CD-vel élni



        Akár tetszik, akár nem, akár  lelkesedünk  érte,  akár  nem,  akár
    aggódunk miatta, akár nem, tudomásul kell vennünk,  hogy  beléptünk  a
    Digital Audio korába. Legalábbis a hanglemezgyárak ma már egyre inkább
    csak digitális magnóval rögzítik a zenét, Magyarországon  pedig  (ahol
    ebben  éppúgy  nincs  választék,  mint  bármi  másban  sem)  alig-alig
    készítenek már analóg komolyzenei hanglemezt. A  mesterszalag  ma  már
    csaknem mindig digitális, és noha maga a fekete  lemez  még  mindig  a
    régi, szinte biztosra vehetjük, hogy a zenét,  amelyet  hallunk  róla,
    egyszer már megtanították kettes számrendszerben  számolni.  Az  ilyen
    kiadvány se nem analóg, se nem digitális,  vagy  méginkább:  mindkettő
    egyszerre. Hibridlemez a becsületes neve. Az igazi digitális  lemez  a
    Compact Disk, amelynek barázdáit  lézersugár  tapogatja  le,  s  amely
    1983-ban világszerte forgalomba került. Tavaly (HFM 12.) mi is műsorra
    tűztük a CD-technikát, majd valamivel később (HFM 14.) már  válogatott
    CD-korongok hangminőségét kóstolgattuk. Mindkét próba  csak  futólagos
    volt, hiszen az első alkalommal hiába volt CD-játszónk, ha csak  három
    korongot kaptunk hozzá - a második alkalommal pedig hiába  hallgattunk
    több lemezt, ha mindössze másfél napig volt nálunk a  gép.  Ennyi  idő
    alatt csak benyomásokat lehet szerezni, és szeánszaink eredményét  nem
    is  prezentáltuk  másképp,  mint  afféle   helyzetjelentést,   amelyek
    hasonlóak követnek majd. Nos, most itt a Harmadik Helyzetjelentés.


                                      *

        A  Hungaroton,  szem  előtt   tartva   külkereskedelmi   érdekeit,
    megállapodott a PolyGrammal, Európa akkor  még  egyetlen  és  máig  is
    legnagyobb CD-gyártójával,  és  ezüstkorongra  íratott  át  16  magyar
    digitális  felvételt.  Dr.  Nádori  Pétertől,   az   MHV   komolyzenei
    főszerkesztőjétől megkaptam a tiszteletpéldányokat  (köszönet  érte!),
    dr.  Takács  Ferenc  műszaki  igazgatótól   kölcsönkaptam   egy   Sony
    CDP-101-es CD-játszót (köszönet érte!), és így egy egész hónapig akkor
    hallgathattam  a  CD-ket,  amikor  kedvem  tartotta:   délben,   este,
    hajnalban,  hajnal  előtt.   Az   MHV   nagyvonalúságát   csak   akkor
    méltányolhatjuk kellőképpen,
        ha figyelembe veszünk két körülményt.
        Először  is,  amikor  az  MHV  felesküdött  a  digitalizmusra,  és
    elkezdett hibrideket  gyártani,  mindig  el  háríthatta  az  esetleges
    kritikát, eképpen: "Most még az analóg technika  hibáit  halljátok.  A
    Compact Disc azonban minden  bajt  orvosolni  fog."  "A  Compact  Disc
    eljövetelét tehát  olybá  vehetjük,  mint  amikor  valaki  kiteríti  a
    kártyáit, és megmutatja, hogy nem blöffölt, mert íme van neki  -  mije
    is van - két terce? fullja? vagy esetleg tényleg póker van a kezében?
        A másik körülmény  valószínűleg  sokkalta  jelentéktelenebb,  mint
    amilyennek én hiszem, de tény (és az  MHV  is  tudja),  hogy  az  Önök
    Szerkesztője egy kissé antidigitalista, nem elvben ugyan, inkább  csak
    a  gyakorlatban,  és  nem  is  engesztelhetetlenül,  csupán   gyanakvó
    természetétől vezérelten  -  egyszóval  éppen  annyira,  amennyire  ez
    úgyszólván kötelező  annak  a  számára,  aki  JL  (Jóindulatú  Laikus)
    egyszersmind azonban EA  (Elkötelezet  Audiofil),  továbbá  ÖÜ  (Ördög
    Ügyvédje), vagy ha úgy tetszik,  ŐFE  (Őfelsége  Fizetett  Ellenzéke).
    Hogy okát adjam ennek az  attitűdnek,  el  kell  meséljek  egy  igazi,
    tősgyökeres  sárospataki   diákanekdotát,   amelyet   nagyon   kevesen
    ismernek, és amely eddig még mindig bevált ajánlom  mindazoknak,  akik
    az absztrakció és a konkrétum,  az  elmélet  és  a  gyakorlat  közötti
    különbséget  szeretnék  megvilágítani,  legyen  bár  szó  művészetről,
    technikáról, gazdaságról, politikáról. Az adoma azt beszéli el, hogy a
    teológus diák vendégségbe megy a paphoz, aki borral  kínálja.  A  diák
    egyszer belekóstol de aztán többé már nem nyúl a pohárhoz. Mondja neki
    a pap: igyál, öcsém, a bor jó. Mire a diák: a bor jó, de EZ a bor  nem
    jó.
        Voltaképpen ugyanezt fejezi ki az: az angol mondás is, miszerint a
    puding próbája az evés. Csakhogy  ez  még  nem  minden!  Megmaradok  a
    gasztronómiai hasonlatoknál, és felhívom a  figyelmet  az  eszem-iszom
    egynémely lehetséges következményére. A pudingot  nem  nekem  találták
    ki, így nem tudom, melyik  fajtájából  lehet  büntetlenül  belakni  és
    melyik az, amelyik megfekszi a gyomrot. A borok közül viszont  ismerek
    olyat, amely könnyen itatja magát, de hamar megfájdul  tőle  az  ember
    feje. Hogy ezt kiderítsük róla, nem elég  az  egyszeri  kóstolgatás  -
    kiadósabb próbára van szükség.
        Hadd tekintsem hát  magam,  szerénytelenül,  afféle  főkóstolónak,
    akire még akkor is szükség van,  ha  tudjuk,  hogy  megmérgezni  aztán
    tényleg senki sem akarja a zenehallgató közönséget. Természetesen  nem
    egymagamban ülök neki a digitális lakomának; sűrűn  hívok  vendégeket,
    és kifaggatom őket, hogy' ízlett nekik a menü. Ami pedig engem  illet,
    egy hónapig tartózkodom minden egyéb (zenei) tápláléktól.
        Ez nagyon fontos szempont. Gyakran halljuk, hogy egyesek azért nem
    tudnak  megbékélni  a   digitális   hangképpel,   mert   túlontúl   is
    hozzászoktak   az   analóg    hanghoz,    annak    tökéletlenségeihez,
    hamisításaihoz. Ebben kétségkívül van valami igazság.  Vonatkoztassunk
    el tehát az analóg hangzásvilágtól,  próbáljunk  hozzá  szokni  az  új
    médium hangkarakteréhez. Nos, a sors úgy hozta, hogy ez alatt  az  egy
    hónap alatt nem is volt működőképes lemezjátszó a kezemben,  ha  tehát
    zenét akartam hallgatni, nem  is  tehettem  volna  fel  mást,  mint  a
    (diszkográfiánkban  felsorolt)  13  CD-korongot.  Nem  állítom,   hogy
    teljesen el tudtam felejteni az analóg lemezek karakterét -  ez  talán
    nem is baj -, de a  CD-hangot  mindvégig  az  élő  zenéhez  igyekeztem
    hasonlítani,  pontosabban  ahhoz  a  hangképhez,  amelyet  az  általam
    hallott koncertek és operaelőadások  absztrakciójának  nevezhetek.  Ha
    ezt az absztrakciót a "koncert" szó kezdőbetűjével, K-val jelölöm,  az
    analógot  és  a  digitálist  pedig  nyilván  A-val   és   D-vel,   így
    fogalmazhatom meg a teszt célját:
        "Nem D és A különbségét keressük, hanem a D és K, illetve A  és  K
    különbsége közötti különbséget."
        Vendégeim ugyan szívesen rendeztek volna alkalomadtán A-B  (jobban
    mondva: A-D) tesztet is, össze hasonlítva az ezüstlemezt a vele azonos
    műsorú hibriddel,  de  mint  már  említettem,  éppen  nem  volt  nálam
    lemezjátszó, és ez az érv már önmagában is "meggyőzte" látogatóimat  -
    nem kellett kifejtenem előttük, hogy  az  ilyesfajta  összehasonlítást
    egyébként is inkorrektnek tartom. Először is, a  hibridlemezt  az  MHV
    vágta, az ezüstlemezt meg a  PolyGram  készítette,  ami  azért  mégsem
    ugyanaz. Tapasztalataink szerint az MHV analóg  programjai  is  jobban
    szóltak, amikor némely neves nyugati cég vágta őket lemezre.  (HFM  4.
    és 8.) Másodszor, a hibridlemez  nevű  öszvérnek  digitális  az  apja,
    analóg az anyja, tehát örökölheti ugyan mindkét szülejének erényeit  -
    de mi van, ha mindkét oldalról ínkább a hibákat  örökölte?  Nem,  nem,
    akkor inkább ítéljük csak meg a CD-t önmagában, an und für sich.
        Így is éppen elég változóval  kell  számolnunk.  Ítéletünk  tárgya
    magában foglalja - hogy csak a legfontosabbakat említsem - a  zenészek
    és  énekesek  előadóművészetét,  az  MHV   zenei   szerkesztőinek   és
    hangmérnökeinek  ízlését,  a  16  bit/44,1kHz-es  digitális  felvételi
    technikát és ezen  belül  a  CD-technika  esetleges  hibáit  is.  Ezek
    mind-mind rajta vannak a CD-korongokon, nemigen  lehet  szétválasztani
    őket.
        Spekulálni, azt lehet. Valahányszor valakinek valami nem tetszik a
    hangképben, panaszkodhat a zenészekre, de akár a stúdiógyakorlatra is;
    sokallhatja a mikrofonokat vagy kevesellheti a biteket -  csak azt  ne
    képzelje, hogy csalhatatlanul ki tudja hallani, hol végződik a zene és
    hol kezdődik a technika. Mintha  csak  az  összehabart  tojásrántottát
    akarnók újra szétválasztani sárgájára és fehérjére. Az már más kérdés,
    hogy találgatni emberi dolog, nem is vehetem rossz  néven  senkitől  -
    már csak azért sem, mert mint látni fogjuk, magam is könnyen  beleesem
    ebbe a hibába. De tudnunk  kell,  hogy  véleményünknek  csupán  akkora
    súlya  van,  mint  egy-egy  kis  cédulának...  melyet  a   Statisztika
    kalapjába vetünk.
        Mielőtt a lényegre térnék, és közreadnám vendégeim véleményét (meg
    a  sajátomat  is,  persze,  a  végén),  szólnom  kell  néhány  további
    körülményről, amely befolyásolhatta ítéletünket. A meghallgatás  során
    mindvégig a Quad 405 teljesítményerősítőt és a Spendor  hangsugárzókat
    használtuk. Nyilvánvaló, hogy az én  Társadalmi  Zsűrim  némely  tagja
    ennél sokkal jobb berendezést is hallott  már  -  a  többség  viszont,
    mégha hallgatott is már zenét a Hifi Magazinnál,  lényegesen  gyöngébb
    hifihez van szokva. A CD így valamivel előnyösebb (hang)színben  tűnik
    fel előttük. Hátrányos viszont a CD-re nézve, hogy mi Sony  CD-játszót
    használtunk, nem pedig Philips rendszerűt. Az  audiofilek  már  régóta
    rebesgetik, a mérnökök pedig műszaki magyarázatot is adnak rá, hogy  a
    Philips-rendszerű  gépeknek  (jobb  D/A  átalakítási   szisztémájuknak
    köszönhetően) valamivel nyugodtabb, lágyabb a hangjuk. Kölcsön  kaptam
    volna a Műszaki Egyetemről  egy  Philipset  is,  de  az,  sajnos,  nem
    leledzett kifogástalan állapotban. Így aztán a Sonynál maradtam.
        Még egy apróság. A Spendor hangsugárzók általában akkor szólnak  a
    legtisztábban, ha jó messzire elhúzkodom őket a falaktól, és  legalább
    45-50 centis  állványra  állítom  őket.  Analóg  programon  legalábbis
    mindig ezt tapasztalom. A CD-nek azonban  nem  teljesen  ugyanolyan  a
    hangzási balansza, mint az LP-nek, és némi kísérletezés árán rájöttem,
    hogy az ezüstkorongok akkor szólnak jobban, ha a Spendorokat valamivel
    közelebb viszem a visszaverő felületekhez. A hangsugárzókat  végül  is
    alacsonyabb, 28  centis  állványra  helyeztem,  úgy  45-50  centire  a
    falaktól. (Ha valakit érdekel: alul az állványok  hegyes  vastüskékben
    végződtek.) Ez az elrendezés egy kicsit csökkenti ugyan  a  térhatást,
    viszont  erősíti  a  basszusokat,  testesebbé  teszi  a  hangképet.  A
    Brahms-zongoraszonátát   és   a   Haydn-szimfóniákat   nem    sikerült
    különösképpen boldoggá tenni, de a többi 11 korong sokat  profitált  a
    hangsugárzókkal való manipulációból.
        És akkor most vendégeimé a  szó.  (Pontosabban:  azoké,  akik  még
    lapzárta  előtt  "szeánszoltak"  velem.)  Nem   változtattam   sem   a
    sorrenden, sem pedig a kommentárok hangvételén.


        1. (Zongoraművész) Az első 5 perc szörnyű volt, fülhasogató. Ahogy
    haladunk előre, az ember megszokja - bele lehet jönni. Az, hogy  nincs
    zaj, szörnyű, olyan, mint ha  süketszobában  ülnék,  nagyon  zavar.  A
    valóságban   mindennemű   hangszerjátéknak   van    egy    természetes
    zörejszintje, ez azonban itt természetellenes, a hangindítások élesek.
    Legnagyobb bánatom, hogy a zene itt irtózatosan felhangszegény, emiatt
    nem  találom  az  abszolút  hangmagasságokat,  minden  "relatív".   Az
    énekesek elveszítik egyéni hangjukat. Ez a megállapításom objektív, és
    mindegyik énekesre vonatkozik.  A  zongorahang  sem  igazi.  Ha  ez  a
    rendszer elterjed (isten ne adja -  pedig  csodálatos,  és  bámulom  a
    technikai tökéletességét), mindenki a "tökélyre" fog figyelni, és  nem
    a valóságra. A felvételekkel  eddig  is  éppen  elég  baj  volt,  mert
    másképp hall az emberi fül és másképp a mikrofon - de  ez  a  rendszer
    hatványozza a hibát. Olyan "plasztikusan" szól, mint a valóságos  zene
    soha, és azt hiszem, hogy ez ennek technikának az eredménye.

        2. (Énekes színész) Kicsi a hangzásfelület, nincs igazi  térhatás,
    távolról hallatszik, nem úgy, mint a koncerten. A Haydn-szimfóniában a
    csend tényleg zavaró, a természetes zajok igazán beleférnének a  zenei
    felvételbe. Zavar, hogy kiemelkedik a hegedű zöreje, ugyanakkor  egyik
    hangszernek sincsenek meg a felhangjai, hiányzik a  terem  akusztikája
    és a hangszerek rezonanciája. A zeneiség,  íz,  karakter  letompul.  A
    tutti nem nyílik meg, összenyomódik. A mélyhangok még  inkább  képesek
    "fejlődni", a középtartomány  mindig  matt,  fakó,  a  zongorán  semmi
    csengés. Leginkább a  ff-nak  van  színe,  csengése,  a  pp-n  ugyanez
    elvész.   A   rezek   hangja   csak   a   tuttikban   érvényesül.    A
    Ferencsik-felvétel mintha sok részből volna  összevágva.  Itt  egy-egy
    felhang már megszólal, kiugrik. A keverés nem tetszett, megbontotta az
    egységes akusztikai hangzást. Általában az énekhangok szólalnak meg  a
    legjobban, különösen a Boccanegrán, ez a felvétel összességében  is  a
    legjobb  volt.  Ehhez  a  hangképhez  hozzá  kell  szokni,  és   akkor
    méltányolni lehet. Én a hanghűség híve vagyok, és itt hiányzik a zene,
    a  dinamika.  Mindazonáltal,  ez  a  hangkép   mindenképpen   jobb   a
    hagyományosnál, már csak a zajtalansága miatt is. És  hogy  maradandó.
    Gyűjtő vagyok, tehát számomra ez a technika a praktikusabb.  Végül  is
    tehát pozitív a véleményem. De ennél sokkal  jobban  szóló  LP-ket  is
    hallottam már. A dinamikus, jól  vágott  lemezek  többet  produkálnak.
    Ugyanakkor:  a  lemezek  70  százaléka  élvezhetetlen,  a  CD  viszont
    kiegyenlített, megbízható.

        3. (Basszista) Sokban hasonlót, de sokminden mást is hallottam.  A
    Haydn-szimfóniák,  szerintem,  a  zajtalanságuk  miatt   sterilek   és
    élettelenek. A vonós tutti kifejezetten fojtott, legalábbis az  LP-hez
    mérten. Valószínűleg hiányoznak a felhangok. A szóló részeken  ez  már
    nem annyira zavaró (hegedű, cselló). A sztereó  nem  kielégítő,  nincs
    sztereó kép. A Boccanegra nagyon szép: ezt a zajtalan  pianót  a  régi
    technika nem tudja. A CD szétválasztja az  énekeseket,  iránya  van  -
    habár a sztereó érzés mégsem az igazi.  A  szoprán  (naponta  "élőben"
    hallom őket) nagyon szépen szól, a bariton felső regisztere színezett,
    világosabb   tónusú.   A   zongora   valahogy   idegesítő.    Abszolút
    nyávogásmentes, de a  fortéja  tolakodó,  a  sztereó  kép  csapnivaló,
    monóban szól. A Les Préludes tuttija is  fojtott,  a  réz  túl  rezes,
    utána a vonósok mattak, de lehet, hogy ez a jó. Az irányérzet  itt  is
    kitűnő, de a sztereó itt sem jó, nekem otthon jobb  van.  Ennek  nincs
    mélysége. Nekem a Don Pasquale  tetszett  a  legjobban,  a  két  férfi
    énekes itt sokkal jobb, mint a Boccanegrában, de Gáti Pista hangja itt
    világosabb, mint az életben. Hogy vennék-e CD-játszót? Bizony  vennék!
    Megalkudtam a kazettás magnóval is, holott tudom, hogy az orsós sokkal
    jobb. Ugyanígy, ez a technika annyival praktikusabb,  higiénikusabb  -
    és biztosan javítani is fognak még rajta.

        4. (Hangmérnök) Hatalmas előnyök (hihetetlen zajtalanság  stb.)  -
    ehhez  kell  arányítanom  a   negatívumokat,   amelyek   mindazonáltal
    hallhatóak.  Amikor  technikailag  ennyire  tiszta   a   hangkép,   és
    elmaradnak az analóg rendszer műszaki kísérőzörejei,  akkor  az  ember
    tökéletes hangzást várna. Egyértelmű  viszont,  hogy  minden  valahogy
    magasabb fekvésben szól,  mint  kellene.  A  vonósok,  a  fúvósok,  az
    énekesek  hangját  kellemetlen,  zörgő  modulációs   színezet   kíséri
    állandóan.  Ez  valószínűleg  a  rendszer   sajátossága,   bár   nehéz
    elkülöníteni a felvételtechnikától, de gyanús, mert a hibridlemezekről
    is hasonló stichet hallok. Bár az idegen környezet megzavarhat,  az  a
    benyomásom, hogy ez az effektus itt erősebb, mint  a  hibridlemezen  -
    bár ott az alapzaj is elmaszkírozhatja. Van aztán, ami lehet felvételi
    hiba, de a  rendszer  hibája  is  lehet,  például,  hogy  a  lecsengés
    természetellenes, a hangok furcsán halnak el, nem mindig, de például a
    Liszt Ferenc Kamarazenekar lemezén minden tétel vége hirtelen esik le,
    és ez zene közben is észlelhető. Emiatt a zenének egy kissé  technikai
    ízű lüktetése van, a lecsengések és a fölébük bejövő új  megszólalások
    aránya természetellenes. Ezt hibridlemezről még nem hallottam. Itt sem
    mindenütt hallom, a zongorán például nem. Érdekes, hogy az Ernani  (és
    talán a  Kocsis-lemez)  kivételével  nem  érzékelem  azt  a  dinamikai
    nyereséget, amit a CD ígér.

        5. (Zenekritikus) Gyönyörűen szól, ilyen szép reprodukciót még nem
    hallottam lakószobában, csak stúdióban.  Szinte  már  az  az  érzésem:
    külön világ, ami a lemezről szól, és ami a  valóságban  van.  Hogy  ez
    jó-e vagy sem, nem tudom. De  teljesen  más  akusztika,  más  hangzás.
    Olyan szólamhűség, annyira kivehető kórus... A zene egyirányból  szól,
    nem vesz körül - ez zavar egy picit. Kétségtelen, hogy iszonyúan kijön
    minden  hiba,  a  hangszínben,   az   intonációban   -   tízszeresére,
    százszorosára nagyítódik. A Donizetti nagy élmény volt. A fúvósok  jól
    kivehető távolságból szólaltak meg, a vonósok mögött. Az Ernani kórusa
    nagyon zavaró, túl elöl van, ez felvételtechnikai hiba, vagy  a  zenei
    rendező tehet róla. Kocsis játéka itt a magas regiszterekben valamiért
    nem stimmelt, nem tudom megfogalmazni, miért nem.  Mindent  összevéve:
    nagy élmény.

        6. (Zenekritikus) Sokkal jobb, mint a hagyományos technika, sokkal
    több mindent hallok és  zavartalanabbul.  Ez  végzetes  lépés  volt  a
    Hanglemezgyártól:  most  sokkal   inkább   azt   hallom,   ami   szól.
    Könyörtelenül, felnagyítva hallom azokat a hibákat, amiért egyik  vagy
    másik művészt nem állhatom.  A  szólamok  amikor  kiemelkednek,  akkor
    agresszívek, demonstrálnak, ha  viszont  nem  emelkednek  ki,  gyakran
    összefolynak, tagolatlanok. Szerintem  ez  nem  a  felvételi  technika
    bűne: a zenészeink így játszanak. Még a legjobban a zongora  tetszett,
    ott hallottam a legtöbb  mindent.  A  mi  lemezeinken  a  plaszticitás
    jobb-balt jelent, nem jön létre zenei tér, de  nem  a  technika  tehet
    róla.  Meglepetés,  mennyivel  tisztább   a   hangkép.   Szerintem   a
    magyarországi zenekarok és kórusok nincsenek abban az állapotban, hogy
    ezzel a technikával lehessen felvenni őket.

        7. (Audiofil) Én is ugyanezt mondom.  Minden  disznóságot  azonnal
    hallani lehet. A vonószenekar kellemetlenül reszelős, sőt, még inkább,
    mint eddig. Ez a technika  egyébként  nagy  hangerőre  van  kitalálva,
    halkan már nem szólal meg olyan jól.  Túl  nagy  a  dinamika.  A  régi
    technika jobban belefér a szobába. A  zongora  magasai  gyönyörűek,  a
    basszushangjai  viszont  fémesek-fárasztóak,  inkább  halkan   szólnak
    életszerűen.  Igen  jól  felismerni  a   magyar   zenekarok   játékát,
    amennyiben a fúvósok és az ütősök  a  tuttikban  puffognak,  mert  nem
    tartja  meg   őket   egy   kiegyensúlyozott   vonóshangzás.   Vagy   a
    Fesztiválzenekar felvételén: van vonóshangzás, de csúnya. Ez  itt  jól
    kihallatszik.

        8.  ("Kezdő"  zenebarát)  Tökéletesen,  tisztán  hangzik   minden.
    Gyönyörű. Steril, annyira tökéletes.

        9. (Zenekritikus) Néhol ellentmondok a többieknek.  Én  is  érzem,
    hogy az egész mennyire megbízható, csodálatos  -  de  mesterséges  is.
    Olyasmit is felnagyít, amivel az életben nem találkozunk. Lehet,  hogy
    ott is megvan, de semmiképpen sem  ennyire.  Különösen  a  női  hangot
    érzem   itt   mesterségesnek.   Lehet,   hogy    tökéletes,    de    a
    hangversenyteremben nem ilyen. A zongora ugyancsak mesterséges. Még  a
    magas regisztere is. Csak  a  lestrapált-felhangolt  zongorák  szólnak
    így. A basszus természetellenes, zavaró, ha pedig lehalkítják,  messze
    kerül, matt. Iszonyatos különbséget érzek az egyes felvételek  között.
    Az operák például jobbak. Mindez  nem  azt  jelenti,  hogy  nekem  nem
    tetszik az új technika; így is jobb az LP-nél.

        10. (Hangmérnök)  Én  sem  szeretnék  elvonatkoztatni  az  előadás
    milyenségétől, de szerintem sok mindenben inkább a felvételi  technika
    a ludas. A Haydn-felvétel közelmikrofonozott  és  sávhatárolt,  valami
    nagyon zavart benne. Zeneileg áttekinthetetlen, kétcsatornás, monó.  A
    szólamai sem tiszták; aránytalanok, nem lehet  lokalizálni  őket,  nem
    hallottam egyetlen jó megszólalást sem, a terem sem  tetszett.  A  Don
    Pasquale  áttetszőbb,  relatív  több  magashanggal,  levegősebb,  jobb
    megszólalásokkal. (Ez tehát nem CD-hiba.) Bizonyos mélysége is van.  A
    színpad közepe itt  is  lyukas.  Az  énekhangok  külön  életet  élnek,
    nincsenek arányban a zenekarral, a  képembe  énekelnek.  Akusztikailag
    sem ágyazódnak be. Pingpong-effektus, de szűk sztereó bázis.  A  terem
    zengése mesterséges, nem jön össze. Az Ernani lokalizációja  rossz,  a
    zene regisztereitől függően elmozdul a hangkép. Technikailag a zongora
    felvétel volt a legrosszabb. Penetráns,  mintha  a  zongoraszekrényből
    hallgatnánk a zenét, de a kalapácsol hangja nélkül. Hiányzik az  irány
    hatás. A zengés előbb jön, mint maga  a  hangforrás.  A  Les  Préludes
    felvétele a legjobb, a  zenei  szöveg  itt  összeáll,  egész  jó  tér,
    mélység. Ping-pong-effektus itt is. A fúvósok leválnak az egészről,  a
    hegedűk erőtlenek, de mindez nem a CD  hibája  Azt  hiszem,  ezeken  a
    felvételeken  annyi  minden  hibás,  hogy  tulajdonképpen  érdektelen,
    analógot hallgatunk-e vagy digitálisat.

        11. (Hegedűművész) Egészében rettentő idegen, steril, személytelen
    hangkép. A teteje, a csengése teljesen hiányzik. A tér szűk, a hangzás
    össze van préselve. Ez általában mindegyik zeneműre vonatkozik, kivéve
    a Gianni Schicchit. A Donizetti-opera hangzása furcsán fátyolos, matt,
    ennek sincs tere, és közepe sincs, kétoldalról szól.  A  Les  Préludes
    sokkal összefüggőbb, közepe is van, de túl sok benne a réz,  elfedi  a
    többit,  ilyen  hangzás  koncertteremben  nincs.   A   Kodály-felvétel
    (Öregek) nagyon tetszett, csak itt is kevés a lecsengés, mint a  többi
    felvételen is.  A  Kocsis-felvételen  a  mikrofont  mintha  a  zongora
    gyomrába dugták volna - ilyen zongorát még nem hallottam.  A  Schicchi
    maradéktalanul tetszett, minden szempontból, előadása is, hangzása  is
    más, mint a többié. Mindazonáltal nem vennék  ilyen  készüléket,  mert
    nekem egy kicsit sterilen szól, nem él igazából  a  zene,  a  Schicchi
    kivételével idegen a fülemnek - persze, biztos, hogy meg lehet szokni,
    és ki lehet dolgozni olyan felvételi technikát, amely élőbbé  teszi  a
    zenét. Nekem azonban úgy szól, mintha vattázott szobában hallgatnám.

        12. (Hegedűművész) Semmi újat nem mondhatok az előzőhöz képest.  A
    kórus nekem is nagyon tetszett  (templomban  vették  fel?),  egyébként
    mindegyik felvételen az énekhang volt a  legjobb,  és  számomra  is  a
    Gianni  Schicchi  volt  a  csúcs,  ez  a  felvétel  kizárja,  hogy   a
    sterilitást a technika okozná, nem pedig a hangfelvételi  eljárás.  Ha
    volna pénzem, szívesen vennék ilyen gépet.

        13. (Hegedűművész) Ezzel kezdem: azonnal vennék ilyen gépet,  sőt,
    fogok is venni. Elsősorban a Schicchi tetszett, így még nem  hallottam
    megszólalni a reprodukált zenét. Eltekintve attól, hogy az itt hallott
    hangkép steril (ezt én  pozitív  értelemben  használom),  nincs  semmi
    fölösleges recsegés, zaj - rendkívül tisztán szól. Szinte hiányzik  is
    egy kis zaj,  például  a  Haydn-szimfóniában,  a  tételek  szünetében.
    Vitatkozni szeretnék: egyetértek ugyan abban, hogy a  hegedűkön  nincs
    "fény", különösen az első hegedűn, de ez sem  abszolút  rossz.  A  Don
    Pasqualén különösen feltűnő a felvételi hiba: mintha itt játszanának a
    fúvósok, és elfednék a vonósokat. Ugyanezt hallom a  Les  Préludes-ben
    is. A zene a legtöbbször úgy szólt, mintha fejhallgatón hallgatnám, és
    nem zavarnának a külső zajok - ez nem  feltétlenül  pozitívum,  kicsit
    skizofrén ézés, olyan, mintha benn ülnék a zenekarban. Ezt  éreztem  a
    Kocsis-felvételen is. A zongora  hangkészlete  szerintem  jól  szólalt
    meg,  a  legmélyebbtől  a  legmagasabb  hangokig.   A   Kodály-kórusmű
    felvételét talán túlértékelem az esztétikai élmény miatt, de így is az
    egyik legjobb. A Schicchi egyébként nekem is megvan analóg lemezen, de
    messze nem volt rám ekkora hatással.

                                      *

        Most  pedig  nincs  kibúvó,  nekem   is   össze   kell   foglalnom
    véleményemet, vállalva az ódiumát is mind az MHV előtt (ha nem tetszik
    a CD-hang), mind pedig az "ellenzéki" audiofilek előtt  (ha  tetszik).
    Vállalnom  kell  a  tévedés,  sőt  kénytelen-kelletlen  a   találgatás
    kockázatát is, mert miként vendégeim, magam is nagyon rosszul  viselem
    a tisztázatlan-megmagyarázatlan szituációkat.
        Ezzel a bevezetővel bizonyára elárultam,  hogy  a  magyar  Compact
    Disc hangja  ambivalens  érzelmeket  kelt  bennem.  Egyik  pillanatban
    lelkesedem, a másikban  újra  erőt  vesz  rajtam  valami  idegenkedés,
    aszerint, hogy az  új  médiumnak  éppen  az  erényeit  vagy  a  hibáit
    tartom-e  dominánsnak.  Tény,  hogy  zenehallgatás   közben   folyvást
    érzékelem  a  pozitívumokat  is,  a  negatívumokat   is.   Megpróbálom
    felsorolni őket, külön-külön.


    Pozitívumok

        1. Praktikus szempontok. Aki csak egyetlen  egyszer  is  a  kezébe
    vett egy ezüstkorongot (s hát még,  ha  le  is  játszotta),  már  csak
    szánakozva szemlélheti az  egész  analóg  hanglemeztechnikát,  a  maga
    imbolygó futóműveivel,  szöghibáival,  hangszedőtű-mizériáival.  Nincs
    szükség szavakra: a tiszta, higiénikus,  intelligens  CD-technika  két
    másodperc alatt mindenkit meggyőz arról, hogy valóban övé a jövő -  és
    hogy ő valóban  meg  is  őrzi  a  műsoranyagot,  sértetlenül,  a  jövő
    számára.

        2. A csend. Eltekintve egy-egy  nyilvánvaló,  de  fölöttébb  ritka
    hibától (például  egy  füttytől  a  Les  Préludes  3'15"-énél),  a  CD
    tökéletesen zajtalan. Nem serceg, nem  recseg,  nem  dübörög.  Elmarad
    minden technikai mellékzörej.

        3. Az egyenfutás biztonsága. Az analóg lemezről mindig  kihallani,
    hogy gép hajtja körbe-körbe - ha másutt nem, hát a  zongora  kitartott
    basszus-akkordjain  ez  csaknem  mindig  nyilvánvaló.  A  CD   viszont
    egyáltalán nem nyávog, a zongorabasszus  sem  árulja  el,  hogy  motor
    forgatja a lemezt.

        4.  Egyáltalán,  a  basszustranziensek.  Semmi  csillapítatlanság,
    semmi "overhang". Hátha még a hangsugárzók is lineárisan működnének 20
    és 50Hz között!

        5. Szólamtisztaság. Valóban igaz lehet,  hogy  a  CD  leleplezi  a
    csúnyán játszó zenészeket. Nem  szeretném  azt  a  látszatot  kelteni,
    mintha képes volnék elbírálni őket. Partitúrát  sem  szoktam  olvasni.
    Mégis, a CD-t hallgatva valahogy sokkal  nagyobb  biztonsággal  érzem,
    hogy semmi sem maradt ki a partitúrából. Az analóg lemezeken  hol  ez,
    hol az, de valami mindig hiányzik, elsikkad, háttérbe szorul.

        6. Bal-jobb sztereofónia. (Ezt inkább csak megelőlegezem a  magyar
    CD-nek, mert egyelőre  korántsem  győzött  meg  annyira,  mint  a  14.
    számunk  Második  Helyzetjelentésében  említett,  a  legjobb   nyugati
    CD-korongokból válogatott kollekció.) Nyilvánvaló, hogy a CD-nek ez az
    erénye egy  műszaki  paraméterrel,  a  csatornák  közötti  áthallással
    korrelál.  A  Compact  Disc  két  csatornája  gyakorlatilag   teljesen
    független egymástól, a két félprogram nem maszatolja össze egymást, és
    így a CD-színpad szereplőit olyan precízen lokalizálhatjuk,  mintha  a
    fülünk is lézersugárral tapogatná le őket.

        7.   Transzparencia.   Az   angolok   (mármint    a    CD-pártiak)
    "see-throughquality"-nak nevezik ezt a hangminőséget, vagyis hogy  "át
    lehet látni rajta", nem úgy, mint az analóg ködön. Ez  a  hangkarakter
    csaknem mindenkit azonnal megnyer magának, ez volna a CD-nek a hetedik
    és egyben talán a főerénye. Sokkal transzparensebb, mint maga  az  élő
    zene!


    Negatívumok

        1. Magashiány. Vendégeim közül többen is felfigyeltek rá, hosszabb
    távon pedig nem lehet nem észrevenni, hogy a hangkép sávhatárolt, akár
    az analóghoz, akár az élő zenéhez viszonyítva. Hiányzik a  legmagasabb
    regiszter. Többé-kevésbé ugyanezt hallottam  minden  CD-ről,  tehát  a
    legjobb nyugatiakról is,  ennélfogva  gyanús,  hogy  ez  a  magashiány
    jellemző  a  CD-technikára  -  ha  nem  is  feltétlenül  magára  a  16
    bit/44,1kHz-es digitális  technikára.  Miután  a  CD  20kHz-ig  szinte
    tökéletesen lineáris, aligha  lehet  szó  igazi  magashiányról.  Talán
    inkább a jelalak-átvitelt hibáztathatnánk - ha többet értenénk mind  a
    Digitalis/Analóg átalakítókhoz, mind pedig a pszichoakusztikához.

        2.  Érdesség  a  felső  sávban.  Megintcsak  a  jelalak-átvitellel
    függhet össze, hogy minden Compact Disc (magyar és nem-magyar)  szinte
    mindig kiemeli a frekvenciasáv egy felső  részét,  jobban  mondva  egy
    viszonylag széles tartományát. Minthogy nem frekvencia-kiemelésről van
    szó, roppant nehéz körülírni, mettől meddig terjed ez a nemkívánatosan
    domináns sáv, de magában foglalja minden  hangszer  és  minden  énekes
    hangjának felharmonikusait. Szubjektív hatása: mintha ebben  a  sávban
    az energia nem tudna lecsengeni. Vagy: mintha  ez  a  sáv  egy  kicsit
    előbb  érkezne  a   többinél.   Ez   gyakran   zavaró   (különösen   a
    vonóskarokon), de legalábbis felhívja magára a figyelmet, ami végül is
    nem öröm.

        3. Fedettség. Ellentmondásnak tűnik, de a  CD-hang  az  érdességei
    ellenére is hajlamos rá, hogy fedett legyen,  fojtott,  élettelen.  Az
    érdesség valamelyest ellensúlyozza  ezt  az  effektust,  de  két  hiba
    általában sosem oltja ki egymást tökéletesen.

        4. Testetlenség. A felső basszusból több kéne. A hang  nem  eléggé
    testes, egy kicsit kiürül. Nyomatékosan hangsúlyozom, hogy nem  csupán
    az analóg  hanghoz  viszonyítok!  Igaz,  az  analóg  hang  -  a  magnó
    jellegzetes  fej-mizériái  miatt  -  mindig  testesebb,  zsírosabb   a
    kelleténél, mesterségesen "felmelegszik" - a CD  azonban  ugyanennyire
    mesterségesen "lehűl". Véleményem szerint ez  általános  jellemzője  a
    mai digitális technikának. Ezt sugallja több nyugati teszt  eredménye,
    mikor is élő hangot hasonlítottak össze a  digitális  mesterszalaggal.
    Mi egyetlen egyszer kísérleteztünk digitális magnóval  (HFM  13.),  és
    akkor az derült ki, hogy a felvétel meg döbbentően  tiszta  ugyan,  de
    egy kicsit "lehűti"  a  műsort.  Pedig  a  frekvenciaátvitele  egészen
    2,5Hz-ig lineáris!  A  CD  testetlensége  főleg  akkor  bántó,  amikor
    nagyzenekart, operát  hallgatunk,  és  minthogy  az  én  CD-kollekcióm
    főképp ilyen zeneműveket prezentál, érthetővé válik, miért  kellett  a
    hangdobozokat áthelyeznem már a legelső napon!

        5. Dinamikahiány. Ne tévesszen meg senkit, hogy a CD olyan  nagyon
    hangosan tud szólni. A CD dinamikája, tehát a  ppp  és  a  fff  aránya
    nemcsak hogy nem túlságosan tág, hanem kifejezetten szűk.  (A  jel-zaj
    aránya persze jobb, mint  a  vele  azonos  műsorú  hibridlemezeké!)  A
    pianók  valójában  mezzoforték,  a  zenének  túl  nagy  hányada   szól
    hangosan, és  ez  fárasztó.  (E  jelenség  bővebb  magyarázatát  lásd:
    "Analizátor, vagy oszcilloszkóp?," HFM 14.) A  legjobb  analóglemezek,
    különösen a direktvágottak jóval tágabb  dinamikát  kínálnak.  Tudjuk,
    hogy a CD is sokkal  többet  produkálhatna,  legalábbis  elvben.  Vagy
    netán gyártástechnológiai okok miatt kell továbbra  is  visszafogni  a
    zene lüktetését?

        A 2., 4. és  5.  pontban  körülírt  jelenségek  együttvéve  erősen
    emlékeztetnek az analóg lemezek belsőbarázda-torzítására. Mint tudjuk,
    a hanglemezvágó  mérnök  a  belső  barázdákon  redukálni  kénytelen  a
    basszust, nem különben a dinamikát; a magashang  a  tűgeometria  miatt
    csökken, a hang egyébként is érdessé válik, és  a  hallgatóság  nagyon
    szeretné, ha a fortisszimók nem éppen ide  esnének  -  de  oda  esnek.
    Hasonló karakterűek a CD-hang fortisszimói is. (A CD  igazi  világa  a
    mezzoforte.)

        6. Teretlenség. A magyar  CD-k  többsége  kétdimenziós,  a  térnek
    nincs mélysége, a hátsó fal nem tud megnyílni, minden  a  lakószobában
    szól, a zene egy kissé rátolakszik az  emberre.  Kétségtelen,  hogy  a
    hazai hangfelvételek általában ilyenek rossz a stúdió, közel  helyezik
    el a mikrofonokat stb.), de  gyanítom,  hogy  a  Compact  Disc  tovább
    szűkíti a teret. Mert igaz ugyan, hogy legjobb nyugati CD-kiadványokon
    a zenekar  valóban  több  síkból,  három  dimenzióból  szólt  -  de  a
    koncertterem levegőjét így sem tudja érzékeltetni.

        7.  Sterilség.  Csak  körülírni  lehet.  Valószínűleg  úgy   lehet
    interpretálni,  hogy  a  hangkvantumok  lecsengése  túl   rövid   vagy
    hiányzik, a zene akusztikai értelemben nem  eléggé  folytonos.  Az  én
    megfogalmazásomban: olyan az egész, mint valami  retusált  fénykép,  a
    kontúrjai különlegesen élesek, de a karcolásokkal együtt az árnyalatok
    is eltűntek róla. Le kell szögeznem,  hogy  az  emberek  többségét  ez
    nemhogy nem  zavarja,  de  még  tetszik  is  nekik.  Ez  a  sterilitás
    gyaníthatólag  összefügg  a  transzparenciával,   azzal   a   bizonyos
    "see-through" minőséggel.

        Mindent összevéve, a CD-hang  számomra  inkább  intellektuális  és
    csak kevésbé emocionális élmény. Egy biztos, az új  médium  alapvetően
    más, mint a régi. Minden azon múlik, hogyan súlyozzuk az erényeit és a
    hibáit. De lehet-e egzakt választ  adni  arra  a  kérdésre,  hogy:  "a
    zajtalanság jobb, vagy pedig az érdes tónus a rosszabb?"  Azt  hiszem,
    ez  végképp  ízlés  dolga,  vitával  nem  lehet   eldönteni   -   csak
    statisztikával. És meggyőződésem, hogy bármely statisztika ugyanazt az
    eredményt hozza: a zenehallgatók 80, de inkább 90 százalékának  jobban
    tetszik a CD-hang, mint az analóg. Más kérdés, hogy vajon a  pénzt  is
    rászánják-e? Mert a CD egyelőre igen drága, és a  magyar  CD  is  csak
    eredetét tekintve magyar, valójában ugyanolyan nyugati árucikk, mint a
    többi. Könnyebb lesz  hozzájutni  -  de  ugyanannyiba  kerül.  A  pénz
    beszél, a kutya ugat  -  és  ez  a  közmondás  nagy-nagy  statisztikai
    igazságokat fejez ki.
        Azok a kutya audiofilek esetleg továbbra is berzenkedni fognak, és
    egyelőre magam is kénytelen vagyok együtt csaholni velük. De  biztosan
    megjuhászodom,   amikor   majd   azt   tapasztalom,   hogy    sikerült
    megszüntetni, vagy legalább kompenzálni a CD jellegzetes hibáit.  Hogy
    e hibák  léte  nincs  bebizonyítva?  Elismerem.  De  nagyon  sok  szól
    amellett, hogy ezek a hibák tényleg léteznek, és  ellenük  csak  akkor
    lehet tenni valamit, ha előbb felismerjük őket. Lehet,  hogy  tévedek.
    Be fogom ismerni. De inkább én tévedjek, mint azok, akik nap nap  után
    zenei programmal  látnak  el  bennünket,  s  letörölhetetlen-örökéletű
    lemezre viszik a zeneművészek produkcióját.  Hangsúlyozom:  szeretném,
    ha én tévednék. Pedig magam is fölöttébb  utálom  azokat,  akik  azzal
    jönnek, hogy: na ugye megmondtam.

                                                             Darvas László

    DISZKOGRÁFIA

        Mendelssohn: IV. (A-dúr) szimfónia ("Olasz");
        V. (D-dúr) szimfónia ("Reformáció")
        Magyar Állami Hangversenyzenekar
        Vezényel: Fischer Iván
        HCD 12414-2

        Liszt: Les Préludes; Orpheus Tasso
        Magyar Állami Hangversenyzenekar
        Vezényel: Ferencsik János
        HCD 12446-2

        Haydn: F-moll szimfónia No. 49 ("La Passione")
        Fisz-moll (Búcsú) szimfónia No. 45
        Liszt Ferenc Kamarazenekar
        HCD 12468-2

        Brahms: f-moll szonáta No. 3, Op. 5
        Kocsis Zoltán
        HCD 12601-2

        Bartók: A kékszakállú herceg vára
        Jelena Obrazcova - szoprán, Jevgenyij Nyesztyerenko (basszus)
        A Magyar Állami Operaház Zenekara
        Vezényel: Ferencsik János
        HCD 12254-2

        Puccini: Angelica nővér
        Tokody Ilona - szoprán
        A Magyar Állami Operaház Énekkara (karvezető: Fehér András)
        A Magyar Állami Operaház Zenekara
        Vezényel: Lamberto Gardelli
        HCD 12490-2

        Puccini: Gianni Schicchi
        Melis György, Kalmár Magda, Gulyás Dénes,
        Barlay  Zsuzsa, Gregor József, Gáti István, Palcsó Sándor
        A Magyar Állami Operaház Zenekara
        Vezényel: Ferencsik János
        HCD 12541-2

        Donizetti: Don Pasquale (részletek)
        Gregor József, Gáti István, Kalmár Magda, Bándi János
        Az MRT Énekkara (karvezető: Sapszon Ferenc)
        Magyar Állami Hangversenyzenekar
        Vezényel: Fischer Iván
        HCD 12610-2

        Verdi: Ernani (részletek)
        Giorgio Lamberti, Miller Lajos, Kováts Kolos, Sass Sylvia
        A Magyar Néphadsereg Énekkara (karvezető: Pödör Béla)
        Magyar Állami Hangversenyzenekar és Énekkar
        (karvezető: Nagy Ferenc)
        Vezényel: Lamberto Gardelli
        HCD 12609-2

        Verdi: Simon Boccanegra (részletek)
        Miller Lajos, Kincses Veronika, Gregor József, B. Nagy János
        Magyar Állami Hangversenyzenekar és Énekkar
        Vezényel: Giuseppe Patané
        HCD 13611-2

        Bach: Kávékantáta, Parasztkantáta
        Fülöp Attila, Gáti István, Laki Krisztina
        Savaria Énekkar
        Vezényel: Németh Pál
        HCD 12462-2

        Haydn: Harmoniemesse
        Tokody Ilona, Takács Klára, Gulyás Dénes, Gregor József
        A Szlovák Filharmonikusok Ének- és Zenekara
        (karvezető: Lubomir Mátl)
        Vezényel: Ferencsik János
        HCD 12360-2

        Kodály kórusművei - 1
        Miller Lajos - bariton
        A Magyar Rádió és Televízió Énekkara (karvezető: Sapszon Ferenc)
        Vezényel: Ferencsik János
        HCD 12352-2