Jóvágású hanglemezek



        Előző számunkban ígéretet tettünk, hogy részletesen is foglalkozni
    fogunk a lakklemezvágással. Cikkünk szerzője kilenc évig volt a Magyar
    Hanglemezgyártó Vállalat vágómérnöke; legelső kiadásunk képriportjában
    - de rég is volt! - ő látható, amint éppen az utolsó keverést végzi  a
    lakklemez vágása előtt. Gábor egyszersmind hangmérnöki gyakorlatot  is
    folytat, több hangfelvételt készített már, és  ezért  azt  remélhetjük
    tőle,  hogy  a  lakklemezvágás  műveletét  "be  tudja  illeszteni"   a
    hanglemezgyártás meglehetősen összetett, eleje-  és  végeláthatatlanul
    hosszú folyamatába. Mellesleg, erre némiképp  rá  is  kényszerítettük,
    amikor hátulról mellbetámadtuk őt hifista módján megfogalmazott, tehát
    meglehetősen  laikus   kérdéseinkkel,   felpanaszolva   mindazokat   a
    hanglemez-hibákat,    amelyeket    mi    jórészt    a     lakkvágásnak
    tulajdonítottunk.  Mint  látni  fogjuk,  valóban   fölöttébb   komplex
    folyamatról van szó, és az alább megvilágított összefüggések még akkor
    is méltóak maradnak a zenebarátok figyelmére, amikor  majd  a  Compact
    Disc már végleg kiszorítja a gyakorlatból a Fekete  Korongot.  (No  de
    hol vagyunk még ettől.)


    

                                      *

        Kevesen tudják, milyen hatalmas  és  bonyolult  műszaki  apparátus
    összehangolt munkája szükséges ahhoz, hogy egy  zeneművet  hanglemezen
    megjelentethessenek.
        A  hanglemezgyártást   elméletileg   (csakis   elméletileg)   négy
    területre oszthatjuk. Ezek: a felvételkészítés,  a  lakklemezvágás,  a
    galván kidolgozás és végül a tulajdonképpeni gyártás. Nagyon lényeges,
    hogy e négy  területet  csak  a  folyamat  könnyebb  megértése  végett
    határoljuk el a gyakorlatban ez súlyos hiba volna! A  szakma  vélt  és
    valós szakértői között ma is dúl a vita, hogy  a  négy  terület  közül
    melyik a  legfontosabb,  illetve,  hogyan  kellene  rangsorolni  őket.
    Természetesen a szakmai sovinizmus  aranyszabályai  szerint  mindegyik
    terület szakembere a sajátját tartja a legfontosabbnak (nyilván  magam
    sem  vagyok  kivétel).  Ez   azonban   nagyrészt   presztízs-vita.   A
    gyakorlatban mindig az a terület  válik  a  legfontosabbá,  amelyen  a
    korábbi  döntések  okozta  melléfogások  első  látható   és   hallható
    eredményei  jelentkeznek.  Ez   a   dolgok   dialektikus   rendje.   A
    lemezkészítés folyamatát kizárólag egységében lehet  vizsgálni,  tehát
    bármi is történik, a teljes műszaki gárda "együtt sír és nevet".
        Mégis,  kapaszkodónak  kínálkozik   az   analóg   hanglemezgyártás
    technológiájában a lakklemezvágás művelete.  Ez  az  a  pont,  amelyen
    megszakad  a   zárt   elektronikus   csatorna   (az   analóg   magnót,
    nagyvonalúan, tekintsük most zárt rendszernek), és a folyamatba  belép
    - micsoda szentségtörés - egy elektromechanikai, forgácsolási művelet.
    A  hanglemezbarázda  (legalábbis  elvben)  ekkor  nyeri  el   végleges
    formáját. Ekkor beszélhetünk először lemezről - habár a lakklemeztől a
    vinil lemez még  nagyon  messze  van.  A  lakklemez  mindenesetre  már
    lejátszható, tehát egyrészt képet kapunk a vágást  megelőző  műveletek
    helyességéről, másrészt sok hasznos információt nyerünk  a  kidolgozás
    várható  eredményéről.  (A  lakklemez  természetesen   azáltal,   hogy
    lejátszották,  tönkremegy,  tehát  további  használatra  alkalmatlanná
    válik.) Az első vágás műveletét próbavágásnak nevezik. A próbavágás az
    első biztos pont, ahonnan előre-hátra lehet  tekinteni:  bosszankodni,
    reménykedni. Lehet a mesterszalagon levő  felvétel  bármilyen  jó,  ha
    belőle csak pocsék hanglemezt lehet préselni. Az viszont  már  kevésbé
    valószínű,  hogy  egy  jól  sikerült  próbavágásból  nem  születik  jó
    hanglemez habár a lakklemeznek hosszú utat  kell  még  megtennie,  sok
    megpróbáltatásnak lesz még kitéve  és  ezek  túlélésére  a  próbavágás
    sikere még nem garancia.
        Vegyük sorra előbb az előzményeket, azokat a  tényezőket,  amelyek
    meghiúsíthatják a próbavágás sikerét.  Hogy  megkönnyítsem  az  olvasó
    dolgát,  alább  felrajzolok  egy  blokkvázlatot,  amely   meglehetősen
    bonyolult, noha csak a "hasznos" hanginformáció útját követi,  és  azt
    is csak nagy lépésekben. Nem tüntettem fel rajta a  "háttértechnikát",
    mert akkor  a  folyamat  teljesen  áttekinthetetlenné  vált  volna.  A
    szemléletesség kedvéért viszont feltüntettem a kritikus  tényezőket  -
    többségükről szó fog esni ebben a cikkben. Ezeket színnel  jelöltem  a
    rajzon.

    


    Szerkesztés

        Elöljáróban a hanglemezgyártás műszaki területeit  említettem.  Ne
    feledjük azonban: hogy mi jelenjék  meg  hanglemezen,  nem  a  műszaki
    emberek dolga, erről a szerkesztők döntenek. Döntésükkel esetleg olyan
    helyzetet is teremthetnek, amelyben feloldhatatlan ellentét keletkezik
    az esztétikai és kereskedelmi, illetve a műszaki szempontok között.
        Mint tudjuk, a klasszikus zeneművek  abban  az  időben  születtek,
    amikor a zeneszerzők még nem számoltak vele,  hogy  műveiket  a  kései
    utódok hanglemezről, méghozzá jó hanglemezről is szeretnék élvezni.  A
    zeneművek időtartama, ezenkívül tételeik sorrendje gyakran  ellentmond
    a hanglemeztechnika követelményeinek, és  ezért  nagyon  sok  múlik  a
    szerkesztők meggondolásain.  Szomorú  tapasztalatom,  hogy  a  lemezek
    műsorideje inkább szolgálja az üzleti érdekeket, mint a  minőséget.  A
    lemez minőségét meghatározó paraméterek és a műsoridő között közvetlen
    összefüggés  található.  A   sokból   csak   egyet   emelnék   ki.   A
    Magyarországon   megjelenő   33   1/3ford/perc-es,    30cm    átmérőjű
    "nagylemezek" barázdáinak alapszélessége 50-55µm. Indokolatlanul nagy,
    de csökkentését  egyrészt  az  elhanyagolt  lemezjátszók,  másrészt  a
    lemezek vetemedései (hullámossága) miatt kereskedelmi szempontból  nem
    javasolják. A nagyobb alapszélesség következtében a műsor több  helyet
    foglal el a lemezen, és ezt csak egyvalamivel  lehet  kompenzálni:  ha
    csökkentik a maximális szintet. El kell tehát dönteni, mit tegyünk.  A
    műsoridő csökkenjen, vagy...?
        Elébe vágva későbbi mondanivalómnak, már itt szóba hozom, hogy  az
    IEC ajánlás  40µm-es  alapszélességet  is  megenged,  sőt:  a  nagyobb
    mélységi  modulációknál  elegendőnek  tartja   a   30µm-es   minimális
    barázdaszélességet is. Találtam nem egy olyan nyugati lemezt, amelynek
    dinamikája és  csúcsszintje  összehasonlíthatatlanul  nagyobb  volt  a
    hazaiak átlagánál, ennek  ellenére  a  barázdaszélesség  helyenként  a
    minimális 20µm-re csökkent. Ezek  a  lemezek  nem  voltak  hullámosak.
    Nehézség nélkül lejátszhatók voltak, csodálatosan szóltak,  és  még  a
    közepesnél is gyengébb minőségű hangszedőknek sem  okoztak  nehézséget
    ezek a nagymmodulációkat tartalmazó barázdarészletek.
        Bizonyos  esetekben  persze  elfogadható,   hogy   egyes   műszaki
    paraméterek a szerkesztési, esztétikai szempontok, illetve  az  üzleti
    érdekek miatt gyengüljenek. Például  a  vevő  hosszabb  műsort  kap  a
    pénzéért, vagy  éppenséggel  -  reklámcélból  kiugróan  hosszú  műsort
    tartalmazó kiadványt  jelentetnek  meg.  Erre  az  utóbbira  számtalan
    külföldi példát is találhatunk, de  azok  mind  speciális  technikával
    készített, egyedi műszaki megoldásokat tartalmazó hanglemezek.

    Felvételkészítés

        A Hifi Magazinban  sokan  és  sokszor  panaszkodtak  már  a  hazai
    gyakorlatban uralkodó mikrofonozási technikára, melynek  következtében
    a térhatás szegényessé válik, a  hangkép  mélységében  tagolatlan,  az
    irányok elmosódottak, a sztereóbázis szűk, a hangzás  fakó,  a  pianók
    inkább mezzoforték, a forték íve nem természetes.  Kevésbé  ismeretes,
    hogy ez a technika már lemezvágáskor is számos baj forrása lehet, mert
    eleve  kizárja  a  természetes  dinamikai  arányok   kialakulását.   E
    felvételi  módszerrel  nehéz  kézbentartani  a  kivezérlést,   könnyen
    becsúsznak a nem megengedhető nagyságú csúcsok. A hangkép egyensúlyban
    tartásához a természetestől távol eső átlagszintet kell tartani, és ez
    már  magában  elegendő,  hogy  nehézségeket  okozzon   a   lakklemezek
    vágásánál.
        A bajok orvoslására különféle elektronikus készülékek  kínálkoznak
    (lásd a blokkvázlaton). Például a  magas  csúcsszintek  megfoghatók  a
    csúcslimiterrel, az aránytalanságok  csökkenthetők  a  kompresszorral.
    Ekkor azonban biztosan tovább zsugorodik a  dinamika  és  még  feljebb
    kerül az átlagszint.* (*A dinamikai  arányokról,  azok  értelmezéséről
    lásd:  "Analizátor,  vagy  oszcilloszkóp?",  HFM  14.   A   szerkesztő
    megjegyzése.)  Ha  a  felvételnél  akár  limitert,  akár  kompresszort
    használnak, kijavíthatatlan sérüléseket szenvednek  a  tranziensek.  A
    szűrők  használata  is  kényes  dolog.  Pedig  a  felvételi   helyszín
    infrazajai ellen kézenfekvő védekezésnek látszik, hogy alul  meredeken
    vágó  szűrőket  kapcsolnak  a  mikrofoncsatornába.  A   keverőasztalok
    ezenkívül  számos   lehetőséget   kínálnak   a   mikrofonozási   hibák
    kiegyenlítésére - eredményességük azonban kérdéses.
        Az analóg felvételeknél nálunk  előírásszerűen  használni  kell  a
    Dolby-A zajcsökkentőt, holott annak hatásáról máig is vitáznak.  Érvek
    és  ellenérvek  hangzanak  el.  Tény,  hogy  a   kezembe   került   és
    tanulmányozásra  érdemes  CBS,  EMI  mesterszalagok  egyike  sem  volt
    zajcsökkentővel készítve. Pedig ez a két cég nem küszködik olyan mérvű
    anyagi gondokkal, hogy ne tudná beszerezni felvételeihez  a  megfelelő
    számú Dolby-A zajcsökkentőt. E lemezekről helyenként  valóban  hallani
    lehet  a  szalagzajt,  hangzásuk  azonban  vitathatatlanul   élethűbb.
    Érdekes, hogy a fentemlített cégek  Dolby-A-val  készített  felvételei
    sem viselik magukon azokat a jellegzetes vonásokat, amikről  a  magyar
    mesterszalagokat  azonnal  felismerni.  Nyilvánvaló,  hogy  a  Dolby-A
    használatát határozott szempontok szerint döntik el, és nem csak azért
    használják ezt az elektronikát, mert megvették.
        Az utóbbi években komolyzenei felvételeink túlnyomó többségét  már
    digitálisan rögzítették. Ez azonban nem változtatott a helyzeten, mert
    a helyszínek és a felvételi beidegződések a régiek maradtak, csupán az
    analóg  magnó  helyére  digitális  került.  A  Dolby-A   természetesen
    elmaradt.  Nem  így  a  popzenei  felvételeknél.  Azok  következetesen
    Dolby-A  zajcsökkentővel  készülnek  -  pedig  egy   kemény   hangzású
    rockfelvételen valószínűleg senkit sem zavarna a szalagzaj.
        A soksávos könnyűzenei és  popzenei  felvételeknél  16,  24,  vagy
    együttesen maximálisan 37 sávot használnak (a negyvenből egy sáv a két
    magnó  szinkronjátszásához,  2  sáv  pedig  az  MCI  keverőasztal  VCA
    automatika  programjának   felírásához   kell).   Előfordulhat,   hogy
    valamelyik sáv igényli a zajcsökkentést - de nyilván nem mindig és nem
    mindegyik.  Érdemes   számolni:   felvételkor   egy   kódolás,   aztán
    összeíráskor (keveréskor) egy dekódolás és egy  újabb  kódolás  követi
    egymást. Ha valamilyen okból újabb kópiát kell  készíteni,  akkor  ezt
    ismét egy dekódolás és kódolás árán teszik. Ez esetben a  mesterszalag
    ötszöri kódolás terheit viseli. A  mesterszalag  lejátszásakor  már  a
    hatodik Dolby következik... (A magam  részéről  amikor  csak  tehetem,
    kerülöm a Dolby-A használatát.)
        A  hanglemezgyártás  folyamatának  egy   igen   kényes   pontjához
    érkeztünk, a hanglemezek kivezérléséhez. Első  pillanatban  talán  nem
    érthető az összefüggés a mesterszalag  kivezérlése  és  a  hanglemezek
    technikai minősége között, azonban később látni  fogjuk,  hogy  még  a
    préselésnél is másképp viselkednek  a  jól  és  a  rosszul  kivezérelt
    hanglemezek. Hogy könnyebben  megértsük,  "mit"  találhatunk  a  hazai
    mesterszalagokon  és  hanglemezeken,  tisztázzunk  néhány  fogalmat  a
    jobbra látható ábra segítségével. (Nagyon egyszerű ábra; a  valóságban
    a szintek  és  a  kivezérlés  kérdésköre  ennél  sokkal  bonyolultabb.
    Különféle szabványok,  előírások  szerinti  relatív  vezérlési  skálák
    ismeretesek; a definíciók nem egyszer tisztázatlanok -  vagy  a  helyi
    szokásokon alapulnak.)
        A kivezérlés  mértékének  megállapításakor  egyetlen  fix  pontunk
    lehet: a 0dBm (figyeljünk a "milli" szócskát  jelölő  m  betűre  a  dB
    mögött!),  ez  egy  nemzetközileg  rögzített   vonatkoztatási   szint,
    amelyhez   (néha   frekvenciától   függetlenül)   0,775Veff
    jelfeszültséget rendelnek, s ez a jelfeszültség 600  ohmos  terhelésen
    1mW teljesítményt hoz létre.  A  "sima"  0dB,  tehát  ahol  nincs  kis
    m-betű,  bármekkora  jelfeszültséget  jelenthet,  ez  tehát  csak  egy
    relatív szint és csupán megállapodás vagy inkább elhatározás  kérdése,
    "hová tesszük". A NAB szabvány  szerint  0dB=  0dBm,  a  DIN  előírása
    szerint pedig 0dB=+6dBm. Nálunk a DIN előírásai érvényesülnek.
        A mesterszalagok 0  decibeles  referenciaszintjét  az  úgynevezett
    mérőszalagokhoz, azok 0 decibeles szintjéhez rendelik. Ez a 0  decibel
    is relatív, szabványtól függő!
        A mérőszalag  és  a  hanglemez  relatív  0dB-es  referenciapontját
    rendszerint 1kHz-es frekvencián specifikált, kiegészítő mértékegységek
    segítségével  rendelik  egymáshoz.  A  mesterszalagnál  a   nWb/mm-ben
    kifejezett  mágneses  vektorpotenciál  (lineáris   fluxussűrűség),   a
    lemezeknél a cm/s-ban megadott sebességamplitúdó  nagyságától  függ  a
    0dB helye. (Ennél jobban ne menjünk bele a dolgokba.)
        A mi előírásaink szerint a magnetofonok úgy vannak bemérve, hogy a
    mérőszalag 1kHz-es, 320nWb/mm-es jele a kimeneten  1,55Veff
    feszültséggel jelenik meg - ez az  elfogadott  0dB.  A  kivezérlésmérő
    műszerek  tehát  1,55Veff  feszültséggel  azonosítják  a  0
    decibelt. (Azonban, hogy  a  dolog  mégse  legyen  ilyen  egyszerű,  a
    mesterszalagok kivezérlésére vonatkozó előírás a 0  decibeles  szintet
    Dolby-A  zajcsökkentővel  a  320nWb/mm-es,   zajcsökkentő   nélkül   a
    640nWb/mm-es fluxushoz rendeli. A Studer A80-as magnetofonok  kimeneti
    jelszintje ilyenkor 1,55V. A digitális felvételeknél a referencia  nem
    játszik  szerepet,  mivel  a  szalagok  túlvezérlése  kizárt.  Itt   a
    processzor     túlhajtásából     eredő      torzítások      igényelnek
    szintkorlátozást.) Az analóg mesterszalagok  maximálisan  +3,  esetleg
    +4dB-ig  vezérelhetők  -  ennyi  fér  a   háziszabványba.   A   magyar
    mesterszalagok  kivezérlése   tehát   messze   elmarad   a   külföldön
    készültekétől. (A nyugati mesterszalagok - a csúcsokban -  nem  ritkán
    10-12dB-re is ki vannak vezérelve a 0 decibelhez  képest.  Dinamikájuk
    alsó  határa  -50dB  és  -55dB  között  mozog,  a  zenei  tartalmuktól
    függően.) Erre  az  óvatosságra  nem  találtam  semmilyen  elfogadható
    magyarázatot. Ugyanis a Studer A80-as magnók  műszaki  minősége  és  a
    jelenleg használt PER 528-as szalag 38cm/sec-os sebességen  nem  kíván
    semmilyen korlátozást, ami indokolhatná a  0  decibelhez  viszonyított
    maximálisan +4dB-es csúcsszint szigorú betartását.
        Ami hanglemezeink kivezérlését illeti, a 0  decibeles  szintet  az
    1kHz  frekvenciájú,  8cm/sec  sebességamplitúdójú   szinuszos   jellel
    definiálják. A popzenei műsorok  csúcsban  -  és  csakis  rövid  idejű
    csúcsokban!  -  maximálisan  a  +5dB-t  érhetik   el.   Amennyiben   a
    mesterszalagon egyetlen csúcs is eléri véletlenül a +5dB-es nagyságot,
    az  egész  lemezen  ehhez  kell  a  vezérlést  igazítani!  Komolyzenei
    felvételeknél és elsősorban a  digitális  mesterszalagokról  készített
    lemezeknél a +7dB-es csúcsszint is  megengedett...  A  norma  szerinti
    átlag  dinamika  40dB.  (Ez  a  szűkebb  dinamika   azonban   magasabb
    átlagszintet jelent - és erre még visszatérünk!) A  szóban  forgó,  40
    decibeles dinamika:  átlagérték.  Van  ennél  kisebb  és  van  nagyobb
    dinamikával készült hazai felvétel is, de az nem jellemző. (Mondhatnám
    úgy is, hogy véletlenül csúsztak ki a vezérlési tartományból.)
        A dinamika határait a lemezek zajával is meg lehet határozni: ahol
    a zaj kezdődik,  ott  már  nem  lehet  hasznos  információ...  Ez  egy
    "elméleti alapokon nyugvó",  valójában  régen  túlhaladott  gyakorlat,
    amelyen jó lenne túllépni; a mesterszalagok dinamikai  korlátain  alul
    tágítani  kéne,  ha  másért  nem,  akkor  a  CD-re  való  tekintettel.
    Hangsúlyozom, itt most egyenletes zajról van szó,  nem  periodikusról.
    Ha periodikus zajt hallunk, akkor a lemez selejtes.* (*A dinamika és a
    zajszint  összefüggéséről  szintén  részletesen  írtunk  14.   számunk
    akusztikai cikkében. A szerkesztő  megjegyzése.)  A  dinamikát  már  a
    mikrofoncsatornák erősítésének szabályozásával is igyekeznek  kordában
    tartani.  A  "makrancos"   hangszerek   (pl.   zongora)   felvételekor
    esetenként limitert, illetve biokompresszort  használnak...  ezen  azt
    kell érteni, hogy a hangmérnök a hangos részek előtt kézzel lehúzza, a
    halk részeknél pedig feltolja a profilszabályzót...
        A szűkített dinamika szubjektív hatását nem kell ecsetelnem  -  de
    miért zavarja mindez a vágómérnököt? Nos, a "zsugorított" mesterszalag
    a vágófejet a teljes műsoridő alatt - és  ez  a  műsoridő  rendszerint
    átkozottul hosszú szokott lenni - olyan oldalirányú moduláció vágására
    kényszeríti, hogy a maximális jelszint az esetek többségében  távolról
    sem érheti el még a megengedett +7 decibelt sem, mert nem férne  el  a
    műsor a lemezen. Valójában pedig ez a +7dB kitűnő felső  határ  volna,
    ha a dinamika lefelé bővülhetne  -  és  nem  esnénk  kétségbe  egy-egy
    +10dB-es vagy esetleg még ennél is nagyobb rövid csúcstól, ha  az  nem
    okoz gondot.
        Mint látjuk, csupán a  csúcsszint  megemelése  nem  oldaná  meg  a
    felvételek  dinamikaszegénységének  problémáját,  nem  nőne   tőle   a
    bázisszélesség, nem javulna a tranziensek megszólalása és  nem  szűnne
    meg a krónikus mélyhanghiány sem. A  hazai  hanglemezek  hangzása  nem
    javul attól, ha az  erősítő  hangerőszabályozóját  feljebb  csavarjuk,
    márpedig pusztán a lemezek csúcsszintjének emelése közel ennek felelne
    meg. Egészen más lenne a csúcsszint emelésének a hatása, ha a felvétel
    szélesebb  dinamikahatárokkal   rendelkezne.   Sokéves   tapasztalatom
    szerint az optimális lemezszint akkor adódott, amikor  a  mesterszalag
    lemezrevágásának vezérlési korlátait  a  próbavágáskor,  tehát  már  a
    lakklemez paramétereinek értékelése  alapján  határoztam  meg.  Ezt  a
    módszert azonban csak akkor követhettem, ha jó  volt  a  mesterszalag.
    (Külföldi bérmunka.)
        Érdekes eredményt kapunk, ha megvizsgálunk  egy  jónak  minősített
    hazai  és  egy  külföldi  mesterszalagot.  Azonnal  feltűnik,  hogy  a
    külföldi mesterszalag közel 10-15  decibellel  szélesebb  tartományban
    gazdálkodik a dinamikával. Még érdekesebbet tapasztalunk, ha a jeleket
    szétbontjuk oldalirányú (M) és mélységi (S) komponensekre. A  külföldi
    mesterszalagon az  S  jeltartalom  megközelítően  másfél-kétszerese  a
    magyar mesterszalagénak. Továbbá a külföldi mesterszalagon az S  jelek
    energiatartalma számottevően nagyobb,  és  egészen  más  frekvenciákon
    jelentkezik. A nagyobb S-jel  energiatartalom  (térhatásnövelő  hatása
    mellett)  lemezvágási  szempontból  is  jelentős.  Azonban,  hogy  ezt
    megértsük, meg kell ismerkednünk a  lakkvágás  technikájával  -  amely
    végülis cikkem fő témája.

    

    Lakklemezvágás

        Az MHV-nak két sztereó lakklemezvágó berendezése  van:  a  régebbi
    Neumann VMS-70 (1979 óta) és az újabb, szintén  Neumann  VMS-80  (1982
    óta). A két  vágóberendezéssel  közel  azonos  minőségű  lakklemezeket
    lehet készíteni. A VMS-70  komputer  ellenőrzésű,  a  VMS-80  komputer
    vezérlésű vágógép. A hangzás minőségét eldöntő áramköreik azonosak,  a
    vágófejek  úgyszintén.  A  modernebb  természetesen  a  VMS-80,  ennél
    korszerűbb jelenleg nem is létezik. A  DMM  (Direct  Metal  Mastering)
    technológia  például  csak  erre  a  géptípusra  és  csak  az  SX80-as
    vágófejjel alkalmazható.
        A mesterszalag a vágóhelyiségben felkerül egy szokványostól eltérő
    felépítésű magnetofonra, amin nincs törlőfej,  oszcillátor,  felírófej
    és felíróerősítő. Ellenben két független sztereó lejátszófejjel  és  a
    hozzájuk    tartozó    erősítőkkel     voltaképpen     két     sztereó
    lejátszómagnetofont egyesít. Hogy miért van szükség kettős rendszerre,
    mindjárt  ki  fog  derülni.  A  két  lejátszófej  között  szalagvezető
    görgőkkel különböző hosszúságú szalaghurkok állíthatók be.  Az  eltérő
    hosszúságú szalaghurkok a két lejátszórendszer között 0,6, illetve 0,9
    másodperces időeltolódást hoznak létre. A 0,6 másodperc a 45ford/perc,
    a 0,9 másodperc a 33 1/3ford/perc lemezek kb. 1/2 fordulatnyi idejével
    egyezik. Ugyanis ennyi idővel előbb kell "bemutatni" a lemezre  kerülő
    jeleket a komputernek!
        A mesterszalag hangfrekvenciás jele  először  a  vezérlés  sztereó
    csatornájába kerül, az  első  lejátszófej  elé.  Ezután  következik  a
    szalaghurok, majd a 0,6 s vagy 0,9  s  késés  után  ugyanez  a  jel  a
    modulációs lánc sztereócsatornájában is  megjelenik.  Miért  van  erre
    szükség? A spirálisan haladó barázda  egy  fordulat  után  a  korábban
    vágódott nyomvonal mellé kerül. Ha az egymás mellé kerülő,  szomszédos
    barázdaszélek  távolságát  állandóra  választanánk,  akkor  a  nagyobb
    modulációknál a barázdák egymásba  érnének,  esetleg  kereszteznék  is
    egymást - ha pedig a barázdatávolságot a biztonság kedvéért túlságosan
    nagyra vennénk, rengeteg hely pocsékolódna el. Megoldásként kitalálták
    a variábiliselőtolást, hogy a  barázdatávolságot  csak  akkor  kelljen
    növelni, ha ez szükséges. Ehhez ki kellett építeni egy,  a  modulációs
    csatornával lényegében azonos vezérlési láncot.  A  modulációs  láncon
    áthaladó sztereó információ a vágófejre, a vezérlési láncon haladó jel
    pedig a vágófej felfüggesztését-mozgását vezérlő komputerhez megy.
        Ha  a  mesterszalag  nem  analóg,   hanem   digitális,   akkor   a
    vágóberendezéshez egy 16 bites Sony digitális rendszer csatlakozik.  A
    digitális hangrögzítés elvére itt nem érdemes  kitérni,  a  felvételek
    szempontjából az analóg és a  digitális  mesterszalagok  között  nincs
    lényeges  különbség  (habár  az  utóbbiak  zajtalanabbak  -  erre  még
    visszatérek). Tehát egy hangfelvétel attól még nem lesz jobb,  hogy  a
    felvételi helyszínen az analóg keverőasztal  kimenetéhez  nem  analóg,
    hanem digitális magnó csatlakozik.  Néhány  száraz  műszaki  paraméter
    javulása inkább "dekoráció", semmint lényeges változást hozó  tényező.
    Ettől  függetlenül  a  digitális  hangrögzítés   híve   vagyok,   mert
    vitathatatlanul  ezé  a  jövő.  Nem  hallgatom  el   azonban   azt   a
    véleményemet, hogy túl korán és sok más fontosabb  probléma  megoldása
    előtt tértünk át véglegesen a digitális technikára. Igazi előnyök csak
    egy  a  miénkénél  magasabb  színvonalú  analóg   felvételi   technika
    fokozatos digitalizálásával  jelentkeztek  volna.  Anyagi  erőink  egy
    részét eredményesebben fordíthattuk volna például  a  DMM  technológia
    megvásárlására. Ennek feltételei  jobban  megvoltak,  mint  a  totális
    digitalizálásnak. A CD még távoli álom, a  "hibrid"  vinillemezek  még
    hosszú évekig uralni fogják a hazai piacot.
        A lakklemezvágás számára nálunk a  digitális  hangfelvételek  csak
    elvileg jelentenek próbatételt; mert sajátos felvételtechnikánk  miatt
    közelről   sem   használjuk   ki   a   digitális   hangrögzítés   adta
    lehetőségeket. Így a nagy dinamikával, a "digitális" tranziensekkel, a
    széles és gazdag különbségijel-tartalmú sztereó hangkép okozta  vágási
    nehézségekkel egyelőre  nem  kell  számolnunk.  Csupán  a  zaj  hiánya
    nehezíti a lakkvágást és a  kidolgozást:  a  digitális  mesterszalagok
    zajtalanok, tehát előtűnik minden egyéb zaj.
        Ha a processzor D/A konverterének kimenetét rögtön a Studer analóg
    magnetofon   helyére   kapcsolnánk,   akkor   nem   jönne   össze    a
    lakklemezvágás, mert hiányozna a  vezérlőjel.  A  komputer  számára  a
    digitális mesterszalagról is egy fél lemezfordulattal  előbb  be  kell
    mutatni, hogy mi fog a lemezre kerülni.  Emlékezzünk:  ezt  az  analóg
    magnónál a párhuzamos két sztereó  lejátszórendszerrel  és  a  közéjük
    terelt szalaghurokkal érjük el.  A  mintavételt  a  videomagnóval  nem
    lehet  így  megoldani.  A  szalaghurkot   egy   digitális   késleltető
    helyettesíti,  csak  egy  kicsit  másképpen.  A  videomagnóról  érkező
    digitális jelek a dekódolás után rögtön egy 12 bites D/A  átalakításon
    mennek keresztül. Ez az analóg jel, bár minősége gyengébb,  a  vágógép
    komputerének vezérléséhez megfelel. Ezzel párhuzamosan a  dekódolt  16
    bites digitális jelek 0,6 vagy 0,9sec-os késleltetés után  kerülnek  a
    PCM-1610-es processzor D/A átalakítójába. Ettől  kezdve  már  mindegy,
    hogy analóg vagy digitális eredetűek-e a hangfrekvenciás jelek.
        A magnetofon után a jelek az SP-79B  átíró-keverőasztal  bemeneti,
    0,5  decibeles  lépésekben  változtatható,  aktív   szintszabályozóira
    kerülnek. Ezt követi négy  Dolby-A  361-es  modell,  ezeket  egyébként
    teljesen ki lehet iktatni a láncból. A második szintszabályozókból  és
    a szűrőkből A-B lánc alakítható ki,  és  egy-egy  lemezoldalon  belül,
    vagy  akár  számonként  is   más-más,   előre   beállított   korrekció
    kapcsolható a láncba. Az A-B szűrőláncok után két további, közös szűrő
    következik.  Az  egyik   alul,   a   másik   felül   vág,   18dB/oktáv
    meredekséggel. A -3 decibeles pont alul 40,  63  vagy  80Hz-re,  felül
    6,3, 9, 12,5 vagy 16kHz-re állítható. A szűrők  "bypass"  állásban  is
    mindig a  láncban  maradnak,  de  a  technológiai  rend  egyébként  is
    előírja, hogy analóg mesterszalagokhoz be  kell  kapcsolni  a  40Hz-es
    szűrőt. (A digitális mesterszalagoknál aztán vagy bennmarad  a  szűrő,
    vagy sem; rendszerint bennhagyják,  mert  így  "nem  kell  centizni  a
    hellyel".) Az átíró-keverőasztal utolsó szabályozója a relatív  szint,
    vagyis az 1kHz-hez tartozó 0 decibeles sebességamplitúdó  beállítására
    szolgál. Be van építve az asztalba, és így  bármikor  bekapcsolható  a
    modulációs      és      vezérlési      láncba      négy       U-473-as
    kompresszor-limiter-expander. Ezek egy speciális "sz"-limiter állásban
    is  működhetnek  (erről  még  lesz  szó).   Az   "attack   time"*   (*
    "Megszólalási idő" - ilyen hamar reagál, tehát ennyire gyorsan működik
    a készülék.) 20µs a "recovery time"* (* "Feléledési idő" -  az  utolsó
    kiváltó jeltől számítva  ennyi  időn  belül  szűnteti  be  hatását  az
    elektronika, folyamatosan.) 0,1 és 10s között  változtatható  -  ebből
    felmérhetjük,  milyen  hatással  lehetnek  ezek  az   elektronikák   a
    tranziensekre. Mint készülékek, természetesen kiváló minőségűek.
        Ha túl nagy  a  különbségjelek  alacsonyfrekvenciás  tartalma,  ez
    olyan függőleges mozgásra kényszerítené a vágótűt, hogy az alumíniumig
    lemenne. Ilyenkor, s különösen, ha a műsoridő is hosszú, igénybevehető
    a beépített EE 77D típusú "Elliptischer Entzerrer". Ez  az  áramkör  a
    150Hz-től vagy a  300Hz-től  lefelé  eső  különbségi  jelkomponenseket
    "monósítja". Ekkor  az  alacsonyfrekvenciás  oldaljelek  mélységi  (S)
    helyett oldalirányú (M) modulációt eredményeznek, és a helyfoglalás is
    csökkenhet - azonban már 1kHz-től lefelé  jelentős  áthallások  lépnek
    fel. Ez az elektronika is azok  sorába  tartozik,  amit  a  vágómérnök
    kényszerből kapcsol a láncba, mert  a  hosszú  műsoridő,  a  vezérlési
    normák, a felvételek "kóválygó" basszusai annyira  lehetetlen  helyzet
    elé állítják, hogy nincs más választása. Az  "Elliptischer  Entzerrer"
    használatát a komolyzenei vágásoknál egyértelműen megtiltanám.
        Az SP-79B átíró-keverőasztalhoz az áramköri egységek közé iktatott
    csatlakozási   pontoknál   számos   további,    külső    effekt-    és
    szűrőberendezés kapcsolható. Az átíró-keverőasztal természetesen  maga
    is sokkal több áramkört tartalmaz, mint  amennyiről  említést  tettem.
    Tartalmaz,  például,   a   vágógép-komputer   programozásához   fontos
    adattápláló elektronikát, távjelző, távmérő és távvezérlő  áramköröket
    és több vágógép egyidejű működéséhez szükséges elektronikát. Azonkívül
    az ellenőrző műszerei is igen érdekesek, de  ezek  leírása  meghaladná
    cikkem kereteit.
        Az átíró-keverőasztal után a SAL-74B erősítőegység következik.  Ez
    is  sokkal  bonyolultabb  annál,  semhogy  részletesen  tárgyalhatnám.
    Legfontosabb  része  a  vágófej  meghajtótekercseit  tápláló  erősítő,
    amelynek terhelését üzemi körülmények között a vágófej képezi.  Nagyon
    jelentős  adat,  hogy  az  SX74-es  vágófej  vágótűjének  horizontális
    kimozdulása maximálisan  ±150µm-es  lehet.  Ez  az  M-jelek  maximális
    amplitúdóját korlátozza. A gyakorlatban azonban ezt a határt még  csak
    megközelíteni sem lehet. Végül is azt mondhatjuk,  hogy  a  lemezre  a
    teljes felvételi  mezőben  ±50-80µm-es  amplitúdók  nagy  biztonsággal
    vághatók - és ezek a barázdák le is játszhatók.
        Érdemes itt még visszatérnünk a SAL-74B erősítőegység két  érdekes
    áramkörére. Az egyik a BSB-74 típusú gyorsuláslimiter. Az a  feladata,
    hogy a lemezre ne  kerülhessenek  akkora  gyorsulást  előidéző  jelek,
    amiket a hangszedők már nem képesek letapogatni. Mondhatnánk  úgy  is,
    hogy már a vágófejre se juthassanak olyan frekvenciakomponensek,  amik
    kívül esnek a vágótű tömegével  és  geometriai  méreteivel  megszabott
    korlátokon. Csakhogy nehéz pontosan  megítélni,  hogy  vajon  vágáskor
    léptük túl  a  határt,  vagy  a  hangszedők  képességei  csekélyek.  A
    barázdák természetellenes "szögletességét", amit  a  nagy  gyorsulások
    különösen a belső lemezátmérőkön okozhatnak, az  ellenőrző  mikroszkóp
    jól kimutatja - ámde az ilyen barázdák gyakran  nem  okoznak  hallható
    hibákat! Ha viszont csökkentjük a gyorsulásokat, nagymértékben  romlik
    a felvétel "fénye" - a tranziensekről nem is beszélve.
        A másik érdekes áramkör a TS-66B típusú "Tracing Simulator". Ez  a
    hangszedőtű követési torzítását szimulálja, a torzítást  ellenfázisban
    a műsorhoz keveri, miáltal a lemez  lejátszásakor  keletkező  torzítás
    majd kioltódik. Ennek az áramkörnek a működéséről egy külön tanulmányt
    lehetne írni. Itt inkább a hatásáról szólok.  A  szimulátor  beépített
    generátorával,   315+3150Hz-es,   4:1   arányban    kevert    jelekkel
    hitelesítjük  a  hangszedőt,  a  lakklemez  200mm-es  átmérőjénél.  Ez
    elengedhetetlenül fontos  művelet.  Gyenge  pontja  a  dolognak,  hogy
    például a VMS-80 gépen egy Shure V15-IV típusú hangszedő van,  15µm-es
    radiális tűvel. Az egész szisztéma tehát ettől a hangszedőtől  függően
    fog működni. Bármelyik  másik  hangszedővel,  netán  elliptikus  tűvel
    lejátszva a "Tracing  Simulator"-ral  kezelt  lemezeket,  az  eredmény
    kétséges.  A  gyári  adatok   a   FIM-értékek   egyértelmű   javulását
    reprezentálják  a  132-138mm-es  átmérők  között   (tehát   már   igen
    tisztességesen a lemez belső harmadában). A gyári adatok  azonban  nem
    említik, milyen hangszedővel mérték az eredményeket.
        Magam is végeztem egy  érdekes  vizsgálatot.  Torzulásokra  kényes
    felvételekről lakkvágásokat  készítettem  "Tracing  Simulator"-ral  és
    anélkül. A kidolgozott vinillemezek meghallgatásakor azt tapasztaltam,
    hogy a torzításokon a harmonikusok bekeverése valóban segített -  ámde
    a felvétel fémes, gépi hangzást kapott. A "Tracing  Simulator"  nélkül
    készült lemezek a várható mértékű torzulások ellenére is természetesen
    hangzottak, és  ez  többet  jelentett  számomra,  mint  az  a  néhány,
    elviselhető mértékű lejátszási torzulás. (Megjegyzem, hogy a  kísérlet
    stúdiókörülmények között folyt,  hitelesített  hangszedővel!)  További
    tapasztalatom  volt  még,  hogy  amikor  javult  a  helyzet  a   belső
    harmadban, akkor a lemez külső részén erősödött a fémes hangzás.  Néha
    kimondottan kellemetlenné vált a  máskülönben  kifogástalan  hangszínű
    felvétel! Lakkvágáskor technikai problémát is okoz a Tracing Simulator
    használata. Ilyenkor ugyanis a vágófej visszacsatolótekercséről már az
    "előtorzított" hangot halljuk,  és  abból  a  vágómérnök  kevésbé  tud
    tájékozódni.
        A lakklemez (és ugyanígy a sztereó hanglemez) barázdáinak oldalai,
    mint ismeretes, 45 fokos szöget  zárnak  be  a  vízszintes  síkkal.  A
    sztereó  hangfelvétel  jobb  és  bal  oldali   információját   a   két
    barázdaoldal  hordozza.  Azonos  fázisú  oldaljelek   esetén   tisztán
    oldalirányú, egymáshoz képest l80 fokkal  eltérő  oldaljeleknél  pedig
    tisztán függőleges irányú moduláció lép fél. Ezek persze  szélsőséges,
    ritkán adódó esetek. A moduláció a pillanatnyi  fázishelyzettől  függő
    összeg-  és  különbségijelek  keveréke.  A  vágótű  mozgása  tehát   a
    következőképpen  alakul.  Ha  csak  összegjel  van,  akkor  a  tű   az
    alapbarázda szélességét tartva csak oldalirányban mozog.  Amikor  csak
    különbségijel van, akkor  a  tű  csak  függőleges  irányban  mozog,  a
    barázda a moduláció legkeskenyebb helyén sem csökken az alapméret alá.
    Legalábbis nem szabad jobban elvékonyodnia. A lakklemez valójában  egy
    körülbelül   1mm   vastag,   speciális   ötvözetű   és   felületkezelt
    alumíniumlemez,  amelynek  mindkét  oldalát   különleges   technikával
    felvitt,  vékony,  triacetát  alapú,  lágy,  forgácsolható   lakkréteg
    borítja. (A lakk és adalékanyagainak összetétele  gyártási  titok.)  A
    lakklemezt csak egyszer  lehet  használni.  Rendkívül  kényes,  gondos
    tárolást  és  körültekintő  kezelést  igényel.  Egy   lakklemez   ára,
    gyártmánytól és minőségtől függően 15-20 dollár között van.
        A  lakklemezek  felületének  kifogástalan  minősége,  a  lakkréteg
    egyenletessége,   zárvány-   és   rögmentessége   mind-mind   alapvető
    követelmény.  Úgyszintén  fontos,  hogy  a  lakkréteg   kifogástalanul
    tapadjon  az  alumíniumlemezhez.  Az  alumíniumlemez  felületének   is
    simának és egyenletesnek kell  lennie.  A  jó  minőségű  lakklemezekre
    vágott, modulálatlan barázdában  mérhető  zaj  rendszerint  jobb  mint
    -70dB. (A lakklemezről  a  gyártók  általában  nem  szívesen  közölnek
    adatokat. A kezelési,  vágási,  kidolgozási  technikába  "nem  szólnak
    bele", vagyis a felhasználóra bízzák.)
        A  Neumann  VMS-80  típusú  vágóberendezés   tányérja   speciális,
    olajfilmen csúszó  csapágyon  nyugszik,  meghajtómotorjának  vezérlése
    kristálypontosságú.  A  vágófejben   levő   tű   lakklemezhez-állítása
    szálkeresztes mikroszkóppal történik: a kereszt  vízszintes  vonala  a
    lakklemez síkjára, függőleges vonala pedig a tű vágóéleire fekszik.  A
    rubinból vagy zafírból csiszolt és fűtőtekerccsel ellátott tű vágóélei
    értelemszerűen 90 fokos  szöget  zárnak.  A  tűhegy  legömbölyítésének
    sugara 3±1µm. A barázdafenék vastagságát a  tű  hegye  határozza  meg.
    Kopott tű széles fenékvonalat húz. A hazai lemezeket jelenleg  kétféle
    tűvel vágják: japán Adamant NSH-2S és amerikai Micropoint  320  típusú
    tűkkel. A  vágótűt  és  a  lakklemezt  fajtánként  gondos  vizsgálatok
    sorozatával párosítani kell.
        A forgácsolás - azaz: a lakklemezvágás - milyensége döntően  kihat
    egyrészt a lemez  hangzására,  másrészt  a  kidolgozás  minőségére.  A
    fölösleges lakkanyagot maradék nélkül kellene eltávolítani, de hát  ez
    tökéletesen sohasem sikerülhet. A jobb forgácsolás céljából a  vágótűt
    felfűtik, mert még a puha, képlékeny lakkot is  meg  kell  olvasztani,
    hogy a  simítófelületek  kellő  mértékben  kifejthessék  hatásukat.  A
    folyamatosan termelődő lakkforgácsot vákuum szívja el. Vágás közben  a
    lakklemezt szintén vákuummal rögzítik, hogy el ne mozdulhasson,  és  a
    felülete is egyenes maradjon.
        A forgácsolás minősége érezhetően javul, ha a mesterszalagokon  az
    S jeltartomány jelentős  energiával  rendelkezik.  A  vágótű  ilyenkor
    tetemes gyorsulással és sebességgel mozog függőleges irányban  is,  és
    éleivel szinte  kimetszi  a  fölösleges  lakkmasszát.  Ha  viszont  az
    S-jelek energiamennyisége kisebb, a  vágótű  előtt  torlódó  képlékeny
    lakk  inkább  a  nyíróerőnek  enged.  Ilyenkor  a  vágótű   mögött   a
    barázdaszélek finomabb rajzolatai  jobban  visszasimulnak  a  széleken
    kitüremkedett anyagba.
        A  tűtömeg  tehetetlensége  és  a  tűgeometria  együttesen  határt
    szabnak   a   lemezre   maximálisan    vágható    gyorsulásoknak    és
    sebességamplitúdóknak.  Más  korlátozó  tényező   nincs;   a   vágófej
    tekercseit meghajtó erősítők teljesítménye olyan óriási, hogy manapság
    nem  nehéz  olyan  lemezt  vágni,  amelyet  több  okból  sem   lehetne
    torzítatlanul lejátszani. Hogy mikor következik be  a  vágásból  eredő
    torzítás? Nehéz ezt a mesterszalagon előre  definiálni.  Ez  az  egyik
    olyan szakmai rutin, amit a  lemezfelvételeket  készítő  hangmérnöknek
    illik minél előbb megszereznie. Ha a mesterszalagon  túltengés  van  a
    nagy gyorsulásokat okozó  jelekből,  két  járható  út  kínálkozik.  Az
    egyik: addig csökkenteni a modulációt,  amíg  a  torzítás  eltűnik.  A
    másik: a gyorsuláslimiter.
        A gyorsuláslimiter ésszerű használata egyes popzenei felvételekről
    készülő lakkvágásoknál kiváló eredményekkel járhat.  De  ha  mankóként
    használjuk az elfuserált mesterszalagokhoz, esetleg többet ront,  mint
    segít. A moduláció csökkentése pedig  az  egyik  fő  panaszhoz  vezet,
    miszerint kicsik a szintek a magyar hanglemezeken...
        A mesterszalagok  minősítésekor  rendszerint  nem  szúr  szemet  a
    magasabb frekvenciák túlzott kiemelése és a fázisok  pontatlansága.  A
    kiemelések okát keresve találunk egy-két magyarázatot. A sok  effektet
    szinte  kritika  nélkül  használják,  semmi  műszaki  megfontolás  nem
    játszik   szerepet   a   technikai   trükkök   tervezésekor.   A   sok
    effekt-berendezés lassan  "megeszi"  a  tranzienseket,  és  a  fázisok
    szinte   áttekinthetetlenül   kuszák   lesznek.   A   felvételkészítők
    természetesen maguk is hallják ezt, és a zajzárak,  szűrők,  limiterek
    okozta veszteségeket a 3-6kHz-es vagy ennél magasabb  frekvenciák  4-6
    decibeles kiemelésével próbálják pótolni. Ilyenkor a sziszegő  hangok,
    de  általában   a   magasabb   frekvenciák   eltorzulnak.   Amikor   a
    mesterszalagon "sziszegnek" az sz-hangok, bevetésre kerülhet az SP-79B
    átírókeverőasztalba   beépített   speciális   "sz"-limiter.   Bár    a
    torzításokat   megszünteti,   a    tranzienseket    (akár    csak    a
    gyorsuláslimiter) ez sem hagyja sértetlenül.
        Szólni szeretnék még  az  úgynevezett  félsebességes  vágásról.  A
    lakklemezek  félsebességes  vágása  nem  újdonság,  inkább  csak  újra
    fölfedezték; egy időben a "nagyok" mind alkalmazták, de aztán  a  több
    mint  kétszeres  idő-  és  anyagráfordítás,  az  ezzel   együtt   járó
    költségnövekedés, valamint a nehéz ellenőrzés miatt leálltak vele.  Az
    akkori  minőségi  igényeket  és  főleg  az  üzleti  érdekeket   jobban
    szolgálták a névleges sebességgel  vágott  hanglemezek.  Idővel  mégis
    kiderült, hogy a  félsebességes  vágásnak  van  néhány  olyan  előnye,
    amelyet  ma   is   méltányolhatnánk.   A   félsebességű   vágásnál   a
    mesterszalagot a névlegesnek pontosan a  felével  játsszuk  le,  tehát
    76cm/s helyett 38cm/s-mal és  38cm/s  helyett  19cm/s-mal.  A  vágógép
    tányérja is pontosan a fele sebességgel forog. A mesterszalagon minden
    frekvencia egy oktávval lejjebb kerül.  A  mesterszalag  félsebességes
    lejátszása  lényegében  lelassítja,  "vághatóbbá  teszi"   az   összes
    tranzienst.
        A félsebességes vágás egyik nagy előnye, hogy fölöslegessé válik a
    gyorsuláslimiter, mivel a  vágóberendezés  a  lelassult  tranzienseket
    könnyűszerrel feldolgozza. A tranziensek  fölfutási  ideje  lényegesen
    megnő. A vágási láncba iktatott erősítők jóval a névleges "terhelésük"
    alatt dolgoznak, és emiatt szinte mindegyik  paraméterük  számottevően
    megjavul. A vágótű kényelmesen kimetszheti a fölösleges  lakkot,  szép
    szabályos  íveket  kapnak  a   barázdaszélek,   jelentősen   javul   a
    forgácsolás minősége.

    

    Galvánkidolgozás

        A  kész,  műsoros  lakklemezekre   azonosítószámok   és   jelzések
    kerülnek, majd pormentes csomagolásban a galvánüzembe utaznak. Mielőtt
    a lakklemez további sorsát ismertetném,  nem  hallgathatok  el  néhány
    megjegyzést:  A  világon  mindenütt,  ahol  csak   hanglemezgyártással
    foglalkoznak,  elsőrendű  fontosságúnak   tartják   a   vágóhelyiségek
    levegőjének   tisztaságát,   hőmérsékletét   és    páratartalmát.    A
    Rottenbiller  utcai  vágóhelyíségek  ebből  a   szempontból   kritikán
    aluliak. Hasonlóan fontos a galvánüzem és a présüzem levegőtisztasága.
    A dorogi gyár viszont túlságosan közel esik a dorogi  szénbányákhoz...
    Pedig ha a kidolgozás során egyetlen porszem is beszennyezi valamelyik
    felületet,  vagy  belenyomódik  a  vinilbe,  biztosan  pattogás   vagy
    kattanás lesz hallható a műsorban. Ezek  a  pattogások-kattogások  nem
    lakkvágáskor keletkeznek!
        A lakklemezt a  galvánüzemben  alapos  mosásnak,  tisztításnak  és
    vegyszeres zsírtalanításnak vetik alá. A felületet az  eljárás  közben
    speciális szálvastagságú és anyagú  kefével,  kézzel  jól  megkefélik.
    Őszintén  mondom,  ez  a  látvány  mindig   elgondolkodtatott.   Hiába
    biztosítottak, hogy a kefe szálai annyira vastagok, hogy nem tudnak  a
    barázdába  hatolni.  Ezt  nem  hiszem  el.  Lehet,  hogy  az   50µm-es
    modulálatlan barázdában nem tehet kárt a kefe, de a 140-170µm  széles,
    erősen tagolt szélű barázdákat  valószínűleg  alaposan  megbirizgálja!
    Márpedig   a   gyanús   recsegéseket   éppen    ezeken    a    nagyobb
    különbségijelekkel  mélységben  modulált  helyeken  halljuk.  A   szép
    sztereóhangzású  felvételekről  készülő  lakklemezeken  hemzsegnek  az
    ilyen  barázdarészletek.  Ezek  ugyanis  fokozottabban  érzékenyek   a
    felületükre.
        A lakklemezt a tisztítás és  a  nedvesítőanyagokkal  való  kezelés
    végén  deionizált  vízpermettel   szórják   be,   és   ezután   vékony
    ezüstréteggel  vonják  be.  A  lakklemezt   megforgatják   és   kézzel
    ezüstözik,  egy  olyan   szórópisztoly   segítségével,   amely   három
    komponenst visz fel egyszerre a  lakklemezre.  A  felületen  kicsapódó
    ezüstréteg  tapadása,  vastagsága,   felületének   egyenletessége   és
    tisztasága ebben a fázisban egyáltalán nem ellenőrizhető. Az, hogy  az
    ezüstözés művelete mennyire sikeres, teljes mértékben attól függ, hogy
    ki végzi.
        Az ezüstös lakklemezt a központi  furatánál  fogva  felcsavarozzák
    egy anódra, és kezdetét veszi az előnikkelezés. A galvanizálókádban  a
    fürdő  szabad  ionjai  a  vezető  ezüstfelületre  rakódnak.  Az  ionok
    egymásra épülnek és rövidesen elérik a néhány molekulányi vastagságot.
    Ekkor a folyamatot már felgyorsíthatják.  Addig  viszont  lassan  kell
    végezni, mert a kívánatosnál nagyobb sebesség "megégetheti"  a  vékony
    ezüstréteget, és az így keletkező apró  hólyagok  pattogás  formájában
    hallatszani fognak a lemezen, illetve már sokkal korábban az "Anyán".
        Az  ezüstözés,  előnikkelezés  az  egyik   kritikus   vagy   éppen
    neuralgikus pontja a lemezgyártásnak. A belsőbb átmérőkön a nehézségek
    hatványozódnak. Galvanizáláskor a nikkel sűrűsége  és  szemcsenagysága
    fordítottan arányos a sebességgel. Ha a munkát elkapkodják, durva lesz
    a nikkelréteg, majd a másolások alkalmával tovább "szitásodik",  és  a
    barázda egészen finom részletei kezdetben enyhébben, később fokozottan
    eltorzulnak. Ha viszont a  szemcsék  finomak,  az  apró  részletek  is
    átmásolódnak. Márpedig könnyen belátható, hogy a  lemezek  hangzásában
    milyen   fontos   szerepet   játszanak   ezek   a   finom,   többnyire
    magasfrekvenciás modulációt hordozó barázdarészletek. (E jelenséget  a
    galváneljárás felbontóképességének nevezik.)
        Ez a művelet önmagában olyan kényes és annyira  sok  múlik  rajta,
    hogy mindegyik cég kidolgozza a saját módszerét -  amit  nem  közöl  a
    nyilvánossággal. A lakklemezek minősége amúgy is dobozonként eltérhet,
    nincs  tehát  egy  biztos  pont,  amihez  hozzárendelhetnék  a   többi
    paramétert. Azon  is  sok  múlik,  mennyire  rugalmas  a  technológia,
    tudja-e követni vagy  ki  tudja-e  egyenlíteni  a  lakklemezek  és  az
    ezüstözés néha ingadozó minőségét. A lakklemez a vágás után külön  nem
    ellenőrizhető, a kidolgozás első lépcsőjében alkalmazott  munkafázisok
    eredménye szintén nem - csak  együttes  eredményük  hallható  majd  az
    "Anyán".
        Az előnikkelezést az "Apa" készítése követi. Az "Apa" levonatot  a
    lakklemezről kézzel választják  le.  A  leválasztás  nagy  gyakorlatot
    igénylő, kényes művelet. Ha gyengébb minőségű  az  ezüstözés,  könnyen
    előfordulhat,  hogy  a  kezdeti  vékony  nikkelréteg  jóvátehetetlenül
    megsérül. Az "Apán" a barázdamoduláció  kifelé  áll,  ez  valójában  a
    lakklemez  negatívja.  A  visszamaradt  lakkot  oldószeres  kezeléssel
    távolítják el. A kézzel végzett műveletek alatt rengeteg apró  sérülés
    érheti a rendkívül érzékeny felületet.
        Ezzel   a   lakklemez   megtette   a   kötelességét,   az    "Apa"
    leválasztásával  gyakorlatilag  tönkremegy,  többé  nem   használható.
    Elkészült a "Család" első tagja és egyben közös előde.  Az  "Apa"  egy
    speciális hangszedővel  már  lejátszható,  ettől  azonban  legtöbbször
    eltekintenek, mivel a minőségre  és  a  hangzásra  nem  ad  túlságosan
    megbízható  információt.  Az  "Apa"  levonatról  galvanizálással  több
    "Anya" levonatot készítenek. Az "Apa" kénytelen elviselni többször  is
    az  "Anya"  levonatok  leválasztásával  járó  tortúrát.  Minden  újabb
    levonat készítése gyengíti őt: az "Anyák" növekvő  számával  (a  vágás
    minőségétől is függően) lassan elkopik a minőség.
        A  kidolgozás   következő   fázisában   az   "Anya"   levonatokról
    úgynevezett "Fiú"-kat gyártanak. Az "Anyákat" előbb polírozni szokták,
    mert különben a vágáskor keletkező és galvanizáláskor  tovább  erősödő
    barázdaszéli tüskék és apró horgos képződmények úgy  összeláncolnák  a
    szétválasztandó felületeket, hogy azok  inkább  szakadnak,  nem  pedig
    békésen  elválnak  egymástól.  (Így  is  kétséges,  hogy  mekkora   az
    optimális levonatszám,  ami  még  nem  megy  a  minőség  rovására.)  A
    polírozás,  ha  nem  megfelelő  technológiával  és  pasztával  végzik,
    alaposan tönkreteszi az "Anyát". A barázdaszélekről  leszakadó  kemény
    nikkelszemcsék nagy sebességgel  a  barázdafalba  csapódnak,  ami  már
    közvetlenül  az  "Anya"  sercegését,  recsegését  okozza.  A   sérülés
    tökéletesen átmásolódik a "Fiúkra", és természetesen a préslemezen  is
    megmarad.
        A teljes gyártás 8-12 decibellel rontja a jel-zaj  távolságot.  Az
    eredetileg lakklemezen mérhető 70dB a vinillemezen 50-60dB-re csökken.
    Ez azonban elfogadható, ha a zaj egyenletes, tehát nem periodikus.
        A "Fiú" levonatok keménysége, sűrűsége a galvanizálás sebességétől
    függ. A sebesség viszont hatással  van  a  galvanizálás  során  kiváló
    szemcsék  méretére.  Hogy  mennyire  sikeresen   egyeztették   e   két
    szempontot,   csak   a   préseléskor   derül   ki.    A    szélsőséges
    nyomáskülönbségeknek  kitett  préslevonat  a  kevésbé  sűrű   helyeken
    könnyen beroppan. Ezért találhatunk olyan  lemezeket,  amiken  dudorok
    vannak. A túlságosan "sűrűre"  galvanizált  levonatnak  viszont  nehéz
    csiszolni a hátoldalát. A csiszolatlan hátlap amellett, hogy nagy zajt
    okoz  a  vinillemezen,  a  szerszámba  is  benyomódik.  A  problémakör
    rendkívül összetett, az  eleje  valahol  a  felvételkészítésnél  és  a
    lakklemez vágásánál van...
        A préselés a gyártás utolsó fázisa: külön szakterület,  amely  még
    egy lépéssel távolabb esik a lakklemezvágástól. A  blokkvázlaton  csak
    néhány kritikus motívumot tüntettem  fel,  ezek  is  okozhatnak  olyan
    hibát, amelyet könnyen  a  lemezvágásnak  tulajdoníthatnánk.  Elegendő
    megvizsgálni a lemezek széleit. A  szélezőkéseket  megfelelően  élesre
    köszörülni és jól beállítani  nem  ördöngösség.  Nekünk  valahogy  nem
    megy. A rosszul szélezett lemezekről az apró vinilforgácsok a  tasakba
    vándorolnak, egy jólmegtermett barázdarészletbe  szorulnak,  és  játék
    közben egyszerre csak hatalmas durranással jelzik jelenlétüket.
        A nagy modulációkat tartalmazó, bőséges S-jel tartalmú  felvételek
    egyébként is nehezebben préselhetők. Ennek az az  egyik  oka,  hogy  a
    rövid préselési ciklusidő alatt a vinil nagy sebességgel terül szét  a
    matricák között. Ahol nagy a moduláció, ott a barázda és a  vízszintes
    sík között éles az átmenet,  és  itt  a  vinil  torlódik.  A  kritikus
    helyeken anyaghiány keletkezhet. A  jól  kivezérelt  lemez  jobban  is
    tapad a "Fiúhoz", nehezebben válik  le.  Az  ilyen  lemezek  préselése
    hamarabb tönkreteszi a matricákat, és a szerszámot is  jobban  igénybe
    veszi. Nyilvánvaló tehát, hogy jobb  minőségű  lemezt  csak  drágábban
    lehet gyártani...
        Igyekeztem úgy ismertetni a lakklemezvágás műveletét, hogy  egyben
    belehelyezzem a  hanglemezgyártás  teljes  folyamatába.  Mint  látjuk:
    bonyolult és  sok  körülménytől  függő  technológia  ez  -  láncszemei
    szorosan kapcsolódnak egymáshoz.

                                                             Mocsáry Gábor