Mesterhegedűk mesterszalagon



        High Fidelity csak néhány évtizede létezik, de mi, audiofilek, már
    évszázadokkal,  sőt,  évezredekkel  ezelőtt  is  itt  éltünk  ezen   a
    földtekén.  Lemezjátszónk,  az  nem  volt,  erősítőt  nem  építettünk,
    hangsugárzónak hírét sem halottuk, sőt - micsoda balszerencse!  -  nem
    járathattunk  hifi-magazinokat  sem,  mert  az  idő  tájt  nemhogy   a
    hangrögzítés, de még a nyomtatás sem volt feltalálva. Mi  azonban  már
    akkoriban is  megszállottjai  voltunk  a  szép  hangzásnak,  papjai  a
    nüánsznyi különbségek misztériumának.  Megsejtettük,  kikísérleteztük,
    továbbörökítettük  az  olyasfajta  (állítólag  haszontalan,  de  a  mi
    számunkra   mégis   oly   izgalmas)   ismeretanyagot,   miszerint   az
    összeütögetett fadarabok valahogy másképpen csettegnek, ha szálaik nem
    hosszirányban, hanem keresztirányban futnak, meg hogy  másképp  recseg
    az ökör szarvból és megint másképp a bivaly szarvából vájt tülök,  meg
    hogy más hangon pönög a szimpla bélhúr, mint a sodrott - s hát még, ha
    azt a bélhúrt előbb tisztítjuk és csak  azután  szárítjuk,  nem  pedig
    fordítva? Egyszóval, megtanítottuk hifizni a társadalmat. (Hogy ezek a
    vájtfülűek  nem  a  hifisták,   hanem   inkább   a   zenészek   és   a
    hangszerkészítők elődei voltak?! Maradjunk annyiban, hogy  akárcsak  a
    majom és az ember, mi is mindannyian közös ősöktől származunk!)
        Később,  amikor   a   társadalmi   munkamegosztást   már   annyira
    tökéletesítettük, hogy egyikünk (pénzért) elkészíthette  a  hangszert,
    másikunk (pénzért)  eljátszhatta  rajta  azt  a  zenedarabot,  amelyet
    valamelyikünk (szintén pénzért) megkomponált, mi  többiek  pedig  csak
    hallgattuk a zenét egy külön e célra épített teremben -  nos,  az  idő
    tájt élte első fénykorát a High Fidelity.  Százával  születtek  az  új
    hangszertípusok,  ezrével  a  típusvariánsok,  és  mi  mindegyiket   -
    mindegyiket!  -  kipróbáltuk,  hogy  úgy  mondjam:  teszteltük,  rövid
    teszten és hosszú teszten, egyedi szeánszon  és  csoportos  szeánszon,
    szimpla  meghallgatással  és  A-B   összehasonlítással,   mindenesetre
    sokkal-sokkal  módszeresebben  és  lelkiismeretesebben,   mint   ahogy
    manapság teszteljük mai eszközeinket.
        Kipróbáltuk, hogyan szól a zene a hangszerkészítő műhelyében és  a
    muzsikus   lakószobácskájában,   a   zeneteremben   és   a   városháza
    auditóriumában,  a  kápolnában  és  az   isten   szabad   ege   alatt.
    Ellenőriztük, tisztán játssza-e az új hangszer  a  szólódarabok  finom
    pianisszimóit; jól illeszkedik-e a kamaraegyüttesek játékába;  győzi-e
    szusszal a szimfonikus  zeneművek  leghangosabb  tételeit;  állja-e  a
    versenyt a többi hangszertípussal: az idősebbekkel és a még nálánál is
    újabbakkal. A műszaki paraméterek még  nem  voltak  kitalálva,  de  mi
    regisztráltuk őket, és saját szavainkkal fejeztük ki  véleményünket  a
    torzításokról, a dinamikáról, az irányhatásról, a sztereofóniáról.
        Sok-sok száz évi  hallgatódzás  eredményeképpen  megteremtettük  a
    modern európai zene hangszereit és szimfonikus zenekarát.

    Egy olasz mesterhegedű

        Bocsássa meg nekem az Olvasó ezt a  patetikus  bevezetőt.  Nem  is
    tudom, mi  volt  a  célom  vele;  talán  csak  ösztönösen  bizonygatni
    akartam,  hogy  igenis  van  érzékem  a  misztériumok  iránt,  és  nem
    szentségtelen a kéz,  amellyel  hozzájuk  nyúlok.  Mert  misztériumhoz
    fogunk nyúlni  most:  egy  negyed  évezreddel  ezelőtt  készült  olasz
    mesterhegedűhöz,  amelynek  hangját,   mint   bizonygatni   próbáltam,
    előzőleg évszázadok auditív élményei érlelték igazán zeneivé.
        Ezt a hangszert a 18. század elején élt cremonai Giuseppe Guarneri
    del Gesú készítette, az ő nevét együtt emlegetik Stradivariéval. (Akit
    bővebben is érdekel a hegedűk és a  hegedűkészítők  története,  néhány
    oldallal később  érdekes  olvasnivalóra  és  gyönyörű  képekre  bukkan
    Erdélyi Sándor cikkében.) A Guarneri-hegedűt a magyar állam  vásárolta
    nemrégiben,   és   Rolla   János,   a   Liszt   Ferenc   Kamarazenekar
    koncertmestere kapta meg személyes használatra. Kulturális  életünkben
    ez a hír a szenzáció erejével hatott, természetesen  a  napisajtót  is
    bejárta, hogyne keltette volna fel a mi érdeklődésünket  is.  Csak  mi
    esetleg nem ugyanazon járatjuk gondolataink kerekét, mint a  szűkebben
    vett zenész-szakma vagy a nagyközönség. Az utóbbinak nyilván  az  lesz
    az első gondolata, hogy a Guarneri árát,  azt  a  tízegynéhány  millió
    forintot bizonyára más célra is felhasználhatták volna. Erről  mi  nem
    fogunk vitatkozni, csak annyit  jegyzünk  meg,  hogy  (mi  legalábbis)
    társadalmi   életünk   nagyon   sok   más   kiadását    is    szívesen
    megtakarítanánk, és egyáltalán nem a Guarnerin kezdenénk a  spórolást.
    Azonkívül ez a Guarneri, ha valódi (amiben nincs okunk kételkedni),  a
    legrosszabb esetben is őrizni látszik  az  értékét.  Végül  pedig,  és
    talán ez a legfontosabb, a szóban forgó hegedű  nem  holt  értéktárgy,
    hanem munkaeszköz egy  (Rolla  János  bizonyára  megbocsátja  nekem  e
    profán kifejezést) exportképes művész kezében.
        Mi két dologra vagyunk kíváncsiak. Az egyik a Guarneri hangja,  ha
    úgy tetszik, hangminősége. A másik pedig az, hogy vajon ez  a  minőség
    átjön-e a hangfelvevő-hangreprodukáló láncon. Hogy  vajon  odahaza  is
    felismerjük-e a Guarnerit, akkor, amikor csupán a hangdobozból szól.
        Persze, ha meggondoljuk, kérdéseink együgyűek.  "Jobban  szól-e  a
    Guarneri az átlagos mesterhegedűnél?" Attól  függ,  ki  hallgatja.  És
    hol,  mennyi  ideig,  milyen   körülmények   között.   Ami   pedig   a
    koncertteremtől a lakószobánkig nyújtózó hangátviteli  láncot  illeti,
    ez annyira hosszú és annyira kiszámíthatatlan, hogy reménytelenné tesz
    bármiféle egzakt kísérletet, amelyből megtudhatnánk, mennyit őriz  meg
    a konzerv-zene a különlegesen széphangú hangszerek auditív zamatából.
        Kísérletet mondtam - igen, arra készülök. Egyszer  már  elkövettem
    egy hasonlót ("Zenék ecetben és olajban", HFM 5.), és ma is úgy érzem,
    a teszt megérte a fáradtságot, habár  azóta  is  hangoztatom,  hogy  a
    kísérletezés nem az én dolgom volna, hanem az esztétáké, zenetudósoké.
    Nekem bizony se készségem,  se  felkészültségem,  se  eszközöm  hozzá.
    Csupán  lelki  kényszerből  kísérletezgetek:   sohasem   azért,   hogy
    bebizonyítsak valamit, hanem  hogy  ráirányítsam  a  figyelmet  néhány
    ködös  jelenségre.  Hogy  egyetlen  szál,  hamar  ellobbanó   gyufával
    bevilágítsak a sötét szoba résnyire tárt ajtaján.  Ezt  a  megindítóan
    szép hasonlatot nyilván  úgy  kell  folytatnom,  hogy  a  gyufa  aztán
    rendszerint a körmömre ég.

    Szkepszis és antiszkepszis

        Hogy ne akarjak túl sokat markolni,  axiómának  tekintem,  hogy  a
    Guarneri a mi fogalmaink szerint afféle  High  End  Audio  eszköz,  és
    sokkal szebben szól a közönséges "hifihangszereknél", tehát  az  olyan
    "szimpla", egy-kétszázezer forintos  mesterhegedűknél,  amilyeneket  a
    nívós zenekarokban játszó magyar muzsikusok használnak. Erről  nyilván
    Rolla  János  mondhatja  a  legtöbbet.  A  Presto-ban  (a   Hungaroton
    Hanglemez Híradóban) közölt interjúból idézünk:

        "Ez az új hegedű gyönyörű. Előttem olyan »nimbusza« van, mint  egy
    világhírű festménynek a műgyűjtő előtt.  Olyan  ez  számomra,  mint  a
    legmagasabb kitüntetés." Majd: "Eleinte nem hittem el, hogy lehetséges
    ilyen különbség  jó  hangszer  és  jó  hangszer  között."  Majd:  "Egy
    bizonyos tónus, hatás eléréséért nem kell »rájátszani«. Nem is szabad.
    Hagyni kell ezt a hegedűt a maga természetes állapotában  megszólalni.
    Nem kell »hozzátenni«, hagyni  kell,  hadd  bontakoztassa  ki  a  maga
    valóságos »egyéniségét«."

        Gondoltam, Rolla túloz. De másokkal is beszéltem  a  Liszt  Ferenc
    Kamarazenekar tagjai közül, és ők is el voltak ragadtatva az új,  azaz
    mit is mondok:  régesrégi  hegedű  hangjától.  Még  mindig  szkeptikus
    voltam. (Kell-e mondanom, hogy  kísérleteimet  többnyire  a  szkepszis
    motiválja?!)  Rendben  van,  Rolla  hallja  a  különbséget,   a   vele
    rendszeresen  együttjátszó  vonósok  úgyszintén.  De   meghallja-e   a
    differenciát  a  többi  hegedű-,  vagy  mondjuk  brácsajátékos  is?  A
    csellisták,  a  mélyvonósok?  És  ha  ők  igen,  hát  akkor  az  egyéb
    hangszeren játszó zenészek? Lejjebb licitálva: a zene passzív művelői,
    a zenetudósok, zenetanárok, zenekritikusok? És a nagyközönség  köréből
    legalább a vérbeli koncertlátogatók? Mert hogy én nem hallom  meg,  az
    több,   mint   bizonyos.   Hallásom   minden   tekintetben    átlagos,
    "koncertrutinom" átlag alatti  -  mögöttem  már  csak  azok  állnak  a
    sorban, akik szeretik ugyan a komolyzenét, de  egyáltalán  nem  járnak
    hangversenyre... Nos, kissé elébevágok a fejleményeknek, és  elmondom,
    hogy amikor meghallottam a Guarnerit más hegedűk után - de nem,  erről
    inkább majd később. Annál is inkább,  mert,  mint  mondottam  volt,  a
    Guarneri  hangminőségére  nem  akartam   rákérdezni.   Kiindulópontnak
    tekintettem, hogy ez  a  hegedű  jobb,  mint  a  többi,  és  csak  azt
    szerettem volna kipróbálni, felismerjük-e a hangszórón  keresztül  is.
    Meg hogy melyikünk ismeri fel.
        Tavaly ősszel már  hallottam  egyszer  a  csudahegedű  hangját,  a
    Zeneakadémián, a Hungaroton  hangversenyén.  Kocsis  Zoltán  adta  elő
    Mozart egyik zongoraversenyét, Rolláék kísérték, és nekem  -  Guarneri
    vagy nem Guarneri - az egész nagyon tetszett.  Szívesen  meghallgattam
    volna még kétszer, miközben Rolla két másféle hegedűt használ, de volt
    egy sanda gyanúm, hogy erre nem tudnám rávenni sem  őt,  sem  Kocsist,
    sem  a  zenekart,  sem  a  rendezőket.  A  közönség,  az  feltehetőleg
    végigülte volna még kétszer a zongoraversenyt (nagy  volt  a  siker!),
    talán még szavazni is hajlandó lett volna - de  ne  folytassuk  ezt  a
    gondolatkísérletet. A hang elröpül, hacsak  nem  örökítik  meg,  tehát
    felvételt  kell  készíteni  a  Guarneri  és  mondjuk  még  két  hegedű
    hangjáról, hogy azt bármikor és bárhányszor meghallgathassuk. És nem a
    zenekari, hanem a szólójátékukat kell rögzítenünk, hogy  zenehallgatás
    közben a figyelmünket ne vonhassa el a többi hangszer.

    Kísérletek kritikája

        Nagyon  őszinte  köszönetet  mondok  Rolla  Jánosnak,  amiért  nem
    zárkózott el a "teszt" elől, és hajlandó volt  elhozni  féltve  őrzött
    kincsét a sashalmi evangelikus templomba,  amely  számos  hangfelvétel
    színhelye volt már, ezért esett rá a mi választásunk is. Sőt,  további
    hangszereket hozott  magával:  a  saját,  szintén  Itáliából  származó
    hegedűjét (ezen játszott addig,  amíg  meg  nem  kapta  a  Guarnerit),
    valamint a feleségéét, Weisz Zsuzsáét is. Ez a harmadik  hangszer  egy
    neves magyar hegedűkészítő, Benedek László  műhelyéből  került  ki;  a
    mester annyira szerette ezt az alkotását, hogy  később  vissza  akarta
    vásárolni.
        Azt már tudtam, hogy a  teszt  semmilyen  körülmények  között  nem
    lehet egzakt. Ha mind a három hangszeren más-más művész játszik, akkor
    a hegedűhangok különbségén kívül az ő különbségüket is hallani fogjuk.
    De az se jó, ha ugyanaz a  személy  játszik  mindhármójuk  hangszerén,
    mert mindenki a saját munkaeszközét ismeri jobban, az idegen hangszert
    pedig  nyilván  bizonytalanabbul  kezeli.  (Rolla  maga  is  hónapokig
    kísérletezett a Guarnerivel, és most már erre a  hegedűre  "áll  rá  a
    keze".)
        Erdélyi Sándortól, hangszertörténeti cikkünk szerzőjétől tudom, mi
    a módja a hegedűhang tudományos vizsgálatának: géppel húzogattatják  a
    vonót, definiálható szögben,  definiálható  nyomóerővel...  Ez  persze
    valóban egzakt módszer, csak - mint az egzakt vizsgálatok általában  -
    könnyen elveszíti kapcsolatát a realitással.  A  hegedűt  ugyanis  nem
    arra  találták  ki,  hogy  gép  húzkodja  rajta  a   vonót,   konstans
    nyomóerővel.  Gyanítom,  hogy  ha  történetesen  ilyen   hegedűhangról
    készítettünk volna hangfelvételt,  a  hallgatóság  azt  mondta  volna:
    kérem, nekem ez  japánul  hangzik,  tessék  inkább  kézzel,  de  zenét
    játszani.
        Úgy döntöttem, inkább emberi kéz játsszon a  hegedűkön,  de  olyan
    kéz, amelynek mindhárom  hangszer  egyformán  idegen.  Tfirst  Zoltán,
    Rolla kollégája vállalta, hogy a három hegedűvel szalagra játssza Bach
    d-moll partitájának első  tételét.  Hegedűművész  számára  ez  roppant
    háládatlan feladat, és érzem, hogy még  nagyobb  köszönettel  tartozom
    érte, mint  Rollának  a  hegedűkért.  Zoltán  mindössze  20-30  percet
    gyakorolhatott  egy-egy  hegedűn,  és  különösen  a  Guarnerit  nagyon
    nehezen szokta meg. "Másképp állnak a síkjai" - mondta.
        Hogy kísérletem mennyire nem tekinthető egzaktnak, arra nézve  még
    el  kell  mondanom   valamit.   Később,   amikor   már   "közönséggel"
    hallgattattam meg a  mesterszalagot,  többen  is  megkérdezték,  vajon
    ugyanazzal a vonóval játszottak-e mindhárom hegedűn?!  Nem  tudtam  rá
    mást  válaszolni,  mint  azt,  hogy  emlékezetem   szerint   mindegyik
    hangszeren a saját vonójával játszottak. Márpedig - világosítottak fel
    -  vonó  és  vonó  között  éktelen  nagy   különbség   van.   (Egyszer
    demonstrálták is nekem, hogyan szól ugyanaz a hegedű, ha szélsőségesen
    másmilyen vonókkal használják.) Tehát akkor jobb lett volna  mindegyik
    hegedűt ugyanazzal a vonóval párosítani? Az se jó; hangzott a  válasz,
    mert minden hegedűhöz meg kell keresni a  hozzáillő  vonót  és  minden
    vonóhoz a  hozzáillő  hegedűt.  Vagy  még  inkább:  minden  hegedűsnek
    magának kell megkeresnie  az  ő  kezéhez  legjobban  illő  hegedűt  és
    vonót...

    Koincidens hegedűk

        Nyilván még sokáig lehetne elemezni, miért nem egzakt  kísérlet  a
    cikkem címéül választott Mesterhegedűk mesterszalagon. Pedig még  csak
    a  hangszerjátékról  beszéltünk.   Most   következnek   a   gépek.   A
    hangfelvételért   mikrofontechnikai   cikkünk   szerzőjének,    Peller
    Károlynak  tartozom  köszönettel.  Két  koincidens,  azaz   "egybeeső"
    Neumannt használt BASF SPR 50 LHL stúdiószalagot és egy ahhoz "belőtt"
    Nagrát -  ez  a  pöttöm,  hordozható  magnócska  a  Revox-tulajdonosok
    legédesebb   álmaiban   szokott   felderengeni.    A    szalagsebesség
    természetesen 38cm/s volt, a műsorjel keverés nélkül jutott a szalagra
    - Olvasóink biztosra vehetik, hogy bármiféle program, amelyet  odahaza
    hallgatnak, ennél sokkal jobban meg van hamisítva.  De  már  a  kezdet
    kezdetén egy kínos dilemma elé  kerültünk:  közelebb,  avagy  távolabb
    vigyük-e  a  mikrofonokat  a  hegedűtől?  Ha  közelről  mikrofonozunk,
    kevésbé érvényesülnek a teremhangok, főleg a  hangszert  magát  fogjuk
    hallani, s elvégre most ez a célunk. (Őszintén szólva, még olyasmi  is
    megfordult  a  fejemben,  mi  lenne,  ha  a  felvételt   süketszobában
    készítenénk, tehát  eltekintenénk  bármiféle  visszaverődéstől?  Erről
    szerencsére még idejében  lebeszéltek.)  Csakhogy  az  is  a  hangszer
    képességeihez tartozik, milyen módon szólaltatja meg a  teremhangokat,
    a visszaverődéseket. No és ha az utóbbiak  túlsúlyba  kerülnek?  Hátha
    éppen a visszaverődések fogják megakadályozni a  hallgatóságot  abban,
    hogy felismerje a három hegedű közül a kései barokk remekművet?  Végül
    is a közelmikrofonozást választottuk, a mikrofonok  körülbelül  másfél
    méternyire voltak a hegedűművésztől. Később ezt megbántam,  de  biztos
    vagyok benne, hogy ha a másik megoldást választjuk, akkor is megbántam
    volna. Mindig a másik a jobb.
        Miközben a  felvétel  folyik,  suttogóra  veszem  a  hangomat,  és
    megpróbálom elmondani, milyennek hallottam én, a  laikus  zenebarát  a
    háromféle hangszert, természetes környezetükben,  egy  nem  túl  nagy,
    kellemes akusztikájú templomban. Először is, semmiféle kételyem  nincs
    már aziránt, hogy - itt, a helyszínen - vonós és nem-vonós, zenész  és
    nem-zenész azonnal meg tudja különböztetni őket.  Bizony,  a  Guarneri
    szebben szól, fölényesen szebben. Mindenekelőtt: sokkal hangosabb is a
    másik kettőnél. Amint ráteszik a vonót, a templom megtelik  hegedűvel.
    (Tfirst később elmondta, hogy alig bírta "visszafogni"  a  Guarnerit.)
    Ebből máris nagyon sok olyan előny származik, amely  a  hangfelvételen
    esetleg   nem   jön   át,   de   a   hangfelvétel   készítése   közben
    megfizethetetlen nyereség. Ez a hegedű alkalmazkodni tud  a  felvételi
    körülményekhez.  S  még  inkább,  természetesen,  a   hangversenyterem
    akusztikájához. (A Guarneri tehát hangosabban szólt a másik  kettőnél,
    ezen nem tudtunk változtatni.  Ha  ugyanis  messzebb  visszük  tőle  a
    mikrofont,  megváltozik  a  reflexiók   aránya,   és   akkor   tényleg
    meghamisítjuk a teszt eredményét.)
        Az    olasz    mesterhegedű    hangjában    egy    csodálatraméltó
    fékezhetetlenség, ösztönösség, őszinteség dominál. Gyakran nyers ez  a
    hangkép, de akkor is gyönyörű. Mellesleg szólva,  a  hegedűk  sokkalta
    nyersebben szólnak a valóságban, mint az  audiofilek  képzeletében.  A
    Guarnerinek  azonban  egyénisége  van,  és  érezzük,  hogy  ennek   az
    egyéniségnek mindent szabad.
        A másik, a Rolla régebbi hegedűje ezekután úgy  szólt,  mintha  az
    erősítőn benyomtuk volna a Muting gombot. Szép, lágy,  a  Guarneriénél
    édesebb hangja van, de nehezen győzi a fortékat, nem tudja betölteni a
    termet, gyakran kínlódik, stressz van a felharmonikusain.
        A harmadik, a Benedeké ismét egy nagyobb hangerejű  és  nyitottabb
    tónusú hangszer. Mintha kiegyenlítettebben, egyformábban  szólnának  a
    húrjai - de nem elég érdekes a hangja, hamarabb meg lehet unni.

    Egy átlagos lakószobában

        A felvételek  befejeződtek,  és  az  Olvasó  már  nem  a  sashalmi
    templomban  ül,  hanem  néhány  kerülettel  odébb,  Zuglóban,  e  cikk
    szerzőjének dolgozószobájában. Ez afféle többcélú terem,  félig-meddig
    a Hifi Magazin szerkesztősége  gyanánt  szolgál,  de  vendégszoba  is,
    valamelyest zenehallgatásra is alkalmas, sőt, szükség esetén  (például
    a lapzárta előtti zűrzavarban) aludni  is  lehet  benne,  de  bármihez
    fogjon  is  az  ember,  előtte  mindig  át  kell  rendezni  az   egész
    bútorzatot. A szomszéd  szobában  gyereknevelés  folyik,  az  utcán  a
    Gázművek megbízásából törik az aszfaltot (éppen most szakították fel a
    víznyomócsövet). Mindezzel, úgy  vélem,  szinte  tökéletesen  sikerült
    szimulálnom  a  kísérletünkhöz  elengedhetetlen   Átlagos   Lakó-   és
    Zeneszoba hangulatát. Foglaljunk tehát  helyet,  és  koncentráljunk  a
    hegedűkre.
        A mesterszalag körülbelül 4 óráig készült, de alig néhány  perc  a
    műsorideje. A Bach partita-tétel két és fél percig tart, ezt hallja  a
    közönség háromszor egymás után, körülbelül 20 másodperces szünetekkel.
    A  három  részt  természetesen  olyan  sorrendben  állíthatjuk  össze,
    amilyenben akarjuk. Egy kis pszichológia: a legtöbben, ha  valamit  el
    akarnak dugni, középre teszik - én tehát  még  véletlenül  sem  teszem
    másodiknak a Guarnerit. Inkább a  Rolla  régebbi  hegedűjét  teszem  a
    második helyre, mert annak a hangja üt el leginkább a másik kettőétől.
    A sorrend tehát ez lett:

        1. A Guarneri;
        2. Rolla hegedűje;
        3. A Benedek,

        és ez nem más, mint a tulajdonképpeni értéksorrend.
        A   Hifi   Magazinnak   (mint    ismeretes)    minden    készüléke
    kölcsönpéldány, kivéve egyetlen  egyet,  egy  húszéves,  csöves  Revox
    G36-os magnót, ez a sajátom. Többször  is  teszteltük,  elfogadhatónak
    jött ki a  többi,  újabb  Revox  ellenében  (HFM  9.),  de  érezhetően
    alulmaradt, amikor egy  Technics  RS-1700-assal  vetettük  össze  (HFM
    13.). Mindenesetre ma is igen jó magnónak számít, és mivel High Speed,
    azaz  19/38-as  modell,  le  tudom  játszani  vele   a   nagysebességű
    mesterszalagokat. Erősítőnek  természetesen  a  Quadot,  monitornak  a
    Spendorokat használtam. Véleményem szerint ez a lánc jócskán elmarad a
    legjobbak, sőt: a mai jó készülékek mögött is, ráadásul mind  a  három
    masina  azonos  irányban  hamisít:  a  magnó  is,  az  erősítő  is,  a
    hangsugárzó  is  lágyabban,  visszafogottabban  szól   a   kelleténél.
    Mondhatnám, a lánc rosszul van összeállítva,  de  hát  összeállításról
    szó sincs, azt használjuk, amink van.  Miután  eképp  kimentegetődztem
    magam, hadd szögezem le,  hogy  a  hangminőség  így  is  sokkal-sokkal
    élethűbb volt, mint az, amit  az  átlaghifista  élvezhet  lemezről  és
    szalagról. Szobám mérete 5,6x4x3 méter, a hangdobozok a rövid  oldalon
    álltak. Előbb úgy helyeztem el őket, hogy  körülbelül  fél  méternyire
    kerültek a hátsó  faltól  is,  az  oldalfalaktól  is.  Bázistávolságuk
    megközelítően három méteresnek  adódott.  Ebben  a  "teszthelyzetben",
    amely voltaképpen megfelel a normál sztereó elrendezésnek,  a  hangkép
    nem  volt  eléggé  realisztikus,  a  hegedűk   túlságosan   megnőttek,
    kiszélesedtek, és "rátapadtak"  a  hátsó  falra.  A  harmadik-negyedik
    szeánsztól kezdve mindig átrendeztem a szobát,  a  dobozokat  középen,
    egymástól fél méterre helyeztem el, másfél méternyire a hátsó  faltól.
    A hegedűk ekkor visszanyerték természetes arányaikat, és sokkal inkább
    "térbe helyeződtek". Nyilvánvaló, hogy ezzel én csupán  egy  speciális
    szituációhoz alkalmazkodtam, és hogy a sztereó  műsorok  hallgatásakor
    általában  nem  lehet  ennyire  szűk  a  bázistávolság.  Mindazonáltal
    megerősítve  látom  azt  a   tapasztalatomat,   miszerint   az   igazi
    sztereofóniához minél messzebbre kell húzni a hangsugárzókat  a  hátsó
    falaktól,  nemkülönben  az  oldalsóktól,  akár  még  a   bázistávolság
    rovására is. Az ily módon nyerhető mélységérzet nagyon  sok  mindenért
    kárpótolja az embert.

    Melyiket a három közül?

        Igyekeztem   egynemű   hallgatóságot    szervezni,    "vonósokat",
    "fúvósokat",   vagy   legalábbis   "vegyes   zenészeket",    "vájtfülű
    hifistákat",  "zeneértő  audiofileket".  Nem  mintha  a  legcsekélyebb
    reményt is táplálhattam volna aziránt,  hogy  megbízható,  matematikai
    biztonságú statisztikát készíthetek, de gondoltam, felmérem legalább a
    főbb tendenciákat, ha vannak ilyenek. Több mint egy tucat  "szeánszot"
    szerveztem, ezeken néha csak ketten-hárman, máskor  öten-hatan  vettek
    részt. Előbb  mindig  végigjátszottam  a  háromszor-egy-tételt,  aztán
    pedig annyiszor és abban a sorrendben ismételtem meg  őket,  ahányszor
    és ahogyan ezt vendégeim csak kívánták. Aki akart, jegyzetelhetett  is
    zenehallgatás  közben.  Csak  azt  kértem,  senki  se  konzultáljon  a
    többiekkel, ne befolyásolja őket,  és  maga  is  tartson  ki  a  saját
    véleményénél.
        Amikor a szeánsz befejeződött, mindenki  megadott  egy  sorrendet,
    tehát elmondta,  hogy  az  elsőnek,  másodiknak,  harmadiknak  hallott
    hegedű közül melyiket teszi az első, a  második,  a  harmadik  helyre,
    például: "3-2-1" vagy "2-1-3" stb.  (Könnyű  kiszámítani,  hogy  három
    hegedűt  mindössze  hatféleképpen  lehet  rangsorolni,   mindazonáltal
    előfordult, hogy valaki két hegedűt tett az 1. vagy 2.  helyre.)  Noha
    nem volt kötelező, csaknem mindenki kommentálta is a  hallottakat,  és
    indokolta, miért ítélt úgy, ahogyan ítélt. A leggyakoribb  kritériumok
    ezek   voltak:    kiegyenlítettség,    elevenség,    szép    hangszín,
    hangtisztaság, lágyság (mint pozitívumok), érdesség,  visszafogottság,
    testetlenség, torzítás (mint negatívumok). Néhányan,  persze  főleg  a
    vonós zenészek, szakmai természetű  észrevételeket  is  tettek,  külön
    jellemezve egy-egy hegedű húrjainak karakterét is. Sajnos,  viszonylag
    kevés ilyesfajta megjegyzés hangzott el, de  úgy  tűnik,  így  is  van
    köztük némi konzisztencia. Eszerint a Guarnerin a D és G szépen  szól,
    az A  és  E  fényesen  (mások  szerint  érdesen,  zörgősen);  a  Rolla
    hegedűjén az A és E nehezen, nyersen szólal meg, és az  E  még  le  is
    válik a többiről; a Benedek-féle hangszeren a G szép, az E érdes.
        Amikor  már  nyakamon  volt  a   lapzárta,   csináltam   egy   kis
    statisztikát. Néhány szeánsz még hátravolt  ugyan,  de  ezek  már  nem
    sokat változtathattak az eredményen,  amelyet  alább  egy  táblázatban
    foglalok össze:

        ----------------------------------------
                 I. hely   II. hely   III. hely
        ----------------------------------------
        Guarneri    10        19         17
        Rolla       10        10         25
        Benedek     23        16          5
        ----------------------------------------

        Eszerint  a  túlnyomó  többség  a   magyar   mesterhegedűt   vélte
    Guarnerinek. Néhányan ugyan óvatosan  nyilatkoztak:  "Sejtem,  hogy  a
    másik a Guarneri, de nekem  ez  tetszik  jobban"  -  a  lelkük  mélyén
    azonban bizonyára abban reménykedtek, hogy mégiscsak  ez  a  Guarneri.
    Dehát nem jött be a dolog.
        Aki  nem  az  olasz   mesterhegedűre   szavazott,   az   érthetően
    elszontyolodott, úgy érezte, hibázott. De  vajon  tényleg  hibázott-e?
    Hiszen nem a Guarneri hangját kellett elbírálnia, hanem egy  bonyolult
    hangátviteli láncot, amelynek a Guarneri az egyik tagja csupán.  Olyan
    egyenletet kellett volna megoldania, amelyben a Guarneri  az  "x",  de
    amelyben "y", "z" és ki tudja hány ismeretlen van még. Én tehát nem  a
    zsürorok ítélőképességét teszteltem, hanem egy szituációt.  Egy  olyan
    szituációt, amely rendkívül komplex, azonkívül esetleges  -  de  amely
    mégis jellemző a hifi-gyakorlatra.
        Hogy mennyire nem vendégeim hallásában kell keresni  a  hibát,  az
    már abból is kiderül, hogy a különböző  rendű  és  rangú  zsürorok,  a
    vonósok  éppúgy,  mint  a   "mezei"   hifisták,   egyformán   ítéltek,
    többségükben mindig a  Benedek  féle  hegedűt  favorizálták.  Egyetlen
    társaság  akadt,  amely  (legalábbis  kollektíve)  "helyesen   ítélt".
    Erdélyi Sándor hozta magával öt váci kollégáját, mindegyikük zenetanár
    és aktív vonós. Hatuk közül hárman  felismerték  a  Guarnerit,  köztük
    persze Erdélyi is, de róla tudni kell, hogy mint hegedűszakértő,  maga
    is közreműködött a szóban forgó hangszer  elbírálásában,  mikor  is  a
    Guarnerin kívül két Stradivárin is játszania  kellett...  Az  is  igaz
    viszont, hogy egy  másik,  ugyanekkora  vonóstársaság  egyik  tagjának
    szintén  volt  már  alkalma  kipróbálni  a  Guarnerit  -  és  most,  a
    mesterszalagról mégsem ismerte fel a hangját. És ebből a zsüriből öten
    a Benedek-féle hegedűre szavaztak -  a  hatodik  szavazatot  a  Rolláé
    kapta...

    Referenciák és preferenciák

        A Benedek hegedűje tehát több  szavazatot  kapott,  mint  a  másik
    kettő együttvéve, és ami  még  fontosabb:  mindössze  öten  tették  az
    utolsó  helyre!  Tudom,  a  matematikai   statisztika   művelői   csak
    pattintanak az ujjukkal, ha valaki ennyire kevés  adat  birtokában  is
    valamiféle törvényszerűséget  akar  kimutatni,  mindazonáltal  én  meg
    vagyok győződve róla, hogy az  eredmény  korántsem  a  véletlen  műve.
    Hanem?
        Nyilván a hangátviteli procedúra műve. Legalábbis részben. Mert  a
    Guarneri hangminősége - megesküszöm rá! - még így is átjön! Csak éppen
    a hallgatóság nem appercipiálta, mert:  túl  rövid  volt  a  műsor  és
    túlságosan erős a stressz,  a  "mi  lesz,  ha  melléfogok"  komplexus.
    Ezeken   kívül   azonban   még   valamire   gyanakszom,   egy    olyan
    pszichoakusztikai  faktorra,  amely  szerintem  jelen  van  nemcsak  a
    hifisták,  hanem  -  bármily  furcsa  -  a  zenészek  ítéletében   is:
    Megpróbálom kimutatni ezt a faktort.
        Teljesen mindegy, aktív zenész-e valaki vagy sem, egészen  biztos,
    hogy rendszeresen hall (nem  mondom,  hogy  hallgat:  hall)  gépzenét.
    Attól ugyanis nem lehet elzárkózni, sajnos. Namármost, minden  gépzene
    torzít.  Hallásunk,  a  hifistáé  is,  a  zenészé  pedig  még  inkább,
    kétségbeesetten tiltakozik  a  torzítások  ellen.  Különféle  gépzenék
    közül  mindig  azt  választjuk,  amelyik  kevésbé  torzít.  És  közben
    megfeledkezünk valamiről. Biztos, hogy mindig a gép az, amely torzít?
        Milyen a hegedű hangja a valóságban?  Nos,  gyakran  éles,  érdes,
    szőrös,  nyers,   visító,   tolakodó.   De   torznak   sohasem   torz.
    Definíciójánál fogva nem lehet  az.  Olyan  a  hangja,  amilyennek  az
    évszázadok  (és  a  bevezetőmben  dicsőített  audiofilek)  kiérlelték.
    Olyan, mint a valóság. Vagyis olyan, mint a művészet.
        Csakhogy amikor ezt a gyakran éles, érdes, szőrös, nyers,  visító,
    tolakodó és mégis oly művészi hangot  a  lakószobában  halljuk,  akkor
    általában jókora adag  torzítást  is  kapunk  hozzá.  Tudjuk,  hogy  a
    hangszóróból   áradó   hang   jó   része   torzítás:   lemez-torzítás,
    pickup-torzítás, hangszóró-torzítás. És ezen akkor sem tudjuk túltenni
    magunkat, amikor a hangsugárzó és a  magnószalag  kivételesen  nem  is
    torzít olyan nagyon... Tehát arra a hegedűre fogunk szavazni,  amelyik
    a legkevésbé "torzít".
        Ezért szavazott a többség a legolcsóbb hegedűre. Ez a "legolcsóbb"
    hegedű  persze  egyáltalán  nem  olcsó;  valójában  drága,  kifinomult
    hangszer, "mindent tud", amit egy hegedűnek "tudnia kell". Csak  egyet
    nem  tud:  nem  tudja  annyira  felrázni  a  hallgatóságot,  mint  egy
    Stradivári vagy egy Guarneri. De "torzítani" kétségkívül  ő  torzít  a
    legkevesebbet.
        "Kiegyenlítettség",   csaknem   mindenki   számára   ez   volt   a
    legfontosabb kritérium. Mi,  audiofilek  is  nagyon  szeretjük  ezt  a
    szlogent: azt értjük rajta, hogy a  hangképnek  egyik  regisztere  sem
    emelkedik ki a többinek  a  rovására.  No  persze,  a  hangreprodukáló
    eszközöknek  értelemszerűen   semlegeseknek   kell   lenniük.   És   a
    hangprodukáló eszközöknek? Nyilván azoknak  is.  A  hegedűnek  például
    négy húrja van, de a hallgatóságnak nem szabad  érzékelnie,  amikor  a
    játékos  átvált  egyik  húrról  a  másikra...   Legalábbis   vendégeim
    többnyire így magyarázták. Pedig a  dolog  nem  ennyire  egyszerű.  Az
    alábbi   gondolatmenetet   Erdélyi   Sándor   pendítette   meg   egyik
    beszélgetésünk  alkalmával,  úgyhogy  szíves  jóváhagyásával  most  őt
    plagizálom.  "Kórusművet  hallgatunk,  szoprán,  alt,  tenor,  bariton
    hangot hallunk. Tegyük fel, nagyszerű kórusról van szó, tagjai annyira
    egyneműen, annyira kiegyenlítetten énekelnek, amennyire ez  egyáltalán
    lehetséges. Akkor most nem is tudjuk megkülönböztetni  a  szopránt  az
    alttól,  a  tenort  a  baritontól?  Feladják  egyéniségüket   ezek   a
    szólamok?" Nyilván nem - és ugyanez áll a  hegedűhúrokra  is.  A  négy
    húrnak egyformán, kiegyenlítetten, és mégis egyénien kell  szólnia.  A
    Benedek-féle hegedű és a Guarneri között éppen az a különbség, hogy az
    előbbinek a "kiegyenlítettsége" statikus, a Guarnerié pedig dinamikus.
        Hogy a vonópárbajt a magyar hegedű nyerte, az bizony  a  középszer
    diadala. Úgy  látszik,  hogy  eltérően  a  hangversenygyakorlattól,  a
    High-Fidelity (legalábbis mai, tökéletlen állapotában) a  középszernek
    kedvez.
        És ezzel szinte  mindent  el  is  mondtam  a  mesterszalagra  vett
    mesterhegedűkről. Talán még annyit, hogy ha egyszer már  hangfelvételt
    készítettünk, akkor sokkalta nagyobb különbség van  két  egyformán  jó
    minőségű  hangdoboz  között,  mint  két  bármiféle  hegedű  között.  A
    hangsugárzók  cserélgetésével  könnyedén   gyárthatunk   Guarnerit   a
    Benedekből, vagy Benedeket a Guarneriből. De ez már egy másik kísérlet
    tárgya lehetne.

                                                             Darvas László