Fidulák, hegedűk, violák, Stradivárik



    


        A következő oldalakon a hegedű, egyszersmind a  zenekedvelő  ember
    történetét mondjuk el. Alább egy viola da gamba látható, az angol John
    Rose  mester  munkája  az  1500-as  évekből.  (Színes   képeinket   E.
    Winternitz-Lilly   Stunzi:   Die   schönsten   Musikinstrumente    des
    Abendlandes című munkájából vettük - München, 1966.)



                                 "Ennek pedig attyafiánac Iubal volt neve,
                                          ez volt találóia az hegedülésnec
                                            és lántolásnac mesterségénec."

                                                         (Vizsolyi Biblia,
                                                             Mózes I/4/21.
                                                Fordította Károlyi Gáspár)


        Idézetünk szerint Jubál volt a hegedülés feltalálója;  ő  lehetett
    talán a hegedű feltalálója is!? (Hogy annak melléktermékeképpen még  a
    "lántolást" is sikerült előállítania, az különösen  szerencsés  dolog,
    hiszen ezt a zeneszerszámot is mind a  mai  napig  használjuk,  sokunk
    gyönyörűségére). De nem árt az  óvatosság.  Nézzünk  egy  kissé  utána
    ennek a bibliai hegedűnek, hiszen annyi mindenről bebizonyosodott már,
    hogy nem egészen úgy áll  a  dolog,  mint  első  pillantásra  hihettük
    volna. Különben is, csak "az együgyű hisz minden  dolognak;  az  eszes
    pedig a maga járására vigyáz". A mértéktartó kétkedés már  csak  azért
    is indokolt, mert a bibliai sorokat hozzávetőleg az i. e. 8. században
    írták héber nyelven, és az 1500-as évek  második  felében  fordították
    magyarra. A közben eltelt két évezred alatt  már  az  eredeti  bibliai
    szövegek is sokat romlottak,  a  különféle  fordítások  pedig  gyakran
    inkább ferdítésnek bizonyultak. Így vált tiszteletreméltó Jubál atyánk
    hol  a  lantosok-síposok,  hol  a  citerások-fuvolások,  hol  pedig  a
    hárfások-fuvolások ősévé. Fogadjuk el ez utóbbi feltevést. Így azonban
    megint nem tudjuk, ki találta föl a hegedűt; éppígy a címadó  fidulát,
    violát és "hegedőt" sem akaszthatjuk  egyetlen  boldog  ősünk  nyakába
    sem.
         Akkor sem könnyebb a helyzetünk,  ha  a  szóban  forgó  2300  évet
    átugorjuk, és csak az 1500-as  évektől  követjük  nyomon  hangszereink
    történetét. Igaz, ekkor már bizonyíthatóan léteztek azok a hangot  adó
    szerszámok,  amelyeket  hegedűknek  hívunk  ma  is.  Fennmaradt  róluk
    rengeteg  írásos  emlék,  meglehetősen  sok,  a   hangszerek   fájánál
    tartósabb anyagokból készült képzőművészeti  tárgy  -  de  hol  vannak
    maguk a hangszerek? Ezek  közül  csak  nagyritkán  kerül  elő  egy-egy
    erősen megviselt példány. Az ősi hangszereket leginkább még az az  ősi
    közeg őrizte meg, amely Jubálnak is hazája volt: a sivatag. Ez a vidék
    adott otthont meg  szűkös  kenyeret  az  ősöknek,  ez  termett  fát  a
    zenészek szerszámaihoz, és ez konzerválta száraz homokjával e  könnyen
    romló emlékeket.
        És  országhatárainkon  belül  maradva,  vajon  mit  tudunk  meg  a
    hegedűkről? Történelmünkben nem  túl  gyakran  találkozunk  a  cikkünk
    címét adó hangszerekkel,  a  négy  közül  egyikről  sem  írtak  magyar
    nyelven a 13. századot megelőzően, és a legkorábbi - a viola  -  akkor
    még nem  hangszert,  hanem  személyt  jelölt.  "Hegedűs"  szavunk  sem
    korábbi  1394-nél:  ebben  az  évben  jegyeztek  fel  egy  ilyen  nevű
    személyt.  Vagyis  négy  címszavunk  közül  ez  a   kettő   eredetileg
    személynév volt. A fidula szó  eredetét  nem  ismerjük,  a  Stradivari
    azonban   megintcsak   személynév:   az   egyik   leghíresebb    olasz
    hegedűkészítő  család  neve  amelyet  átvittek  az  általa   készített
    hangszerekre  (és  kissé  szélesebb  értelemben  minden  ma  ismeretes
    hegedűre is). Vagyis a szavakkal még  csak  boldogulunk  valahogy,  de
    jelentésükkel  és   az   értelmezésünk   szerinti   tartalmukkal   már
    nehezebben. Próbálkozzunk talán egy másfajta megközelítéssel.
        Őseink is megszülettek - és (hozzánk hasonlóan) végül nekik is meg
    kellett  halniuk.  Ehhez  a  legkülönfélébb  tanácsokat,  parancsokat,
    kéréseket és törvényeket kaphatták, és a  lényeg  mit  sem  változott:
    hosszabb-rövidebb ideig családban,  törzsben,  klánban,  nemzetségben,
    nemzetben,  államban   végigélték-végigéljük   az   életet,   miközben
    koronként-helyenként többet  vagy  kevesebbet  dolgozunk,  háborúzunk,
    kereskedünk, utazunk, tanulunk, alszunk.  Mindezt  emberi  közösségben
    tesszük.  Az  ember  társadalmi  lény  is.  Intézmények   egész   sora
    gondoskodik   a   továbbéléshez   feltétlenül    szükséges    munkaerő
    újratermeléséről. Az ember  minden  társadalom  számára  fontos  volt,
    ezért gondolhatott az egyén - még a  megnyomorító  helyzetekben  is  -
    saját érdekei védelmére. Ennek egyik fontos eleme volt  a  pihenés,  a
    kikapcsolódás - a szórakozás. Véleményem szerint ennek sem volt kisebb
    jelentősége, mint a közhasznú értelemben vett munkának. (Hogy időnként
    kevesebb figyelmet fordítunk rá, az persze egészen más kérdés.  Munka,
    pihenés nélkül vagy pihenés munka nélkül értelmetlen  kategóriák.  Meg
    lehet feledkezni  erről,  de  ez  mit  sem  változtat  a  tényeken.  A
    levegővételről sem sokat beszélünk, természetesen. Amíg van  levegőnk.
    De jöjjön csak egy téli szmog, borítsa el szobánkat a kályhafüst...)
        Kevés okunk lehet annak feltételezésére, hogy a  régi  emberek  ne
    pihentek, ne mulatoztak, ne szórakoztak volna.  Ezt  pedig  hangszerek
    nélkül alig lehet elképzelni. Vagyis  nem  kevesebbet  állítunk,  mint
    azt, hogy a hangszerek nagyjából egyidősek  az  emberiséggel.  Ennyire
    öreg hangszereket, igaz, még nem  találtunk  -  de  lehet,  hogy  csak
    rosszul keressük. Esetleg zavar a megszokott formavilág, és észre  sem
    vesszük azt a sok egyéb  eszközt,  amely  hangszerként  szolgálhatott,
    vagy  legalábbis  hangszerként  is  szolgálhatott  az  elődöknek.   Ki
    bizonyíthatja ma már, hogy az emberiség útja "Az íjaktól a  hegedűkig"
    vezetett, és nem fordítva: a hegedűktől az íjakig? Feltételezik,  hogy
    a harc a fejlődés motorja, de lássuk  be,  hogy  sokkal  ésszerűbb  is
    lehet a fejlődés iránya.  Alkalomadtán  a  hangszerek  is  fegyverként
    funkcionálnak. Emlékezzünk csak Lehelre, akinek  kürtje  Konrád  fején
    távolról sem zenei célokból csattant. (E mondából azonban egyetlen szó
    sem bizonyult igaznak. Lehelt nem így, hanem  Lél-nek  hívták,  Konrád
    már rég halott volt, amikor Lélt  elfogták,  a  krónikák  a  különböző
    csatákat   összekeverték,   így   az   augsburgi   955-ös    események
    összemosódtak a korábbi és későbbi mondák tartalmával, és különben  is
    a jászberényiek Lehel-kürtje csak  az  1700-as  évek  végéről  ismert.
    Másrészt, valaha a katonai kürtök töltötték be többek között a  modern
    hírközlő berendezések feladatkörét, és  ha  szükség  volt  rá,  úgy  a
    talpalávalót is szolgáltatták.) Tény, hogy elődeink sokkal  kevesebbet
    írtak a muzsikálásról és a  hangszerekről,  mint  a  háborúkról  és  a
    fegyverekről, de nézetem szerint  a  zene  annyira  hozzátartozott  az
    emberek mindennapi életéhez, hogy az események zenei vonatkozásait  az
    írástudók nem tartották  feljegyzésre  méltónak.  A  híradások  ma  is
    inkább propaganda céljából foglalkoznak a zenei eseményekkel,  semmint
    avégett, hogy hírt adjanak az utókornak. Úgy gondolom  tehát,  hogy  a
    régi korokban szünet nélkül szóltak az énekmondók hősi  történetei,  a
    ritmuskeltő dobok, ütőhangszerek  táncritmusai,  a  kürtök,  trombiták
    harci jelei, a templomok harangjai és kórusai, az orgonák  és  lantok,
    kobzok és  hegedűk.  Zengett-zúgott  az  ember  történelmi  világa.  A
    természeti és az  emberi  hangok  átszőtték-átfonták  az  emberi  élet
    ünnepeit és mindennapjait. Mintha csak ma lenne.
        A hangszerek mindenkor bizonyos meghatározott  feladatokat  láttak
    el,  ezeknek  kellett  megfelelniük.  Hangot  kellett  bizonyos  célok
    érdekében   kelteniük,   a   hangnak   pedig   meghatározott   fizikai
    tulajdonságai vannak;  ha  nagyon  szűkszavúan  összegezzük  ezeket  a
    tulajdonságokat, úgy elegendő megemlítenünk a

        hangerőt,
        a hangmagasságot,
        az időtartamot és
        a hangszínt.

        Hangszereinket úgy alakítottuk az idők során,  hogy  azok  képesek
    legyenek mind szélesebb hangsávban, egyre gyorsabban megszólalva, mind
    hosszabb ideig, irányíthatóan hangot adva, sokféle és  egyre  többféle
    hangszínnel megszólalni. És ez még nem minden!  A  lovasoknak  ugyanis
    fontos lehetett, hogy mindezt egyetlen kézzel lebonyolíthassák, hiszen
    közben még a lovat is irányítani kellett;  az  énekes  csak  felváltva
    használhatta a száját a hangszerek  megfúvására  és  az  énekmondásra,
    tehát jobb volt a pengetős hangszer;  ennek  viszont  a  hangja  hamar
    elhalt és nagyon erőtlen volt, tehát kevésbé volt alkalmas a hangosabb
    mulatozások táncához. Egy-két fúvós nem elegendő  a  gazdagabb  kísérő
    harmóniák  megszólaltatására;   a   rézfúvók   hangja   nem   volt   a
    legalkalmasabb eszköz a halk szerelmi vallomásokhoz. Az orgona  szépen
    szólt a templomokban, de nem csaphatta a hóna alá a vándormuzsikus,  s
    ha mégis, akkor is kellett egy másik ember, hogy a hangszert fújtassa.
        (Hihetetlen mértékben képes  megnövekedni  az  emberi  igényesség!
    Vajon van-e olyan muzsikus, aki ne álmodoznék egy,  a  meglevőnél  még
    jobb  hangszerről?  A  hegedűknél  maradva,  a  hegedűspalánták  egyre
    nagyobb hegedűkre vágynak: az 1/8-os, 1/4-es hegedűk koptatói  1/2-es,
    3/4-es, majd 4/4-es (egész) hegedűket szeretnének. A  kissé  kopottas,
    használt "Lavottákat" boldogan cserélik új hangszerre, főként,  ha  az
    nagyobb is, mint a régi. Még nem  tudják,  hogy  felnövekedve  örömmel
    cserélnék vissza, már mint gyűjtők, az újabbakat a  régi  hegedűkre...
    És nemcsak  azért  van  ez  így,  mert  "mindig  a  másik  part  tűnik
    szebbnek". Nem. Mindig jelen van egy megfoghatatlan  és  mégis  valós,
    más természetű értékrend is, akár tud erről a vágyakozó, akár nem.)
        Az igények elvileg mindenkor kielégíthetők - csakhogy  rendszerint
    nem egymástól függetlenül. Ha ugyanis azt szeretném,  hogy  a  hegedűm
    elég mélyen szólaljon meg, akkor nagyobbra kell méreteznem, és így már
    nem hegedű lesz belőle, hanem mélyhegedű, vagy gordonka. Ezt  már  nem
    olyan könnyű szállítani, így a  korabeli  táncmesterek  inkább  le  is
    mondtak erről az igényükről, és inkább  a  zsebben  hordható,  kevésbé
    férfias hangú hegedűket  részesítették  előnyben.  A  kisebb  szalonok
    néhány vendége megelégedett a szerényebb hangerejű, de bársonyos, lágy
    hangzású hegedűk  hangjával,  de  ez  nem  lehetett  elég  a  korabeli
    kocsmák, csapszékek vendégeinek. Semmi sem tökéletes - mondhatná bárki
    az olvasók közül. És így igaz. De tegyük a szívünkre a kezünket,  csak
    a hegedűkkel vagyunk így? Elképzelhető-e,  hogy  szerelmünk  egyidőben
    legyen  szőke  és  fekete,  karcsú  és  teltebb,  törékeny-védendő  és
    erőteljes-bátorító? Nos, miért éppen a hegedűk lennének kivételek? Nem
    lehetnek.  Ha  tehát   jobbá,   használhatóbbá   kívánták   tenni   az
    "őshegedűket",  úgy  különféle  változtatásokat   kellett   eszközölni
    rajtuk.
        Előbb azonban minden bizonnyal fel kellett találni a hegedűt.
        Ha nem Jubál, akkor ki lehetett a hegedű feltalálója? A  szobrokat
    is könnyebb  ledönteni,  mint  helyettük  újat  állítani  -  de  azért
    szolgálhatok néhány javaslattal. Itt van mindjárt a szakmabeliek előtt
    leginkább  ismert  hegedűfeltaláló:  Tiefenbrucker.  Ha  nem  téved  a
    krónikás, Gaspardnak keresztelték az istenadtát,  mégpedig  ugyanabban
    az évben, amikor nálunk  a  Dózsa-vezette  parasztfelkelés  kezdődött,
    1514-ben. Ha a keresztnevét elfogadjuk is, annál több vita  zajlott  a
    vezetékneve  körül.  Ezt  ugyanis  írták  és   írják   még   máig   is
    Dieffopruchar, Duiffobrugcar, Duffobrocard, Duiffoprougar formában  is
    - olvasóim talán már sejtik: aszerint, hogy az írás szerzője németnek,
    olasznak vagy franciának kívánja-e  beállítani.  Magam  legszívesebben
    eldöntetlenül hagynám feltalálónk nemzetiségét,  hiszen  német  földön
    született, francia földön halt meg, s közben itt is, ott  is,  no  meg
    olasz városokban is dolgozgatott. Véleményem szerint azonban nem lehet
    kétséges, hogy még ha nevezettet ábrázolja is egy korabeli  metszet  a
    hegedű feltalálójaként, neki - mint egy  nagy  hangszerkészítő  család
    tagjának - minden bizonnyal megvoltak az elődei. És  azon  a  bizonyos
    arcképen,  amelyen  kedves  hangszerei   között   látható   a   hegedű
    feltalálója, nincsen hegedű! Láthatunk ott a mai szóhasználat szerinti
    lantot, teorbát, violát, fidulát és egyéb hangszereket is, de egyetlen
    hegedűt sem fedezhetünk fel  a  képen.  Kit  tartsunk  hát  és  milyen
    hangszer feltalálójának? Egyvalamiben lehetünk  biztosak:  hogy  azért
    mégiscsak vannak hegedűink, és helyettünk - az emberek helyett  -  más
    nemigen készíthette el ezeket. Az ókori világ kisebb-nagyobb  kultúrái
    már ismerték a legfontosabb hangszertípusokat: az  idiofon  (önrezgő),
    az aerofon  (fúvós),  a  membranofon  (hártyás)  és  kordofon  (húros)
    hangszereket. Ha  ezt  az  osztályozást  nem  is  tartjuk  tökéletesen
    használhatónak, annyit el  kell  ismernünk,  hogy  minden  próbálkozás
    ellenére sem sikerült jobbat  találni,  és  mindössze  egyetlen  újabb
    csoport felvételével (az elektrofonokra gondolok)  az  ősi  felosztást
    máig is elfogadhatjuk.  Márpedig  megszámlálhatatlanul  sok  hangszert
    készített az emberiség addig, míg egyáltalán eljutott  az  osztályozás
    gondolatáig.  Amikor   Jubál   -   igazából   sok-sok   Jubál-előd   -
    megragadhatóvá vált az írás tudója számára, már használatban voltak  a
    fúvós és ütős hangszerek, nemkülönben a húros hangszerfajták  tömegei.
    Egyetlen lényeges eszköz hiányzott még: a vonó.
        Sok muzsikusnak ma is az a véleménye, hogy a  vonós  hangszerekben
    nem is a hangszer az igazán fontos, hanem a vonó. Ebben bizonyára  van
    némi túlzás, annyi azonban tagadhatatlan, hogy ég és föld a  különbség
    a pendített, megütött, illetve vonóval  megvont  húr  hangjai  között.
    Talán még emlékezünk arra, hogy a zenei hangnak négy  fontos  jellemző
    tulajdonságául  a  hangerőt,  a  hang   magasságát,   időtartamát   és
    hangszínét jelöltük meg. A megszólaltatás  módja  ezeknek  mindegyikét
    befolyásolja, igaz, különböző mértékben. A vonó használata azonban még
    egy lényeges előnnyel jár. A vonóval  ugyanis  a  már  megszólaltatott
    hangot      folyamatosan       változtatni,       erősíteni-halkítani,
    nyújtani-rövidíteni tudjuk és hangszínét is megváltoztathatjuk.  Igaz,
    ehhez  már  igen  fejlett  játéktechnikára  van  szükség,  de   ha   a
    muzsikusnak már másra nincs gondja, csak a  saját  művészetére,  akkor
    bőven jut rá ideje.
        Habár ettől most még messze vagyunk, hiszen történetünk még csak a
    8-10. századnál tart, amikor is a vonót igazolhatóan alkalmazni kezdik
    Európában. Ezek a vonók még tényleg nagyon hasonlítottak az íjakhoz. A
    korábbi pengetők (plektrumok) megnyúltak,  és  hosszabb  botocskák  is
    láthatók a korabeli hangszerábrázolásokon;  nem  tudjuk,  hogy  csupán
    pendítgették velük a húrokat, vagy ütögették - esetleg  vonogatták  is
    azokat.   (Ilyen   mutatványokat   manapság   is   láthatunk   egy-egy
    cigányprímás alakításában: borospalackokkal, ruhafogasokkal vagy éppen
    a vonó fájával szólaltatnak meg dalokat, táncokat,  bámulatraméltóan.)
    Egyszóval, a vonó feltalálásának  időpontja  is  bizonytalan.  Ma  úgy
    tudjuk, hogy muzsikusaink a 8-10. század óta használnak vonót.
        Maradjunk ennél  a  kornál  és  vegyük  sorra,  hogy  a  középkori
    muzsikusok vonói egyáltalán milyen hangszereket  szólaltathattak  meg.
    Valamennyit természetesen sem sorolhatjuk  fel,  de  megismerkedhetünk
    néhány ismertebb hangszerfajtával  (mai  ismereteink  birtokában  akár
    típusoknak is nevezhetjük ezeket). A korai képzőművészeti  alkotásokon
    ezek  közül  többnyire   a   fidulákkal,   rebekekkel   és   violákkal
    találkozhatunk a hárfák, lantok, orgonák, fúvósok,  dobok  és  citerák
    társaságában. Ezek a hangszernevek azonban igen sokszor  megcsalhatnak
    bennünket - sokszor még a fordítások tudós magyarítóit is! -  mert  az
    elnevezések  mögött  megbúvó  hangszerek  koronként  és   országonként
    eltérőek. Nyilvánvaló, hogy az író és fordító (hacsak  nem  tájékozott
    muzsikus) nem szokott ügyelni az egyes hangszerfajták nevére, s így  a
    jó szándék ellenére a cythara (küthara,  görög  pengetős  hangszer)  a
    fordításban citerává (olykor hegedűvé) lesz, a cymbalum (ókori csengő)
    cimbalommá ferdül, a török síp tárogatóvá változik, míg a kobozból hol
    lant, hol "hegedő", vagy esetleg éppen tambura sikeredik. (Nem lehetek
    bizonyos abban, hogy Önöket is hasonló érdeklődés sarkallja  az  ilyen
    és hasonló átértelmezések megfejtése iránt, de ha megtisztelnek írásos
    véleményükkel, úgy egy más alkalommal figyelmet szentelhetünk  ezeknek
    a névmódosulásoknak is.  Talán  ez  is  megérne  egy  "szeánszot",  ha
    gondolják.)
        A fidulának nevezett húros hangszer mai ismereteink szerint  a  8.
    sz. vége felé  már  használatban  volt,  ekkor  fedezhetjük  fel  első
    ábrázolását egy elefántcsont könyvborítón. Azt mondhatjuk róla, hogy a
    korai, igen sok változatból a 12-13. századra  alakul  ki  egységesebb
    csoport. Ekkor  már  általában  ovális  alakú.  Piskótára  emlékeztető
    deréktáji beszűkítéssel készítik,  gyakran  egyetlen  darabból  vésik,
    később már külön oldalakkal alakítják ki a rezonáló testet.  Többnyire
    magasabb fekvésű  (tenor,  alt)  hangok  képzésére  alkalmas  húrokkal
    szerelték fel, s ezeket a mai  hegedűktől  eltérően  nem  oldalirányú,
    hanem előre vagy hátra felé néző fakulcsokkal hangolták. E  hangszerek
    tetőlapján két befeléhajló,  holdsarló  alakú  hangnyílás  csatolta  a
    levegőbe a rezonátorként működő hangszertest hanghullámait. A muzsikus
    a vállának támasztotta, alkalmanként a nyakába akasztotta, esetleg  az
    ölében tartotta, és úgy  játszott  ezeken  a  hangszereken.  Feltehető
    (??), hogy  a  fidula  derekát  már  a  vonós  játékmód  következtében
    karcsúsították,  hiszen  a  korábbi  húros  hangszerek  (kör,   körte,
    rombusz, ásó, vagy sonka  formájukkal  -  hogy  többet  ne  említsünk)
    inkább a korábbi, pengetős játékmódhoz alkalmazkodtak.
        A  rebek  néven  ismert  hangszerek, számtalan változatban (és nem
    csekélyebb  névváltozattal)  igen elterjedt eszközök voltak az európai
    középkor  muzsikusainak  kezében.  (Előfordultak Afrikában és Ázsiában
    is,  bár játékmódjuk ott nagyon eltérő is lehetett.) Egyes kutatók úgy
    vélik,  hogy  ezek  a körte- és csónakformájú, többnyire kisebb méretű
    instrumentumoknak  köszönhetik  a későbbi hegedű-utódok a fogólapot, a
    kulcsok   keresztirányú  elhelyezését  és  esetleg  a  húrok  kvintelő
    hangolását (ötöd - kvint - hangközök szerint: például
    c-g-d1-a2 vagy g-d1-a1-e2).
        Azután ott voltak az elődök soraiban  a  lírák,  rebekek,  fidulák
    mellett a crwthok, nyenyerék és violák is. Közülük csak a  véleményünk
    szerinti legutolsót, a violát méltatjuk figyelemre, mivel a viola és a
    hegedű összehasonlításából érthetővé válik az újabb  hangszer  rohamos
    térnyerése és napjainkig tartó népszerűsége. Mi a különbség egy  viola
    és egy hegedű között?
        A  szakértő  olvasók  nézzék  el  nekem,  hogy  nem  a  tudományos
    terminusokat használom, de úgy gondolom, sorrendi elsőség illeti meg a
    látható,  külső  jellegzetességeket.  A  violában  talán  a  leginkább
    szembetűnő a felső, kulcshordozó szerkezete. A "fej"-nek nevezett rész
    többnyire emberek, állatok, olykor növények vagy  stilizált  alakzatok
    vonalait viseli (a hegedűkön viszont többnyire csiga alakú).  A  viola
    húrjainak száma általában meghaladja a  jelenleg  használatos  négyet,
    inkább öt, de több is lehet. A nyak ezért vastagabb, rajta  "kötések",
    "bundok", húrmércék találhatók, félhangonkénti  beosztásban.  (Némileg
    hasonlít  a  modern  gitárokon  alkalmazott  érintőkhöz,   de   amazok
    rendszerint bélhúrok kötéseiből készültek.) A violák körvonalai inkább
    hosszúkásak,  mint  kerekdedek,   mivel   a   hangszer   vállkiképzése
    csapottabb, mint a modern hegedűké. Az oldalak  jóval  magasabbak,  az
    oldalbevágások nyitottabbak. A hát egészen lapos, fűrészelt, nem pedig
    vésve mélyített kiképzésű; belülről keresztlécekkel  erősítik  meg.  A
    hangrések a tetőn láng, pióca, sarló vagy sok egyéb alakúak  lehetnek,
    és olykor középen, a fogólap alatt még egy kerek, csipkeszerűen áttört
    hanglyukat, "rozettát" is találhatunk. A húrtartókat rendszerint nem a
    test alsó végébe illesztett gombhoz, hanem az alsó kávén  túlnyúló  fa
    vagy csont "cövekhez" rögzítik, amely a  húrtartó  e  célra  kiképzett
    nyílásába illeszkedik. A tető és a  hát  szélei  nem  nyúlnak  túl  az
    oldalakon,  tehát  hiányzik  a  modern  hegedűkön  megszokott   perem.
    (Mindezek  az   ismertetőjegyek   természetesen   csak   a   fontosabb
    eltérésekre utalnak.)
        A különbséget könnyű felismerni, mind  a  korabeli  képzőművészeti
    alkotásokon, mind pedig a hangszereken - mert ebből a korból, a  15  -
    16. századból már meglehetősen sok eredeti példány fennmaradt.
        A Tiefenbrucker-portrén bizony még nem találhatunk hegedűket, de a
    zenetörténészek egyetértenek abban, hogy ez a  legújabb  vonóshangszer
    már a 16. században  megjelent.  Igaz,  kezdetben  csak  szórványosan,
    főként Észak-Olaszország Brescia és Cremona nevű városaiban tűnt  fel,
    de  ettől  kezdve  nagyon  rövid  idő  alatt  egész   Európa   kedvelt
    hangszerévé  vált.  Egyik  legkorábbi,  ismert  felhasználója  Claudio
    Monteverdi volt, aki az  1600-as  évek  elején  már  hegedűre  is  írt
    szólamokat partitúráiban, de az idő tájt már Marenzio és  más  párizsi
    zeneszerzők is  alkalmazzák  a  hegedűket.  A  bresciai  hegedűkészítő
    iskola (ezzel a névvel illethetjük a több  mestert  útrabocsátó  olasz
    városok  hegedűkészítőit)  alapítójának  Gasparo  de  Salo-t   tartják
    (1540-1609); nevét inkább a Gasparo di Bertolotti  formában  ismeri  a
    szakirodalom.  Ez  az  iskola  a  16-17.  században  élte  virágkorát.
    Legnagyobb alakját Giov. Paolo Maggini személyében tiszteli az utókor.
    Hegedűiket a  nagyobb  formátum,  a  laposabb  boltozatok,  a  csaknem
    párhuzamos hangrések (már a ma ismert "f" lyukak), a széleket  díszítő
    dupla berakások, olykor a csigák sűrűbb fordulata jellemzi.
        Nagyjából ugyanebben az időben kezdi meg működését  Cremonában  az
    Amati család  legidősebb  ismert  mestere,  Andrea  is.  Andrea  Amati
    1535-1581  között  élt  Cremonában.   Hegedűi   jelentősen   kisebbek,
    boltozatuk   magasabb,   az   f-lyukak   kisebbek   és   gömbölydedebb
    körvonalúak, a berakás egyetlen vonallal  fut  körben  a  tetőn  és  a
    hátoldalon, a csigák szépen íveltek és fordulataik a ma is  megszokott
    vonalakat mutatják. (Természetesen mindkét  iskola  hangszerei  között
    szép számmal találhatunk kivételeket.)
        E jellegzetességek értelemszerűen a hegedűcsaládhoz tartozó  többi
    hangszerre is érvényesek. A hangszercsaládok ugyanis minden időkben  a
    ma ismert énekkari  szólamok  analógiájára,  szoprán-alt-tenor-basszus
    változatban  készülnek,  s  így  a  hegedű  (violino)  mellett,   vele
    nagyjából egyidőben  megjelenik  a  mélyhegedű  (brácsa),  a  gordonka
    (violoncselló) és  a  nagybőgő  (violon,  későbbi  nevén  gordon)  is.
    Megjegyzendő, hogy sokak  szerint  a  hegedű  később  született,  mint
    nagyobb testvérei, hiszen éppen azok játékmódjának nehézkessége  miatt
    konstruálták meg az áll alá  támasztható,  kisebb  testű  hegedűt.  Mi
    azonban már tudjuk, hogy aminek csak egy oka van, az nem történik meg:
    egyetlen  ok  csak   ritkán   eredményez   jelentős   változásokat   a
    történelemben. Ezt a zenetörténetre is érvényesnek  vélem,  tehát  azt
    mondom, hogy ezek a hangszerek nagyjából  egyidőben  keletkeztek,  egy
    többirányú  szükséglet  kielégítésére.  Létrejöttek   a   zenei   élet
    társadalmi-anyagi feltételei, mindenekelőtt több észak-olasz városban.
    Egyházi, udvari, városi ünnepségek, a céhek és  gazdag  polgárcsaládok
    spektákulumai, a színházi és operaelőadások és ki tudja még  hány  más
    zenei alkalom - ezek  rengeteg  zenészt  és  hangszert  követeltek.  A
    hangszereket  elő  kellett  állítani,  használatuk   során   egymással
    folyamatosan összemérni, miközben a hallgatóság, a  zeneszerzők  és  a
    muzsikusok megfogalmazták  kívánalmaikat,  és  a  mesterek  igyekeztek
    ezeknek megfelelni. Ebben a korban még  az  sem  volt  ritka,  hogy  a
    zeneszerző és a muzsikus azonos  személy  legyen  (Corelli,  Vivaldi),
    érthető tehát, hogy  nagyon  szigorú  követelményekkel  léptek  fel  a
    korabeli mesterek művei iránt. A hangszerkészítők többnyire  maguk  is
    játszanak hangszerükön, s így  a  saját  tapasztalataikra  támaszkodva
    tökéletesíthetik az egyes példányokat.  Ezek  szerint  megvalósították
    volna a lehetetlent? Fényes és tompa, erős és halk, bársonyos és érdes
    lett a hegedűk hangja (szőke is lett a  fekete,  kövér  is  a  sovány)
    egyidejűleg? Ezt nem mondom, de tény, hogy az egyre  jobb  hangszerek,
    egyre   tágabb   határok   között   képesek   megszólalni.   Az   értő
    hegedűművészek (a violák döngicsélő  hangja  után)  most  már  egészen
    halk, de ha kellett, messzezengő hangokat is megszólaltathattak,  hála
    a hegedű rezonáló lemezeinek (a tető- és a hátlapnak), a rezonáló test
    újszerű alakjának (ez lehet vállasabb  vagy  csapottabb  vállú,  lapos
    hátú  vagy  domború  hátlapú,  erőteljesebben  vagy   mérsékletesebben
    domború tetejű), az oldalak magasságától függő belső  tér  nagyságának
    és a hegedű nagyon sok egyéb, napjainkig változatlan  (hát  azért  nem
    egészen változatlan!) tulajdonságának. Kivételes  hangszer  a  hegedű:
    családja többi tagjával együtt mind ez  ideig  valamennyi  szimfonikus
    zenekar  alaphangját  meghatározza  -  leváltásuk  a  közeli   jövőben
    vélhetőleg nem esedékes.
        Igaz, ehhez az említett mestereken kívül olyan további  hírességek
    is hozzájárultak, mint az Amati  család  később  élt  tagjai,  vagy  a
    Guarneri  família  mesterei,   és   a   hegedűkészítés   vitathatatlan
    fejedelme, Antonio Stradivari. Ez a kor azonban már több európai város
    hegedűkészítőiről is híradást őrizget számunkra, hiszen  az  1644-1737
    között  Cremonában  élt  Stradivari  ugyanannál  a  Niccolo   Amatinál
    (1596-1684) tanult, aki elképzelhetően a  német  hegedűkészítő  iskola
    megalapítójának, Jakob Stainernek is mestere volt. Bizonyítékok  erről
    ugyan még nem kerültek elő (bármilyen népszerű legyen is Szántó György
    Stradivari című kötete, nem tekinthető tudományos bizonyítéknak), de a
    hangszerek bizonyos hasonlósága, építésbeli  rokonsága  Niccolo  Amati
    hatására  vall.  Ez  a  cremonai  mester  mindenesetre   minden   idők
    legnagyobb hegedűkészítőit tanítgatta e művészet  rejtelmeire:  Andrea
    Guarnerit, Francesco Rugierit és Antonio Stradivarit. Ez a  körülmény,
    és természetesen nem utolsósorban magának Niccolo Amatinak a hegedűi a
    belátható jövőben megőrzik e mester nevét a történelem lapjain. (Az  a
    tény, hogy egyelőre inkább a királyok és hadvezérek  nevét  jegyzik  a
    krónikások, ne keserítsen el bennünket.)
        Talán Önök is érdekesnek fogják tartani, hogy Jakob Stainer  (akit
    a német  nyelvterületen  élők  a  maguk  Stradivarijaként  becsülnek),
    amikor 1683-ban 62 évesen elhunyt, már virágzó  hegedűkészítő  "ipart"
    hagyott  hátra.  Ugyanakkor  nálunk,  Magyarországon  még   a   kezdet
    kezdeténél tartanak - de legalább már ott tartanak. Az első hírt erről
    Daniel Speer, a kalandos muzsikus, zeneszerző, író veti papírra, arról
    tudósítva, hogy magyarországi vándorlásai során Eperjesen  találkozott
    egy híres hegedűkészítővel, aki egy különleges hangszert, barytont  is
    készített, és maga is játszott ezen a hangszeren. Speer ezt a  könyvét
    1687-ben  jelentette  meg.  A  levéltári  kutatások  pedig   igazolták
    állítását: 1649-1679 között valóban élt a Felvidéken,  Kassán  illetve
    Eperjesen egy Adam Bessler nevű  muzsikus,  aki  az  iratokban  városi
    trombitásként, illetve hegedűkészítőként szerepel. Ezek  a  hangszerek
    bizonyára  nem  vetekedhetnek  Stradivari  vagy  Guarneri   munkáival.
    Számunkra   azonban   mégiscsak   jelentős   kultúrtörténeti   értéket
    képviselnének - ha fellelhetnénk őket! Erre azonban, sajnos, kevés  az
    esélyünk, egy sajátos körülmény miatt.
        A magyarországi mesterek nem a  német  iskola  magasabb  boltozatú
    hangszerépítési elveit  követték,  hanem  az  olasz  hegedűk  laposabb
    formáját kedvelték, mely az idők során életképesebbnek bizonyult.  Így
    történhetett, hogy később a sikerültebb magyar hegedűk  mestercéduláit
    kiáztatták  a   hangszer   belsejéből.   Mestereink   hegedűit   hamis
    "pedigrével" látták el, és  a  drágább  olasz  mesterek  cégére  alatt
    bocsátották útnak. Ugyanez a sors jutott osztályrészül sok kiváló cseh
    hangszernek  is,  például  azoknak,  amelyeket  Hellmer,  Eberle  vagy
    Homolka mesterek  készítettek.  A  francia  mesterek  hegedűi  jobbára
    elkerülték  ezt  a  veszélyt,  tekintve,  hogy  lakkozásukat  tekintve
    meglehetősen eltérek az  olasz  iskola  hangszereitől.  (Talán  eltérő
    világpolitikai szemléletük is akadályozta a francia mestereket  abban,
    hogy olasz mintákat kövessenek?). Tény,  hogy  bár  a  korai  mesterek
    munkái ott is alig-alig kerültek elő, a legnevesebb francia mesterek -
    Lupot, Pique, Fent, Gand, Silvestre, Vuillaume  -  munkái  (igaz,  már
    javarészt a 19. századból) önálló francia iskola meglétére utalnak. Ez
    azonban már egy másik történet.
        Szívesen elidőznénk  a  magyar  hegedűkészítés  első  ismert  nagy
    alakjainál:  a  Leeb  család  tagjainál,  a   Thiereknél,   Schweitzer
    mesternél és még inkább Nemessányinál, akivel, úgy vélem, a  csúcsokra
    jutottak fel a magyar hegedűkészítők, de nem lenne illendő  túlságosan
    igénybe vennem az Önök  türelmét.  Nemessányival  azért  teszek  mégis
    kivételt, mert őt valamennyi szakíró egyértelműen a legnagyobb  magyar
    hegedűkészítőként tartja számon. Ezt teszik a német,  angol,  francia,
    amerikai szakkönyvek, és így méltatják a magyar  zenei  lexikonok  is.
    Többnyire.  Sajnos,  a  legújabb,  még  csak  két  kötetéig  eljutott,
    magyarított Brockhaus-Riemann  lexikonból  hiányzik  Nemessányi  neve.
    Nálunk úgy szokás írni zenetörténetet, mintha abban nem lenne helyük a
    hangszerkészítőknek,  csak  az  előadóművészeknek  és  zeneszerzőknek,
    olykor zenetanároknak. De ha kifelejtik  is  a  krónikából,  a  tények
    birodalmába   tartozik   Nemessányi   tevékenysége    és    valamennyi
    magyarországi mester "szép magyar hegedűje".
        "Mélységes mély a múltnak kútja. Vagy talán feneketlennek  kellene
    mondani?"... "Minél mélyebben fürkészünk,  minél  messzebbre  hatolunk
    tapogatódzunk  a  múlt   alvilágába,   az   emberinek,   történetének,
    művelődésének   kezdeti    alapjai    tökéletesen    megmérhetetlennek
    bizonyulnak,  s  mérőónunk   elől,   bármily   kalandos   távolságokba
    gombolyítjuk alá zsinegét, mindig újra és  tovább  húzódnak  vissza  a
    feneketlenségbe...kutatóbuzgalmunkkal  a  kikutathatatlan   incselkedő
    játékot űz: látszat-megállókat és  úticélokat  kínál,  melyek  mögött,
    amint elértük őket, újabb múltszakaszok tárulnak föl, ahogy a partjáró
    bolygása sem ér soha  véget,  mert  minden  egyes  megmászott  agyagos
    föveny-kulissza mögött új távolságok csábítanak új hegyfokok felé."
        Úgy érzem, szebben nem búcsúzhatom, mint Thomas  Mann:  József  és
    testvérei kezdő  soraival.  Számunkra  is  ilyen  "föveny-kulisszának"
    bizonyult Guarneri és Stradivari neve. Mögöttük ott  lebeg  a  tanító,
    Niccolo Amati, aki kései leszármazottja  az  első  Amatinak.  Őket  is
    megelőzték  mások,  akik  kevéssé  ismerten  vagy   az   ismeretlenség
    homályában megalkották az emberiség legcsodálatosabb művét, a hegedűt.
    Nem a feltalálót veszítettük el, csupán az egyetlent - helyette  pedig
    sok megbecsülendő alkotót ismertünk meg, akik valamennyien  feltalálók
    voltak. Műveik, hangszereik egy-egy példánya mesébeillő kincseket  ér.
    Akárcsak tevékenységük krónikája, életük példája is.


    

    Időszámításunk   előtt   15000   évvel festette  valamelyik  ősünk a
    franciaországi  Trois  Fréres-i  barlang falára. Az álcás vadász?
    varázsló? táncos? tűzgerjesztő? kezében
    tartott  szerszám  ugyancsak  hasonlatos  a valamennyiünk által ismert
    íjakhoz.  Hogy  ez  itt éppen "hangszer", "vonó" vagy fegyver, ebből a
    nézőpontból  mellékes lehet - ez a szerkezet minden körülmények között
    hangot     is    keltett    használata    során.


    
    

    Itt  néhány  "hangszervonó"  látható,  de  ezeken  kívül számtalan más
    példát  is  találhatunk  a "vonás-hangadás" funkciójának kettősségére.
    Úgy  látszik,  nem  is  járnak messze azok a muzsikusok az igazságtól,
    akik  azt  állítják,  hogy nem is a hangszerek szólnak, hanem a vonók.
    (Musikinstrumente der Welt, Gütersloh, 1981.)


    
    

    Hogy a muzsikusok szárnyas angyalokként lebegnek a felhők között (Hans
    Memling:  Triptychon  "Christus  von  Engeln  umgeben", 15. sz.), vagy
    kényelmesen     a     földön    foglalnak    helyet    (P.    Phaleae:
    Lautentabulatorbuch,   1547),   édesmindegy.  A  hangszerek  mindenkor
    segítettek  megteremteni  az ünnepek, a vidámság, a "kikapcsolódás", a
    valóságtól  való  eltávolodás,  az  álmodozás hangulatát. Az emberiség
    életében egyszerre van jelen a reális és az irreális világ



    

    Az  apró  hegedűs és Yehudi Menuhin is hegedűn játszik: egyikük 1/8-os
    "zsebhegedűn", másikuk 4/4-es Stradivárin


    

    Dávid  király  rebeken  muzsikál.  (Werner  Bachman:  Die  Anfange des
    Streichinstrumentenspiels, Leipzig, 1966.)


    

    A   XII-XIV.  század  fidulái  a  megmaradt  képzőművészeti  alkotások
    tanúsága  szerint  igen  változatosak  voltak  alakban  és  nagyságban
    egyaránt.  Néhány  gyakoribb típust mutatunk be, a Musikinstrument der
    Welt nyomán


    

    A korai vonók még igencsak emlékeztetnek feltehető őseikre, az íjakra.
    Fokozatos   fejlődés   során   válnak  egyre  alkalmasabbá  a  művészi
    hegedűjátékra.   Hasonló   vonókat  napjainkig  is  láthatunk  a  népi
    hangszerkészítők-hangszerjátékosok kezében


    

    Fidula egy XIV. századi miniatúrából


    

    Kaspar  Tieffenbrucker-Gasparo Duiffoprugghar, akit gyakran neveznek a
    hegedű  feltalálójának.  Mi  úgy véljük, ő "csupán" egyike a kor jeles
    mestereinek.  (Pierre  Woeriot  1562-ből  származó  metszetén  nem  is
    láthatunk mai fogalmaink szerinti hegedűt.)



    

    A  hangszerkészítő  mesterek  úgynevezett  mestercédulákat ragasztanak
    műveikbe,   azok   származásának   igazolására.  Ezek  közül  mutatunk
    néhányat, a cikkben szóba kerülő neves hegedűkészítők jelzeteivel.


    

    Michael  Praetorius 1619-ből származó, De Organographia című munkája a
    kor jellegzetes hangszereinek tudományos összefoglalása. A XX. és XXI.
    táblák a korszak különféle vonóshangszereit mutatják be


    

    Peter  Lastman  (?1583-?1633)  "A  koncert" című olajfestményén együtt
    láthatjuk  még  a  violát  és  a  hegedűt.  A hegedűs a felső szólamok
    valamelyikét   játszhatta   (erre  következtethetünk  a  hangszer  kis
    formátumából),  míg  a violacsalád egy nagyalakú (feltehetően basszus)
    változatát  olyasféleképpen használja a muzsikus, ahogy ma a nagybőgőn
    játszanak.  Egyébként  a  napjainkban  használt  nagybőgők  (gordonok)
    számos  példánya  még  napjainkban  is  a violafélék jellegzetességeit
    viseli


    
    

    

    Ez   a  XVIII.  századi  francia  metszet  a  hangszerkészítő  műhelyt
    ábrázolja,  mai  ismereteinknek  megfelelően.  Ebben  a  műhelyben még
    többféle  hangszert készítenek. Napjainkhoz közeledve azután többnyire
    különválnak egymástól az egyes hangszercsaládok mesterei


    

    Domenico   Galli  gordonkája  1687-ből.  A  mester  a  dúsan  faragott
    hangszert   Parma-Modena   Hercegének,  11.  Francescónak  (1660-1694)
    készítette