Londoni anzix



    

        Üdvözletünket  küldjük  Londonból,  a  repülőtér  melletti   Penta
    Hotelből, amelynek autóparkolójában (lásd a képen a táblát) már  nincs
    szabad hely, de bennünket ez nem zavar,  hiszen  mi  "gyalog  jöttünk,
    mert siettünk". Ha az anzixkártya jobbfelé egy kicsit hosszabb  volna,
    láthatnánk rajta  a  repülőgépeket,  amint  egypercenként  leszállnak,
    innen körülbelül száz méternyire. Azt  hihetnénk,  ekkora  zajban  nem
    lehet hifi-kiállítást rendezni - de odabenn már semmit sem  hallottunk
    a repülőgépekből.
        A Heathrow Penta Show-nak a tekintélyes brit magazin, a Hi-Fi News
    &  Record  Review  a  szervezője.  A  brit  hifi-szövetség  ugyan  nem
    támogatja ezt a kiállítást, de az audiofil cégek és  kereskedők  azért
    így is szép számmal eljöttek. Néhány  tájékozatlan  bóvlimpex  cég  is
    megjelent   a   színen   és   felvonultatta    a    maga    tucatjapán
    toronyalkatrészeit, de a kiállítók túlnyomó  többsége  tisztában  volt
    vele,  mit  vár  a  közönség  egy  audiofil  bemutatótól.  Gyorslista,
    kihagyásokkal: AR, AKG,  ARC,  Audiostatic,  Beard,  Bose,  Burmester,
    Conrad-Johnson, Counterpoint, Denon, Epos, Exposure,  Gale,  Goldring,
    Grado,  Hafler,  Hitachi,  Infinity,  Jecklin,  Koetsu,  Krell,   Lux,
    McIntosh, Magnepan, Monitor Audio, Mordaunt-Short,  Musical  Fidelity,
    NAD, Oracle, Perreaux, Revox, Robertson, Sansui, Sennheiser, Sheffield
    Lab, Shure, Snell, Van den Hul, Vandersteen, Wharfedale.  És  még  sok
    ismeretlen, de figyelemre méltó manufaktúra. Két újságszerkesztőség is
    standot nyitott a kiállításon. Az egyik természetesen a  házigazda,  a
    HFN/RR.  A  másik  az  újkeletű  The  Flat   Response,   minden   idők
    legszabadszájúbb földalatti hifi-magazinja, aki mindenkibe beleharap -
    legközelebb a 776-ban bővebben írunk róla.
        Riportképeink most remélhetőleg jobban sikerülnek, mint  egyébkor,
    ezúttal ugyanis itt van  mellettem  SA,  és  ő,  mint  műszaki  ember,
    elvállalta a fotográfus tisztét, jómagam tehát  (DL)  megmaradhatok  a
    kaptafánál,  akarom  mondani,  a  golyóstollnál,  és  noha  már  régen
    nyomdába kellett volna adnom e lapszámunk anyagát, még gyorsan papírra
    vetem legfontosabb impresszióimat.
        A legfőbb újdonság: a CD  előretörése.  (Nekem  változatlanul  nem
    tetszett a CD-hang, még  a  szuperberendezésekről  sem.  A  legszebben
    talán még egy Proprius, tehát analóg  felvétel  CD-átirata  szólt.  És
    mivel én nem csak prédikálom, de iszom is a vizet - szóval,  Londonban
    is csak LP-ket shoppingoltam.) A legfőbb ósdiság: a csöves erősítő.  A
    legjobb hangsugárzókhoz csak ilyet használtak.  Kommentárt  ne  tőlünk
    várjatok. A legszebb basszust egy labirintus-hangsugárzóból hallottuk.
    Amekkora nagy doboz, annyira pici cég gyártja,  az  egykor  neves  IMF
    utóda. És a legjellemzőbb  divat:  speciális  állványok  a  készülékek
    alatt.  Hangminőségüket  ma  már  nem  kérdőjelezik  meg  -  habár   a
    hatásmechanizmusukat máig sem tisztázták.
        Végére értünk a papírnak és az időnek, de lesz még  alkalmunk  rá,
    hogy profitáljunk a Penta Show-n látottakból. Addig inkább beszéljenek
    az anzixkártyák.


    
    

    Felül:  SD Acoustics SD1 hangsugárzó, ribbon csipogóval. A mélysugárzó
    viszonylag  kís  térfogatú, a középsugárzó rész gyakorlatilag szabadon
    áll  a  levegőben,  a  hangszóróselyem  csak  lazán  burkolja.  Csöves
    erősítő, Michell Gyrodeck lemezjátszó.

    Alul: a Quad ESL 61 elektrosztatikus hangsugárzót a TVA elektroncsöves
    erősítőkkel     demonstrálták.    A    szűk    szálloda-szobácskában a
    sarokbaszorított  Quadok aligha érezték jól magukat, mindenesetre igen
    szépen szóltak - hanglemezről. CD-ről már kevésbé. Rákérdeztünk: "Önök
    csak  azért használnak CD-t, hogy lejárassák?!" "Igen". (Ez az attitűd
    azonban  nem  volt  jellemző  a kiállítókra: többségük már CD-műsorral
    demonstrálta a masináit.)


    

    Álomhifi  I.:  Infinity  (és  még  csak nem is a Referencia Standard -
    annak  sokkal több csipogója van). A teljesítményerősítő ismét csöves:
    a conrad-johnsoné


    

    Álomhifi  II.:  Magneplanar  Timpani,  a változatosság kedvéért csöves
    (ARC) erősítőkkel


    

    Wharfedale   Dávid,   azaz  hogy  Diamond,  az  Év  minihangsugárzója,
    maxilábazaton


    

    A Monitor Audio szobájában


    

    A   CD   feltartóztathatatlanul   előre  tör:  a  bemutatókon  gyakran
    hallottunk  Compact  Discet  (jobbára Meridian és Mission játszókról).
    Íme,  már  megnyílt  a  használtpiac  is:  "Használt  Compact  Disc-ek
    százával, egyenként hét ötvenért..."


    

    Sound  Organisation lemezjátszó-asztalka, nemcsak a Linn Sondek, hanem
    az  Exposure  erősítők  alatt is. Esküsznek rá, hogy így minden sokkal
    jobban szól.


    
    

    Itt   pedig  Russ  Andrews  zseniális  háromlábú  tákolmánya,  a  RATA
    lemezjátszó-asztalka  látható,  történetesen  erősítők  alatt.  (Alább
    kinagyítva.)   A   merev,   de  mindössze  120  dekás  állványzat  100
    fontsterlingért   hajlandó  feljavítani-feltisztítani  a  lemezjátszód
    hangját. A hangsugárzók Snellek


    

    Az elhanyagolt hifi-komponens: a kábel - tisztes választékban