Hangszerviz



Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon. Minden levélre válaszolunk, ha nem is postafordultával. (Válaszboríték fölösleges.) Kérjük, hogy lehetőleg géppel írjanak. Mindazt, ami e levelekből közérdekű, továbbra is megtalálják a Hangszerviz hasábjain. A "..." kihagyást jelöl. Közérdekűnek ítéljük, s ezért térítés nélkül közreadjuk Olvasóink adásvételi és cserejavaslatait ("Böngésző"), csak ne feledjék, hogy minden ötezer forintnál értékesebb készülékhez vámcédula szükséges. Címünk: Hifi Magazin, Budapest 1906, Pf. 223. Apróbbhirdetés! A Hifi Magazinban ingyenes az apróhirdetés. Erre nem ismerünk példát sem a hazai gyakorlatban, sem a nemzetközi hifi-sajtóban. Szeretnénk, ha Olvasóink ezt kellőképpen méltányolnák, és tudatukban tartanák, hogy amikor, feladnak egy-egy néhány soros apróhirdetést, akkor éppen megtakarítják lapunk teljes évi előfizetési díját. Különleges szolgáltatásunkat továbbra is fenntartjuk; kérjük Olvasóinkat, éljenek vele - de ne éljenek vele vissza. Sajnos, az apróhirdetések az utóbbi időben heves növekedésnek indultak, és ma már annyira terjedelmesek, mint a napilapok vezércikkei. Megértjük, hogy ha valaki el akarja adni a magnóját, szeretne minél több hízelgő adatot közölni róla, de a Böngészőbe mégse írhatjuk bele az egész prospektust. Kérjük, a jövőben a jelzők között ne szerepeljen más, csak a típusszám és a funkció ("Pioneer CT-506 kazettás magnó", "Tesla NC 440 lemezjátszó Ortofon FF15E/II hangszedővel" stb.). Hasonlóképpen: mi is jól tudjuk, mennyire tudja gyötörni az embert a vágy Ama Bizonyos Szám után, Arról A Bizonyos Lemezről - de hanglemezkatalógusok közlésére végképp nincs helyünk. Egy-egy ilyesfajta konkrétum még elmegy, de a hosszú felsorolásokból nem tarthatunk benn mást, csak a művészek nevét, és a névsort egyre gyakrabban leszünk kénytelenek a sokatmondó "stb." szócskával zárni. A lényeg végülis, hogy felhívjuk az érdekeltek figyelmét - a részleteket megtárgyalhatják egymás között, levélben. Az ebben a számunkban közölt apróhirdetéseket már kénytelenek voltunk a fentebb vázolt elvek szerint "szerkeszteni", megrövidíteni. Sajnáljuk azokat, akiknek ezzel csalódást okoztunk, de ha nem tettük volna, a Böngésző belelógott volna a Holtidőbe. Mostantól kezdve kilátásba kell helyeznünk, hogy megrövidítjük az apróhirdetéseket - hacsak ezt meg nem teszi helyettünk, jóelőre, maga az Olvasó. És ha már az apróhirdetéseknél tartunk, itt az ideje, hogy egyet s mást nyilvánosan is szóbahozzunk. Először is, a Böngésző kizárólag az Átlaghifista, a magánember rovata, azé, aki vesz, elad, cserél, ismerkedik. Szolgáltatásunkat nem élvezhetik, akik bármiféle iparszerű elfoglaltságot hirdetnének. "Fono előerősítő eladó" - ez megy. "Erősítőt gyártok" - ez nem megy. "Lemezfelvételeket cserélek" - ez megy. "Lemezfelvételt vállalok" - ez megint nem megy. Végül a levelek külalakja. A Hifi Magazin valóban "minden levélre válaszol" - de hogyan válaszoljon olyan levelekre, amelyeket egyáltalán nem tud elolvasni? Amelyeken esetleg a feladó nevét sem tudja elolvasni? És hogyan közöljön olyan hirdetéseket, amelyekben soha nem hallott angol zenészek neve áll, fül után(!) lejegyezve - olvashatatlan kézírással? Védőbeszéd Mr. Harmadik mellett Hegedűs Endre gyógyszerész Kisújszállás, Kossuth u. 12., 5310 (Ez a levél a Magyar Rádió 3. adásának apológiája. A terjedelmes és meglehetősen impulzív ügyiratból csak részleteket emeltünk ki.) Igen Tisztelt Szerkesztőség! Levelem tulajdonképpen nem is Önöknek, hanem egyik levélírójuknak szól, de mégis Önökhöz küldöm, annak jogavatott eldöntése végett, hogy az lesz-e belőle, aminek én szántam, vagyis NYÍLT LEVÉL Füller Miklóshoz, aki a HFM 13. szám 6-7. oldalán fejtette ki nézeteit, amelyek közül egyesekkel sehogysem akaródzik egyetértenem!... Azt írja: "De mi van az URH-adókkal? Sajnos, hiába venném meg a világ legjobb tunerét... ha egyszer a magyar 3. műsor csak fele olyan jó minőségű adást szór." Mondja már: mihez képest, és Ön azt hol hallotta? "Úgy gondolom - írja -, hogy egyre inkább a 3. műsor adója a gyengébbik láncszem..." Én viszont úgy gondolom, hogy Ön félelmetesen hasonlít ahhoz a bibliabeli emberhez, aki a másik ember szemében meglátja a szálkát, de a magáéban a gerendát nem veszi észre! Több mint tíz éves hifista múlttal a hátam mögött, kb. 100 órát kitevő, a Magyar Rádió 3. műsoráról készített KIFOGÁSTALAN M1NŐSÉGŰ hanganyaggal a birtokomban hadd jelentsem én itt most ki: a M.R.3. műsorának sugárzása technikailag magasszintű és kifogástalan. Hiba persze van jócskán, csakhogy nem az adás, hanem a vétel oldalán. Csakhát persze könnyebb ráakasztani az antennabemenetre két szál drótot, s ha ez nem hozza azonnal oda a Berlini Filharmonikusokat, lezserül szidni az adást. A soron következőkben hadd tűzzek tollhegyre néhány, baráti hifi-körben tett megfigyelésemet, annál is inkább, mert az arra esetleg megjelenő HFM-reflektálás ismeretterjesztő szerepet játszhatna. Baj van az URH-sávú rádiózás alapismereteivel. Nagyon sok, magát audiofilnek nevező, s magát többször tízezer forintos berendezés boldog tulajdonosának valló személyt igen hamar rajtakaphatunk, ha kissé "megkavarjuk", hogy halvány ibolyaszín gőze sincs az FM-rádióhullámok terjedési tulajdonságairól, s arról, hogy adójának legfontosabb alkatrésze a kellő nyereségű, szakszerűen méretezett és levezetett antenna, mely legalább 3 méterrel a háztető szintje fölé telepítendő... Hadd ajánljak irodalmat: M. Cesky: Rádió és televízió műsorvételi ismeretek (Műszaki Kiadó, Bp. 1980, Elektronika-sorozat, ára: 20,-Ft) M. Cesky: Rádió és televízió vevőantennák (Műszaki Kiadó, Bp. 1981, Elektronika-sorozat, ára: 33,-Ft) De miket is beszélek, hiszen kis hazánkban nem lehet FM rádióhoz magasantennát kapni! Őszintén csodálom, hogy a mindenre (joggal) oly kényes Magazin ezt már eddig is ki nem szúrta, de én nem tudok, nem is akarok elmenni mellette szó nélkül. Miközben teherautószómra árasztják el a szegény tájékozatlan vásárlót drága és még annál is drágább hifi-elektronikával, szép szerényen eltűnt a piacról az a valami, ami nélkül az egész nem több csillogó kacatnál: az FM-antenna!... Azóta én, mint gyógyszerész, már két hifitorony-tulajdonos barátomnak készítettem ilyet, akik rájöttek, hogy a toronyhoz kapott antennájuk valahogy nem egészen jó. Megnéztem: tényleg nem volt jó, mivel 0IRT4 csatornájú tv-antennát sózott a nyakukba az ötletes kereskedő (biztos elfekvő készlete volt), olyat, amelynek az alakja tényleg olyan, mint az URH-antennáé, csak épp a méretezése teljesen más, és így FM-rádióvételre - pláne minőségi vételre - abszolúte alkalmatlan. Olyan dolog ez, mint a szezon meg a fazon... Végül, minőségi rádióvételre törekedve, jól tesszük, ha megtanuljuk pontosan BEÁLLÍTANI receiverünket vagy tunerünket! A Magyar Rádiónak e téren is csak köszönettel tartozunk, hiszen mindkét sztereó sávon sugárzott beállítóműsora minden igényt kielégít... Nagyon sok igazság van abban, amit Olvasónk az FM-műsorvétel feltételéről: a jólméretezett antennáról ír. Sok panasz megszűnne, ha lehetne kapni ilyen antennát. Egy kicsit mi is vétkesnek tartjuk magunkat, mert - bár sok Olvasónk fordult hozzánk tanácsért - mindig kitértünk a válasz elől; úgy éreztük, kevés hozzá a tapasztalatunk. Mindazonáltal, ez a levél is arra ösztönöz bennünket, hogy előbb-utóbb az antennákkal is foglalkozzunk a Hifi Magazinban (habár ezt mi szívünk szerint a Rádiótechnika című lapra hagynánk). Másrészt, mi egy kicsit indokolatlannak érezzük, hogy Olvasónk oly szépen fénylő glóriát fest Mr. Harmadik feje fölé. Mi is hallottunk már kifogástalannak tűnő helyszíni közvetítést, de hallottunk már csapnivaló műsort is, amelyben hemzsegtek a durva hangtechnikai hibák, például folyvást ingadoztak a magashangok, feltehetőleg, mert elpiszkolódott a magnófej és a szalag. Arról már nem is beszélve, hogy a program nagyrésze lemezjátszóról fut, és hát a lemezek többsége olyan, amilyen. Olvasónk nem részletezi, hogy az általa gyűjtött, 100 órányi hanganyag milyen eredetű, és milyen lejátszóberendezésen minősíthető kifogástalannak. Ha élőadásokról van szó, könnyebben megadjuk magunkat: ezek valóban nagyon szépen (is) tudnak szólni, mint erről oly meggyőzően számol be a következő levél: Szőcsik László Bp., Mák u. 6., 1022 Lapjuk rajongója vagyok; tevékenységüket a magam részéről kultúrmisszióként fogom fel. Azonkívül, hogy sokat járok hangversenyre (kizárólag komolyzenével foglalkozom), legfőbb műsorforrásom a hanglemez, de nívós élőközvetítést is hallgatok... Az Önök lapjának sugalmazására vettem egy Orion tunert. Ekkor döbbentem rá egy igen érdekes dologra: az ideálisan közvetített hangverseny (tehát jó mikrofonelhelyezés, és persze jó mikrofon, jó keverés stb.) igenis KÉPES nyújtani egy élőhangverseny élményét, akusztikusan is. Berendezésem a következő: Orion tuner, 2x12 wattos, 10 éves tranzisztoros erősítő és két Videoton Diadém hangfal. Mindez egy 380x320x300-as szobában (sajnos, néha állóhullámok is keletkeznek), egyébként is, a teremakusztika, akárcsak a magyar intézmények termei, messze van az ideálistól. És mindezen körülmények között, az adott berendezésen hallgatva is, az élőközvetítés meghozta számomra a Zeneakadémia nagytermében 25 év alatt oly sokszor átélt akusztikus élményt. Az egyik adás zenei élményét feláldozva (nehezen ment), csakis arra figyeltem, hogy az egyébként kivételesen jó közvetítés hangképe mennyiben tér el összességében és hangszercsoportonként attól, amit oly gyakran hallottam a Zeneakadémián. Persze, ismerem az Önök véleményét, a fül zenei memóriája nem túl jó. Ez igaz, de ennyi év alatt az embernek már vérévé vált, hogy - teszem azt - hogyan szól egy hegedű vagy egy fuvola, középfekvésben, f-ben. Hangsúlyozom, hogy csakis a hangzásképre figyeltem. Ezek előrebocsátásával teszem meg közvetlenül a közvetítés befejezése után, spontán, minden kiagyaltság nélkül leírt észrevételeimet. 1982. március 15. Haydn: C-dúr (Katona) szimfónia Esz-dúr trombitaverseny B-dúr szimfónia, No. 102 ÁHZ, vezényel: Ferencsik (A riportázs végigköveti-végigelemzi az egyes hangszerek hangzásképét, majd így zárul:) Összefoglalva: a hangzás olyan volt, mint a Zeneakadémián, igen jó helyen ülve. A dinamika eléri a bécsi klasszikus művek hangversenytermi szintjét (leszámítva a cintányért és a triangulumot), pp részeknél is plasztikus, ff tutti részeknél monumentális a hangzás, teljesen hangversenytermi illúziót kelt, a basszus néha talán kissé erősebb a valóságosnál, a tranziensek nagyon jók, helyenként a vonózaj és kottalapozás is hallható. A vonóstuttik középfekvésben (kb. 200-1500Hz) ff-ban nagyon szépen, levegősen szóltak, szinte jobban a valóságosnál, a vonóskari arány tökéletes, a basszusok sem túl erősek itt, a hegedűk magasfekvésben sem érdesebbek az élőnél, a levegősség megmarad, lágyan szólnak, szinte lágyabbak a valóságosnál. A "Katona" II. tételében a csinn-bumm rendkívül hatásos volt, nagyon tiszta, monumentális, jó tranziensekkel; bár az ütők domináltak, nem fedték el a vonósokat. Nagyon jól kijött a helyenként tétovázó dallamvezetés, és a vonósok jellegzetes, élőben is néha tónustalan, széteső, jellegzetes ÁHZ-intonációja. A tanulság számomra mindebből az, hogy viszonylag olcsó berendezésen is kaphat az ember olyan akusztikus élményt, mintha a hangversenyt élőben, egy nem túl jó akusztikájú teremben, mondjuk a Zeneakadémia nagytermében egy igen jó helyen ülve hallgatná (más-más helyeken ülve hangminőségben ég és föld a különbség!). Még egyszer köszönet az Orion tunerért. Ehhez nem tudunk sokat hozzátenni, legfeljebb azt, hogy: a Zene kicsit mibennünk lakik - rajtunk is múlik, mennyit tudunk átélni belőle. Le kell szögeznünk, hogy az Orion tunerért sem mindig rebegnek köszönetet nekünk - mint például az alábbi levélben sem. Tunerhistória (Debreceni olvasó, teljes címmel) ...Vettem egy Orion tunert. Ezt önök agyba-főbe dicsérték, még jobban, mint a többi Orionokat. Ezért hát megvettem - azóta is csak bánom: három hónap után már elromlott... A gyár a garanciális javítást is jól megszervezte: Debrecenre - ami elég nagy város -, három hely is jutott. Ezek után egyik helyről a másikra küldtek (én meg az Oriont máshová), mondván, hogy ők nem foglalkoznak a javításával. No, azután a fő helyen másodszorra már bevették, amikor már kissé haragos kinézetem lehetett... A részletekhez tartozik még, hogy a gyár nem adott hozzá antennadugót sem - egy 11 ezer forintos géphez. Hát akkor vegyünk dugót. Voltam Miskolcon, Debrecenben, Mátészalkán, 3 hétig nem kaptam, addig állt a rádió. Ezekután rátérek a készülék hibáira. (Olvasónk levelét itt számos magyarázó ábra díszíti. A szerk.) 1. Az antenna dugó aljzat nincs rendesen rögzítve, lötyög. 2. Hátul a tető fent, középen nincs lerögzítve. 3. Alul jobb oldalt az alsó lemez görbe. Biztosan a szerelő ebédelni indult, és már nem volt ideje rendesen lerögzíteni. De sebaj, visszajött az ebédről. Csak éppen zsíros kézzel. Ugyanis: 4. A számlapon ujjnyomok vannak belül; egyébként görbe, és megpattant, repedések vannak a szélein. 5. A kapcsolók súrlódnak, mivel nem pontos az illesztés. 6. Az állomáskereső forgógomb ferde (elferdült a kijövő fémrúd). Még van tovább: 7. A szenzor lötyög, oldalt rés van, belátni a készülékbe; az ajtaja csak a súrlódás által csukódik. 8. Oldalt rés van, a főlap görbült. ...Különben van egy Videotonom és Teslám is 5-6 éve. Azokon még biztosítékot sem kellett cserélni. Lehet, hogy nem jó gépek, de legalább működnek. Az Orion 240 minden kétséget kizáróan a legjobb tuner, amelyet itt Magyarországon valaha konstruáltak - ezt fenntartjuk. Kétségtelen, hogy egy-két készülék mérése alapján mi nem tudunk véleményt alkotni a gyártás pontosságáról, a készülékek megbízhatóságáról. (Lásd erről 12. számunk szerkesztői jegyzeteit.) Az Orionokra valóban sok a panasz: a gyártási fegyelem egyelőre nem haladja meg a hazánkban megszokott mértéket... Mindazonáltal úgy véljük, balszerencsés debreceni olvasónknak egy különösen rossz készüléket sikerült kifognia, afféle üveglovat, amelyen a legenda szerint az állatorvos-hallgatók előtt demonstrálják a lovak nyavalyáit. Beleznay László Győr, Felszabadulás út 91., 9023 ...Első problémám ott kezdődött, hogy elromlott az Orion ST 240 tuner készülékem, elvittem a Gelkába megcsináltatni. A hibajelenség az volt, hogy balról a sztereó kapcsolótól az FM memória kapcsolóig bármelyikre váltottam, vagy elment a sztereó, vagy az egész kimenet elnémult, és nem szólalt meg, csak újra hálózati ki- és bekapcsoláskor. Javításkor kicserélték a TCA 4500A sztereó dekódert, és még érintkezési hibákra is hivatkoztak. Hazaszállítás után kiderült, hogy az állomások elhangolódtak. Visszavittem, s egy hónapig majdnem minden nap benn voltam; már bejáratos voltam a műszerészrészlegbe, míg nagynehezen "elkészült" a tuner. Legalábbis a műszerész részéről, mert már nem tudott mit kezdeni vele. Így keservesen hazaszállítottam. Mivel sehogy sem voltam megelégedve, ráadásul most már a jelszint és a hangolásjelző műszerek is egymástól függetlenül működtek, nekiláttam, és megpróbáltam én is. (Van egy kis amatőrkészségem, előerősítőket, fényorgonákat is szoktam készíteni.) Mondhatnám, sikerült. Szépen bejöttek az állomások a helyükre, a műszerek szinkronban működtek, de az öröm nem tartott sokáig: nem működött az AFC. Egy másik alkalommal megint nekiálltam, egy MM 2002 típusú Mínimultí segítségével. A tuner kapcsolási rajzán megtalálható összes feszültséget jelző helyen mindent lemértem, ezáltal állítottam be az összes potmétert. Most megint nagy lett az öröm. A vétel füllel hallhatóan jobb, érzékenyebb, jobban veszi a távolabbi állomásokat, a sztereó hangkép nem "súg be" annyira, az AFC is működik. És MOST jön a probléma: most meg nem működik a zajzár. Se kikapcsolt, se bekapcsolt állapotban. Most mit csináljak? Hát ezt a tunert most már aligha fogadják el garanciálisnak. Szögezzük le, hogy habár a rémtörténet egy gyári hibával kezdődött, a többiért már a Gelka műszerészeit illeti a köszönet. És mit értsünk azon, hogy "a műszerész már nem tudott mit kezdeni" a készülékkel? Ilyenkor a vásárlónak módja van rá, hogy kicseréltesse a gépet egy kifogástalanra. Úgy látszik, nekünk is többet kell tennünk, hogy a vásárlókat megismertessük a saját jogaikkal. Mikrofonerdő a Kálváriatemplomban Szaller László Győr, Amadé L. u. 4., 9021 ...Nemrég - zenész barátaim és egy általam mélyen tisztelt zenei rendező jóvoltából - volt szerencsém megszemlélni, meghallgatni, hogyan dolgozik az MHV egyik fiatal hangmérnöke. A hangfelvétel tárgya: kamarazenélés korhű (eredeti, illetve utánépített vagy visszaalakított) hangszerekkel és olykor énekkel. Helyszíne az évszázadunk elején épült, romantikus stílusú, kitűnő akusztikájú szombathelyi Kálváriatemplom (ideális körülmények egy kitűnő kétmikrofonos felvételhez!). A technika: Naimann U87 és KM 86, továbbá AKG 414 EB kondenzátormikrofonok, Sony ORE 2000-es digitális zengető, 14 csatornás Studer keverőpult, Sony PCM 1610 AD/DA átalakító, Sony U-Matic képmagnó (2 db), Sony KCA 60 BR szalagok és Klein-Hummel 092 típusú, háromutas aktív monitorok - ez utóbbiak hangzásra, felépítésre jobban hasonlítanak az otthon használatos hangszórókhoz, mint hagyományos, nagy hatásfokú társaik. A zenekar a mintegy 8 méter átmérőjű apszisban helyezkedett el sajátos (mobilizálható) fa padlózaton, melyet a lemezgyáriak fektettek le. A hangmérnök "természetesen" 14 mikrofont használt, ha már egyszer ennyi csatornája van. A hegedűsök, fafúvósok ülve játszottak, mikrofonjaik kb. 2 méter magasságban voltak. Cselló, viola da gamba - a mikrofonok szinte arasznyi távolságban a korpusztól. Az egy vagy két énekes számára csaknem a fejük felett vagy 60cm-re állt egy U87-es. A csembalónak egy Naimannt, a speciális (hangfelvételi célokra készített) "ládaorgona" számára egy AKG mikrofont lógattak be. Az apszis bejáratánál, elég magasan, két arasznyira egymástól egy pár mikrofon a zenekar felé fordítva; hátul, fenn a karzaton szintén két mikrofon (ezek már jó távol egymástól) megintcsak a zenekar felé fordítva. Utóbbiak szolgáltatták a zengető számára a "teremhangot". A felvétel során minden mikrofon "be volt adva", függetlenül attól, hogy például az énekesek és a vonósok, vagy éppen a fafúvók szerepeltek-e vagy sem. Ez lehet, hogy gyorsítja a munkát, mert nem kell minden darabhoz külön beállítani a keverőt, de nem hiszem, hogy ettől lesz jó a sztereó a lemezen. A technikus dolga ezután már csak az, hogy olykor a zenei rendező kívánságára a hangszerek, énekesek hangossági arányán változtasson. Olykor a hangszínszabályzón is babrált egy keveset, és ügyelt a kivezérlésre. A két magnót egyszerre futtatják, biztonsági okokból, ha netán egyik "kiiktatná" magát, akkor se vesszen kárba a snitt. (Ugyanis, ha "javíthatatlan" hiba keletkezik a szalagon, akkor a magnó egy pillanatra "csendesíti" magát. Régebben ugyanerre a célra, tehát biztonság okáért egy analóg magnót használtak.) A hangzás a monitorokról meglehetősen szegényesnek tűnt, számomra a sztereó nehezen volt kiértékelhető. A hangszerek hangszíne kissé a magashangok felé tolódva jelentkezett. A bélhúros hegedűk hangja sokkal inkább a modern hangszerekére emlékeztetett. A barokk fafuvolák lágy, szinte huhogó hangjáról itt fenn, a rögtönzött stúdiószobában szó sem volt. A monitorok mindig az AD/DA átalakító utáni jelet mutatták. Egy ízben megkértem a hangmérnököt, hogy kapcsolja át a monitorokat közvetlenül a keverő kimenetére (tehát még az AD/DA átalakító elé). Meg is tette, aztán visszakapcsolt, mondván: "semmi különbség nincs!" Szerintem van - mondám: a hangzás elveszti zengését, teltségét, tónusát, mélyeit. A sztereó érzet leromlik. A két monitor között síkká válik a tér, s mintha mélységében szűkült volna. Sajátos jelenségként tapasztaltam, hogy amikor a magnóról játszották vissza a felvételeket, akkor mégis visszabillent a mély és magas hangok aránya kb. abba az állapotba, mint amikor csak a keverőről jött a jel. Lehet, hogy a magnó pedig a magasabb fekvésű hangokból pusztítja ki az életet? Elvileg ennek nem szabadna bekövetkeznie. A csuda csak az, hogy az ugyanitt, ugyanilyen körülmények között felvett lemeznek otthon hallgatva pregnánsabb sztereója van, mint itt, a monitorokon. A hangzás többi kritériumai viszont ugyanazok: szegényes, hideg technikai ízű hangzás, rettenetes kemény "c" és "sz"-ekkel az énekesek hangjában. Egy ízben hasonló zenekar felvételét tanulmányoztam a Fertődi Kastélyban. Gerhardt Papst úr stúdiója (GEPA Records) egyszemélyes osztrák vállalkozás. A mikrofonok csupa AKG kondimikrofon, zömmel 414-esek. (Kemény, nem túl szép hangú, ám viszonylag olcsó holmik.) A zenekar elhelyezkedése, mikrofonozása talán még rosszabb volt, mint Szombathelyen. AKG digitális zengetőt, nyolc csatornás Studer keverőt, Studer B67-es magnót (ha jól emlékszem, így "hívják" a kis Studert) 38 cm/s-on, félsávon, Revox végerősítőt és Canton monitorokat használtak. A hangzás itt is pocsék volt, viszont ha a magnó és a keverőkimenet között kapcsolgattak, nem volt fületbántó különbség a hangban. Ha magnóról szólt a zene, akkor egy kicsit jobban torzított, valamit vesztett analitikusságából, de sem a sztereó kép, sem a frekvenciabalansz nem változott meg észrevehetően, legfeljebb némi szalagzaj úszott be, halvány nesz gyanánt. Nekem úgy tűnik, hogy a rossz analóg magnetofon még mindig korrektebb, mint a PCM-rendszer. Érdekes és alapos beszámoló. A hangfelvételek készítéséhez mi nem értünk - Peller Károly hangmérnököt kértük meg (MAFILM), hogy helyettünk ő fűzzön szakmai kommentárt a levélhez. Ime: A szóban forgó felvételről, vagy annak várható eredményéről nem tudok és nem is kívánok szólni; sem a körülményeket, sem magát a felvételt nem ismerem. Ezért inkább elvi megállapításokra szorítkozom. 1. Néhány szó az úgynevezett sztereóképről. A sztereó hangzás az esztétikai-hangzási minőség egyik összetevője. Rendkívül sokat beszélnek róla, szerintem jóval többet, mint amennyit megérdemel. Valószínűleg azért, mert elsődleges megnyilvánulásai a különösebb zenei, esztétikai érzékenységgel nem rendelkező hallgató számára is felismerhetők. Hadd említsem meg, hogy foglalkozásom gyakorlása közben rengeteg, legkülönfélébb eredetű és műfajú felvételt kellett már meghallgatnom; ezek közül néhányat kitűnőnek tartok, noha sztereó hangzásképük szögesen ellentétes felfogást tükröz. 2. Néhány szó a mikrofonozásról. A mikrofonozás mikéntjéről (ideális felkészültséget feltételezve) bonyolult megfontolások, kompromisszumok után döntenek, miután felmérték a mikrofonkészletet, a közreműködők kvalitásait, a zenei anyagot és a helyszín akusztikai karakterét. Példának egy igen primitív, de sajnos elég gyakran előforduló kényszerhelyzetet hozok fel: ha a helyszín zajos, közelebbről kell mikrofonozni; ha közelebb kell menni, több mikrofon kell - és így tovább. Természetesen az is előfordulhat, hogy (felkészületlenség, kényelem vagy egyéb ok miatt) bevált, avagy éppenséggel rossz rutinpatternek szerint mikrofonoznak. Ugyanakkor a professzionális hangfelvételi gyakorlattal rendelkezők számára mindig mosolyt fakasztóak a különféle csodamikrofonokról vagy csodamikrofonozásról eleresztett közlemények. A hangfelvételkészítés rövid történetében időről időre felbukkannak ilyen receptúrák, s ellentmondást nem tűrő híveket vonzanak maguk köré mind a felvételkészítők, mind a kritikusok, mind az érdeklődő hallgatók körében. Ezek közül néhány: a tiszta AB, az MS, a dinamikus, a tiszta nyomás, a műfej, a DECCA, a Blumlein, a rengeteg, a minimál, a kettő stb., stb. 3. A felvételi berendezésekről. A stúdiók természetesen a lehető legjobb minőségre törekszenek, de jónéhány olyan szempontot is figyelembe kell venniük, melyekre a minőségcentrikus hifi-barát talán nem is gondol. (Szervizelhetőség, szervizigény, a tartalékalkatrészek beszerezhetősége, telepített berendezések használatakor a súly stb.) Az üzemszerű hivatásos munkában többet ér egy jóminőségű berendezés, ami üzembiztos, mint egy csúcsminőségű szerkentyű, ami állandó karbantartást és beállítást követel. A kontrollhangszórókról (monitorokról) nagyon sokat írtak és még nagyon sokat lehetne írni. Mindenesetre, miután ezek nem élvezeti célokat szolgálnak, hangképük a hifi-barát számára rendszerint csalódást okoz. Telepített üzemben rendkívül nehéz dolog megfelelő monitorról gondoskodni. De ha a felvétel készítői jól ismerik az általuk használt monitor relatív és abszolút hangzásképét, minden tulajdonságát, akkor megfelelő eredménnyel dolgozhatnak vele. Sajnos, ennek ellenkezője még stúdiókörülmények között is előfordul. (Anélkül, hogy vitába szállnánk a fenti érvek igazságaival, úgy érezzük, megjegyzést kell fűznünk az 1-3. ponthoz. Véleményünk szerint a sztereó hangzáskép [amelynek természetesen a terem minden dimenzióját érzékeltetnie kell!] a jó hangfelvétel egyik legfontosabb erénye, és nem lehet róla eleget beszélni. A legjobb térhatást mi eddig kevésmikrofonos felvételekről hallottuk, éspedig kizárólag olyan hangsugárzókon át, amelyeknek konstrukciója szélsőségesen ellentétes a hagyományos, Altec, JBL, Tannoy típusú monitorokéval. A szerkesztő megjegyzése.) 4. Digitális kontra analóg. A levélíró itt darázsfészekbe nyúl, és e néhány sorban én sem tehetek mást, mint hogy tovább ingerlem a darazsakat. A magam szerény tapasztalatából beszélve: hallottam már kiválóan - és meglepően rosszul szóló (eladásra szánt!) professzionális berendezést, mind digitálisban, mind analógban. Az általam hallott legjobb digitális gép sem szólt annyival jobban egy csúcsminőségű analóg gépnél, amennyivel bonyolultabb és drágább volt. A digitális terjedését azonban semmi sem tudja megállítani, mert ez (a digitális kétségtelen előnyein és egy-két vitatható tulajdonságán kívül) elsősorban a piaci divaton múlik. A személyes tapasztalatok egyébként megtévesztőek lehetnek, mert a digitális berendezéseket még a gyártók sem mindig állítják be kifogástalanul, az üzemben levő gépek beállítása még kérdésesebb, komoly felkészültséget és műszerparkot igényel. Ugyanez áll az analóg gépekre is; sok-sok mérnöki munkaórát kell pazarolni az analóg gépek beállítására, időnkénti átvizsgálására. 5. További nehéz kérdések. A hangfelvétel készítéséhez a kívülálló számára hamar kiismerhető felvételi technikán és mikrofonelhelyezésen túl számtalan olyan - fontosabb, meghatározóbb - momentumok is közrejátszanak, melyek általában rejtve maradnak az egyszeri látogató előtt. Ilyenek például a közreműködők és a felvételkészítők tehetsége; egymáshoz való viszonyuk; bonyolult és érzékeny egymásra utaltságuk; a felvétel metodikája és zenei anyaga között fennálló összefüggések; a zenei élet és a lemezkiadás immanens ráhatása a mindenkori felvételekre; a felvétel készítői és a felvételt készíttető szervezet közötti belső kapcsolatok és így tovább. Ha a felvétel készítői valami "mást", szándékuk szerint általában valami jobbat akarnak, nem biztos, hogy megértésre találnak a közreműködő művészeknél, saját feletteseiknél vagy a kritikusoknál. A változtatások általában csak rafinált diplomáciával, lépésről lépésre, hosszabb idő alatt hajthatók végre - akárcsak a művészeti, a gazdasági, egyáltalán: a mindennapi életben. Dobozolás Godina István Bp., Katona J. u. 9-11., 1137 Kedves Darvas László! Ez aztán a gyorsaság! Ilyen lendülettel még nem érkezett magazin, de a Kossuth Lajos bicskája kinyílt a zsebemben. (Lásd előző számunk olvasói rovatát - a szerk.) Enyhén szólva, "lecikizett". Nem azt írtam korábbi levelemben, hogy sikerült egy Infinityt csinálnom, hanem azt, hogy lényeges hangminőség javulást értem el... Nincs annyi pénzem, hogy abnormális áron vegyek egy pár jó ládát; mint már írtam, mást nem tudtam csinálni, csak ezt a MOD-ot. Azt, hogy a mélysugárzó egyelőre megmarad, és ezt kifogásolja - megértem; hogy a keresztváltót megturkáljam, bár ez nagyon nehéz dolog - megértem; de hogy azt is kifogásolja, hogy a fadoboz marad - ez már magas. Mibe tettem volna a hangszórókat? Egyszóval, kissé megbántott az a hasonlat, ami szerintem enyhén sántít. Kigúnyolva érzem a munkámat, amit akkor tartanék jogosnak, ha a doboz füllel hallhatóan rosszul szólna. Hangfalam szól úgy, mint a korábbi Pioneer HPM 700 szólt, és sokkal szebb hangú az Önök által majdnem Spendorölőnek nevezett HS 501-nél, pedig azt is a Hifi Magazin írta. Kérem, legyenek konzekvensek minden tekintetben. Kedves István, ha tényleg úgy gondolja, hogy kigúnyolták, szívesen megkövetem Önt, akár nyilvánosan is, de őszintén szólva, egy törzslevelezőtől több humorérzéket vártam. Hogy világos legyen a dolog: nem a szerencsétlen hifista a nevetséges, még csak nem is a végletekig vitt MOD, hanem azok a hangdobozok, amelyek miatt a szerencsétlen hifista ilyen kétségbeesett lépésekre kényszerül. A hasonlat egyébként aligha sántít, hiszen az Ön doboza ma már egyáltalán nem HS 700, hanem GI 700, és annyi köze van az Orionhoz, mint ama bicskának Kossuth-hoz. Baráti üdvözlettel: Darvas László. Papp Imre Szigetszentmiklós, Munkásőr u. 12/F, IV/13., 2310 Rendszeres olvasójuk vagyok az újság indulása óta. A színvonalról, a magazin pontatlan megjelenéséről nem írok, megteszik ezt helyettem több százan. Inkább a problémámról. Az Orion hangdobozok belső csillapításának elégtelenségéről Önök is, mások is sokat beszéltek. Pár hónapja vettem egy pár HS 501-es "agyondicsért" hangdobozt. Kíváncsi voltam, hogy a hangszórókon, a keresztváltón és a külvilágtól elzárt néhány dm3 levegőn kívül mit rejteget még a nem túl precízen kivitelezett fadoboz. Legnagyobb meglepetésemre a belső csillapításra a doboz két oldalára felragasztott 3mm-es, hullám alakúra hajtott filc szolgál. Ezenkívül semmi. Natúr fa a hátoldal, valamint az alsó és a felső lap is. Kezdtem attól félni, hogy gazdasági nehézségek miatt már vatta sem jut az audiofilek utolsó előtti láncszemébe (talán csak az utolsóba - oda viszont két kis galacsin is elég...). Az őszi BNV nyitó napján megrohantam a 23-as pavilont, és megkérdeztem az Orion képviselőjétől, mi a véleménye a dobozok csillapításáról. A válasza az volt, hogy amit én Iátok, az nem filc, hanem egy különleges csillapítóanyag (ez olyan lehet, mint a pajszer és az emelővas közötti különbség), és nem 3, hanem 6 milliméteres (bizonyára sztereóban számolt). Különben is szabadalmaztatva van - mondta. Azt már meg sem mertem említeni, hogy a mélysugárzó felerősítése annyira légmentesre sikerült, hogy ha a zsanai gázkitörés tüze a dohogót rögzítő csavarok közelében történik, akkor attól a szellőtől, amit a mélysugárzómembrán egy-két finom nyomkodása termel, igencsak elaludt volna - ha mástól nem, hát szégyenében. Ezeket az apróbb hibákat kijavítgattam, de az üres doboz üressége ürességet hagy bennem is... A hangdobozoknak természetesen nem szabad szelelniük. Ami viszont a belső csillapítást illeti, ehhez nehéz hozzászólnunk. A csillapítóanyagoknak kétféle szerepük lehet. Valami kevéssel csökkenteni tudják ugyan a mélysugárzó-rendszer rezonanciáját, de ez valójában a mágneskör feladata volna. Ha a dobozt túlságosan kitömik, zavarokat idézhetnek elő a középsávban. A csillapítóanyagoknak elsősorban a dobozfalak között képződő állóhullámokat kell elnyelniük, és nincs kizárva, hogy az Orion által választott megoldás valóban jobban figyelembe veszi a HS 501-es belvilágának anomáliáit, mint ha a dobozt egyszerűen csak kitömték volna vattával, üveggyapottal (amit egyébként bárki kipróbálhat a saját kockázatára). Nem mind arany (ami nyugati lemez) Vimrázi Károly Tatabánya, Mártírok u. 55., 2800 Több éve foglalkozom lemezekkel (popzene, komolyzene); az utóbbi 3-4 évben többnyire nyugati préselésű lemezeket gyűjtök. Ezek java része angol és amerikai kiadású. Teljesen új, még lejátszatlan lemezeket szoktam vásárolni. Néhány héttel ezelőtt kaptam egy nagyon szép sorozatot: Emerson, Lake & Palmer, Genesis, Yes, Rick Wakeman, Deep Purple stb. - angol kiadásúak. Csakhogy a tíz lemezből 8 recseg, pattog, és csak 2 az, ami úgy-ahogy jónak mondható. Ezzel a problémával már egy éve küszködöm, és sajnos, nem jutottam megnyugtató eredményre. Nem tartom valószínűnek, hogy egy angol kiadású lemez ennyire rossz minőségű legyen. Inkább valahol máshol lehet a hiba. Amikor a Taya lemezjátszó megjelent a boltokban, én is vettem belőle és hozzá egy Orister erősítőt. Olvastam a HFM 3. számát, amelyben a Taya DP-510-et tesztelték és a hangszedője nem a legjobb kritikát kapta. Nos, én vettem ebbe a Tayába egy Technics EPC-205 C Mk 3 típusú hangszedőt (ha valaki nem ismerné: hatezer forintba kerül! A szerk.), de lényeges javulást nem tapasztaltam. A lemezeim továbbra is ugyanúgy recsegnek. Kedves Károly, ezen mindnyájan átestünk, kezdetben mi sem hittünk a fülünknek, de előbb-utóbb beláttuk, hogy nem a lemezjátszóban van a hiba, nem a hangszedőjében, még csak nem is a légköri viszonyokban, hanem bizony azokban az angolszász lemezekben, amelyekről az ember sehogysem akarja elhinni, hogy olyanok, amilyenek. A nyugati lemezgyárak úgyszólván mindenre képesek, elő tudnak állítani fölényesen jobb, de fölényesen rosszabb lemezt is, mint a sokat szidott Hungaroton. Sajnos, azok a magánszemélyek, akik nem annyira emberbaráti, mint inkább üzleti indítékoktól vezérelve, de egyáltalán vállalkoznak a lemezbeszerzésre, nem fogják törni magukat, hogy elsőosztályú lemezeket szerezzenek nekünk - ugyanazért a pénzért. Félárú-harmadárú utánnyomásokat fognak behozni, s azoknak csupán a lemezborítójuk ér fel az eredetivel. Megfontolt, sokat tapasztalt gyűjtők soha nem is rendelnek lemezcím szerint: mindig megadják a márkajelzést és a kódszámot. Nem is éri őket csalódás - már csak azért sem, mert ilyen feltételekkel nem is igen hoz nekik lemezt senki. Hiányérzet Jákó Péter Bp., Horvát u. 19., 1027 Nagy öröm ért, amikor 1979-ben megjelent az első szám. Azóta eltelt négy év, és a tizennegyedik számot várjuk. Az először megjelent számokat érdekesnek, hasznosnak és szórakoztatónak találtam, az utóbbi időben, sajnos, nem vagyok elégedett. A lap profilja változni látszik. Nem értek egyet a lap kihasználtságával. Döntsük el, hogy hifi-e vagy sci-fi. Miért kell 14 oldalt a jövő körvonalaira áldozni? Szekám Pál foglalkozzon inkább a videoval, de ne a HFM-ben. A Holtidő oldalát is fel lehetne használni hasznosabban. Az ígéretek kicsit szűkszavúbban elférnének valamelyik oldal sarkán. A fennmaradó oldalakon a korábbi ígéreteket lehetne teljesíteni. Tudom, nem szeretik, ha sürgetik a szerkesztőséget, de sajnos, van néhány ígéret, és nem is az utolsó számokban, amiknek a teljesítését hiába várom. Ilyenek: a tunerteszt a házi adóállomással, a mágneses hangszedő-előerősítő interface, vagy a TALP. A HS280 MOD-jával már nem foglalkoznak? A 13. szám alapján ezt gondolhatja az olvasó. Jó lenne olvasni a multiamplifikált rendszerekről, mikrofonokról és a mikrofonozási technikáról. Sokakat érdekelne a fejhallgatózás és a vele kapcsolatos elméletek. Vajon a HetedhétHATár ezután már csak HetedhétÖTár lesz? Végül javaslom, hogy a FEB-hez hasonlóan hirdessék meg a VEB-et, a Végerősítők Bajnokságát, mert ahogyan az a FEB tapasztalataiból is kiderült, van, aki tervezni szeret, és olyan is, aki építkezni. Remélem, a felpanaszolt dolgok csak gyermekbetegségek, és nemsokára ismét a régi, egészséges magazint olvashatjuk. Olvasónk észrevételei figyelemreméltóak. Némelyikkel nem értünk egyet, így például úgy véljük, hogy A jövő körvonalai valójában A jelen körvonalai, és az a kevés, amit a digitális (és a video) technikáról írtunk, ma már úgyszólván elengedhetetlen a High Fidelityben is. Ami a Holtidőt illeti, ez afféle tartalékfelület, csak akkor töltjük ki, amikor a lap egészét már lezártuk. Előfordulhat, hogy az utolsó pillanatban több mondanivalónk támad, és akkor sűrűbben teleírjuk ezt az oldalt is. Amit hiányol a lapból - joggal! - arra eddig azért nem került sor, mert nem győztük erővel. Valamennyivel foglalkozni fogunk még: a tunerekkel (a "házi adóberendezés" e pillanatban még nincs meg, de egyre közelebb kerülünk hozzá), a pickup-előerősítő interface-szel (ami sokkal bonyolultabb dolog ám, mint amilyennek látszik), a mikrofonokkal még ebben az évben, a fejhallgatókkal pedig akkor, amikor a hazai választék ezt indokolttá teszi - de, hogy őszinték legyünk, még a tesztmetódust sem sikerült tisztáznunk, például egyelőre fogalmunk sincs, hogyan csinálunk A-B vaktesztet, lévén valamennyien megváltoztathatatlanul egyfejűek. Égészen biztosan nem fogunk szervezni VEB-et. Már a Fono Előerősítők Bajnokságán is bebizonyosodott, hogy egy elfogadható minőségi szint fölött már igen nehéz kimutatni, s még nehezebb hiteltérdemlően demonstrálni a differenciákat. Azóta szerzett tapasztalataink ezt csak megerősítették, s óvatosságra intettek bennünket. Hányat ütött a torony - vidéken Pásztor Ottó Dunaegyháza, Liliom u. 7., 6323 Ez idáig csak olvasójuk voltam; nagyon tetszik a lapjuk. Munkámból kifolyólag nagyon sokat tanultam és tanulok a Hifi Magazinból. Közel 5 évig dolgoztam Dunaföldvárott az Áfész áruház műszaki osztályán, mint eladó. Nagyon szerettem a híradástechnikát, hál'istennek ezzel is foglalkozhattam, amíg át nem helyeztek egy autósboltba. (Két szakmám van, így ott kell dolgoznom, ahol szükség van rám.) De a lényegre térve, ami miatt írok, az a Hányat ütött a torony című cikk, illetve az olvasók levelei. (Lásd HFM 10. - a szerk.) Nem a cikk ellen írok, mert azzal egyetértek. Egy-két észrevételem lenne csupán. Egy időben úgy volt, hogy felkerestek minket a Videoton szakemberei, tájékoztattak bennünket új készülékeikről, tanácsokat adtak az eladás megkönnyítésére. Kikérték véleményünket készülékeikről, a problémákról, amelyek az eladás során felmerültek, illetve arról, hogy milyen hibák fordulnak elő. Mindent feljegyeztek, mert ahogy ők mondták: meg kell próbálni kiküszöbölni minden egyes hibát. Sajnos, ez ma már úgy hangzik, mint egy mese, pedig akkoriban még hol voltak a hifi-tornyok! Nagyon elkelne most is az ilyen találkozó, amelyből mi eladók valami pluszt kapnánk. A gyárak, amikor valami újdonságot kiadnak, tájékoztathatnák az eladókat a készülékekről. Megfelelne egy nyomtatvány is, amely nemcsak a műszaki paramétereket adja meg, hanem tanácsot is ad az eladáshoz. Sajnos, ma egy eladó majdnem csak abban különbözik a vásárlótól, hogy a pult mögött áll. (Mert többet nemigen tud, mint hogy melyek a paraméterek, illetve, hogy hogyan kell be- és kikapcsolni a készüléket.) Ahhoz, hogy ennél többet tudjon, nagyon sok mindennek kell utánanéznie. (Az is igaz, kevés olyan eladó van, aki ezt meg is teszi.) Szerintem érdekében állna a gyártónak is, a kereskedelemnek is, hogy az eladók minél tájékozottabbak legyenek. A hifi-torony akkor nem lesz az eladók réme. ("Atyaúristen, hifitornyot akarnak venni, melyiktek tud róla valamit, az adja el!") A másik dolog, ami szintén nem mellékes, hogy az eladók is sok mindent tudnának visszajelezni a készülékek hibáiról. Egy másik gondolat: nincs igaza annak a levélírónak, aki azt írja, vidéken még rosszabb a helyzet. Általában a vidéki boltokban egy eladónak sokkal többet kell nyújtania (tudásban) a vásárlóknak, mint egy nagyvárosi boltban... Na persze, vidéken is van kivétel. De azért sokkal többet kell dolgozni és tudni vidéken, hogy a vásárló ott vegye meg a kívánt cikket. Városokban sajnos (tisztelet a kivételnek), az eladók nem törik magukat a vevőért, hisz úgyis több a vevő, több az áru, nagyobb a forgalom, a fizetés úgy is jó lesz... Erről mi nem tudunk vitatkozni, bár látni vélünk Olvasónk okfejtésében néhány gyönge pontot, például, hogy a városi eladónak azért kéne kevesebbet dolgoznia, mert több az áru. Ezt meg is fordíthatnánk, mondván: a vidéki eladónak meg azért kell kevesebbet dolgoznia, mert nincs elég áru, azt tehát úgyis elviszi a vevő, tekintve, hogy nem kap mást. (És a szomszédos áruházat nem villamosjeggyel, csak a jóval drágább vonatjeggyel keresheti fel!) Mindazonáltal őrülünk, hogy akad, aki önkritikával és mégis önérzetesen, mondhatnánk: valamiféle egészséges lokálpatriotizmussal emel szót a vidéki bolti eladók nevében, mint Pásztor Ottó teszi. Kiérezzük leveléből, hogy ahol ő dolgozott, abba a boltba nyugodtan léphetett be, aki hifit akart vásárolni. Maliciózus megjegyzés, de a hazai kereskedelem ismeretében teljesen jogos: lehet, hogy Olvasónkat éppen ezért helyezték át az autós boltba?!... Porhintő magyarázat Olvasóink emlékezhetnek még az anti-antisztatikus textildarabkára, amely magyar gyártmány létére is ugyanolyan intenzíven rajtahagyja a töltést a hanglemezen, mintha drága, devizáért vásárolt holmi volna. Az erről tudósító sorokat (HFM 13.) a vásárlói panasz kíséretében tényleg elküldtük a Kereskedelmi Felügyelőségnek. A válasz elég hamar megérkezett a XIX. kerületi tanács ipari-kereskedelmi osztályáról, s mint cseppben a tenger: híven tükröződik benne a Nagy Magyar Állóvíz. Érdemes közreadni, nem mintha sokat változtatna ezen a húszforintos ügyön, de fölöttébb mulatságos. Az olvasónknak (azaz: a vásárlónak) küldött levél, amelynek másolatát mi is megkaptuk, így szól: "Panaszbejelentésére a KERMI megvizsgálta az Ön által kifogásolt terméket. A vizsgálat eredménye a következő: a kendőt összehasonlították japán és csehszlovák gyártmányú kendővel, a kendők használhatósága között különbséget nem tapasztaltak. Javaslatuk: a lemeztörlő kendőt célszerű antisztatikus folyadékkal együtt használni, így a lemez statikus feltöltődése elkerülhető. Köszönöm bejelentését, és kérem válaszom szíves tudomásulvételét - Szokolai Sándorné osztályvezető." Ebben a levélben két dolog is frappáns. Először: a KERMI nem arra válaszol, amire kéne, nem azt vizsgálja meg, hogy a kérdéses árucikk valóban használható-e vagy sem, hanem diplomatikusan azt mondja, hogy ez se rosszabb, mint a többi. (Amiben igaza is van - dehát őt nem ezért fizetik.) Másodszor: hogyan értsük, hogy a kendőhöz antisztatikus folyadékot kell használni? És hol vegyen a vásárló antisztatikus folyadékot? És egyáltalán, mi az, hogy "antisztatikus folyadék"? És egyáltalán... Egy ősrégi adoma szerint a vevő panaszra megy a boltoshoz (KERMI akkor még nem volt), mondván, hogy az ott vásárolt rovarirtószertől nem döglenek meg a poloskák. Közlik vele, hogy bizonyára rosszul használta. A helyes módszer: a bogarat gyöngéden a hüvelyk- és a mutatóujjunk közé csippentjük, hátul óvatosan megnyomjuk, akkor az eleje kinyílik, és ott betöltjük a rovarirtószert. "Dehát akkor - lepődik meg a vevő - akkor már agyon is üthetem!" "Agyonütni? Az is jó." Arany Kakadu Díj
Kakaduvadászaton járt Olvasóink kettős zsákmánnyal tértek haza. Az egyik madarat Virágh István lőtte az újsághirdetések között. A Ravill Elektron boltjai egy sztereó végerősítőhöz csatlakoztatható álkvadró adaptert hirdetnek, azt állítva, hogy "a sztereofonikus térhatás egyik legfejlettebb változata a kvadrofon (négycsatornás) rendszer. A négy hangsugárzó megnöveli a sztereó hangvisszaadás területét. Egy hangversenyterem minden élményét szinte maradéktalanul képes visszaadni", de mindez még semmi ahhoz képest, hogy "a berendezés kvadró fejhallgatóval is használható, a hatás így még tökéletesebb". Bizonyára így van; aki nem hiszi, kérdezze meg az alább látható, kétfejű-négyfülű zenehallgató egyént. Elkalandozva a Nagy Magyar Papírdzsungelben, s megpihenve a Kossuth Könyvkiadó Univerzum-sorozatának liánjai között arany színekben játszó kakadut fedezett fel gyöngyösi olvasónk, Hegedűs Sándor tervezőmérnök. A madár még egészen fiatal (1983/12.), de máris akkora, mint valami strucc. Szegénynek se apja, se anyja; aki a tojásból kiköltötte, elfelejtette megajándékozni a nevével. Címe azért mégiscsak van a kakadunak: "Séta az 1983-as audiovizuális világkiállításon - I.", mely rendezvényen a hagyományos nyugat-berlini kiállítás értendő, a római szám pedig arra utal, hogy a szerző folytatni fogja a tudósítást, vagyis újabb kakadukkal kecsegtet bennünket. Pedig már az első részben is minden benne van, "was gut und teuer", tehát ami tücsköt-bogarat egy laikus csak összehordhat, ha a balvégzet rendelése folytán beszabadul egy hangtechnikai kiállításra. Nekünk ez a kitétele tetszett a legjobban: "Az erősítő 2*30W-os szinuszos teljesítményt ad, ezért Dolby B hangnemesítő kapcsolást építettek be." A Dolby B eszerint nemességet kölcsönöz a hangnak. Talán még kutyabőrt is hozzá. Mi mindenesetre nemeslevelet adományozunk az Univerzum cikkének. A címerpajzs: zöld(séges) mezőben arany kakadu tollászkodik.