Hetedhéthatár



Hi-Fi News & Record Review 1984. szeptember "Van egy jó hírünk meg egy rossz" - értesíti olvasóközönségét a Hi-Fi News & Record Review szerkesztősége. A rossz hír az, hogy a jövő hónapban megint, immár 1 fontra emelkedik a lap ára, a jó pedig az, hogy az októberi számhoz vigasztalásképpen ingyen jár egy Maxell C90 kazetta. (Ez persze csak Anglián belül érvényes, a külföldre küldött példányokhoz nem mellékelnek kazettát). A Hifi Magazin szerkesztője eltűnődik: most, hogy lapunk árát 72 forintra emelték, vajon nem kellett volna nekünk is odaragasztanunk a címlapra egy Polimer C90-est? * "Az én 12 éves zeneszekrényem nagyszerűen szól, és még csak nem is kellett tűt cserélnem a lemezjátszójában" - ki ne hallotta volna már a Szent Együgyűség e jellegzetes megnyilvánulását? De mit is lehetne mondani rá? Mondjuk meg az illetőnek, hogy értékes lemezgyűjteményét helyrehozhatatlanul tönkretette, és hogy amit hallgat, az travesztiája csupán a zenének? Megmondhatnánk - de nem tesszük. Az élet úgyis rövid, ki-ki élvezze, ahogy tudja. "Csak azt nem értem - morfondírozik John Atkinson (miután elszórakoztatott bennünket a fentebb leírt kis jelenettel), - hogy koncertlátogató emberek hogyan képesek elviselni odahaza ezt a szörnyű hangképet." A HFN szerkesztője abban véli megtalálni e jelenség magyarázatát, hogy ma már gyakran a koncertek sem koncertminőségűek. Illusztráció gyanánt két példát is felhoz. Az első egy könnyűzenei esemény, Stevie Wonder hangversenye. "Én Stevie-t a 20. század nagy dalénekesei közé sorolom; a fekete amerikai énekesekre jellemző magas tenorjával, elektromos zongora- és harmonikajátékával éppoly eredeti, mint amennyire virtuóz. A helyszín akusztikája ugyan nem sok jót ígért, de bízva a profi térhangosításban, azt reméltem, így is feledhetetlen élményben lesz részem. Feledhetetlen is volt, csak egészen más értelemben. Stevie ugyan megtette a magáét, de ahol mi ültünk, ott csak a nagydob dübörgő basszusát és fülsértő magashangokat lehetett hallani. A hangszerek elveszítették testességüket. Csak az volt élvezhető, amikor Stevie egy szál magában énekelt, a saját zongorakíséretével - a többi úgy szólt, mint valami monó tranzisztoros rádió." "És mi a helyzet a klasszikus zenében, ahol a mesterséges térhangosítás: tabu?" Közvetlenül Stevie Wonder koncertje után Atkinson meghallgatta a Londoni Szimfonikusokat is (Beethovent, Rachmaninovot, Rossinit játszottak). Mint írja, mindenki egyetértett abban, hogy a rossz akusztikájú teremben (Barbican) olyan volt a hang, mint ha olcsó hifi-készülékekről szólt volna: csillapítatlan, színezett középhangok, basszushiánnyal kombinálva. Egyszóval, ha nagyon akarjuk, még a legpocsékabb hifi is imitálhatja az élő hangot. Régebben azt vallottuk, a High Fidelity etalonja a koncerthang. "Fordult volna a kocka, és ma már a High Fidelity volna a koncerthang etalonja?!" * A levelezési rovatból kiemelünk egy igazán eredeti hangvételű olvasói levelet. "A mai felvételek még csak nem is hasonlíthatók az ötvenes-hatvanas évek lemezeihez. A legrosszabbak a digitális felvételek, ezeket tekinthetjük egy régóta tartó visszafejlődés végpontjának. Szívből kívánom, győzzön a Compact Disc! - akkor majd mindenki megválik eddigi lemezgyűjteményétől, én meg Olcsón összevásárolhatom a régi jó hanglemezeket!" * "A világ legjobb hangkarját", az SME 3009-eset időközben alaposan megmarta a feledés rozsdája, és a hetvenes évek végén konstruált 3009/III sem tudta visszahódítani az audiofilek szívét. Igaz, azóta jócskán megszaporodtak, mondhatni: divatba jöttek a szuperkarok. Némelyiknek több száz font az ára. (Breuer, FR, Syrinx, Helius, Mission, Linn stb. stb. - ha a hangjukat nem ismerjük is, fényképükkel már találkozhattunk a 776 hasábjain.) Ami mégis emlékezetünkben tartja a hajdan oly híres angol cég nevét, az nem más, mint a cserélhető papucsú hangkarok szabványosított, máig is az SME nevével asszociált bajonettzávárzata, amelyről annyit illik tudni, hogy fölöttébb praktikus dolog ugyan, de jobb helyeken ma már következetesen mellőzik. (Lásd 11. számunkban az SME-rendszerű hangkarok jellegzetes karrezonancia-görbéjét.) Így múlik el a világ dicsősége! "Az SME visszatér" - mármint az élvonalba. Az új (850 fontsterlinges!) V. széria mindenesetre több hasonlóságot mutat a többi audiofil hangkarral, mint a hagyományos 3009/II-vel. Egyenes, előrefelé keskenyedő karcső, mindkét irányban golyóscsapágy - és nyoma sincs már a klasszikus SME-závárzatnak Nos, akárcsak a mesék és legendák hős lovagjai (legutóbb például a Jedi), most az SME is "visszatér". Legújabb konstrukciójára állítólag nem kevesebb, mint 250 ezer fontsterlinget áldozott, és 1985 tavaszán forgalomba hozza az "V. Szériát", darabonként 800 fontsterlingért, vagyis egy komplett Linn Sondek/Ittok/Asak áráért. A prototípust már bemutatták a sajtónak, meglehetős csinnadratta közepette. Az új hangkar teste egyetlen darab magnéziumöntvény, a cső előrefelé keskenyedik. SME-típusú závárzatról nyilván szó sem lehet többé, és persze mindkét irányban golyóscsapágyon mozog a kar. Az egész szerkezet a végletekig precíziós, és minden funkcióját mikrométer-pontossággal lehet szabályozni - aki ennél is jobb hangkart akar gyártani, az mindenesetre jól kösse fel a pickupját. * Hosszú életű lesz, akinek halálhírét költik. Több olvasónk is panaszkodott: Európa-szerte hiába keresi a valamikori Menő Manót, a NAD 3020-as erősítőt, és mindenütt azt a választ kapja, hogy ez a modell már "nem él". Nos, bemutatjuk a gép legújabb földi inkarnációját. Igaz, ez a 3120-as típusszámot viseli, de tökéletesen azonos az őstípussal, csak elhagyták belőle a hangszínszabályzót, és ezért 20 fonttal kevesebbért árusítják - vagyis körülbelül annyiért, amennyibe a komplett Menő Manó került, annakidején, hat évnyi inflációval ezelőtt. (Lapzártakor érkezett hír: a 3120as árát 20 fonttal felemelték.) Men Man (a megkurtított Menő Manó), a hangszínkör nélküli NAD 3020-as, immár "3120" típusszámmal, de semmivel sem olcsóbban * A nyár legnagyobb érdekességét mindig az amerikaiak celebrálják; a júliusi hifi-kiállítás a világ minden tájáról Chicagóba csábítja az audio-újságírókat. (Jó, jó, nem minden tájáról. Ne legyetek annyira bakafántosak!) A HFN/RR is közöl egy kétoldalas tudósítást, amerikai és persze brit készülékek fényképével. Ezek közül mi két hangsugárzó fotóját vesszük át. Az egyik a zajcsökkentő elektronikáiról ismert, amerikai dbx cég 14 hangszóróval ellátott "körsugárzója", ez tulajdonképpen konzervatív elvek alapján épült, de adnak hozzá egy elektronikát, amellyel - ha igaz - korrigálni lehet a terem akusztikájának hibáit. A másik, számunkra rokonszenvesebb modell az angol Strathearn új hibridje: négy elektrosztatikus panel fogja közre a magassugárzót, és a rendszert hátul egy dinamikus szub-basszussugárzó egészíti ki. Groteszk konstrukció, de következetes gondolkodásra vall. Régi ötlet: sok-sok dinamikus hangszóróval teletűzdelt "körsugárzó". A dbx cég új dobozához azonban extra elektronika is járul, hogy "korrigálja a szoba akusztikáját" Mintha afféle térplasztika volna, olyan a Strathearn-hibrid. A fő rendszerben elektrosztatikus panelek fogják közre a dinamikus csipogót; az oszlop gyakorlatilag szabadon áll, noha közös talapzatra van építve a szub-basszussugárzóval * És még egy kép a Chicagói Elektronikai Show-ról: egy erősítő, amelynek láttán sok audiofil megNYALja a szája szélét. A szójáték a New York Audio Lab (NYAL) nevére utal, ez a cég nem más, mint a nemrég elhunyt legendás amerikai tervező, Julius Futterman jogutóda. Futterman teljesítményerősítői arról nevezetesek, hogy bár elektroncsővel működnek, nem tartalmaznak kímenőtranszformátort. Ezúttal azonban nem igazi csöves erősítőt, hanem egy hibridet láthatunk. A 18000 dolláros (nem tévedés, ötjegyű szám) "Moscode"-nak csak a bemenete és a meghajtó fokozata csöves, a kimenetét MOSFET-ek alkotják. A hálózati transzformátort balra hátul találjuk, a doboz közepén látható jószág nem trafó, hanem egy jókora ventillátor. "Moscode": csöves bemenet, MOSFET-es kimenet. A világ egyik legdrágább teljesítményerősítője * Ha már egyszer az Akai meghívta Japánba, Alvin Gold összeköti a kellemeset a hasznossal, és meginterjúvolja Yashaki Suganót, a világhírű Koetsu hangszedők tervezőjét. Aki nem hallott volna a Koetsukról, nyugodtan asszociálhatja őket az olasz mesterhegedűkkel (mondjuk a Guarnerikkel, hogy hűségesek maradjunk jelen kiadásunk programjához). A Koetsu hangszedőkből havonta nem egészen 200 darab készül. A feléből Black lesz, negyedéből Red, nyolcadából Sapphire, tizenhatodából Gold - és a nagy szortírozás végén néhány példány a Signature jelölést kapja.* (* Mr. Sugano nyilván nem ismeri a magyar irodalmat és a mi Kazinczynk epigrammáját, amelyben pedig ugyanezzel a módszerrel selejtezik egy költő (Kisfaludy) verseit: "Tűzbe felét!" "Vetem." "Újra felét!" "Im." "Harmadikát még!" stb. A bölcselkedő szerkesztő megjegyzése.) Az utóbbiakat, vagyis a legjobban sikerült kis "generátorokat" onix-testbe építik, egyébként a Koetsuk jellegzetes burkolata: rózsafa. (Sugano cége egész Japánban mindent tűvé tesz, hogy felkutassa a régi, kiszáradt rózsafa-bútorokat!) A Sapphire kivételével mindegyik modellnek boronból van a tűtartó rudacskája. A mágnes mindenkor szamárium-kobalt. A tűhegy a line contact-nak egy különleges, szabadalmaztatott változata. Ami az illesztő-egységeket illeti (mert hiszen a Koetsuk természetesen mozgótekercses típusok), Mr. Sugano trafópárti, az elő-előerősítőket kevésbé szereti. * Folytatódik az AMP-01 fonoelőerősítő építése, amelyet öt hónappal ezelőtt kezdett meg a HFN/RR. A nagy mű csak majd novemberben fejeződik be. Hogy valóban korszakalkotó konstrukció-e az AMP-01, nem tudhatjuk, de tény, hogy hifi magazin eddig még sohasem áldozott ekkora terjedelmet egy Csináld Magad fono-elektronikának... A (Csináld Magad) Amp-01 előerősítő RIAA modulja. Bizalomgerjesztő technológia * Az Arany Pulyka Díjak alapításának első évfordulóján a HFN/RR újra kiosztja az okleveleket és emlékplaketteket az arra érdemeseknek, tehát a legidétlenebb készülékek kiötlőinek. Az Arany Pulyka Díj emblémája a Hi-Fi-Newsból, és az egyik abszolút győztes: a Transcriptor cég Vestigial hangkarja, amely tőből mozog vízszintes irányban, függőlegesen viszont már csak a fejével bólogat Pulykát kapott például a Transcriptor cég a képünkön látható Vestigial Hangkarért, amely úgy van csapágyazva, hogy jobbra-balra még tőből elfordul, fel-le viszont már csak a papucsával bólogat, merthogy így vízszintes irányban nagy, függőlegesen pedig kicsiny értéken tarthatják a rendszer effektív tömegét... Dicséretben részesült a Guss System 1 elnevezésű hangsugárzó rendszer, amely összesen 102 hangszórót egyesít 4 dobozban (6-6 darab 40 centis mélyhangszóró, kétféle méretű középhangszórók, 50 darab Motorala piezoelektromos szupercsipogó stb. stb.). Előásták a feledésből a japán Trio (Kenwood) Supreme 1 típusjelű erősítőjét, ebben három sztereó végfok volt összeházasítva, hogy a tulaj könnyen átállhasson a multiamplifikált hangsugárzórendszerekre: "Végy háromutas hangdobozt; távolítsd el a keresztváltót stb." A Nakamichinek egyszerre két pulyka is jutott, egy az RX-202E Egyirányú Oda-Visszajátszó Deckért (ha jól értjük, ez a készülék saját maga fordítja meg a kazettát valami egészen bonyolult módon), egy másikat pedig a négyezer dolláros TX-1000 lemezjátszóért, amely számítástechnikai pontossággal központosítja a hanglemezeket - mintha a lemez-excentricitás volna a High Fidelity legnagyobb veszedelme. Többrendbéli pulykát adományoztak az általunk is jól ismert NAD cégnek, a hangkarok tervezése és propagálása terén tanúsított vitézségéért. A NAD már tavaly is kapott egy pulykát Azért A Bizonyos Lapos Hangkarért, most pedig pálfordulásával végképp megnyerte magának a zsűrit, amikor anélkül mondott búcsút a lapos karnak, hogy elveit nyilvánosan is megtagadta volna. Végül is mindegy, hogy lapos-e a kar vagy cső alakú - az a fontos, hogy a NAD készíti. A cég ezzel elnyerte a Vagy Hatot, Vagy Bakot emblémát, az Üvölts Együtt A Farkasokkal oklevelet, valamint az Eső Utáni Köpönyegforgatóknak kijáró érdemérmet. * A szeptemberi szám "Nyuszija" egyébként a KEF cég új monitorhangsugárzója, a Reference Series 104/2. A típusszám a régi, tizenkét évvel ezelőtti KEF-sikermodellre akarja emlékeztetni a vásárlóközönséget, noha a 104/2 valójában egészen másfajta, meglehetősen bonyolult konstrukció, mint ez a mellékelt, sőt meglékelt ábrán tüstént szembeötlik. A KEF különösen a basszusrendszerre büszke, ez egészen újszerű: két mélyhangszóró közös üregbe sugároz, a basszusenergia egy reflexnyílásszerű lyukon át lép ki a szabadba. Természetesen nem reflexdobozról van szó, hiszen mindkét membrán mögött zárt üreg helyezkedik el. Az átmeneti frekvencia 150Hz. A két hangszórót mechanikailag is egymáshoz csatolják egy fémrúddal. A két membrán akusztikailag szinkronban mozog ugyan, mechanikailag viszont mindig egymással ellenkező irányban rángatják a dobozt, és így bizonyos dobozrezonanciák kioltódnak. A KEF új slágere, a Reference Series 104/2. anatómiáját metszetrajz szemlélteti. A középsugárzók a csipogó alatt és fölött, szimmetrikusan helyezkednek el, és nincs sasszijuk: a membrán a dobozka előlapjára, a mágneskör a hátlapra van erősítve. A doboz csillapítóanyaggal van kiöntve, és trapéz-keresztmetszetű, tehát az élein kevésbé képződnek diffrakciók. A keresztváltó hihetetlenül bonyolult, és oly mértékben korrigálja a rendszer impedanciájának anomáliáit, hogy az impedanciagörbe szinte le sem lép a névleges 4 ohmot jelző vonalról! A 104/2-es nagyon különös hangsugárzó: akkora hangnyomást képes kelteni, amekkorát eddig inkább csak a Tannoy- és JBL-fajta stúdiómonitorok szolgáltattak (110-112dB!), viszont a basszusa nem hatol eléggé mélyre. Sztereofóniája szép, precíz, hangja tiszta, de - ha hihetünk Collomsnak - egy kissé prezenszes, agresszív, fárasztó. * Az "Anakrofil" Ken Kessler a Radford STA25 után most a Michaelson & Austin TV A-1-et állítja piedesztálra - joggal, mert magunk is tanúsíthatjuk, hogy ez a hetvenes évek végén konstruált, tehát egyáltalán nem őskori teljesítményerősítő minden tekintetben extraklasszisnak számít. * Kesslernek egyébként is jó napja van, mert neki adták oda tesztelésre a Rogers újkeletű szub-basszussugárzóját, az LSB1-et, tekintettel arra, hogy a szerkesztőség tagjai közül Kessler az, aki odahaza a híres, BBC-tervezte Rogers-miniboxot, az LS3/5A-t használja. A minidobozoknak általában az a hibájuk, hogy nincs basszusuk. A szubbasszus most is csodákat művel, de Kessler azért nem teljesen elégedett, és megjegyzi, hogy az LSB1 állítólag még sokkal jobban beválik a Celestion SL6-oshoz. (Ez biztosan így is van, hiszen az LS3/5A-nak csúnya kiemelése van 130Hz környékén, és így nehezebb összhangba hozni a szub-basszussal, mint a precízebb mélyhangátvitelű SL6-ot.) * Négy neves előerősítőt tesztel Martin Colloms. Ezek közül a Counterpoint SA-7 és a DNM-előerősítő képét már bemutattuk, most pedig közreadjuk a Pink Triangle Pip és a Sugden C128 képét is, hadd lássa a magyar, hogy külföldön is tudnak csúnya erősítőket tervezni. Rondácska, de rangos előerősítők: a Pink Triangle Pip (felül) és a Sugden C128 (alul). Elfogadnánk-e ilyet mondjuk az Oriontól vagy az Elektrofontól is? Október Az Amp-01 előerősítő tervezője, Ben Duncan most éppen a RIAA-egységnél tart, és néhány szóban kifejti ezzel kapcsolatos filozófiáját is. A többi között elmondja, hogy a RIAA-korrekció (szokásos) frekvencia-anomáliái főleg a középsávban jelentkeznek, és ott meglehetősen széles sávban érvényesülnek, olyannyira, hogy 0,5 decibelnyi eltérés többet nyom a latban, mint mondjuk egy 100Hz alatti éles csúcs a hangszóróból. Hivatkozik még az agy hibakorrekciós képességére is, ezt a jelenséget mindnyájan jól ismerjük: zenehallgatás közben az ember igyekszik túltenni magát a hibákon, és csakis a zenére koncentrál. Duncan olyasféleképpen fogalmaz, miszerint a jó erősítő nem teszi ugyan jobbá a hangminőséget, csak éppen megkönnyíti az agy számára a hibakorrekciót, miáltal zavartalanabbul koncentrálhatunk a zenére. Nem butaság. * A HFN/RR újra szóhoz juttatja Doug Saxot, a Sheffield cég alapítóját és hangmesterét, a digitális technika egyik legelszántabb kritikusát, Atkinson ugyanis kinn járt a CES-en (a chicagói Consumer Electronic Show-n), összetalálkozott az amerikai szaktekintéllyel és meg is interjúvolta. Hát hogy is van az, kérdi Atkinson, hogy a Sheffield az utóbbi időben maga is gyárt CD-korongokat? "Két piac létezik - magyarázza Sax -, mindkettőn jelen kell lennünk. Tehát Compact Disc-eket is kiadunk. Természetesen minél jobb CD-hangra törekszem, de eszembe sem jut, hogy a CD-t a tapasztaltabb audiofileknek is ajánljam. Sajnos, nekem nincs elég pénzem, hogy azt csináljam, amit szeretnék. Remélhetőleg a CD-n annyit fogok keresni, hogy végre módom lesz klasszikus zenei felvételeket készíteni, analóg berendezéssel, csöves elektronikákkal..." * Tesztek. Paul Messenger a drága (345 fontsterlinges) Linn Karma hangszedőről ír, dicsérőleg. Ez sem angol gyártmány, a japán Supex készíti, akárcsak a Linn többi MC-jét. Ennyi pénzért (vagy akár félennyiért) már tuner+erősítőt is lehet vásárolni. Alvin Gold négy japán szetet vesz fülügyre (Akai AM-U5/AT-S7L, Onkyo A-22/T22L, Sony TA-AX500/ST-JX500, Yamaha A-500/T-500). Gold szerint "ismét bebizonyosodott ama előítélet igazsága, miszerint ennyi pénzért csak jó paramétereket lehet vásárolni, nem pedig jó hangminőséget". Pontosabban, az összesen nyolc masina közül egyik sincs versenyben a legjobb 100 fontsterlinges erősítőkkel, illetve tunerekkel. * Meg'font'olt kiadások Colloms nemrég külön rovatot indított, kezdő audiofileknek. Komplett hifi-berendezéseket állít össze, egy-egy meghatározott űrtartalmú pénztárca tulajdonosa számára. Első nekifutásra 250 fontsterlingben szabta meg a büdzsét - ne feledjük, ez a számunkra ménkű nagy összeg Angliában alig fele a havi nettó átlagkeresetnek! Colloms javallatai: Dual 505 lemezjátszó (85,- hangszedővel), versenytárs nélkül. NAD 3120-as erősítő (ennek árát lapzártakor emelték 110 fontra, ez a gép így kilóg a 250 fontos büdzséből), alternatíva: Rotel RA 820 (85,-). Marantz LD20 hangdobozpár (80,-), alternatívák: Rotel RL850 (80,-) és KEF Chorale (80,-). A következő számokban Colloms fokozatosan emeli a költségvetés összegét. A 300 fontsterlinges "alapberendezés" így fest: Rega Planar 2 lemezjátszó a saját RB 250 hangkarjával és Ortofon OM10 hangszedővel, Rotel RA 820 erősítő, Marantz LD20 hangdobozok. Alternatívák, melyek mindazonáltal kissé felborítják a költségvetést: NAD 3120 erősítő, Ariston RD20 és Thorens TD 166c lemezjátszó, Epic hangszedő. (Az utóbbit éppen ezidőtájt teszteli Ken Kessler, és nagyon jókat ír róla.) Még feljebb haladva az árlétrán (de még mindig jócskán belülmaradva az egyhavi átlagkereseten), íme a 375 fontsterlinges Best Buy lemezjátszóberendezés: változatlanul a Rega az RB 250-nel, de már Linn Basic mágneses pickuppal, a Mission Cyrus erősítővel és a B & W DM110-es hangdobozokkal. Legközelebb, februárban Colloms 500 fontsterlingre emeli a költségvetés összegét. Egyszóval, itt vannak a külföldi vásárlási tippek, de aztán ne nekünk tegyetek szemrehányást, ha nem válnak be. Áll az alku? * HI-FI ANSWERS Szeptember Nem a legújabb mánia, de most ismét fellángolóban van: a kábelvarázslás. Teljesen reménytelen vállalkozás volna összefoglalni, ki mindenki, hol, mikor, mennyit (és mennyiért) értekezett már a vékony/vastag, szimpla/sodrott kábelek ellen/ mellett, természetesen a lehető legtudományosabb módon. Csak hogy hűségesen tájékoztassuk Olvasóinkat, és exponáljuk a problémát a maga teljes súlyával, bemutatjuk a Monster Cable cég legújabb, Interlink 4, illetve Interlink Reference elnevezésű kábeltípusait. (Az ábramagyarázó szöveget hadd ne fordítsuk le.) Hogy kedvet csináljunk a szuperkábelekhez, íme néhány árajánlat: Csatlakozódugókkal szerelt, 1 méteres Interlink 4: 34,50,-. Ugyanez, de Interlink Reference kábellel: 112,- (igen, 3 számjegy!). És hogy el ne feledkezzünk róla, a hangkarokhoz ajánlott Interlink összekötőkábelből 76 font az egyméteres, 92 font a másfélméteres darab. Mi ez, ha nem Best Buy? Kábelvarázslás fényképen és rajzon. A Monster Cable Interlink 4 és Interlink Reference * Másfajta, de szintén "spéci" kiegészítő egységek: a lemezjátszó alá való Torlyte-lapok, a QED cég választékából, ezúttal már többféle méretben. Nem alumíniumból készültek, csak fából, de éppúgy sejt-szerkezetűek, mint az Aerolam, és szintén rendkívül könnyűek és szilárdak. A TT300 lemezjátszó-asztalka két Torlyte-lapot fog össze néhány alumíniumcső segítségével. * A nagy szenzáció nyilván a HFA számára is a KEF 104/2 hangsugárzó, amelyről azonban már részletesen szóltunk a HFN/RR szemléjében. Itt most David Präkel próbál barátkozni az új csodadobozzal, és "tán csodálja, ámde nem szereti", szóval, ő sincs oda a hangjáért. * Viszont, akárcsak a Hi-Fi News-nak, a HFA-nak is nagyon tetszik az olcsó, 16 fontsterlinges Goldring Epic hangszedő. "Volkspickup": Goldring Epic Október Az angol újságokat olvasva, lezárt ügynek látszik a hangdoboz-állványok problematikája. Úgyszólván kötelező az erős állványzat, alul hegyes fémtüskékkel. Csak az állványok alakja változik; a Mordaunt Short-ok lábazata például (lásd a képen) felismerhetően különbözik a Heybrooktól és a Linntől. Láb nélkül egy lépést se. Mordaunt Short hangdobozok, sajátos szabású lábazaton. Alul jól kivehetők a fémtüskék * Aztán itt vannak a Quadropod cég tüskéi, amelyekre most már mindent rárakhatunk: lemezjátszót, erősítőt, még CD-játszót is, mert állítólag az is szenved valamiféle akusztikai visszahatástól. Peter Turner arról biztosít bennünket, hogy kivétel nélkül minden készülék profitál az alája rakott fémtüskékből. Ha a tüskékkel nem akarjuk felsérteni az asztalt, íme egy tízfilléres tipp: tegyünk minden tüske alá egy-egy tízfillérest. Tüskék, láb nélkül. A Quadropod-készlet * Deltec CTA 80: "egy nagy gonddal konstruált, új angol előerősítő", 500 fontsterlingért. A "nagy gond" feltehetően nem vonatkozik a formatervezésre, mert e tekintetben a CTA 80 még az ősrégi BEAG-okkal sem mérkőzhet. Jimmy Hughes mindazonáltal máris kegyeibe fogadta ezt a kis minimálszörnyeteget. Megértjük. Magunk is rajongunk a ronda előerősítőkért. Torlyte alátét-lapok, három méretben (40*34, 44,5*35 és 48*37 cm). Alul: Deltec CTA 80 előerősítő * Kezeket fel! Avagy a zsebbe! Itt az új Best Buy, a Rega Planar 2 vetélytársa, a Revolver lemezjátszó. Maga a futómű 108 fontba kerül, hangkarral-hangszedővel 200-ra rúg a számlája, de állítólag ennyit sem szabad sokallni érte. "Elnézést kérünk a Dual 505-ösök tulajdonosaitól, de ha egyetlen egyszer bepróbálják a Revolvert a régi lemezjátszójuk helyére, készek lesznek egy ideig kenyéren és vízen élni, hogy ők is megvehessék." És ami a Dualra vonatkozik, a NAD/Teslára is áll. Nem beszélve a kommersz DD-futóművekről... A Rega Planar 2 vetélytársa, a Revolver lemezjátszó Audio 1984. június Nehéz bármiről is beszélni anélkül, hogy a digitális technika szóba ne kerüljön. Az Audio egyébként is erősen kereskedelmi "ízű" újság, és mint ilyen, nem rés, hanem erős bástya a digitalizáció frontján. Mindazonáltal Bert Whyte most arról morfondírozik, hogy 1. számos audiofil a mai napig is csőbarát, továbbá 2. ezek a csőfülűek egytől egyig utálják a digitális hangot. (Vesd össze ezt Doug Sax múltkori nyilatkozatával: "az emberek csak azért nem hallják, mennyire rossz a digitális hang, mert nem elektroncsöves a teljesítményerősítőjük.") Whyte megelégszik annyival, hogy konstatálja e jelenség létezését, anélkül, hogy következtetéseket vonna le belőle, és ezt az egész eszmefuttatást csak bevezetőnek szánja a Conrad-Johnson cég elektroncsöves erősítőinek tesztjéhez. A Premier One elnevezésű végfok 2x200 wattos, a Premier Three egy csinos, egyszerű, mindazonáltal szintén több ezer dolláros előfok. Éppoly szívfájdítóak, mint egy Audio Research D-250 vagy SP10. Létezésüket nehéz, hangminőségüket lehetelen letagadni. Még egy csöves készlet: a conrad-johnson cég erősítői * A térhallás problematikája olyannyira bonyolult, hogy teljességében talán senki nem tudja áttekinteni, kivéve a Polk Audio cég névadóját, akinek tollából most terjedelmes pszichoakusztikai cikket olvashatunk a júniusi Audióban. A cikk egy kicsit meghaladja a mi értelmi kapacitásunkat, de annyi kiderül belőle, hogy a világ legelső, igazán sztereó rendszere a Polk-féle SDA hangsugárzópár, amelynek felépítését a következő oldalon szemléltetjük. Indoklás: eltérően a fejhallgatóktól, melyek precízen szétosztják a bal és a jobb csatorna jelét a két fülünk között, a hangsugárzókról mindkét csatorna jelét mindkét fülünkkel halljuk, és így a sztereofón effektus egy része elkenődik. A Polk Audio ezért a normál sztereó rendszert kiegészíti egy külső, pótlólagos hangszórósávval, és az utóbbiakra úgy keveri rá a két csatorna különbségjeleit, hogy a fölösleges, a fül által duplán észlelt jelek kioltódjanak, és mindkét fülünk csak azt hallja, amit hallania kell. A koncepció maga egyébként nem értelmetlen, csak az az érzésünk, már megint egyetlen paramétert hangsúlyoz, a többinek a rovására. (És következik a szokásos, frontális támadás a vásárlóközönség bukszája ellen: az eddig kevéssé ismert Polk egyszeriben 24 oldalnyi, felerészben színes hirdetést ad fel az októberi Évkönyvben.) A Polk-féle különleges sztereórendszer elvi rajza (bővebbet a szövegben). Fenn a Polk SDA-2 (ez egy egyszerűbb modell, nem két, hanem csak egy külső középsugárzója van). * Polk fejtegetéseinél valószínűleg sokkal több figyelmet érdemelnek Heyser ábrái, pedig azokon nem is hangsugárzót látunk, csak diagramokat. Már a mi magazinunkban is többször szóba került a hangsugárzók egyik igen kritikus paramétere, az impedanciája. A hangsugárzók impedanciáját általában egyetlen adattal jellemzik: 4 ohm, 8 ohm. Jobb esetben (HFM) felveszik a rendszer teljes impedanciagörbéjét, ez megmutatja, hogyan változik az impedancia értéke a frekvencia függvényében. Ez a görbe azonban még mindig nagyon keveset mond, és hajlamossá tesz bennünket, hogy a hangsugárzót olybá vegyük, mint valamiféle szimpla ellenállást az erősítőből érkező áramfolyam útjában. A hangsugárzó bizonyos mértékig valóban olyan, mintha ellenállás volna, egyszersmind azonban tekercs és kondenzátor módjára is viselkedik. Az impedancia kifejezés valójában egy kalap alá veszi a rezisztív, az induktív és a kapacitív viselkedésformát. Heyser ábrái a hangsugárzók impedanciakarakterét világítják meg. Felső kép: hagyományos frekvencia-impedancia jelleggörbe. Középen: ugyanaz, de valóságosabb dimenziókba helyezve: megfigyelnivalók egy jellegzetes komplex impedanciagörbén Alsó kép: A görbe mindig az óramutató járásával megegyező irányban halad, miközben a frekvencia növekszik Heyser nemcsak kitűnő szakember, hanem nagyszerű ismeretterjesztő is, érdemes odafigyelni a nagyközönségnek (és valójában a tervezőmérnököknek) szánt magyarázataira. Íme az impedancia fogalma, az ő interpretációjában. Az 1. ábra egy hangsugárzó konvencionális impedancia-görbéje, ahogy ezt a Hifi Magazinban is publikáljuk. (Jó tudni, hogy ha a hangsugárzónkon szintszabályzók is vannak, és ezeket tekergetjük, akkor az impedanciagörbét is befolyásoljuk, tehát például előfordulhat, hogy egyes frekvenciákon a névleges impedancia alá esik a görbe, aminek aztán kellemetlen hatása lehet a hangképre, sőt, balszerencsés esetben magára az erősítőre is.) A 2. ábrára a komplex impedanciagörbét rajzolták fel, a frekvencia növekedésével az óramutató járása szerint haladva. A vízszintes tengely nem más, mint a rezisztív, azaz tisztán ohmos ellenállás; valahányszor a görbe letér "az egyenes útról", impedanciája reaktívvá, "feleselővé" válik. A felső tartományban az impedancia induktív: minél hevesebben próbálja elhárítani a hangsugárzó az áramerősség-változást, annál magasabbra fut a görbe. Az alsó tartomány kapacitív: minél hevesebben próbálja elhárítani a hangsugárzó a feszültségváltozást, annál mélyebbre süllyed a görbe. A körkörös forma: az energiaváltozás kifejezője. Minden egyes, a többitől elkülöníthető energiacsomag, impedancia-rezonanciacsúcs egy-egy kört idéz elő a görbén, amely aztán így nem is marad olyan szép sima, egyenletes, mint amilyennek a 2. ábrán látszik, hanem (3. ábra) egy egész sereg kunkor keletkezik rajta - "malacfarok", ahogy Heyser nevezi. Nézzük csak ezeket a malacfarkakat. A zártdobozos mélysugárzónak egyetlen basszus-rezonanciaköre van, a reflexdoboznak kettő. De a zárt doboznak is lehet egy második rezonanciaköre az impedanciagörbén: ha a doboz nincs jól lezárva, tehát szelel. A görbe ezt is elárulja! A figyelmes olvasónak nyilván feltűnt, hogy az impedanciagörbe kialakította kör egyáltalán nem olyan, mint ha körzővel rajzolták volna. Meglehetősen szabálytalan. Vajon miért? Azért, mert a hangsugárzóban nemcsak a motorok szólnak, hanem a dobozfalak is hangot keltenek. Ezt pedig az egész rendszer érzékeli! (Másfajta dobozrezonanciák pedig további malacfarkakat rajzolnak a basszuskörre.) A hangszórók, ha azonos frekvencián működnek (például a keresztezési tartományban), társalogni kezdenek egymással, megérzik a másik "beszédét", és szintén kunkorítanak egyet az impedanciagörbén. Hasonlóképpen, különféle konstrukciós hibák, mint például a membránszél rezonanciája stb. újabb malacfarkakat idéznek elő. Heyser rábök mutatóujjával a görbe egyik jellegzetes pontjára, és 1. számmal jelöli a magastartomány egyik erősen kapacitív szakaszát. A legtöbb hifi-erősítő sokkal jobban szereti a rezisztív és induktív terhelést a kapacitívnál. Magas frekvenciákon, ahol is fontossá válik a jelváltozás gyorsasága (slew rate), az 1. pontot az erősítő sokkal nehezebben kontrollálja, mint a teljesen rezisztív 2. pontot. Ilyenkor a hangkép felső regisztere - rezesek, vonósok, emberi hang - érdessé válik. A hangsugárzó tehát nem úgy viselkedik, mint egy 8 ohmos ellenállás - és az erősítő-konstruktőröknek ezt már illene figyelembe venniük. "Végtére, ők is olvassák az Audio-t..." * Tesztek. Carver receiver, Sherwood S-2680CP receiver, Micro Seiki CD-M1 és Akai CD-D1 CD-játszó, Audio Research SP-10/D-70 elő/végerősítő, valamint (képünkön) a pöttöm Innovative Techniques ITC-1 hangsugárzó, amely állítólag versenytársa lesz a "nagy" minidobozoknak. Mérni nem mérik, csupán szubjektíve bírálják el - ez az eljárás újdonság az Audio gyakorlatában. Kis nagy doboz: Innovative Techniques ITC-1. Alul van a zengő, középen a csipogó; a dohogó felfelé néz Július Most már kétségtelenül meg vannak számlálva az analóg technika napjai, ha az Ampex cég, amelynek neve ugyan Magyarországon a videotechnikában vált fogalommá, de amelyet az audiotechnikában még inkább respektálnak; szóval, ha az Ampex elhatározta, hogy többé már nem gyárt analóg magnót. Csak alkatrészeket szállít az eddig eladott készülékekhez, még 8 vagy 10 évig. Aztán vége. Az Ampex mostantól kezdve már csak videóval foglalkozik. * Az antidigitalisták után most egy digitálpártinak adja meg a szót az Audio: Jack Renner hangmérnöknek, a Telarc lemezgyár alapítójának. A Telarcról annyit kell tudni, hogy az elsők között tért át a digitális felvételtechnikára, hogy a Soundstream-rendszert használja, és hogy a minimál-mikrofonozás híve. Néhány kérdés és felelet az interjúból, szabad fordításban: Miért használnak a hangmérnökök olyan sok mikrofont? - A producer kívánságára. A producer biztosra akar menni, azt akarja, hogy utólag, tehát nyugodtabb körülmények között a keverőszobában lehessen beállítani a végleges hangképet. Azonkívül a sokcsatornás rendszerek elterjedésével a hangmérnökök is elkényelmesedtek. "Könnyebb beiktatni egy újabb mikrofont - mondják -, mint kimenni a stúdióból, és átrendezni az ültetést." A mikrofontechnikában valóban mindig jobb a kevés, mint a sok? - Számomra feltétlenül. Minél több a mikrofon, annál nagyobb a kísértés, hogy az ember megjátssza a nagyokost, belenyúljon a karmester munkájába, megváltoztassa a hangzásképet. Véleményem szerint ha a karmester megtalálta azt a zenei egyensúlyt, amelyet keresett, akkor nekem ezt kell rögzítenem. Végtére, a komolyzenét reprodukálni kell, nem pedig kreálni, mint a könnyűzenét. A CD lesz-e a jövőben az új standard, a fő műsorforrás? - Igen, ha olyan készüléken játsszák le, amilyenen kell. A mi digitális (Soundstream) berendezésünkön a bemenetet nem lehet megkülönböztetni a kimenettől, ezt legalább 60 alkalommal bebizonyítottuk az aranyfülűeknek. De a CD-játszók, különösen azok, amelyeket mi nem kedvelünk, a középtartományban érdesen szólnak, pontosan úgy, ahogy ezt azok hallják, akik nem szeretik a digitális technikát. Tehetnek-e erről a hangmérnökök is? - A hangmérnökök még nem tanulták ki a digitális technikát. Túl magas tónusú mikrofonokat használnak. Mennyiben múlik a Telarc-felvételek hangminősége a Soundstream-rendszer minőségén? - Teljes mértékben. Semelyik digitális rendszer nem szól ennyire hűségesen. Ami nem jelenti, hogy Soundstreammel is ne lehetne nagyon rossz felvételeket csinálni. * Tesztek. Acoustic Research lemezjátszó, van den Hul/EMT és van den Hul I. hangszedő, Nakamichi RX-505 csévélő, Perreaux SM2 előerősítő, Spectrascan végfok.