Hátra ARC!



    D-76 teljesítményerősítő

    

        Minél kevesebben osztoznak valamely  eszményen,  annál  hevesebben
    lobognak érte. Ezért annyira fanatikusak az  audiofilek:  érzik,  hogy
    kevés  a  hittestvérük.  De  maga  az  audiofil  egyház   is   számos,
    kisebb-nagyobb felekezetből tevődik össze, ezek mind ugyanazt  az  egy
    Istent  imádják,  de  nem  ugyanabba  a  templomba   járnak   és   nem
    ugyanazokhoz a szentekhez fohászkodnak. Némely  szekták  tagjai  pedig
    egyáltalán nem is járnak a hivatalos  gyülekezetekbe,  elvetik  az  új
    keletű tanokat, és ma is azt az igét hirdetik, mint az ősi időkben, az
    Elektroncső   napjaiban.   "Bizony   mondom   néktek,   a   félvezetők
    félrevezettek    benneteket.    De    nem    honol    hangminőség    a
    szilíciumkristályok   árnyékában!   Az   anód,   a    katód    és    a
    kimenőtranszformátor  nevében,  térjetek  meg,  hitetlenek,  amíg  nem
    késő."
        Vagy ma már késő volna  megtérni?  Az  egész  világ  a  félvezetők
    dicsőségétől hangos. Az elektroncsöveket, ha gyártják még  egyáltalán,
    jobbára televíziós készülékekhez vagy ipari felhasználásra szánják. Az
    erősítők  többé  már  nem  izzanak:   kellemesen   hűvösek   maradnak,
    berakhatod őket  a  szekrénybe,  polcba,  hifitoronyba.  Sokkal-sokkal
    praktikusabbak.   És   mennyivel   szebb    a    specifikációjuk!    A
    frekvenciagörbéjüket mintha  vonalzóval  húzták  volna,  a  torzításuk
    század-,  sőt,  ezredszázalékokban  mérhető.  A  hangsugárzót  is  jól
    "megfogják",  belső  ellenállásuk  akár   negatívvá   is   tehető,   a
    csillapítási tényezőjük (damping  factor)  tetszőlegesen  nagy  lehet.
    Ezzel  szemben  az  elektroncsöves  teljesítményerősítők   zajosabbak,
    többet  torzítanak  és  -  tisztelet  a  kivételnek  -  általában  egy
    ormótlan    kimenőtranszformátorban    végződnek.    Ez    mindannyiuk
    Achilles-sarka. A trafó nemigen képes hiba  nélkül  átfogni  a  teljes
    hangfrekvenciás sávot: vagy fenn, vagy lenn, de  valamelyik  sávszélen
    okvetlenül gyengélkedni fog. Hát  akkor  kinek  kell  manapság  csöves
    erősítő?!  Hogy  előbb  hallgassam  meg  a  hangját  és  csak   azután
    beszéljek? No jó, ha annyira ragaszkodsz  hozzá,  kapcsold  be  azt  a
    hőerőgépet és tégy fel valami zenét, mindegy, hogy mit  -  essünk  túl
    rajta  minél  előbb.  Ejha,  ez  nem  is  rossz.  Tényleg  nem  rossz.
    Mindenesetre valami más, ezt meg kell adni. Mondd  csak,  izé:  honnét
    szerezted ezt a masinát?...
        Ez a "honnét szerezted" teljesen céltalan kérdés. A márkás, nívós,
    jó állapotú és legalább 2x25 watt teljesítményű elektroncsöves erősítő
    ritka jószág, és afféle antikvitásnak számít, akár a stílbútor vagy  a
    herendi váza. Az  ára  is  hasonló.  Holott  az  ilyesfajta,  húszéves
    erősítő   egy    korszerűtlen    technológia    terméke.    Hátha    a
    hetvenes-nyolcvanas évek mérnökei "összetennék, amijük van"  és  újabb
    technológiával, újabb keletű anyagokkal,  újabb  ismeretek  birtokában
    nekiállnának csöves erősítőt tervezni? Nos, az újraélesztési  kísérlet
    eredménye egy fenomenális, de csaknem megfizethetetlenül drága erősítő
    lenne (három-, de inkább négyszámjegyű árcédulával,  persze  dollárban
    számolva) - olyan, mint az ARC-elektronikák.
        Az Audio Research Corporation (ne  téveszd  össze  az  AR-rel,  az
    Acoustic Research-csel) viszonylag új keletű amerikai cég, a  hetvenes
    évek eleje óta ismerjük. Kizárólag elektroncsöves készülékeket  gyárt:
    előerősítőket,    monó     és     sztereó     teljesítményfokozatokat,
    keresztváltókat  -  mást  nemigen.  Egyidőben   a   félvezetőkkel   is
    kacérkodott,  és  piacra  dobott   bizonyos   "Analogue   Modul"-okkal
    (valamiféle integrált áramkörökkel) ellátott elektronikákat is,  de  a
    kísértés  hamar  elmúlt,  és  az   ARC   visszatért   a   jól   bevált
    elektroncsövekhez. Ez a cég  olyasfajta  jelenség  az  audioszakmában,
    mint  az  autóiparban  a  Rolls-Royce;   az   Olvasóknak   (miképp   a
    szerkesztőknek  is)  igen  csekély  az   esélyük,   hogy   valaha   is
    ARC-erősítőkkel   fűtsék   a   szobájukat,   de   azért   remélhetőleg
    érdeklődéssel fogadják jelen számunk Sztárfotóján  az  Audio  Research
    D-76  AG  teljesítményerősítőt,   ugyanakkora   érdekklődéssel,   mint
    amekkorával mi fogadtuk, mértük, fotóztuk, hallgattuk.
        Az  adatlap,  szokás  szerint,  szűkszavú;  a  High  End  Audioban
    illetlen dolog paraméterekkel hencegni. A ("Dual", azaz  kétcsatornás)
    D-76 kimeneti teljesítménye  2x75  watt  a  20Hz-15kHz-es  sávban,  1%
    torzítással határolva - érzitek az ősi idők leheletét?! Ez a 2x75 watt
    azonban csöves erősítőtől ijesztően nagy teljesítmény,  és  4,  8,  16
    ohmos    terhelésen    egyaránt    megkapjuk;    mint    látjuk,    az
    illesztőtranszformátornak előnyei is vannak.
        Ennél sokkal többet nem  is  tudtunk  meg  a  Dual-76-ról,  holott
    minden  papírját  megkaptuk.  A   szervizkönyvben,   a   beállításokra
    vonatkozó  részben  még  annyit  megemlítenek,  hogy  a   75W   kimenő
    teljesítmény  30Hz-en  0,3%,  1kHz-en  0,1%  és  végül   15kHz-en   1%
    harmonikus torzítással jár. Az adatlap még elárul egyet s mást, de nem
    leszünk  okosabbak  tőle  -  legfeljebb  átvillan  az  agyunkon,  hogy
    ilyesfajta specifikációval manapság csak a nagyon olcsó  tranzisztoros
    erősítőket lehetne útnak engedni. De úgy véljük, Olvasóink már tudják,
    hogy az  elektroncsöves  erősítők  klasszikus  paraméterei  mindig  is
    gyengébbek - s feltehetőleg azt is  sejtik,  hogy  nem  ezen  múlik  a
    dolog.
        Az ARC D-76AG kezeléséről,  szolgáltatásairól  nem  érdemes  sokat
    beszélni, a fotók mindent elmondanak. A bemenet vonalszintű,  és  1,5V
    vezérli ki a gépet a névleges teljesítményéig. A hangszóró-csatlakozók
    banándugót vagy csupasz kábelvéget  fogadnak.  Mindkét  csatornán  van
    szintszabályzó is.


    Felépítése

    

        Példás. Mechanikájában és elektronikájában egyaránt.  A  mechanika
    rendkívül robusztus; az elektromos alkatrészek  minősége  az  amerikai
    katonai szabványban foglaltaknak felel meg.
        A transzformátorokat  az  előlap  közelében  találjuk  (középen  a
    hálózati   trafó).   A   kimenőtranszformátorok   között    nagyméretű
    szűrőelkók, mögöttük önálló nyomtatott áramköri lapon  a  négy  végcső
    (6550-es pentódák) és egy  stabilizátorcső,  valamint  a  beállításhoz
    szükséges kezelőszervek és mérőpontok. A csövek körül  szellőzőlyukak.
    A bemeneti  és  a  meghajtó  fokozatok  alkatrészei  egy  függőlegesen
    elhelyezett nyomtatott áramköri lapon sorakoznak.
        A   két   csatornának   közös   tápegysége   van.   A    végcsövek
    anódfeszültsége +590V. Az anódfeszültség szűrésére  600µF-os,  350V-os
    kondenzátorokat alkalmaznak. A segédrács-feszültség +360V, ezt egy  (a
    végcsövekkel azonos típusú, tehát 6550-es) nagyteljesítményű pentódára
    alapozott  soros   stabilizátor   szolgáltatja.   Az   előfeszültséget
    biztosító tápegység szintén stabilizált.  Az  elő-,  illetve  meghajtó
    csövek fűtésére több független  fűtőtekercs  szolgál,  ezek  különböző
    egyenfeszültségre vannak "felemelve", függően a  szóban  forgó  csövek
    katódpotenciáljától. A bemeneti fokozat fűtése egyenáramú.
        A   hangfrekvenciás   jel   egy   aluláteresztő   szűrőn   és    a
    hangerőszabályzón keresztül jut  a  bemeneti,  majd  egy  fázisfordító
    fokozatra. A fázisfordító egy 12AX7 (ECC83) kettős triódából  képzett,
    egységnyi erősítésű, alacsony kimeneti impedanciájú fokozat.
        Az  egységnyi  erősítést  párhuzamos  feszültség-visszacsatolással
    állítják be. A bemeneti  fázisfordítás  nyomán  az  erősítő  mindvégig
    szimmetrikus (ellenütemű) felépítésű.
        Az eredeti és a 180 fokkal  eltolt  fázisú  jel  egy-egy  teljesen
    azonos, szintén ECC83-akból felépített erősítő fokozatra kerül.  Ebben
    a fokozatban állítják be  az  erősítő  magasfrekvenciás  töréspontját.
    Most egy direktcsatolt katódkövetőn (6FQ7 kettős trióda)  halad  át  a
    jel, és az  alacsony  impedanciás  kimenetről  "keresztbe  vezérli"  a
    meghajtó fokozatot. Ez a  "cross-coupled"  kapcsolás  teszi  lehetővé,
    hogy az egész erősítőt szimmetrikus negatív  visszacsatolással  fogják
    át. A meghajtó fokozat két  6FQ7-en  épül,  linearitása  igen  pontos,
    munkaellenállásai  aktívak  ("constant  current  load").   Itt   lehet
    beállítani  az  ellenütemű  vezérlőjelek  szimmetriáját.  A   meghajtó
    fokozatot szimmetrikusan csatolják vissza a  végcsövek  anódjáról.  (A
    fent leírt két különleges kapcsolás az ARC szabadalma.)
        A meghajtó fokozat és a  végcsövek  között  csatoló  kondenzátorok
    helyezkednek el. A végfokozat AB-osztályú. A  kimeneti  transzformátor
    szekunder tekercsei szintén szimmetrikusak, így válik lehetővé, hogy a
    teljes erősítőt negatív visszacsatolással foghassák  át.  A  végcsövek
    önmagukban is vissza vannak csatolva, a katódáram átfolyik a szekunder
    tekercseden is (soros  áramvisszacsatolás).  Nagyon  praktikus  dolog,
    hogy  a  végcsövek  katódját  egy-egy,   bontóérintkezővel   ellátott,
    6,3mm-es Jack-hüvelyre vezették ki, és így a végcsövek nyugalmi áramát
    forrasztás nélkül is be lehet állítani (mindössze  arra  van  szükség,
    hogy a mérővezetékünk végére Jack-dugó legyen szerelve).
        A hangsugárzók a kimenő  transzformátorok  szimmetrikus  szekunder
    tekercsének  4,  8,  illetve  16  ohmos  leágazására  csatlakoznak.  A
    szekunder tekercsek közül csak a  4  ohmos  kivezetésű  van  földelve,
    méréseinket csak ezen végezhettük  el.  (Ugyanis  bizonyos  igényesebb
    mérésekre a Brüel & Kjaer 2010-es analizátort használjuk, ez a  műszer
    a generátort is magában foglalja, tehát az analizátor és  a  generátor
    hidegpontjai össze vannak kötve. Márpedig közös be-, illetve  kimeneti
    hidegpontú műszerrel nem mérhettünk a szimmetrikus kimenetű 8, illetve
    16 ohmos kivezetéseken.)
        Tanulmányozva  a  készülék  kapcsolási  rajzát,  megállapíthatjuk:
    minden  egyes  fokozatot  oly  módon  építettek  meg,  ahogy   ezt   a
    legcélszerűbbnek találták. Sehol semmi kompromisszum -  a  tervezőknek
    nem kellett késhegyre menő küzdelmet folytatniuk a műszakilag jobb, de
    drágább megoldásokért.


    Méréseinkhez

        Kezdjük  azzal,  amit  nagyon  fontosnak   tartunk,   mert   segít
    megvilágítani az Audio Research Corporation tervezési filozófiáját. Ez
    a készülék, amelyet egy barátunktól kaptunk kölcsön, 8 év óta  üzemel,
    tehát távolról sem vadonatúj. Az elektroncsövek pedig,  mint  mindenki
    tudja, idővel romlanak, elöregednek. A méréseket tehát azzal  kezdtük,
    hogy  ellenőriztünk  minden  fontosabb  feszültségértéket,  beállítási
    szintet,  és  ha  kellett,  korrigáltuk  őket   a   gyári   előírásnak
    megfelelően. Nem sok dolgunk akadt:  a  végerősítő  csövek  katódárama
    alig 10 százalékkal csökkent, s mindegyiké azonos mértékben (!), tehát
    könnyű  volt  újra  beszabályozni  őket.  Sem  csövet,  sem   másfajta
    alkatrészt nem kellett cserélnünk! Az  ARC  nyomatékosan  hangsúlyozza
    (már csak a reklám miatt is), hogy kizárólag csak  igen  jó  minőségű,
    megbízható alkatrészeket használ. Láthatjuk: nem csapott be bennünket.
    Más kérdés, hogy ennek a rendkívüli megbízhatóságnak komoly  ára  van.
    De ez a tervezői szemlélet számunkra így is sokkalta  rokonszenvesebb,
    mint   ha    rengeteg    szolgáltatásért,    túlkomplikált    áramköri
    megoldásokért,  fölöslegesen  elherdált   alkatrészek   tömegéért,   a
    szakzsargonban - joggal - "alkatrésztemetőnek" nevezett  készülékekért
    húznák ki a pénzt a vásárló zsebéből.
        Most pedig nézzük a Dual-76 paramétereit.
        A bemeneti impedancia elmarad a specifikált 80 kohmtól. Mellesleg,
    a készülék leírásában egy olyan  jelleggörbét  is  találtunk,  melyről
    leolvasható, hogy a bemeneti impedancia csupán 1kHz-ig 80  kohm,  majd
    folyamatosan esik, egészen 30 kohmig.
        A szintszabályzó maximál-állásában a készülék  az  előírt  mértékű
    bemeneti feszültségre adja ki a névleges teljesítményt.
        A kimeneti teljesítmény 1kHz-en több mint 75W, sőt: 100W föllé nő,
    ha csupán az egyik csatornát üzemeltetjük. Gyakorlatilag ennyi a zenei
    kimenő teljesítmény is. Ezt azzal  magyarázhatjuk,  hogy  a  tápegység
    belső ellenállása igen kicsi, a tápfeszültség nem változik a  terhelés
    hatására.
        A  harmonikus  torzítás  2x75  watton   igen   alacsony,   1kHz-es
    mérőfrekvenciával  nem  éri  el   a   specifikációban   megadott   0,1
    százalékot. Szintén igen alacsony a torzítás a  kimeneti  teljesítmény
    függvényében  is.  Az   intermodulációs   torzítás   hasonlóképpen   a
    specifikált érték alatt marad.
        Rendkívül alacsonyak a zajok - ne feledjük, csöves erősítővel  van
    dolgunk,  azok  pedig  általában   jóval   zajosabbak   a   félvezetős
    elektronikáknál. Búgásnak nyomát sem találtuk.
        A kimeneti feszültség  instabilitása  0,5dB;  ha  ezt  átszámoljuk
    csillapítási tényezőre, éppen a specifikációban megadott 14-et kapjuk.
        Külön  tárgyaljuk  a  különféle  frekvenciagörbéket.  A   szokásos
    amplitúdó-frekvencia jelleggörbe meglepő lefutású; 10kHz fölött enyhén
    esni kezd, és 20kHz-en már csaknem 1,5 decibellel  letér  a  vonalról.
    Ennél mindenképpen jobbat vártunk volna. Ezzel szemben  -  és  ez  még
    nagyobb meglepetés! - egészen kis frekvenciákon, 2Hz-en még 1 decibelt
    sem esik a görbe.  Kimenőtranszformátoros  erősítőről  ilyet  még  nem
    mértünk! Ez a görbe nyilvánvalóan szándékos kompromisszum eredménye és
    egy  tervezői  filozófiát  tükröz.  Nem  kétséges,  hogy  az  átvitelt
    lineárisan tarthatták volna 20Hz és 20kHz között, de  a  konstruktőrök
    annyira fontosnak érezték a mélyfrekvenciásátvitelt, hogy inkább felül
    lemondtak egy oktávról - és nyertek helyette alul egy dekádot.
        A fázis-frekvencia jelleggörbe sem  a  megszokott  képet  mutatja:
    20Hz és 1kHz között a  fázis  lineáris,  a  felső  sávban  kismértékű,
    körülbelül   ±10   fokos   eltérést   mértünk.   Ez   feltehetőleg   a
    kimenőtranszformátor tulajdonságaiból fakad.  Valószínűleg  az  sem  a
    véletlen műve, hogy  az  eltérés  mindkét  irányban  nagyjából  azonos
    mérvű.
        A különbségihang-torzítás alacsony (0,3%-ig szökik  fel),  bár  jó
    minőségű tranzisztoros készülékeken ennél kisebbet is mértünk már.
        A  teljesítmény-frekvenciatartomány  kielégítő,  nem  jellemző   a
    csöves (azaz kimenőtranszformátort tartalmazó) erősítőkre.
        A  négyszögjel-átvitel  szinte  kifogástalan,  a  100Hz-es   jelen
    gyakorlatilag nem látni tetőesést - a mélyátvitel kitűnő.  A  10kHz-es
    impulzusjel viszont már lekerekedik, komplex  terhelés  hatására  némi
    berezgést is mutat - ezzel együtt: rosszabbra számítottunk.
        Frappáns összefoglalást ne várjon tőlünk az Olvasó. Ez a  készülék
    túlságosan is szokatlan nekünk: méréseink alapján  sem  a  félvezetős,
    sem  pedig  az  (általunk  ismert)   elektroncsöves   masinákhoz   nem
    hasonlíthatjuk.

    
    
    


    Szeánsz

    

        Van egy régi anekdota arról, hogy két idős hölgy bemegy  a  Modern
    Művészetek Múzeumába, megáll valamelyik szobor  előtt,  és  mindenféle
    megjegyzéseket tesz rá. A  teremőr  hallgatja  ezt  egy  ideig,  aztán
    odamegy hozzájuk:
        "Pardon, hölgyeim, Önök tévedésben vannak. Itt nem Önök azok, akik
    ítélnek! Itt Önöket ítélik meg!"
        Mi nem akartunk beleesni ebbe a hibába.  Noha  borzasztóan  félünk
    elfogadni a tekintélyérveket, ezúttal egy  csepp  kételyünk  sem  volt
    aziránt,  hogy   az   Audio   Research   Dual-76   teljesítményerősítő
    egyértelműen, fölényesen és  minden  tekintetben  jobb  a  mi  szerény
    etalonunknál, ennélfogva nem mi ítéljük meg őt, hanem ő ítéli meg a mi
    fülünket. (Elég idegesítő gondolat, jócskán  hozzátesz  a  szeánszokon
    gomolygó stresszhez.) Ennélfogva nem az ARC volt az, aki fellélegzett,
    amikor kiderült, hogy a zsűri őt hozta ki jobbnak. Mellesleg, volt egy
    nagyon erős ellenszavazat is: egyikünk szívesebben hallgatta  a  lágy,
    meleg, enyhén ködös  hangzású  Quadot,  és  tolakodónak,  agresszívnek
    érezte a Dual-76 rendkívül nyílt hangképét. Nagyon valószínű, hogy  őt
    is a Quad felmelegedő, kissé zsíros felső basszusa csapta be.  (Ezt  a
    jelenséget  már  ismerjük,  lásd  a  11.  számban  a  Naim   NAP   250
    teljesítményerősítő tesztjénél és talán még inkább 2.  kiadásunkban  -
    de rég is volt! - a BEAG EA057 elektroncsöves végerősítő szeánszán!) A
    többiek határozottan a D-76-ra szavaztak.
        Elsősorban a dinamikai erényeit emelték ki: ez az  erősítő  mindig
    élénkebben, lendületesebben, könnyedebben szólal meg, a basszusa pedig
    igen-igen mélyre hatol. Az egyes szólamok  pontosan  appercipiálhatók,
    kiemelkednek a hangkép egészéből.  Volt,  aki  ezt  inkább  a  zongora
    csengésén, volt, aki a nagyzenekar játékán, volt, aki  a  dzsessz-trió
    bőgőhangjain  ismerte  fel.  Általában  élményszerűbbnek   ítélték   a
    Dual-76-ot, bár néhol kellemesebbnek a Quadot. A  többség  úgy  vélte,
    hogy (figyelembe véve más erősítők képességeit) a  Quad  nem  is  esik
    olyan messze az ARC-től: "mind a  kettő  valami  hasonlóra  törekszik,
    csak a Quadnak ez nem sikerül olyan jól". Ellentmond ennek, hogy a két
    erősítő hangképét szinte azonnal mindenki jól meg tudta különböztetni,
    anélkül, hogy néznie kellett volna a jelzőlámpákat. Valószínű, hogy  a
    Quad és példóul a Naim NAP 250 hangképe sokkal közelebb esik egymáshoz
    - az ARC Dual-76 (és az EA057!) "más iskolába járt".
        Ennyit  tudtunk  megállapítani  egyórás   szeánszunkon,   szokásos
    kontrollberendezésünket  hallgatva.  Hogy  mit  hallottunk  volna,  ha
    esetleg az előerősítőnket is felcserélhettük volna egy ARC-vel, a  NAD
    5210-at  egy  Linn-nel,  az  Ortofon  hangszedőt  egy  Koetsu-val,   a
    Spendorokat  egy  pár  elektrosztatikus  Quaddal  -  erre  nézve  csak
    találgatásokra szorítkozhatnánk.