Komolyzenei Basic Library



A Szerző minden felelősséget elhárít magáról, mivel alábbi elmefuttatásaira nem saját merészsége sarkallta, hanem e magazin nyájas szerkesztőjének megtisztelő meghívása. (A hízelgő jelzőket kéretik nem kihúzni!) Felelősségét tovább csökkenti, hogy a címben hivatkozott szenvedély kóros ugyan, de nem káros. Mindenképpen sokkal egészségesebb, mint a kártya, az italozás és a nők. De nem feltétlenül olcsóbb! A ma divatos "Basic" szó már évtizedek óta ott virít a katalógusok oldalain. Mióta lemez és gyűjtő van a világon, egymást érik a válogatott, javasolt vagy óhajtott listák; keresők és kínálók bizonygatják egymásnak: bizonyos felvételekre olyannyira szükségük van, hogy nélkülük élni sem érdemes. Minden rendes cég reklámozza a maga alaprepertoárját, minden rendes gyűjtő folyamatosan építgeti a maga alapgyűjteményét. Mígnem egyszerre észreveszi, hogy az alapok immár négy emelet magasak, s most már "horizontálisan" is terjeszkednie kell... A kezdő gyűjtő (emlékeznek még hajdani önmagukra?) rettenetesen tud örülni az első három lemezének is, állandóan ezeket hallgatja, elégedett velük, s barátai körében meg-megkockáztatja az állítást, miszerint az ő lemezén szereplő Filatorigáti Szimfonikusok akár a bécsiekkel is vetekednek. Ez az állapot rendszerint addig tart, míg meg nem pillantjuk (a még nem kiszemelt, csak éppen felkínált) negyedik lemezt. A tempó kissé felgyorsul, de mondjuk az ötvenedikig minden rendben megy. (Családunkban máig is szállóigeként használatos e sorok írójának harminc évvel ezelőtti optimista kijelentése, miszerint: "már csak 200 forintra van szükségem", tudniillik ahhoz, hogy minden nekem hiányzó lemezt megszerezzek. Ez az összeg azóta - az inflációs ráta figyelembevétele nélkül is - kb. az ezerszeresére nőtt. S csak most jön a CD!) E hasábokon tehát olyan cikkecskékkel próbálkoznánk, mely a kezdő (+középkezdő) komolyzenei gyűjtőknek ajánlgatja az alap-repertoárt, felemlegetve minden műnek néhány fontosabb felvételét. Két dolgot kell előre bocsátanunk 1. Nem lehetünk tekintettel arra, hogy a szóban forgó felvétel forgalomban van (volt)-e nálunk, s hogy hol szerezhető be. (Könnyű a magnósoknak: a Rádió műsorán szinte valamennyivel találkozhatnak). Persze, néhány tempót azért a hazai vizeken is teszünk. 2. Ajánlásainkat ne tessék szubjektív ízlés-terrornak minősíteni. Általában a nemzetközi szakmai-kritikai vélemények átlagát, "középarányosát" vesszük figyelembe, bár nem igyekszünk titkolni személyes elkötelezettségeinket sem. (Elvégre vannak lemezek, amelyekkel harminc éve élünk együtt, s ha némely esetben felmerült is részünkről némi kritika, netán csapodárkodás, sőt félrelépés, a "házasság" kiállta az idők viharait.) A szerkesztő úgy gondolta, jobb lesz, ha a szimfonikus művekkel kezdem, ő tudja, miért - én lakótelepi gyűjtőknek előbb mindenképpen a kamarazenét ajánlanám. (Ezt Te nem értheted meg, Gyuri. A szimfonikus zene hifibb. A szerk.) Mi tartozik hát egy magángyűjtő szimfonikus alaprepertoárjába? Amit alább felsorolunk, esetleg témajegyzéknek is tekinthető (a történeti időrendet viszont ne tekintsük kötelezőnek): * Bach Zenekari szvitjei, Brandenburgi versenyei, hegedű- és csembalóversenyei; * Händel concerto grossói (Op. 6, Op. 3), Vízizene, Tűzijáték, orgonaversenyek; * Vivaldi legszebb concertói (de melyiket a több száz közül?); * Haydn-szimfóniák; * Mozart szimfóniái, versenyművei (zongora, hegedű, klarinét, fuvola, kürt); * Beethoven szimfóniái, versenyművei, nyitányai; * Rossini-nyitányok; * Schubert-szimfóniák; * Mendelssohn szimfóniái és hegedűversenye, Schumann szimfóniái; * Liszt: szimfonikus költemények; * Berlioz: Fantasztikus szimfónia, nyitányok, Rákóczi-induló; * Johann Strauss: keringők, polkák, nyitányok (igenis!); * Brahms: szimfóniák, versenyek, nyitányok; * Csajkovszkij IV-V-VI. szimfóniája, hegedű- és zongoraversenye; * Wagner-nyitányok és zenekari operarészletek; * Dvorák: Újvilág-szimfónia, Smetana: Moldva; * Muszorgszkij: Egy éj a kopár hegyen, Egy kiállítás képei (Ravel); * Grieg és Sibelius; * Debussy és Ravel; * Mahler-szimfóniák; * Bartók és Kodály zenekari művei; * Az új bécsi iskola mesterei (Schönberg, Berg, Webern); * Stravinsky, Prokofjev, Britten, Sosztakovics. Nyilvánvaló, hogy gyűjtéskor (vásárláskor) ebből szelektálni kell, némely szerzőt, művet ízlésünk szerint el lehet hagyni, vagy teljesebb sorozattal kiemelni. (Néhányról már itt, a felsorolásnál magam is eldöntöttem, hogy majd kihagyom. Ezt azonban Önök nem tudják majd ellenőrizni, mert a program - évi 3 Hifi Magazinnal számolva - kb. 2035-ben érne véget. Addig majd csak elodázom a nemszeretem szerzők lemezeinek felsorolgatását!) Önöket is arra biztatom, csak azt vegyék meg, amihez kedvük van. Meg amit megkapnak. Mielőtt az első téma taglalásába fognék, sietve kijelentem: 1. Mivel a különböző országokban (és katalógusokban) a felvételek különféle márkanevek s többféle szám alatt jelennek meg, itt most csak az eredeti kiadót jelölöm mellettük. 2. Minden ellenvéleménnyel egyet fogok érteni. (Ha mégsem, úgysem állom meg szó nélkül.) Tehát eszem ágában sincs magyarázkodni, miért éppen ezzel a témával kezdem: Beethoven versenyművei Magamfajta öreg legények, emlékszünk még a mai Radnóti Színpad helyén levő egykori (azt hiszem, Kodály Terem néven működő) intézményre, ahol Balassa Imre mutatta be (kétoldalt) lobogó hajjal és lobogó pátosszal a zene gyöngyeit, lemezről? Hát a Bartók Terem (ma Pesti Színház) lemezestjeire? Vagy kissé később az Egyetemi Színpadon Grexa Gyula bácsi első sztereó bemutatóira? Nos, e helyek egyikén hallottam először a Hegedűversenyt Menuhin előadásában, Furtwängler és a Philharmonia Zenekar kíséretével (MHV, monó). Máig ez a lemez a legnagyobb élményem, bár némileg más füllel hallgatom, mint hajdan. Menuhin azóta még három újabb, sztereó felvételt készített róla az EMI-nál: 1. Silvestri, Bécsi Filharmonikusok; 2. Klemperer, New Philharmonia; 3. Masur, Lipcsei Gewandhaus - ez már digitális. Az 1. és 3. Eterna címkével is kapható volt. E felvételeken a "hifi" egyre tökéletesebb, Menuhin zenei világképe egyre elmélyültebb - technikája, sajnos, egyre sérülékenyebb, ahogy előre haladunk az időben (1960, 1966, 1983). Élőben, 1956-ban még a fenomenális Furtwängler-felvétel szintjén hallhattuk őt Budapesten. Akkori teljesítményéről valószínűleg Füst Milán mondta el a leglényegesebbet, az Emlékezések és tanulmányokban. Azt a felvételt újra kiadták CD-n, s többször volt új kiadása az igen jó, Silvestri-féle produkciónak is. Archív - 78-as, normál - felvételekkel folytatom: Hubermanné (Szén György vezényletével, Columbia) számomra az abszolút legszebb hegedűhangot jelenti. A két nagyszerű Busch-fivér (a hegedűs Adolf és a karmester Fritz) grandiózus, közös emlékművet alkotott a Beethoven-versenyművel, s ez fenn is marad, míg lesz zenei archeológia. Egy harmadik "felejthetetlen" a Szigeti József - Bruno Walter készítette Columbia lemez. (Rolla János kedvence!) Mások az elegánsan is lírai Fritz Kreislerre (Barbirolli, MHV), a gyönyörű tónusú Misha Elmarva (Decca) vagy a romantikus Georg Kulenkampfra (Telefunken) esküsznek. Aki a technikai tökélyt szereti, Heifetzet válassza! Van egy legendás(an gyors!) előadása Toscaninivel (átírás normálról) és egy másik bravúros, Charles Münch-hel, ez már sztereó - mindkettő az RCA lemeze. Aki pedig a kifogástalan technikát meleg szívvel párosítva óhajtja, el lesz ragadtatva Perlmantól (Giulini, Philharmonia Orchestra, EMI, digitális, CD-a is), az ő előadásuk jelenti ma a mércét a kritikusok szemében. Barátja, Zukerman, majdnem hasonló színvonalon játszik (sztereó, Barenboim, DG); Accardo pazar hegedűjátékát (sztereó, Philips) Eterna lemezen is megszerezhettük. (Akárcsak évtizedekkel ezelőtt Schneiderhan monó DGG-felvételét.) A korábbi olasz nagymester Francescatti két nevezetes felvételt is készített a Columbiánál, Ormándyval és Bruno Walterrel (utóbbi sztereó), ő sem szokott hiányozni a mindig dicsért művészek listájáról. A szovjet iskola nagyjai jónéhány otthoni felvételt készítettek, s ezek többsége kapható nálunk is. A nyugaton készült felvételek közül David Ojsztrah produkcióját (EMI, sztereó, Cluytens-szel) az egyik abszolút örökérvényűnek tartják, s igen jól "helyezett" Lennyid Kogan lemeze, e művész fénykorának egyik dokumentuma. (Szintén Párizsban készült, a 60-as évek elején, Silvestrivel, EMI). Gidon Krémer legújabb, digitális felvételű előadását az Academy of St Martin-in-the-Fields kíséri, Marriner vezényletével (Philips). Végül egy másik személyes kedvencemről szólok. Arthur Grumiaux eddig kétszer vette fel a zenetörténet legcsodálatosabb hegedűversenyét (ezzel a kitételemmel aligha provokálok vitát!), mindkettő Philips és sztereó. Az elsőt, Van Beinum vezényletével, néhány éve nálunk is árulták - nem szűnök gyönyörködni az előadásában. A másodikat Colin Davis vezényli. A Hungaroton repertoárjában Kovács Dénes (Ferencsik) veterán sztereó felvétele jól állja az évtizedek próbáját, felújítva is. A "Great Performances" sorozatban legutóbb Isaac Stern (Bernstein, CBS, sztereó) lemeze jelent meg. Ennél sem kell kívánni gazdagabb és szebb hegedűjátékot, szuggesztívabb tolmácsolást! S még mily sokakról nem beszéltünk! Például Szeryngről és Milsteinről a régiek, vagy Anne-Sophie Mutterről (DG-CD!) a legújabbak közül. ("Édesség, természetes, könnyed melegség" - írja Edward Greenfield, az 1985 májusi Gramophone-ban.) És mennyi mindenről nem hallottunk, sok felvételről még csak nem is olvastunk. Nem győzzük szuflával! (Pedig a két Románc is megérne egy oldalt.) Zongoraversenyek: (No.1 C-dúr, No.2 B-dúr, No.3 c-moll, No.4 G-dúr, No.5 Esz-dúr) Sajnálkozással kell kezdenem: a Hungaroton jelenlegi katalógusában egyetlen Beethoven zongoraverseny sem található! (A régi felvételek többnyire technikailag elavultak: például Kocsis Zoltán is ezért kérte a No.4 korábbi lemezének visszavonását a forgalomból.) Szerencsére két rokoncég jóvoltából két nagyszerű, már sztereóban készített sorozat is hozzáférhető volt az elmúlt években Magyarországon - néhol még most is akad belőlük. Emil Gilelsz (Melódia, Széll György, Cleveland Orchestra, a hatvanas évek végéről) felvételei igen magas színvonalúak, ha az eredeti Columbia szalagok nyomán ma már nem hangzanak is a "legmodernebbül". Az Esz-dúr verseny egyébként magyar tasakos Melódia lemezen külön is kapható, néhol még féláron is láttuk. A másik elsőrangú sorozat: Clandio Arrau Philips felvételei (Haitink, Amsterdam Concertgebouw Zenekar, 1964, Eterna lemezen). Talán a lírai G-dúr a legkiemelkedőbb. A felvétel (vagy inkább az átjátszás és az Eterna préselés) során sok elveszett a "presence"-ből. E művekről egyébként több száz lemez van (vagy volt) forgalomban a mikrobarázdás korszak kezdete óta; még elnagyoltan sem törekedhetünk teljességre. Az alábbi sorozatokat azért megemlítjük: Wilhelm Backhaus kétszer vette fel a sorozatot a Deccánál, először Clemens Krauss és Karl Böhm (No.3), másodszor Hans Schmidt-Isserstedt vezényelte a Bécsi Filharmonikusokat; az utóbbi felvételsorozat sztereó és a nagy pianista utolsó produkciói közül való. Arthur Rubinsteinnek az első sorozata jelentősebb (Joseph Krips, RCA), az aggkori, Daniel Barenboim vezényelte széria inkább csak kuriózum. Maga Barenboim viszont ifjúkorában játszotta lemezre az öt versenyt, Klemperer vezényletével (New Philharmonia, EMI, sztereó). A szép ciklusból a C-dúrt emeljük ki vitalitása és természetes folyamatossága okán, bár a többi sem marad el mögötte, s külön ajándék a B-dúr verseny hátoldalán a pompás Karfantázia. Wilhelm Kempff sorozatait (1. Paul van Kempen, DGG, monó; 2. Ferdinánd Leitner, DG, sztereó) a legtöbb kritikus elsődlegesen mérvadónak tartja. Igen sokféle kiadásban jelentették meg, újra és újra. Hasonlóképpen zenetörténeti jelentőségű Arthur Schnabel Beethoven-interpretációja is. Többféle felvételt készített az egyes koncertekről. A teljes sorozatot Malcolm Sargent vezényli (MHV, monó); az "egyenként" felvett zongoraversenyek közül az Issay Dobroven vezényelte G-dúrt és a Frederick Stock chicagói zenekara által kísért Esz-dúrt szükséges külön is megemlíteni. Az utóbbi újból megjelent az RCA Camden Classics sorozatában is - sajnos, elektronikus műsztereóban. Ezen a ponton áttérek néhány további "individuális" felvételre. Toscaninival kezdem, aki nem minden szólista mellett volt ideális kísérő karmester (például a No.3-ban Rubinsteinnel "nem jöttek össze"), de Rudolf Serkín G-dúr versenye az ő vezényletével már historikus érdekességű. Serkín Bruno Walterral is társult, egy Esz-dúr verseny őrzi ennek emlékét. Írás közben veszem észre, hogy ezek között a kiemelkedő értékű egyedi felvételek között milyen meghatározó vonás a kiemelkedő karmester szerencsés megválasztása. Az eddig említett sorozatoknál - talán Klemperer és Széll kivételével - nem domináltak a karmesterek. De figyeljük csak az alábbi párokat: Robert Casadesus-Ormándy (No.4); Casadesus-Mitropoulos (No.5, mindkettő Columbia, monó); Clifford Curzon-Knapperstbusch (No.4, Decca, monó, de megvan felújítva is); Gieseking-Karajara (No.4, Columbia, monó) Edwin Fischer-Furtwängler (No.5: "Romantikus, átgondolt, mély benyomást keltő" - így a kritikus 1959-ből). Gondolom, már világosan kitetszik, hogy a G-dúr és az Esz-dúr koncertek a kedvenceim, közöttük is az utóbbinak egy "bársonyos, csillogó és brilliáns előadása" (ezt nem én mondom, hanem szintén egy kritikus), nem kisebb "csapattól", mint: Vladimír Horowitz, a tüneményes pianista, Reiner Frigyes, az Amerika-szerte rettegett, szigorú magyar karmester és az ő Chicagói Szimfonikusai. Ennél "császáribb" Emperor Concertó-t máig sem ismerek. (RCA, 1952-ből, "A New Orthophonic High Fidelity Recording" - ki emlékszik még erre a technikai minősítésre az RCA hőskorából?) Erőt véve elfogultságomon, hadd szóljak azért a többi versenymű felvételeiről, például a "Leonard Bernstein kíséri Leonard Bernsteint" produkcióról (No.l, Columbia), vagy Szvjatoszláv Richter-Charles Munch együttműködéséről (No.1, RCA, Bostoni Szimfonikusok). Richter legutóbb az EMI-nél ült stúdióba, hogy Muti vezényletével játssza el a c-moll művet. A felvétel (magyar tasakos Melódia lemezen és az eredeti EMI kiadványon is!) sajnos, feltűnően gyenge hangminőségű az 1980-as évek normáihoz viszonyítva: sekély, matt és érthetetlen módon dobozos a hangzása, habár a "kitöltő" Andante Favori egy kissé jobb hangmérnöki elbánásban részesült. Még két érdekesség a No.3-ról: két hölgy, Clara Haskill (Westminster, monó) érzékeny játéka és Fischer Annie (Fricsayval, DGG, 1960-ból, sztereó) többször felújított produkciója. Fischer Annie-nak egy Hungaroton felvétele is volt a 60-as évekből, a német Heribert Essert vezényelte. Bármennyire nem szeretem a sorozatok vásárlását (s nem igyekszem rábeszélni senkit), a modern felvételek ajánlásakor vissza kell térnünk a sorozatokra. Rudolf Serkín háromszor is felvette az öt versenyt, kétszer a Columbia, illetve a CBS részére, előbb Ormándyval monóban, majd Bernsteinnel sztereóban. Itt külön megemlítjük; hogy a második sorozatból a No.3 egy remek Karfantázia kiegészítéssel a "Great Performances" száz legjobbjába is bekerült. Serkín harmadik sorozata a hifi legelszántabb(an költekező) elkötelezettjeié, ugyanis dupla feláras Telarc lemezen jelent meg (digitális, CD is, Boston Symphony Orchestra, Ozawa). Szintén három sorozatot fémjelez Alfred Brendel neve. Az ifjúkori VOX-felvételek után Philips-sztárrá lett, s ott hatalmas "életművet" készítő nagy muzsikus a Mozart és Schubert szériákon (koncertek, szonáták), Liszt-műveken kívül a teljes beethoveni zongora-repertoárt is megörökítette. A versenyeken a Concertgebouw Zenekar és Haitink a társai (sztereó). A komoly és mélyenszántó Brendel pianistaként szerencsére százszor sokszínűbb, gondolatgazdagabb, mint zenei ismertetőként (tv: Schubert-szonáták!). A harmadik sorozatot élőadásokból rögzítették a Chicagói Szimfonikus Zenekar és az operaközvetítésekből már nálunk is ismerőssé vált Metropolitan főzeneigazgató, James Levine közreműködésével. Ez a digitális (CD is) sorozat, azt hiszem, évekre elegendő tápanyagot ad az "élő vagy stúdió" viták kedvelőinek. Vladimír Ashkenazy sorozata szintén a Chicagóiakkal készült, Solti vezényletévei. A 70-es évek egyik főslágere volt, különösen a No.4 és 5. Ashkenazy nagyon őszinte, komoly lírája szerencsésen találkozott a Decca sztereó-technikájával és a zenekar+karmester technikai precizitásával. Karl Böhm halála lehetetlenné tette, hogy Maurizio Pollim vele fejezhesse be sorozatának felvételeit; Böhm szerepét Jochum vette át, a két nagy verseny azonban még Böhmmel és a remek Bécsi Filharmonikusokkal készült. A (kissé nagyvonalú túlzással) két lemezoldalra tett G-dúr verseny a legihletettebb, legszebb előadás, az Esz-dúr is megkapja Pollinitól mindazt, amit a kéz és a fej nyújthat - a szív ezúttal nem lángol. A két sztereó DG-lemez Eterna átírásban is hozzáférhető. Kedves Gyűjtő! Csak annyit jegyeztem itt fel, amennyi hosszabb búvárlások nélkül eszembe jutott. (A rossz lemezeket meg elfelejtettem.) A terjedelem így is "maratoni" lett. Pedig még bőven sorolhatnám azok nevét, akik a Hármasverseny előadására szövetkeztek. Gyorsan megemlítem még a Weingartner-féle, háború előtti lemezt (Odnoposoffal, Auberral és az agg dirigens ifjú hitvesével, Angelica Morales-szel); Walterét, a New York-i Filharmonikusok szólamvezetőivel; Fricsayét (Anda, Schneiderhan, Fournier); a híres Ojsztrach-Oborin-Knusevickij trió három felvételét (Golovanov, Kondrasin és Sargent vezényletével), a Stern-Rose-Istomin trió Ormándy vezette előadását; a Karajan vezényelte másik világhírű hármast: Ojsztrach, Richter és Rosztropovics (Melódián is nagyon szépen szól! a szerk.), Karajan új DG produkcióját (Mutter, Zeltser, Yo Yo Ma - Eternán lapzártakor még kapható volt az NDK centrumban), illetve a magyar Kovács Dénes, Szegedi Anikó, Perényi Miklós felvételét. Pedig a Hármasverseny nem is tartoznék igazából a "Basic Library"-be! Uhrman György