Multiszimpla felvételek




    - A Reference Recordings hanglemezei

        Van  Svédországban  egy   barátom,   akit   ennek   a   magazinnak
    köszönhetek: egyszer a kezébe került a HFM egyik száma; írt nekem,  és
    így ismerkedtünk össze. Mindketten meg voltunk hatva, ő  amiatt,  hogy
    Magyarországon egyáltalán létezik  hifi-újság,  én  meg  amiatt,  hogy
    valakit Svédországban egyáltalán érdekel a mi aggasztóan közép-európai
    használatra szánt Hifi Magazinunk. Barátom hithű audiofil, és bár  nem
    vagyok se kutyája, se macskája, valahányszor itt jár, mindig a kezembe
    nyom  valamit,  hol  egy  különleges  kábelt,   hol   egy   különleges
    hanglemezt.
        Tőle  kaptam  az  első  Reference  Recordings  felvételt,  Berlioz
    Fantasztikus szimfóniáját, a világ  leggroteszkebb  lemezén.  Habár  a
    Fantasztikus szimfóniával mindig baj van. Öt  tételből  áll,  és  ezek
    közül a 3. a leghosszabb, miáltal az egyik lemezoldalra túl  kevés,  a
    másikra túl sok zene jut. Ismerek egy Stokowski-felvételt, azon  a  3.
    tételt egyszerűen félbevágták, mint egy zsemlét, és  a  túlsó  oldalon
    folytatták. De ez a mostani Fantasztikus, ez még fantasztikusabb.  Nem
    33-mal, hanem 45-tel vágták, így pont három lemezoldalra fért ki.  Mit
    csináljanak a negyedikkel?! A szerkesztők úgy döntöttek, hogy  oda  is
    rávágják  a  4-5.  tételt.  "Végülis  a  hifisták  úgyis  folyton  ezt
    játsszák."  Ez  a  mélységesen  esztétikaellenes  megállapítás   előbb
    felháborított, de mi tagadás, a szeánszokon gyakran rajtakapom  magam,
    hogy no persze, már megint  Menetelünk  a  vérpadra  és  borzongunk  a
    Boszorkányszombaton.
        Maga az előadás egyébként, úgy gondolom, nem  rossz,  sőt,  sokkal
    jobb, mint amilyet az  úgynevezett  audiofil  cégektől  várhatunk,  és
    tulajdonképpen csodálkozom is rajta, miből futotta a (nyilván)  piciny
    vállalatnak a neves zenekarra és nívós karmesterre. Tény, hogy a  zene
    itt valóban a zenét és nem csupán a hifi-demonstrációt szolgálja -  de
    elég kevés lemez van a világon, amellyel  ennyire  meggyőzően  lehetne
    érvelni   a   High   Fidelity   mellett.    Erről    egyébként    majd
    hanglemezkritikusunknak, Wilheim Andrásnak  is  lesz  mondanivalója  e
    hanglemezrevü  végén.  A  felvétel  mindenesetre  tisztán  szól,   jól
    artikulált, és ijesztő energiákat hordoz  -  amelyek  azonban  sohasem
    terhesek, sohasem fárasztóak. Utána bizony nemigen lehet feltenni  egy
    Hun...hun innen, hun onnan kapott, hétköznapi hanglemezt. Igaz, az ára
    is legalább annyira fantasztikus,  mint  maga  a  szimfónia.  Mint  az
    úgynevezett audiofil lemezek általában, az RR-ek is drágák: 17  dollár
    az áruk. A kétlemezes Berlioz-albumért másfélszeres árat,  27  dollárt
    számítanak. A Reference Recordings, hogy el ne feledjem, nem svéd cég,
    mint az Opus 3 vagy a Proprius, hanem amerikai.
        Annyira felkeltette az érdeklődésemet ez a felvétel, hogy levélben
    fordultam a Reference Recordingshoz, további lemezekért. A cég elnöke,
    Mr. J. Tamblyn Henderson nagyon szívélyes volt, és küldött három újabb
    kiadványt. Közben kiderült, hogy a nyugatnémet Audio  Int'l  (ugyanaz,
    akitől annakidején a Sheffield-Wagnert kaptuk,  és  aki  szeptemberben
    audiofil bemutatót tartott Budapesten, közösen az  Ortofonnal  -  lásd
    riportunkat az 50. oldalon) nemrég felvette listájára az RR-lemezeket,
    és kiegészítette gyűjteményünket azzal a darabbal, amelyet a leginkább
    hiányoltunk. Jelen hanglemez-revünk tárgya tehát nem kevesebb, mint  5
    Reference  Recordings  lemez,  az  oldal  alján  látható  diszkográfia
    szerint.
        Röviden a lemezek műsoráról. A Fantasztikus szimfóniát  fölösleges
    bemutatni, nem  sok  mű  akad  a  zeneirodalomban,  amelyet  ennyiszer
    lemezre vettek volna. A Tafelmusik Telemann egyik szvitje után  nyerte
    nevét.  Egy  régizene-együttes  játszik  itt,   csupa   eredeti   vagy
    utánépített hangszeren, nagyon-nagyon kellemes barokkzenét: Bach híres
    Airjét,   részleteket   a   Vízizenéből    és    Purcell-,    valamint
    Pachelbel-szvitekből, továbbá Vivaldinak  egy  fuvolára,  fagottra  és
    vonósokra írt csodálatos  kis  koncertjét  -  nekem  ez  a  kedvencem.
    Respighi   Templomablakok    című    művét    (bocsánat    a    laikus
    egyszerűsítésért) a Róma kútjaihoz célszerű hasonlítani,  mert  ez  is
    igen hangulatos programzene. Sir William Walton Facade, azaz Homlokzat
    című szvitje körülbelül  akkor  keletkezett,  amikor  Stravinsky  írta
    korai  és  máig  is  legnépszerűbb  műveit:  a  Petruskát,  A   katona
    történetét - és helyenként fölöttébb stravinskys.  Namármost,  én  úgy
    vélem, hogy Stravinsky szerezte a legszórakoztatóbb komolyzenéket - és
    megfordítva, a Facade, Walton 12 táncból álló szvitje  valószínűleg  a
    legnívósabb szórakoztató szimfonikus zene, amit valaha  is  hallottam.
    Iszonyúan  jól  szól.  Az  ötödik  lemez,  a  Däfos,  valami   egészen
    különleges műfajú zenével ajándékozza meg a hallgatóságot. Átmenet  az
    afrikai-brazil-indonéz népzene és a dzsessz között. Jómagam nem vagyok
    dzsesszrajongó, de az ütőhangszereket mindig is szerettem, és ami  itt
    megszólal - a  leheletfinom,  csak  lélegzetvisszafojtva  hallgatható,
    rovarcirpeléshez hasonló neszektől kezdve egészen  a  mennydörgésszerű
    dob-robajokig - ehhez hasonlóval még nem találkoztam. Csak  mellékesen
    jegyzem meg: ezt a zenét Doug Sax, a Sheffield híres vágómérnöke vágta
    lakklemezre. A Fantasztikus szimfóniát úgyszintén.
        Bármelyik lemezt veszem is elő. ugyanoda lyukadok ki:  döbbenetes,
    micsoda  tartalékai  vannak  még  az  elavult-elparentált  hagyományos
    hanglemeztechnikának. De persze a hátrányai is itt ugranak ki  igazán:
    míg a CD 60-70 percnyi zenét is tárolhat, a 45-ös fordulattal  vágott,
    nagydinamikájú,   elejétől-végéig   élvezhető,   belsőbarázda-torzítás
    nélküli (!) lemezoldalra általában  még  20  percnyi  műsor  sem  fér.
    (Berlioz - 18:48, 15:35, 13:30. A leghosszabb a  Tafelmusik  -  18.18,
    23.27. de ebben a fajta zenében nincsenek igazi fortisszimók. A  többi
    lemez műsorideje a kettő közé esik.)
        A Reference Recordings hangmestere mindig  ugyanaz,  egy  bizonyos
    Prof. Keith Johnson -  nem  tudom,  hol  és  miben  professzor,  de  a
    hangfelvételei után biztosan megérdemli ezt a címet. Nem akarom csupán
    azt ismételgetni, amit a nyugati magazinokban  (HFN/RR,  International
    Audio    Review    stb.)    olvastam,    de     ahogy     itt     most
    firkálgatok-fogalmazgatok,  írásomban  nem  találok  egyetlen  eredeti
    mondatot sem. Ami végül is  nyugalommal  tölt  el,  mert  nekem  nincs
    valami nagy gyakorlatom abban, hogy a hangzó anyagból  ítéljem  meg  a
    felvételi technikát, és lám, mégis ugyanazt hallom, mint a többiek. Az
    a lényeg, hogy a Reference  Recordings  hanglemezeken  a  zenének  egy
    sajátos perspektívája van. Nincs ugyan akkora természetes tere, mint a
    kétmikrofonos  felvételeknek  (Opus,  Proprius,  Mark  Levinson  -  én
    változatlanul ezeket csodálom a legjobban), de kétségtelenül van tere,
    és a hangszerek ebből a térből szólalnak  meg.  A  szólamok  rendkívül
    precízek, legalább annyira a  helyükön  vannak,  mint  a  leggondosabb
    multimikrofonos felvételeken  -  csakhogy  a  közelmikrofonozott  hang
    kellemetlen és tolakodó és fárasztó, az RR-hangzás  pedig  természetes
    és könnyed. Nyilvánvaló, hogy ezt a hangképet átmenetnek  tekinthetjük
    a "szimpla" és a  "multi"  mikrofontechnika  termékei  között.  Az  RR
    nagyon sokat megőrzött a kétféle technika erényeiből, és nagyon-nagyon
    keveset a hátrányaikból. A Johnson által kreált hangképre az a legjobb
    jelző, hogy: autentikus.
        Talán az a legjobb,  ha  szó  szerint  leírom,  amit  a  Reference
    Recording mond a saját munkamódszeréről és munkaeszközeiről.
        "Ezek a felvételek jól megtervezett, kipróbált akusztikájú  térben
    készültek.  A  mikrofonok:  klasszikus  omnik,  első-  és   másodrendű
    kardioidok, vagy éppen kétirányúak.  Schoeps,  AKG  és  RCA  elemekből
    épülnek fel, és fázis-, illetve frekvenciaillesztéssel csatlakoznak az
    igen "gyors",  A-osztályú  vonalerősítőhöz.  A  mikrofonokat  egy  1/4
    collos B&K  referencia-mérőmikrofonhoz  kalibráljuk.  Nem  alkalmazunk
    transzformátort, ekvalizátort, fázisromboló  szűrőket  (amelyek  pedig
    csaknem mindig jelen vannak a profi berendezésekben!).
        Mikrofonozási technikánkban a szimpla pároktól egészen a  komplex,
    sokcsatornás, késleltetéses rendszerekig mindent  felhasználunk,  hogy
    megőrizzük  a  hangszerek   testességét,   és   mégis   igazi   térből
    szólaltassuk  meg  őket.   Nem   élünk   a   termelékeny,   multi-monó
    stúdió-keverés eszközével.
        A mikrofon jele egy szó szerint egyedülálló, fókuszált résű magnót
    táplál. Ez a gép egy 3,5 megahertzes, irányított  sugarú  előmágnesező
    fejjel dolgozik, hogy az egészen magas tartományban  is  képes  legyen
    nagy energiákat rögzíteni. Az egész rendszernek rendkívül  alacsony  a
    torzítása,  és  korrigálja  a  fázist  mind  a  mély,  mind  a   magas
    frekvenciákon. Ehhez járul egy csaknem nulla szalaghurkú mechanika.  E
    magnó hangtisztaságban,  tranzienseiben  felülmúl  minden  hagyományos
    analóg vagy digitális magnót. A  szalagsebesség  38cm/s.  A  lakklemez
    vágásakor is ugyanez a gép játssza le a mesterszalagot.
        A  45-ös  fordulatszámot  azért  választottuk,   hogy   tisztábban
    vihessük át a magasfrekvenciás tranzienseket. Ez a fordulatszám  módot
    ad rá, hogy  a  barázdákat  jobban  elkülönítsük,  különösen  a  belső
    részeken. Emiatt a hangszedőtű is pontosabban tudja letapogatni ezeket
    a tranzienseket."
        Hát  ez  nem  túl  sok.  Többet  mond  el  maga  Keith  Johnson  a
    Stereophile magazinnak  adott  interjújában.  Elmeséli,  milyen  elvek
    szerint építette meg csodamagnóját (a Focused Gap technika nyilván nem
    új, ő csak továbbfejlesztette), és hogy miért építi ő  a  mikrofonokat
    is.  Ezek  igen  nagy  jelet,  adnak  ki  a  maguk   egészen   szimpla
    elektronikájából   tehát   el   lehet   hagyni   a    szorosan    vett
    mikrofon-előerősítőt, nemkülönben  az  elektronikus  keverőasztalt,  a
    torzítások legfőbb forrását. Johnson kizárólag passzív úton  keveri  a
    csatornákat.  Szerintem  ez  a  legfontosabb  az   egészben.   Érdemes
    összevetni Johnson  módszerét  azzal  a  technikával,  amelyről  előző
    számunkban írtunk (Jóvágású lemezek, HFM 18.)
        A  rend  kedvéért  megadom  az  RR  postacímét  (Box  77225X   San
    Francisco, CA, USA,  94107),  bár  talán  jobb  a  nyugatnémet  céghez
    fordulni: Audio Int'l, 6 Frankfurt am  Main,  Gonzenheimerstrasse  2b,
    Box  560  229,  BRD.  A  lemezek  ára  körülbelül  40   márka,   plusz
    postaköltség. A legjobb, persze, az lenne, ha idehaza is  meg  lehetne
    vásárolni a Reference Recordingsokat és az  egyéb  széphangú  audiofil
    lemezeket, de magam sem vagyok biztos benne, nem szülne-e ellenérzést,
    ha 800-1000 forintos lemezek jelennének meg a hazai boltokban.
        Most   pedig,   befejezésül,    átadom    a    szót    "hivatalos"
    lemezkritikusunknak,  Wilheim  Andrásnak.  Ő   nem   audiofil,   hanem
    zenetudós, egyszersmind gyakorló zenész.  Magam  is  kíváncsi  vagyok,
    hogy  ő  vajon  hogyan  ítéli  meg  ezeket  a  műszaki  ihletésű,   de
    mindenképpen zenei produktumokat.

                                                                        DL


    DISZKOGRÁFIA

    

        Berlioz:  Symphonie  fantastique
        The  Utah   Symphony   Orchestra
        Conducted by Varijan Kojian (2 lemez) RR-11


    

        "Tafelmusik"
        (Popular Masterworks of the Baroque -  Bach,  Händel,
        Vivaldi, Pachelbel, Purcell,  Telemann)
        Canada's  Original-Instrument
        Baroque Orchestra RR-13


    

        Respighi: Church Windows
        The Pacific Symphony Orchestra  Conducted
        by Keith Clark RR-15


    

        Walton: Facade (stb.)
        Chicago Pro Musica RR-16

        És végül, a romantikus, barokk, modern komoly  zenék  után  valami
    egészen más, a világ egyik leghíresebb demonstrációs lemeze:


    

        Däfos
        Mickey  Hart,  Airto,  Flora  Purim  (minden  elképzelhető afrikai
    ütőhangszeren és énekhangon) RR-12

                                      *

        E néhány lemezen vagy legalábbis többségükön sem az  előadóművészi
    produkció, sem a lemezek műsora nem indokolja, hogy  recenzió  íródjék
    róluk.  Az  előadások  inkább  közepesek,   vagy   éppen:   megbízható
    színvonalúak (ami  korántsem  dicsérő  jelző).  E  művek  némelyikének
    természetesen sokkal jobb felvételei is kaphatók a piacon,  legtöbbjük
    pedig afféle kuriózum: az ember egyszer meghallgatja  őket,  s  azután
    szinte már nem is emlékszik rájuk.
        Mégis, ezeket a lemezeket nem  lehet  nem  tudomásul  venni.  Sőt:
    nagyon figyelmesen, sokszor meg kell  hallgatni  őket.  A  hangmérnöki
    munka  ugyanis  -  véleményem  szerint  egyedülálló,  sőt,  szinte   a
    produkcióból kiinduló, abból építkező, önálló értékkel bíró műalkotás.
    Keith O. Johnson valóban művésze  a  szakmájának,  s  rendelkezik  egy
    olyan  tulajdonsággal,  amit  jobb  kifejezés  híján  halláskultúrának
    nevezek. Mégpedig nem abban az értelemben, hogy különbséget tud  tenni
    jó és rossz hangzáskép között  -  nem,  az  ő  halláskultúrája  alkotó
    jellegű.  Minden  egyes  darabhoz,  annak  minden  pillanatához  olyan
    hangzást alakít ki,  amilyet  a  legjobbnak  ítél,  s  a  hangzásokból
    folyamatosan építkezik. Irányítja a hallgató figyelmét, de  úgy,  hogy
    semmit  sem  homályosít  el  és  semmit  sem  emel  ki  túlságosan.  A
    hangzásarányok az ő felvételein nem tolódnak el  egyik  pillanatról  a
    másikra. Egy-egy hangszer vagy mozgástípus egyszer csak  megjelenik  a
    zenei anyag kívánalmainak megfelelően - de azzal a  természetességgel,
    hogy akár azt hihetnék, mindig is ott volt, csak éppen nem  figyeltünk
    fel rá.
        Művészetének technikai részéhez nem értek, és a róla szóló  írások
    elolvasása után sem értem igazán, hogy mit csinál s  milyen  technikai
    apparátussal.  De  azt  hiszem,  ez  másodlagos:   ez   az   apparátus
    valószínűleg csak az  ő  kezében  működik  ilyen  konzseniálisan  -  ő
    ugyanis, tudja, hogy mire akarja felhasználni, s nyilván  azért  hozta
    létre ezt a berendezést, hogy megvalósíthassa hangzásideálját. Johnson
    berendezése olyan, mint egy-egy nagy  zenész  speciálisan  átalakított
    hangszere (Glenn Gould zongorája például), amely valójában alkalmatlan
    rá, hogy más is  hasonló  eredménnyel  tudja  használni.  Addig,  amíg
    Johnson lemezeit nem hallottam, nem hittem volna, hogy a gép is  lehet
    ily mértékben személyre szabott tárgy.
        A Reference Recordings lemezeit hallgatva mindvégig  azt  éreztem:
    ezeknek a felvételeknek stílusuk van, személyes,  semmi  mással  össze
    nem   téveszthető    stílusuk.    Lehetséges,    hogy    az    ortodox
    hifi-szempontokkal összeegyeztethetetlen, amit Johnson csinál,  hiszen
    végül  is  semmiféle  természetes  hangzásképhez   nem   hűek   az   ő
    munkái.(Vesd össze ezt "Hűséges hűtlenség" című cikkünkkel, HFM 16.  A
    szerk.) Sőt, nagyon is  beavatkozik  a  hangmérnök:  azt  teszi,  amit
    tennie kell, azaz interpretálja a hangzást! Johnson  tudja,  hogy  nem
    törekedhet  a  terembeli  hangzás  egyszerű  visszaadására,   mert   a
    hangfelvétel egészen egyszerűen más médium, mint az élő előadás.  Csak
    nagyon kevesek voltak hajlandók levonni azt a következtetést,  hogy  a
    hanglemez önálló előadóművészeti  műfaj,  amelynek  megvannak  a  maga
    sajátos törvényei.
        Johnson  okvetlenül  közéjük  tartozik.  Még  akkor   is,   ha   a
    produkciók, amelyeket lemezein rögzített,  önmagukban  nem  jelentősek
    igazán. Akkor járok el a legkorrektebbül, ha ezeket az előadásokat úgy
    jellemzem, hogy: elég jók ahhoz, hogy demonstrálódjék általuk  Johnson
    munkájának  színvonala.  Az  igazi  persze  az  lenne,  ha  ugyanolyan
    nagyságrendű előadókkal dolgozhatna, mint amilyen  nagy  hangmérnök  ő
    maga  -   ám   cége   számára   az   ilyen   produkciók   valószínűleg
    megfizethetetlenek. (Akárcsak a külön árkategóriába tartozó RR-lemezek
    a vásárlók többsége számára...)
        Az általam hallott lemezek között  egyetlen  kivételes  színvonalú
    zenei produkció akadt: a Tafelmusik. (Igaz, itt pedig a műsorválasztás
    erősen kompromisszumos.) Kitűnő  régizene-együttes  a  kanadai  barokk
    zenekar. Tagjai egyenként is  nagyszerű  zenészek  lehetnek,  együttes
    munkájuk pedig elsőrangú. A hangfelvétel pedig a  magam  gyakorlatában
    az  első,  ahol  e  régi  hangszerek  valóban  hangszerként   szólnak,
    elképzelhetetlen hangszínbeli gazdagsággal  -  nem  pedig  a  szokásos
    muzeális  kegyelettel,  amit  még   a   tiszteletreméltó   célok   sem
    szentesíthetnének.

                                                                        WA