Ortofon Op. 3




    - Koncert pickupra, erősítőre és hangsugárzókra -

    



        Immár harmadik zeneművét bocsátja a nagyközönség elé a Maestro, az
    Ortofon cég. Szorgalmát-igyekezetét  minden  bizonnyal  az  a  szlogen
    magyarázza,  miszerint  ő  az  egyetlen   a   világon,   aki   nemcsak
    lemezjátszó-, de lemezvágófejet is gyárt.  Tehát  demonstrálnia  kell,
    mit tud.
        Első demó-lemeze, hogy úgy mondjuk, nem volt valami nagy  szám.  A
    második már sokkal jobban sikerült, különösen, hogy a  program  felét,
    tehát a zenei műsort az Ortofon nem  maga  készítette,  hanem  bölcsen
    átvette egy svéd "specialistától", az  Opus  3  nevű  cégtől.  Nos,  a
    harmadik lemezen már egyáltalán nincs  szorosan  vett  műszaki  teszt,
    tehát kétszerannyi zene fér  rá.  És  valamennyi  felvételt  a  svédek
    készítették  -  szóval,  ha  úgy  tetszik,  az  Op.  3  pontosan   100
    százalékkal jobb; mint az Op. 2 volt. Furcsa, de nekünk a hangminősége
    is jobban tetszik. Arra gyanakszunk, hogy a két lemez nem ugyanabban a
    gyárban készült. Ha sejtésünk helytálló, akkor a második  album  zenei
    anyagát az Ortofon valóban csak  "átvette",  tehát  a  mesterszalagnak
    csupán  a  másolatáról  dolgozhatott,  hiszen  az  eredetit   mindenki
    megtartja magának. Ezzel szemben az Op. 3 már teljes mértékben az Opus
    3 műve, ő  pedig  nyilván  az  első  generációs  szalagról,  a  Master
    Tape-ről   vágta   a   lakklemezt.   Az    új    lemez    mindenesetre
    transzparansebben, elevenebben szól - pedig  ebből  a  szempontból  az
    előzőre sem lehetett különösebb panasz!
        Mi már a második lemezt is Olvasóink és a kereskedelmi  vállalatok
    figyelmébe ajánlottuk, s ma is úgy érezzük, joggal. (Lásd HFM  8.)  Az
    Op. 3 méginkább méltó az audiofilek bizalmára. Ezt  a  lemezt  ezentúl
    gyakran használni fogjuk szeánszainkon,  tehát  örülnénk,  ha  más  is
    hozzáférne - habár gyanítjuk, hogy nem lesz olcsó. A  magunk  részéről
    azzal szorgalmazzuk az Ortofon 0003 - ez a  típusjele  -  behozatalát,
    hogy alább közreadjuk a tesztműsor angol nyelvű kommentárjának  magyar
    fordítását. A RAVILL-nak vagy a RAMOVILL-nak tehát nem kell  bajlódnia
    a magyar nyelvű használati leírással (amelyet tulajdonképpen  kötelező
    volna mellékelni az ilyesfajta árucikkekhez, hiszen ebből tudják meg a
    vájtfülűek, mit  és  hogyan  kéne  hallaniuk).  Az  eredeti  szövegbe,
    zárójelben,  csak  annyit  toldunk  be,  hogy  minden  "track"  elején
    megnevezzük az ott megszólaló hangszereket.


    Első oldal: a hangkép tesztje

        1:1. A hangzáskép balansza, különös tekintettel a mélytartományra.
    (Dixie. Trombita, klarinét, baritonszaxofon, bőgő vonóval és pengetve,
    bendzsó,  zongora.)  Ezt  a   számot   egy   igen   gyors   lecsengésű
    koncertteremben vették fel.  A  visszhang  spektruma  meredeken  esik,
    vagyis a magashangok sokkal gyengébben verődnek vissza, mint a mélyek.
    Ez, kombinálva a hangszerek  erős  direkthangjaival,  jó  mélyátvitelt
    követel és jó követőképességet, főleg a basszusban. Az első részben  a
    bőgőt  vonóval  szólaltatják  meg,  gerjesztve  a   lejátszóberendezés
    basszusrezonanciáit.   Később   pengetik   a    bőgőt,    igen    erős
    basszustranzienseket keltve, és ez próbára teszi a hangszedő  követési
    képességét.  A  csillapított  trombita  igen  nagy  energiamennyiséget
    sugároz a magastartományban. Tisztán kell szólnia, nem harsányan.

        1:2.   A    hangzáskép    balansza,    különös    tekintettel    a
    magastartományra. (Bőgő,  dob,  cintányér,  hegedű,  vibrafon.)  Ez  a
    felvétel is egy  meglehetősen  száraz  akusztikájú  teremben  készült,
    olyasfajtában, mint amilyen egy színház. Ezúttal a magas frekvenciákra
    összpontosítottunk. A cintányér és a "hi-hat" jókora  magasfrekvenciás
    energiát sugároz, olyannyira, hogy akusztikus hangszerekről  még  soha
    nem mértünk ilyen nagy  erejű,  rövid  időtartamú  jeleket.  A  gyönge
    követőképességű, kiegyensúlyozatlan magas  regiszterű  hangszedők  itt
    élesen fognak  szólni,  fárasztóan.  Hallatszania  kell  a  hegedűvonó
    okozta enyhe nyerseségnek, úgy,  hogy  a  hang  mégis  lágy  maradjon.
    Silány berendezésen keményen, kellemetlenül szól.

        1:3. Teljes  hangzási  balansz.  A  romantikus  orgonazenét  nehéz
    reprodukálni, minthogy  annak  széles  frekvenciatartománya  egyszerre
    szólal  meg  minden  szinten.  A  spektrum  annyira  komplikált,  hogy
    összefüggő hangtestként hat, nem különálló hangok gyanánt. Ez a  fajta
    zenei anyag felderíti a frekvenciaátvitel gyönge  pontjait,  egyben  a
    hangszedő   követési   képességét   is   teszteli,    nemkülönben    a
    mélységérzetet. A mikrofon 9-14 méternyire van az  orgonasípoktól,  és
    ezt  is  kell  hallanunk.  A   felvételen   hallható   orgona   joggal
    reprezentálja a skandináv orgonaépítő művészetet; lágy, meleg, szellős
    hangja van. Figyelj a stabil basszusra  az  első  téma  alatt,  később
    pedig a regiszterek sokféleségére.

        1:4. Mélységérzet. (Gitár, kalimba, férfi  énekes.)  Széltében  és
    mélységében tiszta sztereofónia. Az énekes  és  a  gitár  középről,  a
    kalimba balról szól. Figyeld ez utóbbinak könnyű,  levegős  hangzását.
    Rossz hangszedők általában megemelik a  "treble"-t,  élessé  teszik  a
    kalimba hangját és sziszegővé az  éneket.  A  torzítás  előrenyomja  a
    hangot és tönkreteszi a  mélységérzetet.  A  torzításokat  itt  könnyű
    észrevenni, mert az emberi hang úgy szól, ahogy a valóságban  halljuk.
    Emlékeztetőül: itt most hiteles  hangra  figyelünk,  nem  az  oly  sok
    felvételről hallható, mikrofonozott típusúra.

        1:5. Dinamika. (Klasszikus gitár.) Ezen a felvételen  azt  akartuk
    megmutatni, mi a különbség a  dinamika  és  a  hangerő  között.  A  jó
    dinamika különböző hangerővel képes megjeleníteni a hangot, és ezt itt
    jobban  hallhatjuk,  mintha  vonatrobogás   vagy   ágyúlövés   zajával
    fárasztjuk a fülünket.  A  gitárszólót  egy  meglehetősen  visszhangos
    kőtemplomban játsszák. A visszhang  körülbelül  40  decibellel  van  a
    közvetlen  hang  szintje  alatt,  így  a  kettőnek  az   egyensúlyából
    megítélhetjük a hangszedő  dinamikafelbontó  képességét.  A  szegényes
    dinamikájú hangszedő lapossá  teszi  a  hangot  és  eltünteti  a  zene
    sziporkázását. A pengetett húrok  jól  megkülönböztethető  hangja  nem
    lehet túl kemény (ez  magastúltengésre  vallana)  -  meleg  legyen  és
    tiszta. A basszusrezonancia is meleg  hangszínű,  "lekerekített",  nem
    üreges, döngő. A legtöbb olcsó pickupnak  rossz  a  tranziensátvitele;
    kompenzációképpen   magasat   emel.   Felületes   meghallgatásra    ez
    differenciáltnak tűnik, de később kiderül, hogy a hang  kemény,  üres,
    fárasztó a fülnek.

        1:6. Hangzási balansz, mélységérzet,  dinamika.  Ötventagú  kórus,
    orgona és fuvola, "dús"  akusztikájú  környezetben:  egy  kőtemplomban
    felvéve. Az ének hangok tiszták és  erősek,  de  nem  erőszakosak.  Az
    egyes bekezdésekben más-más dolgokra összpontosítottunk, de  valójában
    összefüggenek a paraméterek: például, ha  a  sziszegőhangokat  csúnyán
    reprodukálják, akkor ez interferál a hangminőség többi  jellemzőjével,
    megtöri az előttünk álló kórus "image"-át és felborítja a direkt  hang
    és a visszaverődések egyensúlyát.

    Második oldal: a műszaki paraméterek tesztje

        2:1.  Függőleges  követési  szög.  (Női  énekhang,  gitár.)  Ez  a
    felvétel különösen érzékeny  a  vertikális  szöghibára.  Ha  a  pickup
    hátradől, tehát túl kicsi a követési szög, akkor a bőgő és az énekhang
    "tömött", fojtott lesz. Ha a szög túl nagy, az énekhang felkeményedik,
    szúrós lesz, a gitár szintén kemény, kopogós. Ha kísérletezünk, fogunk
    találni  egy  szűk  tartományt,  amelyben  a  vertikális  szög   éppen
    megfelelő. Figyeljünk a háttérzajra is, az is eltérően szól ilyenkor.

        2:2.  Követőképesség.   "A   zongora   -   mondta   Stravinsky   -
    ütőhangszer." Itt most megérthetjük, mire gondolt. Ez a fajta zene (és
    játékmód) félelmetes dinamikát követel a lejátszóberendezéstől.  Ha  a
    hangszedőnk nem követi  halálbiztosan  a  barázdákat,  akkor  ezt  itt
    félreérthetetlenül hallani fogjuk.

        2:3. Magashangú  torzítás.  (Ütőhangszerek,  fúvósok,  gitár,  női
    hang.) Ez a felvétel kitűnő mélységérzetet kelt. Pontosan kijelöli  az
    egyes hangszerek helyét. Jobb oldalt a ritmuscsoport a "hi-hat"-tel és
    a cintányérral. Bal oldalt bongók, harangjáték és szaxofon. Az énekes,
    a gitár és a bőgő  hátrábbról,  a  színpad  közepéről  szól.  Mindezek
    külön-külön  is  megszólalnak,  és  meglehetős  tranziens   energiákat
    mozgatnak  meg  a  legfelső  tartományban,  így  könnyű  észrevenni  a
    hangszedő és a tű hibáit.

        2:4. Torzírás/követőképesség. (Dixie - hasonló az 1:1-hez.)  Ismét
    egy nagy dinamikájú felvétel, az akusztika is hasonló, mint az  előbbi
    dzsesszklubban. A fúvósok  intenzív  hangja  miatt  a  hangszedők  itt
    nehezen követik a barázdát. A mikrofon meglehetősen közel volt ezekhez
    a nagy erejű hangszerekhez, és a zene csúcsai ha nem haladják is meg a
    lemeztechnika  képességeit,  bizony  próbára  teszik  a  lemezjátszót.
    Egyébként az 1:1  felvétel  is  hasonló  tesztet  tartalmaz  (főleg  a
    basszustartományban, a pengetett bőgőhanggal).

        2:5.  Fázis.  Orgonazenét  hallunk,  előbb  hibás,   majd   helyes
    polaritással. Amikor a fázis nincs a helyén,  a  basszus  gyöngébb,  a
    sztereofónia zavarosan visszhangos lesz, a hangszín nazális.  Minthogy
    ez az utolsó felvétel a lemezen, itt különösen jól észre lehet  venni,
    ha rosszul van beállítva a kargeometria, tehát  a  hangszedő  tengelye
    nem esik egybe a lemezbarázda  érintőjével.  Ilyenkor  főleg  a  rossz
    polaritású felvételen fogunk torzítást hallani.


        Ez a legutolsó felvétel, a fázispróba nekünk nem  tetszik.  Sokkal
    jobban bevált az a szimpla teszt, amit az Op.  2  legelején  találunk.
    Ettől eltekintve a harmadik album fenomenális: sejtteti, hogy  micsoda
    tartalékok rejlenek az elparentált analóg  technikában.  Programja  is
    többrétegű (orgona, zongora, kórus), habár változatlanul hiányoljuk  a
    szimfonikus zenét. Ahhoz már, úgy  látszik,  nem  elegendő  a  szimpla
    keresztpáros mikrofontechnika - de az is lehet, hogy a  kis  svéd  cég
    csupán   visszariadt   a   szimfonikus   nagyzenekarral   való   munka
    összehasonlíthatatlanul nagyobb költségeitől és kockázataitól.
        Szerettünk volna túllépni a laikus lelkendezésen. Úgy gondoltuk, a
    recenziót szakszerű kritikával  fogjuk  kiegészíteni.  A  kísérőszöveg
    elmondja, mit hogyan vettek föl a hangmérnökök; hangsúlyozza,  hogy  a
    zenei-akusztikai   történést   a   maga    teljességében    igyekeztek
    tolmácsolni,  mégpedig  a  ma  újra   igen   népszerű,   Blumlein-féle
    keresztpáros  (kétmikrofonos)  technika  alkalmazása  révén.  Nos,  mi
    felkértük Peller Károlyt, a MAFILM hangmérnökét, hallgassa végig ő  is
    az Op. 3-at és mondjon véleményt minden egyes passzus  után:  szerinte
    hogyan  szól  ez  a  lemez,  mennyire  realisztikusak  a   felvételek,
    egyáltalán,  mennyiben  tudták  szándékukat   megvalósítani   a   svéd
    hangmesterek. PK a Filmgyárban hallgatta meg  a  lemezt,  a  következő
    berendezésen: Thorens  TD  125/SME/AKG  P25MD,  Shure  erősítő,  aktív
    Westlake monitorok. Utána tömören csak annyit  mondott,  hogy  ezek  a
    felvételek  a  maguk  nemében   minden   szempontból   kifogástalanok.
    Kiegyenlítettségük,   dinamikájuk,   térhatásuk    egyaránt    példás,
    szőrszálhasogatás volna bármit is kritizálni rajtuk.  Ez  a  kommentár
    meggyőzött bennünket arról, hogy az Op. 3  a  stúdióberendezéseken  is
    ugyanolyan szépen szól, mint a hifi-berendezéseken - feltéve,  persze,
    hogy azok nívósak. De hát éppen ez a jó demó-lemez kritériuma.