Aprópénzre váltott név



    Naim "Nait"

    

        Két és fél évvel ezelőtt, 8. kiadásunkban sztárfotónkat egy  csöpp
    kis erősítőről,  a  NAD  3020-asról  készítettük.  Azóta  sok  másféle
    készülék  pózolt  már  Haris  László  barátunk  fényképezőgépe  előtt:
    hangsugárzó, lemezjátszó, magnó, sőt: digitális magnó és CD-játszó is.
    Itt az ideje, hogy megint egy erősítőre irányítsuk  a  (villanó)fényt.
    És hogy  éppen  ezt  a  fekete,  szimpla,  kisteljesítményű  gépezetet
    választottuk? Ennek is megvan a magyarázata, hiszen a Hifi Magazin oly
    szö-ö-örnyen didaktikus.

    A jó tipp aranyat ér

        Olvasóink gyakran ostromolnak bennünket  vásárlási  tippekért.  Ki
    nyugati körutazásra készül, ki hosszan tartó kiküldetésbe vonul, ki  a
    rokonaitól akarja behajtani az évente esedékes  adót  -  s  mielőtt  a
    tettek mezejére lép, szeretné megtudni, hogy ezen a mezőn merre  vezet
    az ösvény és hol vannak elásva az aknák.  A  tippgyűjtő  levelekre  mi
    mindig  ezt   válaszoljuk:   "Prospektusok   és   újságcikkek,   tehát
    olvasmányok  alapján  felelőtlenség  volna  tanácsot  adni.   Valamely
    készülékről csak akkor lehet véleményünk, ha már  kipróbáltuk.  Nagyon
    sajnáljuk, nem adhatunk tanácsot - ha  volna  tippünk,  közreadnánk  a
    magazinban."
        Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy nem vizsgáljuk a Piacot afféle
    népi ellenőrök módjára, legalább  szúrópróbaszerűen.  Ámde  az  igazán
    értékes készülékek tesztje oly sok műszeridőt  és  annyi  zenehallgató
    délutánt rabol el  tőlünk,  hogy  nagyon  meg  kell  gondolnunk,  mire
    fordítjuk energiánkat. S ha tegyük fel  -  kinézünk  magunknak  valami
    bizalomgerjesztő gépezetet, hát ki fogja  azt  megszerezni  nekünk?  A
    Hifi Magazinnak nincs devizaszámlája. Beszéljük rá a levélírókat, hogy
    hozzák csak bátran a masinát, majd  mi  megmérjük-meghallgatjuk  -  és
    szükség esetén úgy  lehúzzuk,  mégpedig  a  nyilvánosság  előtt,  hogy
    senkinek se fogják tudni eladni?!  Csiklandós  dolog.  Tanácsot  tehát
    soha nem  adunk.  Viszont  -  nagyritkán  -  megpróbáljuk  megsütni  a
    pecsenyénket a mások rakta tűznél. Egyik olvasónk  például  azt  írta:
    "Elszántam magam, veszek egy drága lemezjátszót, csak azt  nem  tudom,
    melyiknél maradjak:  a  Linn-nél  vagy  az  Oraclenél?"  Erre  mi  ezt
    válaszoltuk: "Nem tudjuk, melyik  a  jobb,  de  ha  Ön  vállalkozna  a
    kísérleti nyúl szerepére,  és  Linnt  venne,   akkor  azt  mi  örömmel
    tesztelnénk." Tavaly tavaszi számunk olvasói emlékezhetnek  rá:  az  a
    teszt valóban megérte  a  fáradságot.  De  vajon  garantálhattuk-e  az
    eredményét?  Hiszen  annyiszor  csalódtunk   már   a   szebbnél-szebb,
    híresnél-híresebb    készülékekben,     nemkülönben     azokban     az
    okosnál-okosabb, tapasztaltnál-tapasztaltabb szakírókban, akik  ezeket
    a készülékeket ajánlották vagy még inkább: propagálták...
        A kísérletezés tehát  mindenképpen  lelki  gyötrelmekkel  jár,  és
    ezeket a gyötrelmeket nagyon régóta ismerjük,  hiszen  magánéletünkben
    mi is hifisták vagyunk, mi is aludtunk  már  nyitott  prospektussal  a
    párnánkon - különben hogyan is érthetnénk meg a hifisták lelkét?  Ámde
    navigare necesse est: hajózni  muszáj,  bármennyire  kockázatos  is  a
    tengeri  (tengerentúli)   utazás.   Mindenesetre   igyekszünk   nagyon
    körültekintően hajózni. S ha netán zátonyra futunk? Akkor  legalább  a
    mögöttünk  vitorlázó  hajósok  majd  jobban  fogják   meresztgetni   a
    szemüket, és észreveszik, mi rejlik a csillogó víztükör alatt.

    Naim "Nait"

        A Tippet most is az angol lapokból vettük.  Martin  Colloms  majd'
    egy tucatnyi erősítőt tesztelt a Hi-Fi News  &  Record  Review  tavaly
    szeptemberi számában, és fölényesen a legjobbnak ítélte a  Naim  Audio
    "Nait" nevű masináját (lásd "776", HFM 14.). A  Naim  Audio-ról  tudni
    kell, hogy eddig kizárólag csak szeparált komponenseket, tehát elő- és
    végerősítőket gyártott, és hogy  a  11.  számunkban  bemutatott,  2x70
    wattos NAP 250 a maga tiszteletet parancsoló, 800 fontos árával hosszú
    évekig az angol audiofilek etalonjának számított.  Kevésbé  ismeretes,
    hogy a  Naim  Audio  elvből  ellenez  bármiféle  magazinbeli  tesztet,
    minthogy abból "úgyis csak valami sületlenség sülne ki". (A szöveg nem
    így szól, de ez  a  dallama.)  Úgyhogy  John  Atkinson,  a  HFN  &  RR
    főszerkesztője  kénytelen  volt  külön   jegyzetet   biggyeszteni   az
    erősítőteszthez: "Úgy érezzük, kárt okoztunk volna  az  olvasónak,  ha
    nem vonjuk be a Nait-et is a körtesztbe, noha Julian Vereker,  a  Naim
    főembere ezzel  sehogysem  értett  egyet.  Hosszas  vívódás  után  úgy
    döntöttünk, hogy - első ízben - a HFN & RR története során!  -  magunk
    vásároljuk meg a tesztpéldányt. Elnézést  kérünk  a  Naimtől,  de  így
    legalább nincs miért elnézést  kérnünk  az  olvasótól.  Martin  revűje
    sokat vesztett érvényességéből, ha a Nait-et nem teszteljük a többivel
    egyűt.
        Eszerint a Nait valósággal kiemelkedik a  mezőnyből.  Colloms  azt
    írja:  "ez  egy  nagy  gép".  Igaz,  az  ára  sem  kevésbé  nagy.   Az
    audiofileknek  szánt,  2x15  wattos,  hangszínszabályzók  nélküli  kis
    zseberősítő a teszt idején 180 fontba  került,  annyiba  vagy  csaknem
    annyiba, mint a 2x50 wattos gépek: a Sondex 230, a Rotel  RA-860  vagy
    az igen jó nevű A&R (Cambridge Audio) A60. Mögöttük  pedig  egy  sereg
    90-120 fontos minimanó is ott hadakozott  a  tesztmezőnyben:  Marantz,
    NAD, Nytech, Quantum.
        Vessük  össze  a  Nait-et  a  frenetikus  sikerű  NAD  3020-assal.
    Jelenleg a 3020A jelű modell  van  forgalomban,  az  most  125  fontba
    kerül, de van már benne MC-előerősítő is.  Éppen  most  dobták  piacra
    ennek  lemeztelenített,  hangszínszabályzók  nélküli  változatát,  110
    fontért. Vonjuk ki ebből az MC-elektronika árát, marad 100  font  -  a
    Nait-nek viszont ma már éppen kétszerennyi az ára! Ennyire  sok  pénzt
    ennyire kevés wattért eddig még nemigen mertek elkérni a vásárlótól!
        Más  szempontból  nézve:  lehetetlen  észre  nem   venni   azt   a
    szakadékot,  amely  a  100-200  fontsterlinges   "büdzsé"   erősítőket
    választja el azoktól az elő/végerősítő kombinációktól, amelyeknek  ára
    600 fontnál kezdődik, s aztán irány a csillagos ég! - ha tehát sikerül
    találni egy komplett  erősítőt,  amely  különösebb  megalkuvás  nélkül
    beilleszthető a drága lejátszóberendezésekbe, vagyis "be tud ugrani" a
    High End erősítő szerepébe, akkor ez  a  gép  vitán  felül  megér  200
    fontot (annak, akinek van ennyije). Növeli szemünkben Colloms hitelét,
    hogy mi már megismerkedtünk a Naim  Audio  nevével.  Igaz,  mi  nem  a
    legolcsóbb, hanem a legdrágább típust teszteltük, a NAP 250-et, de  ez
    aztán meg is győzött  bennünket,  mind  műszaki  korrektségével,  mind
    pedig zenei hangvételével. Egyre  jobban  érdekelt  bennünket,  hogyan
    cseng a Naim neve, ha aprópénzre váltják. A Menő  Manó  (a  NAD  3020)
    után mi most a  középkategória  Még  Minibb,  de  Még  Menőbb  Manóját
    keressük. Egy életünk, egy halálunk, de egy tesztbe belevágunk -  csak
    az a kérdés, honnan kerítsünk egy Naitet.
        A Hifi Magazin szerkesztője az idén tavasszal Bécsben  járt  (lásd
    HFM 14.), felkereste a Shortont is,  mely  cégben  egy  tucatnyi  brit
    audiofil gyár, köztük a Linn és  a  Naim  képviselőjét  tisztelhetjük.
    Egész Bécsben sehol nem lehetett tisztességes hifit hallgatni,  csakis
    a Shortonnál -  és  ott  történetesen  egy  Nait  szólt,  persze  Linn
    Sondek/Ittok/Asak lemezjátszóval és Linn Kan  hangdobozokkal  -  újabb
    jópont a Naim Audio-nak. Ekkor már erőt  vett  rajtunk  az  (újságírók
    által  jólismert)  bulldog-effektus.  Eldöntöttük:  a  Nait-et   pedig
    tesztelni fogjuk, még  akkor  is,  ha  fel  kell  áldoznunk  érte  egy
    Kívánságot. Ezt úgy kell érteni, mint a mesében:  valami  tündér  vagy
    táltos (a mi esetünkben néhány jóindulatú kereskedelmi vállalat) Három
    Kívánságot engedélyez, és ezt a keretet nem ajánlatos túlfeszíteni. Mi
    ugyan már a hetedik vagy a nyolcadik  Kívánságnál  tartunk,  de  azért
    mégis megkértük a RAMOVILL-t: ugyan szerezzen már be egy Naim Nait-et,
    és kölcsönözze nekünk meghatározatlan időre. Kívánságunk beteljesedett
    (amiért is nem győzünk köszönetet mondani  a  RAMOVILL-nak!),  a  Nait
    megérkezett. Már első ránézésre is nyilvánvaló, hogy minibb és  manóbb
    a NAD-nál; rövidesen kiderül, hogy vajon menőbb is-e?

    Specialitása: specifikálatlan

        A  Nait-et  8  ohmon  mindössze  2x15  wattosra  specifikálják.  A
    "specifikálni" kifejezés itt valójában erős túlzás,  ugyanis  ehhez  a
    készülékhez (akárcsak a  Naim  Audio  többi  produktumához)  semmiféle
    specifikáció nem jár. Nincsenek megadva a torzítások, a zajok, de  még
    a kimeneti teljesítmény és a terhelő impedancia értékét sem adják  meg
    pontosan. Kapcsolási rajzról pedig végleg hallgassunk - a gyár ezt még
    a vásárló külön kérésére sem hajlandó  kiadni.  Hogyisne!  Hogy  aztán
    bárki reprodukálhassa az áramkört!
        Így aztán első megközelítésre, gyári adatok helyett,  csak  annyit
    regélhetünk erről a manóról,  amennyit  szemmértékkel  is  meg  tudunk
    állapítani róla - ezt hívják manométernek? A gyári  adatok  táblázatát
    magunknak kell összeállítanunk.  Eszerint  a  masina  előlapja  208x85
    milliméteres; a készülék 290 milliméter mély.  Tömege  3,9  kilogramm.
    Hálózati    feszültsége     240V     (erre     még     visszatérünk!),
    teljesítményfelvétele 100 watt.
        Kivitelét,  szolgáltatásait  tekintve  a  Nait  spártaibb  még   a
    spártainál  is.  A  Hifi  Magazin  mindig  is  az   egyszerűséget,   a
    takarékosságot tekintette az egyik legfőbb erénynek, de azért a  jóból
    is megárt a sok; érzésünk szerint a tervezők ezúttal túlzásba vitték a
    takarékosságot.  Hogy  nincsenek  hangszínszabályzók,  szűrők  és  más
    effélék, az természetes. De hiányolunk  legalább  még  egy  nagyszintű
    bemenetet, valamint  egy  fejhallgató  kimenetet  -  és  hol  marad  a
    monitorkapcsoló?  Vegyük  sorba  azt,  ami  egyáltalán  rajta  van   a
    készüléken.
        Baloldalt egy nagyméretű forgatógomb: a hangerőszabályzó. Mellette
    egy  egészen  picike,  recézett  gomb:  a  balansz-szabályzó.  Ez  sem
    akármilyen  ám,  mert  kizárólag  a  jobb  csatornán   hatásos,   csak
    jobboldalt erősíti vagy gyengíti a  jelet  (+4,2;  -3,5dB  mértékben).
    Ezután a bemeneti választókapcsolók következnek: phono, tuner, tape  -
    majd egy hálózati kapcsoló a bekapcsolást jelző kis piros LED-del - és
    kész.
        A  hátoldalon  sincs  semmi  túlbonyolítva.  A  két  (nem   több!)
    nagyszintű bemenet 5 pólusú  csatlakozóhüvely;  ez  meglepő  fordulat,
    ugyanis  az   angolok   csaknem   mindig   (RCA)   harangcsatlakozókat
    használnak. A  mágneses  hangszedő  jelét  mindazonáltal  RCA-hüvelyek
    fogadják, alattuk található az üzemi  földelés  csatlakozócsavarja.  A
    magnó-csatlakozóra kivezették a  magnófelvételre  szolgáló  műsorjelet
    is, tehát afféle felvétel-lejátszás csatlakozót  akartak  kiképezni  -
    erről majd bővebbet a mérések után.  Mindenesetre  praktikus,  hogy  a
    csatlakozók alá vagy fölé mindenütt odarajzolták a  bekötési  vázlatot
    is.  A  hangsugárzókat  4  milliméter  átmérőjű   banándugókkal   kell
    csatlakoztatni az erősítőhöz.
        A Nait-nek ugyanolyan a doboza, mint a nagy Naim erősítőké: egy  4
    milliméter  falvastagságú,  alumíniumöntvényből  készült  gyufásdoboz.
    Ebbe csúszik bele  az  elektronikát  hordozó,  U-alakú  fémlap,  amely
    egyben az elő- és hátlapot is kiadja.


    Felépítése

        A Nait alkatrészei példás rendben  sorakoznak,  annál  is  inkább,
    mert  a  komplett  elektronika  egyetlen  nyomtatott  áramköri   lapon
    helyezkedik el. Erre a panelre vannak beforrasztva  a  csatlakozók,  a
    bemeneti  választókapcsolók  is,   így   nincsen   szükség   összekötő
    vezetékekre.
        A szerény kimeneti teljesítményhez  mérten  igen  nagyméretű  a  -
    toroid kivitelű - hálózati transzformátor. A teljesítményfokozat  ±23V
    tápfeszültségről  működik,  a  pufferkondenzátorok   6800µF-osak.   Az
    előerősítő rész külön egyenirányítóról kapja a tápfeszültséget.
        A korrekciós erősítő 4-4 tranzisztort tartalmaz. A RIAA-korrekciót
    két részletben  alakítja  ki:  a  mélyfrekvenciás  emelést  a  negatív
    visszacsatoló ágban állítja be, a  magasakat  egy  passzív  hálózattal
    vágja.
        A  hangerőszabályzót  követő   meghajtó   rész   csatornánként   3
    tranzisztort emészt fel.
        A     végerősítő     direktcsatolt    komplementer    teljesítmény
    tranzisztorokkal  megépített  egység,  csatornánként  10  tranzisztort
    találtunk     benne.    Elmaradnak    a    megszokott    hűtőbordák, a
    teljesítménytranzisztorok  a  fém  tartóvázra vannak felerősítve, azok
    szolgáltatják a hűtőfelületet.
        A kis gép összesen 38 tranzisztort tartalmaz, valamint egy  piciny
    jelfogót, ez utóbbinak az a feladata, hogy késleltesse a bekapcsolást,
    s ezzel elhárítsa a bekapcsoláskor keletkező zajokat.

    


    Méréseinkhez

        Az  első  pofont  akkor  kaptuk  a  Naittől,  amikor  a   hálózati
    feszültségét akartuk átkapcsolni 240 voltról a  kontinensen  általános
    220V-ra. Kapcsolót azonban sehol  sem  találtunk  rajta.  Gépünk  240V
    hálózati feszültségre tart igényt, így értelemszerűen ennyit is adtunk
    neki, amikor mértük. Természetesen kifogástalanul működik 220  voltról
    is  -  csak  akkor  csökkenni  fog  az  amúgy  is   szerény   kimeneti
    teljesítménye.
        Méréseink igencsak vegyes képet rajzoltak  az  előkelő  származású
    kis erősítőről.
        A fono-bemeneten mért bemeneti impedancia megfelelő volna  -  csak
    az a  baj,  hogy  a  hangszedővel  párhuzamosan  be  van  iktatva  egy
    viszonylag nagy értékű, 470pF-os  kapacitás.  A  legtöbb  hangszedőnek
    pont ennyire  volna  szüksége  -  csakhogy  ehhez  még  hozzáadódik  a
    lemezjátszók 150-180pF-os kábelkapacitása, és a kettő együtt már  több
    a kelleténél. Alkalmanként tehát magashang-esés várható. A  nagyszintű
    bemenetek (tuner és magnó) impedanciája igen  alacsony,  mindössze  34
    kohm, tehát nem éri el a szabványos 200 kohmot. Igaz:  a  tengerentúli
    erősítőkön  ez   általános.   A   bemeneti   feszültségek   átlagosak,
    megfelelnek   a   szabvány   előírásainak.    Mérési    táblázatunkban
    feltüntettük, hogy a "phono" maximális bemeneti feszültsége túlságosan
    csekély, ha 0,1%-ban szabjuk meg a torzítás felső határát. Ha  viszont
    0,7%-ot is  megengedhetőnek  tartunk,  akkor  90mV-ot,  tehát  átlagos
    értéket mérhetünk.
        Mint   várható   volt,   a   kis   Nait-nek   megvannak   a   maga
    teljesítménytartalékai (legalábbis, ha 240 voltról  járatjuk).  A  0,1
    százalékos harmonikus torzítással  határolt  kimeneti  teljesítmény  8
    ohmos terhelésen egy  kevéssel,  4  ohmon  már  jócskán  meghaladja  a
    névleges,  2x15  wattot.  A  zenei  teljesítmény  adata  szintén  nagy
    tartalékokról tanúskodik. Az angolok  (Hi-Fi  News  &  Record  Review,
    1983.  szeptember)  2  ohmos  terhelésen  is  megvizsgálták   a   Nait
    teljesítményét; mi ettől eltekintettünk, mert féltünk, hogy tönkremegy
    a végfok. A kimeneti teljesítmény instabilitása igen  csekély,  és  ez
    azzal függ össze hogy a végerősítő kimeneti impedanciája alacsony.  Ez
    különösen  akkor  előnyös,  ha  erősen  reaktív  karakterű,   "komplex
    impedanciájú" hangsugárzót használunk.
        A  névleges  kimeneti  teljesítményen  mért  harmonikus   torzítás
    alacsony,  legalábbis  a  nagyszintű  bemenetekről.  A  fonobemenetről
    mérve, a Nait magatartása már kevésbé példás (0,08/0,15%).
        A frekvencia jelleggörbék tanúsága  szerint  a  Nait  meglehetősen
    sávhatárolt  rendszer.  A  nagyszintű  bemenetek  görbéi  20kHz-en   2
    decibelt  esnek;  a  fono-előerősítőn  keresztül  mérve  a  magasvágás
    valamivel csekélyebb, alul viszont már 50Hz-nél konyulni kezd a görbe.
    Szó ami szó, lineárisabb átvitelű erősítőre számítottunk.
        A   fázis-frekvencia    jelleggörbe,    minthogy    összefügg    a
    frekvenciaátvitellel, szintén olyan, amilyen.
        Az áthallás is nagy, főleg a magasabb frekvenciákon. Ennél még  az
    olcsó erősítők  is  többet  tudnak.  Lényegesen  kedvezőbb  viszont  a
    különböző  bemenetek  közötti  áthallás;  a  táblázatunkban   megadott
    értéket a tuner, illetve a magnó bemenet között mértük.
        A   teljesítmény-frekvencia   tartomány   meghatározásakor    0,7%
    harmonikus torzítást kellett megengednünk, hogy  érdemleges  eredményt
    kapjunk. Ha 0,1 százalékhoz ragaszkodnánk, a felső frekvenciahatár nem
    haladná meg a 2-3kHz-et. A  kimeneti  teljesítmény  függvényében  mért
    harmonikus  torzítás  átlagos,  az  intermodulációs  torzítás  viszont
    meglehetősen magas; igénytelenebb erősítők is általában sokkal  jobban
    szerepelnek.
        A legtöbb gondot a zajok okozták. A fono-fokozat zaja átlagos,  de
    a nagyszintű bemenetek hihetetlenül zajosak! Azon  túlmenően,  hogy  a
    bal  és  a  jobb  csatorna  adata  durván  eltér   (10,   illetve   13
    decibellel!), a 40dB jel-idegenfeszültség arány  még  a  legszerényebb
    hifi-normától is messze elmarad! Az idegenfeszültség  spektrumában  az
    50Hz dominál, és ezt a komponenst semmiképpen sem tudtuk  csökkenteni.
    Először  valamiféle  külső  zavarforrásra  gyanakodtunk,  de   bárhogy
    forgattuk is a készüléket, az 50Hz-es jel mindig  ugyanakkora  maradt.
    Megesküdni ugyan nem  mernénk  rá,  de  a  magas  brummfeszültség  oka
    véleményünk  szerint  az  erősítő  belső   kialakításában,   magyarán:
    közönséges konstrukciós hibában keresendő.
        Átlagos a négyszögjel-átvitel is, de figyeljünk  fel  rá,  hogy  a
    10kHz-es jelen még erőteljes kapacitív terhelés (8 ohm+1,3µF) hatására
    sem keletkezik berezgés! Ebből a szempontból a Nait lényegesen  jobban
    viseli magát az átlagos készülékeknél. A tervezők minden  valószínűség
    szerint tudatosan vértezték fel erősítőjüket a szélsőséges terhelések,
    tehát például a bonyolult keresztváltók kiszámíthatatlan hatása ellen.
        A  különbségi  torzítás  fono-előerősítőről   mérve   átlagos,   a
    nagyszintű bemenetekről viszont alacsony, és kedvező lefutású.
        Furcsa dolgot tapasztaltunk, amikor a csatlakozókat vizsgálgattuk.
    Azt már felpanaszoltuk, hogy nincs  fej  hallgatókimenet,  holott  azt
    alapvető szolgáltatásnak tekintjük. De  nincs  ám  igazi  vonalkimenet
    sem, amelyről magnófelvételt lehetne  készíteni!  Az  ötpólusú  aljzat
    felvétel-lejátszás csatlakozót  imitál,  holott  a  kimenőimpedanciája
    csak  0,12  kohmos,  tehát  lényegesen   alacsonyabb   a   szabványban
    megkövetelt minimum 150  kohmnál.  A  magnók  körülbelül  0,5mV/kohmot
    várnak az erősítőtől,  a  Nait  ehelyett  1450mV/kohmot  produkál,  és
    durván túlvezérli a magnót. Ez a magnókimenet valójában  a  szokványos
    vonalkimenetnek felel meg -  akkor  viszont  külön  csatlakozóra  kéne
    kivezetni, és semmiképpen sem szabadna rajtahagyni  ezen  a  kamuflázs
    felvétel-lejátszás csatlakozón.
        Méréseink alapján  arra  kell  gyanakodnunk,  hogy  a  Naim  Audio
    tervezői  kizárólag  a  lemezjátszókat  tartották   szem   előtt,   és
    úgyszólván fütyültek a többi műsorforrásra.

    
    
    


    Szeánsz

    

        A figyelmes Olvasó nyilván magától is rájött már,  hogy  itt  most
    éppen etalonvadászat folyik. Amióta meghallgattuk az  AGI  előerősítőt
    és a nagy Naim teljesítményerősítőt (HFM  11.),  nagyon  is  tisztában
    vagyunk vele, hogy a mi tisztességes, de szerény etalonkészülékeink, a
    HFM  I.  és  a  Quad  405   bizony   jócskán   elmaradnak   az   igazi
    klasszis-elektronikák mögött. Ha jobbra cserélhetnénk őket (ami  előbb
    vagy  utóbb  biztosan   bekövetkezik),   élesebb   lenne   a   fülünk,
    biztonságosabban ítélhetnénk meg  a  lemezjátszók  és  a  hangsugárzók
    minőségét.
        Viszont tartani szeretnénk magunkat a játékszabályokhoz, miszerint
    az új és jobb etalon lehetőleg ne legyen drágább  a  réginél.  Nos,  a
    Nait komplett erősítő létére is csak annyiba kerül, mint a Quad 405-ös
    végfokozat.  Igaz,  hogy  fel  kell  adni  a  Quad  sokkalta   nagyobb
    teljesítményét, és meg kell elégedni 2x15 wattal... no de ha ennyi  is
    elegendő a szobahangerőhöz? Annakidején, a NAD 3020-as tesztjén a 2x20
    watt elegendőnek bizonyult, s elvégre 15 és 20 watt között alig  több,
    mint egy (!) decibel a különbség. Sőt, még az is megeshet, hogy többet
    ér 15 wattnyi Naim, mint 20 wattnyi NAD... Egyetlen  dolog  aggasztott
    bennünket: az, hogy a Nait csak 240 voltos hálózati feszültségre  adná
    ki a névleges teljesítményét. De  azért  bíztunk  ebben  a  csúnyácska
    jószágban. Igaz is: a Naim  Audio  fölöttébb  kedveli  a  szójátékokat
    (reklámpályázatot is nyert  már  velük);  a  Nait  fantázianév  minden
    valószínűség szerint a Naim és a "neat" szavakból  van  kikeverve.  Az
    utóbbi  a  szótár  szerint  azt  jelenti:  takaros,  ízléses,  csinos,
    elegáns; talpraesett, szellemes, ügyes....
        Az  a  körülmény,  hogy  a  Naim  Audio  ódzkodik  a   magazinbeli
    tesztektől, nem zavart bennünket különösképpen; elvégre a  Hi-Fi  News
    is maga vásárolta meg  a  Nait-et.  Egyébként  is,  a  mi  véleményünk
    szerint a hifi-készülék ugyanolyan esztétikai produktum, mint  mondjuk
    egy operaelőadás, és éppúgy ki van téve a kritikusok ítéletének,  mint
    ahogy egy zenész vagy egy énekes sem vonhatja ki magát a kritika alól.
    Ezt a rebellis nézetet nem mi ötlöttük ki, hanem az Audio Critic nevű,
    "földalatti" amerikai folyóirat magyar szerkesztője.
        Inkább  a  Linn,  a  Naim  és  a  hasonszőrű   cégek   ideológiája
    feszélyezett   bennünket.   Vajon   megfelelőek-e   a   mi   kísérleti
    körülményeink; vajon nem ködösíti-e el fülünket  a  kontrollberendezés
    fogyatékossága,   elsősorban   a   lemezjátszó   számos    nyavalyája?
    Valamelyest megnyugtatja a lelkiismeretünket, hogy ezen a teszten  már
    nem a régi Direct Drive-ot használtuk, hanem egy  olyan  (szíjhajtású)
    gépet, amelyet történetesen a Shorton is  propagál:  a  NAD  5120-ast,
    póriasan Tesla NC 470-est. Igaz viszont, hogy a  lemezjátszót  1.  nem
    állítottuk be, csak  annyira,  amennyire  tudtuk,  2.  nem  állítottuk
    speciális  állványzatra.  De  hát  annak  idején  ugyanígy  bántunk  a
    sokkalta előkelőbb és állítólag fölöttébb háklis  Linn  Sondekkel  is,
    mégis felismertük az erényeit.  A  nagy  Naim  NAP  250-es  végfok  jó
    tulajdonságai sem sikkadtak el a Hifi Magazin tesztjén. Remélhetőleg a
    Nait is jól fogja érezni magát, és meg lesz  elégedve  a  bánásmóddal,
    jobban  mondva  kontroll-berendezésünkkel,  nevezetesen  a   NAD/Tesla
    lemezjátszóval,   az   Ortofon   MC30/T-30-assal    és    a    Spendor
    hangsugárzókkal,  nemkülönben  demonstrációs   lemezeinkkel   (amelyek
    között az új Ortofont tartjuk a legtöbbre - lásd 15. számunk  "Ortofon
    Op. 3" című cikkét!)

    Nait-HFM I/Quad 405

        Mielőtt a Nait hangkarakterét leírnánk, vissza  kell  kanyarodnunk
    11. számunkhoz, a nagy Naim végfok  tesztjéhez.  A  NAP  250  hűvösen,
    tisztán zenélt, kiegyenlítetten szólt, mélyebbre és magasabbra hatolt,
    mint a Quad 405. Az utóbbinak a hangját akkor torzabbnak  ítéltük,  és
    az  volt  a  véleményünk,  hogy  a  Quad  basszusa  természetellenesen
    felmelegszik, de nem megy eléggé mélyre.
        A Nait hangja  kellemes  emlékeket  ébresztett  bennünk:  bizonyos
    tekintetben tényleg felidézte a NAP 250-est. Nyílt, csengő, egészséges
    a  zenéje,  szépen  szólnak  az  énekesei,   hűségesebben   követi   a
    szólamokat, jobb a térhatása -  ezekkel  a  tulajdonságaival  folyvást
    némi előnyt szerez magának a HFM I/Quaddal szemben. Sajnos,  hátrányai
    is  vannak.  Mindenekelőtt:  kismértékben  ugyan,  de   hiányoznak   a
    magashangjai - és valamivel nagyobb  mértékben  hiányzik  a  basszusa.
    Ezúttal szó sincs arról, hogy a Quad  mélyhangjai  "természetellenesen
    felmelegednének",  nem:  ebben  a  párosításban  a  Quadnak   elegendő
    basszusa van, a Naitnek pedig nincs elegendő basszusa. A  kis  erősítő
    hangképe emiatt kissé "könnyűsúlyú", túlságosan kiemeli a  szólistákat
    a zenekari hangtest rovására. Mindez egyébként  a  frekvenciagörbékből
    is  kiderül  -  de  félre  a  diagramokkal,  most  csak   a   fülünkre
    hallgassunk.
        A fülünk azonban azt  mondja,  hogy  a  frekvenciaátvitelen  kívül
    egyéb,  súlyosabb  bajai  is  vannak  a  Naim  Audio  üdvöskéjének:  a
    fortisszimókban kifogy a  szuflája,  minthogy  a  teljesítményfokozata
    gyakran a klippelés határán dolgozik. Igazán durva torzítást  csak  az
    Ortofon lemez félelmetes orgonahangjain produkált, de  azért  többször
    is értésünkre adta, hogy nem lelkesedik a nagy hangtömegekért.
        Talán, ha a magyarországi elektromos hálózatot át lehetne állítani
    240 voltosra...

    Nait (fono-elektroníka) - HFM I.

        Ebben a "menetben" a HFM I-et, illetve a Nait  RIAA-korrektorát  a
    Quad  végfokra  kötöttük.  A  Nait  saját  teljesítményerősítőjét  nem
    használhattuk erre a célra, ugyanis a gép nagyszintű bemenetei annyira
    zajosak (lásd méréseinket!), hogy a rájuk  kötött  idegen  elektronika
    okvetlenül erős hátrányba kerülne.
        A Nait így is jobbnak bizonyult etalonunknál, ha nem is  elsöprően
    jobbnak. Egy kicsit több "cinn"  a  cintányéron,  egy  picit  tisztább
    magasak, egy hajszállal  több  lendület  a  tranzienseken  -  és  némi
    basszushiány, ami megintcsak "benne van a diagramokban".
        Felvetődött  bennünk,  ne  ragaszkodjunk-e   veszett   fejszénknek
    legalább a nyeléhez: azért, mert a teljesítményerősítő nem váltotta be
    reményeinket, a fono-előerősítőt - ha egyszer már itt  van  -  esetleg
    mégis megtarthatnánk etalonnak.  (Fenomenális:  200  fontsterling  egy
    RIAA-korrektorért...) Mellette szól, hogy  csatornánként  mindössze  4
    tranzisztort tartalmaz, tehát  egyszerűbb  megépíteni,  mint  a  kissé
    bonyolult HFM I-et. De mielőtt nekiállnánk a  barkácsolásnak,  tegyünk
    még egy próbát a kis fekete  szappandobozzal.  Hasonlítsuk  össze  egy
    igazán rangos fono-előerősítővel. Például a  11.  számunkban  tesztelt
    AGI 511-essel.

    Nait-AGI 511 (fono-elektronikák)

        Az AGI-ról már tudjuk, hogy a meghajtó fokozata alig-alig  színezi
    el a hangot - az AGI RIAA-korrektora még a meghajtó fokozattal  együtt
    is szebben szól, mint a HFM I. csupaszon. A Nait  RIAA-korrektorát  az
    AGI  tuner-bemenetére  kötöttük,  tehát  mindkét   fonoelőerősítőt   a
    meghajtó fokozaton át hallgattuk. És hogy a  teljesítményerősítőre  se
    lehessen panasz, erre a délutánra az AGI-val  együtt  kölcsönkértük  a
    nagy Naim NAP 250-est.
        Nos, az AGI ellen a Naitnek sincs keresnivalója. Az  AGI  legalább
    annyival transzparensebb, áttetszőbb hangú, teresebb, lendületesebb  a
    kis angol erősítőnél,  mint  amennyivel  amaz  nyert  a  mi  etalonunk
    ellenében. Az amerikai  gép  tömörebben  zenél,  mélyebb  és  magasabb
    frekvenciákat szólaltat meg, egyszersmind nyugodtabb  légkört  teremt,
    kevésbé forszírozza a lemez-zajokat. A Naitnek  fedettebb,  mosottabb,
    ködösebb  a  hangja,  rosszabbak  a  zajai,   szűkebb   a   sztereója.
    Kétségtelen viszont, hogy amikor szimfonikus nagyzenekart  hallgattunk
    (Wagner: Tannhäuser-nyitány stb.),  a  Nait  zenekarában  mintha  több
    vonós ült volna - igaz, "szőrösebben" is hegedültek.  Ilyenkor  mintha
    erősebben szóltak volna a magasabb hangok. (Ezt a jelenséget  egyikünk
    a Nait inkorrekt frekvenciaátvitelével magyarázta.)

                                      *

        Fura  jószág  ez  a  Nait.  Hogy  rossz  erősítő  volna,  azt  nem
    mondhatjuk. Csak hát  kissé  cifra  feltételeket  szab  a  gazdájának.
    Legelőször is elvárja, hogy Linn Sondekkel használd (400 font, hangkar
    nélkül),  hogy  e  lemezjátszó  dús  basszusa  helyrebillentse  az   ő
    félrecsavart hangzási balanszát. Azt is elvárja, hogy ne  hallgass  se
    magnót, se rádiót, csakis hanglemezt. Elvárja továbbá,  hogy  érzékeny
    hangsugárzót akassz rá, nehogy neki meg kelljen erőltetnie  magát.  Ha
    ezt megteszed,  akkor  még  azt  is  elnézi  Neked,  hogy  220  voltos
    hálózatról használod, nem 240 voltosról.
        Sajnos, mi nem vagyunk abban a helyzetben, hogy erősítőink  minden
    kívánságát teljesíthessük. Inkább  azt  szeretnénk,  ha  az  erősítőnk
    teljesítené a mi kívánságainkat. Tehát szeretnénk, ha  lineáris  volna
    az átvitele; ha nem volna zajos;  ha  külön  is  lehetne  használni  a
    teljesítményfokozatát; ha képes volna kihajtani  legalább  az  átlagos
    érzékenységű hangsugárzókat. Ennyire háklisak vagyunk. Talán igaza van
    a Naim Audiónak: ezekből a magazinbeli tesztekből semmi jó nem sül ki.
        Most pedig csináljunk mérleget. Veszteség: elköltöttünk  az  állam
    pénzéből 200  fontsterlinget,  jószándéktól  vezéreltetve,  de  nem  a
    legokosabban. Nyereség:  megtakarítottunk  200  fontsterlinget  néhány
    tucat    újságforgató    audiofilnek.    Javítaná    szaldónkat,    ha
    tapasztalataink a  többi  Kalandozó  Magyart  is  gazdagítanák,  tehát
    nemcsak azokat, akik a  Naitre  spekuláltak,  hanem  azokat  is,  akik
    bármiféle erősítőt, lemezjátszót,  hangdobozt  importálnának  abban  a
    biztos   tudatban,   hogy   őket   nem   érheti   meglepetés,   hiszen
    "tanulmányozták az irodalmat"...
        Egyébként: épp most olvassuk a saját sajtószemlénkben, hagy a Nait
    lett a briteknél az Év Erősítője.