Audio-kultúra



(Nüanszok.) Kívülállók és beavatottak egyaránt úgy tudják, hogy a High Fidelity nevű hazárdjátékban túl nagyok a tétek és túl kicsi a nyeremény. Vehetsz hangszedőt ötszörte több pénzért, kicserélheted a hangdobozt ötszörte drágábbra - de akkor is ugyanaz a szimfónia fog szólni róla, ugyanazok a hangszerek, legfeljebb egy-két árnyalattal élethűbben. A verseny tehát a nüanszokért folyik, a centiméterekért, akárcsak a magasugrásban: egyetlen évi edzéssel 160-ról esetleg 190 centiméterre emelheted a lécet, de esztendőkbe is beletelhet, amíg újra feljebb tornászod néhány centivel. Megéri a fáradtságot? Megéri a pénzt? Régebben magam is úgy véltem, hogy Edison forradalma óta minden további találmány, szabadalom, újítás, módosítás csupán árnyalatokkal járult hozzá a High Fidelity fejlődéséhez, más nyelven szólva: nincs olyan hifi-berendezés, amely kétszerte jobban szólhatna a másiknál. Mégis, valahányszor beleszerettem egy-egy lemezjátszóba, egy-egy erősítőbe, egyszeriben összeomlott bennem minden józan, logikus értékrend. Ha az egyik masina nem ér nekem többet néhány ezer forintnál, a másikért meg hajlandó volnék eladni a lelkiüdvösségemet, akkor hogy az ördögbe lehetne köztük csupán árnyalatnyi a különbség? Ezek afféle érzelmi érvek - no jó, hát megpróbálkozom egy kicsit racionálisabb okfejtéssel is. Egy gondolatkísérletet ajánlok. Testesítsük meg az "árnyalatnyi különbség" fogalmát két lemezjátszó-mechanikával, s ne is válasszunk túlságosan drága modelleket, maradjunk meg a jelen számunk tesztrovatában felléptetett 2. és 3. lemezjátszónál. Iktassuk be őket, váltogatva, egy jó minőségű hifi-berendezésbe, és használjuk hozzájuk ugyanazt a hangszedőt. A hangminőség valóban csak "árnyalatnyit" fog változni. Most pedig vigyük haza az egész hóbelevancot (gondolatban megtehetjük), és használjuk a két lemezjátszót továbbra is váltogatva, hosszú hónapokig, összesen 100-100 alkalommal. Nagyon fontos feltétel, hogy valahányszor úgy érezzük: "ma valahogy nincs kedvem zenét hallgatni" (fáradt vagyok; rossz az idő; túl jó az idő; idegesít a világpolitika; nem szól szépen a lemez stb. stb.) - azonnal vegyük le a tűt a lemezről. Minderről pedig vezessünk jegyzetet. A kísérletnek az lesz az eredménye, hogy az egyik lemezjátszónak jó 80, a másiknak csupán 40 vagy talán csak 20 gondtalan, zavartalan, örömteli zenehallgató délutánt köszönhettünk. Ugyanis nemcsak az idő volt rossz, nemcsak a világpolitika volt idegesítő, nemcsak a hanglemez préselése volt gyalázatos - a lemezjátszó-mechanikák is megtették a magukét. Netalán az egyik mégiscsak kétszerte, vagy akár négyszerte is jobb, mint a másik? Nem igaz ám, hogy mindegyik hifi-berendezésről ugyanaz a szimfónia szól. A partitúra, igen, az mindig ugyanaz. Csakhogy a partitúra még nem szimfónia. A zeneszerző partitúrát ír - de zenét gondol. Még a Legutolsó Szimfóniák beteg, süketségre kárhoztatott Beethovenje is High Fidelitynél hűségesebben hallotta, hogyan szólalnak meg a hangszerek a koncertterem falai között - és ez az ő üzenete, nem csupán a partitúra.