Digitális kontra Analóg



    (avagy: a nagy duellum)


        Párbajra készen méregeti  egymást  sztárfotónkon  a  két  Technics
    magnó: a félprofesszionális, oda-visszajátszó,  hatfejes-hárommotoros,
    de hagyományos, analóg RS-1700 - és az új  kor  hírnöke,  a  képmagnók
    leszármazottja, a videokazettával játszó, digitális SV-P100. Ezt a két
    magnót a Technics cég budapesti képviseletétől  kaptuk  kölcsön  (nagy
    fogás ez nekünk - köszönet érte!), s már alig várjuk,  hogy  egymásnak
    ugraszthassuk őket.
        No de előbb még be kell mutatkozniuk,  és  igazolniuk  kell,  hogy
    párbajképesek - ez végül is benne van minden párbajkódexben.


    I. A képmagnók ivadéka: SV-P100

        A digitális technikáról már többször is írtunk a Hifi  Magazinban,
    óvatosan  méricskélve-adagolva  az   ismereteket,   nehogy   Olvasóink
    túlságosan nagy dózist szedjenek be egyszerre. Ámde  előző  számunkban
    már szabad folyást kellett engednünk az információnak, mert hiszen  az
    új  technika  időközben  behatolt  a  (nyugati)  polgári   otthonokba,
    mégpedig nemcsak az úgynevezett hibridlemez, hanem most már a  Compact
    Disc, vagyis a digitális hanglemez és persze a  CD-játszók  formájában
    is.
        Didaktikai  szempontból  talán  helyesebb  lett  volna  előbb  egy
    digitális magnót tesztelni,  és  csak  utána  a  lemezjátszót,  hiszen
    általában a CD-műsort is digitális szalagjátszóval  rögzítik,  ez  van
    előrébb a láncban. Másfelől nézve a dolgot, a digitális  szalagjátszók
    eddig  jobbára  csak  a  stúdiótechnika  eszközei  voltak,  és  bár  a
    digitális magnók a boltban is megelőzték a  digitális  lemezjátszókat,
    mégiscsak a CD-lejátszó volt az első,  igazán  "kommersz"  használatra
    szánt digitális készülék. Mellesleg (minek tagadjuk) valóban  teljesen
    mindegy, mit diktálna  a  módszeresség.  A  sors  úgy  hozta,  hogy  a
    CD-játszót két hónappal előbb kaptuk kölcsön, mint a digitális magnót,
    de mi így is nagyon örültünk mindkettőnek,  mert  Magyarországon  ezek
    még hosszú-hosszú  ideig  egzotikus-futurisztikus,  megszerezhetetlen,
    sőt, megközelíthetetlen készüléknek számítanak. Nem is tudunk számukra
    jobb helyet a Hifi Magazin poszterképénél.
        A CD-játszók ismertetésekor sok-sok, addig nem  tárgyalt  fogalmat
    kellett megvilágítanunk, egyszuszra és viszonylag szűk terjedelemben -
    s ebben bizony erősen gátolt bennünket, hogy még  nem  végeztük  el  a
    kellő   előtanulmányokat.   (Amiért   is   folyvást    mentegetődzésre
    kényszerülünk.)  Hazudnánk,  ha  azt  állítanánk,  hogy  azóta  sokkal
    tapasztaltabbak lettünk. Sőt, most talán még nehezebb  is  a  dolgunk,
    ugyanis az SVP-100-hoz kevesebb kísérőanyagot kaptunk, mint előzőleg a
    CD-játszóhoz. Most csak egy használati utasításra és a  szorosan  vett
    szervízkönyvre hagyatkozhatunk, nincs a  kezünkben  részletes  műszaki
    leírás, funkcionális ismertető. Ezért a magnó ismertetését szűkre kell
    szabnunk  -  holott  talán  ez  volna  a  legfontosabb.  És  persze  a
    legproblematikusabb is. Hiszen a digitális magnó voltaképpen képmagnó,
    nem a hang-, hanem a képtechnika szülötte, mit kezdjünk vele, mennyire
    boncolhatjuk fel - a Hifi Magazinban?!
        Egyebekben hasonlóképpen jártunk el,  mint  legutóbb.  A  készülék
    ismertetése után a mérések következnek, végül  pedig  az  új  technika
    lényegét próbáljuk szemléltetni az SV-P100 példáján.  (Leges-legvégül,
    persze, szubjektív teszteket is szervezünk.)
        Először is nézzük, miből áll egy digitális magnó.  Tudjuk:  a  kép
    sokkal több információból tevődik össze, mint a  hang,  a  képmagnónak
    tehát meglehetősen nagy információtömeget kell rögzítenie. A képmagnók
    kezdetben igen drágák voltak, de folyvást  olcsóbbodtak,  s  csak  idő
    kérdése volt, mikor teszik alkalmassá őket a hangrögzítésre is.  Ehhez
    két dologra volt még szükség,  először  is  egy  olyan  elektronikára,
    amely az analóg műsorjelet digitálissá  alakítja,  vagyis  a  képmagnó
    számára  "emészthetővé"  teszi  -  ez   az   úgynevezett   A/D,   azaz
    Analóg/Digitális átalakító. A szalagról  visszajátszott  műsort  pedig
    vissza kell alakítani hangfrekvenciás jelekké.  Erre  szolgál  a  D/A,
    azaz  Digitális/Analóg  konverter.  Ez  a  két   elektronika   alkotja
    (kiegészítve különféle segédáramkörökkel) a  PCM-processzort,  amelyet
    ha videomagnóval házasítunk, komplett digitális hangrögzítő  eszközhöz
    jutunk.
        Néhány év óta több cég is kínál ilyen átalakítókat,  s  nemrégiben
    megjelentek az első,  képmagnóval  egybeépített  konverterek,  amelyek
    gyakorlatilag úgy kezelhetők, mint  a  közönséges-hagyományos  magnók,
    függetlenül attól, hogy egészen más a  működési  elvük.  (A  digitális
    magnók elvben képrögzítésre is jók, de a gyakorlatban erre nem  teszik
    őket használhatóvá - végtére, nem is ez a feladatuk.)
        Mielőtt a részletekbe mennénk, vegyük sorra a  hagyományos  magnók
    hátrányait - és a digitális rögzítés előnyeit.

    Az analóg magnók gyöngéi

        A  műsor  minősége  erősen  függ  a  hangszalag  milyenségétől.  A
    különféle szalagtípusoknak más-más az előmágnesezési  áramigényük;  az
    elvileg elérhető  legjobb  hangminőséghez  egészen  pontosan  be  kell
    állítani a gépet - ezt azonban a kommersz  készülékeken  nem  tehetjük
    meg, vagy csak nehézkesen.
        A szalagnak egyenletes minőségűnek kell  lennie,  különben  kiesés
    (drop-out) lép fel.
        A  szalag  tárolása  során  (kismértékben)  csökken   a   magasabb
    frekvenciák szintje, ezzel szemben  a  műsor  enyhén  átkopírozódik  a
    szomszédos szalagfelületekre.
        Az analóg magnók frekvenciaátvitele gyakorlatilag nem nyúlhat 20Hz
    alá. A fej erősen befolyásolja a  frekvenciaátvitelt  (figyeljük  csak
    meg a dombokat  az  orsós  magnók,  a  hepehupákat  a  kazettás  gépek
    frekvenciagörbéjén!).
        A  felső  határfrekvenciát  a  mágnesszalag,  illetve   a   fejrés
    kialakítása korlátozza.
        A szalagon rögzíthető dinamikatartománynak alul-felül határt  szab
    a  szalagok  sajátzaja,  illetve  a   kivezérelhetőségük.   (Különféle
    zajcsökkentőkkel javítani lehet a jel-zaj arányon,  de  nem  ingyen  -
    ezeknek az elektronikáknak is megvannak a maguk problémái.)
        Minden egyes másolással határozottan romlik  a  jel-zaj  arány  és
    szűkül a frekvenciaátviteli sáv.

    A digitális eljárás előnyei

        Elmarad  a  modulációs  torzítás,  amely  a  fej-szalag  kontaktus
    bizonytalanságából és a kiesésekből adódna.
        A frekvenciaátvitel egyenletes, a felső határfrekvencia lényegében
    csak a mintavételi frekvenciától függ, az alsó  határfrekvencia  pedig
    elméletileg akár 0Hz is lehetne.
        Igen széles a dinamikatartomány (a 14 bites rendszerben kb. 86dB),
    és nem korlátozza a szalag minősége, csupán a bitszám.
        A harmonikus torzítás igen alacsony, független a szalag és  a  fej
    tulajdonságaitól.
        Nyávogás gyakorlatilag  nincs,  az  analóg  jelet  nagypontosságú,
    kvarcvezérelt rendszer "állítja elő".
        Nagyon könnyű megtalálni a  különféle  műsor-részleteket,  ugyanis
    mind  felvételkor,  mind  lejátszáskor  "markereket"  vihetünk  fel  a
    szalagra, ezek "tájékoztatják" a készüléket.
        Végül, de nem utolsó sorban: a műsort  annyiszor  másolhatjuk  át,
    ahányszor  csak  akarjuk,  a  hangminőség  elvben  változatlan  marad.
    Ilyenkor persze a még  vissza  nem  alakított,  digitális  jelet  kell
    átvinnünk szalagról-szalagra.

                                      *

        Igen  ám,  de  mi  az  ára  ennek  a   hangminőségnek,   ennek   a
    praktikumnak?
        A különálló PCM-processzorok ára  1500-2000  dollár,  az  otthoni,
    közhasználatra  szánt  videomagnóké  700-1000  dollár  -  a   komplett
    digitális magnó eszerint közel 3000 dollárba kerül.  Az  SV-P100  árát
    ennyire is teszi forrásunk, a tavaly októberi Audio.  Hát,  nem  olcsó
    mulatság! Az  összehasonlítás  kedvéért:  a  drága,  jóminőségű  orsós
    magnók ára 1500-2500 dollár, az  RS-1700  katalógus-ára  2100  dollár.
    Persze, ha elfogadjuk, hogy a  digitális  magnó  feltétlenül  jobb  az
    analógnál, s már eleve professzionálisnak tekintendő -  nos,  akkor  a
    digitális gépek határozottan olcsók, mert a nagy, analóg stúdiógépeket
    csak két-háromszor ennyiért lehetne megkapni. Dehát ez  csak  játék  a
    számokkal.
        No és az üzemköltség, a szalagfogyasztás? Ebből  a  szempontból  a
    digitális magnó  valóban  "üzemanyagtakarékos",  mert  a  videokazetta
    viszonylag olcsó! Olcsóbb, mint a félcsíkon, 19cm/s  szalagsebességgel
    "fogyasztott"  negyedcollos  szalag!  (Hogy  aztán  a  mi   magnósaink
    többségének erre sem futja, arról már nem a digitális technika tehet.)
        Hosszúra nyúlt a bevezető - térjünk rá  az  SV-P100  külsejére  és
    belvilágára.

    Hogyan magnózzunk "digitálisan"?

        Mint a legtöbb japán gép, ez is nagyon csinos; voltaképpen  olyan,
    mint egy jól megtermett kazettás magnó. Ugyanúgy is kell kezelni, csak
    persze van rajta egy és más, ami a kazettás magnókon eddig nem volt.
        Alapfunkciói a szokásosak. A  nagyméretű  (video)  kazetta  ablaka
    alatt a Gyors előre és a Hátracsévélés, a  Felvétel,  a  Lejátszás,  a
    Szünet és a  Keresés  (Search)  gombjai  sorakoznak,  itt  találjuk  a
    kidobógombot is, ez nagyon ügyesen  dolgozik,  amennyiben  nemcsak  az
    ablakot nyitja, hanem még a kazettát  is  kitaszigálja  valamelyest  a
    helyéből, hogy könnyebb legyen  kiemelni.  És  megfordítva  is,  előbb
    behúzza a kazettát, és csak azután csukja be az ablakot.

    

        A kazettatartó mellett két nagyméretű kivezérlésjelzőt  láthatunk,
    ezek -40-től +5  decibelig  vannak  kalibrálva.  A  folyadékkristályos
    indikátor felbontóképessége (azaz: a legkisebb, még éppen  érzékelhető
    szintváltozás)  1,5dB.  A  pillanatnyi  csúcsértékeket  következetesen
    "benntartja"  a  műszer,  de  közben  a  mindenkori   kivezérlést   is
    leolvashatjuk   róla.    A    kivezérlésjelzőt    egy    hatszámjegyű,
    folyadékkristályos szalag-számlálóval  kombinálták.  A  szintindikátor
    háromféle üzemmódra kapcsolható. (Erre szolgál 2  nyomógomb,  abból  a
    hatból,  amely  a   szintmérő   alatt   sorakozik.)   Felvételkor   és
    lejátszáskor a hagyományos, hangfrekvenciás  kivezérlésjelző  szerepét
    játssza.  Amikor  digitális  jelet  veszünk  fel,  kikerülve  az   A/D
    konvertert, a kivezérlésjelzővel a digitális bemenőjelek  szintjét  is
    mérhetjük.  Végül  a  szalagon  levő,  már  digitálisan  kódolt  jelek
    nagyságát  is  ellenőrizhetjük;  ebből  derül   ki,   hogy   megfelelő
    állapotban van-e a fej is, a szalag  is.  Ilyenkor  a  kivezérlésjelző
    felső sávján (a bal csatorna indikátorán) 0; +5 decibelig kell  futnia
    a jelnek. Ha ennél kisebb a kivezérlés, meg kell tisztítani  a  fejet,
    esetleg ellenőrizni a szalagot, illetve -  ha  idegen  magnón  készült
    felvételt  játszunk  le  -  a  készülék  oldalán  levő  kis  csavarral
    javítanunk kell a sávkövetés pontosságán.
        A kivezérlésjelző bal oldalán a Rew-reset indikátor akkor világít,
    amikor a kazettatartó még nincs a helyén, vagy ha az éppen behelyezett
    kazetta nincs az elejére csévélve. Ilyenkor ugyanis  a  szalagszámláló
    még nem tud "tájékozódni", hibásan jelez - erre figyelmeztet bennünket
    a LED.  Van  a  készüléken  még  egy  jelzőfény,  a  Dew  check,  azaz
    páraellenőrző.  Ez  a  LED  általában  akkor  gyullad  ki,  amikor   a
    készüléket  hidegről  meleg  helyre  visszük,  pára  csapódik   le   a
    fémrészein, így a fejdobon, és amíg ez fel nem szárad, nem feküdne fel
    jól a szalag, tapadna a fejdobra.
        A  bemeneti  választókapcsoló  kétállású,  hiszen  kétféle  jelről
    készíthetünk felvételt: analógról (Mic/Line), illetve  digitálisról  -
    az utóbbi esetben egy újabb LED gyullad ki a kivezérlésjelző mellett.
        Memóriája is van a gépnek, ezt egy nyomógombbal kell "ébreszteni".
    A memóriába a szalagszámlálópozíció számát lehet beadni, illetve onnan
    kihívni  (és   a   számlálón   kijelezni),   egy   második   nyomógomb
    segítségével.
        Az utolsó nyomógomb a Timer Record, az időkapcsoló. Az  SV-P100  a
    távollétünkben is tud felvételt készíteni, ha van kapcsolóóránk,  sőt:
    azt is megteheti, hogy a  kapcsolóóra  jelzésére  előbb  üzembehelyezi
    magát, de a felvételt csak pontosan egy óra elteltével indítja, amikor
    már jól "bemelegedett" - erre, úgy látszik, éppúgy szüksége van,  mint
    némelyik erősítőnek.
        Most jön a java, az Edit, ez  itt  nem  női  nevet  jelent,  hanem
    "műsorszerkesztést   ",azaz   keresést-kutatást,   egyes   műsorszámok
    átmeneti átugrását. Az Edit funkciónak az a lényege, hogy a  szalagnak
    a  műsorsáv  alatti  részére  (képmagnózáskor  ez  volna  a  hangcsík)
    különféle jeleket, "markereket" viszünk  fel.  Kétféle  "marker"  van:
    Keresőjel és Ugrójel ("Search", illetve "Jump" marker).
        Ugrójelet felvételkor is, lejátszáskor is felvihetünk a  szalagra.
    Amíg a Jump Mark kapcsolót lenyomva tartjuk, voltaképpen azt írjuk fel
    a  szalagra,  hogy  "ezt  a  szakaszt  át  kell  ugrani".  Legközelebb
    felvételkor vagy lejátszáskor, ha  megnyomjuk  ugyanezt  a  kapcsolót,
    ugrójelet észlelve a  magnó  nyolcszoros  szalagsebességgel  tekercsel
    előre, akár a szalag végéig is.  Ha  meggondoljuk,  ez  nagyon  fontos
    funkció: meggátolja, hogy bármit  is  véletlenül  letöröljünk,  amikor
    (például) két műsorszám közötti "lyukba" akarunk  felvenni  egy  újabb
    számot.
        Az ugrójeleket és a keresőjeleket  egy-egy  kallantyúval  vihetjük
    fel a  szalagra.  Az  ugrójelekről  már  beszéltünk  -  az  ily  módon
    megjelölt szalagrészt a készülék nem veszi figyelembe,  "átugorja".  A
    keresőjelek pedig arra nézve adnak neki felvilágosítást,  hogy  honnan
    kezdve kell gyorscsévélésből megállnia,  illetve  (ha  egyszersmind  a
    Lejátszás gombot is megnyomtuk) játékra váltania. Amikor  lenyomjuk  a
    Keresőjelkapcsolót  ("Search  mark"),   majd   elengedjük,   önmagától
    visszatér eredeti helyzetébe, de  közben  -  a  lenyomás  pillanatától
    számítva  -  70  másodpercig  keresőjelet  rögzít.   Ugyanez   a   jel
    automatikusan  felkerül  a  szalagra,  valahányszor   csak   felvételt
    indítunk, akkor is, ha nem nyúlunk a keresőmarkergombhoz.
        Ha a Jump és a Search marker kapcsolót egyszerre  nyomjuk  meg,  a
    készülék csak ugrójelet rögzít - ennyire ügyel a már felvett műsoraink
    biztonságára  (az  ugrójel  ugyanis  letiltja  az   újabb   felvételt,
    egyszersmind a  törlést).  A  harmadik  kapcsoló  a  törlőgomb,  ezzel
    mindkét fajta jelzést kiolthatjuk.
        Végül is háromféle  jelzésre  reagál  a  magnó:  az  ugrójelre,  a
    keresőjelre,  illetve  a  memóriában   rögzített   számláló-pozícióra.
    (Egyszerre   csak   egyetlen   számláló-állást   tud   megőrizni    az
    emlékezetében.)
        Tovább haladva a készülék frontlapján, a kivezérlésjelző  alatt  a
    bal és  a  jobb  csatorna  felvételi  szintszabályzó  potenciométereit
    találjuk.  Ezek  alatt,  a  ferde  előlaprészen,  az  üzemmódkapcsolók
    mellett még egy nagyméretű forgatógomb kapott helyet,  a  "Fader",  ez
    afféle  generálszabályzó,  ezzel  lehet   felvételkor   le-,   illetve
    bekeverni,  "beúsztatni"  a  műsort.  Lejátszáskor  is   hasonlóképpen
    működik,  és  vele  lehet  szabályozni  a  fejhallgató-,   illetve   a
    vonalkimenetek feszültségét, nullától-maximumig.
        Nem  beszéltünk  még  a  hálózati  kapcsolóról  és  a   (6,3mm-es,
    Jacktípusú)     fejhallgató-     és     mikrofoncsatlakozóhüvelyekről.
    Természetesen ezek is az előlapra kerültek.
        A hátlapon RCA-csatlakozóhüvelyek: 4 a vonal  be-  és  kimenetnek,
    1-1 a digitális be- és kimenetnek. Ezeken kívül három kapcsoló is  van
    itt, de  ezeket  csak  ritkán  kell  kezelni,  ezért  egy  csavarokkal
    felszerelt sablon a normál pozíciójukban rögzíti  őket.  A  Timer  Rec
    kapcsolóhoz akkor kell nyúlnunk, ha  kapcsolóórával  fogunk  felvételt
    készíteni, de a magnót már a felvétel előtt 1  órával  üzembe  akarjuk
    állítani.  (Erről  már  szóltunk.)  Az  Edit  kapcsoló   elállításával
    meggátolhatjuk, hogy markerek kerüljenek a szalagra. Végül a  harmadik
    kapcsoló  ("Clock")  az  órajelekkel,  azaz  a  készülék   működéséhez
    szükséges vezérlőjelekkel van  összefüggésben.  Három  állása  van:  a
    normál, a "külső", illetve az a pozíció, amelyben a készülék egy másik
    digitális magnó órajelére kapcsolja magát.

    Méréseinkhez

        Tapasztalatok nélkül álltunk neki a mérésnek, hiszen az SV-P100 az
    első digitális hangfrekvenciás  magnó,  amely  valaha  is  a  kezünkbe
    került. És még nehezebb is volt a dolgunk,  mint  előzőleg  a  Pioneer
    CD-játszóval, mert ahhoz legalább, kaptunk egy mérőlemezt, azon  pedig
    rajta van a teljes mérési "repertoár". Az SVP-100-hoz  viszont  nekünk
    kellett kitalálnunk a tesztprogramot.
        Persze, "puskáztunk": főleg a HiFi  Stereophonie-ból,  a  múlt  év
    végi és az  idei  első  számokból  próbáltunk  ellesni  egyet  s  mást
    (különbségi torzítás, mintavételezésből eredő torzítás  mérése).  Hogy
    aztán a mérés eredménye mennyiben helytálló, mennyire pontos és hogyan
    kell interpretálni  -  viszonyítási  alap  nélkül  ezt  most  még  nem
    ítélhetjük meg. Reméljük azonban, hogy előbb-utóbb  további  digitális
    magnók követik az SV-P100-at, és  akkor  majd  jobban  "belejövünk"  a
    méréstechnikájukba.
        A mentegetődzés után lássuk a lényeget.
        A   mérésekhez   egy   Panasonic   NV-E30   típusú   videokazettát
    használtunk.
        A bemenő-  és  kimenőfeszültségek  és  impedanciák  megfelelnek  a
    hagyományos analóg magnók adatainak. A  különböző  bemeneti  szinteken
    készített felvételekről mért kimeneti feszültségeket külön táblázatban
    adjuk meg (a második és harmadik harmonikus torzítás táblázatában).
        A torzítás 0dB-n rendkívül alacsony, 0,01%  körüli,  ahogy  ezt  a
    gyár állítja;  3  decibel  túlvezérlés  hatására  azonban  a  harmadik
    harmonikus már 5,5 százalékosra szökken,  készülékünk  tehát  igencsak
    kényes a túlvezérlésre! A kisebb kivezérlések  tartományában  alacsony
    marad  a  torzítás,  és  csak  -50,  -60  decibel  környékén  nő   meg
    határozottan. Még lejjebb, -70 decibelen aztán már nagyon felszalad  a
    harmadik harmonikus értéke. Bár táblázatunkban nem adtuk meg, a mérést
    -80dB-n is elvégeztük: a hasznos jel még  éppenhogy  kivehető  volt  a
    zajból  (a  mérést  viszonylag  keskeny  sávú,  Δf=100Hz-es   szelektív
    voltmérővel végeztük). Mint legutóbb a  CD-játszó  mérésekor,  itt  is
    utalnunk  kell  rá,  hogy  ennyire  kis  szinteken  az  analóg  magnók
    műsorában már csak zajt találunk, a torzítás mérésének ott már nem sok
    értelme volna.
        Igen alacsony az intermodulációs torzítás is. Táblázatunkban  csak
    a   szokásos   ("60Hz+7kHz")   paraméter   szerepel,   de   a   teljes
    hangfrekvenciás sávban hasonlóan jó eredményt kaptunk.
        Igazolja a  specifikációt  a  jel-idegenfeszültség  arány  is.  Az
    adatok szinte hihetetlenül jók: a 22,5Hz-22,5kHz sávban 83,5  decibelt
    kaptunk! Furcsa, de a jel-zaj arány  (tehát  a  szűrővel  mért  érték)
    eléri a 86 decibelt,  holott  ez  már  az  elvi  határ  egy  14  bites
    rendszerben!
        A frekvencia-jelleggörbe 2Hz-től 20kHz-ig gyakorlatilag  lineáris.
    A 2. diagramon 2kHz után kismértékű emelés látható, valamivel nagyobb,
    mint amekkora a gyár által specifikált ±0,5 decibelbe beleférne.
        (Többször is ellenőriztük - mindig ez volt az eredmény.)
        Magyarázatra szorul a fázis-frekvencia jelleggörbe. Ezt úgy vettük
    fel, hogy a készüléket felvételre kapcsoltuk, és azt  a  fáziseltérést
    regisztráltuk, amely a vonalbemenet  és  a  vonalkimenet  jele  között
    mérhető. A vizsgálat tárgya itt: néhány egyszerűbb analóg erősítő-  és
    illesztőfokozat, valamint a 20kHz fölötti,  nagymeredekségű  szűrő.  A
    magnó  többi  része  nem   volt   beiktatva,   a   szalag   állt.   Az
    Aliasing-szűrő, több szakember véleménye szerint, erősen  befolyásolja
    a hangminőséget vizsgálódásunk ezzel kapcsolatos.  Az  1kHz  és  20kHz
    közötti,  csaknem  360  fokos  fáziseltérés  nem   éppen   megnyugtató
    jelenség;  de  szükségszerű  velejárója  az  ennyire  meredeken   vágó
    szűrőknek.  (Az  Aliasingszűrő  szubjektív   hatását   illetően   lásd
    Szeánszunkat. A szerkesztő megjegyzése.)
        Hasonlóképpen mértük a harmonikus torzítást is  (6.  diagram).  Az
    imént említett egységek harmonikus torzítása 20kHz-en  nem  éri  el  a
    0,1%-ot sem.
        Az áthallási csillapítás a teljes hangfrekvenciás sávban igen jó.
        A  különbségi   torzítást   a   következőképpen   mértük:   azonos
    amplitúdójú, 14, illetve 15kHz-es jelet  vittünk  fel  a  szalagra,  s
    ennek  lejátszásakor  egy  keskeny  áteresztősávú  (Δf=100Hz)  szűrővel
    végigpásztáztuk  a  20Hz-20kHz-es  sávot.  Mint  látjuk,  a   torzítás
    meglehetősen magas: 2, majd 3, 4, 5kHz-en  és  14-15kHz  környékén  is
    bőségesen találunk magasszintű, nemkívánatos jeleket.  A  3kHz-es  jel
    éppenséggel 17 százalékos, és a mellette levők sem sokkal kisebbek.
        Ugyancsak nagymérvű torzítást regisztráltunk a  8.  diagramon  is.
    Hogy mit  mértünk,  azt  nem  tudjuk  pontosan  a  nevén  nevezni;  mi
    mintavételezésből fakadó torzításnak kereszteltük. Lényege:  amikor  a
    15,2kHz-es    vizsgálójel    összetalálkozik     a     mintavételezési
    frekvenciával, különféle komponensek keverednek  ki  belőlük,  például
    44,1kHz    mínusz    2x15,2kHz=13,7kHz,    vagy    3x15,2kHz    mínusz
    44,1kHz=1,5kHz. (Diagramunkon jól látható egy 1,6kHz-es frekvencia - a
    vizsgálójel nem volt egészen pontos, a torzítás ezért nem  esik  éppen
    1,5kHz-re.) Meg kell jegyeznünk, hogy a külföldi tesztekben lapozgatva
    seholsem láttunk ilyen magas torzítási értékeket; a  nemkívánatos  jel
    aránya  általában  tizedszázalékosnak  találtatott,   holott   mi   10
    százaléknál is magasabbat mértünk.
        Négyszögjel-átvitellel 100Hz-en, 1kHz-en és 4kHz-en  próbálkoztunk
    (a  válaszjelet  felvétel-állásban,  majd   felvétel-lejátszáskor   is
    rögzítettük). Látható, hogy már 100Hz-en is van  egy  kis  berezgés  a
    felfutó élen; 1kHz-en már jobban deformálódik  a  jel,  4kHz-en  pedig
    elveszíti  eredeti  alakját.  (Mellesleg,  ez  logikus:   a   rendszer
    gyakorlatilag nem viszi át  a  20kHz-en  felüli  frekvenciákat,  tehát
    nincsenek  meg  a  harmonikusok,  amelyekből  a   szabályos   négyszög
    felépülne. Adott frekvenciájú négyszögjel alakhű átviteléhez  legalább
    tízszerte nagyobb frekvenciatartomány  szükségeltetik.  Egyébként:  az
    analóg magnók sem viselkednek sokkal  szebben...)  Hasonló  eredményre
    vezetett a burst-átvitel is.  A  7.  képen  az  1kHz-es  jel  egyetlen
    periódusa látható,  utána  pedig  egy  sokkalta  nagyobb  frekvenciájú
    "lecsengés". A 8. és 9. képen a mérőjel (15, illetve 20kHz) 3, illetve
    4 periódusideig volt bekapcsolva. A jel az utolsó periódusban  éri  el
    maximumát, és utána csak hosszabb idő után szűnik meg.
        Végül, műsoron kívül, csupán az érdekesség kedvéért bemutatunk még
    néhány oszcillogramot (10-13.  kép).  Mint  említettük,  a  készüléken
    digitális kimenet is van, ennek a  jelét  bocsátottuk  közvetlenül  az
    oszcilloszkópra.  (T=10µs/osztás,  U=0,5V/osztás  -   felül   a   két,
    egymástól  6  kockányira   levő,   függőleges   impulzus   éppen   egy
    sorperiódusidőt határol.) A 10. kép  a  Stop  állásba  kapcsolt  magnó
    "jelcsomagja", a 11. kép ugyanez Felvétel  állásban;  a  bal  csatorna
    jelét -6 decibelig kivezérelve a 12., végül mindkét  csatornát  0dB-ig
    vezérelve a 13. képhez jutottunk.

    Videomagnókról általában

        Minthogy a digitális magnónak egy képmagnó a lelke (vagy inkább  a
    teste?  a  lelke  pedig  a  PCM-processzor?),  szót  kell  ejtenünk  a
    közszükségleti, azaz otthoni használatra szánt videomagnókról -  mégha
    itt  nem  vállalkozhatunk  is  többre,  mint  hogy  összefoglaljuk   a
    leginkább elterjedt rendszerek főbb jellemzőit. Mert jóideje már, hogy
    többféle rendszerű képmagnó is van a piacon, és  ahogy  ez  már  lenni
    szokott,  ezek  még  véletlenül  sem  csereszabatosak   egymással.   A
    legismertebb az alábbi három otthoni videorendszer:
        1. A Sony 1975-ben bemutatott  Beta  rendszere.  A  szalagsebesség
    1,87cm/s, a fej-szalagsebesség 5,83m/s. A hangjelek csíkja a  videosáv
    fölött helyezkedik el, 1,05mm szélességben. A szabályozójel  csíkja  a
    szalag alján van, szélessége 0,6mm. A maximális játékidő bő 3  óra.  A
    kazetta méretei: 156x96x25mm.
        2.  Igen  elterjedt  a  Matsushita/JVC  VHS-rendszere.  A   szalag
    2,34cm/s-mal fut, a fej-szalagsebesség 4,84m/s. A hangsáv  1mm  széles
    és itt is felül helyezkedik el. Alul a szabályozósáv 0,75mm széles.  A
    játékidő maximum 4 óra. A kazetta méretei: 188x104x25mm.
        3. A legnagyobb játékideje a Philips és  a  Grunding  közös  Video
    2000 rendszerének van: 2x4 óra. A szalagnak itt egyszerre csak a felét
    használják  ki,  a  kazettát  éppúgy  át  lehet  fordítani,   mint   a
    mindnyájunk  által  használt   kompaktkazettákat.   A   szalagsebesség
    2,44cm/s, a fej-szalagsebesség 5,08m/s. A hangjelnek  itt  kivételesen
    alul hagytak helyet0,65mm szélességben, a szabályozójel  0,4mm  széles
    csíkja pedig felülre került. A kazetta méretei: 183x110x26mm.
        A  kazetták  tehát  nem  egyformák,  noha  mindegyikben  félcollos
    (12,65mm-es) szalagot találunk.  A  játékidő  természetesen  a  szalag
    vastagságától is függ, az pedig akár  14-15µm-re  is  csökkenthető.  A
    szalagok  aktív  rétege  általában  krómdioxid  vagy   hasonló,   nagy
    koercitív erejű anyag.
        A videomagnók működésének alapjait az alábbiakban vázolhatjuk fel.
    Kétféle, egymástól független információt kell  rögzíteni  egyidejűleg:
    az egyik a képet, a másik a hangot hordozza.
        A hangrögzítés az  egyszerűbb,  gyakorlatilag  ugyanúgy  történik,
    mint  a  hagyományos  szalagjátszókon.  Csak  az   a   baj,   hogy   a
    szalagsebesség rendkívül alacsony (1,9-2,4cm/s!), emiatt aztán a felső
    határfrekvencia sem  lehet  túl  magas  (8-10kHz)  és  a  dinamika  is
    meglehetősen csekély (40-45dB).
        A videojel rögzítéséhez viszont nagyságrendekkel nagyobb, több MHz
    terjedelmű frekvenciasáv szükséges. A megszokott,  mozdulatlanul  álló
    fejekkel ezt csak  akkor  tudnánk  elérni,  ha  a  szalagot  rendkívül
    gyorsan futtatnánk, miáltal  egy-egy  tekercsre  csak  néhány  percnyi
    műsor férne rá. Ezen segít az úgynevezett forgófejes  technika.  Az  a
    lényege, hogy a fejdobba, amelyre a szalag rásimul, 2 fejet  építenek.
    A fejdob viszonylag nagy fordulatszámmal pörög, ferde síkban. A szalag
    szép lassan halad előre, de a relatív (azaz a fejréshez  viszonyított)
    sebessége igen nagy, és így már több MHz-es jeleket is rögzíteni  tud.
    Első   ábránk   a   VHS-rendszerben   dolgozó    gép    videocsíkjának
    elhelyezkedését és a szalagfelület felosztását szemlélteti.
        Ahhoz, hogy felvételkor, majd lejátszáskor is mindvégig egyenletes
    legyen a fej-szalag sebesség, és hogy a fejek mindig a  kellő  sávokat
    tapogassák   le,   különféle   "segédberendezések"   szükségesek.    A
    fejdob-forgató motort és  a  szalagfeszítés-szabályzókat  meglehetősen
    bonyolult   elektronika   vezérli,   a   szabályozójel-sávban    pedig
    szinkronjeleket  rögzítenek  a  felvétel  során;  lejátszáskor  a  gép
    ezekhez igazítja a fejdob fordulatszámát. A videomagnónak  szinkronban
    kell működnie a hozzá  csatlakoztatott  televíziós  készülékkel.  Erre
    szolgálnak a videojelhez kevert kép  és  sorszinkronjelek.  És  persze
    talán a legfontosabb az az elektronika, amely a  képinformációt  előbb
    feldolgozza, a fejekre  adja,  lejátszáskor  visszaalakítja,  végül  a
    képernyőre küldi. Durva hasonlattal: ez felel meg a hagyományos analóg
    magnók felvevő és lejátszó elektronikájának. A képmagnó működése során
    óhatatlanul fellépnek úgynevezett kiesések (drop-out) és egyéb  hibák,
    amelyeknek  zavaró   hatását   a   konstruktőrök   különféle   áramkör
    segítségével igyekeznek csökkenteni.
        A videomagnók mindezeken  kívül  általában  még  egy  igen  fontos
    elemet tartalmaznak: egy "tunert",  amely  szinte  teljesen  azonos  a
    televíziós készülékek nagyfrekvenciás egységével.  Az  ilyen  tunerrel
    felszerelt  képmagnó  akkor  is  fel  tud  venni,  ha  nem  kapcsolják
    tv-készülékre, mi több: a gép programozhatóvá válik, távollétünkben is
    felveheti a műsort az előre megjelölt időpontban az előre kiválasztott
    adóról.
        Talán ebből a rövid és elnagyolt  leírásból  is  kiderül,  hogy  a
    videomagnók  nem  játékszerek,  hanem  igencsak  bonyolult,  precíziós
    készülékek. Csak akkor terjedhettek el ennyire rohamosan (állítólag ma
    már Magyarországon is több tízezer van belőlük!),  amikor  csökkent  a
    nagybonyolultságú  integrált  áramkörök,  illetve  a  nagy  szériában,
    precíz technológiával gyártható mechanikák ára. Szolgáltatásaik  egyre
    gyarapodnak  (állókép;  gyorsítás-lassítás;  távvezérelhetőség  stb.),
    súlyuk erősen csökkent. Egy korszerű videomagnó  nem  sokkal  nagyobb,
    mint egy-egy  robusztusabb  kazettásmagnó,  és  nem  nyom  többet  8-9
    kilónál. Időközben  alkalmassá  tették  ezeket  a  gépeket  valamennyi
    televíziós rendszerhez (az USA-ban és Japánban használatos NTSC-hez, a
    nyugat-európai CCIR-PAL-hoz, a nálunk is használatos OIRT-SECAM-hoz) -
    amiből máris kiderül, hogy a mai videomagnók színesben is dolgoznak.

    Az SV-P100, közelről

 
       "Izmos" gépezet: a váza alumíniumöntvény,  a  mechanikája  roppant
    precíz. A fejek ferrit-anyagúak. Mint az  1.  ábrán  szemléltettük,  a
    videojelcsík rendkívül keskeny, nem egészen 50µm-es  ekkora  felületen
    kell     rögzíteni     1     televíziós     "félképnek"      megfelelő
    információmennyiséget.  Motorból  itt  jó   sok   van,   a   csévélést
    természetesen külön motor végzi, és a szalagot is külön motor húzza ki
    a kazettából és fűzi rá a fejdobra.

    

    1. ábra
    A videojelcsík elhelyezkedése


        Ez  akkor  történik  meg,  amikor  behelyezzük   a   kazettát   és
    lejátszásra,   illetve   felvételre   kapcsolunk.    Ekkor    a    gép
    kihúzza-befűzi, és csak ezután indítja el a szalagot.  A  Szünet  gomb
    megnyomására a szalag  befűzve  marad  ugyan,  de  a  szalagtovábbítás
    leáll. Ezt a helyzetet nem tarthatjuk fenn tetszőleges ideig, ilyenkor
    ugyanis  a  forgó  fejdob  ugyanazt  a  szalagrészt  "fárasztja",   és
    előbb-utóbb tönkre is tenné. A Pillanatállj funkció ezért mindössze  4
    percig  érvényes,  utána  egy  automatika  kioldja  a  Lejátszást   és
    visszahelyezi a szalagot a kazettába.  (Ugyancsak  a  szalag  védelmét
    szolgálja, hogy gyorscsévéléskor nem a fejdob körül, hanem  kerülőúton
    vezetik.)

    

    Pillantás az ablakon át...


        Mivel a  digitális  magnó  nem  kép-,  hanem  hangjeleket  rögzít,
    felszabadul az eredetileg hangjelek  számára  fenntartott  1mm  széles
    csík. Az "úttestnek" ezen a részén  "közlekednek"  a  bevezetőben  már
    említett Ugrójelek és Keresőjelek (Jump Marker, Search Marker).
        A videojel-feldolgozó áramkörről itt nem kívánunk bővebben szólni;
    a VS-P100 az NTSC-rendszerű tv-adásnak megfelelően dolgozik, és az ott
    alkalmazott kép- és sorváltó impulzusokat használja. Ez az elektronika
    látja el a műsort a  videomagnó  működéséhez  elengedhetetlen  kép  és
    sorszinkronjelekkel. Persze, most tulajdonképpen becsapjuk  a  magnót:
    azt fogja  hinni,  hogy  képinformációt  rögzít,  holott  valójában  a
    digitálisan kódolt hanginformációt veszi.
        A  VS-P100-at  mikroprocesszor  vezérli.  A  készülék   úgyszólván
    bombabiztos, egyszerűen nem lehet rosszul kezelni, az elektronika  ezt
    nem engedi. Természetesen távvezérelhető is.
        Ez volt tehát a digitális magnó "teste". Nézzük most a "lelkét", a
    PCM-processzort, amely a  hanginformációt  digitálissá  kódolja,  majd
    visszaalakítja  analóggá.  A  processzor  természetesen  akár   önálló
    készülék is lehetne, s akkor össze lehetne házasítani  bármely  más  -
    VHS-rendszerű - képmagnóval.
        Az SV-P100 mintavételi frekvenciája (mint általában  a  forgófejes
    magnóké) 44,1kHz. Felbontása 14 bit. Mint  ismeretes,  a  bitek  száma
    határozza  meg  a  rendszer   dinamikatartományának   szélességét,   a
    következő, egyszerű összefüggés alapján: szorozd meg  a  bitek  számát
    hattal, és  adj  hozzá  még  1,8dB-t.  Vagyis  az  SV-P100  dinamikája
    (14x6dB)+1,8dB kb. egyenlő: 86 decibel. A  hibajavító  kód  ugyanaz  a
    CIRC  (Cross  Interleave  Reed-Solomon   Code),   melyet   a   Pioneer
    CD-játszójában is alkalmaznak, és  amelyről  akkoriban  egy  magyarázó
    ábrát is közöltünk: jelkimaradás esetén interpolációval, a még meglevő
    adatok számtani átlagából képzett adatokkal egészíti ki a műsort.  Még
    erősebb zavar esetén, amikor a rendszer már  nem  tudja  kijavítani  a
    hibát, a készülék "némít" - ez azonban csak akkor  fordul  elő,  ha  a
    szalag durván megsérült.
        A digitális hangátvitel megköveteli,  hogy  kiírtsunk  a  műsorból
    minden  olyan  jelet,  amelynek  frekvenciája  nagyobb  a  mintavételi
    frekvencia felénél (44,1kHz:2 kb. egyenlő 22kHz). Ha ezt nem  tesszük,
    nem-harmonikus  torzítás  lép  fel,  amelyet   itt   Aliasing-hatásnak
    neveznek.  Az  Aliasing  -   pontosabban:   Anti-Aliasing   -   szűrőt
    felvételkor az A/D átalakítás előtt,  lejátszáskor  a  D/A  átalakítás
    során iktatják be.
        Az  SV-P100  mikrofon-erősítője  hagyományos,   kiszajú   fokozat,
    differenciálerősítőt  és  egyetlen  IC-t  tartalmaz.  A  jel  innét  a
    felvételi  szabályzóra  kerül,   ugyanide   fut   be   közvetlenül   a
    vonalbemenet jele is. Egyetlen integrált áramkör alkotja  a  következő
    fokozatot, ez nem  sokat  erősít,  inkább  impedanciát  illeszt  és  -
    meglepő fordulat! - magashang-korrekciót végez: kiemel. (A még  analóg
    jel  innen  fut  a  szintindikátorra,  illetve  a  vonalkimenetre,  és
    kivezérli  a  -   hagyományos   felépítésű   -   fejhallgató-erősítőt.
    Felvételkor tehát ellenőrizhetjük a  bemenőjelet.)  A  nagymeredekségű
    aluláteresztő szűrő következik, aztán a Fader  szabályzó,  majd  újabb
    erősítés után megtörténik a mintavételezés. A jel az  A/D  átalakítóra
    kerül, ez egy speciálisan erre a célra konstruált IC (EHKMA 6193).
        A most már digitális jelet egy nagybonyolultságú integrált áramkör
    kódolja (MN 6601). Ezt felvételi tárolók egészítik ki (4xMN  2114-4S),
    ezek játsszák a CD-játszónál megismert  RAM  szerepét,  vagyis  ezekbe
    lehet bevinni, illetve belőlük lehet kihívni  az  adatokat.  Ebben  az
    áramkörben keverik a jelhez a különféle video  segédjeleket  (kép-  és
    sorimpulzusokat), majd az így előkészített "műsort" a  tulajdonképpeni
    videomagnó felvevő áramköre a fejekre  juttatja.  Ez  az  áramkör  két
    egységből áll, az egyik "megformálja"  a  videojelet  és  beállítja  a
    fejáramokat, a másik a tulajdonképpeni fejmeghajtó áramkör.
        Lejátszáskor a fejekről jövő feszültség egy kis zajú  előerősítőre
    kerül, majd erősítés és korrekció után  a  video  lejátszó  áramkörre.
    Ennek kimenetéről aztán többfelé ágazik.
        A kivezérlésjelző,  ha  Data  ("Adatok")  állásába  kapcsoljuk,  a
    digitális  jel  nagyságát  mutatja.  (Lényegében   azt   ellenőrizzük,
    megfelelő nagyságú jelek érkeznek-e a szalagról.) Ilyenkor  innét  kap
    vezérlést a műszermeghajtó áramkör. Ugyaninnét vezérlik azt  a  némító
    áramkört is, amely a szalagkiesést figyeli (dropout detector).
        A legfontosabb feladat a digitális jelfeldolgozó áramkörre  hárul.
    Ennek egy nagybonyolultságú integrált áramkör, azaz LSI  a  lelke  (MN
    6602). A hozzá kapcsolt RAM  (memória)  8  darab  SVIM5L  2114LP  jelű
    IC-ből áll.  itt  visszaformálják  a  jelet  eredeti  (de  még  mindig
    digitális!) alakjára, kijavítva  a  hibákat.  Most  következik  a  D/A
    átalakító (EHKMD 6192  típusú  IC),  aztán  a  mintavételező  áramkör,
    amelyet illesztő és korrekciós erősítőfokozat követ, majd újra belép a
    felvétel során megismert szűrő. A jel  végül  a  készülék  kimeneteire
    jut.
        A VS-P100-nak nemcsak analóg, hanem digitális be- és  kimenete  is
    van.  Ezek  természetesen   közvetlenül   csatlakoznak   a   digitális
    jelfeldolgozó áramkörhöz, megkerülve a mintavételező  egységet  és  az
    A/D, illetve a D/A átalakítót.
        A kereső- és ugrómarkereket egy igen  bonyolult  áramkör  dolgozza
    fel: az impulzusokat észlelve megadja a  kellő  utasításokat  a  magnó
    vezérlőegységének. A központi vezérlőegység összehangolja a  különféle
    funkciókat, a kellő időben és sorrendben aktiválva őket. A lelke:  egy
    MN 1405 PM jelű IC,amely a készüléket kezelő személy "utasításait"  is
    fogadja (márminthogy a kezelőszervekkel működtetjük a magnót), és védi
    a gépet az esetleges hibás utasítások ellen.
        A videofejek előmágnesezéséről külön oszcillátor gondoskodik;  egy
    másik a hangjelcsíkban dolgozó fejet látja el. Felvételkor a  törlőfej
    a teljes szélességében letörli a szalagot.

    

        Fölösleges azt ecsetelnünk,  mennyi  alkatrész  "szorult"  ebbe  a
    készülékbe, hányféle feszültséget kell előállítania a tápegységnek. Ha
    hihetünk a Technics cégnek, a  VS-P100  a  világ  legkisebb  digitális
    audiomagnója -  könnyű  elképzelni,  micsoda  zsúfoltság  uralkodik  a
    belsejében. Igaz: áramkörei katonás rendben sorakoznak egymás mögött.

    
    


    

    A VS-P100 diagramjai (1-8.) és oszcillogramjai (1-9.)


    

    "Műszaki revü", azaz a digitális kimenetről vett jelek oszcillogrammja
    (10-13.)



    II. A HATFEJŰ ANALÓG: RS-1700

    

       Nem  új  gép,  jónéhány  éve   ott   díszeleg   a   Technics   cég
    magnó-katalógusainak utolsó oldalán, mint afféle "itt a vége, fuss  el
    véle" - s minthogy nem futhatunk el véle, mély sóhajtással csukjuk  be
    a füzetet: az RS-1700 ára az NSZK-ban,  például,  4000  márka.  Ez  az
    egyik legdrágább félprofesszionális magnó.
        A  gyár  egyébként  nem  nevezi  sem  félprofinak,  sem  profinak,
    mindössze   az   alábbi   kurta   szlogent   biggyeszti   a   készülék
    homloklapjára:

        "Isolated   Loop/Direct   Drive   Quartz   Lock/Auto    Reverse/IC
    Logic/Tension Control", azaz szabad fordításban:
        "Elszigetelt  szalaghurok/Kvarcvezérelt   direkthajtás/Automatikus
    Visszafordítás/Logikai              integrált               áramkörök/
    Szalagfeszítés-szabályozás"

        Hogy a  masinába  három  motort,  kettős  capstant  és  hat  fejet
    építettek,  továbbá,  hogy  a  gép  oda-vissza  játszik,   a   fentiek
    ismeretében  úgyszólván  magától  értetődik.  Az  RS-1700   egyszerűen
    mindent tud, amit csak a magnósok valaha is megálmodtak.

    Felépítése, funkciói

        Nehéz végigmenni az RS-1700  konstrukciós  elemein  anélkül,  hogy
    egyszersmind a funkcióit is fel ne sorolnánk.  Olvasóink  engedelmével
    ezt az utat választjuk.
        Fejek. A felvevő  és  a  törlőfejet  közös  búrába  építették,  de
    elektromosan mindkettő önálló egység, a harmadik pedig, a lejátszófej,
    mechanikailag is  elkülönül  a  másik  kettőtől.  Vagyis  szabályszerű
    háromfejes készülékkel  van  dolgunk.  S  minthogy  az  RS-1700  igazi
    "retúrmagnó", tehát nemcsak  lejátszik,  de  fel  is  vesz  oda-vissza
    irányban, hát két komplett fejgarnitúrát építettek bele, azaz összesen
    hatfejes. Ennél több fejük már csak a mesebeli hüllőknek van.
        Capstan-rendszer. A rendkívül vastag hangtengelyhez jobbról-balról
    egy-egy  nyomógörgő  szorítja  a  szalagot.  A  szalagtovábbítás  igen
    precíz. A kettős capstant ugyan nem azért találták ki, hogy  a  magnók
    könnyebben   játszhassanak   ide-oda,   de   nyilvánvaló,   hogy    az
    oda-visszajátszók különösen sokat profitálnak a  dupla  nyomógörgőből,
    annak szimmetrikus elrendezéséből.
        Auto  Reverse.  Ezzel   a   kapcsolóval   három   üzemmód   között
    választhatunk.  A  "non  rev",  azaz  normál  állásban  a  készülék  a
    hagyományos  módon  működik,  a  szalagvégeken  önmagától   leáll.   A
    "reverse" üzemmódban a gép oda-, majd visszafelé játszik,  s  ugyanígy
    is  vesz  fel,  nem  kell  átforgatnunk  az  orsókat,  tehát  alaposan
    megnövekszik a játékidő. (A szalagvégeken az automatikus váltás  alatt
    mindössze néhány másodperc esik ki.) Végül a "cont", azaz "folyamatos"
    üzemmódban a készülék addig játszik hol ide-, hol odafelé, amíg ki nem
    kapcsoljuk. Ami viszont a felvételt illeti, a gépnek van  annyi  esze,
    hogy ilyenkor csak első érintésre vegye tele a sávokat (tehát a szalag
    elejétől a végéig, majd - most már a másik két csíkon - a  végétől  az
    elejéig).
        Szalagvég-kapcsolók.   A   szalagvégeket   nem   kevesebb,    mint
    háromféleképpen érzékeli az RS-1700. Először is a  hagyományos  módon,
    fototranzisztorok révén észreveszi, ha lefut a szalag vagy ha átlátszó
    jelzőfóliát iktatunk  közbe.  Másodszor:  ha  a  szalagfeszítő  görgők
    nincsenek "igénybevéve", tehát a szalag lefut vagy  elszakad,  azonnal
    leáll a meghajtás. Harmadszor: a csévélőmotorok forgásán is megérzi  a
    gép, ha elfogy a szalag. Ez így együtt valóban "foolproof",  magyarán:
    még a bolond se tudja elhibázni.
        Szalagsebességek.     Az     RS-1700     háromsebességes     magnó
    (9,5-19-38cm/s).  A  mindenkori  szalagsebességet  kvarcoszcillátorral
    vezérelt   elektronika   tartja   a   pontos   értékén.   Akárcsak   a
    lemezjátszókon,  stroboszkópot  is   találunk   a   Technics   magnón,
    amennyiben a szalag egy nagyméretű, fogazott tárcsát forgat,  s  annak
    jelzéseit egy LED fénye teszi láthatóvá - de ez inkább  csak  a  lelki
    békénk túlbiztosítását szolgálja. Ha valamely  okból  mégis  lassítani
    vagy gyorsítani akarjuk a szalagot (mondjuk, idegen felvételt játszunk
    le, s fenemód abszolút hallásunk folytán zavar bennünket, hogy a  zene
    nem pontosan a kellő hangnemben szól), ezt is megtehetjük ±6% erejéig,
    a "pitch control" szabályozógombbal.
        Üzemmódkapcsolók, kezelőszervek. A Gyors előre - Hátra  -  Stop  -
    Szünet  -  Felvétel  -  Lejátszás  mellett  még  egy  másik  Lejátszás
    kapcsolót is találunk, ezzel indíthatjuk a játékot (illetve  a  Record
    gombbal kombinálva, a felvételt is) az ellenkező irányban.  Valamennyi
    funkció távvezérelhető.
        A Timer Start kapcsoló funkcióját már ismerik Olvasóink  az  újabb
    keletű kazettás szalagjátszókról:  ha  van  egy  külön  kapcsolóóránk,
    akkor  tetszőleges  időben,  akár  a  távollétünkben  is  készíthetünk
    felvételeket.
        A számlálószerkezet 4 számjegyű, és a játékidőt méri, perceket  és
    másodperceket mutat, mégpedig 38cm/s  szalagsebességre  kalibrálva.  A
    kivezérlésjelzők  mutatósak,  nagyméretűek,  és  kétféleképpen  vannak
    kalibrálva:  -20-tól  +3  decibelig,  illetve  (ha   egy   kapcsolóval
    átállítjuk őket) -17-től +6 decibelig.  Erre  akkor  van  szükség,  ha
    jóminőségű,  erősen  kivezérelhető  szalagot  használunk,  és  nagyobb
    mérési tartományt akarunk  használni  0dB  fölött.  Ennek  megfelelően
    kétféle skálát láthatunk a műszereken.
        Az  előlapon,  a  mikrofoncsatlakozók  mellett  helyezték   el   a
    mikrofonszintszabályozókat, a Line bemenet szintszabályzóját és a Line
    kimenet beállítógombját.  Mindegyik  nagyméretű,  kettős  gomb,  velük
    együtt egy-egy gyűrű is elfordul (ezek a "marker" szerepét  játsszák).
    A  mikrofonbemenet  érzékenysége  egyébként  egy  kapcsoló  révén   20
    decibellel  csökkenthető,  ha  olyan   mikrofont   használunk,   amely
    viszonylag nagy jelet szolgáltat.
        Mindkét  csatornának  külön  monitorkapcsolója   van   (háromfejes
    magnókon ezzel a kapcsolóval választhatunk a szalag előtti, illetve  a
    szalag utáni jel között). Külön két kapcsoló arra szolgál, hogy  velük
    felvételre állítsuk (azaz  "kibiztosítsuk")  a  bal,  illetve  a  jobb
    csatornát. Végül van még  az  RS-1700-on  két  szokatlan,  háromállású
    kapcsoló is. Az  egyik  az  "Equalizer",  ez  felvételkor  a  magasabb
    frekvenciákon a korrekciót szabályozza, három fokozatban.  A  másik  a
    "Bias", azaz előmágnesezésszabályzó; ez  10  százalékkal  növeli  vagy
    csökkenti az előmágnesezési áramot.
        A magnóra feltehető legnagyobb orsó átmérője 26,5cm, a  legkisebbé
    13cm. Nincs szükség átkapcsolóra, mint például  a  Revoxokon,  ahol  a
    szalagfeszítés mértékét ily módon kell az orsók  méretéhez  szabni.  A
    Technicsen a szalagfeszítés-érzékelők mindent "elintéznek".
        A magnó hátoldalán  Line  (Vonal)  be-  és  kimeneteket  találunk,
    minden egyes funkcióra két-két, párhuzamosan kapcsolt RCA-hüvelyt. Itt
    helyezték el a távvezérlő 12 pólusú csatlakozó-aljzatát is.
        A mechanika erős, öntött  vázra  épül.  Ha  levesszük  a  készülék
    hátoldalát, rögtön szembeötlik,  mennyire  nagyméretű  a  főmotor.  (A
    forgórész 160mm átmérőjű.)  A  csévélőmotorok  kisebbek,  de  ezek  is
    közvetlen hajtásúak. A teljes magnóelektronika egy  külön  fémkeretben
    kapott helyet a készülék alján. A főbb elektromos  részek  külön-külön
    helyezkednek  el  egy-egy  nyomtatott  áramköri  lapon,  és   bontható
    csatlakozókkal kapcsolódnak egymáshoz. Meglehetősen sok  vezeték  köti
    össze őket; egy esetleges  javításnak  ugyancsak  körültekintően  kell
    nekikezdeni - bár valószínű, hogy nemigen lesz rá szükség.

    Elektronika

        A magnó elektromos  felépítését  nem  ismertethetjük  részletesen.
    Rendkívül bonyolult, és igen sok alkatrészt tartalmaz. Ez különösen  a
    vezérlő egységekre és a motorok meghajtórendszerére áll.
        A szorosan vett magnóelektronika már kevésbé bonyolult, könnyebben
    leírható.  Felvételkor  a  mikrofon   jelét   egyenáramúlag   csatolt,
    háromtranzisztoros   erősítő   fogadja.   Szintszabályzás   után   egy
    kéttranzisztoros erősítő következik - ugyanide fut be  a  vonalbemenet
    (Line) jele is,  egy  emitterkövető  és  szintszabályzás  után.  Ez  a
    fokozat a tulajdonképpeni "keverő" áramkör, innét vezetik el a jelet a
    kéttranzisztoros   műszeráramkörre,   a   Line    kimenetet    tápláló
    vonalerősítőre     (kéttranzisztoros     fokozatra,     amelyet      a
    szalagsebesség-választó  és  az  ugyancsak  az   előlapra   kivezetett
    Equalizer kapcsoló is befolyásol).
        A felvevőfejet  négytranzisztoros,  nagykivezérelhetőségű  erősítő
    hajtja meg. Igencsak  bonyolult  az  a  fokozat,  amely  a  törlő-  és
    előmágnesező  jelet  állítja  elő.  A   120kHz   frekvenciával   rezgő
    ellenütemű oszcillátort külön háromtranzisztoros stabilizátor látja el
    tápfeszültséggel. Az oszcillátor jelét emitterkövető adja a  következő
    fokozatra,   amely   az   előmágnesező   áramot    állítja    be,    a
    szalagsebességtől, illetve a Bias kapcsoló állásától függően.  Az  így
    kapott jellel egy 3 tranzisztorból kialakított, transzformátor-csatolt
    erősítőt vezérelnek, s végül  erről  veszik  az  előmágnesező  áramot.
    Hasonló,  csak  nagyobb  áramú  erősítő  látja   el   törlőárammal   a
    törlőfejeket.
        Lejátszáskor  a  fej  egy  négytranzisztoros  korrekciós  erősítőt
    vezérel. Innét a már említett vonalerősítőre, a műszeráramkörre  és  a
    fejhallgató-erősítőre jut a  jel.  (A  fejhallgatót  meghajtó  áramkör
    csatornánként    2    tranzisztort     tartalmaz,     és     kisméretű
    kimenőtranszformátorra    dolgozik.)    Itt    iktatódik    közbe    a
    monitorkapcsoló, amellyel hol a szalag (Tape), hol a  forrás  (Source)
    jelét bocsáthatjuk a kimenetekre.
        Lényegében ez volt a magnóelektronika.  A  vezérlőáramkör  azonban
    sokkalta bonyolultabb. Amikor a nyomógombokkal a különféle üzemmódokat
    "beléptetjük", ezek aktiválni fogják a  központi  vezérlés  funkcióját
    ellátó  integrált  áramkör  egy-egy  bemenetét,  s  ezzel  együtt  egy
    meglehetősen differenciált rendszert. Mellőzve a részletes ismertetőt,
    ennek az egységnek csupán a főbb feladatait soroljuk fel.
        Mindenekelőtt:    ez     dolgozza     fel     a     csévélőmotorok
    érzékelőtekercseiből származó jelet (ti.  hogy  forognak-e  a  motorok
    vagy sem). Aztán: a vezérlőelektronika teszi  lehetővé,  hogy  bármely
    üzemmódról Stopra kapcsolás nélkül is  bármely  másikra  átválthassunk
    anélkül, hogy valamiféle galiba történnék. Például ahhoz, hogy a gyors
    hátracsévélésből a magnó  hiba  nélkül  lejátszásra  álljon  át,  több
    multivibrátor  működését  kell  összehangolni:  a  beadott  utasítások
    észlelése nyomán a csévélőmotorok jelére figyelve, majd némi  szünetet
    beiktatva (amíg a fékek kioldanak) a  nyomógörgőket  a  hangtengelyhez
    kell húzni. Ez az egység  vezérli  a  magnóelektronikában  elhelyezett
    némító áramköröket is, és ez gondoskodik  róla,  hogy  felvételkor  az
    oszcillátor "koppanásmentesen" lépjen működésbe.
        Mivel két, egyenértékű szalagirányunk van, a vezérlőelektronikának
    hol ezt, hol azt a fejkészletet kell aktiválnia,  nem  is  beszélve  a
    hangtengelyről, amelynek hol erre, hol arrafelé kell forognia. Jócskán
    bonyolítja a  dolgot  az  Auto  Reverse  kapcsoló,  amellyel  többféle
    üzemmód között választhatunk.
        Külön  egység  hajtja  meg  a  csévélőmotorokat,  állandósítva   a
    szalagfeszítés  mértékét.  Csupán   ebben   az   egy   áramkörben   91
    tranzisztort számlálhatunk  össze.  A  főmotor,  tehát  a  hangtengely
    forgását szintén igen bonyolult  áramkörrel  szabályozzák.  Függően  a
    szalagsebességtől, egy kvarcoszcillátor jeléből különböző frekvenciájú
    vezérlőjelet állítanak elő, s ezzel hajtják meg a főmotor 3 tekercsét.
    A motorban elhelyezett forgásérzékelő "válaszjelét"  egy  segédáramkör
    formálja, erősíti, folyamatosan összehasonlítja a meghajtó-jellel,  és
    szükség esetén korrigálja az utóbbit.
        A tápegység meglehetősen bonyolult (+5, +15, +20 +21V feszültséget
    állít elő). A magnó külső egyenfeszültségről is táplálható.

    Méréseinkhez

        Féltünk egy kicsit a mérésektől, mert a magnó nem vadonatúj,  évek
    óta  használják  -  igaz,  kíméletesen.  Kétségeink  voltak,  igazolni
    tudja-e  nem  mindennapi  specifikációját  az  RS-1700.  Nos,  mielőtt
    megkezdtük volna a mérést, és szokásunkhoz híven ellenőriztük a  fejek
    helyzetét, kiderült, hogy a Technics magnó szinte  meg  sem  érezte  a
    feje(i) fölött elröpült éveket.
        Elsőként vegyük a mechanikai jellemzőit. A legfontosabb nyilván  a
    nyávogás - és ez ma is jobb, mint amit a  gyár  specifikál.  A  precíz
    meghajtás, a konstans szalagfeszítés megteszi a magáét. Csak mellesleg
    említjük, hogy próbát tettünk excentrikus, tehát  hibás  szalagorsóval
    is. Az ilyet a magnók általában nem szeretik, de meg sem kottyant.
        Példásan alacsony a felfutási idő.  Lejátszásra  kapcsolva  szinte
    azonnyomban  (körülbelül  1  másodperc   alatt)   beáll   a   névleges
    szalagsebesség,  nem  hallunk  nyávogást  a   műsor   elején.   És   a
    szalagsebesség  nem  is  tér  el  a  névlegestől  -   ahogy   ez   egy
    kvarcvezérlésű főmotorhoz illik.
        A  bemenő  feszültségek  és   impedanciák   tengerentúli   magnóra
    vallanak. A Line kimenet feszültsége egy potméterrel 0 és 2,8V  között
    tetszőlegesen   változtatható;   táblázatunkban   azok   az    értékek
    szerepelnek,     amelyeket     a     gyártó     által      specifikált
    szintszabályzó-állásban adódnak (0,5 és  1,6V).  Ilyenkor  a  műszerek
    azonosnak mérték a bemenetről és a szalagról kapott jelet.
        A  lejátszási   frekvencia-jelleggörbe   19cm/s   szalagsebességen
    tekinthető a leginkább lineárisnak. 9,5cm/s-on 10kHz-nél esni  kezd  a
    görbe, és 16kHz-en éri el a -5, illetve -6 decibeles értéket. A teljes
    (felvétellejátszási) jelleggörbék szépek, bár a sáv alján nem érik  el
    a gyár által ígért 20Hz-et. A 0dB kivezérléssel kapott görbék olyanok,
    amilyeneket ebben a kategóriában elvárhatunk.
        Szólnunk kell a mérőszalagról is. Mi BASF-et használtunk,  és  úgy
    állítottuk be az előmágnesezést, illetve a korrekciós kapcsolót, ahogy
    ezt a Technics előírja. A használati utasításban táblázatba foglalják,
    mely kapcsoló-állásokat ajánlják a különféle, ismert szalagtípusokhoz.
    Ezt  több  szalagon  is  ellenőriztük  (Maxell,  Sony,  Agfa),  és   a
    frekvenciaátvitel  tényleg  ilyenkor  volt   a   legegyenletesebb.   E
    kapcsolók hatásosságát külön diagramokon szemléltetjük. A 7. diagramon
    az előmágnesezést változtatjuk  (a  korrekciós  kapcsoló  itt  a  2-es
    állásában van), a 8. diagramon pedig a korrekciót módosítjuk  (a  Bias
    kapcsolót ekkor a 3. állásában  tartottuk).  A  7.  diagram  különösen
    érzékletessé  teszi,  mennyire   megváltoztatja   a   magasfrekvenciás
    átvitelt, ha  az  előmágnesezést  plusz  vagy  mínusz  10  százalékkal
    módosítjuk (1. és 3. kapcsolóállás).
        A zajszint is kisebb  a  specifikáltnál,  nagyjából  azonos  a  9.
    számunkban ismertetett Revox A700 zajával. Mikrofon  bemenetről  mérve
    romlik ugyan valamelyest, de  még  így  is  meglehetősen  kedvező.  Az
    áthallási és a törlési csillapítás ugyancsak jobb a specifikáltnál.

    
    
    
    


    Szeánsz

    

        A VS-P100 és az RS-1700 összecsapásán öten  voltunk  szekundánsok.
    Megszokott demó-lemezeinket, vettük  fel  a  két  magnóra,  az  analóg
    készüléket 38cm/s szalagsebességgel  használtuk.  Vaktesztről  nemigen
    lehetett szó; a  digitális  felvétel  zajtalan  volt,  a  másik  pedig
    sziszegett. Ettől eltekintve nem volt túlságosan nagy különbség a  két
    magnó között. Mi elsősorban a digitális  hangot  illettük  kritikával;
    kissé lapos, kissé  fejbevert,  kissé  élettelen,  kissé  sávhatárolt,
    kissé kevésbé tömör, kissé DNL-es (leszedi  a  magasakat),  kissé...de
    valóban csak nagyon kissé. Másrészt viszont  mindnyájunkat  zavart  az
    RS-1700 zaja. A szavazatok eszerint is oszlottak meg: volt, akit a zaj
    zavart jobban, volt, akit a  digitális  magnó  negatívumai.  Az  egyik
    ítész - hogy minden  klappoljon  -  tartózkodott  a  szavazástól,  azt
    mondta, több időre volna szüksége.
        Sajnos, mi  már  meg  vagyunk  fertőzve  mindenféle  elméletekkel.
    Például tudjuk, hogy  az  analóg  szalagjátszók  basszusátvitele  -  a
    magnófejek tökéletlensége folytán - egy kicsit lompos; vajon nem ebből
    fakad-e  a  "kellemesebb"  basszus?  Meg   aztán   az   analóg   műsor
    elmaradhatatlan szalagsziszegése-lemezpattogása mintegy  feldúsíthatja
    a műsor magashangjait; ha a zajt hirtelen "megvonják tőlünk"  (mint  a
    kábítószert),  az  az  érzésünk  támadhat,  hogy  a  magashangokat  is
    "megvágták". Lehet, hogy  egyesek  (bennünket  is  ideszámítva)  ezért
    érzik sávhatároltnak a digitális műsort? Ne feledjük, a  készülékpróba
    egyszersmind a fülek próbája is ám!

    Első ellenpróba

        Szóval,  a  digitális  magnó  alul-felül  elnyel   valamicskét   a
    műsorból?! Nézzük, ezt halljuk-e, ha a digitális felvételt közvetlenül
    a lemezhanggal hasonlítjuk össze.
        Nem ezt hallottuk. Pontosabban;  meg  se  tudtuk  különböztetni  a
    lemezhangot a másolatától! Eszerint a jobb "csinn és bumm" valóban  az
    analóg technika torzítása volna? Meg  kell  említenünk  azonban,  hogy
    amikor az ellenpróbát megejtettük, a  szeánsznak  már  a  4.  órájában
    jártunk, erősen ki voltunk merülve. Úgy véltük, az lesz a legjobb,  ha
    pihentebb - és  muzikálisabb  fülekhez  folyamodunk.  Szerveztünk  egy
    újabb szeánszot 6 zenész barátunk számára.  (Elsősorban  komolyzenével
    foglalkoznak, de nem vetik meg a könnyűzenét sem.)

    Második ellenpróba

        Ismét a  lemezhangot  hasonlítottuk  a  róla  készített  digitális
    szalagfelvételhez.  Felvettük  a   Sheffield   lemezről   a   Walkürök
    lovaglását  (dinamikapróba),  a  szoprán-orgonakórust  a   Propriusról
    (térhatás); a  jóminőségű,  de  régebbi,  erősen  sercegős  lemezek  a
    Stokowsky-vezényelte  Fantasztikus  szimfónia  (Decca)  4.   tételével
    képviseltették magukat a műsorban. Végül  a  japán  Three  Blind  Mice
    lemezcég egy dzsessztriójából adtunk  néhány  percet:  zongora,  bőgő,
    dob. Ez így együtt nem tett ki többet 23  percnél  (ennyi  fért  rá  a
    kazettánkra), de hat vendégünknek ez tökéletesen  elég  volt.  Egyikük
    sem tévedett! Mindvégig felismerték a másolatot, s mint látni  fogjuk,
    nagyjából ugyanúgy is jellemezték! (A vakteszt kommentárjait  itt  már
    "dekódolva"  adjuk,  azaz   nem   lámpaszínekre   hivatkozunk,   hanem
    eredetiről és másolatról beszélünk.)

        "Az eredeti hang basszusa színdúsabb. A  másolat  viszont  kevésbé
    zajos."
        "A magnófelvétel vonósai tompán, függöny  mögül  szólnak,  viszont
    jobb a tér, a mélységérzet. A lemezhangról  azonban  jobban  elhiszem,
    hogy itt ülnek a zenészek. Mindazonáltal: nem nagy különbség."
        "A digitális felvétel mintha egy kicsit nagyobb  teremből  szólna,
    de kissé párna alól; kisebb a zaja, de ez a hang rovására megy, és nem
    kárpótol érte a nagyobb tér. A lemezről az orgona nyíltabb, a  dzsessz
    sokkal jobb."
        "A lemez dinamikusabban,  mélyebben  szól,  a  zongorája  teltebb,
    plasztikusabb. A dzsesszfelvételen a tér  is  nagyobb,  a  magashangok
    szebbek, a zongora sokkal jobban szól."
        "A Wagner-nyitány a másolaton maszatosabb, a  templomi  felvételen
    megfelelő volna,  de  a  szoprán  kicsit  rekedtebb.  Kevesebb  zenész
    játszik, de nagyobb  hangerővel  (vonósok),  a  fuvósok  hangmagassága
    kevésbé  definiálható.   A   zongora   kopog,   elektronikus   zörejek
    képződnek."
        "A lemezhang sokkal nyíltabb,  a  basszusa  több.  A  másolaton  a
    rezesek  a  kottába  fújják  a  hangszerüket.  A  dzsesszfelvételen  a
    lemezhang basszusa markáns, a  hang  határozottabb,  szinte  hallom  a
    zongorán a filc csattanását. A  csinnek  is  jobbak.  A  magnófelvétel
    zongoristája puhábban billent, kissé homályos a hang."

        Mindez meglehetősen szinkronban van azzal, amit  mi  tapasztaltunk
    szeánszunk legelején. Tehát nem (csak!) az analóg  magnó  a  ludas;  a
    VS-P100 kissé elfátyolozza a magastartományt (ezt értjük), valamelyest
    elvékonyítja a basszusokat (erre nem találunk magyarázatot!),  viszont
    úgy tűnik, nem rontja el  a  térérzetet,  ami  feltétlenül  biztató  a
    jövőre nézve. Le kell szögeznünk egyébként, hogy így is  a  VS-P100  a
    legjobb magnó, amely valaha is a kezünkbe került.  Igaz:  3000  dollár
    iszonytatóan nagy pénz, kitelne belőle egy RS-1700 plusz egy  Dolby-A,
    sőt, még maradna is párszáz dollárunk -  és  ne  feledjük,  az  analóg
    Technics hangja ellen valójában semmi kifogásunk sem volt, azon kívül,
    hogy zajosabb. Habár a Dolby, még a profiváltozat is, szintén  behozna
    egyet-mást a hangképbe. A gyakorlati szempontok egyébként  ma  még  az
    analóg  rendszer  mellett  szólnak  (a  digitális  magnón  nem  tudunk
    monitorozni és nem montírozhatjuk szabadon a szalagot).

    Harmadik ellenpróba

        Már csak az van hátra, hogy ellenőrzésképpen a saját etalonunkkal,
    a régi, csöves  Revox  G36-tal  is  összeeresszük  a  Technics  analóg
    szalagjátszóját. Nos, a kettő között úgyszólván nincs verseny,  a  mai
    magnó bizony sokkal  tisztábban,  definiáltabban,  sztereóban  szól  a
    tegnapinál (azaz tegnapelőttinél). A zajuk pedig egyforma - és  ez  is
    az RS-1700-at dicséri,  mert  eddigi  gyakorlatunkban  a  G36  volt  a
    legcsendesebb házi szalagjátszó!