Kazettateszt (lásd sztárfotónkon)



        Igencsak esedékes volt már ez a méréssorozat, hiszen  csaknem  két
    év óta ígérgetjük. Sajnos, minden  összeesküdött  ellenünk,  munkánkat
    földrengés, árvíz,  a  laboratórium  tatarozása  és  egyéb  természeti
    katasztrófák akadályozták.  A  kazetták  is  roppant  nehezen  gyűltek
    egybe, sokat kellett szaladgálni utánuk, de végülis csaknem ötvenfélét
    sikerült összetoboroznunk.



    Karriertörténet

        Előrebocsátjuk,  szó   sem   lehetett   arról,   hogy   valamiféle
    "teljességre" törekedjünk. Hogyan is gondolhattunk volna erre,  amikor
    ezernyi típus és milliárdnyi magnókazetta van forgalomban!  A  Philips
    cég tervezőmérnökei és gazdasági  szakértői,  amikor  huszonegy  évvel
    ezelőtt, 1963-ban a nagyközönség elé léptek  a  Compact  Cassette-tel,
    talán maguk sem hitték, hogy az új műsorhordozó  ekkora  karriert  fog
    befutni. Az eredmény valószínűleg meghaladta a legvérmesebb reményeket
    is.  Hogy  csak  egyetlen  számadatot   mondjunk,   Európában   tavaly
    körülbelül 300  millió  darab  kazettát  adtak  el  -  és  a  forgalom
    változatlanul csak emelkedik.
        A kazetta  előnyeit  nem  lehet  elvitatni.  Kisméretű,  rendkívül
    egyszerűen kezelhető, viszonylag olcsó. Persze, megvannak a  hátrányai
    is, de ezek egyre kevésbé zavaróak.  Két  évtized  alatt  hihetetlenül
    sokat fejlődtek a kazetták is, a kazettás magnók is. Ez jórészt  annak
    köszönhető,  hogy  már  a  kezdet  kezdetén  szabványosították  minden
    lényeges  műszaki  jellemzőjüket,  s  ezáltal  pontosan  megszabták  a
    fejlesztés irányát. Kisebb vargabetűk azért így is tarkítják a Compact
    Cassette  diadalútját.  Némely  cégek  megpróbálkoztak  a   szabványos
    4,76cm/s-nál kisebb (2,4) és nagyobb (9,5) szalagsebességgel  is.  Nem
    arattak nagy sikert. Mások eltérő  kialakítású  kazettákkal  szerették
    volna megtörni a Philips egyeduralmát. A Grundig és a Telefunken 6,3mm
    szalagszélességű, 9,5cm/s szalagsebességű kazettája azonban éppúgy nem
    teremtett konkurrenciát a Kompakt Kazettának, mint jóval később a Sony
    Elcasetje  sem  -  holott  az  utóbbi  valóban  műszakilag  kiforrott,
    sokatígérő rendszer volt. Mindez ékesen  bizonyítja,  hogy  a  Philips
    "beletrafált"  a  céltábla  közepébe:  olyan  műsorhordozót  alkotott,
    amelyet az emberek többsége, kritikátlanul, vagy kritikával ugyan,  de
    el tudott fogadni.
        Pedig annakidején, a hőskorban nagyon meg kellett alkudnia, aki az
    orsó helyett a kazettát választotta. A hagyományos, "vasoxid" szalagot
    kapta így is, csak a szalag most lassabban  futott,  keskenyebb  lett,
    meg még vékonyabb is. A kazettás magnócskák  pedig  főleg  hordozható,
    egyszerű masinák voltak, gyatra  frekvenciaátvitellel,  magas  zajjal,
    jól hallható nyávogással. És mégis: amint feljött  a  Kompakt  Kazetta
    napja, tüstént bealkonyult  mindennemű  hordozható  lemezjátszónak  és
    orsós magnónak. Az autókban pedig  egyáltalán  nincs  versenytársuk  a
    kazettás gépeknek. Aztán  persze  megjelentek  az  "asztali"  kivitelű
    gépek is, szerény specifikációval és nem is túl olcsón -  de  ezek  is
    vevőre találtak.
        Azóta sokat  javult  a  szalagok  minősége  (krómdioxid,  vaskróm,
    metál), a magnógyárak pedig zajcsökkentő elektronikákkal és  szellemes
    mechanikai megoldásokkal kiirtották a  zaj,  illetve  a  nyávogás  egy
    részét. Ez egyébként nem ment egyik napról a másikra.  Sőt,  fölöttébb
    furcsa dolgok is történtek közben. Például a  nemzetközi  tekintélynek
    örvendő  DIN  45500  szabvány  (a  "hifi  norma")  a  kazettás  magnók
    előretörésekor óvatosan lejjebb szállította a  mércét.  Az  eredetileg
    ±0,15%-ban maximált nyávogás helyett most már ±0,2%-ot is  elfogadott,
    és a frekvenciagörbe tűrésmezején  is  lazított  valamelyest,  hogy  a
    kazettás magnók is "beleférjenek a hifibe". Íme, a minőség javításának
    legegyszerűbb módja... Nos, a kazettás  gépek  derékhada  ma  már  nem
    szorul rá erre a mankóra, hiszen a legolcsóbb sztereó gépek  sem  igen
    nyávognak  többet  a   régi,   szigorúbb   szabvány   szerinti   ±0,15
    százaléknál.
        Szóval, a kazettás magnó ma már  kétségtelenül  "hifi-médium".  Az
    orsós gépek  egyre  inkább  háttérbe  szorulnak.  Száz-  és  százezrek
    kazettán gyűjtik a  zenét,  véresen-komolyan,  ahogy  illik,  hatalmas
    pénzeket és temérdek időt áldozva hobbijukra. A pénz és idő eredménye:
    a műsor a kazettán. Tehát nemcsak a magnótól, hanem  a  kazettától  is
    joggal várják, hogy jó  minőségű  legyen,  tartós  és  megbízható.  Az
    utóbbi tulajdonságon azt értjük, hogy a vadonatúj,  éppen  kicsomagolt
    kazettának igen nagy valószínűséggel jól kell funkcionálnia,  különben
    meghiúsíthatja valamely - esetleg  megismételhetetlen  -  zenei  műsor
    felvételét.  Ami  a  minőséget   illeti,   a   leggonoszabb   ellenség
    változatlanul a zaj. Gyakran még a nívós szalagok is bántóan  zajosnak
    bizonyulnak, holott a kazettás magnók tulajdonosai többnyire már eleve
    rákényszerülnek valamiféle zajcsökkentő elektronika használatára.
        Rátérve mármost a Hifi Magazin kazettatesztjére:  igyekeztünk  úgy
    összeállítani  a  tesztmezőnyt,  hogy  kielégíthessük  az   igényesebb
    magnótulajdonosok érdeklődését is - dehát  nem  csak  rajtunk  múlt  a
    dolog. Amikor mintapéldányokért folyamodtunk az  ismert  kazettagyártó
    cégekhez  (mert  hiszen  így  szabályszerű),   többen   válaszra   sem
    méltattak. Mások viszont előzékenyek voltak, s elküldték akár a teljes
    repertoárjukat, a legolcsóbb típustól a legdrágábbig. Szereztünk aztán
    kazettát más módon is: ha lehetett,  kunyeráltunk,  ha  nem  lehetett,
    vásároltunk.  (Hál'istennek,  ma  már  egyre  vigasztalóbb   a   bolti
    kínálat.) Köszönettel tartozunk az Agfa, az  Ampex,  a  BASF  cégeknek
    küldeményükért, a Skála Áruháznak egy egész sereg  külföldi  és  hazai
    kazettáért, a Nissho-Iwai cég budapesti képviseletének pedig nemcsak a
    Pioneer kazettákért, hanem azért is, hogy rendelkezésünkre  bocsátotta
    a Pioneer CT-F1250 típusú magnót (tesztjét lásd HFM 4.),  kockáztatva,
    hogy  esetleg  tönkretesszük  a  készüléket  a  tesztprocedúra   során
    elkerülhetetlen, mérhetetlenül sok kapcsolgatással.

    Kazetta mint olyan

        Mielőtt a részletekbe mennénk, tegyünk egy kis kitérőt, és menjünk
    bele a kazetták részleteibe. Kezdjük a szalaggal.
        Kezdetben a kazettákba is csak a hagyományos,  "vasoxid"  szalagot
    tették, ugyanazt, amit  az  orsókra  is  tekercseltek.  E  hagyományos
    szalagtípus aktívrétege gamma vasoxid (γ -Fe2O3).
    A hetvenes évek elején megjelentek a  krómdioxid-aktívrétegű,  továbbá
    az úgynevezett "chrom substitute" azaz krómhelyettesítő  szalagok.  Az
    utóbbiakban a  krómdioxidot  hozzá  hasonló  anyagokkal  helyettesítik
    ("kobalt-dotált"  szalagok,  Beridox,  Super-Avilyn   stb.),   de   az
    egyszerűség  kedvéért  mi  ezeket  a  típusokat  is  a   krómcsoportba
    soroljuk. Később  a  gyárak  megpróbálták  házasítani  a  vasoxidot  a
    krómdioxiddal, hogy  ezáltal  összeötvözhessék  a  két  típus  kedvező
    tulajdonságait. Ennek a manipulációnak az eredménye a vaskróm  szalag.
    És végül a jelenkor  sztárja  a  metál  szalag,  amelynek  aktívrétege
    "tiszta", azaz oxidmentes vasanyag. Amikor ez a  negyedik  szalagtípus
    megszületett, a  szakemberek  azt  jósolták,  hogy  a  vaskróm  szalag
    elveszti  létjogosultságát.  Úgy  látszik,  igazuk  lehetett,  mert  a
    legtöbb korszerű magnó szalagválasztó-kapcsolója már csak háromállású:
    nincs tekintettel a vaskróm-típusokra.
        A  cél  az  volt,   hogy   minél   finomabb   részecskéket   minél
    egyenletesebben vigyenek fel a hordozórétegre.  Az  aktívrétegnek  így
    növekszik a koercitív ("mágnesség-megtartó") ereje, miáltal jobban  ki
    lehet vezérelni a szalagot, csökken a zaj, javul a  magashang-átvitel.
    Az aktívréteget egy vékony poliészter-fólia hordozza, s jórészt  ennek
    mechanikai tulajdonságaitól függ a kazetta élettartama. A C-60,  tehát
    2x30 perces játékidejű  kazetták  szalagja  18µm  vastag.  A  kazettás
    műfajban ez a legvastagabb szalag - holott  az  orsós  szalagok  közül
    csak a  legvékonyabb,  tehát  háromszoros  játékidejű  szalagok  a  18
    mikronosak. Alább  egy  kis  táblázatban  összefoglaljuk  a  különböző
    játékidejű kazetták szalagjainak főbb adatait:

    -------------------------------------
                        C-60  C-90  C-120
    -------------------------------------
    Szalaghosszúság(m)   90    135    180
    Teljes vastagság(µm) 18     12      9
    Rétegvastagság(µm)  5-6      4    3-4
    Hordozó (µm)         12      8  4,5-6
    -------------------------------------

        Némely gyártmány paraméterei ettől kismértékben eltérhetnek ugyan,
    adataink  mindenesetre  irányadóak.  Mint  látjuk,  a  szalagvastagság
    csökkenésével az aktívréteg vastagsága is csökken (bizonyos 120 perces
    típusokon már csak leheletvékony az emulzió), és  így  egyre  nehezebb
    fenntartani az elektroakusztikai  paraméterek  színvonalát.  Az  pedig
    magától értetődik, hogy minél  vékonyabb  a  fólia,  annál  könnyebben
    nyúlik, fodrozódik, tépődik a szalag.
        Látszólag nem befolyásolja közvetlenül a hangminőséget, mégis igen
    sok  függ  a  kazettatesttől,  nemkülönben  attól  a  néhány   parányi
    alkatrésztől, amely a  szalag  futását  irányítja.  A  két  félrészből
    összeállított kazettatest alaktartó műanyagból  készült,  hő  hatására
    sem szabad vetemednie. Ezt a  képességét  alaposan  próbára  teszik  a
    magnók, ugyanis számos készülék üzem közben  jócskán  felmelegszik.  A
    kazettatest belsejében  két  piciny  terelőgörgőnek  van  igen  fontos
    funkciója: ezek a szalagot irányító közlekedési rendőrök. A  szalagnak
    mindig úgy kell mozognia, hogy haladásának iránya merőleges  legyen  a
    fejréssel. Ha nem így mozog, akkor a hibával arányosan romlani  fog  a
    magasátvitel. Az is kiderült, hogy ha a szalagvezetés pontatlan, akkor
    megnövekedhet a felcsévélődő  szalag  súrlódása,  olyannyira,  hogy  a
    magnó már nem képes forgatni az "orsót". Ilyenkor aztán saláta lesz  a
    szalagból.
        A felcsévélt szalag  két  vékony  műanyaglap  között  forog,  ezek
    kopásálló, alacsony súrlódási tényezőjű anyagból készülnek. A szalagot
    egy  filclapocskával  simítja  a  fejre  egy  rugózó  lapocska.  Ha  a
    szorítóerő nem elegendő, szintingadozás, "lebegés" lép  fel,  főleg  a
    magastartományban. Ha viszont túl erős a szorítás, gyorsabban  elkopik
    a fej. Némely gyárak rugó és filc helyett egyetlen  műanyag  lapocskát
    alkalmaznak; ilyenkor előfordulhat, hogy játék közben furcsa, nyikorgó
    hangot ad a műanyagon továbbcsúszó szalag. Találunk még  a  kazettában
    egy  fémlemezt  is,  arrafelé,  ahol  majd  a  magnófej  hajlik  be  a
    szalaghoz. Ez a  lemez  "leárnyékolja"  a  fejet,  csökkenti  a  külső
    mágneses  terek  zavaró  hatását.  És  végül  ne  feledkezzünk  meg  a
    kazettatokról sem, amely a portól, szennyeződéstől, sérüléstől védi az
    éppen nem használt kazettát.
        Mint látjuk, a kazetta, ez az egyszerű  kis  szerkezet  -  nem  is
    olyan egyszerű szerkezet.  Miként  a  szalag,  a  mechanika  is  sokat
    fejlődött az idők folyamán. Különféle,  nem  ritkán  szabadalmaztatott
    konstrukciók  próbálják  mind  egyenletesebben  és   mind   csekélyebb
    súrlódással vezetni a szalagot a szalagpályán.

    A szabványosításról

        Említettük,  hogy  a  Compact  Cassette  sorsa   kezdettől   fogva
    összefonódott a szabványosítással. Ha nem így  történik,  még  nagyobb
    bajban volnánk, mint  amilyenben  vagyunk.  A  kazetták  ugyanis  igen
    alacsony színvonalról "startoltak", ennélfogva sokat és  sokféleképpen
    fejlődtek, s eközben annyira "elburjánzottak",  hogy  még  a  szabvány
    segítségével is alig lehet közös nevezőre hozni őket.
        A szalagok két legfontosabb jellemzőjét, a felvételi korrekció  és
    az  előmágnesezési  áram  értékét  mindenképpen  kodifikálni  kellett.
    (Ismeretes,  hogy  a  négy  fő  szalagfajtának  jelentősen  eltér   az
    előmágnesezési áramszükséglete: a  legkisebb  a  vasoxidé,  nagyobb  a
    vaskrómé, még nagyobb a krómdioxidé, legnagyobb  a  metálé.)  A  korai
    szabványosítás  eredménye,   hogy   a   vasoxid   szalagok   felvételi
    korrekciója  egységesen  3180+120µs,  a   többi   szalagfajtáé   pedig
    3180+70µs - az eltérés annak tudható be, hogy a korszerűbb szalagoknak
    jobb a magasátvitelük, kevésbé kell "besegíteni"  nekik  a  magnón.  A
    kazettás  magnókon  tehát  mindent  el  lehet  intézni  egy  vagy  két
    választókapcsolóval - habár a gyakorlatban ez  így  sem  megy  egészen
    simán, különösen azért  nem,  mert  a  kazettákon  és  a  készülékeken
    általában nem ugyanazokat a feliratokat találja  a  jámbor  magnós.  A
    régebbi magnókon külön kapcsoló szolgált a  korrekció  ("EQ")  és  egy
    másik az előmágnesezési áram ("BIAS") beállítására.
        Az IEC, azaz International Electrotechnical  Comittee  (Nemzetközi
    Elektrotechnikai Szabványbizottság) ma már egységesen  jelöli  a  négy
    szalagfajtát, a következőképpen:

    - normál (vasoxid)=IEC I
    - krómdioxid (és hasonló)=IEC II
    - vaskróm=IEC III
    - metál=IEC IV

        A felhasználóknak tehát egyszerűsödött  (volna)  a  dolguk,  ha  a
    magnókon is ugyanezeket a feliratokat találta (volna). Mindazonáltal a
    kazettagyártók  továbbra  is  szabadon  választották  meg  (az   adott
    szalagfajtán belül) az előmágnesezés értékét. Nem kell  bizonygatnunk,
    hogy ez mennyi kellemetlenséget okoz.
        A legújabb fejlemény: az IEC egyik szabványajánlása végre pontosan
    megfogalmazza  a  követelményeket,  ugyanis  mind  a  négy  csoportban
    megnevez egy-egy referenciaszalagot,

    - az IEC I-ben a BASF,
    - az IEC II-ben a BASF,
    - az IEC III-ban a Sony,
    - az IEC IV-ben a TDK

        egy    bizonyos    szalagtípusát,    és    ezek     előmágnesezési
    áramszükségletét tekinti mérvadónak. Ha ez az ajánlás elnyeri végleges
    formáját, csak azok a kazetták tekinthetők  szabványosnak,  amelyek  a
    referenciaszalag   megkívánta   előmágnesezéssel   adják   a   legjobb
    eredményt. És ha mind a kazetta-, mind pedig a  készülékgyártók  ehhez
    tartják magukat, akkor a jövőben  mindig  biztosra  vehetjük,  hogy  a
    kazettánk azt  produkálja,  amire  képes.  Bizonyára  sok  Olvasónknak
    került már a kezébe olyan kazetta, amelyen - például  -  az  "IEC  II"
    felirat  látható.  Hát  az  ilyen  kazettát  már  a  fent  elmondottak
    szellemében készítették. Nem vagyunk jósok,  de  bízunk  a  józan  ész
    erejében, ennél fogva a szabványosítás sikerében is. Mellesleg, az IEC
    az orsós szalagok kategóriájában  is  megnevezte  a  referenciatípust,
    történetesen a BASF és a 3M egy-egy gyártmányát.

    Mérőkazetták

        A tesztünkben szereplő szalagtípusoknak most  csak  az  elektromos
    jellemzőit    mérjük,    mechanikai    tulajdonságaik    vizsgálatától
    eltekintettünk. Természetesen megmérhettük volna a szalagok  nyúlását,
    szakítóerejét (mint  ezt  annakidején  az  orsós  szalagokkal  meg  is
    tettük), de véleményünk szerint ezzel most félrevezetnénk az  Olvasót.
    A  kazettamechanika  minőségi  jellemzői  is  számítanak:   azt   kéne
    megjósolnunk, hogy a használat során vajon nem súrlódik-e túlságosan a
    szalag,  nem  hajlamos-e  a  megszorulásra.  Sajnos,  ezt  csak   nagy
    darabszámon elvégzett, hosszadalmas vizsgálatok árán deríthetnénk fel,
    s őszintén szólva, maguk a vizsgálati módszerek sincsenek  éppenséggel
    kiforrva.
        Az elektroakusztikai  jellemzőket  hasonlóképpen  határoztuk  meg,
    mint a Magnószalagteszt alkalmával (HFM  7.).  Ezúttal  is  szükségünk
    volt  "Bezugsband"-ra,  azaz  vonatkoztatási   szalagra,   pontosabban
    vonatkoztatási  kazettára,  mérőkazettára.  Mégpedig   négyfélére.   A
    vasoxid és a  krómdioxid  szalagok  vizsgálatához  BASF-mérőkazettákat
    használtunk,     széles     körben     elterjedt,     a     nemzetközi
    szabványajánlásoknak  megfelelő  típusokat.  Sajnos,   a   másik   két
    kategóriában nem  rendelkezünk  gyárilag  hitelesített,  "halálpontos"
    referenciával. Jobb híján a Sony  FeCr  (vaskróm)  és  a  TDK  MA-RC60
    (metál) kazettáját tekintettük referenciának. Nem tudjuk  ugyan,  hogy
    azonosak-e az IEC-ajánlásban rögzített típusokkal, de ha már  ebben  a
    két kategóriában a Sony, illetve  a  TDK  "diktálja  a  feltételeket",
    akkor aligha  eshet  nehezükre,  hogy  maguk  is  alkalmazkodjanak  az
    előírásokhoz. Fölöttébb valószínű,  hogy  a  miáltalunk  használt  két
    szalag előmágnesezési áramszükséglete azonos a mérőkazettákéval.
        Elébevágva  Olvasóink   szokásos   kérdéseinek:   a   mérőkazetták
    körülbelül hússzorannyiba kerülnek, mint a bolti példányok, és idehaza
    nem is  kaphatók.  A  mérőkazettákon  található  program  egyébként  a
    következő:

        1. Vonatkoztatási szintig  kivezérelt  szakasz.  A  vonatkoztatási
    frekvencia 315Hz, a  kivezérlés  mértéke  250nWb/m  (nanoWeber/méter),
    másképpen kifejezve 250pWb/mm (pikoWeber/milliméter). Ezt  az  értéket
    néhány  évvel  ezelőtt  fogadták  el,  azelőtt  alacsonyabb   volt   a
    vonatkoztatási szint. A magnók kivezérlésjelzőjét úgy kell beállítani,
    hogy 0 decibel kivezérlésű felvétellel éppen a vonatkoztatási  szintig
    mágnesezhessük fel a szalagot.
        2. Résbeállító szakasz. Ismét egy 315Hz-es jel, de 10 decibellel a
    vonatkoztatási szint alatt. Utána egy ugyanilyen kivezérlésű, 10kHz-es
    jel.
        3. A lejátszási frekvencia-jelleggörbe ellenőrzése. A viszonyítási
    frekvencia megintcsak 315Hz. A felvétel diszkrét frekvenciákat rögzít,
    a következő sorrendben:
          31,5-40-63-125-250-500Hz-1-2-4-6,3-8-10-12,5-14-16-18kHz.
        A  kivezérlés  mértékét  olymódon  változtatják,  hogy  a diszkrét
    frekvenciákból "kirajzolódjék" az előírt lejátszási korrekció. (Amely,
    mint  tudjuk,  vasoxid  szalaghoz  3180+120µs,  a többi szalagtípushoz
    3180+70µs.)
        4.  Üres  rész.  Ide  szabadon  készíthetünk  felvételeket,   akár
    valamely  magnó  mérése-beállítása  céljából,  akár  azért,   hogy   a
    mérőszalagon készített felvételt összehasonlíthassuk a többi  szalagon
    rögzített jelekkel. (Az üres rész, a "viszonyítási  szalag"  általában
    külön is beszerezhető, a gyári  beállító-  és  mérőjeleket  tartalmazó
    rész nélkül is.)

        A teszt során a DIN 45512. számú szabványhoz, valamint az IEC  60A
    (Sec)85 jelzésű ajánlásához tartottuk magunkat.  Igyekeztünk  külföldi
    szaklapokban is utánanézni, hogyan  dolgoznak  az  ismert  szakírók  -
    dehát azt tapasztaltuk, hogy nagyjából ők is ugyanígy dolgoznak.  Mint
    már szó volt róla, egy Pioneer CT-F1250-es magnót használtunk, ez  egy
    igen jól használható, precíz szalagvezetésű készülék, és mind  a  négy
    szalagtípus fogadására alkalmas.  Minden  mérésünket  negyedcsíkon,  a
    jobb csatornán végeztük, tehát a szalag közepe felé eső sávban,  amely
    kevésbé nyúlik, kevésbé fodrozódik. Ami az egyes szalagjellemzőket  és
    mérésük mikéntjét illeti, hivatkozhatnánk a 7. számunkban foglaltakra,
    de  talán  helyesebb,  ha   most   újra   sorravesszük   a   fontosabb
    tudnivalókat.

    Kazetta-jellemzők és mérésük módja

        1. Előmágnesezési áramszükséglet.
        Felvételkor "nagyfrekvenciás", 50-150kHz közötti jelet  bocsátanak
    a magnófejre, hogy beállítsák  a  szalag  "munkapontját".  Ezt  hívják
    előmágnesezésnek. Rendkívül nagy a jelentősége, mert közvetlenül érint
    szinte minden elektroakusztikai jellemzőt:  a  frekvenciaátvitelt,  az
    érzékenységet,  a  kivezérelhetőséget  stb.  Sajnos,   a   magnószalag
    munkapontjának  helye  sosem   ideális,   legfeljebb   optimális:   az
    előmágnesezési  áram  változtatása  egyes  paramétereken  javít,   más
    jellemzőkön viszont ront.
        Meghatározni, illetve beállítani az  előmágnesezést  -  mindennemű
    magnó- és szalagmérésnek ez a leglényegesebb pontja.  A  kettő  között
    csak annyi a különbség, hogy míg a magnóméréshez rendelkezésünkre  áll
    a mérőszalag, a szalagméréshez nincs  hitelesített  "mérőmagnónk".  Mi
    most Pioneerral, de legközelebb  talán  Sonyval  mérünk,  mások  pedig
    JVC-vel  vagy  Nakamichivel  dolgoznak.  Hogyan  hozzuk  akkor   közös
    nevezőre a különféle szalagtípusok meglehetősen eltérő  előmágnesezési
    áramszükségletét? Támpontunk most is csak a mérőszalag lehet. Nevezzük
    referenciaszintnek, azaz 0 decibelnek azt az  előmágnesezési  értéket,
    amelyet a mérőszalag megkíván, és adjuk meg ehhez képest,  decibelben,
    hogy mennyire van szüksége a többi szalagtípusnak. Ha  kevesebbre  van
    szüksége, "-", ha többre, akkor "+" fog állni a decibel-érték előtt.
        Az előmágnesezési áramszükségletet  a  következőképpen  határozzuk
    meg.  Viszonylag  csekély  kivezérlést  eredményező,  6,3kHz-es  jelet
    bocsátunk a felvevőfejre. Az előmágnesezést lassan növelni kezdjük, és
    közben folyamatosan regisztráljuk a szalagról  visszakapott  6,3kHz-es
    jel nagyságát. A jel szép lassan  növekszik,  elér  egy  maximumot,  s
    aztán csökkenni kezd. Az előmágnesezést úgy kell  beállítani,  hogy  a
    6,3kHz-es jel 3,5 decibellel maradjon a  maximum  alatt.  (Vannak  más
    módszerek is, de mi ezt véltük a legcélszerűbbnek).
        Az ember annak örülne a  legjobban,  ha  mindegyik  szalagtípusnak
    pontosan akkora előmágnesezésre  volna  szüksége,  mint  a  referencia
    szalagnak, hiszen így könnyebb volna kézbentartani és összehasonlítani
    az egyes paramétereket. Többnyire valóban eléggé csekély az eltérés: a
    táblázatban ilyenkor 0 decibel körüli érték  szerepel.  A  szóbanforgó
    szalagot ez esetben a  referenciaszintnek  megfelelő  előmágnesezéssel
    mérjük tovább.  Ha  viszont  valamely  szalag  legalább  1  decibellel
    nagyobb vagy kisebb előmágnesezést igényel, akkor nincs kibúvó, a rend
    kedvéért   kétszer   kell   végigmérnünk   a   szalagot:   egyszer   a
    referenciaszintű, egyszer pedig az általa megkívánt  előmágnesezéssel.
    Az utóbbi méréssorozat adatai mindig zárójelben szerepelnek.
        Ne  feledjük  azonban,  hogy  a  magnók   előmágnesezését   mindig
    egyetlen, a gyártó által megválasztott kazettatípushoz állítják be  és
    erre adják meg a magnó specifikációját.
        A krómdioxid kazettacsoport, pontosabban a  BASF  cég  igen  kínos
    helyzetbe hozott bennünket. A BASF  S  4592A  típusú  referenciaszalag
    előmágnesezési áramszükséglete gyanútkeltően alacsony volt! A kommersz
    BASF-ek, nemkülönben a TDK, az Ampex, az Agfa gyártmányai egytől-egyig
    magasabb  előmágnesezési  áramot  igényeltek!   (Vagyis   mindenképpen
    kétszer kellett végigmérnünk  őket.)  Mi  több:  a  BASF  és  az  Agfa
    kazetták már az "IEC II" jelzést hordozzák,  tehát  a  józan  ész  azt
    diktálja, hogy igenis ezek a mérvadóak, nem a referenciaszalag.  Ebben
    a rubrikában tehát a zárójelbe tett adatok a realisztikusak!

        2. Vonatkoztatási szinten mért harmadik harmonikus torzítás.
        Készítünk egy  315Hz-es  felvételt,  0dB  kivezérléssel,  amely  -
    definíció szerint - 250nWb/m mágnesezettséget hoz létre a szalagon, és
    megmérjük a 3. harmonikus torzítást.
        Minél jobb a szalag, nyilván annál alacsonyabb a torzítás.

        3. Maximális kivezérelhetőség.
        A magnók frekvenciaátvitelét -20dB felvételi szinten mérik  -  ott
    többé-kevésbé lineárisnak bizonyul. Ha viszont növeljük a kivezérlést,
    a szalag telítődik (szaturáció), nem tud eléggé  felmágneseződni,  nem
    vesz fel elég magashangot.
        A kazetták maximális kivezérelhetőségét más módszerrel  határoztuk
    meg, mint az orsós  szalagokét.  Hét  diszkrét  frekvencián  mértük  a
    kivezérlés mértékét, mindvégig a torzítás  függvényében  -  habár  nem
    teljesen  következetesen  (hogy  miért  nem,  mindjárt   kiderül).   A
    hangfrekvenciás sáv alsó felében,  100,  315,  1000  és  2000Hz-en  3%
    harmadik harmonikus torzításig vezéreltük ki a szalagokat. (A 315Hz-en
    mért   érték   valójában   azonos   azzal   a   bizonyos   csúcsszintű
    kivezérléssel,   amelyet   a   magnóméréssel   kapcsolatban   szoktunk
    emlegetni.) A felső regiszterekben ez a módszer csődöt mond,  minthogy
    a harmadik harmonikus komponens annyira magas frekvenciára esik,  hogy
    azt a magnó már eleve nem viszi át.  (Például  a  7kHz-es  mérőjel  3.
    harmonikusa  21kHz.)  A  harmonikus  torzításról  tehát  itt  át  kell
    nyergelnünk a különbségi torzításra. Ismeretes, hogy  két,  célszerűen
    megválasztott  mérőjel  különbsége  torzítás  gyanánt  jelentkezik   a
    hallható hangok tartományában (még akkor is, ha maguk a mérőjelek  nem
    hallhatóak).  Mi  5+6,  7+8  és  10+11kHz   frekvenciájú   mérőjeleket
    választottunk,  vagyis  mindhárom  esetben  1kHz-en  regisztráltuk   a
    torzítást. A szalagot ezúttal is 3% torzításig vezéreltük ki.
        A  táblázatunkban  megadott  számértékek  azt  mutatják,  hogy   a
    szóbanforgó szalag mekkora kivezérlést visel el egy-egy frekvencián, a
    vonatkozási szinthez képest. Minél nagyobb számot kapunk, annál jobb a
    szalag.

        4. Maximális kivezérelhetőség 10kHz-en, telítésig.
        Más módon,  de  ugyanazt  fejezi  ki,  mint  az  előző  paraméter;
    számadata hasonló lesz ahhoz, amit az előző mérés  alkalmával  kaptunk
    (10+11kHz-es          mérőjelek          kivezérelhetősége          3%
    különbségihang-torzításig). Ezúttal azt  mértük,  hogy  mekkora  az  a
    maximális jel, amelyet a szalag 10kHz-en még rögzíteni képes, és ezt a
    csúcsszinthez - azaz a közepes hangok  maximális  kivezérelhetőségéhez
    viszonyítottuk. Minél kisebb a  számérték,  annál  "közelebb"  esik  a
    magashang-kivezérelhetőség a csúcsszinthez - annál jobb a szalag.

        5. Relatív érzékenység.
        Ugyanakkora  hangáram  hatására  az  érzékenyebb  szalagok  jobban
    felmágneseződnek, nagyobb kimeneti feszültséget szolgáltatnak, miáltal
    a zajuk  kevésbé  érződik.  A  relatív  érzékenységet  öt  frekvencián
    vizsgáltuk  (315Hz-1-6,3-10-12,5kHz),  alacsony   kivezérléssel,   -20
    decibellel a  referenciaszint  alatt.  Ez  a  mérés  értelemszerűen  a
    frekvenciaátvitelről  is  tájékoztat.  Az  eredmény  erősen  függ   az
    előmágnesezéstől.

        6. Vonatkoztatási szinthez viszonyított előmágnesezési zaj-arány.
        Ez  tulajdonképpen  a  műsorral  bejátszott  szalag  sajátzaja.  A
    felvevőfejre nem kapcsoltunk más jelet, csak az előmágnesezési  áramot
    - és így viszonyítottuk a szalag zaját a vonatkoztatási szinten kapott
    kimeneti feszültséghez. A zajt IEC "A" szűrővel súlyoztuk.
        Minél nagyobb a dB-érték, annál  messzebb  van  a  zaj  a  hasznos
    jeltől - annál jobb a szalag.

        7. Maximális kivezérléshez viszonyított előmágnesezési zajarány.
        Ez a paraméter nem  egy  újabb  mérés,  hanem  egyszerű  összeadás
    eredménye (a 3. és az 6. paramétert összegzi), és azt fejezi ki,  hogy
    a jobban kivezérelhető  szalagok  csöndesebbek.  A  zajt  most  nem  a
    vonatkoztatási  szinthez,  hanem  a  315Hz-en   mérhető,   csúcsszintű
    kivezérléshez viszonyítjuk.

        8. Vonatkoztatási szinthez viszonyított egyentéri-zaj-arány.
        Magnózás közben a fej maga is felmágneseződhet, ezenkívül a külső,
    állandó  mágneses  terek  is  hatással  lehetnek   a   szalagra.   Ezt
    szimuláljuk  most,  amikor  is  az  előmágnesezési  áramon  kívül  még
    egyenfeszültséget is  bocsátunk  a  felvevő  fejre  (akkorát,  mint  a
    315Hz-es hangáram effektív  értéke,  amely  a  vonatkoztatási  szintig
    vezérli ki a szalagot). A zajt egy speciális  szűrővel  súlyozzuk,  ez
    8-10 decibellel csillapítja az 500Hz alatti zaj-komponenseket.
        Az ilymódon mért zaj szoros rokonságot  mutat  az  ún.  modulációs
    zajjal,  amely   a   hasznos   jelek   által   keltett,   nemkívánatos
    "oldalsávokból" adódik.

        9. Vonatkoztatási szinthez viszonyított átmásolási jel-arány.
        A  magnószalag  mindig  felcsévélt  állapotban  helyezkedik  el  a
    kazettában, és az egymással érintkező részek  műsora  "átkopírozódik".
    Ezt az effektust úgy modellezzük, hogy 500Hz-es felvételt készítünk  a
    szalagnak  egy  akkora  szakaszára,  amely  a  felcsévélő  orsón  majd
    egyetlen fordulatot tesz ki. (Kivezérlés: a  vonatkoztatási  szintig.)
    Ezután 10 jelnélküli fordulatot csévélünk fölé, és 24  órán  keresztül
    így tároljuk, végül  az  üres  részen  mérhető,  átkopírozódott  jelet
    viszonyítjuk a vonatkoztatási szinthez. Értékét decibelben adjuk  meg.
    Minél nagyobb a számadat, annál csekélyebb az átmásolódás - annál jobb
    a szalag.

        10. Kiesés (drop-out).
        Nem  elég,  ha  jó  a  szalag:  egyenletesen  jónak  kell  lennie.
    Egyenetlenségeit    többféleképpen    is     vizsgálják;     általában
    megkülönböztetik a rövid idejű (40ms - 1s) és  a  hosszú  idejű  (>1s)
    ingadozást, valamint a kiesési  hibát,  amelyet  egy-egy  szalagon  50
    alkalommal, 20 másodperces ciklusokban  kell  meghatározni.  Mi  olyan
    módszert választottunk, amely valamennyi hibatípust nagy  biztonsággal
    kimutatja, dokumentálja.
        A szalag eleje és közepe táján  2  perces  felvételt  készítettünk
    (1kHz és 10kHz, 20 decibellel a vonatkoztatási szint alatt), és ezeket
    visszajátszva,   diagrampapíron   rögzítettük    a    szintingadozást.
    Nyomatékosan hangsúlyozzuk, hogy a befutószalag  utáni  néhány  métert
    sosem bántottuk, tehát szándékosan kihagytuk azt a  részt,  amelyen  a
    szalag gyártása-kezelése során szükségképpen egyenetlenségek léphetnek
    fel.
        Ezt  a  vizsgálati  módszert  egyébként  az  IEC  a  rövid   idejű
    egyenetlenségek, egy angol szakember, Angus McKenzie pedig a  drop-out
    mérésére ajánlja - véleményünk szerint mindkét célra megfelel.  Minden
    kazettáról 1-1 diagramot közlünk, párhuzamosan ábrázolva  az  1  és  a
    10kHz-es szintingadozást. A szintíró írássebessége  meglehetősen  nagy
    volt (500mm/s), a papír viszont igen lassan  haladt  az  írófej  alatt
    (1mm/s). A teljes diagrampapír 10 decibelt fog át, egy-egy  vízszintes
    osztás 0,2dB szintváltozásnak felel meg. Az eredményt  számszerűen  is
    megadjuk táblázatunk 10. sorában, mégpedig kétféleképpen is:
        a) Átlagoljuk a szintingadozás mértékét, figyelmen kívül hagyva az
    1 másodpercnél hosszabb kieséseket, valamint a  ritkábban  jelentkező,
    rövid idejű ingadozásokat. Külön megadjuk a szalag elején  és  közepén
    mért átlagértéket, 1 és 10kHz-en is.
        b) Csak  az  1  másodpercnél  hosszabb  és  1  decibelnél  nagyobb
    szintingadozásokra koncentrálunk. Ezek összidejét arányítjuk a teljes,
    2+2 perces, azaz 240 másodperces  műsoridőhöz,  külön  1kHz-en,  külön
    10kHz-en.
        Felhívjuk Olvasóink figyelmét, hogy míg diagramjaink  meglehetősen
    előírásosak,  a  diagramok  kiértékelésének  ezt  a   módját   nem   a
    szabványokból vettük,  hanem  mi  magunk  találtuk  ki.  A  szabványok
    valójában speciális szintingadozás-mérő használatát javasolják (nekünk
    sajnos nincs ilyen), és nehézkes-hosszadalmas értékelő-eljárást  írnak
    elő. Véleményünk  szerint  az  általunk  választott,  leegyszerűsített
    teszt is  szemléletesen  tárja  elénk  a  különféle  szalagok  közötti
    különbségeket - de persze az eredmény nem  vethető  egybe  azokkal  az
    adatokkal,  amelyeket  a  szabványajánlásban   leírt   módszer   révén
    szerezhettünk volna.

        11. Azimut-hiba.
        A legtöbben úgy ismerik, mint jellegzetes  magnóhibát.  Arról  van
    szó, hogy ha  a  fejrés  nem  halálpontosan  merőleges  a  szalagfutás
    irányára, magashangveszteség lép fel. De fordítsuk most meg a  dolgot:
    tegyük  fel,  hogy   a   fejrés   annyira   függőlegesen   áll,   hogy
    függőlegesebben már nem is állhatna, viszont a kazettamechanika hibája
    miatt "ferdén" fut előtte a szalag. Az eredmény így is az  lesz,  hogy
    csökken a magashang - holott a magnó kifogástalan.
        Az azimut-hibát tulajdonképpen fokban illene  megadni,  de  tudunk
    egy szemléletesebb módszert: 10kHz-es felvételt készítünk  a  szalagra
    előbb az  egyik,  majd  a  másik  irányban,  és  megvizsgáljuk,  van-e
    különbség a kettő között.  Tekintve,  hogy  a  magnófej  pontosan  van
    beállítva, a két felvételnek tökéletesen azonosnak kell  lennie,  azaz
    pontosan   azonos   nagyságú   feszültséget   kell   kapnunk   mindkét
    szalagirányban, minthogy a szalag nem tudja, mikor utazik odafelé,  és
    mikor  retúrban.  Ha  mégis  van  különbség  (és  mint  táblázatunkból
    kiderül, némelyik kazettatípus igencsak  gyatrának  bizonyult  ezen  a
    vizsgán!), akkor ebből a kazettatest pontatlanságára, a  szalagvezetés
    vagy esetleg a szalag hibájára következtethetünk. Az eltérés  mértékét
    decibelben adjuk meg minél több a decibel, annál gyöngébb  a  kazetta,
    legalábbis ebből a szempontból.

    Kazetták és kommentárok

        Cikkünk  túlságosan  hosszúra  nyúlt,  semhogy   prospektusszerűen
    ismertethessük  a  tesztben  szereplő  kazettatípusokat.  Sorbavesszük
    őket,  csoportonként  betűrendbe  szedve,  de  csak   a   legfontosabb
    megjegyzésekre szorítkozunk. A  kazettamechanikákról  csupán  távirati
    stílusban szólunk, általában  a  bekezdések  elején:  van-e  speciális
    szerkezeti elem a kazettaházban, műanyaglapok  között  csévélődik-e  a
    szalag, van-e valamiféle jellegzetességük ezeknek  a  műanyaglapkáknak
    stb.
        A mérési táblázatból  is  elsősorban  nem  azt  kommentáljuk,  ami
    átlagos,  hanem  ami  attól  eltér.  Ismételten  felhívjuk   Olvasóink
    figyelmét:  ha  valamely  szalagtípus  előmágnesezési  áramszükséglete
    legalább 1  decibellel  több  vagy  kevesebb  a  referenciánál,  akkor
    ismételten  végigmértük,  most  már  nem  referenciaszintű,  hanem   a
    sajátmaga által megkívánt előmágnesezéssel.  Zárójelben  tehát  mindig
    ezt az eredményt közöljük.

    I. VASOXID (IEC I.)

        Ez a legnépesebb csoport. Több tagja már az IEC I. jelzést viseli;
    feltehetőleg a szabványosítás eredménye, hogy  e  csoporton  belül  az
    összes  típusnak   ±1   decibelen   belül   volt   az   előmágnesezési
    áramszükséglete.

        1.  Agfa  superferro  HDX  C-60.  IEC-I.  típus.  "High  Precision
    Mechanism"   -   semmi   terelőelem,   de   kiemelkedésekkel   préselt
    műanyaglapocska. Átlagos jellemzők.
        2. Agfa ferrocolor HD C-60. A fentebb leírt mechanika. IEC-jelzésű
    típus.  Átlagos  jellemzők,  igen  jó  10kHz-es  kivezérelhetőség.  Az
    átmásolódás erős.
        3. Agfa superferro dynamic I. C-60+6. "Security Mechanism"  -  két
    kis  terelőkarocska.  Régebbi   szalagtípus,   de   nálunk   ragyogóan
    helytállt. Relatíve érzékeny,  és  az  egyik  legjobban  kivezérelhető
    szalag az egész csoportban.
        4-9. Ampex család: ELN, azaz Extra Low Noise 60 és 90,  EDR,  azaz
    Extended Dynamic Range 60 és 90, valamint  GM  I.-60  és  90.  A  "GM"
    jelzés feloldása "Grand Master Studio Quality", ami (kazettáról  lévén
    szó) nagyon rossz szöveg. Amerikai alapanyagból Mexikóban összeszerelt
    típusok. Hagyományos mechanika, műanyaggörgők forognak fémtengelyen.
        Az ELN-ek és EDR-ek átlagosak, bár egy-egy jellemzőjük  jobb  vagy
    rosszabb az átlagosnál, és  vannak  súlyos  bajaik  is,  ezekről  majd
    alább. Kiemelkedő tagja a családnak a GM I-60: jól kivezérelhető, szép
    frekvenciaátvitelű szalag. A 90 perces  kivitelű  egy  kicsit  elmarad
    tőle, bár a 10kHz kivezérelhetőségében megelőzi.
        Negatívumok: valamennyi Ampexnek csúnya az egyentér-zaja,  nemcsak
    magas, hanem erősen ingadozik is, táblázatunkban csak "alsó  és  felső
    értéket" tudtunk definiálni. Erős azimut-hiba.  Az  ELN-ek  és  EDR-ek
    egyenletességéről semmi jót nem mondhatunk. Az EDR-90 még  kiesést  is
    produkált  (5/1.  diagram),   ráadásul   a   szalag   elején   mindkét
    frekvencián,  a  szalag  közepén  1kHz-en  megváltozik   a   jelszint.
    Tanácstalanok voltunk - ilyesfajta hiba nem volt bekalkulálva a mérési
    módszerünkbe. Az  ELN-90  (7.  diagram)  a  szalag  elején  periodikus
    változásokat produkált 1kHz-en,  továbbá  10kHz-en  is,  csak  ez  nem
    látszik   az   erős   egyenetlenségek   miatt.   Csak   a    GM-széria
    egyenletességét lehet elfogadni.
        10.  Audio  Club  AC  super  C-60.  Hagyományos  kazettatest.  Jól
    kivezérelhető, átlagos érzékenységű és átvitelű szalag.  Egyentér-zaja
    erősen ingadozik. Durva azimut-hiba. Egyenetlenségek. Előnye:  az  ára
    (56,50). Valószínűleg szerényebb igényekre, olcsóbb gépekre szánták.
        11. BASF ferro  super  LH  I  (IEC  I.)  C-60.  A  vasoxid-csoport
    győztese: szinte minden szempontból  veri  a  mezőnyt.  Rendkívül  jól
    kivezérelhető, nemcsak a közepes, de a magas frekvenciákon is. Csak  a
    vonatkoztatási szinthez viszonyított zajaránya középszerű, de az  erős
    kivezérelhetőség miatt így is alacsony a  zaja  (max.  51,5+5,5=57dB).
    "Security Mechanism" - hasonló az Agfáéhoz. Határozottan jobb, mint  a
    referenciaszalag  -  vagyis  nem  a   legjobb   BASF-et   választották
    etalonnak.
        12. BASF LH super I. C-90. Valamivel gyöngébb az előzőnél, de  még
    így is az egyik legjobb vasoxid-szalag. Itt is  a  zaj  a  leggyengébb
    paraméter. Mechanikailag azonos az előzővel.
        13-14. Denon DX-1 C-90 és LX C-90. Átlagosak, talán  a  DX-1  jobb
    valamivel. A mechanika a szokásos, a műanyaglapkán domborításokkal. Az
    XL befutószalagján tisztítócsíkokat találunk.
        15. Philips  SQ-C60.  (Már  megint  Studio  Quality!)  Hagyományos
    mechanika, a felcsévélt szalag barázdált műanyagfólia  között  siklik.
    Átlagos minőség, egyenletes jelszint. Ára  az  Agfákéval  azonos  -  a
    műszaki jellemzői viszont gyengébbek, következésképpen  ez  a  kazetta
    viszonylag drága.
        16. Pioneer  N1  C-60.  Ebben  a  kazettában  a  szalag  barázdált
    műanyaglapok  között  forog.  Átlagos   elektroakusztikai   jellemzők,
    dicséretes  egyenletesség,  csekély  átmásolódás  -  és  egy   kevéske
    azimut-hiba. (A mérések befejezése után találkoztunk a boltban az  N1a
    jelű típussal, de azt utólag már nem tudtuk bevenni a tesztbe.)
        17. Polimer LH. (Low Noise High Dynamic.)  Hagyományos  mechanika,
    felhajtott  szélű  műanyaglapocskákkal.  Kivezérelhetősége  a  közepes
    frekvenciákon még elég jó, magasban leromlik, jobban,  mint  bármelyik
    más kazettáé. A vonatkoztatási szinthez viszonyított zaj alacsony,  az
    egyentér-zaj viszont magas, és erősen ingadozik. (Ebből a  szempontból
    ez a típus és a Skála-Polimer a leggyengébb  a  mezőnyben.)  Nagymérvű
    szintingadozások. Mindent összevéve: a  legolcsóbb  szalag  az  összes
    közül, de -  eltérően  a  gyártótól  -  igényes  vevőknek  nem  merjük
    ajánlani.
        18. Polimer Low noise L-90.  Ugyanaz  a  mechanika.  Átlagosan  jó
    szalag. Zaja alacsony, egyentér-zaja sem  veszélyes  (bár  valamelyest
    ingadozik). Az azimut-hiba már számottevő. Mindazonáltal ez  a  szalag
    már jó vételnek látszik,  hiszen  90  percet  kapunk  nem  egészen  57
    forintért. (Érdekes, pedig a Polimer  ezt  a  típust  csak  közepesnek
    minősíti...)
        19. Skála LH super C-60.  Polimerszalag,  nagyjából  a  két  előző
    között helyezkedik el, tehát átlag alatti. Kivezérelhetősége igen  jó,
    a  zaja  is  csekély,  az   egyentér-zaja   viszont   drasztikus.   Az
    egyenletesség-diagramja igen cifra: a szalag  elején  az  1kHz-es  jel
    periodikus tüskéket mutat, majd ezek egy idő után  eltűnnek.  A  10kHz
    erősen ugrándozik, amplitúdója később lecsökken.
        20. Schneider ferro low noise C-60. Hagyományos  kazetta,  átlagos
    szalagminőség. Közepes azimut-hiba. Igen enyhe az átmásolódás.
        21. Schneider ferro super C-60. Jobb az  előzőnél.  Egyenletesebb.
    Az azimut-hiba is kisebb.
        22.  Sony  CHF  C-90.  "SP  Mechanismus"  -   valójában   teljesen
    hagyományos,  viszont  grafittal  bevont,  teflon   műanyaglapkák.   A
    kivezérelhetősége  átlag  alatti,  10kHz-en  azonban  (!)   igen   jó.
    Meglehetős azimut-hiba. "Megingások" a 10kH-zes  egyenletesség-görbén.
    Minőségéhez képest túlságosan drága szalag.
        23.  TDK  D  C-60.  A  mechanikában  kör  alakú   domborítások   a
    műanyagfólián. Átlagos paraméterek, de  a  kivezérelhetőség  nagy,  az
    egyentér-zaj csekély, a szalag-egyenletesség pedig példás. Jobb vétel,
    mint a Sony.

    KRÓMCSOPORT (IEC II.)

        Mint már említettük, a "rangos" gyártmányok, köztük a  BASF-ek  is
    eltértek   a   BASF-referenciaszalagtól:    valamennyiüknek    nagyobb
    előmágnesezésre volt  szükségük.  Az  az  érzésünk,  hiba  csúszott  a
    dologba, és a referenciaszalag inkább a régebbi, "IEC-előtti" szalagok
    előmágnesezési   áramszükségletét   mutatja   meg.    Ellenőrzésképpen
    megmértünk egy másik BASF-mérőszalagot is. Szintén már az  új  ajánlás
    jegyében készült - és mégis a "régi típusú"  előmágnesezést  szerette.
    Szomorúan vettük tudomásul a szabványosításnak ezt  a  -  remélhetőleg
    átmeneti - kudarcát. A krómdioxid szalagok  táblázatát  tehát  jócskán
    teleírtuk  zárójelbe  tett  adatokkal;  azok  jelzik   a   szóbanforgó
    szalagtípusra meghatározott előmágnesezéssel mért paramétereket.

        24. Agfa  CrII-S  superchrom  HDX  C-60.  IEC  II  jelzésű  típus.
    Mechanikája  mint  a  vasoxid  HDX-é.  Előmágnesezési  áramszükséglete
    erősen eltér a referenciától. Gyenge (bár  optimális  előmágnesezéssel
    mérve már  elfogadhatóbb)  kivezérelhetőség,  csekély  zaj,  egyébként
    átlagos paraméterek.
        25. Ampex GM II-60 C-60. A "Grand Master" szériából.  Mechanikáját
    már  ismerjük.  Átlag  alatti  kivezérelhetőség,  meglehetősen  gyatra
    frekvenciaátvitel. Számottevő, időben erősen változó azimut-hiba. Ez a
    típus is furcsa dolgokat művelt az egyenletesség mérésekor.  A  szalag
    elején periodikus ingadozást észleltünk, de ez a  szalag  közepén  már
    eltűnt, így hát a két mérés átlaga elfogadható eredményt adott.
        26. Ampex GM II-90 C-90. Magas előmágnesezést igényel  (+1,8dB)  -
    mert különben csak csekély kivezérlést visel el, és az érzékenysége is
    romlik.  (Egyébként  átlagos.)  Ezzel  szemben   10kHz-en   igen   jól
    kivezérelhető.  Az  egyentér-zaj   elég   erős,   és   ingadozik   is.
    Azimut-hiba.  Az  egyenletesség  közepes,  a  10kHz-es   jel   szintje
    ingadozik.
        27.  Audio  Magnetics  XHE  C-60.  Portugál  gyártmány.  "Paraflo"
    mechanika: az átlátszó  kazettatestben  furcsa  kis  piros  "bigyókat"
    látunk,  azok  terelik  a  szalagot  a   felcsévélő   mag   előtt:   a
    kazettatestben kialakított pályán  mozognak,  és  a  szalag  súrlódása
    emeli ki őket alaphelyzetükből. Magas előmágnesezést  igénylő  szalag.
    Közepes frekvenciákon igen jól kivezérelhető. Az  egyentér-zaj  erősen
    ingadozik. Azimut-hiba. Meglehetősen erős átmásolódás (41dB) - ez  már
    hallható lehet. Nagymértékű  egyenetlenség  1  és  10kHz-en  egyaránt.
    Olcsó kazetta: 80 forint darabja (pontosabban 160 forint  párja,  mert
    így árusítják).
        28. Audio Magnetics HXE 90 C-90. A  "Paraflo"  mechanika  itt  sem
    művel   csodát,   itt   is   mértünk    azimut-hibákat.    A    szalag
    kivezérelhetősége  és  érzékenysége  átlag  feletti,  az   átmásolódás
    viszont igen erőteljes (40dB). Még olcsóbb szalag, mint az előző:  egy
    perc játékidő 1 forintba kerül.
        29. BASF Chromdioxid Maxima II C-90. Az IEC II jelölést viseli, de
    magasabb   előmágnesezést    kíván.    "Security    Mechanism".    Jól
    kivezérelhető,  szép  frekvencia-átvitelű  szalag.  A   vonatkoztatási
    szinten  mért  jel-zaj  az  előmágnesezéstől  függ,  érdekes  módon  a
    referenciaszinten (!) kaptuk a  legjobb  eredményt.  A  jelszint  igen
    egyenletes, 1kHz-en alig tér ki az egyenes vonalból,  és  10kHz-en  is
    csak keveset változik (habár ott már találtunk egy enyhe, hosszú idejű
    anomáliát). A kazettatest szokatlan: az ablak nem középen  van,  hanem
    kétoldalt láthatunk be a kazetta belsejébe.
        30.  BASF  Chromdioxid  super  II  C-60.  IEC   II,   de   nagyobb
    áramszükséglettel. A maximális kivezérelhetőség meglehetősen magas, és
    viszonylag keveset változik az előmágnesezéssel! Érzékeny,  egyenletes
    jelszintű, kiszajú szalag - egyike  a  legcsendesebbeknek.  Kismértékű
    azimut-hibája ellenére az egyik legjobb szalag a krómcsoportban.
        31.  Philips  CSQ-60  Chromium  II.  Studio  Quality.   Egyenletes
    minőségű, minden  szempontból  átlagos  szalag  (a  fülszöveg  szerint
    Olaszországban készült). Egyszóval: stúdiója válogatja...
        32. Polimer Chrom 60 C-60. Az összes krómszalag közül ezt lehet  a
    legkevésbé kivezérelni, és az érzékenysége is ennek  a  legcsekélyebb.
    Az egyentér-zaj átlagos, de ingadozik. Egyenetlensége is  szembeszökő,
    mindkét frekvencia nagymértékben ingadozik.
        33. Polimer Superchrom 60 C-60.  Határozottan  jobb  az  előzőnél.
    Minden szempontból átlagos - azimut-hibája viszont már zavaró lehet.
        34.  Schneider  Chromdioxid   HiFi-Professional   C-60.   Egyszerű
    mechanika.  Jól  kivezérelhető,  lineáris  átvitelű,  csendes  szalag,
    egyentér-zaja az egyik legalacsonyabb a mezőnyben.  Egyenletessége  is
    kifogástalan volna - ha 10kHz-en nem volna egy  jól  látható  kiesése.
    Ára: kedvező.
        35. Scotch XS II C-60. A fülszöveg szerint  e  szalag  aktívrétege
    kobaltadalékot tartalmaz és kétrétegű. Igen jól  kivezérelhető  típus,
    érzékenysége a középsávban  nagy,  feljebb  átlagos.  Zaja  viszonylag
    nagy, de az egyenletessége jó, és az átmásolódása is csekély.
        36. TDK SA60 C-60. Ez sem "igazi" krómdioxid, csak  hasonló  hozzá
    ("Super Avilyn"), mindenesetre igen jó szalag.  Erősen  kivezérelhető,
    érzékeny, egyenletes.  Az  átmásolódása  alacsony.  Gyönge  pontja:  a
    vonatkoztatási  szinthez  viszonyított  zaj.  A  "Laboratory  Standard
    Cassette  Mechanism"  jól  működik,  de  amikor   szétszedtük,   semmi
    különöset sem találtunk  benne  (a  piciny  domborodásokkal  kiképzett
    műanyaglapon kívül). Feltehetőleg inkább csak arról van szó,  hogy  az
    alkatrészek precízek, jóminőségűek.
        37. TDK SA-X C-90. Ugyanaz a kazetta-mechanika, de még az előzőnél
    is  jobb  szalag.  Meglehetősen  nagy   előmágnesezési   áramot   kér.
    Kivezérelhetősége, érzékenysége extrém nagy,  egyenletessége  10kHz-en
    párját ritkítja, igaz viszont, hogy az 1kHz-es jel  0,3-0,4  decibeles
    periodikus ingadozást mutat. Mindezt figyelembevéve  is,  mi  ennek  a
    típusnak adjuk a pálmát a krómcsoportban.

    III: VASKRÓM (IEC III.)

        Gyári referencia híján a Sony FeCr-t tekintettük etalonnak (az IEC
    is Sony-típust választott a vaskróm kategóriában). Egyébként, a  többi
    3 vaskróm-szalagnak is nagyjából ugyanekkora  volt  az  előmágnesezési
    áramszükséglete.

        38. Sony FeCr. Furcsa, de az egész vaskróm-csoportban ez a szalag,
    tehát  az  "etalon"  bizonyult  a  leggyengébbnek.  Kivezérelhetősége,
    érzékenysége,  egyenletessége  egyaránt  csekélyebb   a   többiekénél.
    Nagymértékű azimut-hibát is mértünk rajta. Az "SP  Mechanismus"  abban
    tér el a hagyományostól,  hogy  ravaszul  meghajtogatott  műanyaglapok
    közt fut benne a szalag.
        39. Agfa Carat FeCr (ferrum+chrom III) C-60+6. Amennyire hosszú  a
    neve, annyira régen ismerjük, minthogy gyakran és bőven kapható volt a
    hazai boltokban, ezért is "szerveztük be". Noha  a  Carat  is  jobbnak
    bizonyult az etalonnál,  paraméterei  csak  átlagosak.  Egyenletessége
    megfelelő, egyentér-zaja viszont a  leggyengébb  az  egész  mezőnyben.
    Azimut-hibája is tekintélyes.
        40. BASF ferrochrom III C-60.  Az  IEC  III  jelet  viselő  típus.
    "Security Mechanism". Kivezérelhetősége  a  középsávban  kiugróan  jó,
    magasban   átlagos.   Érzékenysége   számottevő,    egyentér-zaja    a
    legalacsonyabb. Azimut-hibája van ugyan, de csekély.
        41. Polimer ferrochrom C-90. IEC III  jelzésű.  Kivezérelhetőségét
    tekintve ez a  legjobb  a  négy  közül,  a  középtartományban  a  BASF
    megelőzi ugyan, de magasfrekvenciákon a  Polimer  kevésbé  romlik  le.
    Frekvenciaátvitele  egyértelműen  szebb  a  BASF-énél.   Egyentér-zaja
    csekély. Egyenletessége a diagram tanúsága szerint úgyszólván ideális.
    Egyetlen gyöngéje: a zaja -  de  még  így  is  ez  a  legjobb  a  négy
    vaskróm-típus között.

    IV. METÁLKAZETTÁK (IEC IV.)

        A szabványosítás útja rögös és cikcakkos:  egy  lépés  előre,  egy
    lépés keresztbe. Nevet az egyik szemünk, amikor  azt  látjuk,  hogy  a
    tesztünkben  szereplő  összes  metálkazettának  alig-alig  tér  el  az
    előmágnesezési  áramszükséglete  az  1979  óta   gyártott,   tehát   a
    legkevésbé  sem  új  TDK-étól  (amelyet  gyári  referencia   hiányában
    etalonnak  választottunk).  A  másik  szemünk  viszont   sír,   amikor
    észrevesszük, hogy némely gyárak elfelejtik kivágni a kazettatestből a
    "metál ablakot", s  emiatt  az  automata  gépek  krómdioxidnak  fogják
    minősíteni  a  drága  metálkazettát.  Nyolc  kazettánk  közül  négyről
    hiányzott az "ablak".

        42. TDK MA-R C60.  Különleges  kazettaház:  öntött  alumíniumvázra
    szerelt plexilapok. Robusztus, erős szerkezet (jó nehéz  is,  persze),
    aligha fog  deformálódni.  A  felcsévélt  szalag  hajlított,  átlátszó
    műanyaglapkák között forog. A  "felvételi  retesz"  eltávolítható  kis
    idom, elfordítva kell visszahelyezni, ha reteszelni akarjuk a törlést.
    Szóval, ezúttal elhisszük, hogy ez egy  "Reference  Standard  Cassette
    Mechanism".   Maga   a   szalag   jól   kivezérelhető,   kiegyenlített
    paramétereket felvonultató típus. Egyenletessége 1kHz-en gyakorlatilag
    ideális, de 10kHz-en már széles mezőt pásztáz végig az írótoll.
        43. Agfa metal IV. C-60. Felépítésében eltér az  eddigi  Agfáktól,
    de a fülszöveg nem közli, miért. Viszont figyelmezteti a  vevőt,  hogy
    ne  használja  a   kazettát,   csak   olyan   gépen,   amelynek   kézi
    szalagválasztó-kapcsolója van. Ebben az a furcsa, hogy az Agfáról  nem
    felejtették  le  a  kis  ablakot,  tehát  az  automata  készülékek  is
    eligazodnának rajta... Maga a szalag nagyjából a TDK színvonalán  áll,
    bár 1kHz-en nem annyira egyenletes.
        44. Ampex  MRT-60  C-60.  Ez  is  nagyon  hasonlít  az  előzőkhöz.
    Egyenletessége nem túl szép, mivel 1kHz-en két kiesés-gyanús helyet is
    találtunk,  igaz,  1  decibelnél  is  kisebbeket.  Találtunk  egy  kis
    azimut-hibát is. Csak metál-kivágást nem találtunk.
        45. BASF metal  IV.  C-60.  IEC-jelzés.  "Security  Mechanism".  A
    szalag kivezérelhetősége,  frekvenciaátvitele  valamelyest  elmarad  a
    TDK-é mögött. Zajai átlagosak,  egyenletessége  10kHz-en  meglehetősen
    ingadozik. A "metál kivágásról" itt is megfeledkeztek.
        46. Hitachi ME-C60.  Hagyományos  mechanika,  sima  műanyaglapkák.
    Kivezérelhetőségét, érzékenységét tekintve ez a szalag  a  legjobb.  A
    zaja   valamivel   magasabb    ugyan    a    kelleténél,    de    nagy
    kivezérelhetőségével   kompenzálja   ezt.    Egyenletessége    1kHz-en
    kifogástalan,  10kHz-en  átlagos.  Mindent  összevetve,  mi   erre   a
    metálkazettára szavazunk.
        47. Pioneer M1 C-60. Viszonylag régi típus. Hagyományos mechanika,
    sima műanyaglapkák. Paraméterei  átlagosak  vagy  átlag  alattiak.  Az
    átmásolódása viszont neki a legcsekélyebb.
        48. Polimer metal C-60. IEC-jelzésű típus. Kivitele a  szokásos  -
    de küllemét tekintve eddig ez a  legcsinosabb  Polimer  (piros  alapon
    arany színű feliratok). Elektroakusztikai karaktere a  BASF  metáléval
    rokon,  de  az  egyentéri  zaja  magas   és   ingadozik.   Nagymértékű
    azimut-hibája is van. Metál-ablaka viszont nincs.
        49.  Polimer  metal  C-90.  Ez  is  IEC  típus.   Csaknem   minden
    tekintetben  jobb  az  előzőnél  (habár  az  egyentéri-zajával  és  az
    azimutjával szintén bajok vannak). Lényegesen egyenletesebb is, mint a
    60 perces változat. A metál-kivágást itt is hiányoljuk.

    "Melyiket a 4 közül?"

        Emlékeznek még Olvasóink a HFM  4.  számára,  a  Pioneer  CT-F1250
    magnó  tesztjére?  Ott  egyszer  már  végigszaglásztuk   a   különböző
    kazettatípusokat. Most ugyanezt tesszük, csak egy kicsit  alaposabban.
    Mind  a  négy  kazetta-alaptípusról  bemutatunk   egy-egy   pótlólagos
    diagramot,  a  szóbanforgó  csoport   legjobb,   illetve   leggyengébb
    típusának  néhány  paraméterével.  A  kivezérelhetőség  és  a  relatív
    érzékenység görbéit hasonlítjuk össze.  A  0dB  vonala  a  szabványos,
    250nWb/m referencia-szalagfluxusnak felel meg; 20  decibellel  lejjebb
    rajzoljuk fel a frekvenciaátvitellel azonosítható relatív  érzékenység
    görbéit. (Ne  feledjük:  a  magnók  frekvencia-jelleggörbéjét  is  -20
    decibelen szokás mérni.)
        A vasoxid-csoportban (50. diagram)  a  maximális  kivezérelhetőség
    görbéi jócskán eltérnek, a frekvenciagörbék úgyszintén. Figyeljük meg,
    hogy még a legjobb szalagot sem lehet  0  decibelig  kivezérelni  4kHz
    fölött.
        Hasonló a helyzet a krómcsoportbon (51. diagram): 3,3kHz fölött  a
    görbék 0dB alá konyulnak.
        A vaskróm-szalagok (52. diagram) előbb megtévesztően  jól  viselik
    magukat, de csak 100 és 500Hz  között.  Feljebb  rohamosan  csökken  a
    potenciáljuk, 2kHz fölött már nem tudják feltornázni  magukat  0dB-ig,
    és 10kHz-en már 15-20 decibellel  maradnak  a  referenciaszint  alatt.
    Csoda-e,  hogy   a   korszerűbb   magnókon   ma   már   nem   találunk
    vaskróm-állást?
        A   "proletár"   vasoxid   szalag   az   alacsonyabb   frekvenciák
    kivezérelhetőségében elmarad ugyan a vaskrómtól - ez is fontos -, de a
    lényeg: a magashangok kivezérelhetősége. Annál  is  inkább,  mert  ott
    sokasodnak a bajok: a kazettás magnók  csekély  szalagsebessége  miatt
    felvételkor  meg  kell  emelni  a  magashangok   szintjét   (felvételi
    korrekció). A  magnó  tehát  egyre  nagyobb  mágnesességgel  etetné  a
    szalagot, az meg egyre inkább elrontja a  gyomrát.  A  metál  szalagok
    (53. diagram) egészen 6kHz-ig bírják szusszal, és  minden  tekintetben
    túlszárnyalják a vaskrómot,  megkérdőjelezve  annak  létjogosultságát.
    Nem is adnánk a vaskróm jövőjéért egy árva petákot.
        Most pedig vigyük  fel  ugyanarra,  az  54.  diagramra  a  legjobb
    vasoxid (......), krómoxid (---) és metál (___) szalagtípus  maximális
    kivezérelhetőségének görbéjét. Valóban a metál a legjobb, de a vasoxid
    is  kitesz  magáért.  Persze,  mi  itt  most  csak  egy-két  jellemzőt
    vizsgálunk, s ebből nem szabad messzemenő  következtetéseket  levonni,
    de úgy néz ki a dolog, hogy a vasoxid szalag nagyon jó is lehetne - ha
    nagyon akarnánk és ha majdnem metál-árat fizetnénk érte.
        Megéri-e a metál az árát? Hadd ne adjunk egyenes  választ.  Inkább
    azzal  érvelünk  a  metál  mellett,  hogy:   végülis   a   paraméterek
    összességét  tekintve  bizonyosan  ez  a  szalagtípus  a  legjobb;   a
    különféle metálkazetták minősége között  csekély  a  különbség,  tehát
    kevésbé  éri  meglepetés  a  vásárlót.  (Más  oldalról   megvilágítva:
    metálszalagot   csak   néhány    nagy    világcég    gyárt.    Az    ő
    gyártástechnológiájuk általában kiforrott, tehát megbízhatóbb is.)
        Befejezésül a magunk számára is levonjuk a tanulságot. A  kazettás
    magnók szeánszán mi ezentúl a BASF ferro super LH  I-et  (vasoxid),  a
    TDK SA-X-et (krómdioxid), valamint a Hitachi ME-t vagy  a  TDK  MA-R-t
    (metál) igyekszünk használni. Magánéletünkben viszont és ezt  bocsássa
    meg nekünk az  Olvasó  -  megmaradunk  az  ötödik  szalagtípusnál.  Az
    orsósnál.

                                                             Sólymos Antal