Hetedhéthatár



Hi-Fi News & Record Review 1984.január John Atkinson, a szerkesztő, úgy is, mint az angolszász "ördög ügyvédje", már nemtudom-hányadik helyzetjelentését teszi közzé a szenttéavatandó Compact Discről. Ami a szélsőséges álláspontokat illeti, mondja Atkinson, ezek nem közeledtek egymáshoz. Az egyik oldalon a Linn-típusú analógpártiak változatlanul elvetnek bárminemű digitálisan kódolt hanganyagot. A másik oldalon a hivatásosok tábora jobban meg van győződve a CD-szlogen igazságáról, mint valaha: "tökéletesség mindörökre" (Ámen.) A HFN/RR véleménye szerint kétségtelen tény, hogy vannak minden kritikán felüli CD-korongok - másrészt viszont túlságosan sok az olyan CD, amely nemcsak hogy nem tökéletes, de még jónak sem jó. A jellegzetes hibák: Csúnya, kellemetlen hangkarakter. (Atkinson a KEF menedzserét idézi: "úgy szólnak, mintha darált rozsszemek hullanának egy kifeszített barna papírra". Ezt mi is ismerjük a Deutsche Grammophon korai CD-iről!) Nem azonos az egyes példányok minősége (!) - például a Philips Mahler 8-asa rosszabbul szól Atkinson példányán, mint azon, amit Angus McKenzie recenzeál ugyanebben a lapszámban. Egyes CD-ken felismerhető, hogy a digitális magnó, amelyről a hanganyagot vették, rosszul volt beállítva vagy nem volt elég nívós. "A CBS/Sony Beethoven Ötödikje pontosan úgy szól, ahogy Lipshitz és Vanderkooy AES-tanulmánya alapján előre lehet jelezni: jól hallható a dither nélküli, tökéletlen 14 bites kvantálás okozta zajmoduláció." Más CD-ken felismerhető, hogy műsoruk túlságosan sok AD/DA átalakításon ment keresztül. Vagyis, foglalja össze Atkinson, lehet, hogy maga a médium elméletileg tökéletes - a zenét viszont nem az elvi, hanem a gyakorlati CD-korongokról hallgatjuk. Hogy az utóbbiak is jobbak lehessenek, ahhoz az egész iparág attitűdjét kéne megváltoztatni. Magyarán: a hangmérnököknek komolyabban kéne venniük a zenehallgató közönséget. Illusztrációképpen avagy elrettentő példa gyanánt a Studio Sound nevű, hangtechnikai újság szerkesztőjének cikkét idézi; ennek a cikknek körülbelül az a lényege, hogy "Mi profik vagyunk, ők pedig csak lelkendező amatőrök. Hogy jönnek ahhoz, hogy holmi felületes benyomások és babonák alapján ítéljék meg a hangmérnökök munkáját?!" Igenám - mondja Atkinson -, de ha ezek az amatőrök nem volnának, akkor a közönség csak komplett hifi-tornyot vásárolna, dupla kazettás magnóval, tangenciális lemezjátszókarral és infravörös távirányítóval, s mindezt a CD-játszó árának feléért. A "lelkendező amatőrök" viszont hajlandók megvenni a CD-lemezt. Nincs-e joguk reklamálni, ha elégedetlenek a hangminőséggel? A Studio Sound szerkesztője (aki egyébként más hifi-lapoktól is megkapja a magáét) ironikusan azt ajánlja, hogy "a vásárlók igazán leronthatnák már berendezésük minőségét a miénknek a színvonalára". Atkinson megjegyzi erre, hogy a stúdiókban általában nem a hangminőség a fontos, hanem hogy a berendezés nagy hangerőn is megbízhatóan működjék, és hogy könnyű legyen dolgozni vele. "Sajnos, úgy tűnik, túlságosan sok profi tényleg azt szeretné, ha lerontanánk a lejátszóberendezésünk minőségét." A CD-helyzetjelentést végül is így fejezi be a HFN/RR szerkesztője: »Mindaddig, amíg nem sikerül tárgyalóasztalhoz ültetni a "profikat" és az "amatőröket", a gyártókat és a vevőket, addig a Compact Disc meg fog maradni tökéletességének mai - alacsony fokán.« * Kifordított ruhadarabokat láttunk már, de kifordított hangszórót?! Nos, a Linn cég kitalált egy olyan dinamikus hangszórót, amelyben hátul van az elől és elől van a hátul. A membrán nem befelé, hanem kifelé tölcséresedik, de egyébként ugyanolyan motorral hajtják meg és - lényegét tekintve - ugyanúgy függesztik fel, mint ahogy a normális hangszórókban szokás. A tervezők feltehetőleg a diffrakcióknak üzennek hadat ezzel a szokatlan konstrukcióval, habár-mint a szabadalmi leírásból átvett ábra sejteti - nem mindennapi technológiai nehézségekkel kell szembe nézniük. A Linn mindenesetre nagyon bízhat ebben a ravasz szerkezetben, mert az USA-tól japánig összesen tizennégy (!) országban szabadalmaztatta - ami jókora pénzekbe kerülhetett. Kifordítom, befordítom, mégis szól a hagnszóró - a Linn cég legújabb szabadalma Az Isobarik-elv: a kétutas Linn Sara mélyhangszórója mögött egy másik, ugyanolyan mélyhangszóró dolgozik, magára vállalva a doboz belsejéből érkező visszaverődéseket, amelyek így kevésbé zavarják a külső membránt. (Kevésbé magától értetődő, de a rendszer csillapítása is megnövekszik.) A metszetkép mellett a háromutas Isobarik fotója. Ebben a hangsugárzóban nemcsak a mély-, hanem a középsugárzó is dupla. * Miközben mi olcsó pickupbogarakra vadászunk (lásd Bemutatjuk rovatunkat), a HFN/RR a Szent Skarabeuszokat idézi meg, nevezetesen a Koetsu Red-et, a Kiseki Purple Heart-ot, az EMT-ből modifikált van den Hul MC-1-et és az Audio Technica AT37E-t. Ezek mind MC-hangszedők, és a négynek összesen több mint 2000 fontsterling az ára. Minden tekintetben egzotikusak, például a Koetsunak és a Kisekinek fából van a teste, a van den Hulnak pedig egyáltalán nincs is teste, csak lelke: úgy árulják, csupaszon, ahogy az eredeti EMT-shellből kiszerelték. Martin Colloms különösen a Koetsuban és a módosított EMT-ben leli örömét ma ezek a lemezjátszótechnika legszebb (???) ékszerei. Fatányérkán fahangszedő, de korántsem fahangú: a japán Kiseki Purple Heart ma egyike a legdrágább pickupoknak A hangszedők egyik fejedelme, a Koetsu (Red Model) A van den Hul tűheggyel ellátott, modifikált EMT egyre nagyobb tekintélyre tesz szert "Az Ön saját SPU Gold hangszedője" Az Ortofon újra gyártja ezt a 22 éves típust, elsősorban a japánoknak * Az ötödik aranybogarat Ken Kessler teszteli, a kőkorszaki hifi-maradványok kedvelője, az ő "Anakrofil" rovatában. Ez a pickup nem más, mint az Ortofon SPU Gold, felújított változata annak a 22 évvel ezelőtti típusnak, amelyért a mai napig is rajonganak a japán hifisták. Mellesleg, a mai EMT-hangszedőknek is az SPU az őse. Az Ortofon a nosztalgikus hifi-barátok érzelmeire épített, amikor újra forgalomba hozta a pickupot, fadobozban, aranytáblácskával, amelyen ez áll: "Az Ön saját SPU Gold hangszedője. No. ennyi meg ennyi." Ken Kessler megnézi a régi évkönyveket, és elmélázik rajta, hogy az SPU 1962-ben 23 fontsterlingbe került, ma pedig 269-be. "Nyilván azért, mert az aranynak is felment az ára." * Már volt szó a 250 fontsterlinges, 2x50 wattos Audiolab 8000A erősítőről, amelyre több szakíró is áldását adta, mint a középkategória legújabb etalonjára. Ezt a készüléket teszteli most Martin Colloms, s egyben meg is interjúvolja a tervezőket. * A Sony PCM 701 digitális processzor tesztje. (Ez a masina egy kicsit nagyobb ugyan, mint a sikeres PCM-F1, viszont már a tápegység is benne van.) A maga 750 fontsterlinges árával a PCM 701 az eddigi legolcsóbb nem-profi, tehát "hifi" processzor. A HFN & RR szerkesztője nemrég szubjektív teszteket rendezett a PCM 701-essel, a következőképpen. A hallgatóság egy női hangra figyelt "élőben", pontosabban "egyenesben", tehát a mikrofon-erősítő-hangsugárzó láncolaton keresztül, s a rendszerbe időnként közbeiktatták a digitális processzor A/D és D/A átalakítóját. Azt tapasztalták, hogy 14 bites üzemmódban is csak igen enyhén torzult el a hang, a 16 hites üzemmódban pedig csaknem észrevehetetlen maradt az egész digitális procedúra. A teszt zárószava: "a PCM 701-essel készített felvételek továbbra is jól illusztrálják, mennyire szegényes a jelenlegi kommersz digitális felvételek minősége - például a CD-lemezeken." Február Öt "megfizethető" lemezjátszó-futómű, mégpedig a következő négy: Walker CJ 58, Dunlop Systemdek II, Mission 775 és Ariston RD 40 - de az utóbbi kétféle kivitelben. (Ez az a fazékformájú lemezjátszó, amely az előző 776-ban látható.) "Megfizethetőn" 110-150 fontsterlinget kell érteni, ehhez még hozzájön a kar és a pickup ára, tehát a komplett készülék - legalábbis Angliában - tényleg kényelmesen kifizethető az átlagpolgár egyetlen havi jövedelméből. Valamennyi készülék szíjhajtású. Ez a Rega Planar, a Thorens TD 160 és az új AR kategóriája, s mint tudjuk, az angolok ezeket feltétlenül, alapvetően és összehasonlíthatatlanul jobbnak tartják bárminemű japán Direct Drive modellnél. A Linn, mint mondják, még feljebb van. * A High End Audio tengerentúl keltett hullámai (Audio Research, Krell, Magneplanar, Stax) immár elérték a ködös Albion partjait; most éppen az amerikai Acoustat elektrosztatikus hangsugárzót csodálhatják meg az angolok. A "Model Two+Two" nagyjából a Quadokkal egyenértékű, csak persze az angol jószág az USA-ban, az amerikai pedig Angliában drágább. Az Acoustat egészen rendkívüli valami: egy 2,5 méter magas, 8-9 centiméter vastag spanyolfal, és inkább szép, semmint csúnya, csak nagyon nehéz elhelyezni egy közönséges polgári lakásban. "Hangminősége annyira a szoba akusztikájától függ, hogy süketszobában nem is érdemes megmérni" - nyugszik bele a megváltoztathatatlanba Martin Colloms. Az Acoustat Two+Two meglehetősen érzéketlen, jó 150-200 wattos erősítő kell hozzá. Alsó rezonanciafrekvenciája 30Hz körül van, gyakorlatilag 25-30Hz-től sugároz. Impedanciagörbéje, mint az ELS-eké általában, eltér a dinamikus hangszórók impedanciamenetétől: teljesen sima, egyenletes, viszont 10kHz fölött erősen 4 ohm alá esik. * Ken Kessler, az ügyeletes nosztalgikus a HFN&RR szerkesztőségében, imád játszani a 20-25 éves készülékekkel, és bolondja a csöves erősítőknek. Most egy olyan csöveset adtak a kezébe, amely kivételesen egészen újkeletű: az Audio Research D-70-et, a világnak valószínűleg egyik legjobb teljesítményerősítőjét. Szegény Kessler éppúgy "beleesik" ebbe a masinába, mint a többi szakíró, sőt: "narkotikusnak" nevezi a D-70-et, de nem is ez a lényeg, hanem hogy megesküszik rá: a D-70 hangminősége még egy olyan láncon is keresztül jön, amely Ortofon FF-fel kezdődik és Videoton Minimax II-vel végződik. * Kazettateszt: 15 típust vizsgál Angus McKenzie (ugyanaz, akire Sólymos Antal is hivatkozik jelen számunk Kazettatesztjében). Érdemes leszögezni, hogy a 15 tesztpéldány között egyetlen vaskróm-kazetta sem találtatik. Március Miközben mindenki lázasan találgatja, mikor lesznek már olcsóbbak a CD-játszók, szép csendesen színre lépnek a Drága Masinák. A HFN & RR hírrovatában olvastuk, hogy rövidesen kapható lesz a Revox B225 CD-játszó, 6-700 fontsterlingért. Bennünket ez nem lep meg, átéltünk már effajta fordulatokat az utóbbi húsz évben. Hogy mikor lehet venni CD-játszót 200 fontsterlingért, nem tudjuk. De hogy másfél éven belül ott lesz a boltban az ezerfontos Hi-Fi Super Professional CD-játszó, arra hajlandóak vagyunk fogadást kötni. Akár a fejünket is feltennénk, egy lyukas CD-korong ellenében! * Kábeli zűrzavar uralkodik a kábelek körül. Műszaki megfontolások indokolják-e vagy csak a szokásos hifi-misztikum - tény, hogy a kábelek manapság hifi-láncszemmé léptek elő, s némelyiknek az árán pickupot, sőt, akár egy olcsóbb hangdobozt is lehetne venni. Martin Colloms egy kétrészes cikket szentel a kábeleknek. A márciusi elvi bevezető után áprilisban 40 kábel paramétereit vizsgálja meg. Április "Compact Disc - az eddigi sztori." Martin Colloms összefoglalja a CD első évének tapasztalatát, és teszteli a legújabb CD-játszókat (Hitachi DA 800, Sony CDP 701-es és CDP 101/II, Technics SL-88, Toshiba XRZ-70). Colloms köztudomásúlag fanatikus híve a CD-rendszernek. Hogy meghallgattassék a másik fél is, közreadjuk a Linn cég groteszk hirdetését, amely aligha nem a digitális hangátvitellel kapcsolatos. Ki hinné, hogy az imádkozó majom képe: hifi-reklámfotó?! "Szabadíts meg a gonosztól" - fohászkodik a szegény emberszabású, és csak a hifisták tudják, hogy a Linn cég hirdetésében a digitális technikáról van szó * Ez már tradicionális kiállítás: januárban rendezi két neves "dealer", az A udio T és az AT Lab. A képek közül kiragadjuk azt, amely a holland Audiostatic elektrosztatikus hangsugárzóit, a Monolithot és a Hybiet ábrázolja. A holland Audiostatic elektrosztatikus hangsugárzói: a plafonig érő Monolith és a szerényebben méretezett Hybie * Ha nem is jöttek divatba, itt is, ott is felütik fejüket az aktívsugárzó rendszerek és a szub-basszussugárzók. Hogy nem teszik könnyűvé az életet, bizonyítsa a Paul Messenger "Szubjektív Hangok" rovatából átvett fotó a Harmony Central Bass rendszeréről. A sztereó dobozpár kicsi ugyan, de (elkerülhetetlenül) lábazatra van állítva, ami pedig ott középen azt az asztalt vagy micsodát illeti, nos - legalább lesz hová tenni zenehallgatás közben a kávés ibriket. Két minidoboz között egy asztalnak álcázott, testes szub-basszus-sugárzó: Harmony Central Bass A Hi-fi News munkatársai betekintést engednek otthonukba, leírják-lerajzolják, hogyan és milyen berendezésen hallgatnak zenét. Ez a "családlátogatás" bizonyára érdekelni fogja nemcsak az angolokat, hanem a Hifi Magazin olvasóit is. Mindegyik rajz alatt röviden összefoglaltuk, milyen készülékeket használ a szoba gazdája. (A léptékből kiderül, hogy a zenére bizony ezekben a szobákban sem tehetne táncolni!) John Atkinson Linn Sondek/Ittok/Koetsu Black és Red lemezjátszó, Marantz CD-játszó, Quad FM4 tuner. Revox A77, PS Audio IV előfok, Krell KSA-50 teljesítményerősítő, Celestion SL600 hangsugárzók. Christopher Breunig Linn Sondek/Zeta/Decca Garrott Blue lemezjátszó, Musical Fidelity előerősítő, Naim NAP 250 végfok, Quad ELS (az eredeti modell). David G. Präkel Linn Sondek / Fidelity Research FR64fx / Koetsu Black lemezjátszó, Marantz CD-játszó. Marantz ST-7 tuner. Audiolab 8000A erősítő, Linnk head-amp, Celestion SL6 hangsugárzók. Ivor Humphreys Linn Sondek/Ittok/Grace F9-E lemezjátszó, Marantz CD-játszó, Quad FM4 tuner, Nakamichi LX-5 kazettás deck, Hafler és Lux erősítők, Quad ELS-63 hangsugárzók. Ken Kessler AR (a régi!) lemezjátszó Garrott Decca hangszedővel, Radford STA 15 vagy Dynaco Stereo 70 teljesítményerősítők (az előerősítőt nem említi), Rogers LS3/5A. Angus McKenzie Sony és Philips CD-játszók. Technics SP10/II lemezjátszó különféle hangszedőkkel, Studer, Nagra és Ampex profi-magnók, Sony digitális magnó, Nakamichi, kazettások (1000 és Dragon), Quad és Amcron erősítők és háromféle hangsugárzó: Quad ELS-63 (2.) "öncélú" zenehallgatásra, KEF 105 (1.) és Rogers LS3/5A (3.), tesztcélokra. Trevor Attewell Thorens TD 150/SME 3009 III/B&O MMC1 vagy ADC ZLM vagy Shure V15 III hangszedő, Revox nagysebességű orsós magnó, Quad és Hafler erősítők, Quad ELS-63 (alternatíva: Rogers LS3/5A) hangsugárzók, Audio Pro B2-50 szub-basszus. Alvin Gold Linn Sondek/Ittok/Koetsu Black lemezjátszó, Aurex ST-F15M tuner, Nakamichi BX-2 kazettás deck, Marantz és Sony CD-játszók, Musical Fidelity elő- és Krell végfok, Linn Sara hangsugárzók. Paul Messenger Linn Sondek/Ittok/Asak lemezjátszó, Naim elektronikák, aktív Isobarik. Alkalmanként: Dual 505.1 vagy Rega Planar, ADC vagy Supex hangszedővel, Audíolab 8000A erősítő, Quad ELS, Spendor BC1, Rogers LS3/5A, Mission 70. Martin Colloms "Ha felsorolnám, olyan lenne a lista, mint valami Best Buy katalógus." Mégis: Philips, Marantz és Sony CD-játszók, Lux/Zeta és Linn lemezjátszó, Koetsu és van den Hul (EMT) hangszedő, Quad FM4 és Pioneer F90 tuner, Linn, Burmeister, Krell, A&R, Mission elektronikák és az Audiolab 8000A erősítő, Quad ESL-63. Celestion SL600 és főleg a Spendor SP1 hangsugárzó. HI-FI ANSWERS Február A High End Audio színpadán ágáló színészek kulisszahasogató kijelentésekkel igyekeznek megnyerni a közönség kegyeit - de közben a kulisszák mögött is történik egy és más. Íme egy olvasói levél a februári HFA-ból: "Szeretnék venni egy drága lemezjátszót. Úgy gondoltam, sorban összehasonlítom a számításba vehetőket: Pink Triangle, Oracle, Gyrodec, Linn, Logic stb. Addig jól is ment a dolog, amíg le nem szűkítettem a mezőnyt a Pink Triangle-re és a Linn Sondekre. Ekkor azonban kiderült, hogy egész Londonban mindössze két kereskedő akad, aki mindkét lemezjátszót árusítja. Namármost, itt a közelemben is volna egy kereskedő, aki Linnt is tartott - egészen addig, amíg fel nem vette a választékba a Pink Triangle-t. Akkor ugyanis a Linn cég egyszeriben felbontotta vele a szerződést, azon a címen, hogy nála nem megfelelőek a demonstrációs körülmények." A Logic "büdzsé-lemezjátszója". Plexi tányérjával, merev vázával a Regára emlékeztet * Más oldalról, de ugyancsak a gyárak (és a nagykereskedők) magatartását teszteli David Präkel, aki nemrég egy évig a HFA egyik testvérlapjának szerkesztőségében dolgozott, és ott ízelítőt kapott a szerkesztői munkakör áldásaiból. "Most már tudom, mit tesz az: szervezéssel foglalkozni - amikor a teljes fegyvertárunk egyetlen szál telefon." Präkel szerint a gyártók gyakran annyira kívánják a tesztet, mint egy púpot a hátuk közepére, mert meg vannak győződve róla, hogy a revüíró elfogult és a teszt szakszerűtlen lesz, de nem ezt mondják, hanem azt, hogy "sajnos, a készülék nincs raktáron / éppen most várjuk a módosított szériát / elakadt az úton, de majd küldjük" (nem kívánt törlendő). És hát mi sem könnyebb, mint elszabotálni a tesztet. Éppen csak le kell késni a lapzártát. Amikor valamely teszt kedvezőtlenül üt ki (mármint a gyártóra nézve), akkor persze csőstül jönnek a kifogások. Érdekes, mondja Präkel, hogy általában a második helyezettek reklamálnak, őket kizárólag a 100 százalékosan pozitív revü elégítené ki. Ők azon a címen támadják a tesztet, hogy nem volt megfelelő a hangszóróállvány / a lemezjátszó / a tesztprogram / a hold állása / a tesztelő horoszkópja / a szoba akusztikája / a hangszórókábel stb. (nem kívánt törlendő). Diplomatikusabb módszer inkább egyetérteni a teszt eredményével, és lábjegyzetben hozzáfűzni: "igen, mi is felfigyeltünk a hibára - és ezért a boltokba már a módosított szériát szállítjuk". Ezzel egyszer és mindenkorra kihúzzák a szőnyeget a revüíró lába alól, hiszen az MkII már egészen más készülék, tehát az egész tesztet elölről kell kezdeni. "Egyszóval - így zárja fejtegetéseit Präkel - az ipar megérdemli azokat a teszteket, amelyeket az újságoktól kap." * Mintha csak bele akarna kötni Präkelbe, kivételesen túl jónak találja a teszt eredményét a Koetsu Red hangszedő importőre. Persze, neki könnyű a dolga, mert a HFA a mennybe meneszti az új Koetsut, azt írja róla, hogy egyike a nagy, "muzikális" hangszedőknek, és éppolyan jó, mint a Koetsu Gold. "Tévedés - tiltakozik az importőr - a Gold azért sokkal jobb." Az árakat ne firtassuk. * Állványok, állványok és megint az állványok! Az utóbbi két évben szinte minden lapszámban szóba kerülnek a hangdoboz-lábazatok mint önálló, el nem hanyagolható hifi-készítmények. Folyvást új modellekről kapunk hírt, így például most a februári számban (és képeinken) a Monitor Audio és a Heybrook új hangdoboz-állványát tanulmányozhatjuk. Mindkét típus fémtüskéken áll, a tüskék hegye átfúródik a szőnyeg lyukacsain, és a padlónak úgyszólván geometriai pontjain támaszkodik. Az egyiknek 38, a másiknak 48 fontsterling párja - igen, ennyi pénzt áldoznak az ilyesfajta cubehőrökre! A Heybrook új hangdobozállványa A Monitor Audio hangdobozállványa, alul erős acéltüskékkel Ugyanebben a számban a különféle állványok szubjektív hatásáról értekezik a HFA egyik szakírója. Szerinte minden állványnak megvan a maga sajátos hangszíne, sőt: figyelembe kell venni a hangdoboz /állványzat / szoba-akusztika kombinációjának hatását is. Mindenesetre - írja -, a jó hangdobozállvány azonnal észrevehető javulást hoz a hangképben, a szokványos instabil lábazatokhoz és görgőkhöz képest. Mintha egy hifi-torony olcsó direkthajtású lemezjátszójáról váltanánk át egy jobb Thorensre vagy Regára. A basszus stabilabb lesz, egyszersmind az egész hangkép feltisztul. * "A CD iránti kereslet meghaladja minden elképzelésünket" - állítja a Sony cég. A Hi-Fi Answers maga is végzett egy kis közvéleménykutatást, hogy ellenőrizze: igaz lehet-e, hogy az új médium életének első félévében (márciustól novemberig) összesen 10 ezer CD-játszó és 175 ezer ezüstkorong kelt el az angol piacon. A HFA 250 kereskedőnek küldött kérdőívet (a negyedrészük vissza is küldte), és a válaszokból az derül ki, hogy a Sony adatai bizony hitelesek. * A Hi-Fi Answers egyik legfontosabb rovata a Kérdések és Válaszok - amelyek mind arra vonatkoznak, hogy melyik láncszemet kéne kicserélni valamely olvasó berendezésében, illetve, hogy milyen láncot lehetne összeállítani maximum 450, aztán 450-1000, vagy éppenséggel több mint 1000 fontsterlingért. A HFA az utóbbi időben vetésforgót játszik: havonta más-más munkatársa válaszol a kérdésekre. Persze, mindegyikük a saját kedvenceit ajánlja. Figyelemreméltóak azok a készülékek, amelyek neve hónapról hónapra visszatér, amelyekről tehát több szakíró is jó véleménnyel van. Így említést érdemel a legminibb manó, a mindössze 80 fontsterlinges Rotel 820 erősítő, a magasabb árkategóriában pedig a Musical Fidelily cég 345 fontos, Synthesis nevű modellje. A név azt jelzi, hogy kivételesen komplett erősítőről van szó, ugyanis a Musical Fidelity előzőleg a szeparált komponenseivel szerzett hírnevet: a Doctor Thomas fantázianevű végfokkal és azzal az előerősítővel, amelyet szerényen a The Preamp névre kereszteltek. A spártai kivitelű Synthesis: egyike a HFA állandó ajánlásainak * Ebben a lapszámban tesztelték a Naim aprócska, 2x15 wattos integrált erősítőjét is. A HFA nem annyira lelkes, mint legutóbb a HFN&RR. "Igen jó erősítő - ismeri el néhány évvel ezelőtt klasszisnak számított volna, ma viszont már sok komoly versenytársa akad. Igaz: azok drágábbak." Március Stagnál a hifi-ipar, világszerte. Hogy ezt a világgazdaság helyzetével kell-e magyarázni? Vagy inkább az a helyes magyarázat, amelyet David Präkel ad? Nos, Präkel imigyen szóla: Tíz évvel ezelőtt sztereót adtunk az embereknek, s azt mondtuk rá, hogy az hifi. Ma az a legnagyobb baj, hogy ők ezt akkor elhitték. Ennélfogva Mr. Átlagos megvásárolja a legjobb színes tévét, a legjobb hűtőszekrényt, a legjobb videomagnót, valamint hifi-tornyot is vesz hozzájuk - és azt hiszi, hogy ez az utóbbi "partiban van" a többivel. * A tunerek szubjektív tesztjét nemcsak a Hifi Magazin halogatja oly következetesen - másutt se nagyon vállalkoznak rá. Most legutóbb viszont ketten is szóba hozzák a tunerek hangminőségét a Hi-Fi Answers hasábjain. Evelyn McDermot (mi a szösz, egy hölgy a stábban!) azt fejtegeti, hogy a "modern" Yamaha CT7000 alig szól jobban a 20 éves Sugden RU 21-nél, és egyik sem közelíti meg azt, amit egy jó lemezjátszó tud. (Kontrollberendezés: Linn/Naim és aktív Isobarikok.) "Úgy látszik, a tunerek ma ott tartanak, ahol 20 évvel ezelőtt a lemezjátszók, erősítők, hangsugárzók. Csak mostanában kezdenek figyelni a konstruktőrök a tuner hangminőségére is, mint ezt két, viszonylag olcsó modell tanúsítja: a sajnos már kifutott Rogers T100 és legújabban az olcsó, 125 fontsterlinges Creek CAS 3040." A szerkesztő bólogat minderre, de hozzáteszi, hogy a tunerek hangminőségét csak úgy lehet megítélni, ha magunk sugározzuk a tesztműsort egy FM-generátorral, úgy, ahogy ezt Alvin Gold tette, amikor is éppen a Revox tunert vizsgálta. Lapozzunk hát oda. Az angoloknál a BBC 3. adója "az URH". Az adás minőségét általában dicsérni szokták, és ez igen erős érv a digitális hangátvitel mellett, merthogy a BBC már évek óta egy (13 bites!) PCM-láncon vezeti át a műsorjelet, és "mégse vette észre senki!" Goldnak nem ez a véleménye, szerinte a BBC rádióhang tisztátalan, "nincs lelke", egyáltalán nem ér fel a hanglemezzel - még akkor se, ha az utóbbit történetesen rosszul préselték. A tunerek többre képesek, mint a rádióadók, ennélfogva a hangminőségüket csak úgy tudjuk megítélni, ha "magunk építünk adóállomást". Gold egy Radiometer SMG-1 FM-generátort hajt meg egy Perreaux előerősítővel, a forrás egy Linn Sondek/Ittok/ Koetsu Red és egy Sony CD 701-es CD-játszó. A tesztpéldányt, a Revox B261-es tunert (900 fontsterling!) a Yamaha CT7000-rel veti össze, és azt találja, hogy ezek egy-kategóriájúak, bár a Revox hangja egy kicsit semlegesebb és sztereóbb, a Yamaháé viszont zeneibb. Ezekhez a drága gépekhez mérten - írja - a Quad vagy Rogers tunerek "bizonytalanul" szólnak; más, egyébként kitűnő modellek (Pioneer F90) hangja pedig durvának és súlytalannak hat. Térjünk át a hangsugárzókra. Minidobozokról lesz szó. Az egyik viszonylag olcsó. A Clearwater cég a Rogers LS3/5A-nak és a Linn Kan-nek állít versenytársat egy csöppnyi, de állítólag igen testes hangú dobozkával. A HFA felhívja a figyelmet a Clearwater hangsugárzó egy konstrukciós sajátosságára, amely nem új ugyan, de kevesen ismerik: a mélyhangszórónak kettős tekercselése van, és a kettő közül az egyiket 6dB/oktáv meredekséggel szűrik 250Hz fölött, miáltal az "eredő" frekvenciagörbe nem emelkedik, s lineárisabb, mint általában a miniboxoké. * Nagyobb lélegzetű a másik tudósítás. A frissen alapított Epos Acoustics cégről szól; ez afféle One Man Band, azaz Egyszemélyes Zenekar, szóval olyasmi, mint nálunk a kisiparos. Alapítója és egyben főkonstruktőre Robin Marshall, az Audiomaster, majd később a Monitor Audio hangszórótervezője. A HFA szerkesztője, Keith Howard nyilván kötelességének érezte, hogy egy interjú erejéig támogassa a kisvállalkozó specialistát. Bár árakról nem esik szó, valószínűleg roppant drága hangsugárzó lesz az Epos Acoustics elsőszülötte, ugyanis Robin Marshall nem másoktól veszi, hanem maga készíti a hangszóróit - kis cégek ritkán vállalkoznak ilyesmire! Igaz, mástól nem is igen vásárolhatott volna olyan mélyhangszórót, amelynek a lengőcsévéje rövid, a légrése pedig hosszú (bitang drága mágnes kell hozzá). Néhány további konstrukciós szempont, amelyet Marshall fontosnak tart: A pólusvas (JBL-receptúra szerint) "meg van vágva", azaz úgy van megformálva, hogy a légrés minél szimmetrikusabban működhessen, ne "szóródjanak" belőle a mágneses erővonalak. Hátul a pólusvas meg van fúrva (ez is JBL-recept), hogy a membrán hátrafelé is szabadabban tudja pumpálni a levegőt. Egy további furat arra szolgál, hogy oda csavarozhassák a hangszóródoboz egyik merevítőlécét. A csipogó dómját alumíniumból készítik, nincs rajta külön csévestest: a csévét közvetlenül a dóm nyakára tekercselik. (Ez a konstrukciója a Celestion réz-dómjának is.) Ezáltal az egész rendszer sokkal merevebb, mint ha külön ragasztanák fel a csévetestet. Az alumínium könnyebb és merevebb a réznél, így a rezonanciái még magasabbra tolódnak. Csakhogy míg a rezet galvanikus úton is fel lehet hordani, az alumíniumot csak "húzni" lehet, és ezt a munkaműveletet fölöttébb megnehezíti, ha a dómnak zoknija van. "Először senki se akarta elvállalni. Végül találtam valakit, aki nem mondta rá, hogy lehetetlen. Nagy üggyel-bajjal, de sikerült a dolog. A legtöbben persze úgy készítik a magassugárzót, hogy egyszerűen felragasztják a csévetestet. Ezt én is meg tudnám csinálni." A csipogó membránszéle "mikroszkopikusan" keskeny. Marshall szerint a hangszórók akusztikai kimenetéhez túlságosan nagymértékben járul hozzá a membránszél. "Ha a membrán 2kHz alatt nem sugároz, nem kell többet mozdulnia 0,3 milliméternél. Ennélfogva alig kell felfüggeszteni." És végül a hangszóródoboz. "Nincs szükség alumínium méhsejtszerkezetre, mint a Celestion SL600-ban. A rétegelt falemezt még merevebbé lehet tenni, ha a felülete viszonylag kicsi, és jól ki van ékelve belülről is. A rezonanciáját így 1000Hz fölé lehet tolni." Az egész interjúból kiérződik az Epos cég programja: versenytársat állítani a nagy sikerű Celestion SL600-nak. Az első Epos-hangsugárzó, ha piacra kerül, gyaníthatólag nem lesz olcsóbb páronként 600 fontnál... Az Epos cég, azaz Robin Marshall új hangszórói * Mellesleg: Keith Howard ugyanebben a számban hosszan ír a Celestion SL600-ról. Összehasonlítja az eredeti SL6-tal, és megállapítja, hogy a hangminőség nem javult annyit, hogysem indokolhatná a dupla árat. "S ne feledjük: az SL600-as erényeinek egy részét (a javított X-váltót, a hangszórók felszerelésének módját) bizonyára viszontlátjuk majd az olcsóbb SL6-osban is." * Mérföldes léptekkel száguld a Technika: egyre többen rájönnek, hogy az erősítők meghajtó fokozata akkor a legjobb, ha egyáltalán nincs belőle. Különösen a Compact Disc hívei uszítanak az aktív meghajtó elektronika ellen, nekik nincs is szükségük rá, hiszen a CD-játszók kimeneti feszültsége bőven ki tudja hajtani a teljesítményfokozatot. A HFA most bemutatja David Präkel konstrukcióját (lásd képünkön), a Teásdoboz Előerősítőt. A 10 kohmos, logaritmikus Matsushita sztereó potméter másfél fontba, a kábelek 9 fontba kerültek, a teásdoboz árát nem említik - mindenesetre ez a "kit" sokkal olcsóbb, mint a bolti "passzív előerősítők". Némelyikért ugyanis már 57(!) fontot is elkérnek. A meghajtó fokozat kiiktatását célozza Präkel "szabadalma", a Teásdoboz-potméter. A potméter maga logaritmikus, 10kohm-os Matsushita - a tea márkája nincs specifikálva * További "passzív" egységek hangdoboz-állványok. (Már megint.) A legújabb és legdrágább a páronként 75 fontsterlinges The Foundation: 13,5 kilós, műanyaggal borított acélállványzat, belül ólommal és homokkal kitöltve, alul az elmaradhatatlan fémtüskékkel felfegyverezve. Hogy a HFA szakírói mennyire fontosnak tartják a hangdoboz-állványokat, bizonyítsa az alábbi példa. A Kérdések és Válaszok rovatban az egyik olvasó megkérdi, mit érdemes kicserélnie a következő láncban: Pink Triangle/Linn Ittok/ Zenn MCZ-2 (ez eddig vagy 800 fontsterling!), A & R60 erősítő, Heybrook HB2 hangdobozok. A HFA tanácsa: "szerezz egy pár jó állványt!" (Pedig mi minden másra is rábeszélhetné!) * Az olvasók egyébként néha meglehetősen furcsákat tudnak kérdezni. (Nem úgy, mint nálunk - a szerkesztő megjegyzése.) Egyiküknek például az a nyavalyája, hogy hát van neki egy aktív (DMS) Isobarikja három Naim NAP 250-es végfokkal; vajon nem járna-e jobban, ha a dobozt inkább passzív keresztváltóval használná, de Naim helyett Krell KSA-50 teljesítményerősítővel? A HFA válasza, J. M. Hughes tollából olyasmit pedzeget, hogy akkor már a legjobb volna egy aktív Isobarik, három darab Krell végfokkal. Méltányolni fogja e jótanács humorát, aki tudja, mibe kerül egyetlen Krell. A KSA-50 fényképét előző számunkban közöltük; most íme az Isobarik hangdoboz képe és az Isobarik-elv (amelyet a kisebbik Linn-hangsugárzó metszetrajzán szemléltetünk). Április Megint felment az ára a Hi-Fi Answersnek (mellesleg a HFN & RR-nek is), 85 pennyről 90 pennyre. "A 6%-os árnövekedés fejében viszont 11 százalékkal több a lapban a szerkesztőségi anyag, jobb a papír és ügyesebb a tipográfia. Alkalmi vétel!" - így lelkesíti közönségét a szerkesztő. Sőt, minthogy áprilist írunk, néhány tréfával is igyekszik felderíteni az olvasókat. A legfrappánsabb az a fapofával előadott sztori (majdnem mi is hitelt adtunk neki!), miszerint rövidesen piacra dobják a Linn cég CD-játszóját. * A "776" rovatban az a nagyszerű, hogy az itt leírtakért - úgy véljük - nem csupán a Hifi Magazin szerkesztőségét terheli a felelősség. Másokat idézve, itt nyugodtan lehet mesélni a legmisztikusabb jelenségekről is, a lemezjátszók sajáthangjáról, a hangdobozállványokról és hasonlókról. Másutt nem is mernénk szóbahozni a legújabb heppet: a speciális lemezjátszó-asztalkák divatját. Megint a Linn volt az első, aki felfedezte, hogy a lemezjátszók akkor szólnak a legjobban, ha nagyon merev, egyszersmind azonban rendkívül könnyű állványra helyezik őket. Példáját azóta sokan követik, sőt, ma már boltban is lehet kapni ilyen Alávaló (mármint lemezjátszó alá való) asztalkát. A legismertebb a Sound Organisation cég gyártmánya. A lemezjátszójáról ismert Pink Triangle éppen most készül piacra hozni egy ilyen asztalkát, melynek Aerolamból van a lapja. Az Aerolamról tudnia illik minden igaz audiofilnek, hogy ez egy alumíniumból készült méhsejt-struktúra, amelyet eddig a repülőgépgyárak használtak a repülőgépekhez, valamint a Celestion az SL600-as hangszóródobozához és a Pink Triangle a saját lemezjátszója alvázához. De persze sokkal egyszerűbb eszközökkel is célt érhetünk. Csak az a fő, hogy a lemezjátszó ne érintkezzen közvetlenül valamiféle nagyobb tömeggel. A Sound Organisation alávaló lemezjátszó alá való) asztalkája és az Aerolamból készült fedőlap (Valaki közbevetheti: és mi legyen a fali konzolokra szerelt lemezjátszóval? Válasz: a konzol maradhat, csak fektessünk rá lazán, csavarozás nélkül egy vékony furnérlapot, és arra helyezzük rá a lemezjátszót.) * Olvasóink talán emlékeznek még az Elite cég Rock becenevű lemezjátszójára (HFM 12., 776), amelynek az a fő trükkje, hogy a papucsa vége mindvégig egy körív alakú, szilikonolajjal töltött vályúba merül. A drága futómű nemigen talált vevőre, az Elite cég ezért most egy hasonló, de jóval olcsóbb modellel kísérletezik. John Bamford teszteli ezt a "büdzsé" változatot (amely mindazonáltal még mindig 280 fontba kerül), és azt tapasztalja, hogy a Rock hangja száraz és tiszta, de nem annyira eleven, nem annyira muzikális, mint a Linn Sondeké. "Mellesleg szólva, amikor nem-audiofil vendégeimet használtam kísérleti nyúlnak, nekik mindig a Rock hangja tetszett jobban." * "Büdzsé-változatot" kínál a Logic cég is, 120 fontsterlingért vagyis feleannyiért, mint amibe a legjobb Logic futóművek kerülnek. A Logicok a Regák rokonai: szíjhajtású, de merev, felfüggesztés nélküli gépek, plexi tányérral. * Némi undorral, de szakíróhoz méltó türelemmel teszteli Alvin Gold a legújabb Marantz és Toshiba CD-játszókat. Változatlanul az a véleménye, hogy a CD-hang "antiszeptikus". Szerinte az emberek csak azért nem ismerik fel rögtön a CD-rendszer hibáit, mert ezek a hibák másfélék, mint amit az analóg rendszertől megszoktunk. "Az LP hozzátesz a zenéhez, a CD elvesz belőle." Audio 1983. november Ebben a kiadásban elszabadul pórázáról a számítástechnika. A szerzők szűrőket, visszacsatoló rendszereket, mélysugárzókat programoznak a szemünk előtt. A legérdekesebb Gerald R. Stanleynek, a Crown International főmérnökének cikke, amelyben egy Crown System 10 komputerrel háromdimenziós képeket rajzol a monitoron a hangsugárzók időbeli viselkedéséről - eddig az ilyesmihez állítólag sokkalta drágább berendezések kellettek. * Tesztek: NEC CD-803E CD-játszó, Audiosource EQ-One ekvalizátoros spektrumanalizátor, Tandberg TPT 3001A tuner és TIA 3012 erősítő, JVC R-X80 receiver, ESB 7/06 hangsugárzó - és a legendás Linn Sondek LP12 lemezjátszó-futómű. (Ezzel egyidőben megjelenik az Audio hasábjain a Linn reklámja, nemkülönben a cég CD-ellenes hirdetése.) December A Quad-vonalra vet Leonard Feldman egy felületes pillantást; nagyon felületeset, ugyanis egységes láncnak minősíti és együtt hallgatja meg a Quadokat, holott az angol cég elektronikái hangminőségüket tekintve nyilván a nyomába sem érnek az ESL,-63 hangsugárzónak. Az utóbbi jószág tesztjét Feldman át is engedi Dick Heysernek, amit csak helyeselni lehet (Heyser abszolút tekintélynek örvend a hangsugárzókritikusok körében) - csak kár, hogy erre a tesztre még várnunk kell. A Quad lánc (amint éppen nem fér el az Audio "enteriőrjében"). A hangsugárzó itt már nem a klasszikus, harmincéves modell, hanem az ESL-63 * Egy akusztikai cikk az emberi fül irányérzékelő képességéről. Szerzője Denis Vaughan: nem fizikus, hanem karmester, a dél-ausztráliai Állami Operaház zenei igazgatója. * Tesztek: Revox B261 tuner (itt is!), Toshiba XR-Z90 CD-játszó, Sumo Mocfel Nine teljesítményerősítő. 1984.január Doug Sax, a direktvágás atyamestere, a Sheffield Lab műszaki főnöke - egyike a digitális hangtechnika kritikusainak Az Audio bemutatja olvasóinak a direktvágás atyamesterét, Doug Saxot és az ő nézeteit, melyek közül bennünket elsősorban azok érdekelnek, amelyek a digitális/analóg vitát érintik. A Sheffield Lab hírneves menedzsere így nyilatkozik a digitális hangátvitelről: "Magunk is bőven használunk digitális felvételeket, különféle típusúakat. Közös vonásuk: hiányzik belőlük a zene legalsó dinamikai szintje, amely a terem akusztikájáról adna információt. Hogy ez fontos-e vagy sem? Majd kiderül - szerintem igen fontos. A másik dolog: mindegyik digitális rendszer harsánnyá teszi bizonyos hangszerek hangját. Mi gyakran készítünk digitális átiratot analóg szalagról a hanglemezgyárak számára, és így meg tudjuk ítélni, mi a különbség a digitális processzor be-, illetve kimenete között. A digitális felvételek olyanok, mint a laboratóriumban szintetizált bor: olyan az íze, mint az igazié, de valahogy mégsincs jó kedved, amikor iszod. Soha nem is volt jókedvem, amikor digitális felvételeket hallgattam. Pedig megvannak az erényeik - abszolút erényeik." * Tesztek: Sansui PC-X1 digitális processzor (ára: ezer dollár - tulajdonképpen igen olcsó!), ASC AS-6004/S orsós magnó, Yamaha M-70 végfok, Monster Cable Alpha-1 mozgótekercses hangszedő, Pioneer F-90 tuner. Február Ebben a számban figyelmet érdemel a NAD, vagy ha úgy tetszik, a Tesla új lemezjátszójáról szóló műszaki cikk, amelyet az angol-amerikai-csehszlovák vegyes tervezőbrigád írt, közösen. (A NAD 5120/Tesla NC470 tesztjét lásd jelen számunk Bemutatjuk rovatában.) * Tesztek: dbx 4BX dinamika-expander, Hafler DH-220 végfok, (ezt kit-formában is árulják), NAD 5120 lemezjátszó, Boston Acoustics MC-1vdH hangszedő (mint a betűjelzés is elárulja, mozgótekercses típus, van den Hul-féle tűheggyel), Marantz CD-73 CD-játszó. Készülékek az Audio tesztrovatából. Felülről lefelé: ASC AS-6004/S (európai, nyugatnémet!) orsós magnó, Sansui PC-X1 digitális processzor, a "kit" formában is megvásárolható Hafler 220-as teljesítményerősítő (Hafler annakidején a Dynakitekkel aratott sikert - emlékszünk még a csöves Stereo 70-re?) és legalul a Luxman KX-102 kazettás csévélő Március Tesztek: Harman-Kardon CD491 és Luxman KX-102 kazettás deck, Technics SH-8055 kétharmad-oktávsávos ekvalizátor + azonosidejű analizátor, Micro-Acoustics 630 pickup, Linn Ittok/Asak hangkar/hangszedő.