UltraRövid Hangversenynaptár



     Élő adások a rádióban 1985 végéig

        A  hangrögzítés  nemcsak  évszázadok  zenehallgatási  hagyományait
    változtatta meg, hanem - minthogy reprodukálhatóvá tette  a  műsort  -
    hatást gyakorolt a zenei előadóművészet fejlődésére is.  Egy  dologgal
    azonban a mai napig sem versenyezhet: nem képes  megteremteni  az  élő
    zene  pillanatnyi  történésének  csodáját,   a   megismételhetetlenség
    feszültségét. A világ  rádióadói  ezért  a  tökéletesnél  tökéletesebb
    zenei felvételek korában sem  mondhatnak  le  az  (élő)  hangversenyek
    sugárzásáról. S bár technicizált korunk hallgatójára már nem  a  csoda
    ijesztő-varázsos   erejével   hatnak   e   közvetítések   (mint   alig
    félévszázada az első operaházi  vagy  zeneakadémiai  rádiós  események
    tehették),  máig  is  a  rádió  az,  amely  igazán  tágra   nyitja   a
    koncerttermek  kapuit,  hiszen  -  hazánkban  -  még  a  csupán  1%-os
    "műsorhallgatottság" is 80  ezer  emberrel,  azaz  60  zeneakadémiányi
    közönséggel ér fel! A rádiózás jóvoltából évről évre milliók  lehetnek
    részesei Európa fontos zenei eseményeinek  (Prágai  Tavasz,  Bécsi  és
    Salzburgi Ünnepi Hetek, Bayreuthi Ünnepi Játékok stb.), sőt, a  Rádió,
    mint mecénás, maga is szervez koncerteket.
        Ez utóbbiaknál maradva, érdemes felfigyelni a számokra.  A  Magyar
    Rádió  hetente  3-4  kamarazenei  hangversenyt  rendez,  a  15  perces
    mini-koncertektől a stúdió-szólóesteken, tematikus összeállításokon át
    egészen  a  nagyszabású,  külső  helyszínű  hangversenyciklusokig.   A
    Rádiózenekar  évente  átlagosan  40  zenekari  hangversenyt   ad,   de
    találhatók a programban  kórusok  és  fúvószenei  koncertek  is,  szép
    számmal.  Ezenkívül  a  hazai  koncertéletből  is  évente   kb.   150,
    külföldről mintegy 120-130 alkalommal közvetít  a  Rádió.  S  még  nem
    szóltunk a rádiós szempontból különösen  igényes  operaközvetítésekről
    (évente 4-6 premier kerül  mikrofonvégre),  a  dzsesszkoncertekről,  a
    népzenei hangversenyekről.
        A műsort, természetesen, nem ritkán hangszalagról sugározzák, de a
    Rádió programjában még így is majdnem minden napra jut valamilyen  élő
    zenei közvetítés. Igaz, a közvetítések jogi feltételeinek zsugorodása,
    anyagi terheinek folyamatos növekedése már érezteti  hatását  (sajnos,
    nem  közvetíthettük  például  Solti   György   vagy   a   New   York-i
    Filharmonikusok, de számos kiváló szovjet művész budapesti koncertjeit
    sem, idén a  Prágai  Tavaszról  is  elmaradt  több,  már  tervbe  vett
    közvetítés, legutóbb pedig  a  Bécsi  Ünnepi  Hetek  eseményei  váltak
    "hallhatatlanná"), de a Rádió ezután sem fog hiányozni a koncertbérlők
    sorából.
        A hifisták, akik a hangversenyközvetítések szerepét és fontosságát
    talán kevésbé a zenei esemény vagy a zenepolitika szemszögéből  ítélik
    meg,  minden  bizonnyal  az   egyenes   adásoknak,   a   leghitelesebb
    hangvisszaadásnak örülnek a leginkább. Élő közvetítéskor megváltozik a
    hangmérnök és a hangtechnikus feladata, de a zenei rendező szerepe is.
    Külső, sokszor igen szokatlan teremakusztikához kell  alkalmazkodniuk,
    csökken  a   műszaki   manipulálás   lehetősége,   az   egyes   részek
    beállítása-kidolgozása  helyett  a   zenei   folyamat   egészét   kell
    megragadniuk,  hitelesen  tolmácsolniuk.  (Magyarán:  rákényszerülnek,
    hogy  azt  tegyék,  ami  mindig  is  a  dolguk  volna.  A   szerkesztő
    megjegyzése.) Ami a zenei  előadásra  érvényes,  az  itt  is  igaz:  a
    történés  egyszeri  és  visszafordíthatatlan,  nincs  mód  ismétlésre,
    javításra. A közvetítőknek együtt kell élniük az előadással. Arra kell
    törekedniük, hogy  a  zene  az  eredeti  hangképhez  közelítsen  és  a
    koncertterem akusztikáját sugározza. Hisszük, hogy  ezek  a  programok
    nagyobb figyelmet  érdemelnek.  Ennek  jegyében  nyújtunk  át  a  Hifi
    Magazin olvasóinak most (és ha igény lesz rá, a jövőben  is)  egy  kis
    előzetest a  Rádió  közvetítési  tervéből,  amely  nagyjából  végleges
    ugyan, mindazonáltal itt-ott még megváltozhat.

                                                            SZIRÁNYI JÁNOS
                                                              főszerkesztő
                                                            (Magyar Rádió)