Compact Discéret



    


        "Talán  az  lesz  a  legjobb,  ha  a   mostani   riportot   csupán
    helyzetjelentésnek tekintjük, amelyet  később,  hónapok  vagy  félévek
    multán (s akkor már  több  tucatnyi  CD  meghallgatása  nyomán)  újabb
    helyzetjelentés  követ  majd"  -  ezt  írtuk   múlt   ősszel   az   új
    hangtechnikai  fenoménról,  az  immár  első   születésnapját   ünneplő
    ezüstkorongról, a 12 centiméter  átmérőjű  Compact  Discről,  amelynek
    műsorát   lézersugárral   írják-olvassák.   Íme   tehát   a    második
    helyzetjelentés (ismét a szerkesztő tollából).



        Annakidején mindössze 3 CD-t  hallgattunk,  gyári  mintadarabokat,
    amelyeket joggal tekinthettünk reprezentatívnak  -  holott  sejtettük,
    hogy aligha azok (később a  három  közül  egyikről,  Holst  Bolygóinak
    Karajan-vezényelte  DG-felvételéről  külföldi  hanglemezkritikákat  is
    közöltünk 13. számunk lapszemle-rovatában). Igaz, a mostani programban
    sem szerepelt több, csak 6 CD,  de  ez  a  kollekció  minden  kétséget
    kizáróan reprezentatív, s híven tükrözi a CD-technika képességeit.
        Ezek már magángyűjteményből valók. A hazai CD-gyűjtőket  alighanem
    a  két  kezünkön   megszámlálhatjuk,   de   kétségkívül   vannak   már
    egynéhányan.  A  Budapesti  Műszaki  Egyetem  "R"   (hifi)   klubjának
    köszönhetjük, hogy összeismerkedhettünk az egyik  CD-baráttal,  Domián
    Andrással. Neki vagy félszáz ezüstkorongja  van  már,  s  egyiket  sem
    vásárolta vaktában, hanem végighallgatta  az  őt  érdeklő  zeneműveket
    CD-ről, analógról, hibridlemezről, s csak azután döntötte el, hogy  az
    összekuporgatott napidíjat érdemese kiadni valamire, s  ha  igen,  hát
    mire. Kérésünkre kiválogatta gyűjteménye legjobbnak vélt darabjait  és
    elhozta hozzánk saját Sony CD-játszójával együtt. Nekünk ugyanis nincs
    CD-gépünk; a 12. számunkban tesztelt P-D1-et  már  rég  visszaadtuk  a
    Pioneer cégnek - és egyébként sem árt megismerkedni más készülékekkel,
    mert állítólag a CD-játszók sem szólnak egyformán.
        A meghallgatást délután kezdtük, és  másnap  délelőtt  folytattuk,
    váltott legénységgel. A két szeánszon jó tíz audiofil  vett  részt.  A
    korongokat (diszkográfiájuk a cikk legvégén!)  nem  hallgattuk  végig,
    erre nem volt idő, inkább András kikereste nekünk  a  hangtechnikailag
    legsikerültebb részleteket. Ha valami nem nagyon tetszett, átugrottuk.
    A CD-korongok hangminősége  éppúgy  nem  egyenletes,  mint  az  analóg
    felvételeké,  dehát  mi  most  a  CD-rendszer   potenciálját   akartuk
    felmérni; hogy mire képes az új  technika,  amikor  "minden  klappol",
    tehát amikor a  hangmérnök  tökéletesen  ura  a  helyzetnek.  Igazából
    egyetlen tesztkérdésünk volt: "maradjanak-e fenntartásaink  magával  a
    CD-rendszerrel szemben", más szavakkal: "a hangkép esetleges hibáiért,
    kellemetlenségeiért  a  CD-technikát   okoljuk-e,   avagy   inkább   a
    hangmérnököt tegyük felelőssé, amiért  nem  tanult  meg  bánni  az  új
    eszközzel?"
        Vendégeinknek ezúttal  meglehetősen  tetszett  a  CD-hang,  és  ha
    valami nem tetszett, azt is általában a hangmérnök  számlájára  írták.
    Így  ítélt  például  Wilheim  András  is,  hanglemezkritikai  rovatunk
    szerkesztője, maga  is  aktív  zongorista,  aki  az  Új  Zenei  Stúdió
    hangfelvételei alkalmával a saját dobhártyáján  tapasztalhatja,  mi  a
    különbség élőzene és reprodukció között. Részt vett az egyik szeánszon
    Varga  Ferenc  is,  a  Rádió  ismert  komolyzenei  hanglemezműsorainak
    szerkesztője. Sajnos, ő csak rövid ideig  maradhatott;  ez  idő  alatt
    mindenesetre "nem  vett  észre  semmi  gyanúsat",  ami  közvetlenül  a
    digitális technika  ellen  vallana.  (Vagy  legalábbis  a  CD-technika
    ellen. Más kérdés, hogy egy későbbi beszélgetésünkön elmondta, hogy  a
    hibridlemezt ő  is  rosszabbnak  tartja  az  analógnál.)  Végülis  tíz
    döntnök közül egyetlen egy akadt, aki  fenntartotta,  hogy  számára  a
    CD-hang eredendően mesterséges, "gépcsinálta zene".
        Ez az egy nem én voltam, tehát teljes joggal elbújhatnék a Többség
    háta mögé, és vendégeimre háríthatnám döntésünk  minden  ódiumát,  így
    például  a  felelősséget  azokért  az  olvasói   levelekért,   amelyek
    körülbelül másfél év múlva esedékesek,  és  így  szólnak:  "megvettem,
    megbántam,  megutáltam  -   vinné   el   az   ördög   a   maguk   CéDa
    szerkesztőségét!" Én azonban inkább a fentnevezett  ördög  ügyvédjének
    vallom magam, akinek kötelessége felhozni az összes számításba  vehető
    teológiai  ellenérvet,  mielőtt  a  Compact  Discet  tényleg   szentté
    avatják.
        Mint  magánszemély,  tökéletesen  pártatlan  vagyok:  nincs  igazi
    lemezgyűjteményem,  de  iszonyatosan  hiányzik!  Volt  már  néhányszáz
    kelet-európai kiadású lemezem, de szétosztogattam  őket  a  családban,
    mert  nem  tudtam  elfogadni  a  hangminőségüket.  Nyugati   albumokra
    kezdetben nem nagyon telt, később,  amikor  már  megengedhettem  volna
    magamnak ezt a fényűzést, nem siettem el a dolgot, mert  bizony  éppen
    elég bajom van a márkás kiadványokkal  is.  Aztán  -  Hifi  Magazin  -
    egyszercsak  azon  kaptam  magam,  hogy  túlságosan   hozzászoktam   a
    demó-kiadványokhoz  meg  a  vendégek-barátok  kölcsönözte   különleges
    felvételekhez, tehát egy olyan  hangminőséghez,  amellyel  az  átlagos
    nyugati hanglemezek csak ritkán szolgálhatnak. Mondhatnám, hogy "ezért
    nem az analóg technika a felelős, hanem a hanglemezgyárak", de ez  mit
    sem változtat a helyzeten: analógot  már,  digitálist  még  nem  merek
    gyűjteni. Ha végre felesküdhetnék a CD-re, habozás  nélkül  elkezdenék
    vadászni  a  legjobb  ezüstkorongokra,   abban   a   reményben,   hogy
    előbb-utóbb  majd  lesz  hozzájuk  CD-játszó  is.  Mellesleg,  ha  jól
    érzékelem a világpiaci  fészkelődést-mozgolódást,  a  CD-korongok  ára
    jóideig nem csökken, de a CD-játszóké rövidesen esni kezd!
        Mint az Ördög Ügyvédje, a legkevésbé sem vagyok  elfogulatlan,  de
    ezt már két lapszámmal ezelőtt bevallottam: a Compact  Disc  hívei  és
    ellenfelei annyira telebeszélték a fejemet, hogy  nem  tudok  objektív
    füllel hallgatódzni. A CD-perpatvar egyébiránt továbbra is  folyik.  A
    Hi-Fi News lassanként elfogadja az új médiumot, még  a  szerkesztő  is
    szerzett magának egy CD-játszót, de úgy van  vele,  mint  én  a  Lenco
    Clean-nel: használja ugyan, de senki másnak nem meri  ajánlani.  Másik
    figyelemreméltó  forrásunk,  a  Hi-Fi   Answers   viszont   mindinkább
    elzárkózik a Compact Disc elől, s időnként  leírja  a  napirendről  az
    egész digitális technikát - ami legalábbis megfontolandó.  Nem  csoda,
    hogy ez a "húzd meg, ereszd meg", ez a kötélhúzás az én ítéletemben is
    jelen van. Mindenesetre, a hat kiválasztott Compact Disc közül csak  3
    tetszett. Igaz, vendégeim is főleg ezeket dicsérték.
        Nem tetszett a Rossini-nyitány. Fedetten szólt, dinamikátlanul, és
    felismertem rajta azokat az  előretolakodó  magashangokat,  amelyek  a
    múltkori DG-felvételeken is annyira zavartak. Később kiderült, hogy ez
    a  Rossini  nem  DG-,  hanem  bizony  Decca-felvétel,  és  ugyanaz   a
    hangmérnök  készítette,   mint   a   későbbi,   már   Deccásan   szóló
    Sosztakovics-lemezt  -  nagy  meglepetés!  Érdekes  viszont,  hogy   a
    Rossini-felvételnek "volt tere", sőt, ebből a szempontból  ez  volt  a
    legmeggyőzőbb  a  6  közül.  Nem  tetszett  a   C-moll   mise   és   a
    Beethoven-szonáta sem: az előbbi zavaros hangzásúnak tűnt,  a  zongora
    pedig fedetten, kissé sterilen szólt.
        Hangot kell váltanom,  amikor  a  másik  három  CD-t  méltatom.  A
    Sosztakovics-szimfóniának  már  a  legelső  percében   ezt   írtam   a
    jegyzetfüzetembe:  "másik  lemezcég!"  (Wilheim  András  is   ugyanezt
    jegyezte fel róla!) Pedig csak a hangmérnök talált magára. A zene  egy
    kissé   túl   közelről   szólt,   de   éreztette   a   tér   arányait,
    jelenlét-érzetet keltett,  nagyszerű  fúvósokat  és  -  első  ízben  a
    Compact Disctől! - "édes" hegedűszót hallottam róla. Számomra az  volt
    a legmeglepőbb, hogy fe1keltette a zenehallgató kedvemet is a múltkori
    három  CD-ről,  meg  az  előbb  a  Rossiniról  ezt  aztán  igazán  nem
    mondhatnám el.
        Allegri Misereréje szintén nagyon megkapott.  Az  énekesek  megint
    egy  kicsit  közel  voltak  a  mikrofonokhoz,  de  várakozáson   felül
    "humánusan viselkedtek". Érezni lehetett a kórus térbeli kiterjedését,
    bár gyanús, hogy a Compact  Disc  nem  annyira  a  teret  érezteti  (a
    falakat,  a  teremhangokat),  csupán  a  szereplők  rendkívül   precíz
    pozícióját a térben - ez  pedig  nem  ugyanaz!  Mindenesetre  olyasmit
    hallottam, amit analóg felvételről még sohasem, és meg kell  vallanom,
    örömmel hallgattam. A  szopránszólamot  kisfiú  énekli  a  lemezen,  a
    hangja persze nem kiforrott, helyenként  ide-oda  csukladozik;  zenész
    barátaimat  (Wilheimet,  Malina  Jánost)  ez  fölöttébb  bosszantotta,
    hamisnak mondták - én meghatónak, kedvesnek, ennélfogva zenébe illőnek
    találtam.
        És végül a Carmen. Ez valóságos demólemez. A színpadkép végtelenül
    sztereofonikus, hol egészen közelről, hol egészen távolról szólal  meg
    egy-egy hangszer. A hallgatóság most is a leges-legelső sorban ül,  de
    ez sem baj. A vonósok jók, a basszus pontosan annyi, amennyire szükség
    van. Az opera elején a katonásdit játszó fiúkórus olyan, mintha  igazi
    volna.
        Amit idáig írtam, az első nap délutánján  jegyeztem  fel.  Auditív
    élményem másnap délelőtt sajnos nem ismétlődött meg. Talán  én  keltem
    fel ballábbal, de valahogy minden hang érdesebbnek és üresebbnek tűnt,
    mint előző nap.  A  Sosztakovics-szimfónia  kissé  harsánynak  hatott,
    emlékeztetni  kezdett  a  múltkori  Deccára  (Bartók:  Concerto).   Az
    Allegri-kórusmű tegnap még annyira templomi hangulatot árasztott, hogy
    utána  szinte  nem  is  lehetett  meghallgatni  a  mi   híres   analóg
    demonstrációs lemezünket, a Cantate  Domino-t  (Proprius  7762)  -  ma
    viszont a Proprius legalább olyan élethűen szólt, ha  nem  élethűbben:
    maszatosabb  volt  ugyan,  nem  rajzolta  ki   annyira   a   szereplők
    kontúrjait, de hamisítatlan templomfalakat vont körénk. És ma reggel a
    harmadik  CD,  az  operafelvétel  is  mesterkéltebbnek,  gépszerűbbnek
    hatott.
        Kételyeimet ezért nem tudom maradéktalanul feladni. Még mindig nem
    hiszek benne, hogy a (mai)  digitális  hang  valóban  semleges  volna.
    Rövidpróbákon  természetesen  bárkit  meg  lehet  téveszteni,   de   a
    zenehallgatásnak, a hanglemezvásárlásnak, a  High  Fidelitynek  nem  a
    rövidpróba a kritériuma (és még kevésbé a célja!),  hanem  a  tartósan
    felidézhető akusztikai élmény. A digitálisan feldolgozott hang  még  a
    Compact Disc közvetítésével  is  fergeteges  effektusokat  hordoz,  és
    olyan, helyesebben:  olyanfajta  élményt  kelt,  amilyenre  az  analóg
    hanganyag nem képes. Ugyanakkor van  a  digitális  hangnak  valamiféle
    jellegzetes negatívuma is. Hogy csak egyetlen példát mondjak,  gyakran
    halljuk,  hogy  a  digitális  technika   "kíméletlenül   leleplezi   a
    mikrofonozás hibáit" - de ugyanilyen  joggal  azt  is  kijelenthetjük,
    hogy a digitális technika betegesen érzékeny a közelmikrofonozásra.  A
    digitális hangnak mindenesetre van valamiféle karaktere, amihez  hozzá
    kell szoknunk - és talán hozzá is tudunk szokni. Nagyon  sok  múlik  a
    hangmérnökön: ha ő kitanulja a "digitális szakmát", bizonyára el fogja
    kerülni a durva hibákat, vagy legalább megtanulja, hogyan kell  ezeket
    "besöpörni a szőnyeg alá". Az igazán jó CD bizonyára nem  úgy  készül,
    hogy a gyár előkeres a szalagtárból egy digitális  felvételt,  amelyet
    előzőleg hibridlemezhez használtak. Az igazán jó CD úgy készül, hogy a
    hangmérnök csakis erre koncentrál, és fütyül a hibridlemezre.  A  gyár
    persze ki fogja adni a CD-t is, a hibridet is -  és  ezzel  lényegében
    párhuzamos  propagandát  űz  a  digitális  technika  mellett,  illetve
    ellene.
        Sajnos, a  digitális  technika  nem  csodaszer,  amelyet  orvossal
    lehetne felíratni a beteg  hanglemezgyáraknak,  hogy  kikúráljuk  őket
    összes  hangtechnikai  nyavalyájukból.  Aki  mégis   így   képzeli   a
    gyógyulást,   esetleg   hosszú   évekre    megmérgezi    önmagát,    a
    mesterszalagokat, a hanglemezeket, a zenehallgató közönséget.
        Ezek voltak tehát az Ördög Ügyvédjének fejtegetései, mindössze két
    szeánsz  után.  Nem  tudom,  hogyan  tetszenének  ugyanezek   a   CD-k
    harmadszori,  negyedszeri,   sokadszori   meghallgatásra.   Hogy   ezt
    eldönthessem, hónapokig együtt kéne élnem  egy  CD-játszóval  és  több
    tucat  ezüstkoronggal.  Ez  a  lehetőség  (és  vele  az  én   Harmadik
    Helyzetjelentésem) egyelőre a távoli jövőbe vész.
        De  talán  nem  is  olyan  sürgetős  a  dolog.  A   Compact   Disc
    szenttéavatási  pere  még  jóideig  elhúzódik,  és  a  végső  szót   a
    nagyközönség fogja kimondani. Kérem a  Tisztelt  Bíróságot,  addig  is
    hallgasson meg egy olyan tanút, aki nálam jóval többet tud  a  Compact
    Disc lelkiéletéről, jámborságáról és megkísérttetéseiről.  Hogy a tanú
    szavahihetősége felől kellőképpen meggyőződhessünk, a  tanúvallomásnak
    önvallomással kell kezdődnie.

                                                             Darvas László

                                      *

        "Domián András vagyok, 34 éves,  rendszerprogramozó.  Számítógépes
    rendszerek megvalósításával foglalkozom;  afféle  szellemi  exporttal,
    amelyet, a Tesco külkereskedelmi vállalat  közvetít.  Közel  két  évet
    töltöttem Zürichben, kiküldetésben, és éppen átélhettem a Compact Disc
    megszületésének minden fázisát, a tömegek "behangolásától"  egészen  a
    CD tényleges megjelenéséig.
        Elsősorban komolyzenét hallgatok, de nem vetem meg  a  könnyűzenét
    sem,  hiszen  én  is  ezzel  kezdtem,  Beatlesen,  Rolling   Stones-on
    nevelkedtem a bátyámmal együtt, naponta ezek szóltak  a  hangszóróból;
    amíg csak délután haza nem ért  az  édesapánk,  hogy  estig  most  már
    szimfonikus zene következzék. (Édesapám szintén  mérnökember,  szintén
    nem zenei képzettségű - egyszerűen csak szereti a zenét, mint én is.)
        Huszonegy  éves   koromtól   kezdve   fokozatosan   áthangolódtam.
    Akkoriban fedeztem fel a TIT  zenei  előadásait;  éppen  Káldor  János
    tartott  egy  4-5   éves   zenetörténeti   sorozatot.   Én   Haydn-nál
    kapcsolódtam be, és esténként mindig "feldolgoztam",  amit  hallottam:
    újra meghallgattam a szóbanforgó  zeneműveket  édesapám  1500  darabos
    (azóta 2500 darabos) lemezgyűjteményéből, és igyekeztem "melléolvasni"
    amit lehetett. Szívesen emlékszem a TIT-előadók közül Szász Istvánra -
    fantasztikus  előadó  volt!  -  Várnai  Péterre,  majd   Földes   Imre
    következett, és a dolog  ekkor  kezdett  igazán  "komolyra  fordulni".
    Földes Imre a maga sajátos elemző stílusával meg tudta világítani;  mi
    minden rejlik  a  zenében  -  akár  a  Psalmus  egyetlen  strófájában:
    "Mikoron Dávid..."  Hallgattunk  aztán  előadássorozatot  20.  századi
    operákról, zeneelméleti előadásokat, volt egy Haydn-sorozat is - azóta
    a kamarazenéért is rajongok. Később egyébként elvégeztem egy hivatásos
    klubvezetői  tanfolyamot;  ifjúsági  klubokban  magam   is   tartottam
    játékos, a  komolyzenét  népszerűsítő  előadásokat.  Előfordult,  hogy
    például 3 hónapon keresztül ott voltam az Operaház minden előadásán (a
    3. emeleti karzaton). Megnéztem mindent, válogatás nélkül; a leginkább
    azért Mozartot szeretem.
        High Fidelity.  Mambó  magnóval  kezdtem;  házilag  tákolt  csöves
    erősítővel   folytattam,   majd   szép   fokozatosan   kiépítettük   a
    berendezésünket,  bátyámmal   és   édesapámmal   közösen.   Nagysokára
    eljutottam odáig, hogy ha nem is "csúcsgépeket" hallgatok, de szívesen
    hallgatom őket: a Rega Planar 2-es lemezjátszót Lustre karral, Ortofon
    VMS20; illetve Shure V15/IV hangszedővel,  Luxman  L10-es  erősítővel.
    KEF hangszóróim vannak, nem  "kit"-et  vettem,  csak  a  B139/B110/T27
    hangszórókat a  DN12  keresztváltóval.  (Lásd  Angolra  hangolva  című
    cikkünket  -  a  szerkesztő  megjegyzése.)  Sokat  töprengtem,  milyen
    dobozba építsem őket, még Bailey-vel is  leveleztem  (az  első  modern
    Transmission Line tervezőjével  -  a  szerkesztő  megjegyzése),  végül
    azonban a KEF-ajánlotta doboznál  maradtam.  Minthogy  a  lemezjátszóm
    1974-es  kiadású,  régóta  kacérkodom  a  gondolattal,  hogy   szerzek
    helyette  "valami  komolyat".  Ezzel  a  szándékkal  mentem  el   1982
    szeptember 6-án a FERA-ra, a  zürichi  hifi-kiállításra,  de  ott  egy
    CD-demonstráció meggyőzött, hogy amint  lehet,  inkább  a  CD-be  kell
    "beruháznom". Ez nem azt jelenti, hogy lemondtam  az  analógról,  sőt:
    úgy gondoltam, hogy a CD megjelenése után az analóg  készülékek  egyre
    olcsóbbak lesznek, és akkor 5-6 év múlva már könnyebb lesz  hozzájutni
    egy jó futóműhöz.
        A FERA  nagy  meglepetése  egyébként  nem  is  a  CD  volt,  hanem
    emlékszem - a Mission-lánc. De átláttam, hogy a "csúcsminőségű" analóg
    futómű plusz kar plusz hangszedő annyira drága, hogy akkor már ennek a
    feléből is kijön a CD-játszó.  Sikerült  megvennem  féláron  egy  Sony
    CD-101-et,   egy   demó-példányt,   amelyet   kiállításról-kiállításra
    "nyúztak" Amsterdamtól  Milánóig,  tehát  meggyőződhettem  róla,  hogy
    bírja a strapát -  és  hát  azóta  is  bírja.  A  Sony  mellett  szólt
    egyébként, hogy  távirányítható,  bombabiztos  készülék,  gyerekek  is
    kezelhetik. Kezelik is a gyerekeim! A kisebbik három és fél éves, neki
    mi tesszük fel  a  lemezt,  de  a  távvezérlőt  nem  féltjük  tőle.  A
    nagyobbik másodikos, és úgy kezeli a gépet, mint te vagy én.
        Hogy kezdetben nagyon  szegényes  volt  a  CD-kínálat?  -  ez  nem
    egészen  igaz.  A  jóminőségű  CD  valóban  ritkaságszámba  ment,   de
    sokaknak, tehát például nekem ennyi is  elegendő  volt,  hiszen  én  a
    hasamon spóroltam meg a lemezek árát. Volt időm végighallgatni a bolti
    készletet, az analógot éppúgy, mint a digitálisat. Előfordult  persze,
    hogy megvásároltam gyengébb  minőségű  kiadványokat  is,  például  egy
    Varázsfuvolát. Úgy éreztem, ezt az operát a gyerekeimnek is mihamarabb
    hallgatniuk kell. Analóg lemezen  megvan  ugyan,  négy  kiadásban  is,
    dehát  azokat  nem  adhatom  még  a  kezükbe.  Én  tudatosan  ugyanazt
    csinálom, amit az édesapám csinált velünk. Játszanak - és  a  szobában
    jelen van a komolyzene.
        Az analóg lemezjátszó fölött eljárt az idő. Vannak jó  és  kevésbé
    jó analóg lemezeim, és hangzásukkal végülis meg vagyok elégedve,  csak
    időközben érzékenyebb  lettem  a  hibáikra.  Régebben  kifejlesztettem
    magamban egy tulajdonságot: nem odafigyelni az analóg lemez  bosszantó
    tulajdonságaira,  csak  magára  a  zenére!  A  zenei  élmény   bennünk
    magunkban van, és sokkal gyengébb hangminőséggel is felkelthetjük - de
    mostanában egyre kritikusabb a fülem, egyre gyakrabban  veszem  észre,
    hogy valami zavar. Az én gyakorlatomban ezért az analóg  lemezek  most
    egy kicsit háttérbe szorulnak, bár feltételezem,  hogy  újra  előtérbe
    kerülnek, amikor majd felújítom a lemezjátszómat.
        Ami a CD hangjában zavar: az, hogy mindent kimutat. Tehát azt  is,
    hogy egyes részleteket eltérő körülmények között, más alkalommal,  más
    mikrofonállásban vettek fel: hogy egyes felvételeken belül  is  erősen
    ingadozik a hangmérnök teljesítményének  színvonala.  Ez  főleg  akkor
    bántó, amikor a felvétel egyébként kimagaslóan jó, minden együtt van -
    és akkor, egyszercsak belép egy  újabb  hangszercsoport,  és  érezzük,
    hogy a hangzás "kicsúszott a  hangmérnök  kezéből".  Vagy:  ugyanaz  a
    szólista másodszorra már nem jön vissza  olyan  szépen,  mint  ahogyan
    első  alkalommal  szerepelt.  És   végül   a   hangmérnöki   átok:   a
    közelmikrofonozás! A CD  előretörésével  feltétlenül  le  kell  szokni
    róla!   Előfordul,    hogy    például    egy    különben    csodálatos
    Händel-triószonáta élvezhetetlenné válik, mert nem lehet elviselni  az
    oboa  mellékzörejeit.  Ha  viszont  a   hangmérnökök   megtanulják   a
    szakmájukat,   akkor   a   CD   egy   lényegesen    magasabb    szintű
    hangreprodukciót tesz lehetővé, mint az analóg lemez.
        Mindez csak idő kérdése. Végűlis, az analóg  sztereó  lemez  is  a
    pingpont effektussal kezdte - és hová fejlődött! Véleményem szerint  a
    CD most még csak a 3-as kilométerkőnél tart  a  fejlődésben.  Egyetlen
    kételyem van csak: vajon  érdemes  lesz-e  tökéletesíteni  a  CD-t  az
    audiofilek kedvéért, amikor ma még a silány holmit is el lehet adni?!
        Mindenesetre: reménykedem.
        A gépekről. A Sony nem olyan jó,  mint  a  Philips.  A-B  teszten,
    Infinity szuperhangfalon egyértelműen jobbnak hallottam a Philipset. A
    különbség csak árnyalatnyi, de tény,  hogy  a  Philipsnek  melegebb  a
    hangja. Bizonyára jobb a szűrője és a hibakorrektora. Csakhogy  azt  a
    gépet kezelni!... Agyrém: teljes csöndben két  és  fél  percig  várni,
    amíg egy-egy részletet megtalál! Akkor már inkább az  analóg!  Persze,
    ne feledjük, ezek a gépek  az  elsők  közül  valók,  és  máris  újabb;
    javított változatok kerültek forgalomba."


    DISZKOGRÁFIA

        ROSSINI: Rheimsi utazás (nyitány)
        National Philharmonic Orchestra
        Vezényel: Riccardo Chailly
        Decca 400 049-2


        SHOSTAKOVICH: V. szimfónia Op. 47.
        Concertgebouuw Orchestra
        Vezényel: Bernard Haitnik
        Decca 410 017-2

        ALLEGRI: Miserere Mei
        A Westminster Cathedral kórusa
        ARGO 410 005-2

        BEETHOVEN: c-moll szonáta Op.13
        Emil Gilelsz
        DG 400 036-2

        BIZET: Carmen
        Agnes Baltsa, Carreras stb.
        Berliner Philharmoniker
        Vezényel: Herbert von Karajan
        DG 410 089-2

        MOZART: c-moll mise
        Berliner Philharmoniker
        Vezényel: Herbert von Karajan
        DG 400 067-2