Pioneer F-99X



    Pioneer F-99X tuner

        Most  már  igazán  foglalkoznunk  kell  az   URH-vétellel.   Eddig
    úgyszólván mellőztük a tunert, a harmadik (vagy még inkább második, de
    az   is   lehet,   hogy   első)   műsorforrást.   Nem   jelöltünk   ki
    etalonkészüléket, nem  rendeztünk  szeánszot,  nem  tettünk  tunert  a
    poszterre. Nem azért, mintha nem tudtuk  volna,  hogy  mit  akarunk  -
    hanem mert nem tudtuk megcsinálni, amit akartunk.
        Lapunk trade markja, védjegye a szeánsz, az  A-B  vakteszt,  amely
    elvben bármikor és bárhányszor megismételhető: a hanglemezt  annyiszor
    rakhatjuk fel, ahányszor csak akarjuk, és így a lemezjátszót, a magnót
    (és persze az erősítőt,  a  hangsugárzót  is)  ugyanolyan  körülmények
    között minősíthetjük. De mi  legyen  a  tunerekkel,  a  rádióvevőkkel?
    Persze, ezek között  is  kapcsolgathatunk,  csak  az  a  baj,  hogy  a
    rádióállomások nem hajlandók a mi kedvünkért összeválogatni és műsoron
    tartani  a   demólemezeket,   ötpercenként   megismételni   azokat   a
    részleteket, amelyekre  mi  kíváncsiak  vagyunk,  azonkívül  a  vételi
    körülmények sem mindig egyformák - egy szó, mint száz,  éreztük,  hogy
    ki  kéne  találni  valami  jobbat.  Ezt  a  jobbat  mások  már   régen
    kitalálták, de csak ritkán alkalmazzák, mert értékes és  ritka  műszer
    kell hozzá. A legtöbb hifi-magazinnak nincs ilyen műszere,  és  persze
    nekünk  még  kevésbé  volt,  de  most  már  van  -  igaz,  nem  a   mi
    tulajdonunkban, de azért időnként mi is hozzáférünk.
        Megtettük tehát az előkészületeket: 18. számunkban  összefoglaltuk
    a rádióvevők legfontosabb műszaki jellemzőit  ("Rádiók  a  mérlegen"),
    jelen  kiadásunkban  pedig,  néhány  oldallal  előbb,   a   frekvencia
    szintézeres  hangolásról  értekeztünk,  lévén  sztárfotónk  tárgya  is
    "kvarc-szintézeres" típus, akárcsak a Bemutatjuk rovatban ismertetendő
    két szerényebb masina is. Ezzel úgy-ahogy utolértük magunkat, és  most
    már nyugodt lélekkel prezentálhatjuk a Harmadév Nyusziját,  a  Pioneer
    F-99X   tunert.   Legközelebb   az   átkeverőkről,   azaz    CCIR-OIRT
    konverterekről  szeretnénk  írni  (addigra  talán  lesz  ilyen  -   és
    jóminőségű - holmi a boltban), és persze mind  közelebb  kerülünk  egy
    nagy, összefoglaló Tunerteszthez is. Műsorajánlatunkban, az UltraRövid
    Hangversenynaptárban rendszeresen előrejelezzük  a  Rádió  komolyzenei
    élőadásait - és egyáltalán, mostantól kezdve állandó témaköreink  közé
    tartozik a Harmadik Műsorforrás.
        Vagyis itt az ideje megtanulnunk, hogyan szólnak a  tunerek.  Mert
    az is szép dolog  ugyan,  ha  egy  magazin  szerkesztői  az  Olvasóval
    párhuzamosan  tanulnak  (az  általuk  elkövetett  hibákból),  miközben
    félévenként rájönnek, hogy az igazi erősítő vagy lemezjátszó  hangképe
    nem ilyen, hanem amolyan - de ezúttal inkább válasszuk a kevésbé rögös
    utat, és próbáljunk meg már most, a legelején szert  tenni  egy  olyan
    tunerre, amely  hosszú  ideig  és  méltósággal  játszhatja  az  etalon
    szerepét. Esélyeink jobbak, mint  valaha.  Két  csábos  készüléket  is
    megkaparintottunk (a Hifi Magazin  szerény  körülményeihez  képest  ez
    úgyszólván a bőség zavara). Mindkettőnek nemzetközi  reputációja  van.
    Az egyiket, a Revox B760-at egy ismerősünk kölcsönözte. Régebbi típus,
    manapság már nem ő a Revox, hanem a nála  egy  generációval  fiatalabb
    B261, de azért ne nézzük le a B760-at azért, hogy ő nem négyezer, csak
    kétezerötszáz márkába került. Aki a kicsit nem becsüli, a  nagyot  nem
    érdemli. Egyébiránt a Revox tunerei mindig is nagy becsben álltak (nem
    úgy, mint az erősítői!), és még  a  legelső  tranzisztoros  modell,  a
    csaknem húszéves A76 is riasztóan jó rádió. Még mai mércével mérve is!
        Másik  jelöltünk  a  Pioneer  F-99X,  ezt  a   Pioneer   budapesti
    képviselőjétől, a Nissho-Iwai cégtől kaptuk kölcsön, és ezúton mondunk
    köszönetet érte. Ez a gép inkább túlontúl is új:  az  előző  generáció
    csúcsmodellje, az F-90 volt az, amely  mindenfelé,  még  Angliában  is
    érdeklődést keltett, mint  váratlanul  jóhangú,  csaknem-klasszis,  de
    viszonylag olcsó tuner. Az F-90-et már nem gyártják, de  minden  okunk
    megvan, hogy feltételezzük: az F-99X nem rosszabb, sőt, talán jobb  is
    az elődjénél.
        Végülis a Pioneert választottuk  sztárfotónk  tárgyának,  részben,
    mert ez az újabb, részben, mert sokkal  szebb,  meg  aztán  lényegesen
    olcsóbb is, mint a Revox (habár az áráért azért így is tornyot lehetne
    venni). A szeánsz így is, úgy is ugyanolyan lesz, mert  a  Pioneert  a
    Revoxhoz, a Revoxot pedig a Pioneerhoz mérjük. Egy biztos: mindkét gép
    alkalmas rá, hogy demonstrálja, mennyire lehet hifi egy URH-vevő.

    Kezelése, szolgáltatásai

        Egyszerű és szép készülék: nem csillogó-villogó  karácsonyfa,  nem
    rendjelekkel teleaggatott zubbony. Csak az van rajta, ami  kell.  Sőt,
    az se mind: például nem találunk  rajta  monó/sztereó  kapcsolót  vagy
    fejhallgató-csatlakozót.
        Baloldalt  a  ki-bekapcsoló  egy  LED-del.  Alatta  az  FM  és  AM
    választókapcsolók. Piros LED-ekből 5 számjegyes  frekvenciakijelző  (a
    frekvenciát FM-en MHz-ben, AM-en kHz-ben kell érteni, ezt  felirat  is
    jelzi). Alább 3 LED a térerőt, egy a keskeny sávú vételt, egy pedig  a
    sztereó vételt indikálja.
        Hosszúkás  hangológomb  (Tuning)  következik.  Ha  a  bal  oldalát
    nyomjuk  meg,  lefelé,  ha  a  jobb  oldalát,  felfelé  lépegetünk   a
    frekvenciaskálán. A kiválasztott adók frekvenciáját  a  memóriagombbal
    raktározhatjuk el.
        A következő nyomógomb kettős célú: zajzár  (Mute  Off),  egyben  a
    kézi  hangolás  (Manual  Search)  kapcsolója:  ha  megnyomjuk,   akkor
    feloldódik a zajzár, és a hangológomb rövid nyomogatásával  FM-en  50,
    AM-en 9kHz-enként léptethetjük odább a hangolást, illetve, ha lenyomva
    tartjuk a  Tuning  gomb  valamelyik  oldalát,  akkor  folyamatosan  és
    gyorsan végigpásztázunk a  sávon.  Kiengedve  ezt  a  kapcsolót,  újra
    beiktatódik a zajzár, és ilyenkor a Tuning  megnyomásakor  a  készülék
    automatikusan hangol, amíg rá nem talál egy kellőképpen nagy  térerejű
    adóra.
        Most következik a  szélessáv-kapcsoló  (FM  Wide).  Széles  sávban
    akkor érdemes használni a gépet, ha  a  vétel  zavarmentes,  hibátlan.
    Ebben az üzemmódban a torzítás és az áthallás  egyaránt  alacsony.  Ha
    nehezebben tudjuk kiszűrni az egyes  adókat,  feljavíthatjuk  a  tuner
    érzékenységét és szelektivitását - a torzítás és az áthallás rovására.
    Ez a keskeny sávú üzemmód.
        Igazán nem mondhatjuk, hogy az F-99X-nek rövid volna a  memóriája.
    Rádiónk  összesen  16   állomás   frekvenciáját   tudja   megjegyezni.
    Előválasztó gombja 8 van, ezek azonban nemcsak az  1-8.,  hanem  -  ha
    egyszersmind a Station Call gombot is megnyomjuk - a  9-16.  programot
    is tárolni tudják.
        A hátoldalon aszimmetrikus antennabemenet, 1 pár RCA hüvely és - a
    tunerhez  mellékelt  keretantenna  fogadására  -   1   pár   speciális
    csatlakozó. Jár a  készülékhez  egy  balun  transzformátor  is,  ezzel
    illeszthetjük a tunert a szimmetrikus, 300 ohmos antennákhoz.

    Felépítése

    

        Az F-99X nem kívül komplikált, hanem belül -  műszaki  szempontból
    igen érdekes masina.
        Az FM-antennajel  egy  illesztőtranszformátoron  keresztül  jut  a
    rádiófrekvenciás erősítőfokozatra, ez egy dual gate MOSFET. A bemeneti
    körben találjuk az első  pár  varicapot.  A  rádiófrekvenciás  erősítő
    újabb rezgőkörre dolgozik, ide már 2 pár varicapot építettek. A  helyi
    oszcillátor   egy    illesztő    erősítőn    (darlington    FET)    és
    illesztőtranszformátoron keresztül vezérli a balansz keverőt.  Ez  már
    érdekes áramköri megoldás: az F-99X-ben a helyi oszcillátor jelét  egy
    szimmetrikus  elrendezésű,  két  tranzisztoros  egységgel  keverik  az
    adóállomás  jeléhez.  Más   készülékekben   ezt   többnyire   egyetlen
    tranzisztorral elintézik.
        Illesztőtranszformátorra dolgozik a keverő kimenete,  itt  jelenik
    meg a 10,7MHz-es középfrekvencia jele.
        A KF fokozat megintcsak nem hétköznapi. Említettük, hogy az  F-99X
    kétféleképpen: széles- és keskenysávú üzemmódban dolgozhat. A tervezők
    a KF fokozatban sem spóroltak az alkatrészeken. Itt  kétfelé  válik  a
    jel útja, és egy, illetve több kerámia szűrőn át vezet  a  KF  erősítő
    IC-ig (µPC 1163H). Újra kerámia szűrők következnek, 2-2 darab, de ezek
    különböző típusúak. Újabb KF erősítő (ugyanolyan IC, mint az  előbbi),
    2 kerámia szűrő, majd az utolsó KF IC (PA 5008).  A  sávszélességet  a
    szűrőkkel módosítják, s azokat kapcsolódiódák iktatják ki-be.
        Nem úgy, mint a hagyományos FM-vevőkben,  itt  most  egy  "Digital
    Direct Decoder"  következik.  Meglehetősen  bonyolult  áramkör.  Külön
    1,26MHz-es kvarc oszcillátort és  egy  speciális  IC-t  tartalmaz  (PA
    5006). Itt lényegében egy második keverést végeznek (az első a hangoló
    körben történt).  Ez  a  fajta  demoduláció  redukálja  a  zajt  és  a
    torzításokat.
        A jel innét a sztereó dekóderre kerül, ez az  áramkör  megint  egy
    speciális IC-n épül (PA 5007). Közvetlenül ide kapcsolódik  egy  aktív
    szűrő. Ez egy M 5218P típusú IC-n alapul, és nem a szokásos pilot-  és
    segédvivőszűrőkkel, hanem meglehetősen ravasz  módon  pusztítja  ki  a
    nemkívánatos 19-38kHz-es jeleket. Az aktív szűrő  kimenetéről  újra  a
    sztereó  dekóderre  vezetik  a  jelet,  abban  ugyanis   1-1   kisjelű
    hangfrekvenciás erősítő és hangfrekvenciás némító  áramkör  is  helyet
    kapott. Ezek dolgoznak a hangfrekvenciás kimenetre.
        Talán ebből a végletekig leegyszerűsített ismertetőből is kiderül,
    mennyire bonyolult ez a készülék egy hagyományos rádióvevőhöz  képest.
    Pedig nem is tettünk említést arról a tucatnyi tranzisztorról, amely a
    szélessáv-keskenysáv  átkapcsolást,  a  némítást  végzi.  A  digitális
    demodulátorhoz is tartozik egy jelformáló IC (µPD 4050BC).
        Az  AM  rész  már  lényegesen  egyszerűbb,  bár  nem   igénytelen.
    Kéthangoltkörös vevő, amely egy LA 1247 típusú IC-re épül,  és  FET-es
    rádiófrekvenciás  előerősítőt   is   tartalmaz.   A   középfrekvenciás
    erősítőben kerámia szűrőt és LC-tagokat találunk.  Az  IC  kimenetéről
    illesztő erősítőn jut a jel a sztereó dekóderre, annak hangfrekvenciás
    erősítő részére.
        A tuner vezérlőáramköre egy TC 9157AP jelű IC, ehhez egy  előosztó
    IC és jónéhány tranzisztor járul - lényegében véve ez  az  a  bizonyos
    "zárt fázishurkú, kvarc  szintézeres"  rendszer.  Ezen  keresztül  kap
    vezérlést  a  térerő-jelző  3  LED-je,  innét  működtetik   a   némító
    áramköröket, és ami az egyik legfontosabb feladata: ez állítja elő  az
    AM és FM vevő-rész hangolófeszültségét. Természetesen ez  működteti  a
    frekvenciakijelző meghajtó-áramkörét (TD 6301AP  típusú  IC),  és  ide
    futnak be a jelzések az előválasztók és a hangológomb kapcsolóiról.
        A tápegység sokféle feszültséget  állít  elő.  A  tuner  nagyrésze
    stabil  13,6V-ról   működik,   a   digitális   rész   5   voltról,   a
    hangolófeszültséget előállító áramkör 25 voltról  (és  ugyaninnét  kap
    jelet a sztereó dekódernek az  a  része  is,  amely  bekapcsoláskor  a
    nemkívánatos zajokat némítja).
        Az egész elektronika (vagy csaknem az egész)  egyetlen  nagyméretű
    nyomtatott áramköri lapon helyezkedik el. Szépen, gondosan, mondhatni:
    ízléssel van megépítve. Az előlapon található kapcsolókat és  LED-eket
    egy külön panelra szerelték.

    Méréseinkhez

        A rádióvevőt 75 ohmos, aszimmetrikus antennabemenetről mértük.
        A zajhatárolt érzékenység  monóban  jobb,  sztereóban  egy  kicsit
    rosszabb a specifikáltnál; jól látható, hogy keskenysávban a  készülék
    lényegesen érzékenyebb, mint szélessávú üzemmódban.
        A jel-zaj arány megintcsak monóban  teljesíti  a  specifikációt  -
    megjegyezzük, mi mindig  a  szabványban  előírt  nagyságú  bemenőjelet
    alkalmazzuk, a gyár viszont ennél nagyobb bemenőjellel  számol,  innen
    az    eltérés.    A    KF    sávszélesség    nem    befolyásolja     a
    jel-idegenfeszültséget és  a  jel-zaj  arányt.  Az  F-99X  paraméterei
    mindenesetre igen jók.
        A zajzár küszöbszint megfelelőnek látszik, szélessávú állásban 10,
    keskenysávban 6,3µV-ot mértünk. A specifikáció 5µV-ot ad  meg,  de  az
    eltérésnek nincs különösebb jelentősége. A küszöbszinten  adódó  zajok
    elfogadhatóak.    A    pilotjelző    érzékenysége     megegyezik     a
    zajzár-küszöbszinttel, vagyis a készülék csak akkor kapcsol sztereóra,
    ha az antennajel meghaladja a  zajzár  küszöbszintjét.  Érdekes,  hogy
    ezen a rádión nincs monó/sztereó kapcsoló!
        A pilotjel-elnyomás  60dB  helyett  csak  56,  illetve  59,5dB.  A
    segédvivőelnyomás viszont igen erős, bár  illő  volna  azonos  értéken
    tartani a két csatorna állapotát.
        A harmonikus torzítás rendkívül csekély, kisebb, mint amekkorát az
    egyébként igen szigorú specifikáció megkövetel. Keskenysávú állásban a
    torzítás megnövekszik, de még így is megfelel az előírásnak.
        A frekvenciajelleggörbék igen szépek.  Kíváncsiak  voltunk,  mi  a
    különbség, ha széles-, illetve ha keskenysávú  állásban  használjuk  a
    tunert, és ezért mindkét állásban felvettük a jelleggörbéket. Nos,  az
    átvitel így is, úgy is belül marad a +0,2; -0,8 decibeles  tűrésmezőn,
    20Hz-től egészen 18kHz-ig. Csupán az áthallás  romlik  le  keskenysávú
    állásban, de még így is megmarad  több  mint  30dB  (sőt,  a  magasabb
    frekvenciák tartományában még javul is  valamelyest).  Szélessávban  a
    bal csatornán  mérhető  áthallás  nem  éri  el  a  specifikált  65dB-t
    1kHz-en, 10kHz-en pedig mindkét irányban elmarad az  előírt  55dB-től.
    Persze, a tuner paraméterei így is meglehetősen szépek.
        A kétjeles szelektivitás kitűnő (keskenysávban,  legalábbis,  mert
    szélessávban értelemszerűen gyöngébb eredmény adódik).
        A nagyjel-szelektivitás  görbéjét  ugyancsak  duplán  vettük  fel,
    széles-, illetve keskenysávú állásban. Szélessávban jókora  hamisvétel
    tarkítja a képet; keskenysávban jobb a  helyzet,  alig-alig  bukkanunk
    hamisvételipontokra.
        A hangfrekvenciás kimenet feszültsége és  impedanciája  megfelelő.
    Summa summárum: nem akármilyen tuner.

    
    
    


    Szeánsz

    

        Végre kipróbálhattuk a "műadót", vagyis azt  a  műszert,  amely  a
    lemezjátszó műsorát annak rendje és módja szerint vivőhullámra  ülteti
    és kábelen a tuner antennabemenetére adja. A  tuner  nem  tudja,  hogy
    becsapják, csak örül, hogy nini, mennyire zavartalan ma a vétel.
        Mi már kevésbé örültünk. Bizony, még ez az idealizált vételi  lánc
    is torzítást visz a hangképbe. Még az annyira becses tunerek,  mint  a
    Pioneer  F-99X  és  a  Revox  B-760,  még  ezek  sem  tudták  pontosan
    reprodukálni a lemezjátszó  hangját.  Tulajdonképpen  számítottunk  is
    erre, hiszen tapasztalataink szerint még a  legszimplább  elektronikák
    is színeznek, a tunerek elektronikája pedig a legkevésbé sem  szimpla;
    már maga a hangfrekvenciás rész is összemaszatolhatja a hangot,  arról
    meg, hogy rádiófrekvencián (a vevőkészülékben - és persze a  műadóban)
    mi történik, fogalmunk sem lehet.
        Szóval, mindkét tuner elszínezte a hangképet,  csak  másképpen.  A
    Pioneer zenéje tiszta, de magas  tónusú,  kemény,  és  kevésbé  zajos.
    Ezzel szemben a  Revoxnak  sokkal  dúsabbak  a  mélyhangjai,  talán  a
    magasai is,  középen  viszont  mintha  torzítana,  rátenne  valamit  a
    zenére. Úgy véltük, ezt a hangképet tovább lehet hallgatni  -  még  ha
    talán  messzebb  esik  is  az  eredetitől.  Utána  egy  ideig  csak  a
    lemezjátszót hallgattuk, és aztán újra a  tunereket  "ábéztük".  Egyre
    inkább úgy tűnt, hogy  a  Revox  mély  hangjai  igenis  realisztikusak
    (tehát a Pioneer basszusa egy kicsit könnyűsúlyú), a B-760 talán mégis
    jobban megközelíti az  eredetit  -  habár  a  torzítását  és  a  zaját
    változatlanul nehezményeztük.
        A szeánszon az  Ortofon  MC10  Super  hangszedőt,  a  T-30  trafót
    használtuk, az előerősítő egy nagyon precízen utánépített AGI volt (mi
    tagadás, nem szól úgy, mint az igazi), a  végfok  pedig  a  Quad  405.
    Demólemezek: Ortofon, JBL, Philips  -  és  a  Reference  Recordingstól
    Berlioz Fantasztikus szimfóniája.

                                      *

        A szeánsz, az A-B vakteszt objektív, becsületes, de nem elég  nagy
    a felbontóképessége:  inkább  csak  a  legjellemzőbb  erényeket  és  a
    legdurvább hibákat mutatja ki.  Az  utóbbi  időben  egyre  inkább  azt
    játsszuk, hogy az objektív szeánszot kiegészítjük egy  szubjektív,  de
    hosszú távú meghallgatással, hogy megerősítsük az eredményt, vagy  még
    idejekorán  észrevegyük,  ha  hibáztunk.  Ez  a  "ráhallgatás",   mint
    általában, ezúttal is az én hivatalom volt. A kapcsolóberendezést  nem
    kötöttem be (úgyis nyilvánvaló volt már, mikor melyik gép szól),  csak
    az OIRT-CCIR átkeverő antennadugóját és a hangfrekvenciás  csatlakozót
    dugdostam hol az egyik, hol  a  másik  tunerbe  -  a  váltáshoz  20-25
    másodperc elegendő.
        Programnak  a   legtisztább   forrást:   a   rádió   élő   adásait
    választottam.  Október  11-én,   pénteken   délután   Scarlatti-műsort
    közvetítettek a Rádió Márványterméből, este  pedig  Moszkva  Virtuózai
    játszottak Bachot, Sosztakovicsot és Csajkovszkijt a Zeneakadémián.  A
    Márványterem akusztikája (a hallottakból  ítélve)  meglehetősen  süket
    ugyan,  azonkívül  Ella  Péter  csembalójátéka  közben  a   hangmérnök
    valószínűleg mikrofonozási gyakorlatokat tartott, de utána az  énekkar
    már autentikusan szólalt meg, a  Zeneakadémia  légterét  pedig  még  a
    viszonylag közeli mikrofonozás ellenére  is  jól  ki  lehetett  venni.
    Másnap délután a 22-es stúdióból közvetítettek meglehetősen  stúdióízű
    kamarazenét  (fuvola,  klarinét,  trombita,  zongora),  este  pedig  a
    Vigadóból  hallhattunk  egy  fülsértően  közelmikrofonozott   hegedűt,
    zongorakísérettel. Ez a két nap elegendő  tapasztalatot  szolgáltatott
    ahhoz, hogy akár rábeszéljek valakit a  rádiós  zenehallgatásra,  akár
    lebeszéljem róla.
        Azt hiszem, a szeánszon halálpontosan ítéltük meg a  két  készülék
    hangkarakterét. A Pioneer F-99X artikuláltan, de túl  magasan,  kicsit
    üresen és keményen,  néha  fahangon  szól,  szubjektíve  hiányoznak  a
    sávszélei.  (A  valóságban   mindkét   tuner   frekvenciajelleggörbéje
    tökéletesen lineáris.) A szólamokat igen szabatosan különválasztja - a
    Revox szólamai nem élnek annyira önálló  életet,  minthogy  körülöleli
    őket a terem levegője. Amikor az ember átkapcsol a Revoxra,  megjönnek
    a magasak és  a  mélyek,  a  kotta  megelevenedik,  az  intellektuális
    tárgyilagosság helyébe  érzelmek  lépnek.  A  Pioneer  vonóskarában  a
    hegedű és a  bőgő  dominál,  a  Revox  hangképe  dúsabb:  arányosabban
    rajzolja ki a hegedűt, a  brácsát,  a  csellót,  a  bőgőt.  Sajnos,  a
    felső-középtartományban tényleg  komoly  bajai  vannak,  elködösül,  a
    szólistákat túl öblösre veszi, a  fuvolát  lejjebb  tolja  a  klarinét
    tartományába a klarinétot meg egy kissé  oboásra.  Mindent  összevéve,
    sokkal kevésbé tolakodó, és ezért talán tovább,  valamint  hangosabban
    is lehet hallgatni - ez az  erénye  nem  tűnhetett  fel  a  szeánszon,
    minthogy az A-B vakteszten a  készülékeket  nyilván  azonos  hangerőre
    állítjuk.
        Ha  nekem  kéne  eldöntenem,  hogy  a  két  tuner  közül  melyiket
    válasszuk etalonnak - akkor hallgatásba burkolódznék...
        Mindenesetre meghökkentő, hogy  még  ez  a  két  "csúcsszuper"  is
    mennyire  eltérően  szól.  A  vigadóbeli  hegedű  például  a   Pioneer
    tolmácsolásában mintha csak a két felső  húrján  játszott  volna  (?),
    miközben hátul vértelenül pöntyögött egy pianínó -  a  Revox  hegedűje
    ezzel szemben főleg az alsó két húrját használta (?), testesen  szólt,
    egy vele teljesen  egyenrangú  hangversenyzongora  társaságában.  Mint
    látjuk, két mestertuner között is jóval nagyobb a különbség, mint  két
    bármiféle hegedű és két bármiféle zongora között.

                                                                        DL