Hetedhéthatár



Hifi Stereophonie 1983.június Ha szabad hinnünk a németeknek, a CD diadalútját semmi sem árnyékolhatja be! Karl Breh, a HiFi Stereophonie főszerkesztője (aki egyben az NSZK hifi-szövetségének elnöke is) úgy véli hogy a CD "egyszerűen tökéletes", és a hangminőség most már a lejátszóberendezés többi láncszemétől függ. "De még ha csupán egy kommersz hifi-toronyhoz csatlakoztatjuk is a CD-játszót - mondja Breh -, az új médium legfontosabb erényei még akkor is kiütköznek". Derűs, optimista kép. A HiFi Stereophonie tehát semmiféle kételyt nem érez a CD-vel kapcsolatban. Mindazonáltal illene említést tennie arról, hogy másokban viszont igenis felmerülnek még effajta kételyek. * A fent említett hifi-tornyok természetesen már itt ácsorognak az ablak előtt, hiszen ezért is kerültek szóba. A Fisher, a Hitachi és a Sanyo legújabb tornyait a HFS már a CD-játszókkal együtt teszteli. További CD-játszók: Technics SL-P10 és a miáltalunk is jól ismert Pioneer P-D1. Hitachi hifi-torony - CD-játszóval * A hanglemezkritikai rovatban 41 CD-korongot bírálnak el. Valamennyi német kritikus úgyszólván oda van a hangminőségükért. Összeszámoltuk: 25 korong kapott tízes, 13 pedig kilences osztályzatot. Hogy a HFS kritikusainak fülét hányasra kell osztályoznunk, arra még visszatérünk (lásd külön cikk keretében a 48. oldalon). * Matti Otala nevét világszerte ismerik a hifisták: ez a finn szakember igen sokat tett azért, hogy a konstruktőrök komolyan vegyék az erősítők különféle dinamikus torzításformáit, elsősorban azt, amit TIM-nek, azaz Tranziens InterModulációs torzításnak neveznek. (A rend kedvéért le kell szögeznünk, hogy ezeket a torzításformákat emberemlékezet óta számontartják az átviteltechnikában; tény, hogy a hangtechnikában Otala, valamint több amerikai szakember hívta fel rájuk a figyelmet.) Otala elsősorban elméleti munkákkal foglalkozik, de már megpróbálta tudását a gyakorlatban is kamatoztatni. Például a norvég Electrocompaniet egyik kitűnő erősítőjét állítólag az ő segítségével tervezték, bár lehet, hogy ez csak pletyka. Legújabban viszont a Harman-Kardon cég valósággal nagydobra verte, hogy a Citation XXP/XX elő-, illetve végfokozatot nem más konstruálta, mint "a TIM atyja", vagyis Matti Otala. Iszonyúan drága gépek ezek, rájuk fér a reklám: az előfok 10 ezer, a teljesítményerősítő 19 ezer márkába kerül. Citation XXP/XX A HFS természetesen a kellő izgatottsággal teszteli az Otala-erősítőket. A hangminőségükről persze nem tudunk meg túl sokat, hiszen a HFS sosem "ábézi" az erősítőket, mindazonáltal Günther Mania, a lap laborvezetője némi kárörömmel konstatálja, hogy még ezeken az "anti-TIM" készülékeken is sikerült kimérni 0,03-0,09% tranziens intermodulációs torzítást, holott Otala a prototípusra 0,0001 százalékot garantált... Günther Mania erre a következő magyarázattal szolgál. Otala (természetesen) rendkívül csekély negatív visszacsatolást alkalmaz, nem többet az elméletileg ajánlatos minimumnál, és ez rendjén való is volna, ha csupán egyetlen darab erősítőt akarnának összehozni. A sorozatgyártás azonban menthetetlenül együttjár egy bizonyos mértékű "szórással", és ezt csak úgy lehet kivédeni, ha valamelyest mégiscsak növelik a visszacsatolás mértékét. Az elméleti minimum a gyakorlatban tehát nem elegendő. * És ha CD-vel kezdtük, a CD-vel is fejezzük be. Köztudomású (már mi is leírtuk), hogy kezdetben csupán három üzem gyártott CD-t: a PolyGramé Hannoverben, illetve a CBS/Sonyé és a Denoné Japánban. Negyediknek most a Sanyo is CD-gyárat létesített, mégpedig kifejezetten azzal a szándékkal, hogy kapacitását más, kisebb hanglemezgyáraknak ajánlja fel. Július A HFS júliusi számát a tunereknek szentelték. Hét típust válogattak össze, "mindenféle kategóriából", 330-tól 2200 márkásig - a koncepció nem egészen világos. (Revox B261 - ez a legdrágább -, Kenwood KT 1100, Grundig ST 6500, Dual CT 1460, Restek/Thorens D2, Harman-Kardon TU 610, Nordmende TU 980.) Tunerteszt a HFS-ben: Thorens, Grundig, Harman, Kenwood (balra), Nordmende, Dual, Revox * További tesztek: Pioneer S-1010 és S-910 hangsugárzó, Aiwa AD-F 770 kazettás csévélő, Dual CV 1460 és Revox B251 erősítő. Az utóbbit úgy kommentálják, hogy ennek a gépnek "az ergonómia az ütőkártyája", - ezen mindenesetre lehet vitatkozni (lásd a képet alul). Szeptember Mennyire jó a CD játszó? - ez a mottója a HiFi Stereophonie összehasonlító tesztjének, amelyben a szériadarabok minőségét vizsgálják. Kiválasztottak 3 olyan típust, amely ma már elterjedtnek nevezhető (Toshiba XR-6-90. Sony CDP-101 és Marantz CD-73), s ezekből 4-4 példányt kértek be a kiskereskedőktől. Úgy intézték a dolgot, hogy bármelyik típus négy példányából három érintetlen gyári darab legyen, egy pedig bemutatókészülék, amelyet már hónapok óta nyúznak a boltban. Günther Mania körülményes tesztprogramot dolgozott ki a vizsgálathoz, s ennek keretében szándékosan tönkretett néhány CD-t, hogy ki tudja mutatni, mennyire képes visszaállítani a többé vagy kevésbé sérült programot a különféle CD-játszók hibajavító elektronikája. A "szórásvizsgálat" eredménye: a Marantzok meglehetősen hasonlóak voltak, a Toshibáknak a zaja készülékről-készülékre váltakozott (a legnagyobb eltérés 13 decibelre rúgott!), a Sonyk közül pedig az egyik különösen érzékenynek bizonyult a lemezhibákra. * "A fele és a duplája." A CD-játszók ára 2000 márka körül mozog, így nagyon könnyű kiszámolni, beválik-e a marketing-szakemberek jóslata, miszerint előbb-utóbb féláron is lehet majd CD-játszót vásárolni, másrészt megjelennek a piacon a duplaárú szuperkészülékek is - ahogy ezt a High Fidelity többévtizedes története során annyiszor tapasztalhattuk. Nos, 1000 márkás CD-játszókat valóban árultak már az NSZK-ban, de azok egy elfuserált, leértékelt széria darabjai voltak. Máris "bejött" viszont a jóslat második fele, amennyiben az új Sony CDP 701 ES játszó irányára 4000 márka. A HFS tesztje nemigen mutatott ki lényeges különbséget a régi és az új Sony között; a felárat gyakorlatilag a többletfunkciókért fizeti ki a vevő. (További CD-játszók tesztje: Hitachi DA-800, Micro CD-Ml, Philips CD 202 és 303. Kétségtelen, hogy ezek a gépek úgy szaporodnak, mint a gombák, a HFS listája szerint eddig jó 20 típus került forgalomba az NSZK-ban.) * További tesztek: JVC DD-V9 és Pioneer CT-90R kazettás deck, Pioneer F90 tuner, Sony PS-X 555ES lemezjátszó, Infinity RS IIIA, RS V, RS VI és RS7 hangdobozok, és egy igazi High End Audio készülék: a tízezer márkás Accuphase C-280 előerősítő. Hopp, megvan a viszonyítási pont: az a Compact Disc, amely módot ad rá, hogy összehasonlítsuk az angol, a német és a magyar füleket! A Deutsche Grammophon egyik legnépszerűbb CD-jén Gustav Holst programzenei művét, A bolygókat vezényli Herbert von Karajan. Ezt a CD-t mi is jól ismerjük (lásd A felkelő nap háza című cikkünket a Hifi Magazin 12. számában), és most végre kéthelyütt is olvashatunk róla recenziót: a júliusi HiFi Stereophonie-ban és a szeptemberi Hi-Fi News-ban. Szó szerint közöljük mind a kettőt. Thomas Rübenacker, a nyugatnémet recenzens ezt írja: - Nyugodtan átvehetem Ulrich Schreiber kritikáját a HiFi Stereophonie 1981/12. számából: az az "interplanetáris-luxuriőz áramvonalas elegancia", amelyet kollégám már a hibridváltozaton is elismert, itt most a lézersugár jóvoltából valósággal földöntúli fénybe emelkedik. A női kórus a "Neptun, a misztikus" tételben tényleg a szférák semmijébe lehell, és Karajan minuciózus hangdinamikája, amely a CD-ről hallható, Stanley Kubrick "Űrodisszeia 2001 "-ére emlékeztet. Vagyis Holst szerzeménye, "századunk európai zenéjének ez a mesterműve" (mint U. Sch. nevezi), a legraffináltabb és legtökéletesebb filmzene is egyben... Mr. Kubrick, Ön mit szólna hozzá?- A hangminőségre Rübenacker természetesen 10-es osztályzatot ad. És lássuk most John Atkinsonnak, a Hi-Fi News szerkesztőjének véleményét: - Noha a Deutsche Grammophonnak ez az egyik legkoraibb CD-je, csak nemrég futott be hozzánk. Múlt évi digitális demonstrációink látogatói tudják, hogy ezt a lemezt én nem tartom sokra - és mi tagadás, amióta nem hallottam, nem változott meg a véleményem. A hangzáskép drámaian "izgató" és nagyon is "a karmester pozíciójából" hallatszik; a hangszerek erőltetetten szét vannak választva és a hangképben valamiféle bizonytalanság érezhető; tökéletesen hiányzik a mélységérzet (ha eltekintünk a dobtól, a hárfától és a kürtöktől); túl fényes hangzás, amely a csendes passzusokban elfogadható ugyan, de irgalmatlanná válik, amint a hangszint mezzoforte fölé emelkedik. És hol az orgona pedálhangja a "Szaturnusz" tételből, amelyet pedig oly nagyszerűen rögzítettek az EMI Boult-féle LP-jén? (Karajan "Uránuszában" a visszhangmentes orgona-arpeggio gyanúsan elektronikusan hangzik!) A rezesek intonációja időnként kiábrándító, de még bosszantóbb, hogy a hangperspektíva állandóan változik. A "Mars" tétel elején a vonósok, például, ahelyett, hogy titokzatosan sugdolóznának, egy szintre emelkednek a rezesekkel (és ez olyan hangzást ad, amellyel Holst aligha értene egyet), de amikor a fortisszimó után a hangerő lehanyatlik, és a szokásos módon kellene hegedülni, túlságosan elöl maradnak. A közelmikrofonozás miatt a zenészek zaja is erősen hallható. Digitális felvételekhez mérten az alapzaj is (sziszegés) túl magas, és grízes karakterű, ami hozzájárulhat a felfelé billenő hangzási karakterhez. A lemez a HFN/RR standardja szerint C minősítést érdemel, de minthogy a Deutsche Grammophonnak, mint hallom, ez a 6. legkelendőbb klasszikus zenei CD-je (a listát a hasonlóképpen kiábrándító Négy évszak vezeti), érdemes elgondolkodni rajta, van-e egyáltalán valamiféle kapcsolat a mi ízlésünk és az utca emberének ízlése között?!- A két kritikának természetesen nem csak a kicsengése ellentétes, hanem a hangvétele, egyáltalán: a kritikusok attitűdje is. Felületes, üres handabandázás a német oldalon, elmélyült, tömör, de szakszerű elemzés az angol szakíró részéről. Ettől persze még bármelyiküknek igaza lehet. Mi nem tehetünk mást, mint hogy megismételjük negyedévvel ezelőtti véleményünket: a Deutsche Grammophon Holst-felvétele hibridlemezről és CD-ről egyaránt szörnyű akusztikai élmény: fülsértő, zeneietlen, fárasztó. Kompromittálni képes úgyszólván az egész digitális technikát. Akárcsak Rübenacker recenziója az egész nyugatnémet hanglemezkritikát, "an und für sich". Hi-Fi News & Record Review Május A "Turbót", azaz a Celestion SL 600 hangsugárzót teszteli Martin Colloms, két másik érdekes hangsugárzóval együtt. Érdemes összevetni az árakat és a méreteket: Celestion SL 600: 12 liter; 300 font Linn Sara: 20 liter; 276 font Spendor SP1 (a BC1 utóda): 45 liter; 235 font (Svejk szavai jutnak eszünkbe, amikor hősünk éppen kutyát sóz rá Bretschneider titkosrendőrre: "A kutya nem borjú. Minél kisebb, annál drágább.") De mit tesz isten, a kis Celestion tényleg jobbnak bizonyult a másik kettőnél. Persze, csalódik, aki arra számít, hogy most már oda teheti a hangsugárzót, ahová akarja és ahová a háziasszony megengedi. Az SL 600 nem "bookshelf" hangdoboz, nem szabad begyömöszölni a könyvesszekrénybe. Masszív állványra kell helyezni, el kell húzni a falaktól - vagyis ugyanannyi helyet foglal el, mint bármely nagyméretű hangsugárzó. * Az első szubjektív teszt a NAD 5120-as lemezjátszóról, amely, mint kiderült, nemcsak hogy a csehszlovákok inspirációjára - hanem éppenséggel Csehszlovákiában készül! Paul Messengert idézzük: "Változatlanul fenntartásaim vannak a különleges kétdimenziós hangkarral szemben. A hangképével is vannak bajaim, de sok jót is mondhatok róla. A hangkép sima és kontrollált, hiányzik belőle az olcsó lemezjátszók agresszivitása. A basszus impresszív (habár színezett), a frekvenciaátvitel magasban is jó, de diszkontinuitásokat érzek a felső basszusban és később a prezensztartományban is. Meghökkentő, mennyire utánozza a NAD a Linn hangzási balanszát - noha kisebb a dinamikája, kevésbé éles a fókusza, kevesebb információt közvetít. A NAD 5120 nemigen mérkőzhet még a Rega 3-mal sem, de körülbelül egyenértékű lehet egy Dual 505-tel. Bizonyára még sok módosításon fog keresztülmenni, de megvan az esélye, hogy meghódítsa a piacot a maga árkategóriájában." És kell-e szebbet mondanunk egy - ha jól értjük - csehszlovák lemezjátszóról? * Aki azt remélte a Compact Disctől, hogy végleg megszabadít bennünket szánalmas "analóg" hifinyavalygásainktól, olvassa el Alvin Gold mentegetődzését egy korábbi tesztjével kapcsolatban. "Amikor a Philips/Marantz CD-játszót jobbnak találtam a Sonyénál, a Philips már hosszabb ideje be volt kapcsolva. Később kiderült, hogy közvetlenül bekapcsolás után hallgatva, a Philips csúnyábban szól. A Sony ilyesmire nem kényes, de a Philips gép D/A átalakító IC-jének legalább félóra, sőt, még inkább egy óra bemelegedési időre van szüksége. Akárcsak a teljesítményerősítőim tápegységének!" * Aprópénzre váltja tehetségét a Naim Audio? Ez a szeparált komponenseiről híres audiofil cég most a középkategóriában is babérokra törekszik, és rövidesen piacra hozza változatlanul spártai kivitelű, hangszínszabályzók nélküli, de immár "integrált" erősítőjét. Körülbelül 180 font lesz az ára. (Tesztje a HFN/RR szeptemberi számában.) * Edgar Allan Poe elégedett lehet: a ő novellájában szereplő Aranybogár a High Fidelityben is testet öltött. A mi skarabeuszunk (vagy hogy is nevezzük) a Goldbug Brier névre hallgat, és nem más, mint egy japán MC-hangszedő. Nem aranyból van ugyan, hanem csak egzotikus fából, de úgyszólván arannyal kell fizetni érte. Állítólag hűvösebb, "CD-sebb" hangja van, mint a többi tizennégykarátos aranybogárnak. Az ára 600 fontsterling - ennyiért megvásárolhatunk egy CD-játszót, és még kapunk is ráadásba egy másik MC-aranybogarat. Mondjuk, egy nyolckarátosat. Az "Aranybogár" hangszedő (Goldbug Brier) Június Adrian Olrowski (az ő írásait inkább a Hi-Fi Answers hasábjairól ismerjük) a Linn cég szuggesztiója nyomán különféle impulzusteszteket végez a Sony PCM-F1 processzoron, érezhetően destruktív szándékkal. Erre aztán igencsak ingerült választ kap a következő számban... Július ...Martin Collomstól. Colloms mondanivalójának az a lényege, hogy a Linn által választott mérési sorozat túlságosan egyoldalúan van megkomponálva, túlságosan azokra a jellemzőkre koncentrál, amelyekkel hátrányosnak tüntetheti fel i digitális technikát. Még így is az lett volna a helyes, ha ugyanezeket a méréseket a "versenytársakon", azaz az analóg magnókon is elvégzik: azokon még rosszabb eredményt kaphattak volna. Augusztus Kilenc ezoterikus hangkar tesztje (Alphason, Mission, Syrinx, Helius stb.) - kettő közülük, a Helius Orion és az Esoteric Zeta csaknem 400 fontba kerül! A teszteredmények szerint (karrezonanciák!) egyik sem tökéletes, de némelyik merev, rendkívül precízen csapágyazott modell igen jó bizonyítványt kapott. A jelenlegi konstrukciós irányzatot a Syrinx PU3 fényképével szeretnénk illusztrálni. Syrinx PU3 hangkar * Csak hogy bedobjunk egy kevésbé ismert, de "nagy" nevet a köztudatba; ebben a számban tesztelik a Stax ELS-F81 elektrosztatikus hangsugárzót. A Stax elektrosztatikus hangsugárzója elölől és hátulnézetben * Mintegy folytatva az előző számokban kezdett vitát, Colloms külön cikkben hívja fel a figyelmet a digitális technika egyik apró, de fontos fogására; a teljesen zajtalan digitális műsorhoz igenis célszerű hozzákeverni néhány decibelnyi analóg zajt ("dither"). A digitálisan feldolgozott jel ugyanis túlságosan "lépcsőformájú", vagyis a dinamikasáv legalján egyetlen határozott ugrással enyészik el, ahelyett, hogy folyamatosan "úszna bele a semmibe". A hozzákevert analóg zaj viszont segít "eldolgozni" a lépcső alját. Ezáltal az intermodulációs torzítások "elkenődnek", ártalmatlan és folyamatos zajspektrummá változnak. Ezzel a módszerrel (amelyet természetesen széles körben alkalmaznak, de néhol még megfeledkeznek róla), 10 decibellel lehet csökkenteni a rendszer intermodulációs torzítását. HI-FI ANSWERS Augusztus Lemezvágó stúdiókat látogat meg John Bamford. Szóba kerülnek az analóg lemeztechnika problémáin kívül e technika legújabb vívmányai is, mint például a Direct Metal Mastering (lásd HFM 10, 54. oldal), meg az olyan, korántsem új felfedezések, hogy vissza kell térni a félcollos szalagokhoz és a 76cm/s szalagsebességhez. Beszámolót olvashatunk a Linn cég vágási módszeréről is, melynek lényege, hogy 15 percben kell limitálni egy-egy lemezoldal műsorát. Egyébként az Aloi Records (ez a Linn hanglemezmárkaneve) eddig két kiadványt hozott piacra, a tervbevett harmadik állítólag a Nazareth együttes albuma lenne. * A Hi-Fi Answers az elsők között fogalmazta meg azt a nagyon szomorú (bár igaz) tételt, miszerint a kisméretű hangdobozok is szólhatnak jól, de nem szabad bedugni őket a könyvespolcba, hanem állványon kell használni őket, fejmagasságban, távol a visszaverő felületektől. Időközben a hangdobozállvány, mint olyan, önálló hifi-árucikké nőtte ki magát, amelyet tesztelni, tehát műszeresen mérni és meghallgatni is érdemes. Nekünk egyelőre nincs véleményünk a dologról, de azért bemutatjuk a QED cég (jó név: Quod Erat Demonstrandum) SD-24-es típusát, amely egy kisméretű hangdobozokhoz szánt állvány. A keresztbefont lábak természetesen valamiféle rezonanciakioltást szolgálnának; az egész "design" mindenesetre élénken emlékeztet a holland M. C. Escher híres, abszurd-geometriájú grafikáira, amelyeken összekeveredik a bal és a jobb, a fenn és a lenn, a kívül és a belül. Nem tudtuk, hogy Escher a QED számára is dolgozott... M. C. Escher: "Belvedere". Vajon ezek a csálén álló oszlopok ihlették volna meg a QED hangdobozállvány tervezőjét? Audio 1983. május Nelson Pass az ő Ion Felhő Paneljával a CES-en "Az ionikus ember" (képünkön), ahogy az Audio nevezi, egy erősítőiről ismert úr, Nelson Pass, a Threshold cég konstruktőre, aki mindazonáltal most egy hangsugárzót prezentál a hagyományos amerikai hifi kiállításon, a CES-en, azaz Consumer Electronics Show-n. A rolettaformájú szerkezet, amely az Ion Felhő Panel névre hallgat, a világ első szélessávú ionsugárzója, egyelőre még csak nem is prototípus, csupán kísérleti darab, "mérnöki játék", ahogy Pass mondja. Tény, hogy működik. Bajai persze még bőven vannak. Először is, kicsi az akusztikai teljesítménye. A Threshold S 500 erősítővel hajtva (csatornánként egy kilowatt teljesítmény a zenei csúcsokon!) a hangerő távol állt attól, hogy erősnek lehessen nevezni. Aztán az ionsugárzók jólismert nyavalyája: az ózonképződés! Ötnapi demonstráció után Pass állítólag annyira érzékennyé vált az ózonra, hogy már a közönséges fénymásológép "kilélegzését" sem tudta elviselni. Az Ion Felhő Panel újabb változata már nem levegőt, hanem argongázt ionizál, ózon tehát nem képződik, viszont az argon lassanként megszökik a rendszerből, időről-időre utána kell tölteni. "Egy-egy órai használata jónéhány dollárba kerül." Annak esélye, hogy a Panelt gyártani fogják, Pass szerint 50 százalékos. Az ára pedig? Feltehetően 10 ezer dollár, páronként. * Tesztek. Nakamichi Dragon kazettás csévélő (tényleg olyan, mint valami pikkelyes állat - vajon innen a "Sárkány" név?), Phoenix P-10-MM fono-előerősítő, Koss CM/1030 hangsugárzó, Kyocera R-851 receiver. Nakamichi "Dragon" Június Tesztek. Phase Linear 9500 és Magnavox FD 1000SL CD-játszók, Sota Sapphire lemezjátszó (ez az, amelyiknek fordított csapágyazása, azaz rögzített csapágytengelye van, a golyó pedig egy zafírlapocskán forog), Soundcraftsmen AE 2000 minekisnevezzük...ekvanalizátornak? Ez a készülék egy ekvalizátor és egy kissé leegyszerűsített jelenidejű analizátor házasságából született. Július És a széles sávú ionsugárzó után lássuk most a széles sávú ribbonsugárzót! Az Apogee Acoustics hangsugárzója nem prototípus, hanem szériadarab. Két méter magas, nem egészen 90 centi széles és 10 centiméter mély. Egy trapézalakú felület a mélyhangszóró, átlagos szélessége 30 centiméter. Az Apogee - akárcsak az elektrosztatikus rendszerek - dipólsugárzó, nem állhatja a falak közelségét. Ára, páronként: 6000 dollár. * Autós-Hifi-Évkönyv. Immár a kilencedik. * Interjú Amar Bose-zal, a jól ismert mindenfelésugárzó hangdobozok atyjával. * Tesztek. Boston Acoustics A 40 hangsugárzó, ADS C2 kazettás deck, Grace F-9E Ruby (az igen jóhírű mágneses hangszedők egyike).