Hetedhéthatár



Hifi Stereophonie 1983 szeptember (folytatás) Hadd folytassuk még tudósításunkat a HiFi Stereophonieban tesztelt készülékekről (mint látni fogjuk, már amúgysem sokáig tehetjük). A magnósok bizonyára megnyalják a szájuk szélét a JVC DD-V9 és a Pioneer CT-90R kazettás csévélők láttán: ezek a gépek megkeresik, megtalálják, programozzák a műsort, oda-vissza játszanak, miközben a szalagvégeken mindössze 1 másodpercig kell megszakítaniuk a műsort! A funkciók felsorolásához minilexikonra volna szükség, viszont a frekvenciagörbék valahogy nem annyira szépek, mint ezt 1500, illetve 2400 márkáért elvárhatná az ember. * Az Infinity hangsugárzók legalább ennyire érdekesek (csak nem ugyanazok számára). Az amerikai cégnek most a kis- és középszériáját veszi szemügyre a HFS. Magassugárzójuk a jólismert EMIT, a középsávban polipropilén membránú hangszórók dolgoznak, és ezek között nemcsak kónuszosat, de dómsugárzót is találunk, az utóbbi a Polydome névre hallgat. A négy hangsugárzó közül a legdrágább a négyutas RSIIIA, ez 2500 márkába kerül, és minthogy az Infinity prospektusa szerint "keresztváltójához csakis a legjobb minőségű alkatrészeket használták fel", a HFS némi meglepődéssel fedez fel közönséges elkókat és tekercseket az RSIIIA gyomrában. Úgy látszik, ilyesmi a legjobb családban is előfordul. Magnat Plasma Transpuls MP-X088. Felül az ionsugárzó önmagában is másfélezer márkába kerül * És egy hirdetés: az új Magnat Plasma Tranpuls MP-X-088 fényképe, néhány pszichoakusztikai tárgyú közleménnyel. Megtudhatjuk, hogy a.) a legújabb kutatások szerint az emberi fül nem 20, hanem 40kHz-ig hall, b.) hogy ennek a 40kHz-nek a felharmonikusaira is tekintettel kell lenni (80, 160, 320kHz) és c.) hogy a Magnat ionhangszórója 900kHz-ig sugároz. Anélkül, hogy állást foglalnánk ez ügyben, mély megelégedéssel konstatáljuk, hogy: amíg rosszul mennek a dolgok, mindenki lecsepüli az emberi hallást, de valahányszor csak fejlődni kezd a technika, akkor bezzeg rögtön dicsérni kezdik azt a szép, hosszú, okos fülünket. November Három japán formaterv. Akai Midi-7 középtorony: "rendnek lennie kell"... Accuphase C222/P266 elő- és végerősítő: "más idők, más erkölcsök"... Sansui TU-S55X tuner és AU-D55X erősítő: "szép is vagyok, jó is vagyok, csak egy kicsit gyönge vagyok" Kezdjük az Akai Midi-7-tel, ezzel a miniatűr, pontosabban midiatűr toronnyal. Homlokzata alig szélesebb egy lemezborítónál, de hihetetlenül sok ízé van rajta. Az összes kezelőgombot forsriftosan, vízszintes és függőleges sorokba rendezték, egyszóval az egész épületben valami könyörtelen németesség érződik. (Pedig erősen japán.) A torony ára, hangdobozok nélkül, 2400 márka. * Isten tudja, nekünk sokkal jobban tetszik az Accuphase-erősítők tiszta, klasszikus formaterve; a C222/P266 elő- és végerősítőért habozás nélkül odaadnánk az egész Akai-hóbelevancot. Jó üzletet is csinálnánk, mert az Accuphase-készlet árán nem egy, hanem három miditornyot lehetne venni. Pedig igazán szerényen specifikált készülékek ezek: a P266 végfok teljesítménye mindössze 2x76 watt A-osztályban. Ha AB osztályú üzemmódba kapcsoljuk, akkor egy kicsit több: 300 watt csatornánként. * Ezek persze mind szélsőségek. A jól sminkelt toronyhifi és a méltóságteljes High Tech között se szeri, se száma az átmeneteknek. A középkategóriájú elektronikák közül a HFS ezúttal komplett erősítőket és tunereket tesztel: a TA-F555/ST-S 555 ES-t a Sonytól, illetve az AU-D55X/TU-S555X-et a Sansuitól (lásd a képen). A Sansui erősítői általában nem rosszak, de ezt a HFS szokatlan hevességgel "lehúzza": hasznavehetetlennek ítéli a fono-elektronikát és csekélynek a végfok tartalékait. December És most elérkeztünk Hetedhéthatárbán tett utazásunk legszomorúbb állomásához: búcsút kell vennünk a HiFi Stereophonietól most és mindörökre. "Vége" - jelenti be Karl Breh az utolsó, leges-legutolsó Szerkesztői Jegyzetben. Huszonkét évi fennállás után a HFS megszűnik. Végromlásának fő oka alighanem az lehetett, hogy a komótos stílusú, kissé száraz, lehetőségeihez mérten feltétlenül tisztességes, műszakilag megalapozott, kulturális missziókat vállaló újság nem bírta a Playboy-típusú, felületes-felelőtlen, de roppant színes hifi-újságok versenyét. Amikor egy égitest felrobban, maradványai nem oszlanak szét nyomtalanul az űrben. A konkurens lapok közül a stereoplay felvállalt valamennyit a HFS komolyzenei lemezrovatából. A Német Hanglemezdíj kurátora (a stereoplay támogatásával) továbbra is Karl Breh és Ingo Harden. A tesztlabor önállósul, afféle kisvállalkozásba kezd, de időnként a stereoplay megbízásából is dolgozni fog. Végül a sokunk számára oly jól ismert évkönyv, a vaskos HiFi Jahrbuch ezután is megjelenik, Karl Breh szerkesztésében, de most majd a Vereinigte Motor Verlage kiadásában. Az "utolsó szolgálat", amit a HiFi Stereophonie-nak (és Olvasóinknak) még megtehetünk: szemlézzük a decemberi számot. Siva négykarú gyermeke: Micro Seiki RX-5000 lemezjátszó-futómű, 16 kilós tányérral és szeparált meghajtó-egységgel * Ebben a kiadásban csodálhatjuk meg Siva legújabb gyermekét, a Micro Seiki RX-5000 lemezjátszó-futóművet: erre nem 3, hanem akár 4 hangkart is lehet szerelni, de persze nem ez a lényeg, hanem hogy a gép szíjhajtású (holott a Micro Seiki mindig is nagy híve volt a DD-nek!), aztán, hogy a motor és a meghajtóelektronika külön dobozt kapott, miáltal csak a szíjon keresztül érintkezik a tányérral - s végül, de nem utolsósorban: hogy az egész alkotmány nem kevesebb, mint 55 kilót nyom! A klasszikus szíjhajtású lemezjátszók egyik jellegzetessége a jó 4 kilós tányér nos, itt pusztán a csapágyazásnak 4 kiló a súlya. Árakról ne beszéljünk, ne szennyezzük profán dolgokkal a megszállottság fennkölt világát. * Az aktívdobozok szép lassan divatba jönnek. Íme egy bruttó 44 literes ládikó, két 160 milliméter átmérőjű dohogóval - és akkorát zenél, hogy még: 110dB hangnyomás a középsávban, erőteljes 30Hz-es basszusokkal! Az NSZK-beli Newtronics cég Union Pacific becenevű hangdobozának mély-középsugárzói az angol Celestion gyárából származnak, és szemlátomást azonosak a kis SL6-os mélyhangszórójával (lásd Angolra hangolva című cikkünket). Drága rendszer, a két doboz belekerül vagy 7000 márkába, igaz: ebben már bennefoglaltatik néhány végfok és a keresztváltók ára is. Union Pacific: a Newtronics cég 44 literes aktívdobozai * További tesztek: hét hangszedő (a mozgótekercses Audio-Technica AT 37E, Denon DL-1000, ELAC EMC-2, Ortofon MC exklusiv, Technics EPC-305 MC/II, illetve a mágneses Shure V15 V-MR és a Van den Hul-féle tűheggyel ellátott AKG P8ES Nova), Celestion Ditton 33/II és KS Linea B 550 hangsugárzók, valamint egy olyan, nagyteljesítményű végfok, a Datakustik Twin, amely úgyszólván henceg vele, hogy mekkora visszacsatolása van. Ellentétben a nagykönyvben foglaltakkal, a tervezők nem kevesebb, mint 80 decibel visszacsatolást alkalmaztak - és a HFS mérése szerint a TIM mégis alacsony. * És hát akkor - vége. A HiFi Stereophonie mostantól kezdve már nem jelen, hanem történelem. Hifi News & Record Review Szeptember Visszaesőben a hifi-kereskedelem! - erről tudósít szerkesztői jegyzeteiben John Atkinson. Az angliai forgalom régóta stagnál, 1980 és 1982 között nem növekedett (évente körülbelül 740 millió fontsterlingre rúg), az idén pedig minden valószínűség szerint még csökken is vagy 10 százalékkal. A piaci jósok most a Compact Disctől remélik a szakma megújhodását, s megjövendölik, hogy 1986-ban már minden harmadik eladott készülék valamiféle CD-játszó lesz. Atkinson rámutat, hogy a CD akkor válhat igazi tömegáruvá, ha a "software", azaz a műsorhordozó megnyeri az emberek bizalmát. Ebből a szempontból fontos eseménynek tekinthető, hogy hosszú hallgatás után a WEA, ez a hatalmas amerikai hanglemezgyár is "fölvállalta" a CD-technikát, és megjelentetett néhány ezüstkorongot. További váratlan hír a hanglemezvilágból: a Warner Communications Inc. (WCI) konszern állítólag betársul a PolyGramba, amelynek eddig a Philips és a Siemens voltak a társtulajdonosai. (Az utóbbi cég részesedése igen csekély.) Ha az üzletet nyélbeütik, akkor az egész nyugati világban már csak négy igazán nagy lemezkonszern marad: az EMI, az RCA, a CBS és az új WCI/Philips. Az utóbbi természetesen fenntartaná népszerű márkaneveit: Wagner Bros, Elektra, Asylum, Atlantic, Verve, Philips, Polydor, DG, Archiv, Mercury, Decca, London, Argo, Oiseau-Lyre. A lemezszakma rá is szorul, hogy koncentrálja erőit, minthogy a piac pang, a lemezárak alacsonyabbak mint valaha. Úgy tűnik - fejezi be fejtegetéseit Atkinson -, hogy a hanglemeziparnak nincs más választása, fejest kell ugrania a CD-bizniszbe. A CD kritikusai azzal áltatják magukat, hogy ha a CD eltűnne a színről, akkor minden rendbe jönne. Valójában a lemezszakmának nem a CD és az LP között kell választania, hanem a CD és a pusztulás között. * CD, CD, CD - természetesen az olvasói levelekben is. A HFN/RR változatlanul demokratikus: a szóhoz juttatott olvasók közül kettő dicséri, kettő szidja a CD-technikát. Pontosabban: ketten örülnek, hogy megvették a CD-játszót, ketten pedig úgy érzik, hogy tökéletesen értéktelen holmira fecsérelték a pénzüket. * Még mindig CD. A Compact Disc Player európai licenszvásárlóinak érdekében (már tizenegyen vannak!) felemelik a japán CD-játszók vámját a jelenlegi 9,5 százalékról a duplájára. Maga a Philips is a vámemelés mellett szavazott, azzal az érveléssel, hogy nem kell teljesen befagyasztani az importot, csupán időt kell nyerni az európai készülékgyárak számára, hogy "megtalálják az utat a saját technológiájukkal a saját vevőközönségükhöz". A Philips itt gondosan megfeledkezik róla, hogy ez a saját technológia részben a Sonyé... * A hifi-újságok gyakorta megszólaltatják a konstruktőröket: valljanak tervezői filozófiájukról. Ez ismeretterjesztésnek is, reklámnak is hatékony (attól függ, melyik oldalról nézzük). Ezúttal Nelson Pass, a Threshold erősítők atyamestere fejti ki nézeteit a HFN/RR hasábjain. Aprópénzre váltott tehetség: a Naim Audio 2x15 wattos komplett erősítője, a Nait * Reklám-e, avagy diplomatikus udvariasság? Vagy valóban csak az igazmondás kényszere? Tíz olcsó (90-190 fontsterlinges) erősítőt tesztel a lap, köztük a Naim új integrált (!) erősítőjét, amely a NAIT névre hallgat. Ebben nem csupán az a szokatlan, hogy a szélsőségesen "audiofil-orientált" Naim összeépített elő- és végerősítőt hoz piacra, hanem az is, hogy a HFM/RR mindeddig csakis a gyárak hozzájárulásával választotta ki a vizsgálatra szánt típusokat, márpedig a Naim Audio elvből ellenez bármiféle magazinbeli tesztet, és ezúttal sem volt volt hajlandó együttműködni az újsággal. A HFN/RR mégsem állta meg, hogy hozzá ne csapja a mezőnyhöz a NAIT-et, mondván, hogy e gép tesztje nélkül nem lehetne "helyére tenni" a többi masinát. A NA1T névlegesen mindössze 2x15 wattot ad le, holott 180 fontba kerül, tehát meglehetősen drága, ha nem is annyira, mint a szeparált Naim-komponensek. Martin Colloms mindenesetre ennek az erősítőnek adja a pálmát, azzal, hogy ez a gép "új standardot állít" ebben az árkategóriában. A tesztmezőny egyébiránt így nézett ki: A&R A60/II (190,-), Marantz PM 350 (90,-) NAD 3020A (110,-), Nytech CA-202 (120,-), Quantum IA-100 (120,-), Rotel RA-860 (190,-), Sansui AU-D101 (100,-), Sondex S230 (179,-). A tizedik erősítő afféle kakukktojás volt, a 150 fontsterlinges Linn "Linnk" (azaz "Lánncszem"), ez nem komplett erősítő, hanem egy RIAA-ekvalizációval kiegészített MC-előerősítő, amelyről közvetlenül is ki lehet hajtani a végfokokat, feltéve, hogy az MC-hangszedőnk elég nagy feszültséget szolgáltat. (Az Ortofonokhoz, a Dynavector Karathoz, a Fidelity Researchökhöz stb. nem jó.) A Linnk egyébként azon a Naim-féle MC-erősítőn alapul, amelyet 11. számunkban teszteltünk. "Lánncszem": Linn "Linnk" MC-előerősítő RIAA-korrekcióval * A HFN/RR volt a védnöke egy kicsiny, de látványos kiállításnak, amelyet a Heathrow-i Penta Hotelben rendeztek augusztus végén (itt osztották volna ki az Arany Pulyka díjakat azoknak a cégeknek, amelyek nem restelltek volna jelentkezni érte). A kifejezetten audiofileknek szánt bemutató egyik érdekes darabja az Acoustic Research új lemezjátszója, a klasszikus, húsz évvel ezelőtti, szíjhajtású, függesztett alvázú AR-gép utóda. "Az AR visszatérése." Az új Acoustics Research lemezjátszó * Közepes árú hangszedők - így konferálja be Alvin Gold a Dynavector Karat 19A (90,-), a Glanz GMC-10EX (70,-), a Grace F-9E (110,-) és az Ortofon MC 100U (65,-) tesztjét. Maga is elismeri ugyan, hogy nehéz meghatározni, mit értsünk közepes áron, hiszen lehet hangszedőt venni 5, de 1000 fontsterlingért is, mindazonáltal a hangszedők túlnyomó többsége 15 fontba se kerül. (Mindenesetre ezt már mi fűzzük hozzá - az itt bemutatott pickupoknak még a legdrágábbika is kijön az átlagangol egyheti fizetéséből.) Mind a négy hangszedő jó bizonyítványt kapott, különösen a Grace. Igaz, ez volt a legdrágább, de az is igaz, hogy ellentétben a többivel ez csak MM-modell, nem pedig MC. (Ámde vigyázat, mondja Gold, a Grace tesztpéldányai erősen "szórtak"!) Érdekes, a Grace cég közben piacra hozott egy ezoterikus, háromszorta drágább MC-hangszedőt is, de a maga árkategóriájában ez nem aratott akkora sikert. Október Az ügyeletes hifi-misztérium manapság a kábel: különféle extra kivitelű "madzagokra" már annyi pénzt lehet költeni, hogy kitelne belőle egy olcsóbb hifi-torony ára. Ámde az igazi misztikum csak nemrég ütötte fel a fejét: egyesek azt állítják, hogy a kábeleknek kétféle irányuk lehet, tehát megváltoztathatják a hangképet attól függően, hogy balról-jobbra, vagy jobbról-balra kötjük be őket... John Atkinson, a szerkesztő nem éppen babonás ember, és igencsak tamáskodva fogadta a "kétirányú" kábelek hírét, de legutóbb kénytelen volt beismerni, hogy egy A-B vakteszt alkalmával következetesen érzékelte azt a különbséget, amely - mint kiderült - mindössze abból adódott, hogy megfordítottak egy egyméteres kábelt az elő- és a végfok között. Magyarázat nem nagyon van; a QED cég szerint a fent leírt effektusért a kábelanyag rézrészecskéinek elhelyezkedése a felelős, de számos eltérő spekuláció is ismeretes. Tény, hogy az utóbbi időben több konstruktőr, például a Meridian cég Bob Stuartja is behatóan kísérletezik a különféle elektronikák belső és külső kábel-elrendezésével... * Colloms ezúttal drágább erősítőket tesztel (Mission 778, Harman-Kardon PM650, Tandberg TIA 3012, Revox B251 és hasonlók); a méréseket kommentálva azokra a kísérletekre hivatkozik, amelyeket finn kutatók végeztek nemrégiben, hogy megállapítsák, hogyan változik a hangsugárzók impedanciája a gyakorlatban, s ez milyen követelmények elé állítja az erősítőkonstruktőröket. (Forrás: Ilpo Martikainen, Ari Varla és Matti Otala: Magas minőségű hangsugárzó rendszerek áramfelvétele - előadás az AES 73. ülésszakán, 1983 márciusában.) Ismeretes, hogy a hangsugárzók nem úgy viselkednek, mint egy konstans 8 vagy 4 ohmos ellenállás. Először is, változtatják impedanciájuk értékét a frekvencia függvényében. Másodszor, és ez a rosszabb, nem veszik fel az energiát türelmesen, ellenállás módjára, hanem "visszarúgnak", energiát táplálnak vissza, az erősítőbe, reaktív - azaz: kapacitív és induktív - módon viselkednek. Ezáltal fáziskülönbség lép fel az erősítő feszültségkimenete és a hangsugárzó áramfelvétele között, az erősítő "becsapódik", több áramot ad le (de annak egy része veszendőbe megy), hamarabb elfogy az ereje (clipping), torzítani kezd, esetleg még a védőáramköre is működésbe lép, mielőtt elérhetné a maximális teljesítményt. A fázistolás ráadásul visszahat az erősítő negatív visszacsatolási rendszerére, miáltal még az erősítő stabilitása is megrendülhet, a gép nem várt torzításba kezdhet. A mozgótekercses hangszóró már önmagában véve, tehát keresztváltó nélkül is erősen reaktív, a keresztváltó pedig további kapacitív és induktív elemeket visz a rendszerbe, amely tranziens jelek átvitelekor fürgén változtatja karakterét. A szokványos statikus mérések túlságosan jámbornak tüntetik fel a hangsugárzókat. Otaláék tranziens jelekkel mértek, és szörnyű dolgokat tapasztaltak. Jellemző példák: az igen jól csillapított, jó magaviseletűnek ismert Yamaha NS1000 bizonyos körülmények között akkora áramot "szívott", amely 2,22 ohmos impedanciának felelt meg, a Linn Sara pedig, amelyet a hifisták mindig is a kellemetlen impedanciájú hangsugárzók közé soroltak, 1,5 ohmos impedanciával igazolta rossz hírét. A jó erősítőknek eszerint akár 2 ohmos impedanciára is kifogástalanul, különösebb teljesítményveszteség nélkül kell dolgozniuk. A mostani tesztben ebből a szempontból igen jól vizsgázott a Harman-Kardon PM 650 - ami aligha véletlen, tekintettel a H/K cég és Matti Otala kooperációjára, amelynek gyümölcse a Citation XX/XXI elő- és végerősítő. (Lásd: HFM 13.) * A Tannoy nekünk nem tartozik ugyan a kedvenceink közé, de Paul Messenger oly lelkesen ír a valóban katedrális-méretű Tannoy Westminsterről, hogy ezt már nekünk is illik méltányolnunk. A Westminsterben ugyanazt a motort használják, mint az M3000 Classic Monitorban (lásd HFM 10.), de a doboza sokkalta nagyobb, lévén ez egy összehajtogatott tölcsér. Ezeket a hangsugárzókat a Tannoy elsősorban a japán hifisták rendelésére gyártja. A rendszer erénye: dinamikafeldolgozó képessége. Hátránya a hang színezettségén kívül az ár (2500,- fontsterling párja!), illetve a méretei és a súlya. "Valamivel könnyebb bevinni a házba, mint egy hangversenyzongorát, de nehezebb, mint egy kétszemélyes ágyat." Katedrálisméretű hangsugárzó: Tannoy Westminster November A digitális hangátvitel és különösen a CD körül változatlan hevességgel kavarog a vita. A szerkesztő beszámol egy vaktesztről, amelyen emberi hangot hallgattak "élőben", közbe-közbeiktatva vagy egy félsávos gyors Revoxot monitorállásban, vagy egy Sony 701 digitális processzort, 14, illetve 16 bites üzemmódban. Az analóg szalagfelvétel kétségtelenül zajt és torzítást vitt a hangképbe, és elszínezte a felső basszust, igaz, nem kellemetlenül. A Sony (14 bit) szintén megváltoztatta az emberi hang karakterét: felkeményítette, prezensebbé tette. Atkinson a maga részéről még mindig kellemesebbnek ítélte a Revox kolorizációját, de gyorsan hozzátette: "Mielőtt most mindnyájan írni kezdenétek nekem, felhozva, hogy a BBC csupán 13 bites processzort használ és az mégis bevált, vegyétek tekintetbe, hogy a.) a BBC berendezése sokkal drágább, b.) rádióadáskor nincs A-B vakteszt és c.) a BBC-adás hangminősége éppen eléggé gyanús." Amikor azonban a Sonyt 16 bites üzemmódban használták, tökéletesen meg voltak elégedve vele, mondván, hogy ez sem torzít többet, mint a szokásos elektronikák. Eszerint a 16 bites rendszer a CD számára feltehetőleg "még éppen jó". Egyébként - folytatja Atkinson - mint a HFN/RR legfrissebb hanglemezkritikáiból kiderül, a CD-lemezek minősége ha lassan is, de javul, és például Pink Floyd The Final Cut című felvétele jobban szól a japán CBS Compact Discjéről, mint az angol analóg LP-ről. Igaz viszont, hogy még mindig nem szól olyan jól, mint például a Doug Sax (Sheffield) által készített analóg felvételek (erre még visszatérünk néhány sorral később). Egyelőre tehát - mondja Salamon szellemében a HFN/RR szerkesztője - tekintsük a CD-t az LP, a rádió és a kazetta után a negyedik médiumnak. Némelyik műsor erről, némelyik amarról a műsorhordozóról szól jobban. "A fekete és az ezüstös lemez még sokáig békésen egymás mellett élhet." * Persze, közben az olvasói rovatban is tovább folyik a CD minősítése. Némelyek lelkesen dicsérik, némelyek ugyanilyen lelkesen szidják az új médiumot, egy olvasó pedig, akinek egyszerre két CD-játszója is van már, összehasonlítja a Sonyt a Philips-szel. Mint írja, a Sony tisztábban, dinamikusabban szól, de hűvösebben is, és kevésbé kelt jó térérzetet. A kiemelkedően jó CD-korongok között kiemeli Allegri Misereréjét - Compact Discéret című cikkünkben mi is szóba hozzuk ezt a lemezt. * Szót kér egy levélben Doug Sax is, nemzetközi hírű hangmérnök, a Sheffield cég elnöke, a "direktvágás atyja" - akire épp az előbb hivatkoztak a HFN/RR szerkesztői jegyzeteiben. Mint elmondja, a Sheffield Lab maga is készít ugyan digitális felvételeket, de neki, mármint Saxnak komoly fenntartásai vannak a digitális technikával szemben. "Egyszerűen képtelen vagyok élvezni a zenét, ha átment a digitális processzuson", a CD pedig "még a digitális szalagfelvétel képességeihez sem ér fel, mert néhány maroknyi chip nem lehet olyan jó, mint egy 20 ezer dolláros profi elektronika." Aztán: "Azt mondják, például a Sheffield cégre is, hogy elfogult, mert erősen érdekelt az analóg technikában. Tökéletesen igaz! És a CD-ben érdekelt cégek, ők vajon nem elfogultak? Amikor akkora összegeket fordítottak a CD népszerűsítésére, hogy ez példa nélkül áll a hangtechnika történetében?!" * Egy mondat a hírrovatból: "Noha folyvást azt halljuk, hogy a CD-játszókat a közönség úgy viszi, mint a cukrot, a Philips cég hirtelenében 100 fonttal csökkentette valamennyi játszója árát. Hmm..." Rút kis kacsa: a kerámiadobozba zárt Musician hangszóró. "Közel áll az elektrosztatikushoz", amennyiben a "motor" együtemben mozgatja szinte a teljes membránfelületet * Oválhangszóró, sőt, oválabb már nem is lehetne, mert még a légrése és a lengőcsévéje is ovális: a Merseyside Acoustic Development hangsugárzója, a Musician. Csúnyácska szegény, meg jelentéktelen is, de állítólag igen szépen szól a maga 15 literes kerámia (!) dobozában. Egyik irányban széles, a másikban keskeny, a lengőtekercs ennélfogva szinte a teljes membránfelületet alátámasztja, a membrán kevésbé él önálló életet, mint a hagyományos hangszórókban. Frekvenciaváltó nincs, ez jótékonyan érződik a középsávban. A Musician hangja egy kissé sávhatárolt ugyan, a dinamikatartománya is szűk, de a középső tartománya meglehetősen tiszta, állítólag a Celestion SL6-ra emlékeztet. (Lásd Angolra hangolva című cikkünkben az SL6 tesztjét.) * Krell. A nagy szenzáció, az A-osztályú, 50 wattos erősítő, a Naim NAP 250 első igazi konkurense az angol audio-piacon. A főkonstruktőrrel, Dan d'Agostinoval John Atkinson beszélget. Képeink a végfokot, a dupla előerősítőt és a tápegységet mutatják - nem éppen hifi-tornyot idéző látvány. Krell előerősítők, tápegységek, A-osztályú sztereó végfok Hasonlóképpen nem okoz álmatlan éjszakákat (mondjuk) a Bang & Olufsen formatervezőinek a másik nagyágyú, a szintén amerikai, de csöves erősítő, a Beard. Az előfok és a teljesítményerősítő 1400 fontsterlingbe kerül, de Ken Kessler, aki teszteli, inkább olcsónak tartja, mondván, hogy a Beard a 3000-7000 fontos erősítők vetélytársa. "Hallgasd meg, és éppolyan csőmániákus leszel, mint én magam" fejezi be Kessler, és még hozzáfűz valami olyasmit, hogy "szóval a cső úgy aránylik a tranzisztorhoz, mint az LP a CD-hez". "A cső úgy aránylik a tranzisztorhoz, mint az LP a CD-hez" - a Beard csöves elő- és végerősítője * Tíz olcsó hangdobozt mutat be Martin Colloms (B & W DM 110, Castle Clyde, KEF Corale/III és Coda/III, Marantz LD 20 és LD 50, Mission 70, Monitor Audio R 252, Tannoy Mercury, Wharfedale Laser 90/II). Aruk 85-140 font, páronként. Colloms egyikért sincs oda, de jó véleménnyel van az egész kategória átlagos színvonaláról. * Végül négy kazettás magnó: a szerényebben árazott Aiwa AD F990 (350,-), a JVC DD-V9 (500,-), a Teac 26000 (925,-) és a pikkelyes szörnyeteg, a Nakamichi Dragon (1100,-), Angus McKenzie csak az utóbbiról van igazán jó véleménnyel. Mint mondja, a másik három cég előzőleg kiforrottabb készülékeket produkált, mint ezúttal. December Maggie - ez nem a paraván előtt álló, csinos hölgy beceneve, hanem magáé a paraváné, azaz a spanyolfal-formájú Magneplanar hangsugárzóé. A vékony, de hatalmas méretű membrán át meg át van szőve a tulajdonképpeni lengőtekerccsel, a teljes felület egyszerre képes mozogni, éppúgy, mint az elektrosztatikus hangszórók membránja. Maggie persze a Felső Tízezer tagja, a Tympani IV típus (jobboldalt) 3500, a baloldalt álló MG III pedig 2450 fontsterlingbe kerül. (67. o.) Maggiek, azaz Magneplanar hangsugárzók, az új szalagcsipogóval A HFN/RR decemberi számából átvett kép arról tanúskodik, hogy Maggie végre áthajózott az Államokból és elérte Albion ködös partjait, valamint a tehetősebb angol audiofileket, egyszersmind azonban egy műszaki újdonságról is tudósít: a Magneplanar új magassugárzójáról. Akár az elektrosztatikus rendszerek, Maggie is szívesen veszi, ha "felül" megtámogatják egy kicsit, persze, közönséges csipogó nem jó ide, inkább csak a drága ribbon (szalag) sugárzók jöhetnek számításba. Ezek általában normál méretű hangszórók; a hölgy kezében viszont a keskeny szalag egy különlegesen hosszú ribbon, amely így Maggie teljes "embermagasságában" csipogni tud. * CD ide, CD oda - egyre-másra jelennek meg a különlegesebbnél különlegesebb analóg hangkarok. Némelyikük ára a 300 fontot is meghaladja (csaknem kijön belőlük egy CD játszó!). Legutóbb a Rega cég hozott piacra egy ilyen High Tech hangkart, de bölcsen csak 98 fontot kér érte. Rega RB300 hangkar. A fej, a cső, a csapágyház: egyetlen darab alumíniumöntvény Tudni illik, hogy az angol szakírók egybehangzó véleménye szerint az alsó árkategóriában fölényesen a legszebb hangú lemezjátszók a Regák; a Planar 2 és a Planar 3 Európa-szerte sikeres, szinte mindenütt várólistán vannak, nemigen lehet csak úgy kapásból megvenni őket. Az új RB 300-as hangkar a maga mérsékelt árával ismét a cég józan kereskedelempolitikájáról vall. Pedig ez a kar - azon kívül, hogy gyönyörűség ránézni - tényleg különleges: az egész karcső, a fejrésszel és a csapágyházzal együtt, egyetlen darab alumíniumöntvény. Az anyag folyamatossága sehol sem szakad meg, jobban elvezetődnek a rezgések, kevésbé verődnek vissza. * Lapszerkesztőknek is lehet vesszőparipájuk, ha csak odahaza nyargalódznak rajta, és nem követelik meg, hogy az egész szerkesztőség nyeregbe szálljon. A Hi-Fi News munkatársai időnként tréfás megjegyzésekkel illetik a szerkesztőt, aki felesküdött a Celestion hangsugárzókra. Atkinson ezt megadással tűri (illetve, ahogy jó szerkesztőhöz illik, feltehetőleg bújtogatja is a többieket erre az aknamunkára). Atkinson az SL6 után most már a "Turbó-változatot", az SL600-at használja, erről a típusról Martin Colloms már a májusi számban közreadott egy terjedelmes riportot. Az SL6 és a 600-as modell között az a különbség, hogy az utóbbinak a fala alumínium sejtszerkezet (ha megkopogtatjuk, mintha téglafalat kopogtatnánk!), drága és igen nehezen megmunkálható anyag. A hangszóró-készlet és a keresztváltó változatlan, a két típus specifikációja ±1 decibelen belül van, habár a Turbóhoz gondosabban válogatják az alkatrészeket. Ennek fejében kétszerannyit, tehát 650 fontot kérnek az alumíniumpáncélba öltöztetett, 12 literes hangdoboz párjáért! Igaz, ebben már benne van a homokkal töltött állvány ára. A szerkesztő kedvence: a Turbó (Celestion SL600), homokkal töltött lábazatra állítva Mert a kis Celestion-öket bizony lábazatra kell állítani; a basszus minősége és a hangkép stabilitása állítólag nagyban függ a lábazat konstrukciójától. Atkinson melegen ajánlja az újonnan divatba jött, a talapzatba helyezhető, állítható magasságú acéltüskéket is. Ezeknek a hegye átfúródik a szőnyegen, mechanikailag biztosabban "fog talajt". Akár az SL6, a Turbó sem "all round" hangsugárzó. Különlegesen szép a tere, középhangjai szinte "elektrosztatikusak", olyan tiszták, de a hangkép egy kicsit sávhatárolt - alighanem éppen az ellentéte annak, amit "dögösnek" nevezünk. Meridian Component Amplifier, azaz Modul Erősítő * Hogy ez most jó-e vagy sem? mindenesetre valami különlegesség: a Meridian Component Amplifier, azaz Modul Erősítő. Funkcionális egységenként lehet összeállítani. A dolog lényege (ha jól vesszük ki Martin Colloms és a tervező, Bob Stuart beszélgetéséből), hogy a kábelezés és a földelés mikéntje alapvető fontosságú. A részletek meghaladnák e rovat kereteit; amit a vásárló lát, az végülis egy elegáns, grafitszínű stráfokból összeállított elektronika. Minden egyes stráf különálló funkciót lát el; tápegység, 2x35W sztereó végfok, RIAA-korrektor, MC-erősítő, hangerőszabályzó-előerősítő, ha kell: AM- és FM-tuner, hangszínszabályzó, fejhallgató-erősítő és így tovább, akár egy tucatnyi modulig is. A frontlapból, ha így nevezhetjük, csupán a hangerőszabályzó gombja áll ki, a fehér és piros kapcsológombok - csak a legszükségesebbek! - az egyes modulok lecsapható előlapja mögött rejlenek. (Ami a hangminőségét illeti: "nem rossz, de semmi rendkívüli...") HI-FI ANSWERS 1983 szeptember Miután ez az újság enyhén szólva nem patronálja a digitális hangfelvételi technikát, becsületes dolog, hogy ha kell, mégis megvédi a digitális processzorok (műszaki értelemben vett) becsületét. Arról a bizonyos fázistolásról van szó, amit a PCM-processzorok anti-alfasing szűrője idéz elő. A dbx cég szóvivője nemrég azt nyilatkozta a Studio Sound című újságnak, hogy a fázishiba 20kHz körül a többezer fokot is elérheti, a Sony rendszerében legalábbis - mert a dbx-rendszerben a mintavételi frekvencia sokkal magasabb, a szűrő sokkal kevésbé meredek, és a fázishiba "28kHz-a is 100 fok alatt marad". Keith Howard, a HFA szerkesztője szemügyre veszi a hifi-technika hagyományos "fázistoló eszközeit", tehát a hangszórókat és a keresztváltókat, (a cikk valójában a hangsugárzók fázisnyavalyáiról szól) és összehasonlítja őket a Sony-, illetve a dbx-féle szűrővel. "Sokezer fokos fázishiba? Hol? Sehol a hangfrekvenciás sávban - ugyanis a dbx állításai - amelyek egyébként másutt is visszhangra találtak, beleértve a mi újságunkat is - tökéletesen félrevezetőek. Természetesen, ha megmérjük a fáziskülönbséget a Sony PCM-processzor be- és kimenete között, valóban tízezer foknyi a különbség - csakhogy ennek semmi köze a szűrőhöz, ez jórészt annak a konstans 103 milliszekundumos késésnek az eredménye, amely a rendszer jellemzője, és amely nem idéz elő semmiféle fázistolást! Ha van rá példa, hogy helyes adatok közlése megtévesztő (ha nem tisztességtelen!), akkor most ez az az eset". * Még egy hangsugárzó a Quad ESL-63 és a Linn Isobarik kategóriájából: a Solstice Sound Image ugyanolyan drága, mint a másik kettő, ugyanúgy megvannak az erényei, mint amazoknak, külsejére nézve azonban meglehetősen ortopéd, és szétvetett lábaival inkább egy tapasztalatlan sífutóra emlékeztet. Solstice Sound Image hangsugárzó, sífutás közben Műszaki szempontból a Soltice a Dahlquistra hasonlít, amennyiben a mélyhangszórója zárt dobozban ül, a középsugárzó viszont (800-3800Hz) szabadon dolgozik, hangfal módjára. A keresztváltó mindkét ponton 6dB/oktávos, vagyis az egyes hangszóróknak meglehetősen széles sávban kell dolgozniuk, hogy a frekvenciagörbe szépen összelapolódjék. Október A Hi-Fi News szemléjében már említettük Otala, Martikainen és Varla tanulmányát a hangsugárzók áramszükségletéről. A HFA az eredeti ábrákkal demonstrálja, mit művel az erősítővel a hangsugárzók erősen reaktív és korántsem 8 ohmos impedanciája. Adrian Orlowski kommentárja: "Ebből pedig az következik, hogy az erősítők teljesítmény-specifikációja (ahogy mi már évekkel ezelőtt állítottuk) revízióra szorul. Csak hát ráállnak-e a gyárak? Odaállnak-e majd a nagyközönség elé azzal, hogy »sajnáljuk, emberek; azt mondtuk az erősítőnkre, hogy 60 wattos, pedig - mit tegyünk - csak 10 wattos«?!" * Hogy az Otaláék által felvetett probléma mennyire valós, a HFA szerkesztője azzal is igyekszik alátámasztani, hogy interjút készít az egyik angol erősítő-konstruktőrrel, aki más úton ugyan, de ugyanoda lyukadt ki, mint a finn kutatók. Eszerint a hangsugárzók impedanciája dinamikus körülmények között 2 ohmig eshet, vagyis a jó erősítőnek 2 ohmos terheléssel is kifogástalanul kell dolgozniuk. Ezt állítja Derek Scotland, az Audiolab erősítők konstruktőre... November ...és a Hi-Fi News mindjárt meg is kóstolja a fentebb vázolt tervezői filozófia gyümölcsét, az Audiolab 8000A erősítőt. David Präkel szerint ez a 250 fontsterlinges, komplett, 2x50 wattos, hangszínszabályzókkal is ellátott erősítő "új standardot állít" ebben az árkategóriában. "Új standard a középkategóriában" - Audiolab 8000A erősítő * Sokat írtunk már a Linn-ről, kevesebb szó esett a másik neves skót lemezjátszógyárról, az Aristonról, amely inkább a középső árkategóriában tevékenykedik. Legújabb szülötte, az RD40 lemezjátszó (lásd képünkön) főleg fazék-alakjával tünteti ki magát, de egyébként mindenben alkalmazkodik a legjobb hagyományokhoz: szíjhajtás, három ponton felfüggesztett alváz, állítható rugózat, lemezleszorító "klamni". Az alapkivitel, hangkar nélkül 120 font; további anyagi áldozat fejében a tányér nehezebbre, az AC-motor DC-re cserélhető, végül pedig dobozt és plexitetőt is vásárolhatunk hozzá, amitől aztán az RD40 végre kezd lemezjátszó-alakot ölteni. Ariston RD 40 lemezjátszó-futómű. Minden audiofilnek ez főjön - a fazekában December A Krell (tranzisztoros, A-osztályú) végfok még csak lelkesedést keltett az angol audiofilekben, a Hi-Fi Newstól a Hi-Fi Answersig mindenütt; a másik amerikai nagyágyú viszont, az Audio Research D-70 (csöves, de A-B osztályú, mindazonáltal 1700 fontsterlinges) teljesítményerősítő már lelki válságba sodorta őket. Itt most David Präkel hallgathatta néhány napig a revüpéldányt, és ugyanolyan kétségbeesetten adta vissza, mint a többiek tették: ez az elektronika, mint valamennyien írják, tunerről, magnóról, lemezről és CD-ről egyaránt sokkal precízebben, szebben, magasabban, mélyebben, tisztábban, sztereóbban, egyáltalán: zeneibben szól, mint bármiféle más erősítő. (A Hifi Magazin szerkesztősége nagyon kevéssé hiszékeny, de ezúttal hajlik rá, hogy a D-70 jellemzését az első szótól az utolsóig elfogadja.) Az elektroncső reneszánsza: Audio Research D-70 teljesítményerősítő * Ortofonok tesztje a HFA-ban! Ez mindig nagyon érdekes, tekintve, hogy a márkás hangszedők közül egyes-egyedül az Ortofonok vannak jelen a magyar piacon - jó tudni, vajon megnyerik-e azoknak az ízlését is, akik ötszáz hangszedő között válogathatnak. Két típus került terítékre, a 125 fontos MC 200U és a 45 fontos MC10/Super. Bizonyos önelégültséggel konstatáljuk, hogy Adrian Orlowski is az olcsóbbik típussal rokonszenvez. Ítélete egyébként meglehetősen faramuci, valahogy így szól: "az MC10/S-t nyilván olcsóbb berendezésben használják, de az erényei csak akkor lesznek nyilvánvalóak, ha a berendezés többi darabja is elér egy figyelemreméltó minőséget. Az MC 200U ezzel szemben bizonyára drágább berendezések hangszedője lesz, akkor viszont esetleg az egész berendezés minőségének korlátját képezheti". Audio 1983 augusztus A Compact Disc lassanként elárasztja Amerikát is. Az Audio, elsősorban Bert Whyte, a helyettes szerkesztő révén, kezdettől fogva lelkesen dicséri az új médiumot. Ő is felfigyel a CD-hangzás bizonyos kellemetlenségeire, így a vonósok nyerseségére, de ezt a hangmérnök számlájára írja. Megerősíti ezt a véleményét egy interjúval is, ennek alanya Dr. Andrew Holschneider, a Deutsche Grammophon produkciók elnöke, aki szerint "a hetvenes évek multi-mikrofonozáson technikáját rövidesen fel kell váltani az ötvenes évek ikermikrofonos technikájával. Az a legjobb technika, amely a lehető legegyszerűbben és legtermészetesebben próbálja reprodukálni a zenét". * Mégiscsak szükség van azokra a mélyhangokra, amelyeket csak a szub-basszussugárzók reprodukálnak tisztességesen? Lorr Kramer, a JBL cég termelési menedzsere és Greg Timbers, a JBL mérnöke nyilván ezen az állásponton vannak. Cikkükben kitérnek a szub-basszussugárzók nyilvánvaló előnyeire: a mélyhangok leválasztódnak a szélessávú rendszerről, csökken a torzítás. Sőt, minthogy a szubhangszórót amúgyis külön teljesítményerősítővel kell hajtani, a tranzisztoros és csöves erősítők között vacilláló hifista most a káposztát is megmentheti, a kecskét is jóllakathatja, amennyiben a mélyhangszórót félvezetős, a rendszer többi részét pedig csöves elektronikával "etetheti". JBL 2245 H: 18 collos mélysugárzó A szerzők természetesen JBL-hangszórókból építkeznek, és többféle receptet is adnak. Mindegyik doboz basszreflex-rendszerű, és valamennyit számítógéppel tervezték. A hatalmas, 18 collos, 2245H típusjelű hangszóróhoz mindenekelőtt egy körülbelül 225 literes dobozt ajánlanak (ez belméret!): a rendszer erősen csillapítva van, a keresztváltóban 6 decibelt emelnek a mélytartományon, a végeredmény -3dB 26Hz-en, ami több mint elegendő. Aki győzi hellyel, építhet ugyanehhez a hangszóróhoz egy másfélszerte nagyobb dobozt is, és megkapja ugyanazt a frekvenciagörbét, ekvalizáció nélkül is. Még egy alternatíva: a 15 collos B380 hangszóró, egy 160 literes (külméretű) dobozban, a frekvenciaátvitele ennek is ugyanaz, de a hatásfoka és a teljesítménye valamivel kisebb - ami nem túl nagy baj, tekintve, hogy a szerzők dzsébielesen gondolkodnak, tehát 150-300 watt terhelhetőséggel, 6-800 watt erősítőteljesítménnyel kalkulálnak. * Kapcsolódva az előző cikkhez, M. J. Salvati arról ír, hogyan járjunk el, ha a sztereó hangsugárzóinkhoz egyetlen közös, középen elhelyezett szub-basszust akarunk csatlakoztatni. Az integrált áramkörökkel megépítendő keresztváltóhoz kapcsolási rajzot és komplett alkatrészlistát ad. * Az audio most már előbb-utóbb házasságra lép a videoval. Íme a Jensen cég legújabb komplett hifiberendezéseinek egyike: színes tv (de csak mint monitor!), audio/video tuner (pontosabban receiver), képmagnó, távvezérlők, hangdobozok. Még egy hír: a JVC is olyan képmagnót hoz forgalomba, egy féléven belül, amely a képhez jóminőségű hifi-hangot is ad. Audio és video házassága: a Jensen cég hifi-berendezése * Tesztek: Kyocera DA-01 és Mitsubishi DP-101 CD-játszó, B&O MMC1 hangszedő, Scott 438A erősítő. Szeptember Kazetta-tömegteszt A-Z-ig, pontosabban BASF-től Yamaháig. (A konklúzió azonban most is csak az, hogy: az a legjobb szalag, amelyik a Te magnódban a legjobban szól.) * Tesztek: Sony CDP-701 ES CD-játszó (dupla áron), Sumiko MDC-800 hangkar és Talisman S MC-hangszedő (a Felső Tízezer számára), Spectral DMC-10 előerősítő, Phase Linear DRS-900 végfok, Luxman RX-103 receiver. Október Két kép a nyári CES-ről (a chicagoi Consumer Electronics Showról). Mindkettő hangsugárzót ábrázol, de mindkettő meglehetősen szokatlan kinézetű. Az egyik az amerikai Apogee Acoustics szélessávú ribbonrendszere. Ez valóban szenzációszámba megy, hiszen szalagsugárzóval eddig senki sem merészkedett 600Hz alá; a legtöbb ribbont csipogónak használják. Az Apogee háromutas rendszer, 400 és 3500Hz-es keresztfrekvenciával. Iszonyatos mágnesei vannak, a hangsugárzók súlya 150 kiló. A középső, trapézalakú rész a dohogó, a magasabb frekvenciákat a szélső sávok sugározzák. A kétméteres hangsugárzónak 6000 dollár párja. A szélessávú ribbonsugárzó Apogee Acoustics Hét hangszóró, hét végfokkal: KEF KM-1 monitor Nem "néphangszóró" a KEF KM-1 sem, a BBC, azaz a British Broadcasting Corporation számára tervezett új monitorrendszer, a maga 32 ezer dolláros árával. Ez hagyományos, mozgótekercses hangszórókból épül fel, de irgalmatlanul aktív, amennyiben mind a hét hangszóróját külön erősítő hajtja, összesen 1200 watt teljesítménnyel, akár 120 decibel hangnyomásig is. A főbb tervezési szempontok jól felismerhetők a képen: oldalról a reflexdoboznak kiképzett mélysugárzók, alulról-felülről a középhangszórók szimmetrikusan fogják közre a csipogót; a frontlap széles ugyan, de hátrahajlik, miáltal a felső regisztert sugárzó rész keskeny marad és "pontszerű" hangforrást imitál. A 130 kilós KM-1-et természetesen lábazatra kell állítani. A mélyhangszórók 30 centi átmérőjűek - ebből megsaccolhatjuk a doboz méreteit. * Aztán a szokásos októberi Directory, azaz Évkönyv következik. Ezt sem részletezni, sem kivonatolni nem lehet. A legrövidebb az Orsós Magnók című fejezet, ebben mindössze 39 cím szerepel. A leghosszabb a hangsugárzóké, ez 24 újságoldalra rúg.