Üveghangok



    Rega Planar 3 lemezjátszó

        A  világ  legegyszerűbb,  és  ha   nem   is   legnagyszerűbb,   de
    mindenképpen  figyelemreméltó  lemezjátszóját  prezentáljuk   a   Hifi
    Magazin olvasóinak: az angol Rega Research Ltd. Planar 3  fantázianevű
    készülékét. (Mellesleg szólva, a Rega maga is fantázianévnek  hat,  mi
    azt hittük, valami csillagkép, de tévedtünk, csak Vega van, meg Rigel,
    de Rega, az nincs az égi atlaszon.) A Rega annyira kicsiny  cég,  hogy
    semmiképpen nem  tudhatta  megvesztegetni  az  audioszakírókat,  mégis
    minden angol magazin azt szajkózza, hogy  "az  alapkategóriában  nincs
    párja a Planar 2-nek, a középmezőnyben pedig a Planar  3-nak".  A  két
    típus  egyébként  csak  részleteiben  tér  el  egymástól.   Közös   és
    legfeltűnőbb ismérvük: üvegből van a tányérjuk. (Nem  pedig  plexiből,
    mint sajtószemlénkben tévesen  feltételeztük.)  Namármost,  szentéletű
    férfiak  valóban  viselnek  felül  egy  ilyesfajta   kerek,   átlátszó
    alkalmatosságot, de egy lemezjátszó számára az üvegtányér aligha  elég
    az üdvösséghez. Még csak nem is olyan magától értetődő, miért  kéne  a
    lemeztányérnak  éppen  üvegből  lennie.  Tehát  mielőtt   a   Rega   3
    konstrukciójának ismertetésébe fognánk,  előbb  a  cég  filozófiájáról
    kell néhány szót szólnunk (végtére ez  minden  cégnek  kijár),  előtte
    pedig fel kell idéznünk a lemezjátszás történetének  néhány  fontosabb
    mozzanatát.

    Paraméterek tündöklése és bukása

        Kezdetben volt  a  nyávogás  és  a  dübörgés.  Minden  lemezjátszó
    nyávogott és dübörgött.  Amelyik  mégsem  tette,  azt  körülálltuk  és
    csodáltuk.
        A Direct Drive  egy  csapásra,  azaz  egycsapágyra  megváltotta  a
    világot a dübörgéstől és különösen a nyávogástól. Rég  nem  hallottunk
    már igazán zavaró nyivákolást és morajlást  a  lemezjátszóból,  és  ha
    mégis, akkor csaknem mindig a lemez volt a hibás: zajosan vágták, vagy
    félrefúrták rajta a lyukat. (Vagy  pedig  maga  a  zene  nyivákolt  és
    morajlott, de erre nem illik  hivatkozni.)  Lelki  békénket  most  már
    csakis az a mellékes körülmény felhőzte  be,  hogy  hifi-berendezésünk
    meglehetősen gyatrán muzsikált,  de  beletörődtünk:  ennyire  képes  a
    lemezjátszótechnika. Mindazonáltal, ha a  gép  nem  nyávogott  és  nem
    dübörgött, egyebet nem vártunk tőle.
        És akkor egyszercsak olyasmit kezdtek rebesgetni, hogy a futóműnek
    meg a  hangkarnak  igenis  van  hangja,  sőt:  hangminősége.  És  hogy
    bizonyos lemezjátszók jobban  szólnak  a  többinél.  És  hogy  ezek  a
    lemezjátszók történetesen nem DD-rendszerűek,  pontosabban:  még  csak
    véletlenül sem Direct Drive-ok. És a legrosszabb az egészben,  hogy  a
    hír igaznak  bizonyult.  Komoly  mérnökemberek,  konstruktőrök  persze
    nemigen adtak hitelt a pletykáinknak,  nem  hitték  el,  hogy  azok  a
    lemezjátszók egyáltalán szólnak,  még  kevésbé,  hogy  netalán  jobban
    szólnak.  "Csak  akkor  hiszek   nektek,   ha   megadjátok   ennek   a
    jobbanszólósnak a paramétereit" - mondták, megfeledkezve  arról,  hogy
    éppen ők azok, akiktől mi az új paramétereket várjuk. De hiába várjuk.
    Annakidején a csillagászok  nem  voltak  hajlandók  belenézni  Galilei
    távcsövébe. Manapság a profi mérnökök nem hajlandók figyelni a  futómű
    hangjára. Nem vesznek tudomást róla. És ezzel  tág  teret  engednek  a
    spekulációknak.

    Ideológiák

        Ezekben nincs hiány. Csak az a baj, hogy ahány, annyiféle.  Hogyan
    is lehetne, például, közös nevezőre hozni a Linn Sondeket (HFM 11.), a
    NAD 5120-ast (HFM 15.) és a Rega  Planart,  három  eltérő  árkategória
    sikerdarabjait? A drága Linnt és az olcsó NAD-ot  függesztett  alvázra
    szerelték,  a  Rega  viszont  merev  felépítésű.   Az   egyik   gépnek
    alumíniumból, a másiknak üvegből van a tányérja,  és  mindkettőt  filc
    borítja, a harmadiké ezzel szemben egy gumiba csomagolt  fémlemez.  Az
    egyiknek műanyagból van a karja. A másik két hangkar alumíniumcső,  de
    ezek közül is az egyik egyenes és rögzített papucsú, a  másik  viszont
    "S" alakú és SME-rendszerű.
        Lát itt valaki erővonalakat, amelyek egyazon irányba futnának?
        Egyetlen közös vonása a három gépnek, hogy mindhárom  szíjhajtású.
    És mind a három jobban szól  az  általunk  ismert  DD-gépeknél.  Akkor
    tehát a  Direct  Drive  eleve  kiátkozandó  találmány?  Tény,  hogy  a
    közhasználatú DD-k tányérja kistömegű, az egyenfutást elsősorban nem a
    tányér   tehetetlenségi   nyomatéka,   hanem    a    szervoelektronika
    stabilizálja. Ez az elektronika "leng", folyvást gyorsít vagy  lassít,
    aszerint,  hogy  a  hangszedőtű  éppen  mennyire  kapaszkodik  bele  a
    barázdákba,  amelyek  természetesen   nem   a   méréshez   használatos
    színuszjellel,  hanem  micsoda  balszerencse!  -  műsorjellel   vannak
    modulálva. Ez a fajta "nyávogás" azonban csak nagyon rövid ideig tart,
    és nem periodikus. Hogyan  lehetne  megbízhatóan  megmérni?  Fogalmunk
    sincs. Ha pedig nincs mérés, nincs paraméter. És amíg nincs paraméter,
    addig csak babonás hifisták vannak, akik méltatlanok a komoly mérnökök
    figyelmére.
        Egy másik ideológia Closed Loopról, azaz Zárt Hurokról beszél,  ez
    a hurok nagyjából  a  következő  elemekből  épül  fel:  hangszedőtű  a
    barázdán,  hangszedő  (mozgó   és   álló   rész),   papucs,   hangkar,
    hangkarcsapágy, kardeszka, váz (vagy váz+alváz, az összes rugókkal  és
    csillapítóelemekkel),  tányércsapágy,   csapágytengely,   lemeztányér,
    hanglemez. Ha a hurkon belül bárhol, bármi, bármihez képest  elmozdul,
    a hangszedőben feszültség indukálódik.  Amennyiben  az  elmozdulást  a
    barázdakitérés okozza, hasznos jelet kapunk. Minden  egyéb  elmozdulás
    (rezonancia  az  alkatrészekben,  csapágyakban,  illesztési  pontokon)
    káros, mert vagy  torzítást  okoz,  vagy  kioltja,  vagy  feleslegesen
    erősíti a hasznos jel egy részét. A hurok persze a valóságban  sohasem
    lehet zárt, mert összetevői  izegnek-mozognak-rezonálnak  -  csak  nem
    egyformán.  Ki   tudja   megmondani   valamely   lemezjátszó   sok-sok
    alkatrészéről-részegységéről, hogy  ezek  a.  melyik  frekvencián,  b.
    mekkora amplitúdóval és c. mennyi ideig rezonálhatnak? És hogy mindezt
    miképp lehetne specifikálni?!
        Az ideológusokat élénken foglalkoztatja még  egy  további  elmélet
    is. Azt állítják, a hangszedőtű rezgése irdatlan  energiákat  szabadít
    fel, és erősen megrázza a hangkart. (Meg a hanglemezt is.) A  rezgések
    végigszaladnak  a  karon,  és  valahányszor   ellenállásra   találnak,
    visszaverődnek. "Ki kell vezetni az energiát a rendszerből." Állítólag
    ez a paraméter csak részben egyezik a hangkar strukturális rezgésével,
    mert hiába állapítjuk meg a rezgések spektrumát, ha nem tudjuk, hogy e
    rezonanciák mennyi  ideig  érvényesülnek.  Aki  emlékszik  még  a  11.
    kiadásunkban  leírt,   iszonytatóan   bonyolult   karrezonancia-mérési
    módszerre, könnyen elképzelheti,  milyen  munkával  járna  ugyanezt  a
    mérést  tranziensekre  is  elvégezni...  Ebből  az  következik,   hogy
    építhetünk bármilyen lemezjátszókart, senki se tud a körmünkre nézni.
        Mindezeket azért volt fontos előrebocsátanunk,  hogy  Olvasóink  a
    Rega filozófiájában  is  felismerjék  a  közhasználatú  elemeket.  Nem
    tudunk  szabadulni  a  gondolattól,  hogy  a   konstruktőrök   nem   a
    zenehallgatáshoz terveznek jóhangú  lemezjátszókat,  hanem  a  sikeres
    lemezjátszókhoz konstruálnak tetszetős ideológiákat. És sosem mondanak
    el mindent, amit tudnak.
        Ettől azonban még igaz lehet, amit állítanak.

    Rega-rege

        A Rega Research egyike ama cégeknek, amelyek szerint a  klasszikus
    paraméterek méltatlanok  a  józan  audiofil  figyelmére.  Szemrebbenés
    nélkül leírja,  hogy  a  Planar  3  nyávogása  és  dübörgése  "annyira
    alacsony,  hogy  semmiféle  ismert  módszerrel  nem   lehet   pontosan
    megmérni"  (erre   még   visszatérünk).   A   tesztmetódusok   ugyanis
    bizonytalanok és pontatlanok, és ha  mégis  pontosak  volnának,  akkor
    semmi közük a valósághoz. A nyávogás mérésekor, például - ez  igaz!  -
    egyetlen   adattal   szokás   megadni   az   alacsony,    illetve    a
    magasfrekvenciás komponenst  ("wow",  illetve  "flutter"),  holott  az
    utóbbi sokkal kellemetlenebb  hatású.  Nézzünk  két  lemezjátszót.  Az
    egyik 0,1 százalékot nyávog, ebből 0,098% a "wow" és csak a fennmaradó
    0,002 a "flutter". A másik gép  nyávogása  esetleg  csupán  0,05%,  de
    abból  0,04%  a  "flutter",  a  magas  komponens,  és   ez   az,   ami
    élvezhetetlenné teszi a zenét,  elködösíti  a  hangképet,  lefojtja  a
    dinamikát. (A Rega nem mondja,  de  a  DD-re  gondol.)  Hasonlóképpen,
    dübörögni is más módon szoktak az ilyen vagy amolyan lemezjátszók.  Az
    egyik csak 50Hz-en morog, a másik 200Hz-en, a harmadik esetleg egészen
    alacsony frekvencián.
        Mindezen  meggondolásoknak  az  a  velejük,  hogy  a   hagyományos
    paraméterek irreálisak, tehát az lesz a legjobb, ha  a  tisztelt  vevő
    egy árva  sornyi  gyári  specifikációt  sem  kap  a  lemezjátszójához.
    Egyebeken kívül. A prospektus legelső, harsány szlogenje rögtön fel is
    sorolja, mi mindent nem kap még a vevő:
        "Hogy fokozzuk az Ön zenehallgatási élvezetét, nem adunk Önnek SEM
    direct drive-ot, SEM fordulatfinomszabályzót,  SEM  villogó  fényeket,
    SEM stroboszkópot, SEM tengeriszerkentyűket - de  bemutatjuk  Önnek  a
    legszebb lemezjátszót, amelyre valaha is füleit vetette." És a  Planar
    3 valóban nagyon tetszetős.
        Most már csak azt kell elmondani, mit kap a  vevő  a  pénzéért.  A
    Rega  ezt  is  felsorolja,  módszeresen.  Sőt,   tételesen.   Miközben
    végigmegy   a   készülék   dirib-darabkáin,   egyszersmind    tervezői
    filozófiáját is elmondja. (Két legyet ütünk egy csapásra.)
        A váz. Voltaképpen egy közönséges, egycollos pozdorjalap,  amelyet
    vékony, kemény, fekete réteggel  lamináltak.  A  lemezt  három  helyen
    kivágták, egyszer a kar, egyszer  a  motor,  egyszer  a  tányércsapágy
    számára. Ennek a konstrukciónak (olcsóságán kívül) az volna az előnye,
    hogy nincsenek benne üregek, "Helmholtz-rezonátorok", amelyek bizonyos
    frekvenciákon befolyásolnák a hangot. A  Rega  Planar  3  meglehetősen
    lapos masina, méretei  (lehajtott  plexitetővel):  466x365x125mm.  Van
    rajta egy hálózati kapcsoló - de most  aztán  elég  legyen  ezekből  a
    kezelőszervekből. A fordulatszámot (33 és  45)  kézzel  kell  váltani,
    mint a régi szép időkben.
        Lábazat. "A konvencionális, négy lábon álló  lemezjátszók  (hacsak
    nem  tervezték  őket  extrém  módon  stabilra)  folyton  rázkódnak  az
    akusztikai visszahatás miatt.  A  háromlábú  szerkezeteket  lehetetlen
    megrázni (???), ezért mi a három lábnál  maradtunk.  Ezek  három-három
    gumirétegből  készültek,  és  rezonancia-frekvenciájuk  eltérő,   hogy
    jobban  izolálják  a  gépet  az   akusztikai   visszahatástól."   Lásd
    méréseinket.
        Porvédő. Plexi.  A  Rega  szerint  ez  kevésbé  rezonáns,  mint  a
    polisztirén vagy  a  pvc.  A  plexitető  zsanérszerkezetére  különösen
    büszke a cég: "úgy méreteztük, hogy izolálja a tetőt az alaplaptól".
        A meghajtó rendszer. 24 pólusú szinkronmotor,  egyszerű,  de  igen
    szellemes  módon  felfüggesztve.  Az  alumíniumlapra  helyezett  motor
    gumiszíjakon    lóg,    ezeknek    rezonanciafrekvenciáját     szintén
    széthangolták... A motor tengelyére  kettős  hornyú  műanyag  korongot
    erősítettek. Ezekben fut a körkeresztmetszetű gumiszíj, amelyet,  mint
    már említettük,  kézzel  kell  odébbpöckölni,  ha  váltani  akarjuk  a
    fordulatszámot. (Ehhez még le is  kell  emelnünk  a  lemeztányért!)  A
    lemeztányér csapágyháza egy körülbelül 38mm hosszúságú  bronzcsapágyat
    foglal  magába,  ebben  forog  a  8mm   átmérőjű   tengely.   A   Rega
    hangsúlyozza, hogy ő nem rak rugalmas  alátétet  a  csapágygolyó  alá,
    mert az  nemcsak  a  rezgést  csillapítaná,  de  a  legmélyebb  hangok
    átvitelét is meghiúsítaná. Ez jól hangzik, de akkor  miért  készítette
    műanyagból azt a tárcsát, amelyen a lemeztányér ül? "Hogy  izolálja  a
    csapágyból jövő rezgéseket." Hm.
        Tányér és  párna.  A  szokványos  alumíniumtányér  "csöng",  ezért
    tesznek rá vastag, süppedős gumipárnát, miáltal bizonytalanná válik  a
    mélybasszus-átvitel. (Ez nem elmélet, ez maga a  nyers  valóság.  Lásd
    HFM 13, "Utazás a lemezjátszó körül".) A Rega tányérja öntött  üvegből
    készült, ez az anyag másképpen rezonál,  mint  a  fémek,  és  könnyebb
    kézbentartani  a  rezgéseit.   (A   miért   és   hogyan   kimaradt   a
    prospektusból.)  Az  üveglap  rezgéseit  jól  csillapítja   a   Planar
    lemezpárnája: egy 3mm vastag, fekete filclap.
        Hát ennyiből áll a Planar 3  lemezjátszó-futómű.  Befejezésül  még
    egy fejezet a prospektusból: "Nem  szükséges  belemenni  a  szíjhajtás
    kontra direkthajtás vitába,  hogy  megállapíthassuk:  a  Regák  jobban
    szólnak  bármiféle  Direct  Drive-nál.  Nem  mintha   a   szíjhatásnak
    feltétlenül jobbnak kellene lennie. A konstruktőrök azonban,  miközben
    a   DD-re   és   a   bonyolult    fordulatszabályozó    elektronikákra
    koncentrálnak, figyelmen  kívül  hagyják  az  ennél  sokkal  fontosabb
    faktorokat. A Rega felismerte ezt a szituációt, és inkább egy komplett
    akusztikai rendszert tervezett,  amelynek  az  a  célja,  hogy  sokáig
    hallgatható, zenei hangminőséget adjon  a  hallgatóságnak."  Eddig  az
    ige.
        Hátra van még a hangkar. Ezt Japánból vásárolja a  Rega,  a  neves
    Lustre cégtől, de előírt  neki  bizonyos  apróbb  módosításokat,  hogy
    megmutassa, neki is van köze a dologhoz. A Lustre kar klasszikus,  "S"
    alakú, SME-rendszerű, tehát kioldható  papucsú  szerkezet.  Viszonylag
    hosszú (effektív hossza 238mm) és viszonylag nehéz (effektív tömege 16
    gramm). Mindkét irányban igen precíz csapágyakon forog. Az antiskating
    mágneses rendszerű; egyetlen skálája van. A karliftet a karbak mellett
    helyezték el.
        Aki buzgón olvassa "776" rovatunkat, tudni fog a Rega új,  RB  300
    típusjelű hangkarjáról, amelynek az a  különlegessége,  hogy  egyetlen
    darab magnéziumöntvényből készült. Mi  magunk  is  kíváncsiak  lettünk
    volna rá, de a sztárfotónkon látható  Planart  viszonylag  régen,  3-4
    évvel ezelőtt vásárolták,  így  természetesen  még  a  Lustre-val  van
    felszerelve.  Másrészt,  az  angol  szakírók  szinte  egyöntetően  azt
    állítják, hogy a Planarok szebben szólnak a Lustre karral, az  RB  300
    pedig, különös módon, jobban illik más cégek  futóműveihez.  Ennek  az
    állításnak  nincs  reklámvonzata,  tehát  feltehetőleg  az   igazságot
    tartalmazza.
        Beszéljünk  most  az  árakról.  A  Rega  Planar  3  jelenleg   188
    fontsterlingbe kerül, csupaszon, hangkar nélkül.  A  Lustre  árát  nem
    ismerjük, de ez a szerkezet feltehetőleg olcsóbb az  RB  300-nál,  azt
    pedig 90 fontsterlingért adják.  Összehasonlításul:  az  alapfokú  NAD
    5120 lemezjátszó csőkarral és hangszedővel (illetve lapos  karral,  de
    hangszedő nélkül) éppen 100 fontba kerül, a  Linn  Sondek  futómű  450
    font,  a  Linn  Ittok  hangkar  körülbelül  200  fontsterling.   Tehát
    bármennyire drága  is  a  Rega  a  mi  számunkra,  odakinn  valóban  a
    középkategória legközepébe sorolandó.
        És még egy  érdekesség.  A  szóban  forgó  Planart  Grace  F-9-cel
    használja a tulajdonosa, és mi a hangszedőt is kölcsönkaptuk a  géppel
    együtt. Annyit kell tudni róla, hogy mozgómágneses típusú, és igencsak
    népszerű - akkora az ázsiója, mint annak idején a Sonus Blue-nak volt.
    A méréseket természetesen a  komplett  lemezjátszón  végeztük,  mérési
    adataink jórésze tehát a Grace hangszedőre vonatkozik. A szeánszon  is
    meghallgattuk a Grace hangját, de minthogy mi elsősorban a futómű és a
    hangkar képességeire voltunk kíváncsiak, a későbbiekben  a  hangszedőt
    felcseréltük munkaeszközünkkel, az Ortofon MC10/II-vel.

    Méréseinkhez

        Táblázatunk adatai jóminőségű szíjhajtású készülékre  vallanak.  A
    fordulatszám jócskán eltér a névlegestől, de azért bőven "belül  marad
    a szabványon". A fordulatszám-esés csekély. A nyávogás átlagos. A  zaj
    tisztességesen  alacsony,  B-görbével  mérve  a   Planar   a   DD-kkel
    vetekszik.
        Az akusztikai visszahatás meglehetősen magas, őszintén  bevalljuk,
    sokkal-sokkal jobbat vártunk. A  nemkívánatos  jelek  szintje  20-25Hz
    környékén mindössze  10-12  decibelnyire  marad  el  a  hasznos  jelek
    szintjétől   (amelyet   a   teljes   kivezérlésű   barázda   műsorával
    definiálunk). További rezonanciacsúcsok láthatók 36, 75  és  300Hz-en.
    Ezzel kapcsolatban megjegyezzük, hogy a kar strukturális  rezonanciáit
    nem mértük, de maga a Rega is közreadja Colloms  diagramját  a  Lustre
    karról,  és  ott  éppen  300Hz-re  esik  az  első  nagy  berezgés.  Ez
    voltaképpen dicséretes dolog,  hiszen  az  SME-típusú  fejszerelvények
    többnyire mélyebb frekvencián, 180-250Hz-en rezonálnak, a Lustre tehát
    merevebb az átlagosnál. Mindenesetre úgy sejtjük, hogy  az  akusztikai
    visszahatás erősen gerjeszti ezt a rezonanciát.
        Mint már mondtuk, számunkra a mechanika  a  főszereplő,  a  pickup
    csupán epizodista, de nélküle nem lehetne megtartani  az  előadást.  A
    szóban forgó Grace F-9 nem új darab, három évvel  ezelőtt  vásárolták,
    de nem használták sokat. Frekvenciagörbéje nagyon különös: 30-40kHz-ig
    elfut, de hamar esni kezd, és 10kHz fölött már komoly  hiánya  van.  A
    bal csatorna jele 20kHz-en 6 decibelnyit  esik,  és  az  áthallása  is
    erőteljes.
        A Grace követési képessége jó, engedékenysége különösen nagy -  ez
    még a régi iskola. A torzítás nagyobb az átlagosnál, de  ne  feledjük,
    használt példányról van szó.
        A hangkar-hangszedő rezonancia természetesen igen mélyre  csúszik,
    hiszen a hangszedő fölöttébb engedékeny, a kar pedig  viszonylag  nagy
    tömegű. Diagramunkat nehéz kiértékelni, a  rezonanciacsúcs  körülbelül
    5Hz-re esik.
        Az    1kHz-es     négyszögjelátvitel     összhangban     van     a
    frekvenciaátvitellel, de különben szép.

    
    
    


    Szeánsz

    

        Már jól tudjuk, hogy szeánszainkon sosem  csak  a  hifi-készülékek
    fölött  mondunk   ítéletet.   Egyszersmind   a   saját   fülünket,   a
    tesztmódszerünket, röviden: a meghallgatós körülményeit is minősítjük.
    Vagyis most sem az fog kiderülni, hogy tényleg jobb-e a Rega Planar  3
    meg a Lustre kar a NAD 5120-asnál (valószínű, hogy jobb),  hanem  hogy
    vajon mi ezt demonstrálni is tudjuk-e.
        Hát nem tudjuk! demonstrálni. Régebbi tesztjeinkben (HFM  13,  15)
    már szó esett róla, hogy képtelenek  vagyunk  hozzájutni  két  valóban
    egyforma hangszedőhöz. Még a mi válogatott MC10/II-ink is észlelhetően
    eltérnek egymástól. Az egyik egy kicsit teltebben, tömörebben, a másik
    egy picit fényesebben, csillogóbban szól. Emiatt  mindig  duplán  kell
    dolgoznunk, mert az első meghallgatás után ellenőrzésképpen  meg  kell
    cserélnünk a lemezjátszókban a hangszedőket.
        Márpedig mi a Rega és a NAD közül mindig  azt  hallottuk  jobbnak,
    amelyikbe az első számú  MC-t  szereltük  (azt,  amelyik  "tömörebben"
    szól). Most, jegyzetfüzeteink  lapjait  kitépkedve,  sorba  szedve  és
    tartalmukat egyeztetve azt látjuk, hogy mindkét gépet igencsak hasonló
    jelzőkkel illettük. Amikor az I. számú pickuppal párosítottuk, a  Rega
    "fojtott,  meleg,  mély,  tömör,   megnyugtató,   összemosottabb,   de
    valamivel  stabilabb"  volt,  a  NAD  "nyíltabb,  melegebb,   mélyebb,
    nyugodtabb, vaskosabb, maszatosabb,  és  ezek  a  jelzők  meglehetősen
    ugyanabba az irányba mutatnak. A II. számú hangszedővel a Rega "kicsit
    soványabb, gyengébb, szegényebb, nyersebb, világosabb, hűvösebb, szűk,
    kapar", a NAD pedig  "tisztább,  hűvösebb,  feszesebb,  határozottabb,
    elevenebb", mindazonáltal mindkét  lemezjátszó  az  első  hangszedővel
    nyert, a másodikkal vesztett. Eszerint mi csupán a hangszedők  közötti
    különbséget hallottuk -  vagy  legalábbis  elsősorban  azt  hallottuk.
    Talán el lehet gondolkodni azon, hogy a Rega bizonyítványában többször
    fordult elő a "megnyugtatóbb"  kifejezés;  elképzelhető,  hogy  ezt  a
    "hosszú távon hallgathatóbb" szinonimájának kell tekinteni. De hát  ez
    csak spekuláció. Végkövetkeztetésünk: a mi tesztkörülményeink  között,
    tehát 30-40 perces  vakteszten,  azonos  típusú,  de  nem  tökéletesen
    azonos hangszedőkkel  (és  a  mi  fülünkkel)  nem  lehet  kimutatni  a
    különbséget egy Rega és egy NAD között.
        Hogy el ne feledjük, kipróbáltuk a  Grace  hangszedőt  is.  Ezt  a
    pickupot  természetesen   a   Regába   szereltük,   és   a   következő
    kombinációhoz  mértük:  NAD  5120,  MC10/II  (elfelejtettük  megnézni,
    melyik  példány!)  és  Ortofon  T-30  illesztőtranszformátor.   Nekünk
    egyértelműen (4-0 arányban) a NAD  tetszett  jobban.  Egészségesebben,
    dinamikusabban szólt, kivehetőbb volt a  tere,  a  magashangjai  pedig
    mindenképpen tisztábbak voltak. A Grace időnként meggyőzőbb  basszust,
    mindazonáltal erőltetettebb, zavarosabb, grízesebb, szegényesebb zenét
    produkált. Ez nem mond ellen méréseinknek. Nem tudjuk eldönteni,  hogy
    a szóban forgó Grace csupán egy gyengébbre sikeredett példány (netán a
    használat viselte volna meg ilyen különös módon?), avagy az F-9  típus
    már eleve ilyen. Tény, hogy hangszedőt  vásárolni  mindig  kockázatos,
    külföldön pedig különösen az. A Grace-t mi  körülbelül  a  Sonus  Gold
    Blue kategóriájába soroljuk (emlékeznek még Olvasóink a  Hifi  Magazin
    egykori etalonjára?), vagyis kulturált hangú, korszerű MM-nek tartjuk,
    amely  azonban  nem  ér  fel  a  jobb  mozgótekercsesekkel,  sőt,   az
    MC10/II-vel sem.
        Egy kis korrekció: az MC10-et mi a drága T-30-cal  használtuk,  de
    (lásd Transzformátor  tesztünket!)  ezzel  csak  árnyalatnyi  előnyhöz
    juttattuk. Másrészt ne feledjük, hogy a Grace a Regát  lovagolta  meg,
    az MC pedig csupán a  NAD-ot.  Annak  ellenére,  hogy  mi  nem  tudtuk
    kimutatni a jobbik lemezjátszó  előnyeit,  a  lelkünk  mélyén  tartunk
    tőle, hogy ezek az előnyök napfényre kerülnének, ha egy kicsit  tovább
    élhetnénk együtt a Regával. De elegendő egy jobban sikerült hangszedő,
    illetve az MM helyett egy jó MC, és  máris  az  olcsóbbik  lemezjátszó
    szól szebben, jobban, zeneibben.