Holtidő



Miközben Olvasóink izgatottan találgatják, miféle készülékeket hoz nekik a jövő és a HiFi Magazin következő száma, mi nemkülönben izgatottan azért szurkolunk, hogy egyáltalán jusson valami a boltokba, ennélfogva a Bemutatjuk rovat se maradjon üresen. Izgalmunk végül is mindig alaptalannak bizonyul, őszre rendszerint megkezdődik az évvégi importhullám, hirtelenében megkötődik egy-egy régóta húzódó külkereskedelmi ügylet. Ámde most, augusztus első napjaiban, mikor is a Szerkesztő úgyszólván már az indulásra váró balatoni gyors utolsó kocsijának lépcsőjén ülve, a térdére fektetett jegyzetfüzetbe rója e sorokat, s közben félszemmel azt figyeli, mikor vált szabadra a Szemafor - nos, most még csak ilyesfajta hírfoszlányokból komponálhat: "Kazettás magnó biztosan lesz. Talán többféle is lesz. Olyan is lesz, amely különleges kunsztokat is tud. Lesz köztük casseiver is." Néhány konkrétum, a RAMOVILL berkeiből. Mindenekelőtt: már árusítják Maestro Ortofon harmadik művét, a 0003 jelű demonstrációs lemezt, 552 forintért. Érkezett egy sereg hangszedő is, ugyancsak az Ortofontól. Örömünkre szolgál, hogy az alsó és a középső kategóriában nem emelkedtek az árak: a kistömegű OM 10-es típust 910, az FF15XE/II-őt 1190, a VMS 10-est 1430, a VMS 30-at 3270 forintért adják, az MC1O/STM-72 kombináció ára változatlanul 4720 forint, az MC2O/II 7040, a T20 transzformátor 5570 forintba kerül. Egy meglepő újság: forgalomba kerülnek az első hazai illesztőtranszformátorok. Ezeket az illesztőegységeket persze "csak" gazdasági munkaközösségek gyártják - ámde tekintélyes intézmények technológiai kultúrájával a hátuk mögött! A tervezők ambíciója: "megverni" az Ortofon T20-ast, amelynél egyébként olcsóbbak is lesznek néhányszáz forinttal. Még érdekesebbé teszi a helyzetet, hogy közben az Ortofon elkészítette az STM-72 utódját, amely a T 10 névre hallgat, továbbá a T5 jelű kábeltoldalékot, amelyből egyéb se látszik, mint elöl egy RCA-hüvely, hátul egy RCA-dugó, de közöttük ott van a beépített illesztőtrafó. A T5-öst természetesen páronként csomagolják. Mintadarabokat már kaptunk belőle. Megkaparintottuk a Naim cég Nait nevű mini-erősítőjét, az állítólagos Menőbb Manót, úgyhogy ellenőrizni tudjuk, igazság csobog-e a külföldi hírforrásokból, érdemes volt-e aprópénzre váltani a Naim Audio jólcsengő nevét. Első akusztikai cikksorozatunk zárótételében a térhallás fogalmát fogjuk megvilágítani. Ezzel (valamint a stúdiómikrofonokról írt ismertetővel, melyet jelen számunkban közöltünk), egy új cikksorozatot próbálunk előkészíteni, arról, hogy hogyan dolgoznak a hangmérnökök, hogyan gondolkoznak a zenei rendezők; hogyan rögzítik azt a hangképet, amelyet majd mi, hifisták oly hűségesen szeretnénk reprodukálni. És végül egy kiadós szeánsz: más audiofilekkel közösen végighallgatjuk a Hungaroton első CD-it.