Hetedhéthatár



Hi-Fi News & Record Review November "Nagyfokú aktivitás" - e szavakkal jellemzi a HFN/RR a hangsugárzó-gyártó cégek tevékenységét, nemcsak azért, mert számos új konstrukciót mutattak be a legutóbbi kiállításon, hanem mert az új típusok között feltűnően sok az aktív modell. A Revox, a Spendor, a Meridian, a Wharfedale mind "elővezetett" egy-egy ilyen különös állatot, a Linn pedig legalábbis egy új keresztváltót tervezett a hírneves nagy Isobarikhoz. Figyelmet érdemel a Bowers & Wilkins cég "Active One" elnevezésű, páronként 1200 fontsterlinges aktívsugárzója, amelyet egyébként nem is a B & W emblémával, hanem a tervező, John Bowers saját nevével fémjeleztek, ezzel is hangsúlyozva, hogy kis szériában, különös gondossággal gyártott, ezoterikus készülékről van szó. A ("természetesen" optimálfázisú) Active One mindössze 28 literes, viszont több mint 30 kilót nyom. Basszusa jól csillapított, de mélyre hatol, a gyár 40Hz-re - 6 decibelt specifikál. A magassugárzót 100, a mélyeket 200 wattos V-MOSFET erősítő hajtja. Colloms az 1985. januári számban már teszteli is az új ezoterikát. A tesztnél valószínűleg érdekesebb számunkra az a tapasztalat, amelyre Bowers az Active 1 tervezése folyamán tett szert, és amelyre most a magazinok is felhívják a figyelmet. Eddig mindnyájan úgy tudtuk, hogy az aktív rendszerben a teljesítményerősítő sokkal jobban "meg tudja fogni" a hangszórót, minthogy közvetlenül kapcsolódik hozzá, nem pedig a passzív keresztváltón keresztül. Nos, úgy látszik, hogy ez nem egészen igaz. A hangszóró ugyanis visszatáplál egy bizonyos mértékű energiát, és a passzív keresztváltó híján ezt most a teljesítményerősítőnek kell elnyelnie, csillapítania. Ha erre nem képes, kellemetlen intermoduláció lép fel. Bowers kezdetben olcsón beszerezhető modul-erősítőkre spekulált, de az eredmény annyira lehangolta, hogy kénytelen volt speciális erősítőket terveztetni, és ez alaposan megdobta az Active One árát. (Újabb adalék a "Hogyan csináljunk rossz hangsugárzót" koncepcióhoz.) Más kérdés, hogy az Active 1 akkor most jól szól-e vagy sem. Colloms, ha nem lelkesedik is, de elfogadható bizonyítványt állít ki Bowernek - ezzel szemben a HFA katasztrofálisnak ítéli az új aktívsugárzó hangját. * Senki sem tudja megmondani, mennyi pénzt öltek eddig a gyárak a digitális hanglemeznek részben a kidolgozására, részben a propagálására; valószínű, hogy ha csupán a reklámhadjárat költségeinek egytizedét az analóg lemeztechnika fejlesztésére fordítják, akkor otthonunkban ma nem úgy szól a zene, mint ahogyan szól. De azért ha nem csurran, legalább cseppen: időről időre az LP is profitál valamicskét a technika fejlődéséből. A legújabb hír egy "hanglemezkeményítési" eljárásról szól. Ismeretes, hogy a hanglemezek anyaga nem eléggé kemény, játék közben a barázdák enyhén (rugalmasan) deformálódnak a hangszedőtű nyomása alatt, emiatt zaj és torzítás lép fel, nem is beszélve arról hogy ez a barázda-deformálódás a magashang-átvitelnek is határt szab. Annakidején, amikor a CD4 diszkrét kvadrofónia még sokat ígérő kalandnak tűnt, a JVC előállíttatott egy keményebb vinil-alapanyagot, és ezzel egészen 45kHz-ig terjesztette ki a hanglemezre vágható és onnan le is olvasható frekvenciasáv felső határát. Most kiderült, hogy tovább keményíthető a barázdák felülete, ha lézersugaras kezelésnek vetik alá, mint ezt - a kábelgyártás tapasztalataira támaszkodva - a Hitachi Cable kutatói ajánlják. Állítólag a Denon és a Toshiba már megfogadta tanácsukat. * Szintén a Hitachi Cable adataira, illetve a hangszedő-szakértő van den Hul tapasztalataira hivatkozva Martin Colloms cikket írt az új kábelgyártási technikáról, amelynek az a lényege, hogy különösen finom, "oxigénmentes" rezet használnak, azt viszonylag nagyméretű kristályokká alakítják (LC, azaz Linear Crystal technika), s ez képezi aztán a kábelgyártás alapanyagát. A Hitachi és más japán cégek állítása szerint az ilyen kábel bármiféle analóg jelet hűségesebben visz át, mint a hagyományos kábeltípusok. Mind többen és mind több célra használják az LC-kábeleket, nem csupán az egyes készülékek (közéjük értve a színes tévét) összekapcsolására, hanem a készülékek, sőt, akár a keresztváltók kábelezésére is. A Sony Esprit erősítőkben pedig a nyomtatott áramkörök fóliái is LC-rézből készültek. (Akit azonban érdekel a kábelvarázslás, feltétlenül ismerkedjen meg J. M. Hughes nézeteivel is, a Hi-Fi Answers szemléjében!) * Meg'font'olt kiadások Tippekre nemcsak a magyarnak, hanem a britnek is szüksége van. Martin Colloms a múlt esztendő utolsó lapszámaiban már segített összeállítani a 250, illetve 375 fontsterlinges hifi-láncot. Most februárban 500, áprilisban pedig 750 fontsterlingre növeli a büdzsét. A figyelmes olvasó nyilván magától is rájön, hogy kispénzű vásárlónak könnyebb tanácsot adni: nem sok olyan készülék akad, amely olcsó és mégis elfogadható. Több pénzből nemcsak jobbat, hanem többfélét is lehet venni, így aztán a tanácsadás rövidesen konzultációba torkollik, egyre több alternatíva kerül szóba - és hát végül úgyis a vásárlónak kell döntenie. Akinek zsebét tehát (körülbelül) 500 font duzzasztja, annak a következő 4 alternatíva között célszerű választania (mondja Colloms). Veheti bázisnak a szerény, de jó képességű Mordaunt-Short MS100 hangsugárzót (de: vegye figyelembe az MS100 tesztjét!), az olcsó, Target-féle, vagy a drágább, MS hangdobozállvánnyal. Ebben az esetben egy Rega Planar 2 futómű, Rega RB250 hangkar, Audio Technica AT31E MC-hangszedő. Mission Cyrus One erősítő alkothatja a lánc elejét. A második változat egy drágább lemezjátszón alapul, ez a doboz nélküli, fazék formájú Walker CJ61 futómű (89,-) a Rega RB300 hangkarral és a Denon DL103 hangszedővel, újra a Mission Cyrus One, de már csak a B & W DM110 hangsugárzó, Target lábazattal. A harmadik, "klasszikus" változatban a hangsugárzó a legfontosabb: Rogers LS3/5A vagy Spendor Prelude (230,-j. Ekkor egy Ortofon MC10 Super egészíti ki a Regát, illetve a Mission erősítőt. Végül, ha valaki már eleve CD-játszóval akar startolni (Marantz CD63B vagy Philips CD101), akkor az erősítőn és a hangsugárzón kell takarékoskodnia (Rotel RA820BX és B & W DM110). A 750 fontos büdzsét, hasonló elvek szerint, nyilván még többféleképpen lehetne felosztani. Colloms tehát inkább csak felsorolja a számításba vehető készülékeket, az olcsóbbaktól a drágábbak felé haladva. Erősítők: Rotel RA820BX, Mission Cyrus One, Mission Cyrus Two, Audiolab 8000A, Naim Nait, AR-Cambridge, Musical Fidelity Synthesis. (Amelyiken nincs MC-bemenet, ahhoz Colloms egy pár Ortofon T-5 transzformátort ajánl.) Futóművek: Rega Planar2, Walker CJ61 és CJ58, Dunlop Systemdek. Hangkarok: Rega RB250, RB300, Linn LVX, Logic. Hangszedők: Ortofon MC10 Super, Denon DL103, Audio-Technica AT31E, Logic Claro Gold, Linn Trak (valamennyi MC-típus!). Hangsugárzók: Mordaunt-Short MS100, Linn Kan, a "klasszikus" LS3/5A, a Sony APM22-es (de most már erős fenntartásokkal!), Spendor Prelude, Tannoy Venus, eltérő ízlésűeknek JBL L46. Hangdobozállványok: Target, Heybrook, de akár a drágábbak is szóba jöhetnek. A 750 fontos keretbe akár egy Linn Sondek (400,-) is belefér. Elképzelhető, mondja Colloms, hogy valaki mindenekelőtt egy jó futóművet szeretne, még ha a többi láncszem átmenetileg gyöngébb is. Azokat később le lehet cserélní. És persze, ha mindenből a legolcsóbbat választjuk, akkor 750 fontból nemcsak lemezjátszóra, de egyszersmind CD-játszóra is futja... * * Az olcsó erősítőkben természetesen nincs LC-réz, de azért ezek is szólhatnak jól, sőt, nagy sikert is arathatnak. Utána pedig osztódással szaporodnak: elő- és végfokozatra osztódnak. Így az olcsó Rotel RA820B minimanó az RC/RB870 kombináció számára is kedvező hangulatot teremtett a hifi-piacon, a 2x50 wattos Audiolab 8000 pedig szintén nemcsak az elektromos jeleket erősíti, hanem egyszersmind a 8000 C/P típusjelű elő/végfokozat propagandáját is. A Rotel-szet nem egész 400 fontsterlingbe kerül, és Martin Colloms meg van elégedve vele; a 670 fontsterlinges Audiolab-készlettől viszont, mint írja, ennyi pénzért többet várt volna. Sikeres integrált erősítők szétépített kivitelben: Rotel RC/RB 870 (fenn) és Audiolab 8000 C/P December John Atkinson, akiben mi nemcsak a neves kollégát, hanem az angol úriembert is joggal tiszteljük, ezúttal egészen szűkre fogja szerkesztői jegyzeteit, és a rovatot teljesen átengedi a HFN/RR alkalmi "tudósítójának", James Boyk amerikai zongoristának, azzal, hogy a tőle kapott levél JA gondolatait is tükrözi, éspedig pontosabban, mintsem ő, mármint JA ki tudta volna fejezni. Eszerint mi is akkor járunk el helyesen, ha összefoglalás vagy kommentár helyett (már amennyire angolságunkból futja) szó szerint közreadjuk az amerikai muzsikus levelét, amely az analóg/digitális vitához fűz újabb adalékokat. "Szeretném megkönnyíteni a dolgom egy anekdotával, amely olyan közérthető dolgokról szól, mint az étel és az ital. Ismertem egy embert, akinek egyszercsak feltűnt valami az általa évek óta rendszeresen fogyasztott kávékeverék ízében. A boltos tagadta, hogy megváltoztatták volna a keveréket, de amikor a kávészállító cég tulajdonosát is megkérdezték, kiderült, hogy a kávékeveréken belül az egyik fajtát újabban egy olyan ültetvényről vásárolják, amely ugyanazon a hegyen, de 200 méterrel magasabban terül el. Ismertem viszont egy másik, az előzőtől teljes mértékben különböző embert, aki képtelen volt különbséget érezni a különféle vendéglők főztje között, eltekintve attól, persze, hogy az egyikért esetleg több dollárt kell fizetni. Nem arról van szó, hogy ő tagadta volna az ízek és a tálalás jelentőségét, nem! Sokkal rosszabb annál: neki sejtelme sem volt még csak e fogalmak létezéséről sem! Számára ezek értelmezhetetlen, holt kifejezések voltak. A valóságban azonban igenis léteznek különbségek, és én úgy vélem, hogy a fentebb említett két ember közül az egyik alkalmasnak bizonyul arra, hogy kávét válasszon. Számodra, a második viszont aligha lehetne a szerzője azoknak az étlapoknak, amelyeket Te a kedvenc vendéglődben olvasgatsz. Nem hiszem, hogy ez a két ember szimmetrikusan, egyenlő messzeségre távolodott volna a valóságtól. Az első van közelebb az igazsághoz! Az audio nyelvére fordítva: ha a szeánszon "A" és "B" vesz részt, és "A" hall különbséget, "B" pedig nem, akkor két dolgot biztosra vehetünk: először, hogy igenis van különbség, másodszor, hogy kettejük közül "A" az érzékenyebb fülű. Természetesen "B" is bárki másnál jobban ismeri a saját tapasztalatát de - "A" jobban megközelíti a valóságot. Tudományos módszerrel élve, számos óvást emelhetünk az egész eljárás ellen, valamint a szeánsz körülményeit illetően, de a lényegen ez mit sem változtat. S bár én semmi kivetni valót nem találok a tudományos megközelítési módban (furcsa is volna, ha találnék, hiszen mi is ilyen módszerrel rendeztük digitális meghallgatási próbáinkat a Californiai Műszaki Intézetben), valami nem tetszik nekem abban, hogy a teszt-procedúra résztvevőit az objektivitás nevében előzőleg elzárják a szakemberek véleményétől. Vajon számon kérjük-e a borszakértőtől, hogy A-B vaktesztben ízlelte-e meg a borokat? Nem, elfogadjuk az ítéletét, legalább provizórikusan, mert tudjuk, hogy az illető minden valószínűség szerint megérdemli a szakértő nevet. Akkor tehát, ha két profi hangmérnök nyilatkozik a digitális átvitelről, és az egyik azt mondja, hall különbséget, a másik pedig azt mondja, nem hall ilyet - miért nem hisszük el nekik, hogy mindketten őszintén számolnak be arról, amit észleltek?! Természetesen, ha így áll a dolog, akkor - mint előbb kifejtettem - az áll közülük közelebb a valósághoz, amelyikük hallja a különbséget. Azt hiszem, éppen ez az oka, hogy egyesek oly hevesen védelmezik a digitális eljárást, és oly hevesen támadják mindazokat, akiknek problémáik vannak az új technikával. Ami a meghallgatásokat illeti, mindenki félreérti a szeánszok tanulságát, valahányszor az jön ki, hogy senki se hall különbséget. Ez az eredmény egyáltalán nem azt jelenti, hogy nincs különbség! Azt jelenti, hogy vagy nincs különbség, vagy a berendezésünk felbontóképessége nem elégséges, vagy minden résztvevő "B". Feltéve, hogy a teszten elég sokan vesznek részt, kizártnak tekinthetjük, hogy minden résztvevő "B" volna, és ezért az igazán tudományos gondolkodás oda vezet bennünket, hogy: javítanunk kell a berendezésünk minőségén. Itt van a kutya eltemetve. A mi szeánszainkon egyszerű, de nagyszerű mikrofonozást használtunk, és tanúsítom, hogy a Sheffield-rendszernek, amelyet Doug Sax használ etalonnak, oly mértékű a felbontóképessége, hogy ilyesmiről a legtöbb audiofil még csak nem is álmodhat. Ezt a felbontóképesség kifejezést egyesek blöffnek érzik talán, de ez gondolatszegénységre vall, amely mindazonáltal érthető: ugyan hol is hallhatták volna ők az erőnek, a finomságnak és a szépségnek ezt a kombinációját? No persze, az élő zenében. És pont ez az, amelyet mi hangforrásnak használunk. Mindennemű próbának csakis a megfelelőképpen kiválasztott műfajú, élő zene lehet a forrása, nem pedig a hanglemezen vagy magnószalagon tárolt, már eleve degradált minőségű hanganyag. Amikor Doug Sax felbontóképességről beszél, akkor ezt úgy értsük, hogy ő szélesvásznú mozit néz, nem pedig televíziós képernyőt, mint az ellenlábasai. Fő mondanivalója tehát az én fárasztó levelemnek először is az, hogy ha senki sem hall különbséget, akkor feltehetőleg a berendezéssel van baj. Másodszor pedig: ha valaki hallja a különbséget, akkor neki feltétlenül igaza van. (Hogy aztán a többiek egyetértenek-e vele, az már más lapra tartozik.) Ezek az érzékeny emberek: valóságos ajándék nekünk, többieknek. Ha képességüket arra fordítják, hogy főzzenek nekünk, mesterszakácsnak hívjuk őket, ha viszont érzékenységüket az ételek kiválogatásában élik ki, ínyencnek neveztetnek. Ha képeket alkotnak, festőművész a nevük, ha csupán méltányolni tudják a műveket, műélvezőknek tartjuk őket. Beszéljünk hifiről, és máris elérkeztünk az aranyfülűekhez, meg azokhoz, akik mindent folyton felspéciznek. (A szerkesztőségekhez írt levelekben az ő intellektuális szavahihetőségüket szokás kétségbe vonni.) El tudjuk-e képzelni, hogy Brillat-Savarin, a híres szakács voltaképpen nem tett mást, csupán felspécizte az ételeket? * James Boyk a szívünkből beszél, de azért a véleményén kívül jó volna tudni egyet s mást ő magáról is. Nos, kívánságunk tüstént teljesülni fog, ugyanis a decemberi számban nagy amerikai tudósítást olvashatunk Ken Kessler tollából. "Ken - mondta neki Atkinson -, ugorj át az Államokba, tapintsd ki ott a nemzet pulzusát. Nyerj magadnak egy Pulitzer-díjat." (A lexikonból: "Pulitzer, Joseph, magyar származású újságíró... a szenzációhajhász amerikai újságírás egyik megteremtője, róla nevezték el az USA-ban évente kiosztott újságírói, irodalmi, zenei díjakat.") Kesslert odaát kézről kézre adták a kollégák. Meglátogatta a HFN/RR-rel egyébként is kapcsolatban álló Boykot is, és elmondja róla, hogy: profi muzsikus, aki ezenkívül hang-reprodukcióról ad elő valamelyik főiskolán, továbbá (akárcsak Kessler) csőmániákul, és ő áll a Performance Recording nevű lemezcég mögött, mely intézmény kizárólag analóg felvételeket készít, kizárólag elektroncsöves berendezésekkel. "Hány embert ismersz, aki otthonában is képes összehasonlítani az élő hangot a reprodukálttal? Szó sincs itt a szokásos, ködös misztifikációról - James felugrik, odaül a zongorához, és máris visszajátssza neked a zenét, hogy megértsd, mire gondolt." Boyk természetesen megszállottja a mikrofonozásnak, azon belül is a minimálmikrofonozásnak, és olyan szeretettel beszél Alan Blumleinről (ama bizonyos keresztpáros mikrofonozás atyjáról), mint amilyennel az olaszok beszélnek mondjuk egy Ferrari kocsiról. * Boyk nem csupán a saját felvételeit mutatta meg Kesslernek, de elvitte őt (bejelentés nélkül!) Doug Sax vágótermébe is. Boyk és Sax jóbarátok, és osztoznak egymás véleményében, miszerint a Compact Disc csupán befejezte azt, amit a tranzisztortechnika elkezdett. Mellesleg, mondja Kessler, a Nyugati Parton nem ismerik a Tranzisztor-Kontra-Elektroncső vitát. "Akiket végiglátogattam, azoknak 95 százaléka csöves erősítőt használt, és esze ágában sem volt mentegetődzni emiatt." Eljutott Kessler az Infinity főhadiszállására is, és ott marathoni szeánszot hallgatott végig a híres Infinity Reference Standard hangsugárzón. Az Infinity vezérkara olyan megvetéssel néz az LP-re, mint mi, audiofilek a műsoros kazettára ők kizárólag mesterszalagokat hallgatnak, abból annyi van nekik, hogy a gyűjtemény két teljes falat foglal el a hatalmas lehallgatóteremben. A zenét Otari magnóval és Audio Research erősítőkkel szólaltatják meg, fene a jó dolgukat. Az IRS hangsugárzó egy kettős oszlopból áll, az egyikben 6 darab 30 centis mélyhangszóró rejlik, ezeket 1500 wattal hajtják (a 16Hz még teljes energiával jelen van!), a másik oszlopban tucatnyi EMIT csipogó és EMIM középsugárzó sorakozik, függőleges vonalba rendezve. "Higgyétek el, mielőtt hallottam volna az IRS-t, szűz voltam a hifiben" - mondja Kessler, az élménytől megrendülten. A WAMM hangsugárzót azért díszítik virággal, hogy még szebb legyen. Hát még, ha melléraknák a szub-basszusdobozát is! Az IRS-t azért képzeletben mégiscsak betennénk a szobánkba, de mit szóljunk a több mint 40 ezer dolláros WAMM hangsugárzóhoz? (Takarjátok el a szemeteket, és előbb csak óvatosan sandítsatok ki a kezetek alól, a bal oldati képre.) Ez a monstrum a Wilson hanglemezgyár etalonja, a hangmérnökök maguknak csinálták, de azóta már másoknak is megépítettek vagy féltucat párat, "nyusztból, nyestből, mókusból, kutyából meg farkasból", azaz a legkülönfélébb dinamikus és elektrosztatikus hangszórókból. Alul a két ovális KEF itt csak mély-középsugárzó lehet, ugyanis a totemoszlop mögött még egy szub-basszussugárzó is emelkedik, de az nincs rajta a képen. Az ember azt hinné, hogy ebből az összevisszaságból csak valami tohuvabohu jöhet ki, nem pedig koherens hangkép, de Kessler erősködik, hogy igenis csodálatosan szólt a zene; az IRS hangjához lehetne hasonlítani, csak az a különbség, hogy míg az IRS csak felkínálja neked az igazságot, a WAMM rákényszerít, hogy azt tudomásul is vedd. Az IRS megengedi, hogy beszélgess zene közben, a WAMM rád rivall: "pofa be, tejfelesszájúak, itt én beszélek!". Az élménybeszámoló a februári számban folytatódik. Sok mindenről ír Kessler: készülékekről, emberekről, kiállításokról, kereskedelemről, New Yorkról és az embereknek a High Fidelityvel kapcsolatos attitűdjéről. Az utóbbit, Kessler szerint, az a felirat reprezentálja a leghívebben, amelyet első New York-i sétaútján pillantott meg: Dolby Sztereó Pornó Mozi Ha már a csöves erősítők, s közöttük az Audio Researchök amúgy is szóba kerültek, John Atkinson maga is elmondja a véleményét az ARC D-250/II-ről, erről a 2x250 wattos, 5662 fontsterlinges, a színes fotón gyönyörűséges-félelmetesen izzó, elektroncsöves bestiáról de hát minek is fájdítsuk a szívünket. Audio Research D-250 teljesítményerősítő. Izzó lelkiismeretfurdalás a mi hűvös, félvezetős lelkivilágunkban Ősrégi cég, ősrégi hangszóró: Decca ribbon Régi cég, vadonatúj hangszedő: Empire MC1000 * Ebben a számban teszteli Colloms az új hangszedőket, köztük az egészen egzotikus modelleket (Koetsu, Talisman, van den Hul). Itt olvashatjuk az első jellemzést van den Hul első "saját" hangszedőjéről, az MC1000-ről, ezt a hangszedőt, mint kiderül, az amerikai Empire készíti. Az Empire mágneses hangszedőit egykor magunk is fölöttébb kedveltük - érdekes most viszontlátni a régi cégnevet egy egzotikus MC-típuson. Az MC1000-es, bár (zenei értelemben) nem annyira dinamikus, mint az eredeti EMT vagy a Koetsuk, Colloms favoritja lett. Colloms egyszersmind megpróbálja minőségük szerint csoportokba rendezni a Best Buy hangszedőket. Íme: "A Birodalom visszavág". Az Empire (=Birodalom) a van den Hul-tervezte ezoterikus MC-hangszedővel ismét kihívást intéz a hifistákhoz Az MC1000-est a Koetsu Black, majd a Talisman Alchemist IIIS követi; szorosan a nyomukban van a Linn Karma, majd az Asak, az AT33MC és a Mission Bose. A következő csoportot a Dynavector Karat DV23R vezeti, a (régebbi) Mission 773HC és az AT 160ML előtt; utánuk jön az Electro IILZ. Egy csoporttal lejjebb a Kiadea MC10, a Shure V15/V és az ősállat Denon DL103 vezetné az élbolyt. Végül 60 fontsterling alatt jó vételnek látszik az Audio Technica AT31E és az Ortofon MC10 Super. Linn Karma MC-hangszedő, azaz egy speciális Supex, a Linn előírásainak magfelelő, robusztusabb, stabilabban felfogható testbe építve - egyike a Hi-Fi Answers állandó témáinak. 1985. január A Menő Manó (a 3020-as erősítő) és a Teslánál gyártatott 5120-as lemezjátszó után most egy hangsugárzóval hívja fel magára a figyelmet NAD cég. Miután a kényelmesebbik trükköt, ti. hogy kicsi hangdobozt árusítsanak drágán, már többen is kijátszották (Rogers, Linn, Celestion stb.), a NAD inkább azt eszelte ki, hogy ő meg egy nagyméretű dobozt fog árusítani viszonylag olcsón: persze, nem annyira olcsón, amennyire mi, magyarok szeretnénk, de az angol hifisták minden bizonnyal nagyon tisztességesnek érzik majd a NAD20 (ez a típusszáma) páronkénti 230 fontsterlinges árát, minthogy ennyiért semelyik neves cég nem kínál ekkora "állódobozt". Akár a 3020-as erősítő és az 5120-as lemezjátszó, a hangsugárzó sem Angliában készül: az NSZK-ban gyártatja a NAD. Paul Messenger, az ő Szubjektív Hangok rovatában egész jókat ír az új dobozról. (A NAD 20 bennünket az Audax BEX40-re emlékeztet - lásd 7. kiadásunk hangsugárzótesztjét.) NAD 20 hangsugárzó (a Menő Manó és a Rút Kis Kacsa családjából) * Az ezoterikus magassugárzók az ionhangszórók és a ribbonok történetét írja meg (két részben: a januári és a februári számban) az egyik legilletékesebb: Stanley Kelly. a híres Decca-szalagsugárzók atyja. Ami a rabbonokat illeti, Kelly így zárja cikkét: "kijózanító gondolat, hogy az eredeti konstrukció (...) gyakorlatilag változatlan maradt 30 éven át, és még mindig felülmúlja a modern csipogók többségét". Hát igen. Ennyit a technika hétmérföldes lépéseiről. * A "Philips-család" hat CD-játszóját teszteli a januári HFN/RR. A legolcsóbb a Philips CD101, illetve a vele (belül) tökéletesen azonos Marantz CD63B (280 fontsterling). valamint a náluk 60 fonttal drágább Philips CD104. A további három készülék, a Marantz CD84, a Mission CD7000 és a Meridian MCD egyaránt 400 fontba kerül, és egyaránt a Philipstől vásárolt CD-játszón alapul, csak éppen a tervezők mindenféle szolgáltatásokkal ruházták fel az alapgépet, és apró, de lényeges módosításokat hajtottak végre rajta: feljavították a tápegységet, finomítottak az analóg áramkörökön stb. A Bose 901 ötödik generációja * Csaknem 15 évvel ezelőtt. 1971-ben tesztelte a Hi-Fi News a Bose 901-es. "direct/reflecting" hangsugárzót, pontosabban annak legelső generációját (a szintén akkoriban tervezett B&W DM70-essel, a KEF Chorele-lal és a hírneves AR3a-val egyetemben). Mint ismeretes, a Bose 901-es egy ötszögletű doboz, 9 egyforma, szélessávú hangszóró van benne, és ezek közül egy előrefelé, 8 pedig hátrafelé, a falakra sugároz, a teremhangzás imitálása céljából. Az angol szakírók leszögezték, hogy a Bose-féle sztereó hangkép elvileg inkorrekt és egyébiránt sem felel meg az ízlésüknek. Igen ám, csakhogy tizenöt év alatt a szakírók, sőt, a lapszerkesztők is jönnek, majd mennek, a Bose 901-es viszont még mindig nagyon jól érzi magát. A motorjait időközben lecserélték, a dobozát is módosították (hátuil reflexnyílásokat nyitottak rajta), de a lényegen nem változtattak, és a Bose 901-es voltaképpen a világ legnépszerűbb hangdobozainak egyike. A "Mark V" nemrégiben jelent meg a brit piacon is, és a HFN/RR indokoltnak látta szembesíteni magát 15 évvel ezelőtti véleményével, illetve mai ízlését az immár (páronként) 1200 fontsterlinges Bose-zal. Konklúzióját alább szó szerint idézzük: "A Bose jó benyomást tehet az avatatlan vásárlóra; feltehetőleg ez magyarázza hosszú és sikeres karrierjét. Simábban és színezetlenebbül szól, mint a legtöbb rock-monitor (az eredeti szövegben PA-system áll), jó nagyokat nyom a basszusban, és kompakt doboz létére is kiadós hangnyomást képes kelteni. Elhelyezése nem kritikus a sztereó hangképre. Nagy színpad benyomását kelti. Mindazonáltal, jelenlegi referenciáinkhoz viszonyítva, meglehetősen színezetten és egyenetlenül szól, sztereója átlag alatti, mélységérzete pedig kiábrándítóan csekély. Attól tartunk, Bose-nak sokkalta jobb 1200 fontsterlinges zászlóshajóra lesz szüksége a 80-as években, ha meg akar győzni bennünket a direct/reflecting módszer előnyeiről." (A Bose 901 szóba kerül majd az Audioban is.) Február Kilenc olcsó (páronként 70-250 fontsterlinges) hangsugárzó tesztje. Miután ez a kategória még a szó szoros értelmében vékony pénzű magyart is érdekli, röviden összefoglaljuk a teszt eredményét. Colloms ítéletét remélhetőleg nem a szokásos nemzetiségi ellentét irányítja, mindazonáltal az amerikai modellek ezúttal sem aratnak sikert. Az AR és az lnfinity hangsugárzóit Colloms egyáltalán nem magasztalja, vagy éppenséggel levágja. (Sőt, talán cukkolni is akarja a gyárakat? Minthogy következetesen a szerényebbik modelljüket tartja elfogadhatóbbnak: szerinte az ARl9B még mindig jobb a 20B-nél, az Infinity RS10B pedig a drágább 9B-nél.) Úgyszintén elégedetlen az angol szakember a szögletes membránú Sony APM 22ES-szel, és ez bizony meglepő, hiszen ugyanez a típus előzőleg igen jó osztályzatot kapott Colloms "Hi-Fi Choice" tesztgyűjteményében, ráadásul, mint most egy szerkesztőségi jegyzet tudatja az olvasóval, "Martin Colloms megkívánja jegyezni, hogy ő ezt a típust a Sony felkérésére előzetesen tesztelte, mielőtt a gyártás megkezdődött volna." Colloms arra hivatkozik, hogy a mostani tesztpéldány nem éri el a prototípus minőségét. Lapzártakor még egy jegyzet: kiderült, hogy a Hi-Fi Newsnak tévedésből küldték ezeket a tesztpéldányokat; ezek egy nyugat-németeknek szánt szállítmányból származnak, érthető hát, hogy érdesebben szólnak, minthogy nem angol, hanem német fülekre vannak hangolva... Sony APM 22ES (a dohogó négyszögletes membránját 4 motor hajtja) Végül is az egész tesztmezőnyből csak két típust ajánlanak a vásárlóközönség bizalmába. Az egyik a 12 literes Mordant-Short MS100 - szépséghibája, hogy Colloms egyúttal egy passzív ekvalizációs áramkört is ajánl hozzá (!!), kiegyenlítendő az MS100 lekókadó magasátvitelét. A másik doboz - micsoda meglepetés - a páronként mindössze 70 fontsterlinges Toshiba SS33! Ez a 25 literes hangsugárzó persze csak nevében japán. A Toshiba cég angliai leányvállalata tervezte és készíti. A mélyhangszóró az ELAC gyártmánya. A csipogó azonban valóban Japánból származik. Csupán nevében japán (és egyáltalán nem japános) Toshiba SS33 Március A Compact Disc második születésnapján (márciust írunk!) 8 CD-játszót tesztel Martin Colloms. Az érdeklődés középpontjába és a lap címoldalára ezúttal a Sony Walkman került (típusszáma: D50), egy hordozható masina, alig nagyobb, mint a CD-korong maga. Hangminőségére nézve persze elmarad az "asztali" készülékek mögött, de hogy egyáltalán működik, sőt, jól működik, már önmagában is technikai csoda! A "CD-Walkman" * Fejhallgatókról ritkán esik szó a Hi-Fi Newsban, de ha érzésünk nem csal, előbb-utóbb ebben az újságban is megkezdődik a fejhallgatódzás. Egyelőre mintha etalonkeresés folyna. Paul Messenger két hírneves jószágot próbál ki, a Stax Lambda Pro és a Jecklin Float nevű elektrosztatikus rendszerűeket. (Az utóbbit az ismert svájci hangmester, Jürg Jecklin tervezte - "j"-vel kell ejteni a nevét, nem "dzs"-vel.) Messenger véleménye szerint a Stax precízebben, a Jecklin zeneibben szól - a szokásos ellentétpár. Aki most lát először elektrosztatikus fejhallgatót (képeinken), bizonyára visszahőköl, meglátva elengedhetetlen tartozékukat, a hálózati egységet. Jó tudni, hogy ezek a rendszerek úgy aránylanak a dinamikus fejhallgatókhoz, mint az elektrosztatikus hangsugárzók a dinamikushoz, mint az MC hangszedők a mágneseshez. Jecklin Float és Stax Lambda Pro fejhallgatók * Ismertető cikk a DMM-ről, azaz Direct Metal Masteringről. (Lásd 10. számunk sajtószemléjét, HiFi Stereophonie, 59. oldal.) Ennek az eljárásnak az a lényege, hogy a barázdákat nem lakklemezbe, hanem egy igencsak speciális rézlemezbe vágják, miáltal stabilabb barázdafalak képződnek, hűségesebben lehet másolni őket, javul a magasátvitel, csökken a torzítás és a zaj. Ez a sokat ígérő módszer, a TELDEC technológiája másutt is szóba kerül jelen kiadásunkban. ("Jóvágású hanglemezek", 10. oldal.) Április Bár a lottó ötöst találnánk el ilyen biztosan! Amikor hírforrásaink először kezdték pedzegetni, hogy türelem, a CD-játszók rövidesen olcsóbbodni fognak, mi rögtön kilátásba helyeztük, hogy meg fognak jelenni a hiper-szuper-CD-játszók is, természetesen kétszeres áron. Nos, a Cambridge Audio készüléke nem kétszerte, hanem körülbelül hatszorta drágább az alapgépeknél: 2000 fontsterlingért fogják árusítani! * A digitális hangrögzítés ellenfeleit igencsak érzékenyen érinti majd Stanley P. Lipshitz cikke. Lipshitz kanadai egyetemi tanár, ismert audio-szakíró. Számos vaktesztet vezetett le, bizonyítandó, hogy a hangminőség nem sínyli meg a digitális procedúrát. A múlt évben a Linn cég feje, Ivor Tiefenbrun, a digitális technika egyik legfőbb ellenzője, tárgyunk szempontjából tehát maga az Antikrisztus, kinn járt Torontóban, összeismerkedett Lipshitz professzorral, kesztyűt dobtak egymásnak, és megállapodtak, hogy közösen 1s megejtik a próbát, amikor is Tiefenbrun fogja játszani a kísérleti nyúl szerepét. A szeánszot a helybéli Linn-képviselőnél rendezték, a lejátszóberendezés természetesen csupa Linnből és Naimből állt, valamint egy (kommersz!) Sony PCM-F1 digitális processzorból, amelyet hol beiktattak az analóg láncba, hol kiiktatták belőle. Az eredmény: Tiefenbrun egyáltalán nem volt képes kitalálni, mikor hall digitálisan feldolgozott hangot, és mikor "tisztán" analógot. (Az igazsághoz tartozik, hogy Tiefenbrun sportszerűen már tavaly tudósította a HFN/RR-t az eredményről, egy olvasói levélben, fenntartva persze, hogy "mégis mozog a föld".) * Újra 9 hangsugárzó (Marantz, NAD, Monitor Audio, Wharfedale, Spendor, Celestion) tesztje. Említést érdemelnek az új Celestionok, közülük is az aprócska DL4, amelynek mindössze 100 font párja, és amelyet a szerkesztő lelkesen ajánl. A legjobbnak egyébként a Spendor SP2 jött ki, de hát az egy viszonylag drága, páronként 350 fontos hangsugárzó. HI-FI ANSWERS 1984. november Mi, audio-újságírók, szegény ördögök, akik a hifiből élünk, és akiknek számtalanszor megjósolták, hogy az elavult analóg technikával együtt mi magunk is kimegyünk a divatból, most sátánian vigyorogva dörzsölgetjük a tenyerünket. Eddig folyvást azt hallottuk, hogy a bonyolult digitális technika a nagy cégek játéka; hogy a manufaktúráknak, a kis audiofil üzemeknek befellegzett; hogy egyszer és mindenkorra vége lesz mindennemű hifizgetésnek. A hifit szakemberek veszik a kezükbe, uniformizálják, nem lesz mit javítani rajta. A szép új világ első hírnöke ("perfection for ever!") a CD-játszó, ez a minden ízében tökéletes készülék. Igaz, már a kezdet kezdetén kiderült, hogy a Philips-CD tökéletesebb, mint a Sony-CD, de ezen ne akadjunk fenn, elvégre a tökéletességnek is meglehetnek a maga fokozatai. Fogadjuk el, hogy a Philips-rendszer a jobb, de azon belül minden CD-játszó egyformán szól. Nos, úgy látszik, némelyek egyformábbak a többinél, és a kis cégek jobb CD-játszót készítenek, mint a nagy cégek. Persze, ezt úgy kell érteni, hogy megvásárolják a Philipstől vagy annak nagy üzletfeleitől a komplett készüléket (csak éppen más karosszériába bujtatják, hogy beilleszthessék a saját választékukba), és ha már egyszer szét kell szedniük a gépet, mi lenne, ha mégis belepiszkálnának?! Nézzük például az MCD-t, a Meridian (Boothroyd/Stuart) CD-játszót (a novemberi szám címlapján). Ez sem más, mint egy standard Marantz CD63, azaz Philips CD101, de - és ez a "de" csaknem 100 fontjába kerül a vevőnek - az elektronika analóg részét, sőt, a letapogatófej vezérlőegységét is többhelyütt átalakították. Jimmy Hughes szerint az MCD határozottan jobban szól a Marantz/Philipsnél, és mindenesetre sokkal hallgathatóbb annál. Hát még, ha az ember veszi a fáradságot, és "felspécizi" egy kicsit a hifi-berendezését, tehát: ahol csak lehet, mellőzi a sodrott kábeleket (erről majd bővebben is ír Hughes a januári számban!!!), hálózati stabilizátort használ, tüskés lábazatra állítja a CD-játszót - és tessék megkapaszkodni! - mindig egyszerre két korongot dug a készülékbe. Ez utóbbi varázslatnak az az értelme, hogy a második korong csillapítsa az elsőnek a mechanikai rezgéseit. Mint ahogy a jó öreg LP is szereti, ha egy lemezszorítóval vagy rögzítősúllyal jó erősen odafogják a csapágytengelyhez. Maradjunk a készülékek "felspécizésénél". Keith Howard, a HFA szerkesztője rendszeresen publikál ilyesfajta ötleteket, sőt, demonstrálni is igyekszik ezeket, mint legutóbb is tette, a Penta Szállóban rendezett, exkluzív hifi-kiállításon. Úgy kezdett a dologhoz, hogy előbb összeállította a láncot teljesen "spécizetlenül", és egyenként végigvezette rajta az összes MOD-ot, vagy minek nevezzük. A berendezés a következő elemekből állt: Linn lemezjátszó, de egészen olcsó mágneses hangszedővel, Mission Cyrus One erősítő. Heybrook HB1 hangdoboz - szóval, ha nem számítjuk a "kötelező" elsőosztályú futóművet, a nagyközönség csupa olyan készülékkel találkozott, amely alig drágább a közönséges toronyhifinél. Miután a hallgatóság hozzászokott a berendezés hangjához, Howard lepefőbb is feltette az addig az asztalon heverő Linnt egy Sound Organisation asztalkára (a hangminőség javulását mindenki észlelte!), majd átrakta a gépet egy még jobb platformra, a Torlyte-ra. Ennek a második húzásnak az volt az eredménye, hogy a lemezjátszót most közelebb lehetett helyezni a hangsugárzókhoz, anélkül, hogy az akusztikai visszahatás növekedett volna. Sound Organization lemezjátszó-asztalka Ezután két pár hangdobozt hasonlíthattak össze a jelenlévők. Az egyiknek volt fémtüske a lábazatán, a másiknak nem. A hatás ezúttal sem maradt el, bár a hallgatóság nem érzett akkora javulást, mint amekkorát a lemezjátszó-asztalkával lehetett elérni. Most következett a hangszórókábel. Az olcsó típust kicserélték egy speciálisra - Howard mindazonáltal hangsúlyozza, nem arról van szó, hogy olcsó-e a kábel vagy drága, hogy vékony-e vagy vastag, hanem hogy illeszkedik-e a berendezéshez. A következő lépés az volt, hogy helyreállították az átviteli lánc abszolút polaritását. Ezen azt kell érteni, hogy nem csupán a teljes átviteli lánc polaritását kell egyeztetni. Minden egyes láncszemnek mindig azonos polaritással kell továbbadnia a jelet: Ha megcseréljük, mondjuk, a bal csatorna hideg és meleg pontját a hangszedőnél és a hangszórókimeneten is, a "fázisteszt" nem mutat ki hibát, de a polaritás mégiscsak viszonylagos, nem pedig abszolút. Bizonyos hanganyagon ez állítólag jól kimutatható. Hitelesebbé teszi Howard beszámolóját, hogy - mint leírja - a közönség jól észlelte ugyan a különbséget a relatív és az abszolút polaritás között, de nem tudta eldönteni, melyik a helyes a kettő közül. Mindegy: ha maga az effektus egyáltalán kimutatható, okvetlenül figyelemmel kell lennünk rá. A "spécizést" most egy CD-játszóval folytatták. A Marantz CD63-ast előbb csupaszon helyezték az asztalra, majd aláraktak egy Mission Isoplat alátétet, mondván, hogy a CD-játszót éppúgy fenyegeti az akusztikai visszahatás, akárcsak a hagyományos lemezjátszót. Aztán a gép gyári csatlakozókábelét kicserélték egy Monster Cable's Interlink Reference-re, amely - mint már tudjuk - 112 fontsterlingbe kerül. Ha igaz, a hallgatóság ereiben meghűlt a vér. "Csak nem azt akarod mondani, hogy ezt a drasztikus változást azzal az egyméteres kábeldarabbal idézted elő?!" A közönség azzal a csöndes rezignációval távozott, hogy azért bizonyára valami olcsóbb kábellel is célt lehet érni (amiben mi magunk is reménykedünk). Howard így zárja cikkét: "Különösen hálás vagyok annak az úriembernek, aki búcsúzóul ezt mondta nekem: köszönet Önnek - sikerült boldogtalanná tennie egy csomó embert... De hát ez is volt a szándékom. Csak azaz ironikus a dologban, hogy amikor hazamentem, és odahaza is végigjátszottam ugyanezeket a lemezeket, én is egyszeriben nagyon boldogtalannak éreztem magam. Doktor - gyógyítsd meg magad." * Most már igazán jó volna tudni, mit tegyünk a szobánk akusztikájával. Kezdetben azt javallták az akusztikusok, hogy: a hang a zengő (=csillapítatlan) fal felől terjedjen a csillapított falfelületek irányában. Később másképpen kezdtek okoskodni, azt mondták, kerüljük a korai visszaverődéseket, csillapítsuk inkább a hangsugárzókhoz közel eső falrészeket, a többit viszont hagyjuk szabadon, hogy a teremhangok, azaz a visszaverődések szabadon érvényesüljenek. Erről az úgynevezett Dead End - Live End koncepcióról bővebben írtunk 10. számunkban, lásd 776, Audio, 65. oldal. Igen ám, csakhogy a korai visszaverődéseket semmiképpen nem lehet megszüntetni, mert hiába aggatunk a falakra tojástartót, filc-, szivacs-, műanyagpaneleket, ezek csak a felső regisztert csillapítják, mélyebb frekvenciákon hatástalanok, és így felborítják a korai visszaverődések frekvenciaegyensúlyát! Erről értekezik most Keith Howard, és oda lyukad ki, hogy mindenképpen kompromisszumot kell kötünk. Ő maga legalábbis lebontotta a csillapítóanyagot a hangdobozok melletti és mögötti falrészről, és csak fejmagasság fölött csillapítja a falakat. Ezáltal kevésbé változtatja meg a direkt és az indirekt hang frekvencia-balanszát. De így is észre kell vennie, hogy a klasszikus (tengelyirányban sugárzó) rendszerek dinamikailag egy kissé szegényesebben szólnak, mint a náluk persze jóval színezettebb hangú, "mindenfelé sugárzó" dobozok. Más kérdés, hogy a valóságban az utóbbiak sem mindenfelé, hanem inkább össze-vissza sugároznak. * Interjú van den Hul-lal, ezúttal már nem a róla elnevezett tűhegyről és az EMT-módosításokról, hanem az őáltala tervezett Empire MC1000-ről (amelyet, mint láthatjuk, annyiféle segédeszközzel csomagoltak egybe, hogy szinte ki sem látszik közülük). A beszélgetésből megtudjuk, hogy az (amerikai) Empire eleinte hallani sem akart mozgótekercses hangszedőről, de a cég új (svájci) tulajdonosa MC-hívő, és módot adott a holland szakembernek, hogy valóra válthassa elképzeléseit. "A Holland Rádiótársaság mérnökei azt mondták, hogy nem hallanak különbséget a legjobb CD és az én hangszedőm hangja között - kérdés, hogy ezt most pozitívumnak vagy negatívumnak vegyem-e." Az MC1000 tűtartó-rudácskája boronból van, mágnese szamáriumkobalt, a csévetest négyszögletes, a hangszedőtest anyaga alumínium. A gyártási procedúra természetesen végletesen precíz. Mindazonáltal Alvin Gold (aki a csevegést követően hazaviszi és teszteli a pickupot) elégedetlen az új szuperklasszissal. "Mindent összevetve, ez nem egy forradalmian jó hangszedő, de hát 250 fontért ezt ne is várjuk tőle." Lélegezzünk mélyeket. És végre itt az első riport a különleges, négyszögletes japán hangszórókról! A Sony APM22ES kétutas, viszonylag olcsó reflexdoboz (200 font párja), de a hangszórói érdekesek: membránjuk lapos és négyszögletes. A dohogó membránja alumínium sejtszerkezetből készült, tehát rendkívül merev, ráadásul nem egy, hanem négy motor hajtja, miáltal a meghajtóerő jobban alátámasztja a membránfelületet. Alvin Goldnak mindazonáltal nem tetszik a Sony-doboz hangja, azt mondja: tiszta ugyan ez a hangkép, de túl japános, túlságosan felfelé billen. Felhívja a figyelmet a merev membránok egy hátrányára is: igaz, hogy a "betöréseik" feljebb tolódnak, viszont romlik az iránykarakterisztika. A kónuszos membránok éppen azért képesek jobban szétszórni a hangot, mintsem ezt az elmélet megengedné, mert betöréseik következtében nem csak előrefelé, hanem egy kicsit oldalirányban is mozognak. Vigyázni kell tehát, hogy amikor egy hibát eliminálunk, ne produkáljunk helyette egy másikat. Gold szerint egyébként az APM22ES levegőtlenül és komprimáltan szól. "Megjegyzem, a legutóbbi HiFi Choice-ban ezt a hangsugárzót Best Buynak minősítették - ott nyilván az erényeit hangsúlyozták, és átsiklottak a negatívumai fölött." (Lásd még erről Colloms tesztjét a februári HFN/RR-ben.) December Ismét szóba kerül az MCD, azaz a Meridian cég CD-játszója. Ismét azt olvassuk, hogy ez a gép határozottan jobban szól a Philipsnél (holott abból készül), nem azért, mert analitikusabb", hanem inkább mert "zeneibb" a hangja. A Hi-Fi Answers változatlanul nem tartozik a digitális technika fő propagátorai közé, de ma már több munkatársa is hajlandó együtt élni az új médiummal. "Nem hisszük már, hogy mindennemű digitálisan kódolt hanganyag rossz, zeneietlen, teretlen, fárasztó. A digitális eljárás természetesen nem tökéletes, de elég jó - és valószínűleg több mint jó a legtöbb hifista számára." * A digitális technika természetesen szóba kerül az interjú-rovatban is; ezúttal egy kollégát szólaltatnak meg, Peter Moncrieff-ot, a kaliforniai International Audio Review kiadóját. (Moncríeff úgy reklámozza magát, mint "a világ leggyorsabb fülű emberét", amin azt kell érteni, hogy ő mindig rögtön kihállja, hol van baj a berendezéssel.) Íme a nagy guru igencsak józan nézetei: "Hitvitáról van szó, minthogy mindenki dogmákból indul ki: abból, hogy a digitálisan kódolt hanganyag már eleve tökéletes, illetve tökéletlen. Pedig még az sem igaz feltétlenül, hogy a 44,1kHz/16 bites rendszer felbontóképessége ne volna elegendő. Az a mozaikszerűség, amelyet hallunk, nem ebből fakad, hanem különféle melléktünetekből. Másrészt, akinek nincs bádogfüle, annak okvetlenül hallania kell, hogy a mai digitális felvételek többségével baj van. Be fog bizonyosodni, hogy mindkét tábor tévedett, és hogy mégis mindkettőnek igaza volt. A technika tökéletesedni fog, a digitalisták diadalt aratnak - viszont be fogják látni, hogy a mai digitális felvételek katasztrofálisan szólnak. Az antidigitalisták is be fogják látni, hogy tévedtek, amikor hitetlenül elmarasztalták az új technikát - viszont azzal vigasztalhatják majd magukat, hogy nekik jobb a fülük: nem hagyták becsapni magukat a bádogfülűek, a megrögzött hazudozók, a tájékozatlan reklámszakemberek által." * A híres-nevezetes dipólsugárzó: a Magneplanar MG1-B. Mindössze 4,4cm vastag, viszont a plafonig ér - még ha ez a képen nem is látható. Működési elvét - "izodinamikus" - az 51. oldalon szemléltetjük. A prospektusa telis-tele van zagyva kijelentésekkel - mint ezt Keith Howard bebizonyítja. Viszont a hangja csodálatos. S végtére is, ez a fő. Az elegáns Magneplanar MG1-B, és az "izodinamikus" elv szemléltetése 1985. január A kábelvarázslás történetének új és talán legutolsó fejezetét nyitja meg Jimmy Hughes a januári számban, majd egyre szuggesztívebben folytatja az áprilisiban - az áttekinthetőség kedvéért itt foglaljuk össze Hughes ideológiáját és tapasztalatait. A tartozékgyártó cégek a legkülönfélébb, általában drága kábelekre akarják rábeszélni a hifistákat. Gondoljunk csak a Monster Cable máscél méteres összekötőkábelére, amelyért 112 fontsterlinget kérnek, vagy az új LC-kábelekre, amelyekről Martin Colloms értekezik a Hi-Fi News tavaly novemberi számában. Ezzel szemben amit Hughes ajánl, az egyáltalán nem drága, csupán a használata nagyon kényelmetlen. Szerinte a kábelnek nemhogy nem kell, de nem is ajánlatos vastagnak lennie. Ellenkezőleg, legyen viszonylag vékony és - ez a lényeg! - semmiképpen ne legyen sodrott! Más szóval, használjunk "tömör drótot"! Ez a teória éppen olyan sötét és követhetetlen, mint a többi, noha Hughes is elmondja az összes abrakadabrát, hogy szórt mágneses tér, meg dióda-effektus. Szerzőnk elismeri, persze, hogy a sodratlan (egyetlen erű) kábelekkel nagyon nehéz dolgozni, mert merevek és törnek. A sodrott, sokerű kábelek viszont, állítja Hughes, többet ártanak a hangminőségnek, mint amennyit az LC-réz meg a többi különleges anyag javíthat rajta. Ha sodratlan, szimpla kábeleket használunk, a hangkép tisztább, definiáltabb, koherensebb, sztereóbb, kevésbé fárasztó (nem felejtettünk ki valamit?). Szimpla kábeleket tegyünk tehát - de hová? Nos: mindenhová. Először is a lemezjátszó és az előerősítő, majd az előerősítő és a teljesítményfokozat közé. (Keresztmetszet: 0,25 négyzetmilliméter.) Aztán a teljesítményerősítő és a hangsugárzó közé. (Ez a kábel természetesen vastagabb, Hughes 2,5 négyzetmillimétert ajánl.) És végül a hálózati zsinórokat is cseréljük ki szimplára, sodratlanra! Erre a manőverre már nehéz értelmes magyarázatot találni (hacsak azzal nem érvelünk, hogy végtére a falban sem sodrott vezetékek futnak!) - de Hughes azt állítja, hogy ha egyszer már kiirtottuk a hangfekvenciás láncból a sodrott kábeleket, akkor még azt a minőségromlást is képesek leszünk meghallani, amit a sodrott hálózati vezeték okoz. Egy biztos, aki ezt a tanácsot adja, nem akar keresni rajtunk egy huncut fillért sem. Tehát legalább annyira érdemes odafigyelni rá, mint a többi, neves kábelvarázslóra - vagy még inkább. Március A brit hifi-ipar egyik érdekes jelensége a Naim Audio és a Linn Products "szimbiózisa": egymásnak vetett háttal vívják küzdelmüket a konkurencia ellen, szinte kiegészítve egymást. A Linn lemezjátszót és hangsugárzót általában Naim erősítőkkel demonstrálják és vice versa. Sőt, lassan összehoznak, közösen, egy komptett hifi-láncot: a finommechanikában eminens Linn állítólag egy kazettás magnón töri a fejét, az elektronikáért "felelős" Naim pedig már ki is rukkolt a régen várt tunerrel (amely az életben sem lehet sokkal szebb, mint a mi újságpapírról fotózott képeinken). Híven a hagyományokhoz, ez a készülék is két darabból áll: a tulajdonképpeni, NAT-01 tunerből és a NAPST tápegységből. A kettő együtt 900 font. NAIM Audio tuner+tápegység * A Tannoy is benevezett a 100 font alatti hangsugárzók versenyébe. A Titan (akárcsak a bolygókról elnevezett új Tannoy-széria nagyobb darabjai) hagyományos, kétutas rendszerű, nem a híres "dual concentric" hangszóró van benne, hanem egy 25 milliméteres dóm és egy 165 milliméteres dohogó (feltehetőleg az ELAC-tól, véli tudni a HFA). Ha igaz, hogy a teszteknek nemcsak szövegük van, hanem dallamuk is, a mi fülünk azt mondja, David Präkel nincs valami fenemód elragadtatva e nagynevű cég miniboxáért. Ma már ebben az árkategóriában is nagy a verseny; a KEF Coda, a Wharfedale Diamond, a Mordaunt-Short MS-20 meglehetősen magasra vitte fel a mércét. 1984. szeptember Tesztek. Revox B225 CD-játszó, Tandberg TCD3014 csévélő, Audio-Technica AT160ML hangszedő Yamaha NS-2000 hangsugárzó (lásd képünkön). Ez a doboz az NS1000 utóda, mely típust még az angolok is rokonszenvvel fogadták. Az új modellben is berilliumból van a csipogó és a zengő membránja, a dohogóé pedig karbonfiberből készült. Egy igazi nem-japános japán hangsugárzó, a Yamaha NS-2000. A dómok berilliumból készültek, így rendkívül könnyűek és merevek. Október Az Évkönyv. ("Több mint 3700 termék, több mint 60000 adat!") December "A-B CD" a címe Bert Whyte cikkének. Nyilvánvaló, miről van benne szó: az amerikai szakíró is rájött, hogy a különféle CD-játszók hangja között igenis van különbség. Whyte a Meridian MCD-t veti össze A-B teszten az eredeti Philips CD-100-zal (tehát azzal az alapgéppel, amelyből a Meridian is építkezik), és dicséri a modifikáció eredményét: az MCD tisztábban, artikuláltabban szól, és ami a legfontosabb, a térhatása is meggyőzőbb. * És egy hirdetés, amelynek ugyancsak a CD a tárgya. A Sony, együttműködve a CBS-szel, 8 dollárért, tehát az LP és a műsoros kazetta áráért kínál Compact Disc-et. Kampányról van szó, a lista 30 népszerű kiadványt ölel fel, és az ajánlat csak rövid ideig érvényes. * Már írtunk arról a 210 ezer dolláros keresetről, amelyet a Bose cég adott be és másfél évtizedes pereskedés után meg is nyert a Consumers Union ellen. (A CU, mint neve is jelzi, fogyasztói érdekvédelmi egyesülés, afféle "non profit organization", azaz nem nyereségre törekvő vállalkozás. A CU adja ki a Consumer Reports című magazint; ez az újság 1970-ben tesztet közölt a Bose 901-es hangsugárzóról, és a "szeánszon" bizonyos negatívumokat is szóvá tett.) Az Audio most részletesen ismerteti a per történetét, megemlítve, hogy a Bose cég két külföldi, tehát nem amerikai kiadványt is perrel fenyegetett - az egyik a brit Hi-Fi Choice. Az Audio nem tartozik a különlegesen bátor folyóiratok közé, de mint bármely újság, maga is ki van téve az esetleges sajtópereknek. Szerkesztője, Eugene Pitts hosszú kommentárt fűz a Bose-CU-esethez, amelyet ő maga is abszurdnak tart, de a tanulságot úgy fogalmazza meg, hogy "nem árt az óvatosság". Mint érdekességet, elmeséli, hogy dr. Bose-nak saját elképzelései vannak arról, hogyan kell egy hangsugárzót füllel minősíteni. Ámde amikor a magazinok felkérték, hogy ugyan világosítsa már fel őket is, akkor a Direct/Reflecting hangsugárzók atyja elzárta előlük a tudás forrását, mondván, hogy a szóban forgó tesztmódszer titkos, nem akarja megosztani a konkurrenciával... A Consumers Fiú esete a Bose-zal és a Legfelső Bírósággal (karikatúra az Audio-ból) * Tesztek. JVC R-X500B és SAE R102 receiver, Acoustical Physics Labs Acoustic Image II hangsugárzó (rátartian hosszú nevű, de fölöttébb olcsó, kit formájában is árusított állódoboz), NAD 4155 tuner, Ortofon MC2000/T2000 hangszedő/transzformátor.