Angolra hangolva



        Kezdetben volt a Grundig és a Philips, egy német és egy hollandus.
    Ezek csinálták a legjobb hifit az egész világon. Nem  is  ismertünk  a
    világból semmit, rajtuk kívül.
        Aztán jöttek a japánok, és mindnyájunkat elkápráztattak. Hogyan is
    ne,  hiszen  ahány  magyar   csak   körülnézett   Európában,   csaknem
    mindegyikük japán holmival tért  haza.  Akkor  pedig  nyilván  azok  a
    legjobbak.
        Az angolokkal valahogy  nem  nagyon  törődtünk.  A  német  masinák
    mögött ott állt a  német  precizitás,  a  japánok  mögött  a  korszerű
    technika és a modern formatervezők serege; de mi állt  az  angol  hifi
    mögött? A brit konzervativizmus - az pedig ugyan kit lelkesítene?
        Ámbátor, a konzervativizmus  néha  kifizetődő  lehet.  Például  az
    ember nem tesz mást,  csak  éppen  nem  cseréli  le  a  bevált  csöves
    erősítőjét az első generációs tranzisztorosra; csak éppen nem  vásárol
    sztereó  helyett  kvadrót;  csak  éppen  nem  tér  át  az  orsósról  a
    kazettásra. Íme a hifiberendezés feljavításának legkényelmesebb módja:
    ne adjunk ki pénzt a falrengető újdonságokra. (Három-négy év múlva már
    megvehetjük,  ami  tetszik,  dehát  akkor  már  nem  újdonság.  Ne   a
    szomszédnak hifizzünk,  ne  a  családunknak,  még  csak  ne  is  önnön
    mániánknak. Hifizzünk inkább a zenének.)
        A britek mindig is hajlottak rá, hogy - divatos kifejezéssel  élve
    ne extenzív, hanem intenzív módon fejlesszék, amijük van: ha valamivel
    elégedetlenek,  ne  dobják  tüstént  a   szemétdombra,   inkább   szép
    türelmesen  piszkálgassák,  babrálgassák,  módosítgassák  akár  éveken
    keresztül is - majdcsak kijön belőle valami. Nem  annyira  az  elveket
    cserélgetik, inkább a részleteken finomítanak. Erre  nem  is  fizettek
    rá: a világon mindenütt akadnak nagyszerűbbnél-nagyszerűbb készülékek,
    de az átlag-hifi Angliában a legjobb, mégpedig fölényesen.
        Keveset markolni, sokat fogni - ez lehetne a jelmondata  az  angol
    hangszóróiparnak is. A bevált típusokat a gyárak hosszú évekig életben
    tartják,  nem  hoznak  ki  évente  újabb  és  újabb  sorozatokat,   és
    viszonylag ritkán állnak  elő  "meghökkentő"  konstrukciókkal.  Még  a
    híres-nevezetes elektrosztatikus Quad hangsugárzó  is  inkább  csak  a
    szabályt erősíti, mert igaz  ugyan,  hogy  ez  volt  a  világ  legelső
    "egzotikus" hangszórója, de az is igaz, hogy  28  év  óta  forgalomban
    van, lényeges változtatás nélkül. (Fogadjunk, hogy a két évvel ezelőtt
    kihozott új Quad, az ELS-63 még az ezredfordulón is kapható  lesz!)  A
    Decca szalagsugárzó szintén egzotikus holmi, de  már  az  is  legalább
    tizenöt éves. További néhány kivételtől eltekintve, a brit hangdobozok
    meglehetősen   szokványosak:   néhány   darab   dinamikus   hangszóró,
    kisebb-nagyobb, de inkább kisebb dobozban, lyukkal vagy anélkül.
        Mi, amikor etalont választunk magunknak és a  magyar  hifistáknak,
    messzire elkerüljük a luxuscikkeket,  persze  didaktikai  okokból  is,
    dehát ez csak afféle savanyú a szőlő, merthogy többre amúgysem  telne.
    Mi is olyasvalami után kutatunk, mint az angol hifisták.  Ők  egy  pár
    hifi-hangdobozt akarnak a 2-3 heti átlagfizetésükért (amit ők  nyilván
    fontban vesznek fel); mi pedig a brit Orion HS280-at keressük.
        Csakhogy  nem  egyet  találunk,  hanem  tucatnyit.  Hiszen  minden
    hangdoboz: kompromisszum, márpedig kompromisszumot igen  sokféleképpen
    lehet kötni, különösen ott, ahol a piacon a kereslet-kínálat  törvénye
    uralkodik. A Hifi Magazin történetesen kikötött a Spendor BC1-nél,  és
    meg is indokolta, hogy miért pontosan ennél, de azóta  is  alig  győzi
    lebeszélni a külföldre kacsingató, levélben tanácsot kérő  hifistákat:
    az ég szerelmére, nehogy gondolkodás nélkül ezt válasszák! Hiszen  ők,
    akik éppen kinn utazgatnak, többet tudnak nálunk, meghallgathatják  az
    egész  választékot,  eldönthetik,  melyik   hangkép   felel   meg   az
    ízlésüknek. (Feltéve, hogy a pénztárcájuknak is megfelel.)
        Sőt, ha már a Hifi  Magazinról  van  szó,  meg  mindazokról,  akik
    olvassák, mi akkor járunk igazán  jól,  amikor  valaki  tudatosan  nem
    Spendort vesz, hanem egy  másik,  azonos  kategóriájú,  de  ugyanilyen
    rangos, esetleg még rangosabb  modell  mellett  dönt,  és  azt  mondja
    nekünk: "ezt hallgassátok meg, mert ez a  jobbik  etalon  hitelesítsük
    vele  a  tiéteket!"  Kell-e  magyaráznunk,  hogy  erre   mi   folyvást
    rászorulunk?! Sajnos, a Hifi Magazin nem bővelkedik  anyagi  javakban.
    Öt évvel ezelőtt a kereskedelmi vállalatok elláttak  bennünket  nagyon
    tisztességes munkaeszközökkel, dehát egyszer volt Budán  kutyavásár  -
    és hát öt év alatt mégiscsak történik egy és más a világban.
        Őszinte köszönetet mondunk ezért (nevük említése nélkül)  annak  a
    négy audiofilnek, aki rendelkezésünkre  bocsátotta,  laborba  cipelte,
    szeánszra hurcolta féltve őrzött, széltől is óvott becses jószágát:  a
    KEF Cantatát, a Mission 770-et a  Heybrook  HB  3-at  és  a  Celestion
    SL6-ot. Ezek a hangsugárzók mind Spendor-kaliberűek, már nem méretüket
    tekintve, hanem abban  az  értelemben,  hogy  mindegyiket  "jegyzik  a
    tőzsdén".  Nagyjából  ugyanabba   az   árkategóriába   tartoznak,   és
    bármelyikre nyugodtan lehet hivatkozni,  mint  etalonra  egyikkel  sem
    vall szégyent az ember. De bizonyára nem  szólnak  egyformán.  Nyilván
    mások az  erényeik  és  a  hibáik.  Hasonlítsuk  össze  hangképüket  a
    Spendoréval: hátha kiderül, hogy az  öt  közül  melyik  esik  közelebb
    ahhoz a bizonyos, sokat emlegetett, semleges ideálhoz!
         Talán kiderül, talán nem. De egyvalamit biztosan megtudunk ebből a
    tesztsorozatból:   azt,   hogy   mit   várhatunk   el   1984-ben   egy
    középkategóriájú hifi-hangsugárzótól.


    KEF Cantata

        Kezdjük a KEF-fel, ezzel a tekintélyes méretű állódobozzal.  Ez  a
    legidősebb típus a négy között, nem mintha  bármilyen  szempontból  is
    elavult volna, de  ma  már  nem  gyártják,  helyesebben:  a  jólismert
    hangszórókészletből manapság inkább más kombinációkat  állít  össze  a
    gyár. A KEF jelenleg 7-8 hangszórótípust gyárt, ezek közül a mai napig
    is  a  legnépszerűbb  a  kis  gumiszélű-műanyagmembrános  B110   (lásd
    Bextréne-nemzedék  című  cikkünket  a  HFM  7.  számában),   amely   a
    könyvtámasz-hangdobozokban, például a híres Rogers LS3/5A-ban a dohogó
    szerepét is eljátssza, de a nagyobb rendszerekben, tehát a Cantata-ban
    is  csak  középsugárzónak  használják.  A  lóversenypálya-alakú   B139
    mélyhangszóró az egyik legjobb a maga  nemében.  Érdekessége,  hogy  a
    membránja nem kónuszos, hanem sík; hasznos felülete körülbelül akkora,
    mint egy 25 centiméter átmérőjű hangszóróé. A  magassugárzó  típusjele
    T52, ez is "lágy" dóm vagyis impregnált textilből készült, akárcsak az
    ismertebb T27-es típus.
        A KEF igazi hangszórógyár, maga készíti a motorokat,  sőt,  el  is
    adja őket másoknak, a többi gyárnak  és  a  boltoknak.  Árusít  a  KEF
    úgynevezett "kit"-eket is. Ezek afféle építőszekrények, minden  megvan
    bennük, ami egy hangsugárzóhoz csak kell, kivéve a fadobozt  -  azt  a
    vevőnek kell összeasztaloskodnia, persze gyári leírás  alapján.  A  mi
    Cantatánk is ilyen kit volt: csupán egy előlapból állt, amelyre már rá
    volt szerelve minden egység. A gyári recept alapján készített fadoboz,
    amelyet a képeken  látunk,  bruttó  92,  nettó  60  literes,  és  zárt
    rendszerű.
        A KEFKIT-hez mellékelt leírás valóban nagyon pontos,  fotókkal  is
    szemlélteti a doboz összeállításának  menetét  -  lásd  képeinket.  Ha
    valaki  mégis  el  akar  térni  a  megszokott  alakzatoktól,   könnyen
    megteheti, ugyanis KEF-hangszórókhoz meglehetősen sokan terveztek  már
    dobozt. Nagyon impozáns például a  piramisfigura,  ezt  a  Hobby  című
    nyugatnémet folyóiratban adták közre (mi a KEF NSZK-beli importőrének,
    a Scope cégnek brosúrájából vettük át).
        Visszatérve   Cantatához,   a   hangszórók   elrendezése    enyhén
    aszimmetrikus, és minthogy ez az iránygörbéken is  érződik,  ajánlatos
    úgy intézni a dolgot, hogy a két hangdoboz egymás tükörképe legyen.  A
    Cantatát tehát,  nagyon  helyesen,  összeválogatott  párok  formájában
    árulják, az egyik doboz balos, a másik jobbos. Ez fel is van  tüntetve
    rajtuk (a fekete táblán, a közép- és a magassugárzó  szintszabályzója,
    illetve a hangszóróbiztosítékok alatt). A másik furcsaság,  tudniillik
    hogy a  csipogók  vannak  alul,  a  zengők  pedig  felül,  abban  leli
    magyarázatát,  hogy  a  KEF  szerint  csak  így  lehetett  a   hangkép
    "akusztikai tengelyét" a hallgatóság felé irányítani.
        A Cantatának 1980-ban 390 fontsterling volt az  ára;  kit-formában
    feleennyiért is meg lehetett szerezni.

    

    A KEFKIT-Cantata dobozának készítése (ábrák a gyári leírásból)


    

    A    piramisfigura:    egy    különleges   dobozterv   a   KEF-Cantata
    hangszórókészletéből (Hobby)



    Mission 770

    

        Erről már jóval kevesebb a pletykálni  valónk.  A  Mission  cégről
    annyit  tudunk,  hogy   nívós   lemezjátszót   (futóművet,   kart   és
    hangszedőt!), valamint erősítőt és hangsugárzókat is gyárt.  A  770-es
    modell négy-öt évvel ezelőtt került forgalomba, és  igen  nagy  sikert
    aratott, noha a szakírók panaszkodnak, hogy a doboz számos módosításon
    ment  át,  anélkül,  hogy  a  gyár  ezt  jelezte  volna.  (A  legújabb
    változatnak mindenesetre van neve: 770S.)
        Ha  szabad  hinnünk  a   magazinok   hasábjain   szárnyrabocsátott
    híreknek, a Mission tervezői a Spendor BC1-et tartották szem,  illetve
    fül előtt: igyekeztek megtartani a BBC-doboz erényeit, de kiküszöbölni
    a hibáit.  A  Mission  770  tehát  nagyonis  "angolra  van  hangolva".
    Egyébként is: a tipikus középkategóriájú angol  hifi-hangsugárzót  úgy
    szokás jellemezni, hogy:  kétutas,  negyvenliteres  reflexdoboz,  húsz
    centis műanyagmembrán plusz egy dóm - márpedig  ez  a  leírás  a  négy
    közül egyedül a Missionra illik.
        A hangdoboz ára (egy páré): 370 font.


    Heybrook HB3

        A Mecom Acoustics (mert így hívják ezt a fiatal céget, a  Heybrook
    csak fantázianév) először egy aprócska, 18-20 literes  reflexdobozzal,
    a HB2-essel hívta fel magára a hifi-újságírók figyelmét, de  azóta  is
    minden vállalkozása sikeres volt: a TT2 lemezjátszó, akárcsak  a  nagy
    HB3-as és legutóbb a kis HB1-es hangdoboz egyaránt tekintélynek örvend
    a maga árkategóriájában.
        A Heybrook HB3 külmérete 68dm3, de a köbtartalma még 40
    liternyi sem lehet, figyelembe véve, hogy  a  dobozfalat  belülről  10
    milliméter   vastag,   bitumennel   itatott   lemez   csillapítja.   A
    mélyhangszóró 25 centiméter átmérőjű, tehát a KEF-fel  egyenértékű.  A
    középsugárzó természetesen el  van  zárva  a  dohogó  légterétől:  egy
    műanyag cső a "doboza". Mindhárom  hangszóró  a  dán  SEAS  gyártmánya
    (lábjegyzetben: a SEAS nemrég VIFA-ra változtatta a nevét).
        Minthogy  a  doboz  felső  regisztere  aszimmetrikus,   a   HB3-at
    természetesen   tükörszimmetrikus   párokba   válogatva   árulják.   A
    magassugárzóknak befelé kell esniük, ez a gyári előírás. A Heybrook  -
    mai fogalmak szerint - meglehetősen jó hatásfokú,  kis  teljesítményre
    is viszonylag nagyot lendül. Ez alighanem arra vezethető vissza,  hogy
    hangszóróinak  membránja  nem  a   divatos   műanyagokból,   hanem   a
    mélyhangszóróé  impregnált  papírból,  a   zengőé   pedig   impregnált
    textilből  készült.  Az  előlap  nagyon  gondosan  van  kiképezve.   A
    hangszórók peremének  helyét  bemarták  a  fába,  a  kosarak  pontosan
    illeszkednek, belesimulnak az  előlapba.  A  hangszórókat  nem  szövet
    védi, hanem nyitott pórusú szivacslap. Ezt nem fakeretre erősítették -
    hiszen az  zörögni  tudna  hanem  afféle  tépőzárral  rögzítették:  az
    előlapra  tüskés-horgos  műanyagcsíkokat  vittek  fel.  Az  aztán  úgy
    beleragad a szivacsba (és  időnként  a  szerkesztő  pulóverébe),  mint
    kutyába a bogáncs.
        A HB3-at lábazatra  kell  állítani.  Képeinken  a  gyári  kivitelű
    fémlábazat látható, a kettőért összesen 37 fontot  kellett  fizetni  -
    körülbelül ennyibe  kerülne  egy  KEF  B110/T27  a  keresztváltóval...
    Újabban a  fémlábakhoz  fémtüske  is  járul  (erről  a  divatról  lásd
    sajtószemlénket!), de a "mi" Heybrookjainkhoz véletlenül csak egyetlen
    készletre való tüskét csomagoltak, auditív hatásukat  ezért  most  még
    nem próbálhattuk ki. Az angol "revükben" azt írják,  a  HB3-ast  közel
    kell állítani a falhoz, esetleg szorosan rá is  kell  nyomni  ebből  -
    arra következtetünk, hogy  a  basszusa  vagy  kevés,  vagy  legalábbis
    erősen csillapítva van.
        A  HB3  természetesen  közönséges  passzívrendszer,  de   a   gyár
    állítólag komolyan fontolgatja, hogy ugyanezt a dobozt  esetleg  aktív
    elektronikával hajtja meg.

    

    A   Heybrook   HB3  fémlábazata  az  acéltüskékkel  (amelyek  persze a
    valóságban lefelé állnak; magasságuk csavarmenettel állítható)



    Celestion SL6

    

        Tessék csak  nyugodtan,  mosolyogni,  mi  is  ezt  tettük,  amikor
    először olvastuk, hogy egy 12 literes törpe "partiban  lehet"  a  nála
    három-ötszörte   nagyobb   növésű,   tehát   legalábbis   középtermetű
    bajnokokkal. A mosoly aztán lehervad majd az arcokról, amikor kiderül,
    hogy a mini doboznak  maxi  ára  van,  körülbelül  300  fontsterlinget
    kérnek párjáért,  vagyis  űrmértékben  kifejezve:  1  liter  Celestion
    SL6-os 12,5 fontba kerül. A  dobozka  egyébként  tényleg  olyan,  mint
    valami ékszer, és nem véletlenül olyan. Mint olvassuk: a formatervét -
    (sőt: a prospektusát is!) - Allen Boothroyd készítette, a Meridian cég
    társtulajdonosa és  egyben  formatervezője.  (Boothroyd  "design"-jait
    lásd Hifi divatok című cikkünkben - HFM 4. -,  illetve  jelen  számunk
    sajtószemlerovatában.)
        A Rola Celestion régi,  neves  hangszórógyár,  és  sok  jó  dolgot
    összeeszkábált már az idők folyamán, elég, ha  csak  a  kis  HF1300-as
    "propellert"  említjük,  ezt  a  középsugárzót  használják  a  Spendor
    BC1-ben és BC3-ban is. Mindazonáltal  a  Celestion  saját  hangdobozai
    valahogy nem tudták megnyerni  a  szakírók  és  az audiofilek  szívét.
    Néhány  évvel  ezelőtt  a   gyár   kutatómérnökei   igen   körülményes
    kísérletekbe  kezdtek,  egyéb  boszorkányságokon  kívül   lézerfénnyel
    vizsgálták a hangszórómembrán betöréseit". Minderről nem  mulasztották
    el tájékoztatni a hifi-sajtót, így a  mi  olvasóink  is  értesülhettek
    róla, például a 12. szám sajtószemléjéből.
        Ennek a kutatómunkának a gyümölcse az SL6, a Celestion első igazán
    sikeres  hangdoboza.  A   mélyhangszóró   165   centiméter   átmérőjű.
    Konstrukciója valóban különleges. A membrán PVC-ből készült, a keskeny
    membránszélt a membrán saját anyagából alakították ki. A porvédő dómot
    befelé fordították, és ugyanott, a dóm  pereménél  erősítették  fel  a
    lengőcsévét,  a  kivezetőkábeleket   és   a   pillét,   mégpedig   nem
    ragasztással,  hanem  hevítéssel  -  csupa  jó   ötlet,   csak   nehéz
    kivitelezni.  A  dómsugárzó  rézötvözetből  készült,   a   lengőcsévét
    közvetlenül a dóm csupasz nyakára tekerték, aminek egyebeken kívül  az
    az  előnye  is  megvan,  hogy   elvezeti   a   hőt   a   felmelegedett
    lengőtekercsről.  Az  egész  rendszer  annyira  merev,  hogy  a  felső
    rezonanciája 20,6kHz-re tolódott fel  -  igaz,  ott  aztán  jó  nagyot
    kalimpál.  A  keresztváltó  rendkívül  egyszerű,  négy   elemből   áll
    (12dB/oktáv), további  négy  alkatrész  pedig  szűrőkör  formájában  a
    csipogó rezonanciáját csillapítja.
        A  hangszórókat  egy-egy   bordázott   alumíniumlap   segítségével
    erősítették  fel  az  előlapra,  s  ezáltal  nemcsak   merevebbé,   de
    csinosabbá is tették, ami nem is olyan lényegtelen  dolog,  különösen,
    hogy  a  Celestion  maga  is  úgy  véli:   bárminemű   hangszóróselyem
    befolyásolja a hangképet, minden hangsugárzó - így az SL6 is -  jobban
    szól  csupaszon.  Az  SL6  elviseli,  hogy  könyvespolcba  dugják,  de
    meghálálja, ha lábazatra állítják -  a  Celestion  15  collos,  vagyis
    38-40 centiméter magas állványt ajánl hozzá.


    Méréseinkhez

        Gyakran megírják  nekünk,  mondhatni,  a  fejünkhöz  vágják,  hogy
    túlságosan szimpla, konzervatív módszerekkel mérjük  a  hangsugárzókat
    ami természetesen igaz. Nekünk magunknak is  tudomásunk  van  sokkalta
    kifinomultabb   metódusokról,    csak    azok    egyrészt    fölöttébb
    körülményesek,  másrészt  "túl  jók  nekünk".  Véleményünk  szerint  a
    legtöbb  hangsugárzó  éppen  eléggé  gyatra  ahhoz,  hogy   viszonylag
    egyszerű eszközökkel is ki lehessen mutatni a  sajnos  igencsak  durva
    hibáit. Ezért aztán a mostani  tesztpéldányokat  sem  mértük  másképp,
    csak ugyanúgy, mintha Magyarországon látták volna  meg  a  napvilágot.
    Persze, mi  is  arra  számítunk,  hogy  ezek  mind  túlszárnyalják  az
    Orionokat, Videotonokat, tehát érdemes lesz megfigyelni, hogy fölényük
    vajon a mi méréseink alapján  is  evidens-e?  Úgy  is  felfoghatjuk  a
    dolgot, hogy ezzel most a saját mérési módszereinket minősítjük.
        Mielőtt rátérnénk a diagramokra,  essék  szó  a  négy  hangsugárzó
    érzékenységéről. Egy watt elektromos teljesítmény  hatására,  1  méter
    távolságból

        a KEF-ek 82, illetve 83,
        a Missionok egyformán 84,
        a Heybrookok egyformán 87,5 és
        a Celestion-ök 79, illetve 79,5 decibel hangnyomást szolgáltattak.

        Más szóval kifejezve a Heybrookhoz fele-negyede,  a  Celestion-höz
    viszont kétszerte nagyobb erősítő-teljesítmény szükségeltetik, mint az
    átlagos   érzékenységű   KEF-ekhez.   (Hangsugárzóink   érzékenységére
    egyébként a diagramokból is következtethetünk, mindenütt, ahol fel van
    tüntetve a Zero Level értéke. Viszont  például  a  torzítási  görbéken
    nincs ilyen jelölés: ezek szintje nem  hiteles,  mert  úgy  tologatjuk
    őket a diagramon, hogy a torzítási komponensekből minél több  ráférjen
    a  papírra.  Hasonlóképpen  nem  adnak  támpontot  azok  a  diagramok,
    amelyeken egyszerre több mérés eredményét szemléltetjük.)
        Egy-egy típusnak most is egy-egy hasábot szentelünk  az  újságban.
    Az  első  diagram  a  dobozpár  közös  frekvenciagörbéje.  A   második
    diagramon az iránygörbéket adjuk meg, tehát ismét a  frekvenciagörbét,
    csak 0, 20, 40 fokos szögből  felvéve.  Az  aszimmetrikus  elrendezésű
    hangsugárzók  természetesen  kétféle  iránykarakterisztikát  mutatnak,
    aszerint,  hogy  jobbra,  avagy  balra  forgattuk  el  őket.  Ábránkon
    ilyenkor mindkét  görbecsoportot  bemutatjuk.  A  harmadik  diagram  a
    mélyhangszóró közeltéri, 22 centiméter  távolságból,  a  mélyhangszóró
    tengelyvonalában felvett görbéje.
        A 4. diagramra a harmonikus torzítás, pontosabban a második  és  a
    harmadik  harmonikus  szintjét  rajzoltatjuk  fel,  a   szemléletesség
    kedvéért 20 decibellel megemelve. A  hangsugárzókat  ilyenkor  1  watt
    elektromos  teljesítménnyel  hajtjuk.  Az  5.  diagramon  ugyancsak  a
    torzítást  mérjük,  de  most  már  kiadós  szobahangerőn,  96  decibel
    hangnyomáson. A kisebb méretű dobozoknak "részleges felmentést"  adunk
    (mi tagadás: féltettük is a drága jószágokat), így például a  Missiont
    csak 93 decibelig hajtottuk ki, a Celestionnel pedig nem merészkedtünk
    tovább 90 decibelnél. (Három decibellel  kisebb  hangnyomás  félakkora
    teljesítményt jelent.) A  Celestion  tulajdonosának  kérésére  ezen  a
    dobozon a torzítást csak 60Hz-től  felfelé  mértük.  Az  5.  diagramon
    jelzett  hangnyomás  eléréséhez  a  négy  brit  doboznak   az   alábbi
    elektromos teljesítményre volt szüksége:

        KEF 21,1W,
        Mission 10,3W,
        Heybrook 7,2W,
        Celestion 11,2W.

        Hatodik  diagramunk  az  impedancia   változását   szemlélteti   a
    frekvencia függvényében. Irányelvnek tekintik, hogy a görbe legfeljebb
    20 százalékkal maradhat a névleges érték alatt; a 8 ohmos  hangsugárzó
    impedanciájának semmilyen frekvencián sem szabadna 6,4 ohm alá esnie.
        Az 5-5 burst-fotó is a szokásos: felül az elektromos mérőjel, alul
    a hangsugárzó válaszjele.

    
    
    
    


    KEF Cantata

        A két doboz görbéje erősen eltér  -  ebből  a  szempontból  még  a
    magyar hangdobozok többsége  is  korrektebb.  Úgy  látszik,  a  kit-ek
    mégsincsenek olyan jól "összelőve",  mint  a  gyári  dobozok.  De  nem
    biztos, hogy a  KEF  a  ludas  a  dologban,  ugyanis  mint  a  Cantata
    tulajdonosa elmondta, a  keresztváltóban  egyszer  alkatrészt  kellett
    cserélni - lehet, hogy ebből adódott a hiba.
        Maga a frekvenciaátvitel meglehetősen lineáris, még  a  gyöngébbik
    doboz görbéje is belül marad a ±3 decibeles tűrésmezőn, és a közeltéri
    mérés alapján el lehet fogadni  a  gyári  specifikációt,  miszerint  a
    görbe 35Hz-en éri el a -3 decibeles pontot. Ha mindenáron "kekeckedni"
    akarunk, észrevehetjük, hogy  a  görbe  kissé  cikcakkos,  tehát  a  6
    decibeles tűrésmezőnek  hol  az  alján,  hol  a  tetején  tartózkodik,
    ilyenformán:

        200Hz      1kHz      3,5kHz      15kHz
            \     /    \     /     \     /
             400Hz      2kHz       4-9kHz

    A 4 és 9(10) kilohertz közötti teknő mindenesetre gyanút kelt.
        Az irányjelleggörbék igen jók,  legalábbis  a  20  fokban  felvett
    görbe 12kHz-ig együtt fut a tengelyirányúval, még a csálébbik irányból
    nézve is. A 40 fokos görbe viszont már 5kHz-től lekonyul.
        A basszus meglehetősen csillapítatlan. A púp irdatlan  nagynak,  8
    decibelesnek látszik, de ne feledjük: a keresztváltó már  200Hz  körül
    belép,   és    minthogy    a    mikrofonunk    most    körülbelül    a
    lóversenypálya-hangszóró tengelyében áll, a középsugárzóból nem nagyon
    kap jelet, ezért csökken a hangnyomás a magasabb frekvenciákon.  Ha  a
    200Hz  körüli  egyenes  szakaszt   tekintjük   referenciaszintnek,   a
    basszuskiemelés mértéke nem 8, hanem csak 3,5 decibel - persze, ez  is
    éppen  elég.  Megjegyezzük,  ez  a  púp  nem  esik  egybe  a  rendszer
    önrezonanciájávai: az sokkal lejjebb van, 40Hz alatt.
        (Eltérve szokásunktól, kivételesen előreszaladunk egy  kicsit,  és
    elmondjuk, hogy  a  KEF  a  szeánszokon  is  észrevehetően  "döngött".
    Kifaggattuk a tulajdonosát, és kiderült,  hogy  nem  jól  tömte  ki  a
    dobozt: beletette ugyan az előírt mennyiségű csillapítóanyagot (olyat,
    amilyet), de ahelyett, hogy előírásosan összegöngyölte volna lazán - a
    dobozfalakra erősítette, szorosan. Valószínű, hogy  szakszerűbb  módon
    jobban  meg  lehetne  fogni   a   Cantata   basszusát,   de   hogy   a
    prospektus-görbe  simaságát  is  el  lehetne  érni  -  az  több,  mint
    kétséges.
        A  torzítás  kis  teljesítményen  1  százalék  alatt  marad,  nagy
    hangnyomáson a középtartományban  3  százalékig  emelkedik.  (A  100Hz
    alatti frekvenciákon a fül kevésbé érzékeny a  harmonikus  torzításra,
    és a legtöbb hangdoboz visszaél ezzel a tulajdonságunkkal.)
        Az impedancia 400Hz alatt 8 ohm alá esik, 70 és 130Hz között pedig
    nem éri el a megengedett, 6,4 ohmos minimálértéket sem.
        Az oszcillogramok jobbak az átlagosnál,  a  válaszjelek  mindvégig
    megtartják alakjukat, s csak mérsékelten  "csörögnek".  A  3250  és  a
    14000 Hz egy-egy kiszögellés helye a frekvenciagörbén; talán ezzel  is
    magyarázható, hogy a hangszórók itt kevésbé tudnak "lefékeződni".


    Mission 770

        A két doboz gyakorlatilag egyforma. A frekvenciagörbe 50Hz  fölött
    belül marad ha nem is a ±2,5, de legalább a ±3 decibeles tűrésmezőn, a
    80Hz-es  beszakadás  és  a  160Hz-es  kiemelés  a  mérési  körülmények
    számlájára írható. Ebben a  frekvenciasávban  több  hitelt  érdemel  a
    közeltéri görbe -  amelyből,  mindazonáltal,  kiderül,  hogy  a  gyári
    specifikáció  kissé  optimista,   amikor   40Hz-re   teszi   az   alsó
    határfrekvenciát.  A  frekvenciaátvitel   viszonylag   egyenletes,   a
    "vonalból" a 3kHz-es és a 10kHz körüli csúcs áll ki a leginkább.
        Az iránygörbék kitűnőek, 10kHz-ig teljesen párhuzamosan futnak, 40
    fokos szögben mérve csökken ugyan a hangnyomás vagy 3  decibellel,  de
    ezt a karakterét a teljes sávban megtartja.
        A torzítás rendkívül alacsony. Ez a hangsugárzó 1,5 és 8kHz között
    egyszerűen nem termel harmonikusokat! Ebben a sávban  még  93  decibel
    hangnyomáson  is  csak  tizedszázalékokat  lehet  mérni!  Egyedül  egy
    320Hz-es, második harmonikus (valójában tehát 640Hz-es)  csúcs  szalad
    fel kb. 4 százalékig. A basszustartomány is viszonylag tiszta,  igazán
    nagytorzítás csak 50Hz alatt lép fel.
        Az impedancia 2,8 és 13kHz között a megengedett érték alatt marad,
    a Mission helyenként úgy viselkedik, mint egy 4 ohmos hangsugárzó.
        Az oszcillogramok jók. Egyik-másik burst összefüggésbe  hozható  a
    frekvenciagörbe 9-10kHz körüli. "tüskéivel".


    Heybrook HB3

        Egyforma  dobozok,  kiegyenlített   frekvenciagörbék,   gyöngécske
    basszus. A 200 és 300Hz közötti anomáliákat ismét  inkább  csak  a  mi
    süketszobánk kreálja, tehát némi  jóindulattal  belül  maradunk  a  ±3
    decibelen -  de  ez  csak  100Hz  fölött  igaz,  a  diagram  baloldala
    túlságosan  lefelé  húz.  A   magastartomány   picit   hepehupás,   de
    elfogadható, a középső 3 oktáv pedig (600Hz-4kHz) példásan egyenletes.
        A polárdiagram meglepő. A Heybrook HB3 annyira egyenletesen szórja
    a hangot,  hogy  a  0  és  a  20  fokban  felvett  görbék  tökéletesen
    egybeesnek  -  mintha  csak  két  teljesen  egyforma  dobozt  mérnénk,
    tengelyirányból! Még a 40 fokos felvétel is  kifogástalanul  lineáris.
    Ilyet még nem pipáltunk! A túlsó oldal felől  mérve  valamivel  jobban
    széttartanak a görbék, de soha rosszabbat.
        A közeltéri görbén a 160 és 210Hz közötti beszakadást valószínűleg
    a   hangszóró   produkálja,   nem   a   süketszoba.   A    mélysugárzó
    rezonanciafrekvenciája (lásd az impedanciagörbét) 50Hz körül van, s  a
    közeltéri   görbén   jó   4-5   decibellel   lejjebb   esik   mint   a
    referenciaszint,  a  Heybrook  tehát  erősen  csillapított,  vagy  még
    inkább: túlcsillapított rendszer.
        A HB3 torzítása valamivel nagyobb ugyan a Missionénál,  viszont  a
    teljes sávban gyakorlatilag 1 százalék alatt  marad,  még  96  decibel
    hangnyomáson is. (A torzítás csak 100 és 200Hz között szökik  fel;  az
    ilyesmi általában kevésbé bántó.)
        Az impedanciagörbe sehol sem süllyed a minimálérték (8 ohm  mínusz
    20%) alá.
        A burst-jelalakok tiszták, de a  rendszer  itt  sem  fékeződik  le
    teljesen (főleg 6,9kHz-en nem).


    Celestion SL6

        Megint    egy    tökéletesen    összemért    dobozpár,    de     a
    frekvenciaátvitelük   igen   különös.   A   görbe   300Hz-től   kezdve
    folyamatosan, szép lassan csúszik-mászik lefelé, 16kHz-en körülbelül 5
    decibellel lejjebb van, vagyis egy decibelt esik oktávonként. A  gyári
    specifikáció "±4dB" lehetne. (A 160Hz-es anomáliát a süketszoba  idézi
    elő.) Ezt el is lehet fogadni, különösen, hogy az  SL6  görbéje  egész
    kivételesen kiegyenlített, nincsenek benne éles ki- és  beszögellések,
    és a magasakból végülis nem sok hiányzik (de az jókora sávban).
        A polárdiagram elfogadható, de nem kivételes, a  két  felső  vonal
    nagyjából együtt fut, de a 20 fokban  felvett  görbe  nyilván  további
    decibeleket veszít a magastartományban.
        A doboz rezonanciafrekvenciája 70-72Hz körül lehet; a gyár 75Hz-re
    teszi a -3 decibeles pontot, alighanem ott is van, vagyis  a  rendszer
    meglehetősen "meg van fogva".
        Az  SL6  a  mélytartományban  meglehetősen  torzítatlan,  ebből  a
    szempontból el is vinné a pálmát, de ne feledjük: 96  decibel  helyett
    csak 90 decibelen, tehát negyed-hangnyomáson mértük, és csak  60Hz-től
    felfelé. A felső regiszterben két csúnya tüske éktelenkedik: a 10,5 és
    7kHz körül mért második,  illetve  harmadik  harmonikus  kis  hangerőn
    másfélhárom, nagy hangnyomáson 4,1 és  6,3  százalékig  is  megnő.  Ez
    minden valószínűség szerint nem más, mint az  a  bizonyos,  körülbelül
    21kHz-es rezonancia, amelyet a 7 és 10,5kHz-es  jel  gerjeszteni  tud.
    (3x7=21 és 2x10,5=21!)
        Az impedancia 4,5kHz-től felfelé már a megengedett érték alá esik,
    és közvetlenül 20kHz közelében egészen 4 ohmig zuhan.
        Az oszcillogramok valamivel csúnyábbak,  mint  az  előbbi  típusok
    burtsjei; a csörgés kicsit erősebb, de a jelalak tisztán kivehető.


                                      *

    Postacímek:

    KEF Electronics Ltd,
    Tovil Maidstone, Kent ME15 6QP, England

    Mission  Electronics  Ltd,
    Unit  91  George  Street,  Huntingdon, Cambs., England

    Mecom Acoustics Ltd.,
    Knighton  Hill,  Vembury,  Plymouth,  Devon, England

    Celestion International Ltd.,
    Ditton Works, Foxhall Road, Ipswich, Suffolk IP3 8JP, England

    VIFA (régebbi nevén SEAS),
    DK-6920, Videbaek, Postbox 39, Denmark.


    Szeánsz

    

        Két választásunk volt. Vagy körmérkőzést  rendezünk  a  Spendorral
    együtt 5 hangsugárzó  között;  akkor  összesen  tíz  "mérkőzést"  kell
    végigülni, ami egyrészt nagyon megerőltető, másrészt annyira felületes
    eljárás, hogy az eredményéből csak  valamiféle  nagyon  megbízhatatlan
    statisztikára  futja.  Vagy  pedig   mindig   csak   az   etalonunkhoz
    hasonlítjuk a vendég-hangdobozokat (4 próba), de ezt megismételjük még
    kétszer, két  másik  zsűri  előtt.  Az  utóbbi  módszernél  maradtunk,
    elvégre nem az volt a célunk,  hogy  értéksorrendet  állítsunk  fel  a
    hangsugárzók   között,   hanem   hogy   pontosan   feltérképezzük    a
    hangkarakterüket.
        Első  este  tízen  gyűltünk  össze:  a  hangsugárzók  tulajdonosai
    (erősítésképpen magukkal hoztak néhány "kültagot" is), valamint  a  mi
    háromtagú legénységünk - jelöljük ezt a zsűrit római  I-essel.  Másnap
    délelőtt megismételtük a szeánszot,  jobbára  olyan  személyek  előtt,
    akiket audiofileknek nevezhetünk,  tehát  akik  az  átlagosnál  jobban
    ismerik a zenét is, a High  Fidelity  misztériumait  is  (II.).  Végül
    délután még egyszer nekiálltunk a kapcsolgatásnak,  ezúttal  6  komoly
    zenészember  társaságában  -  III.  (A  "komoly"  kifejezés  rájuk  is
    vonatkozik,  meg  a  zenére  is,  amit  művelnek.)   A   három   zsűri
    természetesen nem teljesen  azonos  szempontok  szerint  ítélt,  tehát
    bízhatunk benne, hogy egyikük vagy másikuk, de  valamelyikük  biztosan
    szóbahozta a hangsugárzók minden erényét és hibáját. Nyilvánvaló, hogy
    ha történetesen két összejövetelen, esetleg mind  a  három  alkalommal
    ugyanazt mondták, akkor a szubjektív ítéletük mögött objektív  igazság
    rejlik.
        A műszaki körülményekről. A saját lemezjátszónkat  használtuk,  az
    Ortofon MC30 hangszedővel és a T30 transzformátorral.  Megmaradhattunk
    volna az etalon-erősítőinknél is, tehát a HFM  I  előerősítőnél  és  a
    Quad 405 végfoknál, de a társaság több tagja  is  olyan  ellenérzéssel
    viseltetett főleg az utóbbi iránt, hogy  jobbnak  láttuk  más  erősítő
    után nézni. Didaktikai szempontból kárhoztathatóan, egyébként  azonban
    valószínűleg helyesen jártunk  el,  amikor  is  úgy  döntöttünk,  hogy
    elfogadjuk Szabó Zoltán barátunknak, a Rádió mérnökének ajánlatát,  és
    az ő 30 kilós,  iszonyatos  kinézésű  csöves  teljesítményerősítőjéről
    hajtjuk meg a hangdobozokat. (Ez a gép persze nem teljesen  ismeretlen
    előttünk, a társaság több tagja is találkozott már vele, és mi is több
    ízben meghallgattuk már "odahaza". Volt hozzá  egy  ugyancsak  csöves,
    jobban   mondva   nuvisztoros    aprócska    RIAA-korrektor,    akkora
    tápegységgel, mint maga a végfok; kicsit megnehezítette a  közlekedést
    az 5,5x4 méteres szobában, de minden kétséget kizáróan  sokkal  jobban
    szólt, mint a mi erősítőnk. Elvárunk Olvasóinktól  annyi  önfegyelmet,
    hogy nem írnak nekünk levelet kapcsolási  rajzokért.  Ha  már  valóban
    leküzdhetetlenül furdalja oldalukat a kíváncsiság,  akkor  már  inkább
    Szabó Zolinak írjanak - de felhívjuk a figyelmüket, hogy ezen a  néven
    összesen 4 mérnököt ismernek a Rádióban.)
        Azt is el kell mondanunk,  hogy  etalon-hangsugárzónk,  a  Spendor
    BC1, amelyhez a többit hasonlítjuk, ma már nem tekinthető kifogástalan
    gyári doraónak. Hiszen  öt  év  óta  nap-nap-után  kínozzuk-gyötörjük,
    tréningezünk vele, kapcsolóberendezéseket durrogtatunk  rajta.  Ez  az
    inkvizíciós módszer minden hangsugárzónak megárthat, a  Spendor  pedig
    amúgysem  robusztus  egyéniség,  nincsenek  kötélből  a   lengőcsévéi.
    Egyszer sikeresen tönkre is tettük a mélyhangszórókat. A  Spendor  cég
    postafordultával megküldte a cserepéldányokat, de  a  következő  malőr
    után már nem mertünk megint a gyárhoz fordulni;  leégett  lengőcsévéjű
    mélyhangszóróinkat azóta a BEAG-ban reparálják. (Amit mi  aztán  olyan
    cikkekkel hálálunk meg, mint  ami  a  13-as  számban  olvasható.  Csak
    újságírókkal ne álljon szóba az  ember!)  Egyébként,  a  Spendornak  a
    membrán és a membránszél az  erőssége,  a  tekercselési  technológiája
    meglehetősen közepes, és idehaza jól reprodukálható. Anélkül,  hogy  a
    csipogó megsérült volna, a magastartományban is fellépett egy kiemelés
    16kHz fölött. (Ez misztikusan hangzik, de így van - most  kutatjuk  az
    okát.  Ha  kell,  ki  fogjuk  cserélni   a   magassugárzót.)   A   BC1
    hangkaraktere lényegében nem változott, a torzítása sem nőtt  meg,  de
    ha - mint látni fogjuk - a zsűri időnként  mégis  torzítást  érzett  a
    felső regiszterben, annak megvolt a maga oka.
        A  műsoranyagot  elsősorban  a  saját  demonstrációs  lemezeinkről
    válogattuk: zongoratrió a japán Three Blind Mice-ról, dixie az Ortofon
    elejéről, kórus és szopránszóló a Propriusról, szimfonikus nagyzenekar
    - A Walkürök lovaglása - a direktvágott Sheffieldről,  orgona  a  Mark
    Levinsonról stb., de alkalomadtán feltettünk  "hozott"  lemezeket  is,
    elsősorban  szimfonikus  zenét.  Hibridlemezt  nem  használtunk,   nem
    akartunk újabb változót vinni az amúgyis bonyolult függvénybe.
        A teszt természetesen csak  olymértékben  volt  vakteszt,  amilyen
    mértékben a jelenlévők képesek voltak fegyelmezni magukat, hiszen  aki
    nagyon  akarta,  könnyen  rájöhetett,  mikor  melyik  hangdoboz  szól.
    Mindazonáltal, ezek a hangsugárzók  olyan  kiegyenlítetten  szórják  a
    hangot, hogy ha valaki nem pontosan középen ült, és képes volt  csupán
    a zenére koncentrálni, mindvégig "vakon" ítélhetett.
        Most pedig lássuk a háromfedelű jellemrajzokat, ahogy a szerkesztő
    a  ténylegesen   elhangzott   vélemények   alapján   megszerkesztette,
    összeállította  őket.  Egy-egy  bekezdésen  belül   mindenkitől   csak
    egyetlen mondatot idézünk. Az ítéletek néhol ellentmondanak egymásnak,
    de ez természetes, hiszen a szeánsz, mint tudjuk, szubjektív  módszer.
    Alapelvnek tekinthetjük, hogy a dicséretet sohasem  kell  szentírásnak
    venni, de ha hibát észlelünk a hangképben, az a hiba csaknem  biztosan
    fennáll!


    Nagyrahivatott hangszórók: KEF Cantata

        I. Sok, de nem eléggé precíz mélyhang. Mélytöbblet,  de  nem  elég
    tiszta. Nem a magasa kevés, hanem a mélye sok. (Ellenvélemény:  nem  a
    mélye sok, a magasa kevés.)  Nem  igazi  jó  mélyek.  Hordósan  dohog.
    Dohog, bár néha  kellemes.  Kellemes,  mély  tónus.  A  bőgő  jobb.  A
    mélyregiszter jobb.
        Középtől felfelé összemosódik. A magasai hátulról szólnak, mattak.
    Nem elég tiszta a hang. A prezensztartomány szétmegy. Nem  egyenletes.
    Kevésbé  tiszta  szólamok.  Az  énekhang  nem  szép.  A  zongorát   is
    "lefogja".
        Jobb mélységérzet (1 vélemény). Rosszabb mélységérzet (ez többször
    ismétlődik). Mosottabb crescendók. Crescendók összemennek.
        A  Spendor:  életszerűbb,  de  harsányabb  is.  Sokszor   harsány.
    Egyenletesebb átvitelű, de csilingel. Visít,  erőlködik.  A  sztereója
    sokkal   jobb.   Az   énekhang   sokkal   szebb.   A   templom    tere
    összehasonlíthatatlanul nagyobb. A szólamok elkülönülnek. Kicsit kevés
    basszus. Nagyon kevés basszus.
        A többségnek a Spendor tetszett jobban.

        II. Hifista basszus, ládahang. Jobb mély, de "hifis",  nem  nagyon
    tetszik, de tény, hogy van neki. Orgona pedálhangja jobb. Jó mély,  de
    afféle álbasszus, nem igazi.
        Nazális,  prezenszes,  az  énekhangja  torz.  Kicsit  tisztább  az
    énekhangja.  Lyukak  és  kiugrások  a  hangképben.  Lyukak.   Időnként
    borzasztóan hiányzik valami, hangszercsoportok  esnek  ki.  Levágja  a
    program   sallangjait,   visszafogott.   Az    orgona    sem    igazi.
    (Ellenvélemény: vonósok jobbak, zongora természethűbb, ének zeneibb.)
        A  Spendor:  mélyhiány,  de  kellemes  változatban.   Középmélytől
    felfelé kifogástalan. Kórus kifejezetten  jobb,  bár  fojtott.  Minden
    szempontból  életszerűbb,  szellős,  átlátszó,  kristálytiszta.   Szép
    tranziensek.   (Ellenvélemény:   elektronikus,   tolakodó,   színezett
    középhangok, kinagyítják a hibákat.)
        A többség a Spendorra szavazott.

        III. Kicsit mélyebb tónusú, ez tetszik.  Erős,  megnyerő,  dübörgő
    basszus. Zavaró basszustöbblet: vagy felül hiányzik,  vagy  alul  sok.
    Előbb azt hittem, igazi magasa-mélye van, de rá kellett  jönnöm,  hogy
    egyik sem kéne. Furcsa, búgó, gerjedékeny basszus.
        Eltűnik a vonós. Aránytalanul  hangosabbak  a  rezesek.  Karzatról
    szól, Mahlerben és  Berliozban  ez  élvezetes,  templomi  zenében  már
    kevésbé. A kórus összeesik. Kórus nagyon rossz: csupa 60 éves  nyanya.
    Fátyolos. Forszírozott magas zajok, nyersebb, de természetesebb ének.
        A  Spendor:  önálló  vonóshangzás  a  zenekari  tutti  alatt   is.
    Hűvösebb,  kulturáltabb.  Túlhangsúlyozott  vonósok.  Zajos,  zörejes.
    Jobban eloszlik a térben. Kinyílik a tér.
        A Spendor végülis enyhe szavazattöbbletet kapott.

        Kommentárunk: kitűnő hangszórók, de mintha  nem  volnának  annyira
    "összehangolva", mint  ebben  az  árkategóriában  a  gyári  dobozoktól
    várhatnánk. Érezzük, hogy "több van bennük", mint amennyit  a  Cantata
    (pontosabban: a KEFKIT) elébünk tár.


    Elsöprő egyéniség: Mission 770

        I.  Jobb,  tisztább,  mélyebb  basszus.   Tisztább,   dinamikusabb
    basszus. Jól megfogott mélyek.
        Tisztább, precízebb hang, jobban kihozza a hibákat,  például  hogy
    torzít a lemez. Ércesebb, magasabb énekhang.  tiszta,  szárnyaló,  nem
    olyan  fárasztó.  Életszerűbb.  Igazibb  orgona.  Tisztább,  hűvösebb,
    távolibb,  de  rokonszenves.  Rezesek,  fúvósok  jobbak,  fényesebbek.
    (Ellenvélemény: kevés teste van, cinnek lejjebb vannak, ez nem  bántó,
    de nem  az  igazi.  Harsány  a  hang,  rezek  forszírozottak;  gépies,
    tölcséres fúvósok, beszűkült énekes, tér nélküli, "digitális" hangzás,
    a fúvósok kiürülnek.)
        A Spendor: nem olyan jó, de a sztereója jobb. Nem igazi  térhatás,
    helyenként elmosott,  fárasztó.  Zavaros  basszus.  Tér  sokkal  jobb.
    Kellemes, meleg hangkép. Finomabb zongorahangzás.  Nagy  dinamika,  de
    torzít.  Énekes,  zongora  fölényesen  jobb,  de  mélyhiány.  Lágyabb,
    melegebb,  sávhatárolt,  sokszor  torz.  Nagy  tér,  meleg.   kellemes
    hangzás. Több levegő. Túl lágy, de kiegyenlített kép, szép  női  hang,
    nyugalom, nagy térhatás.
        A többségnek a Mission tetszett jobban.

        II. Az eddigi legjobb basszus. Az orgona mélyebbre megy. A zongora
    mélyei elkenődnek. Nem tetszett a mély: sok, de nem igazi.
        Fojtottabb, az énekes befogja a száját, középen valami hiányzik. A
    kórus  alsó  régióiban  több  információt   ad.   Ének   színtelenebb,
    visszafogottabb.  Rezek  élénkebbek,  fúvósok  nyíltak  (ez   jó),   a
    sztereója nem tetszik,  monós.  Dübörög,  nincs  tere,  de  a  magasak
    definiáltabbak. Vaskos hangzás, a szóló magasban grízes.
        A Spendor: fényesebb, konkrétabb zongora,  az  énekesnek  is  tere
    van. Meglepően nyíltabb, mélysége van, definiáltabb zongora, a fúvósok
    fojtottak. Orgonán jobb pedálhang. Szebb, tisztább.
        A Mission itt senkinek sem tetszett.

        III.  Mélyebb  hangkép.  Többletbasszus.  Nem  jó  basszus,  kong,
    visszhangos. Kóválygó basszus.
        A tuttija egy kváz, semmi se válik szét benne. (Ellenvélemény:  ez
    a tutti tetszett jobban.) Agresszívabb, csövön jön a hang.  Agresszív,
    a cinnek "szögecselnek", a kórus jobban elöl van. Nincs  közepe,  csak
    erőszakos, zizegő  magasa,  idegesít.  Éles,  testetlen,  kisebb  tér,
    beszorul egy kis terembe, kevesen játszanak,  de  agresszíven;  pianók
    nem élnek igazán, a hangszerek  közvetlenül  a  hangszóróból  szólnak,
    kórus rekedtebb, a triangulum és a harangjáték jobb, színesebb,  de  a
    hegedűk és a fúvósok túlságosan kiemelkednek; elviselhetetlen fúvósok,
    a recsegés néha felülmúlja a szólamot, a cinn magasnak tűnik,  de  nem
    cseng ki.
        A  Spendor:  Helyenként  mérhetetlen  basszushiány.  Basszushiány?
    Tisztán szétválasztott szólamok.  Az  orgona  hármashangzat-felbontása
    jobb.  Inkább  hű  a  valósághoz.   Kiegyenlítettebb   hangok,   igazi
    "katedrálisban" vagyunk. Nyílt, erőteljes. A pianóban is van dinamika.
    Erőltetett rézfúvós.
        A Mission ezúttal sem kapott szavazatot.

        Kommentárunk: annak ellenére, hogy a II., azaz audiofil és a III.,
    azaz  zenészekből  válogatott  zsűri  (továbbá   a   szerkesztő)   nem
    rokonszenvezett a Mission-nel, egészen biztos, hogy a 770-es  hangképe
    iránt "nagy a kereslet". Ez a hangsugárzó feltétlenül népszerűbb lenne
    a Spendornál, mert angol doboz létére is azt adja,  amire  a  BC1  nem
    képes: a "dögös" hangzást. Ennek, úgy  látszik,  az  az  ára,  hogy  a
    hangképe  színezettebb,  kevésbé  kiegyenlített,   kevésbé   hűségesen
    tolmácsolja az árnyalatokat. Talán nem tévedünk, ha  úgy  jellemezzük,
    hogy ez a doboz a Spendor popzenére hangolt pandanja.


    Kompromisszum mesterfokon: Heybrook HB3

        I. (Ez a szeánsz annyira  ellentmondásos  eredményt  hozott  -  ha
    hozott eredményt egyáltalán -, hogy értelmetlennek  tartjuk  kiadni  a
    részleteit).

        II. Az orgona pedálja jobb. A pedálon is,  de  egyébként  is  jobb
    orgonahangzás. Keményebb basszus, "dögösebb". Zeneibb. Keresztüljönnek
    a felvételi hibák. A közepe és a felső regisztere szép. A vonósok és a
    rezesek is jobbak. Élethűbb, természetesebb.  Fémesebb,  ridegebb,  de
    definiáltabb; jobb mélységérzetet ad.
        A Spendor: Jobb mélyek (majd  ugyanott:)  ronda  orgonapedál,  bár
    lejjebbről jön. Szebb mélyek. Puhább, mélyebb basszus. A szoba valahol
    rezonál. Fárasztó, rossz. Tisztább, de fojtott. Nem  hozza  az  orgona
    érdes sípjait; énekben  a  felső  regiszter  transzparensebb.  Nagyobb
    hangerőt bír, de összemossa a zenét. Jobban betölti a teret.
        Mindenkinek a Heybrook tetszett jobban.

        III.  Határozottabban  játszik,  biztosabban;  élénkebb;   nagyobb
    térből jön a hang; puhább, de háttérből  jövő  orgona,  természetesebb
    ének. Jobb szóló, tisztább játék, egyenként mindenki szebben szól,  de
    kicsit  steril  az  egész.  Megszűnik  a  doboz:  érzem  a  teret,   a
    hangszereket, az énekeseket. Magas is, mély is jobb,  a  szólóhangszer
    különösen. Néhol telefonszerű. Nyíltabb, széthúzza  a  részleteket.  A
    tutti ostoba (??),  mindent  hangsúlyozni  akar,  a  dinamikája  ezért
    csekélyebb; a szólista jobb, tisztább a torka és a szövegmondása.
        A  Spendor:  tompábban  szól,  kissé   gépies,   forszírozott,   a
    mássalhangzók   tisztábbak.   Tere    van,    jelenlétérzetet    kelt,
    koncertterem; több tagú kórus; nagyobb tér, színesebben, izgatottabban
    szól. Testesebb nagyzenekar.  Jobb  térhatás.  Testesebb,  levegősebb.
    Nagy tér, de függöny mögül.
        Csaknem mindenki a Heybrookra szavazott.


        Kommentárunk: nyílt, tiszta, sokáig  hallgatható  hangkép,  precíz
    szólamok, kitűnő sztereofónia, elfogadhatóan jó, de nem  mesterségesen
    nagy térhatás,  kissé  kiürülő  alsó-középtartomány,  amelyet  azonban
    erősíteni lehet, ha a dobozt a  hátsó  falhoz  közelítjük;  a  hangkép
    törzséhez képest visszafogott, erősen  csillapított  basszustartomány,
    amely azonban igen nagy hanganyagot is fel tud dolgozni  a  HB3  olyan
    konstrukció, amelynek erényei igen jól érvényre jutnak, a hibái  pedig
    okosan "el vannak dugva", hogy minél kevésbé zavarják a zenét.


    A művészlélek: Celestion SL6

        I. Néha dübörög, dohog? Alul  üt,  kalapál.  Alul  erőlködik,  kis
    hangszóró?
        Szép, kellemes, de néha fedett. Összenyomódik. Elvékonyodik,  majd
    nagyot szól. Pici fátyol. Sok információt lenyel, ködös, fedett, matt,
    zárt  -  de  gyönyörű  sztereója  van,  tökéletesen  befedi  a  falat!
    Dinamikailag is  jó,  magasban  is  tisztább,  kellemesebb.  Tisztább,
    egyszerűbb, eszköztelen,  természetes,  gyönyörű  orgona,  a  tere  is
    megnő, nagy hangerőn kicsit összeszűkül.
        A Spendor: tisztább. Teresebb, levegősebb. Levegősebb.  Jobb  tér,
    nyíltabb, szélesebb frekvenciasáv, de sokszor torzít. Zongora,  orgona
    jobb. Ének finomabb,  lágyabb,  a  balansz  kiegyenlítettebb.  Torzít.
    Torzít az egész sávban.
        A szavazatok aránya 6:4 a Spendor javára (kivétel nélkül  mindenki
    dönteni tudott - ez ritkán fordul elő)

        II. Nem igazi mély; mély nagyon hiányzik. Mélyhiány.) Jó mély,  de
    nem igazi.
        Tiszta összkép, de a dinamika leszűkül, nem  lélegzik;  befogja  a
    szoprán száját; kevésbé torzít, de  nincs  benne  graft.  Egyértelműen
    minden  zenében  jobb,  tere  van,  bár   némi   fojtottság   érződik.
    Összbenyomás jobb, a  rezek  befojtódnak,  a  vonósok  bársonyosabbak,
    igazibb  a  hangkép,  levegős,  de  valami  hiányzik;  sterilebb,   de
    tisztább. Prezenszesebb, közepe több, magashiány, szerényebb dinamika,
    csodálatos szoprán. Otthoni zenehallgatásra van beállítva  (hangmérnök
    megjegyzése - a szerk.); az ének sokkal jobb.
        A Spendor: jobb mélyek, Wagner csörömpöl, jó tér, középhang  előre
    jön, szép szoprán, kásás kórus, torz szóló. Monós, és síkban dolgozik;
    a réz picit torz, az ének színez. Élénkebb, bár  élesebb,  színez,  de
    jobb. Torzabb. Tolakodó magasak; zajok,  de  nagyobb  tér.  Jobb  tér;
    hifista magas, éles, csörömpölő,  de  teljesebb  spektrum,  kihozza  a
    rendszer hibáit.
        A  többség  a  Celestion-re  szavazott  ("otthoni  zenehallgatásra
    mindenképpen").

        III. Jobb basszus.  Egyforma  basszus.  Jobb  basszus,  de  később
    kiderül, hogy  ott  csak  magashiány.  A  basszus  jobbnak  tűnik,  de
    hiányérzetet kelt; (később:) hol a basszus?
        "Dávid  legyőzte  Góliátot",  élethű,  meleg  hangkép,  a   fagott
    rendkívül precíz. Kisebb  tér,  de  szebb;  "zenei  élmény",  az  ének
    fölényesen szebb,  meghitt  orgonahang,  betölti  a  szobát,  ehhez  a
    hangképhez "van közöm"; puha  pizzicato,  nagyobb  svung;  popzenén  a
    másik hangdoboz "fémes", ez pedig "gumis". Hitelesebb hangkép. Fagott!
    Függönyözött, matt, kusza. Dolby?
        A  Spendor:  kinyílik   a   tér,   de   csak   térfogatában,   nem
    precizitásában; gépies, néhol idegesítően az; agresszív fagott,  durva
    nagydob. "Felmegy a függöny", orgona és hegedű is jobb.  Nagyobb  tér,
    melegebb hangkép,  de  zajos.  Kevés  basszus,  gyérebb  tér,  felfelé
    tolakodó hangkép, forszírozott vonósok - torzítás?
        Enyhe szavazattöbblet a Celestion mellett.


        Kommentárunk:  a   Celestion   egészen   kivételes   hangtechnikai
    produktum. A Celestion  nem  hangszóró,  hanem  hangszer:  lelke  van,
    finom, érzékeny művészlelke. Mindent kiszűr, ami zavarhatná a zenét: a
    lemez-zajt,  a  torzítást,  még  a  hangszerek  esetleges   zeneietlen
    megnyilvánulásait is. És aztán diszkréten félrevonul, nem áll közéd és
    a muzsika közé - hozzá képest még a Spendor is  tapintatlan,  hőzöngő.
    Aki nem hallotta szólni  az  SL6-ost,  nem  tudja,  mi  az:  térhatás.
    (Kővári Péter  barátunk  megjegyzése.)  Mindazonáltal,  ez  nem  az  a
    hangkép, amiért a  hifisták  többsége  lelkesedni  tudna.  Egy  kicsit
    olyan, mint a modern filmművészet:  vagy  szereted,  vagy  idegenkedsz
    tőle, de mindenképpen tökéletesen tisztában vagy az érzelmeiddel.

                                      *

        Hogy tévedés ne essék: ezek a hangsugárzók (vagy ha ők nem, hát  a
    tervezőik) mind ugyanabba az iskolába jártak. Az  öt  doboz  csak  A-B
    teszten különbözik  egymástól  ennyire  drasztikusan.  Valójában  mind
    jellegzetes,  modern  brit  hangsugárzók,  és  összehasonlíthatatlanul
    jobbak, mint az a sok  cifra,  de  fölöttébb  vegyes  eredetű  jószág,
    amikkel Magyarországon találkozni szoktunk.  A  miáltalunk  megszokott
    hangképhez a  Heybrooké  viszonylag  közel  áll,  a  Celestioné  és  a
    Missioné már jobban eltávolodik tőle  (más-más  irányban),  de  még  a
    Mission is színezetlenebb az átlagosnál,  és  még  az  LS6-os  is  van
    annyira "dögös", amennyire kell.
        Mindazonáltal, még ezek a középkategóriájú hangsugárzók  sem  érik
    el a tökéletességnek azt a fokát (ostobaság: hát lehetnek fokozatai  a
    tökéletességnek?!), hogy a mi "szimpla" méréstechnikánkkal is  fel  ne
    lehetne deríteni a legjellegzetesebb hibáikat. A szeánszok résztvevői,
    beleértve a HFM szerkesztőjét,  előzőleg  nem  látták  a  diagramokat,
    ezeket egyedül munkatársunk, Szalai Márti  ismerte,  ő  viszont,  mint
    mondotta volt, "gondosan elfelejtette  őket",  nehogy  megzavarják  az
    ítéletalkotásban. Mégis, a szeánszokon  szinte  minden  olyan  motívum
    szóbakerült, amely valamiféleképpen  korrelációba  hozható  a  műszaki
    adatokkal: a KEF csillapítatlan mélyhangja és a felső prezensz hiánya;
    a   Heybrook   rendkívül   lineáris    középtartománya    és    kitűnő
    iránykarakterisztikája, valamint az a tény, hogy a mélye kevés  ugyan,
    de tiszta  és  artikulált;  a  Mission  basszustöbblete;  a  Celestion
    kivételesen lineáris, de felbillenő frekvenciaátvitele.
        Persze, meglepetésekkel is szolgált a szeánsz - dehát éppen  ezért
    rendezünk szeánszokat. Például, a diagramokból senki sem jósolta volna
    meg,  hogy  a   Mission   tökéletesen   torzítatlan   középtartományát
    színezettnek fogjuk érezni. A frekvenciagörbén van  ugyan  néhány  5-6
    decibeles felfutás, de valószínűbb, hogy nem  annyira  ezt  hallottuk,
    mint inkább valami mást - valamit, amit tényleg csak differenciáltabb,
    nem statikus mérési eljárással lehetne felderíteni.
        Egyszer még ennek is eljön az ideje. Addig is, úgy  érezzük,  hogy
    az idehaza kapható hangsugárzók nyavalyáit jelenlegi eszközeinkkel  is
    fel tudjuk térképezni. Nézeteinket természetesen haladéktalanul  felül
    kell vizsgálnunk abban a pillanatban, amikor  a  magyar  boltokban  is
    megjelennek   az    első    kistorzítású,    ±3    decibelen    belüli
    frekvenciaátvitelű, valóban modern hifi-hangsugárzók.