Bemutatjuk



        Ebben a rovatunkban olyan készülékek tesztjét közöljük, amelyekkel
    a hifi-kedvelők a hazai boltokban is találkozhatnak. A méréseket Dankó
    Emil,  Sólymos   Antal   és   Szalai   Lajosné   végezte,   a   Magyar
    Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet műszerparkján. Auditív ítéletünk  a
    Hifi Magazin  kollektív  véleményét  tükrözi,  teljesen  elfogulatlan,
    mindazonáltal - mint bárki másé - a szubjektivitás  jegyeit  is  magán
    viseli.


                                      *

        Ebben a számunkban három lemezjátszót vonultatunk fel. Ez a  három
    gép meglehetősen háromféle. A  Pioneer  PL-640  "tradicionális"  japán
    Direct Drive, a Panasonic SL-N15 szíjhajtású,  viszont  -  elsőnek  az
    idehaza  kapható  masinák  közül!  -  lineáris  (tangenciális)  karral
    tapogatja a lemezbarázdákat, a Tesla/ NAD pedig szinte  minden  ízében
    eltér  a  megszokott  hifi-lemezjátszóktól.  Ez  az  utóbbi   készülék
    jelenleg még nem kapható nálunk, de már annyit írtak róla  a  nyugati,
    főleg  az  angol  hifi-magazinok,  hogy   úgy   véltük,   mindenképpen
    tanulságos lesz, ha  Bemutatjuk.  Egyébként  sem  nyugati  gép,  hanem
    csehszlovák gyártmány: kevesebb  a  sorompó  előtte,  elvben  bármikor
    forgalomba kerülhet.

    Panasonic SL-N15

    

        Nem nagyobb, mint egy lemezborító! Éppen hogy ráfér  a  hanglemez!
    Most már csak az a kérdés,  hová  az  ördögbe  tegyük  a  hangkart!  A
    lineáris hangkart - amelynek pedig általában még több helyre is  volna
    szüksége,  mint  a  hagyományos,  körzőtípusúnak!  Végtére,   a   kart
    mindenképpen  félre  kell  taszigálnunk,   ha   cserélni   akarjuk   a
    hanglemezt!
        Nos, ha nem vihetjük hátra,  nem  vihetjük  jobbra,  nem  vihetjük
    előre - akkor vigyük fölfelé! Az  SL-N15  hangkarja,  ez  a  bonyolult
    elektromechanikai egység, mindenestül rá van szerelve a tetőre. Amikor
    a tetőt felhajtjuk, szabad a pálya, feltehetjük a lemezt  -  amikor  a
    tetőt lecsukjuk, helyére kerül a csöppnyi hangkar, kezdődhet a  játék.
    Szabadkézzel ezután már nem is férünk hozzá a karhoz: ha lenn a  tető,
    lélek az ajtón se be, se ki, a pickupot csak odakintről, gombnyomással
    vezérelhetjük. Megkönnyíti a tájékozódást a barázdák  között,  hogy  a
    tetőn milliméterbeosztást találunk, és a kar középvonalában  egy  nyíl
    jelzi, hol tartunk éppen.

    Kezelése

        A kis  gépezet  tökéletesen  automata,  szíjhajtású,  de  különben
    ugyanolyan, mint a többi japán "tojáshéj" modell.  Nagyon  csinos,  mi
    több, elegáns. Gombjai-billentyűi a keskeny előlapon helyezkednek  el,
    a hálózati kapcsoló balra, a többi pedig jobboldalt, hogy kézre essen.
    Íme, mindig csak a jobbkezesekre gondolnak  -  dehát  egy  hifista  ne
    legyen balkezes... Egyébként, ezt a szokatlan kinézetű kis  készüléket
    még  a  kétbalkezesek  is  biztonsággal  használhatják.   Kezelőpultja
    áttekinthető, funkcióit  jól  csoportosították:  a  Start  és  a  Stop
    billentyű  úgyszólván  mindent  elintéz.  Összjátékuk  lehetővé  teszi
    nemcsak az automata, hanem a "manuális" üzemmódot is, ami  persze  nem
    jelenti, hogy kézzel érhetünk a hangszedőhöz.
        Az automata üzemmód magától értetődik. A  Starttal  megindítjuk  a
    lemeztányér  forgását.  A  hangszedő  a  befutóbarázda  fölé   siklik,
    leereszkedik, lejátssza a lemezt, felemelkedik, visszatér a helyére és
    leoltja a villanyt. Ha közben bármikor újból megnyomjuk a  Startot,  a
    kar visszamegy a lemez legelejére, és rögtön újrakezdi az  egészet.  A
    Stop értelemszerűen befejezi a műsort, helyreteszi a kart, kikapcsolja
    a motort. A  Cueing  funkciója  a  szokásos,  megszakíthatjuk  vele  a
    játékot, hogy aztán ugyanott folytassuk, ahol abbahagytuk. (Minthogy a
    hangkarhoz másképp nem férünk hozzá, a Cueing egyúttal karlift is.)
        Van azonban a Start/Stop billentyűknek egy további funkciójuk  is,
    ehhez akkor folyamodhatunk, ha "manuálisan" akarjuk használni a gépet,
    magyarán: szabadon akarunk, kószálni a lemez felületén. A Start  és  a
    Stop, rövid nyomásra, úgy működik, ahogy az imént leírtuk. De  ha  nem
    engedjük el, hanem lenyomva tartjuk őket, akkor fel-alá sétáltatják  a
    hangszedőt a lemezsugár mentén. Mint a billentyűk fölé rajzolt  nyilak
    is jelzik, a Start befelé, a Stop  kifelé  viszi  a  kart.  És  a  kis
    számítóközpont annyira intelligens, hogy  a  barázdákat  nem  konstans
    sebességgel keresi! Előbb csak óvatosan csúsztatja odébb a hangszedőt,
    de mikor észreveszi, hogy távolabbi  barázdák  felé  igyekszünk  (mert
    továbbra sem eresztjük el a billentyűt), nagyobb sebességre vált, hogy
    hamarabb odaérjünk. Ez a rendszer is kombinálva van  a  karlifttel:  a
    Start/Stopnak mindig  az  a  legelső  dolga,  hogy  kiemeli  a  tűt  a
    barázdából,  nehogy  megsérüljön.  A  karliftet  így  alig-alig   kell
    használnunk.
        Ezzel el is mondtuk, hogyan kell  kezelni  a  Panasonicot.  A  két
    hátralevő gomb funkciója nem igényel különösebb magyarázatot, az egyik
    a fordulatszámot váltja, a másik pedig a befutóbarázda  helyét  szabja
    meg az automatika számára ("30" -  nagylemez,  "17"  -  kislemez).  Az
    SL-N15 praktikus,  jól  irányítható  szerkezet.  Nem  kezelhető  ugyan
    annyira egyszerűen, mint a konvencionális konstrukciók, de könnyen meg
    lehet  tanulni  a  "forszát".  Voltaképpen  annyira   jól   kezelhető,
    amennyire  ez  egy  tangenciális  kartól  kitelik.   Ezenfelül   pedig
    bombabiztos. Óvodásgyerek se tudja tönkretenni.

    Elektromos felépítése

        Kezdjük a futóművel, az  az  egyszerűbb.  A  könnyű,  alumíniumból
    öntött  tányért  piciny  egyenáramú  motor  forgatja  meg,  egy  lapos
    gumiszíjjal. Ezt a motort egy olyan szervórendszer vezérli, amely  egy
    IC-t, egy tranzisztort és egy FET-et  tartalmaz.  A  hangkart  vezérlő
    elektromechanikai   rendszer   már   sokkal   bonyolultabb.   A    kar
    természetesen  egyenes,  rövid  (105  milliméter  a  hossza),  és  egy
    kisméretű   motor   mozgatja,   áttételeken    keresztül,    mint    a
    rádiókészülékek   skálamutatóját   szokás.   A    hangkar    helyzetét
    fotoelektromos  érzékelő  figyeli,  és  valahányszor  a  tű   kimozdul
    központi helyzetéből, az elektronika utasítására a motor korrigálja  a
    hibát. Ez a rendszer meglehetősen precíz, a specifikáció szerint  ±0,1
    fok a maximális szöghiba. A karmozgató motort néhány tranzisztor és  2
    IC vezérli. A kar emelését-süllyesztését elektromágnes végzi. Az egész
    elektrotechnikai egységet sokerű kábel köti össze  az  alvázzal  (csak
    jól el van rejtve szem elől).
        A  készülék   minden   funkcióját   egy   MN   1421   FPC   típusú
    "mikrokomputer"  hangolja  össze,  és  a  téves   működésnek   még   a
    lehetőségét is kizárja.

    Hangszedő

        Az SL-N15 hangszedője mozgómágneses, és a  Technics  nevét  viseli
    (ne feledjük: National, Panasonic, Technics - ezek mind  a  Matsushita
    cég márkanevei). A felerősítés módja speciális.  A  hangszedőt  nem  a
    szokásos két csavarral rögzítik a papucshoz - papucs voltaképpen nincs
    is! - hanem a pickup a 4 vékony  kivezetőcsapjával,  plusz  hátul  egy
    keresztirányú csavarral rögzíti maga-magát. Ennek a módszernek  megvan
    az a nyilvánvaló előnye,  hogy  így  könnyebben  és  gyorsabban  lehet
    beszerelni a hangszedőt. Több ismert  hangszedőgyártó  cég  is  készít
    ilyen kivitelű hangszedőt, s  azokat  egyszerű  módon  beépíthetjük  a
    Technics lemezjátszóiba. Sajnos, ebből egyáltalán nem következik, hogy
    most már magunk választjuk meg a hangszedőnket,  ugyanis  -  bármilyen
    meglepő - az SL-N15-ön nem lehet  szabályozni  a  tűerőt!  Az  ajánlás
    ("12,5±2,5mN") illuzórikus, mert a tűerő annyi, amennyi, és  még  csak
    ellenőrizni sem lehet:  nem  tudjuk  a  tű  alá  rakni  a  tűmérleget,
    minthogy a karlift csak akkor  hajlandó  leengedni  a  hangszedőt,  ha
    forog a tányér.
        A hangszedő tehát csakis olyan típusra cserélhető, amelynek mind a
    tömege,  mind  a  tömegeloszlása  hajszálra  azonos   a   mostaniéval.
    Magyarán: semmiféle más hangszedőt nem használhatunk.

    RIAA-korrektor

        Az SL-N15 hangfrekvenciás kivezetése 2 RCA-hüvely, de ezeket nem a
    fono-bemenetre,  hanem  a  nagyszintű  bemenetek  valamelyikére   kell
    csatlakoztatnunk az erősítőnkön. Lemezjátszónkba ugyanis  a  Panasonic
    már  eleve  beleépítette  a  RIAA-korrektort.  (Ha  viszont   ezt   az
    elektronikát  kiiktatjuk  a  készülék  hátoldalán   található   fekete
    nyomógombbal, akkor természetesen a hangszedő csupasz jelét kapjuk  az
    RCA-kimeneten.)
        Ez  a  fokozat  tulajdonképpen  fölösleges,   hiszen   a   legtöbb
    hifistának van már erősítője, RIAA-korrektorral  -  amit  a  Panasonic
    most még egyszer megfizettet vele. Persze, akinek a teljes berendezése
    egy magnóból áll, annak  amúgyis  kéne  vennie  egy  fono-előerősítőt,
    egy-másfélezer  forintért,  számára  tehát  kevésbé  hátrányos  ez  az
    árukapcsolás. Van azonban még egy előnye a Panasonic által  választott
    elrendezésnek:  immunisabb  a  környezet  zavaró  hatásával   szemben.
    Minthogy  nem  pár-,  hanem  párszáz  millivoltot   viszünk   hosszabb
    vezetéken   át   a   külső   erősítőhöz,   kevésbé   szűrődik   be   a
    rádiófrekvenciás zaj, a rádióadók, a CB-betyárok hangja.
        Az SL-N15 fono-elektronikája gyakorlatilag egy AN 7310 típusú dual
    IC, amely csatornánként 1-1 tranzisztort: emitterkövetőt  vezérel.  Az
    előerősítő kimeneti feszültsége körülbelül 0,5V.
        A lemezjátszó tápegysége +12V és +5V  stabilizált  tápfeszültséget
    szolgáltat;  a  fono-előerősítő  a  12V-os  feszültségből  kap,  újabb
    stabilizátoron keresztül, 11V-ot.

    

    Méréseinkhez

        Táblázatunkban csak a lemezjátszó jellemzőit adtuk meg, de  alább,
    kommentárunk végeztével majd kitérünk a fono-elektronika  képességeire
    is.
        A kis gép egyszerű,  de  becsületes.  A  fordulatszám  eltérése  a
    névlegestől lehetne ugyan kisebb (mert ennek beállítására  mód  van  a
    készüléken  belül!),  de  a  nyávogás  igen   alacsony.   A   zajszint
    elfogadható, bár a "B" görbe szerint mérve nem éri  el  a  specifikált
    -70 decibelt.
        A hangszedő frekvencia- és  áthallási  jelleggörbéi  igen  szépnek
    nevezhetők, különösen ebben az árkategóriában. A torzítások átlagosak.
    Az 1kHz-es négyszögjel-átvitel nagyon szép.
        Az engedékenységét nem  tudtuk  meghatározni:  módszerünk  szerint
    változtatni  kéne  a  tűerőn,  márpedig  erre   itt   nincs   mód.   A
    hangkar-hangszedő  rezonancia  mindenesetre  11Hz-en  van,  enyhe,  és
    kedvező lefutású.
        Az akusztikai visszahatás mind  a  mély,  mind  pedig  a  magasabb
    frekvenciákon igen erőteljes - ez nem túl biztató.
        Kiegészítve szokásos méréseinket, a 13-14. diagramon bemutatjuk  a
    fono-előerősítő frekvenciajelleggörbéjét és különbségihang-torzítását.
    A frekvenciagörbe 150Hz alatt lekonyul, 10kHz  fölött  kiemel,  tűrése
    +1,5;   -5dB,   és   hát   ez   nem   valami   fényes   eredmény.    A
    különbségihang-torzítás hasonló lefutású,  mint  a  többi,  egyszerűbb
    elektronikáé, de mértéke csekély, alig  1  százalékos.  Az  előerősítő
    zaja  alacsony  (77dB),  harmonikus  torzítása  úgyszintén   (0,038%).
    Bemeneti impedanciája nem teljesíti a szabvány előírását (36 kohm a 47
    kohm helyett), de a tervezők valószínűleg tudatosan formálták ilyenre.

    Szeánsz

    

        Minthogy  e  lemezborító-méretű  készülékben  pickupcsere  nemigen
    jöhet szóba, azt kell megállapítanunk, hogyan reprodukálja a zenét  az
    SL-N15 an und für sich, vagyis  önmagában  véve.  A  sassziba  épített
    fono-elektronika  viszont   minden   további   nélkül   ki-,   illetve
    beiktatható, és mi a gépet így is, úgy is kipróbáltuk.  Kontroll-lánc:
    ML futómű/Hadcock kar/Ortofon FF15E/II,  HFM  I/Quad  405,  Spendorok.
    Zene:  dixie  (Ortofon),  country  (JBL),  Wagner  Tannhäuser-nyitánya
    (EMI-Hungaroton),  részlet  a  Toscából  (Philips),  templomi   kórus,
    szoprán, orgona (Proprius).
        Előbb  természetesen   a   "csupasz",   fono-elektronika   nélküli
    lemezjátszót állítottuk szembe  a  miénkkel;  mindkettőt  a  HFM  I-re
    kötöttük. A meccs eredménye, ha csak a gólokat  számoljuk,  körülbelül
    2:1 volt az Ortofon javára (egyikünk tartózkodott a szavazástól),  ami
    azt sejteti, hogy az SL-N15 nem rossz gép - úgy gondoljuk, hogy erre a
    Sonicra  nem  lesz  különösebb  Panas.  Durva  hibát  legalábbis   nem
    mutattunk ki. Túllépve mármost a  rövid  vakteszt  játékszabályain,  a
    következőképpen jellemezhetjük a japán gépet.
        Kétségtelen, hogy a hangképe alul-felül  sávhatárolt  egy  kicsit,
    emiatt valamelyest beszűkül, csekélyebb a tere, kisebb  a  dinamikája.
    Az  énekeseket,  a   szólistákat   gyakran   tisztábban,   precízebben
    tolmácsolta. Egyikünk makacsul kitartott amellett,  hogy  a  Panasonic
    túlhangsúlyozza   a   szoprántartományt.   (A   frekvenciajelleggörbe,
    különösen a jobb  csatornáé,  legalábbis  nem  mond  ellent  ennek  az
    impressziónak.) Az SL-N15 hangképe nem torz, nem "japános" a szó rossz
    értelmében - de mindenképpen felfelé húz. Hozzá képest az Ortofon  FF,
    pontosabban a kontroll-lemezjátszó  lágyabb,  kiegyenlítettebb  hangot
    produkált, habár a  legfelső  tartományban  jobban  torzított  -  amit
    egyébként nem először írunk le az FF-ről.
        A második fordulóban  a  Panasonicot  a  saját  RIAA-jával,  a  mi
    lemezjátszónkat  a  HFM   I-gyel   használtuk.   Várakozásunkkal   (és
    előítéleteinkkel) ellentétben, az SL-N15 most is jól viselte magát.  A
    kis fono-elektronika nem kente el a hangképet, bár tovább hangsúlyozta
    annak  csengő  karakterét  -  ami  megintcsak  nem   áll   ellentétben
    méréseinkkel. Ezt a csengő  tónust  sokan  nagyon  kellemesnek  fogják
    találni  -  de  mi  hadd  maradjunk  óvatosak,  és  hadd  utaljunk   a
    magastónusú hangképek általában fárasztóbb hatására.
        Mindenesetre elmondhatjuk, hogy a  lemezjátszó  és  a  beleépített
    fonoelőerősítő képességei összhangban vannak, nyugodtan  lehet  együtt
    használni őket, vagyis a kis gép valójában jó ezer forinttal  olcsóbb,
    mint amilyennek látszik.

    Pioneer PL-640

    

        Bármilyen   meglepő,   lemezjátszótriónknak   ez   a    tagja    a
    legkonvencionálisabb.  Persze,  az  ilyesfajta  gépek  úgy  tíz  évvel
    (nálunk 4-5  évvel)  ezelőtt  még  szenzációszámba  mentek: lassanként
    azonban már ezek számítanak  hagyományosnak.  Az  is  hagyomány,  hogy
    valami újdonságnak mindig kell lennie a készüléken. A Direct Drive nem
    új, még ha kvarcvezérelt, akkor sem, az esztétikus  külsőt  úgyszólván
    elvárjuk a legolcsóbb japán készülékektől is, és  azt  is  megszoktuk,
    hogy a műanyag-tojáshéj minden évben más-más alakot ölt. A karbonfiber
    hangkar elüt ugyan az átlagostól, de már láttunk belőle kettőt: a PL-2
    és a PL-6 típusokon. Így aztán egyetlen motívum maradt, amit "ki lehet
    ugratni" az új Pioneer lemezjátszó reklámjában:  a  Dynamic  Resonance
    Absorbernek keresztelt rezonanciacsillapító elem az  egyébként  nagyon
    szimpatikus hangkaron.
        A PL-640 félautomata.  A  tányér  forgatását  a  hangkarral  lehet
    ki-bekapcsolni; a kifutóbarázdákon a kar felemelkedik, helyére araszol
    és  kikapcsolja   a   motort.   Lemezjátszónk   kezelőszervei   széles
    nyomógombok, ezeket az alaplapon,  de  a  lehajtott  plexitetőn  kívül
    találjuk:  fordulatszámváltó  (331/3   és   45),
    karlift, valamint Cut - ezzel a gombbal megszakíthatjuk a játékot.
        A karbonfiber kar derekára, nem  messze  a  csapágyháztól,  vastag
    gyűrűt  húztak.  Olyan,  mint  némely  régebbi  lemezjátszón  a  tűerő
    állítására való súlyocska, de a szerepe egészen más. Ez az a  bizonyos
    Dynamic Resonance Absorber (DRA), azaz Dinamikus Rezonanciaelnyelő.  A
    hangkar egy jól meghatározott pontjára erősítve, a prospektus  szerint
    hatékonyan csillapít bizonyos nemkívánatos (strukturális?) rezgéseket.

    Elektromos felépítése

        A lemeztányért egy  zárt  hurkú  Hall-motorral  forgatják  meg.  A
    motort   kvarc-oszcillátor    vezérli.    A    komplett    motoregység
    (elektronikával együtt) a PXM-126 típusszámot viseli.
        A munkán 3 IC osztozik: a PA 2007 jelű a fordulatszámot  vigyázza,
    folyamatosan összehasonlítva a forgásérzékelő jeladójának  impulzusait
    a kvarc-oszcillátor megfelelőképpen leosztott jelével.  A  PA  2008  a
    motor tekercseit vezérli és a Hall-elemek jelét  fogadja.  A  PD  1003
    jelű IC tartalmazza a kvarc-oszcillátort  és  a  frekvenciaosztót.  Az
    elektronika stabilizátorokból kapja a tápfeszültséget (+28,8V).
        A hangkarról az érdekességeket már elmondtuk.  Alakja  egyenes,  a
    tűerő  az  ellensúllyal  állítható,  a  legkisebb  osztás  2,5mN.   Az
    antiskating  korongján  egyetlen  skála  van.  A  fejtartó  szerelvény
    speciális: mint a Pioneer többi karbonfiber-karján,  itt  is  egyetlen
    csavarral  rögzítik  a  kartesthez.  Mindazonáltal  a   hangszedőt   a
    szabványos módon, két csavarral kell montírozni.
        A pickup a PC-5MC névre hallgat,  és  mozgótekercses,  de  mint  a
    típuscsalád előző tagjai (PC-3MC és PC-4MC - tesztjüket lásd a HFM  9.
    és  11.  számában),  ez  is  nagy,  jobban  mondva:   normális   jelet
    szolgáltat, akkorát,  mint  a  mágneses  típusok,  vagyis  közvetlenül
    ráköthetjük   a   fono-előerősítőre,   nem   kell   hozzá   pótlólagos
    illesztőegység (trafó vagy head-amp). Az árnyékolt kábel körülbelül  1
    méteres.  A  harangcsatlakozókon  kívül  természetesen  külön  földelő
    vezetéket is találunk a Pioneer lemezjátszón.

    

    Méréseinkhez

        Jóminőségű DD. A lemeztányér fordulatszáma gyakorlatilag  nem  tér
    el a  névlegestől,  a  nyávogás  alacsony  (bár  valamivel  nagyobb  a
    specifikáltnál), a zaj sem sok  (de  rosszabb,  mint  a  prospektusban
    megadott, roppant szigorú 78dB).
        A  hangszedő  a  másik  két  Pioneer  MC-re  emlékeztet:  magasban
    jellegzetesen kiemel és a torzítása is  meglehetős  -  olyan,  mint  a
    mágneses típusoké. Letapogatási képessége viszont mindkét módon  mérve
    az átlagos alatt  marad  (hogy  valamit  azért  mégis  profitáljunk  a
    mozgótekercses elvből). Csupán a 10,8kHz-es impulzustorzítás mérésekor
    kaptunk átlag feletti eredményt. Az  1kHz-es  négyszögjel-átvitel  jól
    mutatja a magasfrekvenciás kiemelést, mert határozott túllövést látunk
    a négyszög felfutó élén.
        A hangkar-hangszedő rezonancia viszonylag  éles,  de  (könnyű  kar
    plusz  merev  pickup)  elég  magasra,  12Hz-re  esik.  Ezt  előnyösnek
    tartják.
        Meglepően  jól  szerepelt  a  PL-640  az  akusztikai   visszahatás
    vizsgáján.  Mindig  gyanakodva  méregetjük  (szó  szerint)  a  szimpla
    műanyaghéjba épített masinákat, de ennek a lemezjátszónak a diagramján
    alacsony  a  nemkívánatos  jelek  szintje,  és  csak  keskeny   sávban
    érvényesülnek. A Pioneer lemezjátszói az átlagosnál kevésbé elevenek -
    a japán  cég  konstruktőrei,  úgy  látszik,  számolnak  az  akusztikai
    visszahatás paraméterével.

    Szeánsz

    

        Ugyanannak az  almafának  a  termését  nem  muszáj  közös  kosárba
    szedni.  Szortírozhatják  is  a  gyümölcsöt,  mondjuk  méret  szerint,
    érettség szerint, vagy aszerint,  hogy  melyikbe  hány  kukac  mászott
    bele. Valahogy így válogatják a termést a pickupgyárak is; feltehetően
    valamennyien. Így például már Ortofóniában  járva  is  feltűnt  nekünk
    (HFM 4.), miszerint a  VMS-típuscsalád  tagjai  között  csak  annyi  a
    különbség, hogy az egyik egy kicsit érettebb, mint a másik. A  Pioneer
    PC-MC sorozatával pedig azt a tapasztalatot szereztük (HFM 9., illetve
    11.),  hogy  egyazon  típusjel  kosarában  is  rejtőzhetnek  érett  és
    éretlen, kukacos és kevésbé kukacos hangszedők. Ezt  bizonyítja  jelen
    számunkban a Tesla hangszedő tesztje is - lásd később.
        A PL-640 hangszedője eggyel magasabb típusszámot  visel,  mint  az
    előzőleg tesztelt  Pioneer-mozgótekercsesek,  és  persze  drágább  is,
    jóval 2000 forint fölött lenne az ára. Hátha ez a pickup nem  bizonyul
    zöld almának! Hátha másképen szól, mint a többi!
        Hát nem szól másképpen - de valamivel tényleg  jobban  szól.  Akár
    egy szeánsszal előbb  a  Panasonicnak,  a  Pioneernak  is  az  Ortofon
    FF15E/II ellen kellett nyernie - és nyert is. Nem éppen  lehengerlően,
    de nyert. Hogy ezt  az  újtípusú  futómű  tette-e,  vagy  a  Dinamikus
    Abszorber a karon, vagy a gondosabban válogatott pickup? Mi inkább  az
    utóbbi lehetőségre gondolunk.
        A PC-5MC megőrizte a típuscsalád jellegzetes harsány orgánumát, de
    már nem szól annyira penetránsan, mint a kisebb  rendszámúak.  Gyakran
    ítéltük  egészségesebbnek,  elevenebbnek,  tömörebbnek,  zaftosabbnak,
    dinamikusabbnak   -   de   csaknem   ugyanennyiszer   forszírozottnak,
    színezettnek,  zajosnak,  mesterségesnek.   Voltaképpen   meglehetősen
    izgága ez a hangkép, magára vonja a figyelmet - kérdés,  mennyi  ideig
    lehet elhallgatni. Hogy jobban megítélhessük a Pioneert, íme a jelzők,
    amelyeket  a  vakteszt  során  az  Ortofonra  aggattunk:   erőtlenebb,
    halványabb, de kiegyenlítettebb, nem eléggé testes,  kissé  szegényes,
    de megnyugtatóbb; néhol észrevehetően tisztábban  szól  -  a  zenekari
    tuttikban sokkal-sokkal meggyőzőbb.
        A szavazatszámláláskor az jött ki, hogy: egyikünk nem  vállalta  a
    döntést, tartózkodott, ketten (egy kis  lelkitusa  árán)  a  Pioneerra
    szavaztak,  a  negyedik  viszont  úgy  vélte,  hogy   ez   a   hangkép
    mesterséges, nehéz elviselni. Ha figyelembe vesszük, hegy az etalonnak
    használt Ortofon is csak egy nagyon szerény jószág,  így  sommázhatjuk
    ítéletünket: a PL-640 megüti a mércét de azért ne feledjük, hogy ezzel
    a hangszedővel is csak a létra aljáról szedhetjük az almát...


    A Rút Kiskacsa
    NAD 5120 (Tesla NC 470)

    

        A NAD cégnek Amerikában van az anyavállalata (Acoustic  Research),
    Angliában a főhadiszállása, Taivan szigetén a gyára - ezekután  milyen
    nemzetiségű lehet a NAD 5120-as lemezjátszó? Nos: Csehszlovákiában,  a
    Tesla litoveli gyárában kelt ki a tojásból. Namármost az itt a kérdés,
    hogy  akkor  ez  a  gép  "tőkés  lemezjátszó"-e,  avagy   "szocialista
    lemezjátszó"? Ezt nem annyira ideológiai, mint inkább financiális okok
    miatt kell tudnunk, mert nem mindegy, hogy  dollárban  kell-e  fizetni
    érte, vagy rubel is megteszi. Az állami gazdaságok éppígy  mérlegelik,
    hogy tőkésrécét vásároljanak-e, vagy szocialista  récét.  (Ne  higgyük
    el,  ez  csak  afféle  hírlapi  kacsa.  De  mért   lenne   másképp   a
    mezőgazdaságban, mint a mi kis mintagazdaságunkban?)
        És nemcsak dollárról meg rubelről van  szó,  hanem  forintról  is.
    Hiszen  másféle  számológépen  szorozzák  ki  az  ilyen,   és   megint
    másfélével az  olyan  lemezjátszó  árát.  Eldönteni,  hogy  a  kétéltű
    NAD/Tesla vajon olcsó gép-e vagy drága, csak  mélyreható  közgazdasági
    stúdiumok árán lehetne. Ugyanis ha a gépet a Teslától  vennénk,  akkor
    (becslésünk szerint) a csőre, azaz a hangszedője nélkül is  körülbelül
    7000 forintba kerülne a boltban, tehát ez egy  szokatlanul  felárazott
    szocialista lemezjátszó. Ha a NAD-tól rendelnénk ugyanezt, nem úsznánk
    meg 14-15 ezer forint alatt, merthogy ez egy -  kinézetéhez  mérten  -
    aggasztóan felárazott nyugati lemezjátszó... Maradjunk abban, hogy  ha
    Budapesten hétezer forintért kaphatnánk meg  azt,  ami  Londonban  100
    (!!!) fontsterlingbe kerül, jó üzletre volna kilátásunk.

    Egy kooperáció története

        A High Fidelity világában nem mindennapi - nem mindennapi? egészen
    rendkívüli! - esemény, hogy nem onnan  szállítanak  ide,  hanem  innen
    adnak el oda valami tényleg hifinek mondott, eképpen is  kezelt,  sőt:
    súlyos pénzekért reklámozott jószágot. Megérdemli,  hogy  elmondjuk  a
    történetét.
        Adrian Orlowski meséli el a Hi-fi  News  &  Record  Review  tavaly
    júliusi számában, hogy a NAD cég fejesei már régóta törték a  fejüket,
    hogyan hozhatnának forgalomba egy  olcsó  és  mégis  jó  lemezjátszót,
    olyat, mint amilyen a NAD 3020-as erősítő volt a maga nemében.  ("Menő
    manó" - lásd HFM 8.) Ugyanezen töprengett Európa innenső csücskében  a
    Tesla cég is. Erik Edvardsen, a NAD főkonstruktőre  az  1979-es  brnói
    vásáron belebotlott  egy  csehszlovák  lemezjátszó  prototípusába,  és
    feltűnt  neki  a  fura,  lapos  hangkar:  ezt  Jiri  Janda   tervezte,
    csehszlovák audiofil, a Csehszlovák Hi-Fi Klub (egykori)  magazinjának
    szerkesztője. A  gépet  a  NAD  kölcsönkérte,  hazavitte,  analizálta,
    modifikálta,  újratervezte,  és  végül  1982  derekán  megrendelte   a
    Teslától,   illetve   az   Artia   külkereskedelmi   vállalattól.    A
    gyártástechnológiát a NAD dolgoztatta ki, és a szerszámkészletet is  ő
    szállította a Teslának - ez sokkal fontosabb motívum, mint  amilyennek
    látszik! A Rút Kis Lemezjátszó végülis 1983 tavaszán került forgalomba
    Angliában,  csaknem  100,  pontosabban  régi  kereskedői  fogás  -  99
    fontsterlingért. (Mit gondoltok, a HFM  miért  nem  pont  60  forintba
    kerül?!) Az árban, mint már említettük,  nincs  benne  a  NAD  9200-as
    hangszedő, azért további 25 fontot kell fizetni. Mellesleg: ADC-típus,
    de a mi számunkra érdektelen, mert a  Tesla  aligha  vesz  át  nyugati
    hangszedőt dollárért, s ha  mégis,  akkor  nem  fogja  elkótyavetyélni
    nekünk  puhább  devizáért.  Ezen  nincs  miért  fölháborodni:  mi  sem
    csinálnánk másképpen.
        Hogy Olvasóink kellőképpen érzékeljék 100 angol fontnak a  súlyát,
    elmondjuk, hogy az Akaik 60-80,  a  Pioneer  PL-6  szintén  80,  az  e
    számunkban tesztelt PL-640 pedig 95 fontsterlingbe kerül - kompletten,
    hangszedővel. A legolcsóbb Dualnak (CS 514) 60, a  Dual  505-ösnek  85
    font az ára, 110-ért már vehetünk egy -  igaz,  hangszedő  és  hangkar
    nélküli - Thorens TD 166-ost. A NAD 5120  tehát  az  alsó  árkategória
    egyik legdrágább darabja merészel lenni, holott küllemét tekintve  nem
    állja ki az összehasonlítást sem a japán, sem a német,  sem  a  svájci
    modellekkel. Amíg le van hajtva a füstszínű plexi, jó benyomást kelt -
    de ha kinyitjuk, akkor ez a gép annyira csúnya,  hogy  az  már  direkt
    szép.
        Szokatlan konstrukciója, no meg a  nem  éppen  csekély  propaganda
    folytán az 5120-as felkeltette a hifi-kritikusok figyelmét. Véleményük
    szerint  a   NAD   hangminősége   elmarad   az   alsó   árkategóriában
    verhetetlennek ítélt Rega Planar 3-étól, de eléri a sokat dicsért Dual
    505-ös kvalitásait (lásd  13.  számunk  lapszemléjét).  Kétségtelenül:
    zenei hangú készüléknek minősítik - márpedig az angolok ilyesmit  soha
    nem írtak volna le az  általunk  is  jól  ismert,  tipikus,  kommersz,
    műanyag-tojáshéjban keltett, japán DD-lemezjátszókról.
        Végülis ezért döntöttünk úgy, hogy Bemutatjuk, mielőtt még valóban
    forgalomba került volna.

    Felépítése

        A  NAD  úgy  hirdeti   az   5120-ast,   mint   "forradalmian   új"
    lemezjátszót.  Ebből  annyi  kétségtelenül  igaz,  hogy   a   tervezők
    pofoncsapták  a   klasszikus   lemezjátszótechnikát,   és   úgyszólván
    fütyültek a hagyományos (elsődleges) paraméterekre -  viszont  tényleg
    megpróbáltak adni is  valamit  cserébe.  Másrészt,  ugyanilyen  joggal
    hirdethetnék gépüket forradalmian olcsónak is,  mert  aki  ennél  több
    fémet tud kispórolni egy lemezjátszósnassz...lemezjátszósassziból,  az
    csal.
        Függesztett alvázú, szíjhajtású futómű;  a  tányércsapágyat  és  a
    hangkart egy kisméretű, de  masszív  fémváz  hordozza.  Három  rugóval
    támaszkodik  az  alaplapra,  hasonlóan  az  1.  számunkban  bemutatott
    Philips    GA    308-ashoz.    A    felfüggesztés    rendkívül    laza
    (rezonanciafrekvenciáját a prospektus 4Hz-re teszi), miáltal az  egész
    alváz úgyszólván külön életet él, és a legkisebb érintésre is  hevesen
    imbolyogni, kacsázni kezd. Ettől egyébként nem kell megijedni.
        A lemeztányér tömege, borítóval együtt, 1 kilogramm.  Ez  úgy  jön
    ki, hogy van egy 40 dekás, vékony, préselt fémlap, amelynek  a  pereme
    felkunkorodik, hogy rá lehessen  húzni  a  60  dekás,  vastag,  fekete
    gumipárnát. (Megborzad tőle minden igazhitű audiofil.)  A  tányér  egy
    kisebb műanyagkorongon nyugszik, s azt  forgatja  meg,  vékony,  lapos
    gumiszíjjal az aprócska,  hálózati  feszültségről  működő,  percenként
    300-at forduló motor.
        A nagy attrakció persze a hangkar. Sem a formája, sem  az  anyaga,
    sem a csapágyazása nem szokványos, valóban "forradalmian új", bár  nem
    feltétlenül forradalmian jó. Szóval,  a  hangkar  nem  más,  mint  egy
    nyomtatott áramköri lapból kivágott, egyenes szalag.  Van  rajta  elöl
    két  csavarlyuk,  felerősítendő  a  pickupot  -  nincs  szükség  külön
    papucsra. Az alsó felén ott fut  a  rézfólia  -  nincs  szükség  külön
    kábelezésre. Ami  pedig  a  csapágyházat  illeti,  ez  egy  négypólusú
    csatlakozóhüvely,  amely  vízszintes  irányban  el  tud  fordulni,  és
    keresztben is  át  van  ütve  rajta  egy  "stift".  A  kar  aljából  4
    kivezetőcsap áll ki. Ha ezeket benyomjuk a hüvelybe, akkor a  hangkart
    mechanikailag   is   rögzítettük,   egyszersmind    elektromosan    is
    csatlakoztattuk. E megoldás láttán minden jótét lélek  dicsérni  kezdi
    az Urat - de annyi szent, hogy ennél  könnyebben  nem  lehet  hangkart
    cserélni. (A NAD egyébként ajánl is  tartalékkarokat,  darabonként  25
    fontsterlingért...)
        Az ellensúly acél rugóval csatlakozik a karhoz, és  roppant  lazán
    van felfüggesztve. Egy forgatókorong  segítségével  előre-hátra  lehet
    tologatni. A tűerőt 5 és 30mN között állíthatjuk, a  legkisebb  osztás
    5mN de ez érdektelen, mert mindenképpen  tűmérlegre  lesz  szükségünk.
    Ugyanis az ellensúlyt nem lehet eléggé  hátratolni,  minek  folytán  a
    nehezebb hangszedőket - például a Tesla saját VM 2102-esét - nem lehet
    "kinullázni",  kibalanszírozni,   nem   tudjuk   honnan   számolni   a
    millinewtonokat.
        Tud viszont ez a kar olyan kunsztot amilyet más  hangkaroktól  még
    sosem  láttunk:  különleges  módon  csillapítja  a   hangkar-hangszedő
    alaprezonanciát.  Ismeretes,  hogy   ha   az   ellensúly   lazán   van
    felfüggesztve, akkor rá lehet hangolni a  rendszer  alaprezonanciájára
    (ez általában 5-15Hz), miáltal egyetlen nagy  rezonancia  helyett  két
    kisebbet    kapunk.    Állandó    hangkar-hangszedő     kombinációkban
    (stúdiórendszerekben) ezt a faktort egyszer és  mindenkorra  be  lehet
    állítani, a hifisták viszont általában  sajátmaguk  választják  meg  a
    hangszedőjüket,  és  annak  szavatoltan  más  lesz  a  tömege  és   az
    engedékenysége, mint amilyen paraméterekre az ellensúlyt  behangolták.
    Különféle hangkarokon különféle csillapítórendszerekkel  találkoztunk,
    de  egyik  sem  tökéletes.  Nos,  a  NAD/Tesla  lemezjátszó   tervezői
    kifundáltak  egy  általuk  Dynamic  Vibration   Absorbernek   nevezett
    szisztémát,  amelyben  két  paramétert   is   változtatni   lehet:   a
    csillapítás frekvenciáját, úgyszintén  a  csillapítás  mértékét.  Mint
    említettük, az ellensúlyt acélrugóval rögzítik. Ezt a rugót  szorítani
    és lazítani lehet, miáltal a rezonanciafrekvencia  7  és  14Hz  között
    módosítható. Az ellensúlyból alul kiáll egy kis rudacska, és belemerül
    egy  szilikonolajjal  (?)  töltött   műanyaghengerbe.   Minél   inkább
    belemártjuk, annál erősebb a csillapítás, amit a skála "Q"-val  jelöl,
    és 0 és 3 között indikál.
        Mindez  azonban  kevés  az   üdvösséghez:   tudni   kéne,   melyik
    hangszedő-típushoz hová állítsuk a kezelőszerveket. Ezért a használati
    utasításhoz  egy  külön  papírlapot   kapunk,   és   azon   grafikonok
    szemléltetik,  hogyan  kell  kiszámítani  valamely  hangszedőnek  azon
    paramétereit, amelyekre kíváncsiak vagyunk. Ezzel  persze  semmire  se
    mennénk, de szerencsére látunk itt egy táblázatot  is,  120  hangszedő
    személyi adataival, és ha ezt a táblázatot  el  nem  veszítjük,  akkor
    mindig a lehető legpontosabban  állíthatjuk  be  a  Dynamic  Vibration
    Absorbert. A lista egyébként ADC-től Zenn-ig minden  fontosabb  márkát
    felsorol, sőt: egy kicsit  optimisztikus,  mert  szerepelnek  benne  a
    legdrágább Linn, Dynavector, FR, Grado modellek,  sőt  a  Koetsuk  is,
    amelyeknek az árán jó hat NAD 5120-ast lehetne venni - de ez  legalább
    híven szemlélteti a tervezők ambícióit.
        Idekívánkozik két megjegyzés.  Az  utóbbi  időben  vitatják,  hogy
    fontos volna csillapítani az alaprezonanciát. Maga  a  NAD  sem  veszi
    vészesen komolyan a dolgot, mondván, hogy: "ha kételyeid maradnának  a
    hangszedőd adatai iránt, hagyj  mindent  középállásban,  és  nem  lesz
    semmi baj". Sőt, vannak, akik szerint  a  laza  ellensúly  csillapítja
    ugyan az alaprezonanciát, viszont strukturális rezonanciákat idéz elő,
    és rontja az impulzusátvitelt. Nem egy cég ezért kifejezetten  mereven
    fogja fel az ellensúlyt - például a Linn is.
        A NAD/Tesla lemezjátszót félautomatának hirdetik;  valójában  csak
    annyit tesz, hogy a lemez végén  kikapcsol.  A  hálózati  kapcsolót  a
    homlokfelületen  helyezték  el,  és  kombinálták   a   karlifttel.   A
    fordulatszámváltót eltávolították a forgalom  útjából:  hátul,  a  bal
    sarokban találjuk. A plexitetőt természetesen játék közben is lehajtva
    tarthatjuk.  Szállításkor  a  rugózó  alvázat   rögzíteni   kell   egy
    elveszíthetetlen csavarral, az aljlapon. A hangszedő jelét  egyméteres
    árnyékolt kábelen vezették ki, a dugó a Teslán szabványos ötpólusú,  a
    NAD-on RCA-típusú.
        A teljesség kedvéért még elmondjuk, hogy a Tesla  újabban  másféle
    hangkart is gyárt ehhez a futóműhöz. Ez  már  inkább  hangkar-formájú;
    egyenes  alumíniumcső,  mindazonáltal  a   csapágyazása,   ellensúlya,
    csillapítószerkezete ugyanolyan,  mint  amilyet  az  "exportkivitelen"
    látunk.
        S  most  pedig  lássuk  a  tesztet.  Vajon  hattyú  lesz-e  a  rút
    kiskacsából?

    

    A   lapos   hangkar   oldalnézetben.   A   szalag   keresztben  merev,
    hosszirányban  hajlékony, fő rezonanciája 7-10 Hz közé esik, és így -a
    konstruktőrök  szerint-  kioltja  a hangkar-hangszedő alaprezonanciát,
    amelyet   egyszersmind   a   rugalmasan  felfüggesztett  ellensúly  is
    csillapít.  Hátul  az  ellensúly-beállító korong alatt egy fémrudacska
    merül  a szilikonolajjal töltött plexitartályba. Az elektromos jelet a
    kar  mint nyomtatott áramköri lap vezeti a kivezetőcsapokhoz. A karbak
    és  a  kartartó  idom (az antiskating-tárcsával) a függesztett alvázra
    van szerelve, és nem érintkezik az áttört fedőlappal.


    Méréseinkhez

        A futómű adatai egészen közönségesek.  A  fordulatszám  pontos,  a
    nyávogás nagyobb,  mint  amit  a  mai,  korszerűnek  elfogadott  gépek
    produkálnak, de  így  is  jobb,  mint  a  meglehetősen  szerény  gyári
    specifikáció. A zaj átlagos. Érdekes, hogy az  akusztikai  visszahatás
    görbéje sem szép, jobbat  vártunk  ettől  a  géptől!  Nem  mintha  túl
    magasra szökne fel a nemkívánatos jel,  de  viszonylag  széles  sávban
    jelentkezik (20-55Hz), sőt, 10kHz fölött újra felüti a fejét.
        A frekvenciaátvitelhez nem  fűzünk  különösebb  kommentárt:  a  mi
    tesztpéldányunkban Tesla VM 2102-es hangszedőt találtunk,  s  azt  már
    ismerjük az NC 450-es  lemezjátszó  tesztjéből  (HFM  7.).  A  mostani
    görbék meglehetősen hasonlítanak a múltkoriakhoz.
        A csillapítószerkezet hatását  igen  jól  ki  lehet  mérni.  Ennek
    demonstrálására nem egy, hanem 5 görbét adunk meg a 12.  diagramon.  A
    szalagalakú  karon   előbb   a   csillapítást   vettük   "Q=2"-re,   a
    rezonanciafrekvenciát pedig változtatni kezdtük. A felső görbe  7,  az
    alsó  14Hz-en  adódott.  Jól  látszik,  hogy  a  felső  görbén  szinte
    egyáltalán nem jelentkezik a  lemezjátszók  túlnyomó  többségéről  jól
    ismert kiemelés.  Az  alsó  görbén  a  rendszer  el  van  hangolva,  a
    rezonancia képe jobban hasonlít  arra,  amit  ismerünk,  eltekintve  a
    7,5Hz-es leszívástól. Ezután a frekvenciát  tartottuk  azonos  értéken
    (9-10Hz  körül),  és  a  csillapítás  mértékét   módosítottuk:   előbb
    kiiktattuk (felső görbe), majd felerősítettük (Q=2), és ennek hatására
    a görbe simább lett, kevésbé érződnek rajta a berezgések. A  legutolsó
    görbét a csőalakú hangkarral vettük  fel  (rezonanciafrekvencia  10Hz,
    "Q"=2). A rezonancia ezúttal  is  mérsékelt  maradt.  Mint  látjuk,  a
    DVA-rendszer valóban hatékony.

    
    
    
    

    

    1-3.   kép.   A   Panasonic,   a   Pioneer   és  a  Tesla  lemezjátszó
    oszcillogrammja



    Szeánsz

    

        A  NAD  5120/Tesla  NC  470  lemezjátszót  azzal  a   VM   2102-es
    hangszedővel kaptuk,  amelyet  -  úgy  gondoltuk  -  túlontúl  is  jól
    ismerünk. Tulajdonképpen nem is  akartunk  foglalkozni  vele,  de  nem
    hághattuk át a  magunk  alkotta  szabályt,  miszerint  a  lemezjátszót
    (mindenekelőtt) úgy  kel)  kipróbálnunk,  ahogy  a  vásárlók  többsége
    használná. A VM 2102-est így jellemeztük 7.  számunkban  az  NC  450es
    lemezjátszó  tesztje  alkalmával:  "Vaktesztnek  nem   nevezhetjük   a
    próbát...a  Tesla  már  az  első  taktusoknál  elárulta  magát  szúrós
    hangszínével, olyannyira, hogy már a zajáról  is  rögtön  felismertük,
    tehát akkor is, amikor a tűje még csak az  üres  barázdát  rótta."  És
    teljesen mindegy volt,  hogy  a  hangszedőt  a  Teslába,  avagy  a  mi
    referencialemezjátszónkba szereltük-e. No de ha vakteszt,  hát  legyen
    vakteszt. A fülünket úgysem tudjuk behunyni.  De  majdcsak  túlleszünk
    rajta valahogy.
        És mit tesz isten, ma mégis vakon folyt a próba! A két lemezjátszó
    mindvégig  megőrizte  inkognitóját.  Végighallgatva  a  tesztprogramot
    (lásd az előző lemezjátszók szeánszán) nem tudtuk kitalálni, melyik  a
    NAD/VM  2102  és  melyik  az  ML/Hadcock/Ortofon  FF.  Két,  nagyjából
    egyenértékű hangképet hallottunk, nem rosszat, nem jót, olyat, amilyet
    ebben az - alapfokú  -  kategóriában  megszoktunk.  Természetesen  nem
    voltak egyformák, de nem tudtunk dönteni közöttük.  Négyünk  jegyzetei
    alapján ezt a jellemzést adhatjuk:

        I. Túl  élénk.  Cseng.  Könnyedebb,  dinamikusabb?  Lendületesebb,
    definiáltabb.  Tisztább,  de  forszírozott.  Felső  basszusa   kiürül?
    Fárasztó. Az énekhang tisztább. A szoprán kinyílik.  Kiegyenlítettebb?
    Tisztább, nyugodtabb, de nem igazán jó,  valami  hiányzik  belőle.  Az
    ének sssh... Az ének jobb!

        II.  Mélytöbblet.  Felül  kapar,  reszelős,  torz.   Teltebb,   de
    definiálatlanabb. Mélyebb tónus. A basszustartomány az egész  palettán
    meggyőzőbb.  Lefojtott,  piszkos,  ködös  felső   regiszter.   Igazibb
    balansz, de  nem  jó  sztereofónia.  Teltebb  orgona.  Több  mély,  de
    fátyolos hangkép. Jobb. Mélyebb. A kórus jobb.

        Tessék  találgatni,  melyik  melyik.  (És   csak   azután   tessék
    továbbolvasni!)
        Nos, amikor ellenőriztük  a  lámpaszíneket,  a  NAD-ot  a  második
    hangképpel  azonosítottuk.  Eddigi  tapasztalataink  szerint  a  Tesla
    pickup hangját  nehéz  elviselni  -  és  most  mégsem  okozott  nekünk
    gyötrelmeket.  Sőt,  férfiasan  be  kell  ismernünk,  hogy   ha   most
    találkoznánk elsőízben a VM 2102-essel, tehát csupán a  mai,  egyetlen
    próba  alapján   döntenénk,   akkor   talán   nem   állítanánk   olyan
    magabiztosan, hogy ezt a hangszedőt sürgősen ki kell  cserélni  valami
    használhatóra. Kérdés, mi okozta a  változást.  Két  magyarázat  jöhet
    szóba: vagy ez a pickup jobb, mint a többi példány - vagy a  NAD  5120
    tényleg tisztábban szól, jobban megfogja a hangszedőt, kevésbé  engedi
    ficánkolni stb. stb. Nézzük először az első lehetőséget.
        A pickup - mérve -  nagyon  hasonló  ugyan  a  múltkorihoz,  de  a
    magaskiemelése érezhetően kisebb: 1/3dB, nem pedig 2,5/4dB (a bal/jobb
    csatornán).  Próbaképpen  meghallgattuk  ugyanúgy.  mint  annakidején,
    tehát a mi duplakarú lemezjátszónkba szerelve, miközben a másik  karba
    egy abszolúte alapfokú, de márkás hangszedőt fogtunk fel (lásd  néhány
    hasábbal  később  az  olcsó  Ortofon  és   AKG   modellek   tesztjét).
    Meggyőződhettünk róla, hogy ez a VM 2102 valóbon nem azonos az  eddigi
    Teslákkal. Jobb a basszusa, kiegyenlítettebb a hangképe, és  általában
    sokkal kevésbé bántó. A felső  regisztere  azonban  így  is  reszelős,
    piszkos, bizonytalan, nem igazán sztereó  -  habár  nem  szúrja  ki  a
    dobhártyát. Úgy látszik, a Tesla is szortírozza a termést, és a jobban
    sikerült darabokat a drágább lemezjátszóiba építi. Vagyis  nem  a  NAD
    varázsolta el a pickupot: ez a pickup ilyen. A  tárgyszerűség  azonban
    megköveteli, hogy így foglaljuk össze szeánszunk eddigi eredményét:
        "A Tesla pickup hasonlóan szólt mindkét lemezjátszóban - de jobban
    szerepelt, amikor az 5120-asba volt szerelve."  Lehet  ez  a  véletlen
    műve, betudható a mi tévedésünknek is - de a tény tény marad.

    MC-próba

        Végülis  a  NAD/Tesla  lemezjátszónak  amúgysem  a   hangszedőjére
    voltunk kíváncsiak:  a  futómű  és  a  hangkar  érdekel  bennünket.  A
    mechanikát mi Ortofon MC10/II-es hangszedőkkel vizsgálgatjuk: az egyik
    pickupot a tesztpéldányba, a  másikat  a  mi  kontroll-lemezjátszónkba
    szereljük, és így csinálunk A-B  vaktesztet.  Utalnunk  kell  itt  11.
    számunkra,  amelyben  ugyanezzel  a  módszerrel  9  "bolti"   készülék
    képességeit próbáltuk felmérni.
        A NAD 5120 fényesen kiállta az  MC-próbát.  Hármunknak  ez  a  gép
    tetszett jobban, egyvalaki ellene szavazott ugyan, de nem volt  biztos
    az ítéletében. Mindazonáltal a NAD  fölényét  akkor  még  nem  éreztük
    meggyőzőnek.  A  két  Ortofon-MC   hangja   nem   teljesen   egyforma:
    aggályoskodtunk, vajon nem ezt a  különbséget  halljuk-e.  Legközelebb
    ezért, néhány nappal később, megcseréltük a hangszedőket.  Ekkor  öten
    vettünk részt a szeánszon, és mit tesz isten, megint  a  Rút  Kiskacsa
    győzött,  4:1  arányban.  Fölényét  most  nemcsak  számszerűen,  hanem
    abszolút értelemben is meggyőzőnek ítéltük. Óvatosságból (hiszen a két
    próba   együttvéve   sem   szolgáltat   elegendő   adatot   valamiféle
    statisztikához),  alább  egy  rövid   táblázatban   összefoglaljuk   a
    zsűritagok jegyzeteit. Olvasóink így felmérhetik, joggal  vontuk-e  le
    azt a következtetést, hogy nem annyira a  hangszedők,  mint  inkább  a
    mechanikák közötti különbség döntött.  A  jelzők  mindvégig  a  NAD-ra
    vonatkoznak.  (A  kilenc  ítélet  közül  az  I/1.  és  a  II/3.   volt
    ellenszavazat.)

    

        Az a hangszedő, amely az első próbán került a  NAD  lemezjátszóba,
    valóban élénkebb hangú a másiknál, amaz pedig  egy  kicsit  testesebb,
    fojtottabb. Jegyzeteink ezt a körülményt  is  tükrözik.  Mindazonáltal
    úgy tűnik, a  NAD  mindkét  hangszedő  erényeit  jobban  kiaknázta,  a
    hibákat pedig eliminálta vagy éppen a maga javára  fordította.  Vastag
    betűvel   szedettük   azokat   a   jellemzőket,   amelyek   szerintünk
    kifejezetten a mechanika sajátjai. Eszerint a NAD 5120-as  feltétlenül
    definiáltabban, tömörebben, elevenebben szól, mint a mi lemezjátszónk.
    Ez elsősorban a középtartományra vonatkozik: valahogy  "jobban  együtt
    van az egész". A sáv két szélén is meggyőzőbb a miénknél, de  ott  már
    megvannak a  maga  bajai,  amennyiben  a  basszusa  azért  nem  igazán
    erőteljes, a magastartománya pedig egy kicsit csilingelő.  Legalábbis,
    ha  az  emlékeinkben  élő  -  sokszorta  drágább!  -  Linn   Sondekhez
    hasonlítjuk. De mindenképpen zeneibb ez a hangkép, mint amihez  szokva
    vagyunk. Ezt bizonyítja az is, hogy a HFM szerkesztője, miután  néhány
    napig párhuzamosan  hallgatta  a  két  lemezjátszót,  lassan  teljesen
    átpártolt az 5120-ashoz. Úgy vélte, ezt a készüléket jobb hallgatni.
        Az imént szóba hoztuk a Linnt. Olvasóinknak nyilván feltűnt,  hogy
    (csaknem) több figyelmet és szeánszot szenteltünk az  Andersen-meséből
    kiköltött  Rút  Kiskacsának,  mint  a  lemezjátszók  fejedelmének.  Ez
    természetes. A  Linn  Sondek  a  mi  számunkra  nem  gép,  hanem  Elv,
    Tanulság,  Módszer,  szóval  mindenképpen  valamiféle  absztrakció.  A
    NAD/Tesla viszont az első igazán  hifi  lemezjátszó  lehetne  a  hazai
    boltokban. Nem tudjuk,  mi  a  titka,  egyelőre  nem  is  találgatjuk.
    (Feltehetőleg nincs is titka, "mindössze" gondosabban tervezték meg  a
    szokásosnál.) A  lényeg,  hogy  az  Andersen  nevű  propagandista  nem
    hazudott nagyot. A  Rút  Kiskacsa  nem  hattyú  ugyan,  de  tényleg  a
    hattyúkkal tart atyafiságot.


    Három olcsó hangszedő

        Olvasóink joggal  sérelmezhetik,  hogy  oly  gyakran  foglalkozunk
    közepesre vagy éppenséggel kifejezetten magasra árazott hangszedőkkel,
    ahelyett, hogy előbb megkeresnénk az  alapfokú,  még  elfogadható,  de
    különösen  olcsó,  tehát  mindenki  számára  hozzáférhető   típusokat.
    Sajnos, ezt  a  feladatot  nagyon  nehéznek  érezzük.  Aggasztóan  sok
    hangszedőt kéne bekérnünk vizsgálatra - és ami  a  fontosabb:  tudnunk
    kéne, melyik típus mennyibe kerülne idehaza! Mi pedig nem üthetjük  az
    orrunkat a külkereskedők dolgába. Mellesleg, még ha  ismernénk  is  az
    importárat, akkor se tudnánk kiszorozni, hogy a szállítás,  a  vám,  a
    kereskedelmi haszon nyomán hány forintra jön ki egy  dollár  vagy  egy
    márka.
        A mostani kivételt (amely erősíti a  szabályt)  azzal  indokoljuk,
    hogy tavasszal a HFM szerkesztője kinn járt Bécsben és látogatást tett
    az AKG cégnél. Szóba kerültek a hangszedők: nem akarnánk-e tesztelni a
    legújabb, javított szériát?  Erre  már  magunk  is  gondoltunk,  de  a
    tesztet mégsem tartjuk időszerűnek. Az AKG hangszedők kvalitásait  már
    ismerjük (lásd HFM 7.), de attól tartunk, hogy ezek a középkategóriájú
    típusok esetleg  túl  drágán  kerülnének  forgalomba  -  kérdés,  hogy
    versenyképesnek  bizonyulnának-e  a  már  piacon  levő   Ortofonokkal,
    Technicsekkel. Ami bennünket most igazan érdekelne, az valami  márkás,
    mindazonáltal egészen  olcsó  típus,  amiért  még  1000  forintot  sem
    kellene fizetni a boltban. Ilyet ugyanis eddig még nem láttunk.
        ("Hát az Ortofon FF 10XE? - kérdi az  Olvasó.  -  Annak  csak  886
    forint az ára!" Igaz, ami igaz: ez a típus elkerülte  a  figyelmünket.
    Mulasztásunkat pótolva, sürgősen bemutatjuk. A  fejezetcímben  jelzett
    három hangszedő egyike az Ortofon FF 10XE).
        Nemrég  hírt  kaptunk  az  AKG-től;  hírt,  s   ezenkívül   néhány
    hangszedőt is. Ezen túlmenően az  osztrák  cég  megtisztelt  bennünket
    néhány információval. Eszerint budapesti tárgyalásain  szóba  hozta  a
    pickupokat, megjelölte a minimális árat (ez akkor érvényes, ha a  vevő
    legalább  500  darabot  rendel),  és  a  tárgyalópartnereitől   kapott
    válaszokból arra következtet, hogy ezeknek a hangszedőknek nem kellene
    drágábbnak lenniük 600 forintnál.
        Ennyiért valóban nem lehet márkás pickupot  kapni  Magyarországon,
    tehát bizalmat szavaztunk az AKG hangszedőknek, nevezetesen a P5ED  és
    a P4 jelű típusoknak, és  ezeket  is  Bemutatjuk  -  fenntartva,  hogy
    legjobb tudomásunk szerint 600, legfeljebb 700 forintos típusokról van
    szó,  márpedig  az  ár  az  egyik  legfontosabb   műszaki   paraméter.
    Tulajdonképpen nagyon is kapóra jönnek, mert így szembesíthetjük  őket
    a máris forgalomban levő "néportofonnal". A mai  napra  rendelt  három
    hangszedő közös nevezője: bármelyikükhöz  hozzájuthatunk  Bartók  Béla
    képmásának egyszeri felmutatása ellenében - sőt, még vissza is  kapunk
    néhány kottalapot.


    Ortofon FF 10XE

    

        Az Ortofon mágneses hangszedői  a  VMS-nek  nevezett  elv  alapján
    működnek (Variable Magnetic Shunt= változó mágneses ellenállás). Ennek
    az a  lényege,  hogy  az  állórészben,  tehát  a  hangszedő-testben  4
    lágyvasrúdon  helyezik  el   a   tekercseket.   A   lágyvasrudak   elé
    mágnesgyűrűt szerelnek, de ez is mozdulatlan: csak a tűtartó csövecske
    mozog,  változást  idézve  elő  a  mágneses   erőtérben,   s   ezáltal
    feszültséget  indukálva  a  tekercsekben.  A  VMS-elvről  részletesebb
    leírást találnak Olvasóink az 1980/téli (4.) lapszámban.
        Az olcsóbb Ortofonok "rendszáma" nem VMS-sel, hanem F-fel vagy  (a
    még olcsóbbaké) FF-fel kezdődik; e logika szerint a  10XE  betűjelzése
    akár FFF is lehetne, ugyanis tényleg ez a  legolcsóbb  Ortofon-modell.
    Már a csomagolásán is meglátszik:  egy  kis  papírdobozkában  a  belső
    válaszfalra   erősítették   fel   a   pickupot.   Nem   adnak    hozzá
    rögzítőcsavarokat, különösebb leírást sem - csupán azt közlik,  mennyi
    az ajánlott tűerő,  és  bemutatnak  egy  bekötési  rajzot.  Viszont  a
    hangszedőt éppúgy fémbúrába építették, mint az elegánsabb típusokat. A
    tűtartó rész fehér, a plexi tűvédő felhajtható.


    AKG P5ED

    

        Akárcsak az Ortofonokét, az  AKG  hangszedők  működési  elvét  sem
    szükséges  részletesen  elmagyaráznunk,  hiszen  az  érdeklődő  Olvasó
    mindent megtalál 7.  számunkban  ("Hangszedők  a  szomszédból").  Csak
    emlékeztetőül: indukált mágnesű típusok ezek, rokonai a  mozgómágneses
    hangszedőknek, noha ezekben sem a mágnes mozog a tűtartó csövön, hanem
    egy parányi fémhenger. A mágnes a hangszedőtestben foglal helyet, és 4
    piciny pólusrudacskát gerjeszt - az utóbbiakon vannak a  tekercsek.  A
    már  említett  fémhenger  benyúlik  a  pólusrudak   közé,   mozgásával
    megváltoztatja a mágneses mezőt, és  ezáltal  feszültséget  indukál  a
    tekercsekben. A tűtartó csövecske  egyetlen  forgáspont  körül  minden
    irányban     elmozdulhat,     felfüggesztése     nagyon     szellemes,
    szabadalmaztatta is az AKG, "TS-rendszer" néven.
        A P5ED ugyanannak a családnak a tagja, mint a múltkoriban vizsgált
    P10ED, P15MD, P25MD. Tökéletesen ugyanúgy is néz ki, kívülről-belülről
    egyaránt.  A  tűhegy  elliptikus,  a  gyémánttűt  titán   csövecskében
    rögzítették. A tűvédőt már ismerjük: lehúzható kis műanyagtest, bizony
    elég ügyetlen. A hangszedőt a kartonon  belül  plexidobozka  is  védi.
    Mivel fölöttébb könnyű (mindössze 3,5 gramm!), előfordulhat, hogy  nem
    tudjuk kibalanszírozni az ellensúllyal a hangkaron. Erre a lehetőségre
    számítva, az AKG egy kis fémlapocskát is ad hozzá. Ha  ezen  keresztül
    csavarozzuk fel, a nehezék 5,6 grammra növeli  a  pickup  tömegét.  Az
    adatlapot az AKG éppúgy megtakarította,  akár  az  Ortofon  -  viszont
    legalább mellékel a hangszedőhöz egy pár hosszabb és egy pár rövidebb,
    anyával ellátott felerősítőcsavart.


    AKG P4

    

        Ez viszont már  nem  tagja  a  klasszikus  AKG-hangszedőcsaládnak.
    Hagyományos mozgómágneses  típus:  a  tűtartó-csövecskéje  egy  piciny
    mágnest tart, s annak a mozgása kelt feszültséget  a  tekercsekben.  A
    hangszedőtest  hengeralakú,  műanyagból  készült,  és   úgy   látszik,
    túlságosan is könnyűre sikeredett, mert felül már eleve ráragasztottak
    egy kis ólomlapkát - ettől eltekintve a "cubehőr" ugyanaz, mint ami  a
    P5ED-hez jár. A tűvédő más alakú ugyan, de éppolyan ügyetlen.
        El kell mondanunk, hogy kaptunk az  osztrák  cégtől  egy  harmadik
    hangszedőt is. Ez a P4DP névre hallgat, és felépítését tekintve  a  P4
    rokona,  noha  a  kivitele  teljesen  másmilyen:  nem  a   szabványos,
    1/2   coll   lyuktávolságú   csavarokkal    kell
    felerősíteni, hanem hajszálpontosan úgy, mint az  ebben  a  számunkban
    Bemutatott Panasonic SL-N15  lemezjátszó  pickupját.  Az  AKG-irodalom
    szerint ez a felfogási  rendszer  ("T4P")  szabványosított;  mi  ugyan
    sehol sem találkoztunk ezzel a szabványelőírással, de tény, hogy mások
    is gyártanak ilyen kivitelű pickupokat. A P4DP is "bemegy" a  Technics
    EPC-24 helyére. Azon a lemezjátszón azonban  (lásd  a  tesztjét!)  nem
    lehet állítani a tűerőt, a pickupcsere gyakorlatilag  lehetetlen,  így
    aztán nem tudtunk mit kezdeni a P4DP-vel.

    Méréseinkhez

        (A lemezjátszó egy Dual 701-es volt.)
        Ortofon FF 10XE. Jelleggörbéje igen hamar, már 2kHz-nél esni kezd,
    10kHz  fölött  már  jó  3  decibelje  hiányzik,  majd  20kHz  körül  a
    rezonancia téríti vissza a görbét nagyjából az eredeti  szintre.  (Ezt
    jól mutatja, a maga módján, az 1kHz-es négyszögjel is: az impulzustető
    nem egyenes, hanem  ferde,  emelkedő  jellegű.)  Az  áthallás  viszont
    példás,  sok  drága  hangszedő  megirigyelhetné.  A  többi   paraméter
    átlagos, csak a közepes frekvencián mért  torzítás  fut  fel  magasra,
    nagy kivezérlésen, és csak  az  egyik  csatornán.  Mindent  összevéve:
    kiegyensúlyozott  jellemzők,  jobbak,  mint  ebben  az  árkategóriában
    elvárhatnánk.
        AKG P5ED. Jellegzetes AKG-frekvenciaátvitel: furcsa beszakadás  10
    és 20kHz között  (mélysége  eléri  a  4  decibelt),  viszont  10kHz-ig
    kiegyenlítettebb a görbe,  mint  az  Ortofoné  volt.  Az  áthallás  is
    alacsony, ha nem is annyira, mint  az  FF  10XE  diagramjain.  A  P5ED
    letapogatási képessége meglehetős, az 1kHz-es négyszögjel - a  felfutó
    ágon látható csúcstól  eltekintve  -  szép.  Ennek  a  hangszedőnek  a
    frekvenciaintermodulációs torzítás a gyönge pontja (300+3000Hz).
        AKG P4. Frekvenciaátvitelét  tekintve  nem  a  P5ED-re,  hanem  az
    Ortofonra  emlékeztet,  a  jobb   csatornán   gyakorlatilag   ugyanazt
    produkálja, a bal csatornán azonban  már  1kHz-nél  süllyedni  kezd  a
    görbe,  és  összesen  4,5   decibelt   esik.   Nem   csoda,   hogy   a
    négyszögjel-átvitel is  ugyanolyan,  mint  az  Ortofoné.  Ez  a  típus
    azonban kevesebbet torzít, mint a  P5ED,  és  (a  frekvenciaátviteltől
    eltekintve) minden szempontból teljesíti, néhol  túl  is  teljesíti  a
    gyári specifikációt.

    
    
    


    Szeánsz

    

        A végén kezdjük: a három hangszedő egyike sem annyira "all round",
    mint  etalonunk,  az  Ortofon  FF  15E/II.  Vagy  ilyen,  vagy   olyan
    tekintetben, de elmaradnak tőle. A  kompromisszum  azonban  nem  tűnik
    kétségbeejtőnek,   és   minthogy   ezek   a    hangszedők    csak    a
    felébe-kétharmadába kerülnek, mint a jelenleg 1200 forintos FF 15E/II,
    érdemes behatóbban elemezni a hangképüket.

    Ortofon FF 10XE

        A két Ortofon túlságosan is közeli rokonságban  áll  egymással.  S
    éppen azért, mert hasonló  felépítésűek,  könnyű  kifigyelni,  mi  az,
    amiben az egyik mégiscsak többet tud a  másiknál.  Feltehetőleg  ezért
    döntöttünk olyan határozottan (4:0 arányban) a drágábbik típus javára.
    Az FF 10XE magashiánya, amelyet a diagramok oly ékesen  szemléltetnek,
    füllel is igen jól kihallható. Egyikünk ezt úgy interpretálta, hogy ez
    a hangkép "tömörebb ", de néhány zeneszára meghallgatása után mindenki
    előtt nyilvánvalóvá vált, hogy az FF 10XE nem  annyira  tömören  szól,
    mint inkább fojtottabban, szegényesebben,  mondhatni  ványadtabban.  A
    torzítása is érezhetőbb. A 15E/II nyíltabban,  csengőbben,  tisztábban
    muzsikál.  A  10-es  típust-bizonyára  a  15-ös  specifikáción  kívüli
    példányaiból válogatják.  A  nívókülönbség  mindazonáltal  arányos  az
    árkülönbséggel.

    AKG P5ED

        Mint várható volt, most nagyonis  eltérő  hangképeket  hallottunk.
    Olyannyira, hogy a zsüri két pártra szakadt. A  társaság  kifejezetten
    könnyűzenére hangolt tagjai  (DE  és  SA)  az  AKG-t  választották.  A
    komolyzenét is kultiváló másik párt (SZM és DL)  ellene  szavazott.  A
    nézeteltérés antagonisztikusnak  látszik,  ezért  kettős  jellemrajzot
    kell adnunk.
        A negatív. Harsány, középen kiürül, torz énekhangok. Érdes, kásás,
    előrejön,  ordít.  Rádiószerű.  Erőszakos.  Csúnyább  a  zaja  (sssh).
    Viszont tömörebb  -  hozzá  képest  az  Ortofon-etalon  (az  FF15E/II)
    ványadt.
        A pozitív. Testesebb, lendületesebb,  dinamikusabb.  Kulturáltabb.
    Kevesebb magashang, de emberibb.  Hozzá  képest  az  Ortofon  torzabb,
    zajosabb, gépiesebb.
        A látszólagos ellentmondást azzal lehet feloldani, hogy mind a két
    hangszedőnek megvan a maga baja; végülis, ezért az  árért  ne  várjunk
    MC-hangot. Ízlés dolga, ki melyik  torzításfajtát  viseli  el  jobban.
    Mindenesetre ezen a próbán a P5ED összemérhetőnek minősült az FF15-tel
    - féláron. Valószínű persze, hogy az utóbbi még így  is  közelebb  áll
    ahhoz, amit az audiofilek szeretnek, sőt, a szerkesztő érzései szerint
    komolyzenére még az FF 10XE  is  inkább  ajánlható,  minthogy  a  P5ED
    magasa torzabbak.  Viszont  -  legalább  megvannak.  Ennélfogva  ez  a
    hangszedő  lendületesebb,  dinamikusabb  összképet  ad,   alternatívát
    kínálva az Ortofonok, de legalábbis az FF 10XE ellenében.

    AKG P4.

        Összehasonlítottuk az az FF15-tel és  a  P5ED-vel  is.  A  többség
    véleménye szerint  a  P4  valamivel  puhábban  szól,  kevésbé  torzít,
    viszont már túlságosan feltűnő a magashiánya:  tompán,  függöny  mögül
    zenél, és  ezzel  diszkvalifikálja  sajátmagát.  Legalábbis  az  előbb
    emlegetett típusokkal szemben. Mert például a Tesla VM 2102-höz képest
    világos, áttetsző, kellemes sztereofóniát produkál...