Többcélú Pátriánk



    


        Magát  az  épületet  még   nem   hívták   Budapesti   Kongresszusi
    Központnak, nagytermét pedig Pátriának, amikor mi már szóba  hoztuk  a
    főváros leendő hangversenytermét. Így írtunk róla  A  jövő  körvonalai
    című  cikkünkben  (HFM  12):   "Épül-e   magyar   hangversenyterem   a
    közeljövőben?...igen: egy osztrák  cég  közreműködésével,  az  őáltala
    épített  szálloda  szomszédságában,  az  egyik  legzajosabb  főútvonal
    mentén... Az  épület  persze  »többcélú«  lesz.  Eredeti  rendeltetése
    szerint   »kongresszusi   terem,   amely   elektronikus    eszközökkel
    hangversenyteremmé alakítható«.  Ezt  a  koncepciót,  Gott  sei  Dank,
    sikerült megváltoztatni, és amit végül is az osztrákok megépítenek, az
    »hangversenyterem, amely elektronikus eszközökkel kongresszusi teremmé
    alakítható«. Azt már tudjuk, hogy az utózengési idejét, mely paraméter
    szinte mindent eldönt, nem zenére, hanem beszédre optimalizálták -  ez
    a terem aligha lesz a magyar hangfelvételek temploma." Nos, már áll az
    épület, a Pátria nagyteremben elvégezték az akusztikai  vizsgálatokat,
    megtartották az első hangversenyeket, sőt, ezekről már az első  lelkes
    hangú riportokat is megíratták a laikus újságírókkal. De hát  őszintén
    szólva, magunk is abban reménykedünk, hogy rossz  jósnak  bizonyulunk,
    és a Pátria akusztikája végül rácáfol balsejtelmeinkre. Az alábbiakban
    Ujházy László a Rádió  hangmérnöke  (mellesleg  a  Camerata  Hungarica
    tagja) számol be a Pátria teremben szerzett auditív élményeiről.

                                      *

        A múlt év  decemberében  és  idén  januárban  több  alkalommal  is
    "vizsgázott"  a   Budapesti   Kongresszusi   Központ   nagyterme,   az
    úgynevezett Pátria terem.
        Ez a terem többcélú, vagyis az elképzelések szerint hangversenyre,
    konferenciára, bankettre és bálok  rendezésére  egyaránt  alkalmas.  E
    többcélúság  komoly  építészeti  követelményeket  támaszt  (például  a
    nézőtér  emelkedésével  kapcsolatosan),  ám   talán   még   ennél   is
    fontosabbak az akusztikai követelmények, minthogy a próza  és  a  zene
    eltérő akusztikai igényeit nehéz - azt  is  mondhatjuk:  lehetetlen  -
    összeegyeztetni. Ugyanis a próza (a szövegérthetőség  céljából)  rövid
    utózengési  időt,  tehát  viszonylag  nagy   akusztikai   csillapítást
    igényel, ezzel  szemben  a  zene  az  egybeolvadás,  hangszínkeveredés
    érdekében, no meg általános esztétikai okokból is hosszabb  utózengési
    időt, kellemes lecsengést, akusztikai oldódást kíván. E kettősség  még
    változtatható akusztikai elemekkel is nehezen oldható meg, hát még a -
    kétségtelenül   olcsóbb   -   merev   falakkal,   állandó   akusztikai
    kialakítással! (A  változtatható  kialakítás  természetesen  még  több
    előnyt is rejtene magában, hiszen akkor  nem  csupán  prózáról  zenére
    válthatnánk, hanem azon belül például szimfonikus zenéről kamarazenére
    is  hangolhatnánk  a  termet.)  Bár  a  vizsgálatok  több  műfajra  is
    kiterjedtek, a legfontosabbnak a szimfonikus zenét tartották,  ugyanis
    a főváros zenei életének éppen az az egyik  neuralgikus  pontja,  hogy
    nincs  elegendő  és  kellőképpen  jó   akusztikájú   hangversenyterem.
    Kórushangversenyek bármelyik fűthető  templomban  ideális  körülmények
    között rendezhetők, kamarazenére pedig a Zeneakadémia termei is igazán
    jók.
        E  sorok  írója  két  külföldi,  ugyancsak   "többcélú"   teremben
    hallgatott hangverseny nyomasztó élményével az emlékezetében lépte  át
    a Pátria terem küszöbét. Az épület szépsége, nagyvonalúsága - noha még
    az utolsó simításokat végezték rajta - így is feltűnt. A  terem  pedig
    valóban impozáns, a  gondos  tervezői  és  kivitelezői  munka  azonnal
    szembeötlik. Megnyerő a  belső  színek  meleg  harmóniája,  s  hogy  a
    viszonylag nagy belsőtér mégsem nyomasztó,  nem  aprócska  porszemként
    feszengünk, hanem otthonosan érezzük magunkat, anélkül  azonban,  hogy
    az ünnepélyesség hatását elveszítenénk. Örömteli érzés, hogy már ilyen
    szép termünk is van! Az akusztikai  élmény  azonban  már  nem  ennyire
    maradéktalan  -  bár  tény,  hogy  a  szép  építészeti  munka  nyilván
    felsrófolja igényeinket.
        A hallottak alapján a "legfülbetűnőbb" benyomás a  hangtér  hiánya
    volt.  Talán  el  sem  hinnénk,  mennyire   hiányzik   az   akusztikai
    jelenlétérzet - amikor ténylegesen nincs  jelen.  Nem  érzékelhetők  a
    teremhangok, melyek tudatnák velünk, hogy teremben (mekkora  teremben)
    vagyunk, s hogy azonos  térben  ülünk  a  zenekarral.  Kis  túlzással:
    szabadtéri a hangzás, a hanggátlásból eredően külső  zajok  nélkül,  s
    előttünk   a   zenekar   mintha   egy   másik   térben   játszana.   E
    határolófelületek közé szorult tompa hangzás természetesen  más,  mint
    az igazi szabadtér, s talán azért érezzük furcsának, mert magunk körül
    igenis látjuk a határolófelületeket, melyek azonban mintha megnémultak
    volna. A teremben nem hallunk számottevő lecsengési folyamatot, a hang
    tompán, fojtottan hal el, mintegy ellentmondva korunk hangzásigényének
    (melynek azonban nyilván mélyen beidegződött pszichikai  háttere  van,
    mégha jórészt tisztázatlan is: vajon miért érezzük egy  adott  határon
    belül a zengő zenei  hangokat  kellemesebbnek?  S  ezen  igényünket  a
    korszerű és valóban szép hangfelvételek csak tovább mélyítik bennünk.)
        Ugyanakkor -  az  elmondottakkal  összefüggésben  a  hangtisztaság
    nagyon jó,  a  zenét  alkotó  szólamok  (a  belső  szólamok  is!)  jól
    követhetők, a zene szerkezete  nagyon  szépen  kitárul...  A  zenekari
    arányokat, a zenekar belső hangzásegyensúlyát tekintve viszont feltűnő
    a vonóskar fáradt, sápadt megszólalása - hiánya. Az első  meghallgatás
    alkalmával még a zenekar esetleges fáradtságára gyanakodtunk  (bár  az
    előadás határozottan élő, friss volt), ám a  helyzet  másodszorra  sem
    változott.  A  "vonóskar"  megjelölés  természetesen  túl   általános:
    pontosabban a földszint bal oldalától a  jobbközépig  ülő  hallgatóság
    számára  a  magasvonósok  hangszíne  volt  fátyolos,  hangereje  pedig
    gyenge, míg a többi vonósszólam lényegében kifogástalanul szólalt meg.
    A földszint jobb oldalán  (már-már  a  terem  oldalfalánál)  hallgatva
    viszont    a    magasvonósok    hirtelen    megszólaltak,    megfelelő
    hangszínezettel,  de  nagyon  távolról,  hiszen  a  terem  igen   nagy
    nyílásszöge következtében itt  már  egészen  a  mélyvonósok  "hátában"
    voltunk. E jelenség oka feltehetően a hegedűk mögötti fal helyzetében,
    valamint   e   hangszerek   sugárzási   tulajdonságaiban    keresendő.
    (Csillapított hangtérben megnő a  primer  sugárzási  irányjelleggörbék
    szerepe!) A magasvonósok sápadt  megszólalása  mindenesetre  az  egész
    zenekari hangzásra kihat, mivel - eltekintve a nagy tuttiktól,  amikor
    az össz-hangszín benyomást a magas rezek, ütők stb. határozzák meg - a
    hegedűk matt  hangszíne  a  teljes  zenekari  hangzást  fakóvá  teszi,
    érdességük a teljes zenekari hangzást durvítja. Az erkélyen  hallgatva
    a belső arányok  lényegesen  kedvezőbbek,  amit  a  zenekarra  történő
    rálátás is elősegít.
        Többen úgy éreztük, hogy a terem enyhén  mélyhangszegény.  Sajnos,
    nem  tudtuk  eldönteni,  hogy  ennek   oka   a   pillanatnyi   előadói
    elképzelésben, az  ültetésben,  vagy  a  terem  tudatos  mélyvágásában
    keresendő (amit nyilván  a  jobb  szövegérthetőség  érdekében  idéztek
    elő.)  Mivel  a  mérési  adatok   a   szakmák   belül   sem   kerültek
    nyilvánosságra, csupán feltételezésekre szorítkozhatunk.
        A   terem   hangzásviszonyai   a   szimfonikus   koncerteken   még
    javulhatnak, a zenekarok esetleg megszokják az új környezetet (bár  az
    állandóan    turnézó    és    ezért    kitűnő    alkalmazkodóképességű
    Rádiózenekartól nagy változás  már  nemigen  várható),  s  a  zenekari
    ültetéssel is egyenletesebbé  tehetik  a  közönség  hangellátását.  Ez
    utóbbi feltételezést alátámasztja, hogy  például  az  első  akusztikai
    próba alkalmával, amikor a zenekar hátsó sora mögött üresen  maradt  a
    kórusnak szánt  hely,  a  hangzás  kiegyensúlyozottabb  volt,  mint  a
    második meghallgatáson, amikor a rézfúvók egy  jelentős  része  és  az
    ütőhangszerek közvetlenül a hátsó  fal  tövében  foglaltak  helyet.  A
    színpadi "tölcsér" mélyén, a hátsó fal előtt játszó  trombiták  szinte
    az egész együttest "lefújták". S általában a  tölcsér  hátsó  részében
    elhelyezkedő hangszerek, például  a  fafúvósok  szólói  nagyon  szépen
    megszólalnak a teremben. Vagyis az ültetésben még rejlenek tartalékok.
    Az eddig elmondottakat tehát úgy kell tekinteni, mint  első  benyomást
    egy  lényegében  üres  ház   előtt   játszott   szimfonikus   zenekari
    hangversenyről.
        Szeretném leszögezni, hogy a bírálat nem az  építőknek  és  nem  a
    tervezőknek szól, még csak nem is az akusztikai tervezőknek!  A  terem
    még így is jobb, mint a többcélú termek általában. Tudni kell azonban,
    hogy prózára és zenére egyaránt  optimális  terem  állandó  akusztikai
    kialakítással nem  építhető.  Persze,  egy  többcélú  terem  gazdasági
    szempontból hamar megtérülő beruházás... Egy másik szempont:  a  terem
    alakjának meghatározásakor ugyancsak megalkuvást parancsolt,  hogy  az
    épületet a meglevő  szálloda,  a  (helyesen)  "védett"  fasor  és  egy
    megkérdőjelezhetően "védett" sportpálya közé kellett beerőltetni...
        A Pátria terem szép, impozáns, s bizonyos,  hogy  sok  emlékezetes
    koncertnek ad majd otthont. Csak továbbra se felejtsük: Budapest zenei
    életének gondjait  olyan  hangversenyterem  oldja  csak  meg,  melynek
    dobogóján Liszt, Bartók  zenekara  kényelmesen  elhelyezhető,  melynek
    akusztikai tervezése kizárólag a zenei igényeket veszi  figyelembe,  s
    melybe esetleg még  egy  orgonát  is  beépíthetnek.  S  azt  sem  kell
    különösebben hangsúlyoznom, hogy a Pátria terem az ország nagyzenekari
    stúdió hiányát sem szünteti meg-ezt  az  állításomat  alátámasztják  a
    próbák alkalmával készített kétmikrofonos hangfelvételek. Most, amikor
    az  akusztikai  próbák   után   a   sajtó   által   kavart   örömmámor
    elcsendesedett, soraimmal nem az ünneprontás volt a célom, hanem  hogy
    újra felvessem a máig megválaszolatlan kérdéseket.

                                      *


        Eszerint,  sajnos,  nem  bizonyultunk  rossz  jósnak,   nem   kell
    megváltoztatnunk  véleményünket  az  úgynevezett  többcélú  dolgokról,
    melyek - akárcsak a "nappal-fotel-éjjel-ágy" - sem erre,  sem  arra  a
    célra nem tökéletesek.  És  hogy  mindjárt  válaszoljunk  is  a  fenti
    tudósítás szerzője által felvetett kérdésekre,  újra  felskicceljük  A
    jövő körvonalait: "Továbbra is hiányozni fog  nekünk  egy  igazi,  nem
    »többcélú«  aula,  amely  nem  kongresszusi  palotának   épülne,   nem
    tárgyalóközpontnak, nem táncháznak, nem oktatási  centrumnak  -  hanem
    koncertteremnek. Magyarországon  tehát  a  hangátviteli  lánc  legelső
    láncszeme az ezredfordulón is gyönge marad  -  hacsak  a  Rádió  és  a
    Hanglemezgyár  nem   lesz   képes   megteremteni   a   jövő   évszázad
    hangfelvételi stúdióit."