla kooperációval nem sikerült tönkretenni a brit
    konkurrenciát, a litoveli gyárban  számunkra  is  fennmaradt  egy  kis
    szabad   gyártókapacitás.   Csodának   lehettünk   tanúi:   a   magyar
    külkereskedők eddig dollárért sem  találtak  igazi  hifi-lemezjátszót,
    most meg rubelért is hozzájutottak egyhez.
        Mindegy, az a  fontos,  hogy  végre  van  a  boltban  egy  hifinek
    nevezhető lemezjátszó. Ráadásul olcsó is,  sőt:  tulajdonképpen  ez  a
    legolcsóbb. És bár  olcsó  lemezjátszónak  híg  az  egyenfutása  (azon
    bizony javítani kellene!), elképzelhetőnek tartjuk, hogy még sokáig ez
    a készülék marad a Hifi Magazin etalonja. De még ha  mi  (mint  újság)
    hozzájutnánk is valami nívósabb eszközhöz, szerte az  országban  akkor
    is a NAD 5120  marad  a  "népszuper".  (Feltehetően  az  Ortofon  MC10
    Superrel párosítva - lásd a Bemutatjuk rovat  elején.)  Érdemes  tehát
    töviről-hegyire, a karbakjától a papucsáig megvizsgálni az új csőkart.
    Ha jobb, ennél maradunk.
        Előbb úgy terveztük, hogy az újkeletű árucikkek között  a  csőkart
    is  Bemutatjuk,  de  aztán  meggondoltuk  magunkat.  Miért  vigyük   a
    tesztrovatba, amikor nemigen tudunk mit tesztelni  rajta.  Hiszen  még
    csapágyazva sincs: a csapágya odabenn van, a  lemezjátszó  belsejében.
    Végülis, ez a kar csupán egy alkatrész, amely a maga 445 forintjával a
    komplett lemezjátszó árának  még  10  százalékát  sem  teszi  ki  -  a
    jelentősége viszont esetleg nagyobb, mint az ára. Ezért ahelyett, hogy
    a B betűk számát szaporítottuk  volna  a  lapban,  inkább  egy  külön,
    mélyreható  szubjektív  revüt  szenteltünk  a  csőkarnak.  Mérni  csak
    egyvalamit szándékozunk, s azt is csak a  jövőben:  felrajzoltatjuk  a
    kétféle hangkar strukturális rezonanciáit. (Erről a  paraméterről  11.
    számunkban írtunk bővebben.)
        A szubjektív teszt ezúttal négy szeánszot ölel  fel.  Elsőnek  egy
    audiofil olvasónk mond véleményt; ő eddig lapos hangkarral használta a
    gépet, de (mint a Hangszervizben elmeséli),  hatékony  MOD-ot  talált,
    amennyiben filcpárnával toldotta meg a NAD  lemezjátszó  gumipárnáját,
    és ezzel sokat javított a hangminőségen. Most újra kipróbálta a  lapos
    kart  (nemkülönben  az  általunk  küldött  csőkart)  filcpárnával  is,
    anélkül is. Ugyanezt  a  négy  variációt  játszotta  végig  egy  másik
    audiofil barátunk. Ő Csehszlovákiában vásárolta  a  gépét,  csőkarral,
    neki tehát egy lapos kart  kölcsönöztünk,  és  felhívtuk  figyelmét  a
    filc-trükkre is.  Harmadiknak  a  szerkesztő  mondja  el  benyomásait,
    félig-meddig magánemberként. Mindezt pedig kiegészítjük a Hifi Magazin
    "hivatalos", kollektív ítéletével - ez, mint mindig,  ezúttal  is  A-B
    vakteszten alapul, tehát kevésbé alapos ugyan, viszont  -  tökéletesen
    objektív. Ennyi elszánt rejtvényfejtőnek csak sikerülni fog összerakni
    a puzzle-t!

    Dr. Láng Miklós:

        Az  összehasonlítást  négy  napon  keresztül  végeztem.  Az   első
    alkalommal úgy tűnt, jobb a csőkar, a második napon már  kialakult  az
    alábbi véleményem, mely a későbbiekben csak megerősödött:

          1. Lapos kar plusz filc lemezpárna
          2. Csőkar  filc  nélkül
        3-4. Csőkar filccel vagy lapos kar filc nélkül.

        Az utóbbi kettőt már nehéz rangsorolni, mivel itt már meglehetősen
    távol vagyunk a semleges hangképtől, ráadásul ezek ellenkező  irányban
    színeznek. A hangkaron minden esetben a pickuphoz  ajánlott  értékeket
    állítottam be. Míg el nem felejtem: a lapos  karnál  mindig  elhagytam
    azt a bizonyos karfogó alumínium fület, amit a p. u.  és  a  kar  közé
    kell beilleszteni, és amely miatt a hangszedő nem fekszik  fel  teljes
    felületén. (Egyetértünk. A szerk.)
        Előbb nézzük a két kart filc alátét nélkül:
        Lapos kar. Nehéz, fojtott, rosszkedvű hangzás, az  impulzusátvitel
    nagyon rossz (elkent). Igaz, a  basszus  feldúsul,  de  ez  a  többlet
    elfedi  a  basszusszólamot,  kevésbé  analitikus.  A  sztereó  színpad
    bizonytalan, Pozitívuma nincs (illetve mégis van, de ezt a végén).
        Csőkar. Nyílt, tiszta hangzás, a lapos karhoz  képest  valamelyest
    kevesebb basszus, de  ez  tisztább,  jobban  követhető.  Aztán  tovább
    hallgatva és váltogatva a lapos kar plusz filc variációval,  rájöttem,
    a csőkar a felső prezensz tartományban "rátesz" a hangképre, és  ezért
    fogja a nagy többség ezt a "kellemesen tiszta hangzással" azanosítani.
    Nagyzenekarnál  már  nem  egyértelmű  a  helyzet,  például  a  vonósok
    hajlamossá válnak a  sikításra.  Hátránya,  hogy  a  mélyközép-  és  a
    középtartomány  kiürül,  ezért  a  hangszerek  testnélkülivé   válnak.
    Gyakorlatilag  egy  kellemes  basszust  és  egy  szépen  csengő  felső
    középtartományt hallottam.
        Tehát alátét nélkül egyértelműen jobb a csőkar. De  aki  a  csőkar
    mellett dönt, vizsgálja meg még egyszer a láncát, nem  húz-e  magasba,
    nem kiemelt-e a prezensz,  mert  ez  esetben  óhatatlanul  felborul  a
    hangzási balansz. (Ilyenkor kezdik  tekergetni  a  hangszínszabályzót,
    ráadják a loudnesst stb.)
        A két kar filc alátéttel:
        Lapos kar. Az összes variáció közül számomra ez ad zenei  élményt,
    ez van a legközelebb a  semlegeshez.  A  basszus  feltisztul,  "jobban
    kottázható", eltűnik a rárakódás, a folyamatos  mély  döngés.  Jobb  a
    szólamtisztaság, eltűnik az a fojtott, rosszkedvű hangzás, s egyben  a
    basszusátvitel is sokat javul. A cintányér természetesebb  lett.  (Nem
    szebb - szebb a csőkarnál volt!  -,  itt  természetesebb.)  Legnagyobb
    erényének tartom, hogy a hangzás egyensúlyban van, megvan a hangszerek
    teste is, és a felharmonikusok sem hiányzanak.  Nyugodt,  sima  hangot
    közvetít, semmi felrakódás. A sztereó kép mélyebb és  precízebb  lett.
    Enyhe  hátránya:  a  felső  prezensz   valamivel   visszafogottabb   a
    kelleténél, ezáltal ez a tartomány enyhén mosottnak, fakónak tűnik. De
    ez  csak  a  koncertélményeimhez  hasonlítva  tűnik  szembe   (fülbe).
    Emlékeim szerint ez a variáció hasonlít leginkább a Linnhez, de az még
    nyíltabb, még precízebb szólamtisztaságot és  sztereofóniát  közvetít.
    Mindenesetre ez a variáció mindenképpen a Linn irányába mutat.
        Csőkar. Érdekes, ez nem profitált semmit a filcből, egyértelműen a
    hátrányára  válik.  Eltűnik  az  a  kellemes,  nyílt,  csengő  hangja,
    helyette fáradt, mosott hang jön elő. A basszust  tovább  csökkenti  a
    filc, és ez már  hiányérzetet  kelt.  Ezt  a  variációt  senkinek  sem
    javaslom.
        A lapos kart is (filc nélkül) meglehetősen gyengének találtam - de
    csak ebben a relációban. Ez a "gyenge" kar  még  mindig  jobb,  simább
    hangot ad, mint a legtöbb direkthajtány a  vele  egybeépített  karral.
    Azok sokkal többet torzítanak, sokkal fárasztóbb hangot produkálnak. A
    NAD/Tesla lemezjátszó tényleg  kiemelkedik  a  kommersz  mezőnyből,  a
    "lapos  kar  plusz  filc"  változat  pedig  kifejezetten  zenei  hangú
    lemezjátszóvá teszi.
        A teszthez használt lánc: Linn Asak hangszedő közvetlenül a csöves
    fono-hoz  csatlakoztatva,  csöves  végerősítő  és  BEAG  hangszórókból
    készített hangsugárzó, felül  szalagsugárzóval.  A  teszthez  használt
    lemezek (főképp): Respighi: La boutique fantastique, Decca (ez  ért  a
    legtöbbet); Liszt: Faust szimfónia (EMI, hibrid DMM -  most  is  lehet
    kapni!); Orff: Carmina Burana, DG; Dire Straits: Love  over  gold;  az
    Ortofon  Op.  3;  The  Bandit  (RCA  dynaflex  -  a  hangzási  balansz
    tanulmányozására).

    Zsengellér Ferenc:

        Lejátszóberendezésemet több mint fél éve használom, hangképét  így
    már jól megszoktam. (Tesla NC 470, a csőkarral, Ortofon  MC10  a  KFKI
    VLS-T40.30 trafóval, Bay féle elő- és végfok, illetve egy  Creek  4040
    erősítő,  Heybrook  HB1  dobozok   Heybrook-féle   állványon,   lefelé
    acéltüskéken,  felfelé  egy  csipet  gyurmán,  rátolva  a   falra;   a
    hangszóróvezeték  4mm2  sodrott  rézkábel,   a   lakószobám
    5x4,5x3,2 méteres.) Igaz, a transzformátor csak egy hónapja  van  meg,
    és az új, vastagabb hangszórókábelt sem használom régóta -  előnyeiről
    egyébként bárki maga is meggyőződhet, a változás  annyira  érzékletes,
    hogy  nincs  szükség  semmiféle  A-B  tesztre:  megkerülnek  az  igazi
    mélyhangok, a sztereó színpad kiszélesedik és előre/hátra  is  nagyobb
    lesz, a hangszerek helye pontosabban felismerhető,  az  egész  hangzás
    élethűbbé válik.
        Négy variációt hasonlítottam össze: a kétféle hangkart, filccel és
    anélkül.  A-B  összehasonlítást  természetesen  nem  csinálhattam,  de
    többszöri meghallgatás, szerelés és beállítás után a különbség még  az
    emberi fül  rossz  memóriája  számára  is  szignifikáns  volt.  Minden
    variációt az általam használt alternatívához  viszonyítottam  (csőkar,
    filcpárna nélkül).
        1. Lapos hangkar. Amikor feltettem az első lemezt, azt hittem, meg
    kell tisztítani a tűt (erre  ugyanis  kényesen  ügyelek).  Benyomásaim
    erről a "forradalmi" karról az alábbiakban  összegezhetők  (mindennemű
    csoportosítás  nélkül):  fénytelen  hangzás,  erőtlen  magastartomány,
    tompa cinnek, erőtlen, szűkös dinamika, "lapos" hangzás, összességében
    "melegnek" tűnik, de ez csalóka; a fúvósok  élettelenek,  a  pengetős,
    húros hangszerek lanyhák, a frissesség  hiányzik;  a  hi-hat  elbújik,
    alig  észlelhető  (olcsó,  érdes,   japános   hangzású   hangszedőknek
    bizonyára előnyére válna); az alsó mélytartomány kellemesnek tűnik, de
    érzésem szerint ez a felborult hangzási balansz következménye; a gitár
    kicsit tompa, a kalimba  fojtott,  a  férfi  énekhang  viszont  jó!  A
    csellók,  élethűek,  a  hegedű  jó  értelemben  vett  nyersesége   nem
    hallható. Első benyomásra kellemes, meleg, puha hangzás, később  aztán
    kiderül, hogy az igazi magasak hiányoznak, a húros hangszerek  lusták.
    Sávhatároltság érzetét kelti bennem.
        2.  Lapos  hangkar  +  filc  lemezalátét.  (Az  eddigiekben  csupa
    negatívumot  mondtam;  most  mindent  az   előző   variációhoz   fogok
    viszonyítani.) A mélyhangok kiürültek, a középtartomány  mosottabb,  a
    hangszereket  egymástól  nehezebb   elkülöníteni,   az   orgonahangzás
    testetlen,  a  legalsó  regiszterek  hiányoznak,  a  frekvenciabalansz
    megváltozott (feljebb mászott az alja); pongyola hangzás, összeszűkült
    (fejbevert) dinamika,  az  egyes  hangszerek  összemosódnak,  a  kórus
    kevesebb tagú; rideg, ködös,  zsebrádiós  hangzás;  a  hegedűk  mintha
    élethűbben muzsikálnának (pozitívum!), a mélyek kifulladnak, testetlen
    hangzás, kevésbé átlátszó a zene; vékony hangkép,  az  utózengés  igen
    rövid  (templomból  szoba  lesz),  a  zene  nem  lüktet,  kínlódik,  a
    hangszerek  szétválaszthatósága  tovább  romlott,  nem  jók   a   nagy
    hangtömegek; a pengetősök viszont mintha élethűbbek volnának. Magasabb
    színezetű hangkép, fárasztó már rövid távon is.
        3. Csőkar. (A viszonyítási alap - tulajdonképpen végig erről  volt
    szó. Nehéz úgy fogalmaznom, hogy ne tűnjék dicséretnek, de már az első
    barázdák után kiderülnek a csőalakú kar erényei.)  A  pengetős,  húros
    hangszerek eredetien, tisztán,  levegősen  szólnak;  a  hegedű  vidám,
    szárnyaló, a zenekar nem álmos, a  zongora  csodálatos,  testes,  tere
    van, hosszú utózengés,  élethűbb  sztereó  kép,  a  zenekari  ülésrend
    érzékelhetőbb, kiegyenlített hangzás; a jelenlétérzet itt ideális.
        4. Csőkar, filc lemezalátéttel. Legelső benyomásom:  nem  észlelek
    különbséget,  A-B  teszt  kellene.  Majd   később:   a   zongora   egy
    nüánsznyival tompább, a filc egy kicsit a lapos kar irányába tolja  el
    a  hangzást;  a  térhatás  leromlott,   a   középtartomány   veszített
    kiegyenlítettségéből, tisztaságából; a  dinamika  szegényebb  lett,  a
    zene kicsit unalmasan  szól,  de  ez  az  összeállítás  különbözött  a
    legkevésbé az előzőtől.
        A különbségeket néha talán egy kicsit túl drasztikusan fogalmaztam
    meg, mindazonáltal ezek a különbségek léteznek,  és  hosszabb-rövidebb
    meghallgatás  után  mindenképpen  felszínre  kerülnek.   A   következő
    lemezeket  használtam:  Ortofon  0003,  Chuck  Mangiore:  Children  of
    Sanchez; Feels so good; Mark Knopler: Local Hero;  Wagner:  Tannhäuser
    nyitány (Hungaroton/EMI); Csajkovszkij: Vonósszerenád (Hungaroton).

    Darvas László:

        Nem szeretnék visszaélni a helyzetemmel (t.  i.  hogy  én  állítom
    össze ezt a cikket); semmiképpen sem szeretnék a döntőbíró  szerepében
    tetszelegni. Nem én leszek, aki dönt, még csak nem is a Hifi  Magazin,
    hanem az "audiofil társadalom". Másrészt viszont annak is el szeretném
    kerülni még  a  látszatát  is,  hogy  én  most  diplomáciai  küldetést
    teljesítenék, az arany középúton lavírozva a két szélsőséges  vélemény
    között, a régi recept szerint: "Neked is igazad  van  -  és  neked  is
    igazad van. Azt mondjátok, nem lehet  igaza  mindkettőnek  egyszerre?!
    Nektek is igazatok van."
        Bármilyen nehéz is elhinni, Láng Miklós is, Zsengellér  Ferenc  is
    hűségesen írta le a két hangkar auditív tulajdonságait  -  csak  éppen
    eltérően   súlyozta   az   előnyöket   és   a   hátrányokat.   Egyikük
    bocsánatosnak, másikuk megbocsáthatatlannak ítélte ugyanazt  a  hibát;
    egyikük perdöntőnek, másikuk lényegtelennek érezte ugyanazt az  erényt
    - és megfordítva. Jól is teszik, ha a  saját  ízlésükre  támaszkodnak,
    mert  a  két  kis  antiprecíziós  mechanika  közül  bizony  egyik  sem
    tökéletes.  A  két  kar  úgyszólván  "egymásra  mutogat",  kölcsönösen
    kipécézi  egymás  hibáit,  s  tulajdonképpen  két  teljesen  különböző
    lemezjátszót csinál az 5120-asból.
        Becsülettel végigjátszottam én is mind a  négy  variációt.  Ráment
    két hetem, de megérte. A  négy  kombinációból  szerintem  is  kettő  a
    favorit: a lapos kar filccel és a csőkar filc nélkül. Ez már önmagában
    is  figyelemreméltó  fejlemény,  minthogy  mi  eddig  is  az  5120-ast
    tekintettük az egyetlen ajánlható lemezjátszónak,  és  a  hangminősége
    most biztosan tovább javul, akár a MOD,  akár  az  új  kar  révén.  Az
    örömbe azonban egy kis üröm is vegyül, a fejlődés - mint annyiszor  az
    életben - ezúttal  sem  egyenesvonalú:  nyereségünket  némi  veszteség
    csökkenti.
        Ha a Linn Sondekhez viszonyítunk - és miért ne tennénk -, akkor az
    eredeti NAD  5120  (a  lapos  karral  és  semmi  filccel)  imitálja  a
    legjobban  a  Linn  hangzási  balanszát  és  basszus-dinamikáját.  Más
    szempontbál viszont  lomposan,  definiálatlanul,  sztereótlanul  szól,
    pontosan úgy,  ahogy  LM  (türelmesebben)  és  ZsF  (türelmetlenebbül)
    jellemezte.
        A filc párna hatása meghökkentő. Mintha megfogná  a  kart,  s  nem
    engedné ficánkolni. A hangkép tényleg feltisztul. Sajnos, úgy érzem, a
    filc elvesz valamicskét a basszus-dinamikából, és a hangzás  balanszát
    is  felfelé  billenti.  A  nyereség  jócskán  meghaladja  a  veszteség
    mértékét:  a  Linn  Sondektől   messzebb   kerültünk   ugyan,   de   a
    lemezjátszónk javult.
        Még  sokkal  inkább  ez  áll  a  csőkarra.   Hangzási   balanszát,
    basszus-dinamikáját tekintve a NAD 5120 most már nagyon távol  esik  a
    Linntől, de más szempontból egyre  inkább  kezd  hasonlítani  a  nívós
    szíjhajtású gépekre, köztük akár a Linnre is: tisztábban,  precízebben
    muzsikál,  különválasztja  az  egyes  szólamokat,  teljesen  kilép   a
    hangszóróból (!), megnyitja a teret előre-hátra-jobbra-balra. A  lapos
    kar túlságosan is zengett-zúgott, nem lehetett pontosan tudni, mekkora
    a zene valóságos tere. Van az  Opus  3  cég  második  demólemezén  két
    kórusrészlet. A "használati utasítás" szerint az egyiket  visszhangos,
    a másikat fával borított falu templomban vették fel, így eltérően kell
    szólniuk. A csőkarral lejátszva, a két részlet  közül  csak  az  egyik
    visszhangos. A lapos karral mindkettő az.
        Az új hangkarnak másutt vannak bajai. A felső  regisztere  valóban
    "cseng" egy kicsit, a mélyei pedig nem eléggé erőteljesek. A lapos kar
    brácsát szeretne csinálni minden hegedűből,  a  csőkar  pedig  hegedűt
    csinál a  brácsából,  brácsát  a  cselló  felső  szólamaiból.  Mindent
    összevéve,  a  csőkarral  valószínűleg  sokkal  jobban   lehet   hifit
    demonstrálni, de nem tartom kizártnak, hogy a  másikkal  kellemesebben
    lehet zenét hallgatni.
        Minthogy  azonban  két  hangkart  felváltva  használni   fölöttébb
    kényelmetlen dolog (különben is nagyon elegem  van  a  pickup  ide-oda
    szerelgetéséből!), nekem is választanom kellett a kettő között - és én
    a magam részéről a csőkart választottam. Nem akarom  felsorolni,  hány
    és milyen lemezt hallgattam végig a két hangkar minősítéséhez,  de  az
    egyiket meg kell említenem, mert ez volt az, amely  végképp  a  csőkar
    pártjára állított. A Mark Levinson cég zongora demólemezéről van  szó,
    egy Haydn-szonáta  kétmikrofonos  felvételéről.  Nálam  sohasem  szólt
    különösebben  jól.  A  csőkarral  viszont  valami  egészen  rendkívüli
    jelenséget   fedeztem   fel:   kiderült,   hogy   ezen   a    zongorán
    oktávról-oktávra, sőt, szinte billentyűről-billentyűre követni lehet a
    zongorista  kezét,  amint  jobbra-balra,  fel  és  alá  futkározik   a
    másfél-két méteres klaviatúrán. A lapos kar ezt nem tudta reprodukálni
    (még a filcalátéttel sem):  a  zongora  nagyon  kellemesen  szólt,  de
    visszavonult a térnek egy pontosan körül nem határolható részletébe.

    Hifi Magazin:

        Ez  szabályszerű   A-B   vakteszt   volt,   kapcsolóberendezéssel,
    jelzőlámpákkal  és  két  többé-kevésbé  egyforma  Ortofon  MC10  Super
    hangszedővel (tesztjüket lásd a Bemutatjuk rovatban, a  77.  oldalon).
    Ortofon  T-30  illesztőtranszformátort  használtunk.  Apró,   de   nem
    lényegtelen  motívum:  a  két,  eltérő  fajtájú   hangkarral   szerelt
    lemezjátszót teljesen  egyforma  (és  viszonylag  könnyű)  zsámolyokra
    helyeztük.  Azokat  a  lemezeinket  tettük  fel,  amelyekből   két-két
    példányunk  is  van  (JBL,  Ortofon,  Proprius,   Philips   demólemez,
    Hungaroton/EMI Wagner nyitányok).  A  két  MC10  Supert  előzőleg  két
    egyforma (cső)karban is összehasonlítottuk,  hogy  felmérjük  a  gyári
    "szórást". Nos, volt köztük eltérés -  de  korántsem  akkora,  mint  a
    kétféle  hangkar  között.  Íme  a   zsűri   véleménye,   természetesen
    "dekódolva", miután a jelzőlámpa-színeket már azonosítottuk a  kétféle
    hangképpel.
        Dankó Emil: a csőkar élénkebben, a másik tompábban, mélyebben szól
    - nekem az utóbbi tetszik jobban.
        Sólymos Antal: a csőkar tetszett jobban, az  elevensége  miatt,  a
    másik hangképnek viszont mintha helyesebbek volnának az arányai. Tehát
    a  csőkart  választom,  de  nem  tartom   kizártnak,   hogy   bizonyos
    zenefajtákhoz és főleg: tartós zenehallgatáshoz esetleg a lapos kar  a
    jobb.
        Szalai  Márti:  fölényesen  jobb  a  csőkar.  A  húrok  pendülnek,
    zendülnek, csendülnek, a tér megnyílik, a szopránhang  kristálytiszta,
    a hegedűk mögött ki lehet venni a  többi  szólamot  is.  A  lapos  kar
    folyton valami disznóságot művel: ken, mos,  színez,  magasban-mélyben
    egyaránt.
        A lapos  kart  kipróbáltuk  filcpárnával  is.  A  két  lemezjátszó
    hangképe sokkal-sokkal közelebb került egymáshoz, de  azért  mindkettő
    megtartotta a karakterét. Érdekes, hogy DE volt az egyetlen,  aki  nem
    tartotta egyértelműen nyereségnek a filcpárna hatását  (holott  ő  így
    is, úgy is a lapos karra szavazott).
        Számszerűsített ítéletünk tehát  változatlanul  2-1  (vagy,  ha  a
    szerkesztő voksát is ideszámítjuk, 3-1) a csőkar javára, ennélfogva  a
    Hifi Magazin szeánszain mostantól kezdve ezzel a hangkarral használjuk
    a  NAD  lemezjátszót,  de  tudjuk,  hogy  ezúttal  is  kompromisszumot
    vállalunk, és megértjük azt, akinek  a  lapos  hangkar  kellemesebben,
    megnyugtatóbban szól. Ez egyébként nem is  csak  ízlés  dolga;  erősen
    függ a lejátszóberendezés többi tagjának hangképétől!
        A filcpárnával mindenképpen érdemes próbát tenni, ez  semmibe  sem
    kerül. A NAD Hangkar Puzzle pedig feltétlenül  megér  445  forintot  -
    persze, ingyen is lehet kirakósdit játszani, ha nem veszed  meg,  csak
    kölcsönkéred valakitől a csőkart.
        Ha kiraktad a puzzle-t, írd meg nekünk, mire jutottál.