Utazás a lemezjátszó körül



    

        Hogy  elröpül  az  idő!  Negyed  százada  már,  hogy  kezünkben  a
    hangtechnika csodálatos ajándéka, a sztereofonikus hanglemez  -  és  a
    mai napig sem tanultuk meg, hogyan kell lejátszani! (A kart felemeljük
    és a barázdák fölé  visszük.  A  továbbiakban  követjük  a  használati
    utasítást. S. A. megjegyzése.) Illetve, lejátszani  éppen  le  tudjuk,
    csak nem elég precízen. És még  csak  megítélni  sem  tudjuk,  hogy  a
    lemezen rögzített információból mennyit sikerült  előcsalogatnunk,  és
    mennyi maradt benn a barázdákban. Még szerencse, hogy  elsősorban  nem
    információt akarunk hallgatni, hanem zenét.

    

    A 27 éves sztereo LP köszöntése


        De azért furcsa, nem, hogy ma, amikor a születésnapi  tortára  már
    szinte rá se fér az a sok gyertya, amely a jó  negyedszázados  sztereó
    LP-nek dukál (lásd a  következő  oldalpáron),  még  mindig  olyasmiken
    vitatkozunk, hogy  jobb-e  az  MC  hangszedő  az  MM-nél;  hogy  van-e
    sajáthangja  a   futóműnek   és   a   hangkarnak,   nem   beszélve   a
    lemezpárnákról; hogy meg lehet-e  hallani  a  szöghibát  -  és  ami  a
    legszomorúbb:   érveink   többsége   ingatag   információkon   alapul:
    híreszteléseken,   afféle   hifi-pletykákon,   a    legjobb    esetben
    féltudományos spekulációkon. Túlságosan sok, amit tudni  vélünk  -  és
    nagyon kevés, amit valóban tudunk. Hja,  spekulálni  kényelmes  dolog,
    kísérletezni viszont fárasztó.
        Ebben a cikkben  spekuláció  is  lesz,  bőségesen,  de  beszámolok
    néhány kísérletről is - évekig halogattuk, ámde most végre letudhatjuk
    őket. Tudom, van benne valami megmosolyogtató, górcső  alá  venni  egy
    alapjában véve özönvíz előtti, mechanikus szerkezetet és nagy lelkesen
    finomítgatni rajta itt meg ott meg amott - most, amikor már  megkezdte
    diadalútját a digitális (CD) lemezjátszó, hogy előbb-utóbb tökéletesen
    értelmetlenné  tegyen   minden   régivágású   paramétert:   nyávogást,
    dübörgést,   szöghibát,    belsőbarázdatorzítást,    karrezonanciákat,
    akusztikai visszahatást. Mégis, az analóg hanglemez még nagyon  sokáig
    velünk marad; ha velünk marad, le kell játszani; ha le kell  játszani,
    nem  mindegy,  hogyan  csináljuk.  Tehát  érdemes   még   egy   kicsit
    elbíbelődni a hagyományos lemezjátszóval. Annál  is  inkább,  mert  az
    öreg LP még  fejlődőképes!  Ugyanis  az  (egyébként  elkényelmesedésre
    hajló) hanglemeziparosok annyira megrémültek  a  CD-kísértettől,  hogy
    most egyszeriben be akarják  bizonyítani:  vannak  még  tartalékok  az
    analóg technikában!
        Az   audiofileknek   való   lemezjátszó   abban    különbözik    a
    hifi-lemezjátszótól,  hogy  szemre  sokkal  egyszerűbb,   konstrukciós
    elveiben viszont sokkalta differenciáltabb amannál. Tervezői  mérlegre
    tesznek egy sereg  lényegtelennek  látszó  szempontot,  és  figyelembe
    veszik a másodlagos vagy akár a harmadlagos  paramétereket  is.  Vajon
    megéri-e ez a munka a pénzt és a fáradságot? Ilyesmiről  lesz  szó  az
    alábbiakban.
        Az  utazás,  amelyre   Olvasóinkat   invitálom,   nem   tudományos
    expedíció, csak szerény  tanulmányi  kirándulás,  amely  mindazonáltal
    hasznos  tanulságokkal  szolgál.   Nem   luxushajóval   utazunk,   nem
    helikopterrel, nem is a Kék Nyíl expresszel, csupán vicinálissal, azaz
    helyiérdekű  vasúttal...   Ezzel   azt   szeretném   kifejezni,   hogy
    kísérleteink a legkevésbé sem általános  érvényűek.  Konzekvenciáinkat
    nem kell elfogadnia sem a nyugati hifistának,  sem  pedig  annak,  aki
    idehaza sóhajtozik a High End Audio kegyszerei után - de  hadd  legyek
    szerénytelen: aki a mi  körülményeink  között  kíván  berendezkedni  a
    lehető    legnívósabb    zenehallgatásra,    többet    tágíthat     az
    audiohorizontján ezzel az utazással, mintha a devizák szárnyán röpülne
    néhányezer kilométert.

    Első stáció: két egyforma hangszedő

        Nyugati   audio-folyóiratokban   gyakran   olvashatni   beszámolót
    különféle futóművek és  hangkarok  hangminőségéről.  A  teszt  jobbára
    abból áll, hogy valaki meghallgatja a lemezjátszót - és elmondja  róla
    a véleményét. Az aranyfülűek iránt érzett minden tiszteletünk ellenére
    ezeket a teszteket mi nem merjük kritikátlanul átvenni. Persze, lehet,
    hogy csak irigykedünk rájuk, mert nekünk nincs aranyfülünk. Tény, hogy
    mi kizárólag csak az A-B vaktesztnek hiszünk.
        Hivatkoznak a külföldi újságok A-B  tesztekre  is,  de  túlságosan
    könnyedén  átsiklanak  a  mellékesnek  látszó  körülményeken.  Valóban
    ugyanolyan hangkar volt a futóműre szerelve? Valóban egyformán  voltak
    beállítva?  És  ami  a  legfontosabb:  valóban  egyforma  volt  a  két
    hangszedő?  Erről  már  több  ízben  elmondtuk  véleményünket  a  Hifi
    Magazinban, s legutoljára, 11.  számunkban  azzal  hagytuk  magára  az
    Olvasót, hogy az Ortofon cégtől éppen nemrégiben kértünk két, gyárilag
    összemért  hangszedőt.  Ezek  időközben  megérkeztek,  12.  számunkban
    teszteltük is őket - és jeleztük, hogy  ezek  sem  annyira  egyformák,
    mint két tojás. Márpedig a futómű-,  illetve  hangkarteszteken  a  két
    hangszedő különbsége adja meg a szeánsz tűrésmezejét-hibahatárát.
        Az MC 10/II-eseket előbb "testületileg" hallgattuk meg.  Egyöntetű
    véleményünk szerint a két hangkép csaknem fedésben van - de azért  van
    köztük eltérés. Hiába, hogy a frekvenciagörbék szinte azonosak: a  két
    pickup közül az egyik egy kicsit csengőbben  szól,  a  másiknak  pedig
    enyhén melegebb a felső basszusa.  Megkülönböztetni  őket  csak  akkor
    sikerül, ha kapcsolgatáskor  égve  tartjuk  a  szokásos  jelzőfényeket
    ("most a sárga szól... most a zöld szól").
        Megpróbálkoztunk   kettős    vakteszttel    is:    kioltottuk    a
    jelzőfényeket, "megkevertük a kártyát", azaz összevissza kattogtattunk
    a kapcsolóval, és így  próbáltuk  kitalálni,  melyik  pickup  szól.  A
    lámpafényeket  csak  ellenőrzésképpen  gyújtottuk  ki.   Az   eredmény
    tökéletesen  negatív  volt;  ilyen  körülmények  között  lehetetlennek
    bizonyult megkülönböztetni a két hangszedőt.
        Később,  egymagamban,  órákon  keresztül   kísérleteztem   az   MC
    10/II-esekkel. Azt tapasztaltam, hogy jó 20-30 perces bemelegítés után
    az ember még kettős vakteszttel is kiválaszthatja a neki jobban tetsző
    hangszedőt. A találati arány körülbelül 80  százalékos,  tehát  tízből
    nyolcszor nem tévedtem. Eddigi tapasztalataink szerint ez a  különbség
    még így is kisebb, mint két futómű vagy két hangkar  különbsége  -  de
    azért számolni kell vele, ha nem akarjuk megtéveszteni magunkat.
        Mindenesetre: ha még  az  emberemlékezet  óta  "pickupspecialista"
    Ortofon  válogatott   hangszedői   sem   egyformák,   akkor   azt   is
    megkockáztatom, hogy két egyforma hangszedő gyakorlatilag nem létezik,
    vagy  ha  mégis,   hát   akkor   olyan   ritka,   mint   amilyenek   a
    fehérholló-házaspárok...

    Második stáció: két cserélhető hangkar

    

    Hadcock GH 228


        Ezen az állomáson sem időzünk sokáig, csak amíg -  törlesztve  egy
    régi adósságunkat - bemutatom a Hadcock GH 228-as  hangkart,  amelyből
    az ELEKTROMODUL szívessége folytán két  egyforma  (?)  példány  van  a
    kezünkben.  Well,  az  angol  George  Hadcock  meglehetősen   kisipari
    kivitelű gyártmányát 6-8 évvel ezelőtt kapták fel  az  audiofilek.  Ez
    afféle második generációs hifi-hangkar:  akkor  tervezték,  amikor  az
    addig a világ legjobbjának kikiáltott SME-ről már kiderült egy és más,
    noha a karrezonancia-vizsgálatok akkoriban még  nem  voltak  divatban.
    (Hát divatban éppen ma sincsenek...) A Hadcock  körülbelül  65  fontot
    nyom... ennyivel könnyebbedik meg  a  zsebünk,  ha  megvesszük,  tehát
    ugyanannyiba kerül,  mint  a  fölényesen  szebb  és  praktikusabb  SME
    3009/II. Ez a 65 font  csak  töredéke  annak,  amit  a  mai,  harmadik
    generációs, többé-kevésbé céltudatos munkával  tervezett  hangkarokért
    kérnek. A Linn Ittok kar például  háromszorta,  a  Fidelity  Researché
    vagy ötszörte többe kerül.
        A Hadcocknak ez a típusa  egytűcsapágyas  (lásd  a  fotón),  ezért
    rendkívül kicsi a csapágysúrlódása. Viszont oldalirányban billenékeny.
    Ezt a hibáját a szokásos módon védik ki: van a karcsapágy  fölött  egy
    szilikonolajjal töltött tartály, ebbe merül a kar-cső  aljára  szerelt
    csövecske. A szilikonolaj tapadása fékezi a heves mozdulatokat (ezt ki
    is tudjuk mérni, akusztikai visszahatás formájában), de egyébként  nem
    akadályozza a csapágy mozgását. Nagyon fontos szempont, hogy a GH  228
    egyenes és  merev;  a  fejszerelvénye  egy  csavarral  kioldható,  ami
    hátrányos ugyan, de még mindig sokkal biztosabban ül a helyén, mint az
    SME-féle, bajonettzávárzattal csatlakoztatott papucsok. Előző  számunk
    karrezonancia-tesztjei erről bárkit meggyőzhetnek.
        A két Hadcock általában az etalon-lemezjátszónkon tartózkodik; így
    egyszerre két hangszedőt futtathatunk egyazon lemezen. Ha  futóműveket
    vizsgálunk akkor az egyik kart átszereljük az idegen típusra.  Az  A-B
    teszt kifogástalannak látszik... csakhogy, mint már régóta  tudjuk,  a
    hangszedők nem egyformán szólnak, és így  előnybe,  illetve  hátrányba
    hozhatják a  két  futómű  valamelyikét.  Teszt  közben  megcserélni  a
    karokat - ez volna a követendő módszer! Csakhogy ez nagyon  komplikált
    és kényelmetlen dolog!
        Egyet azonban  meg  lehet  csinálni:  megcserélhetjük  nem  a  két
    komplett kart magát, hanem csupán a két karcsövet!  Az  egytűcsapágyas
    kar  ugyanis  leemelhető  a  talapzatról,  csupán  a  kábeleket   kell
    kioldhatóvá-dugaszolhatóvá tenni. Ezt a műtétet  elvégeztük;  azóta  a
    karcsöveket a hangszedőkkel együtt hamar áttehetjük egyik futóműről  a
    másikra, és meggyőződhetünk róla, hogy a hangképben most már csakis  a
    hangszedő, illetve a futómű hangja érvényesül.
        Hacsak - hacsak nem feltételezzük, hogy a két karcső sem egyforma.
    Ezen  a  ponton  azonban  végleg  elfogyott  a  türelmem.  A   további
    felelősséget George Hadcock nyakába varrom.

    Harmadik stáció: Linn és Thorens

        Ezzel a próbával még  tartozunk  az  Olvasónak.  Idei  első  (11.)
    számunkban a híres Linn lemezjátszót teszteltük, és meg kell  adni:  a
    Linn Sondek valóban jobban, de egész biztosan másképpen szól,  mint  a
    mi lemezjátszónk, különösen a felső  basszus  tartományában.  Indokolt
    megismételni  a  próbát,  ezúttal  nem   a   Linn-féle   karokkal   és
    hangszedőkkel, hanem Hadcockokkal és Ortofon MC 10/II-esekkel,  vagyis
    lényegesen szerényebb, de még mindig nívós  típusokkal.  Mellesleg,  a
    Linn  cég  hivatalos  ideológiája  szerint  a  Linn  Sondek  bármilyen
    hangkarral és hangszedővel jobban szól, mint bármely más futómű.

    

    Thorens TD 125


        Ez  a  teszt  elsősorban  a  Linn  és  a  mi  Mechlabor-futóművünk
    mérkőzése volt, de kiegészítettük a mezőnyt egy Thorens TD  125-össel,
    amelyet a MAFILM-től kaptunk kölcsön. Azért  éppen  ezt  választottuk,
    mert ez is klasszikus szíjhajtású, függesztett alvázú gép, akárcsak  a
    legendás skót futómű; a Thorens TD  125  úgyszólván  a  szegény  ember
    Linnje. (És melyik a szegény ember Thorense? A PL-200? Esetleg  az  NC
    440?)
        Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem,  hogy  egészen,  de
    egészen másféle hangképeket hallottunk, mint legutóbb, amikor ugyanezt
    a kísérletet Linn-féle  hangkarokkal  és  hangszedőkkel  végeztük  el.
    Kétségtelen  viszont,  hogy  a  futóművek  megintcsak  nem   egyformán
    szóltak. A Linn és az  ML  közül  most  egyértelműen  az  utóbbinak  a
    basszusát éreztük  súlyosabbnak  (!),  és  volt,  akinek  ez  tetszett
    jobban, mások  viszont  "basszusfelrakódásnak"  minősítették.  A  Linn
    ezúttal prezenszesebbnek hatott - csakhogy ezt a  hangképet  az  egyik
    zsüror szépnek és tisztának, a másik pedig tolakodónak  találta...  Ki
    dönti el, melyiküknek volt igaza?
        Összehasonlítottuk a Linnt a  Thorens-szel  is.  A  Sondek  hangja
    nyugodtabb volt, kissé fojtottnak tűnt, a  Thorensé  meg  élénkebbnek.
    Jómagam például az utóbbira szavaztam, holott a lelkem mélyén éreztem,
    hogy tévedek; hogy ez a hangkép enyhén színezett  és  hogy  a  másikat
    talán tovább el lehet hallgatni mentségemre szolgáljon,  hogy  a  Linn
    egyébként igen jófülű gazdája ezúttal szintén melléfogott és a Thorens
    mellett  voksolt.  Azt  hiszem,  száz  hifi-kedvelő   zenebarát   vagy
    ugyanennyi zenekedvelő  hifibarát  szavazata  50:50  arányban  oszlott
    volna meg.
        Vegyük tehát úgy, hogy a Linn ezzel lekerült a  napirendről?  Nem,
    ezt nem mondom. Sőt, én a  magam  részéről  egészen  biztosan  a  Linn
    mellett maradnék, ha (mint magánembernek) volna rá 400  fontsterlingem
    és ha (mint  audio-újságírónak)  nem  kéne  ragaszkodnom  ahhoz,  hogy
    egyszerre két hangkart tudjak szerelni a lemezjátszómra. Még  arra  is
    hajlok, hogy ne a fülemnek higgyek, hanem  inkább  a  Linn  Sondeknek.
    Csak éppen azt nem tudom elfogadni, hogy a  lemezjátszók  legfontosabb
    darabja a futómű volna. Hangszedő, futómű, hangkar - szerintünk  ez  a
    fontossági sorrend.
        Vagy  méginkább:  ez  nem  csupán  sorrendiség  kérdése. A legtöbb
    lemezjátszó,  így a miénk is "ad hoc" készülék, futómű plusz kar plusz
    hangszedő.  A  Linn  pedig  komplett  rendszer,  amelyben  az  erények
    összegződnek,  a  hibák  eliminálódnak.  Van  a  Linn-ideológiának egy
    kitétele:  "Ha  elfoglaltad  a  várost, ne bocsátkozz utcai harcokba!"
    Vagyis  ha  egy  paraméter  már 95 százalékban jó, ne azon mesterkedj,
    hogyan  javíthatnál  rajta  tovább,  hanem  törődj  bele a hibádba, de
    próbáld  meg  úgy  eldugni,  hogy  ne  találja  meg senki. Hogy a Linn
    mennyire  tudatosan  erre  törekszik,  bizonyítsa Martin Colloms egyik
    diagramja,  a  Hi-Fi  News  &  Record  Review  áprilisi  számából. (1.
    ábránk).

    

    1. ábra.
    A  Linn  Sondek  (jobbra), és kardeszkájának rezonanciái, összevetve a
    Lux  PD  300  kartalapzatának rezgéseivel. (Martin Coltoms diagramja a
    HiFi News & Record Review-ből.)

        Colloms  gyorsulásérzékelőt  szerelt  a  Sondek  kardeszkájára, és
    kimutatta,  hogy erősen rezonál (amiben nem is kételkedtünk). Csakhogy
    a rezonanciacsúcsok nem véletlenül vannak ott, ahol vannak. A tervezők
    -  tudatosan! - ily módon csillapítják az Ittok kar egyik strukturális
    rezonanciáját!  Az  ilyesfajta  manipuláció  természetesen sohasem jár
    tökéletes      eredménnyel,     hiszen     a     rezonancia     csak a
    "pillanatfelvételekről"  tűnik  el, de azért továbbra is benne marad a
    rendszerben,  és  elkenheti  a  tranzienseket.  Hatását  nehéz pusztán
    műszerrel  előrejelezni:  fül  is kell hozzá - és a Linn-konstruktőrök
    nyilván  ezzel  is,  azzal  is  rendelkeznek.  Ábránkból  mindenesetre
    érthetővé  válik,  miért  szólt  kevésbé  jól az Ittok kar a mi gépünk
    merev alumínium-vázán.
        Egyszóval,  a  komplett  Linnt  úgyszólván  optimalizálták  a  mai
    LP-technikára,  ismerve  annak  hibáit  és  erényeit.   Olyan   ez   a
    lemezjátszó, mint az a hegedű, amelyen  évekig  dolgoztak  a  cremonai
    mesterek. A hegedűművész ellágyuló szeretettel veszi  a  kezébe  -  de
    kétlem, hogy a koncertlátogató  közönség  képes  volna  felismerni  az
    Amatit vagy a Guarnerit.
        Tönkretéve a könnyeztetően szép hasonlat hatását, térjünk vissza a
    komplett   Linnről   a   lecsupaszított   futóművek   hangkarakterére.
    Elismerem, hogy a két külföldi gép (és ez most nem értékítélet, csupán
    jellemzés!) közelebb áll  egymáshoz  mint  a  Mechanikai  Laboratórium
    DD-futóművéhez. Két lehetséges magyarázattal szolgálhatok, úgymint: 1.
    Ez a szíjhajtás előnye, 2. Ez a rezonáns alváz hátránya.
        A magam részéről inkább az utóbbira gyanakszom, ugyanis az  összes
    olcsó, bolti  hifi-lemezjátszó  közül  a  Pioneer  PL-200  imitálja  a
    legjobban a Linn Sondek hangzási balanszát. Ennek a gépnek is fel  van
    függesztve az alváza, elég rosszul. Viszont a PL-200  nem  szíjhajtású
    gép. Hanem Direct Drive.

    Negyedik stáció: Vízszintes szöghiba

        Kirándulásunknak ez az egyik legfontosabb állomása. Minden hifista
    tudja, hogy a lemezjátszók hangkarját egy  sajátos  geometria  szerint
    kell beállítani, és nagy a becsületük azoknak, akik  "tudnak  hangkart
    tervezni". Én is megtisztelve éreztem magam, mikor jó 15 évvel ezelőtt
    egy kitűnő hangmérnök barátom  órákat  adott  nekem  kartervezésből...
    Akkoriban ugyanis még nem tudtam, hogy a hangkarok geometriáját már  a
    negyvenes évek elején egyszer  és  mindenkorra  megtervezték,  és  aki
    okosabb akar lenni a pápánál, annak egész egyszerűen peche van.
        Vitának csak arról van értelme, hogy a helyesen beállított hangkar
    jobban szól-e a hibásan beállítottnál, és méginkább: jobban szól-e  az
    a kar, amelyiknek egyáltalán nincs is szöghibája? Ez is  olyan  dolog,
    hogy mindenki szívesen spekulál róla, ahelyett,  hogy  kísérleti  úton
    próbálna meggyőződni az igazságról. Sajnos, a  kísérlet  (azon  kívül,
    hogy  mint  már  tudjuk:  fárasztó),  még  gyakorlati  akadályokba  is
    ütközik. Kell hozzá két halálegyforma hangkar és  két  még  egyformább
    pickup. Hát ezért hallgattunk eddig olyan mélyen a hifi e legismertebb
    problematikájáról. Most azonban többé már nem bújhatunk  ki  a  kényes
    feladat alól. Lássuk tehát a kísérleteket - de előbb ismerkedjünk  meg
    a teóriákkal is.
        Lemezvágáskor a vágófej tengelye önmagával  párhuzamosan  mozog  a
    lemez  középpontjának   irányában,   és   mindvégig   a   barázdakörök
    érintővonalában marad (2. ábra). A tű éppen az érintési pontban mélyed
    a lakkfóliába. A 3. ábráról az is leolvasható, hogy a sztereó (kettős)
    információt  minden  pillanatban  egy  olyan  síkban  találjuk,  amely
    merőleges a barázda érintőjére!

    

    2. ábra.
    A vágófej útja a lakklemezen. A vágás síkja éppen a vágótűnél "érinti"
    (geometriai  értelemben!)  a lemezbarázda sugarát; alfa mindig 90 fok,
    szöghiba nincs.

        A hagyományos hangkarok azonban nem képesek pontosan szimulálni  a
    vágófej útvonalát. Úgy dolgoznak, mint valamiféle körző: egyik végüket
    leszúrjuk valahol, ez lesz a csapágypont, a másik végükre  rászereljük
    a hangszedőt, s az egy körív mentén fog mozogni. A hangszedő  tengelye
    ezért  hol  kifelé  áll,  hol  befelé  áll,  de  csak  a  legritkábban
    tartózkodik az éppen letapogatott barázda érintővonalában (4. ábra). A
    vízszintes letapogatási szög tehát többnyire nem  90  fokos.  Szöghiba
    lép  fel,  s  ez  mindenekelőtt  harmonikus   torzítást   okoz,   sőt,
    intermodulációs  torzítást  is,  azaz  elkeni  a  sztereó   információ
    "jelenidejét" (5. ábra). A hagyományos, kúpos  tűhegy  erre  alig-alig
    érzékeny, de a  modern  elliptikus,  s  még  inkább  a  "bielliptikus"
    tűhegyek - állítólag - annál inkább.

    

    3. ábra.
    A sztereó információ összetartozó részleteit a vágófej mindig az X-X ,
    illetve az Y-Y vonalon rögzíti.


    

    4. ábra.
    A  hagyományos,  "körző"  típusú  hangkar  egy  körív  mentén vezeti a
    hangszedőt.  Jobboldalt  egy  torzított léptékű rajz a hangszedő három
    lehetséges  helyzetét  tünteti  fel.  A  tű  csak ritkán tartózkodik a
    lemezbarázda  érintőjében  ("B"  pozíció),  többnyire kimozdul ideális
    helyzetéből.  Amikor  a  tengelye  kifelé  ("C"), illetve befelé ("A")
    tordul, alfa nem pontosan 90 fok, és így szöghiba lép fel.


    

    5. ábra.
    Balra  a  "B",  jobbra  az  "A" ("C") pozíció a 4. ábráról. A szöghiba
    nemcsak   torzítást   okoz,   de  egyszersmind  a  sztereó  információ
    egyidejűségét   is   elmossa.   Ábránk  az  egyszerűség  kedvéért  egy
    modulálatlan  barázdaszakaszt  mutat,  X  és  Y látszólag "a levegőben
    lóg",    valójában    azonban   ezek   a   pontok   is   érintkeznek a
    barázdafalakkal.

        A mérnökök kezdettel  fogva  csábítást  éreztek,  hogy  a  vágófej
    mozgását  leképezve  a  lemezjátszók  hangszedőjét  is  tangenciálisan
    vezessék.  Már  a  sztereofónia  hajnalán,  a  hatvanas  évek   elején
    megjelent a piacon Jacob Rabinow konstrukciója, a Rabco ST-4, amely ma
    is kifogástalanul működik,  nem  sokkal  később  pedig  az  akkor  még
    nagynevű Marantz cég SLT-12 típusú lemezjátszója, amely gyorsan eltűnt
    a feledés homályában. Manapság igen sok gépen látni tangenciális kart,
    például az elegáns Bang & Olufsenen  és  a  függőleges  helyzetben  is
    üzemképes Technics  lemezjátszókon,  és  ezek  mind  teljesítik,  amit
    ígérnek: nem  lép  fel  rajtuk  szöghiba*.(*Valójában  a  tangenciális
    karoknak  is  van  egy  kevéske  szöghibájuk.  Sőt,  erre   úgyszólván
    szükségük is van: ez az éppen csak hogy észlelhető geometriai hiba  (a
    "servo window") jelzi a rendszernek, hogy már van mit  helyesbítenie.)
    Sőt: skatinghatás  sem!  Ugyanis,  mivel  a  kar  pontosan  a  barázda
    érintővonalában  nyugszik,  a  barázda  súrlódása  mindig  tökéletesen
    előrefelé húzza a hangszedőhangkar rendszert,  a  pickup  nem  dobódik
    befelé  -  tehát  nincs  szükség   antiskating-berendezésre.   Érdemes
    megemlíteni, hogy létezik a tangenciális karoknak  egy  alosztálya,  a
    "pantográf"-rendszer, amellyel elsőnek a  Garrard  cég  kísérletezett,
    mérsékelt  sikerrel.  Szöghibája  a   pantográf-karnak   sincs   -   a
    skatingeffektus ellen viszont nem véd.

    


    Tangenciális   hangkarok.   Felül  balra  a  Marantzé  (a  lemezjátszó
    mélységéből valamiféle súlyzós szerkezetre következtethetünk!), jobbra
    a  Rabco.  Alul a Garrard cég "Zero 100" nevű pantográf-rendszere és a
    B&O modern, fotocellával vezérelt hangkarja.


        Különös,  de  az   audio-világ   aranyfülű   gurujai,   köztük   a
    szöghibamániákusok is, mind a mai  napig  negligálják  a  tangenciális
    karokat.  Ennek  talán  az  az  oka,  hogy  a  tangenciális  típusokat
    (mozgassa bár őket  szíj,  csavarorsó,  lineáris  motor  vagy  bármi),
    általában túl  sok  helyen  kell  csapágyazni,  ennélfogva  csökken  a
    stabilitásuk, mechanikailag nem tudnak eléggé egybeforrni a futóművel.
    Ez azonban csak  spekuláció.  Mindig  a  gyakorlat  dönt,  márpedig  a
    gyakorlatban sohasem a konstrukciós elvek mérkőznek, hanem a különféle
    konstrukciós  elvek  alapján  jól-rosszul  megépített,  de   "hús-vér"
    készülékek.  Azt  viszont  megtehetjük,  hogy  ugyanazon  típus  egyik
    példányán   mesterségesen   előidézünk   valamiféle   rendellenességet
    (például éppen szöghibát), és szubjektív úton ellenőrizzük, hogy ez  a
    rendellenesség    vajon     hallható-e.     Tehát:     állítsuk     be
    etalon-lemezjátszónk  egyik  hangkarját  szándékosan  úgy,  ahogyan  a
    nagykönyvben nem javasolják.

        Előbb azonban nézzük, mi áll a nagykönyvben.
        Tudnivaló,  hogy  a  hangkaroknak  mindössze  3  (és  nem   több!)
    geometriai paraméterük van: az effektív hosszúság, a  túlnyúlás  és  a
    törésszög   (6.   ábra).   Hogy   a   karok   ezenfelül   egyenesek-e,
    kígyóformájúak, S-, J- avagy sóskifli-alakúak - ez  már  semmiben  sem
    befolyásolja  a  kargeometriát.   (A   sóskiflinek   azonban   nyilván
    szikkadtnak kell lennie, különben a kar nem lesz eléggé merev!)

    

    6. ábra.
    A hagyományos hangkarok három geometriai jellemzője: az A - C távolság
    (effektív karhossz). a B - C szakasz (túlnyúlás) és az alfa törésszög,
    amelyet  az  A-C  szakasz  zár be a hangszedő tengelyével. A hangkarok
    alakjának (lásd felül) nincs geometriai funkciója.

        Azt  is  korán  felismerték,  hogy  minél   beljebb   haladunk   a
    lemezbarázdákon, annál veszélyesebb a  szöghiba.  Tehát  nem  magát  a
    szöghibát kell  optimalizálni,  hanem  az  általa  okozott  torzítást.
    Eszerint   a   legkülső    barázdákon    nyugodtan    eltérhetünk    a
    tangenciálistól, de a belső szakaszon érdemes pontosságra törekedni. E
    pontosság mértékét illetően azonban  eltértek  a  vélemények.  Voltak,
    akik  szerint  elég  a  belső  barázdákon  nullára  állni.  Mások,  az
    akkurátusak, szerették volna megtalálni az  optimumot,  hogy  a  lemez
    teljes felületén az elvi minimumra csökkenthessék a torzítást.
        A matematikai házi feladatot  tudomásunk  szerint  E.  G.  Löfgren
    oldotta meg, 1938-ban. Minden további számítás az ő dolgozatán  alapul
    - nem mintha bármit is hozzá  lehetett  volna  tenni,  de  valamelyest
    módosítani kell a képleten aszerint,  hogy  hány  milliméter  átmérőjű
    barázdán indítjuk, illetve zárjuk a  hanglemez  műsorát.  A  hangkarok
    optimális geometriája, mint látjuk, nem más, mint egy szimpla  tabella
    (1.  táblázat),  amely  bármiféle  effektív  karhosszúsághoz   egy-egy
    túlnyúlási, illetve  törésszög-értéket  rendel.  Mi  az  Audio  Critic
    táblázatát vesszük át, ez 146,05 milliméteres  külső,  illetve  60,325
    milliméteres belső lemezsugárral számol. Az  optimalizált  rendszernek
    mindig  két  nullpontja  van:  előbb  120,9  milliméteres,  majd  66,0
    milliméteres lemezsugáron a szöghiba éppen zérus. Ezen  a  két  ponton
    kell beállítani a rendszert, a következőképpen.

    

    I. TÁBLÁZAT
    A  hangkarok  "méretskálája"  (az  Audio  Critic nyomán). Hogy a három
    változót  pontosan  hangoltuk  össze,  ezt azzal ellenőrizhetjük, hogy
    121,  illetve  66  milliméteres lemezsugáron mindenkor zérus szöghibát
    kapunk.

        Fogunk egy kis kartonlapocskát, és vágunk rajta egy  7mm  átmérőjű
    lyukat. A lyuk középpontjától egyenest húzunk,  majd  erre  merőlegest
    állítunk  66  milliméter,  illetve  121   milliméter   távolságban   a
    középponttól (7. ábra). A kartonlapot a lemezjátszó tengelyére húzzuk,
    a hangszedőt a karton fölé visszük, és  megpróbáljuk  úgy  montírozni,
    hogy amikor a hangszedőtű éppen a vonalak metszéspontján áll, akkor  a
    hangszedő  tengelye  is  éppen  párhuzamos  legyen  az   alatta   futó
    vonalakkal. Szabadkézzel-szabadszemmel ez a  művelet  sohasem  sikerül
    tökéletesen, de fél milliméter ide vagy  oda  szinte  nem  is  számít.
    (Mibe fogadjunk, hogy a gyárilag beállított karok  is  kivétel  nélkül
    csálén állnak?!)

    

    7. ábra.
    Beállítósablon   a   hangkarokhoz  (ajánlatos  vékony  celluloidlapból
    készíteni).  A  nullpontokban  éppen  zérus  szöghibát kell kapnunk, a
    hangszedő   tengelye   ilyenkor   egybeesik   a   lemezsugárra   emelt
    merőlegessel.

        Óvni szeretnénk mindenkit egy tévhittől. Sokan azt hiszik, hogy ha
    a kar helyesen van beállítva, akkor most majd "jobban fog szólni". Hiú
    ábránd! Akárhogyan állítjuk is be  a  hangkart  (egy  ésszerű  határon
    belül), mindig lesz két  nullpontja,  csak  nem  ugyanott!  És  még  a
    hibásan beállított kar  is,  amikor  éppen  a  nullpontján  halad  át,
    kevesebbet fog torzítani, mint a helyesen beállított kar, amikor éppen
    nem a nullpontján  játszik!  Különbség  tehát  kizárólag  statisztikai
    értelemben van: figyelembe véve a  hanglemez  teljes  játékidejét,  az
    optimalizált rendszer torzítása szűkebb tűréshatárokon belül mozog.

        Most pedig áttérhetünk a kísérletekre.
        A legkézenfekvőbbnek az látszik, hogy hallgassunk végig  különféle
    hanglemezeket, és próbáljuk kitalálni, mikor van "nullaátmenet",  azaz
    zérus szöghiba. Feladatunkat látszólag megkönnyíti,  hogy  ismerjük  a
    nullpontok körülbelüli helyét (az egyik a  műsor  egyharmada  után,  a
    másik  a  műsoridő  végefelé  következik)  -   dehát   a   körülbelüli
    tájékozottság itt nem elegendő, itt csak a telitalálatnak van  értéke.
    Mindenkinek  jó  szórakozást  kívánok  ehhez  a  játékhoz,  de   előre
    megmondom, hogy soha, senki semmit  nem  fog  hallani.  Egyet  kivéve.
    Akárhogyan állítjuk is be a hangkart, a legtöbbször kínos biztonsággal
    érezni  fogjuk,  hogy  középtől  befelé  haladva   rohamosan   nő   az
    úgynevezett  belsőbarázda-torzítás.  Előbb  érdesebbé  válik  a  felső
    regiszter, aztán kifogy a szufla a basszusokból, és amire a  szimfónia
    zárótételéhez érünk (mely a Teremtő bölcs rendelése folytán  mindig  a
    legbelső barázdákra kerül), s kitör  az  utolsó  fortisszimó,  addigra
    némely  lemezről  már  egyebet  sem  hallunk,  csak  zenének  álcázott
    torzítást. Rémülten behúzzuk a nyakunkat, és imádkozunk, hogy csak már
    vége lenne. És ezen  azzal  sem  segíthetünk,  hogy  a  leges-legbelső
    barázdákra toljuk a hangkar-hangszedő rendszer nullpontját.
        Igen, igen, de ha volna egy tangenciális karunk?  Hátha  akkor?...
    Nos, tangenciális hangkar nincs a birtokunkban, de a kísérletet  azért
    elvégezhetjük. Van két egyforma karunk két kvázi-egyforma  Ortofonnal.
    Előbb  beállítottam  őket  a  gyári  előírásnak   megfelelően:   kívül
    drasztikus szöghiba, belül úgyszólván semmi. És ezekután az egyik kart
    - anélkül,  hogy  egyébként  bármit  is  változtattam  volna  rajta  -
    hátracsúsztattam  a  talapzatán.  Effektív  karhosszúsága,  törésszöge
    természetesen  megmaradt,  csökkent  viszont   a   túlnyúlása.   Ennek
    következtében ez a kar most  csaknem  tangenciálisan  tapogatja  le  a
    külső barázdákat,  de  kiadós  szöghibát  produkál  a  kritikus  belső
    szakasz nagy részén. Legbelül újra csökkenni kezd a hiba, de a második
    nullpont valahová a kifutó barázdákra csúszik.
        Most  megmértem  vonalzóval  az  Ortofon  demólemez  minden  egyes
    műsorszámán a be-, illetve a kifutó barázdák  sugarát.  A  9  demószám
    helyét éppen tíz ilyen barázdával lehet meghatározni. Készítettem  egy
    újabb sablont, de nem két, hanem  tíz  vonalat  húztam  be  rajta  (2.
    táblázat). Ez kísérletünk  szöghiba-térképe,  az  Ortofon  demólemezre
    vetítve. Azt hiszem,  nagyon  szemléletes:  számértékek  helyett  csak
    "nulla", "enyhe", "jól látható", illetve "erős" szöghibáról  beszélek,
    s az utóbbiakat kisebb-nagyobb nyilakkal jelölöm. Most  már  csak  meg
    kell hívni néhány  vájtfülű  hifistát,  lejátszani  nekik  az  Ortofon
    lemezt  egyszerre  két  hangszedővel,  váltogatva,  és  feljegyezni  a
    kommentárjaikat.

    

    II. TÁBLÁZAT.
    Kísérletünk  szöghiba-térképe, az Ortofon lemez demonstrációs műsorára
    vetítve. Jelmagyarázat: 0 - nem látszik szöghiba, a hangszedő tengelye
    az  érintőn  fekszik;  <-  enyhe  szöghiba;  <--> jól látható
    szöghiba;   <--->  erős  szöghiba.  Ha  a  nyíl  balra  mutat, a
    hangszedő  tengelye túlságosan kifelé áll, ha pedig a nyíl jobbra néz,
    akkor  befelé.  A  két  kar  körülbelül  120 milliméteres lemezsugáron
    dolgozik  éppen  egyformán. A Hadcock kar gyárilag ajánlott beállítása
    ("B"  pozíció)  csak  nagyjából  helyes,  az eltérés a 2-3. számon egy
    lehelletnyivel nagyobb az elméleti minimumnál, az első null-átmenetnek
    8  milliméterrel  előbb  kellene  bekövetkeznie.  Az  "A" pozíció első
    null-átmenete   a   2.   szám   közepére  esik,  a  második  csaknem a
    lemezcímkére.


        Összesen  hat   barátom   csinálta   végig   a   tesztet.   Előbb,
    bemelegítésül,  égő  jelzőlámpával  meghallgatták  az  első  két-három
    Ortofon-számot. Aztán  a  lámpákat  kioltottuk,  és  ekkor  indítottam
    elölről a két hangszedőt,  teljesen  szinkronban.  Amikor  valaki  úgy
    gondolta, tudja,  melyik  "szín"  szól,  bemondta,  hogy  "zöld"  vagy
    "sárga", és ekkor ellenőrzésképpen kigyújtottuk  a  jelzőfényt.  Utána
    összevissza kattogtattunk, hogy összezavarjuk magunkat -  és  lehetett
    megint találgatni. Én  szorgalmasan  jegyezgettem  a  találatok  és  a
    tévedések számát, valamint a kommentárokat is. Hiszen még ha  melléfog
    is az ember: ha egyáltalán megpróbál találgatni, ezt azért kockáztatja
    meg, mert hallani vél valamiféle különbséget.
        Kollektív tanulmányi kirándulásunk első állomásán már  beszámoltam
    róla,  hogy  a  két  Ortofon  hangszedő  közül  az  egyik  egy  kicsit
    elevenebben szól; kettős vaktesztben nehéz "kiszúrni" a  differenciát,
    de a differencia ettől még fennáll. Volt egy olyan előérzetem, hogy  a
    többségnek ez az elevenebb hangú pickup fog tetszeni. Ezt a hangszedőt
    egyébiránt a "B" jelzésű hangkarba szereltem.
        A teszt eredményét a következőkben foglalhatom össze. A hat  ítész
    összesen 97 alkalommal próbálta meg kitalálni, melyik hangszedő  szól.
    Eltalálták 50, nem találták el 47 alkalommal. Kettejük találati aránya
    pozitív (14-5, 15-7), a  többieké  negatív  (1-5,  3-6,  12-16,  5-8).
    Eszerint a két Ortofon között nem lehet nagy különbség.
        A jóslatom azért így is bejött. Amikor még égtek  a  lámpák,  a  6
    ítész közül  öt  azt  a  hangszedőt  hallotta  jobbnak,  amelyiket  én
    elevenebb hangúnak éreztem. Pedig, mint a II. táblázatból kiolvasható:
    a kezdő számokon ennek a hangszedőnek volt nagyobb a szöghibája!
        Ami a teszt szöveges részét illeti: vendégeim -  akiknek  előzőleg
    elmondtam, hogy mi most szöghibára vadászunk  -,  minden  elképzelhető
    kombinációt felvetettek, de szinte sohasem jöttek  rá,  melyik  kar  a
    szöghibás. Még az  is  előfordult,  hogy  valaki  mindvégig  az  éppen
    szöghibás változatot választotta.
        Csak egyikük tesztlapján találtam "gyanús jeleket". Ez  a  barátom
    már kezdetben is az "A" változatra szavazott, és egy idő múltán azt is
    megkockáztatta, hogy: ez a kar van jól beállítva.  Találata  értékéből
    sokat levon, hogy tippje csak a 3. szám vége felé hangzott el,  amikor
    az "A" változat még, a  "B"  változat  pedig  már  csaknem  nullponton
    játszott, vagyis a geometriájuk azonos volt. Tény, hogy vendégem a  6.
    számnál zavarba jött; a 7. számot már  egyértelműen  a  "B",  tehát  a
    szöghibamentes változatnak  ítélte,  s  innen  kezdve  ki  is  tartott
    mellette.
        Függetlenül  az  előbb  leírt  teszttől,  egymagamban  is  napokig
    kísérleteztem a kétféleképpen beállított karokkal. Az Ortofonon  kívül
    feltettem egy sereg más felvételt is, de az  eredmény  mindig  ugyanaz
    volt: valahányszor kihallottam a különbséget, általában  az  elevenebb
    hangú pickup tetszett jobban, tekintet nélkül arra, volt-e  szöghibája
    vagy sem.
        Egyetlen  egyszer  fordult  elő,  hogy  feltehetőleg  megszállt  a
    szentlélek, és a karcsöveket cserélgetve is egy félórán keresztül  úgy
    éreztem, mindvégig azt a kart hallom jobbnak, amelyik  a  2.  táblázat
    szöghiba-térképén az  "A"  pozícióba  kerül,  vagyis  torzítás  nélkül
    működik. Később azonban hiába ismételtem meg a vaktesztet, az eredmény
    soha többé nem volt értékelhető.
        Talán-talán még akkor észleltem, vagy legalábbis észlelni véltem a
    szöghiba jeleit, amikor vendégeim  az  Ortofon  lemezen  kapcsolgattak
    ide-oda: mintha a kritikus 6-7. szám környékén az  "A"  pozíciójú  kar
    magashangjai  egy  kicsit  elfátyolozódtak,  egyszersmind  zizegősebbé
    váltak  volna...  de  lehet,  hogy  csak  bebeszélem  magamnak.   Tény
    egyébként, hogy az "A" kar istenverte módon félre volt  montírozva,  a
    szöghibának tehát (legalábbis elvben) már  aggasztóan  erős  torzítást
    kellett produkálnia a 6-7. számon - és lám, még ez sem tűnt fel szinte
    senkinek. Márpedig, ha egy kar  tisztességesen  be  van  állítva,  nem
    okozhat félekkora torzítást sem!
        Véleményem szerint a szöghiba jelensége az érzékelhetőség  küszöbe
    körül, de inkább alatta mozog; az akusztikai visszahatás nyavalyái, de
    még  a   hangkarok   strukturális   rezonanciái   is   sokkal   jobban
    észrevehetőek.  Az  utóbbiakat  tehát  joggal  nevezhetjük  másodlagos
    paramétereknek, szemben a szöghibával, amely - ha szabályosan állítjuk
    be a kart - csupán harmadlagos (vagy inkább negyedleges) paraméter.
        Jobb-e  hát   a   tangenciális   kar   a   hagyományosnál?   (Mert
    komplikáltnak feltétlenül  komplikáltabb,  tehát  jóval  drágább  is!)
    Válaszunk: ha csupán a szöghibát tekintjük, a tangenciális  karnak  az
    égegyvilágon  semmi  előnye,  ennélfogva  értelme  sincs  -   hátránya
    viszont,  a  bonyolultabb  csapágyazásból   kifolyólag,   valószínűleg
    kimutatható. De azért ne siessük el a dolgot. A tangenciális  karoknak
    megvan az az  előnyük,  hogy  rövidebbek  lehetnek  a  hagyományosnál.
    Rövidíteni  valamely  struktúrát:  ez  azt  jelenti,   hogy   magasabb
    frekvenciákra toljuk a rezonanciáit.*

        (*Noha  ebben  a  cikkben  óvakodni  szerettem  volna a fölösleges
    spekulációktól,  utalnom  kell  rá,  hogy  a  karokat  más szempontból
    viszont  nem  ajánlatos  rövidíteni.  A hanglemezek hullámosak, fel-le
    járatják  a  hangkart, amelynek aztán e mozgás ütemében megváltozik az
    effektív  hosszúsága,  még  akkor  is,  ha a függőleges csapágypont az
    ideális  helyén,  tehát a hanglemez síkjában fekszik. Ezt a jelenséget
    hívják  az  angolban  Warp  Wow-nak,  vetemedési  nyávogásnak;  minden
    bizonnyal  okozhat  annyi  modulációs  torzítást,  hogy  elveszítsük a
    vámon,  amit  a réven nyertünk. Természetesen, ha sikerül a hanglemezt
    tökéletesen egysíkban tartanunk, különleges leszorítókkal, vagy - mint
    a  Lux  cég  - vákuumos leszívással, akkor a hangkar akadálytalanul és
    előnyösen rövidíthető.)

        Ha tehát egy  konstruktőr  egyszer  feladata  magasára  emelkedik,
    összeegyezteti mindazt, amit egyfelől a Straight Line módszer híveitől
    (a Rabco-tól, a Technics-től, a B & O-tól), másfelől pedig  az  igazán
    jó hagyományos karok (Linn, Mission, Syrinx és  a  többi)  tervezőitől
    tanult... nos: akkor talán olyan  tangenciális  kart  alkothat,  amely
    minden tekintetben tökéletesebb lesz az eddigieknél.
        Olyannyira,  hogy  még  mi  is   képesek   leszünk   kihallani   a
    különbséget. Ha máskor nem, hát legalább  minden  hétfőn  és  pénteken
    délelőtt fél tíztől háromnegyed tizenkettőig.

    Ötödik stáció: Függőleges szöghiba

        Vicinálisunk  eddig   sík   terepen   kanyargott   ide-oda;   most
    dimbes-dombos vidékek következnek. A lemezvágó  gép  vágófejének  tűje
    nem  csak  vízszintesen,  hanem  függőlegesen  is   mindig   egy   jól
    meghatározott helyzetben  dolgozik,  így  aztán  amikor  a  hanglemezt
    lejátsszuk, nem csak vízszintes, de függőleges irányú  szöghibával  is
    számolnunk kell.
        Az analóg lemeztechnikának  ez  az  újabb  kényelmetlensége  abból
    fakad,  hogy  a  hangszedőnek,   mi   tagadás,   szára   is   van.   A
    hangszedő-struktúra hosszanti elrendezésű, a tű szára tehát nem állhat
    függőlegesen - ámde vízszintesen sem állhat, mert akkor a hangszedőnek
    a lemez síkjában  kellene  közlekednie,  ami  ebben  a  háromdimenziós
    euklidészi világban nehezen kivitelezhető. A hangszedőtű  szára  tehát
    ferdén áll, és a vágófejnek is ehhez kell alkalmazkodnia.  Mindazok  a
    mágnesek és tekercsek,  amelyek  a  vágófejben  a  mozgást  generálják
    (illetve amelyek majd a hangszedő kimeneti  feszültségét  indukálják),
    kényszerűségből egy ferde síkhoz rendeződnek. Az a szög, amelyben ez a
    ferde  sík  a  függőlegeshez  hajlik:  a  függőleges  vágási  szög  (a
    leggyakrabban kb. 18°). Bonyolítja a dolgot, hogy  gyakorlati  okokból
    már maga a vágótű sem  áll  merőlegesen  a  lakklemez  síkjára.  Előre
    szokták dönteni ("alámetszés"), mintegy 5 fokkal (8. ábra).

    

    

    10. ábra.
    A  hangszedők  vertikális működési szöge 20±5 fok (a régi előírás 15±5
    fok  volt);  a  gyakorlatban  ez  a szög sohasem esik teljesen egybe a
    "hanglemezre vágott" vertikális szöggel.

    11. ábra.
    A    vertikális    szög    módosítható    a    hangkar   tartóbakjának
    emelgetésével-süllyesztésével     (illetve     különböző    vastagságú
    lemezalátétekkel),  de  akkor  meg  a  tűhegy  fog  kitérni  optimális
    szögéből.


        A vágótű és a lemezbarázda mikrovilágát úgy kell elképzelni,  hogy
    a tű nagyjából függőleges  helyzetben  áll,  de  ferde  síkban  mozog,
    jobbra-balra, illetve föl-le (9. ábra). A sztereó információ mindenkor
    e  ferde  sík  mentén  olvasható  le.  Azt  is  mondhatnánk,  hogy   a
    lemezbarázdába  már  eleve  bele  van  kódolva  egy  bizonyos  mértékű
    modulációs  torzítás,  de  majd  magától  kioltódik  -  feltéve,  hogy
    hangszedőnk tűje ugyanabban a ferde síkban mozog, mint  annakidején  a
    vágótű.
        A hangszedők függőleges letapogatási szöge a ma érvényes  szabvány
    szerint 20 fok ±5 fok (10. ábra). A tűrésmező tehát rendkívül széles -
    sőt, még a vágási procedúrának is van egy bizonyos tűrésmezeje. Százat
    tehetünk egy ellen, hogy az a lemez, amelyet  éppen  lejátszunk,  soha
    nincs tökéletesen szinkronban  a  hangszedővel.  Ismerhetjük  ugyan  a
    vágófej függőleges működési  szögét  (az  újabb  Hungaroton  lemezeken
    például ez 8-10 év óta mindig  18-22  fok),  de  a  saját  hangszedőnk
    zsigereibe nem láthatunk bele.
        Hátha mégis?! Mi lenne, ha szubjektív próbákkal igazítanánk  össze
    a lemez és a hangszedő vertikális  szögét?  Két  eshetőségre  lehetünk
    elkészülve. Ha a szöghiba nem hallható, akkor úgyis minden mindegy. Ha
    viszont hallható - nos, akkor addig kell piszkálni a hangkart, amíg  a
    hangszedő a legelőnyösebb helyzetbe nem kerül.  Néhány  évvel  ezelőtt
    egyes  vad  (vagy  félvad)  nyugati  audiofil   szekták   rákaptak   a
    szöghiba-szeánszokra. Azt állították, hogy még 1/3  foknyi  függőleges
    szöghiba is tönkreteszi  a  hangképet,  különösen,  ha  "bielliptikus"
    hegyű tűt használunk (Shibata, Line Contact stb.), és így ha nem is  a
    világbéke,  de  az  audio-világ  lelki   békéje   múlik   azon,   hogy
    megnyerjük-e     a     függőleges     szöghiba     ellen     hirdetett
    kereszteshadjáratot.
        Az alábbi módszert javasolták. A hangkar tartóbakját föl-alá  kell
    tologatni, mire a karcső kitér vízszintes helyzetéből, előrebukik vagy
    hátrafelé csuklik, miáltal nyilván megváltozik a  vertikális  követési
    szög (11. ábra). Tekintve azonban, hogy  a  legtöbb  hangkar  bakjának
    magassága rögzítve van, nem marad más  hátra,  mint  hogy  addig-addig
    rakosgatunk vékonyabb-vastagabb alátéteket, régi lemezeket a hanglemez
    alá, míg a pickup be nem  áll  egy  optimálisnak  ítélhető  helyzetbe.
    (Erről a praktikáról majd elmondom véleményemet a  fejezet  végén!)  A
    különlegesen csekély  effektív  mozgó  tömegű,  ennélfogva  viszonylag
    rövid tűszárú rendszerekkel - Dynavector Karat, Ortofon MC  30  -  nem
    lesz szerencsénk; amikor hátrabuktatjuk  őket,  beleverik  sarkukat  a
    lemezbe, vagy éppenséggel ráhasalnak a barázdára.
        Most jön a  feketeleves.  Minthogy  minden  lemez  máshonnan  való
    (legalábbis  Nyugaton,  ahol  a  kereslet-kínálat   farkastörvényeinek
    kiszolgáltatott vevő másoktól is kénytelen  vásárolni,  nem  csupán  a
    Hungarotontól  és   a   Supraphontól),   a   fent   leírt   procedúrát
    gyakorlatilag minden egyes lemezünkön végig kell csinálni! Mindegyikre
    fel kell jegyezni, milyen volt a hangszedő optimális pozíciója, amikor
    ezt a lemezt lejátszottuk...
        Mivel ez a módszer nyílegyenesen a bolondokházába vezet,  a  hivő,
    megfélemlített, mindazonáltal épelméjű zenebarátok buzgón  imádkoztak,
    hogy a szöghibás szektának ne legyen igaza. Fohászuk meghallgattatott:
    rövidesen kiderült, hogy szép dolog ugyan a szöghibamentesség,  de  az
    sem  árt,  ha  a  lejátszótű   (helyesebben:   a   hegye!)   nagyjából
    függőlegesen áll. Ellenkező esetben ugyanis nem  tudja  tisztességesen
    letapogatni a lemezbarázdát  -  lásd  ismét  a  11.  ábrán.  A  tűhegy
    helyzetét szabad szemmel lehetetlen ellenőrizni; egyetlen  támpontunk,
    hogy a pickup felső lapja vízszintesen  áll-e.  A  szöghibavadászatnak
    ezzel  vége  szakadt,  ma   már   csak   nagyon   kevesen   kezdik   a
    lemezhallgatást  azzal,  hogy  hangkarjukat  -  melynek   bakmagassága
    természetesen   szabályozható!   -   gondosan   beállítják   a    házi
    lemezkatalógusukban feljegyzett kódszám alapján...
        De azért engem is módfelett izgatott,  hogy  vajon  mit  csinál  a
    hangszedő, ha nem áll  vízszintesen.  Ismerőseim  közül  néhányan  már
    megpróbálkoztak a pickupdöntögetéssel, és azt  állították,  drasztikus
    különbségeket  hallanak.  Követve   példájukat,   magam   is   hasonló
    eredményre jutottam. Nem állítom, hogy a szöghiba tenné, de tény, hogy
    jobban meg lehet változtatni  a  hangképet  (elsősorban  a  hangzáskép
    frekvenciabalanszát) a  hangszedő  előre-hátrabillegetésével,  mint  a
    vízszintes kargeometria módosításával. Ebből a szempontból igaza  volt
    a  szöghibás  szektának:  ha  a  hangszedő  túlságosan   előredől,   a
    magashangok feldúsulnak  -  ha  a  hangszedő  hátrabillen,  a  hangkép
    tompább, fátyolosabb lesz. És ezt már akkor is megfigyelhettem, amikor
    a  Hadcock  hangkar  bakját  csupán  1-2  milliméterrel  emeltem  vagy
    süllyesztettem. Csak az a bökkenő, hogy a hangkép nekem  mindig  akkor
    tetszett a legjobban, amikor a pickup halálpontosan úgy állt, ahogy  a
    prospektusokban rajzolták! Vagyis vízszintesen! A döntő  faktor  tehát
    nem  a  függőleges  letapogatási  szög,  hanem  a  tűhegy  helyzete  a
    barázdában!* (*Amely, ha jól meggondoljuk, az egyetlen bázishelyzetnek
    tekinthető. Hiszen lemezjátszás közben  a  hangszedő  folyvást  fel-le
    mozog, rugózik - a vertikális szög folyvást módosul.)
        Annál is inkább, mert a kísérlet  során  semmi  mást  nem  éreztem
    felborulni, csupán  a  frekvencia-egyensúlyt.  Lett  volna  egy  másik
    effektus is, ezt szintén előrejelezték a szöghibicionisták: állítólag,
    amikor eltaláljuk az optimális pontot,  egyszeriben  kinyílik  a  tér,
    megelevenedik a  színpad.  Ebből  én  semmit  sem  hallottam,  bárhogy
    hegyeztem is a fü1em. Pedig az MC 10/II után, amelynek csak elliptikus
    tűje van, még a bielliptikus hegyű MC 30-cal  is  megpróbálkoztam.  (A
    teológusok szerint - vagy teoretikusokat kellett volna mondanom?  -  a
    bielliptikus  tűhegy  kényesebb  a  függőleges  szöghibára,  mint   az
    elliptikus. A beállítás pontatlanságait a jó öreg  kúpos  tűhegy  érzi
    meg a legkevésbé.).
        Persze, persze, ne feledjük: a  mi  kontrollberendezésünk  nyugati
    értelemben csak átlagos minőségű; a szöghiba prófétái sokkal drágábbat
    használnak. Mégis, a mi körülményeink között én  nem  mondhatok  mást,
    mint hogy az a legjobb, ha a hangszedőt vízszintesen tartjuk.
        De még időzzünk el egy kicsit,  mondhatnám:  csatlakozásra  várva,
    tanulmányi kirándulásunk ez utolsó előtti állomásán. Tudom,  nem  szép
    öröm a káröröm, dehát magam  is  esendő,  hiú  lélek  vagyok,  és...és
    igazán  olyan  ritkán  sikerül   szamárságon   kapni   a   tekintélyes
    szakírókat... szóval, nézzük csak, hogyan is  próbálták  módosítani  a
    függőleges letapogatási szöget? Az egyik módszer a karbak döntögetése,
    ez rendben van: aki megteheti, tegye meg, a többi az ő dolga. De ami a
    másik módszert illeti, azt, hogy mindenféle alátéteket  rakosgatunk  a
    hanglemez alá, ez bizony nagyon rossz ötlet! Hogy miért? Majd mindjárt
    elmondom.

    Hatodik stáció: Lemezpárnák

        A  lemezjátszók  tányérját  általában  fémből   készítik,   és   a
    jóérzésünk diktálja, hogy a hanglemezt ne fektessük közvetlenül erre a
    "durva" anyagra.  A  kettő  közé  tehát  alátétet  tesznek  a  gyárak,
    többnyire egy gumilapot, mert az szebb, esztétikusabb,  higiénikusabb.
    Más haszna ugyan mi lehetne?
        A hifisták  azonban  nem  volnának  hifisták,  ha  végeláthatatlan
    hétköznapi kísérletezgetéseik során, dirib-darabkára szedve  az  egész
    lemezjátszót, éppen a lemezpárnáról feledkeztek  volna  meg.  Ennek  a
    tartozéknak  ma  már  megvan  a  maga  "irodalma"  -  amin  a  hifiben
    valamiféle zavaros,  ködös,  féltudományos,  de  korántsem  értéktelen
    információtömeg értendő. Azóta a nyugati piac el van árasztva a minden
    bajtól megváltó  lemezpárnákkal,  amelyek  nélkül  a  hifista  sohasem
    juthat a mennyországba. Egy-egy különleges típusért  30-40  márkát  is
    elkérnek. Ki erre, ki arra esküszik - sőt,  előfordul,  hogy  valamely
    gyár semmilyen lemezpárnát nem ad a készülékéhez, és előírja,  hogy  a
    hanglemez a vetetlen alumíniumágyon térjen nyugovóra...
        Magam sokáig nem tulajdonítottam jelentőséget a párna-ügynek; most
    is csak azért álltam oda kísérletezni, hogy kikerekíthessem ezt a  kis
    dolgozatot.  Arra  számítottam,  hogy  újabb  "szenzációs  paramétert"
    írhatok le a listáról, agyrémet, amellyel teljesen fölösleges behatóan
    foglalkozni. És íme: akkora meglepetés ért, hogy nem tudok  szabadulni
    a hatása alól!
        Pedig bizonyos dolgokról eddig is megvolt  a  véleményem.  Például
    tudtam, hogy a hanglemez nem merev  test,  hanem  hajlékony,  rezonáns
    holmi, amelynek ezért a teljes felületét alá kell támasztani, sőt:  le
    is szorítani, ha lehet. A szokványos tányérgumik  koncentrikus  gyűrűi
    semmiképpen  sem  megfelelők,  nem  beszélve  azokról  a   hornyokról,
    küllőkről vagy pláne gumipogácsákról, amelyekkel futurisztikus hatásra
    törekszik  a  tájékozatlan  formatervező.  Tanulságos  megfigyelni   a
    cikkünk elején bemutatott formatervezési remekművet, a Bang &  Olufsen
    cég  lemezjátszóját,  amelyben  atomkor  és   középkor   ad   randevút
    egymásnak:  fotocellával  vezérelt  tangenciális  hangkar  egyfelől  -
    primitív, esztétizáló gumiküllők másfelől. Riasztó ötlet, de elmondom:
    ha a szépséges B & O hangkarját kicserélnék a Tesla  NC  440  karjával
    (azért ezzel, mert ennél gyöngébbet nehéz  elképzelni),  a  gumiküllők
    helyett viszont felraknánk a  tányérra  egy  ötforintos  filckorongot,
    akkor a módosított lemezjátszó szerintem jobban szólna az eredetinél.
        Tudom, óvatosságra kell intenem magam, hiszen eddig csak  egyetlen
    egy  lemezjátszóval  tettem  próbát:  azzal  a  bizonyossal,   amelyet
    szeánszainkon használunk. Hangsúlyozom, hogy én most nem a Lemezpárnák
    Általános Elméletét szeretném lefektetni, csak fel szeretném  hívni  a
    figyelmet erre a látszólag jelentéktelen tartozékra.  Ha  van  valami,
    ami  nem  kerül  sokba,  és  mégis   határozottan   megváltoztatja   a
    lemezjátszók hangkarakterét  (előnyükre?  hátrányukra?  mindenki  maga
    döntse el!) - akkor a lemezpárna biztosan ilyen.
        A mi  etalon-gépünk  tányérján  eredetileg  egy  közönséges,  sima
    gumilap  feküdt,  ezt  később   kicseréltem   egy   tapadós   felületű
    szilikongumipárnára, amelyet egy külföldi kiállításon kaptam. (Spectra
    a neve,  francia  gyártmány,  Angliában  Dumpa  néven  árusítják.)  Ez
    ráragad a hanglemezre, magához szorítja, kisimítja  a  vetemedéseit  -
    ebből a szempontból annyira bevált, hogy azóta is használjuk, anélkül,
    hogy ellenőriztük volna a "hangminőségét". A Spectra  reklámszövegében
    egyébként  az  áll,  hogy  ez  a  párna  csillapítja  a   lemezjátszók
    dübörgését, de erre az érvre oda se hederítettünk. Az  a  fő,  hogy  a
    szilikongumival "megfoghatjuk" a lemezt, csaknem olyan hatékonyan,  de
    összehasonlíthatatlanul olcsóbban, mint ha  vákuummal  szívnánk  rá  a
    lemezt a tányérra.
        Ismét Martin Collomsra kell hivatkoznom: tudomásom szerint ő  volt
    az egyetlen, aki módszeresen mérni próbálta a lemezpárnák hatását. Oda
    lyukadt ki, hogy  minden  párna  más  frekvenciasávban  csillapítja  a
    rezgéseket, eszerint csodapárna nem létezik; minden lemezjátszóhoz meg
    kell találni a hozzá illő lemezpárnát. Egyben arra is utalt,  hogy  az
    "abszorptív" anyagok is, mint a gumi, vagy méginkább a  szilikon-gumi,
    csak  részben  nyelik  el,  részben  viszont  tárolják  az   energiát:
    visszarúgnak. Úgy látszik, ez az oka annak, hogy például a  Linn  (már
    megint  a  Linn!)  nem  gumit  rakott  a  lemeztányérra,   hanem   egy
    közönséges, 2 milliméteres filclapot. És Colloms azt  írja,  hogy  így
    jobban is tetszik neki  a  Linn  Sondek  hangja,  mint  az  abszorptív
    párnákkal.
        Én először a Spectra párnát hasonlítottam össze a nulla  párnával:
    a pucér alumínium tányérral. A Spectra csaknem  5  milliméter  vastag,
    tehát amikor levettem a tányérról, utána kellett állítanom  a  Hadcock
    kar magasságát, nehogy összekeverjem a párna  hatását  a  megváltozott
    vertikális letapogatási  szög  hatásával.  A  hanglemezt  oldalról,  a
    pereméről  szigetelőszalaggal  rögzítettem,  nehogy   megcsússzon   az
    alumíniumfelületen. Ezt az egész procedúrát (futómű stop - lemez le  -
    párna le - lemez föl - szigetelőszalag - karbeállítás - futómű  start)
    50-60 másodperc  alatt  végig  lehet  csinálni.  A-B  tesztről,  pláne
    vaktesztről nyilván nem lehetett szó, de nem is volt rá szükség.
        Nem "sportszerű ", nem is szokásom, de most nem állhatom meg, hogy
    a feleségemre ne hivatkozzam. Teljesen véletlenül  bejött  a  szobába,
    leült egy percre - és rögtön megkérdezte, idegenkedve: "mi történt? ez
    a lemezjátszó máskor nem így szokott  szólni!"  De  nekem  sem  voltak
    kételyeim. Mintha az egész lemezjátszót kicserélték volna egy másikra.
        Feltehetőleg egy rosszabbra -  legalábbis  csaknem  mindenki,  aki
    hallotta, erre szavazott. Szerintem nem ilyen egyszerű a dolog. Lássuk
    csak, mi történt. A hegedűk  aggasztóan  érdesek  lettek,  a  vonóskar
    nyüszített, a fortisszimók szinte fájtak. A basszus  pedig  dörömbölt,
    dübörgött, hatalmas energiával sugárzott  -  csak  éppen  nyers  volt,
    darabos, kulturálatlan, vagy mit is mondjak rá. És mégis, volt ebben a
    brutális hangképben valami megnyerő. A templomi kórust és  az  orgonát
    például olyan elemi erővel  és  közvetlenséggel  tolmácsolta,  hogy  -
    torzítás  ide,  torzítás  oda  -  szinte  lenyűgözve   hallgattam.   A
    szilikongumival    megfogott    lemez    sokkal    kiegyenlítettebben,
    árnyaltabban, "lekerekítettebben", jólneveltebben  szól  (végül  ennél
    maradtam továbbra is), de ha visszagondolok a másik hangképre,  mindig
    megszáll egy kellemetlen hiányérzet.
        Megpróbálok magyarázatot keresni erre a jelenségre. Úgy  gondolom,
    kétféle effektust kell elkülönítenünk egymástól. A pvc-lemez nem  más,
    mint egy  közönséges  membrán:  az  egész  lemezjátszó  legrezonánsabb
    része.  Rezonanciáit  okvetlenül  meg   kell   fogni,   amplitúdójukat
    csökkenteni - és a szilikongumi éppen ezt teszi. A  magashangok  ezért
    nem  lesznek  érdesek.  Az  alumíniumra  lazán  ráhelyezett  hanglemez
    viszont szabadon csörömpöl, és az alumínium anyagának  saját  csengése
    még ronthat is a dolgon.
        Más lehet a helyzet a basszusátvitellel. Tudjuk, hogy  az  ideális
    lemezjátszó voltaképpen egy Végletekig  Merev  Rendszer,  a  hangszedő
    állórészétől kezdve a karon, a futómű vázán, a  tányércsapágyon  és  a
    tányéron keresztül egészen  a  ráhelyezett  hanglemezig.  Kizárólag  a
    hangszedőtűnek  szabad  mozognia  -  minden   egyéb   elmozdulás   már
    valamiféle káros rezonanciát vagy  kioltást  idéz  elő  a  hangképben.
    Feltételezem, hogy a hanglemez és  a  lemeztányér  közé  rakott  puha,
    rugalmas közeg erősen mérsékeli a basszusátvitelt. Most már  elhiszem,
    hogy  a  Spectra  valóban  "csökkenti  a  lemezjátszó  dübörgését".  A
    mélyhangokkal együtt.
        Az az elementáris, dübörgő mélyhang nem megy ki a fejemből. Lehet,
    hogy ez  a  basszus  az  igazi  csak  éppen  a  kommersz,  45  literes
    hangdobozok nem  képesek  mit  kezdeni  a  legmélyebb  frekvenciákkal?
    Végtére, 40Hz alatt a Spendor is már csak némán tátog, mint  a  partra
    vetett hal.
        Csináltam egy lemezpárnát filcből is. (Nem  fekete,  mint  a  Linn
    Sondeké, csak zöld, és molyette - de filcből van.)  Hangképe  pontosan
    az előző kettőé közé esik. A magashangjai nem  érdesek;  inkább  kissé
    szárazon szólnak, de még mindig több van belőlük  a  kelleténél  (vagy
    annál, amihez hozzászoktam). És a basszus sem dörömböl többé,  de  már
    nem is szól olyan elementárisan, elsöprően. Tárgyilagos ez a  hangkép,
    de nekem nem tetszik. Se hús,  se  hal.  A  Linn  Sondeknek  bizonyára
    többet használt a posztó. De a Linn konstruktőrök alighanem több tucat
    lemezpárnát is kipróbáltak,  amíg  ki  nem  kötöttek  annál  a  snassz
    filclapnál.

                                      *

        Végállomás? Semmi végállomás - csak mára befejeztük utazásunkat  a
    lemezjátszó körül. Nagyon  bánatos  leszek,  ha  útitársaim  azzal  az
    élménnyel térnek haza, hogy a lemezjátszó műszaki paraméterei teljesen
    érdektelenek. Nem így van: a paraméterek egytől egyig  fontosak,  csak
    éppen meg kell találni fontosságuk igazi sorrendjét, és eszerint  kell
    figyelembe venni őket. Egyszóval: van  értelme  a  kísérletezgetésnek.
    Legalább addig, amíg el nem jön a CD. De talán még azután is.

                                                             Darvas László