Transzformátorteszt



        Valóra vált egy ábrándunk, megjelentek  a  boltban  (legalábbis  a
    RAMOVILL boltjában) az első hazai készítésű  illesztőtranszformátorok.
    És  még  csak  nem  is  egyszerű  kivitelű  játékszerek  ezek,  afféle
    "hamásnincsezisjó"  tartozékok  a   mind   népszerűbb   mozgótekercses
    hangszedőkhöz, nem: gondosan tervezett, audiofil szerkezetek,  a  nagy
    és drága Ortofonok versenytársai - mert hát a konstruktőröknek  minden
    bizonnyal ez volt az ambíciójuk.  Mi  magunk  azért  örülünk  ennek  a
    fejleménynek,  mert   -   mint   Olvasóink   jól   tudják   -   erősen
    rokonszenvezünk  az  MC-hangszedőkkel,  szeretnénk,  ha  minél  többet
    lehetne importálni ezekből a korántsem olcsó, sok  devizát  felemésztő
    holmikból.  A  legtöbb  MC-hangszedőnek  elengedhetetlen  kelléke   az
    illesztő-egység, azaz a transzformátor (vagy az elő-előerősítő),  ezek
    is drága jószágok, csaknem annyiba  kerülnek,  mint  a  hozzájuk  illő
    pickup, és éppúgy nem lehet spórolni rajtuk, mint magán  a  hangszedőn
    sem. Ne tápláljunk vérmes reményeket: a  magyar  transzformátorok  sem
    olcsók  -  de  legalább  nem  kell  dollárt  adni   értük,   magyarán:
    ugyanakkora devizakeretből most kétszerannyi hangszedőre futná...
        És hogy miért viseljük ennyire a  szívünkön  az  MC-hangszedők  és
    illesztőegységeik  ügyét?  Sok  vívódás  árán  jutottunk   el   idáig.
    Kezdetben, mint első néhány kiadásunk olvasói  még  emlékezhetnek  rá,
    magunk is idegenkedtünk a mozgótekercses hangszedőktől, egyrészt, mert
    bennünket is zavart az a bizonyos illesztőegység, amely úgy  tapad  az
    MC-hez, mint kutyához a bogáncs;  másrészt,  mert  az  MC-hanggal  sem
    voltunk kibékülve.  Valami  hiányzott  belőle  -  és  csak  nagysokára
    jöttünk rá,  hogy  amit  hiányolunk,  az  nem  más,  mint  a  mágneses
    típusoktól megszokott érdesség. Ma már tudjuk, hogy  csaknem  mindenki
    hasonlóképpen van vele, és amikor első ízben hall jóminőségű MC-t, azt
    kérdezi: "hol maradnak a magas hangok?!" - s aztán  ő  is  előbb-utóbb
    rádöbben, hogy a magas hangok mennyire a helyükön vannak!  Mindezt  mi
    is a saját kárunkon és a saját dobhártyánkon  kísérleteztük  ki;  hadd
    kíméljünk meg  másokat  a  sok-sok  felesleges  próbálkozástól.  Egyre
    inkább az a meggyőződésünk, hogy a jóminőségű MC hangja közelebb áll a
    valóságoshoz, mint a legtöbb, még elfogadható áru MM-é.
        Azt reméljük, sok (és egyre több)  olvasónkat  érdekelni  fogja  a
    mozgótekercses  hangszedő  és  a  hozzá   járuló   illesztőegység,   a
    transzformátor problematikája - és talán a többiek sem  tekintik  majd
    csupán a Hifi Magazin hóbortjának az egészet. Nem állítjuk, hogy ez  a
    Transzformátorteszt könnyed hangvételű, afféle  ebéd  utáni  pihentető
    olvasmány lesz, de legjobb lelkiismeretünk szerint meg  fogja  érni  a
    fáradságot mindazoknak, akik átrágják rajta magukat. Mert aki  valóban
    a hangminőséget tartja fül előtt,  az  többre  megy  az  MC-vel  és  a
    transzformátorral, mint a Direct Drive-val és a kvarcvezérléssel.

    A kínálat

        Annak   idején,   nem   is   olyan   régen,   a   RAMOVILL   (mely
    kereskedővállalat          eddig           inkább           elsősorban
    alkatrészekkel-tartozékokkal,   s   csak   másodsorban   készülékekkel
    foglalkozott), rátalált az Ortofonokra, és forgalomba hozta a dán  cég
    mindkét hangszedőcsaládját: a mágneseset is,  a  mozgótekercseset  is.
    Nem győzzük hangsúlyozni, az  Ortofon  cég  csupán  egy  a  lehetséges
    üzletfelek sorából, és a világ legjobb hangszedőit az audiofilek  hite
    szerint éppenséggel nem Dániában gyártják - de az is biztos,  hogy  az
    Ortofonok  megbízható,  rangos,   "márkás"   hangszedők.   Az   üzleti
    feltételeket sem kárhoztathatjuk, ugyanis - bárki tanúsíthatja! -  más
    országokban  sem  igen   lehet   olcsóbban   hozzájutni   az   Ortofon
    hangszedőkhöz,  mint  Magyarországon.  Hogy  számunkra  mégis  ennyire
    drágák, az nem az Ortofonnak és nem a RAMOVILL-nak  köszönhető,  hanem
    gazdasági körülményeinknek.
        Kétségtelen, hogy a mozgótekercses hangszedők,  még  az  olcsóbbak
    is, szép summába kerülnek, különösen illesztőegységgel együtt. Például
    a legolcsóbb kombináció, a nálunk is (még) kapható MC10 és  az  STM-72
    transzformátor 4700 forinttal könnyíti meg a  zsebünket.  A  következő
    lépcsőfok az MC10/II plusz  T-10  kombináció,  ennek  körülbelül  7000
    forint  az  ára,  vagyis  meg  lehetne  venni  helyette  egy  komplett
    direkthajtású  lemezjátszót,  hangszedőstül-plexitetőstül.  Megintcsak
    hangsúlyoznunk kell, ez nemcsak Magyarországon van így,  az  árarányok
    világszerte hasonlóak. (Megemlítjük,  hogy  értesüléseink  szerint  az
    MC10/II-t felváltja a valamivel olcsóbb, MC10 Super elnevezésű típus.)
    A trafók közül figyelmet érdemel  még  az  STM-72  utóda,  a  parányi,
    párbacsomagolt T-5; noha még nem kapható, bizalmat szavaztunk neki, és
    beválogattuk a tesztmezőnybe. Ezzel végére is értünk a  még  úgy-ahogy
    megfizethető típusok listájának.
        Ami ezután következik, az a mi körülményeink  között  mindenképpen
    ezoterikus holminak számít, és elsősorban referencia  gyanánt  vesszük
    számításba - de  miért  is  ne  vennénk  számításba,  ha  egyszer  már
    kapható?!  Hiszen  éppen  azt  szeretnénk  megtudni,  valóban   jobban
    szólnak-e, mint az olcsóbb jószágok. Tegyünk hát említést a jó 12 ezer
    forintos MC20/II plusz T-20  kombinációról,  amelyen  belül  csupán  a
    transzformátor 5560 forintba kerül  (a  T-20  országszerte  elfogadott
    etalon az audiofilek körében),  valamint  az  MC  30/T-30  készletről,
    amelyet (a HUNGAGENT Rt. szívessége folytán) mi magunk  is  etalonnak,
    sőt, "mérőműszernek" használhatunk, de amelyet horribilis  árára  való
    tekintettel senki emberfiának nem ajánlunk. Nem is igen vásárol belőle
    a RAMOVILL sem, inkább csak a próba kedvéért hozat be időnként egy-két
    példányt. (Olvasóinkat talán érdekelni fogja, hogy  az  Ortofon  azóta
    piacra hozott egy még drágább készletet is, az MC 2000/T-2000 jelűt.)
        Az imént felsorolt típusok egytől-egyig  az  Ortofon  gyártmányai.
    Rajtuk kívül kapható volt még a  Technics  300MC  és  a  310MC  (3600,
    illetve 5400 forintért),  ezeket  8.  számunkban  teszteltük.  A  3800
    forintos Technics SU-300MC elő-előerősítőről 11. kiadásunkban  írtunk.
    Mindezek a típusok, noha jónak ítéltük  őket,  máig  sem  tartoznak  a
    kedvenceink közé; a Technics  elektronikáról  Olvasóinktól  is  vegyes
    visszajelzéseket   kaptunk.   Ezeket   tehát   úgy   tekintjük,   mint
    intermezzo-t, zenei közjátékot az Ortofon-koncert szünetében.
        Minthogy a dán cég  úgyszólván  uralja  a  piacot  (ha  egyáltalán
    beszélhetünk  piacról  Magyarországon),  a  magyar  tervezők   is   az
    Ortofonok   adatait   tartották   szem   előtt,    transzformátoraikat
    kifejezetten az Ortofon MC-hangszedőkhöz optimalizálták. Három  típust
    ismerünk,  a  "Wavemaster  Mérnök-Team"   TR-84,   valamint   a   KFKI
    Metallurgiai VGM VLS-T40.3 és VLS-T40.30 jelzésű  illesztőegységét.  A
    Wavemaster már kapható  is,  4960  forintért,  a  KFKI-trafókból  csak
    mintadarabokat láttunk, irányáruk körülbelül 5000 forint.
        Három magyar  és  öt  dán:  összesen  8  transzformátorból  áll  a
    tesztmezőny.  (Persze,  az  MC-ket  nemcsak  transzformátorral   lehet
    illeszteni  az  erősítők   fono-bemenetéhez.   Kétségtelen,   hogy   a
    transzformátoroknak vannak bizonyos előnyeik a "head amp"-pal szemben,
    de  aki  kételkedik  benne,  hogy  vajon  lehet-e  jó  elő-előerősítőt
    készíteni, az lapozzon vissza 11. kiadásunk Linn-revüjéhez.)
        Mielőtt elmélyednénk a  transzformátorok  lelkivilágában,  ejtsünk
    néhány szót a hangszedőkről is. Hiszen azokat  akarjuk  kiszolgálni  a
    transzformátorokkal.

    Impedanciák és feszültségek

        Ha  eltekintünk  néhány  különleges  típustól,  mindössze  kétféle
    hifi-hangszedő létezik: MM, vagyis  mozgómágneses  (ide  sorolandó  az
    indukált mágnesű, a változó  mágneses  ellenállású  stb.  is)  és  MC,
    "Moving Coil",  azaz  mozgótekercses.  Közös  tulajdonságuk,  hogy  az
    elektromágneses  indukció  elvén  működnek,  és  hogy  a   kimenetükön
    megjelenő  indukált  feszültség  a  mágneses  fluxus   megváltozásának
    sebességétől függ, ezért gyorsulás-érzékeny hangszedőknek  is  nevezik
    őket. Működési elvüket részletesen ismertettük 1980/téli, 4. kiadásunk
    Ortofónia című cikkében (amelyre még többször is utalni fogunk).
        Az   MM-pickupok    viszonylag    nagy    kimeneti    feszültséget
    szolgáltatnak:  4-10  millivoltot  1kHz-en,  a   teljesen   kivezérelt
    (10cm/s=0dB) barázda lejátszásakor. Az MC-típusok kimeneti feszültsége
    lényegesen  kisebb:  0,15-0,8mV,   huszad-ötvened   része   az   MM-ek
    szolgáltatta feszültségnek.
        Az  MM-hangszedők  kimeneti  feszültségét  és   lezáró   (terhelő)
    impedanciáját nemzetközileg  szabványosították,  az  utóbbit  47  kohm
    ±20%-ban  szabták  meg.  Hogy  mekkora  kapacitással  kell  lezárni  a
    hangszedőket, az már gyáranként és típusonként változik, általában 150
    és 500pF között, az ajánlott érték 250pF.  Mindazonáltal,  az  átlagos
    MM-hangszedőt  nyugodtan  csatlakoztathatjuk  az   erősítők-receiverek
    fonobemenetére, nem lesznek gondjaink.  (Jobban  mondva  nem  lennének
    gondjaink - ha a korrekciós erősítők  bemenete  mindig  megfelelne  az
    előírásoknak, s ráadásul a bemeneti impedanciájuk esetleg nem változna
    a frekvencia függvényében! De ez már egy másik történet.)
        Mi a helyzet az MC-típusokkal? Ezek kimeneti jellemzőire még  csak
    kiforrott szabvány-ajánlás sincs - ennélfogva azt sem tudjuk  előírni,
    milyen  legyen  a  hangszedőt  fogadó  illesztőegység   bemenete.   Az
    MC-gyártók szabadon, vagy csaknem szabadon választják meg  a  pickupok
    leglényegesebb elektromos jellemzőit, s legfeljebb annyit  tesznek  az
    érdekünkben, hogy ajánlanak (vagy gyártanak  is)  illesztő-egységet  a
    pickupokhoz, abban  reménykedve,  hogy  az  majd  illeszkedni  fog  az
    erősítő fono-bemenetéhez.
        Végül is háromféle MC-t  különböztethetünk  meg,  olyat,  amelynek
    kimeneti feszültsége és  impedanciája  a.  alacsony,  b.  közepes,  c.
    magas.
        Az   alacsony  kimeneti  impedanciájú  vagy  kimeneti  feszültségű
    típusok közé tartozik a legtöbb értékes MC, köztük valamennyi Ortofon.
    Impedanciájuk  pár  ohm  (az  Ortofonoké 3 ohm), kimeneti feszültségük
    0,015-0,018  (mV*s)/cm,  pontosabban:  az  1kHz-es, teljes kivezérlésű
    barázda     (0dB=10cm/s)     jelének     lejátszásakor     0,15-0,18mV
    csúcsfeszültséget adnak le. (0,1-0,13mVeff).
        A   középső  csoport  impedanciája  körülbelül  30  ohm,  kimeneti
    feszültsége    0,04-0,06    (mV*s)/cm   (0,3-0,4mVeff   0dB
    kivezérlésű barázda lejátszásakor). Ebbe a csoportba sorolandó például
    a két Technics pickup.
        A magas kimeneti feszültségű és impedanciájú  típusokkal  nem  sok
    dolgunk  lesz,  minthogy  ezek  úgy  viselkednek,   mint   az   MM-ek:
    impedanciájuk kohm-nagyságú, kimeneti feszültségük  néhány  millivolt,
    tehát  közvetlenül  csatlakozhatnak   a   fono-előerősítőre.   Sajnos,
    többnyire a hangminőségük  is  olyan,  mint  a  hasonló  árú  mágneses
    típusoké (Pioneer PC-MC sorozat), de akad köztük néhány  igen  értékes
    hangszedő is, ilyen a Supex SD-901S, amelyről 9. kiadásunkban írtunk.
        Az alacsony és  közepes  kimeneti  feszültségű  MC-k  nem  képesek
    kivezérelni az erősítők fono-bemenetét, feszültségüket előbb fel  kell
    erősíteni,  vagy  fel  kell   transzformálni.   Az   utóbbi   megoldás
    kézenfekvőbbnek tűnik, mert a  transzformátorok  viszonylag  egyszerű,
    passzív,  tápfeszültség  nélkül  működő  és  gyakorlatilag   örökéletű
    szerkezetek. Szóval, egyszerűnek látszik a dolog - de  azért  jónéhány
    körülményt figyelembe kell venni.

    Primer és szekunder

        Ebben a fejezetben a transzformátorok főbb tulajdonságait  vesszük
    sorra, természetesen a  teljesség  igénye  nélkül.  Így  is  elég  sok
    mindent kell tisztáznunk.
        Az illesztőtranszformátor kettős rendszer: bemenete (primer  köre)
    a hangszedőhöz, kimenete  (szekunder  tekercse)  a  fono-előerősítőhöz
    csatlakozik. Legfontosabb jellemzője az áttétel.
        A  fono-bemenet  impedanciája  47  kohm;  különféle  meggondolások
    alapján  célszerű  a trafó kimeneti impedanciáját ennél lényegesen, jó
    tízszerte  kisebbre  választani,  azaz  4-6 kohmosra, vagy még ennyire
    sem.  A  transzformátorbemenet, tehát a primer tekercs impedanciájának
    pedig   öt-tízszeresen   kell   meghaladnia   a   hangszedő   kimeneti
    impedanciáját,   hogy  a  transzformátor  ne  terhelje  számottevően a
    hangszedőt.   Ebből  kiindulva  kell  kiszámítanunk  a  transzformátor
    áttételét.
        Nézzünk előbb egy alacsony impedanciájú, 3 ohmos hangszedőt: 500/3
    ohm   =  kb.  1600-szoros  arány,  amelynek  négyzetgyöke  adja  meg a
    feszültségáttétel  mértékét:  négyzetgyök  1600  =  40. Az 1:40 arányú
    feszültségnövekedés   +32   decibelnek   felel  meg.  Ugyanez  közepes
    impedanciájú, 30 ohmos pickupra számítva: 5000/30 ohm = kb. 160-szoros
    impedancia-  és  13-szoros  feszültségnövekedés  (+22  decibel). Ha az
    alacsony     impedanciájú     pickup     0,1-0,13mV     feszültségét a
    negyvenszeresére,  a  közepes impedanciájú modell 0,3-0,4 millivoltját
    pedig  a tizenháromszorosára növeljük, mindkét esetben 4-5 millivoltot
    kapunk, annyit, amennyit egy átlagos MM hangszedő ad le. (Példáinkat a
    gyakorlatból vettük, habár a szemléletesség kedvéért némi kerekítéstől
    sem   riadtunk   vissza   -   mindenesetre   transzformátoraink  gyári
    adattáblázatában hasonló áttételi arányokkal találkozhat az Olvasó.)
        Kissé elébevágva a fejleményeknek, már itt megemlítjük,  hogy  két
    transzformátor (az Ortofon MC-30 és  az  általa  inspirált  Wavemaster
    TR-84) impedanciája  öt  fokozatban,  3-tól  48  ohmig  átkapcsolható,
    ezeket  a  trafókat  tehát  nemcsak  az  alacsony,  hanem  a   közepes
    impedanciájú hangszedőkhöz is használhatjuk. A kis Ortofon  T-5  pedig
    mindennemű átkapcsolás nélkül egyaránt használható az  alacsony  és  a
    közepes impedanciájú hangszedőkhöz.

        Nézzük most a transzformátorok minőségi jellemzőit.

        Zaj.   A   transzformátorok   egyik   nagy,   elvi    előnye    az
    elő-előerősítőkkel szemben, hogy passzív eszközök, nem keltenek  zajt,
    tehát jobb lehet a jel-zaj arányuk. Sajnos, a transzformátorok viszont
    fölöttébb érzékenyek környezetük  szórt  mágneses  terére.  Főképp  az
    50Hz-es  hálózati  frekvenciával  gyűlik  meg  a  bajuk,   ugyanis   a
    transzformátor óhatatlanul  a  többi,  aktív,  hálózati  frekvenciáról
    működő   készülék   közelében    üzemel.    Az    erősítők    hálózati
    transzformátorai, de  még  a  hálózati  vezetékek  is  mind-mind  erős
    zavarsugárzók.  Az  illesztőtranszformátorokat  ezért  igen   gondosan
    árnyékolni kell. A jobb minőségű, drágább  modelleket  két,  egymástól
    független árnyékoló rendszerrel védik. De még a szórt mágneses  tértől
    függetlenül  is  búgás   léphet   fel   bennük,   ha   a   lemezjátszó
    kivezetőkábelében  földhurok   képződik.   Ilyenkor   nem   segít   az
    árnyékolás, gondosabban kell szerelni a lemezjátszó vezetékét.

        Torzítás. Ha a hangfrekvenciás jel egészen telítésig  vezérelné  a
    transzformátor anyagát, durva  nemlineáris  torzítások  lépnének  fel.
    Minthogy  azonban  a  trafónak  egészen  kicsiny   jelszinteket   kell
    feldolgoznia, torzítása általában igen alacsony lehet.

        Frekvenciaátvitel. Mint  a  többi  hangfrekvenciás  eszköznek,  az
    illesztőtranszformátornak is fontos jellemzője az amplitúdó-frekvencia
    jelleggörbe. Rögtön hozzátesszük,  hogy  ez  a  jellemzőjük  rendkívül
    szorosan összefügg a bemeneti (primer) impedanciájukkal. A  frekvencia
    változásával   ugyanis   megváltozik   a    transzformátor    bemeneti
    impedanciája, s ennek következtében a trafó nem  egyformán  terheli  a
    hangszedőt. A magastartományban  főleg  a  nagy  menetszámú  szekunder
    tekercs szórt kapacitása, a mélytartományban pedig  a  primer  tekercs
    nem kellően nagy induktivitása szab határt a frekvenciaátvitelnek,  és
    ez a körülmény  általában  valamiféle  kompromisszumra  kényszeríti  a
    konstruktőröket.

    Mit mértünk - hogy mértük

        Ebben  a  tesztben  csak  transzformátorok   szerepelnek,   mérési
    módszerünket hozzájuk idomítottuk.
        A  transzformátorok  bemenetét  (primer  tekercsét)  általában  az
    alacsony impedanciájú MC-hangszedőkre (köztük az Ortofonokra) jellemző
    3 ohmról vezéreltük. Így mértük a torzításokat, a  maximális  kimeneti
    feszültséget,   a   fázisszög-változást,   a   felfutási   időt   stb.
    Transzformátoraink  között  azonban  két   átkapcsolható   típust   is
    találunk, meg hát egyébként is előfordulhat, hogy nem alacsony,  hanem
    közepes impedanciájú hangszedőt (például  egy  Technicset)  szeretnénk
    illeszteni az erősítőhöz. Ezért táblázatunk utolsó sorában, valamint a
    diagramokon olyan mérések eredményét  is  közöljük,  amelyek  során  a
    transzformátort 30 ohmos  generátor-impedanciával  vezéreltük.  Ezt  a
    körülményt ott  természetesen  fel  is  tüntettük.  Egyébként  azonban
    mindig  csak  3  ohmos  meghajtást  alkalmaztunk.  Táblázatunk  sorait
    megszámoztuk,   hogy   kommentárjainkkal   könnyebben    összevethetők
    legyenek.

    1-2. Feszültségáttétel.

        Az illesztőegység kimenetét 47 kohmmal zártuk le (ez felel  meg  a
    fono-előerősítő bemeneti impedanciájának), 1kHz-es mérőjelet adtunk  a
    transzformátorra, és meghatároztuk a  kimenetén  megjelenő  feszültség
    mértékét. A gyári adatok táblázatában a kimeneti terhelő impedancia 47
    kohm és  vele  párhuzamosan  kapcsolodó  100-250pF  értékű  kapacitás.
    Méréseink során mi ehhez tartottuk magunkat (ha mégsem, külön  utalunk
    rá). Az átkapcsolható  típusok  áttételét  mindegyik  kapcsolóállásban
    meghatároztuk. A méréseket a bal és a jobb csatornán is elvégeztük, és
    táblázatunk 2. sorában -  a  két  csatorna  különbségét  is  megadjuk,
    decibelben. Az átkapcsolható típusok rubrikájában mindig a  legnagyobb
    csatornaeltérés adata olvasható.

    3-6. Frekvenciaátvitel.

        Az amplitúdó-frekvencia jelleggörbét (mindegyik hasábban a legelső
    diagramot) a 2Hz-200kHz sávban vettük fel,  eközben  a  kimeneteket  a
    gyártó által javasolt módon zártuk le. A  diagramon  mindkét  csatorna
    görbéje rajta van, megfigyelhetjük a két  csatorna  közötti  esetleges
    eltérést. Alattuk még egy harmadik görbét is láthatunk, ezt  30  ohmos
    meghajtással kaptuk, a bal csatornán.
        A második diagramon a generátorimpedancia ismét 3  ohm.  A  görbék
    mindig  a  bal  csatorna  átvitelét  szemléltetik.  Ami  változik:   a
    transzformátor kimenetének lezárása. Legfelül újra a névleges  lezárás
    eredményét látjuk.  Ezután  erősebben  terheljük  a  kimenetet,  olyan
    helyzetbe hozva a transzformátort, amilyet egyáltalán nem  szeret,  de
    amilyen a  gyakorlatban  mégis  előfordulhat.  A  kapacitív  terhelést
    470pF-ra növeltük, és ez nem is túlzás! Gondoljuk  meg:  a  trafót  az
    erősítővel összekötő kábel kapacitása legalább 60-120pF,  az  erősítőn
    belüli vezetékek  további  néhányszor  10  pikofaráddal  növelhetik  a
    terhelést,  és  a  fono-előerősítő  bemenetének  is  van   40-60pF-nyi
    kapacitása. Ezenkívül  némely  erősítőkben  100-680pF-os  kondenzátort
    építenek  a  fono-bemenetre,  hogy   csökkentsék   a   nagyfrekvenciás
    zavarokat, s ezzel közvetlenül terhelik  a  transzformátor  kimenetét.
    Még szerencse, hogy ezt a durva hibát viszonylag ritkán követik el.
        A harmadik görbén a terhelés 27 kohm/470pF; mint  látjuk,  itt  az
    ohmikus értéket redukáltuk az előzőkhöz képest. A  valóságban  ugyanis
    gyakran előfordul,  hogy  1kHz-től  eltérő  frekvenciákon  változik  a
    fono-előerősítők bemeneti impedanciája. Hadd emlékeztessük Olvasóinkat
    a Prometheus receiverre (módosítása: HFM 9.), ennek a gépnek éppen  az
    volt az egyik legnagyobb hibája, hogy fono-bemenetének impedanciája  8
    és  120  kohm  között  változott!  Ez  ugyan  szélsőséges  példa,   de
    kisebb-nagyobb   mértékű   impedanciaváltozás   más   erősítőkön    is
    előfordulhat - jó tudni, mit művel ilyenkor a transzformátorunk.
        Az átkapcsolható típusok viselkedését három (48, 12  és  3  ohmos)
    impedancia-állásban is megvizsgáltuk.

    7. Áthallási csillapítás.

        A szokásos módon értelmezzük. A mérést a  20Hz  és  20kHz  közötti
    frekvenciasávban végeztük, miközben az  illesztőegységek  kimenetét  a
    névleges impedanciával zártuk el. A generátorimpedancia  természetesen
    3 ohm volt, ugyanekkora az éppen  nem  vizsgált  csatorna  bemenetének
    lezárása is. A transzformátorok áthallása igen kicsiny,  műszereinkkel
    alig tudjuk kimérni, általában 80-90 decibelt kapunk,  és  csak  20kHz
    közelében növekszik az áthallás  -  legalábbis  némelyik  típuson.  Az
    eredmény így is rendkívül jó, a hiba a gyakorlatban aligha észlelhető.
    A T-5 típus két önálló  trafóból  áll,  az  áthallási  csillapítás  ez
    esetben nyilván nem értelmezhető.

    8-9. Torzítások.

        A transzformátornak nem szabad észlelhetően torzítania. Mellesleg,
    mivel rendkívül kicsiny jelet  dolgoz  fel,  mérni  is  igen  nehéz  a
    torzítását.
        A harmonikus torzítást két, magasabb frekvencián: 4 és  12,5kHz-en
    mértük, nagy, 0,5 millivoltos bemeneti feszültséggel - ezzel az extrém
    feszültségcsúcsokat kívántuk modellezni.
        Az  intermodulációs   torzítást   40/7000Hz-es   mérőfrekvenciával
    vizsgáltuk, ismét 0,5 millivoltos feszültségű mérőjeleket  bocsátva  a
    transzformátorok  bemenetére.  Méréseink  szerint  a  transzformátorok
    torzítása valóban igen alacsony, nemegyszer  0,01%  alatt  marad  -  a
    műszereink torzítanak ennyit.

    10. Maximális kimeneti feszültség (túlvezérelhetőség).

        Ezt  a   jellemzőt   nem   tartjuk   túl   fontosnak   -   esetleg
    felvilágosítást  adhat  a  transzformátor   "tartalékairól".   Azt   a
    legnagyobb feszültséget határoztuk meg, amelyen a harmonikus  torzítás
    még  nem  haladja  meg  a  0,1  százalékot.  Kétféle   mérőfrekvenciát
    használtunk: 20 és 1000Hz-eset. Az  utóbbival  tulajdonképpen  nem  is
    tudtuk annyira meghajtani a transzformátorokat, hogy  túlvezérelhettük
    volna őket. A 20Hz-es jelet már nem dolgozták fel ennyire könnyen,  ez
    a primer tekercs impedanciájával függ össze. A  két  legolcsóbb  típus
    ütött el a leginkább a többitől: az STM-72 szerepelt a  leggyengébben,
    a T-5 pedig - mulatságos! - a legjobban.

    11. Fázisszög-eltérés 20Hz és 20kHz között.

        Jelleggörbék helyett csak az 1kHz-hez viszonyított eltérést  adtuk
    meg a két szélső frekvencián. Az átkapcsolható típusokat  a  12  ohmos
    állásban mért adattal jellemezzük; a TR-84  trafó  24  ohmon  gyengébb
    eredményt produkált, táblázatunkban ezt is feltüntettük.

    12. Búgásra való hajlam (zavarvédettség).

        Elsősorban  az  50Hz-es  búgásról,  a transzformátorok hagyományos
    ellenségéről van szó. Méréséhez homogén, meghatározható erősségű, 50Hz
    frekvenciájú   mágneses  térbe  kell  helyezni  a  transzformátorokat.
    Minthogy  a  mérésre  sem  előírást,  sem ajánlást nem találtunk, jobb
    híján   a   mikrofonok   zavarvédettségének  meghatározására  szolgáló
    mérőkeretet  használtuk.  Ez  egy  nagyméretű,  gondosan  kivitelezett
    tekercs,  amelyet ha hálózati árammal gerjesztünk, belsejében homogén,
    számítható   és  ellenőrizhető  erősségű  mágneses  tér  keletkezik. A
    transzformátorokat  elhelyeztük  a  mérőkeretben,  és  addig forgattuk
    őket,  amíg  a  lehető  legerősebb  búgást nem produkálták. Méréskor a
    bemenetüket   rövidrezártuk,   kimenetüket   a   névleges   lezárással
    terheltük. Kimeneti feszültségüket 1 A/m-re és a bemeneti feszültségre
    vonatkoztattuk,  ez  azt  jelenti,  hogy  az 1 A/m mágneses térerősség
    hatására  keletkező  búgás  feszültségét  elosztottuk a transzformátor
    áttételével.  (Azért választottuk ezt az eljárást, mert az Ortofon két
    típusának  zavarvédettségét  ily  módon specifikálták.) Minél kisebb a
    táblázatban  olvasható  szám,  annál jobb ebből a szempontból a trafó,
    annál kevésbé érzékeny környezetének zavaró mágneses tereire.
        A gyárak egyébként igen jóminőségű árnyékoló anyagokat  használnak
    (permalloy, permalloy plusz lágyvas), és általában kettős  árnyékolást
    alkalmaznak. Legnagyobb meglepetésünkre igen jól vizsgáztak  az  olcsó
    Ortofonok - amit a magyar trafókról nem mondhatunk el.
        Attól azonban, hogy a  transzformátorunkat  jól  árnyékolták,  még
    egyáltalán nem biztos, hogy nem fog búgni. Újra szóba kell  hoznunk  a
    hifisták  rémét:  a   földhurkot.   A   földhurok   kialakulásában   a
    transzformátor  is  közrejátszhat,  ha  a  két   csatorna   ki-   vagy
    bemenetének hidegpontjai közösítve vannak. Ha valóban ez  a  földhurok
    keletkezésének oka, egyszerű a megoldás: el kell szigetelni  egymástól
    a két csatorna hidegpontjait. (A tesztmezőnyben csak a  KFKI-típusokon
    találtunk  közös  hidegpontokat.  Erre  fel  is  hívtuk   a   tervezők
    figyelmét.)
        Az illesztőtranszformátorok egy részén külön földelőcsavar is van,
    ezt általában az erősítők hasonló célú csavarjával kell összekötni,  a
    lemezjátszó földvezetékével együtt. Ha ez is megvan, és a  hidegpontok
    is el vannak választva, a földhurok nem fog belebúgni a muzsikánkba.
        Nem tartozik szorosan ehhez a fejezethez, de fel  kell  hívnunk  a
    figyelmet bizonyos lemezjátszók (például egyes régebbi Dualok)  "eleve
    beépített" földhurkaira.  A  gyanútlan  tulajdonos  bármit  tesz,  nem
    szabadulhat  a  búgástól,  hacsak  gondosan   rendbe   nem   teszi   a
    hangfrekvenciás vezetéket a kar belsejében.

    13-14. Bemeneti impedancia.

        Ezt  2Hz-től  200kHz-ig,  egyetlen  diagramon  szemléltetjük,   és
    számszerűen is megadjuk a hangfrekvenciás sávon belüli, főbb  értékeit
    (ezeket a  diagramból  számítottuk  ki).  Az  illesztőtranszformátorok
    általában  igen  széles  frekvenciatartományban  dolgoznak,   és   így
    impedanciájukat (minthogy szorosan összefügg a frekvenciaátvitellel) a
    teljes  sávban  meg   kell   vizsgálni.   Az   impedancia   változását
    logaritmikus lépték szerint, decibelben olvashatjuk le  a  diagramról.
    Ezeken    az    ábrákon    bejelöltünk    néhány     kapaszkodópontot:
    12,5-25-50-100-200 ohm. Közéjük mindig 6-6 vonal, azaz 6 decibel esik,
    ennyi felel meg az 1:2 aránynak.
        Nagyon fontos volna, hogy a bemeneti  impedancia  ne  változzék  a
    hangfrekvenciás sávban, de - mint a diagramokon látható - bizony  elég
    nagy eltérések adódnak: az 1kHz-en mért  impedancia-érték  20Hz-en  és
    20kHz-en legalább a felére,  de  rossz  esetben  akár  a  tizedére  is
    visszaeshet. A transzformátorok bemeneti impedanciája a középső sávban
    mindig sokkal nagyobb, mint a hangszedő forrásimpedanciája.
        Az persze már vita tárgya lehet,  mekkora  impedanciával  célszerű
    lezárni a hangszedőket. Az öt-tízszeres fogadóimpedancia a legtöbbször
    elegendő.   Olyasmi   is   előfordul,   hogy   a   hangszedőnek   erős
    magaskiemelése  van,  és  azt  azzal  próbálják   csillapítani,   hogy
    szándékosan erősen  terhelik  a  hangszedőt  egy  viszonylag  alacsony
    impedanciájú transzformátorral. Ez persze kényszermegoldás.  Helyesebb
    volna "becsületes úton" linearizálni a hangszedő átvitelét.

    15. Kimeneti impedancia.

        Három  ponton  mértük:  20Hz-en,  1kHz-en,  20kHz-en.   Mint   már
    említettük, célszerű arra törekedni, hogy  a  transzformátor  kimeneti
    impedanciája   körülbelül   a   tizedrésze   legyen   a   fono-bemenet
    impedanciájának. A legtöbb  illesztőegység  eleget  is  tesz  ennek  a
    követelménynek.

    16. 4kHz-es négyszögjel-átvitel.

        Ha  jól  választjuk  meg  a  mérőjelet,   egyetlen   méréssel   is
    tájékozódhatunk a transzformátor legfontosabb tulajdonságai felől.  Az
    oszcillogramon láthatóvá válnak  az  amplitúdó-frekvencia  jelleggörbe
    hibái (sőt, a felfutási idő értékét is  ebből  a  mérésből  határoztuk
    meg). A transzformátorokat 3 ohmos  generátor-impedanciával  hajtottuk
    meg,  kimenetüket  a  gyárilag  előírt  módon  terheltük,  a  bemeneti
    feszültség  0,5mV  volt.  Az   oszcilloszkóp   vízszintes   eltérítése
    50µs/osztás.  A  képen  felül  a   transzformátor   bemenetére   adott
    vizsgálójel,  alatta  a  kimeneten  kapott   válaszjel   látható.   Az
    átkapcsolható típusokat 3, 12 és 48 ohmos  állásban  is  megmértük.  A
    négyszögjel felfutó éle után szinte mindegyik illesztőegység produkált
    egy kisebb-nagyobb túllövést, berezgést.  Az  STM-72  lekerekítette  a
    négyszöget (ez éppen az ellenkezője a kör négyszögesítésének), a  T-10
    és a T-20 viszont csaknem ideálisan viselkedett.

    17. Felfutási idő.

        Az előző mérés alapján határoztuk meg. Az  egyes  transzformátorok
    között  jelentős  eltéréseket  tapasztaltunk;  az  eredmény   szorosan
    összefügg   a   frekvenciaátvitelükkel.   A   KFKI    transzformátorai
    szerepeltek a legjobban, az STM-72 a leggyengébben.

    18. Frekvenciaátviteli sáv 30 ohmos generátor-impedancia esetén.

        Ezzel   a   méréssel   azt   modellezzük,    mi    történik,    ha
    transzformátorunkat   nem   alacsony,   hanem   közepes   impedanciájú
    hangszedővel párosítjuk. Mindegyik trafó legelső diagramján, a bal  és
    a jobb csatorna jelleggörbéje alatt egy harmadik görbét  is  találunk,
    ezt 30 ohmos generátor-impedanciával vettük fel. A  két  átkapcsolható
    típusról  1-1  további  diagramot   is   készítettünk,   hogy   jobban
    eligazodjunk a sok görbe között (25-26.  diagram).  Végül  táblázatunk
    18.  sorában  számszerűen   is   megadjuk   az   alsó   és   a   felső
    határfrekvenciák  értékét.  Érdemes  megfigyelni,   hogy   a   legtöbb
    transzformátor még így is 20kHz feletti határfrekvenciát produkált, de
    a KFKI-típusok (és persze az STM-72)  alsó  határfrekvenciája  jócskán
    20Hz fölé tolódott!

    Kommentárjaink

        Hosszúra  nyúlt  a  bevezető,  dehát  olyan   egységekről   írunk,
    amilyeneket eddig még nem teszteltünk (legfeljebb futólag, mint  annak
    idején az Ortofóniában,  HFM  4.),  s  amelyeket  egyébként  sem  igen
    vizsgálnak módszeresen a hifi-újságok. Szokásunkhoz híven  betűrendben
    vesszük sorra a nyolc transzformátort.

    KFKI VLS-T40.3 és VLS-T40.30

    

        Csaknem azonos típusjelzés, tökéletesen azonosnak látszó  kivitel.
    (Vigyázat! A "3" és a "30" csupán  típusszám,  és  egyáltalán  nem  az
    impedanciára vonatkozik!) Ízléses kis műszer benyomását kelti  a  KFKI
    trafója, és igen gondos munkára vall. A bal  és  jobb  csatorna  külön
    egység, csak az előlapjuk közös. Az árnyékoló házon  belül  még  külön
    árnyékoló bura is rejlik. A hátoldalon  RCA  ki  és  bemenetek.  Külön
    földelőhüvely nincs a készüléken.
        A két trafó  közül  a  másodiknak,  a  VLS-T40.30-nak  (kacifántos
    típusjelzés!) jobbak a  paraméterei.  Frekvencia-  és  fázisátvitelét,
    felfutási idejét tekintve ez  a  transzformátor  a  mezőny  legjobbja.
    Impulzusátvitele is szép. A másik típus elmarad tőle,  de  így  is  jó
    átlagos.
        Mindkét típusra igen kicsiny, 100pF-os terhelőkapacitást ír elő  a
    Metallurgia VGM, a gyakorlatban  ezt  nehéz  betartani,  de  méréseink
    szerint akkor sincs  baj,  ha  nagyobb  kapacitással,  akár  470pF-dal
    terheljük  is  a  kimenetet:  a  felső  határfrekvencia  még  így   is
    tiszteletreméltóan magas marad.
        Búgásra való hajlandóságuk viszonylag magas, ezenkívül a földhurok
    képződésének veszélye is fennáll (amíg a közös  hidegpontot  szét  nem
    bontják). A szeánszon egyébként a KFKI-transzformátorok igen csendesen
    viselték magukat.
        Mindkét típus bemeneti impedanciája erősen változik  a  frekvencia
    függvényében; az 1kHz-en mért érték 20Hz-en az  ötödére-hetedére  esik
    vissza! Emiatt  van,  hogy  ha  a  transzformátort  elillesztik,  azaz
    magasabb impedanciájú hangszedővel párosítják, a mélyátvitel leromlik,
    az alsó határfrekvencia felcsúszik egészen 35-36Hz-ig.

    Ortofon STM-72

    

        Régi típus, ma már nem gyártják. Henger alakú  ház,  bemenete  két
    RCA-hüvely, kimenete egy RCA-dugókkal szerelt, 40  centis  vezeték.  A
    gyári adatok céduláját a hengerpalástra ragasztották.
        Az STM-72 szinte minden szempontból a mezőny leggyengébb  darabja,
    paramétereit itt nem is  érdemes  végigelemezni.  Feltűnően  gyatra  a
    bemeneti impedancia görbéje, igazából nincs  is  vízszintes  szakasza.
    Ezzel szemben az STM-72 zavarvédettsége kiemelkedően jó (alig akartunk
    hinni a műszerünknek!), és figyelmet érdemel az impulzusfotó is: ez  a
    trafó az egyetlen, amely nem produkál berezgést a  négyszögjelen.  Ezt
    azonban a gyengébb magasátvitellel és a bemeneti impedancia drasztikus
    esésével magyarázzuk.

    Ortofon T-5

    

        Két  kis   csinos   ékszer,   vagy   legalábbis   bizsu:   egy-egy
    RCA-kábeltoldalék, amelyben a dugó  és  a  hüvely  között  rejtőzik  a
    tulajdonképpeni  illesztőegység.  (A  két  jószágot   közös   kartonba
    csomagolták, de a csatornaelválasztásuk ettől még ideális lehet...)  A
    kis  hasábok  négyzetkeresztmetszetűek,   RCA-csatlakozóik   aranyozva
    vannak - kábelre nyilván nincs szükség, a  kis  toldalékot  egyszerűen
    csak közbe kell iktatni, amikor a lemezjátszó kábelét a fono-bemenetre
    csatlakoztatjuk.
        Műszaki jellemzői igen érdekesek. A  specifikáció  szerint  a  T-5
    egyaránt használható alacsony és  közepes  impedanciájú  hangszedővel,
    3-40  ohmosig.  Bemeneti  impedanciája  viszonylag   nagy,   a   görbe
    egyenletes, de  magasabb  frekvencián  erősen  esik,  emiatt  a  felső
    határfrekvencia sem túl magas - ez volt az ára a  kompromisszumnak.  A
    gyöngébb magasátvitelből következik, hogy a fázishiba viszonylag nagy,
    a felfutási idő úgyszintén. Mélyfrekvencián  azonban  igen  jó  a  T-5
    átvitele, még 30  ohmos  terhelésre  is  3Hz-es  alsó  határfrekvencia
    adódott, ez mélyebbre esik,  mint  bármelyik  más  transzformátoré,  a
    T-30-ast leszámítva. A magas bemeneti impedancia folytán igen  nagy  a
    kis trafó kivezérelhetősége is, ebben megint csak a T-30 előzi meg.
        Összegezve: vegyes eredmény. Mindenesetre úgy tűnik, a T-5 tényleg
    kiszolgálhatja a  közepes  impedanciájú  MC-hangszedőket.  A  jó  öreg
    STM-72-nél pedig kétségtelenül különb.

    Ortofon T-10 és T-20

    
    

        Az egyik ugyan az olcsóbb MC10/II a másik pedig a drágább  MC20/II
    partnere, ezenkívül az egyik új típus, a másik meg régi, mégis  együtt
    tárgyaljuk őket, mert  méréseink  alapján  csaknem  azonosnak  tűnnek.
    Kivitelük természetesen eltérő.  A  T-10  egy  ízléses  kis  alumínium
    hasáb, RCA-hüvelyekkel és  30  centis  kábelre  szerelt  RCA-dugókkal.
    Tetőlapját  frekvenciaátviteli  ábra  díszíti.  A  T-20  már  nagyobb,
    "komolyabb darab". Ki- és bemenetei RCA-csatlakozóhüvelyek.  Előlapján
    egy nyomógombbal  (by-pass)  kiiktathatjuk  a  transzformátort  a  jel
    útjából.
        A két típus áttételének  mértéke,  frekvencia-átvitele  (bármilyen
    kapacitással),  maximális  bemeneti  feszültsége,  be-   és   kimeneti
    impedanciája  gyakorlatilag  azonos.  Felfutási  idejük,  a  30  ohmos
    terheléssel mért frekvenciaátvitelük eltér ugyan, de  nem  lényegesen.
    Az Ortofon gyaníthatólag - gondosan válogatja a transzformátorokat;  a
    jobban sikerült darabokat  T-20-ba,  a  többit  T-10-be  építve  hozza
    forgalomba. Később magunk is kételkedni kezdtünk ebben az  elméletben,
    de méréseink feltétlenül ezt sugallták.
        Mindkét transzformátor a középmezőnybe tartozik. A T-20-nak jobb a
    zavarvédettsége, a szerényebbik típust gyengébben  árnyékolták  (kissé
    ki is lóg a specifikációból). Négyszögjel-átvitelük szép, szebb,  mint
    a többi transzformátoré.

    Ortofon T-30

    

        Árából nem csupán lemezjátszót, hanem talán még egy minitornyot is
    vásárolhatnánk, de ezt ne rójuk fel neki. Nyilvánvaló,  hogy  ebben  a
    kategóriában az árak már rég elveszítették kapcsolatukat a hétköznapok
    realitásaival. Az Ortofonnak egyszer szüksége volt egy Lehető  Legjobb
    hangszedőre, és megépítette az MC30-at. Ahhoz pedig kellett  neki  egy
    Lehető Legjobb transzformátor is. Ez lett volna a T-30.
        Akkora, mint a T-20, de valamivel mélyebb  annál.  Hátoldalán  (az
    aranyozott RCA-hüvelyeken kívül) földelőcsavart is találunk, előlapján
    pedig   egy   kapcsolóval   öt   különböző   impedancia-érték   között
    választhatunk: 3-6-12-24-48 ohm (a hatodik kapcsolóállás  a  by-pass).
    Találgathatjuk, mire utalnak ezek a számok: a trafó bemeneti, avagy  a
    hangszedő kimeneti impedanciájára? Méréseink szerint az utóbbira. A  3
    ohmos  állásban  a  T-30  úgy  viselkedik,  mint  a  szintén  3  ohmos
    hangszedőhöz tervezett T10 és T-20.
        A T-30 meglehetősen precíz szerkezet. (Ezért az árért?!)  Áttétele
    kapcsolóállásonként csaknem pontosan  3  decibelt  változik,  ettől  a
    léptéktől csak egyhelyütt tér  el  0,3  decibelnyivel,  és  eközben  a
    csatornák közötti eltérés nem haladja meg a 0,1 decibelt.
        A magasabb impedanciájú állásokban felvett  frekvencia-jelleggörbe
    alul 2Hz-ig lineáris, igaz, 100kHz fölött  viszont  erősen  kiemel.  A
    legkiegyenlítettebb átvitelt 6 és 12 ohmos állásban mértük. A 30 ohmos
    generátorimpedanciát a 48 ohmos kapcsolóállás szereti a  leginkább.  A
    47 kohm/470pF, illetve a 27 kohm/470pF terhelést viszont megintcsak  a
    12 ohmos állás viseli el a legjobban.
        A maximális kimeneti feszültség elegendő,  de  48  ohmos  állásban
    jelentős  eltérés  van  a  két  csatorna  között.  A  fázisszögeltérés
    csekély, a zavarvédettség csupán átlagos. A bemeneti  impedancia  csak
    kevéssé változik a frekvencia függvényében. A  felfutási  idő  roppant
    rövid, bármelyik áttételről mérve 2µs körüli. A négyszögjel 3 ohmon  a
    legszebb, 12 és 48 ohmos állásban erős berezgés látható. Megjegyezzük,
    hogy a T-30-hoz mellékelt használati  leírásban  egy  20Hz-es  és  egy
    10kHz-es négyszögjel képét is közlik, és bizony azokon is látható  egy
    kismértékű túllövés.
        Mindent egybevetve:  átlag  feletti,  egyenletes  minőség,  néhány
    szépséghibával.

    Wavemaster TR-84

    

        Kísértetiesen hasonlít a T-30-ra, és ez aligha a véletlen  játéka,
    minthogy sehol a világon nincs még egy transzformátor, amelynek  éppen
    ez az ötféle  kapcsolóállása  volna.  Feszültségáttétele  azonban  nem
    annyira szabályszerűen változik, mint az Ortofoné: az előírt 3 decibel
    helyett 1,9-4,5-2,3-3,8 decibeles lépéseket mértünk.
        A    48,     illetve     24     ohmos     lezárással     készített
    frekvencia-jelleggörbék magasfrekvenciás  kiemelést,  sőt  rezonanciát
    mutatnak. A  legegyenletesebb  a  3  ohmos  állás  frekvenciaátvitele.
    Kíméletlenebb terhelés hatására a görbék kisimulnak, de  természetesen
    a felső határfrekvenciájuk is lejjebb száll. Mélyfrekvencián a  görbék
    már 20Hz környékén esni kezdenek.
        Az áthallások jók, bár a 20kHz-en  mért  58dB  nem  valami  fényes
    eredmény,  de  ezt  aligha  lehet  meghallani.  A  maximális  kimeneti
    feszültség 48 ohmos állásban  jelentősen  elmarad  az  Ortofonétól.  A
    fázisszög-eltérés 24 ohmon meglehetős, és még  12  ohmos  állásban  is
    átlag  alatti.  A  bemeneti  impedanciája  is  erősebben  változik   a
    frekvencia függvényében, mint az Ortofoné.
        A  zavarvédettség  mérsékelt  (akárcsak   a   KFKI-modelleké).   A
    felfutási idő rövid, a négyszögjel-átvitel 48  és  12  ohmos  állásban
    erős túllövést mutat, 3 ohmon viszont már elfogadható.
        Összegezve:   több   jellemzőjében,   elsősorban   mélyfrekvenciás
    átvitelében elmarad a T-30 mögött - ami végül is megbocsátható.

    
    
    
    
    


    Szeánsz

    

        (a szerkesztő tollából): Mielőtt transzba esnénk, alaposan ki kell
    mentegetődznünk magunkat.
        A sorozatteszt meglehetősen reménytelen vállalkozás, ennyi masinát
    nem  lehet  módszeresen  összehasonlítani,  mert  a  körmérkőzésnek se
    eleje,  se  vége,  eredménye  pedig  áttekinthetetlen.  Nem is bírnánk
    végigülni  (x2-x)/2  szeánszot (tudvalevőleg ennyi mérkőzés
    van  egy körmérkőzésben), márpedig lehetőleg egyvégtében kell csinálni
    a  dolgot,  hogy  a  résztvevők - mindvégig ugyanazok a személyek! - a
    fülükben  tarthassák a különböző hangképek jellegzetességeit. És vajon
    mennyi     derül     ki     egy     rövidteszt    eredményéből?!    Az
    illesztőtranszformátor  nagyon  fontos  hifi-láncszem,  csaknem  annyi
    múlik  rajta,  mint  a  hangszedőn  magán,  de minthogy ez a szerkezet
    önmagában   véve   "nem   termel   hangot",   erényeit-hibáit  hosszú,
    hetekig-hónapokig  tartó,  zavartalan, tehát magányos zenehallgatással
    kellene felmérni. Akkor viszont vaktesztről, pláne sorozat-vaktesztről
    szó sem lehetne.
        Félre ne értsék Olvasóink:  nem  akarjuk  elhárítani  magunktól  a
    döntés ódiumát. Van véleményünk, hiszünk is benne, a  felelősséget  is
    vállaljuk érte. Ítéletünk azonban szubjektívebb, mint valaha "ez és ez
    a  trafó   kellemesebb   hangúnak   és   megbízhatóbbnak   mutatkozik,
    valószínűleg több örömünk telik majd benne, mint amabban de megértjük,
    ha valakinek más a véleménye."
        A transzformátorokat elsősorban egy kétnapos, összesen  tíz  órás,
    14   meghallgatásból   álló   vakteszt-sorozat    eredménye    alapján
    minősítettük.  A  maratoni  szeánszon  csak  négyen,  szerkesztőségünk
    szűkebb értelemben vett  tagjai  vettek  részt.  A  kontroll-láncot  a
    következőképpen állítottuk össze: NAD 5120 lemezjátszó, Ortofon MC  30
    (ez  egyébként  is  kötelező  volt,  hiszen   most   a   magyarországi
    választéknak megfelelően elsősorban az Ortofonokhoz keressük a legjobb
    transzformátorokat!), Spendor BC1 hangsugárzók, és  hogy  az  erősítők
    gyöngéi se téveszthessenek meg bennünket,  újra  kölcsönkértük  a  11.
    kiadásunkból ismerős AGI 511 előerősítőt a Naim NAP 250 végfokkal.
        A zeneszámok mindig  ugyanazok  voltak,  és  mindig  ugyanabban  a
    sorrendben hangzottak el:  a  Black  Beauty  az  Ortofon-demólemezről,
    country-szám a JBL-ről, A Walkűrök lovaglása a direktvágású  Sheffield
    LAB-7-ről, részlet a Toscából ("Vittoria! Vittoria!"), templomi  kórus
    és  orgona  fúvósokkal  (Cantate   Domino)   a   Proprius   lemezéről,
    dzsessz-zongoratrió a japán Three Blind Mice lemezcég felvételéről, és
    alkalmanként - részben a kamarazene, részben  a  magyar  hanglemezipar
    iránt érzett vonzalmunk kifejezéseképpen - feltettük Mozart  hegedűre,
    brácsára és csellóra írt Esz-dúr divertimentóját  (Hungaroton  LPX  11
    590)
        A tesztsorozat első félidejében etalonunkhoz, a T-30-hoz mértük  a
    többi illesztőegységet,  majd  (folyvást  szelektálva  őket)  célszerű
    párosításokkal  folytattuk.   A   zenehallgatás,   jobban   mondva   a
    kapcsolgatás végeztével megbeszéltük a hallottakat,  ekkor  még  ki-ki
    eldönthette, fenntartja-e véleményét, vagy  belátja,  hogy  a  többiek
    figyeltek jobban - és csak  ezután  azonosítottuk  a  lámpaszíneket  a
    láncba iktatott transzformátorokkal. Alkalmanként, ha zavarba  jöttünk
    (elég gyakran megesett), újrakevertük a színeket  és  megismételtük  a
    vaktesztet. Általában elég nagy különbséget éreztünk az  egyes  trafók
    hangszíne között, de tulajdonképpen mindegyik elég jól szólt, akár még
    a T-30 ellenében is!  Nem  győzzük  hangsúlyozni,  a  transzformátorok
    olyanok, mint a hangszerek, huzamosabb ideig együtt kell  élni  velük,
    hogy aztán vonzódjunk hozzájuk vagy idegenkedjünk tőlük.
        Egy héttel később összehívtam egy audiofil  társaságot,  és  egész
    este a transzformátorokat hallgattuk, de  már  csak  az  érdekesebbnek
    ígérkező meccseket játszottuk újra.
        (Kiforgatva  a  népszerű  Woody  Allen-darab, a "Játszd újra, Sam"
    címét, produkciónknak ezt a címet adhatnám: "Játszd újra, fül!")
    Ezúttal    szerényebb    elektronikákat    használtunk,     a     Quad
    teljesítményerősítőt, egy kísérleti előfokkal.
        A következő napokban egyesével-kettesével hívtam vendégeket. Ekkor
    már inkább csak a "finalisták", vagyis az  előzőleg  legjobbnak  ítélt
    trafók voltak bekötve.
        Jómagam még további 8-10 napon át hallgattam a transzformátorokat,
    a lehető legtarkább párosításban.  A  demó-kiadványokon  kívül  szinte
    mindent feltettem, ami lemezem csak van és  aminek  a  hangjához  csak
    szokva vagyok.
        Végül a transzformátorok közül többet is "kiadtam albérletbe",  és
    begyűjtöttem barátaim véleményét.  Külön  köszönettel  tartozom  Varga
    Ferencnek, a Rádió zenei osztályvezetőjének; vele az utóbbi másfél  év
    folyamán szinte minden transzformátort  végighallgattattam  (olyanokat
    is, amelyek itt nem vettek részt a tesztben - sőt: a Technics SU 300MC
    elő-előerősítőt is odaadtam neki). Ő egyébként  Thorens  lemezjátszót,
    Ortofon   MC20-as   hangszedőt,    referenciának    Ortofon    T-20-as
    transzformátort  használ,  az  erősítője  egy  Menő  Manó,  csupán   a
    hangsugárzója gyöngébb. Nagy megnyugvásomra szolgál, hogy Varga Ferenc
    véleménye általában kísértetiesen egyezik az enyémmel.
        Mindezek alapján  az  alábbi  jellemzést  adhatjuk  a  tesztünkben
    szereplő transzformátorokról:

    Szelektálunk

        Két transzformátort igen hamar félretettünk. Az egyik a  KFKI-féle
    VLS-T40.3  (ügyelj  a  típusszámra!),  ezt  csak  a  saját,  fiatalabb
    testvérével, a VLS-T40.30-cal  hasonlítottuk  össze.  Minthogy  csupán
    mintadarabokról van szó, elegendőnek véltük, ha  eldöntjük,  melyik  a
    jobbik, és aztán annál maradunk. Nos,  az  újabb  változat  a  jobbik:
    elevenebbnek,  dinamikusabbnak,  sztereóbbnak,   kiegyenlítettebb   és
    kellemesebb  hangzásúnak  találtuk  (egy  határozatlan   ellenszavazat
    ellenében). Egyébként a régebbi változat is igen jó; őszintén  szólva,
    kissé fellélegeztünk, amikor meggyőződtünk róla, hogy  "nekünk  is  az
    jött ki", ami a műszereinknek.
        Az STM-72 volt a másik trafó, amelyre nem akartunk  túl  sok  időt
    vesztegetni. Régóta ismerjük, sok információnk van róla, teszteltük is
    már (az Ortofóniában). Noha véleményünk, sőt, Olvasóink visszajelzései
    szerint  is   jobban   szól,   mint   a   legtöbb   kommersz   erősítő
    elő-elő-fokozata,   műszaki   okokból   mindenképpen   lecserélendőnek
    ítélnénk - ha ajánlhatnánk helyette  valami  mást.  (Talán  most  majd
    ajánlhatunk.) Az STM-72 az olcsóbb rendszerekbe  illesztve  egy  kissé
    érdesen, kaparósan szokott szólni. Most ez  a  vonása  kevésbé  zavart
    bennünket, inkább úgy éreztük,  sávhatároltan  és  fedetten  muzsikál,
    csökkenti a basszust, visszafogja a zene lüktetését.
        Az Ortofon T-5 még nincs forgalomban; ha kapható lesz,  körülbelül
    annyiba fog kerülni, mint az STM-72. A kis fülönfüggők nemcsak műszaki
    adataikkal, de hangminőségükkel is túlszárnyalták  elődjüket:  szintén
    egy kicsit érdesen, de nagyobb dinamikával muzsikáltak.
        Később kölcsönadtam őket egy barátomnak, a tesztben szerepeltetett
    STM-72 gazdájának, és ő az alábbi, nyilván őszinte jellemrajzot  adta.
    STM-72: a teteje szőrösebben, grízesebben szól, keni  a  hangszereket;
    zavaros kavalkád; a szólóhangszerek elég jók, viszont a hangzás lapos,
    dinamikátlan, nem emlékeztet a koncertre. T-5: nagyon halk (ti. kisebb
    feszültséget  ad  le),  mélyebbre  megy,   definiáltabb   hangzás,   a
    hangszerek  jobban  felismerhetők;  ennek  már  előre-hátra   is   van
    kiterjedése; mélyhangok  enyhén  grízesek;  a  pengetősök  élénkek;  a
    vonósok szépek, élethűek, az énekhang szárnyalóbb; a dinamika nagyobb.
    Melegebb, puhább hangkép, ez már jobban emlékeztet a koncertteremre.
        Tény, a T-5  meglepően  jól  "hozta"  a  zene  egyik  legfontosabb
    összetevőjét, a dinamikát. Ezzel időnként még a nagy trafók  ellenében
    is "pontokat szerzett". Időbe telik, amíg az ember rájön,  hogy  ez  a
    lendületesség nyerseséggel, reszelősséggel párosul, és hogy a T-5  nem
    szól annyira tisztán, nyugodtan, hallgathatóan, mint a (jóval drágább)
    T-10 vagy pláne a T-20.

    A középmezőny

        Wavemaster TR-84. Valahogy kevésbé  bízunk  benne.  Nem  szerepelt
    rosszul, szavazatokat szerzett még a  T-30  ellenében  is  (egyszer  3
    ohmon, egyszer 12 ohmon mérkőztek meg), de  végül  mindig  alulmaradt.
    Hangszíne kissé magasra  húz.  Ezen  nem  azt  értjük,  hogy  magasabb
    frekvenciákat szólaltat meg, hanem  hogy  a  teljes  hangtömegnek  egy
    magasabb tónust kölcsönöz. Más megközelítésben: nem eléggé tömör,  nem
    eléggé öblös a hangja, nincs elegendő lendülete. Ugyanezt tapasztaltuk
    akkor is, amikor a Wavemastert  a  KFKI-trafóval  versenyeztettük.  Az
    utóbbit valamivel tömörebbnek, tisztábbnak, hallgathatóbbnak véltük  -
    a TR-84 hangképe  egy  picit  szegényesebbnek,  nyugtalanabbnak  tűnt.
    (Hangsúlyozzuk, ellenszavazat is volt, minden alkalommal.)  A  későbbi
    meghallgatások során is azt tapasztaltam, (és vendégeim is  viszonylag
    gyakran tettek hasonló értelmű megjegyzést), hogy a  TR-84  kellemesen
    szól ugyan, de dinamikájában egy kicsit szegény. Varga Ferenc  szintén
    jó véleménnyel volt erről a traforól, mindazonáltal - mondta -, ez még
    mindig nem éri el a  T-20  minőségét.*  (*  Egyik  szeánszunkon  jelen
    voltak a Wavemaster tervezői is, és magukkal hozták a  TR-84  javított
    kiadását.  Játékszabályainknak  ugyan  ellene  mond,  hogy  utólag,  a
    műszeres mérés után bővítsük ki a tesztmezőnyt, de ezzel  is  segíteni
    szerettük volna a tervezők munkáját, illetve - ha az új típus  beválik
    - a vásárlóközönséget. A TR-84 és a TR-8400  (ez  lenne  a  típusjele)
    meglehetősen eltérően szól - mintha  nem  is  ugyanaz  csinálta  volna
    őket. A TR-8400 teltebben, tömörebben, ha úgy tetszik,  ortofonosabban
    muzsikál, és bár az első szeánszon, vegyes  zsüri  előtt  nem  aratott
    sikert, úgy éreztem, ez  lehet  a  jobbik.  A  későbbi  meghallgatások
    megerősítették ezt a véleményemet. Úgy  fogalmazok,  hogy  "a  TR-8400
    éppen annyival tér el a T-30-tól, amennyivel  a  T-20";  hasonlóképpen
    Varga Ferenc is azzal adta vissza az új Wavemastert, hogy "ezt már nem
    tudom megkülönböztetni az Ortofontól". A TR-8400-at tehát  a  RAMOVILL
    figyelmébe ajánlottuk.)
        A Wavemaster lényegesen drágább a T-10-nél és csaknem olyan drága,
    mint a T-20, viszont tud valamit, amit azok nem tudnak:  átkapcsolható
    impedanciája jóvoltából közepes impedanciájú hangszedőket is fogadhat!
    Főleg a Technicsek jöhetnek számításba, de ki tudja,  mit  hoz  még  a
    jövő. Megjegyzendő azonban, hogy a  TR-84-et  -  akárcsak  a  többi  7
    típust  -  Ortofon-hangszedőkhöz  optimalizálták.  Méréseink  tanúsága
    szerint  (négyszögjel-átvitel!)  a  Wavemaster  is  3  ohmos  állásban
    produkálja a legtöbbet.

        Ortofon T-10. Az egyik szemünk sír, a másik  meg  csodálkozik. Azt
    hittük, a  T-10  nem  más,  mint  egy  kevésbé  jól  sikeredett  T-20.
    Méréseink egyértelműen erre vallanak. Nos, talán az  Ortofon  cég  tud
    valami bűvös tesztmódszert,  amellyel  ki  lehet  mutatni  a  perdöntő
    paramétert, de nekünk fogalmunk sincs  róla,  hogyan  szólhat  ennyire
    eltérően ez a műszakilag szinte megkülönböztethetetlenül egyforma  két
    transzformátor.
        Azt pedig már csak a fülorvos  tudná  megmondani,  miért  tetszett
    nekünk jobban az olcsóbbik típus. Nem tehetünk róla, így  van.  Sehogy
    sem akartunk beletörődni  a  dologba,  technikai  hibát  szimatoltunk,
    szétszedtük a kábelezést és összeraktuk, megismételtük a tesztet -  és
    megint a T-10 jött ki jobbnak.  Ez  emlékeztetett  jobban  a  T-30-ra,
    hangjában több volt a  lendület,  természetesebben  szólt,  és  jobban
    átfogta a színpadot. Akkor legalábbis ez volt a kollektív véleményünk.
    Magam azonban később, elegendően hosszú ideig hallgatva a T-10-et, úgy
    éreztem, hogy ez a lendületes hangkép nem elég tartalmas és egy kicsit
    fárasztó. A T-20 hangja tompább  ugyan,  de  tömörebb,  megnyugtatóbb,
    hallgathatóbb. Szóval, mégiscsak az Ortofon cég tudja  jobban,  melyik
    típusért mennyit kérjen.

    Feljebb

        Ortofon T-20. Ellentétben minden előző híreszteléssel, a T-20  nem
    azonos a T-30 egyik (a 3 ohmos) leágazásával. Egy kicsit  fojtottabban
    szól, nem annyira szépek a magashangjai - s ezzel  együtt  is  könnyen
    megtéveszti az embert: úgy állítja be a dolgot, mintha neki volna jobb
    a  basszusa  és  ő  szólna  tömörebben.  A  kollektív   meghallgatáson
    legalábbis ezt éreztük. A turpisság csak hosszabb  távon  derül  ki  -
    legalábbis ez a szerkesztő magánvéleménye. Tény, hogy a  T-20  egészen
    kitűnő zeneszerszám, kevéssel marad csak el a T-30 mögött,  és  méltán
    vált a hazai audiofilek etalonjává.

        KFKI   VLS-T40.30.   A   mi   "házi"   meghallgatásainkon   ez   a
    transzformátor  volt  a  legsikeresebb.  Tiszta,  nyugodt   és   mégis
    dinamikus a hangja. Legalábbis egyenértékűnek éreztük a T-30-cal.  (És
    akkor  még  az  AGI/Naim  erősítőláncot  használtuk.)  Később,  amikor
    vendégeket hívtam,  vegyes  ítéleteket  jegyeztem  fel.  Varga  Ferenc
    véleménye a KFKI-trafóról: "ez nem pontosan úgy szól, mint a T-20,  de
    nekem talán még jobban is tetszik".

        Ortofon T-30. "Végül, de nem utolsósorban." Nincs sok mondanivalóm
    róla, hiszen - tulajdonképpen - eddig is  folyvást  róla  értekeztünk.
    Véleményem szerint a T-30 csupán egy árnyalatnyival jobb a többinél  -
    de ez az árnyalatnyi különbség rendületlenül fennmarad. Valahogy ennek
    a trafónak a hangja a legmegbízhatóbb, a legmegnyugtatóbb.  Ennélfogva
    változatlanul a T-30-at használjuk etalonnak.

                                      *

        Annak  tehát,  aki   -   hozzánk   hasonlóan   -   felesküdött   a
    mozgótekercses hangszedőkre,  a  következő  illesztőtranszformátorokat
    érdemes fülügyre vennie.
        Az Ortofon  T-5  jobb  hangminőséget  szolgáltat,  mint  bármiféle
    kommersz erősítő vagy receiver MC-bemenete. Egyaránt használható a kis
    és közepes impedanciájú pickupokhoz.
        A következő lépcsőfok az Ortofon T-10. Ez a legjobb kompromisszum,
    a Best Buy. Viszont csak kis  impedanciájú  hangszedőt  fogad.  És  ha
    valaki egy  Technicset  birtokol  vagy  valami  más,  szintén  közepes
    impedanciájú típust (vagy nem akarja elkötelezni  magát  az  Ortofonok
    mellett),  annak  a  Wavemaster  TR-84  kínál  alternatívát.   Ez   az
    alternatíva mindazonáltal egy  kicsit  drága.  Szívesebben  látnánk  a
    TR-84  helyett  egy  szimpla,  egyállású,   a   közepes   impedanciájú
    hangszedőkhöz optimalizált transzformátort, amely nem kerül  többe  az
    Ortofon T-10-nél.
        Az Ortofon T-20-at szívünk szerint nem ajánlanánk, nem mintha  nem
    szeretnénk - de hát devizát kell adni érte. Annak  örülnénk,  ha  vele
    egyenértékű (és nála nem drágább!), de  hazai  gyártmányok  kerülnének
    forgalomba, és kiszorítanák a T-20-at. Úgy látjuk, ez ma már nem  csak
    vágyálom.  Most  már  minden  az  árakon  múlik,  meg  azon,  hogy   a
    Wavemaster-team  és  a   Metallurgia   GM   megbízhatóan,   egyenletes
    minőségben produkálja, amit mintadarabok formájában ugyan  de  egyszer
    már letett az asztalra. (Érdemes  itt  felhívnunk  a  figyelmet  Varga
    Ferenc tapasztalatára, miszerint  az  Ortofon  T-20  is  "szór".  Neki
    például két T-20-asa is van, és ezek nem  szólnak  egyformán.  Sietünk
    leszögezni, hogy Feri a magyar trafókat  mindig  a  jobbik  példányhoz
    hasonlította...)

                                                             Sólymos Antal