Hangszerviz



Címünk: Hifi Magazin, Budapest 1906. Pf. 223. Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon! Minden levélre válaszolunk, ha nem is postafordultával; válaszboríték fölösleges. Felhívjuk olyásóink figyelmét, hogy a levelekből alkalomadtán szabadon, bár lényegi változtatás nélkül idézünk a Hangszerviz hasábjain - hacsak a feladó nem kéri, hogy kezeljük levelét bizalmasan. Változatlanul közérdekűnek tekintjük, ezért térítés nélkül közreadjuk a magánember adásvételi és cserejavaslatait, iparszerű foglalkozást azonban nem hirdethetünk a Böngészőben. Kérjük Olvasóinkat, feltétlenül írógéppel írjanak és fogalmazzanak tömören, mert apróhirdetésüket helyszűke esetén kénytelenek vagyunk megrövidíteni. Köszönetnyilvánítás A Hifi Magazin ezúton mond köszönetet annak a kedves olvasójának, aki nem kért szerkesztőségünktől sem prospektust, sem kapcsolási rajzot, sem nyáklap-tervet, sem szervizkönyvet, sem poszterképet, sem postacímet, amit aztán ezért nem is kellett mentegetődzve, udvariasan, de határozottan megtagadnunk tőle. Sajnos, mint már többször is leszögeztük, műszaki irományok és sztárfotók beszerzésére nem futja sem az időnkből, sem az erőnkből. A külföldi gyárak és kereskedők címjegyzékét, majd e lista kiegészítését közreadtuk a HFM 9., illetve 11. számában; e kiadásainkat jelenleg is meg lehet venni, vagy akár utánvéttel megrendelni a Lapkiadó Vállalat Bp., Thököly út 21. szám alatti hírlapboltjától. Ami a belföldi vállalatokat illeti, ezeknek címe benne van a budapesti vagy valamelyik megyei telefonkönyvben (amely megtalálható minden nagyobb postahivatalban), ezenkívül az iparcikk-boltokban is ott a készülék, a készülék mellett a kezelési utasítás, azon a gyár címe - egyszerűbb és gyorsabb ott utánanézni, mint levelezni a Hifi Magazinnal. Egy és más Bognár Imre Pápa, Rózsa Ferenc u. 52/a, 8500 (...)Szeretnék én is hozzászólni ahhoz a vitához, amely a Magyar Rádió URH adása körül folyik. Lassan már két éve, hogy módomban van összehasonlítani a magyar, osztrák és cseh adókat. E három ország rádiói külön kategóriába tartoznak, minden kétséget kizáróan az osztrák adások minősége a legjobb és a cseh adásoké a legrosszabb. A mi adásaink minősége - véleményem szerint - a kettő között van. Az osztrák jó térhatású, kis zajú és "hangos", a cseh rossz térhatású és nagyon "vérszegény", alig mozgatja az osztrákra beállított szintszabályozót, a magyar pedig hol ehhez, hol ahhoz esik közelebb. Ennek az ingadozásnak egy részét a rádió stúdióiban hozzák létre (recsegő lemez, rossz hangszín és szintbeállítás) a másik hányadát pedig az adók teszik hozzá, vagy talán inkább az adók kezelői. Hallgattam én már kedvenc műsoraimban sustorgást, súgást, recsegést és elviselhetetlen torzítást. Mindezek kiküszöbölhetők lennének, ha a személyzet állandóan ellenőrizné a sugárzott jelet. Tudom - hiszen én is szakember vagyok - hogy ez nem olyan egyszerű, mivel két (esetleg három) ember nem tud egyszerre 5-6 műszert ellenőrizni folyamatosan - de többször bele lehetne hallgatni egybe-egybe. Hát ennyit erről, egyébként "nagy" Orion rádióm van. Zalatnai Zoltán Szeged, Torontál tér 3/B, 6726 (...)Megpályázom a jövő évi három számot egy névadással. Javaslom, nevezzük a kis figurát Gyurkának. Szerintem elég plasztilinos. Ám nem az a lényeg, hogy milyen nevet kap a keresztségben, hanem hogy ezután is a lap belső munkatársa maradjon (...) Néhány tapasztalatomat szeretném továbbadni Önöknek az Orion minikészülékeivel kapcsolatban. Igenis van dörzskapcsolat az SE 1025 hangerőszabályzói között. Óraszámlap-hasonlattal élve: déltől ötig. Vagyis a körpályának azon a részén, amelyet véleményem szerint ritkábban használunk (a szomszédok és a családi béke miatt). Viszont héttől délig tényleg össze-vissza csúszkálnak egymáson a gombok, érdekes játékká téve a hangerőszabályozást. Valóban csak apró bosszúság, de megtakaríthatták volna. ST 1025 tuner: a légsúlyú versenyző megmérkőzött a nehézsúlyú ST 240-essel. Közös antennáról, de egy gyári osztón keresztül érkezett a jel a tunerek 75 ohmos bemenetére. Önökkel ellentétben azt tapasztaltuk, hogy a kis tuner mind az OIRT, mind a CCIR sávon jól észrevehetően érzékenyebb, mint a bátyja. A hangjuk azonban nagyon eltérő volt. Az ST 240-es tisztábban, csengőbben, élénkebben szólalt meg a Merkury erősítőjén keresztül. A másik fojtottabb volt, nem csillogott annyira. A mélyeken nem éreztünk különbséget. Önök összehasonlították-e már a két tunert, s ha igen, mi a véleményük? (A tunerek szubjektív tesztjét az igen közeli jövőben megkezdjük. A szerk.) Sztereóban nem tudtuk megejteni a próbát, mivel a jel szétosztása miatt a sztereó vétel erősen közepes volt, és a zaj meglehetősen zavart bennünket. Hálás köszönet a Ramovillnak, az Ortofonnak, az Opus 3-nak és a HFM-nek a 0003-as tesztlemezért. Ilyen jó minőségű és hangú lemezt én még nem hallottam. Pedig a láncom igencsak alapfokú... Gondolom jobb berendezésen még jobban éreztük volna a különbséget a tesztlemez és az átlag lemezek hangja között. Hogy ne csak a levegőbe beszéljek, mondok egy példát. Az Ortofonról az 1:4; a másik pedig Cseh Tamás Antoine és Desire című lemezéről egy hasonló jellegű rész. A magyar felvétel véleményem szerint kétségbeejtően fahangú, testetlen, ványadt a dánhoz képest. Nem tudom elhinni, hogy mi nem lennénk képesek olyan felvételek készítésére, mint az Opus 3 cég. Popfül Virágh István Bp., Mátyás kir. u. 29., 1181 Tisztelt Mező András! Először szeretném leszögezni, hogy a HFM 16. számában megjelent levelével (lásd: "További indiszkrécióink"; a szerk.) csaknem teljesen egyetértek. A "csaknem", amivel kissé felháborított, a következő mondat: "Egy popzenén eligénytelenedett fül nyilván nem érzékeny az efféle hibára." Ezt miből gondolja? Én nagyrészt ún. könnyűzenét hallgatok és műszaki ember vagyok. Viszont komolyzenén nevelkedtem. Amiért évek óta a popműfajnak hódolok, nem hiszem, hogy a fülem eligénytelenedett volna. Való igaz, hogy egyes technikai inkorrektségek a popzenében kevésbé zavaróak, vagy éppenséggel pont a zenészek és hangmérnökök "élnek vele". Viszont egy nem "belefőzött" vibrátó igencsak zavaró, sőt idegesítő lehet. Higgye el, hogy egy popzenekedvelő hifista füle nem igénytelen, csak lehet, hogy más igényeket támaszt a hangrögzítő és reprodukáló eszközökkel szemben.(...) Remélem nem fog rám megharagudni. Őszinte híve: Virágh István (A szerkesztő megjegyzése: Ez mind színigaz, István. De, mint látjuk, azért mégis fontosnak találta megjegyezni, hogy "viszont komolyzenén nevelkedtem"...) Nyugati hifi-világ Pusztai Ferenc Wien, Zwergg. 4/2, 1020 Tisztelt Szerkesztőség! Ezúton szeretném kifejteni véleményem a Hifi Magazinról. Mivel kezembe került a legújabb kiadása. Hát nagyon elszomorított a magazin a tartalmát illetően. Kérem, ez a Heted 7 Határ című rovatuk egy értelmetlen, felesleges információközlés. Az itt bemutatott készülékek még a nyugati hifi-világban is csak korlátozott érdeklődésre tartanak számot. Ezért teljesen értelmetlennek tartom az Önök által bemutatott készülékeknek a propagálását. Ez helyett inkább a realitástól nem ennyire elrugaszkodott készülékeket, hanem a mindenki számára közismertebb cégek magasabb színvonalú készülékeit ismertetnék, pl. Sony, Onkyo, Hitachi, JVC, Pioneer stb., amik a hazai vásárlók számára is könnyebben elérhetők, és egyben tájékoztatnák az érdeklődőket az újabb készülékekről. Hogyan is vitatkozhatnánk a turistával, aki egyszer elutazott Bécsbe, és most úgy érzi, belecseppent "a nyugati hifi-világba" és körül van véve "a mindenki által közismertebb cégek magasabb színvonalú készülékeivel"? Inkább csak figyelmébe ajánljuk a következő levelet. Gyarmati Béla Bp., Krisztina krt. 73., 1016 Átestem az összes gyermekbetegségen, valamint egy Akai és egy Pioneer hifi tornyon. Amikor először olvastam a Hifi Magazint, ordítottam, toporzékoltam; sehol egy márkás japán (Sony, Akai stb.) torony, csupa ismeretlen cég nevére hivatkoznak, és ilyen primitív masinákat tartanak nagyra (csak néhány kapcsoló, LED-sor sehol). Ahogy több HFM-en is átrágtam magam, elkezdtem odafigyelni tornyom hangjára - és kezdett megrendülni a belé vetett hitem. Végül az egészet eladtam. Tehát a HFM-nek igen jó audiofülnevelő hatása van. Most már csak azt kellene tudnom, hogyan tovább? És itt van a kutya elásva, mert a HFM nem segíti eléggé a megtért bárányokat. Ugyanis szerintem, ha bátran adnának antitorony-tippeket, akkor még a bizományikban levő készletek is átalakulhatnának... Javaslom, nyissanak egy kis rovatot, amiben különböző árkategóriákban ajánlanak antitornyokat, sőt, megadják azokat a nyugat-európai címeket is, ahol azok valószínűleg kaphatók. És ha már mindenki eljutott egy antitorony szintjére, akkor már magától is találgathat, hogyan tovább. Kérem Önöket, adjanak nekem tippet kb. 500 angol font értékű antitoronyra: lemezjátszó, erősítő, hangfal, főleg jazz és jazz-rock hallgatására. Kérjük, lapozza fel sajtószemlénkben a "Megfontolt kiadások" című cikket. NC 470 Angyal György Bp., Lehel u. 8., 1039 ...Hazahoztam, megvan. A lapos karról a szomszédban (legalábbis Szlovákia nagyobb városaiban) még csak nem is hallottak. Megmutattam a Magazin fotóját, erre mosolyogva megnyugtattak, hogy ilyen nincs, higgyem el, ez bizonyosan fotótrükk. Ők jobban tudják. Azt sem mindig értettem, hogy mit mondanak, nemhogy vitáztam volna velük. Végül is Uherské Hradiste-ben (még leírni is elég) vettem meg, mivel az ottani Tesla szakboltban - ez valahol a Ramovill és az Ezermester között van - a hagyományos kart külön is lehetett kapni, 135 koronáért. A komplett gép egyébként a VM 2102-es fejjel 2520 korona, vagyis a többi HiFi jelzésű Tesla sasszi között az NC 420 után a legolcsóbb! Valóban, ahogy a Magazin is írta, Keleten mások az árarányok, mint Nyugaton. Sőt, még Kelet-Pesten is, mint Nyugat-Szlovákiában... Nem ismerem a csehszlovák hifi-kultúrát (-sajtót, -ipart), de amíg nálunk tart a polémia, hogy kellene egy hazai tesztlemez, addig a Supraphon úgy találta, érdemes a piacon megjelennie egy ilyennel. A lemez első oldalán a 440Hz modulációja van, 5-15Hz-ig egy Hz-es lépésenként, oda-vissza, a karrezonancia méréséhez. (Én nem sok mindent hallottam, de ez más kérdés.) A másik oldalon "fehérzaj" balról, jobbról, középről (ha jó a fázis), majd 1-1 perc Csajkovszkij b-moll zongoraverseny és Guantanamera, igen szépen, ezután jó féloldalnyi üres barázda, kb. 5mm-es emelkedéssel (tán a követési képesség ellenőrzésére?) A zene gyönyörű, az üres barázda zajtalan, szóval minden szép és jó. Ezt a szép, jó stb. dolgot, pedig - figyelem! - HOZZÁ ADJÁK a géphez. Ez a gesztus ugye nem megszokott dolog ebben az árkategóriában. Tartozék a játszóhoz három kis műanyag hernyócsavar (6-9-12mm hosszban), az eredeti 15mm-esen kívül, a rezonancia-frekvencia beállításához, valamint egy tartalék meghajtószíj is. Ez utóbbit rögtön ki is próbáltam, ugyanis az eredeti szíjjal elindítva mindig egy jókedvű nyikkanással kezdett forogni a tányér. Összemérve, az eredeti szíj kb. 15-20mm-rel volt hosszabb (vagy fáradtabb), mint a tartalék. Kicseréltem, megnyugodtam, megvagyok. A vidám nyikorgás is, legfeljebb némiképp csökkent. Ezen kívül lényeges gond nincs, hacsak az nem, hogy a forgásban levő motor hangját a géptől jó fél-egy méterre még igencsak hallani lehet - és még szó sincs süketszobáról, csak a família respektálta a lábbujjhegyen motyogó családfő igyekezetét... Az is érdekes, hogy a lift által felemelt kar legfeljebb egy-másfél mm-re van a lehajtott tető alatt. Ez még nem gond, legfeljebb azt érheti meglepetés, aki egy kissé nagyobb növésű hangszedő miatt kénytelen lesz megemelni a lift alapállását... Köszönjük az élménybeszámolót. Azóta, gondoljuk, mindenki megbizonyosodhatott felőle, hogy a lapos kar nem fotótrükk. A csőkar nálunk még mindig nem került forgalomba és ezért még nem hasonlítottuk össze a lapossal, de úgy véljük, az NC 470 hangminősége nem a kar anyagán múlik. Egyébiránt a lapos kar valamivel drágább, legalábbis Angliában. (Vagy csak Nyugat-Angliában?) A motor hangját mi is halljuk, ha közel megyünk a géphez, de minthogy sosem hallgatjuk a zenét a lemezjátszó közvetlen közelében, ennek a halk surrogásnak nem tulajdonítunk jelentőséget. Annak sem, hogy indításkor a szíj nyüszít egyet. Viszont nagyon fontosnak tartjuk, hogy az NC 470-hez (tehát a NAD 5120-hoz) mindig lehessen tartalékszíjat kapni. Szíjhajtású lemezjátszóhoz ez elengedhetetlen. Reméljük, a tartalékalkatrészek időben megérkeznek. Keveseket érint, de azért utalunk rá, hogy ennek a lemezjátszónak a karja tőből cserélhető. Ha tehát valaki többféle hangszedőt használ (tehát például külön hangszedőt tart a monó lemezeihez), érdemes beszereznie egy-két tartalékkart. Ezzel megtakaríthatja a hangszedőcserével járó piszmogást. A Supraphon beállítólemezt ezennel az érdekeltek figyelmébe ajánljuk. György (a Kenő Manó) Bizonnyal emlékeznek még Olvasóink a Hifi Magazin névtelen-neveletlen gyermekére, Cakó Ferenc bábfilmrendező gyurmafigurájára, aki arra oktat bennünket, hogyan kell egy hangsugárzót elfuserálni, s akinek számára Olvasóinknak kellett nevet találniuk. Nos, a január eleji névadó ünnepségen összevetettük az iratokat, s azokból az derült ki, hogy a keresztapák közül a legtöbben (összesen huszonegyen) ilyesfajta becenevet ajánlanak: Gyuri, Hifi-Gyuri, Figyuri, Plaszti Gyuri, Gyurka, Gyurma Gyurka, sőt Gyurtka stb. stb. stb. - mi tehát meghajlunk a népakarat előtt, és a kis koboldot ezennel a György névre kereszteljük, aztán ki-ki becézze úgy, ahogyan akarja. (A Kenő Manó melléknevet a miskolci Vass-Andrási György javasolta.) Döntésünket igen komoly lelki tusa árán hoztuk, mert közben rájöttünk, hogy így túlságosan sok mindenkinek tartozunk majd az idei három tiszteletpéldánnyal, de sebaj! ha már úgyis megdrágult az újság, legalább enyhítsünk valamicskét a közhangulaton. A 21 amúgy is szerencseszám, hátha szerencsét hoz mind a keresztapáknak, mind pedig Kenő Manónak. Casseiver a mérlegen Molnár János Szolnok, Jászt F. út 10. VI/25. 5000 A magazin 16. számában, a Bemutatjuk rovatban bár laikusan, de áttanulmányoztam a Siemens RS 722 casseiverről írottakat. Hangsúlyozom, laikusan! Az említett készülékkel már többször találkoztam a szolnoki boltokban, áruházakban. Nem tagadom, részben szimpatikus volt számomra, részben a választék hiánya miatt is e készülék megvásárlása mellett döntöttem(...) Számomra igen furcsa, hogy a készülékhez, noha az ára magas, 19900 forint, nem mellékelték az eredeti hangfalakat. Az eladók egyszerűen közölték, hogy nincs hozzá(...) Vásároltam külön két hangfalat (Videoton DB 1312 A, 8 ohm/40W). Azért ezt, mert ez volt a boltban az egyetlen olyan hangfal, amely csatlakoztatható a készülékhez. Ugyanis 8-16 ohmos hangfalak szükségesek hozzá(...) Egy másik gond, melyre feltétlenül kérem Önöket, hogy válaszoljanak, hogy (...) sem a magazinból, sem a kezelési utasításból nem derült ki, csupán a hazaszállítás és a próbák után, hogy a készülék sztereó mikrofonpárt nem képes fogadni. Ha ezt előre tudom, nem vásároltam volna meg. Álmomban sem gondoltam arra, hogy csak egy monó mikrofont fogad és a jelét álsztereósítja. (...) A Siemensről, melyet február 14-én vásároltam és a lehetőségekhez képest kipróbáltam, az a véleményem, hogy egyik része sem tud többet egy átlagos kommersz készüléknél. Magyarul, nem szól olyan szépen, mint más, egyszerűbb, szerényebb készülékek... Bármily váratlanul ér is bennünket ez a szemrehányás, nem mondhatjuk, hogy nem jogos - legalábbis egy pontban. Tényleg hibásak vagyunk: akkor jártunk volna el helyesen, ha már a Siemens-revü legelején leszögezzük, mégpedig a laikus vásárló számára is érthetően, hogy ez a gép nem fogad sztereó mikrofonpárt, csak egyetlen monó mikrofont. Később ugyan, az erősítőrész felépítését ismertetve (a 93. oldal aljától) ezt írtuk: "a mikrofonerősítő egyetlen, mindkét csatornát kiszolgáló tranzisztor" - de hát az ilyesmin könnyen átsiklik a szem, illetve nem mindenkinek "esik le a tantusz". Bevalljuk, álmunkban sem gondoltuk volna, hogy a szóban forgó casseiver szolgáltatásainak e fogyatékosságát valaki perdöntő kritériumnak tartja, amikor hifi-berendezést vásárol. Még soha sem találkoztunk senkivel, aki egy casseiverrel vagy - ami ugyanaz - egy minitoronnyal zenei felvételeket szeretett volna készíteni. Vagy, megfordítva a dolgot, még nem találkoztunk olyan hangvadásszal, aki sztereó mikrofonfelvételek készítéséhez minitornyot vagy casseivert szerzett volna magának. A casseiver ugyanis hifi-készülék. Alapfokú hifi, de mégiscsak hifi. Ezért mi a magunk részéről inkább az ellen tiltakoznánk, ha a casseiverrel együtt muszáj volna megvásárolni valami tetszetős, de valójában primitív, kommersz hangsugárzót is, amitől aztán rövidesen meg akar szabadulni az ember. Igaz, a Siemens csakis 8 ohmosnál nagyobb impedanciájú hangdobozzal használható - de ugyanez vonatkozik a korszerű erősítők többségére. Hogy ne menjünk messzire: az Orion SE 1025-re és a Sony TA-AX22-re is. (És természetesen azokhoz sem jár hangsugárzó.) Nem tudjuk, mire alapozza Olvasónk azt a véleményét, miszerint a Siemens "nem szól olyan szépen, mint más, egyszerűbb, szerényebb készülékek". Nem tudjuk, mihez hasonlította. A casseiver 20 ezer forintos vételárából nem egészen 7 ezer forint esik egy-egy főegységre, és ennyiért mi bizony nemigen tudunk jobbat. Legfeljebb az Orion minitornyot: azt tesztjeink alapján is jobbnak tartjuk a Siemensnél. De ha valaki számításba veszi a külcsínt, továbbá a nyugati készülék (vélhetően) nagyobb üzembiztonságát, akkor esetleg a casseivernél marad. Ezért fogalmaztunk így: "Boldogulni fog a Siemens casseiver is, ha másképp nem, hát akkor mint divatcikk. Az RS 722 minden bizonnyal kompromisszum - de egész tisztességes kis kompromisszum." Valóban az: nem több és nem kevesebb. HIBAIGAZÍTÁS Két apró, de bosszantó elírásért kell elnézést kérnünk Olvasóinktól. Előző számunkban, az Aiwa AD-F220Z tesztjében azt írtuk, hogy ez a gép "normál és vasoxid" szalagot fogad a metálon kívül - vasoxid helyett itt nyilván krómdioxid értendő. Hibás a 26. diagram feliratozása is: a mérést nem metál, hanem (értelemszerűen) krómdioxid szalaggal végeztük. Aida és Cleo Godina László Nagykanizsa, Kinizsi u. 66., 8800 Azt hiszem, hogy én egy kicsit türelmetlen "tanítványa" vagyok Önöknek. Bár, ha arra gondolok, hogy negyedik éve élek "lakóközösségben" egy Videoton Aida nevű receiverrel, bizonyára érthetővé válik türelmetlenségem... Önök a készüléket 1981-ben tesztelték a HFM 6. számában. Azóta én - és ezzel biztosan nem vagyok egyedül - várom a rádióerősítő módosítását, mint a Messiást. Amit akkor a HFM 6. Aida tesztjében leírtak, sajnos igaz. Ha a vásárlónak nincsenek vérmes igényei, akkor az Aida "alkalmas" rádiózásra, magnó és lemezjátszó hangjának erősítésére. De semmiképpen sem alkalmas magnófelvétel készítésére. Kipróbáltam pedig hozzá néhány magnót, pl.: Akai CS-M3, Orion SM250, Pioneer CT-506, CT-3, Technics RS-M216. Az eredmény mindig ugyanaz. Siralmas rádiómagnó-minőség. Se mély, se magas. Sokszorosan "Dolbyzott" hangkép. Nem is mertem azóta sem magnót vásárolni, pedig nagyon is szeretnék(...) Önök azt írták, hogy: "komoly fenntartásaink vannak a készülék erősítőjével szemben, habár lehetséges, hogy a hiba nem vészes, különösen, ha a Videoton-konstruktőrök vennék maguknak a fáradtságot és többet törődnének a fono-előerősítő paramétereivel". A HFM modifikációk (Merkury, Oriszter, Prometheus) nagyon jól sikerültek. Nagyon várom, bizonyára több ezer Aida és Cleopatra tulajdonossal együtt, hogy megjelenjen egy olyan MOD, amely szalonképessé tenné e készülékek előerősítőjét is. Különösen az egyre súlyosbodó gazdasági helyzetre tekintettel, hiszen most még nehezebb cserélgetni a kb. tízezer forintos készülékeket. Ebben a számunkban éppen a Videoton erősítők és receiverek fono-elektronikájához adunk egy MOD-ot. Reméljük, beváltja a hozzá fűzött reményeket. Megjegyezzük még, hogy valószínűleg műsorra tűzzük a hangszínszabályozó egységet is, mert véleményünk szerint azon is volna mit feljavítani. A magnófelvételekkel kapcsolatos tapasztalatai, érzésünk szerint, nem kizárólag az Aida számlájára írandók. Tartunk tőle, hogy valami más természetű hiba is közrejátszott a dologban. Erő(sítő)sorrend Dr. Nagy Péter Kistelek, Kossuth u. 9-11., 6760 Azokat a lapszámokat, amelyek birtokomban vannak, elég jól ismerem. Ez lehet az oka annak, hogy bizonyos dolgok, összefüggések elgondolkoztatnak. Az első gondom az erősítők tesztje. Figyeljék meg a logikámat, amely az Önök tesztjein épül: 1. A NAD minimanó erősítő kompletten kb. olyan jó, mint az akkor referenciaként használt QUAD-Revox kombináció. 2. Az Orion és a QUAD végfokok egyforma jók, vagy az Orion jobb. 3. A HFM I. előerősítő számottevően jobb, mint a Revox. 4. Ebből következik - de a gyakorlatuk is azt mutatja hogy a HFM I.-Orion végfok számottevően jobb, mint a Revox-QUAD párosítás. 5. A lengyel minitorony erősítője majdnem olyan jó ("sokáig versenyben tudott maradni"), mint a HFM I.-Orion párosítás. 6. Nem beszélve arról, hogy a legutóbbi számukban tesztelt Naim erősítő is gyengébb az Önök referenciájánál. A fenti teszteket nem vonom kétségbe, mégis felmerül a kérdés: a fentiekből az következik, hogy a lengyel minitorony erősítője jobb a NAD-nál és a Naimnél is - kompletten. Szellemes okfejtés; nem az a baja, hogy egy kis szofisztikát is sikerült belécsempészni, hanem hogy túlságosan leegyszerűsíti a valóságot. Úgy gondoljuk, hogy ha az erősítők hangminőségét egy-egy ponttal jelölnénk, akkor ezek a pontok nem egyetlen egyenes mentén sorakoznának, hanem szétszóródnának a síkban. Az erősítők ugyanis nem csupán "jobban" vagy "rosszabbul" szólnak, hanem "másképpen" is. Például a Quad és az Orion teljesítményfokozatának más-más hibái vannak, ezért olyan nehéz a "helyére tenni" ezt a két készüléket. A Naim Nait, mint tesztünkből kiderül, valójában jobban szól a mi erősítőnknél - de csak ha a körülmények ezt lehetővé teszik. A lengyel minierősítő gyöngéi kezdetben nem ütköztek ki, idő múltán azonban már meghallottuk őket - kérdés, mennyi ideig kell tartania egy-egy szeánsznak. Vannak aztán olyan hibák is, amelyeket egy-egy párosításban nehéz "kifigyelni", de amelyek valamely más párosításban (tehát ha más készülékhez hasonlítjuk a tesztpéldányt) esetleg könnyen előtérbe kerülnek. Mindezek a megfontolások bennünket is nyomasztanak, amikor egy-egy szeánsz eredményét összefoglaljuk. Ezért vagyunk többnyire óvatosak. Tény, hogy a szeánsznak nemcsak szövege van; van dallama is... Shibata Van a Hungarotonnak egy komolyzenei hanglemezhíradója, a Presto. Szép kivitelű, szeretettel szerkesztett újság. Téli számában Degrell László barátunk az elliptikus, illetve a bielliptikus metszésű tűkről értekezik. Amit ír, elejétől-végéig helytálló, nincs miért vitatkoznunk vele (annál is kevésbé lehet, mert ha tűhegyekről meg barázdafelületekről cikkezünk, magunk is Degrell Lászlóval lektoráltatjuk magunkat). Szolgálhatunk azonban egy olyan adalékkal, amelyről talán még ő sem tud. Más se nagyon tud, egyáltalán: ma már nem is tudhat róla szinte senki. "...Csak a közelmúltban sikerült bielliptikus tűket csiszolni. Az elsők közül valók a japán Shibata tű, a dániai Bang & Olufsen cég Pramanik tűje stb." - olvassuk a Prestó-ban. Igen, a szakirodalomban ez áll, a folyóiratokban ez áll, és ha egyszer megírják a High Fidelity történetét, akkor abban is Shibata neve áll majd a fejezetcím élén, mint ahogy a magyar audiofilek is sokáig Shibatának neveztek mindennemű "bielliptikus" vagy "biradiális" tűhegyet. Pedig az első modern geometriájú tűt nem a közelmúltban, hanem húsz évvel ezelőtt, és nem Shibata csiszolta, hanem egy budapesti feltaláló: Tóth Miklós. Tóth Miklós kisipari munkákból élt, többnyire olyanokból, amelyeknek semmi közük sem volt a hifihez, de szabadidejében lemezjátszó-futóműveket, hangkarokat, hangszedőket, hangszórókat(!) épített. A messzeség mindent megszépít, ma már nem tudjuk elfogulatlanul megítélni, hogyan szólt a zene az ő akkori lemezjátszó-berendezéséről; tény, hogy még ma is meghatódunk, ha visszagondolunk rá. (Tóth Miklós nevét a hifistáknál valószínűleg jobban ismerik a fotósok: ő volt a feltalálója az ismert Duto, azaz Dulovits-Tóth lencsének.) Ami a hangszedőt illeti, Miklós bácsi MC-párti volt, és mindig szívesen demonstrálta, mennyivel szebben szól az ő maga gyártotta, Ortofon-szerű pickupja a Felső Társadalom hangszedőjénél, az akkoriban félelmetes hírű Shure V15/II-nél: a "Supertrack"-nél. (Sajnos, a tekercselési technológiáját sehogysem tudta kiérlelni; a monó-változat üzembiztosan működött, de a sztereó modellben néhány hónap alatt elszakadt a tekercs kivezetése.) Természetesen az illesztőtrafókat is maga készítette. Sőt, a gyémánttűt is ő csiszolta, ehhez is értett. Lelkesen jártunk hozzá "hifizni", "hangminőséget hallgatni". Ő meg magnóra vette a lemezeinket, mert kedvelte a modern popzenét. Magnó-mechanikával egyébként nem foglalkozott, a magnóját egy Sólymos Antal nevű fiú javítgatta, aki a MEEI-ben dolgozott. És egy napon Tóth Miklós odahívott bennünket a mikroszkóphoz. "Rájöttem - magyarázta -, hogy az elliptikus tűhegy nem jó. Más formájú tűhegy kell. Lándzsa alakú." (Ő még nem ismerte azokat a káromkodásokat, hogy bielliptikus meg biradiális.) Belenéztünk a mikroszkópba. A tűhegy kétségbevonhatatlanul lándzsa alakú volt. De hát ezt még mi is túlságosan ezoterikus dolognak tartottuk. Hogyan is ne! Kristályhangszedővel játszottunk, mint néhány tucat ember kivételével bárki Magyarországon. Nem sokkal később Tóth Miklós - annak ellenére, hogy nagyon-nagyon rossz kádernek számított - megkapta a kivándorlási engedélyt. Homályos ügy volt, nem is igen beszélt a hátteréről; csak sejteni engedte, hogy külkereskedők szerezték meg neki a menetlevelet, amelyért ő egy szabadalom árával fizetett az államnak. Elutazott, néhány évig még hallatott magáról, aztán egyszercsak halálhírét vettük. Egyike volt azoknak, akiknek sírkövére (a költő szavait kiforgatva) felírhatták volna, hogy: "Mit ér a konstruktőr, ha magyar?!" Shibata, Pramanik, meg a többiek nem a Kárpát-medencében éltek. A lándzsahegyű tű ötlete elkallódott, anélkül, hogy hasznot hajtott volna feltalálójának, az országnak, az audiofileknek, bárkinek. De a Hifi Magazin szerkesztői így is hálát éreznek a nagytudású feltaláló iránt. Egyebeken kívül azért, mert az ő társaságában ismerték meg egymást, csaknem húsz évvel ezelőtt. És ha az Olvasó úgy érzi, hogy ebből az ismeretségből neki is haszna származott, akkor bizonyára megbocsátja, hogy Tóth Miklós emlékének most egy ennyire kései nekrológgal adóznak a szerkesztők Karácsonyi hangdoboz Boda Miklós Pécs, Malomvölgyi u. 7., 7636 Újabb változat egy örökzöld témára (HS 280). Kérem ne tegyék félre levelemet, mondván: erről már sokat írtunk, mert egy merőben más hibát fedeztem fel. Nem a konstrukciót, hanem a gyártási fegyelmet, és főleg a meót bírálom - melyre nem ártana a gyárnak jobban odafigyelnie. Az egyik falam élettelenebbnek bizonyult szomszédjánál és elhatároztam, hogy meggyógyítom. Hallgatózásom máris eredményt hozott: a dóm nem szólt. Klasszikus ellenállásméréssel megállapítottam, hogy a hangszóró nem szakadt, és a hozzávezetések is jók. Ezután már minden gyanúm a szűrőre terelődött. Észrevettem, hogy hiányzik belőle 1db 10µF-os kondenzátor, amit azonnal pótoltam és az eredmény sem maradt el. Megszólalt az a dóm, ami még soha életében hangot nem adott, de azért a meón átcsúszott. Ezennel megköszönöm a gondos konstruktőröknek a szűrőpanel feliratozását, ami nélkül nehezen jöttem volna rá a "megspórolt" kondira. Azóta nagyon meg vagyok vele elégedve. Még egy dolog kívánkozik a végére: a hangfalat december 17-én gyártották. Mi az Önök és a gyár véleménye erről a "lazaságról"? Konfuccse (istenuccse!) azt írta egyik művében, hogy "a decemberi gyártmányok sosem olyan jók, mint a novemberiek". És egy óegyiptomi szállóige szerint a péntek délutániak sem érnek fel a hétfő délelőttiekkel. 4+4=8 Bernáth Péter Mosdós, Rákóczi út 76., 7257 Hogy rövidre fogjam a dolgot. 1983 telén vásároltam egy EA 6383 S típusú VT erősítőt. Ez, mint bizonyára tudják, az RT 402-es torony tartozéka. Az erősítőhöz 2db DC 2550A jelű 8 ohmos hangdobozt is vettem. Ezt a két hangdobozt egy héten belül eladtam, mert ezeknek annyi közük volt a zenéhez, mint Makónak Jeruzsálemhez. Ezután alkalmam volt meghallgatni az Orion HS 501-est és ahogy mondani szokták, "szerelem az első hallásra". Két hétig kerestem ezeket a hangdobozokat 8 ohmos kivitelben, 21 üzletet kerestem fel, de sajnos csak 4 ohmos kivitelben tudták ajánlani. Minthogy sem időm, sem türelmem, sem energiám nem volt a további keresgélésre, maradtam a 4 ohmos kivitelnél. Félve, de rákötöttem a VT-re az Orionokat. Eddig még nem lett baja az erősítőmnek, de félek, hogy egyszer...és akkor...? Olvasónk és még több más Olvasónk is (ez a levél ugyanis típuslevél) kész helyzet elé állít bennünket. Az EA 6383S valóban 8 ohmos terhelést kíván, nem illik 4 ohmmal járatni, és mivel mi törvénytisztelő emberek vagyunk, nem próbáltuk ki, mi lehet az elillesztés következménye, de nagyobb hangerőn (azaz: nagyobb kimeneti teljesítményen) fennáll a veszélye, hogy a teljesítményerősítő rész vagy esetleg a tápegység tönkremegy. A megoldás nem éppen elegáns. Mindkét hangsugárzóval sorba kell kötni egy-egy 4 ohmos (vagy legalább 3,3 ohmos) ellenállást. Az erősítő névleges teljesítményének fele ugyan az ellenálláson herdálódik el, de mert a gépnek így is maradnak tartalékai, a hangerő remélhetőleg nem csökken túlságosan.