Bemutatjuk



        Ebben a rovatunkban olyan készülékek tesztjét közöljük, amelyekkel
    a hifi-kedvelők a hazai boltokban is találkozhatnak. A méréseket Dankó
    Emil,  Sólymos   Antal   és   Szalai   Lajosné   végezte,   a   Magyar
    Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet műszerparkján. Auditív ítéletünk  a
    Hifi Magazin  kollektív  véleményét  tükrözi,  teljesen  elfogulatlan,
    mindazonáltal - mint bárki másé - a szubjektivitás  jegyeit  is  magán
    viseli.


        A nyugati, sőt vadnyugati cégek között mindig is akadtak  úttörők,
    törhetetlen vállalkozó kedvű kereskedők,  akik  elsőnek  keresték  fel
    tüzes   vízzel,   színes    gyöngyökkel,    illatszerekkel,    újabban
    hifi-készülékekkel a keleti, sőt kelet-európai nomádokat. Ne  zavarjon
    meg bennünket, hogy többségük japáni illetőségű: a  legújabb  atlaszok
    szerint Japán igenis Nyugaton terül el... Ezek a  pionírok  elsősorban
    abban különböznek a régi idők kalandoraitól, hogy árujukért  kaphatnak
    ugyan cserébe sok mindenfélét, de aranyat, azt a legkevésbé  sem.  Már
    az is nagy szó, ha egy kis konvertibilis devizával távozhatnak.

    Pioneer elektronikák
    (Nomen est omen - a névből jövendölni lehet?)

        A Pioneernak (íme, mit tesz a név) az elsők között  sikerült  utat
    törnie   a   magyar   piacra,   öt-hatféle   kazettás   magnóval    és
    lemezjátszóval. Rajta kívül ennyit csak az Akai ért el minálunk, ez  a
    cég igen differenciált  kapcsolatban  áll  a  magyarokkal,  amennyiben
    hangdobozokat  vásárol  Székesfehérvárott,  és  lemezjátszó-,  illetve
    magnó-fődarabokkal (is) fizet értük. Erősítőt és  rádiót  nyilván  nem
    vesz át tőle a Videoton, hiszen ezeket maga gyártja. Ezzel  az  elvvel
    természetesen   a   Hifi   Magazin   is   tökéletesen   egyetért:   az
    elektronikákat szerintünk is lehetőleg idehaza kell megcsinálni.
        Hogy aztán mégiscsak megjelent a magyar piacon egy "eleven"  japán
    elektronika, mégha csak igen szerény példányszámban is, ez az  esemény
    nyilván nagy érdeklődést  keltett  a  hazai  hifisták  körében,  az  ő
    körükön kívül meg méginkább -  stílszerűen  szólva:  felvillanyozta  a
    kedélyeket. Ez  a  készülék  a  Pioneer  A-5  volt,  egy  szerény,  de
    becsületes erősítő az árlétra aljáról, távolról  és  félszemmel  nézve
    sem luxuscikk, de csinos, "japános" masina. Úgy vitték, mint a cukrot;
    mire mi  magunk  is  "szemrevételezhettük"  a  magazinban  (HFM  10.),
    addigra a boltokban már híre-hamva sem volt.
        Most azonban újra Pioneert tesztelünk, nem is egyet,  de  mindjárt
    hármat: az SA-540 jelű erősítőt, a hozzá illő TX-540L tunert és az  az
    SX-202L  receivert.  Semmi  kétség,  akiknek  eddig  azért  nem   volt
    hifiberendezésük, mert  mindenáron  tornyot  akartak  építeni  éspedig
    kifejezetten a Pioneer előregyártott elemeiből,  azok  most  tető  alá
    hozhatják a dolgot.  Állami  kedvezményekre  azonban  ne  számítsanak,
    hiszen a hazai  lakásépítési  program  értelmében  a  hifi-torony  nem
    telepszerű, még  csak  nem  is  társas  formában  épül,  hanem  csakis
    magánerőből... Ami az árakat illeti, értesüléseink szerint az erősítőt
    13900,-,  a  tunert  10900,-,  a  receivert  15900,-  forintért  lehet
    megvásárolni (a Skálában), s ha igaz,  még  1983  telén  látni  fogjuk
    őket, ha nem is a kirakatban, de legalább a pulton. Vagy alatta.


    Pioneer SA-540 erősítő

    

        Az A-5-ös erősítő immár "kifutott" modell, az SA-540 pedig  az  új
    generáció képviselője - habár nyilván éppúgy  az  egyik  legolcsóbb  a
    sorban,  mint   annak   idején   az   A-5-ös   volt.   Érdemes   tehát
    összehasonlítani a két gépet.
        A karosszéria most egészen más, és az új  készülék  nekünk  jobban
    tetszik,  mert  egyszerűbb.  Tiszta  vonalvezetésű,  modern  gép  (nem
    annyira nagyzolós, mint az  elődje  volt,  a  jelzőfényekkel,  amelyek
    kéretlenül is szemléltették,  merre  tart  a  hangfrekvenciás  jel  az
    átviteli láncban). Előlapján jobboldalt a nagyméretű hangerőszabályzót
    találjuk. A választókapcsolók fölött LED-ek jelzik, melyik  jelforrást
    léptettük be. Az egyik gomb jelzése "CD/Aux" -  a  kis  hamis,  szinte
    szuggerálja, hogy vegyünk a géphez egy Compact Disc  játszót.  Persze,
    ez  is  csak  ugyanolyan  nagyszintű  bemenet,  mint   a   többi.   Az
    "Adapter/Tape  2"  kapcsoló  egyben  a  monitorkapcsoló  feladatát  is
    ellátja.
        A    hátoldalon    RCA-hüvelyeket    találunk;    hiányoljuk     a
    felvétel-lejátszás 5  pólusú  csatlakozóhüvelyét.  Érdekes,  hogy  két
    RCA-hüvely  -  itt,  a  hátoldalon!  -  fejhallgató  csatlakoztatására
    szolgál.   Ettől   teljesen   függetlenül   az   előlapon    is    van
    fejhallgatócsatlakozó, de az  már  a  jól  bevált,  megszokott,  6,3mm
    átmérőjű Jackhüvely. A hangsugárzók kábelét rugós szorítókkal  fogadja
    a  Pioneererősítő.  Van   egy   külön   földvezetékszorítója   is,   a
    fono-bemenetek mellett. Végül három "konnektor" is van rajta, hálózati
    csatlakozóhüvely a többi készülék (tuner, magnó, lemezjátszó) számára.
    Ezek a konnektorok nagyon praktikusak. Kettőt helyezünk  áram  alá,  a
    harmadik viszont kikapcsolhatatlan, mindig "él".
        Elektromos felépítésében az SA-540 már sokkal  inkább  hasonlít  a
    régi gépre, de megintcsak egyszerűbb amannál  -  ami  persze  már  nem
    feltétlenül előnyös. Kimeneti teljesítménye mindenesetre 2x30 watt  (8
    ohmos terhelésre), tehát alig  marad  el  az  A-5-ösé  mögött.  A  gép
    elektromos kapcsolása egyszerű, jól áttekinthető - úgy is mondhatnánk,
    hogy lehagytak róla mindent, ami nélkülözhető.
        A mágneses hangszedő jelét mindkét csatornán egyetlen  IC  erősíti
    és korrigálja, egy NJM 4558 DXC. A többi bemenet,  tehát  a  Tuner,  a
    CD/Aux,  a  Tape  1  és  az  Adapter/  Tape  2   már   közvetlenül   a
    teljesítményerősítőre  csatlakozik.  Természetesen  közbeiktatódik   a
    választókapcsoló maga, majd pedig a hangerő- és  a  balansz-szabályzó.
    Mód van fiziológiai hangerőszabályzásra, nemkülönben arra, hogy ezt  a
    funkciót egy nyomógombbal kiiktassuk.
        A  teljesítményerősítő  differenciálerősítővel  kezdődik,  és  egy
    nyugalmiáram-beállító erősítővel  (1+1  tranzisztor)  folytatódik,  ez
    vezérli  a  komplementer  teljesítményerősítőrészt  (4   tranzisztor).
    Elektromos túlterhelés- és zárlatvédelem nincs, van  viszont  helyette
    egy  védőáramkör:  egy  tranzisztor   "figyeli"   a   végtranzisztorok
    emitterellenállásán fellépő feszültséget, és ha ez túllép egy bizonyos
    értéket, akkor egy  jelfogó  leválasztja  az  erősítőt  a  kimenetről.
    Ugyanez az áramkör óvja a hangsugárzókat is abban  az  esetben,  ha  a
    teljesítményerősítő hibája folytán egyenfeszültség jutna rájuk.
        A végerősítő ±36,9V-os egyenfeszültséget kap, így a kimenetén  nem
    használtak  csatolókondenzátort.   A   tápegység   pufferkondenzátorai
    5600µF-osak. A végtranzisztorok az A-5-ösből már ismert "Ring Emitter"
    típusúak (2 SC 2579-2 SA 1104), ezeknek magasabb a határfrekvenciájuk,
    mint a hagyományos tranzisztoroknak és az átviteli  karakterisztikájuk
    is lineárisabb.
        Szokatlan,  de  a  végerősítő  résznél  kell   szóba   hoznunk   a
    hangszínszabályozó   kört.   A    hangszínszabályzókat    ugyanis    a
    teljesítményerősítő  kimenete,  illetve  bemenete  közé  kötötték,   a
    negatív visszacsatoló ágba,  és  ezzel  ismét  megtakarítottak  néhány
    tranzisztort. Az erősítő kimenete 6-16  ohmmal  terhelhető,  vagyis  a
    nálunk elterjedt 4 ohmos hangsugárzókat  nem  köthetjük  a  Pioneerra.
    Egyébként 2 pár hangsugárzót lehet csatlakoztatni hozzá, de  egyszerre
    csak   az   egyiket   léptethetjük   be   az   előlapon    elhelyezett
    választókapcsolókkal.
        A tápegységben 2 Zener-diódával  stabilizálták  a  fono-előerősítő
    feszültségét (±15,7V). Az  erősítőt  fémdobozba  építették,  a  teljes
    erősítőrészt és a tápegységet  egyetlen  nagyméretű  nyomtatott  lapra
    szerelték, s itt rögzítették a bemeneti csatlakozókat  és  a  bemeneti
    választó kapcsolókat is. Így tehát  alig-alig  találunk  "madzagot"  a
    gépben.
        Mint már mondtuk: ez a készülék a célszerűség  és  a  takarékosság
    jegyében "terveződött".

    

    Méréseinkhez

        A bemeneti impedanciák és feszültségek a tengerentúli gyakorlatnak
    felelnek meg. A nagyjelű bemenetek impedanciája azonban már lényegesen
    alacsonyabb a megszokottnál, és csak mintegy  tizede  annak,  amit  az
    európai készülékeken mérhetünk (azokon  ugyanis  illik  egy  220  kohm
    körüli értéken tartani az impedanciát). A magnókimenet feszültsége  és
    impedanciája   megfelelő,   csak   éppen   hiányzik    a    szokványos
    felvétellejátszás csatlakozó.
        A frekvenciaátvitel jó, a fonoelőerősítőé különösen méltányolandó.
    A harmonikus torzítás a névleges kimeneti teljesítményen (2x30W)  igen
    alacsony; a  készülék  egyébként  számottevő  teljesítmény-tartalékkal
    bír, jellemző kimeneti teljesítményét 36,5 wattra tesszük.
        A zajra vonatkozó specifikáció meglehetősen  szigorú  és  egyaránt
    megadja a DIN, illetve az amerikai  IHF  szerinti  adatokat,  bár  nem
    derül  ki,  alkalmaztak-e  szűrőt  a  DIN-előírás  szerinti  mérésnél?
    Méréseinket   ezért   nem    tudjuk    egyértelműen    összevetni    a
    specifikációval. Amit mértünk, az mindenesetre átlag feletti.
        A különbségi torzítás átlagos; hasonló karakterű, mint az A-5-ösé.

    
    
    
    


    Pioneer TX-540L tuner

    

        Az erősítőhöz tuner is dukál.  Mint  a  típusszám  is  sejteti,  a
    TX-540L  minden  tekintetben  illik  az  SA-540-hez.  "Pofára"  is   -
    belvilágára nézve is.
        FCC  vételi  sáv  (87,5-108MHz),  középhullám,  hosszúhullám.   Az
    FM-rész 3 hangoltkörös, forgókondenzátorral.  Csak  a  legszükségesebb
    funkciókkal   ruházták   fel,   nem   kínál    semmiféle    különleges
    szolgáltatást. "Műszere": 3 piciny  LED,  a  skálamutatóba  építve.  A
    középső  zöld  színű  és  akkor  gyullad  ki,  ha  pontosan  állomásra
    hangoltunk. A két szélsőnek  piros  a  színe,  s  azt  jelzik,  melyik
    irányban  kell  továbbhangolnunk,  hogy  jó   legyen   a   vétel.   Az
    állomáskereső hangológomb természetesen jobboldalt helyezkedik el  (az
    erősítő hangerőszabályzójával egyvonalban!); a skála jobb oldali része
    alatt az FM-AM, illetve a hosszúhullám kapcsolót találjuk, zöld LED-ek
    kíséretében. A sztereó-monó kapcsoló (sztereó állásban) egyszersmind a
    muting, azaz zajzár funkcióját is ellátja. A sztereó vételt piros  LED
    "veszi tudomásul". Baloldalt van a hálózati kapcsoló,  ez  voltaképpen
    nem választja le a  készüléket  a  hálózatról,  csupán  kikapcsolja  a
    szekunder tápfeszültséget. Ebből azonban nem származik  baj,  minthogy
    tunerünk áramfogyasztása igen csekély.
        A két antennacsatlakozó közül az egyik  75  ohmos,  aszimmetrikus,
    kivitelét tekintve szabványos, koncentrikus csatlakozóhüvely, a  másik
    300  ohmos,  szimmetrikus,  és   két   rögzítőcsavarral   fogadja   az
    antennavezetéket. Az AM-vételhez keretantenna is szolgál, ezt  szintén
    két csavarral kapcsolhatjuk a vevőkészülékhez. Fel  lehet  állítani  a
    gép tetejére, kis talpazata is van és  forgatható.  A  hangfrekvenciás
    kimenet két RCA-hüvely.

    Elektromos felépítése

    

        Ha az SA-540 egyszerű volt, a TX-540L sem  bonyolultabb  nála.  Az
    FM-antennajel az illesztőtranszformátoron át az antennakörre fut,  ott
    dual-gate FET (2SK  241-Y)  erősíti  és  a  modulátorkörre  adja.  Ide
    csatlakozik a helyi oszcillátor jele, és a keverő tranzisztoron (2x SC
    2786L)   hozzák   létre   a   10,7MHz-es   középfrekvenciát,   amelyet
    transzformátoros  csatolással  bocsátanak  az  első  szűrőre  (ATF-126
    kerámiaszűrő). A KF-erősítő - egyetlen tranzisztor - következik,  majd
    újabb  szűrő  után  az  FM-demodulátor  IC  (TA  7640  AP),  amely  az
    AM-vevőrészt  is  tartalmazza.  A   jelet   egytranzisztoros   erősítő
    négyszeresen erősíti és a sztereó dekóderre adja (µPC  1235  C  típusú
    IC). Ennek kimenete már a hangfrekvenciás csatlakozóra dolgozik, -  és
    itt egy olyan egyszerűsítéssel  kerülünk  szembe,  amely  meglehetősen
    szokatlan és ugyanennyire előnytelen is. Elhagyták a pilot (19kHz)  és
    a segédvivő (38kHz) elnyomására hivatott szűrőköröket, s ennek folytán
    a műsor mellett megjelenik a két  nagyobb  frekvenciájú,  nemkívánatos
    jel is. A hangolásjelző LED-ek ("Tuning Indicator") vezérlése  egy  BA
    695 típusú IC dolga, ez  az  AM,  illetve  FM  detektoroktól  kapja  a
    feldolgozandó jeleket.
        Az AM-rész  szintén  egyszerű,  a  már  említett  IC-n  alapul;  a
    kimeneti  jelet  egyetlen  tranzisztor  erősíti.  A  tápegység   13,5V
    feszültséget      szolgáltat,      kéttranzisztoros       stabilizátor
    közreműködésével.  A  zajzár  egy   öttranzisztoros   áramkör,   s   a
    hangfrekvenciás kimenet némításáról is ez gondoskodik.
        A készülék doboza fémből van és egészen lapos. A teljes  kapcsolás
    egyetlen nyomtatott áramköri lapon helyezkedik el, csak a kis hálózati
    transzformátort szerelték külön.
        Még ha szemet húnyunk is  a  készülék  felépítésének  egyszerűsége
    fölött, akkor is hiányoljuk a térerőjelzőt, amely arról  tájékoztatna,
    mekkora antennajellel vesszük az egyes állomásokat. Ez  már  csak  nem
    került volna sokba!

    Méréseinkhez

        Az  összkép  átlagos  -  vagy  kicsivel  jobb  annál.  A  készülék
    vételkészsége (érzékenysége) közepesnél jobb,  a  jel-idegenfeszültség
    arány  úgyszintén.  A  harmonikus  torzítás  csekély,   az   áthallási
    csillapítás kielégítő.
        A pilot- és segédvivő szűrők hiányát egyszer  már  felpanaszoltuk;
    nincs mit csodálkozni azon,  hogy  a  két  magasabb  frekvenciájú  jel
    22,5-34 decibelnyire közelíti meg a hasznos  jel  szintjét,  holott  a
    tisztességesebb masinákon 50-60 decibelt  mérünk.  Tudnivaló,  hogy  a
    pilotjel és a segédvivő  (de  főleg  az  előbbi)  a  magassugárzót  is
    feleslegesen "terheli", bár teljesítményszintje  viszonylag  alacsony.
    Dolbys magnókon ugyancsak kellemetlenségeket okozhat  ez  a  jelenség,
    habár a legtöbb kazettás magnóba a Dolby mellé már  eleve  beépítik  a
    multiplex-szűrőket is. A TX-540L tuner frekvenciaátviteli sávja (éppen
    e  szűrők  hiánya  miatt)  gyakorlatilag   20kHz-ig   terjed,   de   a
    magasátvitelt ily módon kiszélesíteni, ez bizony erősen problematikus.
        A nagyjel-szelektivitás kedvező, nem kell  félnünk  hamisvételtől,
    de a kétjeles szelektivitás és a  tükörfrekvenciás  zavararány  mérése
    átlag alatti eredményt hozott. (A  nagyjel-szelektivitás  mérésekor  a
    venni kívánt adót 91,5MHz-es, 16µV nagyságú jel helyettesítette - erre
    hangoltuk  a  tunert  -,  a  zavaró  adókat  pedig  egy   nagy   jelet
    szolgáltató,    50mV-os    generátorral    szimuláltuk,     amennyiben
    végigpásztáztuk vele a 88-104MHz-es sávot.)

    
    
    


    Meghallgatás

        Szokásunkhoz híven a Márton-hegy oldalában, a 88-104MHz-es sávban,
    a jugoszláviai adók műsorával próbáltuk ki a készüléket. Mivel a hazai
    URH-adó a közvetlen közelből sugároz, erős hamisvételre  számíthatunk,
    ha  a  rádiónk  nem  eléggé  szelektív.  Most  a  próbák   során   nem
    tapasztaltunk hamisvételt, a kis tuner igazán  becsületesen  működött,
    igaz viszont, hogy  érzékenységének  ismeretében  jobb  vételkészséget
    vártunk tőle. Hangja kicsit magas fekvésű, és ez talán összevág azzal,
    hogy frekvencia-jelleggörbéje esni  kezd  az  alacsonyabb  frekvenciák
    tájékán.
        Kicsiny antenna-jelekre a három LED  nem  reagál,  ilyenkor  aztán
    nehezen megy a hangolás, hiszen nincs hozzá  semmiféle  támpontunk.  A
    LED-ek csupán akkor  lépnek  működésbe,  ha  az  antenna-jel  eléri  a
    pilot-jelző érzékenységére megadott 13µV-ot...


    Pioneer SX-202L receiver

    

        Aki lapozgatott már nyugati  hifikatalógusokban  (s  ki  ne  tette
    volna már!), az tudja, hogy ha egy-egy árkategóriában az  erősítő  ára
    egy, akkor a tuneré is csaknem egy, a  receiveré  viszont  nem  kettő,
    hanem csupán másfél. Az a körülmény,  hogy  a  receiverhez  két  doboz
    helyett csak egyet kell csinálni, egyetlen tápegységgel, önmagában még
    nem  indokolna  ekkora  árdifferenciát.  Valószínű   tehát,   hogy   a
    gyártmányfejlesztési képletet ekképpen kell felírnunk:

        erősítő + tuner = receiver + amit kispóroltak belőle

        és  ez  természetesen   az   SX-202L   rádió-erősítőre   is   áll.
    Gyaníthatóan ez az (egyik) legkisebb jószág a  Pioneer  választékában;
    tervezőit a legkevésbé sem vádolhatjuk esztelen pazarlással.
        Külsejére, de elektromos felépítésére nézve is, rokona a  rovatunk
    elején bemutatott erősítőnek és  tunernak.  Teljesítménye  2x25  watt,
    FM-vevője FCC normájú (88-108MHz), AM-része közép-  és  hosszúhullámon
    működik.  Előlapján  a  szokásos  kezelőszerveket  találjuk:   hangerő
    (kikapcsolható    fiziológiai    karakterisztikával),    magas-     és
    mélyhangszínszabályzó, balansz, funkciókapcsoló (Phono, Tape, AM, FM),
    fejhallgató csatlakozó (6,3mm-es Jack). A rádiórész skálája nem egyéb,
    mint egy műanyaglap, plexiborítás nélkül - csupán a mutató előtt,  egy
    egészen keskeny sávban fut végig egy műanyag  előlap.  A  skálamutatón
    piros LED jelzi, ha rádióvételre kapcsoltuk a készüléket; egy  további
    piros LED a sztereó indikátor, egy zöld színű pedig akkor világít,  ha
    sikeresen ráhangoltunk valamely állomásra.
        Mindez együtt csinos, egyszerű, jól  áttekinthető  -  de,  mint  a
    felsorolásból  nyilván  kitűnt,  néhány  szolgáltatás  bizony   nagyon
    hiányzik az SX-202L receiverről: nincs monó/ sztereó kapcsoló és nincs
    térerőjelző - mellesleg, egy "segéd" ("aux") bemenet se ártana.

    Elektromos felépítése

    


    Rádiórész

        A rádióvevő az FM-sávban a szokásos, 75 ohmos aszimmetrikus és 300
    ohmos,  szimmetrikus  bemeneteken  fogadja   az   antenna   jelét.   A
    hangolórész hármas forgókondenzátorral működő, egyszerű egység. A  jel
    útja egy SK 55 típusú FET-en keresztül a helyi oszcillátor  és  keverő
    IC-re jut (MF 911); ez az IC mindössze  2  tranzisztort  tartalmaz,  a
    hozzájuk szükséges alkatrészekkel. A  KF  illesztőtranszformátor,  egy
    kerámiaszűrő, majd kéttranzisztoros erősítő következik (második  tagja
    újabb kerámiaszűrőt hajt meg), végül a középfrekvenciás jel  az  M  51
    533L típusú integrált áramkörre jut - ez az IC egy további KF erősítőt
    tartalmaz, valamint FM demodulátort és sztereó dekódert. Innét  kapja,
    egy erősítő fokozaton keresztül, a hangolásjelző is a  meghajtást,  és
    ide csatlakozik a zajzár működtetéséhez rendelt FET és tranzisztor.
        Ez  utóbbi  áramkör  külön  magyarázatra  szorul,  mert  ugyancsak
    szokatlan.
        A  zajzárat  ugyanis  nem  lehet  kikapcsolni!  Ezért  a  készülék
    egyáltalán meg sem szólal, amíg az antennajel el nem ér  egy  bizonyos
    nagyságot - méréseink szerint ez 2,5-3µV lehet, bár a  szervizkönyvben
    6µV áll. A gyár 0,9µV-os érzékenységet specifikál, de ilyen kis  jelre
    az SX-202L meg sem mukkan.  Összefügg  ezzel,  hogy  a  masinán  nincs
    sztereó/monó  váltó:  ily  módon  gondoskodtak  róla,  hogy  a  zajzár
    szavatoltan csak meglehetősen nagy bemeneti jelre "oldjon ki",  vagyis
    csak akkor, amikor már sztereó üzemben is elfogadható jel-zaj  viszony
    adódik... Jobb lett volna, ha mégiscsak adnak a kezünkbe egy  monósító
    kapcsolót, hogy  magunk  dönthessük  el,  milyen  formában  hallgassuk
    (sztereóban, vagy sokkal kisebb zajjal, de monóban)  a  kis  térerővel
    vett műsorokat.
        Az AM-rádió kéthangoltkörös, tranzisztorokkal felépített egység (3
    tranzisztor). A KF szűrő egyetlen fokozat: egy transzformátor  és  egy
    kerámiaszűrő kombinációja. Keretantenna itt is van, akárcsak a TX-540L
    tunerhez, de ez itt a készülék hátoldalára erősítendő.

    Erősítőrész

        Ez aztán  tényleg  a  lehető  legegyszerűbb.  A  komplett  sztereó
    erősítő - a fono-bemenettől a  hangszórókimenetig  -  gyakorlatilag  2
    darab integrált áramkörből áll.
        A  fono-elektronika  egy  M  5218P  típusú  dual  IC.  A  bemeneti
    választókapcsolók,  a  fiziológiai  hangerőszabályozó  kapcsolója,   a
    hangerő- és a balansz-szabályozó után máris a  teljesítményerősítő  IC
    következik  (STK  4141-2S).  Ennek  bemenete  és  kimenete  között,  a
    visszacsatoló ágban helyezték el a hangszínszabályozó részt, ugyanúgy,
    ahogy az SA-540-es, illetve annak idején az A-5-ös erősítőn láttuk.  A
    be- és kikapcsolás zaját egy  háromtranzisztoros  némító-áramkör  védi
    ki:  be-,  illetve  kikapcsolás  után  néhány  másodpercig  egyszerűen
    rövidrezárja a  teljesítményerősítő  bemenetét.  A  hangszórókimenetet
    külön védőáramkör figyeli, s ha azon egyenfeszültséget észlel (mert az
    IC felmondta a szolgálatot),  két  tranzisztor  TRIAC-ot  nyit;  ez  a
    pozitív tápfeszültség körébe van bekötve, hiba esetén  túl  nagy  áram
    folyik át rajta, ennélfogva kiolvad a hálózati  transzformátor  primér
    olvadóbiztosítéka. Ez az áramkör voltaképpen a hangsugárzókat védi.
        A tápegység ±34V-ot  ad  a  végerősítőnek,  a  fono-erősítő  pedig
    ±13V-os stabilizált  feszültséget  kap.  A  -13V-ot  Zener  diódás,  a
    +13V-ot  tranzisztoros  stabilizátor   szolgáltatja.   Ez   látja   el
    feszültséggel a teljes rádiórészt is.
        Ahogy  a  Pioneertól  már  megszoktuk,  a  készüléket  ezúttal  is
    fémdobozba építette, és egyetlen nagyméretű nyomtatott áramköri  lapon
    helyezte el a teljes elektronikát. A hátoldalon a hangfrekvenciás  be-
    és kimenetek RCA-csatlakozóhüvelyek, a hagyományos-szabványos 5 pólusú
    felvétel-lejátszás csatlakozóhüvelyt ezen a gépen sem találjuk meg.  A
    hangsugárzók vezetékét egyszerűen kezelhető  szorítókapcsok  rögzítik,
    hasonlóak az antennacsatlakozók is; az aszimmetrikus, 75 ohmos antenna
    vezetékét persze koncentrikus csatlakozóhüvely fogadja.
        A  receiveren  hátul  két  "konnektort"  helyeztek  el,  az  egyik
    folyvást "él", a másikat maga a készülék kapcsolja ki-be.

    Méréseinkhez

        Kezdjük a  rádióvevővel,  ennek  úgyis  meg  kell  magyaráznunk  a
    bizonyítványát.
        Említettük, hogy ha  az  antennajelek  kicsik,  blokkolja  őket  a
    zajzár. Ahhoz tehát, hogy a zajhatárolt érzékenységet egyáltalán mérni
    tudjuk, ki kellett iktatnunk a zajzárat,  pontosabban  azt  a  FET-et,
    amely a  némítást  végzi.  Igen  ám,  csakhogy  a  készülék  állapotát
    ilyenkor nem lehet üzemszerűnek  nevezni.  A  táblázatunkban  szereplő
    érték tehát irreális, minthogy a rádió valójában meg se szólal, ha nem
    juttatunk legalább 2,6µV-os antennajelet a bemenetére. A monó/ sztereó
    kapcsoló tehát nagyon is elkelne, annál  is  inkább,  mert  a  jel-zaj
    arány monó üzemmódban már elég jó (46dB), sztereóban viszont mindössze
    23,5dB - ez bizony így nem élvezhető, sürgősen át kéne evezni  monóba,
    ha lehetne. Különben, nagyobb antennajel  esetén  az  SX-202L  jel-zaj
    aránya már igen tisztességes.
        A "nagy" tuner bemutatásakor már sajnálkoztunk a  pilot-,  illetve
    segédvivő-szűrő hiányán, és a sajnálkozást  most  csak  folytathatjuk.
    Sőt, egy újabb kellemetlenségről kell beszámolnunk.
        Táblázatunkban  látható,  hogy   a   két   Pioneer   rádiókészülék
    pilotjel-elnyomása nagyjából azonos. Ami a segédvivő-elnyomást illeti,
    még a receiveré látszik kedvezőbbnek, de ez valóban  csak  látszat.  A
    mérés  ugyanis  úgy  történik,  hogy  az  éppen   vizsgált   csatornán
    lekapcsoljuk a  "hasznos"  jelet  (1kHz),  és  így  mérjük  a  maradék
    segédvivőjel  (38kHz)  nagyságát.   Minthogy   ez   szelektív   mérés,
    tulajdonképpen   az   sem   befolyásolhatná   különösebben   (és   más
    készülékeken nem is tapasztaltunk ilyesmit), ha a "műsorjel", tehát az
    1kHz,  mérés  közben  is  jelen  van.  Az  SX-202L  azonban   igencsak
    megzavarodik tőle, mert a segédvivőelnyomása ilyenkor kb. 32 decibelre
    romlik. A 38kHz-es segédvivő szinte modulálódik a műsorjelen!
        A  frekvencia-jelleggörbe  tetszetős,  az  áthallás  is   legalább
    átlagos  volna,  de  20kHz  környékén   ugrásszerűen   felszökik,   és
    valamiféle gerjedésbe csap át -  ami  szintén  elég  aggasztó.  Az  is
    gyanúra ad okot, hogy  a  nagyjel-szelektivitás  görbéjén  nagymértékű
    hibásvétel  jelentkezik  a  venni  kívánt  frekvenciától   5,35MHz-re.
    Gyengének tartjuk a kétjeles szelektivitást  is.  Alacsony  viszont  a
    harmonikus  torzítás   és   a   középfrekvenciás   zavararány   -   ez
    természetesen erénye a készüléknek.
        Az erősítőrészről sok újat nem mondhatunk. Bemeneti impedanciája a
    magnó bemenetről alacsony, hasonló az SA-540 erősítőéhez. A harmonikus
    torzítás jóval alacsonyabb  a  gyárilag  specifikált  0,3%-nál,  és  a
    kimeneti   teljesítmény   ugyancsak   "túlteljesíti   a   normát";   a
    frekvenciagörbék szépek - bár a tűrésmezejük nem annyira szűk, mint  a
    "nagy" erősítőé. A  teljesítmény-frekvenciatartomány  a  felső  sávban
    egészen magasra nyúlik, alul viszont csak  30Hz-cel  kezdődik.  Jók  a
    zaj-arányok, alacsony az áthallás a különféle bemenetek között.

    Meghallgatás

        A receivert ugyanolyan körülmények között hallgattuk meg,  mint  a
    TX-540L tunert.
        A "Tuning Indicator",  sajnos,  nem  sokat  segít  a  hangolásban,
    szinte egyfolytában világít, és még akkor sem alszik ki,  ha  teljesen
    "félrehangolunk". Meglehetősen zavaró  az  "önként-muszáj"  zajzár,  a
    monó/ sztereó kapcsoló hiánya: a gyengébb térerejű sztereó  adók  csak
    zajosan foghatók.
        Nem voltunk megelégedve a készülék szelektivitásával sem, mert bár
    venni tudtunk kis térerejű adókat  is,  némelyikre  sehogysem  tudtunk
    pontosan ráhangolni.
        Hamisvételt nem  tapasztaltunk  hogy  valami  jót  is  mondjunk  a
    receiverről. Ami viszont a hangszínét illeti: külső erősítőn hallgatva
    is kicsit magas tónusú - hasonló a TX-540L hangszínéhez.


    Szeánsz

    

    (Pioneer erősítők)

        Az SA-540 erősítőt és az SX-202L receiver  erősítő-részét  egyazon
    szeánszon próbáltuk ki. Etalon gyanánt a HFM I fono-elektronika  és  a
    Quad 405 végfok szolgált, a kontrollberendezés "erős" volt (Ortofon MC
    30, Spendor BC1), a zenei anyagot bevált demólemezeinkről  válogattuk:
    country a JBL-ről, dixie az  Ortofonról,  zongoratrió  a  japán  Three
    Blind Mice  lemezcég  albumáról,  orgona  és  szoprán  a  Propriusról,
    operarészlet (Tosca) a Philipsről, végül pedig szimfonikus nagyzenekar
    az EMI/ Hungaroton Wagner-lemezéről.  Összesen  körülbelül  25  perces
    "rövidprogram".
        Kétféleképpen  próbáltuk  ki  a   Pioneer   erősítőit.   Az   első
    változatban csupán a fono-előerősítőjüket iktattuk be  a  láncba,  A-B
    vakteszt keretében (annak idején, az A-5-ös erősítő tesztje alkalmával
    ezt a próbát sajnos  elmulasztottuk),  másodszorra  pedig  a  komplett
    erősítőket hallgattuk, a HFM I/Quad 405 ellenében. (Már csak azért  is
    így a logikus, mert a Pioneer  erősítők  gyakorlatilag  mindössze  egy
    fonoés egy teljesítmény-fokozatból tevődnek össze, nincs bennük  külön
    meghajtó egység.) Ez eddig 4 próba; ötödik  nekifutásra  egymással  is
    összehasonlítottuk a két Pioneert.

    1. Fono-elektronikák

        Ezek  meglepően  jónak  bizonyultak.  Végigböngészve   a   szeánsz
    folyamán írt  jegyzeteinket,  s  figyelmen  kívül  hagyva  helyenkénti
    bizonytalankodásainkat,  úgy  gondoljuk,  hogy  a  két   Pioneer   gép
    RIAA-korrektora csaknem  egyformán  szól  (közvetlenül  egymással  nem
    mértük össze őket, csupán  az  etalonnal).  Ráadásul  több  pontot  is
    kaptak  a  miénknél,  elsősorban  azért,  mert  valamivel  tömörebbnek
    ítéltük a hangzásukat. Gyakrabban (bár nem mindig) éreztük  jobbnak  a
    basszusukat, és az is feltűnt, hogy kevésbé forszírozzák a  lemezzajt,
    márpedig ezt általában erénynek tekintjük. A HFM I élénkebben szólt, a
    magasai nemegyszer tisztábbnak tűntek, néha azonban fárasztóbbnak  is.
    Ami a térhatás  illúzióját  illeti,  e  tekintetben  nincs  határozott
    véleményünk,  csak  jegyzetszerűen  említjük  meg,  hogy  egyikünk  az
    orgonafelvételen határozottan visszhangosabbnak észlelte  a  Pioneert,
    viszont ugyan ő volt, aki az  operarészleten  meg  sokkal  teresebbnek
    ítélte a HFM I hangját.
        Mindent összevéve,  a  Pioneer  RIAA-korrektorok  a  rövidpróbákon
    meglehetősen jól  szerepeltek,  és  gyaníthatóan  később  sem  okoznak
    csalódást. Aligha kell attól tartanunk,  hogy  a  szalagfelvételeinket
    egyszer majd éppen az előerősítő hibái miatt kell megismételnünk.

    2. Komplett erősítők

        Amikor idáig eljutottunk, kénytelenek voltunk megvallani egymásnak
    igen-igen súlyos kételyeinket: vajon nem tévedtünk-e - nem is  annyira
    most, mint inkább annak  idején,  amikor  a  Pioneer  A-5-ös  erősítőt
    teszteltük. Azt a gépet  ugyanis  tulajdonképpen  elmarasztaltuk:  azt
    írtuk róla, nincs a  hangjában  elég  lendület;  gyöngébbnek  találtuk
    nemcsak az etalonnál, hanem az Orion SE 260-asnál is, pedig  annak  is
    megvannak a maga  bajai,  például  éppen  az  első  fokozata  igencsak
    gyatra. Márpedig az az  SA-540,  amelyet  most  tartunk  a  kezünkben,
    alig-alig különbözik az  A-5-östől!  (Amelynek  a  fono-elektronikáját
    azonban az akkori szeánszon nem bíráltuk el önmagában is.)
        És lám, a "komplett" SA-540 igazolt bennünket. Amit leírtunk  róla
    (helyesebben nem róla, hanem - vakteszt! - arról a hangképről, amelyet
    történetesen a zöld jelzőfénnyel kellett asszociálnunk), nagyon sokban
    emlékeztet az A-5-ös erősítő jellemzésére. Kisebb  együttesek  hangját
    szépen reprodukálja az SA-540, csengően és kissé  magas  tónusban,  de
    amint egyre nagyobb hangtömegeket kell feldolgoznia, erejét  veszti  a
    hang, kissé steril lesz, "elveszti egyik dimenzióját". A  zsüri  egyik
    tagjának voltak ugyan kételyei, s nemegyszer a Pioneerra szavazott, de
    - és éppen ez a perdöntő motívum - a Wagner-nyitány neki is fölényesen
    jobban tetszett  az  etalon-erősítőn.  És  valószínűleg  minél  tovább
    folytatnánk a meghallgatást, annál inkább ez lenne az eredmény.
        Az  SX-202L  receiverről  hasonló  volt  a  véleményünk,  mint  az
    erősítőről:  élénk  és  kissé  színezett  a   hangja,   de   valójában
    sávhatárolt, tehát nincsenek igazi magasai és a  hangképe  nem  eléggé
    testes.
        A két Pioneer hangja nagyjából ugyanabban az irányban  tér  el  az
    etalontól, de azért ezek a gépek sem szólnak egyformán. Különös  (sőt,
    őszintén szólva kényelmetlen), de amikor a kettőt  összehasonlítottuk,
    nekünk a "kisebbik" készülék, tehát a receiver volt a rokonszenvesebb.
    Úgy látszik, ennek a sávhatároltsága  kevésbé  volt  zavaró,  mint  az
    SA-540 túlságosan magasra csúszó hangszíne.
        Voltaképpen, persze, nem is olyan meglepő konklúzió, hogy: csaknem
    annyi pénzért inkább erősítőt plusz rádiót vásároljon az  ember  s  ne
    csak erősítőt. Mégha az a rádió csupán az SX-202L rádiórésze is.


    BEAG hangsugárzók HOX22,41,51

    

        Ez a rovat az újdonságoknak van fenntartva; nem szívesen  Mutatunk
    Be olyan készülékeket, amelyek öregebbek  a  Hifi  Magazinnál.  Mégis,
    néha  át  kell  hágnunk  a   magunkállította   korlátokat.   Nyolcadik
    számunkban, majd idei első két kiadásunkban  megismerkedtünk  összesen
    16  hangdobozzal,  az  Orion   és   a   Videoton   úgyszólván   teljes
    választékával - anélkül,  hogy  egyetlen  szót  is  szóltunk  volna  a
    harmadik gyár, a BEAG dobozairól. Pedig ezek  a  10-12  évvel  ezelőtt
    tervezett hangsugárzók a mai napig is jelen vannak a piacon, és bizony
    nem is olcsók, sőt, "fajlagosan" (tehát a  literszámot  és  a  hasznos
    membránfelületet tekintve) feltétlenül ezek a legdrágábbak.  Amire  az
    volna a nemhivatalos, mindazonáltal mindenütt "elhintett"  magyarázat,
    hogy a BEAG (ellentétben az  Orionnal  és  a  Videotonnal)  stúdiócég,
    kisebb darabszámban állít  elő,  ámde  sokkalta  értékesebb  holmikat,
    tehát nyilván drágábban termel, és ezt meg kell fizettetnie a vevővel.
    (Amerikaiasabb szövegezésben ez úgy hangzana, hogy "én nem  hangszórót
    és fadobozt  árulok,  hanem  elektroakusztikai  tudást".)  Hogy  ez  a
    magabiztosság mennyiben indokolt, arra még visszatérünk -  kétségtelen
    viszont,  hogy  a  BEAG   hangsugárzók   egy   részének   (jellegzetes
    képviselőjük ebben a csoportban a HOX  22)  tényleg  az  Atlanti-óceán
    túlpartján él a rokonsága - miért akadnánk hát fenn az amerikaias  ízű
    szlogeneken?
        Jelenleg 3 típus van forgalomban, a HOX 22 (4600,- forint), a  HOX
    41 (2930,-) és  a  kis  HOX  51  (2430,-).  Indokoltnak  láttuk  volna
    kiegészíteni   a    mezőnyt    a    nagydarab    HOX    12-essel,    a
    BEAG-stúdiómonitorok   kommersz   változatával,   amelyet,   ha    jól
    emlékszünk, 9-10 ezer forintért  árusítottak,  de  ma  már  sehol  sem
    találunk belőle a boltokban. A későbbiekben azért így is lesz még  szó
    róla. Ezeknek a  különleges  hangsugárzóknak  a  históriája  alighanem
    külön fejezetet képez a magyar hifi történetében.

    Előtörténet

    (Mottó:
     Amerikából jöttünk, mesterségünk címere 9 szélessávú hangszóró.)

        A nyugati, s különösen az amerikai High Fidelity története  mindig
    is bővelkedett különös ötletekben. Az egyik  legnagyobb  "ötletmester"
    dr. prof. Amar Bose (Bóz), a róla elnevezett,  s  a  Direct/Reflecting
    principium alapján gyártott hangsugárzók atyja. Annak a  "sok-sok  évi
    tudományos  kutatásnak  és  laboratóriumi  kísérletnek",   amelyet   a
    professzor elvégzett, tömören annyi a konzekvenciája, hogy a koncertek
    közönségét érő hangmennyiségnek 89 százaléka csupán  visszaverődés  és
    csak  11  százaléka  a   közvetlen   hang,   következésképpen   szobai
    zenehallgatáskor is erre az arányra kell törekedni. A híres és  ma  is
    népszerű, ötszögletű Bose 901-es hangsugárzó tehát úgy  működik,  hogy
    van benne 9 darab egyforma, kisméretű hangszóró, és ezek közül csak az
    egyik sugároz előre. A tört felületen elhelyezett  többi  nyolc  darab
    hátrafeléoldalirányban, a falakra dolgozik, s ezt a visszavert  hangot
    egy bizonyos időkéséssel kapjuk.  A  kis  hangszórók  szélessávúak,  a
    dobozban  nincs  keresztváltó,  ami  önmagában  véve  persze   roppant
    előnyös, és ezt az érvet a  prospektus  kellőképpen  hangsúlyozza  is.
    Hogy   aztán   a   kónuszos   hangszórók   mit   művelnek   a    felső
    frekvenciatartományban, arról hallgat a fáma. Ami a basszust illeti, a
    kilenc   kis   kónusz   körülbelül   egy   30   centiméter    átmérőjű
    membránfelülettel  egyenértékű,  s  ezek  képesek  volnának   alaposan
    meglengetni a levegőt, de mivel nagyon kis  dobozba  vannak  zárva,  a
    Bose 901 mélytartománya igen hamar esni kezd. A  mélyeket  ezért  művi
    úton  kell  megemelni  egy  úgynevezett  ekvalizátorral,  amelyet   az
    előerősítő   és   a   végfokozat   közé    kell    iktatni.    Ha    a
    teljesítményerősítőnk bírja szusszal, akkor  a  Bose  még  50Hz-en  is
    "nagyot szól". Hangsúlyozzuk, az  ekvalizátor  itt  lényeges  eleme  a
    konstrukciónak.
        Hogy mit keres a Bose a Bemutatjuk rovatban és hogy mikor jön  már
    a BEAG? Türelem, arra is mindjárt sor kerül. Előbb azonban még  vegyük
    szemügyre a nagytudományú Bose professzor filozófiáját és  fülügyre  a
    Bose 901 hangsugárzót. Ismerjük jól, van belőle idehaza -  a  dobozból
    is, a filozófiából is. Maga az elv, úgy véljük,  félreértésen  alapul.
    Mert igaz ugyan, hogy  a  koncerteken  túlnyomórészt  indirekt  hangot
    hallunk, csakhogy azok a visszaverődések jókora  késéssel  érik  el  a
    fülünket, elkülönülnek a közvetlen hangtól, és  csak  mint  utózengést
    észleljük  őket.   A   lakószobában   egészen   más   a   helyzet,   a
    visszaverődések   egy   nagyságrenddel   hamarabb,    csupán    néhány
    milliszekundum késéssel érkeznek, vagyis a fülünk egybekeveri őket  az
    elsődleges hullámfronttal. (Vesd össze: Zene a falak között, HFM  12.)
    Az eredmény tehát nem koncertszerű térhatás lesz, hanem sokkal  inkább
    egyfajta akusztikai maszat.

    

    1.  ábra:  a Bose901 (balra),illetve a Bifrons sugárzási karaktere.
    (A tört felületeken itt is, ott is 2*4 hangszóró helyezkedik el.)
    2.  ábra:  a  HOX  22  sugárzási  karaktere  (a  tört  felületeken 2*4
    hangszóró helyezkedik el.)


        És hogyan szól valójában a Bose 901? Kétségtelenül van  valamiféle
    sajátos karaktere. Olyan, mintha a hangdobozok  mögötti  fal  egyetlen
    hatalmas "hangernyővé" válna  (a  képernyő  analógiájára),  amely  úgy
    közvetíti a hangot, mint a televízió a képet. Minden  premier  planban
    szól; minden hangszer akkora, mint  az  egész  fal.  A  hegedű  is,  a
    trombita is, a zongora is és természetesen maga a zenekar is.
        A Bose  hangja  meglehetősen  színezett  és  távol  áll  a  modern
    hangzáseszménytől, de azért "nem  szól  rosszul"  -  különösen  nem  a
    magyar hangsugárzókhoz képest, mert hát becsületesebb  motorok  vannak
    benne,  mint  amilyenekhez  szokva  vagyunk.   És   ha   istenigazából
    megzargatjuk az erősítőnkkel, akkor impozáns,  "dögös"  zenét  játszik
    nekünk. Feltéve, hogy az ekvalizátort is bekapcsoltuk - mert anélkül a
    Bose olyan erőtlen, mint ősszel a légy.

    Janus isten árnyékában

        Nem sokkal azután, hogy a  Bose-rendszer  híre  Magyarországra  is
    eljutott, különleges hangsugárzó-dobozokkal rukkolt elő a  (Budapesti)
    Elektroakusztikai Gyár. Ezek a dobozok mindkét irányban, tehát nemcsak
    előre, de hátrafelé is "kommunikáltak", nemhiába viselték emblémájukon
    Janus képmását, mely római isten arról volt nevezetes, hogy  két  arca
    volt, s egyszerre tudott bepillantani múltba és jövendőbe.  A  dobozok
    egyébként a Bifrons névre hallgattak, ami ismétcsak kettős arculatukra
    utal. Kisméretű, széles sávú hangszórókat  tartalmaztak,  egyet  elől,
    hátul pedig nyolcat, ez annyi mint, annyi mint... kilenc!  (Nektek  is
    ennyi jött ki?) És minő játéka a véletlennek: az a nyolc hangszóró itt
    is egy tört felületen helyezkedett el. Igaz viszont,  hogy  a  felület
    kétszer volt megtörve, nem csupán egyszer (lásd  1.  ábránkon),  tehát
    Janus  óvjon  attól,  hogy   kétségbe   vonjuk   a   Bifrons-szisztéma
    eredetiségét. Legfeljebb valamiféle szellemi rokonságról lehet szó  az
    amerikai és a magyar gyár között, ez  pedig  (Janus)  istennek  tetsző
    dolog.
        Az már kevésbé tetszett Janusnak, hogy  a  BEAG  egyszersmind  egy
    Bose-típusú  ideológiát  is   meghonosított,   és   szakmai   körökben
    mindenfelé propagálta az SSQ-nak, azaz  Subjective  Sound  Quality-nak
    keresztelt teóriát, amely ugyanazon az egyparaméteres gondolkodásmódon
    alapul, mint dr. prof. Amar Bose munkássága. (Zárójelben: hallott  már
    valaki  olyan  Sound   Qualityt,   amely   nem   "Subjective",   hanem
    "Objective"?)
        Visszatérve  mármost  a  Bifronsra,  ez  a  hangdoboz   abban   is
    különbözött a Bose 901-estől, hogy nem adtak hozzá ekvalizátort  (sőt,
    meg sem említették, hogy ehhez a  konstrukcióhoz  netán  ilyesmire  is
    szükség lehet). Így is meglehetősen drága  volt:  ha  jól  emlékszünk,
    csaknem hétezer forintba került. Aztán a Bifrons egyszercsak eltűnt  a
    süllyesztőben, pedig a BEAG nagy reményeket fűzött  hozzá,  és  teljes
    gyártmánycsaládot alapozott rá. Habár  a  konstruktőri  bizonytalanság
    jelének tekinthetjük, hogy  a  többi  modell  már  nem  sugárzott  két
    irányba, csak szerényen előrefelé.
        A frontlapjukat azonban többnyire  harmonikaformájúra  készítették
    (lásd a HOX 22-es fényképét, illetve működési elvét a 2. ábrán.) Ez  a
    hangdoboz főleg abban különbözik az eredeti Bifronstól, hogy  hiányzik
    a túloldaláról az az egyetlen, kilencedik hangszóró.  Emiatt  mindjárt
    háromezer forinttal olcsóbb lett - ha ugyan ettől lett olcsóbb; a BEAG
    mindig is sajátos módon határozta meg termékei árát, ami már abból  is
    látszik, hogy a kis HOX 51 (lásd a képen), amelyben  csak  negyedannyi
    hangszóró van,  és  még  csak  a  homloklapja  sem  harmonikázik,  nem
    negyed-, hanem félannyiba kerül, mint a HOX  22.  Ha  legalább  a  két
    hangszórója közül az egyiket a doboz hátoldalára  szerelték  volna!  A
    rend kedvéért illik még elmondanunk, hogy létezett  valaha  egy  olyan
    doboz is, mint egy vízszintesen kettéfűrészelt HOX 22 (négy  hangszóró
    libasorban), és gyakorlatilag ez az a hangszórókészlet, amely  a  nagy
    HOX 12 felső regiszterét képezi. Ezt ott alul  egy  30  centis  dohogó
    egészíti ki.
        Fura dolog, de a BEAG gyár prospektusa ma is  úgy  ajánlja  a  HOX
    22-őt, mint "újrendszerű" típust. (Öreg doboz nem  vén  doboz.)  Pedig
    van a BEAG-nak egy még újabb rendszerű hangsugárzója is, a HOX 41,  ez
    tényleg  nem  idősebb  5-6  évesnél.  Afféle  deviáns  doboz  a   BEAG
    választékában, különutas, de legalábbis kétutas: van két gumimembrános
    mélyhangszórója és egy külön magassugárzója  -  igaz,  nem  dóm,  csak
    újabb módosítása a jólismert 125mm-es BEAG-hangszórónak, túlságosan is
    nagy ahhoz, semhogy jó csipogó válhatna belőle. A HOX 41 ezenkívül nem
    zárt   doboz,   hanem   basszreflexrendszerű,   kétoldalt   vannak   a
    reflexnyílásai, lyuggatott lapocska takarja őket.
        A HOX 41-es hangszórócsatlakozója szabványos. A másik két dobozról
    menetes csavarok állnak ki, ezekre kell ráerősíteni  a  lecsupaszított
    vezetéket,  alátétek  és  egy  nagyobb   fejű,   recézett   csavaranya
    segítségével.  Mindezt  süllyesztve  helyezték  el,  leborították  egy
    plexifedéllel, amelyet csak csavarhúzóval lehet eltávolítani -  messze
    a legügyetlenebb megoldás, amellyel valaha is találkoztunk. (Az  ilyen
    típusú csatlakozók fölött az  érintésvédelmi  elvek  követelik  meg  a
    plexitetőt. S. A. megjegyzése).

    Méréseinkhez

        Hangsugárzóinkról ezúttal is 6-6  diagramot  közlünk  hasábonkénti
    tagolásban.   Felülről-lefelé   haladva   a    hasábban,    előbb    a
    hangsugárzó-pár közös frekvenciaátvitelét rajzoltatjuk fel ugyanarra a
    diagrampapírra; ebből a gyári "szórás" mértékére lehet  következtetni.
    Az irányjelleggörbék, majd a közeltéri mérés görbéje után a harmonikus
    torzítást  szemléltetjük,  1   watt   teljesítményen,   illetve   96dB
    hangnyomáson.  Hatodik  diagramunkon   az   impedanciagörbe   látható.
    Oszcillogramjaink pedig 5-5 kritikus  frekvencián  tükrözik  az  egyes
    hangsugárzók legpontatlanabb válaszjeleit.

    HOX 22

        Minden hangsugárzó: kompromisszum  szüleménye.  (Van  konstruktőr,
    aki bevallja - van, aki tagadja.) Minél inkább eltér egy hangdoboz  az
    átlagostól, annál valószínűbb, hogy az erényeiért fizetni  is  kellett
    valamivel. Tanulságos lesz, ha mielőtt belepillantanánk  e  legdrágább
    hazai  hangsugárzó  diagramjaiba,  megpróbáljuk  kitalálni   a   mérés
    eredményét.   Hangsúlyozzuk,   nem   a   saját   nézeteinket   akarjuk
    ráoktrojálni az Olvasóra (a mi  tudásunk  ahhoz  túlságosan  csekély),
    csupán a szakkönyvekből idézünk, és utána megnézzük, az  történik-e  a
    gyakorlatban, amit az elmélet megjósol.
        Pusztán a "papírok" ismeretében kétféle kétely merülhet fel a  HOX
    22-vel, pontosabban a magasátvitelével szemben. Az egyik  az,  hogy  a
    12-13 centiméter  átmérőjű  papírkónuszok  -  ha  hihetünk  a  nyugati
    szakvéleményeknek, s még inkább az utóbbi tíz  év  gyakorlatának  csak
    4-5 kilohertzig sugároznak szépen, feljebb már nem szabad igénybevenni
    őket,  legalábbis  hificélokra  semmiképpen   sem.   A   konstruktőrök
    feljavíthatják ugyan mindenféle kunsztokkal a hangszóró magasátvitelét
    (a BEAG-hangszórók közepébe például kis papírtölcsért ragasztottak, és
    a motor belül is  tartalmaz  olyan  elemet,  amelynek  kifejezetten  a
    magastartományt kell "megnyomnia") - ez azonban csak látszólag  segít,
    mert a bajok magának  a  hangszórómembránnak  a  geometriai  méretéből
    következnek. Voltaképpen arról van szó, hogy magasabb frekvenciákon  a
    membrán már nem tudja szabályosan "pumpálni" a levegőt,  egyes  részei
    kifelé, más részei ugyanakkor már visszafelé mozdulnak,  kioltások  és
    berezgések lépnek fel.
        Hasonlóképpen sok baj  vagy  legalábbis  gond  forrása  lehet,  ha
    ugyanazt a frekvenciát egyszerre két hangszóró sugározza  le,  mert  a
    két hangszóró - avagy: ugyanannak  a  hangszórómembránnak  két  távoli
    pontja!  -  hol  erősíti,  hol  kioltja   egymás   hangját.   Kritikus
    frekvenciákon  a  hang  nem  egységes  hullámfrontban  terjed,   hanem
    nyalábokban, oly formán,  mint  ha  keskeny  faleveleket  ragasztanánk
    egymáshoz a száruknál. A  nyalábosodás  annál  magasabb  frekvenciákra
    tolódik, minél közelebb tesszük egymáshoz a két  hangszórót.  Mivel  a
    HOX  22  nem  is  kétszeres,  hanem  nyolcszoros  hangforrás,   szélső
    hangszórói meglehetősen messzire kerülnek egymástól. Gyanítható,  hogy
    már 2-3kHz-től csipkés lesz a frekvenciaátvitele - nem is beszélve  az
    irányjelleggörbéiről.  Az  a  körülmény,  hogy  a  HOX   22-es   doboz
    hangszóróit váltogatva kifelé-befelé  fordították,  legfeljebb  tovább
    bonyolítja a dolgot.
        Nézzük tehát a HOX 22 frekvenciaátviteli görbéit. Mint  látjuk,  a
    középsáv egészen 3-3,5kHz-ig egyenletes  (±4dB),  de  aztán  már  csak
    szakadékok  és   csúcsok   követik   egymást.   Az   irányjelleggörbék
    kétségbeejtően kuszák. Jellemző, hogy a felső két görbe (0, illetve 20
    fokban mért átvitel) már 1kHz után széttart. Ez annak a következménye,
    hogy a kis hangszórók -  a  szélsők  -  túlságosan  messzire  kerültek
    egymástól. Vagyis a HOX 22 jól tudja a fizikát.
        A basszustartomány riasztóan üres. A prospektus  110Hz-ben  jelöli
    meg a rezonanciafrekvencia helyét; az impedanciagörbe és  a  közeltéri
    mérés inkább 120Hz-et sejtet - tény, hogy 100Hz alatt már nyoma  sincs
    a basszusnak. Az  50Hz  és  12,5kHz  között  specifikálható,  1kHz-hez
    viszonyított átvitel tűrésmezeje -25; +2dB(!)
        Vissza kell még térnünk a magasátvitelre,  illetve  a  BEAG  doboz
    homlokfelületének   kiképzésére.    Nyilvánvaló,    hogy    erről    a
    hangsugárzóról   más-más    görbéket    mérhetünk    aszerint,    hogy
    felállítottuk,  avagy  elfektettük-e  a  dobozt.  A  gyári   ideológia
    értelmében a HOX 22-est fekvő helyzetben kell használni,  de  (mint  a
    3/a  diagramon  szemléltetjük),  a  frekvenciaátvitel   ilyenkor   még
    rosszabb. Mi tehát azokat a diagramokat adjuk meg, amelyeket  a  doboz
    álló, azaz kedvezőbb helyzetében vettünk fel. Ámde nehogy szó  érje  a
    ház elejét, a szeánszon ki fogjuk próbálni  a  HOX  22-est  fekve  is,
    állva is, akár ülve is.
        A harmonikus torzítás alacsony. Ebből a szempontból  kétségtelenül
    jó, hogy olyan sok hangszórót raktak a dobozba, mert így egynek-egynek
    csak  nyolcadakkorát  kell  mozdulnia.  A  HOX  22  még   96   decibel
    hangnyomáson  sem  erőlködik  -  s  ehhez  mindössze  2  wattnyi   (!)
    elektromos teljesítményre van szüksége. Valóban hallatlanul  érzékeny,
    nagy teljesítményű hangsugárzó! A torzítása  csak  a  mélytartományban
    szökne fel - de hát hol van itt mélytartomány?!
        Az  oszcillogramok  nagyon  csúnyák.  A  3950,  illetve  5500Hz-en
    felvett  burst-válaszjel  erősen  "csörög  ",  ez  a  két   frekvencia
    egyébként a frekvenciaátviteli görbén is kritikus pont.

    HOX 41

        A két kis 125-ös hangszóró itt reflexdobozt kapott, de  ettől  nem
    jöttek meg igazán a mélyeik; van hozzájuk külön csipogó is, de az  sem
    hozta meg a magas hangokat. A két hangsugárzó  frekvenciagörbéje  elég
    jól együtt fut, bizonyítva, hogy a 4 és 10kHz közötti púp nem gyártási
    hiba következménye,  hanem  a  konstrukció  sajátossága.  Az  50Hz  és
    12,5kHz közötti sáv tűrésmezeje -17; +2dB.
        Az iránygörbék 2 kilohertz fölött már  teljesen  összegabalyodnak,
    de a két felső vonal (0 és 20  fok)  azért  valamivel  közelebb  kerül
    egymáshoz, mint a nagyobbik doboz diagramján.
        A HOX 41 viszont torzít, pogányul torzít!  Mint  már  többször  is
    leírtuk, a harmonikus torzítás mérésekor a szintíró  érzékenységét  20
    decibellel  megemeljük.  Amikor  tehát  a  torzításgörbe  belefut   az
    alapgörbébe, valójában  20  decibelre  vannak  egymástól;  a  torzítás
    ilyenkor éppen  10  százalékos.  Nos,  a  HOX  41  ennél  már  1  watt
    teljesítményen is  jóval  többet  produkál,  96dB  hangnyomáson  pedig
    úgyszólván elszabadul a pokol, a torzítás az egekig  nő  -  de  a  100
    százalékos értékig mindenképpen. Még szerencse, hogy a mélyfrekvenciás
    torzításra kevésbé kényes a fül, meg aztán a HOX 41 olyan kevés mélyet
    sugároz,  hogy  remélhetőleg  a   torzítása   is   elviselhető   lesz.
    Megjegyezzük azért, hogy a második harmonikus szintje még 160Hz  táján
    is eléri a 10 százalékos értéket!
        A HOX 41 jóval kevésbé érzékeny a HOX 22-nél: az 1kHz-en  mért  96
    decibeles hangnyomáshoz 15,1 wattra van szüksége.
        A  burst-jelek  szép  csendesen  csörögnek  -  nem  rosszabbak  az
    átlagosnál.

    HOX 51

        Ebben a dobozban hasonló (vagy azonos?) hangszórók vannak, mint  a
    nagy HOX 22-esben. A kis doboznak mégis jobb a  magasátvitele  is,  az
    iránykarakterisztikája is. Ez feltehetőleg  azzal  magyarázható,  hogy
    két hangszórót sokkal közelebb lehet rakni egymáshoz, mint 8  darabot.
    (Függetlenül attól, hogy egyenesen rakjuk őket, avagy  cikcakkban.)  A
    két felső iránygörbe például egészen 4kHz-ig együtt fut!
        Annál kevésbé fut együtt  a  két  hangdoboz  frekvenciagörbéje.  A
    kettő között jó 3-4 decibeles szintkülönbség van, és még csak  nem  is
    párhuzamosan hullámzanak; 8kHz-en például "én jobbra, te balra"  -  14
    decibelnyire szaladnak el egymástól!
        A HOX 51 frekvenciagörbéje  meglehetősen  felfelé  húz,  100Hz  és
    10kHz között oktávonként jó 2,5 decibelt, összesen  vagy  20  decibelt
    emelkedik. Az 50Hz és 12500Hz közötti sáv tűrése -22; +7dB.
        A torzítás igen magas, már 1 watton is,  96  decibelen  pedig  még
    inkább. A burst-válaszjelek egészen elfogadhatóak; ezektől a  kis  HOX
    51 még igen jól is szólhatna.

    

    

    

    A  BEAG  hangsugárzók legkedvezőtlenebb válaszjelei. Bal felső oszlop:
    HOX 22, jobb felső oszlop: HOX 41, alsó képek: HOX 51.



    Szeánsz

    


        A BEAG hangsugárzókat  ugyanolyan  körülmények  között  hallgattuk
    meg, mint előzőleg a Videoton tíz hangdoboz-típusát, illetve az  Orion
    HS  700-ast.  Az  etalon  mindvégig  a   kis   HS   280-as   volt.   A
    tesztpéldányokat most is elsősorban a jegyzetfüzetünkből vett  spontán
    megjegyzésekkel jellemezzük; a "másik" dobozon, amelyre utalunk, a  HS
    280-as értendő.

    HOX 22

        Előbb még  egy  idézet  a  prospektusból  -  a  kiemelések  tőlünk
    származnak:

        "A    HOX    22...    felépítése     közel     frekvenciafüggetlen
    iránykarakterisztika kialakítását teszi lehetővé, és  így  a  helyiség
    belsőtéri  akusztikájától  közel  független  hanghatást  biztosít.   E
    kedvező tulajdonságának a  sztereofonikus  hangvisszaadásnál  is  nagy
    jelentősége van. A hangsugárzó kiváló  prezenchatása  következtében  a
    hangforrás térbeli kiterjedtségét is érzékeljük, és  olyan  hanghatást
    biztosít, mintha a felvétel helyszínén közvetlen közelből  hallgatnánk
    a műsort. A sztereohatás -  mely  tradicionális  hangsugárzóknál  csak
    viszonylag kis területsáv  -  a  szobának  csaknem  teljes  területére
    kiterjed."

        Hm. Nézzük most a mi kommentárjainkat.
        "Rádióhang, tölcsérhang, de  annak  is  csak  a  közepe  van  meg.
    Szimfonikus zenén a hang teljesen szétesik, a hangszereknek  csak  egy
    része  szólal  meg,  az  is  közeljön.  Groteszk.  Testetlen;   mintha
    lyukszűrővel sávokat vagdaltak volna ki belőle. Annyira  durván  szól,
    hogy utána a másik doboz nazálisnak tűnik, de  az  még  mindig  sokkal
    közelebb áll ahhoz, amit megszoktunk. Az is csörömpöl, de legalább van
    mélye.
        Mosófazékban ül a zenekar, rácsapták a fedőt, ami kijön  -  kijön,
    ami marad - marad. Alja-teteje  tökéletesen  hiányzik,  a  közepe  meg
    préselt, torzított. (A másik ugyanott kissé vékonyan szól.)
        Erőlködik.
        Spanyolfallal terelik a hangot, tölcséren át."

        Mint  látjuk,  a  zsüri  meglehetősen  egybehangzóan   ítélt.   És
    tulajdonképpen még azt sem mondhatjuk, hogy a prospektusnak  nem  volt
    igaza. Mindez csak interpretáció kérdése!  A  HOX  22  hangja  ugyanis
    olyannyira nem sztereofonikus, hogy gyakorlatilag valóban független  a
    szoba akusztikájától. Azt a jelenséget,  hogy  a  frekvenciasávnak  se
    alja,  se  teteje,  valóban  interpretálhatjuk   kiváló   prezenchatás
    gyanánt, ami pedig a  közeltéri  hatást  illeti,  a  HOX  22  zenekara
    nemcsak hogy közel jön, hanem úgyszólván a nyakunkba esik.
        Lábjegyzet: a HOX  22  hangja  tovább  romlik,  ha  a  dobozt  nem
    felállítva  használjuk,  hanem  elfektetve,  úgy,   ahogyan   a   gyár
    javasolja.

    HOX 41

        Jegyzeteinkből:  "Cseng,  sziszeg,  érdes,   fémes,   a   basszusa
    hiányzik. Nehéz elviselni; utána a másik  doboz  "mattul"  szól,  amíg
    újra hozzá nem szokunk.
        A közepe ordít, basszusa nincs, bosszantó. Az énekes számokon: nem
    is olyan rossz... De itt is 7:3, a másik javára.
        Összetömöríti  a  zenét,  mindenki  itt   van   előttünk,   együtt
    ordibálnak.  A  bőgőt  szabályszerűen  eltünteti.  A  másik   doboznak
    színpada van, mélysége van."
        Vitatkoztunk rajta, melyik a rosszabb, a HOX 22, vagy inkább a HOX
    41. A többség jobban elmarasztalta a nagyobbik  dobozt.  A  HOX  41-es
    hangjában  viszont  (többen  is!)   felfedezni   véltünk   egy   olyan
    jelenséget,  amilyennel  eddig  még  nem   találkoztunk,   s   amelyet
    kétzongorás effektusnak neveztünk el. A sztereó hatásról van szó,  ezt
    a különféle hangsugárzók más-más módon szokták eltolni.  A  Spendornak
    például meglehetősen szép tere  van,  a  kis  Orion  HS  280  színpada
    szűkebb, de még mindig színpad.  Egyes  Videotonok  (így  a  DC  4014)
    hajlamosak monóban szólni, középről, mindig ugyanarról  a  helyről.  A
    HOX  41  ezzel  szemben  egy  egészen  különleges,  kétoldalról  szóló
    monofóniát produkál. Ez különösen a  zongoraszólókon  figyelhető  meg.
    Mintha jobbról is, balról is egy-egy zongora szólna.

    HOX 51

        Jegyzeteinkből:
        "Beagos. Talán egy kicsit jobb az előzőknél. Basszusa nincs ugyan,
    de felül nem tolakszik annyira. A Toscán rosszabbat vártam.
        Ugyanolyan, mint az előző. Bántó.
        Ugyanolyan, csak még zizeg is. Viszont nem annyira harsány."

        Ezen a dobozon megint erősen érezhető volt a kétzongorás effektus.
    Mindazonáltal, ahogy lefelé haladunk az árlétrán, javul valamelyest  a
    kép (akarjuk mondani: a hang). A két hangszóró  nem  szól  rosszabbul,
    talán egy árnyalatnyival még jobban is szól, mint a  nyolc  hangszóró.
    Ki kéne próbálni olyan BEAG-dobozokat is, amelyekben csak egyetlen  HX
    125-ös van. Esetleg egy sem.
        Ez utóbbi megjegyzésünket nem a cinizmus sugallta, hanem  egy  nem
    is megalapozatlan feltételezés. A kis HX  125-ös  hangszóró,  plusz  a
    Bose-féle ideológia - lényegében ez a kettő nyomja rá bélyegét  szinte
    mindenre,  amit  a  BEAG  az  utóbbi  15  év   folyamán   stúdió-   és
    lakáshangosítás  céljára   produkált.   Hiszen   még   a   nagy   BEAG
    stúdiómonitorok is a  törtvonalban  elhelyezett  HX  125-ösök  hangján
    zenélnek...