Hangszerviz



Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon! Minden levélre válaszolunk, ha nem is postafordultával; válaszboríték fölösleges. Felhívjuk Olvasóink figyelmét, hogy a levelekből alkalomadtán szabadon, bár lényegi változtatás nélkül idézünk a Hangszerviz hasábjain - hacsak a feladó nem kéri, hogy kezeljük levelét bizalmasan. Változatlanul közérdekűnek tekintjük, ezért térítés nélkül közreadjuk a magánember adásvételi és cserejavaslatait, iparszerű foglalkozást azonban nem hirdethetünk a Böngészőben. Kérjük Olvasóinkat, feltétlenül írógéppel írjanak és fogalmazzanak tömören, mert apróhirdetésüket helyszűke esetén kénytelenek vagyunk megrövidíteni. * CD-vel élni (levél a szerkesztőhöz) Burger István Miskolc I., Augusztus 20. u. 6., 3527 Kedves László! Én ugyan inkább könnyűzenében lemezelek (megbocsátható; még fiatal vagyok), de már tanúsítok némi érdeklődést a "komolyabb" műfaj iránt is. Mindig nagy érdeklődéssel olvasom - olykor mosolyogva - a CD és egyáltalán a digitális technikára való "prüszkölésedet". Most azonban a 16. számbeli (ami - mint említed - igencsak szubjektív), már felpaprikázott annyira, hogy tollat ragadjak. Elöljáróban annyit szeretnék megjegyezni, hogy abszolút laikus vagyok, mivel, bár néhányszor láttam már CD-játszót, értékelhető környezetben még sosem hallottam szólni. Csak - szintén szubjektív - megérzéseim, ötleteim vannak. Visszatérve: annyira izgatott megítélésed, a képletes és óvatos vesszőtörés, hogy elővettem a régebbi számokat. Egészen a 10-ig mentem vissza, melyben - "vesztedre" - van 2 diagram a sokat magasztalt BC1-ről. A CD-ről írod: 1. "magashiány" - talán amiatt, hogy a BC1-en 13000Hz fölött számottevő magasesés van, egészen 20kHz-ig. 2. "érdesség a felső sávban" - szintén a diagramból látható, hogy 6000 és 13000Hz között erős felsősáv kiemelés van. 3. "fedettség" - ez már túl szubjektív ahhoz, hogy magyarázható lenne egyetlen diagramból, de ugyanilyen szubjektív alapon a BC1 kontójára is írhatom. 4. "testetlenség" - valóban több basszus kellene. Mármint a BC1-be, mely kis méreténél fogva és a kis dohogó miatt már eleve basszusszegény, mint ez közismert. Ezért olyan felvétel szól rajta jó basszussal, melyen az alsó tartományban kiemelés van (...) Bár a BC1 az eddigi hangfalak között rangos helyet foglal el, a digitális technika és ezen belül a CD megítéléséhez kevés. Annyira lineáris a CD karakterisztika, hogy - többek között a hangfal egészen apró hibáit is előtérbe helyezi. Majd, ha a hangfal (és a mikrofon is) alkalmas lesz digitális jelek "fogyasztására", és hasonlóan lineárisak lesznek, akkor értékelhető igazán a digitális technika és a CD... Kedves István, nem az udvariasság mondatja velem, hogy hálás vagyok észrevételeidért. Az újságíró amúgysem a kritikától fél, hanem a közönyösségtől. Örülök, hogy Te is fontosnak ítéled a digitális technika témakörét, hogy figyelemmel kíséred a CD-szeánszokat, hogy segítesz rendezni gondolatainkat, tisztázni a CD-ről alkotandó képet. Ez mindenképpen hasznos, mert egyelőre kevés a tapasztalatunk, főleg benyomások alapján ítélünk, és ha már ki vagyunk szolgáltatva a spekulációknak, akkor legalább spekuláljunk együtt. Spekulációimban mindazonáltal nagyon sok tényezőt figyelembe vettem. Nem akarom újra tételesen felsoroltai őket, maradjunk csak az általad kipécézett láncszemnél, a Spendor BCl hangsugárzónál. Sorban szeretnék válaszolni észrevételeidre. Az 1. ponthoz: ha mindenképpen a "dolgok mögé" akarunk pillantani, akkor figyelembe vehetünk még egy egész sereg szempontot. Ilyeneket: például a digitalista Colloms Spendor BCl-et használ, és mégis kifogástalannak ítéli a CD-t; a Spendor magasátvitele meglehetősen jó (nézd meg a többi hangsugárzóét!), ráadásul igen egyenletes a polárkarakterisztikája is, ennélfogva a szobában uralkodó hangkép a visszaverődések következtében magashangokban igen dús, sőt, a mi BC1-eseink, sajnos, ma már nem kifogástalanok, és mint 14. számunk hangsugárzó-revűjében megemlítjűk, éppenséggel enyhe kiemelést produkálnak 20kHz-en. Semmi sem indokolja, hogy hiányoljuk a felharmonikusokat. Logikádat egyébként sem értem. Ismeretes (és Te is utalsz rá), hogy a digitális rendszer frekvenciaátvitele lineáris, ezzel szemben az analógé magasban esik. Akkor tehát a hangsugárzó esetleges magasesése nemhogy nem a digitális, hanem éppen ellenkezőleg, az analóg műsort sújtaná! A 2. ponthoz: a 6 és 13kHz közötti sávban az LP (ha jó minőségű mozgótekercses hangszedővel játsszák le) ugyanannyira lineáris, mint a CD. Akkor miért a CD-t zavarja a hangsugárzó (rendkívül enyhe) frekvenciahibája? És miért nem szól érdesen az LP is? A 3. ponthoz (mint az előbb) miért a digitális szól fedetten? Miért nem az analóg? A 4. ponthoz: a BC1 basszuskarakterét illetően egész biztosan tévedsz. A Spendor BC1 nemhogy nem basszusszegény, hanem inkább túlságosan is "dús" hangzású rendszer, és EZ az, ami köztudomású róla. (A Quad elektrosztatikus hangsugárzó propagandájában például ilyesmit lehet olvasni: "vannak ugyan, akik jobban szeretik a Rogersek, Spendorok melegebb hangzási balanszát - de nem az az igazi".) A BC1 a 40Hz-et még hiánytalanul lesugározza, és a 60-80Hz közötti kiemelés kifejezetten testessé, meleggé, mélytónusúvá teszi a hangzást. Ha ezen a hangsugárzón valamely műsor testetlenül szól vagy annak tűnik, azzal okvetlenül baj van. És ez még nem is spekuláció. Mi egyetlen egyszer ugyan, de mégiscsak kísérleteztünk digitális magnóval (HFM 13.), és azt tapasztaltuk, hogy a digitális felvétel, bármily tiszta is, hűvösebb tónusú az eredeti programnál. (Tehát nem csak az analóg felvételekhez képest hűvös!) Ez a tapasztalatunk meglehetősen jól korrelál olvasmányainkkal. Ennek alapján azt állítom, hogy a CD-hangkép enyhe "kiürülése" nem szubjektív, hanem nagyon is objektív jelenség. Hiába beszélem be magamnak, hogy csak bebeszélem. A hangsugárzó, mint tudjuk, tökéletlen alkotmány, és megkockáztatom: az is marad - de nem rajta múlik, hogyan ítéljük meg a digitálisan feldolgozott hangot. A zene sok-sok dimenzióban zajlik egyszerre, és ezeknek csupán egyike a frekvenciaátvitel. A Compact Disc, vagy a pontosság kedvéért: a mai Compact Disc hibái (ha vannak) valószínűleg nem közvetlenül a frekvenciaátvitellel függenek össze, hanem dinamikai természetűek. Gál Zoltán Győr, Ipar u. 42., 9027 Jól tudják, hogy lelkes olvasója vagyok a lapnak kezdettől fogva, hogy milyen magasnak tartom a lap színvonalát (és most azt is bevallom, hogy még a Hanglemezívet is elolvasom). Most is igen érdekesnek tartom és igen időszerűnek a CD kontra LP vitát, melyet elkötelezett érdeklődéssel figyelek. Persze, analógpárti vagyok, legutóbb is óriási élmény volt az új Ortofon demonstrációs lemez Thorens-Sonus-Kaneda-Hiraga-KEF láncomon. De többször hallottam már CD-t is, és biztos vagyok benne, hogy a jelenlegi fenntartások és fanyalgások ellenére valamennyien át fogunk térni rá (bár én is kétségbeejtően alacsonynak tartom a mintavételi frekvenciát). Azért merem ezt megjósolni, mert a CD olcsóbb - tudom, hogy ezzel a kijelentéssel a szerkesztő összes villámait és mennydörgését magamra vontam, de vállalom. Egy elfogadható CD játszó most 400 dollár (a lemez 16 dollár). Helyettesíti: egy 400-500 dollár értékű futómű-hangkar, kb. 100 dollár értékű hangszedő és 300-500 dollár értékű előerősítő. MC-hangszedő esetén még trafó is kell. Persze nem beszélünk az 1000 dolláros és még drágább futóművekről és karokról, a 300-500 dolláros ezoterikus MC-hangszedőkről, az 500 dolláros trafókról és az 1000 dolláros előerősítőkről. Igaz, a CD 2000 óránként kiégő és 100 dollárért cserélendő lézerágyújáról sem beszéltünk. A CD-játszóval eltűnik az előerősítő (a klasszikus értelemben vett, aktív eszköz), hiszen az összes többi műsorforrás (tuner, magnetofon) képes a végerősítők kivezérléséhez szükséges jelszint előállítására. Így csak passzív elemekre lesz szükség: bemeneti választóra, monitorkapcsolóra, jelszintszabályzókra. A nagy kérdés egyébként is a hanglemez. A kommersz LP 6-10 dollár, a direktvágott, félsebességgel vágott, Direct Metal eljárással készített speciálkiadvány 15-25 dollár, de van Telarc 40 dollárért is. És ezek azok a lemezek, amelyek megverik a CD-t. Utóirat: fenti gondolatok jegyében feladtam az új futóműre, hangkarra, hangszedőre vonatkozó beszerzési terveimet, és várok, amíg a CD jó lesz, a felvételi technika tekintetében is. Ne tartson villámlástól-mennydörgéstől; érvei racionálisak - mellesleg, ezeket az érveket mi magunk is közreadtuk már a sajtószemle-rovatban. A dolog azonban mégsem ennyire egyszerű, mert nem egyetlen, hanem legalább háromféle vásárlóközönséggel kell számolnunk. Az audiofilek egy nem elhanyagolható hányada ma még nem fogadja el a CD-t. Az ő számukra egy viszonylag egyszerű (ha úgy tetszik: még a mi körülményeink között is beszerezhető) analóg berendezés is sokkal elfogadhatóbb a CD-nél. Vegyünk például egy NAD5120-ast, Ortofon MC10/II-vel, T-20-szal és egy szerény ono-elektronikával, mindezt meg lehet kapni a CD játszó árának feléért (idehaza a negyedéért). A szóban forgó vájtfölűeknek a "közönséges", a hatvanas-hetvenes években kiadott analóg hanglemezek is kedvesebbek a CD-nél. Ennek a tábornak tehát a Compact Disc nemcsak hogy nem elég jó, de meglehetősen drága is. Egy második (és jóval népesebb) vásárlói kör tökéletesen hifinek hallja még az olcsó, kommersz hifi-tornyot is. Neki a CD nemcsak meglehetősen, hanem riasztóan drága. Marad a harmadik tábor: azoké az audiofileké, akiket nem zavarnak a jelenlegi (nehezen tagadható) CD-hibák. Az ő számukra valóban úgy vetődik fel a kérdés: "CD-játszó, vagy Linn Sondek?" - és akkor már tényleg a CD az olcsóbb, csak éppen nem teszi feleslegessé a hagyományos lemezjátszókat, s közöttük a Linn Sondeket sem. (Egyébként: nem hisszük, hogy a lézer-egységet valóban le kellene cserélni 2000 üzemóra után. Alighanem jóval hosszabb lesz az élettartama.) Mindezek a fejtegetések természetesen a jelenre vonatkoznak, nem a jövőre. Csak azt nem tudjuk, meddig terjed a jelen, és mikor kezdődik a jövő. Homoki Géza Bp., Kupper B. u. 3-5., 1213 Már olyan sokszor fordultam Önökhöz, hogy külön köszönöm a figyelmüket, amennyiben soraimat végigolvassák. A Compact Disc-kel kapcsolatban szeretnék tánácsot kérni, olyan kérdésben, amelyet eddig tudomásom szerint még nem érintettek. A Dual cég katalógusa soha nem felejti el felhívni a figyelmet arra, hogy a CD-játszók használata az eddig nem ismert mértékű dinamika miatt új hangfalalakat és fejhallgatókat igényel. A HiFi Stereophonie és a Stereoplay viszont a Dual katalógusának ezt a mondatát az érdeklődők teljes meghülyítésének nevezi (így, szó szerint). A Philips katalógusa, ha nem is megy olyan messzire, mint a Dual, külön kiemeli, hogy erősítői és hangfalai CD-kompatibilisak. Egyszer talán kitérnének rá valamelyik szakcikkükben, hogy mi mindebből az igazság? Valóban kockázatos a régi hangfalakhoz és fejhallgatóhoz CD-t venni? Minden tisztességesen megépített hangsugárzó és erősítő CD- és egyben analóg-kompatibilis. Silány, rosszul terhelhető hangsugárzók tönkremennek az analóg és a digitális műsortól egyaránt. A dinamikára hivatkozás egyébként is közönséges blöff, tekintve, hogy a CD-nek csak elvben nagy a dinamikája, a gyakorlatban semmivel sem nagyobb, mint az analóg lemezeké, sőt, valószínűleg még kisebb is amazokénál. Egy valamit azért ajánlatos figyelembe venni, ha CD-t hallgatunk. A CD műsora teljesen zajtalan, a "befutó barázdák" nem sercegnek, nem érzékeltetik, mekkora lesz a hangerő, ha elkezdődik a zene. És ha a hangerőszabályzó történetesen túlságosan fel volt tekerve, akkor előfordulhat, hogy a váratlanul és mennydörgésszerűen előtörő zene "kidurrantja" a hangszórót, mielőtt még helyünkből felpattanva az erősítőhöz rohanhatnánk, visszaszabályozandó a hangerőt. Vigasztaljon bennünket, hogy ilyenkor a "CD-kompatibilis" hangsugárzók is visszaadhatják lelküket a Teremtőnek. A különbség csak annyi, hogy a (túl hangosan hallgatott) analóg zene általában előbb teszi tönkre a fület, és csak aztán a hangsugárzót. A digitális felvételekkel néha fordított a helyzet. És olyankor a CD tényleg túl drága lehet. Hungaroton mérőlemez (SLPD 19134) Az idősebbek bizonyára emlékeznek még az MHV előző mérőlemezére (LPX 1244), amely - bár gyakran kritizálták - hasznos eszköz volt a szervizműszerészek kezében. Most, hosszú vajúdás után, a gyár újabb mérőlemezt bocsátott ki, ez igényesebb az elődjénél, meglehetősen sokat tud. Két oldalán összesen 27 percnyi tesztprogram sorakozik - ezek, természetesen, mind mérőjelek, zenei műsort ne keressűnk közöttük. Alább röviden összefoglaljuk, mi található a mérőlemezen. A-OLDAL 1. Vonatkoztatási szint, 1kHz, bal, jobb, majd bal+jobb. 2. Változó frekvenciájú jel (20Hz-20kHz), bal, majd jobb. Ez szintíróval rögzíthető, a hangszedő frekvencia jelleggörbéjének és áthallási csillapításának méréséhez. 3. Állandó frekvenciájú jelek, 20Hz és 20kHz között, bal és jobb - az előbbi paraméterek egyszerűbb műszerezettséggel való meghatározására. 4. Vonatkoztatási szintek zajméréshez: bal, jobb, bal-jobb, bal+jobb. 5. Néma barázda, zajméréshez. B-OLDAL 1. Hangmagasság-ingadozást vizsgáló, 3150Hz-es jel, bal-jobb. 2. Nem lineáris torzítást vizsgáló jel, 300+3000Hz, növekvő kivezérléssel. Hangszedők intermodulációs torzításának meghatározására szolgál. 3. Követési képességet vizsgáló jel, 1kHz, bal+jobb, növekvő kivezérléssel. 4. Az előbbi célra, de 315Hz, bal+jobb, bal-jobb. 5. Áthallást vizsgáló jelek, 1kHz, bal és jobb. (E bandacsoport megnevezése kicsit félrevezető. Itt valójában azt vizsgáljuk - az áthallási csillapítás révén -, hogy helyesen van-e beállítva a hangszedők függőleges letapogatási szöge. Egyébként: szellemes, igen jól bevált eljárás.) Mindezeket a mérőjeleket az MSZ 11134 sz. (lemezjátszókra vonatkozó) szabvány követelményeinek figyelembevételével válogatták esze, megkönnyítve ezzel a felhasználók dolgát. Véleményünk szerint az új tesztlemez jól sikerült. Figyelmébe ajánljuk mindazoknak, akik lemezjátszók beállításával, javításával vagy éppen minősítésével foglalkoznak. S. A. Kvadrofilia Prokop László Debrecen, Dózsa Gy. u. 23. I/8., 4027 Néhány hifi-rajongó nevében kérem, szíveskedjenek felvilágosítani az SQ-dekóderek kereskedelmi forgalombahozatalának várható időpontjáról. (Igaz, a kereskedelem nem is hallott ilyesmiről!) Az 1978-as Rádiótechnika évkönyvben egy egyszerű (ún. fix keverésű) tranzisztoros SQ dekóder rajza szerepel, az "Elektronika" sorozatban (1978) megjelent Hi-Fi erősítők építése című kiadvány igen komoly, ún. Logic-Blend Controll (azaz logikával figyelt keverés- és erősítésszabályozású) SQ IC-s változatairól olvastunk. De még az elsőt sem lehet megépíteni, mivel ennyire nagy pontosságú ellenállások nincsenek kereskedelmi forgalomban. Az IC-s változathoz pedig Motorola MC1312, 1314 és 1315 típusú IC kellene, ezeket még az EMO-nál sem ismerik! Ezek után maradt a lemondás. Vártunk évekig, hogy ha nem is jelenik meg készreszerelt SQ dekódermátrix, de legalább egy távolabbi időpontot prognosztizálni fognak. Nem hisszük, hogy a nyugati országokban ne gyártanának ilyen kis dekódert külön is; hiszen például a Grundig cég is régóta gyárt quadrofon lemezjátszókat. A nyugati országok lemezei között sok az SQ, sőt, a jugoszláv lemezek között is van ilyen. De Supraphon gyártmányú SQ lemezeim is vannak. Ha már nálunk nincs gyártó cég (vajon miért??), legalább külföldről hoznának be ilyen (kis dobozba szerelhető) SQ dekódereket. Ez már csak azért is érdekes lehet, mert tudomásom szerint az SQ felvételek magnószalagról is visszahallgathatók quadrofonban. Sőt, az SQ-rádióműsorok is (habár ezeket a rádióújságban nem jelölik). Tapasztalataink szerint ez a téma már nem csak egy szűk réteget érint (ellentétben pl. a videóval), mert igen sokaknak van már SQ-val kódolt hanglemezük, magnófelvételük. (Főleg a fiataloknak, hiszen a beat, a rock stb. már mind ilyen felvételű a nyugati lemezeken!) Érthetetlen ez a lemaradás és ez a tehetetlenség. Miért nem figyelnek fel rá az illetékesek? Hiszen ez üzlet is! Meghökkentett bennünket ez a levél. Debreceni Olvasóink olyan "újdonság" iránt érdeklődnek, amely jó 12-14 évvel ezelőtt szeretett volna divatba jönni, és miután ez nem sikerült neki, néhány évi vegetálás után eltünt a süllyesztőben. Ez még jóval a Hifi Magazin világrajövetele előtt történt; a mi számunkra már magától értetődő volt, hogy nem foglalkozunk a kvardrofóniával, még kevésbé annak tökéletlenebbik változatával, az SQ-val. Legeslegelső kiadásunkban például (1979/ősz), amikor a drága Marantz 4400 as receivert teszteltük, csak mellékesen említettük, hogy ehhez a géphez SQ (és egyéb) dekódereket is lehet csatlakoztatni. Hiszen annyira időszerűtlennek éreztük az egész kvadrofóniát... De hát oly sok régi dologról derült ki, hogy nem halt meg, csupán alszik. Vajon az SQ nem ébredhet fel Csipkerózsika-álmából? Hogy erre a kérdésre biztos választ adhassunk (mert biztos választ tudunk adni rá), tisztázzuk előbb, mi is az az SQ. Vagy még inkább: mi is az a kvadrofónia? Négycsatornás sztereofónia, amely - demonstrálhatóan - többre képes a kétcsatornásnál. Nem azért, mert "a hallgatóságot a zenei történés középpontjába ülteti". Persze azt is meg lehet csinálni, hogy a hangszerek hol elölről, hol meg a közönség háta mögül szóljanak, de mi ezt céltalan hangtechnikai virtuskodásnak érezzük. Az igazi kvadrofónia nem ragadja ki a hallgatóságot a nézőtérről, éppen ellenkezőleg: nézőtéri koncert-akusztikát varázsol köré. Az igazi ("diszkrét") kvadrofóniához azonban négy önálló csatornára van szükség. Mindenből négy kell. A négysávos gyorsforgalmi, azaz mit is mondunk: hangátviteli útnak sehol sem szabad kétcsatornássá szűkülnie. Ilyen, "diszkrét" kvadrofónia a JVC rendszere, a CD4; hasonló rendszert dolgozott ki, például, a Denon is. A négy csatorna műsorát úgy viszik fel a hagyományos hanglemezre, hogy kettőt benntartanak a hangfrekvenciás sávban (határfrekvencia: 15kHz), a másik kettőt pedig egy 30kHz-es vivőfrekvenciára bízzák. Ezeket aztán úgynevezett demodulátorral kell újra hallhatóvá tenni. Ebben a rerulszerben a hangszedőtűnek még a 45kHz-es jeleket is megbízhatóan ki kell olvasnia a barázdákból. Roppant nehéz feladat, új, jobb tűhegy-geometriát kellett alkotni hozzá. (Az a bizonyos Shibata a CD4 technikának köszönheti világrajövetelét.) A diszkrét kvadrofónia annak idején igen hamar megbukott - legalábbis kereskedelmi értelemben. A vásárlóközönség már a négy hangsugárzóval, négy teljesítményerősítővel sem szívesen barátkozott meg, a négycsatornás előerősítőtől, a speciális hangszedőtől és a még speciálisabb demodulátortól pedig végképp elzárkózott. (Csak mellesleg említjük, hogy mivel a magnók frekvenciaátvitele szűk, a CD4 műsort csak demodulálás után lehetett magnóra venni, vagyis magnóból is négycsatornás kellett hozzá, ha nem akartunk lemondani a kvadrofóniáról.) Mivel a "szűk keresztmetszetet" a hanglemez képezi, kézenfekvő, hogy a négy csatorna programját valamilyen kód ("mátrix") szerint átmenetileg kétcsatornássá keverik, sztereó lemezre viszik, s annak műsora aztán a hagyomártyos módon, közönséges sztereó lemezjátszóval lejátszható. ("Kvadrolón lemezjátszó" nem létezik!) Az ily módon mátrixolt program sokszorosítható, magnószalagra vehető, rádióadáshoz is felhasználható - de aztán, ha kell, egy dekóder segítségével, az eredeti mátrix tükörképszerű alkalmazásával újra négycsatornássá alakítható. Egyébként, tehát sztereóban lejátszva, úgy szól, mint a közönséges sztereó program. Mint a nem túl jól sikerült, de egyébként sztereó program. Legalább egy féltucat japán gyár dolgozott ki ilyen "mátrix-kvadrofóniát". Sajnos, miképp a rántottát se lehet többé szétválasztani fehérjére és sárgájára, a mátrix-kvadrofónia sem tudta hiánytalanul helyreállítani az eredeti négycsatornás programot. Nekünk magunknak jónéhány kvadró masina átment a kezünkön, volt SQ-dekóderünk (szimpla, "half-logic", sőt "full-logic" is), és az volt a véleményünk, hogy a négycsatornás SQ-hangkép egy kissé zavaros, bizonytalan, és nem ér fel a jó minőségű sztereó hanggal. Ezen persze lehet vitatkozni (lásd a következő olvasói levelet), de egy biztos: a vásárlóközönség nem fogadta el a kvadrofóniát. Nem csak a diszkrétet, de a mátrixoltat sem. A hetvenes évek vége felé már féláron lehetett kapni a kvadrofón erősítőket-receivereket. A mátrixolt lemezek is kimentek a divatból. A legtovább az SQ húzta, nem mintha ez lett volna a legjobb (a szakemberek általában elegánsabbnak ítélték a Sansui-féle QS-rendszert), hanem mert az SQ mögött a CBS-Sony csoport hatalmas tőkéje emelkedett. De az sem segített. Legjobb tudomásunk szerint ma már nem igen készítenek SQ felvételeket. Akkor honnan vannak mégis SQ-lemezeink? Hát onnan, hogy a szocialista országok hang!emezgyárai szívesen vásárolják azokat a nyugati felvételeket, amelyek újkeletűek, de azért már elég régiek ahhoz, hogy olcsó pénzen meg lehessen venni őket. Ezek között természetszerűleg bőven akad SQ is. És a nyugati hanglemezboltokban? Ott is találni SQ-lemezeket, de nem a kurrens albumok között, hanem a "discount" felíratú dobozokban. Magyarán: uraságtól levetett holmikat hordunk. Akkor hát végképp "leírhatjuk" a kvadrofóniát? Szó sincs róla. Amire az analóg technika csak nagy üggyel-bajjal volt képes, könnyűszerrel megteszi a digitális technika. Ha a zenét egyszer már számokká kódolták, akkor két csatorna helyett bizonyára négy csatorna műsorát is közvetíteni tudják... Nem véletlen, hogy világszerte újra lelkesen szervezkednek a kvadrofónia hívei - ez afféle mozgalom -, és négycsatornás Compact Disc-et, négycsatornás CD-játszót követelnek. Egy biztos: a digitális technikának nincs szüksége a "maszatos" mátrixokra. A digitális kvadrofónia - ha lesz ilyen - minden kétséget kizáróan diszkrét lesz. * (levél a szerkesztőhöz:) Ohmacht Róbert Bp., Sósfürdő u. 6., 1115 Kedves Laci! Tudod, az én hifi-bogaram a quadrofónia (röv.: Q). Nem hiszem, hogy a hifi-technikát csak vertikálisan (hangminőség) kell és lehet fejleszteni. Fontosnak tartanám a horizontális (térszerűség) fejlesztését. Ezt pedig két csatornával nem lehet megvalósítani. Persze, különféle machinációkkal lehet "térszerűséget", "mélységet" éreztetni, de mivel ezek durva trükkök, hátrányaik is jelentkeznek. Az igazi valamiféle hangholográfia lenne, mely elvben biztos megoldható, a gyakorlatban csak közelíthető. De KÖZELÍTHETŐ! A nagy laborok ismét foglalkoznak e témával. Herman Prey új Winterreise felvétele digitális diszkrét Q-val készült. E CD-lemez bemutatója a düsseldorfi hifi-vásáron volt 84. aug. 24-én. A beszámolók szerint szép sikerrel, mert a közönséget alig lehetett a bemutató után kitessékelni. (Prey-nek is jobban tetszett a Q-változat.) Állítólag a digitális sávhatároltság sem érződik a felvételen. (Lehet, hogy ez a sávhatároltság nem is létezik, csak a sztereó megszólaltatás egyféle hiányérzetét verbalizáljuk így?) Egy jól sikerült Q-felvétel, még a gyengeelméjűségben szenvedő SQ-technikával készült is, meggyőzőbben szól, mintha csak sztereóban játszanánk le. A Wagner-nyitányok Karajannal SQ-felvétel, megfelelően lejátszva élmény! De vissza a CD-khez: a "Nimbus Records" NIM 5009. sz. CD lemeze (Mozart K218 Hegedűversenye) "Ambisonic UHJ encoded" mátrix rendszerrel lett rögzítve. Újabb mátrix rendszer, a fenébe is! A dekódert a MINIM Electronics készíti Burnhamban, Angliában. Az egyetlen, ma is kapható Q-demólemez is ezzel a technikával készült, a NAD Unicorn Digital Demonstration Record (UNS D 1981 UHJ). A JVC még az idén bevezeti Japánban és az USA-ban AHD "képlemezét", melynek mind a négy csatornája audioinformációt fog tárolni. A szükséges új IC-ket a Sharp gyártja. Melléklet a tekintélyelvet kedvelőknek: Arnold Nudell, az Infinity egyik alapítója és elnöke szerint a természethű hangátvitelben következő lépés a több (három vagy négy) csatornás rendszer elterjedése lesz. Audio7/84: Jürg Jecklin műfejes kísérletek közben a Q célszerűtlenségét akarta bizonyítani, majd kijelenti, hogy tévedett. Electronic Sound6/84: az SME cég tulajdonosa - a derék angol úr nevét elfelejtettem - 4 Beveridge electrostáttal Q-ban élvezi a (természetesen SME karral lejátszott) Q-lemezeket. Örülnék, ha a témát a lapban szóba hoznád, és érveket ismertetnél pro és kontra. Az, hogy a sztereóból még lehet egyet-mást kihozni, magában nem érv. Ezen az alapon az integrált áramkörökre sincs szükség, hiszen a csövekből és tranzisztorokból is lehetne még valamit kihozni. A klasszikus értelemben vett hanghűségről sok információ gyűlt már össze, mondhatni: csak a gyárakon múlik, mennyit képesek - szellemes fejlesztéssel, elfogadható összegért - készülékeikbe belepréselni. A térbeli hangvisszaadás kérdéseiben nagyobb a tapogatódzás, itt minden adalék (teszt stb.) jelentőséggel bírna. Kedves Róbert, mi ma még nem töprengünk a kvadrofónia jövőjén, mert pletykákkal, techno-propagandisztikus szóbeszéddel nem sokra megyünk. Nem zárkózunk el tőlük teljes mértékben, hiszen arra való a sajtószemle, hogy az újságíró időnként elengedhesse magát, s néha egy kicsit félefőtlenebbül tudósíthasson az újdonságokról. (Mit szólsz a 776 rovatcím új mottójához?) És mi már csak a rend kedvéért is szorgalmasan és módszeresen szemlézünk néhány ismert nyugati folyóiratot. Számunkra ez tökéletesen elegendő. A High Fidelity világa ugyanis meglehetősen szűk, minden információ hamar körbejár, és biztosra vehetjük, hogy amire a Hi-Fi News és az (amerikai) Audio is sajnálja a nyomdaféltéket, az nem lehet valami veszettül izgalmas és időszerű téma. Véleményünk szerint az SQ-felvételek nemhogy nem jobbak, hanem lényegesen gyatrábbak az igazán jó sztereó felvételeknél. Ez nem szóbeszéd, erről a saját fülünkkel és saját pénzünk árán győződhettünk meg. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy egy SQ-lemez már eleve ne szólhatna jól. Vagy hogy egy jó SQ-felvétel a jól vágott lemezen ne szólhatna jobban, mint egy jó (vagy pláne: rossz) sztereó felvétel egy rosszul vágott lemezen. Karajan Wagner-nyitányait nem azért ajánlottuk olvasóink figyelmébe, mintha lenyűgözött volna bennünket: egyszerűen csak felfedeztük, hogy a Hungaroton ezúttal (ismeretlen oknál fógva) kevésbé limitálta a csúcsokat, mint szokta, és így valamivel több dinamika maradt a lemezen, mint az átlagos Hungarotonokon. Az igazán jó minőségú nyugati lemezeknek azonban a nyomába sem ér. Abban, hogy a diszkrét kvadrofónia sokkal többre képes a kétcsatornás sztereónál, egy pillanatra sem kételkedtünk. A műsorhordozó most majd természetesen meglesz, a digitális rendszer könnyedén transzportálhat négy műsort is a kettő helyett - habár hadd vessem itt közbe: véleményem szerint a mai digitális technikának egyáltalán nem szubjektívek, hanem nagyon is objektívek a hibái. De, tegyük fel, kezünkben van már a jövő évtized kiforrott, kifogástalan, négycsatornás C-Djátszója, CD-korongja. És van már négy kitűnő, de miniatürizált teljesitményerősítőnk is. Akkor most már csak négy hangsugárzóra van szükség - és hogy tényleg szükség van-e rá, azt nem mi döntjük el, hanem egyes-egyedül a vásárlóközönség. A vásárlóközönség egy évtizeddel ezelőtt úgy döntött, hogy nem kell neki a négy hangdoboz. Pedig a gyárak jókora summákat fordítottak reklámra. (Ha nem is akkorákat, mint a CD propagandájára. Gondold meg: csak egyetlen egy világhírű karmestert megvásárolni, már ez is milyen sokba kerül!) A kudarc okát ma jórészt abban látják, hogy a gyárak nem egységesen léptek fel, mindegyik a saját profitját kergette, ahelyett, hogy összefogott volna a többiekkel. Ez igaz - de én azt hiszem, a döntő szót a háziasszonyok mondták ki. Öt-tíz év múlva, amikor ismét szóba kerül a kvadrofónia, jó lesz nem elfeledkezni erről a faktorról. Szerintem az emberek azért fogadták el (pedig elég nehezen fogadták el!) a kétcsatornás sztereofóniát, mert így még éppen elviselhető kényelmetlenség árán már viszonylag nagy térhatáshoz juthatnak - holott túlnyomó többségük soha nem hallott igazán térhatású hangot, sőt, el se tudja képzelni, mennyire lelkesítő sztereofóniát lehet varázsolni mindössze két hangsugárzóval, ha legalább az a kettő tényleg jó. * Jubileum Huszadik születésnapját ünnepelte az első budapesti Magnós Klub, amelynek tagjai a Szakszervezetek Fővárosi Művelődési Házában (Bp., Fehérvári út 47.) szerda-csütörtökönként gyűjtögetik magnószalagjaikra a legújabb pop, rock és diszkó számokat, évente nem kevesebb mint 80 LP (és számos SP) műsorából. Kívánunk nekik még sok boldog születésnapot és évente sok-sok LP-t - bis hundert und zwanzig.