Hetedhéthatár




    

    Hi-Fi News & Record Review

        1984. május

        Időről időre szóba kerülnek a Másolásgátló Elektronikák, amelyek -
    ha  léteznek  és  ha  működnek  -   meghiúsítják   a   zenei   műsorok
    magnószalagra vételét. (Lásd HFM  12.,  58.  oldal,  HFN  &  RR  1983.
    február.) Nos, úgy látszik, most már talán  létezik  ilyesmi  -  de  a
    magnósoknak mégsem kell tartaniuk tőle.
        Ezt  a   másolásgátlót   a   JLC   nevű,   számítógépes   szalagok
    kopírozásával foglalkozó angol cég találta volna fel, mely  tényről  a
    Personal Computer News című újság tudósít, s  e  tudósítás  nyomán  az
    olvasók csapatostul telefonáltak a HFN  &  RR-nek,  pontosabban  Barry
    Foxnak, az új technológiákkal foglalkozó  rovat  szerkesztőjének.  Fox
    szkeptikusan ugyan, de kötelességből felhívta a JLC céget, ott azonban
    - és most kezd érdekes lenni a dolog  -  elzárkóztak  a  válasz  elől,
    mondván, hogy a Honvédelmi Minisztérium titoktartásra kötelezte  óket.
    (Tudvalévő, hogy minden  országban,  tehát  nálunk  is,  a  katonáknak
    "elővételi joguk" van a szabadalmakra.)
        Úgy tűnik, most már lezárhatjuk a Másolásgátló Elektronikák rövid,
    de groteszk történetét. A hangfelvételi iparágban már a hetvenes  évek
    eleje óta vadásznak valamiféle másolásgátlóra, amely  "megmérgezné"  a
    másolatot, anélkül, hogy az eredeti műsort is  élvezhetetlenné  tenné.
    Az eredmény a nullával egyenlő. A video-iparnak már több esélye  volna
    egy másolásgátlóra (mondja Fox),  mert  ha  sikerül  megbolondítani  a
    szinkronjeleket, akkor esetleg elérik, hogy az első generációs  szalag
    még jó képet ad, a második generációs  viszont  (a  másolat)  már  nem
    produkál stabil képet. Egyelőre azonban csak  azt  sikerült  elérni  -
    hogy már az első generációs szalag képe sem stabil.
        Kalózellenes elektronikára a komputerszakmának volna a  legnagyobb
    esélye, minthogy a műsorhoz hozzáadandó, zavaró jelnek  itt  nem  kell
    meghallhatatlannak lennie. Csakhogy ebben a szakmában  a  találmánynak
    stratégiai  jelentősége   van,   s   mint   láttuk,   a   Másolásgátló
    Elektronikára is rátették kezüket a katonák. Ha viszont  a  Honvédelmi
    Minisztérium történetesen feloldaná a tilalmat - nos, akkor ebből arra
    lehetne következtetni, hogy a találmány nem vált be.
        * Lemezjátszórevü. Úgynevezett "megfizethető" készülékeket tesztel
    Colloms,  a  következő ötöt: B&O 1800 (hangszedővel 100 fontsterling),
    Rotel  RP850  (hangszedő  nélkül 150,-), Rega Planar 3, immár az új RB
    300  hangkarral  (200,-),  Logic  Tempo  (a  Datum karral, 230,-) és a
    Heybrook  TT2/II  (csak  futómű, 230,-). Mint a felsorolásból kiderül,
    ezek  a  gépek  nem  ugyanabba  a  súlycsoportba  tartoznak,  és habár
    mindegyikük elég jó bizonyítványt kap, ezeket a bizonyítványokat nehéz
    közös nevezőre hozni.

    

    Csak  középsúlyú  -  de súlycsoportjában állítólag verhetetlen. A Rega
    Planar 3, plexi tányérjával és az új RB300 hangkarral


        *  Mennyit  lehet  elkérni  manapság  egy jó előerősítőért? Nézzük
    csak.  John  Atkinson  a  PS  Audio  Model  IV-et  vizsgálgatja; ez az
    amerikai  jószág  eredetileg nem volt nagyon drága, de az export során
    jócskán  felment  az  ára, a briteknek 570 fontot kell fizetniük érte.
    Colloms  a  nyugat-berlini Burmester előerősítőjével barátkozik: a 785
    jelű  modell  800  font,  a 808 jelű (összeállításától függően) 2-4000
    fontsterlinggel  könnyíti meg a vevő bankszámláját. Végül Atkinson is,
    Colloms  is  meghallgatja  az  ARC  csöves  előerősítőjét,  az SP10-et
    (3000,-),  és  konstatálják, hogy ehhez fogható hangminőséget még soha
    nem  hallottak,  sem  LP-ről,  sem  CD-ről. Az ARC elő- és végerősítői
    szinte  ellenszavazat  nélkül  állnak a lista élén, úgyszólván hanyatt
    esik  előttük  minden brit szakíró. Szóval, akik eddig hagyták magukat
    fél(re)vezetni, most inkább hagynák magukat csőbehúzatni - ha futná rá
    a pénzük. Ennyit a technika hétmérföldes léptű fejlődéséről.

    

    Versenytárs  nélkül: az elektroncsöves Audio Research SP10 előerősítő,
    vele azonos méretű tápegységével


        *  Aki  nem győzi fonttal, fontolóra veheti, ne építse-e meg azt a
    hiper-szuper  világteteje  előerősítőt,  amelynek  leírását Ben Duncan
    teszi  közzé a Hi-Fi Newsban, mondván, hogy az AMP-01 (ez a típusjele)
    olyan  hangminőséget  produkál,  amilyet  eddig semmiféle készülék nem
    múlt  felül, legyen bár csöves, bipoláris vagy bármilyen. Úgy tűnik, a
    HFN  &  RR  is  komolyan  veszi  a dolgot, mert mostantól kezdve 4 (!)
    számon  keresztül,  összesen  24 újságoldalt szentel az AMP-O1-nek. Az
    alkatrészeket  (közéjük értve a nyomtatott paneleket és a fémházat) az
    alábbi címen lehet megrendelni: B & J Sound, Kirkby Lane, Tattershall,
    Lincoln, LN4 4PD.

    

    "The  50  mm  man".  Ted  Jordan, az 50 milliméter átmérőjű szélessávú
    hangszórók  konstruktőre,  hatszögletű  hangdobozával  és az új MOSFET
    végerősítővel

        *  Jobb felső képünkről Ted Jordan néz ránk, "the 50mm man", ahogy
    a  HFN&RR  nevezi  az angol hangszóróipar e nagy öregjét, a szélessávú
    dinamikus hangszórók utolsó megszállottját, a teniszlabda-méretű (50mm
    átmérőjű)   hangszórómodulok  gyártóját.  "Ha  megtudod,  hogy  Jordan
    tervezte   a  Goodmans  Maximot  (egy  zárt  dobozt,  50  milliméteres
    dohogóval,  amely  az orgona mélyhangját is nagyszerűen reprodukálta),
    és  hogy  az  ő  hangszórókról  írt  könyve  1961  óta afféle kötelező
    olvasmány   a   hangszórótervezők   számára,   megérted,  hogy  Jordan
    e1határozása,  miszerint  megépíti az elképzelhető legjobb hangszórót,
    olyannyira  kikerülhetetlen  volt, mint villámlás után a mennydörgés."
    Jordan   egyébként   csakis   csupaszon  árulja  a  szóban  forgó,  50
    milliméteres  modulokat,  de  ad  hozzájuk ötféle doboztervet; a képen
    látható,  hatszögletű  doboz leírását 1979 áprilisi számában közölte a
    HFN & RR. A modulokat természetesen minimum négyesével kell használni,
    hogy      elegendő     hangnyomást     szolgáltassanak,     ennélfogva
    magasfrekvenciákon   jókora  diffrakciók  léphetnek  fel,  ámde  ezt a
    jelenséget nem hozzák szóba az interjúban.
        A tranziens átvitele viszont minden bizonnyal kitűnő lehet  a  kis
    hangszórónak. Ha igaz,  mozgó  tömege  mélyfrekvencián  is  csak  1,31
    gramm, magasabb frekvenciákon pedig (vagyis amikor a  membránszél  már
    nem mozdul) még ennyi sem. Jordan szerint  jobb  az  impulzusátvitele,
    mint a  drága  elektrosztatikus  fejhallgatóké.  A  modulok  100Hz-től
    felfelé használhatók,  tehát  kell  hozzájuk  egy  szubbasszus,  150Hz
    körüli  keresztfrekvenciával.   Jordan   nagyon   ambicionálja,   hogy
    hangszóróit előbb vagy utóbb  dohogóval  és  hangszóródobozzal,  tehát
    kompletten hozhassa forgalomba.
        Mi több, úgy véli: a jelenlegi erősítők nem elég jók és  nem  elég
    gyorsak az ő hangszóróihoz. Ezért most maga  tervezett  egy  erősítőt,
    szeparált előfokkal és MOSFET teljesítményfokozattal -  amelyet  máris
    hirdetnek a HFN&RR-ben...
        *  Nagyban  folyik  az A-B-zés, helyesebben az A-D-zés, amennyiben
    sok-sok huzavona után végre sikerült megnyerni a PolyGram egyetértését
    egy olyan teszthez, amellyel próbára tehetik a digitális technikát, és
    kimutathatják  (vagy  kizárhatják),  hogy  vajon  eltorzítja-e a zenei
    anyagot  a  digitális  mesterszalag,  illetve a digitális mesterszalag
    hangminőségét  a  CD-korong.  A teszt színhelye a Decca Stúdiója volt.
    Valójában  a  HFN & RR szerkesztősége már régebben is összehozta volna
    ezt  a tesztet, de időközben a PolyGram "felzabálta" a Deccát, és az ő
    jóindulatát nehezebb volt megszerezni.
        A  teszt  konzekvenciáját  Martin  Colloms   foglalja   össze:   a
    hallgatóság  nem  tudott  különbséget  tenni  az  analóg,  illetve   a
    digitálisan feldolgozott hangkép között, sem a digitális  mesterszalag
    és a róla készített  CD  hangja  között.  Mindazonáltal  a  résztvevők
    (köztük a HFN & RR és a  HFA  szerkesztője),  úgyszintén  a  Decca  is
    egyetértett abban, hogy csak egy olyan meghallgatás lehetne  perdöntő,
    amikor is az  ítészek  a  saját  megszokott  környezetükben,  a  saját
    berendezésükön hallgatnák meg a  zenét,  újra  meg  újra  megismételve
    egy-egy részletet (a Deccánál erre nem  volt  mód),  és  természetesen
    maguk kezelnék az A-B kapcsolót. Mégis, mondja Colloms,  "noha  voltak
    és vannak is kételyeink a tesztmódszerrel  kapcsolatban,  amelyet  nem
    tekintünk reprezentatívnak  sem  az  otthoni  zenehallgatásra,  sem  a
    szerkesztőségünk által lefolytatandó tesztekre nézve...  úgy  érezzük,
    hogy e kísérlet eloszlatta a résztvevőknek  minden  gyanúját  aziránt,
    hogy  a  48kHz/16  bites   digitális   standard   ne   szolgáltathatna
    csúcsminőségű hangot,  és  megnyugtatta  mindazokat,  akik  gyanakodva
    szemlélték az egész digitális bizniszt."

        Június

        "A Hi-Fi News & Record Review nem  tükrözi  híven  a  hifi-vásárló
    közönség zenei ízlését" - látja be a  szerkesztő,  John  Atkinson  egy
    közvéleménykutatás  nyomán,  tehát:  "a  piackutatás  igazolja,   hogy
    ezentúl több helyet kell adnunk a lapban a dzsessz, illetve a  popzene
    különféle műfajainak, fenntartva természetesen a klasszikus körítést".
    S minthogy a zene egyszersmind tesztanyag is, ez a  gondolatmenet  oda
    torkollik, hogy a készülékek minősítésekor  is  az  eddiginél  nagyobb
    mértékben kéne támaszkodni a könnyűzenére. Végtére, mondja Atkinson, a
    klasszikus zenét sem tekinthetjük igazi etalonnak, hiszen az is éppúgy
    manipulálódik a felvétel során, mint mondjuk egy Paul Simon felvétel -
    történetesen az amerikai dalszerzőnek Hearts and Bones című  albumáról
    van szó.
        Valójában a HFN & RR olvasóközönsége meglehetősen komolyzenepárti,
    minthogy a felmérés  az  alábbi  (nálunk  elképzelhetetlen)  eredményt
    hozta: az olvasók

        93 százaléka kedveli a szimfonikus zenét,
        47 az operát és a vokális komolyzenét,
        37 az úgynevezett régizmét,
        33 a dzsesszt,
        31 a popzenét,
        30 a rockzenét,
        19 a modern zenét,
        14 az "egyéb" műfajokat.

        Maradjunk még egy percre a  HFN  &  RR  közvéleménykutatásánál.  A
    "legprovokatívabb" szerzőnek Ken Kesslert és Paul  Messengert  ítélték
    az olvasók; ugyanez a kettő, továbbá Angus McKenzie,  Martin  Colloms,
    Barry Fox és Tony Faulkner minősült a "legnépszerűbbnek". Atkinson,  a
    szerkesztő becsülettel elmondja, hogy egyik olvasója szerint az ő Van,
    aki forrón szereti című  Krell-revüje  volt  "a  magazin  történetének
    mélypontja" - ami azért érdekes, mert Atkinson éppen ezzel az írásával
    (harmadik) díjat nyert a Hitachi cég által kiírt  újságcikkpályázaton.
    Az első díjat Paul Messenger csípte el, Tannoy-revűjével. (Minthogy  a
    magyar Hifi Magazin szerkesztőinek nem  sok  az  esélyük,  hogy  díjat
    szerezzenek  valamiféle  Audio  És  Video  Publicisztikai  Pályázaton,
    hajlanak rá, hogy savanyúnak  nevezzék  a  szőlőt  és  lebecsüljék  az
    effajta, gyárak és kereskedők által adományozott elismerés értékét.)
        *  A tajvaniak után most a szingapúriak következnek? A hírrovatban
    nagy-nagy   titokzatossággal   "kiszivárogtatják",  hogy  valószínűleg
    Angliában    is    forgalomba    kerül    a    Robertson   Forty   Ten
    teljesítményerősítő,  amelyet Szingapúrban gyártanak. Ez a 2x60 wattos
    (900  dolláros!)  masina  az  igencsak tekintélyes International Audio
    Review véleménye szerint igazi extraklasszis. A külalakja mindenesetre
    megnyerő: egyszerű és ízléses.

    

    Az  elegáns  Robertson  Forty Ten teljesítményerősítő, az új favoritok
    egyike


        *  A  Szubjektív  Hangok rovatban Paul Messenger a Rotel cég egyik
    (bár   nem  legolcsóbb)  "büdzsé"  lejátszóberendezésével  barátkozik,
    melynek   komponensei:  az  RA  820B  erősítő  (a  Hangszervizben  már
    szóbahoztuk!), az RP 850 lemezjátszó (Rega 8100-as hangszedővel adják)
    és két RL 850 hangdoboz ("az új Rotel Supra hangszórókábellel"). Ez az
    egész Antitorony körülbelül 350 fontsterlingbe kerül, és Messenger meg
    is  van  elégedve  vele, habár úgy érzi, a hangdobozok nem érnek fel a
    többi komponenssel.
        Fennmaradó szubjektív hangjait a  Misaion  hangsugárzók  legújabb,
    javított kiadásának szenteli.  A  kis  Misaion  70/II-vel  elégedetlen
    (mondhatni, csalódott ebben a típusban), a bevált 770-es  legfrissebb,
    "Freedom"  (szabadság)  névre  keresztelt  változatát  ezzel   szemben
    kitűnőnek ítéli. Megjegyezzük, a 770-esnek ez már legalább  az  ötödik
    módosítása. A 14. számunkban látható példány ("Angolra  hangolva")  az
    őstípussal azonos.

    

    "Szabadság":  A  Mission  770 legutóbbi változatán forradalmian új - a
    szlogen


        *  A van den Hul-féle EMT-hangszedő már többször is szóba került a
    HFN&RR  (nemkülönben  a  Hifi  Magazin) hasábjain. Martin Colloms most
    egy  mélyenszántó  vizsgálatnak veti alá az eredeti, illetve a van den
    Hul   által  (kétféleképpen)  módosított  típust.  Mindkét  módosítást
    indokoltnak  ítéli,  legalábbis  szubjektíve  -  mert hát kényes dolog
    olyan  módosítást  ajánlani,  melynek során az EMT hangszedő egyébként
    sem  lebecsülendő,  200 fontsterlinges ára a duplájába (!!), illetve a
    négyszeresére (!!!!) emelkedik...
        Colloms interjút is készít a holland szakemberrel.  A  beszélgetés
    tárgya persze elsősorban a tűhegy mint olyan, de megismerjük  van  den
    Hulnak  a  pickuptechnikáról  vallott  nézeteit,  továbbá   arról   is
    értesülünk  belőle,  hogy  rövidesen  forgalomba  kerül  van  den  Hul
    "saját",  300  fontos  hangszedője,  amelyet  Svájcban  készíttet,  "a
    hangszedőiparon kívül álló személyekkel" - lehet, hogy ezen egy  olyan
    gmk értendő, amely az EMT/Thorens  gépparkján  dolgozik,  a  hivatalos
    munkaidő végeztével?...
        *   További   High   End   jószágok   következnek,   plafonig  érő
    hangsugárzók,  plafonig  érő árakkal: a nagy Magneplanar MGIII (már az
    új  ribbon-magassugárzó is benne van!), valamint a holland Audiostatic
    cég  Monolith  nevű elektrosztatikus hangsugárzója, amelynek fényképét
    az  előző  776-ban közöltük. Ugyanebben a számban újratesztelik a Quad
    ELS-t,  mégpedig  nem az újat, hanem a régit, a 30 éveset, - és ismert
    gyöngéi   ellenére  -  változatlanul  extraklasszisnak  tartják.  Némi
    módosítást  ajánlanak  hozzá:  "feltétlenül  lábakra kell emelni, és a
    hátoldaláról el kell távolítani a csillapítóanyagot".
        * Vissza a Földre: 6 olcsó (90-120 fontsterlinges) kazettás magnót
    mutat  be  Noel  Keywood.  A Pioneer CT-450 és a Sony TC-FX25B kevésbé
    nyeri  el  tetszését,  a  JVC  KD-V22 és a Denon DR-170 már inkább, az
    Onkyo TA 2022-t ajánlani is meri, de végül a hat közül az Akai HX-3-at
    tartja a legjobb vételnek.
        *   Végül   Ken   Kessler  (a  csőbarát)  az  550  fontsterlinges,
    elektroncsöves,  amerikai  Counterpoint SA-7 előerősítővel tölt együtt
    egy  kellemes  délutánt;  a  pásztoróra mindkettejükben szép emlékeket
    hagy maga után. Kessler dicséri a Counterpointnak (csöves géphez illő)
    különlegesen  jó  térhatását.  "Lehet,  hogy  - mint mondják - ez művi
    dolog,  de  hát  miért  kéne  bánkódnom  azon,  hogy a zenének nemcsak
    szélessége és mélysége van, hanem magassága is?!"

        Július

        Előző számunk Bemutatjuk rovatában kéthelyütt is szóba kerültek  a
    T4P hangszedők, vagyis azok a speciális  kivitelű  típusok,  amelyeket
    nem  a  szabványos,  1/2  coll   távolságú   két
    csavarral,  hanem  pusztán   a   négy   kivezetőcsappal   (plusz   egy
    keresztirányú  csavarral)  kell  rögzíteni  a   hangkarhoz,   mellőzve
    bármiféle beállítási procedúrát. Olvasóink emlékezhetnek  rá,  hogy  a
    Panasonic SL-N15 lemezjátszó, illetve az egyik AKG  hangszedő  tesztje
    alkalmával  kételyeink  voltak  az  iránt,  hogy  vajon  a  T4P-típusú
    hangszedők tényleg csereszabatosak-e egymással. Most  Noel  Keywood  a
    HFN  &  RR  júliusi  számában  egy   egész   újságoldalt   szentel   a
    T4P-technikának, s mint látni fogjuk: kételyeinket részben eloszlatja,
    részben viszont megerősíti.
        Noha Keywood cikkéből sem derül ki világosan, hogy a T4P rendszert
    vajon nemzetközi szabvánnyá nyilvánították-e már,  annyi  kétségtelen,
    hogy e rendszer  szabványos,  legalábbis  abban  az  értelemben,  hogy
    minden lényeges paraméterét rögzítették, és  a  gyárak  ehhez  tartják
    magukat. Így tehát a T4P hangszedők

        1. elektromos  szempontból(?!) feleljenek meg a (japán)
           JIS C-5503, illetve a DIN 45500 előírásainak; ezenkívül
        2. a tűhegy távolsága a csatlakozóblokktól 20mm;
        3. a hangszedő súlypontja e 20mm közepére essen;
        4. a pickup optimális súlya 5,9 gramm;
        5. a tűerő 12,5mN±6mN.

        Ez a tűrésmező meglehetősen széles  (±50%!),  vagyis  a  12,5mN-ra
    specifikált hangszedő esetleg 18, de akár 6mN  tűerővel  is  játszhat.
    (Ne feledjük: a tűerőt a lemezjátszón ezúttal nem  lehet  beállítani!)
    Mint  Keywood  is  megjegyzi,  10mN  alatti  tűerő   még   a   legjobb
    hangszedőkhöz is kevés. A másik gyönge pont: a csatlakozás  mechanikai
    minősége.  A  Technics   cég,   mint   a   rendszer   kidolgozója,   a
    kivezetőcsapok és a műanyag csatlakozóblokk kombinált szilárdságát 1,5
    kilogrammra teszi,  de  nem  specifikálja  például  a  szilárdságot  a
    csavaróerőkkel  szemben.  Egyébként  egészen   nyilvánvaló,   hogy   a
    hagyományos csatlakozás sokkal egészségesebb a T4P-típusúnál.
        Mindezt azonban kiegyenlítheti a T4P-rendszer  előnye:  elmarad  a
    papucs, az effektív tömeg rendkívül alacsony lehet (kevésbé  zavaró  a
    lemez  vetemedése!),  és  ami   a   legfontosabb,   a   hangszedőt   a
    leggyámoltalanabb laikus is maga cserélheti,  hiszen  a  kar-hangszedő
    rendszert nemcsak hogy  nem  kell,  de  nem  is  lehet  beállítani.  A
    hifi-mennyországba nem errefelé vezet az út - de az olcsó  torony-hifi
    meglehetősen földi világában a T4P hasznos újításnak tekinthető.
        *  Hánytól hány Hz-ig kell reprodukálni a zenei műsort egy átlagos
    méretű  lakószobában?  A hifista kapásból rávágná: "20-tól 20 ezerig",
    de  ma  már  tudjuk; hogy ez a klasszikus frekvenciatartomány egyrészt
    túl  tág,  másrészt túl szűk. Túl tág, mert hiszen igencsak becsületes
    hifit   lehet   produkálni   akkor  is,  ha  jobbról-balról  lecsípünk
    valamicskét,  tehát  megelégszünk  mondjuk  az  50-15000Hz-es  sávval.
    Másrészt  nem  szorul  bizonyításra,  hogy a sávhatárolásnak általában
    kellemetlen  következményei  vannak,  nagyon jól fel lehet ismerni, ha
    nem  a  sávhatárolást  magát,  akkor a mellékhatásait. Fontos, hogy ne
    cseréljük   össze   a  műsorjel  sávszélességét  a  lejátszóberendezés
    sávszélességével.   Értelemszerűen   az  utóbbinak  kell  szélesebbnek
    lennie. Csak az a kérdés: mennyivel?
        Összpontosítsuk figyelmünket a basszustartományra. A  legtöbb,  jó
    átlagminőségű hangsugárzó csak  40Hz-től  felfelé  sugároz  számításba
    vehető jelet, és nem egy neves szakíró úgy véli, nincs értelme lejjebb
    menni, hiszen a hanglemezen sincs  mélyebb  basszus.  Véleményünk  (és
    tapasztalatunk)  szerint  azonban   igen   hatásosan   demonstrálható,
    mennyivel szebben szól a zene, ha a hangsugárzó már 25-30Hz-től kezdve
    kifogástalanul dolgozik (s hát még, ha műsorjelet is kap!). Szóval,  a
    szub-basszussugárzó nem értelmetlen dolog.
        Az ám, de egy infra-basszussugárzó?! A  Hi-Fi  News  néhány  évvel
    ezelőtt, 1979 áprilisi  számában  már  bővebben  írt  Graham  Holliman
    heppjéről,   az   infra-basszussugárzó   szükségességéről.    Holliman
    szabadalmaztatott is egy olyan, elfogadható méretű hangsugárzót, amely
    körülbelül 7Hz-től felfelé  működik,  és  ezt  a  jószágot  most  Paul
    Messenger is nagy érdeklődéssel  hallgatta.  Figyelmet  érdemel,  hogy
    Messenger nemcsak szerkesztőségi tagja, hanem kiadója is az  újságnak,
    ezzel szemben Holliman afféle szabadúszó mérnök, igen kevés esélye van
    a   pénzcsinálásra   -   szóval,   nem   sok   kétség   fér   a   revű
    elfogulatlanságához. Holliman szerint ahhoz, hogy nagyméretű épületek,
    templomok  stb.  akusztikájának  érzetét   kelthessük,   5Hz-ig   kell
    letolnunk  a  frekvenciasáv  alsó  határát,  ha  pedig  a   szabadtéri
    felvételek "akusztikáját" akarjuk  visszakapni,  3Hz  az  alsó  határ,
    tekintet nélkül a lakószobánk méreteire! Ez a feltevés  egyébként  nem
    logikátlan.  Messenger  a  hallottak   alapján   sem   foglal   állást
    atekintetben, hogy az infrabasszus vajon tényleg elengedhetetlen-e, de
    leszögezi, hogy  Hollimannál  a  basszus  fenomenális  volt,  másrészt
    egyértelműnek tartja, hogy az infrabasszus jelenléte  vagy  jelen  nem
    léte könnyűszerrel kimutatható. Ezzel kapcsolatban  hivatkozik  a  KEF
    egyik tanulmányára (amelyet Holliman előadásával  együtt  a  legutóbbi
    AES-en,   azaz   az    audio-mérnökök    hagyományos    konferenciáján
    ismertettek), s amely arról szól, hogy  az  infrabasszust  kontrollélt
    kísérleti körülmények között is detektálni tudták.
        *   Lemezjátszó-futóművek,   középkategóriától  felfelé:  Acoustic
    Research  (165,-), Elite Rock (280,-), Sota Sapphire (550,-) és Oracle
    Alexandria  (820,  );  az első háromnak az ára hangkar nélkül értendő.
    Ezek   a  masinák  mind  meglehetősen  jónak  bizonyulnak,  ennélfogva
    gyaníthatólag  az AR éri meg leginkább a pénzt. Más kérdés, hogy ebben
    a  csoportban  az  Elit  Rock  kínálja a legtöbb műszaki érdekességet,
    gipsszel    kiöntött    alumínium    tányérjával   és   sanszijával, s
    mindenekelőtt  mozgatható,  szilikonolajjal  töltött vályújával, amely
    játék    közben    folyvást    csillapítja    a   hangkar,   illetve a
    hangkar/hangszedő  rendszer  rezonanciáit.  (A papucs vége belemerül a
    szilikonos   vályúba.)   Colloms,  és  maga  a  gyártó  is  felhívja a
    figyelmet,  hogy a rezonanciacsillapításnak ez a módja nem feltétlenül
    üdvözítő,  mert  a  vályún  keresztül  közvetlenül a sasszihoz csatolt
    rendszer  esetleg  nem  tudja  egész pontosan követni a barázdát, ha a
    lemez   vetemedett.   Ezt  a  hibát  azáltal  lehet  kivédeni,  hogy a
    hangkar/hangszedő  alaprezonanciát  magasra,  11-12Hz-re  nyomják  fel
    (viszonylag  merev  pickup+viszonylag  könnyű  hangkar),  miáltal ez a
    rezonanciacsúcs  kívül  esik  az  "elvetemült" lemezekre jellemző, 5Hz
    körül kulmináló rezonanciacsoporton.

    
    
    

    Egy  amerikai,  egy  kanadai  éa  egy angol ezoterika: a SOTA Sapphire
    (fenn),  az  Oracle  Alexandria  (középen)  és  az  Elite  Rock (lent)
    lemezjátszó-futómű


        *  A  Revox  B261  tuner és a B251 erősítő tesztje, Angus McKenzie
    tollából. A neves vak szakíró a tunert egyértelműen klasszisnak ítéli,
    az erősítőről nagy-nagy köntörfalazás után böki ki, hogy hát nem éppen
    audiofil  produktum.  Tekintve,  hogy  másoknak  is  ez  a véleményük,
    továbbá  tekintve, hogy a Revox azóta már módosított is a készüléken -
    megerősítve  látjuk  régebbi  tapasztalatainkat,  hogy  bár a svájciak
    kitűnő  magnót  és  rádiót  csinálnak, az erősítőtervezés valahogy nem
    megy  nekik.  (Azt  mondod,  hogy mi is használtunk már Revox erősítőt
    etalonnak? Átmenetileg igen - de a teljesítményfokozatot már akkoriban
    is gondosan elkerültük.)
        *  Hangsugárzók.  A  Monitor  Audio  R552  egyike azoknak a márkás
    hangdobozoknak, amelyek éppúgy helyet kaphattak volna Angolra hangolva
    című  tesztriportunkban (HFM 14.), akár a Celestion SL6 vagy a Mission
    770.  Itt most Trevor Attewell vizsgálgatja ezt a 40 literes, kétutas,
    páronként   nem  egészen  300  fontos  dobozt  (ebben  a  pénzben  már
    bennfoglaltatik  a masszív lábazat ára is). Attewell az a szakíró, aki
    nagybölcsen  mindent a Quad ELS-hez viszonyít, ami fölöttébb kényelmes
    módszer, ugyanis a Quadhoz képest minden hangsugárzó színezetten szól,
    s  ez  ma már annyira közhelynek számít, hogy még a megkritizált cégek
    sem mernek szólni ellene. A mérések mindazonáltal megerősítik Attewell
    szubjektív benyomásait: kicsit "könnyűsúlyú" hangsugárzóról van szó. A
    frekvenciagörbe  tél-túl  bennemarad  a  ±3 decibeles tűrésmezőben, de
    50Hz-en már jó 10dB-t esik a referenciaszinthez képest. Úgy tűnik, nem
    kell sajnálnunk, hogy a múltkoriban nem került bele a négyesfogatba.
        Ugyancsak  Attewell  teszteli  a   háromdarabos,   középreállított
    basszusdobozból  és  két  szatellitből  álló,  biamplifikált   Harmony
    Central Bass  hangsugárzórendszert,  amelynek  fényképét  a  legutóbbi
    776-ban adtuk  közre.  Drága  aktívrendszer  ez,  1000  fontsterlingbe
    kerül,  igaz,  hogy  ezért  a   pénzért   három   darab   100   wattos
    teljesítményerősítőt is kapunk.  Mindazonáltal  a  mérések  szerint  a
    Central Bass mélyhangja sem elsöprő: basszusnak basszus ugyan, de  nem
    eléggé szub.
        A harmadik hangsugárzó (ezt Atkinson vezeti elő) a híres-nevezetes
    Dahlquist DQ-10. Ez a  drága  amerikai  hangsugárzó  első  blikkre  az
    elektrosztatikus  Quadot  idézi,  de  valójában  (mint   a   rajz   is
    szemlélteti)   hagyományos   dinamikus   hangszórókat   tartalmaz.   A
    mélyhangszóró zárt dobozban, a többi pedig  hangfal  gyanánt  működik.
    Úgynevezett optimális fázisú rendszer, s  nemcsak  a  hangszóróinak  a
    síkja van eltologatva, de a keresztváltója is meglehetősen  bonyolult.
    Az ára... nos, nekünk még sosem volt a kezünkben nagyobb címletű angol
    bankjegy, ennélfogva  nem  tudjuk,  melyik  papírpénz  kinek  a  képét
    hordozza, de ha a britek is  követik  a  mi  példánkat,  és  az  ezres
    bankóra egy huszadik századi zeneszerző arcmását nyomtatják, akkor egy
    pár Dahlquistért több mint egy Britten fizetendő.

    

    Nem  Quad, nem elektrosztatikus: a Dahlquist DQ-10, ezúttal már csinos
    lábazatra állítva.
    A Dahlquist DQ-10 felépitése

        A Hi-Fi News először 1975-ben tesztelte, nagy felhajtás közepette,
    a Dahlquist DQ-10-et, és meglehetősen levágta. Ítéletével nagy vitákat
    kavart;  főleg  a  tengerentúli  hifi-magazinok   sértődtek   meg   az
    angolokra. Kétségtelen, hogy a DQ-10 mind a mai napig eleven modell, s
    legutóbb újra utat talált az Egyesült Királyságba, ennélfogva Atkinson
    "perújrafelvételt" rendelt el, mondván, hogy annakidején hátha a HFN &
    RR tévedett, és a Dahlquist mégis csak klasszis  hangsugárzó.  Nos,  a
    megismételt teszt nagyjából ugyanazt az eredményt hozta,  mint  a  tíz
    évvel ezelőtti  (s  mellesleg  szólva,  tökéletesen  egybevág  a  Hifi
    Magazin szerkesztőjének  a  Dahlquistról  szerzett  tapasztalataival),
    nevezetesen:  a  DQ-10  fenomenálisan  reprodukálja   az   emberi,   s
    különösképpen a női hangot, egyéb tekintetben viszont jócskán  elmarad
    az  "angolra  hangolt"  hangsugárzók  mögött.  Atkinson  mindazonáltal
    elismeri, hogy a mai DQ-10 sokkal jobb a tegnapinál,  már  csak  azért
    is, mert most már a.) lábazatra állítják  (az  eredeti  modell  még  a
    földön  állt),  b.)  "balos-jobbos",  tehát  tükörszimmetrikus   párba
    csomagolva árusítják, miáltal valamivel  stabilabbá  válik  a  sztereó
    színpada. Volna egy c.) módosítása is a Dahlquistnak: ki kell cserélni
    a 13kHz fölött sugárzó, kissé érdes tónusú, piezo-rendszerű, tölcséres
    Motorola szupercsipogóját egy Pyramid-féle ribbonra. Ez a MOD  azonban
    aligha találkozik az angol vásárlóközönség tetszésével,  minthogy  egy
    Brittenről két Brittenre nyomná fel a Dahlquist-hangsugárzópár árát.
        *  Hadd  vegyünk  át  az  angol  magazinból  egy  listát,  ebben a
    kitűnőnek  minősített  CD-korongokat  veszik sorra. Tavaly júliusban a
    lista  még  igencsak  kurta  volt  (12  komolyzenei  és  8 könnyűzenei
    kiadványt   nevezett  meg),  októberig  azonban  a  duplájára,  ez  év
    januárjáig a háromszorosára nyúlt, az 1984. évi ajánlás pedig összesen
    96  címet  ölel  fel.  Nem tudjuk, Olvasóink közül hányan rendelkeznek
    CD-játszóval;  akinek van már ilyen masinája, nyilván szívesen fogadja
    a  jó  tippet. Amelyért aztán, utólag, ne nekünk mondjon köszönetet és
    ne nekünk tegyen szemrehányást.

    

    A  Hi-Fi  News & Record Review által ajánlott Compact Disc-ek listája,
    amely  immár  csaknem  100  címet tartalmaz. A lista a diszkográfiákon
    kívül  a  HFN&RR  minősítőjelét  is közli, és feltünteti a recenzensek
    nevét  is.  Az  ajánlók  tehát  a  legtöbb  esetben: a szerkesztő John
    Atkinson, továbbá Angus McKenzie és David G. Präkel.


        *  Ken Kessler, aki - mint már tudjuk - folyvást csövezik, ezúttal
    a  Beard erősítőkkel költözik össze (ezeket lásd HFM 14., "776"), majd
    bemutatja  a  Glassic  cég csöves MC-előerősítőjét(!), amely állítólag
    igen  szoros rokonságban áll azzal az elektronikával, amelyet egy svéd
    konstruktőr  ismertetett,  részletesen,  a  HFN  &  RR  tavaly júniusi
    számában.

        Augusztus

    

    "A  Radford  visszatér".  A  híres-nevezetes  brit teljesítményerősítő
    reinkarnációja   Mark  IV  néven,  EL-34  helyett  KT77-esekkel  -  és
    kétszeres áron


        És ha már cső, hadd  legyen  cső:  újra  gyártják  a  Radford  cég
    legendás teljesítményerősítőjét, az STA25-öt! A  "Mk  IV",  amelyet  a
    Radford dokumentációja  alapján  a  Sondex  cég  hoz  forgalomba,  úgy
    hasonlít az 1960 körül tervezett "Mk II"-ra, mint az egyik főtt  tojás
    a másikra. De a burkolaton belül azért megváltoztattak  egy  és  mást,
    így például KT77-es csövet használnak az EL34-es helyett,  precízebben
    állítják  be  a  csövek  munkapontját,  jobb  minőségű   alkatrészeket
    építenek a készülékbe stb. Az új végfok ára  500  font.  Megjegyzendő,
    hogy a régi típusért is jó 150 fontot  kérnek  a  bolhapiacon,  és  az
    elnyűtt  masina   felújítása   is   belekerül   vagy   egy   százasba.
    (Kétszázötvenért már  lehet  vásárolni  egy  "Hi-Fi  Rack  System"-et,
    mondjuk egy Pioneer  X1000SL-t:  2x25  wattos  receivert,  elfogadható
    lemezjátszóval,  dolbys   kazettás   magnóval,   két   reflexdobozzal,
    állvánnyal...)
        Az FBA, azaz a Brit Audio  Szövetség  (nem  tévesztendő  össze  az
    FBI-jal) minden évben díjakkal jutalmazza  a  legsikerültebbnek  ítélt
    készülékeket. Íme az idei nyertesek:

        Az Év Erősítője     : Naim Nait;
        Előerősítője        : a "Zebra", azaz a csíkokból összeállított
                              Meridian Component Amplifier megfelelő
                              darabja;
        Végerősítője        : Quad 405/II és Musical Fidelity Studio T;
        Lemezjátszó-futóműve: AR;
        Hangkarja           : Syrinx PU3;
        Hangszedője         : Goldring Electro II;
        Hangsugárzója       : (100 font  alatt) Wharfedale Diamond,
                              (100  font fölött) Celestion SL600;
        Hangdobozállványa(!): az új Heybrook.

        Kitüntették  még  Ivor  Tiefenbrunnt,   az   immár   klasszikusnak
    tekinthető, "örökéletű" Linn Sondek lemezjátszóért; posztumusz  díjjal
    jutalmazták a nemrég elhunyt Spencer Hughes-t (a Spendor  hangsugárzók
    tervezőjét), életművéért-munkásságáért.
        *  Mendemondák  újabb minimanókról: négy "büdzsé-erősítőt" tesztel
    Martin  Colloms.  Elégedetten  nyugtázza, hogy az olcsó masinák között
    egyre-másra   bukkannak  fel  elfogadható,  sőt,  nemegyszer  igencsak
    jóhangú  modellek;  név szerint hivatkozik a NAD 3020-asra, a Nytechre
    és  a  Naim  Nait-re  (az  utóbbival  néhány  oldallal  később  mi  is
    megismerkedünk!). Colloms ezúttal a Rogers RA-820B (100,-), a QED A230
    (100,-),  a  harman/kardon  PM  260 (110,-) és a Mission Cyrus (130,-)
    nevű gépeket méri-hallgatja, és bár mindegyikhez van egy-egy jó szava,
    a  Cyrusszal  rokonszenvezik  a leginkább. Ezt a minimasinát a Mission
    azért    konstruálta   meg,   hogy   komplett   lemezjátszóberendezést
    ajánlhasson  400  fontért.  A  Cyrus  valójában  a drágább Mission 778
    leegyszerűsített,   MOSFET-ek   helyett   szokványos  tranzisztorokkal
    megépített változata - és állítólag jobban szól amannál...

    

    Új minimanók: Mission Cyrus...


    

    ...és a QED A230, egy jellegzetes hirdetésen.


        *  Eltépték  láncaikat  a  gonosz  lelkek,  és  megkísértik a hivő
    audiofileket.  Előző  sajtószemlénkben  szóba  hoztuk  a (lemezjátszó)
    Alávaló  Asztalkákat,  amelyek  állítólag  észrevehetően  feljavítják,
    "feltisztítják"  a hangképet. Most pedig már összehasonlító tesztet is
    olvashatunk,    Chris    Breunig    tollából.   Breunig   négy   ilyen
    "lemezjátszó-izoláló   platformot"   vizsgál   meg   (az  egyiket  két
    kombinációban),   és   osztályozza  őket,  hangképük  (?!)  szerint. A
    legjobbnak  ítélt  Torlyte  asztalka hatását így írja le: "mintha több
    száz  fonttal  drágább  pickupra váltottam volna át". Megerősíti, amit
    más  szakírók is pedzegetnek: a lemezjátszókat mindenképpen távol kell
    tartani  mindenféle  nagyobb  tömegű szekrénytől, asztaltól, mert azok
    tárolják és visszarúgják a lemezjátszó keltette mechanikai rezgéseket.
    Recept:  a "platform" legyen a lehető legkisebb, a lehető legkönnyebb,
    a  lehető  legmerevebb,  és  olyan anyagból készüljön, amelynek nagy a
    belső  csillapítása (alacsony Q-faktor!), de gyorsan engedi át magán a
    rezgéseket.
        Ez idáig rendben is volna. De mit  szóljunk  ahhoz,  hogy  Breunig
    szerint a Torlyte állvány  még  teljesítményerősítők  (!!!)  alatt  is
    csodákra képes? Igaz: ilyesmiről ő már tavaly is cikkezett...


    

    HIFI ANSWERS

        1984. május

        David Haflerrel  készít  interjút  a  HFA.  Ez  a  neves  amerikai
    konstruktőr a korai hatvanas években nagy  sikert  aratott  kitjeivel,
    vagyis  fődarabok  formájában  árusított,   házilag   összeszerelendő,
    ennélfogva  viszonylag  olcsó,  és  mégis  meglehetősen  jó   minőségű
    erősítőivel, rádióival. A barkácsolásnak általában megvan  az  a  nagy
    hátránya, hogy az  alkatrészek  "szórása"  miatt  nehéz  (pontosabban:
    csaknem lehetetlen)  "összelőni"  a  készüléket.  Hafler  azzal  nyert
    csatát,  hogy  pontosan  kiszámította,  mely   részegységeket   milyen
    pontossággal  kell  gyárilag  bemérni,  hogy  a  vevő  által   odahaza
    összeállítandó készülék végül is specifikáción belül maradjon.  Hafler
    Dynakitjei, például a 2x35 wattos Stereo 70 és még inkább a 60 wattos,
    monó Mark III teljesítményfokozat a  mai  napig  elsőrangúnak  számít.
    (Említést érdemel, hogy Hafler  nevéhez  fűződik  a  legegyszerűbb  és
    egyben leghatékonyabb kvázikvadrofónikus  eljárás,  amely  abból  áll,
    hogy  a  sztereó  végfok  hangszórókimeneténél  a  "+"  pólusok   közé
    sorbakötik a két hátulsó hangdobozt, miáltal azok  a  sztereó  program
    különbségjeleit sugározzák, afféle teremhangzást imitálva.)

    

    David  Hafler,  a  "kit"-ek  atyja  -  és  legújabb gyermekei: házilag
    összeállítható  sztereó  előerősítő  és  az ugyancsak építőszekrénynek
    árult 220-as végfok

        Húsz évvel később Hafler újra céget  alapított,  ezúttal  a  saját
    nevén, és - immár a félvezetős technika  világában  -  megismételte  a
    mesterfogást. A Hafler-kitek (elő- és végerősítők) ha nem mérkőzhetnek
    is az extraklasszis elektronikákkal, rangos  hifit  szolgáltatnak,  és
    életképesnek bizonyultak az angol piacon is. Még a  kényes  audiofilek
    is szívesen "pákásznak",  összekötik  a  barkácsolás  kellemességét  a
    pénzmegtakarítás hasznosságával - ha biztosra vehetik,  hogy  a  munka
    csiklandósabb részét valaki már elvégezte előttük.
        * Két olcsó (húszfontos) pickup a Hi-Fi Answers ajánlásai közül: a
    Grado GT Super és a legújabb Linn Basik, amely tulajdonképpen az Audio
    Technica AT93 speciális kivitele.

    

    Egy hangszedő, amely 20 fontot nyom a latban: a kedvelt Grado GT


        *   Aztán   ezoterikus  holmik  következnek,  afféle  csoportteszt
    keretében:  a  már  ismert  és  időközben egyre népszerűbbé váló Krell
    KSA-50  végfok  (lásd 776, HFM 14.), egy másik teljesítményerősítő, az
    Electron  Kinetics  Eagle  7A, aztán a legendás Audio Research D-70, a
    DNM  Primus  előerősítő,  a  Musical Fidelity szeparált komponensei (a
    végfok  neve  Dr.  Thomas),  a  HFN  &  RR-ben  is  megcsodált  csöves
    Counterpoint  előfok  és  végezetül  a  Perreaux SM-2 előfok, egyike a
    trónkövetelőknek.   (Csak   hogy   ne  mondjátok:  nem  tudósítunk  az
    újdonságokról.)

    

    Új  High-End  erősítők  tesztje  a  Hi-Fi  Answersben.  DNM Primus. Az
    ötvenes   évek   amatőr   konstrukcióira  emlékeztet  -  pedig  afféle
    High-End előerősítő.


    

    Musical Fidelity "Dr. Thomas" teljesítményfokozat


    

    Az Elektron Kinetics dupla monó teljesítményerősítője, az Eagle 7A


    

    Nem óra, hanem előerősítő: a Doxa


    

    A Perraux SM-2 preamp


        *  Ebben  a  számban  tesztelik  a  Spendor  SP1-et,  amely nagyon
    hasonlít  a BC1 hangsugárzóra, de a mélyhangszórójának a membránja már
    nem   bextrén,   hanem  polipropilén,  másképpen  vágták  ki  a  doboz
    reflexnyílását,  és az alkatrészeit is gondosabban válogatják. Az új -
    és  másfélszerte  drágább  - típus állítólag mindenben megtartja a BC1
    erényeit,  de tisztább a basszusátvitele, jóval érzékenyebb a réginél,
    és 5 decibellel nagyobb az akusztikai teljesítménye.

    

    Bextrén  helyett  polipropilén  membrán,  nagyobb érzékenység, nagyobb
    akusztikai teljesítmény. Az új Spendor SP1


        Június

        "Egy évvel ezelőtt lesújtó  kritikát  írtunk  a  Compact  Discről.
    Véleményünk azóta sem csapott át az ellenkezőjébe, de  úgy  tűnik,  az
    elmúlt 12 hónapban sokat tanultunk - mindkét oldalon." Szóval,  a  HFA
    leltárt készít, és két munkatársát is megszólaltatja.
        Jimmy Hughes: "Félretéve ellenérzéseimet, gyakorlott CD-hallgatóvá
    váltam, hogy megismerjem az új médiumot. Három készülékkel  is  együtt
    éltem, és bár ma sem vagyok teljesen elégedett a CD hangjával, ma  már
    sokkal elviselhetőbbnek tartom. A készülékek is, a  lemezek  is  sokat
    javultak, egész este hallgathatom őket, anélkül, hogy belefáradnék.
         Most is úgy  vélem,  hogy  a  CD  zenéje  arcnélküli,  hűvös,  nem
    lelkesít. A  CD-nek  bajai  vannak  a  vonóskarokkal  és  általában  a
    nagyzenekarokkal, de a  szólistákat  és  a  kisebb  kamaraegyütteseket
    esetenként nagyszerűen szólaltatja meg. A  zongorát  különösen  szépen
    tolmácsolja, gyakran szebben, mint az analóg  berendezés.  A  CD-t  én
    egyfajta különösen jó kazettás magnónak tekintem. Kétségtelen, hogy ma
    már oda tudok figyelni rá, még ha az LP-ről lelkesítőbben  szól  is  a
    zene. És persze a CD ma még túlságosan drága is.
         Nézetem szerint a CD még nincs  kiérlelve  -  rokonszenveznék  egy
    ugyanilyen, de jobb rendszerrel."
         Alvin Gold: "Mit mondhatnék, amit mások még nem mondtak el?  Végül
    is nem a hangminőség a lényeg, hanem a  CD  sorsa.  Amikor  fontos  új
    felvételek már csakis CD-n  lesznek  hozzáférhetőek,  valamennyien  át
    fogunk állni az új médiumra.
        Véleményem szerint a CD elsősorban a műsoros kazetta versenytársa,
    de az átlagos zenehallgató nem így fogadja -  tehát  a  CD  meg  fogja
    nyerni az ütközetet. Be fog válni a  Panasonic  jóslata,  miszerint  a
    mérleg nyelve 10 éven belül a CD felé billen.
        Ami a hangminőséget illeti:  az  átlagos,  torony-hifihez  szokott
    zenehallgató csak nyerhet vele. Jómagam vegyes érzelmekkel  hallgatom,
    habár ma már nem utasítom vissza oly hevesen, mint régebben tettem. Ma
    is kevés az igazán jó CD - de már egyre több van belőlük. A készülékek
    közül még a legutóbbi Marantz hangja tetszett a leginkább, de  az  sem
    lelkesít fel. A CD-hang mechanikus és artikulálatlan: valami  hiányzik
    belőle. Dinamikailag nyers, forszírozott,  nehéz  megtalálni  a  kellő
    hangerőt. De nem feltétlenül a CD-t magát  kell  hibáztatni:  a  bajok
    forrását  nemegyszer  a  reprodukciós  eljárásban  kell  keresnünk.  A
    legtöbb lemezcégnek még nagyon sokat kell tanulnia."
        *   Orvost,   vizet,   levegőt:  már  megint  2880  fontsterlinget
    követelnek  egyetlen  elő/végerősítőért.  De azért bemutatjuk az angol
    Croft   elektroncsöves   masinái   közül  az  előerősítőt,  valamint a
    tápegységét,  amelyben 30 csövet és 4 transzformátort zsúfoltak össze.
    A végfok kimenőtranszformátor nélkül működik, mint a Futtermannok.

    

    Croft  elektronikák.  A kisebbik az előfok - a nagyobbik nem a végfok,
    hanem a tápegység.


        *   Még   egy  ezoterika:  a  svájci  finommechanikai  ipar  egyik
    gyöngyszeme,  a  Breuer  hangkar.  Ezer  font az ára, hetente egyetlen
    darab  készül  belőle.  "Ez  volt a világon az első Szuper Hangkar, és
    máig  is  ez  a legjobb" - igazolja Jimmy Hughes a Breuert, hozzátéve,
    hogy  a  Koetsu  hangszedők  "új  életre kelnek, ha a hangkart Linnről
    Breuerre cseréljük". Sajnos, mi proletárok: éppúgy nem tudjuk felfogni
    e  hittétel  igazságát, mint ahogy az olcsó japán Direct Drive gazdája
    sem érti, mit esznek egyesek a Linnen.

    

    Svájci óramű: a Breuer hangkar


        *  Evezzünk józanabb vizekre. A középkategória klasszikus darabja,
    a  Rega  Planer  3  mindig  is a HFA egyik kedvence volt, noha ennek a
    gépnek  merev  a  váza,  nincs  szubsasszija, bizonyságául annak, hogy
    nemcsak  egyetlen módon lehet üdvözülni. A plexi tányér, amelyet azóta
    többen is átvettek, eredetileg szintén a Rega "védjegye". Az új RB 300
    hangkart  ugyancsak  minden  szakíró  dicséri,  de érdekes módon egyre
    többen  állítják,  hogy a futómű és a kar nem illik egymáshoz, és hogy
    ők  szívesebben hallgatják a Planar 3-at a régebbi, olcsóbb hangkarral
    -  az  RB  300-at  pedig  inkább más, hasonlóképpen nívós futóművekhez
    ajánlják, például a Heybrook TT-2-höz vagy a Logic Tempóhoz.
        *  Ugyanebbe  a  kategóriába  tartozik  az  Acoustic  Research  új
    lemezjátszója is, amelyet most komplett rendszer formájában, az AR18LS
    hangsugárzókkal  és a Cambridge Audio - ma már AR-emblémával árusított
    -     P35-ös    erősítőjével    láthatunk.    Furcsa,    de    ebben a
    lejátszóberendezésben a hangsugárzók bizonyulnak gyöngének - "pedig az
    Acoustic Researchnek éppen a hangsugárzói a legismertebbek".

    

    AR-antitorony:  Acoustic  Research lemezjátszó, AR 18LS hangdobozokkal
    és a P35 erősítővel


        Július

        A  High  Fidelity  útjai  rögösek,  és  annyira  görbék,  mint  az
    Ilyen-Még-Nem-Volt hangkar a Tesla/NAD lemezjátszón, amelyet  immár  a
    Hifi Magazin olvasói is ismernek. Nézzük csak: a  konstruktőrök  előbb
    kiagyalnak egy ijesztő kinézetű, nyomtatott áramköri lapból  készített
    hangkart,  hogy  annak  segítségével  eladjanak  egy  különösen  olcsó
    lemezjátszót. Aztán egyszer csak  felcserélik  ezt  a  herkentyűt  egy
    hagyományos  kivitelű  hangkarral.  A  gép   ára   változatlanul   100
    fontsterling, de most már hangszedőt is adnak hozzá,  nevezetesen  egy
    Ortofon OM10-et.

    

    Két    pont    között   a   legrövidebb   út...   szóval,   a   lapos,
    hajlítható-görbíthető  Tesla/NAD hangkart bizony lecserélték egy merev
    csőkarra...


        Egyszóval, a flexibilis kar nem vált be. Állítólag csak az volt  a
    baja, hogy nehéz volt pontosan beállítani, márpedig egy olcsó géptől -
    nem úgy, mint a Linn Sondektől! - elvárja a vevő,  hogy  úgy  lehessen
    használni, ahogy kiszedjük a dobozából. Tény azonban, hogy Alvin Gold,
    a HFA szakírója változatlanul  meg  van  elégedve  a  NAD  lemezjátszó
    hangminőségével,  sőt,  a  normál  hangkart  jobbnak  is   tartja   az
    excentrikusnál - és úgy véli, hogy a ráadásba adott OM10 különösen jól
    illeszkedik a lemezjátszó hangkarakteréhez.
        *  A  776  olvasói, miután előzőleg végigrágták magukat a HFN & RR
    szemléjén,  már  tudják,  hogy  az  aprócska  Wharfedale Diamond az Év
    Hangsugárzója   lett   az   idén  Angliában.  Ez  nyilván  a  figyelem
    középpontjába  állította  a  24x18x20,5  centiméteres  dobozkát, amely
    páronként   65  fontsterlinges  árával  "alávág"  összes  riválisának,
    nemcsak  a Linneknek és a KEF-eknek, de még a közismerten jutányos árú
    Videoton  Minimax/II-nek is. A lábazat hozzá további 40 fontba kerül -
    de  hát ezt más hangdobozokkal sem lehet megúszni. A HFA-nak tetszik a
    Diamond  hangja - kár, hogy nem hasonlítja össze a Wharfedale-dobozt a
    többivel.

    

    A  Wharfedale-Dávid, azazhogy Diamond, az Év Néphangdoboza. Az állvány
    csaknem annyiba kerül, mint a hangsugárzó maga (jobbra)
    A   Wharfedale-Góliát:   a  tengerentúli  exportra  szánt  Option  One
    aktívrendszer (balra)


        Augusztus

        Christopher Breunig a HFN & RR után a HFA-nak is eladja a  Torlyte
    asztalkáról írt cikkét; csatlakozik hozzá Alvin Gold, aki a  Soundbase
    dicséretét zengi. Mindketten azt vallják, hogy nemcsak a lemezjátszók,
    de  az  erősítők  is  profitálnak   abból,   ha   izolálják   őket   a
    környezetüktől.  Lehet,  hogy  a  félvezetők  is  hajlamosak  volnának
    valamiféle mikrofóniára?

    

    Asztaltáncoltatás:  lemezjátszó-állványzatok tesztje a Hi-Fi News-ban.
    Lenn  kinagyítva  a Torlyte és a Soundbase, valamint egy Szuper-Hegyes
    Láb...


        *  Dolby  B, C, HX Pro - ez mind benne van a harman/kardon legjobb
    kazettás  magnójában, a CD491-ben. Jimmy Hughes véleménye szerint mind
    a   három   elektronika   hatását   fel  lehet  ismerni:  elkenődnek a
    tranziensek,  valamelyest  beszűkül  a frekvenciaátviteli sáv. "Lehet,
    hogy túlságosan sokat akarunk kicsikarni a kazettás médiumból?"


    

    

    Audio

        1984. március

        Maradjunk a harman/kardon C491-nél, mert  az  amerikaiak  is  most
    tesztelik (lásd a márciusi szám címlapját). Szembesítsük a  nézeteket.
    Howard A. Roberson szerint "a Dolbynak semmiféle hibáját nem  lehetett
    felfedezni, semmilyen kivezérléssel, semmiféle szalagon  -  íme,  mire
    képes egy jó deck". Hm.
        *  Míg az amerikai hangsugárzók Angliában próbálnak szerencsét, az
    angolok   a   yenkiket   akarják   meghódítani,  esetleg  olyan  drága
    modellekkel  is,  amelyeket  odahaza  senkinek  sem  lehetne eladni. A
    Wharfedale  ezúttal  nem  a  Diamond minidobozzal, hanem az Option One
    nevű  aktívrendszerrel  hajózott  át  az  óceánon.  A képünkön látható
    tetszetős  állványzatban  szub-basszussugárzó  rejlik  (-3dB 25Hz-en),
    aztán:  négy  20  centis  mélyhangszóró következik (az egyik hátrafelé
    szór),  a  felső  szekció pedig forgatható. Van az építmény belsejében
    négy 150 wattos erősítő is. Ára mindössze 6000 dollár. Darabonként.

        Április

        Két meglehetősen mélyreható cikk a digitális technikáról: az egyik
    a Compact Disc  hibajavító  rendszerét  ismerteti,  a  másik  pedig  a
    Philipsféle "Oversampling" technikát (amelynek jóvoltából - legalábbis
    a szakírók többsége szerint - a Philips-rendszerű  CD-játszók  zeneibb
    hangúak, mint a Sony-típusúak). Ezután Leonard  Feldman  elmagyarázza,
    miben tér el a kommersz gépektől egy professzionális  CD-játszó,  mint
    például a Denon DN-3000F.

    

    Profi CD-játszó: Denon DN-3000F


        * A tesztek is jórészt belülmaradnak a CD-technika körén (Technics
    SL-P8, Sanyo DAD8 és a Sears cég CD-játszója).


        Május

        A 10. Autós-Sztereó Évkönyv
        *  Az  Audioban  valahogy  egyre kevesebb az olvasnivaló; kivételt
    képeznek  Bert  Whyte  tudósításai  a  Consumer  Electronics  Showról.
    Ezúttal  "A földöntúli örömök kertje" címmel foglalja össze élményeit,
    találkozását   a   Magneplanar  MG  III-mal,  aztán  a  Sound  Lab  új
    elektrosztatikus        hangsugárzójával,        amelynek        már a
    szub-basszussugárzója  is elektrosztatikus, (!) valamint a Stax ismert
    elektrosztatikus    rendszerével.    Nagyon   tetszett   Whyt   -nak a
    harman/kardon  csillagászati  árú Citation XX/XXP elő/végerősítője is,
    amelyet    a   tervező,   Matti   Otala   "bizonyos   nagyszerű   svéd
    korál-felvételekkel"  demonstrált - ezeken minden valószínűség szerint
    Opus vagy Proprius értendő.
        *  Mindenki  tudja,  mi  a  fonográf:  Edison  találmánya,  a  mai
    lemezjátszók  őse.  De  ki  látott  már  hifi-fonográfot?  Vagy  pláne
    High-Tech  fonográfot? Hát most ilyet mutat be nekünk az Audio. Ezt az
    Electronic  Cylinder  System  nevű  masinát  Art  Shifrin készíti, egy
    "re-recording   engineer",   vagyis   korai  lemez-,  viaszhenger-  és
    filmtekercsek   hangjának  megmentésével  foglalkozó  mérnök.  Shifrin
    eredetileg  a  saját  céljaira konstruálta ezt a deluxe fonográfot, de
    szívesen  elkészíti másnak is hangmérnöknek, gyűjtőnek, hobbistának -,
    ha  az  illető  áldoz  rá  15  ezer  dollárt.  (A  Svéd  Rádió például
    leszurkolta  ezt az összeget.) Mint a képről is kiderül, az Electronic
    Cylinder  System  több  részből  áll. A meghajtó rendszer Shifriné, az
    előerősítő  a Stantontól származik, a hangszedő Shure V15/V, a hangkar
    egy  modifikált  Rabco  SL8-E.  A  készülékhez különféle forgódobok is
    tartoznak, hiszen a viaszhengerek nem mind szabványos méretűek.
        Shifrin meg van győződve róla, hogy a régi  felvételek  (bármilyen
    fogyatékos  is  a  hangminőségük)  még  mindig   sokkal   több   zenei
    információt rejtenek, mintsem hogy ezt a hagyományos fonográfokkal  is
    "kihozhatnánk" belőlük.  Nem  is  beszélve  azokról  a  deformálódott,
    tönkrement hengerekről, amelyeket "normál" fonográffal le sem  lehetne
    játszani, Shifrin gépe segítségével viszont megmenthetjük a  hangjukat
    az enyészettől.
        Groteszk, de megható is, hogy ma, amikor a digitális  hangtechnika
    éppen  felváltani  készül  az  analógot,  s  amikor  a  normál,  78-as
    hanglemezre a hifisták többsége már alig emlékszik - akkor még  mindig
    mennyi  megmenteni  való  érték  kallódik  az   ősrégi,   ütött-kopott
    viaszhengereken.

    

    Szuperhifi fonográf: Shifrin mérnök Electronic Cylinder Systemje éppen
    egy  1906-ból  származó  viaszhengert  játszik. Az előtérben különböző
    méretű viaszhengerek és forgódobok.