Bemutatjuk



        Ebben a rovatunkban olyan készülékek tesztjét közöljük, amelyekkel
    a hifi-kedvelők a hazai boltokban is találkozhatnak. A méréseket Dankó
    Emil,  Sólymos   Antal   és   Szalai   Lajosné   végezte,   a   Magyar
    Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet műszerparkján. Auditív ítéletünk  a
    Hifi Magazin  kollektív  véleményét  tükrözi,  teljesen  elfogulatlan,
    mindazonáltal - mint bárki másé - a szubjektivitás  jegyeit  is  magán
    viseli.


    Dyras DP-200 lemezjátszó

    

        A  Dyras  nem  gyár,  hanem  nyugatnémet  kereskedővállalat,  mely
    tényből  szinte  kényszerítőleg  következik,  hogy  a  DP-200   afféle
    "nem-márkás", mindazonáltal japán származású lemezjátszó.
        Kérdés persze, hogy a Dyrasnál vajon  márkásabbnak  tekinthetjük-e
    az ismert japán nagyvállalatok, tehát az Akai, a Hitachi, a Panasonic,
    a Pioneer  leges-legolcsóbb  gépeit.  Maradjunk  annyiban,  hogy  amit
    Magyarországon ma 7-8 ezer forintért vagy még  többért  ajánlanak,  az
    mindenképpen egy olcsó japán masina.
        Ha mégis fenntartásaink vannak a Dyras-szal  szemben,  akkor  ezek
    inkább a konstrukció  életkorát  illetik.  Úgy  tűnik,  a  DP-200  egy
    generációval öregebb az újabbkeletű  Akaiknál,  Pioneeroknál.  Műszaki
    megoldásai, kevéssé divatos ruházata egyaránt arra vallanak, hogy  ezt
    a szerkezetet jó 5 évvel ezelőtt, vagy még régebben tervezték.
        Egyébként: már ez is szervó-vezérlésű  direkthajtány,  a  szokásos
    műanyagházba építve, és teljesen  automatikus:  kiválasztjuk  a  kellő
    lemezátmérőt (30, illetve 17 centiméter),  a  háromállású  liftkart  a
    Lead In állásába hozzuk, mire a gép megindul, a kar a befutó  barázdák
    fölé evez, leereszkedik, lejátssza a lemezt, visszatér  a  helyére  és
    kikapcsolja  a  meghajtást,  menetrend  szerint.   (A   már   említett
    kallantyúval manuálisan is felemelhetjük-leereszthetjük  a  hangkart.)
    Egy másik kapcsolóval a fordulatszámot állíthatjuk be (33 1/3, 45),  a
    harmadikkal  pedig  (CUT)   megszakíthatjuk   a   játékot.   Mindhárom
    kezelőszerv a készülék jobboldalán helyezkedik el.
        A tányér közepes tömegű, pereme stroboszkópjelzésekkel van ellátva
    (50/60Hz), a  stroboszkóplámpa  kiemelkedik  a  készülék  síkjából.  A
    fordulatszámot a finomszabályzó gombbal - a  gyári  leírás  szerint  -
    pluszmínusz  3  százalékos  tartományban  szabályozhatjuk;  erre   még
    visszatérünk
        A  hangkar  statikusan  kiegyenlített,  "S"  alakú,  az  ellensúly
    rugalmasan van felfüggesztve, s vele állíthatjuk be  a  tűerőt  is.  A
    legkisebb osztás 5mN, azaz 0,5 gramm. A  kar  tövében  az  antiskating
    szabályzógombja csak egyféleképpen  van  kalibrálva:  kúpos  tűhöz.  A
    fejtartó szerelvény SME-rendszerű, a  hangszedőt  9  milliméterrel  el
    lehet csúsztatni rajta, vagyis ilymódon beállíthatjuk a túlnyúlást.
        A DP-200 négy, viszonylag merev gumilábon áll.  A  hangfrekvenciás
    kábel árnyékolt, körülbelül 70 centiméter hosszú, harangcsatlakozókkal
    és külön földelővezetékkel van el látva.
        Sajnos,  a  gyári  leírás  meglehetősen   szűkszavú;   a   műszaki
    részletekről mindössze annyit árul el, hogy a direkthajtást egy  soros
    áteresztő  tranzisztoros  stabilizátor  látja  el,  éspedig  +24  volt
    feszültséggel.


    Méréseinkhez

        A DP-200 általában véve teljesíti, amit a specifikációban vállal -
    igaz, nem állít maga elé túlzott követelményeket. A frekvenciagörbe 13
    és 20kHz között kiemel, itt  az  áthallás  is  leromlik.  A  hangszedő
    olcsónak látszik, olyasforma karakterű, mint a Taya, a Teslák, az Akai
    AP-100C hangszedője. A torzításmérés eredménye is erre utal.
        Az áthallás görbéjén 200Hz körül erőteljes csúcs látható, ugyanitt
    a  frekvenciaátvitel  görbéje   is   anomáliát   mutat.   Ezt   minden
    valószínűség  szerint  a  hangkarnak  egy  roppant  erős  strukturális
    rezonanciája okozza.
        Tekintettel a műanyagházra, az  egyszerű  kivitelre,  azt  vártuk,
    hogy a gép meglehetősen "eleven" lesz, de a mérések  tanúsága  szerint
    az akusztikai visszahatás valamivel enyhébb az átlagosnál.  Valószínű,
    hogy a DP-200 nem fog összegerjedni a hangsugárzóval,  még  közepesnél
    nagyobb hangerővel hallgatva sem.
        Annál elégedetlenebbek vagyunk a készülék  egyik  funkciójával,  a
    fordulatszám-finomszabályozással.  Magától  értetődő  dolog,  hogy   a
    lemezjátszók tányérjának nagyjából  a  névleges  fordulatszámmal  kell
    forognia, és ehhez képest tudunk gyorsítani vagy lassítani,  aszerint,
    hogy a "+" vagy a "-" irányban tekerjük el a gombot. A DP-200  azonban
    minden körülmények között siet:  legfeljebb  1,54,  de  legalább  1,16
    százalékkal gyorsabban forog a kelleténél. Ellenőrzésképpen megmértünk
    egy másik mintapéldányt, de  azon  is  csaknem  ugyanezt  tapasztaltuk
    (+1,03, illetve +0,35%). Lehet, hogy a gyári beállítás volt pontatlan,
    az is lehet, hogy bizonyos alkatrészek elöregedtek - de  a  vásárlónak
    ez édes mindegy. Persze,  a  hibát  viszonylag  egyszerűen  korrigálni
    lehet egy  trimmer-potenciométerrel,  de  ehhez  bele  kell  nyúlni  a
    készülékbe, az pedig semmiképpen sem a vásárló dolga.
        Mindent,  tehát  a  mérés  eredményét  és  a  piaci  körülményeket
    összevetve, nem érezzük valami fényes üzletnek a  DP-200  behozatalát.
    Ugyanezért a pénzért mást is lehetett  volna  venni,  nem  feltétlenül
    jobbat, de legalább korszerűbbet.

    
    
    
    


    Szeánsz

    

        Tulajdonképpen nem is volt rossz a Dyras. Tulajdonképpen. Ezt  úgy
    kell érteni, hogy (azok a  csúnya  előítéletek!)  mi  egy  csörömpölő,
    jellegzetesen  japános  hangzásképre  voltunk   elkészülve,   olyanra,
    amilyet az  Akai  AP-100C  produkált,  meg  a  Taya,  esetleg  -  mint
    tiszteletbeli japán - a Tesla NC440. Ezzel szemben a Dyras inkább  egy
    kicsit sávhatároltan zenélt, a frekvenciasávnak inkább az  alja-teteje
    hiányzott, a  középtartománya  viszont  egészen  elfogadható  volt.  A
    kisegyütteseket,  a  szerényebb  "hangtömegeket"  tisztán,  kellemesen
    tolmácsolta,  és  volt  közöttünk,  akinek   jobban   tetszett,   mint
    etalonunk, az Ortofon FF15E/II. Mindazonáltal  a  DP  200  hangja  egy
    kicsit steril, vérszegény, élettelen. Hozzá  képest  az  FF  "dögösen"
    szólt, mintha több zenészt  ültetett  volna  a  zenekarba,  és  mintha
    bekapcsolt volna valamiféle Loudness-korrekciót. Márpedig az  FF15E  a
    legkevésbé sem Loudnesses hangszedő, pont ellenkezőleg:  kiegyenlített
    a hangzásképe, de nincs valami fene sok basszusa.  Egyszóval,  egészen
    biztos, hogy nem az FF-nek van basszustöbblete, hanem a  Dyrasnak  van
    jól érezhető mélyhiánya.
        A Magyarországon  forgalomba  hozott,  értelemszerűen  kommersznek
    minősíthető nyugati lemezjátszókat általában azzal szoktuk minősíteni,
    hogy felmérjük: a készüléknek  vajon  rögvest  ki  kell-e  cserélni  a
    hangszedőjét - avagy hajlandóak  volnánk-e  zenehallgatásra  használni
    így, ahogy van. A Dyras határeset: nem igaz,  hogy  ne  lehetne  zenét
    hallgatni vele, de gyanítjuk, hogy mindenki folyvást "ráemel"  majd  a
    mélyhangszínszabályzóval. (Akár tetszik ez  a  Hifi  Magazinnak,  akár
    nem.)

                                      *

    Orion miniatűrök

        Valamikor  a  téli  ünnepek  táján,  tehát   meglehetősen   későn,
    mindenesetre  még  az  óesztendőben  szállingózni  kezdtek  az   Orion
    minikomponensek, úgyhogy némelyik szerencsés hobbitársunk még éppen  a
    fenyőfa   alá   rakhatta   őket.   Aztán   egy   időre    elapadt    a
    mennyből-az-Orion, és csak február vége felé  érkezett  a  boltokba  a
    következő sorozat. Szerencsére nekünk is jutott egy készletre való, és
    bizony  nagyon  vártuk  már,  mert  bár   annak   idején   végigmértük
    tunernek-magnónak-erősítőnek    jónéhány    "hivatalos"     példányát,
    elengedhetetlennek tartjuk, hogy bolti példányokon is végre ne hajtsuk
    az ellenőrző méréseket. Jobb félni, mint utólag mentegetőzni.
        Orion Minnie-nek teljesen más a konstrukciója,  mint  Orion  Maxié
    volt. Más a célja is.  A  tervezőket  annak  idején  főleg  a  műszaki
    szempontok  vezérelték,   most   viszont   inkább   a   gazdaságossági
    meggondolások. Lássuk az árakat:

        az ST 1025 tuner 6500,
        az SM 1025 magnó 6900,
        az SE 1025 erősítő 5500

        forintba  kerül.  Ez annyi mint, annyi mint összesen 18900 forint.
    Ez  sem csekélység, de a hazai körülmények ismeretében azt mondhatjuk,
    hogy  "lehet  róla  tárgyalni". Tudomásunk szerint a kis tornyot, amíg
    primőrnek  számit, csak egytételben lehet, megvásárolni, de később, ha
    beköszönt  az  "esős  évszak",  és  növekszik  az  árukészlet, a három
    komponenst valószínűleg külön-külön is árusítani fogják.
        A kis torony egész tűrhetően nézne ki, ha nem volna olyan ordító a
    "tipográfiája".  A  régi  toronynál  azért  feltehetőleg  jobban   fog
    tetszeni a vásárlóközönségnek.


     Orion ST 1025 tuner

    

        Egyszerű kis masinának látszik, de elég sok mindent  tud;  egyebek
    között ez az első hazai tuner, amely nem a hagyományos  skálán,  hanem
    digitális   frekvenciakijelzővel   jeleníti   meg   az    állomásokat.
    Ismerkedjünk meg először ezzel,  a  "Frequency  Display"-jel.  Ez  egy
    önmagában is több feladatot ellátó egység. A  tuner  AM-en  közép-  és
    rövidhullámon, FM-en pedig a 66-tól 108MHz-ig  terjedő  vételi  sávban
    működik, ennek megfelelően a kijelző hol kHz-ben,  hol  pedig  MHz-ben
    számlálja a frekvenciát. Hogy mikor  éppen  melyikben,  ezt  egy  pici
    piros LED adja tudtunkra. Egy másik kis piros LED  a  számjegyek  után
    áll, és akkor gyullad ki, amikor a három  számjegy,  mert  csak  ennyi
    van, kevésnek bizonyul, mert  FM-en  további  50kHz-et,  rövidhullámon
    5kHz-et  kellene  kijelezni.  A  CCIR-sáv  adói,  legalábbis   elvben,
    0,05MHz-enként  követik  egymást,  a  mi   japán   eredetű   kijelzőnk
    felbontóképessége pedig csak 0,1MHz. A piros pötty tehát a  "három  és
    feledik digit". További tudománya a kijelzőnek:  indikálja  a  sztereó
    vételt (piros LED), azt,  hogy  pontosan  állomásra  hangoltunk  (zöld
    LED), további 3 zöld LED-del pedig a térerősséget jelzi.
        A hangológomb az előlap közepén jól kézreesik.  Jobboldalt  néhány
    nagyon hasznos nyomógombot találunk:  a  zajzárat  (Muting  és  egyben
    "kompromisszum"-kapcsoló "Hi-Blend";  enyhén  rontja  az  áthallást  a
    csatornák között, de ennek fejében redukálja a zajt), a  monó/sztereó,
    majd az AM/FM kapcsolót, s  végül  a  középhullám-rövidhullám  váltót,
    amely   FM-állásban   más   funkciót   lát   el:   segíti   a   pontos
    állomásra-hangolást.
        A hátoldalon szimmetrikus és aszimmetrikus FM antennabemenetet, az
    AM-sávokhoz  pedig  szokásos  antenna-föld  csatlakozót  találunk.   A
    hangfrekvenciás kimenet 5 pólusú aljzat.


    Elektromos felépítése

        Az AM-vevő igen egyszerű, két  hangolt  körös,  egy  A244D  típusú
    IC-re  épített  kapcsolás.  A  KF  szűrő   CFMQ001,   Toko-gyártmányú.
    Demoduláció után egytranzisztoros fokozat erősíti,  és  közvetlenül  a
    hangfrekvenciás kimenetre adja a jelet.  (Itt  említjük  meg,  hogy  a
    készülék nem fogja át a teljes rövidhullámú sávot,  hanem  annak  csak
    egy lényeges, 49m-es részét.)
        Az  FM  már  bonyolultabb,  de  viszonylag  jól  áttekinthető.  Az
    antennajelet  75  ohmos  aszimmetrikus  vagy  300  ohmos  szimmetrikus
    bemenet fogadja. A hangolást Alps gyártmányú forgókondenzátor végzi, 4
    hangolt körrel. A bemeneti és keverő fokozatban BF961 típusú dual-gate
    FET-ek dolgoznak. A helyi oszcillátor egy  BF199  tranzisztorra  épülő
    egység; az első FET bemeneti jeltől  függő  visszaszabályozásáról  egy
    BC238 gondoskodik.
        A hangolás sávváltás nélkül, 66-tól 108MHz-ig fogja át az OIRTCCIR
    frekvenciatartományt.
        A keverés során  előállított  10,7MHz-es  KF  jelet  tranzisztoros
    fokozat erősíti (1xBF199), ez hajtja meg az  SFJ10,7MA  kerámiaszűrőt,
    amelynek kimenete egy A225D típusú IC-re kapcsolódik. Ez több funkciót
    is  ellát  (KF  erősítés,  demoduláció,  térerő   kijelző   vezérlése,
    csendesítés stb.). Újabb egytranzisztoros fokozaton keresztül a jel  a
    sztereó dekóderre jut (A290D típusú IC). A  bal  és  a  jobb  csatorna
    műsorát 1-1 tranzisztor erősíti, és  a  jóminőségű,  nagymeredekséggel
    vágó, 208BLR-3152N jelzésű pilotszűrőre adja. Innen aztán  közvetlenül
    a kimenetre kerül a jel.
        Ez volt a szoros értelemben vett rádiórész. Nem említettük viszont
    a kijelzőt és a többi, kiegészítő funkciót. A számkijelzők és az  őket
    meghajtó rész önálló egység; egy-egy SLK1442-02, KS500-IE137 és 74LS90
    típusú IC-t, továbbá két tranzisztort tartalmaz. A  frekvenciakijelzőt
    a helyi oszcillátor jele működteti. A térerő-jelző LED-ek meghajtására
    3 tranzisztor szolgál.
        Érdekes  szolgáltatás  az  Auto  Servo   Lock   áramkör,   ezt   a
    közép/rövidhullám kapcsolóval  iktathatjuk  be,  és  csak  FM-vételkor
    működik.  Ha  a  venni   kívánt   adót   hangolás   közben   ±70kHz-re
    megközelítettük, enyhén világítani kezd a hangolásjelző LED, és az ASL
    áramkör  1-2  másodpercen  belül  ráhangolja  a  tunert  pontosan   az
    állomásra. A LED ekkor már teljes fénnyel világít.
        A  tápfeszültséget  (-15V)  egy  µA723   stabilizátor   IC   által
    meghajtott, soros áteresztőtranzisztor (BD135) szolgáltatja. Egy ettől
    független, tranzisztoros stabilizátor (újabb BD135) +6,8V-ot állít elő
    a frekvenciakijelző és a térerőjelző számára.

    

    Méréseinkhez

        A méréseket 75 ohmos, aszimmetrikus antennabemenetről végeztük.
        Az érzékenység átlagosnak mondható, megfelel a specifikációnak;  a
    jel-zaj arány elmarad a prospektusadat  mögött,  de  sztereóban  átlag
    feletti  értéket  ad.  A  pilotjel-elnyomás  igen  jó;  furcsa  mód  a
    segédvivőelnyomás is  ugyanilyen  mértékű,  holott  ez  néhány  dB-vel
    magasabb szokott lenni.
        A harmonikus torzítás lényegesen alacsonyabb, mint  a  gyár  által
    specifikált 0,3%. Jobb az előírtnál az  áthallási  csillapítás  is.  A
    frekvencia-jelleggörbe szép egyenletes.
        A  hangfrekvenciás  kimenet  feszültsége  kismértékben  elmarad  a
    szabvány követelte értéktől, de ez nem okoz gondot.
        A kétjeles szelektivitás és a középfrekvenciás zavararány átlagos,
    a  tükörfrekvenciás  zavararány   nem   túl   kedvező,   mellesleg   a
    specifikációt sem  teljesíti.  Komoly  panaszaink  vannak  a  készülék
    nagyjel-szelektivitására. A mérést  a  megszokott  módon  végeztük:  a
    venni  kívánt  "adót"  68,5,  illetve  93MHz-re  állítottuk,  kimeneti
    feszültsége   10µV   nagyságú   volt.   Amikor   a   "zavaró   adóval"
    végigpásztáztuk az OIRT, illetve a CCIR sávot,  rendkívül  nagymértékű
    hamisvételt tapasztaltunk, mint ezt 3-4.  diagramunkon  szemléltetjük.
    Úgy látszik, komoly hátrányai lehetnek,  ha  egyetlen  sávban  akarjuk
    átfogni a 66-108MHz-es frekvenciatartományt.

    
    


    Szeánsz helyett

        A tunereket még mindig nem tudjuk  "ábézni",  de  ami  késik,  nem
    múlik.  Addig  is,  mint  az  eddigi  tunereket,  az  ST  1025-öt   is
    kipróbáltuk "mostoha körülmények  között".  Egy  12  elemes  CCIR-sávú
    antennáról táplálva. a kis rádió  megbízhatóan  vette  a  jugoszláviai
    adókat, zavaró hamisvétel nélkül. Érzékenysége  csaknem  ugyanolyannak
    bizonyult, mint amilyen a nagy ST  240-esé.  A  leírásnak  megfelelően
    működött a Hi-Blend kapcsoló, és hatásos volt az ASL-áram kör is.
        Annál nagyobb összevisszaság uralkodott a hazai adók között.  Ezek
    külön-külön és együtt is végig hallhatók voltak az  egész  OIRT-sávban
    (sőt, azon túl is) - ebből a szempontból  a  Nagy  Testvér  lényegesen
    különbül viselkedett.
        A frekvenciakijelző nagy  segítséget  nyúlt.  Véleményünk  szerint
    igen  komoly  előny,  hogy  megjegyezve  az  adók   frekvenciáját   (a
    használati  utasítás  egy  táblázatot  is   közöl   róluk),   bármikor
    megbízhatóan visszahangolhatjuk a tunert ugyanarra  a  "három  és  fél
    digitre".


    Orion SM 1025 kazettás csévélő

    

        Dupla emelet a toronyban, olyan magas, mint a tuner és az  erősítő
    együttvéve. Elöltöltős magnó, és jó hozzá  mind  a  négyfajta  szalag,
    tehát a vasoxid, a  krómdioxid,  a  vaskróm  és  a  metál  anyagú  is.
    Nevezetes  hiánya  a   készüléknek,   hogy   nincs   benne   semmiféle
    zajcsökkentő, aminek a  Hifi  Magazin  "purista"  szerkesztői  szívből
    örülnek,  noha  tudják,  hogy   sokan   szívesen   fogadnának   valami
    dolby-féleséget.  A  zajcsökkentő  hiányának  mindenesetre  van  annyi
    előnye, hogy utólag  nem  fogjuk  megbánni,  hogy  "összedolbiztuk"  a
    felvételeinket. Egyáltalán, az SM 1025 nem nyújt semmiféle  különleges
    szolgáltatást -, de ami valóban szükséges, az mind benne van.
        Baloldalt, a hálózati kapcsoló és a  kivetőgomb  után  mindjárt  a
    kazettatartó következik. Füstszínű plexiablaka alatt jól kivehető az a
    néhány szavas felirat, amelyet még az Alps vitt fel rá (ez a japán cég
    szállította a mechanikát és a fejeket), s amely oly üdén elüt az Orion
    saját, kelet-európai nyomdatechnikájától. Szó ami szó, jobb lett volna
    követni az eredeti betűtervet. A magnó jobboldalán  helyezkedik  el  a
    kisméretű üzemmódkapcsoló nyomógombok sora. A felvételi szintszabályzó
    potenciométert   egymás   felett   elhelyezett   két   külön   gombbal
    kezelhetjük. A mikrofoncsatlakozó  és  a  fejhallgatókimenet  6,3mm-es
    Jack-hüvely. A piciny számlálószerkezet 3 számjegyű.  Jól  szembeötlik
    viszont  a  kivezérlésjelző  a  maga  csatornánkénti   12   LED-jével.
    (Felvételkor és lejátszáskor egyaránt mutatja a szintet.)
        A hátoldalon a Felvétel/Lejátszás csatlakozón kívül vonal  ki-  és
    bemenetet is találunk, valamennyi aljzat 5 pólusú. Melléjük  építették
    a     bemeneti     választókapcsolót,      amelynek      Vonal      és
    Mikrofon/Felvétel-Lejátszás állása van.
        A  mechanika  kisméretű,  de  bizalomgerjesztő,   és   feltétlenül
    korszerű.  A  szokásos,  szabályzott,  egyenáramú  motor   egy   lapos
    gumiszíjjal hajtja meg a tömzsi kis lendkereket; több szíj nincs is  a
    készülékben (ha eltekintünk attól,  amelyik  a  a  számlálószerkezetet
    forgatja). Szalagvégeken a mechanika lejátszásról és  gyorscsévélésről
    egyaránt kikapcsol. Az üzemmódváltás eszköze: 3 darab elektromágnes. A
    kombinált fej ("Sendust") hosszú élettartamú.


    Elektromos felépítése

        Felvételkor a mikrofonra, illetve a Felvétel/Lejátszás  csatlakozó
    bemenetére adott jel egy µA  739-es  IC-re,  majd  pedig  a  felvételi
    szintszabályzóra jut; a vonalbemenet jele szimpla leosztás után  kerül
    ugyanide.  Egytranzisztoros  erősítő  következik  (BC  182B),  majd  a
    különböző  szalagfajták  karakterének  megfelelő  korrekciós  hálózat,
    amely a fejmeghajtó erősítőt vezérli. Lejátszáskor is  hasonló  a  jel
    útja, ekkor a fejről  jövő  jelet  erősíti  a  már  említett  µA  739,
    amelynek negatív visszacsatoló ágában alakították ki a  vasoxid-szalag
    120 µs-os,  illetve  a  többi  szalagfajta  70  µs-os  időállandójának
    megfelelő korrekciót.
        A fejhallgatót egy µA 747-es IC hajtja meg; a  műsort  felvételkor
    és lejátszáskor is ellenőrizhetjük.
         A törlő és előmágnesező oszcillátor  egy  BC  546B  köré  épül.  A
    különböző   szalagfajták   megkívánta   "nagyfrekvenciás"   jelet   az
    oszcillátor tápfeszültségének változtatásával állítják be.
         A kivezérlésjelző LED-jei  (csatornánként  12  darab)  -20-tól  +8
    decibelig vannak kalibrálva. A 0dB alatti LED-ek zöld színűek, a többi
    piros.  A  kivezérlésjelző   felvételkor   csúcsértéktartó,   azaz   a
    legnagyobb szintet  jelző  LED-ek  1-2  másodpercig  "égve"  maradnak.
    Lejátszáskor ez a funkció kiiktatódik.
         A csendesítő áramkör kéttranzisztoros, egyszerű kapcsolás.
         A szorosan vett magnóelektronikának egy µA 723 típusú stabilizátor
    IC  szolgáltatja  a  +22V-os  tápfeszültséget.  A  meghajtómotor,   az
    elektromágnesek  és   a   kivezérlésjelző   működtetéséhez   +11,5V-ot
    szolgáltat egy kéttranzisztoros stabilizátor.
         A  teljes   magnóelektronika   két   nyomtatott   áramköri   lapon
    helyezkedik el, ezek tartják a  bemeneti  csatlakozóhüvelyeket  és  az
    üzemmódkapcsolókat is. A magnó fémdobozba van zárva.  Az  elektronikát
    (ha történetesen elromlana) véleményünk szerint csak nehézkesen  lehet
    majd javítani, mivel a két nyomtatott lap  egymás  fölött  helyezkedik
    el, és ezért sok  fölösleges  munkába  kerül,  amíg  alkatrészt  lehet
    cserélni.

    Méréseinkhez

        Kazetták a méréshez:  vasoxid:  BASF  DIN  Bezugsband  4,75  (Fe);
    krómdioxid: BASF DIN Bezugsband 4,76 (Cr);  Philips  CSQ-60;  vaskróm:
    ALFA Carat FeCr; metál: AKAI C-60 (TDK metal).
        A mechanika ugyancsak kitett magáért! A nyávogás - a legtöbb magnó
    legfőbb  nyavalyája  -  rendkívül  csekély;  ilyen  jó  adatokat  csak
    lényegesen drágább készülékeken  mérhetünk!  Hogy  be  ne  csapódjunk,
    másik példányon is elvégeztük a mérést,  de  ugyanarra  az  eredményre
    jutottunk!
        A  bemenő  feszültségek  és   impedanciák   megfelelőek,   bár   a
    vonalbemenet impedanciája egy kicsit alacsonyabb a  szabványosnál,  de
    igazság szerint még így is kedvezőbb, mint a tengerentúli készülékeké,
    és a magnó végülis kifogástalanul illeszkedik a torony erősítőjéhez.
        A lejátszási frekvenciagörbe  31,5Hz  és  14kHz  között  nagyjából
    lineáris, 16kHz-en 4-6, 18kHz-en 9-12 decibelt esik.
        A teljes frekvenciajelleggörbék szépek. A legalsó frekvenciasávban
    a hepehupák lényegesen kisebbek a szokásosnál - ez egyértelműen a  fej
    erénye. A görbe felső szakaszán szalagfajtától függően kisebb kiemelés
    mutatkozik, vaskróm szalaggal viszont esik a görbe,  viszonylag  hamar
    kilép a ±3dB-s tűrésmezőből.  (A  0;  -7dB-s  specifikációnak  így  is
    eleget tesz.)
        A 0 decibeles szinten kapott  görbék  meglepően  gyengébbek,  mint
    amire el voltunk készülve. Ennek az a magyarázata, hogy a  tervezők  0
    decibelen a szokásosnál lényegesen nagyobb kivezérlést állítottak  be,
    a jel-zaj javára, de a frekvenciaátvitel és a torzítatlanság rovására:
    a szalagtól származó harmadik harmonikus torzítás 0 decibelen elérte a
    3  százalékot,  holott  más  készülékeken  nemigen  haladja   meg   az
    egy-másfél százalékot sem; a 1025-ös specifikációja 1% volna. Magasnak
    tartjuk a második harmonikus értékét  is  (0,7-2,2%),  ez  szintén  jó
    kétszerese a megszokottnak.
        A zaj csekély, különösen krómdioxid szalagról és  vonalbemenetről.
    Az áthallási és a törlési csillapítás átlagos.
        A  mérések  során  sokat  pepecseltünk  a  magnóval.  Az  aprócska
    nyomógombokra   nehéz   ráhibázni,   az   ember   gyakran   mellényúl,
    mellékapcsol, s felvételkor ez különösen bosszantó lehet. A  felvételi
    szintszabályzó  gombok   pedig   túlságosan   önálló   életet   élnek:
    ellentétben   a   prospektus   állításával,   nem   állnak   egymással
    "dörzskapcsolatban". Nyilvánvaló persze, hogy csak a kezdet nehéz,  és
    némi gyakorlat túlsegíti az embert ezeken az apró bosszúságokon.

    
    
    


    Szeánsz

    

        Cifra história: összehasonlítottuk a kis magnót a nagy magnóval (a
    régebbi Orionnal, az  SM  250-essel),  és  folyton  a  kicsi  jött  ki
    jobbnak. Mindazonáltal éreztük, hogy valami nem stimmel. A régi 250-es
    már nincs a  kezünkben,  újat  szereztünk,  töviről-hegyire  átmértük,
    kifogástalannak bizonyult... A szeánsz után aztán kiderült, hogy belül
    a gépben, a fejeknél el volt kötve  az  egyik  csatorna  polaritása  -
    persze, hogy hiányoltuk a basszust. Kezdhettük elölről az egészet.
        De a következő alkalommal se akart összeállni a  kép,  mindig  más
    jött ki, mint aminek -  meggyőződésünk  szerint  -  ki  kellett  volna
    jönnie. Vasoxid és metál kazettákat használva azt az eredményt kaptuk,
    hogy a minimagnóhoz képest az SM  250-es  elfogadhatatlanul  zajos.  A
    többségnek az volt a véleménye, hogy  "a  zajtól  eltekintve"  a  régi
    készüléknek  jobb  a  hangja,  de   ők   is   érezték,   hogy   ekkora
    zajkülönbségtől egyszerűen nem  lehet  eltekinteni  -  egyikünk  pedig
    ammondó volt, hogy zaj ide vagy oda: a kis masina fölényesen jobb.
        Magyarázatnak kínálkozott, hogy az SM 250-es szabályszerűen,  sőt,
    túlságosan is  gondosan  van  beállítva  (1%  torzítás=0  decibel),  a
    1025-ös viszont, mint méréseinkből is  kiderül,  egy  kicsit  "hamisan
    kártyázik", viszonylag nagy torzítást enged meg 0  decibelen,  és  így
    persze - bizonyára -  jobban  torzít,  de  ennek  fejében  csendesebb.
    Nosza, krómdioxid kazettával a nagy magnót is túlvezéreltük (a  mutató
    +5dB-ig ütött ki, és időnként felvillant a +8dB-t jelző LED),  miáltal
    a zajszintek valóban kiegyenlítődtek,  de  az  SM  250  most  meg  fej
    beverten,  kevésbé  lendületesen  szólt,  legalábbis  a   minimagnóhoz
    képest. Erre is van magyarázat, hiszen a  magnókban  nem  2,  hanem  3
    paraméter  dolgozik  egymás  ellen:  a  jel-zaj,  a  torzítás   és   a
    frekvenciaátvitel.  A  túlvezérlés  nemcsak  torzítást  idézhet   elő:
    elronthatja a frekvenciagörbét is.
        Végül,  különféle  ellenpróbák   után   arra   a   következtetésre
    jutottunk, hogy az SM 1025-ös  egy  igen  jól  sikerült  kompromisszum
    eredménye. Zajcsökkentő nélkül is  csendes,  a  hangja  kiegyenlített,
    torzítani sem torzít túlságosan (bár  hallani  egy  kis  érdességet  a
    szoprántartományban),  szóval:  bármiféle   variácíóban   meggyőzőbben
    muzsikál, mint az eddig etalonszámba vett 250-es. Ki  az  ördög  hitte
    volna?! Mindenesetre: ezt később még ellenőrizni fogjuk.


    Orion SE 1025 erősítő

    

    Orion  SE  1025 "minierősítő" elölnézetben illetve tetőlap nélkül. Jól
    látható a nagyméretű toroid-transzformátor


        Egyszerű,  kisteljesítményű  készülék  (2x20W),   lehagytak   róla
    mindent, ami felesleges, de  rajta  van  minden,  ami  fontos.  Balról
    jobbra haladva az előlapon:  hálózati  kapcsoló,  felette  piros  LED;
    6,3mm-es  Jack-hüvely   a   fejhallgató   számára   (használatakor   a
    hangsugárzók lekapcsolódnak); a  két  csatorna  közös  magas  és  mély
    hangszínszabályzói,  amelyek  a  Tone/Off  gombbal  hatástalaníthatók;
    kettős forgatógomb a hangerő és a balansz szabályzására; végül 4  apró
    bemeneti választókapcsoló gomb: Monitor,  Tape,  Tuner,  Phono.  Hátul
    viszont nem 4, hanem 5 darab szabványos ötpólusú hüvelyt találunk:  az
    ötödik  a  vonalkimeneté.  A   hangsugárzók   csatlakozói   szabványos
    aljzatok.

    Elektromos felépítése

        Minthogy  igen  egyszerű  készülék  a  1025-ös,  viszonylag  kevés
    alkatrész van benne.  A  fono-elektronika  egyetlen  IC  (µA  739).  A
    nagyszintű bemenetek jele közvetlenül a választókapcsolóra  jut,  ezek
    egyébként Mitsui-gyártmányok,  kis  erővel  lehet  működtetni  őket  -
    mellesleg a tunerben és a magnóban is ilyen kapcsolók  vannak.  Az  SE
    1025  egyszerre  két   magnót   tud   fogadni,   mert   a   szabványos
    Felvétel/Lejátszás   csatlakozón   kívül   vonalbemenettel,   valamint
    monitorbemenettel is fel van ruházva. Magnóról-magnóra így kényelmesen
    másolhatunk (és monitorozhatunk) vele.
        A bemeneti aljzatok, a fono-előerősítő  és  a  kapcsolók  egyetlen
    nyomtatott áramköri lapon  kaptak  helyet.  Jelük  a  hangerőszabályzó
    potenciométerre fut, majd nagyimpedanciás,  FET-es  (BF  245)  fokozat
    következik, s ez  hajtja  meg  a  hangszínszabályzókat.  Egyenáramúlag
    csatolt erősítő-emitterkövető  egység  (2xBC  414C)  adja  a  jelet  a
    teljesítményerősítő-fokozatra. Ha  a  Tone/Off  gombbal  kiiktatjuk  a
    hangszínkört, amit a  HFM  szerkesztői  általában  melegen  ajánlanak,
    akkor  csak  a  FET-es  fokozat  marad  a  jel  útjában,  de  az  csak
    impedanciát illeszt
        A sztereó teljesítményerősítő egyetlen Sanken-gyártmányú - japán -
    IC (SI-1125HD), ebben benne van mindkét csatorna áramköre.  Viszonylag
    kis  bemeneti  jelre,  kb.  150mV-ra  kiadja   a   névleges   kimeneti
    teljesítményt; a  fono-előerősítő  és  a  végfok  között  nincs  külön
    meghajtó fokozat.
        Zárlatvédelem nincs ebben  az  áramkörben,  ezt  egy  2,5  amperes
    olvadóbiztosíték helyettesíti. Természetesen óvakodni kell attól, hogy
    rövidzárat okozzunk a hangszórókimeneten. Az IC 8-16 ohmos  terhelésre
    dolgozhat, 4 ohmosmos hangsugárzóval ne kísérletezzünk, tönkre  teheti
    az erősítőt.
        A  készüléket toroid transzformátor látja el tápfeszültséggel, egy
    4  diódából  épített  egyenirányító  révén.  A teljesítményerősítő ±30
    voltot  kap két kisméretű, 6800µF-os pufferkondenzátorról, a másik két
    áramkör  pedig  ±12,5  voltot  egy-egy Zener diódás stabilizátorról. A
    tápegységnek  a  hangszínkör és a fonoelektronika paneljén szorítottak
    helyet, ez nem valami gusztusos megoldás. Az egyes panelokat összekötő
    hangfrekvenciás  vezetékek egyik végén egyszerűen bontható csatlakozók
    vannak,  ez  megkönnyíti  a készülék javítását, ha netán szükség lenne
    rá. A végfokozathoz szükséges alkatrészek paneljét az IC kivezetéseire
    forrasztották.   Magát   az   IC-t   a  készülék  fémdobozának  aljára
    erősítették, és ezzel megtakarították a hűtőbordákat.


    Méréseinkhez

        A  kis  masina  nagyjából teljesíti, amit ígér. Dicséretes, hogy a
    nagyszintű bemenetek impedanciája a szabványos 220 kohm körül van, ami
    nem is olyan magától értetődő dolog - lásd a Sony TA-AX22 erősítőt!
        A   0,1%   harmonikus   torzításig   mérhető   teljesítmény   25W,
    erősítőnknek  tehát  némi  tartalékai  is  vannak.  A  zenei  kimeneti
    teljesítmény (39W) meglepően nagy!
        A névleges 2x20 watton a harmonikus torzítás  alacsony.
        A frekvencia-jelleggörbék szépek, különösen a  mágneses  hangszedő
    bemenetről  mérve.  Az  áthallási  csillapítás  átlagos,  de  10kHz-en
    elmarad  a  megadott  értéktől.  A  teljesítménysávszélesség   a   bal
    csatornán érthetetlenül gyönge, ezt feltehetőleg egyedi hiba okozza, a
    jobb csatorna kifogástalan.
        A zaj bőven belül marad a  specifikáción.  A  különbségi  torzítás
    nagyszintről elfogadható, a fono-előerősítőé viszont  erősen  közepes,
    olyan, mint a többi, egyetlen IC-ből épített RIAA-korrektoré.
        Itt hozzuk szóba, hogy a két hangerőszabályzó  gomb  között  nincs
    dörzskapcsolat: ha az egyiket forgatjuk, a másik nem  mozdul  -  kissé
    nehézkes a kezelésűk. Még egy észrevétel: kikapcsolás után a piros LED
    még 10-15 másodpercig világít. Ez nem hiba, de esetleg  félrevezetheti
    a gyanútlan tulajdonost.


    Sony TA-AX22 erősítő

    


        A Pioneer A-5 és SA-540 után (lásd: HFM  10.  és  13.)  ismét  egy
    japán  erősítő  a  hazai  boltokban,  ezúttal  a  Sony  választékából.
    Teljesítménye 2x35 watt, ára 11900,- forint vagyis minden  szempontból
    a két Pioneer közé esik. Ugyanolyan csinos, mint  amazok.  Akad  rajta
    egy teljességgel fölösleges szolgáltatás  (és  szlogen!),amellyel  még
    nem találkoztunk. Essünk túl rajta minél előbb.  A  Sony  "extrája"  a
    hangszínszabályzással kapcsolatos, úgy hívják,  hogy  Sound  Enhancer,
    amin azt kell érteni, hogy 2, illetve 3 fix  frekvencián  (alul-fölül,
    illetve alul-középen-fölül) jó nagy púpot emelünk a frekvenciagörbébe,
    mint  ezt  az  előlapra  rajzolva  is  láthatjuk.   Talán   fölösleges
    mondanunk, hogy ezzel a szaundenhánszolással nemigen lehet megnyerni a
    Hifi Magazin szerkesztőinek kegyeit. Spongyát rá, beszéljünk komolyan,
    és nézzük meg, mit tud ez az egyébként tényleg szép kis gépezet.
        A  hangerő,   a   balansz,   a   hangszín   szabályzói   síkpályás
    potenciométerek. Három bemenet  között  választhatunk  (Phono,  Tuner,
    DAD/Aux - a Digital Audio Disc a CD Japánban használatos neve), de van
    még  két  magnóbemenet  is.  A  két  magnóval  természetesen   ide-oda
    másolhatunk  és  monitorozhatunk.  Az  erősítőhöz  2  pár  hangsugárzó
    köthető; be- és kikapcsolásukra az előlapon elhelyezett két  nyomógomb
    szolgál. A hátlapon 3 hálózati csatlakozóhüvely is van, a magnó, tuner
    stb. számára. Bekapcsoláskor ezek is feszültség alá kerülnek.
        A csatlakozóaljzatok RCA-rendszerűek, 5 pólusú  Felvétel/Lejátszás
    hüvelyt nem találunk, pedig az egyik magnót célszerű lett volna  azzal
    fogadni.  A  lemezjátszó   földelésére   külön   csavar   szolgál.   A
    hangszóróvezetéket rugós szorítók rögzítik.


    Elektromos felépítése

        Akárcsak a kis Orionban, a korrekciós előerősítő itt is egy IC (TL
    45588), mindkét csatornára. A kapcsolás a szokásos, ámde  a  bemenetén
    szokatlanul  nagy  értékű  (560pF!)  kondenzátorral   hidegítették   a
    lemezjátszó jelét. Bizonyára a  zavaró  rádiófrekvenciás  jelek  ellen
    kívántak  védekezni.  A  nagyszintű  bemeneteken  is  találunk   ilyen
    kondenzátorokat  (220pF),  ezen  túlmenően  a  készülékben  másutt  is
    alkalmaztak zavarszűrést - nagyon  valószínű,  hogy  ezekután  a  Sony
    erősítő hangját nem fogják zavarni CB-diskurzusok vagy tv-adás  okozta
    kerregések. A fono-elektronika azonban a legtöbb hangszedőnek  nemigen
    fog  tetszeni.  Az  560pF-hez  további  150-200pF-et  tesz   hozzá   a
    lemezjátszókból jövő kábel kapacitása, úgyhogy legalábbis a  kényesebb
    hangszedők magashangja némileg esni fog.
        Az előerősítő-kimenet, valamint az összes nagyszintű bemenet  jele
    a választókapcsolóra, majd a hangerő- és balansz-szabályzóra kerül.  A
    DAD/Aux bemenet természetesen ugyanolyan, mint  a  többi,  csak  éppen
    felhívja a kuncsaft figyelmét, hogy "haladjon Ön is a korral, játsszon
    modernebb koronggal".
        A teljesítményerősítőt egy STK  3041  jelű,  kettős  funkciójú  IC
    hajtja meg, ez  erősítőt  és  védőáramkört  is  tartalmaz,  és  néhány
    tranzisztor segítségével a csendesítésről, valamint az STK 2129 típusú
    teljesítményerősítő IC áramkorlátozásáról is gondoskodik. Ezek az IC-k
    dualfelépítésűek,  tehát  mindkét  csatorna  áramkörét  hordozzák.   A
    végfok-IC nagyméretű hűtőbordát kapott.
        És akkor nézzük a hangszínszabályzókat. Ezek a teljesítménykimenet
    és a végfokot meghajtó IC közé, a negatív visszacsatoló ágba kerültek.
    Lényegében ugyanitt dolgozik az a bizonyos Sound Enhancer is,  amelyre
    csatornánként 6 darab 2 SC 2021-es tranzisztort herdáltak el.
        A  tápegység  ±38  volttal  látja  el  a  teljesítményerősítőt  (a
    pufferkondenzátorok  6800µF-osak),  a  többi  egységet   tranzisztoros
    stabilizátor táplálja, +16  volttal.  Az  elektronika  túlnyomó  része
    egyetlen nagyméretű panelen helyezkedik el, a  csatlakozókkal  együtt.
    Az erősítő doboza fémből van, és igen tetszetős munka.


    Méréseinkhez

        Hogy mindjárt a  rögeszménkkel  kezdjük:  a  nagyszintű  bemenetek
    impedanciája rendkívül alacsony. A specifikáció ugyan 50 kohmot  ígér,
    de ennek "a fele sem  igaz":  22  kohmot  mértünk,  és  hát  bárhogyan
    számolgatunk is, a kapcsolási rajz alapján  is  körülbelül  ugyanennyi
    jön  ki.  Ez  azt  jelenti,  hogy  az  erősítőre  csatolt   jelforrást
    szükségtelenül terheljük, és esetleg mélyhangveszteség lép fel.
        A bemeneti és kimeneti feszültségek megfelelnek a kívánalmaknak. A
    harmonikus torzítás alacsony, bár meghaladja a specifikált értéket:  a
    Sony 2x35 wattra 0,01%-ot  ad  meg  1kHz-en,  mi  másfél-kétszerepnyit
    mértünk, de persze ez sem sok. Az intermodulációs torzítás is  nagyobb
    a prospektus-adatnál,  a  különbségihang-torzítás  pedig  meglehetősen
    magas, a korszerű erősítők ennél sokkal-sokkal kevesebbet torzítanak.
        A fono-elektronika frekvenciajelleggörbéje 40Hz  alatt  már  esik,
    ami nem üdvös, de a tervezők valószínűleg tudatosan kanyarították le a
    görbe végét. A ±0,5  decibeles  tűrésmezőt  így  nem  lehet  a  teljes
    frekvenciasávra értelmezni. A  prospektus  nem  is  teszi  ezt,  hanem
    furcsa módon a RIAA-hoz viszonyít, vagyis a tűrésmezőt egy  keskenyebb
    sávra adja meg - ezt bizonyára röstellte volna leírni más szavakkal. A
    nagyszintű bemenetekről mért görbék egyenletesek.
        A  zajszint,  különösen  a  korrekciós  bemenetről,   dicséretesen
    alacsony.

    
    
    
    


    Szeánsz

    

        Az Orion SE 1025 és a Sony TA-AX22 erősítőt természetesen  egyazon
    alkalommal hallgattuk  meg;  logikusnak  látszott,  hogy  ne  csak  az
    etalonhoz,  de  egymáshoz  is  mérjük  őket.  A  kontrollberendezés  a
    szokásos volt: Ortofon MC 30/T-30, HFM I/Quad 405,  Spendorok.  Vegyes
    műsort állítottunk össze, a könnyűzenét Linda  Ronstadt  szolgáltatta,
    valamint egy zongorabőgő-dob trió és az Ortofon lemezről  a  dixie.  A
    komolyabb  műfajokat   szintén   három   lemezzel   "modelleztük":   a
    Hungaroton/EMI Tannhäuser-nyitányával, a Decca egy ősrégi Fantasztikus
    szimfóniájával  és  egy  Bach  Schubler-korállal   a   Mark   Levinson
    orgona-demólemezéről.  Házizsürink  (műszaki   tanácsadónk   betegsége
    miatt) három főre apadt, és túlontúl is éreztük, hogy legalább 1/3-dal
    nagyobb felelősség nyomja a vállunkat.


    1. Orion SE 1025 - Sony TA-AX22

        Ezt tulajdonképpen a minierősítő vizsgájának szántuk: mit produkál
    5500 forint a 11900 forint ellenében. Az  SE  1025  nem  nyűgözött  le
    bennünket, bár tény, hogy egyikünk ezt az erősítőt  hallotta  jobbnak:
    úgy érezte, a kisebb  hangszercsoportokat  a  Sony  is  tisztességesen
    hozza, de a  nagyobb  hangtesteket  az  Orion  képezi  le  jobban,  és
    lényegesen meggyőzőbb a térhatása.
        Másik kettőnk azonban nagyon hamar  kiszeretett  az  SE  1025-ből.
    Teljesen egybehangzó jellemzésük szerint az Orion erősítő magashangjai
    kemények, ridegek, a mélyei kiürülnek, elfogynak, és  ettől  az  egész
    hangkép vérszegénnyé válik. Kétségtelen, hogy a Sony egy kicsit keni a
    szólamokat,  de  teltebb   basszusai   miatt   kiegyensúlyozottabb   a
    muzsikája, jobban  el  lehet  hallgatni.  A  kis  1025-ös  igen  hamar
    fáradságérzetet kelt.
        Spekulatív érv, de számításba kell venni, hogy az Ortofon MC és  a
    Spendorok viszonylag "meleg" tónusban zenélnek, ezzel szemben azok  az
    egyszerűbb   hangszedők   és   hangdobozok,   amelyek   az   SE   1025
    árkategóriájából valók, gyakran érdes hangúak, s ezekkel  párosítva  a
    kis erősítő esetleg kellemetlenül csörömpölni fog. Az SE  1025  aligha
    fogja kényelmesen érezni  magát  -  mondjuk  -  egy  Tesla  pickup  és
    valamelyik BEAG hangsugárzó, hasonlóképpen  a  Taya  és  a  HS  280-as
    társaságában. Akkor már jobban  illik  hozzá  a  Pioneer  lemezjátszók
    mágneses hangszedője (semmiképpen sem a PC-4MC!) és talán az Orion  HS
    500. Az ilyesfajta meggondolások  viszont  erősen  korlátozzák  a  kis
    erősítő alkalmazhatósági körét. Olcsó  erősítő  ne  legyen  válogatós.
    Mindazonáltal, 5 és fél ezer  forintért  egyelőre  nem  tudunk  jobbat
    ajánlani.


    2. Orion és Sony teljesítményfokozatok

        Szokásunkhoz     híven      kipróbáltuk      mindkét      készülék
    teljesítményerősítőjét is, kihagyva az olcsó RIAA-korrektorokat. A HFM
    I-ről  csatlakoztunk  a  nagyszintű  bemenetekre.  Ez  mindkét  gépnek
    használt,    hangképük    azonnyomban     valamivel     megnyugtatóbb,
    kiegyensúlyozottabb  lett,  a  lejátszóberendezés  kevésbé  vonta   el
    figyelmünket a zenétől.  Az  SE  1025-ös  mindenesetre  sokat  javult.
    Hangjában  változatlanul  érezni   véltünk   valamiféle   keménységet,
    agresszivitást, harsányságot,  különösen  a  szoprán-tartományban,  és
    változatlanul keveselltük a basszusát, de úgy éreztük, a zenének  több
    árnyalatát, több apró részletét tudja megkülönböztetni, mint a Sony. A
    TA-AX22 felső regisztere fedett egy kissé, a basszusa is  mesterséges,
    de ezt a melegebb, teltebb, tömörebb hangképet tovább lehet hallgatni.
    A differencia mindenesetre csekély, az árkülönbözettel semmiképpen sem
    arányos.  Mellesleg  szólva,   az   Ár/Minőség   mutatóval   itt   már
    mindenképpen baj van, mert üzletpolitikai szempontból sem  a  1025-ös,
    sem a TA-AX22-es nem viseli el a plusz kétezer  forintos  előerősítőt.
    Az Orionnak ez túlságosan (egyharmadával) megnyomná az  árát,  a  Sony
    pedig - nem, a Sony ehhez túlságosan is elegáns.
        Az   SE    1025-ös    teljesítményfokozatát    a    Quad-dal    is
    összehasonlítottuk. A kontraszt most valamivel nagyobb volt, az  Orion
    hűvösebb, "részletezőbb" hangképe kimutatta ugyan a  Quad  jól  ismert
    színeződéseit,  de  egy  kicsit  tolakodónak,  idegesítőnek   éreztük:
    valahogy   mindig   jólesett   visszakapcsolni   az   angol    erősítő
    megfogottabb, tömörebb, stabilabb  hangképéhez.  Ennek  ellenére,  úgy
    hisszük, hogy az Orion minierősítő teljesítményfokozata  jól  sikerült
    produktum, és csak a RIAA-fokozaton múlik, hogy  megint  nem  találtuk
    meg  azt   az   olcsó   készüléket,   amelyről   elégedetten   és   jó
    lelkiismerettel állapíthatnánk meg: "no, hát  itt  kezdődik  a  hifi".
    Sajnos,  már  megszoktuk,  hogy  mindig  belefőznek   egy   legyet   a
    levesünkbe.


    3. Sony-HFM I/Quad

        Miután kisopánkodtuk magunkat  az  ötezerötszáz  forintos  erősítő
    miatt,  nézzük,  mit  tud  a  tizenkétezer   forintos.   Etalongépeink
    ellenében a Sony erősítő tulajdonképpen nem  vallott  szégyent,  talán
    jobban is szerepelt, mint vártuk.  Nem  mintha  elérné  a  HFM  I/Quad
    kvalitásait, de - ha emlékeink nem csalnak felér az előző  számainkban
    tesztelt két  drága  nyugati  erősítővel,  a  Pioneer  A-5  és  SA-540
    jelűekkel.  A  hibája  is  ugyanaz:  nem  eléggé  "dinamikus",  kicsit
    beszűkül a hangkép, nincs benne elég élet. Apróbb kellemetlenségek:  a
    hegedű néha visít, a felső tartomány időnként  "csörög",  egyszersmind
    az információ kissé elkenődik. A hangzás nem eléggé stabil, nem eléggé
    "nyugodt".
        Summa summárum: nem rossz erősítő. Akárcsak a Pioneerokért,  ezért
    is kifizetnénk 6-8 ezer forintot. Lelkiismeretfurdalás nélkül.


    Dyras XT 80 hangsugárzó

    

        Láttunk  már  drága  hangdobozokat  a  magyar  boltokban,   hiszen
    egyidőben a HOX-széria némelyik vaskosabb darabja 7-9 ezer forintba is
    belekerült, de akkoriban a vevő legalább azzal bátoríthatta  magát  és
    nyugtathatta a lelkiismeretét, hogy  ő  most  a  BEAG  stúdiótechnikai
    szakértelmét fizeti meg. Most viszont egy aprócska, lapos,  bruttó  28
    literes, lepkesúlyú (igaz: nyugati) dobozkáért gombolnak le a  vevőről
    7900, párjáért  csaknem  tizenhatezer  forintot...  De  azért  legyünk
    tárgyilagosak. Hiszen a Hifi Magazin olvasói, akik már keresztülrágták
    magukat ezen  a  kiadásunkon,  tehát  a  Celestion  SL6  tesztjén  is,
    feltehetőleg már megtanulták  méltányolni  némely  kisdoboz  erényeit.
    Lássuk, mit kínál nekünk 16 ezer forintért a Dyras XT 80.
        A Dyras természetesen nem Celestion. Pontosabban: minthogy az árut
    most nem a gyár, hanem a kereskedő neve  fémjelzi,  nem  állapíthatjuk
    meg, ki és hol építette ezt  a  hangsugárzót.  Egyébként  sincs  hozzá
    semmiféle érdemleges leírás, úgyhogy  gyári  adatok  híján  csupán  az
    alábbiakat foglalhatjuk össze róla:

        3 utas, 3 hangszórós, zárt doboz,
        méretei: 525x285x190mm,
        súlya 6,5 kilogramm,
        névleges impedanciája 8 ohm,
        maximális terhelhetősége 80W.

        A dobozka külleméről,  pártállásunktól  függően,  azt  mondhatjuk,
    hogy "csinos", illetve azt, hogy "palifogó".  Valószínűleg  ai  utóbbi
    jelző  a  helyénvaló,  mert  valamirevaló  konstruktőr  nem   épít   a
    hangdobozba 6 darab  túlvezérlésjelző  LED-et,  zöldet-sárgát-pirosat,
    -18-tól 0dB-ig kalibrálva. Még inkább  felkelti  gyanúnkat  az  XT  80
    törtfelületű homlokzatán az ékes Lineor Phose felirat.  Ez  a  szlogen
    úgy 4-5 évvel ezelőtt jött divatba, és a legtöbb hifista  sejti,  ámde
    pontosan nem tudja, mit is értsen rajta. Mielőtt tehát folytatnánk  az
    XT  80  leírását,  szenteljünk   néhány   szót   a   lineáris   fázisú
    hangsugárzóknak.
        A hangsugárzók fázisát elég nehéz  megmérni,  ezért  a  szokványos
    hangsugárzó-mérések során nemigen térnek ki rá, de nyilvánvaló, hogy a
    legtöbb  (ha  nem  az  összes)  hangsugárzó  fázis-frekvencia  görbéje
    meglehetősen kajla, csúnya, cikcakkos, fel-le szaladgál  a  diagramon.
    Ezt  körülbelül  úgy  lehet  interpretálni,  hogy  a  rendszer   egyes
    hangszórói nem azonos távolságra vannak a  fülünktől.  Józan  paraszti
    ésszel is belátható, mit kell tennünk: a doboz homloklapját megtörjük,
    vagy  több  darabból  állítjuk  össze,  miáltal  a  felső   regisztert
    hátrahúzhatjuk a dohogóhoz képest, és így ugyebár "kiegyenlíthetjük  a
    hangsugárzó  akusztikai  síkját".  Az  ilyen  dobozt  persze  nehezebb
    elkészíteni, de ne sajnáljuk rá a pénzt (mondják a gyárak), mert  csak
    így lesz a fázis lineáris...
        Sajnos, a józan paraszti  ész  néha  csődöt  mond.  Nem  mintha  a
    Lineáris (helyesebben: Lineárisan Változó) Fázis koncepciója alapjában
    véve   helytelen   volna,   csakhát...   szóval,   ezt    nem    lehet
    asztalosműhelyben, fűrésszel elintézni. Már az  sem  stimmel,  hogy  a
    hangszórókat geometriailag kéne egysíkba hozni,  ugyanis  a  tényleges
    akusztikai síkjuk még véletlenül sem oda esik, ahová gondolnánk. Az XT
    80-ról, meg a  hozzá  hasonlókról  ránézésre  is  gyanítható,  hogy  a
    fázismenetük a legkevésbé sem lineáris.
        És ha a  hangszórókat  valóban  sikerülne  akusztikai  (tehát  nem
    geometriai!) értelemben egyenlő távolságra hozni a fülünktől?  Nos,  a
    fázismenet  ettől  még  nem  lesz  egyenes.  Hiszen   először   is   a
    frekvenciaátvitelt kell linearizálni, erről nem mondhatunk  le:  össze
    kell hangolnunk a hangszórók átvitelét a  keresztváltók  segítségével.
    Valahányszor változik a frekvenciaátvitel,  megváltozik  a  fázismenet
    is. (Lásd erről éppen  e  számunk  sajtószemléjében  a  Hi-Fi  Answers
    szeptemberi számát - pontosan erről van szó!) Kiegyenlíteni  a  teljes
    hangsugárzórendszer frekvencia- és egyszersmind fázisátvitelét - olyan
    művészet ez, hogy többszörte magasabb  az  ára,  mint  amibe  a  Dyras
    hangdoboz kerül.
        Ettől  azonban  az  XT  80  még  lehet  a.)  jó,  b.)  rossz,  c.)
    ugyanolyan, mint a többi doboz.


    Felépítése

        Az előlap, mint már mondottuk, "lépcsős".  A  felső  lépcsőfok  35
    milliméterrel hátrább áll, erre szerelték a csipogót, valamint  azt  a
    10 milliméteres lapocskát, amely a zengőt  tartja.  Ennek  megfelelően
    bonyolultabb  famunkát   követelt   az   a   keret   is,   amelyre   a
    hangszóróselymet  erősítették.  Ez  már  a  Lineár  Fázis   előnyeihez
    tartozik.
        A mélyhangszóró 200 milliméter átmérőjű, a  membránja  körgyűrűsen
    préselt  papír,  a  membránszél  gumi.  A  középsugárzó  átmérője   80
    milliméter, ez is kónuszos hangszóró, gumi membránszéllel. A csicsergő
    viszont tölcséres, a műanyagtölcsér szájnyílása  58  milliméteres,  és
    egy  ugyancsak  műanyagból  készült,  fekete  rácsozat   takarja.   Az
    ilyesfajta zsalugáterek arra valók, hogy jobban szétterítsék a tölcsér
    túlságosan irányított hangját.
        Felül, a LED-eknél két tolópotmétert is találunk, ezekkel a közép-
    és a magastartományt lehet szabályozni, "+3" és "-12" között - kérdés,
    hogy ezen most decibelt értsünk-e.


    Méréseinkhez

        A  két  doboz   görbéje   (1.   diagram)   egybeesik,   kivéve   a
    magastartományban. A frekvenciagörbén két nagy púp dominál,  köztük  3
    oktávos  vályú  van  a  mindennél  fontosabb   500-3000Hz-es   középső
    regiszterben. Jó sok hangot fogunk hallani 3  és  8kHz  között,  annál
    kevesebbet 10kHz fölött. (A  tölcsér  előtti  zsalugáter  meglehetősen
    leszedi a magasakat - ezt ugyancsak az 1. diagramon szemléltetjük.)  A
    specifikáció +10dB lehetne 60Hz és 20kHz  között.  Nem  valami  fényes
    eredmény.
        Az iránygörbék (2. diagram) egészen tisztességesek. Furcsa,  de  a
    20 fokban felvett görbe 10 és 14kHz között kidudorodik; úgy látszik, a
    kis magassugárzó oldalirányban keresztüllát a rácson. A  Dyrast  tehát
    (mint sok más  tölcséres  típust)  feltehetőleg  egy  kicsit  oldalról
    célszerű hallgatni. A közeltért görbe, amelyet szintén a 2.  diagramon
    mutatunk be, a 90Hz-es rezonanciafrekvencia alatt meredeken esik.
        A következő két diagramot a  szintszabályzóknak  szenteltük,  hogy
    bemutassuk, mennyire haszontalanok. (A potméterek a "+3", a "0"  és  a
    "-12" állásukban voltak.) A közép-szintszabályzó  minimál-állásában  a
    görbe  középen  felugrik,  magasban   beszakad.   A   magasfrekvenciás
    szabályzó pedig főleg 4 és 10kHz között működik,  de  ott  aztán  úgy,
    mint valami lyukszűrő.
        A  torzítás  (5-6. diagram) 1 watt teljesítményen elfogadható, bár
    450Hz  táján  kiütközik  egy  2,8  százalékos második harmonikus. Nagy
    hangnyomáson,  96  decibelen  (24,5W teljesítményen) az előbb említett
    harmonikus  már  16,7  százalékig  szökken,  és  van  egy 2,5%os csúcs
    7kHz-en is.
        Az impedanciagörbe (7.  diagram)  4  és  11kHz  között  túlságosan
    "alacsonyra ereszkedik, sőt 5kHz táján éppenséggel 4 ohmon áll.
        A  8.  diagram  a  fázisgörbéi  szemlélteti  1  és  20kHz  között.
    Nyilvánvaló, hogy szó sincs "lineáris fázisról".
        Oszcillogramok: 940, 1420, 3450, 6800, 11500Hz.

    
    


    Szeánsz

    

        Mielőtt  Olvasóink  túlságosan  felháborodnának  azon,  hogy   egy
    ennyire drága hangdoboz ennyire rosszul szól - mert istenverte rosszul
    szól! -, kérjük, vegyék tekintetbe, hogy az XT  80  valójában  nemcsak
    hogy nem drága, hanem olyannyira olcsó, hogy aki  ennél  is  olcsóbban
    árul  valamit,  az  már  csal.  Nem  ismerjük  ugyan  a   kereskedelmi
    részleteket, de  ismerjük  a  hazai  gyakorlatot:  az  áru  formájában
    behozott     dollárt     addig-addig     szorozzák,      hatványozzák,
    (büntető)vámolják, hogy a végén még a bóvli is luxuscikké tupírozódik.
    Feltételezzük, hogy egy pár Dyras XT 80 ára  jóval  100  dollár  alatt
    marad, és abban már bennefoglaltatik a csinos külső, a 6  LED,  a  két
    tolópotméter és a szokásosnál bonyolultabb  famunka,  amely  a  Linear
    Phase koncepciót van hivatva  igazolni.  Ezzel  úgy  hisszük,  mindent
    elmondtunk.
        Miként azonban a zenekritikusnak sem pusztán az a  feladata,  hogy
    tömören   "jónak"   vagy   "rossznak"   minősítse   az   előadást,   a
    hangdobozkritikustól sem  fogadja  el  az  olvasóközönség  az  ennyire
    sommás ítéletet. Megpróbáljuk tehát megrajzolni a  nyolcezer  forintos
    doboz hangkarakterét.
        A domináns regiszter: a  felső  basszustartomány.  Nem  megy  elég
    mélyre,  inkább  túlságosan  magasra  tolódik,  és  természetellenesen
    "felmelegíti" a fölötte következő  frekvenciasávokat.  A  középső  sáv
    lyukas és definiálatlan, a magashangok pedig hiányzanak.  Ebből  aztán
    egy  egészen  különös  hangegyveleg  szerveződik.  Hogyan  is  lehetne
    szemléltetni... képzeljünk el egy dombot (a felső  basszust),  amelyre
    rá van hajigálva mindenféle  hangtörmelék.  Jegyzeteinkben  ilyesfajta
    jelzőket találunk: zsíros,  döngő,  hordóhang;  fej  bevert,  fojtott,
    ormótlan; az énekeseken szájkosár van; a magas kevés, de csúnya, torz,
    idegesítő. A térhatás  nemleges,  minden  középről  és  elölről  szól.
    Valamennyi  zenei  műfajban  ugyanazt  tapasztaltuk,  a  könnyűzenétől
    kezdve az operáig - és  az  utóbbinál  egybehangzóan  megállapítottuk,
    hogy ezt már nehéz elviselni.
        Hát  ilyen  tanúsítványt  szerzett  nálunk  az  XT  80,  holott  -
    természetesen! - nem a Spendor BC1-hez, hanem csak a szerény kis Orion
    HS 280-ashoz hasonlítottuk. Nyomatékosan hangsúlyozzuk, hogy Olvasóink
    egy része nem fogja osztani a véleményünket, és ezért fel kell hívnunk
    figyelmüket  kétfontos  motívumra.  Az  egyik:  a  HS  280-nak,   mint
    mindnyájan tudjuk, szegényes a basszusa. Nem megy kevésbé mélyre, mint
    a Dyrasé, de lényegesen kevesebb van belőle. Ennélfogva, amikor az  XT
    80-ról  átkapcsolunk  a  HS  280-ra,  akkor   bizony   egy-két  percig
    "akklimatizálódnunk"  kell.  Ebben  mind  a  két   fajta   hangsugárzó
    egyformán hibás.
        A másik motívum: mi az Ortofon MC 30 hangszedőt, a T-30 trafót,  a
    HFM I előerősítőt és a Quad  teljesítményfokozatot  használtuk,  tehát
    meglehetősen tiszta hanganyagot bocsátottunk a hangdobozokra, és ilyen
    körülmények között konstatáltuk, hogy az Orionnak van köze a  zenéhez,
    a Dyrasnak pedig semmi köze sincs hozzá.  Ha  viszont  valaki  silány,
    csörömpölős hangszedővel, gyönge erősítővel próbálkozik, nem tesz  fel
    mást, csak elektronikus popzenét,  s  ha  a  próbát  olyan  akusztikai
    környezetben  ejti  meg,  amilyet  a  sík   felületekkel,   pultokkal,
    kirakatüvegekkel határolt kiskereskedelmi  boltokból  ismerünk,  akkor
    erre a következtetésre fog jutni: "a  két  hangdoboz  között  annyi  a
    különbség, hogy a Dyrasnak van basszusa,  az  Orionnak  pedig  nincs".
    Tekintettel erre az egyáltalán nem valószínűtlen eshetőségre,  legjobb
    meggyőződésünk ellenére is úgy kell tekintenünk a Dyrast, mint esetleg
    elfogadható  alternatívát  a  többi  -   másfél-kétezer   forintos   -
    hangdobozzal szemben. Dobjuk még a mérleg serpenyőjébe a  LED-eket,  a
    tolópotmétereket, az  idegen  márkanevet  és  persze  a  Linear  Phase
    feliratot - és nem tartjuk kizártnak, hogy lesz, aki kifizeti  az  egy
    pár Dyrasért a tizenhatezer forintot.
        Az illetőt azonban arra kell kérnünk, hogy a Hifi  Magazin  összes
    szlogenjét  ("térhatás",  "kiegyenlítettség",  "színezetlenség"  stb.)
    tekintse egyszer és mindenkorra tárgytalannak.