Audio-kultúra |
(Nüanszok.) Kívülállók és beavatottak egyaránt úgy tudják, hogy a
High Fidelity nevű hazárdjátékban túl nagyok a tétek és túl kicsi a
nyeremény. Vehetsz hangszedőt ötszörte több pénzért, kicserélheted a
hangdobozt ötszörte drágábbra - de akkor is ugyanaz a szimfónia fog
szólni róla, ugyanazok a hangszerek, legfeljebb egy-két árnyalattal
élethűbben. A verseny tehát a nüanszokért folyik, a centiméterekért,
akárcsak a magasugrásban: egyetlen évi edzéssel 160-ról esetleg 190
centiméterre emelheted a lécet, de esztendőkbe is beletelhet, amíg
újra feljebb tornászod néhány centivel. Megéri a fáradtságot? Megéri a
pénzt?
Régebben magam is úgy véltem, hogy Edison forradalma óta minden
további találmány, szabadalom, újítás, módosítás csupán árnyalatokkal
járult hozzá a High Fidelity fejlődéséhez, más nyelven szólva: nincs
olyan hifi-berendezés, amely kétszerte jobban szólhatna a másiknál.
Mégis, valahányszor beleszerettem egy-egy lemezjátszóba, egy-egy
erősítőbe, egyszeriben összeomlott bennem minden józan, logikus
értékrend. Ha az egyik masina nem ér nekem többet néhány ezer
forintnál, a másikért meg hajlandó volnék eladni a lelkiüdvösségemet,
akkor hogy az ördögbe lehetne köztük csupán árnyalatnyi a különbség?
Ezek afféle érzelmi érvek - no jó, hát megpróbálkozom egy kicsit
racionálisabb okfejtéssel is.
Egy gondolatkísérletet ajánlok. Testesítsük meg az "árnyalatnyi
különbség" fogalmát két lemezjátszó-mechanikával, s ne is válasszunk
túlságosan drága modelleket, maradjunk meg a jelen számunk
tesztrovatában felléptetett 2. és 3. lemezjátszónál. Iktassuk be őket,
váltogatva, egy jó minőségű hifi-berendezésbe, és használjuk hozzájuk
ugyanazt a hangszedőt. A hangminőség valóban csak "árnyalatnyit" fog
változni.
Most pedig vigyük haza az egész hóbelevancot (gondolatban
megtehetjük), és használjuk a két lemezjátszót továbbra is váltogatva,
hosszú hónapokig, összesen 100-100 alkalommal. Nagyon fontos feltétel,
hogy valahányszor úgy érezzük: "ma valahogy nincs kedvem zenét
hallgatni" (fáradt vagyok; rossz az idő; túl jó az idő; idegesít a
világpolitika; nem szól szépen a lemez stb. stb.) - azonnal vegyük le
a tűt a lemezről. Minderről pedig vezessünk jegyzetet.
A kísérletnek az lesz az eredménye, hogy az egyik lemezjátszónak
jó 80, a másiknak csupán 40 vagy talán csak 20 gondtalan, zavartalan,
örömteli zenehallgató délutánt köszönhettünk. Ugyanis nemcsak az idő
volt rossz, nemcsak a világpolitika volt idegesítő, nemcsak a
hanglemez préselése volt gyalázatos - a lemezjátszó-mechanikák is
megtették a magukét. Netalán az egyik mégiscsak kétszerte, vagy akár
négyszerte is jobb, mint a másik?
Nem igaz ám, hogy mindegyik hifi-berendezésről ugyanaz a szimfónia
szól. A partitúra, igen, az mindig ugyanaz. Csakhogy a partitúra még
nem szimfónia. A zeneszerző partitúrát ír - de zenét gondol. Még a
Legutolsó Szimfóniák beteg, süketségre kárhoztatott Beethovenje is
High Fidelitynél hűségesebben hallotta, hogyan szólalnak meg a
hangszerek a koncertterem falai között - és ez az ő üzenete, nem
csupán a partitúra.